Spring til hovedindholdet
Emne: Nye rettighedshavere? (Læst 1715 gange) forrige emne - næste emne

Nye rettighedshavere?

"
- Superligaen A/S har nyt om tildeling af medierettighederne til dansk klubfodbold fra 2021-24. Nyheden præsenteres på et pressemøde tirsdag d. 18. juni kl. 11.00.

- På mødet præsenteres også ændringer i kamptidspunkterne, som træder i kraft allerede fra den kommende sæson, lyder det uden yderligere uddybning.

Den nye Superliga-sæson sparkes i gang i weekenden 13-14. juli. "

Lad os se om det stadig er NENT og DISCOVERY som er de eneste to rettighedshavere på tv, håber sådan lidt TV2 kommer på banen, mulig outsider 1 kamp til DR?

2) Nye kamptidspunkter. Jeg tænker fredagskampen nedlægges og flere lørdagskampe. Mandagskampe tror jeg desværre ikke de afskaffer.

Sv: Nye rettighedshavere?

Svar #1
Jeg håber på en rettighedshaver som rent faktisk gider lave Superliga optakter der handler om andre en bundby og som ikke går eb.dk/bt.dk clickbait vejen og som laver indhold for folk der har højere IQ end en gennemsnits vestegns-person

Svar #2
Nå, det blev same same.
Dog ingen lørdagskampe mere, og fra 20/21 heller ingen fredagskamp. Samme rettighedshavere.

Svar #3
Men stadig en mandagskamp, hvilket nok betyder at vi igen kommer til at spille mandage... Utroligt som de bare nægter at lytte til fans'ne

Svar #4
Men stadig en mandagskamp, hvilket nok betyder at vi igen kommer til at spille mandage... Utroligt som de bare nægter at lytte til fans'ne
Er det ikke netop det de har gjort ved at fjerne fredags og lørdagskampene? Og spille to kampe samtidig søndag?

Svar #5
Umiddelbart er jeg ikke begejstret for denne aftale.

I nyheden kan man læse at det er den bedste økonomiske aftale nogensinde, hvilket jo alt andet lige er godt.

Men jeg synes godt nok det er ærgerligt at vi skal fortsætte med to rettigshedshavere. De skriver i nyheden, at det formentlig er den mest tilgængelige liga i Europa. Men hvorfor skal man så fortsat have fem-seks tv-kanaler, for at kunne se sit favorithold hver weekend? Hvorfor ikke lave én (selvstændig) streamingtjeneste, hvor man bare kan se Superliga og betale for det - er tiden ikke snart efterhånden til det? Jeg er sådan set ligeglad med om det var Viaplay, Dplay eller en helt tredje udbyder, men jeg magter ikke at betale 500 kroner om måneden for den store TV-pakke eller to streamingtjenster, når jeg potentielt set bare vil se to-tre superligakampe på en måned. Det er altså en ommer.

Ift. kamptidspunkterne synes jeg stadig man burde samle det på to-tre dage. Da jeg var ung synes jeg det var fint med kampe klokken 15, én klokken 18 og så må de da gerne lægge én en anden dag som mandagskampen i gamle dage. Men det er fuldstændig umuligt at planlægge stadionture og fodbold når man (nu stadig) ikke ved hvilken af de tre-fire dage ens klub spiller.

Svar #6
Ift. kamptidspunkterne synes jeg stadig man burde samle det på to-tre dage. Da jeg var ung synes jeg det var fint med kampe klokken 15, én klokken 18 og så må de da gerne lægge én en anden dag som mandagskampen i gamle dage. Men det er fuldstændig umuligt at planlægge stadionture og fodbold når man (nu stadig) ikke ved hvilken af de tre-fire dage ens klub spiller.
Men der bliver jo netop ogsaa skaaret ned til to kampdage. I den saeson der starter nu forsvinder loerdagskampen til fordel for en soendagskamp mere og saesonen efter med 12 hold forsinder fredagskampen. Dermed spilles der 5 kampe soendag og en mandag. Det er ikke 4 kampe samtidig soendag, men da et stort fremskridt. AGF skal nok stadig faa de fleste mandagskampe, men kan da i det mindste ikke blive kastet frem og tilbage mellem fredag og mandag...

