Spring til hovedindholdet
Emne: Ny stemningsboykot fra SFA/Nysir (Læst 7033 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Ny stemningsboykot fra SFA/Nysir

Svar #100
Til dem der ikke endnu har indset at det er en "syg kultur" vi kæmper imod. Om påstandene i artiklen er rigtige ved jeg jo af gode grunde ikke.
Jeg er overrasket over hvis begge tvselvskaber er med på det. Men som jeg har skrevet beskriver folk tit Kim Mikkelsen, viasat, næsten hævngærig og ondskabsfuld, jeg undres så over man finder sig i det.
På torsdag skal vi ned til Jacob Nielsen, så må vi se hvad han har at sige. Jeg frygter en sluder for en sladder og en mundkurv. Men selvfølgelig skal man ikke lade sig skræmme af den slags svinestreger.

Tre sidstevalg i september: Straffer tv-selskaber AGF for kritik af mandagska...

Svar #101
Ok - jeg har hele tiden været en smule skeptisk overfor den demonstration, netop fordi der jo er gode penge i det for klubben OG fordi den manglende opbakning, egentlig mest går ud over spillerne.

Men det der er påfaldende. Og hvis det er tilfældet, at det er en hævnaktion, så er der kun ét at gøre: blive ved med at holde kæft i en halveg ad gangen, hver eneste mandag, indtil TV-selskaberne giver sig. De satans røvhuller malker os i forvejen for både tid og penge, de skalter og valter med vores muligheder for planægning, så det står efter. Hvis de så tror de kan tryne os på plads - fandeme nej!
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #102
Ja, det er da ret påfaldende, at braget mod AaB i næste runde betragtes som rundens mindst interessante kamp. Men det må en massiv opbakning lave om på. Svært at forestille sig, at vi kommer meget under 15.000 tilskuere til den kamp - selv kl. 12,

Svar #103
Ja, det er da ret påfaldende, at braget mod AaB i næste runde betragtes som rundens mindst interessante kamp. Men det må en massiv opbakning lave om på. Svært at forestille sig, at vi kommer meget under 15.000 tilskuere til den kamp - selv kl. 12,
Kl. 12 er nok ikke så galt for os fans - mig passer det ihvertfald meget fint. Nu må vi så håbe, at opbakningen bliver så stor at det opvejer tabet på 50-100.000 som de skriver det koster i tv-indtægt.

Men det er da godt nok påfaldende, at en kamp mellem AGF-AAB skal betragtes som den mindst attraktive. Det næste spørgsmål er så om klubberne overordnet vil finde sig i risikoen for sådan en behandling - det er ikke sikkert de vil det på den længere bane.

Svar #104
Vores kampgejst blive også større af det her.
Mødet mellem os og Jacob kunne dog først blive torsdag, vi snakkede sammen allerede d. 21.08, dog har vi har haft svært ved at finde en dag hvor han og de folk "vi plejer at sende" kunne inkl undertegnede.
Vi har dog haft aftalt at vi/jeg ikke skrev yderligere til pressen før efter torsdag, men er selvfølgelig klar vis ikke vi får noget der. Det ændre det her bestemt ikke på, om så nogen vil bringe det vi har at sige er der jo ingen garantier for.
"Eventen" i søndags var lidt undtaget af denne "våbenhvile", da det var sat i søen.

Den risiko har været kendt længe blandt direktørene, og jeg har også altid undret mig over at man har fundet sig i Kim Mikkelsens terror. Jeg har aldrig mødt ham, så har det kun fra nogle af de folk der forhandler med ham.
Der går blandt andet en historie, vel efter hånden en tre år gammel. Her nægtede BIF at flytte en kamp i Herning til fordel for formel 1, pludselig fik BIF tildelt tre mandagskampe, skønt de ingen plejer at få.
Jeg undre mig som sagt stadig over man finder sig i det, men det har de længe gjort.
Det der "skræmmer" mig her er, Viasat har som sagt altid haft muligheden for at eks. sikre AGF som 3. valg (mandag) og så rykke os til en af deres andre kampe. Hvis vi har "fået lov at ligge" til 7. valg betyder det Discovery (Eurosport) også er med i "straffeaktionen", ellers havde de jo taget os som nr. 4. Derfor lyder det lidt mere kartel agtigt end jeg umiddelbart normalt tillader mig at forestille.

Vi skal gøre vores til der kommer mange på stadion, nu må vi se hvor meget klubben "tør" være med.

Svar #105
Det der "skræmmer" mig her er, Viasat har som sagt altid haft muligheden for at eks. sikre AGF som 3. valg (mandag) og så rykke os til en af deres andre kampe. Hvis vi har "fået lov at ligge" til 7. valg betyder det Discovery (Eurosport) også er med i "straffeaktionen", ellers havde de jo taget os som nr. 4. Derfor lyder det lidt mere kartel agtigt end jeg umiddelbart normalt tillader mig at forestille.
Det lyder fuldstændig vanvittigt fra Eurosports side, medmindre de forventer at blive kompenseret på anden måde. Det burde være en ren lækkerbidsken for dem, at kunne dække en rigtig Jydsk klassiker som deres topprioritet.

