Spring til hovedindholdet
Emne: Artikler om spillerne og klubben 2019 (Læst 37851 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Artikler om spillerne og klubben 2019

Svar #601
https://beta.bold.dk/fodbold/nyheder/agf-spillere-dropper-fridage-vil-hellere-traene

Bare giv den gas drenge:D
Det lyder lidt som den indstilling JN/PC/DN har sagt de ønsker og arbejdet henimod - det hjælper helt sikkert også at der er bredde på alle pladser, dvs ingen position er selvskreven og sidst men ikke mindst er der unge, sultne talenter der står klar til at “krige” sig til en plads💪

Svar #602
Bundu spiller pt. landskamp omend en kort fornøjelse.

Buster Emil Kirchner
@BusterEmil
·
21 min
Det tog mig en halv time, men nu er der hul igennem! Sierra Leone spiller for tomme tribuner mod Lesotho. Mustafa Bundu har lige danset måldans med sine holdkammerater. Sierra Leone 1-0 Lesotho #AFCON2021Q

Buster Emil Kirchner
@BusterEmil
·
7 min
Bundu trækker et rødt kort. En Lesotho-spiller flækker ham midt over, hvorefter håndgemæng mellem forskellige spillere (dog ikke Bundu) opstår
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #603
Bundu spiller pt. landskamp omend en kort fornøjelse.

Buster Emil Kirchner
@BusterEmil
·
21 min
Det tog mig en halv time, men nu er der hul igennem! Sierra Leone spiller for tomme tribuner mod Lesotho. Mustafa Bundu har lige danset måldans med sine holdkammerater. Sierra Leone 1-0 Lesotho #AFCON2021Q

Buster Emil Kirchner
@BusterEmil
·
7 min
Bundu trækker et rødt kort. En Lesotho-spiller flækker ham midt over, hvorefter håndgemæng mellem forskellige spillere (dog ikke Bundu) opstår

At Bundu trækker et rødt kort betyder vel at modstanderen får det for at meje ham ned?

Svar #604
My bad. Jeg læste tweetet forkert.

Svar #605
My bad. Jeg læste tweetet forkert.

Jeg forstod også 'Trækker rødt kort', som at Bundu var udvist. Men resten af teksten forklarer det meget godt.

Svar #606
Så længe han ikke blev skadet af at blive savet midt over er jeg glad :)

Svar #607
Ja, det kunne da godt have potentiale til en skadedag eller to. Men snittet var måske helt rent. 

Svar #608
Ja, det kunne da godt have potentiale til en skadedag eller to. Men snittet var måske helt rent.

Jeg tænker også at Sierra Leones hjemmebane kan koste nogle skader:

Så er græstæppet i Parken da trods alt noget mindre skadeligt for helbredet.

Svar #609
Lidt om DNs kontrakt situation. Ikke meget nyt i artiklen:

David Nielsen og AGF har afmonteret ethvert tilløb til åben debat om fremtiden. Ifølge Ekstra Bladets oplysninger har det i efteråret stået åbent, om en landskamppause ville være det oplagte tidspunkt at tage hul på drøftelserne.

Det er droppet nu. Al snak om fremtiden er skubbet til efter afslutningen af efterårssæsonen.

David Nielsen står til sommer i den luksuriøse position, at han kan vælge at forlade AGF ved kontraktudløb med store plusser på cv’et.

Det er få trænere forundt frit at kunne vælge sin næste destination.

Selv om det ligner logik, at AGF og David Nielsen fortsætter parløbet, kan det ikke tages for givet.

Den ro, som har omgivet kontraktsituationen, giver til gengæld også grund til at tro, at det ikke får den store betydning, hvis AGF i vinterpausen melder ud, at parterne er enige om at skilles til sommer.

Det er umuligt at forudse, om David Nielsen og AGF fortsætter arm i arm.

Til gengæld vil det være meget sigende for David Nielsens tid hos De Hvide, hvis konklusionen – brud eller forlængelse, når den bliver officiel, slet ikke kan aflæses på resultaterne.

Det er nye tider i AGF.

