Spring til hovedindholdet
Emne: Superligaen 2019/2020 (Læst 32598 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Superligaen 2019/2020

Svar #550
Måske, men en anden udlægning er at de har aftalt at snakke sammen efter efteråret og så er de kolde i bagdelen over om medierne spekulerer løs i problemer i forhandlingerne. Jeg havde godt nok også udlagt 'i løbet af efteråret' som i sidste landskampspause, men kunne de ikke også finde på at vente nærmest i trods? Eller bare aftale at det skal annonceres ifb med sidste hjemmekamp?

Var det i forbindelse med sidste hjemmekamp der skulle vente en overraskelse?
Det er officielt først når efteråret er færdigspillet at de snakker kontrakt: AGF-boss med interessant melding: Det er David Nielsens job lige nu |...

Jeg kunne godt forestille mig at den spændende ting til sæsonkortholderne er en forlængelse med David, for den ville ligge lige til højrebenet og kan lige så godt annonceres til sidste hjemmekamp i 2019.
OK, tak. Jeg er ret sikker på PC i en kampoptakt også fik sagt i løbet af efteråret, men der her passer meget godt med tesen om at de siger de snakker sammen efter efterårssæsonen og så gør de det uanset hvad omgivelserne siger. Det er i sig selv faktisk vældig positivt at man ikke kan presses til at forcere noget. Det kan så også godt være man annoncerer det ifb med sidste hjemmekamp, man ved hvor populært det vil være så man vil gerne bruge det lidt aktivt også.

Svar #551
Det er altså heller ikke mere end en måned siden, efter tre nederlag i oktober, at visse medier begyndte at spekulere i en fyring af David Nielsen, så det er rimelig svært at tage medierne seriøst i den her forbindelse. 

Jeg synes det giver god mening at man har aftalt at tage en snak om forlængelse i vinterpausen. I princippet kunne man også vente til efter grundspillet er færdigspillet. Jeg tænker stadig at begge parter er indstillet på, at en forlængelse kræver top-6 denne gang. Men reelt er top-6 jo også sikret, hvis vi får 3 point mere her i efteråret.

Svar #552
Der er altså virkelig en chance for at vi kan gå til vinterpause med stor afstand til 7. pladsen, nærmest uanset hvor mange point vi selv får:

19. runde:
OB - AaB
FCN - FCK

20: runde:
AaB - FCN
FCK - OB

Randers har til gengæld desværre mulighed for at rykke igen, med kampe mod Silkeborg (u) og Esbjerg (h)

Svar #553
Måske, men en anden udlægning er at de har aftalt at snakke sammen efter efteråret og så er de kolde i bagdelen over om medierne spekulerer løs i problemer i forhandlingerne. Jeg havde godt nok også udlagt 'i løbet af efteråret' som i sidste landskampspause, men kunne de ikke også finde på at vente nærmest i trods? Eller bare aftale at det skal annonceres ifb med sidste hjemmekamp?

Var det i forbindelse med sidste hjemmekamp der skulle vente en overraskelse?
Det er officielt først når efteråret er færdigspillet at de snakker kontrakt: AGF-boss med interessant melding: Det er David Nielsens job lige nu |...

Jeg kunne godt forestille mig at den spændende ting til sæsonkortholderne er en forlængelse med David, for den ville ligge lige til højrebenet og kan lige så godt annonceres til sidste hjemmekamp i 2019.
OK, tak. Jeg er ret sikker på PC i en kampoptakt også fik sagt i løbet af efteråret, men der her passer meget godt med tesen om at de siger de snakker sammen efter efterårssæsonen og så gør de det uanset hvad omgivelserne siger. Det er i sig selv faktisk vældig positivt at man ikke kan presses til at forcere noget. Det kan så også godt være man annoncerer det ifb med sidste hjemmekamp, man ved hvor populært det vil være så man vil gerne bruge det lidt aktivt også.
De spurgte i Onside og DN lyder meget klar - det er medierne der går op i de kortsigtede løsninger og de vil hellere fokusere på de langsigtede. Der var desuden en opgave i AGF - at få klubben i top 6 og der var man ikke helt endnu, hvilket var noget han ville indfri. Generelt lød han meget positiv omkring en forlængelse:-)

Jeg har hele tiden været sikker på man ventede til jul og ville se hvor det bar hen. Lige nu peger det mod en klar forlængelse og mon ikke det er mere eller mindre på plads. De virker afstemte internt.

Svar #554
Jeg er stort set altid så enig med dig Steen, og alt andet end vente til julepausen ville være dumt - eller efter grundsspillet, hvis top6 er afgørende for forlængelse.

At de aftalte at snakke sammen i december har givet ro - mens alle rundt omkring har sagt både a og b.
Det er så klogt af AGF.

Det har jo ikke forhindret PC i at tage dialogen allerede nu, hvis han føler for det.

Også enig i at top 6 snart er så godt som sikret.

Uanset om vi kommer i top 6, så er jeg dog klar på 2 år mere med David. Synes vi over hele 2019 har præsteret solidt og over evne, så jeg tror på projektet uanset vi skulle blive ramt af alverdens uheld og ikke sikre os top6.

Men måske AGF har brug for at sælge historien om at lykkes med top6 for at forlænge.

Små ting jeg gerne vil der er anderledes - lidt mere offensiv ind i mellem. Men man kan ikke få alt.