Svar #106
Jeg er også meget overrasket over det.
Da jeg så programmet tænkte jeg at Viasat havde valgt os som 3. valg, altså mandag som de plejer. Og de så flyttede os, dels for at undgå det allerede eksisterede maks på 10 mandagskampe, og dels for at undgå boycutten. Og at de så gjorde det til kl 12, lidt for at "drille" måske, men at de jo samtidig ikke ville blive ved med det, da der er færre seere = penge der.
At man kan få Eurosport til at forbi gå os fatter jeg slet ikke. Altså skal Viasat så have "givet" Eurosport noget for at støtte deres hævnaktion? Det lyder jo ikke som noget vi normalt forestiller os i dansk sport. Og jeg er så ked af at ingen har spurgt 3f og dbu om de synes det er fedt at ligge navn til.
Jeg har selvfølgelig gjort det, men det ignorer de jo bare.
Jeg håber han svare godt for sig torsdag. For jeg er godt gammeldags sur.
Ved også at tv aftalen tog næsten et år at få godkendt i konkurrence styrelsen, jeg tænker også lidt på om det er lovligt.

Svar #107
Som fan har kan jeg egentlig rigtig godt li' kampene søndag klokken 12.
Det giver mig en god lang søndag efter kampen og jeg tvinges til ikke at bruge hele formiddagen under dynen.
Men at det bliver brugt som straf mod klubben for vores utilfredshed sætter alt i relief.

Hvis man kan degradere os til 7. valg som del af en mafiametode, så kan man også uden problemer tildele mandagskampene mere fair.
Det er en provokation uden lige.

Svar #108
Det forklarer jo så den overskrift på EB.dk med dummebøder til AGF - en artikel der måske lidt underligt kun er for abonnenter. Konklusionen er også helt uundgåelig for der er selvfølgelig ingen chance for at det er tilfældigt.

I første omgang kan jeg så erkende at det i hvert fald ikke passer at tv-stationerne er ligeglade med at fansene er stille og bare tier det ihjel. Det tror jeg dog er positivt og netop bør give større kampgejst hvis der ikke kommer mere rimelighed i fordelingen.

Nu er resten af kampprogrammet for efteråret her så også og spørgmålet er om det kommer de store protester også fra JN i forkøbet? Der skal så stadig fastsættes nogle regler for det på lang sigt.
Efterårets kampprogram på plads - AGF Fodbold

Mht at vælge AGF som tredjevalg og flytte dem er det måske ikke sikkert det var en mulighed eller noget andre klubber helt ville acceptere. Jeg ved ikke hvordan det helt foregår i praksis, om der er en slags draft, men jeg kan da godt forestille mig de ringer sammen og aftaler fordelingen og derfor kan aftale at AGF nu blev trukket sidst eller blev byttet med en anden kamp som straf inden den samlede fordeling blev meldt ud.

Svar #109
Vildt at vi i resten af efteråret har én mandagskamp, og så mod FCK!

Svar #110
Jeg kunne desværre ikke få Jyllands Posten til at trykke en kronik jeg har skrevet om emnet, så har fået drengene bag Samlet for Aarhus Facebook siden til at dele den istedt. I kan dog også lige få den her.
Ang. vores møde med Jacob Nielsen, tror jeg vi skal regne med at der er lang vej endnu. Mit indtryk er at han er "blevet sat på plads" af Divisionsforeningen, TV osv. Så det endte desværre, men ikke overraskende, uden noget konkret. Grundlæggende mener han jo også, modsat os, at han har fået en god aftale. Så der er stadig nok at kæmpe for.

TV-aftalens ufine metoder og halve sandheder

I sidste uge kunne man læse, hvordan TV-selskaberne bag 3F Superligaens TV-aftale (Nordic Entertainment Group (NENT) og Discovery Networks indirekte har givet AGF såkaldte ”dummebøder”.

Tre sidstevalg i september: Straffer tv-selskaber AGF for kritik af mandagska...

Det på baggrund af AGF-fans protester mod den ulige fordeling af hverdagskampene, og AGF direktørens ene kommentar omkring TV-aftalen.

Afsløringerne bør være et opråb til alle i dansk fodbold. Både DBU, sponsorer, medier og fans fra alle klubber bør reagere.

Nøglen til en mere solidarisk og mindre korrupt TV-aftale er mere åbenhed. Når statsbesøg aflyses på Twitter, og oppositionen vælger leder direkte på NEWS, er det paradoksalt at Superligaens TV-aftale skal omgærdes af en sådan mystik. Men når Divisionsforeningen (Klubberne) og TV-selskaberne, i uskøn forening ødelægger fodbolden, kan det selvfølgelig være hensigtsmæssigt at meget få kender til det.

TV-kartel?

Det er vigtigt at sige at anklagerne om TV-selskabernes ”afstraffelse” ikke kommer fra AGF eller fans, det er afsløringer som er bragt i blandt andet Ekstrabladet. Vi antager dog, at de har beviser for deres beskyldninger.
I TV-aftalen er der mulighed for at vælge en kamp og flytte den til et andet tidspunkt, så det vigtige må derfor være, hvad de to TV-selskaber har aftalt indbyrdes og på hvilken baggrund. Om metoderne er ulovlige eller bare ufine, må andre vurdere.

Lignende er set i 2016, her havde Brøndby en sag, hvor de afslog at rykke en kamp til fordel for Formel 1. Efterfølgende kvitterede TV prompte med flere mandagskampe til Brøndby, der normalt sjældent får nogen.

Vi har længe undret os over at Divisionsforeningen fortsat har ønsket at samarbejde med TV under disse absurde forhold. Det tyder dog desværre på, at de igen er lykkedes med at knække stort set alle klubdirektører. Derfor er det endnu vigtigere, at alle andre aktører i dansk fodbold vågner op.

