Spring til hovedindholdet
Emne: Artikler om spillerne og klubben 2019 (Læst 23903 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Artikler om spillerne og klubben 2019

Svar #300
@Martinstranger

Hvad er det du ønsker - er det FCN vejen eller?

Kan vi skære den ind til benet, at du ønsker spillere fra AGF's egen ungdomsafdeling og ikke vurderer de andre som unge talenter der bliver brugt? Vi kan ikke være uenige om ønskescenariet er fra egen ungdomsafdeling men når de ikke er der, må man fixe det på den måde som PC har gjort. Nemlig ved at hente talenter udefra.

For nuværende syntes jeg vi bruger mange unge spillere og dermed syntes jeg kritikken klinger lidt hult. Det syntes jeg der er illustreret på antallet af spillere og deres alder i dette kalenderår.

Det har jeg vist givet udtryk for en del gange men nuvel. Jeg så gerne, AGF går AaB vejen altså en blanding af egen producerede talenter, køb af spillere med udviklingspotentiale kombineret med rutinerede kræfter. Af de 3 mangler AGF egen producerede talenter.
Det er lidt sjovt, du synes kritikken klinger lidt hult, for skåret indtil benet, så har de talenter som fik chancen i foråret, fået ganske lidt spilletid i denne sæson. Så kan du snakke nok så meget om kalenderåret.

Tjaaeee.... jeg syntes den er søgt, da jeg ikke syntes de spiller på samme måde. Det kunne jo være DN ville noget andet taktisk end i de forrige kampe.

Måske er jeg ikke taktisk stærk nok, men jeg kunne intet se i Esbjerg kampen, som viste, NP var et naturligt valg over Duncan, udover NP er mere rutineret og hentet som profil. At du synes, det er søgt må stå for din egen regning.

Jeg er overordnet enig men vil til gengæld ikke høre mange år i træk, på at vi skal i top 6 og så ikke se klubben gå efter det (læs - have en for dårlig trup). Til gengæld har jeg også respekt for at ting tager tid og lever med det.

Jeg er ganske ofte uenig med ledelsen i deres sportslige udmeldinger. Skåret indtil benet, ville jeg ønske, ledelsen ikke kom med et konkret målsætning (som FCN) før der blev lagt et bæredygtig økonomisk fundament. Det siger sig selv, når målsætningen er top 6 og DN er blevet pålagt at indfri den målsætning, så er risikoen, man fokuserer alt for kortsigtet. Det er i øvrigt noget de fleste fodboldklubber lider af.

Ja den må nok parkeres der men det virker på mig som om du er ved at tage sorgerne på forskud og/eller har en forventning om talenterne går direkte fra ungdomsfodbold til at være superligaspillere. Sådan tror jeg sjældent det går.

Nu er det vist dig, som opstiller en stråmand. Jeg mindes ikke, jeg nogen steder hverken har sagt eller antydet, talenterne skal gå direkte fra ungdomsfodbold til 1. holdet, men det skriger IMO til himlen, at en Kaastrup - som du selv har rost - kun kan få sølle 22 min. på en hel sæson endda i en sæson hvor han sad på bænken i 18 kampe i alt.

Du må gerne synes, jeg tager sorgerne på forskud, men der er for mange tegn - som nu nævnt ganske mange gange - til, at jeg på ingen måde er rolig for, det nuværende talentkuld får den nødvendige spilletid.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #301
Stage var i øvrigt næppe blevet sådan en fan-favorit, hvis ikke det var fordi han var den første "ægte" århusianer på holdet siden Jønsson. Havde han været én ud af 4-5 spillere havde opfattelsen af ham nok været en anden.

Præcis, jeg siger heller ikke at der har været noget forkert i den måde ledelsen i AGF har handlet på Indtil nu, da der ikke var noget grundlag for at satse på “ægte” århusianere. De var nød til at købe sig til resultater og så investere massivt i udviklingen af egne talenter, så AGF igen bliver den klub 99% af unge spillere vil spille i (som da Per Thune var talenttræner;) ).

Men situationen lige nu er jo, at der er kun er spillere i start 11 som er “én ud af 4-5 spillere”, for at bruge dine ord, 
Der er ikke nogen man for alvor kan identificere sig med, og som vil dø med støvlerne på for klubben, som man ser det i f.eks. AaB. Dette på trods af at man har 8 spillere i truppen som har været med til at vinde U17 ligaen 2 år i træk, som senest vandt den eneste liga de havde mulighed for at spille i, reserveligaen, og som er eftertragtede i andre klubber, så snart der er mulighed for at få fingre i dem. De virker som en gruppe spillere med et enormt vinderinstinkt, og som en meget sammentømret gruppe der går igennem ild og vand for hinanden og klubben får at vinde pokaler, det undrer mig at man ikke kan bruge dem i en klub der ligger og roder i den tunge ende af tabellen, år efter år.

En linje op igennem banen bestående af Hausner - Hvidt - Ammitzbøll, (eller hvem der viser sig at være klar). Giv dem 10 kampe sammen på førsteholdet, og de kommer til at vælte det hele, men hvis de skal nøjes med et indhop hist og her så ender de i 2. Division allesammen om et par sæsoner. De spillere der starter på banen er bl.a. udviklet i Holbæk, Helsted og AB70, dem burde spillere fra AGFs egen ungdomsafdeling kunne matche til enhver tid.

Svar #302
Jeg vil ikke byde for meget ind på hele ungdomsudviklingen, andet end at sige, at jeg synes denne sæson er speciel, og IKKE bør hænge på de unge. Tvært imod kan jeg rigtig godt lide, at vi modsat sidste sæson har flere spillere på hver position i det defensive. Jeg har før været inde på, at debut/indkøring af offensive unge er "lettere" eller i hvert fald mere "gnidningsfrit" end de defensive. Det kan lettere tilgives når Lunding laver en genial dribling, laver et flot løb, og afslutter flot men brænder, end at Hausner taber sin duel og AGF indkasserer et mål. 