Superligaens brændpunkter: Mysteriet David Nielsen – Ekstra Bladet

Svar #610
Tak for info.
CiterDavid Nielsen står til sommer i den luksuriøse position, at han kan vælge at forlade AGF ved kontraktudløb med store plusser på cv’et.
Det var alligevel noget af et skudsmål at få allerede nu - ligaen er så tæt at vi hurtigt kan ryge ud af top 6 og vil han så få samme skudsmål (ud af de næste 4 modstandere, har vi kun positiv statistik for 1 af dem, hvis vi ser over 10 kampe)? Vi skal heller ikke mange måneder tilbage, førend medierne stod klar med stor kritik og i august/september mente han var fyringstruet. Som kontrast stod så rygerne i oktober om, at en tysk klub fra 2 bundesliga, havde snøren ude efter ham.

Kritikere kan finde på at sige, at han har fået langt flere midler og ressourcer end tidligere trænere, for at opnå det han har opnået indtil nu og det har ikke været i toppen af ligaen.

Kan han fastholde det nuværende pointsnit, så ser det fornuftigt ud. Vi er dog kun en tabt kamp, fra at nærme os snittet fra sidste sæson, hvor en del af kampene dog var i bundholdenes slutspil.

Til gengæld vil det være meget sigende for David Nielsens tid hos De Hvide, hvis konklusionen – brud eller forlængelse, når den bliver officiel, slet ikke kan aflæses på resultaterne.

Det er nye tider i AGF.
Det var også noget af et skudsmål - gad vide om man skal forstå det sådan, at JN/PC og Fournais har fået styr på butikken og lavet det rigtige setup. Det er jo lige før man må tro EB mener det.

Til gengæld kender vi også medierne og hvis vi om 4 runder er udenfor top 6, så er alt galt igen og det hele skal startes forfra.

Svar #611
Jeg synes David har været en succes i de to år uanset om vi ender som nr 3 eller nr 7 i år.

Under riddersholm sluttede vi nr 10 og 11.
Under DN 7 og 8
Alt tyder på at vi i hvert fald slutter mindst lige så godt i år.

Synes der er udviklet en base spillemæssigt og en god solid trup at bygge videre på, også med en ungsdomslinje, selvom det er en beslutning længere oppe fra, så har DN løftet opgaven og gøre truppen ung.

Vi spiller bedre fodbold langs jorden, yngre trup, mere stabile, der en base, vi er et kæmpende fodboldhold, vi har en stærk defensiv base, vi har emner i truppen med udviklings og salgspoteniale, DN har god energi med pressen og fans, der er harmoni mellem jn, pc, dn.

Jeg håber DN får 1½- 2½ år mere fra nytår. Sker det ikke, får vi nok noget andet godt.

Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #612
Savner man succes - kan man savle lidt over 86-guld-holdet her:

https://jyllands-posten.dk/premium/indblik/Sport/article6240219.ece/
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #613
Vi spiller bedre fodbold langs jorden, yngre trup, mere stabile, der en base, vi er et kæmpende fodboldhold, vi har en stærk defensiv base, vi har emner i truppen med udviklings og salgspoteniale, DN har god energi med pressen og fans, der er harmoni mellem jn, pc, dn.

Jeg håber DN får 1½- 2½ år mere fra nytår. Sker det ikke, får vi nok noget andet godt.
Jeg er ikke uenig men der er ikke langt fra succes til fiasko. En dårlig stime på 4 kampe og så skal vi formentlig diskutere en fyring igen. Det var mest for at illustrere hykleriet fra pressens side men samtidig også påpege, at der altså skal leveres resultater.

Hvis vi ikke kommer med i top 6, tvivler jeg på om ledelsen vil forlænge kontrakten - DN har haft hele sæsoner til at nå målet og jeg tror de mener, at de har leveret spillere/økonomi til at nå det. Men til gengæld leverer han på så mange områder, forhold til fans mv. som de fleste elsker - får han "trukket sværdet op af stenen", står han jo til legendestatus i klubben.

Svar #614
Jeg er fuldstændig enig med dig Martin. Og så længe der ligger hold som nr 5-7 (agf, aab, ob) der er sportsligt og økonomisk lige stærke, og de andre hold bagefter ikke er langt efter og der altid kommer 1-2 overraskelser i top 6, så giver det for mig slet ingen mening definere top 6 som succes-krav ... vi kan lige så godt slå plat eller krone om at komme i top6 (der er ca 50%).