Fantastisk program

Tirsdag d. 03.09.2019 blev programmet for resten af efteråret 2019 så fremlagt. Det bedste program for AGF i mandsminde.
Vi mener at vores protester har haft indvirkning på dette. Det kan dog også være, at afsløringerne af deres metoder, har fået TV til at indse, at de har gjort i nælderne denne gang.

Ophæv dummebøderne

Alle bør møde op på Ceres Park til de to kampe mod AaB og FCN henholdsvis søndag d. 15. og 29. september kl. 12. Uanset tilhørsforhold er det vigtigt vi bliver mange, derved kan vi øger entreindtægterne, og ophæve TVs dummebøder. 

Søndag kl. 12 er bedre end en hverdagsaften, så vi fans klager ikke. Men man bør aldrig straffes for at ytre sig.

Når penge gør blind

I Ekstrabladet d. 17 august 2019, svare Claus Thomsen (Divisionsforeningens direktør) på dele af vores kritik, desværre gør han det med halve sandheder.

Utilfredse fans i stort opråb: Lyt nu til os! – Ekstra Bladet

Vores forslag

Vi argumenterer ikke for at afskaffe hverdagskampene i Superligaen, men for at fordele dem retfærdigt, således at børn og andre fans har mulighed for at komme til fodbold, uanset hvor de bor.
Vi har konkret forslået følgende:

1) At kvoten ændres fra maksimalt ti til maksimalt syv mandagskampe. Samt ændres fra kun at omfatte mandage, til at omfatte alle hverdage. Vi ved at fredag udgår som spilledag, men det er alligevel en vigtig detalje.
For at dele byrden mere lige kunne man også indføre et minimum på fire hverdagskampe.

2) På hverdage kan man kun møde hold fra sin egen region, Jylland eller Sjælland/Fyn. Eventuel dispensation bør stadig tage højde for geografien.

3) De tildelte hverdagskampe skal fordeles lige mellem ude - og hjemmekampe.

Til det har Claus sagt ”Det er meget svært at planlægge en hel sæson, hvis antallet kommer længere ned end det, der ligger i aftalen nu. Rent praktisk er det ikke realistisk”. Det mener vi simpelthen ikke er rigtigt. Vi er også overrasket når Claus fortæller: ”At mandag er en ret udmærket kampdag”, det gør han specielt med henvisning til, at den er god for sponsorerne. Han bemærker også, at mandagskampene har ”et gennemsnitligt antal tilskuere og seertallet er over gennemsnittet”. Hans standardsvar indeholder også noget om økonomi, og at TV-aftalen betaler for blandt andet bedre spillere og fanzonerne.
Nedenfor vil vi belyse hvad vi mener med halve sandheder.
Mest trætte er vi dog af, at han aldrig vil tale om de fremtidige fans. Dem, vi kommer til at mangle, når børnefamilierne ikke kan komme på stadion.

Mandage er dårlige

Hvis mandage var så god en spilledag, som Claus hævder, ville de andre klubber selvfølgelig også ønske at have dem. Det er jo ikke fair, at AGF skal have så mange af disse fantastiske kampe, når nogle klubber ingen får. Hverdagskampe i små mængder kan være fine, for de segmenter Claus nævner, og samtidig er de jo den 3. bedste betalte kamp i tv-aftalen, og meget eksponeret. Men det er jo blot endnu en grund til at se på en fair fordeling.

Er ikke god for tilskuerne

Det billede Claus tegner af mandag som en god dag at gå til fodbold på, kan vi bestemt ikke genkende på de århusianske tribuner.
AGF havde på Ceres Park sidste sæson et tilskuersnit total på: 8.613
Hvis vi deler det ud på kampdagene heder tilskuersnittet:
Mandag: 5.238
Torsdag og Fredag: 7.220
Søndag: 10.719

Altså har mandag et snit på under halvdelen af søndag. Vi har valgt at slå torsdag og fredag sammen, da ingen af de dage er faste kampdage fra næste sæson. Vi er glade for, at de udgår. De er jo også tydeligt ringere end søndag, men stadig meget bedre end mandag.
Vi ved godt det spiller ind, hvor man har de traditionelt store kampe, men det forklarer det jo langt fra.

Forvrænger sandheden

Så når Divisionsforeningen siger, at mandagskampene har fine tilskuertal, er det nok isoleret set rigtigt, men det skyldes kun, at en meget attraktiv klub som AGF spiller uforholdsmæssigt meget der. De er derfor bedre end en gennemsnitlig Superligakamp, men meget dårligere end en gennemsnitlig AGF-kamp. På den måde kan man jo designe sin egen virkelighed.

Hvordan seertallene ser ud, interesserer vi os meget lidt for, vi kan konstatere at det, han siger om tilskuertallene, ikke er sandt.

Håber på 3F og DBU

Alle, der er medlem af 3F, bør ligge pres på dem. 3F kan som fagforening og hovedsponsor af turneringen ikke forsvare en så usolidarisk fordeling. Det kan ikke være i deres ånd, at nogle få skal gøres til prygelknabe, fordi dem der betaler gildet har udset sig dem.
Ej heller kan de være tjent med, at deres medlemmer ikke kan udnytte de fordele, som sponsoratet giver dem, blot fordi de er bosiddende i eksempelvis Aarhus og har børn.

DBU bør også kigge på om denne fordeling er sportslig fair. Det svarer næsten til at fratage et hold nogle hjemmekampe, når de ofte spiller på tider, hvor publikum ikke kan komme.