AGF stiller i dag op i pokalturneringen med følgende hold, tag det for hvad I vil:
(Jeg tænker det personligt sådan, at vi skal spille med de unge når der er pusterum/muligheder for det, og ikke andre tidspunkter i denne sæson. Normalvist kan jeg bedre acceptere at man investerer spilletid i deres udvikling. En spiller som Duncan fik spilletid af nød, og greb chancen på et niveau hvor man jo sagtens kan bringe ham igen uden at miste noget. Det er ikke det samme med Thøgersen, Anbo, TK og Hausner. Det så vi imod eksempelvis Vendsyssel i foråret. Jeg tror egentlig vi alle gerne vil have så mange egne frem som muligt. Det må være præmissen. Men hvor travlt man har med det, og hvor meget risiko man kan og bør gøre det med, der tror jeg vi er mere uenige. I denne her sæson ønsker jeg INGEN sats. Bedste mand skal spille nærmest hver gang, ikke bedste udviklingesmulighed. Nærmest hver gang er kodeordet for mig.

Svar #303
EDIT.
Og Jovanovic skal 100% selvfølgeligt spille. Ikke fordi TK ikke kunne bruge kampen i sin udvikling, men fordi Eskelinen er skadet, og Jova dermed skal spilles varm ift at være vores 1.keeper, og at det er vigtigere. Holdet der skal spille søndag er vigtigere end TKs udvikling. Ganske enkelt.

Svar #304
Det er lidt sjovt, du synes kritikken klinger lidt hult, for skåret indtil benet, så har de talenter som fik chancen i foråret, fået ganske lidt spilletid i denne sæson. Så kan du snakke nok så meget om kalenderåret.

Faktisk er det kun Ammitzbøll, som har fået spilletid, 109 min. i alt, resten 0 min. (Superligaen) og vi er altså 8 kampe inde i sæsonen. Umiddelbart synes jeg, det er søgt bare at antyde, talenterne har fået en fair chance.
Det kommer forhåbentlig.

Svar #305

Faktisk er det kun Ammitzbøll, som har fået spilletid, 109 min. i alt, resten 0 min. (Superligaen) og vi er altså 8 kampe inde i sæsonen. Umiddelbart synes jeg, det er søgt bare at antyde, talenterne har fået en fair chance.
Det kommer forhåbentlig.
Men det er jo kun fordi du ikke vil medregne Duncan, Bundu m.fl. som ikke kommer fra vores egen ungdomsafdeling. Hvilket er fair nok når man skal se på vores evne til at producere spillere til førsteholdet. Men ift. DNs vilje til at bruge unge spillere er det misvisende da han netop har stillet med 2-5 spillere fra 22 år og nedefter i hver kamp.

Så talenterne får chancen - det er bare ikke dem vi selv har udviklet. Hvilket så primært kan forklares i, at de dels fortsat er meget unge og dels at Hvidt og Lunding har været skadet. 

Svar #306
Men det er jo kun fordi du ikke vil medregne Duncan, Bundu m.fl. som ikke kommer fra vores egen ungdomsafdeling

Hele mit udgangspunkt er egen producerede talenter, så vil det være mærkværdigt at inddrage spillere købt udefra.

Det kan godt være, du kan forklare manglende spilletid med erfaring, men det virker bare for mig underligt at hverken Thøgersen - nu udlejet eller Hausner som begge fik et nogle chancer i foråret, overhovedet ikke har fået så meget som ét minut i denne sæson, især fordi de begge faktisk gjorde det rigtig fint og viste noget potentiale.

Manglende erfaring forklarer i øvrigt ikke Duncans 5 Superligakampe (245 min. i alt), han er 19 og havde indtil han blev hentet 258 min . 1. holds erfaring (mindre end både Thøgersen og Hausner), men måske han bare er længere fremme i sin udvikling, trods han kommer fra en ringere liga.

Svar #307
men det virker bare for mig underligt at hverken Thøgersen - nu udlejet eller Hausner som begge fik et nogle chancer i foråret, overhovedet ikke har fået så meget som ét minut i denne sæson, især fordi de begge faktisk gjorde det rigtig fint og viste noget potentiale.
I hvilken kamp synes du de skulle have startet inde?

Svar #308
Hvem snakker om at starte inde?

Nu er jeg nået den alder, hvor jeg har mere end svært ved at huske kampe i detaljer selv få dage efter den er spillet, men det vil da undre mig meget, der ikke kunne findes spilletid i de 8 kampe. Altså jeg mener nu når DN ikke er bange for at bruge unge spillere.

Svar #309
Men det er jo kun fordi du ikke vil medregne Duncan, Bundu m.fl. som ikke kommer fra vores egen ungdomsafdeling

Hele mit udgangspunkt er egen producerede talenter, så vil det være mærkværdigt at inddrage spillere købt udefra.
Kun hvis du alene vil diskutere kvaliteten af vores ungdomsafdeling.

Hvis du vil diskutere DNs vilje til at bruge talenter (hvilket som jeg har forstået også er en del af debatten), så bliver du jo nødt til også at medregne indkøbte talenter. Ellers bliver det den del lidt en pseudo-diskussion.

Svar #310

Nu er jeg nået den alder, hvor jeg har mere end svært ved at huske kampe i detaljer selv få dage efter den er spillet, men det vil da undre mig meget, der ikke kunne findes spilletid i de 8 kampe. Altså jeg mener nu når DN ikke er bange for at bruge unge spillere.

@Martin Hansen‍ 

Den slags er 100% fair.
Det ville også hjælpe mig, såfremt der kom navne og eksempler på hvornår du/andre ville have brugt de unge, og istedet for hvem. 
Altså eksempelvis Duncan kom ind imod Lyngby selvom Sana sad på bænken. 