Jeg kunne godt taenke mig at vide om JN paa nogen maade er kommet igennem med at det ikke er det samme hold der skal spille mandag og en fordeling der i lidt hoejere grad tilgodeser den interesse der er for AGF. Ellers maa vi vel bare haabe vi baade kan faa noget sportslig succes og mulighed for at spille lidt mere om soendagen, saa billedet bliver klarere naeste gang.

Svar #7
Skrev følgende til rettighedshavere/TV. Jeg er ikke videre imponeret på den del om brugerbetaling for at kunne se med.. Er det verdens dyreste lige at følge? Jeg er fin med selve kampplaceringen fremover. Den del synes jeg er fin at prøve nye fordelinger af. Og hvis det ender med at de fleste kampe bliver om søndagen, og der er en mandagskamp også, og der sættes begrænsninger på hvor mange gange det enkelte hold må udvælges til det, så fint med mig.

Nå, men here goes:

1/3 Ny TV-aftale, men stadig med dobbelt-betaling for superligaen efter opdelingen som følge af de nye love/regler. Jeg er ærligt talt skuffet. Det er ikke mange år siden at hele ligean kostede 159-199kr, nu koster Viaplay 289kr alene, og eurosportplayer 119kr = 408kr. 
#sldk

2/3 Og spar mig for henvisning til EU-love om, at ingen må have alle kampe alene længere. I udnytter nemlig den lov, og har en halv liga hver, istedet for at have hele ligaen begge to, og så kæmpe om kunderne på pris/kvalitet. Det er fordrejning af lovens intention mod monopol.

3/3 I gør nemlig sådan, at I har monopol på halvdelen af ligaen hver. Så vi kunder har fået en dyrere liga, og skal endda tvinges til flere løsninger ad gangen. Der er intet i de love der havde til intention at kommer jer udbydere til gode. Jeg er sgu skuffet må jeg sige. #sldk

Svar #9
AGF skal nok stadig faa de fleste mandagskampe, men kan da i det mindste ikke blive kastet frem og tilbage mellem fredag og mandag...
Hvilket minder mig om, at de to første runder nu er fastlagt. Vi starter i Hobro mandag den 15. juli. 2. runde i parken mod FCK fredag den 19....

Svar #10
I nyheden kan man læse at det er den bedste økonomiske aftale nogensinde, hvilket jo alt andet lige er godt.
 Ja, hvis man glemmer, hvem der skal betale gildet. Man må vel forvente prisstigninger på tv-pakkerne.

Svar #11
Ja, hvis man glemmer, hvem der skal betale gildet. Man må vel forvente prisstigninger på tv-pakkerne.

Lige præcis. Hver gang der kommer en ny aftale, hører vi at den er bedre for klubberne, og dermed dyrere for os. Of måske mere besværligt ved at opfinde nye kanaler vi skal abonnere på for ikke at misse en kamp.

Sportsligt bliver det måske lidt bedre, men den samlede oplevelse af superligaen bliver den samme.

Svar #12
Dermed spilles der 5 kampe soendag og en mandag. Det er ikke 4 kampe samtidig soendag, men da et stort fremskridt.

Det kan du have ret i :)

Havde mandagskampen været en lørdagskamp havde alt være godt i min verden.
Jeg ved godt at lørdag tradionelt er en dag der koster mere på publikumstallet end mandag, men det er immervæk nemmere at være udefan til en lørdagskamp end en mandagskamp.