Vi kan åbenbart ikke regne med Divisionsforeningen, da dollartegnene i øjnene er blevet så store, at de skygger for både sandheden, retfærdigheden og fremtiden.
Det er synd for os, der elsker Superliga. Men det er faktisk også synd for Divisionsforeningen, den dag de indser, at den ko de malker er død, fordi der ingen nye fans kommer.

DBU og 3F må også tage afstand fra Tv-stationernes ”metoder”. Det er derfor igen op til alle, at de bliver gjort opmærksom herpå. Dette er ikke kun en kamp for AGF-fans - men for fodbold Danmarks fremtid.

Hverdagskampene kan fordeles retfærdigt

Vi forventer som sagt ikke at hverdagene forsvinder, men de kan fordeles mere retfærdigt. Der er 32 mandagskampe næste sæson, altså skal 64 hold deltage i en mandagskamp. 64 delt mellem 12 (fra næste sæson) klubber giver 5,33 kamp pr. hold. Så kvoten kan komme ned fra ti til syv uden det umuliggør kampplanlægningen. Mest fair ville jo faktisk være seks. Men så har Claus også til en midtugerunde eller andet, hvorfor det er vigtigt at den nye kvote kommer til at hedde maksimalt syv hverdage og ikke mandage.

Vi accepterer færre millioner og mindre overforbrug for bedre vilkår for fans.

Samtidig er det sjovt, Claus nævner fanzonerne. De klubber, der spiller uretfærdigt meget i hverdagen, har jo meget lidt at bruge dem til, da folk der ikke har tid til at komme, og slet ikke før og efter kampene.

Vil gerne se fodbold

Vi er fuldstændig bevidst om at det mest effektive nok er at blive helt væk fra hverdagskampene, og samtidig ikke se dem i TV. Problemet er bare, at vi repræsentere nogle af de mest passionerede fans, der meget gerne vil se fodbold, og helst på stadion, hvilket jo faktisk er hvad det hele handler om.

Steffen Villadsen
- AGF fan -

Svar #111
Jeg er på ingen måde ekspert i konkurrenceret, men ved dog, at det er en vinkel selv store virksomheder har det med at overse (eller ignorere). Til gengæld er straffene for overtrædelse af reglerne ret voldsomme og Konkurrencestyrelsen har ret vidtgående beføjelser til at undersøge virksomhederne. Så har I overveje at melde tv-selskaberne til Konkurrencestyrelsen?

Hvis de virkeligt har indgået en aftale om at straffe AGF kan jeg ikke forestille mig andet end at det er en overtrædelse af reglerne om konkurrencebegrænsende aftaler/samordnet praksis og/eller misbrug af en dominerende stilling. Om ikke andet kunne det da være festligt, hvis man kunne få myndighederne til at lave et "dawn raid" mod tv-selskaberne for at undersøge det...

Svar #112
Jeg ved at Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er blevet gjort opmærksom på sagen, og at det "...vil indgå i vores videre arbejde med fodboldbranchen". Om det betyder at de vil rykke på det, ved jeg jo af gode grunde ikke noget om, men jeg håber det da.

En bruger ved navn Mambo har dog skrevet følgende over på MTAC, jeg kunne jo godt tænke mig at sådan en som ham fortalte dem hvad han ved.

"Det er en dummebøde og der har været et møde mellem AGF og NENT group. Hvor AGF ledelsen måtte undskylde at de har opfordret fans til ikke at synge til kampene. Totalt respektløst af ejerne, AaB er desuden også sindsygt vrede. Flot at man som tv-station ikke vil lytte lidt og forsøge at finde en løsning."

Svar #113
AGF havde på Ceres Park sidste sæson et tilskuersnit total på: 8.613
Hvis vi deler det ud på kampdagene heder tilskuersnittet:
Mandag: 5.238
Torsdag og Fredag: 7.220
Søndag: 10.719

Kampen skal måske ikke rettes mod TV selskaberne, men mod klubbernes urimelige fordeling af TV pengene. Hvis en tv aftale med mandagskampe er f.eks. 25% mere værd end en tv aftale uden, så skal disse 25% selvfølgelig gå til de klubber der spiller om mandagen, og ikke som det er nu, primært gå til klubber der aldrig spiller om mandagen.

Dette ville gøre at klubber som aldrig spiller mandagskampe, ikke får pengene fra disse, og derfor ikke har nogen interesse i at der spilles om mandagen, lige nu er disse jo begejstrede for mandagskampene, for de spiller dem aldrig og de giver masser af penge i kassen.

Hvis de klubber der spiller om mandagen beviseligt kan dokumentere et tab ved at spille der, så skal de naturligvis kompenseres for dette tab, det er ikke urimeligt at forlange, at den gevinst der er i en TV aftale med mandagskampe tilfalder de klubber der spiller om mandagen, dette vil være det mest solidariske, og resultere i at alle klubber trækker i samme retning.

Svar #114
Helt enig, jeg har også skrevet det før, blandt andet også i Ekstrabladet. At det faktisk er Divisionsforeningen (klubberne) der er den største "skurk" i det her, modsat TV-selskaberne, burde man nemlig kunne forvente at de tænker på deres fans.
Jeg mener også jeg har skrevet det her herinde før. Men en af ændringerne i den nye TV-aftale (gældende fra denne sæson) er faktisk lidt som du skriver. Det er blandt andet derfor JN, mener han har fået en god aftale, men jeg synes stadig han sælger os ”aktive fans”.