Jeg synes vi skal forvente at blive mellem nr 4-8 (5-7), og ellers kigge meget på om vi bevæger os i den retning og om vi indfrier det aktuelle sportslige potentiale i top 8. På sigt kan vi godt komme i top med fck, bif, fcm - og os. Men det kræver bare dobbelt så meget økonomi. Halvt så meget hvis vi vil i top 5 sammen med fcn.

Silkeborg er lige så tæt på AGF økonomisk - som vi er på på FCN målt i mio kr til løn.
FCN har snuppet top6 - ca 9 af 10 år (de bruger flere penge end os)
Eller som JM i OB plejer at sige ved sæsonstart - der er ca 10 hold der kæmper om top6

Tilfældigheder når der er så tæt...

Jeg har lige for sjov slået plat-krone og 3 første gange kom vi i top6.
Af de næste 7 gange kom vi kun en gang. 5 gange i træk kom vi ikke.
Det siger alt om tilfældighednes spil.... når det er så tæt.

Analyse...

Den første sæson synes jeg godt man kan trække fra. Der var et efterslæb, vi lå skidt ift top 6 og havde ikke en trup der passede helt til DN og fik først assistent træneren til nytår.

Sæsonen efter gik man efter økonomien og vi spillede uden angribere en halvsæson. Logisk vi ikke kom i top6.

Det skulle næsten gå galt de to sæsoner.

Med baggrund i de ting vil jeg give os ca 33% de to år - mod normalt ca. 45% som i år.
At vi evt. bliver nr 7 i år istedet for nr 5-6 er stople ind-ud et par forkerte dommekendelser.

Svar #615
Jeg er fuldstændig enig med dig Martin. Og så længe der ligger hold som nr 5-7 (agf, aab, ob) der er sportsligt og økonomisk lige stærke, og de andre hold bagefter ikke er langt efter og der altid kommer 1-2 overraskelser i top 6, så giver det for mig slet ingen mening definere top 6 som succes-krav ... vi kan lige så godt slå plat eller krone om at komme i top6 (der er ca 50%).

Jeg synes vi skal forvente at blive mellem nr 4-8 (5-7), og ellers kigge meget på om vi bevæger os i den retning og om vi indfrier det aktuelle sportslige potentiale i top 8. På sigt kan vi godt komme i top med fck, bif, fcm - og os. Men det kræver bare dobbelt så meget økonomi. Halvt så meget hvis vi vil i top 5 sammen med fcn.
Top 6 skal være et af succeskriterierne - økonomien er til det, faciliteterne er til det osv., men når det er sagt er der også andre væsentlige kriterier.
Udviklingen af Bundu til et salg på fx 35 millioner vil også være en succes.
Udviklingen af Stage til rekordsalg var en succes.
Ændringen af fanbasen fra at være et negativt til et positivt pres er en succes.

Det jeg mener er at man bliver nødt til at se på helheden og en fantastisk succes, der kan resultere i fx et salg af Bundu vil mindske sandsynligheden for top 6 markant uden det gør Davids præstation dårlig.

Jeg synes den primære grund til at holde fast i David er at han har skabt en imponerende ro omkring holdet og han leder presset over på sig selv. Det er ekstremt vigtigt med det store pres i Aarhus kombineret med en ung talentfuld trup.

Svar #616
Jeg synes den primære grund til at holde fast i David er at han har skabt en imponerende ro omkring holdet og han leder presset over på sig selv. Det er ekstremt vigtigt med det store pres i Aarhus kombineret med en ung talentfuld trup.
Han har umiddelbart vist sig som en træner der kan magte presset men det er svært at vurdere (helt). Det virker dog som en af de helt afgørende forskelle i forhold til tidligere trænere. Det samme gælder samspillet med JN/PC som virker fornuftigt udefra set men vi ved jo heller ikke helt hvad der sker på de interne linjer:-)

Kommentatorerne/journalisterne har indimellem talt om han virker "knap" så kæk som i Lyngby-tiden men det behøver han på den anden side heller ikke - i AGF er der automatisk spotlight nok på klub/træner.

Svar #617
I lyngby var det også lettere at være kæk og overspille - alt over nedrykning ville være succes uanset. Plus det er lettere at være kæk når det går godt, er ovenpå og man ligger i toppen.

Hvis DN begynder at være kæk i Århus skruer det jo bare forventningerne urealistisk højt op. Ufattelig mange JN, PC og DN inklusive - ser top 6 som succeskriterie (og andet kan man næsten heller ikke med den struktur ... the winner takes it all, the looser standing small).

