Spring til hovedindholdet
Emne: Ny stemningsboykot fra SFA/Nysir (Læst 3837 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Ny stemningsboykot fra SFA/Nysir

Svar #50
Sjovt nok vil tv-stationer, der sender vores mandagskampe, ikke ligefrem hype en boykot, så formen for protest er ikke så gennemtænkt.

De løg ligefrem om stemningen i mandags - det bør dog ikke få os til at bøje os. Tværtimod - hårdt mod hårdt.
Optimalt nægtede klubben at stille spillere og trænere til rådighed for interwiews i forbindelse med mandagskampe, men det er de nok desværre forpligtet til via TV aftalen.

Svar #51
Som stemningsskaber må man jo sige enten at stemningen ingen positiv indflydelse har på resultatet og man er der alene af andre grunde, eller at fraværet af stemning i halvdelen af kampen tjener et langsigtet formål der opvejer det umiddelbare tab.

Jeg går ud fra de fleste er i den sidste kategori og det er nemt at have sympati for. Problemet er at det er så svært at se hvordan det skulle kunne ændre noget og så står man bare tilbage med det umiddelbare tab.

Det blev ikke nævnt på tv igår, hvor de snakkede om den fine stemning og hvordan det sitrede osv. Det blev nævnt i første halvleg at det da også skyldtes et flot fremmøde af AGF-fan, hvilket for mig var en klar indikation af at de bevidst ikke ville nævne noget om stemningsboykot. Det betyder at de er opmærksomme på det, men nok også at de har tænkt sig at lade fansene gøre som de vil.

Det er helt ærligt også svært at se at det skader tv-produktet afgørende, AGF-fans ser jo med uanset og de neutrale bemærker det ikke nødvendigvis (lidt smart placering af microfoner kan også camouflere det.) Det er mest ærgerligt for klubben og spillerne.

Svar #52
Det er altså stadig lidt tankevækkende, at det er de mindst aktive fans, der er mest forargede og tilskriver det mest (negativ) sportslig betydning, at stemningsskaberne protesterer.

Svar #53

Det er helt ærligt også svært at se at det skader tv-produktet afgørende, AGF-fans ser jo med uanset og de neutrale bemærker det ikke nødvendigvis (lidt smart placering af microfoner kan også camouflere det.) Det er mest ærgerligt for klubben og spillerne.

Jeg ved ikke om fansenes utilfredshed fylder noget som helst på kontorerne hos TV-bosserne eller om de bare griner hånligt og tager et sug mere af cerutten.
Jeg ved dog at det er lykkedes Bundesligaen at slippe af med mandagskampe:
Bundesligaen dropper mandagskampe | Tipsbladet.dk

De har dog kun fem mandagskampe per sæson
Det skal tilføjes at de stadig har en fredagskamp hver uge - og for en børnefamilie er det nok lige skidt om det er fredag kl. 19 eller mandag kl. 19
For en udefan er det dog oftes mindre kritisk med en fredagkamp end en mandagkamp.

Svar #54
Det er altså stadig lidt tankevækkende, at det er de mindst aktive fans, der er mest forargede og tilskriver det mest (negativ) sportslig betydning, at stemningsskaberne protesterer.

Jeg har da en forventning at folk der synes stemningsboycut skal droppes, selv plejer at deltage aktivt?
Ellers er det naturligvis lattervækkende.

Svar #55

Jeg ved ikke om fansenes utilfredshed fylder noget som helst på kontorerne hos TV-bosserne eller om de bare griner hånligt og tager et sug mere af cerutten.
Jeg ved dog at det er lykkedes Bundesligaen at slippe af med mandagskampe:
Bundesligaen dropper mandagskampe | Tipsbladet.dk

De har dog kun fem mandagskampe per sæson
Det skal tilføjes at de stadig har en fredagskamp hver uge - og for en børnefamilie er det nok lige skidt om det er fredag kl. 19 eller mandag kl. 19
For en udefan er det dog oftes mindre kritisk med en fredagkamp end en mandagkamp.
Jeg har ikke indtryk af at tv-bosserne generelt bekymrer sig så meget om de aktive fans. På sin vis er deres kunder jo også dem der bliver hjemme... De vil gerne have stemning, men jeg tror ikke det helt opvejer gevinsten ved at kunne sende en kamp om mandagen hvor der ikke er så megen konkurrence på tv. Hvis det var fansene de bekymrede sig om havde man vel heller ikke fjernet lørdags- og så fredagskampen fremfor mandagskampen.

Det er opløftende at de har fået dem fjernet i Tyskland selvom de måske ikke havde så mange af dem. Jeg tror dog også det ville virke bedre herhjemme hvis det var en generel protest alle klubbers fans stod bag. Det er meget nemmere at ignorere et enkelt holds fans. Og i det omfang det hjælper at protestere og føre opmærksom på problemet tror jeg ikke stilhed hjælper mere end bannere og evt sange osv imod det.

Problemet her og det der protesteres imod er vel heller ikke nødvendigvis mandagskampe som sådan, men at byrden ikke fordeles nogenlunde ligeligt mellem klubberne. Det er sådan set et forholdsvist beskedent krav, men også et problem AGF's fans står lidt alene med. Jeg tror dog også godt det er noget der kan gøres noget ved, men at det er klubben der skal have det igennem i fremtidige forhandlinger. Jeg tænker de allerede forstår problematikken er gør hvad de kan, men vi har selvfølgelig ikke alverdens indflydelse alene. Vi har i øvrigt også har brug for at det ikke er første- og andetvalget der løber med det meste af puljen. Det ville hjælpe lidt med bedre sportslige resultater og hvad deraf følger - ideelt set tvang man sig ind som andetvalg men det er måske ikke realistisk - men jeg tror man er nød til at satse på at JN kan lægge noget pres på.

Svar #56

Jeg har da en forventning at folk der synes stemningsboycut skal droppes, selv plejer at deltage aktivt?

Jeg tænker, at de der ytrer sig negativt, gør det, fordi de ønsker det bedste for klubben; og mener at dette bedst opnås ved andre veje end en stemningsboycut, der i hvert fald ikke ligefrem har ryddet forsider. Sådan har jeg det i hvert fald.

Svar #57
Problemet her og det der protesteres imod er vel heller ikke nødvendigvis mandagskampe som sådan, men at byrden ikke fordeles nogenlunde ligeligt mellem klubberne. Det er sådan set et forholdsvist beskedent krav, men også et problem AGF's fans står lidt alene med. Jeg tror dog også godt det er noget der kan gøres noget ved, men at det er klubben der skal have det igennem i fremtidige forhandlinger. Jeg tænker de allerede forstår problematikken er gør hvad de kan, men vi har selvfølgelig ikke alverdens indflydelse alene. Vi har i øvrigt også har brug for at det ikke er første- og andetvalget der løber med det meste af puljen. Det ville hjælpe lidt med bedre sportslige resultater og hvad deraf følger - ideelt set tvang man sig ind som andetvalg men det er måske ikke realistisk - men jeg tror man er nød til at satse på at JN kan lægge noget pres på.

Præcis. Det er - for mig - humlen i denne sag.

Svar #58
Jeg tænker, at de der ytrer sig negativt, gør det, fordi de ønsker det bedste for klubben; og mener at dette bedst opnås ved andre veje end en stemningsboycut, der i hvert fald ikke ligefrem har ryddet forsider. Sådan har jeg det i hvert fald.
Jeg er i hvert fald ikke forarget og det tror jeg heller ikke der er andre herinde der er. De fleste er vel enige om at klubben mister en fordel, ellers skal man jo mene at støtten ingen positiv betydning har. Og derfor er alle vel også enige om at det er ærgerligt, men man kan mene det er ærgerligt, men et nødvendigt onde for at ændre situationen eller ærgerligt fordi det nok ikke ændrer på noget alligevel. Der er ingen fordømmelse af at nogen gør noget eller ej, det er jo ikke nogen pligt, men jeg kan ikke forstå hvorfor nogle ikke skulle have lov til at diskutere problematikken.