Iøvrigt synes jeg også foråret 18 og dele af efteråret 18 var godt under DN. Og nedturen var egenlig ikke hans skyld, vi manglede bare en angriber og havde heller ikke super fantastisk bredde i efteråret 18 og heller ikke foråret 19. Den var bl.a. baseret på u19 folk og første års seniorer.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #555
Jo tror som det har været stort set på plads i et par år, han skal bare sikre top 6 og skrive under, tror ikke der er så meget at forhandle om ift løn (den var allerede fin og baseret på at indfri top6) og han kan heller ikke stille krav om ændringer af truppen, han skiftet hele truppen eller nikket ja til forlængelser.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #557
Der er altså virkelig en chance for at vi kan gå til vinterpause med stor afstand til 7. pladsen, nærmest uanset hvor mange point vi selv får:

19. runde:
OB - AaB
FCN - FCK

20: runde:
AaB - FCN
FCK - OB

Randers har til gengæld desværre mulighed for at rykke igen, med kampe mod Silkeborg (u) og Esbjerg (h)
Det kan også blive nødvendigt. I de næste 3 kampe møder vi hold der næsten må betegnes som skrækmodstandere historisk. Her er statistikken over de sidste 10 interne kampe taget fra bold.dk
På den anden side er statistikker jo til for at blive brudt, så det kan holdet passende gøre og vise den fantastiske bredde som Morten Bruun også mener vi har.

Agf vs. Lyngby       
1-3-6 og målscore 9 vs. 15

Agf vs. Fcm
1-4-5 og målscore 6 vs. 16

Agf vs. Randers
0-4-6 og målscore 6 vs. 16

De tre kampe kan sagtens nede med at definere om sværdet endeligt er ved at blive løsnet:-)

Svar #558
Det kan også blive nødvendigt. I de næste 3 kampe møder vi hold der næsten må betegnes som skrækmodstandere historisk. Her er statistikken over de sidste 10 interne kampe taget fra bold.dk 
På den anden side er statistikker jo til for at blive brudt, så det kan holdet passende gøre og vise den fantastiske bredde som Morten Bruun også mener vi har.

Agf vs. Lyngby        

Agf vs. Fcm

Agf vs. Randers

De tre kampe kan sagtens nede med at definere om sværdet endeligt er ved at blive løsnet:-) 
@Martinstranger‍ 

Dog er Lyngby og FCM-kampene de eneste der bliver spillet nu her, mens den anden først er til forår, og derfor får sit eget liv uanset resultatet af de to før jul.

Vi kan sgu nok ikke regne med at vinde mod FCM, endsige få point. Men som AGF har spillet under David, så er point altid inden for rækkevidde, og har også været det imod FCK/FCM denne sæson. Så kan vi spille en flot uafgjort hjem i Herning, måske endda med sejr over Lyngby inden, så er vi jo i himlen, og måske endda på 3.pladsen stadigvæk. BIF møder FCM og Hobro hjemme, og hvis AGF vinder imod Lyngby, så kan selv et nederlag stadig give en 3.plads, hvis BIF også taber til FCM.

Vi må se på sagerne. Jeg er nærmest sikker på at vi ikke vinder over Randers. Bare fordi. Fuck Randers. 
Man hvis vi gør det dårligt imod Randers, så venter Horsens, Hobro og Silkeborg i kampene derefter. Vi kommer til at have 0 kampe imod FCK, FCM og BIF i foråret. Så altså vi SKAL i den top 6, og vi skal fandme i den på en måde, hvor vi får sat et aftryk der giver grobund for mere. Så der er spillere udefra der får lyst til at tage turen til Aarhus, og at David eller en anden træner får lysten til at gå hele vejen med os. 

Svar #559
Dog er Lyngby og FCM-kampene de eneste der bliver spillet nu her, mens den anden først er til forår, og derfor får sit eget liv uanset resultatet af de to før jul.
Naturligvis men jeg tog Randers med pga. den ufatteligt dårlige statistik som virker helt horribel - de kan dog passende være med til at sikre vi ryger med i top 6 i den runde. Bum:-)

Vi kan sgu nok ikke regne med at vinde mod FCM, endsige få point. Men som AGF har spillet under David, så er point altid inden for rækkevidde, og har også været det imod FCK/FCM denne sæson. Så kan vi spille en flot uafgjort hjem i Herning
Vi skal da gå efter det også/især mod de store. Der har vi virkelig vist vi kan spille gode kampe men er ofte blevet straffet af Fck/Fcm pga. deres individuelle kvalitetsspillere, der bare kan gøre og gør en forskel. Det er til gengæld kampe, hvor vi plejer at være klar fra start og jeg tror Fcm kan presses:-)

Svar #560
  Naturligvis men jeg tog Randers med pga. den ufatteligt dårlige statistik som virker helt horribel - de kan dog passende være med til at sikre vi ryger med i top 6 i den runde. Bum:-)

Vi kan sgu nok ikke regne med at vinde mod FCM, endsige få point. Men som AGF har spillet under David, så er point altid inden for rækkevidde, og har også været det imod FCK/FCM denne sæson. Så kan vi spille en flot uafgjort hjem i Herning
  Vi skal da gå efter det også/især mod de store. Der har vi virkelig vist vi kan spille gode kampe men er ofte blevet straffet af Fck/Fcm pga. deres individuelle kvalitetsspillere, der bare kan gøre og gør en forskel. Det er til gengæld kampe, hvor vi plejer at være klar fra start og jeg tror Fcm kan presses:-)

Det bedste ved Lyngby-kampen er, at vi har spillet en dårlig kamp lige op til den. For der plejer vi at være stærke imod de lidt mindre hold. Men det sagde jeg også til mig selv sidst da vi havde tabt 2-0 i Randers og skulle møde SIF.... :(

Kan det være en af de sidste børnesygdomme der skal ruskes væk? :D Vi spiller ikke bedst imod hold der er super gode på kontra. Det har vist været tilfældet siden Windfeld fik hår i næsen!