Men jeg kan slet ikke se hvornår man ville have spillet med Hausner, Anbo eller Thøgersen. Hvis man har et eneste eksempel, så nævn det gerne.

Lunding tror jeg vi alle har undret sig over, men det har åbenbart været både sygdom og skader (især hovedskaden), mens Ammitzbøl fik spilletid før Helenius kom til. Bundu har skulle bruge disse kampe til at spille sig i form til at kunne præstere 90 minutter, hvilket vi nyder godt af nu. Så selvom Lunding var klar, så tror jeg at man havde prioriteret Bundu. Og ja, Thorsteinsson har jo spille en masse, selvom Ankersen er brændvarm, og var afgørende i aften også.

Jeg er 100% enig i, at der ikke falder så maget spilletid af til de unge pt, men jeg er egentlig af den mening at det giver rigtig god mening, da vi ikke har haft kampe, hvor vi har kunne "slappe af"/satse ved at give dem chancen efter en stor føring, eller lignende. Første chance var her til aften, og det gik skide dårligt, og var/er også unfair da det ikke bør være alt eller intet hvor 10 unge skal præstere sammen. Det er jo ikke at bringe de unge, men at spille med U19-holdet.

Sidste år og i andre tilfælde har vi spillet af lort med reserveholdet, og en blanding af reserveholdet+U19. 

Til gengæld har vi også spillet rigtig gode kampe med unge spillere som har spillet 1-3 af gangen (max). Og det er jo den slags der virker bedst ift spillernes udvikling. Men jeg tror man skal være åben overfor, at det ikke er i superligaen som den ser ud lige nu, at tiden til de unge bliver mest flittigt tildelt.

Svar #311

Kun hvis du alene vil diskutere kvaliteten af vores ungdomsafdeling.

Hvis du vil diskutere DNs vilje til at bruge talenter (hvilket som jeg har forstået også er en del af debatten), så bliver du jo nødt til også at medregne indkøbte talenter. Ellers bliver det den del lidt en pseudo-diskussion.
Indrømmer blankt at jeg i starten opfattede det som en kritik af at DN ikke ville bruge unge spillere.

Derfor spurgte jeg konkret i mit seneste indlæg, så der var klarhed over kritikken. Det var vigtigt at få defineret det gjaldt spillere fra egen ungdomsafdeling og alder ikke var relevant for resten af truppen.

@Martin Hansen tak for diskussionen - vi må se hvordan det ender om 5 års tid😉
Vi har de samme forhåbninger til ungdomsafdelingen men ikke samme forventninger til hvor hurtigt de skal på holdkortet eller opfattelse af hvor “godt” de spillede i foråret.

Svar #312
Lunding tror jeg vi alle har undret sig over, men det har åbenbart været både sygdom og skader (især hovedskaden),
Vi håber vel allesammen at Lunding kommer tilbage i den form han viste først på året. I aften var han (sammen med Hvidt og Anbo) en af dem der blev hevet ud, da kampen skulle vendes i 2. halvleg. Så det har nok ikke været for godt. Men som Stig skriver, så er det heller ikke en rigtig chance de unge får i dag, når der er så meget udskiftning og kun en genganger fra seneste superligakamp (Nicolai Poulsen). 

Svar #313
Vi håber vel allesammen at Lunding kommer tilbage i den form han viste først på året. I aften var han (sammen med Hvidt og Anbo) en af dem der blev hevet ud, da kampen skulle vendes i 2. halvleg. Så det har nok ikke været for godt. Men som Stig skriver, så er det heller ikke en rigtig chance de unge får i dag, når der er så meget udskiftning og kun en genganger fra seneste superligakamp (Nicolai Poulsen).

@SteenA

Vild aften i Marstal. 6-2 til AGF (efter forlænget spilletid). Men nøj, en slap præstation mod et hold fra Fynsserien. Mest markant (og lidt skræmmende): Ingen ild i øjnene hos de unge talenter, der endelig fik lov til at vise sig frem. Det må bekymre staben bag.

https://twitter.com/KimRobin75/status/1171874914829242368?s=20

Stiften mener i hvert fald, at det var en chance som de unge ikke greb. Og det kan man jo sagtens sige. Men jeg synes mere det Kaastrup fik i sine første kampe var en chance. Han greb den ikke rigtig, men viste stort talent alligevel, og med meget ung alder. Ammitzbøl fik chancen og greb den, og er i naturlig udvikling pt, og intet at udsætte på noget der synes jeg. Lunding fik chancen, greb den, fik sin hovedskade, og har været på bænken siden, og forsvinder i en kamp som i dag, hvilket er mærkeligt. Burde en dag som i dag ikke være der hvor Lunding snørrer forsvaret 1-2-3 gange og scorer et mål eller to?

Svar #314

Den alder har jeg haft siden jeg var 12. Men jeg kan dog huske at Casper Højer har været skades- og karantæne-fri i alle kampe samt at to af de tre etablerede midterforsvarere også har været kampklare til hver kamp. Og forsvarskæden er jo sjældent den man skifter ud i. Så nævnte du også Kaastrup, men det var jo et andet talent, Lunding, der holdt ham ude i foråret.

Helt generelt skal man måske også lade være med at have alt for store forventninger til alle talenterne. Nimo Gribenco har fx nu fået chancen på Island, hvor han har kvitteret ved at starte 3 ud af 19 kampe. Er problemet i hans tilfælde, at han har fået for få chancer i AGF? Eller for mange?

Svar #315
Nimo har talentet - men må arbejde lidt med sin attitude, men det kan være svært at ændre sin natur. Han er jo i bund og grund bare en stille og sød dreng.