Det er fint nok - bare så er klar over at mindst hvert andet år teoretisk set ud fra realistisk perspektiv bliver en fiasco - eller på ikke italiensk: mislykkes.

Det kan så føre med sig at træneren ryger hvert andet år, en række ellers gode spillere ryger hvert halve år, mange undrer sig over en forbandelse over AGF (som ikke er der - men bare er naturligt). Det kan hindre os i at bygge noget op. Det har reelt taget 1½ - 2 år for DN og PC at bygge en god trup der passer til DN....

OB har som AGF økonomi og rammerne for at være top 6 hold.
Men bortset fra sidste års 5 plads, lige taget sin tur udenfor med 7 år udenfor - heraf 3 stk 10. pladser.

Selv AaB der altid formåede at få heldet på sin side i mange år, og i lige så høj grad har alle forudsætninger for top6, er sluttet to gange udenfor sidste 3 år, og kan nemt gøre det igen.

Jeg har altid og ser stadig selv AGF som en top3 klub i DK (eller i det mindste en top 4 klub der kom med i Europa). Det er også vores potentiale - men det kræver vi har spillerne og økonomien til det.

Vi har et fedt hold, men det har fcn, ob, aab også - alle selvskrevne i top6, men ikke plads til alle. Plus overraskelser.

Det har taget mig mange år at erkende.

Svar #618
Dortmund 2 vandt i dag ude med 2-0, begge mål scoret af Kaastrup.

Svar #619
Nogen der kan bekræfte rygterne om en frikøbs klausul på 5m€ for Kaastrup? Hvis de indløser den er det vildt.

Men spotter de et stort talent, er det jo peanuts for dem

Svar #621
Er vi enige om, det stadig ikke kendes af offentligheden, hvor lang en forlængelse Kaastrups nye kontrakt blev, eller er der der nogen, der har haft bedre held til at grave det frem?
Transfermarkt oplyser stadig det gamle udløb ultimo 2020, hvilket var hans første fuldtidskontrakt, mens GF i forbindelse med udlejningen til BVB blot oplyser, at "Magnus Kaastrup [samtidig har] forlænget sin aftale med AGF.", uden i øvrigt at fortælle hvor længe.

Svar #622
Det vil de ikke rigtig ud med. Jeg husker, at SHC undveg spørgsmålet på Twitter, dengang aftalen blev offentliggjort. Det kan for mig at se kun betyde, at aftalen ikke blev så lang som man havde håbet.

Svar #623
Mon ikke den bare blev forlænget med ét halvt år, så den nu løber til sommeren 2021. Kaastrup er udlejet indtil sommer, og med udløb ultimo 2020, ville Dortmund allerede der kunne skrive kontrakt med ham gratis, så snart deres lejeaftale udløber.

Ved at have ét ekstra halvt år, får vi i hvert fald 6 måneder ekstra til at finde ud af, hvad der skal ske og presse dem til at indfri aftalen, eller sælge til en anden.

Svar #624
Sydafrika har kvalificeret sig til semifinalen i de afrikanske U23-mesterskaber (AFCON U23), der spilles i øjeblikket. Gift Links var med på holdet, der kvalificerede sig til slutrunden og startede også inde i begge testkampe i oktober inden turneringen. Hvis ikke han var skiftet til dansk fodbold, var han jo derfor nok også med nu.

Det interessante er også, at de tre bedste (af de fire hold nu tilbage) kvalificerer sig til næste års OL. Hvis Sydafrika er med her, er Links nok også i spil dér - men får han i givet fald lov midt i superliga-sæsonen?

Svar #625
AGF ser ud til at blive markant forstærket op mod efterårets sidste fire kampe.

Centerforsvareren Frederik Tingager vil efter planen være kampklar til afslutningen af efterårssæsonen, og dermed er han sluppet væsentligt billigere fra sit uheld i Randers FC-kampen end frygtet.

Superligaen indefra: Toptræner på vej væk – Ekstra Bladet

Svar #626
Her i tråden er forståeligt nok mest fokus på Kaastrup, men *hvis* AGF inden længe skal lede efter en ny træner - den anden store igangværende diskussion - så er der nok også et halvt øje på Dortmund II.

Svar #627
1 års fængsel til UWP-tumpen, der kastede en røggranat ind i Jens Stages lejlighed. Overraskende hård dom imo.