Jeg har før fået skæld ud, for at jeg er for åben omkring vores møder, men da jeg mener at åbenhed er vejen frem får i den lige igen.
Lidt simplificeret deles TV-pengene i tre kager. 
1)   En går til 1. division, DBU og flere andre ”faste udgifter".
2)   En anden deles efter placering i ligaen
3)   En tredje deles efter hvilket ”valg” man har, altså giver 3. valg (mandag) 3. mest.

Det nye er at kage nr. 3 bliver relativt større i forhold til kage nr. 2. altså vægtes ”valget” nu relativt højre, end placering i ligaen, som dog stadig også giver lidt.

Jeg tror at det er bl.a. AGF og BIF der har ønsket det, vi har jo flere gange set at FCN fx har fået flere TV-penge end AGF. Det fordi de er sportsligt gode, men stadig hamrende uattraktive.
Det er så ændret nu, så man faktisk mere får løn som fortjent, det er jo som sådan fint. Men man kunne dog godt argumentere for, som du, at mandag faktisk burde være den der gav mest.

JN mener jo som sagt han har fået en fin deal, jeg er bare ikke enig, og vi har nogle ret højrøstet diskussioner omkring det nogle gange. Grundlæggende synes jeg han og andre undervurdere hvor skadelige uforholdsmæssigt mange mandage faktisk er. '

Og så synes jeg det er hamrende grinagtigt at skrive under på en aftale, og så bagefter sige man gerne have set den anderledes. Så skulle han have meldt ud inden, at han kæmpede for færre mandage (hverdage) – det har vi bedt ham om mange mange gange.

Det her står helt for min egen regning, men det gør han selvfølgelig, fordi han gerne vil lade som om at vi betyder noget for ham. Men at han i virkeligheden er glad for aftalen, og derfor ret ligeglad med os. Det er så op til os at presse ham til en anden holdning.

Når det er sagt er Jacob langt fra den værste af direktørerne, måske tvært imod, men nu er han jo ”vores mand” og derfor er det ham vi må forhandle med/ skælde ud på.

Svar #116
Nu spørg jeg lige her, kan jo være nogen af jer kan hjælpe. Som i kan læse ovenfor har jeg jo lavet vores tilskuersnit på de forskellige kampdage. Jeg har også lavet en grafisk opsætning på det.
Jeg har dog brugt slavemetoden og fundet vores tilskuersnit et sted, så datoen og set på en kalender om det var en søndag, mandag osv.

Jeg kunne godt tænke mig at lave præsis samme statestik for alle hold i ligaen. Det jeg frygter at opdage er, at hverdagskampene negative effekt på tilskuer tallet, er progressivt med antallet. Altså at det er endnu være for os der har mange. Samtidig forventer jeg dog at se en generel effekt hos alle klubber.

Er der nogen der kender et sted hvor jeg nemt kan se alle kampene fra 2018 / 2019 sæsonen inkl ugedag og tilskuertal.
De sider der skriver uge dag har sjældent tilskuertal.

Når der er lavet en for alle 14 hold kan man jo så lave en generel for ligaen.

Modsat Claus Thomsen, kan jeg godt lide at have mine fakta i orden. Så håber I måske kan hjælpe mig med at finde dem? Ellers må det blive den hårde måde igen.

Svar #118
Mange tak for den hurtige hjælp.
Det kunne jeg ikke selv få den til😊

Jeg ser om man kan lave noget indeks, der enten be - eller afkræfter min teori.

Ikke at jeg tror det ændre en fløjtende fis i selve "kampen". Men det skader jo aldrig at se på det.

Svar #120
Hej,

Vi har fået lavet en "undersøgelse" af tilskuertallene, der korrigere for bl.a. deltagere og spillerunde.
Filen er desværre for stor til at smide op her, så jeg må henvise til vores facebook side:

https://www.facebook.com/Mere-fodbold-mindre-tv-113345366727424/?ref=bookmarks

Så kan I også se billeder af de bannere og tifoer, i tidligere har efterlyst.
Hvis nogen har billeder af det "anti hverdag" banner, der hang ved midterlinjen, på C tribunen, i kort tid i mandags, modtager jeg det meget gerne.

Mandag er den mindst dårlige, af de andre dage, men betyder alligevel 11% færre tilskuere på de danske stadions, i forhold til søndag.

De andre dage er henholdsvis (procent dårligere end søndag):
Tir./ons./tor. (39%)
Fredag (30%)
Lørdag (22%)

11% er meget, endnu være er det, at det i høj grad er børnene der ikke kommer. Noget andet er, at der er store gener forbundet med mandagskampene, selv for dem der kommer. Her tænkes bl.a. på fridage før og efter kampene, busser der sendes afsted med underskud osv.

Svar #121
Jeg må bare appaudere den aldeles fremragende TIFO som der blev hejst i Mandags, det var et klasseskilt med TV´et, og at der blev givet max gas med lys og lyd bagefter forstærkede bare indtrykket af en fed aften for fanscenen.

Jeg er klart tilhænger af protest med glimt i øjet, men uden at man glemmer formålet, og jeg tror alle forstod det, samtidig undlod vi ikke at støtte holdet maksimalt. Desværre gav det ikke 3 point, men vi så en helt anden vildskab, og det skyldes ikke mindst den ihærdige opbakning.

Jeg håber alle havde en fed aften, og jeg mener ikke at protesten er nedtonet fordi man ikke lige holder kæft i 45 min. Jeg ser gerne mere af den slags tilkendegivelser fra i Mandags, det var altså virkelig originalt og godt fundet på.

/Aske

Svar #122
Mandag er den mindst dårlige, af de andre dage, men betyder alligevel 11% færre tilskuere på de danske stadions, i forhold til søndag.