Om Superligaen bliver vist på 100 forskellige kanaler er jeg lidt ligeglad med.
Jeg synes det er fint at man må slippe slanterne, når man vælger sofaen fremfor at møde op på stadion.
Og jeg ved godt at ikke alle fans bor i Aarhus, men så er de nok flyttet fra byen på grund af et lækkert job, en lækker dame eller noget helt tredje, så lad vær' med at tud :)

Til os bysbørn der ikke kan være med til hver eneste udekamp - især mandag aften - så er der heldigvis masser af værtshuse der tilbyder den service at vise Superliga, så det er altså ikke en nødvendighed at betale for alle de dyre fodboldpakker til TV/Computer, hvis man ligesom jeg synes det er for dyrt.

Svar #13

Jeg synes det er fint at man må slippe slanterne, når man vælger sofaen fremfor at møde op på stadion.
Og jeg ved godt at ikke alle fans bor i Aarhus, men så er de nok flyttet fra byen på grund af et lækkert job, en lækker dame eller noget helt tredje, så lad vær' med at tud  :)

Til os bysbørn der ikke kan være med til hver eneste udekamp - især mandag aften - så er der heldigvis masser af værtshuse der tilbyder den service at vise Superliga, så det er altså ikke en nødvendighed at betale for alle de dyre fodboldpakker til TV/Computer, hvis man ligesom jeg synes det er for dyrt.

Det kan du sige -men når man vælger denne model, med mange forskellige kamptidspunkter, så bliver det svært for en familiefar med fuldtidsjob og hus i en forstad til Århus. Hvis jeg skal til fodboldkamp i Århus søndag aften kl. 18, så skal jeg hjemmefra omkring kl. 16.30, og så kører jeg det temmelig stramt. Kampen slutter omkring kl. 20, og lidt afhængig af afgangstider på letbane eller bus, så er jeg hjemme et sted mellem 21 og 22.30.  Med andre ord kigger vi på at jeg skal bruge noget der ligner 6 timer af min søndag, som i øvrigt er den eneste dag på ugen, hvor jeg ikke fast har planer ude af huset, på at se en fodboldkamp af svingende kvalitet, i vejr af endnu mere svingende kvalitet og med et resultat der historisk har skuffet mere end det har begejstret.

Kan du se hvorfor sofaen nogen gange kan være det mere tiltrækkende valg? Og dermed hvorfor man kan blive lidt træt af, man nærmest skal have et excelark i brug for at bevare overblikket over, hvilke kanaler AGF bliver vist på?
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #14

Og jeg ved godt at ikke alle fans bor i Aarhus, men så er de nok flyttet fra byen på grund af et lækkert job, en lækker dame eller noget helt tredje, så lad vær' med at tud  :)

Det kan du sige -men når man vælger denne model, med mange forskellige kamptidspunkter, så bliver det svært for en familiefar med fuldtidsjob og hus i en forstad til Århus. Hvis jeg skal til fodboldkamp i Århus søndag aften kl. 18, så skal jeg hjemmefra omkring kl. 16.30, og så kører jeg det temmelig stramt. Kampen slutter omkring kl. 20, og lidt afhængig af afgangstider på letbane eller bus, så er jeg hjemme et sted mellem 21 og 22.30.  Med andre ord kigger vi på at jeg skal bruge noget der ligner 6 timer af min søndag, som i øvrigt er den eneste dag på ugen, hvor jeg ikke fast har planer ude af huset, på at se en fodboldkamp af svingende kvalitet, i vejr af endnu mere svingende kvalitet og med et resultat der historisk har skuffet mere end det har begejstret.

Kan du se hvorfor sofaen nogen gange kan være det mere tiltrækkende valg? Og dermed hvorfor man kan blive lidt træt af, man nærmest skal have et excelark i brug for at bevare overblikket over, hvilke kanaler AGF bliver vist på?

Jeg kan følge dig det meste af vejen.
Den med svingende kvalitet af kampen og vejret bør dog ikke alene være et emne der afgør dit valg.