Svar #628
Han blev dømt for brandstiftelse. Dommen er faktisk ret mild og spørgsmålet er, om anklagemyndigheden anker til skærpelse.

Svar #629
Er vi enige om, det stadig ikke kendes af offentligheden, hvor lang en forlængelse Kaastrups nye kontrakt blev, eller er der der nogen, der har haft bedre held til at grave det frem?
Transfermarkt oplyser stadig det gamle udløb ultimo 2020, hvilket var hans første fuldtidskontrakt, mens GF i forbindelse med udlejningen til BVB blot oplyser, at "Magnus Kaastrup [samtidig har] forlænget sin aftale med AGF.", uden i øvrigt at fortælle hvor længe.
Jeg mener at have læst et sted, at den blev forlænget af PC med 5 år.

Svar #630
Jeg 99% på PC i et interview  (tv eller podcast) sagde at Kaastrup blev udlejet et år og i samme omgang også forlænget med et år. Men håber da den er på 5 år. Den eneste gang der er blevet nævnt noget.

Spændende om han bliver i Dortmund eller kommer hjem næste sommer. Vi har mange kanter pt bundu, anker, jon (som dog ligeså meget regnes med til den kreative 8er) link, lunding, kaastrup, toutou.

Udover de 7 også Marouff - og Nimo der vel kommer tilbage fra island. En del bliver nok udlejet/solg/ophævet denne vinter og til sommer.

Svar #631
Tjah, ser man på hvem der sandsynligvis er i klubben efter sommerferien, så er det nok kun Jon, Lunding, Links og Marouff. Det synes jeg ikke er overvældende.

Kaastrup ved vi ikke noget præcist om og Ankersen er nok højst 50/50 for en forlængelse. Resten er væk af den ene eller anden årsag.

Svar #632
Jeg 99% på PC i et interview  (tv eller podcast) sagde at Kaastrup blev udlejet et år og i samme omgang også forlænget med et år.
Det kan være, at du har ret, men jeg studsede i hvert tilfælde over, at det var 5 år. Kan desværre ikke huske, hvor jeg hørte eller læste det.

Svar #633
Polyvalente Anbo på central midt.

NH presser PM ift start 11?

Jon og Bundu var ikke med så de tager nok kanterne, mens Anker bliver indhopper.

Testsejr over AC Horsens på Fredensvang - AGF Fodbold

Svar #634
Det eneste konkrete på længden jeg kan finde, er SHCs påfaldende afvisning af at kommentere på længden.
Det betyder sjældent, at man har sat 5 nye år ind på bogen, men nok snarere en overskuelig forlængelse, som akkurat sikrer, at BVB ikke kan indlede en transferfri overgang ved lejemålets udløb. Men altså, det er gisninger.

Der er omvendt talt om "€5 mil" som bud på frikøbsklausulen flere steder - kan du have bidt mærke i dette tal måske, og under tidens glemsler bundet det sammen forlængelsen i stedet? Jeg er ikke stødt på "5 år" endnu.

Svar #635
1 år var jo også den logiske, når man nu udlejer ham for et år og vil bevare kontraktrettighederne på status q.

Havde man udlejet ham uden at forlænge, kunne tyskerne bare skrive med ham transferfri til sommer et ½ år før udløb og derved presse prisen langt ned, eller bare vente det ½ år.

nu er der 1½ år når lejeaftalen udløber og udnytter de ikke den option for at presse prisen længere ned, så kan andre klubber komme på banen på lige vilkår  (modsat hvis der var et ½ år)

Og vil de ikke beholde ham, så får vi en bedre udgave hjem. Han kan sagtens komme i spil med alle de kanter der måske på vej til at blive solgt/skippet afsted: bundu, anker, yt, nimo.

vi kan sagtens stå med kun jon, links, lunding til sommer - så skal vi ud og have 2 stk, da jon er backup/konkurrent til blume centralt. Med mindre vi henter en kreativ-offensiv 8er som Rygaard der var på tale,

meget tyder i hvert fald på 2 nye - med mindre maarouf slår igennem eller anker forlænger med vished om start11 ikke er givet her gang.

Bundu er væk til sommer og yt og nimo skal nok også noget nyt, med mindre YT virkelig tager skeen i den anden hånd. Han kunne iøvrigt også være en spændende backup for Blume istedet for Jon. Men igen kræver en YT i bedste udgave. 