Det er i øvrigt meget imponerende at fremmødet altid er stort på udebane en mandag aften trods elendige vilkår og årtiers lort. For tv-bosserne er det måske bare et argument for at det åbenbart ikke er så besværligt at man slet ikke kan komme, men klubben er nok opmærksom på at det faktisk er tilfældet for nogle og meget mere problematisk for de fleste andre. Det tager JN vel med til forhandlingerne hver gang. Tilskuertallet hjemme må være mindre en mandag end en søndag og det er bl.a. meget børnefamilier der bliver ramt, men også andre og må være et målbart argument for at få ændret situationen.

Svar #59
Jeg har selv stået på udebane tur før, hvor der også var stemningsboykot (forrige gang), og der var man solidarisk med handlingen, og ofte havde forståelse for følelsen af afmagt, men også uenig i handlingen og især det tab som det har for AGF holdet. Jeg har bidt mig i læben ofte hvor jeg havde lyst til at råbe med holdet, men har ladet være, da det ikke er særlig solidarisk overfor den beslutning nogen har taget. Det gjaldt faktisk hovedparten af dem jeg var med, og til Hobro kampen kender jeg også en del som synes det var træls og en forkert beslutning, men man var solidarisk og holdt sin kæft.

Jeg er heller ikke forarget over Andrewdk´s argument at kun folk der deltager aktiv kan have en mening. Min tid er forlængst passé på at være på udebane til sent Mandag aften. Istedet kan jeg huske tilbage på start halvfemsernes lange tur til Sjælland med færge, hvor vi først var hjemme kl. 01, kun for at blive sat af på Dick Turpin og fortsætte lidt ekstra, og derefter drøne lidt træt på arbejde Mandag morgen efter ganske få timers søvn. Der var mange af de nuværende stemningsaktive slet ikke født, og der er vi nok i den sædvalige gammel vs ung diskussion. :)

Jeg tror for det første ikke boykot hjælper et hak, og der findes en del metoder jeg synes er bedre. Jeg er meget mere til bannere, som der allerede er god fantasi om at bruge i Mandags, Under kampen kunne speakerne tysse boykotten ned, og faktisk være lidt arrogante ved at tale om den gode stemning, når det var tydeligt at man ikke sagde en skid i AGF lejren, men banneret der var foldet ud blev vist hele tiden kampen igennem. Jeg mener også den politiske vej med JN som bannerfører er en god måde at tage dialogen, også naturligvis få bragt det ind som dialog punkter mellem fanklubberne, DBU og de fora der ellers findes. Boykot er også en metode, den har bare de 2 ulemper at det går udover vores egen oplevelse af at gå til en AGF kamp på udebane, og dernæst tror jeg det har en ringe effekt som metodevalg.

Jeg tror opbakning, volume og støtte har en positiv effekt på holdet, hvorfor skulle det ellers ikke fremhæves ved mange lejligheder. Når vi af egen drift vælger at nedtone den del overfor holdet, så kan man jo ikke slippe tanken om at hvis vi nu havde givet maks gas i 1 halvleg, havde vi så scoret det ekstra mål??? Jeg ved det naturligvis ikke...

Summen af ovenstående metoder er nok at en boykot på 15 eller 45 min. nok er det som har ringest effekt overfor tv stationerne, men har størst indvirkning på holdest præsation. Og derfor mit første indlæg om man ikke burde genoverveje metodevalg, og måske nå at drage den konklusion at man dropper boykot og bruger andre og mere effektive virkemidler. Især fordi holdet med 1 point i 4 kampe, og med 5 ud af 7 kampe på udebane i starten af sæsonnen har brug for al den støtte man kan få.

/Aske

Svar #60
Hej,

Jeg gør normalt ikke ret meget I at debattere på internettet. Men da jeg er en af ”hovedmændene” bag boycutten vil jeg da lige fortælle jer lidt om hvad der foregår.

Jeg taler udelukkende på egne vejene, bare så I ikke skyder alle andre fra SFA eller Nysir mine holdninger i skoene.

Først og fremmest er det jo nemt at hade de to tv-virksomheder der er med i aftalen: NEG (Viasat) og Discovery (kanal 9 osv.), hvis man altså vel at mærke er i imod hverdagskampene og/eller fordelingen af disse. Men det er bare en lille smule unuanceret, da klubberne jo har solgt aftalen som den er. I mine øjne er Divisonsforeningen (klubberne) lige så store ”skurke”. De har med kortsigtet profit for øje simpelthen ikke været gode nok til at ”tale deres fans sag",  i hvert fald ikke den del af fans, der kan lide at følge deres hold både ude og hjemme. Og da vi sammen med AaB traditionelt er hårdest ramt af hverdagskampe, mener jeg Jacob Nielsen og hans nordjyske kollega har fejlet mest. Bare lige for at den del er på plads.

Det er faktisk lidt sportsligt konkurrence forvirrende i mine øjne. Derfor burde man måske fra DBUs side lave regler for hvor fri tøjler divisonsforeningen har til at forhandle disse aftaler. Når direktørerne åbenbart ikke er gode nok til det.

Dette er dog alt for vigtigt til at aktionen skal ses som et ”hævntogt” mod Jacob. Men det er på den anden side også naivt at tro at han ikke har været klar over problematikken og dog skrevet under alligevel. Man er ikke forpligtet til at skrive under, flere Superliga klubber har ikke skrevet under på den nye aftale, de bliver jo dog omfattet alligevel, så man kan også diskutere om det er hensigtsmæssigt at lade være.

Men tv er selvfølgelig også en del af problemet, det handler dog om at italesætte problemet overfor alle interessenterne, både klubber og TV. Og så er stemningsboycutten slet ikke så dårligt et værktøj. Vi har dog før gjort andet, og gør det måske også igen, det bliver dog som supplement og ikke istedet for boycutten, hvis det bliver op til mig.

Det vi forsøger er jo en form for førstehjælp til en fankultur, der ellers dør under disse forhold, og så er det mest forkerte man kan gøre jo ikke ar gøre noget.

Acceptere jeg hvis det koster point, for at blive godt på den lange bane - rungende ja.
Og for vi ingen ændringer har jeg det også bedre med at have forsøgt, end ved ikke at have gjort noget.

I sidste ende handler det jo om hvad man vægter, vil man acceptere færre millioner og mindre overforbrug, for en bedre behandling af fans, der siger jeg igen at det vil jeg gerne.

Der har dog løbende været dialog med klubben, senest i går var jeg og et par andre til møde med Jacob og stemningsboycutten fortsætter. Jeg må ikke sige konkret hvad vi talte om (ved det er kedligt). Men vi tog udgangspunkt i ”vores" forslag, link nederst. Dermed ikke sagt vi får alt igennem, for det gør vi nok næppe.
Men min helt personlige holdning er af vi er tættere på end tidligere, jeg var også med i bl.a. 09 og 11 da det her også var oppe, samt en hel masse møder igennem de andre år også.
Det er derfor lidt en misforståelse at stemningsboycutten udspringer af manglende dialog med bl.a. klubben, den udspringer snare af den dialog der har været. Dermed ikke sagt at alle er enig om at det er det rigtige, men noget må gøres for at sætte fokus på problemet.

Jeg har tilladt mig at linke (nederst) til noget radio jeg var med I før og efter Hobro kampen, så kan I hører det hvis I har lyst, og jeg slipper for at gentage mig selv.

Der er også taget kontakt til alle de andre Superliga klubber, men vi må jo nok erkende at vi har den største interesse i en bedre fordeling. Flere har dog meldt positivt tilbage.

Jeg har desuden haft kontakt til Viasat, da jeg også mener man bevidst talte stemningen for meget op i Lyngby, for at tage brøden af boycutten. Jeg så den på tv, kunne ikke nå til Lyngby en mandag aften. Det benægtede de ikke overraskende. Jeg tilbød også at deltage hvis de vil bringe noget om emnet, ikke at jeg forventer det.