Svar #561
Agf vs. Lyngby       

Agf vs. Fcm

Agf vs. Randers
Jeg plejede at sige, at hvis kampenes udfald blev baseret på den slags statistik ville vi rykke ned hver sæson, sådan er det lidt efter 20 år i bunden, men de sidste par år har det heldigvis ændret sig lidt, så man kan begynde at vurdere om der er hold man har det særlig svært imod - ti kampe går dog stadig tilbage til en situation hvor vi var relativt væsentligt svagere.

Der er altid lidt tilfældigheder, eksempelvis i nogle af kampene mod Randers, men ift dem jo nok også det problem at det er årets kamp for dem. FCM må vi erkende er bedre, så de har tendens til også at vinde de lige kampe. Lyngby havde deres bronzesæson, men her er statistikken måske ramt at vi ikke mødte dem sidste sæson. De vandt godt nok den omvendte kamp, men har været væsentligt bedre hjemme end ude.

I det lys vil det være lidt skuffende ikke at slå Lyngby hjemme, men de har da klart nogle våben de kan ramme os med igen. Ude mod FCM kan vi kun overraske, men kan være fortrøstningsfulde efter ret lige kampe mod dem og 2x mod FCK, så på et tidspunkt hiver vi vel noget med hjem. Udekampen mod Randers var vel sæsonens dårligste, så det er bekymrende, men ellers er der ingen grund til specielt at frygte dem udover deres kvalitet. Vi må komme ud med samme energi. Efter vinterpausen kan der dog også være skiftet ud på begge hold.

Svar #562
Hjemmekampen mod Randers kan egentlig godt vise sig at være kampen mellem 2 transfervinduer. Skal hestene lave mønt på Saba mens de stadig kan, eller skal de satse hele butikken på de 6 kampe efter nytår? Har vi stadig Bundu og Amini, elller er de sendt videre i systemet? Her er et par screens fra GF og Randers kontraktudløb i denne sæson:

AGF:

Randers:

Et drømmescenarie for ponyerne (og egentlig også noget der hjælper os) ville jo være at OB- AaB bliver et X, FCN - FCK bliver en 2'er, AaB - FCN bliver et X og FCK - OB bliver en 1'er. Hvis de så selv vinder over SIF og EfB kan de sidde med 33 point og næsten være sikret en 6. plads. Ergo kan de lave samme overvejelse omkring Saba som vi gør med Amini og Bundu.

Jeg tror i hvert fald det kan blive en ret spændende åbningskamp.

Svar #563
Mit dertil konstruerede regneark har længe vurderet,  at stregen under top 6 vil blive 38 pts. Weekendens kampe har flyttet prognosen til 37. Selv om alt kan ske i fodbold, tør jeg godt love, at top 6 er 99% sikker. Det må simpelthen ikke kikse. Hvis vi skal holde tredjepladsen efter 26 runder, siger prognosen 45 pts. Fx. 4 v 1u 3 t. Det er da bestemt inden for rækkevidde😊
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #564
Jeg er stort set altid så enig med dig Steen, og alt andet end vente til julepausen ville være dumt - eller efter grundsspillet, hvis top6 er afgørende for forlængelse.

At de aftalte at snakke sammen i december har givet ro - mens alle rundt omkring har sagt både a og b.
Det er så klogt af AGF.

Det har jo ikke forhindret PC i at tage dialogen allerede nu, hvis han føler for det.

Også enig i at top 6 snart er så godt som sikret.

Uanset om vi kommer i top 6, så er jeg dog klar på 2 år mere med David. Synes vi over hele 2019 har præsteret solidt og over evne, så jeg tror på projektet uanset vi skulle blive ramt af alverdens uheld og ikke sikre os top6.

Men måske AGF har brug for at sælge historien om at lykkes med top6 for at forlænge.

Små ting jeg gerne vil der er anderledes - lidt mere offensiv ind i mellem. Men man kan ikke få alt.

Iøvrigt synes jeg også foråret 18 og dele af efteråret 18 var godt under DN. Og nedturen var egenlig ikke hans skyld, vi manglede bare en angriber og havde heller ikke super fantastisk bredde i efteråret 18 og heller ikke foråret 19. Den var bl.a. baseret på u19 folk og første års seniorer.

For mig at se er vinterpausen det helt rette tidspunkt at forlænge på. Også selvom top-6 ikke er 100% givet endnu. Men vi står overfor et transfervindue hvor der kan ske meget; Amini og Bundu er de mest oplagte kandidater til salg og derefter Ankersen. Det er integrerede og vigtige spillere i truppen, og derfor er det enormt vigtig at træneren også er på plads efter sommerpausen. Hvordan skal vi ellers planlægge deres erstatninger? Vi bliver nødt til at forlænge med DN for kontinuitetens skyld. Stik ham den lønforhøjelse han har fortjent og et par år mere. Og så kan DN, PC og JN ellers planlægge de næste to transfervinduer i ro og mag.