De andre dage er henholdsvis (procent dårligere end søndag):
Tir./ons./tor. (39%)
Fredag (30%)
Lørdag (22%)
Det er meget interessant. Jeg kan ikke helt gennemskue hvor rimelig opgørelsesmetoden er, det må nødvendigvis blive med en del forbehold, men det er et seriøst forsøg og langt bedre end at det bare er en fornemmelse. Konklusionen passer også meget godt med at det er fredags- og lørdagskampene der forsvinder.

Noget af det der også har betydning er hvilket tidspunkt søndag kampene spilles, men Brøndby og FCK har nok også en ekstra fordel i at have et stort set fast spilletidspunkt man kan forholde sig til. Det havde været lidt nemmere hvis mandagskampene blev fordelt ligeligt eller endnu bedre at man kunne sammenligne med tre sæsoner med ene søndagskampe. Førstnævnte kan man måske håbe på vi får at se.

Herlig kreativ tifo til FCK-kampen. Den er måske lige så meget henvendt til alle de studerende og andre der kom specielt til den kamp, men det er lidt ærgerligt det ikke kommer på tv. Men på et nyt stadion uden dæk bliver det lidt nemmere med den hvide mur bag det ene mål :)

Svar #123
Tifoer som den i mandags, vil TV aldrig vise, hvilket man jo faktisk også dårligt kan bebrejde dem, da det er en kritik rettet mod netop dem. Det er jo bare det der gør det så forbandet svært at få vores budskaber ud.

Vi havde også bannere på C-tribunen, der er billeder af dem på Facebook siden, dem kunne de ikke undgå at filme i optakts udsendelsen.
Jeg synes det er meget mærkeligt at de blev pillet ned 5 minutter inde i kampen, vi havde aftalt med AGF hvor de skulle hænge, de skulle hænge så lavt at de ikke tog udsynet fra sæderne på C.
Det kan være Ceres der var sure over de hang på deres reklamer, det plejer de dog ikke. Så jeg tror det var for at tækkes TV, man fjernede dem.
Det skal også siges at AGF havde ignoreret vores henvendelser om de langside bannere, i ugerne op til kampen. Vi fik først anvisninger om hvor de måtte hænge, da vi bare begynde at hænge dem op i mandags. 

Altid dejligt med ros af tifoen og andre ting, men jeg vil igen sige at den slags kræver rigtig meget mere end boykotten. Og de skal være meget store, som eksempelvis i mandags, før de giver den samme effekt. 
I Nysir har vi jo dog både ”strammere” og ”slappere” i denne sag, og kompromiset, for at droppe boykotten, blev at vi lavede noget til OB ude og i mandags mod FCK, de to hverdage vi havde tilbage inden jul. Vi har endnu ikke fundet ud af hvad vi gør efter jul. 

Vi har allerede spillet 7 hverdagskampe i ligaen i år. Det er jo det maks. vi har sat i vores forslag til en fair løsning.

Jeg kunne godt lige tænke mig at hører jer om noget, da I jo er et lidt andet segment. Kunne det give mening at blive helt væk, hvis vi får flere end de syv. Altså opfordre alle til ikke at komme til de kampe?
Kan godt være det først skal meldes ud fra næste sæson, altså man melder allerede ud fra sæsonstart at får man mere end 7 hverdagskampe, vil der ikke komme tilskuere fra og med nr. 8.

Ang. statistikken, tror jeg Rune der har lavet den, kigger på det med søndags tidspunkterne senere. Men det er ikke en jeg eller de andre kender, det er udelukkende en ”følger” på Facebook siden, som har været så flik at hjælpe os.

TV har kun ladet fredag og lørdag udgå fordi det også er dårlige TV-dage, de tænker ikke på tilskuerne, og klubberne plejer "desværre" ikke stille ret mange krav. Men vi kan godt leve med mandag er der, de skal bare fordeles lige, det burde alle tidspunkterne faktisk.

Off topic, jeg er ret overbevist om at ledelsen i AGF ønsker at et evt. nyt stadion igen bliver "i to etager". Men det kan jo selvfølgelig være vi står på nedre til den tid, vi må formode det, hvis det kommer, bliver med bl.a. et tag der rent faktisk dækker.

Svar #124
Jeg kunne godt lige tænke mig at hører jer om noget, da I jo er et lidt andet segment. Kunne det give mening at blive helt væk, hvis vi får flere end de syv. Altså opfordre alle til ikke at komme til de kampe?
Kan godt være det først skal meldes ud fra næste sæson, altså man melder allerede ud fra sæsonstart at får man mere end 7 hverdagskampe, vil der ikke komme tilskuere fra og med nr. 8.
Jeg synes det kunne give mening. Og jeg synes det er rigtigt god stil, at melde det ud så tidligt som muligt, gerne allerede i foråret.
På den måde kan ingen sige, de ikke har fået det at vide.
Om det lader sig gøre er jo en anden sag. Men hvis stemningsafsnittet bliver halveret, så har det sandelig også en effekt.

Svar #125
Tifoer som den i mandags, vil TV aldrig vise, hvilket man jo faktisk også dårligt kan bebrejde dem, da det er en kritik rettet mod netop dem. Det er jo bare det der gør det så forbandet svært at få vores budskaber ud.

Nej, måske ikke, indløbstifoen der er der kortvarigt er jo til at undgå, selvom det kan virke helt suspekt hvis den er foran kameraerne. På den måde virker de 'permanente' bannere selvfølgelig bedre.