Håber det gav lidt svar på nogle spørgsmål. Jeg skal nok forsøge at følge lidt med, men jeg bliver aldrig den store internet debattør.

P4 Østjylland, morgen radio

15 juli 2019, 03:44:00 inde i programmet og

16 juli 2019, 02:42:15 inde i udsendelsen

P4 Morgen Østjylland | DR Radio

Forslag fra Nysir og SFA
Vores næste TRE kampe er hverdagsaftener, hvorfor stemningsboycuttet...

Svar #61

At det er AGF alene og ikke andre klubber der protesterer i øjeblikket skyldes selvfølgelig fordelingen af mandagskampe, men i det lange løb er det ønsket at mandagskampe stopper.
Der er dog lang tid til en ny TV-aftale, så nu og her er ønsket en mere rimelig fordeling.

Og ja det er et problem at AGF står så alene som vi gør. FCK og Brøndby fans er stort set holdt op med at protestere mod mandagskampe da de ikke er ramt.
For 10 år siden blev et derby lagt på en mandag og der skal jeg ellers love for at de pludselig blev højlydte i deres protester for en kort periode.

Det er i øvrigt meget imponerende at fremmødet altid er stort på udebane en mandag aften trods elendige vilkår og årtiers lort. For tv-bosserne er det måske bare et argument for at det åbenbart ikke er så besværligt at man slet ikke kan komme, men klubben er nok opmærksom på at det faktisk er tilfældet for nogle og meget mere problematisk for de fleste andre.

Vores tilskueropbakning er generelt god på udebane, men selvom vi møder flot op på en mandag, så kan det blive endnu bedre på en søndag.
Hvis du spørger fanklubben eller de fraktioner der arrangerer busture til udekampene på en mandag, så er jeg overbevist om at de godt kan mærke forskellen på en søndags og mandagskampe.

Når så mange var i Lyngby, så er det dog også med stor hjælp fra Aarhusianske udflyttere på øen.
Der var altså ikke nogen convoy af busser over Storebæltsbroen i mandags :)

Jeg er heller ikke forarget over Andrewdk´s argument at kun folk der deltager aktiv kan have en mening.
/Aske

Jeg er ikke imod at folk har meninger.  Jeg kan også godt ytre mig om folks adfærd på andre tribuner i ny og næ.

Men flere folk i tråden (læs evt side 1) har skrevet at stemningsboykot skader klubben - det forventer jeg er folk der deltager aktivt hver gang - ellers er de jo hykleriske.
Forleden læste jeg en om en dame der var efterlyst, da hun var gået amok på en bager, fordi hun ikke måtte få en gratis børnebolle selvom hun ikke havde et barn med.   Bare lige for at nævne et lignende eksempel  ;)

Svar #62

Jeg holder i hvert fald piben solidt i munden.

Hvis man tager turen fra Århus en mandag aften og er med til at levere det glimrende fremmøde som fx mod Lyngby og bidrager til den normalt imponerende lydkulisse, har man også retten til at protestere (med lovlige midler).

Jeg tror det er slag i dynen, men jeg vil ikke anfægte retten til at tæske løs.

Svar #63
Tak for et godt og virkelig sobert indlæg (LaFrenz).

Der er nok også en misforståelse imellem "stemningskabere" og "internetfans", de fleste skribenter herinde er gamle røvere, som selv har været stemningsfans. De har med andre betrådt den sti mange gange som de fleste af Nysir/SFA nu betræder. Man kan vel så bedst betegne debatten herinde som en debat mellem nuværende aktive stemningsskabere og gamle stemningskabere, vi er bare rykket lidt ud til siden. :)

Jeg synes stemningsskabere er helt fantastiske, uden tvivl, jeg ville selv ønske vi var flere i halvfemserne dengang jeg var ung og viftede med romerlys og hvad vi nu ellers kunne finde på dengang.

Det er fedt I arbejder hele tiden på de indre linier med JN, det er nok den meste fornuftige vej for at få resultater.

Stemningsboykot har som du selv nævner været brugt før, og det har ikke ændret ret meget for AGF. Det tror jeg heller ikke det gør idag, det kan højest bruges som en gimmick, hvilket med 2 kampe nu er passe, og til at lægge pres internt i AGF. Der må I selv vurdere hvor meget værdi det giver via samtalerne.

Bliv ikke overrasket over at fans herinde som sætter AGF højere end alt andet, måske godt kan synes I befinder jer på en smal sti mellem udgangspunktet om maksimal støtte til AGF og jeres egen selvforståelse om at det er selve støtten der vægtes højest.
Mange herinde har jo prøvet lange udebaneture I taler om i flere år, og det var bare en del af gamet hvis man var hardcore fan af AGF.

Ovenstående linie ændrer ikke på at tider skifter, og jeg er enig i at fordi noget var slemt i gamle dage, så skal det forsætte i al evighed. Så gammel er jeg dog ikke blevet endnu. Men det kan måske skabe en forståelse i debatten herinde at vi i bund og grund kommer fra samme ståsted og derfor bør give plads til forskellige synspunkter.

/Aske

Svar #64
At det er AGF alene og ikke andre klubber der protesterer i øjeblikket skyldes selvfølgelig fordelingen af mandagskampe, men i det lange løb er det ønsket at mandagskampe stopper.
Der er dog lang tid til en ny TV-aftale, så nu og her er ønsket en mere rimelig fordeling.

Og ja det er et problem at AGF står så alene som vi gør. FCK og Brøndby fans er stort set holdt op med at protestere mod mandagskampe da de ikke er ramt.
For 10 år siden blev et derby lagt på en mandag og der skal jeg ellers love for at de pludselig blev højlydte i deres protester for en kort periode.
Jeg tror det bliver svært at slippe helt af med mandagskampe især nu hvor vi kommer ned på to spilledage, søndag og mandag, men hvis man i første omgang kan lave en rimelig fordeling af mandagskampene bliver det for det for det første mere tålelig og for det andet nemmere at få alle klubber med. Det er bemærkelsesværdigt hvor meget de tuder i BIF og FCK hvis de en sjælden gang skal spille en mandag, så det ville hjælpe hvis det skete lidt oftere. Hvis AGF var tophold tror jeg vi ville skille ud os i tv- og tilskuertal sammen med de to og måske tage nogle af deres søndagskampe, og JN ville få lidt mere generel indflydelse, men det kan godt være det heller ikke lige bliver inden der skal forhandles igen... (europæiske kampe kunne dog også redde et par weekender i starten af sæsonen.)

Vores tilskueropbakning er generelt god på udebane, men selvom vi møder flot op på en mandag, så kan det blive endnu bedre på en søndag.
Hvis du spørger fanklubben eller de fraktioner der arrangerer busture til udekampene på en mandag, så er jeg overbevist om at de godt kan mærke forskellen på en søndags og mandagskampe.

Når så mange var i Lyngby, så er det dog også med stor hjælp fra Aarhusianske udflyttere på øen.
Der var altså ikke nogen convoy af busser over Storebæltsbroen i mandags  :)
Det er svært at vurdere udefra om der er helt fyldt op, men det er logisk der er nogle der må vælge sådan en lang tur fra. For tv-bosserne (og klubberne) er det lidt ligemeget hvor folk kommer rejsende fra og de forholdsvis få færre tilskuere bekymrer de sig vel ikke om. Eller at der er mange der besværes voldsomt og kommer på trods af spilletidspunktet.
Jeg er ikke imod at folk har meninger.  Jeg kan også godt ytre mig om folks adfærd på andre tribuner i ny og næ.

Men flere folk i tråden (læs evt side 1) har skrevet at stemningsboykot skader klubben - det forventer jeg er folk der deltager aktivt hver gang - ellers er de jo hykleriske.
Forleden læste jeg en om en dame der var efterlyst, da hun var gået amok på en bager, fordi hun ikke måtte få en gratis børnebolle selvom hun ikke havde et barn med. Bare lige for at nævne et lignende eksempel  ;)
Jeg er i hvert selv meget bevidst om ikke at formulere mig på den måde, der er ingen pligt til at levere stemning og man har bestemt ret til at lade være i protest, men hvis man mener stemningen gavner klubben må man jo nødvendigvis også ærgre sig over at den kun er der halvdelen af tiden. Stemningsskaberne ærgrer sig vel også, men finder det nødvendigt at være stille en halvleg.