Tid er en helt anden sag og det er så værdien af din tid du får lov til at betale for når du vælger TV'et fremfor stadion.
Så længe du betaler for diverse store TV-pakker og forskellige netkanaler, så vurderer du at dine 6 timer sparet hver anden søndag er den pris værd.
Anderledes kan en TV- og medieboss ikke tolke det.
Når mange nok af "din slags" på et tidspunkt vurderer at nu er de 6 timer hver anden søndag for dyrt købte, så skal TV-aftalerne nok følge med ned i pris.
Når TV-aftalen bliver dyrere og dyrere hver gang, så gætter jeg på at det fordi der er mange der stadig gerne betaler for fornøjelsen.
Og heldigvis styrtdykker vores tilskuertal ikke samtidig.

Hvad excelarket angår, så holder sofabold.dk styr på den del for dig. Og de tager - endnu ikke- penge for at logge på deres side :)

Svar #15
Når TV-aftalen bliver dyrere og dyrere hver gang, så gætter jeg på at det fordi der er mange der stadig gerne betaler for fornøjelsen.
Og heldigvis styrtdykker vores tilskuertal ikke samtidig.

Jeg er ikke i tvivl om, at de store, dyre og flerårige aftaler med tv-kanaler om sportsrettigheder er en bobbel.

Folk flygter fra de store tv-pakker, og tv-stationerne reagerer ved at få færre kunder til at betale samlet mere for rettighederne?
Glem det. Pay-per-view og streaming løsninger bliver fremtiden, og det kommer til at koste alle verdens sportsligaer dyrt i en omstillingsperiode.

Nyheder 24 timer i døgnet - seneste nyt - jp - jyllands-posten.dk

Svar #16
Jeg er enig i, sportsrettigheder er en boble, men jeg tror (desværre) streaminggiganterne som Amazon Prime, Netflix, Apple o.lign uundgåelige indtog på markedet for sportsrettigheder - Amazon i England sender allerede 20 kampe fra PL - gør at den boble bare bliver udviddet. Deres pengetanke får ellers store tv-stationer som Sky til at ligne en lille iskiosk.

Spørgsmålet er om giganterne kun vil gå efter de globale sportsgrene og for fodboldens vedkommende om det kun er de store ligaer og CL der er interessante nok, eller om de vil gå Netflix vejen og dominere overalt også ved køb af en lille liga som den danske.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #17
Jeg er enig i, sportsrettigheder er en boble, men jeg tror (desværre) streaminggiganterne som Amazon Prime, Netflix, Apple o.lign uundgåelige indtog på markedet for sportsrettigheder - Amazon i England sender allerede 20 kampe fra PL - gør at den boble bare bliver udviddet. Deres pengetanke får ellers store tv-stationer som Sky til at ligne en lille iskiosk.

Spørgsmålet er om giganterne kun vil gå efter de globale sportsgrene og for fodboldens vedkommende om det kun er de store ligaer og CL der er interessante nok, eller om de vil gå Netflix vejen og dominere overalt også ved køb af en lille liga som den danske.

Når flow-giganterne kollapser, vil der være streaming-giganter, der står klar i kulissen. Men pointen er ikke, at der er andre aktører - pointen er at flow-TVs aftaler er baseret på, at der er en meget stor kundegruppe, der køber bundlede produkter, og som skaber en enorm omsætning.

Mine forældres generation (midt-60'erne) betaler jo med bind for øjnene 600 kr om måneden, men de vil også blive cable-cutters -- eller blive omkostningsbevidste og skære det ned, når de skal leve af en folkepensionen. Og på et tidspunkt vil de være døde.

Så skal man sælge et streaming produkt, der med stor sandsynlighed bliver enten mere snævert (kun sport) eller mere skræddersyet (vælg 3 ligaer, du vil kunne se i din amazon prime konto). og så har du færre kunder, der aktivt vil tilvælge superligaen og betale for den.

Svar #18
Min pointe er, at når streaminggiganterne skal til at konkurrere med hinanden om de mest attraktive rettigheder, så stiger prisen endnu mere, end vi ser i dag. Vi snakker ikke længere Sky vs BT Sport eller Nent vs Discovery men Apple vs Amazon, det er i en helt anden liga.