Svar #565
For mig at se er vinterpausen det helt rette tidspunkt at forlænge på. Også selvom top-6 ikke er 100% givet endnu. Men vi står overfor et transfervindue hvor der kan ske meget; Amini og Bundu er de mest oplagte kandidater til salg og derefter Ankersen. Det er integrerede og vigtige spillere i truppen, og derfor er det enormt vigtig at træneren også er på plads efter sommerpausen. Hvordan skal vi ellers planlægge deres erstatninger? Vi bliver nødt til at forlænge med DN for kontinuitetens skyld. Stik ham den lønforhøjelse han har fortjent og et par år mere. Og så kan DN, PC og JN ellers planlægge de næste to transfervinduer i ro og mag.
Jeg synes også at en vigtig brik i det her er Ruben Selles. Så det er en dobbelt-forlængelse vi er ude i. Vi gider jo ikke at komme tilbage til David Nielsen-udgaven før Selles kom til :)  Nej, der var nok også andre årsager til at vi ikke præsterede i starten, men det er min fornemmelse at Selles er ret vigtig for os. 

Svar #566
Jeg synes også at en vigtig brik i det her er Ruben Selles. Så det er en dobbelt-forlængelse vi er ude i. Vi gider jo ikke at komme tilbage til David Nielsen-udgaven før Selles kom til  :)   Nej, der var nok også andre årsager til at vi ikke præsterede i starten, men det er min fornemmelse at Selles er ret vigtig for os.
Ja, men tænker umiddelbart han bare følger med, men det er jo ikke sikkert. I princippet kunne en tøven fra DN's side have noget at gøre med at Selles vil væk, måske at der er andre tilbud via ham. DN havde dog en anden assistent i Lyngby, så jeg tror ikke det er afgørende på den måde. Til gengæld er det selvfølgelig meget bedre for os at beholde hele teamet, Selles forekommer ganske rigtigt er være en vigtig del af det.

I øvrigt vil jeg da sige at det måske er en fejlslutning at vi skulle være mere nervøse for et trænerskifte når det nu endelig går godt, der er jo omvendt også fordele ved at overtage et godt og velfungerende hold når bare der ikke skiftes totalt i spillestil. Det ændrer dog ikke på at vi selvfølgelig skal forlænge med trænerteamet, stabiliteten er god og der er mere de kan udvikle og opnå. Og det er heller ikke så nemt lige at finde en anden der har den rigtige personlighed.

Svar #567
Jeg synes også at en vigtig brik i det her er Ruben Selles. Så det er en dobbelt-forlængelse vi er ude i. Vi gider jo ikke at komme tilbage til David Nielsen-udgaven før Selles kom til  :)  Nej, der var nok også andre årsager til at vi ikke præsterede i starten, men det er min fornemmelse at Selles er ret vigtig for os.
  Ja, men tænker umiddelbart han bare følger med, men det er jo ikke sikkert. I princippet kunne en tøven fra DN's side have noget at gøre med at Selles vil væk, måske at der er andre tilbud via ham. DN havde dog en anden assistent i Lyngby, så jeg tror ikke det er afgørende på den måde. Til gengæld er det selvfølgelig meget bedre for os at beholde hele teamet, Selles forekommer ganske rigtigt er være en vigtig del af det.

I øvrigt vil jeg da sige at det måske er en fejlslutning at vi skulle være mere nervøse for et trænerskifte når det nu endelig går godt, der er jo omvendt også fordele ved at overtage et godt og velfungerende hold når bare der ikke skiftes totalt i spillestil. Det ændrer dog ikke på at vi selvfølgelig skal forlænge med trænerteamet, stabiliteten er god og der er mere de kan udvikle og opnå. Og det er heller ikke så nemt lige at finde en anden der har den rigtige personlighed.

Jeg er faktisk ikke super nervøs for, at der ikke bliver forlænget. David har stadig meget at bevise og hvis han ønsker at prøve sig af i udlandet, skal han nok bruge en noget større affyringsrampe end en enkelt god sæson i superligaen med AGF. Så kræver det nok, at han har været i europa med holdet og bevist sig en smule der. Så en forlængelse på 2-3 sæsoner giver rigtig god mening for begge parter.

Ift. Selles er det måske lidt mere komplekst da han måske kan have familie-hensyn der skal plejes. Men hvis han tager videre kan der nok findes en kompetent erstatning for ham.

Svar #568
Jeg er faktisk ikke super nervøs for, at der ikke bliver forlænget. David har stadig meget at bevise og hvis han ønsker at prøve sig af i udlandet, skal han nok bruge en noget større affyringsrampe end en enkelt god sæson i superligaen med AGF. Så kræver det nok, at han har været i europa med holdet og bevist sig en smule der. Så en forlængelse på 2-3 sæsoner giver rigtig god mening for begge parter.

Ift. Selles er det måske lidt mere komplekst da han måske kan have familie-hensyn der skal plejes. Men hvis han tager videre kan der nok findes en kompetent erstatning for ham.
Jeg vil ærlig talt også blive overrasket hvis den ikke bliver forlænget og når man har meldt ud at man snakker om det efter efterårssæsonen begynder jeg heller ikke at blive nervøs før til jul. Medierne skal skabe noget drama, men det er mest oplagt at DN gerne vil fortsætte og at man kan nå til enighed. Noget med Selles der lokker ham væk, eller de henvendelser Schoby siger der har været fra Tyskland, er bare den slags spekulation man kan have fordi DN vel også skal til udlandet hvis han vil have en højere løn.