I forhold til damen og bageren kan jeg måske ikke helt følge eksemplet, men jeg ville ikke sige noget som helst til det her, hvis det kun var min egen oplevelse i sofaen der ikke var optimal. Vi vil alle sammen have de mest optimale forhold for AGF og alle de fordele klubben kan få, så jeg støtter formålet, men håber bare på at man vil satse på nogle andre virkemidler.

Svar #65
Forleden læste jeg en om en dame der var efterlyst, da hun var gået amok på en bager, fordi hun ikke måtte få en gratis børnebolle selvom hun ikke havde et barn med.   Bare lige for at nævne et lignende eksempel  ;)

Det ræsonnement forstår jeg simpelthen ikke. Jeg kan vel også godt mene, at PC's / JN's / Stiftens / whatever ageren i en eller anden sag skader klubben, uden jeg dermed skal være en aktiv del af de nævnte eksempler for ikke at være en hykler? Jeg ser stort set aldrig kampe på stadion (mere). Det er jeg ked af, men uden kørekort, bopæl ved Nykøbing Sjælland, at arbejde hvor jeg er væk 12 uger om året og en familie med små børn, så kommer liveoplevelser ikke i første række. Men derfor kan jeg sgu da godt have ret i, at det skader klubben? En risiko som @Lafrenz jo også nævner i sit glimrende indlæg. Vi er så bare uenige i, hvorvidt det er den potentielle skade værd, når man opvejer det mod den potentielle gevinst. Jeg tror nemlig ikke særlig meget på formen.

Det, mener jeg, gør mig ikke til hykler, men blot uenig medfan.

PS: Forstår heller ikke eksemplet med boller.

Svar #66
Jeg fjernede det med internet - og stemningsfans da jeg ikke ville have det til at stjæle fokus. Det er jo lidt en ligegyldig diskussion. Du var så nok igang med dit svar der Aske. Bare for at forklare hvorfor det er væk nu.

Jeg er ikke helt sikker på jeg forstår det med vores selvforståelse, om at støtten i sig selv skulle være vigtigst. Tror I hvert fald ikke jeg er enig, for selvfølgelig er støtten til AGF da det primære.
Men det er da rigtigt at jeg er villig til at ofre støtten i en periode, for at få bedre forhold. Det skulle jo gerne give endnu mere støtte til AGF på den lange bane.

Stemningsboycutten, og lobbyarbejdet i 09 gav faktisk noget. Vi gik fra slet ingen regulering til en kvote på max 10 mandagskampe. Det blev skrevet og er stadig gældende. Selvfølgelig er max 10 ikke holdbart fra næste sæson er der 32 kampe, altså knap 1/3.
Vi skulle selvfølgelig være blevet ved dengang, for at have fået den længere ned, men har nok været for godtroende og er hele tiden blevet holdt lidt hen med: "det går nok", "vent nu og se næste gang" osv. Der var jo også noget nedrykning der spillede lidt ind dengang.
Samtidig er de max 10 jo blevet udvandet, da man siden hen (gen)opfandt fredagskampene, så kan vi jo spille 10 om mandagen og resten fredag, de forsvinder dog snart igen.
Her skal det nævnes at Viasat i det valgsystem der er, sagtens kan sikre sig AGF som 3. valg og så vælge at vise os på 6. valgs tidspunktet som er fredag, for at undgå at komme i kapbolage med de max 10 mandage.

Derfor skal vi være mere stålsatte denne gang, og ikke tro på at det bliver bedre af sig selv, eller at de lige pludselig begynder at behandle fansene fair, de har brugt 10 år på at vise os det modsatte.
Vi er jo også hele tiden blevet lovet at man ville kigge på geografien i forhold til mandags kampe. Det har man heller ikke gjort.

Jeg nævner det i radionen, som jeg har linket til. Men i 2011 havde vi jo så "mandagskampe fløjt lortet af" skrevet på et banner i Horsens, og havde så en masse dommerfløjter med, til at gører opmærksom på problemet.

Tror ikke det her er hemligt, omend det ikke endnu er endelig nedfældet i aftalen. Der er i aftalen noget der er skrevet fast, såsom procentvis fordeling af pengene, men der er også en masse der er skrevet løst, såsom hviletid inden Europakampe osv.
I den løse ende er der et (nyt)max der heder 3 mandags hjemmekampe, det er bl.a. JN der har ville have det. Det er fint nok, for de unge vi skal rekruttere starter jo i stor stil på hjemmebane. Jeg forstår dog ikke hvordan man kan få sig selv til at skrive det, vel vidende at det giver os mega mange hverdags udekampe. Den måde de har fået skrevet det på, får han ikke mange plusser for af mig. Og jeg tror simpelthen nogle af jer tror for godt om ham, når I tror at han indædt taler vores sag, uden vi presser ham til det.

Jeg siger ikke alle mandagskampene skal ligge hjemme. Jeg siger, en lige fordeling mellem ude og hjemme. Og så skal kvoten ned fra 10 til omkring 7, så giver det også helt automatisk kun ca 3 på hjemmebane.

Svar #67
Tror ikke det her er hemligt, omend det ikke endnu er endelig nedfældet i aftalen. Der er i aftalen noget der er skrevet fast, såsom procentvis fordeling af pengene, men der er også en masse der er skrevet løst, såsom hviletid inden Europakampe osv.
I den løse ende er der et (nyt)max der heder 3 mandags hjemmekampe, det er bl.a. JN der har ville have det. Det er fint nok, for de unge vi skal rekruttere starter jo i stor stil på hjemmebane. Jeg forstår dog ikke hvordan man kan få sig selv til at skrive det, vel vidende at det giver os mega mange hverdags udekampe. Den måde de har fået skrevet det på, får han ikke mange plusser for af mig. Og jeg tror simpelthen nogle af jer tror for godt om ham, når I tror at han indædt taler vores sag, uden vi presser ham til det.
Først og fremmest tak for svarene. Det er rigtig godt med de forskellige tiltag og at du/I fortæller om sagen i medierne (og herinde!), laver lobbyarbejde og lægger pres på JN osv.

Det er gode argumenter at Viasat sådan set stadig kunne vælge AGF som tredjevalg og placere os en anden dag og også det argument du fremfører i radioen, at de andre klubber måske også skulle have mulighed for bedre tv-tidspunkter. Hvis der var nogle begrænsninger kunne en kamp mellem to sub-tophold få fortrin for BIF/FCK mod bundhold. Det kunne udvikle interessen lidt, men det er måske ikke helt realistisk som det ser ud.

Jeg ved ikke hvor indædt JN kæmper for sagen, jeg tænker også han er lidt begrænset i sine muligheder. Det er selvfølgelig vigtigt han ikke forsøger at få noget igennem der ikke er en forbedring eller en meget begrænset en. Det kan jo ikke ændres igen lige med det samme. Jeg går dog ud fra han forstår problematikken også uden en protestaktion. Og det virker helt rimeligt med en generel begrænsning og at man forsøger at minimere rejsetider for udeholdets fans på hverdage. Er det I diskuterer med klubben noget der kan komme igennem denne sæson eller ligger det længere ude i fremtiden?

A pro pos tidligere aktioner har du selvfølgelig bedre fornemmelse for hvad der eventuelt kan virke, men jeg ville da tro en støjaktion er mere effektiv end en stilleaktion. Hvis man nu hver gang 'disruptede' med dommerfløjter og piften?...

Svar #68
Realistisk set kan den tidligst træde i kraft næste år. Den nye aftale vi spiller efter i denne sæson der lige er startet, hvor der bl.a. er en lidt anderledes fordeling af tv-pengene end tidliger, er f.eks. underskrevet sidst i juni 2018.
Men vi kan da håbe de synes det er så åbenlyst en god idé at de vil efterleve det omgående, det er dog næppe realistisk.