Svar #316
Til gengæld har vi også spillet rigtig gode kampe med unge spillere som har spillet 1-3 af gangen (max). Og det er jo den slags der virker bedst ift spillernes udvikling. Men jeg tror man skal være åben overfor, at det ikke er i superligaen som den ser ud lige nu, at tiden til de unge bliver mest flittigt tildelt.
FCN spiller rigtig mange unge samtidigt, men baseret på et specifikt koncept, der gør det lidt nemmere og selvfølgelig en meget klar satsning på det, men ellers skal det også med, at det nok er svært at spille mere end en eller to meget unge af gangen fordi de helst skal have andre mere rutinerede at læne sig op ad og et velfungerende hold at komme ind på. Der er unge spillere udefra der har spillet her i starten og det gør det måske sværere at smide de andre unge ind (selvom jeg heller ikke helt ved i hvilke kampe man helt kunne have gjort det,) men fordi der i det hele taget har været nye spillere at spille ind, kan det være et argument for ikke også lige at give lidt spilletid til de yngste. Vi må se hvor meget de kan få henad vejen, jeg synes heller ikke det er det væsentligste fokusområde lige nu, men forhåbentlig kan der blive nogle muligheder når holdet er konsolideret og vi måske endda kan få en solid føring ind imellem.

Svar #317
FCN spiller rigtig mange unge samtidigt, men baseret på et specifikt koncept, der gør det lidt nemmere og selvfølgelig en meget klar satsning på det, men ellers skal det også med, at det nok er svært at spille mere end en eller to meget unge af gangen fordi de helst skal have andre mere rutinerede at læne sig op ad og et velfungerende hold at komme ind på. Der er unge spillere udefra der har spillet her i starten og det gør det måske sværere at smide de andre unge ind (selvom jeg heller ikke helt ved i hvilke kampe man helt kunne have gjort det,) men fordi der i det hele taget har været nye spillere at spille ind, kan det være et argument for ikke også lige at give lidt spilletid til de yngste. Vi må se hvor meget de kan få henad vejen, jeg synes heller ikke det er det væsentligste fokusområde lige nu, men forhåbentlig kan der blive nogle muligheder når holdet er konsolideret og vi måske endda kan få en solid føring ind imellem.

Marstal/Rise scorede på to standarder, de eneste chancer de havde i hele kampen. Grunden til at det blev farligt var ikke pga. at der var for mange talenter på banen i går, men fordi forsvaret aldrig havde mødt hinanden inden den kamp, og overhovedet ikke var afstemt på standarder. Det peger på et trænerteam der tog for let på opgaven (eller ikke havde forberedt sig på alle eventualiteter), men også på at man tager hjemmekampen mod AaB meget alvorligt og vil spare nøglespillere i videst muligt omfang. Hvis Hausner havde haft Juelsgård, Tingager eller Backman at læne sig op ad, havde kampen sansynligvis været lukket i første halvleg og nøglespillere kunne have været sparet, forsvarsspillerne havde jo stort set ingenting at lave i kampen, de skulle bare være afstemt og klar de få gange de kom frem på banen, så det havde ikke slidt nævneværdigt på Backman at spille den kamp.

Nu er situationen i stedet at Zack Duncan og Nikolaj Poulsen har spillet 120 minutter på en våd og tung bane og kørt 5 timer i bus umiddelbart bag efter, samtidig med at vi får Amini hjem fra en Australien udflugt der altid trækker tænder ud på ham, så det kostede ikke bare i går, det kommer sansynligvis også til at koste på søndag, mod Superligaens mest formstærke midtbane.

Set i bagklogskabens lys havde det været bedre at spille Hvidt på 6’eren indtil kræfterne slap op, så kunne NP overtage, og med Backman/Hausner centralt. Men det var selvf. Ikke en del af planen at Juelsgård ikke havde sø-ben til at klare overfarten og blev dårlig lige inden kampen, ellers kunne han og Hausner også have klaret den kampe, de er fint sammenspillet.

Svar #318
Jeg kan sagtens følge, at nogle af vores spillere fik for mange minutter i benene igår. Men, både Zach og NP har ikke være så belastet, at de ikke skal kunne klare det. Aab stillede også med rigtig mange fra deres start-11er igår, så de har i hvert fald også fået en del minutter.

Så er der naturligvis forskel på 90min og 120min, og på at køre hjem fra Nørresundby og fra Ærø, men når alt kommer til alt, så tror jeg ikke kampene igår bliver afgørende for kampen i weekenden. Aab er godt kørende, og alle kan tabe til Aab, når LA rammer sit niveau (nøjj jeg synes han har været god i mange kampe). Vi kan så omvendt godt lide at det andet hold gerne vil have bolden, så mon ikke det kunne blive en ret seværdig kamp?

Svar #319
Marstal/Rise scorede på to standarder, de eneste chancer de havde i hele kampen. Grunden til at det blev farligt var ikke pga. at der var for mange talenter på banen i går, men fordi forsvaret aldrig havde mødt hinanden inden den kamp, og overhovedet ikke var afstemt på standarder.
Jeg er ikke fodboldspiller men hører bla bla bla bla vi gad/kunne ikke rigtig i dag. Helt ærligt - de spiller fodbold hver dag, kender udmærket hinanden fra dagligdagen og netop standarderne burde ikke kræve så meget sammenspil som spillet ude på banen. Nå men jeg syntes bare det er en dårlig undskyldning😱

Svar #320
Marstal/Rise scorede på to standarder, de eneste chancer de havde i hele kampen. Grunden til at det blev farligt var ikke pga. at der var for mange talenter på banen i går, men fordi forsvaret aldrig havde mødt hinanden inden den kamp, og overhovedet ikke var afstemt på standarder.
Jeg er ikke fodboldspiller men hører bla bla bla bla vi gad/kunne ikke rigtig i dag. Helt ærligt - de spiller fodbold hver dag, kender udmærket hinanden fra dagligdagen og netop standarderne burde ikke kræve så meget sammenspil som spillet ude på banen. Nå men jeg syntes bare det er en dårlig undskyldning😱
Der er 4 centrale forsvarsspillere i truppen, og man havde valgt at lade 2 af dem blive i Aarhus. Da en af de to man havde taget med, så fik søsyge (eller hvad det nu var), så var der kun en højre back fra U19 holdet tilbage, det er ikke specielt forudseende af trænerteamet, og helt sikkert grunden til at man ikke var i stand til at afvise de to dødbolde. Jeg vil våge den påstand at Hausner ikke har trænet dødbolde og indlæg med Mikkel Lassen ved sin side i det centrale forsvar, i særligt stort omfang, men på trods af dette blev det alligevel nødvendigt at bruge ham i kampen, da de naturlige afløsere for Juelsgård, sad i Aarhus.