Apple lancerer snart deres streamingtilbud og i den forbindelse investerer de milliarder af kroner for at få et bid af markedet og her snakker vi "kun" tv og film. Det bliver vanvittigt, når næste kamp bliver sportsrettigheder. Amazon, Apple, Disney, Facebook, Google, Netflix, Twitter  :o

Du glemmer også, en traditionel tv-station sender i et relativt snævert geografisk område, mens eks. Netflix er global, det giver et absurd stort kundegrundlag. Deres store udfordring bliver, at rettigheder i dag sælges netop til et snævert geografisk område, det er en tankegang, streaming selskaberne skal have ændret, men det kan man stensikkert betale sig fra.

En ting kan vi blive enige om, flow-tv, som vi kender det i dag, er døende.

Så skal man sælge et streaming produkt, der med stor sandsynlighed bliver enten mere snævert (kun sport) eller mere skræddersyet (vælg 3 ligaer, du vil kunne se i din amazon prime konto). og så har du færre kunder, der aktivt vil tilvælge superligaen og betale for den.

Noget tyder på streaming tilbuddene mere og mere kommer til at ligne traditionelle tv-pakker. Hos Viaplay kan du ikke bare vælge en sportspakke, i pakken med sport er der tv-serier og deres egne produktioner. I England kan du som nævnt se 20 PL kampe hos Amazon sammen med deres film og serier altså ikke særskilt.
Jeg synes ikke, der er noget, som tyder på, vi i fremtiden bare kan vælge Superligaen og så betale for det alene. Vi kommer nok til at se mere differentierede bundles men næppe en sportsgren alene.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #19
Jeg er ikke i tvivl om, at de store, dyre og flerårige aftaler med tv-kanaler om sportsrettigheder er en bobbel.

Folk flygter fra de store tv-pakker, og tv-stationerne reagerer ved at få færre kunder til at betale samlet mere for rettighederne?
Glem det. Pay-per-view og streaming løsninger bliver fremtiden, og det kommer til at koste alle verdens sportsligaer dyrt i en omstillingsperiode.

Der kommer helt sikkert et turnaround på et tidspunkt, men for en liga som Superligaen er jeg dog ikke sikker på at det sker allerede om 4-5 år når næste aftale skal handles på plads.

Til gengæld gad jeg godt se Strives tal. De har rettighederne for La Liga og Serie A i Skandinavien, men jeg hører ikke om mange der betaler til det.
Jeg har min tvivl hvorvidt det eventyr er en god forretning for dem.

Selvom jeg holder af den italienske liga, så gør jeg det ikke nok til at gide betale for Strive og hvad den spanske liga angår er jeg aldeles ligeglad med at jeg ikke kan se Barcelona vinde 5-0 hver uge.
El Clasico er heller ikke interessant i øjeblikket da Real Madrid er for svage til at den kamp for alvor har betydning.

Svar #20
Min pointe er, at når streaminggiganterne skal til at konkurrere med hinanden om de mest attraktive rettigheder, så stiger prisen endnu mere, end vi ser i dag. Vi snakker ikke længere Sky vs BT Sport eller Nent vs Discovery men Apple vs Amazon, det er i en helt anden liga.

Men Superligaen er ikke en af de mest attraktive rettigheder globalt set, og Amazon betaler ikke mere end Viasat for rettighederne, med mindre de kan tjene flere penge på det end viasat.

Der kan sagtens være en logik om de største produkter, og en hel anden logik for mellemvarer som den danske superliga, hvor der endda stadig vil være en helt anden betalingsvillighed for PL i England end i Danmark. Det gør det svært at lave en samlet "netflix for sport" på tværs af landegrænser.

Svar #21
Dermed spilles der 5 kampe soendag og en mandag. Det er ikke 4 kampe samtidig soendag, men da et stort fremskridt.

Jeg ved godt at lørdag tradionelt er en dag der koster mere på publikumstallet end mandag, men det er immervæk nemmere at være udefan til en lørdagskamp end en mandagskamp.