Altid dejligt med ros af tifoen og andre ting, men jeg vil igen sige at den slags kræver rigtig meget mere end boykotten. Og de skal være meget store, som eksempelvis i mandags, før de giver den samme effekt.

I Nysir har vi jo dog både ”strammere” og ”slappere” i denne sag, og kompromiset, for at droppe boykotten, blev at vi lavede noget til OB ude og i mandags mod FCK, de to hverdage vi havde tilbage inden jul. Vi har endnu ikke fundet ud af hvad vi gør efter jul.

Jeg ville heller ikke forvente en større tifo hver gang (OK, 'forventer' i det hele taget ikke den slags,) men nu var der lige en lejlighed til at rose den. Jeg tænker at den trods alt var relativt enkel at lave, men vinder på en kreativ ide, det er i sig selv meget fint. Selvom tv ikke ville vise den var den også fin til evt studerende der ser kampe på tv og kun lige var ude fordi der var gratis adgang.

De ser vel ud til at være gået fra stor overvægt af mandagskampe til strafaktion til noget der virker mere rimeligt. Jeg ville nok sige at man bør komme dem imøde også selvom der skulle komme et par mandagskampe mere i foråret. Jeg kan ikke huske om der overhovedet er mandagskampe hvis vi er i medaljeslutspil eller om vi bare vil få dem uanset hvor vi ligger, men ellers vil det jo influere på fordelingen. Seneste kamp mod FCK måtte også nødvendigvis ligge mandag, det er en form for uheld at vi lige møder dem den runde. Med andre ord er skaden, de 7 mandagskampe, allerede gjort, så det kan blive svært for dem helt at undgå at tildele flere. Jeg tænker man bør starte lidt på en frisk nu hvor de tilsyneladende har lyttet og så kan det være fint at sige at man protesterer efter 7 mandagskampe næste sæson.

Jeg tror det vil virke kraftigere helt at blive væk, men jeg erkender også at det faktisk havde en effekt med stilhed i første halvleg, det troede jeg ærlig talt de var ligeglade med. Fordelen ved at blive væk fra en udekamp er at det også rammer hjemmeholdet, men det må vel blive både ude og hjemme, så det er ærgerligt for klubben, men måske en nødvendighed. I havde også nogle tanker om at hverdagskampe skulle spille indenfor kortere afstand, men det bliver nok for forvirrende hvis der er andre kriterier end at det er udeblivelse fra og med mandagskamp 8. Og det kan kommunikeres ud inden næste sæson (det gør ikke så meget hvis der så alligevel sidder nogle få der ikke lige var med på protesten.)

Ang. statistikken, tror jeg Rune der har lavet den, kigger på det med søndags tidspunkterne senere. Men det er ikke en jeg eller de andre kender, det er udelukkende en ”følger” på Facebook siden, som har været så flik at hjælpe os.

OK, det er jo også en interessant detalje i den større diskussion. Jeg kom i øvrigt til at tænke på at man selvfølgelig ikke skal regne 2. påskedag som en mandagskamp.

TV har kun ladet fredag og lørdag udgå fordi det også er dårlige TV-dage, de tænker ikke på tilskuerne, og klubberne plejer "desværre" ikke stille ret mange krav. Men vi kan godt leve med mandag er der, de skal bare fordeles lige, det burde alle tidspunkterne faktisk.

Helt klart, de har kigget på antal tv-seere, det er bare interessant at der der er sammenfald mellem antal tv-seere og tilskuere på stadion. Når man kigger på spilletidspunkt søndag kunne jeg forestille mig det bedste tidspunkt for tilskuere er tidligere på dagen end det bedste tidspunkt for tv-seere. Jeg er naturligvis helt enig i at mandagskampene skal fordeles ligeligt og så ville det være fint hvis de derudover kunne fordeles lidt mindre dogmatisk så fx AGF-AaB kunne have højere prioritet end FCK-Silkeborg. Men den er nok svær. 

Med sportslig succes vil vi blande os endnu mere med FCK og Brøndby i attraktionsværdi, men jeg spekulerer på om vi som tredjevalg med maks antal mandagskampe så ofte ender kl 14 søndag. Problemet for tv er at det vil ramme den anden kamp kl 14 og det måske kunne ende som et argument for at lægge os kl 12?

Off topic, jeg er ret overbevist om at ledelsen i AGF ønsker at et evt. nyt stadion igen bliver "i to etager". Men det kan jo selvfølgelig være vi står på nedre til den tid, vi må formode det, hvis det kommer, bliver med bl.a. et tag der rent faktisk dækker.

Ja, det ikke særlig sandsynligt vi får en 'gryde', det er nok et lidt urealistisk ønske, men det kunne være fedt så man bedre kan se og føle dem på samme side som en selv. Måske endda bare i enderne (DBU har også deres røde mur der kunne udnytte det). Men ja, man kan da om ikke andet bedre få folk ned på nederste dæk når det i det mindste er overdækket.

A pro pos nyt stadion og tifoer tænker jeg også det kan give lidt bedre forhold for den slags og måske også lidt bedre mulighed for at hjælpe på økonomien til at lave den slags. Uden at jeg har ret meget indsigt i den del af det.