Svar #321
3½ dag til at blive klar tll næste kamp er nok.

Jeg er ikke elitesportsmand og dobbelt så gammel som NP - men har ingen problemer med at spille på max puls i 1½ timer intervalsport som floorball 2 dage efter. Spiller både mandag og onsdag. Hvor der bliver kæmpet om hver bold selvom der stort set ingen der kigger på.

Naturligvis ikke optimalt med 120 min. Omvendt tror jeg faktisk det var fint for de fleste at få kamptræning og holde sig skarpe og det havde det også været for Tingager - med ham var de indlæg blevet clearet.

Blev Julle virkelig søsyg?

Svar #322
@Ato Vari

Helt generelt skal man måske også lade være med at have alt for store forventninger til alle talenterne. Nimo Gribenco har fx nu fået chancen på Island, hvor han har kvitteret ved at starte 3 ud af 19 kampe. Er problemet i hans tilfælde, at han har fået for få chancer i AGF? Eller for mange?

Virkelig? Kunne det tænkes, Gribenco ikke fik nok chancer og derfor gik hans udvikling i stå, ja det kunne det nok. Ved jeg det, nej. 
Var Messi blevet til Messi uden en træner, som gav ham chancen? Var Ronaldo?
Var Agger endt i Liverpool under et år efter hans debut, hvis ikke Per Nielsen var blevet alvorlig skadet og Laudrup var tvunget til at give talentet Agger chancen? Var Agger nogensinde blevet til noget?

Helt overordnet set, så er jeg overbevist om, et talent aldrig udvikler sig uden fornuftig med spilletid, det er du måske uenig i?

Svar #324
Blev Julle virkelig søsyg?

Det har jeg ikke noget belæg for at sige, andet end at broklappen på deres færge tilsyneladende ikke kunne gå ned, pga. Høj sø ved indsejlingen.

I de her GDPR tider er det jo strengt fortroligt om midterforsvarer er søstærk, så det finder vi nok aldrig ud af.

Svar #325
Jeg forstår generelt ikke helt, hvis folk skelner skarpt mellem spillere, der hentes til klubben som 16-17-årige store talenter og spillere, der hentes som upåagtede 19-årige seniorspillere (ex: Stage, Bundu, Duncan).

Hvis det skal være spillere, der har taget turen op gennem ungdomsafdelingen, så bør der være en forståelse for, at den slags tager meget lang tid, og at AGF er kommet fra et chokerende dårligt udgangspunkt - og allerede har flyttet sig i markant bedre retning. Set i bakspejlet: Uanset hvor meget Jakob Nielsen gerne ville eller ikke ville satse på talenter, så var talentmaterialet ganske enkelt for ringe, da han tiltrådte juni 2014. Ikke én spiller dengang i alderen 15-20 har etableret sig på superliganiveau i AGF eller andre klubber (med delvis undtagelse af Alexander Ammitzbøll, der som den eneste i den nuværende AGF-trup (lige) var fyldt 15 på det tidspunkt). Uanset hvem der skal have skylden for tidligere tider eller rosen for forandringen, så må det være helt tydeligt, at der var brug for at genskabe en tilfredsstillende ungdomsafdeling, og at det nødvendigvis ville tage nogle år, inden at dette kunne slå igennem på superliganiveau.

Nu ser det ud til, at fundamentet begynder at være der, men AGF-talenterne er altså stadigt 20 år eller yngre. Konklusioner, positive eller negative, virker meget, meget forhastede.

Svar #326
Set i bagklogskabens lys havde det været bedre at spille Hvidt på 6’eren indtil kræfterne slap op, så kunne NP overtage
Altså, der kan jo godt være en grund til at NP spillede den kamp fra start. Efter to karantænedage i superligaen den seneste måned kan han vel ikke være alt for overbelastet?

Svar #327
Set i bagklogskabens lys havde det været bedre at spille Hvidt på 6’eren indtil kræfterne slap op, så kunne NP overtage
Altså, der kan jo godt være en grund til at NP spillede den kamp fra start. Efter to karantænedage i superligaen den seneste måned kan han vel ikke være alt for overbelastet?
Men hvem skulle også ellers have spillet centralt, hvis ikke NP startede inde? Der var vel kun Blume tilbage i truppen og han blev sparet, så det havde været en U19-spiller. Nu ved jeg ikke hvordan det gik ham specifikt, men det er også fint hvis Hvidt stadig kan bruges lidt længere fremme, der hvor hans oprindelige position i højere grad lå. Hvis han kan komme ind flere steder bør det give mulighed for lidt mere spilletid. Jeg tænker også NP/Hvidt/Duncan burde være en midtbane Marstal aldrig kom forbi, men det gjorde måske heller, bortset fra to dødbolde...

Svar #328
Ja synes også godt man kunne have overvejet at give Blume 45-60 min og Hvidt sidste 30-45 min (ved ikke om Blume trækker med noget)
Eller spillet PM første 45-60 min med AA som hængende (hvis Blume skulle spares)

Tingager skulle have været i truppen og inde istedet for Julle. Så meget ville Tingager vel ikke løbet i sådan en kamp, og havde været total overlegen i begge feltet på det her niveau. (måske Tingager skulle have spillet af taktiske grunde uanset Julle havde været klar - Tingager lignede også mod EfB en der kan trænge til kampe og få boldfølingen 100% i skabet).