Jeg synes "mandagskampe - fløjt lortet af" aktionen i Horsens den gang var helt kanon, også meget bedre end boycut.
Den havde lìdt humer og en fed sammenhæng mellem banneret og fløjterne.
Og jeg vil da heller ikke 100 pct. afvise at den slag vil kunne erstatte boycutten.

Nu vil jeg dog lige lege djævlens advokat, for at forklare hvorfor den løsning heller ikke er lige til højre benet.

Sidste gang vi fløjtede, 2011, fik vi en del sympatitilkendegivelser fra fans som ikke normalt er  en del af vores miljø. Dog en del (forståelig)kritik over vi ikke havde meldt det ud inden, så de kunne være med. Det var dog ren taktik, for melder vi det ud åbent inden kan man jo nemt forstille sig at sikkerhedcheferne vil forsøge at sabotere aktionen.

Hvis vagterne forsøger at tage fløjterne i enten indgangen og/eller på tribunen. Kan det jo nok desværre ende i tumult. Noget der vil bekræfte fordommene for den del af befolkningen der tror vi alle er nogle bøller der kun går op i stormhuer og romerlys.

Hvis den slags protester står på længe, vil der med garanti også komme negativ presse på det. Da nogle vil mene vi bringer spillet i miskredit, går for langt osv. Uanset om den kritik skulle komme fra Camilla Martin, vores spillere, modstandere eller andre, vil det også få opbakningen til at falde yderligere.
Steffen Rasmussen var også ude og tysse på os i 2011, fra banen, så ikke noget negativt i pressen.

Vi oplever lige nu stor opbakning fra et lidt uventet segment, de midaldrende damer der er sure over deres børn ikke kan komme til bold, så hvis ikke I makker ret tager jeg fat i jeres koner 😉
Det er jo den type opbakning man gambler med.

Jeg afviser som sagt ikke vi går tilbage til den slags, men ovenfor er hvad der taler imod.
Altid når man går ned af en mere "militant"(dog ikke voldig) sti vil der jo være nogle der ikke vil følge med, samtidig skal dem der gør være ekstra stærke i troen for at kunne stå imod indtil man har et resultat.

Altså det er jo worst case selvfølgelig, men det skal jo overvejes.

Der er stemningsboykotten jo mere harmløs, og måske derfor også nytteløs, hvem ved.

Svar #69
Realistisk set kan den tidligst træde i kraft næste år. Den nye aftale vi spiller efter i denne sæson der lige er startet, hvor der bl.a. er en lidt anderledes fordeling af tv-pengene end tidliger, er f.eks. underskrevet sidst i juni 2018.
Men vi kan da håbe de synes det er så åbenlyst en god idé at de vil efterleve det omgående, det er dog næppe realistisk.
Det kan blive en lang protest. Det er man måske nok indstillet på, men jeg tror det er værd at overveje hvordan man forholder sig til metaltræthed og dem der havde foretrukket noget andet men er stille i sympati. Hvis resultaterne bliver ved med at svigte, er man så villig til at fortsætte og lade det understrege pointen? I den situation kan fuld støtte hele kampen jo ellers nok hjælpe dem lidt.
Jeg synes "mandagskampe - fløjt lortet af" aktionen i Horsens den gang var helt kanon, også meget bedre end boycut.
Den havde lìdt humer og en fed sammenhæng mellem banneret og fløjterne.
Og jeg vil da heller ikke 100 pct. afvise at den slag vil kunne erstatte boycutten.

Nu vil jeg dog lige lege djævlens advokat, for at forklare hvorfor den løsning heller ikke er lige til højre benet.

Sidste gang vi fløjtede, 2011, fik vi en del sympatitilkendegivelser fra fans som ikke normalt er  en del af vores miljø. Dog en del (forståelig)kritik over vi ikke havde meldt det ud inden, så de kunne være med. Det var dog ren taktik, for melder vi det ud åbent inden kan man jo nemt forstille sig at sikkerhedcheferne vil forsøge at sabotere aktionen.

Hvis vagterne forsøger at tage fløjterne i enten indgangen og/eller på tribunen. Kan det jo nok desværre ende i tumult. Noget der vil bekræfte fordommene for den del af befolkningen der tror vi alle er nogle bøller der kun går op i stormhuer og romerlys.

Hvis den slags protester står på længe, vil der med garanti også komme negativ presse på det. Da nogle vil mene vi bringer spillet i miskredit, går for langt osv. Uanset om den kritik skulle komme fra Camilla Martin, vores spillere, modstandere eller andre, vil det også få opbakningen til at falde yderligere.
Steffen Rasmussen var også ude og tysse på os i 2011, fra banen, så ikke noget negativt i pressen.
Altså hvis man kan smugle et romerlys ind... Skal den ikke bare lægges ned til den anden fløjte? :) Jeg forstår dog godt bekymringen om reaktionerne på 'sabotage' , så det skal måske ikke være en hel kamp. Jeg kan ikke huske hvordan det foregik i Horsens dengang, m-en det er da noget tv-stationerne ikke bare kan ignorere det som de nok vil gøre med stilleprotesten. Der er sikkert andre muligheder også og den humor det bliver gjort med giver også point.
Vi oplever lige nu stor opbakning fra et lidt uventet segment, de midaldrende damer der er sure over deres børn ikke kan komme til bold, så hvis ikke I makker ret tager jeg fat i jeres koner 😉
Det er jo den type opbakning man gambler med.

Jeg afviser som sagt ikke vi går tilbage til den slags, men ovenfor er hvad der taler imod.
Altid når man går ned af en mere "militant"(dog ikke voldig) sti vil der jo være nogle der ikke vil følge med, samtidig skal dem der gør være ekstra stærke i troen for at kunne stå imod indtil man har et resultat.

Altså det er jo worst case selvfølgelig, men det skal jo overvejes.

Der er stemningsboykotten jo mere harmløs, og måske derfor også nytteløs, hvem ved.
Alle allierede er gode, så det er fint med mødrene og når aktionen udføres på hjemmebane vil der også være flere der vil savne engagementet. Det ville være bedre hvis det var nogle udenfor klubben der også fik interesse i en ændring, men hvis JN ikke er helt overbevist vil der måske være nogle sponsorer der kommer og presser lidt på.

Vi må se om der sker noget, men jeg tvivler virkelig på det og synes man skal overveje om man vil gå planken ud med det i potentielt flere sæsoner. I har sikkert også gjort jer nogle tanker om det, så jeg tillader mig bare at håbe I i stedet forsøger jer med en af de andre kreative ideer :)

Svar #70
Vi kan sagtens få fløjterne ind, det er mere den ballade det evt kan skabe der inde, hvis vagterne vil det anderledes jeg frygter.
Eller lad mig sige jeg frygter efterspillet som evt. ballade kan give, i form af manglende opbakning til "sagen".
Bare sådan af nysgærighed, lad os sige vi laver det med fløjterne som i Horsens. Denne gang siger vi så bare at vi fløjter 45 min. istedet for boycutten. Skal vi så stoppe efter 20 hvis stadionspeakeren, dommerne, eller Patrick Mortensen beder os om det?
Vi kan jo potentielt være ude i at dommeren, helt bogstaveligt fløjter kampen af.
Det skal jo også overvejes. Jeg mener dog at hvis vi siger 45 min. så gør vi det 45 min. næsten uanset hvad der sker, ellers er det intet vær som protest.
Jeg tror bare man får mange uvenner på den konto, også i "mit miljø" og det skal man lige have sig for øje.

Man kunne jo så bruge vuvuzela eller noget lidt mindre der også er irriterende. Men dommerfløjterne er næsten min favorit. Det vil de virkelig gerne være fri for. Men der er jo altid noget farligt ved at gå lige til grænsen.