Svar #126
Undskyld det blir lidt offtopic, eller i den forkerte tråd, men på kommentaren om stadion i to etager;
der MÅ da findes en hypnotisør med GF-sympati (nogen der kender nogen??), der kan fæstne i knolden på hvem end der ender med at sidde med beslutningsevnen, at det hele Århus og DBU ikke har brug for, er et nyt stadion i to etager, men vores egen, lidt mindre, fortolkning af Ion Oblemenco i Rumænien (~30.000 / €52 mio).
Min beskidte fantasi rækker simpelthen ikke til mere ophidsende løsninger end sådan en, og så med fleksible stå-/siddepladser bag mål alt efter om vi spiller liga eller CL. (eller om DBU låner det)
Ikke to etager, men noget der minder om det her! Med sammenhæng i stemning og publikum, i stedet for opdelingen, som etagerne naturligt bringer.

Svar #127
Ikke to etager, men noget der minder om det her! Med sammenhæng i stemning og publikum, i stedet for opdelingen, som etagerne naturligt bringer.
Det er selvfølgelig mere stadiondebatten, men ja de findes jo. St Mary's er et andet eksempel derber lidt større (32.500). I den ene ende af Parken har man et enkelt dæk, men en deling med reklamer (som man næppe kan se når der er tilskuere) og nederste dæk er i det hele taget højt og det hjælper meget, men flytter så reklamerne på kanten ud af tv-billedet det meste af tiden. Jeg håber bare som minimum vi slipper for det der lave nederste dæk - som måske også bare er udtryk for at man har tvunget to dæk ind på stadions der egentlig er for små til det.

Svar #128
Tifoer som den i mandags, selvom den er simpel, kræver jo alligevel 1-2 dage til at male og 1 dag til oprydning, når den er tør. Altså godt og vel en weekend. 

Så skal man bruge en lille dag, til at teste den, inden kampdagen. Der er intet simpelt ved at bruge hejseværket, det kiksede (halvt) selv for Brøndby fra nogle uger siden.
Og så skal man igen bruge 1-2 timer før kampen, på det sidste.

Det er jo slet ikke raketvidenskab, men det kræver tid og hænder, og lidt penge. Og selvom man kan male lidt andet, når man nu har hallen, og ikke alle kan arbejde på det samme. Er det jo kræfter der ryger lidt fra de "almindelige AGF ting". Det er så en priotering, vi har gjort lige for tiden, men det skal jo hele tiden afvejes. Vi er desværre ikke nok, til af vi kan lave det hele lige pt.

Der er boykotten jo anderledes "gratis", men stadig effektiv.

Nu siger jeg vi. Da jeg er blevet lidt sat, og har meget om ørene. Har jeg faktisk kun hjulpet ganske lidt med den tifo, og på det sidste gennerelt. Men der er heldigvis yngre folk, der gør et stor stykke arbejde for tiden, med det praktiske. Så kan jeg og andre hjælpe i kulissen.

Men igen tak for roserne, og jeg er da overbevist om der kommer mere ala det. Jeg får nok heller ikke "min" total boykot igennem i denne sæson. Det er vi først lige begyndt at snakke om.

Men der er ikke noget med at imødekomme TV, vi får en masse hverdagskampe igen, med mindre vi gør noget vildt. Den eneste grund til vi slipper for tiden, er at vi jo kun må have 10 mandagskampe total, og så de fredage de "bytter" sig til. Så de gemmer dem så at sige bare til senere. Selv Jacob Nielsen er bevidst om det, selvom han ellers prøver at nedtone problemet.

Det med stadion og de 2 etager sagde han bare, da vi kort snakkede om det, jeg/vi sagde nemlig også jeg/vi helst vil have "stejle væge".
Men altså, jeg ved ikke noget. Vi havde bare en højrøstet diskussion om tv-aftalen. Og da vi ikke kunne blive enig om noget som helst ang. det. Kunne vi jo altid snakke om at vi alle synes stadion er noget skidt.

Tror det med de to etager ønskes, da det så oftere virker fyldt.
Men I ved jo selv hvor langt man er fra noget som helst. Jeg tror dog at man vil forsøge at rådføre sig med kompetente folk, når den tid kommer, og det er jo altid en start. Så ingen grund til vi snakker mere om det i den her tråd.

Nu må vi se hvad der sker, og om vi boykotter igen, og i så fald hvordan, der er jo heldigvis lang tid til igen.

Svar #129
Fornem tifo mod fck - i gør det fremragende. Jeg mobil pay´er i ny og næ ind på tifo kontoen.....en slags kompensation for det inaktive!! :-)

Svar #130
Tifoer som den i mandags, selvom den er simpel, kræver jo alligevel 1-2 dage til at male og 1 dag til oprydning, når den er tør. Altså godt og vel en weekend.
Jeg må hellere lige sige at jeg kan regne ud der er brugt både penge og en del tid på at lave det, det var mere at selve ideen var enkel, men meget godt tænkt.

Men der er ikke noget med at imødekomme TV, vi får en masse hverdagskampe igen, med mindre vi gør noget vildt. Den eneste grund til vi slipper for tiden, er at vi jo kun må have 10 mandagskampe total, og så de fredage de "bytter" sig til. Så de gemmer dem så at sige bare til senere. Selv Jacob Nielsen er bevidst om det, selvom han ellers prøver at nedtone problemet.
Hvis der ingen ændring er og søndagskampene nu kun er af tvang, fortjener de selvfølgelig ikke nogen goodwill for det. Hvis de har mulighed for at lade dem regne ned over holdet igen i foråret og det bliver tilfældet kan man godt lave en aktion igen der. I så fald har jeg så også misforstået at aktionen denne sæson virkede, så det taler for at man skal prøve noget andet, evt en decideret boykot eller lydsabotage eller noget andet, selvom det er usikkert om noget som helst vil virke.

Simple Audio Video Embedder