Svar #636
De indfrier helt sikkert forkøbsretten, når han (YT) har siddet på bænken uden spilletid sidste 3 kampe. Vildt som han er har mistet sit niveau.

Youssef Toutouh - Stats 2019 | Transfermarkt

Svar #637
Toutouhs kontrakt udløber også til sommer, så han er vel væk, uanset. 

Spørgsmålet er måske mere, om vi forlænger med Ankersen. Han virker selv åben overfor det. Men hvis han reelt får en reserverolle, bliver det måske svært at blive enige om kontraktens indhold.

Svar #638
Bundu er væk til sommer og yt og nimo skal nok også noget nyt, med mindre YT virkelig tager skeen i den anden hånd. Han kunne iøvrigt også være en spændende backup for Blume istedet for Jon. Men igen kræver en YT i bedste udgave. 
  • undefined

Jeg tror roligt vi kan konkludere at YT ikke bliver aktuel i AGF igen. Jeg tror faktisk ikke han for alvor bliver aktuel for et Superligahold igen. Måske en korttidskontrakt i Lyngby til ingen penge, og så mister han da den lille flig af motivation han havde tilbage. Han er færdig på Superliga niveau.

Svar #639
Jeg er enig tror også han er færdig i agf. Ikke fordi han mangler evnerne,han vil jo være bedste mand i truppen sammen med Bundu, hvis han havde viljen. Han burde både have kunnet slå Anker og Blume af. Evner umiddelbart bare ikke at være den hårdtarbejdende presspiller som DN ønsker af alle sine spillere efter han lod Toby gå.

Jeg er nu ret overbevist om at han sagtens a la Riel kan få 3 års kontrakt i Lyngby. Og det bliver der han ryger til.

Ellers kunne jeg som også se ham som en type der passer fint ind kent n, lars o og peter sørensens fodbolds filosofi.

Svar #640
Jeg er enig tror også han er færdig i agf. Ikke fordi han mangler evnerne,han vil jo være bedste mand i truppen sammen med Bundu, hvis han havde viljen. Han burde både have kunnet slå Anker og Blume af. Evner umiddelbart bare ikke at være den hårdtarbejdende presspiller som DN ønsker af alle sine spillere efter han lod Toby gå.

Jeg er nu ret overbevist om at han sagtens a la Riel kan få 3 års kontrakt i Lyngby. Og det bliver der han ryger til.

Ellers kunne jeg som også se ham som en type der passer fint ind kent n, lars o og peter sørensens fodbolds filosofi.

Jeg bliver lidt træt af sådan en post. Jeg tror simpelthen ikke på, at YT mangler vilje. Det er noget andet, der halter, når han ser langsom ud i tanke og handling og sløv i bevægelserne. Mit gæt er, at han er kronisk småskadet og derfor ikke kan komme i god nok form og af samme grund mangler eksplosivitet.

Svar #641

Jeg bliver lidt træt af sådan en post. Jeg tror simpelthen ikke på, at YT mangler vilje. Det er noget andet, der halter, når han ser langsom ud i tanke og handling og sløv i bevægelserne. Mit gæt er, at han er kronisk småskadet og derfor ikke kan komme i god nok form og af samme grund mangler eksplosivitet.

Enig. Han ligner bare ikke en spiller der kan følge med på det her niveau længere. Alt går for langsomt. Ærgerligt for ham, for han lignede jo et kæmpe talent med en stor fremtid.

Svar #642

Enig. Han ligner bare ikke en spiller der kan følge med på det her niveau længere. Alt går for langsomt. Ærgerligt for ham, for han lignede jo et kæmpe talent med en stor fremtid.

Præcis: En gudsbenået teknikker, men haltende på andre parametre. Det er dog et karaktermord at kalde det manglende vilje.

Svar #643
Uanset hvad årsagen er, er det et spøjst fænomen med de spillere, der opnår et meget højt niveau for så pludseligt at miste det igen. De har jo tydeligvis viljen - ellers var de aldrig nået så langt - men der må være et eller andet mentalt, der knækker for dem. Vi har jo set noget lignende med Casper Sloth, som nåede at spille en konge-kamp på landsholdet mod England (var det endda ikke på Wembley?) for så et par sæsoner senere ikke have niveauet til 1. division.