Svar #569
Kommer vi for langt ind i januar kan det godt blive problematisk i forhold til forlængelse med spillere der har kontraktudløb til sommer eller hvis der skal hentes forstærkninger til truppen. Indtil da er der ingen grund til stress.

Svar #570
    Jeg er egentlig heller ikke så bange for et evt. trænerskifte. Umiddelbart beholder jeg helst DN/Selles og lader dem fuldføre den opgave de er igang med - at etablere GF permanent i top 6. DN virker psykisk til at passe genialt ind i klubbens DNA og det gør en stor forskel - han er god til håndteringen af pressen mv.

Jeg tilskriver dog JN/PC meget stor ære for den fremgang klubben pt. er igang med. De leverer meget stærkt på økonomien og dermed valgmulighederne for trænerteamet.

Hareide er dog ledig til sommer og han kan levere resultater :-) Så må man leve med stilen men 34 (er det ikke antallet) ubesejrede kampe vil være suverænt for et klubhold:-)

Svar #571
    DN ryger ikke til Premier L fordi AGF lå nr 5-6 for en måned siden, så var det nok sket med bronze i Lyngby som var større præstation. Mon ikke han forlænger til stort set samme løn, der var baseret på at bringe AGF i top6. På søndag giver han og truppen penge til Julehjælp.

AGF har altid været attraktiv for enhver dansk træner og udlandske - og nyt stadion, ro på, god økonomi, sportslig succes osv, så er vi mere attraktiv end sidste 20 år. Så mon ikke DN vil give alt for at få to år mere i AGF. Ellers får vi helt sikkert en anden dygtig træner.

Og helt enig vi er meget andet end DN. I flæng: JN, PC, Backman, Bundu, Amini, Blume, NP, Højer.

Iøvrigt fik DN et super økonomisk tilbud fra 2. bundesliga da vi lå udenfor top6 (og pilen ikke engang pegede på at DN ville lykkes med top6, så vi kunne forlænge med ham med god samvittighed), så var løbet jo alligevel kørt allerede da.

Hvis DN ønkser ambitionen i AGF og kult status her, så forlænger han. Ellers viderefører en anden det gode arbejde - som er resulat af alle mand i AGF

Svar #572
    God læsning - ventet længe på at vi bliver omtalt som tophold
    Marcondes: Godt at vi slutter med to topkampe

Svar #574
    Glen Riddersholm fik tilsyneladende overbevist ledelsen i Sønderjyske om at de skulle investere massivt i truppen for at holde sig i sikker afstand af nedrykningspladserne. Det gjorde at de tidligt i vinduet hentede Mads Albæk, Patrick Banggaard og Rilwan Hassan, og af flere eksperter blev udråbt som favorit til top 6.

Den store satsning har dog endnu ikke givet det forventede sportslige afkast, og de ligger lige nu fjerdesidst. Når det samtidig har vist sig at det kostede et underskud på knap 7 mio, så må sædet begynde at blive ret varmt under Proces Glen?

Stort underskud i Superliga-klub – Ekstra Bladet

Når man i Sønderjyske taler om et ikke tilfredsstillende resultat så er det mit indtryk at man mener det. Underskud er meget sjældne dernede, så de sportslige resultater er helt sikkert noget de kigger meget alvorligt på i Sønderjyske lige nu.

Svar #575
    Ja, Sønderjyske lader til at være et hold der har satset lidt for voldsomt på markedet, uden at have en klar målsætning med det de laver: De hentede 7 nye spillere til klubben og havde også tænkt sig at lægge billet ind på Bendtner, selvom det nok var noget urealistisk.

Jeg kan sådan set godt forstå de satsede mere end de plejer rent økonomisk pga. de 3 nedrykkere (dvs. de solgte ikke deres store profiler som kunne redde driften), men de har samtidigt også satset mere offensivt i ligaen, hvor målsætningen er Top 8. Med andre ord skal de som minumum overhale enten FCN, OB, Randers eller AaB, alt efter hvem der trækker sorteper og hvordan det nederste play-off ser ud til foråret. Og det ser jeg ikke som muligt, medmindre de opper sig gevaldigt over de næste par kampe.

SJE har ikke vundet en ligakamp siden starten af oktober: De har fået en røvfuld af FCN, en røvfuld af AaB, en røvfuld af FCK, en røvfuld af os, en røvfuld af Randers og så lige den uafgjorte mod Lyngby. Bortset fra den uafgjorte, der endte 2-2, har de lukket 3 eller 4 mål ind i samtlige ligakampe siden, hvor den eneste trøst er en 1-0 sejr over BIF i pokalen. Altså har de en defensiv der er ringere end SIFs i de seneste små 2 mdr. i ligaen.

I de næste 3 kampe har de EfB, Horsens og Hobro hvor det SKAL give dem 9 point hvis de vil i nærheden af Top 8. Derefter har de FCN ude, FCM hjemme, OB hjemme og BIF ude, inden de lukker grundspillet med SIF hjemme. Jeg har meget svært ved at se dem få point imod 4 ud af de 5 sidste, især fordi både FCN, BIF og OB formentligt skal kæmpe med næb og klør for enten at få et forspring i Top 6 eller overhovedet komme ind i varmen.