Og jeg ved godt at ikke alle fans bor i Aarhus, men så er de nok flyttet fra byen på grund af et lækkert job, en lækker dame eller noget helt tredje, så lad vær' med at tud :)

Dejigt du er tilfreds og så kan resten da være ligegyldigt ;) 

Det var et lidt snæversynet indlæg efter min mening men måske jeg bare skal håbe på vi skal spille mandagskampe hele tiden og dermed få optimeret max på mine tv-abonnementer ::) Men nu er jeg nok heller ikke en rigtig fan i dine øjne og behøver derfor ikke se kampene, jeg har jo ikke bosat mig i umiddelbar nærhed af stadion.......................

Prisen bliver efter min mening et parameter og det bliver også et parameter i forhold til at komme på stadion - for har man alligevel smidt XXX-kr. efter tv-abonnementerne, så har man måske en tendens til at bruge dem, fremfor at ofre flere penge på en tur på stadion. Nå men mens jeg skriver det, så indser jeg at jeg blot er for fattig og rent faktisk overvejer hvad mine kroner bliver brugt på :o

Svar #22

Dejigt du er tilfreds og så kan resten da være ligegyldigt ;) 

Det var et lidt snæversynet indlæg efter min mening men måske jeg bare skal håbe på vi skal spille mandagskampe hele tiden og dermed få optimeret max på mine tv-abonnementer ::) Men nu er jeg nok heller ikke en rigtig fan i dine øjne og behøver derfor ikke se kampene, jeg har jo ikke bosat mig i umiddelbar nærhed af stadion.......................

Prisen bliver efter min mening et parameter og det bliver også et parameter i forhold til at komme på stadion - for har man alligevel smidt XXX-kr. efter tv-abonnementerne, så har man måske en tendens til at bruge dem, fremfor at ofre flere penge på en tur på stadion. Nå men mens jeg skriver det, så indser jeg at jeg blot er for fattig og rent faktisk overvejer hvad mine kroner bliver brugt på :o

Du læser mange ting i indlægget som jeg ikke har skrevet.
Essensen af mit indlæg er at jeg synes det er fint at TV-seerne må betale gildet.

Svar #23
Nu stiger prisen på viaplay igen.

For at kunne være sikker på at se alle AGF's kampe må man altså nu betale 309 kroner for Viaplay og 129 for Eurosport Player = 438 kroner. Med tre kampe i juli betyder det 146 kroner pr. kamp, i august med fire kampe 109,5 kroner pr. kamp.
Det kan altså godt være det er "en historisk god aftale for klubberne", men dette skal ses i lyset af at rettighedshaverne mener betalingsvilligheden er der blandt forbrugerne. Man får godt nok alt muligt andet med i pakken, men som med tv-pakker er det meste andet ikke noget jeg gider at have, så det er svært for mig selv at retfærdiggøre at skulle smide så mange penge for det.

Svar #24
Mini-tip: Eurosport-DK via Itunes koster 119kr/md. Same same, bare billigere for dem at administrere derfor 10kr billigere.

Svar #25
Har man stofa kan man vælge lille pakke plus bland selv kanaler (TV3 sport, 3+, Canal 9 og Eurosport 1) for 322 kr pr måned

Svar #26
Har man stofa kan man vælge lille pakke plus bland selv kanaler (TV3 sport, 3+, Canal 9 og Eurosport 1) for 322 kr pr måned

Noget lignende må være tilfældet med Yousee, hvor man endda kan skifte kanaler og vælge streamingtjenester som HBO-Nordic som nogle af kanalerne

Svar #27
Yousee smider Discovery ud af deres standardpakker. Altså kanal 4, 5, 6 og Canal 9 + Eurosport 1 og 2 + Discovery etc.
Altså ingen superliga eller landskampe til dem, der betaler ca 700 kr pr måned for den store pakke.

Men de bekræfter samtidig, at de fastholder at opkræve kunderne den fulde pris. At hele tv-branchen ikke kan se, at de saver den gren over, de selv sidder på, er mig en gåde.

Simple Audio Video Embedder