I nogle tilfælde er det skader, hvilket naturligvis er forståeligt, men de fleste gange tror jeg det er noget mentalt. F.eks. så man jo en Thomas Røll forsvinde ud af topfodbold, hvor det så senere kom frem, at han havde haft en alvorlig depression. Men i de fleste andre tilfælde virker det til at være nogle mindre ting der går galt - hvorefter de så ikke magter at komme tilbage på sporet. Kunne være interessant at høre hvad en sports-psykolog har at sige om det.

Svar #644
Uanset hvad årsagen er, er det et spøjst fænomen med de spillere, der opnår et meget højt niveau for så pludseligt at miste det igen. De har jo tydeligvis viljen - ellers var de aldrig nået så langt - men der må være et eller andet mentalt, der knækker for dem. Vi har jo set noget lignende med Casper Sloth, som nåede at spille en konge-kamp på landsholdet mod England (var det endda ikke på Wembley?) for så et par sæsoner senere ikke have niveauet til 1. division.

I nogle tilfælde er det skader, hvilket naturligvis er forståeligt, men de fleste gange tror jeg det er noget mentalt. F.eks. så man jo en Thomas Røll forsvinde ud af topfodbold, hvor det så senere kom frem, at han havde haft en alvorlig depression. Men i de fleste andre tilfælde virker det til at være nogle mindre ting der går galt - hvorefter de så ikke magter at komme tilbage på sporet. Kunne være interessant at høre hvad en sports-psykolog har at sige om det.
Som du selv nævner, kan der være mange årsager til at en spiller "falder ud". Psykiske problemer kan sikkert ofte være forklaringen. Det kan være hårdt at befinde sig i et konkurrencemiljø, hvor der er meget fokus på ens præstation hver gang. Har man så været vant til at blive rost til skyerne i medierne, så kan det blive selvforstærkende, når man kommer ind i en dårlig periode. Men der kan jo være mange personlige forhold der spiller ind i forhold til at man ikke kan holde det 100% fokus på fodbold, som der kræves for at nå sit topniveau igen. Motivationen for at komme tilbage til et tidligere niveau er måske heller ikke altid så stor som den var, da man i sin tid forbedrede sig under positiv opmærksomhed og drømte store drømme.  

Svar #645
Vi har jo set noget lignende med Casper Sloth, som nåede at spille en konge-kamp på landsholdet mod England (var det endda ikke på Wembley?) for så et par sæsoner senere ikke have niveauet til 1. division.

A propros Sloth så spiller han jo pt. i Skotland for Motherwell. Eller spiller er måske for meget sagt. Han har i indeværende sæson fået 44 minutters spilletid - dette i den skotske pokalturnering.

Det er helt vildt med hans deroute.

Svar #646
@ mph - du kan have ret i ordet manglende vilje er lidt hårdt og naturligvis vil han gerne, men formår ikke at overføre sin lyst og vilje til handling.

Men som du skriver ser han langsom ud i tanke og handling og sløv i bevægelserne - om det så skyldes mental blokering, mangelnde tro eller kroniske skader og manglende eksplosivitet ved jeg ikke.

Naturligvis har alle superliga-spillere viljen, men nogen gange ser det bare ikke sådan ud, som fx 2. halvleg mod SIF og kampen i Randers for hele holdet stort set.

PS - jeg anerkender manglende vilje er forsimplet udtryk fra min side

@ Holmertz - ja det er en gåde... men naturligvis er betyder tro på tingene meget i livet også i sport. Vi kender det vel alle fra egne  fodboldkampe på lavere niveau eller halvmaratons osv.

Til YTs forsvar
Så vil jeg iøvrigt sige, at jeg lige fra starten mente det var en for kort tidshorisont AGF havde lagt med YT.
Vi har set det mange gange før spillere der har været væk et år fra førsteholdet, at de mister momentum, og skal bruge et år på at ramme topniveau igen. I AGF så vi det med bl.a. Guria og Anker, der først var tilbage på niveau efter et år.

YT er så blevet sat yderligere tilbage ved at få alt for lidt spilletid. Man ved det også fra sig selv at luften og lungerne nok skal komme hurtigt, men skarpheden i driblinger, afslutninger osv tager måneder inden de sidder 100% i skabet når man har holdt pause i fx bare 3 måneder. Jo ikke for sjov sportsfolk gentager samme øvelser 1000-vis af gange.