På nuværende tidspunkt har de 6 point op til FCN og 7 point op til OB, så det siger lidt om hvor meget SJE skal overpræstere for at nå den sportslige målsætning. Det vil kræve maks fokus og stolpe-ind i de sidste 8 kampe, og formentligt mindst én sejr over hvem af de 2 uheldige hold der ender uden for Top 6 i det tætte løb under os, som de kommer i gruppe med. Den nye struktur og de mange nedrykkere betyder også at det er drabeligt at være 3'er i puljen, da de skal i direkte duel om nedrykning.

Jeg er godt nok glad for at jeg ikke er Disko Glen lige for tiden, for der er allerede ild under sædet.

Svar #576
    Jeg er godt nok glad for at jeg ikke er Disko Glen lige for tiden,
    Jeg er ALTID glad for, at jeg ikke er Disko Glen- men sådan er der så meget ;-)

I øvrigt enig i hele din analyse. :-)
    "Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #577
    I næste runde skal Silkeborg hjemme møde Randers, og her er der ikke mange der levner SIF mange chancer, jeg tror dog ikke de er helt chanceløse. Siden sejren i Aarhus har de kun spillet tætte kampe, og er ikke så langt fra de øvrige hold i ligaen længere. Samtidig blev Randers fuldstændigt udspillet, sidst de skulle spille på kunstgræs i Farum, og deres spillestil passer bare ikke særligt godt til hurtige pasningsstærke hold, og på et underlag som entydigt tilgodeser den spillestil kan RFC godt få sine udfordringer.

RFC henter mange point i denne periode fordi underlaget de fleste steder tilgodeser deres primitive spillestil, men det bliver ikke de samme betingelser i Silkeborg, så selvom SIF ikke på nogen måde tåler sammenligning med FCN, så tror jeg at SIF-RFC bliver et tæt opgør der godt kan ende med et Randers mister point.

Det kan dog godt være at det er ønsketænkning fordi der er så mange grunde til at Randers ikke hører til i top 6, og jeg håber inderligt at de hurtigt kommer langt væk fra deres nuværende placering.

Svar #579
    Ja man må sige at ledelsen har haft både en dygtig og heldig hånd i AGF. Vi ligger helt drømmeagtigt nr 3 og har god økonomi - mens FCN i denne sæson er presset på deres model, og sidste år var 8 min fra ikke at komme med i top6. AaB har sidste 5 år været middelmådige, OB i snart 10 år - bortset fra sidste år. Og begge kæmper med økonomien. Randers har sportsligt hængt på, men økonomien svinder ind og taber terræn til AGF (på et tidspunkt for nogle år siden under JN og PC havde de faktisk størrelønbudget end AGF). Sønderjyske lykkes ikke med deres satsning - dog delvist, da de måske redder livet i ligaen. Modsat 3 andre. Men 10 års 0 regnskaber/lille plus er væk Og stort minus ift budget.

Og nå ja Brøndby styrtbløder som altid. Stået for 2/3 af superligaens underskud sidste 10 år.

Svar #580
    AaB forventer et underskud mellem 28 og 32 millioner kroner:

Økonomiprofessor kalder AaB's situation kritisk: Det er jo helt sindssygt |...

Jeg gruer for den dag, JN ikke er her mere.
    Ja vildt, når man tænker på at AaB-aktien har en samlet børsværdi på 25 mio. (tabt 14% bare den sidste måned og 36% i år). Til sammenligning har AGF en børsværdi på 140 mio. og er steget 13% den seneste måned (41% i år).

Svar #581
    Mit ønskescenarie for forårets medaljespil er helt klart FCM, FCK, os, BIF, OB og AaB.
    Dét vil give nogle intense kampe mellem de bedste klubber i landet. De mest interessante klubber!
    Tilmed i godt vejr og på gode baner...

Edit: Dér vil også komme mange tilskuere Self.

Svar #582
    Mit ønskescenarie for forårets medaljespil er helt klart FCM, FCK, os, BIF, OB og AaB.
    Dét vil give nogle intense kampe mellem de bedste klubber i landet. De mest interessante klubber!
    Tilmed i godt vejr og på gode baner...

Edit: Dér vil også komme mange tilskuere Self.
    Desværre er jeg bange for at FCN og Randers snyder OB og AaB. Jeg er ellers enig i, at det kunne blive et fedt slutspil. 

Svar #583
    Hobros lejede midterforsvarer Anel Ahmedhodzic skal sansynligvis tilbage til Malmø til januar, og Hobros sportschef Jens Hammer blev spurgt om han ville afsløre sin plan hvis det skulle ske. Det ville han selvfølgelig ikke, men det er vel meget sandsynligt at han har forhørt sig på Juelsgård?

Svar #584
    Hobros lejede midterforsvarer Anel Ahmedhodzic skal sansynligvis tilbage til Malmø til januar, og Hobros sportschef Jens Hammer blev spurgt om han ville afsløre sin plan hvis det skulle ske. Det ville han selvfølgelig ikke, men det er vel meget sandsynligt at han har forhørt sig på Juelsgård?

Juelsgaard slår mig ikke som en klassisk Hobro-forsvarer.

Svar #585
    Jeg tror sgu ikke Juelsgård er førstevalg i nogen superligaklub, men der er jo nogen hold, der må acceptere at det er hvad det kan blive til. Og her har han da trods alt en hel masse rutine, og er i OK kampform, han spillede for under 2 måneder siden, og det er vigtigt i de sidste 6 kampe af grundspillet, samt i det kommende nedrykningsslutspil, at man ikke først skal lære ligaen at kende og i kampform.