Jeg håber vi bliver ved indtil vi har en kvote vi kan leve med. Og jeg ved godt at nogen vil hoppe fra, og vi så vil få lidt mere uorganiseret stemning i 1. halvleg på et tidspunkt. Men indtil det bliver erstattet af noget andet er det hvad vi gør.
Husk dog på at der jo stadig er max 10 mandage, og vi nok realistisk set trods alt ikke får alle fredage. Derfor bliver der jo snart længere mellem hverdagskampene og derfor også mellem de halvlege der skal boycutts.

Vi skal nok få flyttet noget, det er jeg overbevist om, om det så er nok til at man kan kalde aftalen for fair bagefter er jeg mere i tvivl.
Men man behøver vel i bund og grund ikke tro det flytter noget for at det kan give mening at vise sin utilfredshed.

Bannere allene tror jeg ikke på er nok. Vi er nødt til at have noget som tv og klubberne gerne ser bragt til ophør, ellers har vi ikke nok at handle med.
Med mindre man skriver noget direkte modbydeligt på de bannere, er alle jo næsten ligeglad med hvad der hænger.

Det er jo når det er hårdt man må stå fast på hvad man tror på, så derfor mener jeg ikke resultaterne bør have indflydelse på om vi protestere eller ej. Hvis der alligevel ikke kommer nogle nye fans, fordi vi spiller alle vores kampe når de sover, hvem skal så hører om de mesterskaber/nedrykninger alligevel.

Svar #71
Bare sådan af nysgærighed, lad os sige vi laver det med fløjterne som i Horsens. Denne gang siger vi så bare at vi fløjter 45 min. istedet for boycutten. Skal vi så stoppe efter 20 hvis stadipnspeakeren, dommerne, eller Patrick Mortensen beder os om det?
Vi kan jo potentielt være ude i at dommeren, helt bogstaveligt fløjter kampen af.
Det skal jo også overvejes. Jeg mener dog at hvis vi siger 45 min. så gør vi det 45 min. næsten uanset hvad der sker, ellers er det intet vær som protest.
Jeg tror bare man får mange uvenner på den konto, også I "mit miljø" og det skal man lige have sig for øje.
Det er en pointe at det vil være uheldigt hvis kampen fløjtes af (selvom det vil give maksimal eksponering ifb med den kamp.) Så måske bare et minut, fx det minuttal svarende til det antal mandagskampe man er oppe på? Det kan være det også er nok til at dommeren aflyser kampen, men det behøver måske heller ikke være dommerfløjter, men kunne være andre fløjter eller tudehorn som så i princippet kunne køre en halvleg? Bare det larmer ad helvede til :) Det er nok svært bare at pifte i 45 min, men det vil da være tilladt.
Vi skal nok få flyttet noget, det er jeg overbevist om, om det så er nok til at nan kan kalde aftalen for fair bagefter er jeg mere i tvivl.
Men man behøver vel i bund og grund ikke tro det flytter noget for at det kan give mening at vise sin utilfredshed.
Nej, bestemt ikke, det er jo bare den her ærgerlige tanke at AGF måske ender med lidt færre point end de ellers kunne have fået uden at aktionen flytter noget. Det er ikke så nemt, men den ideelle aktion ville nok være en tv-stationerne ikke kan ignorere, men som spillerne også kan bruge positivt. Det sidste opfylder noget enerverende støj muligvis ikke helt, men måske alligevel når det er ventet og kommer fra ens egne. Under alle omstændigheder må det forstyrre modstanderne tilsvarende.
Lige en sidste ting. Bannere allene tror jeg ikke på er nok. Vi er nødt til at have noget som tv og klubberne gerne ser bragt til ophør, ellers har vi ikke nok at handle med.
Med mindre man skriver noget direkte modbydeligt på de bannere, er alle jo næsten ligeglad med hvad der hænger.
Nej, det hjælper nok ikke ret meget i sig selv, men det er godt de er der for at formidle hvad det handler om til resten af stadion og dem hjemme i stuerne der ser det.

Når du skriver at der skal være noget de gerne vil have bragt til ophør så der er noget at forhandle med, er stillekampagne vel netop også noget tv-stationerne kan ignorere og som modstanderholdet nærmest er glade for. Det er grundlæggende problemet, selvom jeg naturligvis håber det har en effekt. Hvis AGF ikke forstår det bør det have en effekt der.

I øvrigt udelukker det ene måske ikke det andet. Stilhed før stormen...

Svar #72
Lad os se hvad der sker, men det er et langt sejt træk, det kan (måske) koste point under vejs, men kan blive rimelig godt til sidst. Faktisk lidt som når man skal inddrage unge talenter i spillertruppen.

Hvis du eller andre finder den helt perfekte fløjte, der er billig (vi skal have mange), lille (kan gemmes) og støjer meget og hvis det samtidig ikke er en dommerfløjte, så smid gerne et link, så tager jeg det med, hvis vi vil den vej.

Svar #73
Lad os se hvad der sker, men det er et langt sejt træk, det kan (måske) koste point under vejs, men kan blive rimelig godt til sidst. Faktisk lidt som når man skal inddrage unge talenter i spillertruppen.

Hvis du eller andre finder den helt perfekte fløjte, der er billig (vi skal have mange), lille (kan gemmes) og støjer meget og hvis det samtidig ikke er en dommerfløjte, så smid gerne et link, så tager jeg det med, hvis vi vil den vej.

Forhåbentlig kommer der nogle ændringer rimelig hurtigt. Jeg prøvede at Google nogle fløjter eller andre små ting der larmer. Der er nogle billige fløjter her, men I har måske erfaring fra sidst med at den slags legetøj ikke larmer nok? Ellers skal man måske ud i en redningsfløjte, det er lidt dyrere, men kan da fåes til en 10'er her, men sikkert billigere hvis man køber en del. Jeg vil gerne sponsorere et testeksemplar hvis det er.

Der er en video med test af nogle redningsfløjter (kan høres sidst i videoen.)

Jeg kom i øvrigt til at tænke på de der vuvuzelaer fra VM i Sydafrika. De sydafrikanske spillere syntes det var fedt, mens alle andre var totalt irriterede. De larmede vist også så meget at det kunne give høreskader så det kan måske blive et problem hvis det er for effektivt...

Svar #74
Jeg nævnte selv vuvuzela, så det har jeg også tænkt. Jeg er bare bange for at det er relativt nemt at "forbyde" hvis de(sikkerhedcheferne) ikke vil protesten, man kan jo altid kalde det "slagvåben" eller et eller andet skørt

Men vi finder på noget.

Var i dag nede og male sorte flag, sammen med en af de andre, for at give boycutten et "visuelt udtryk" også. Så kan det da nemmere ses på tv, at der er gang i et eller andet der over.

Er blevet I tvivl om jeg egentlig måtte have fortalt jer om det med de max 3. hjemmekampe, de arbejder på. Men nu ved I det, og jeg tager det nu ikke så tungt. Jeg synes som sagt det er en dårlig lappeløsning. Så hvis der er nogen der synes det er sjovt at vide mere end de må, gør I det nu.

Svar #75
Det er virkelig fedt, at du bidrager og fortæller så åbent her, @Lafrenz . Jeg tænker, om man måske kunne lave aktion, hvor man fik tilladelelse til at bringe nogle små papstykker ind på stadion? De kunne så være formet, så de danner en firkant; ligesom når ens børn gerne vil lege fjernsyn. Så kunne stilheden følges af en hel mur af sorte firkanter og et banner med teksten "Fodbold skal åbenbart ses foran skærmen". Dem der ikke har et papfjernsyn kunne holde deres mobil eller tablet op. Det er klart, at man ikke kan stå sådan hele tiden, så det allerfedeste ville være, hvis man kunne skifte mellem denne aktion og så fuld vokal, hvor banneret vendes, så der står "stemning skabes på stadion" eller "fodbold skal ses på stadion" eller et eller andet.

Jeg tror, at det er godt med noget visuelt i hvert fald. Og noget lidt skørt / sjovt / fladpandet er ofte nemmere at komme i mål med end noget alt for patosfyldt tristesse.