Jeg må sige jeg på den ene side frygter at YT har fået en knæk a la Sloth, men omvendt bliver han ved og ved, og får en træner der tør give ham tid og satse på ham, kan han godt nå at få 7-8 gode år i suppen. Kunne godt se Lyngby tør det med deres koncept med rent danske spillere.

Ingen tvivl det er et knæk at være fast i fck, Åge overtalte ham til at spille på dansk landshold fremfor Marokko, interesse fra udlandet - til nr 27 i fck, det mislykkes at komme ud, ikke spille fodbold i 1 år og nu yderligere et år uden rigtig fast spilletid.

Svar #647
Jeg tror også en af YTs store udfordringer er at han er “større end holdet”, DN fortalte at han forventede at blive udtaget og få spilletid fra dag 1, og at han havde en kraftig forventning om at blive starter efter meget kort tid i klubben. Han har muligvis følt sig forbigået af DN, og det kan derfor måske være en øjenåbner for ham, at det samme er tilfældet lige nu i Stabæk.

Rygtet har gået på at han ikke har haft en helt professionel indstilling til at være elite sportsmand, om det har været i forhold til kost, søvn, eller beruselse det ved jeg ikke, men den nuværende situation på bænken i Stabæk kan gøre at han tager skeen i den anden hånd og måske finder tilbage til sit tidligere niveau, for ikke at ende med at spille på et lavere niveau.

Det ville ikke overraske mig hvis PC ender med at forlænge med ham på andre betingelser, fordi han omsider indser at der skal mere til fra hans side, og accepterer at han er nød til at reboote sin karriere ud fra et udgangspunkt som marginalspiller, ligesom han også startede i FCK. Der vil alt andet lige være kortere vej til drømmen om udlandet, fra et udgangspunkt som marginalspiller i AGF end der ville være det som spiller i Lyngby eller i 1. Division.

Svar #648
Rygtet har gået på at han ikke har haft en helt professionel indstilling til at være elite sportsmand, om det har været i forhold til kost, søvn, eller beruselse det ved jeg ikke, men den nuværende situation på bænken i Stabæk kan gøre at han tager skeen i den anden hånd og måske finder tilbage til sit tidligere niveau, for ikke at ende med at spille på et lavere niveau.
Det er lidt synd men han gik efter den store kontrakt i udlandet og takkede derfor nej til en forlængelse i FCK (som ellers ikke er bange for at sende spillere videre som ønsker det men der vil sikkert være mere at score selv, hvis man er kontraktfri). Han endte med en skade og kunne efterfølgende ikke komme tilbage på niveau. Om det er pga. skaden eller mentalt er svært at vide men jeg syntes at erindre, at Ståle også efterspurgte noget indstilling og det har været på tale med det mentale.

Det ville ikke overraske mig hvis PC ender med at forlænge med ham på andre betingelser, fordi han omsider indser at der skal mere til fra hans side, og accepterer at han er nød til at reboote sin karriere ud fra et udgangspunkt som marginalspiller, ligesom han også startede i FCK. Der vil alt andet lige være kortere vej til drømmen om udlandet, fra et udgangspunkt som marginalspiller i AGF end der ville være det som spiller i Lyngby eller i 1. Division.
Det tror jeg ikke på.

Man har haft lavet en aftale og givet håndslag på hvad der skulle ske og arbejdes med. Det lykkedes ikke og man så sig derfor nødsaget til at udleje ham, da niveauet ikke var der. Jeg kan ikke umiddelbart se baggrunden for en forlængelse - konkurrencen er kun blevet større siden sidste sæson og dem der evt. forlader os, vil formentlig blive erstattet af spillere på mindst tilsvarende niveau eller højere forventet niveau om 1-2 sæsoner.

Svar #649
Jeg tror også en af YTs store udfordringer er at han er “større end holdet”, DN fortalte at han forventede at blive udtaget og få spilletid fra dag 1, og at han havde en kraftig forventning om at blive starter efter meget kort tid i klubben. Han har muligvis følt sig forbigået af DN, og det kan derfor måske være en øjenåbner for ham, at det samme er tilfældet lige nu i Stabæk.

Hvis det står til troende, så har Dichio ret, for så har YT i den grad et mentalitetsproblem. 

Simple Audio Video Embedder