Svar #586
    Fedt vi har så stærkt et hold at Julle er vores prygelknabe - siger virkelig meget om vores trup. Nogen skal jo have den rolle. Og julle kan sikkert også klare den. Jeg er ikke rigtig fan af ham, men jeg må give ham kredit for et stærkt forår. På det niveau kunne han forstærke alle dem fra nr 10 og ned i start11.

Svar #587
    Jeg tror de to måneder vi kommer ind i lige om lidt, bliver den værste vinterperiode jeg kan mindes. Nu er holdet endelig begyndt at spille godt, resultaterne og placeringen er spændende og så går der to måneder før man får lov til at set det igen. Samtidig kan det være uden Bundu, Amini og måske også Højer og Ankersen når det begynder igen d. 16. Januar, hvad kommer der så til at ske? Bliver Gift Links klar til at tage over for Bundu, er Hvidt klar til at starte inde fast, kommer Gersbach og Diks til at vælte superligaen, eller bliver det den bløde mellemvare og en placering lige uden for top 6 igen?

Hvad med David Nielsen, hvis de skal snakke sammen om kontraktforlængelsen i vinterpausen, så kan der jo komme en melding i januar om at samarbejdet ikke kommer til at fortsætte, hvem skal så tage over, og bliver det med det samme?

Det går rigtigt godt lige nu, men det er skrøbeligt og der er ikke mange ting der skal gå galt før det bliver ‘det forsømte forår’.

Svar #588
    Jeg tror de to måneder vi kommer ind i lige om lidt, bliver den værste vinterperiode jeg kan mindes. Nu er holdet endelig begyndt at spille godt, resultaterne og placeringen er spændende og så går der to måneder før man får lov til at set det igen. Samtidig kan det være uden Bundu, Amini og måske også Højer og Ankersen når det begynder igen d. 16. Januar, hvad kommer der så til at ske? Bliver Gift Links klar til at tage over for Bundu, er Hvidt klar til at starte inde fast, kommer Gersbach og Diks til at vælte superligaen, eller bliver det den bløde mellemvare og en placering lige uden for top 6 igen?

Hvad med David Nielsen, hvis de skal snakke sammen om kontraktforlængelsen i vinterpausen, så kan der jo komme en melding i januar om at samarbejdet ikke kommer til at fortsætte, hvem skal så tage over, og bliver det med det samme?

Det går rigtigt godt lige nu, men det er skrøbeligt og der er ikke mange ting der skal gå galt før det bliver ‘det forsømte forår’.
    Jeg kan følge dig et langt stykke af vejen. Jeg synes dog, at det er vildt nok, at vinterpausen denne gang KUN er på to måneder (sidste kamp 16. dec. og første kamp 16. feb.).

Du har ret i, at der sagtens kan ske store ændringer i truppen - og i startopstillingen i forhold til skader - inden runde 21 i februar. Derfor vil det ikke være en fed følelse at tabe de to sidste runder og derefter skulle se frem til forårspremieren mod Randers. Det vil give en helt anden ro, hvis vi bare vinder over Lyngby i morgen. Når det så er sagt, så vil vi helt utvivlsomt stadig have en stærk trup, når vi kommer ind i foråret. Sælger vi Bundu kan vi vel også se frem til en markant anden forstærkning, som måske nærmere bliver en erstatning for Amini.

Jeg er egentlig ikke så meget i tvivl om, at David bliver forlænget. Men igen, hvis vi taber de to sidste kampe, så kan beslutningen godt ske at blive udskudt indtil omkring 1. marts. Top-6 er kravet denne gang, både fra klubben og for David til sig selv. Men jeg tror at begge parter gerne vil fortsætte og i og for sig synes jeg heller ikke at David (og Ruben) behøver at bevise mere end de har gjort i dette efterår.

Svar #589
    Jeg er med T-Knogle på denne her. Jeg har længe undret mig over dem, som næsten giver udtryk for at top 6 er så godt som i hus. Vi har altså kun 6 point til OB på 7-pladsen- i princippet kan det være formøblet inden jul, mere realistisk kan det være formøblet efter Randerskampen (Nederlag mod FCM og RFC og to sejre til OB i de kampe). Vi både vinder og taber i stimer, åbenbart, og med 8 kampe tilbage af grundspillet kan vi sagtens nå at sætte to stimer sammen - en med nederlag og en med sejre. Meget afhænger af, hvilke af de to stimer, der bliver længst.

Al snak om at vi har et relativt nemmere slutprogram i foråret, synes jeg er hybris.
    Randers er nærmest en angstmodstander, både ude og hjemme.
    Horsens er bøvlet. I Horsens har vi haft et OK tag på dem, men jeg kan også huske bitre nederlag dernede, under DN.
    Hobro kunne vi ikke knække her i efteråret og Peter Sørensen har til den tid haft endnu mere tid med holdet - det er ikke sikkert de bare bliver kørt over.
    Silkeborg har vi tabt til på hjemmebane - hvorfor skulle det blive nemmere i Silkeborg, når de oveni er endnu mere desperate, efterhånden som der bliver færre points at spille om?
    OB og AaB i de sidste to kampe er helt lige og komplet uforudsigelige. Ingen af de to hold kan vi forvente at køre ud på røv og albuer, men det kan ske. Det kan det omvendte så også. Begge dele er sket i nyere historie.