Anker fra start og bytte ham med Luding efter 45-60 min.

Så kunne Mikkel M Lassen have fået siste 20 min for Anbo, når alt var på plads. Anbo mangler vist også lidt kampform.
NP trængte netop som Steen skriver til at få minutter i kroppen og Zach sad jo også på bænken meste af sidste kamp.

Så kunne vi have lukket den kamp ned i 1. halvleg. Hvidt og Lunding er ikke i kampform.

Håber David finder en gylden middelvej mod VSK, så vi stiller stærkt første 45-60 min og lukker kampen, og nogle unge får kamptræning og udvikling trods alt. Også godt med lidt ung sult.

Svar #329
Ja synes også godt man kunne have overvejet at give Blume 45-60 min og Hvidt sidste 30-45 min (ved ikke om Blume trækker med noget)
Eller spillet PM første 45-60 min med AA som hængende (hvis Blume skulle spares)

Tingager skulle have været i truppen og inde istedet for Julle. Så meget ville Tingager vel ikke løbet i sådan en kamp, og havde været total overlegen i begge feltet på det her niveau. (måske Tingager skulle have spillet af taktiske grunde uanset Julle havde været klar - Tingager lignede også mod EfB en der kan trænge til kampe og få boldfølingen 100% i skabet).

Anker fra start og bytte ham med Luding efter 45-60 min.

Så kunne Mikkel M Lassen have fået siste 20 min for Anbo, når alt var på plads. Anbo mangler vist også lidt kampform.
NP trængte netop som Steen skriver til at få minutter i kroppen og Zach sad jo også på bænken meste af sidste kamp.

Så kunne vi have lukket den kamp ned i 1. halvleg. Hvidt og Lunding er ikke i kampform.

Håber David finder en gylden middelvej mod VSK, så vi stiller stærkt første 45-60 min og lukker kampen, og nogle unge får kamptræning og udvikling trods alt. Også godt med lidt ung sult.

Vi skal måske også passe på med at konkludere en hel masse på kampen i går, der er ingen tvivl om at DN ville have udtaget en rutineret midterforsvarer mere, hvis han havde vidst at Juelsgård ikke kunne spille, det var helt sikkert ikke en del af planen.

Hvis Juelsgård havde spillet ved siden af Hausner, er jeg sikker på at udtrykket på dødbolde havde været helt anderledes, men selvfølgelig skal DN tænke alle sandsynlige situationer igennem, når han udtager truppen og der kunne man nok godt have forestillet sig en situation hvor der var brug for en rutineret midterforsvarer mere i truppen.

Svar #330
Enig - men 3 højrebacks var måske lige i overkanten, selvom han gerne ville give minutter til Mikkel.

Uanset Julle kunne spille, kunne Tingager have været fint at have at sætte også som ekstra angriber sidste 20 min i går med alle de høje bolde, Tingager, PM og AA ville have været en voldsom mundfuld for dem.

Men ja nemt at være bagklog og nu vandet vi jo også... og som en eller anden også skrev så får de 120 min nok ikke nogen betydning, det lød til det var en walk in the park sidste 25 min.

Og utroligt så engageret vi er over en pokalkamp på Ærø haha

Svar #331
@Ato Vari

Virkelig? Kunne det tænkes, Gribenco ikke fik nok chancer og derfor gik hans udvikling i stå, ja det kunne det nok. Ved jeg det, nej. 
Var Messi blevet til Messi uden en træner, som gav ham chancen? Var Ronaldo?
Var Agger endt i Liverpool under et år efter hans debut, hvis ikke Per Nielsen var blevet alvorlig skadet og Laudrup var tvunget til at give talentet Agger chancen? Var Agger nogensinde blevet til noget?

Helt overordnet set, så er jeg overbevist om, et talent aldrig udvikler sig uden fornuftig med spilletid, det er du måske uenig i?
Jeg er i hvert fald uenig i, at det er fordi Nimo Gribenco har fået for lidt spilletid i superligaen som teenager, at han ikke kan finde fodfæste i den islandske liga som 22-årig. Jeg er også temmelig sikker på, at Daniel Agger nok skulle finde vej til Brøndbys hold, stort set uanset hvilke etablerede superligaspillere der end måtte stå i vejen for ham.

Der hvor jeg anerkender dilemmaet, er hvor der er tale om spillere, som som har potentiale til at blive gode eller dårlige superligaspillere. Hverken mere eller mindre. Der tror jeg nok i højere grad end dig på, at de kan udvikle sig med indhop, sporadiske starter, reserveholdsfodbold og pokalkampe.

Svar #332
Jeg tror meget på at de skal have små indhop når vi har føringer og så fx i pokalturneringen - dog ikke så vildt som mod Marstal hvor alle var unge og 5 ikke have spillet længe.

Derudover tror jeg man skal tegne 5 års kontrakter med dem som 18 årig og udleje dem til divisionsklubber og udlandshold i island, norge og sverige osv., så de bliver udviklet på rette niveau.

De bedste stryger naturligvis direkte ind mellem de 11-17 bedste og får mere ellere mindre spilletid. Men fx en Lasse Vibe siger selv han ikke var god nok da han var i AGF, og derfor måtte starte i 2 div i FCN en måned før han blev 22 år. Synes der er mange eksempler på spillere der først slår igennem sent. Vibe bragede igennem i superligaen fra dag 1 som 25-årig, og kunne nok have gjort det før.

Men ved at lave en 5 års og udleje dem, kan de hentes hjem mellem vinduerne og træne med og man kan se om de har flyttet sig og skal blive i AGFs trup eller på leje igen.