Svar #76
Jeg nævnte selv vuvuzela, så det har jeg også tænkt. Jeg er bare bange for at det er relativt nemt at "forbyde" hvis de(sikkerhedcheferne) ikke vil protesten, man kan jo altid kalde det "slagvåben" eller et eller andet skørt.

Men vi finder på noget.

De blev forbudt nogle steder dengang, jeg ved ikke om der stadig gælder, men de er da så vidt jeg ved helt forsvundet. De bliver måske nok forbudt (igen) hvis de bliver brugt til at 'genere' nogen. Men ja, der er sikkert andre gode ideer :)
Var i dag nede og male sorte flag, sammen med en af de andre, for at give boycutten et "visuelt udtryk" også. Så kan det da nemmere ses på tv, at der er gang i et eller andet der over.

Det lyder fint, jo mere klart det er for dem der ikke følger så meget med des bedre.
Er blevet I tvivl om jeg egentlig måtte have fortalt jer om det med de max 3. hjemmekampe, de arbejder på. Men nu ved I det, og jeg tager det nu ikke så tungt. Jeg synes som sagt det er en dårlig lappeløsning. Så hvis der er nogen der synes det er sjovt at vide mere end de må, gør I det nu.

Det er meget rart at vide at der er dialog og arbejdes på noget konkret. Det giver i hvert fald mig lidt mere tro på at der kan komme ændringer, også uden at der går flere år med protest... Men det er klart hjemmekampene er de mest problematiske for klubben og udekampene de mest problematiske for jer, så det stadig ikke helt løser problemet.

Svar #77
Det er faktisk en sjov idé Stig.

Vedkommende jeg malede med i dag, snakkede om noget lignende med at lave tribunen til et stort TV, ved hjælpe af de hejse kroge der er i loftet. Så kan man jo lave noget sjovt på "skærmen".

Han var også meget opmærksom på den "metaltræthed" som nogle snakker om her inde.
Så måske vi skal prøve noget af snart, det er i hvert fald mega vigtigt at vi ikke stopper protesterne (i en eller anden form) før vi har noget.
Helt oprigtigt tror jeg vi skal fortsætte minimum sæsonen ud, men grundet den kvote der trods alt er allerede, kommer der jo længere i mellem hverdagskampene og derfor protesterne, og så er det måske ikke så træls, for dem der lidt synes det er noget pjat.

Vi har jo også en stor kamp i Brøndby snart, der tager meget tid fra nogle af vores folk.
Jeg selv er blevet lidt et borgerdyr med hus, have, kone og to børn så jeg har heller ikke evig tid, slet ikke når jeg skal passe Jacob Nielsens arbejde ved siden af mit eget 😉

Store tifoer og lignende kræver meget tid.

Men de sorte flag vi malede i dag, løser da det akutte problem med at boycutten mangler lidt visuelt, synes jeg.

Svar #78
Fra EB Tøffe prygler AGF-træner: Hva’ fa’en foregår der?! – Ekstra Bladet
Hvad tror I egentlig selv, jeres selvvalgte stilhed i de første 45 minutter giver til holdet?

Her retter I vreden det forkerte sted hen over de mange hverdagskampe. Der er regler for antallet, og klubberne – også AGF – har skrevet under på aftalen, som de bliver godt betalt for.

Så lad nu være med at tude over det – og gør det, I er kendt for i hele Superligaen: Lav noget larm og støt holdet.

De har sateme brug for det!

Svar #79
Hvorfor Tøfting mener det er rimeligt at vi skal følge Jacob Nielsen blindt, samtidig med at han må kritisere alle andre, skal jeg lade være usagt.
Men sender et svar til EB i morgen, så må vi se om de bringer det.

At man kalder det at tude, når man samtidig har gjort en levevej ud af at kritisere ting er også spøjst.

Svar #80
Hvad tror I egentlig selv, jeres selvvalgte stilhed i de første 45 minutter giver til holdet?

Her retter I vreden det forkerte sted hen over de mange hverdagskampe. Der er regler for antallet, og klubberne – også AGF – har skrevet under på aftalen, som de bliver godt betalt for.

Så lad nu være med at tude over det – og gør det, I er kendt for i hele Superligaen: Lav noget larm og støt holdet.

Jeg kan ikke forstå at Tøffe siger AGF bliver godt betalt for mandagskampe, når det er så forkert.

Brøndby får f.eks. væsentligt flere TV penge ud af mandagskampene end AGF gør, selvom de aldrig har en mandagskamp. Hvis man skulle skabe rimelighed i TV aftalen så skulle de hold der bliver tvunget til mange mandagskampe også have en større andel af TV pengene, det er jo ikke vanskeligt at forlange to tilbud på den kommende TV aftale, et med, og et uden mandagskampe. Så kan man fordele differencen imellem de to tilbud, imellem de klubber der spiller om mandagen.

Derved ville klubber som Brøndby og FCK ikke have noget incitament til at stemme for mandagskampe, fordi det ikke vil give dem flere penge i klubkassen, og de klubber der er tvunget til at spille mangemandagskampe, vil få en økonomisk kompensation der i højere grad svarer til de gener de giver.

Svar #81
Jeg tror Tøffe tænker mere på "ingen over klubben", og aktioner som den her rammer holdet.

På den anden side har boykotten skræmt stemningsskaberne væk, så nu er de helt væk i begge halvlege. Det var et sølle fremmøde igår på lægterne. Og jeg kunne stortset ikke høre forskel på 1 og 2 halvleg.

Som jeg foreslog i sidste uge, synes jeg man skulle genoverveje om der ikke findes andre veje. Det er ikke godt for holdet, og åbenbart heller ikke godt for fremmødet hos dem som står på boykotten.

Jeg ser ingen vindere, kun tabere og meget begrænset effekt.

/Aske

Svar #82

Tøffe er blevet en skrigballon der endda lever af det. Ignorer ham.

Svar #83
På den anden side har boykotten skræmt stemningsskaberne væk, så nu er de helt væk i begge halvlege. Det var et sølle fremmøde igår på lægterne. Og jeg kunne stortset ikke høre forskel på 1 og 2 halvleg.
Jeg prøvede at lægge mærke til forskellen på tv igen fordi jeg havde dem lidt mistænkt for at skrue ned for lyden så forskellen mellem halvlegene ikke blev for stor. Der var også mindre larm end jeg ville forvente, men hvis det er fordi fremmødet er mindre - altså endnu mindre end det mandagskampene i sig selv fører til - er det jo en lidt mindre konspiratorisk forklaring.

Jeg ville som bekendt også håbe på at man prøvede andre måder, men Tøftings kommentar er lidt arrogant. Han har måske ikke tænkt over hvad problemet er eller også kan han ikke se hvorfor det da skulle være et problem for nogen. Og at det ikke er løst fordi AGF har accepteret en aftale.

Svar #84
Jeg ville som bekendt også håbe på at man prøvede andre måder, men Tøftings kommentar er lidt arrogant. Han har måske ikke tænkt over hvad problemet er eller også kan han ikke se hvorfor det da skulle være et problem for nogen. Og at det ikke er løst fordi AGF har accepteret en aftale.

Eller også er han blot bevist om hvem der skriver under på hans lønseddel!

Svar #85
Eller også er han blot bevist om hvem der skriver under på hans lønseddel!
Ja, han har jo sådan set også en anden arbejdsgiver end EB. Han vil næppe gå imod nogen af dem, men han kunne jo nøjes med at sige at han håber fansene giver den fuld skrald eller ignorere den del. Jeg tror så heller ikke han er sendt i byen for at kritisere dem, jeg tror sådan set bare at han synes det er noget pjat at man ikke kan rejse land og rige rundt mandag aften. Han er nok en af dem der havde fanget budskabet bedre hvis folk simpelthen blev væk.

Svar #86
Hvis vi skal boykotte, må det være stadions, hvor udeholdets fans bliver placeret bag et stort, sort fiskenet, som I Lyngby. Det er jo umuligt at se en pind gennem nettet, alting ligner en horrorfilm i flashback. Denne uanstændige behandling fik mig i det mindste til at boykotte deres hypede pølser og tynde fadøl. Jeg sætter aldrig mine ben på Lyngby stadion fremover-
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #88
Nu er runde 9-11 fastlagt, det blev 2 søndage kl 12 og en fredag.

