(Mustapha red.) Bundu falder tilbage, når modstanderen bygger op, når han spiller som wingback, og det hjælper resten af holdet til at kunne stå højere.
- Men det, der så sker, er, at vi lige mister toppen af vores kontramuligheder. For når han er wingback skal han løbe meget længere for at blive farlig offensivt i forhold til, når han spiller fløj, siger David Nielsen.
Jeg er med på, fodbold er et hold spil og nogen gange må spillere offere sig i holdes tjeneste, men jeg synes, DNs nye fokus på 3-4-3 koster for meget offensivt, specielt Bundu.
Ellers en god artikel. Det er altid skønt, når vi får en træners tanker bag filosofien.
Den mest interessante artikel fra Stiften i denne sæson. Det giver substans at få Davids ord på de taktiske rokader i de første kampe.
Det eneste jeg savner er spørgsmålet om, hvorvidt vi ikke kan spille 3-4-3 med Bundu som kantangriber fremfor wingback. David ser jo netop ud til at have erkendelsen af de negative sider også.
Jo men fordelen ved den nuværende opstilling er at der kan skiftes undervejs i kampen, uden at det kræver udskiftning af nogen spillere, her er Bundu den eneste i start 11, der kan fungere som wingback. Hvis der hentes en ny 8’er (som erstatning for Blume), som også ville kunne fungere som wingback, vil Bundu kunne tage højre wing i 3-4-3 opstillingen.
Opstillingen fra kampen mod Sønderjyske:
4-3-3:
Eskelinen
Munksgaard - Backman - Juelsgård - Højer
Blume - Poulsen - Amini
Bundu - Ammitzbøll - Thorsteinsson
3-4-3:
Eskelinen
Munksgaard - Backman - Juelsgård
Bundu - Poulsen - Amini - Højer
Blume - Ammitzbøll - Thorsteinsson
Man kunne måske også forestille sig Thorsteinsson centralt, med Ankersen som højre wingback, men Ankersen har virket temmelig pigesur over udsigten til flere defensive pligter, og vil åbenbart helst spille til venstre. Det kan selvfølgelig være at han ændrer syn på hvad han kan stille af krav, med tiden:
4-3-3:
Eskelinen
Munksgaard - Backman - Juelsgård - Højer
Amini - Poulsen - Thorsteinsson
Ankersen - Ammitzbøll - Bundu
3-4-3:
Eskelinen
Munksgaard - Backman - Juelsgård
Ankersen - Poulsen - Amini - Højer
Bundu - Ammitzbøll - Thorsteinsson