Udlejet - men fra dag 1 en succes i FC Fyn i 2 div og det fortsatte bare år efter år
Lasse Vibe - Wikipedia, den frie encyklopædi
Lasse Vibe, statistik fra superligaen, all-time - SuperStats

Vibe fik først fart på som 22 årig (i 2 div), så Nimo kan nå det endnu, måske 2 div også i DK? Men han er helt sikkert en større trygheds narkoman end Vibe. Iøvrigt fint AGF har indledt et formelt samarbejde med den islandske klub.

Svar #333
Jeg er sådan set meget enig i, at udlejning er noget vi gør for lidt. Vi behøver måske ikke have 900 spillere, og så udleje 850 som FCM, men vi kunne altså godt gøre noget mere i den del. Jeg arbejder på et gymnasium, og i den verden taler vi jævnligt om "nærmest udviklings/lærings-zone".

Men, man skal også passe på at man ikke sender helt unge mennesker ud i et vildt rakkerliv og total rodløshed. Derfor er de jo også rart, at der er mange gode klubber tæt på Århus, så det kun er 'fodbolden', som de skal spille et andet sted.

Svar #334
Men ved at lave en 5 års og udleje dem, kan de hentes hjem mellem vinduerne og træne med og man kan se om de har flyttet sig og skal blive i AGFs trup eller på leje igen.

Problemet med så lange kontrakter er, at kun 10-20 % af de unge talenter vil klare cuttet på superliganiveau.

Hvis man hvert år rykker fx 3 mand op på førsteholdet og giver dem en 5-årig kontrakt med en løn de nogenlunde kan leve af og finder attraktiv (lad os sige 20.000 kr pr måned), så vil man over tid have 15 spillere til et samlet løntræk på 3,6 mio kr. årligt. Uden at man reelt vil kunne forvente, at mere end 2-3 stykker af dem faktisk vil have superliganiveau (og de vil så blive rykket lønmæssigt yderligere)-

Svar #335
Enig at gå direkte fra U19 til superligae start 11 eller bare 16-18 bedste som er dem der får spilletid er for rigtig mange langt fra nærmeste udviklingszone...

Primært klart bedst at bruge danske og især jyske klubber, hvor de stadig kan bo i Århus, og hvor PC og teamet hurtigt kan komme forbi og se hvordan udviklingen går.

Men for nogen kan eventyr også være et plus ift lysten til at lave en kontrakt, at AGF hjælper med oplevelser i andre landet, og god udvikling der modner nogen. Andre skal have trygge rammer.

Enig det kommer til at koste, men 3,7 mio er billigt for 15 spillere ift at FCN bruger 37 mio om året på sine to akademier.  Og især billigt ift at da vi skulle købe Vibe hjem fra Sønderjylland 4 år efter kostede han 5 mio og valgte så IFK - det valg ville han slet ikke have haft hvis han havde et år tilbage med AGF, og iøvrigt havde vi så fået ham hjem efter to år istedet, og solgt ham til Brentford for 15 mio inkl. videresalgssjov. Randers fx skal nu også betale mio for at hente Babayan tilbagefra Hobro.

Nogen af de 3,7 mio betales også at de klubber som lejer spillerne.

Man skal naturligvis også ind og prioritere, men man ved godt at angribere, venstreback og spillere med særligt gode spidskompetener (mål, fart, høj teknik, vild fysik og hovedspilsevner, vindermetalitet a la Stage) altid er i høj kurs.

Svar #336
de 3,6 mio - måske halvdelen i udleje fee ... 1,8 mio det var jo hvad alene Riel kostede at købe fri (for slet ikke at tale om han måske hævede stor løn oven i).

Eller en brøkdel af de 5 mio Gift Links kostede denne sommer... Eller brøkdel af hvad Stage gav os i transfer.

Plus man får udviklingspenge for spillere i alderen op til 23 år ved senere transfers.

Svar #337
de 3,6 mio - måske halvdelen i udleje fee ... 1,8 mio det var jo hvad alene Riel kostede at købe fri (for slet ikke at tale om han måske hævede stor løn oven i). 
@Dichio‍ 

Det beløb har jeg aldrig set skulle stemme. Hvor har du det fra? Jeg hørte et par hundrede tusinde for Riel (400.000), og så fik Riel lov til at få en længere kontrakt end PC oprindeligt havde tilbudt. 

Svar #338
Jeg har ikke noget konkret, men bare hvad Graulund og Jesper Thygesen gættede på - de sagde 2-3 mio. Det tror jeg var højt sat.
Riel var et af de varme navne der med 4 mål i 7 kampe og tvivler på at Helsingør ville slippe deres topscorer for symbolsk beløb. En god øvelse er at sætte sig i Helsingørs sted tænke hvad de ville forlange ca ift mindske chancen for overlevelse i superligaen. Jeg tror vi ligger på ca. 1,5 mio

Året efter køber Horsens Juker for 3 x så meget.

Svar #339
Med tanke på at Ekstrabladet kunne afsløre at Helenius kostede 500.000kr selvom han er en af superligaens mest scorende aktive spillere, og scorede 7-8 mål for OB, så tror jeg ikke en tøddel på Thyge/Graulunds gætterier på den slags.

Så lad os ikke tage det for gode vare. Det gør det svært at acceptere præmisserne i snakke omkring spillere og de emner hvor den slags tal skal stå på skuldrene af.

Riel var et af de varme navne der med 4 mål i 7 kampe og tvivler på at Helsingør ville slippe deres topscorer for symbolsk beløb. En god øvelse er at sætte sig i Helsingørs sted tænke hvad de ville forlange ca ift mindske chancen for overlevelse i superligaen. Jeg tror vi ligger på ca. 1,5 mio

Med tanke på de interviews og de meldinger der kom ud omkring den handel, så blev det fra Helsingør-side kommunikeret at de ikke ville stå i vejen for Riels ønske om at prøve sig af i AGF, og at han (Riel) fik en god kontrakt. Jeg hørte intet om, at AGF skulle have sluppet over en million for ham.