TV (primært Viasat) er sure over boykotten, og som jeg forklarede tidligere kan de sikre os som 3. valg (mandag) men alligevel flytte os til deres andre dage, det er sket i de her tre tilfælde, er jeg sikker på – så det har da haft en effekt på den korte bane. Nu skal vi kun aktionere mod Horsens og så i Odense, og ikke til de tre tidlige søndage.

Men vi fortsætter selvfølgelig til vi har noget brugbart, der ligger fast, så det ikke bare bliver skidt igen. De skal jo heller ikke bare kunne finde en anden prygelknappe end os.

I er selvfølgelig fortsat velkommen til at være sure over vi kæmper denne kamp, det er også rigtigt at det ikke på den korte bane gavner vores antal i busserne. Men det skulle jo gerne opvejes af gevinsten på lang sigt.

Det bliver lidt hurtigt i dag.

Men skrev til EB som svar til Stig Tøfting, jeg har spurgt om de ikke godt også ville hører de andre interessenter 3F, DBU osv. De bringer muligvis noget i weekenden, men det kan både blive fugl og fisk, jeg håber på noget godt, men frygter en slem simplificering af sagen.
Fredag er jo stadig en hverdag, men ikke omfattet af den nuværende kvote på max 10 mandage, så den regel omgår de smart på denne måde, det ved Stig Tøfting jo godt, men vil selvfølgelig ikke sige det.

I forhold til net for udehold, mener jeg det er blevet pålagt alle at have, på opfordring fra BIF, sikkert så de nemmere kan undgå for mange bøder. Jeg synes også det er noget lort, men det er derfor, de enkelte klubber kan jo så lave nettene mere eller mindre elegant.

Svar #89
Nu er runde 9-11 fastlagt, det blev 2 søndage kl 12 og en fredag.

TV (primært Viasat) er sure over boykotten, og som jeg forklarede tidligere kan de sikre os som 3. valg (mandag) men alligevel flytte os til deres andre dage, det er sket i de her tre tilfælde, er jeg sikker på – så det har da haft en effekt på den korte bane. Nu skal vi kun aktionere mod Horsens og så i Odense, og ikke til de tre tidlige søndage.
I er selvfølgelig fortsat velkommen til at være sure over vi kæmper denne kamp, det er også rigtigt at det ikke på den korte bane gavner vores antal i busserne. Men det skulle jo gerne opvejes af gevinsten på lang sigt.
Nu har de jo ændret i den kommende planlægning - var det så ikke værd at arbejde sammen med dem og lade opbakningen komme tilbage indtil der næste gang bliver præsenteret mandagskampe?

Disclaimer - jeg deltager ikke selv i udebaneturene (medmindre jeg kører selv og det gider jeg ikke, hvis der ikke skal være opbakning). Overordnet finder jeg tilgangen forkert, da det "straffer" holdet over længere tid. Efter min mening var det bedre at blive væk i 1-2 kampe for at markere - så er jeg sikker på JN/Viasat forstår budskabet ordentligt og det samme gælder udebaneklubben som måske gerne ville have omsætningen.

Beklager men så længe boykotten har kørt, har vi haft en forfærdelig pointhøst:-(

Svar #90
Det er svært præcis at afgøre hvor meget stemningen og tilskuereropbakningen hjælper - men lidt gør det naturligvis.

Uanset så tror jeg tv-giganterne er piv-ligeglade med stemningsboykot. Skulle de så sætte på mandag - så gør de det samme. Tror på dialog og at klubberne står sammen og forlanger det bliver fordelt jævnt.

Svar #91
Vi fortsætter protesterne til hverdagskampene. Men I og med vi får færer den næste tid bliver der jo også færer kampe med protester. Hvilket jeg også forudså/beskrev tidligere.

Vi har massere dialog med AGF, ikke at vi er enig om alt. Men igen den er en misforståelse at dette bunder i manglende dialog, snare i den dialog vi har haft, og de løfter der er blevet brudt.

Da vi fik indført den nuværende (dårlige) kvote, var det jo netop fordi vi var for vattede til at stå fast til vi havde noget ordentligt, lad os ikke lave samme fejl igen.

Stemning er ingen selvfølge, slet ikke når man byder sine fans meget dårligere forhold end alle andre i ligaen. Så hvis stemning er = point, mener jeg den dårlige start skyldes JNs manglende forhandlingsevner / forkerte prioteringer.

Vi kæmper for bedre forhold, flere fans, mere stemning = flere point.

Tv er trætte af boykotten og den dårlige presse den giver dem, derfor har vi ikke mange i runde 9-11. Det har vi fra det man nok kan kalde "pålidelig kilde", kan selvfølgelig ikke sige hvem. Så det virker, i hvert fald på den korte bane.

Det her var mest gentagelse af ting jeg har skrevet. Får ikke tid til at skrive de næste dage. Men tror også alt er sagt i denne tråd eller i det EB bringer i dag (har ikke tjekket).
Vores holdninger er de samme til der kommer et brugbart og fast kvotesystem.

Svar #92
Jeg synes de net er direkte diskvalificerende for oplevelsen, og jeg indgår simpelthen ikke i den præmis at de skal være der.

Da jeg var i Randers i foråret, valgte jeg at side ved siden af nettende på bagsiden, simpelthen fordi jeg ikke kan se en dyt.

Hvis man har et problem med et hold, må man sætte de net op til den kamp og ellers pille dem ned.

Ellers tak for feedback på boycotten, lad os se hvor det ender. Selvom jeg stadig er en af dem som synes at metoden ikke er den bedste og vi burde søge andre veje, hvilket du også fortæller om bliver brugt. Jeg synes stadig en aktion med fløjter er svær at overse/høre, det kunne være skægt at fløjte eks. 1 min. pr 5 minut i første halvleg eller når det passer i kampforløbet. Så kan man stadig støtte holdet, men ingen i TV kan undgå at bemærke larmen. :)

/Aske

Svar #93
Kan ikke finde ud af at ligge billeder op. Men har nedværdiget mig til at købe eb på papir, der har vi en doubelt side.

Hvis I læser det, er jeg er lidt ked af de ikke lige spørger Claus Thomasen: "hvis hverdage er så gode, bør de jo specielt fordeles lige".

Svar #94
Det her var mest gentagelse af ting jeg har skrevet.
Men tak for feedback.

Hvis I har held med aktionen (i kan forstå det på dialogen), så virker det jo tilsyneladende. Nå men jeg har tænkt mig at klappe på mandag, når vi bringer os foran:-)

Svar #96
Så kom den på nettet.
Utilfredse fans i stort opråb: Lyt nu til os! – Ekstra Bladet

Jeg har selvfølgelig skrvet et svar til Claus Thomsen som jeg håber de vil bringe inden mødet tirsdag.
I bedste fald omgås han sandheden lidt lemfældigt.
Tak for link.

Imponerende man kan slutte af med nedenstående. Når nu det næsten konsekvent kan lade sig gøre at vælge AGF, så kan det ikke være det store planlægningsproblem........Fint det fremgår af artiklen, at AGF gerne ville have lavet det om men blev kørt over af de andre klubber.

Jeg mener stadig at et totalt fravær til et par kampe ville gøre underværker.
Det er meget svært at planlægge en hele sæson, hvis antallet kommer længere ned end det, der ligger i aftalen nu. Rent praktisk er det ikke realistisk, siger han uden at ville kommentere det konkrete antal mandagskampe i klubbernes aftale./quote]

Svar #97
Et sædvanlig arrogant svar fra Claus Thomsen og som fortsætter ud af det spor, Divisionsforeningen altid har kørt ud af.

I øvrigt pisser det mig af, han nægter at forholde sig til, at den nuværende korte fokus kan/vil koste fans på længere sigt.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Simple Audio Video Embedder