EDIT: Det sagt, så kan det sagtens være korrekt at Riel kostede 1,5 - 1,8 millioner.
Men før jeg ser Klaus Egelund/Tipsbladet eller andre skrive det, så tror jeg ikke på det. 

Svar #340
monster
@Monster_721
Got me a retro @AGFFodbold
 footie shirt today in honour of one of my old students @musbundu19
 hope to travel to Denmark this year

monster
@Monster_721
·
1 t
No I was his Headteacher and helped him achieve his IGCSE qualifications and secured his place at Hartpury School in UK which is where he joined you guys from. He was an immense player in Sierra Leone and is a lovely young man.

Svar #341
PC plejer ikke smide om sig med mønterne, så deres gæt på 2-3 mio tror jeg helt sikkert ikke på. Men Helsingør slipper helt sikkert ikke en mand der havde scoret 4 må i 7 kampe, billigt så min en mio og max 1,5 tænker jeg. Men ja vi ved det ikke. Helenius havde kun en år tilbage og man ville bare gerne af med ham til højstbydende og det var AGF og klubber under det niveau, så ½ mio nok ca. ja

Uanset skulle Riel aldrig været hentet... men let at være bagklog

Svar #342
PC plejer ikke smide om sig med mønterne, så deres gæt på 2-3 mio tror jeg helt sikkert ikke på. Men Helsingør slipper helt sikkert ikke en mand der havde scoret 4 må i 7 kampe, billigt så min en mio og max 1,5 tænker jeg. Men ja vi ved det ikke. Helenius havde kun en år tilbage og man ville bare gerne af med ham til højstbydende og det var AGF og klubber under det niveau, så ½ mio nok ca. ja

Uanset skulle Riel aldrig været hentet... men let at være bagklog

Jeg er sikker på tallet der var fremme dengang var under 1 mio. - mener faktisk det var på tkr. 700. Det var også rigtig mange penge for Helsingør og det var en kæmpe chance for Riel.
Btw. mener PC var ude og kommentere på det på et tidspunkt, fordi der netop gik spekulationer om alt for høje beløb.

Svar #343
Okay kan være. Så må man bare sige Helsingør var dårlige købmænd, med mindre man vægtede at man ikke ville en spiller en truppen, der ville være et andet sted. Men godt PC ikke solgte Stage for 700.000 fordi han ville til Kbh :-)

At det så blev en dårlig handel for alle tre parter er noget andet...

Svar #344
Okay kan være. Så må man bare sige Helsingør var dårlige købmænd, med mindre man vægtede at man ikke ville en spiller en truppen, der ville være et andet sted. Men godt PC ikke solgte Stage for 700.000 fordi han ville til Kbh :-)

At det så blev en dårlig handel for alle tre parter er noget andet...

Helsingør havde et helt latterligt lønbudget, der slet ikke var i nærheden af det næstlaveste i superligaen, så den måde de lokkede kompetente spillere til at acceptere de urimeligt lave lønninger, var vha. gentleman aggrements, så når en større klub viste interesse, så ville Helsingør ikke stå i vejen. Jeg ved ikke om de også lavede deciderede transfer loft på deres spillere, men det kan jo godt være sådan et, som AGF indløste på Riel, de kom så til at give ham en alt for høj løn i samme ombæring, og det er nok en fejl som PC er opmærksom på at undgå i fremtiden. 

Svar #345
Det har du ret i, der var vist noget med spillerlønningerne lå på 7mio. Der var ikke noget loft tror for PC fortalte at de vendte tilbage med en anden pris, og så blev handlen alligevel til noget 2357 efter være afblæst, men indikerer jo at man egentlig havde sagt gentle til Riel du får lov at komme afsted til højeste bud.

Og ikke fordi AGF kom med et bedre bud som overtalte dem til at sælge

Svar #346
Har nu endelig fået hørt AGF udsendelsen i Mediano, og hold da op hvor er JS da en plade der kun har en rille  >:(

Hvordan kan Stiftstidende dog være tilfreds med en mand der tegner billedet for avisen, der konsekvent leder efter den negative vinkel, og er helt uden format i kritikken af JN?
Der må virkeligt være et stort segment i Århus som elsker at hade AGF, for ellers kan jeg slet ikke forstå han har kunnet bevare hans ledende job på sporten i så mange år..

Svar #347
Helt enig med mht JS i den mediano udsendelse. Helt utroligt så negativ han var mod JN, man kunne nærmest mærke hadet, og håbet om at det går galt for AGF igen så han kan skyde mere mod JN end ham og hans avis allerede gør i forvejen.

Det er fint at være kritisk, men JS er langt ude over det er være lidt kritisk.

Svar #348
Jeg har egentligt altid forsvaret Schouby/Stiften og deres linje ift. AGF. Men han er godt nok pinlig at høre på i den Mediano-udsendelse og det ender med at hæmme hele programmet gevaldigt.

Svar #349
Jeg har egentligt altid forsvaret Schouby/Stiften og deres linje ift. AGF. Men han er godt nok pinlig at høre på i den Mediano-udsendelse og det ender med at hæmme hele programmet gevaldigt.

Jeg er helt enig, jeg tvivler stærkt på at Jan Schouby kommer i Mediano studiet igen, den måde han talte på er meget ulig den tone der er i alle andre Mediano udsendelser, hvor man kommer med konstruktiv kritik, og med en positiv tilgang til spillet.

JS gik efter manden og ikke bolden igennem hele udsendelsen, og det viser meget godt hvorfor Stiftens tilgang til AGF altid har været så negativ, han virker som en bitter mand over et eller andet, måske blev han mobbet som barn?

Simple Audio Video Embedder