Dertil kommer DN's kontraktsituation. Bundu og Amini er nøglespillere med store spørgsmålstegn ud for deres fremtid i klubben. Højer kunne også være på vej videre, men der er jeg ikke nær så bekymret, fordi jeg synes Gerbach ligner en fuldgod erstatning indtil videre.

På positiv siden tæller, at der indtil videre har været en plan med alt, klubben har gjort. PC har vist egentlig også luftet, at der kunne være en profil på vej ind her til vinter, det kan være for Amini, det kan være for Bundu, hvem ved?

Hvis DN forlænger og vi beholder enten Bundu eller Amini i foråret, så tror jeg for alvor på top 6. Hvis vi står med en træner med uafklaret fremtid (eller værre endnu: afklaret og på vej videre) og minus to af vores tre vigtigste (Backman er den tredje) spillere, så er jeg ikke sikker på, at jeg ville spille opsparingen på AGF i top 6.
    "Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #590
    Jeg synes vi går ind i en meget spændende runde. Jeg vil mene, at vi med en sejr over Lyngby rykker op på noget der ligner 97-98 % sandsynlighed for slutspil. Det vil være voldsomt lækkert at sikre det allerede nu.

Randers er også ved at være tæt på - men de har brug for at vinde i Silkeborg i morgen. En efterfølgende sejr hjemme over Esbjerg sætter dem også i en meget gunstig situation med 33 p. inden de sidste 6 kampe i foråret.

Kampen i Odense på mandag, OB-AaB, bliver noget af en gyser. Jeg tror ikke, at begge hold kommer i slutspil og en uafgjort kan bane vejen for at de begge misser det. Hvis vi antager af FCM, FCK, AGF, BIF og Randers har taget de 5 øverste pladser allerede ved juletid, så bliver det hård kamp mellem OB, AaB og FCN. Sidstnævnte har et par hårde kampe nu, hjemme mod FCK og derefter en kamp i Aalborg, men i foråret møder de så hele bunden.

En sejr til Lyngby i morgen vender dog i nogen grad billedet, da Lyngby så med en sejr over Silkeborg i næste uge kan ende på 30 point og potentielt bare være to point efter os. Så i det perspektiv skal vi også overveje, om vi vil satse vildt, hvis det står uafgjort kort før tid i morgen. Lyngby er stadig en outsider til top-6.

Svar #591
    Vi har altså kun 6 point til OB på 7-pladsen- i princippet kan det være formøblet inden jul
    OB kan godt indhente os på to runder, men det er ikke matematisk muligt at vi lander på 7. pladsen inden jul. Det der gør vores nuværende 3. plads betryggende er ikke at der er 6 point ned til 7. pladsen, men at der er 5 point ned til 5. pladsen. Vinder vi over Lyngby, så er vi til gengæld med garanti mindst 8 point foran OB eller AaB, som mødes i denne runde og mindst 7 point foran nr. 7 (mindst 8 point foran, hvis ikke FCN slår FCK). Nederlag til OB mod AaB kombineret med at FCN ikke vinder bringer os på 9 point afstand til 7. pladsen.

Svar #592
    Jeg er med T-Knogle på denne her. Jeg har længe undret mig over dem, som næsten giver udtryk for at top 6 er så godt som i hus. Vi har altså kun 6 point til OB på 7-pladsen- i princippet kan det være formøblet inden jul, mere realistisk kan det være formøblet efter Randerskampen (Nederlag mod FCM og RFC og to sejre til OB i de kampe). Vi både vinder og taber i stimer, åbenbart, og med 8 kampe tilbage af grundspillet kan vi sagtens nå at sætte to stimer sammen - en med nederlag og en med sejre. Meget afhænger af, hvilke af de to stimer, der bliver længst.

@Stone Cold

Sidste år var vi med i kampen om top 6 til sidste kamp. Vi var med stilling 1-1 i Aalborg ved halvleg og 0-0 i Vendsyssel mellem dem og FCN faktisk kun 1 scoring til AGF og en scoring til Vendsyssel fra at komme i top 6. Så lidt "provokerende"/sjovt sat på spidsen, så var vi 45 minutters bold fra top 6 sidste år.

Vi sluttede på 31 point. Og lige nu, med 8 kampe tilbage har vi allerede 1 point mere end hele sidste års grundspil med 32 point. Hvis det ikke er "så godt som i hus" for et hold der har lavet 2,3 point i snit de sidste 13 kampe, så ved jeg ikke hvad! Som Benjamin Leander fremhæver i Mediano, så er AGF de sidste 13 kampe et hold der laver point som normalt giver mesterskaber(!!!!!). Så efter den bumlede start pointmæssigt, hvor vi jo faktisk spillede godt imod FCM og FCM, og havde tonsvis af chancer i Hobro til at vinde etc, så ligger vi lige nu nummer 3, og har 8 kampe til at lave cirka 6 point (ville give 38 i alt, som aldrig ikke har været nok) Vi har endda en god målscore. Og selv hvis vi skal lave 39 point, så er vi kun 3 sejre fra den mission. Alternativt 2 sejre og 3 uafgjorte.

Det ville være et af Superligaens største kollapser nogensinde hvis AGF ryger ud af top 6 i år. Men er der et hold der skal levere det, så er det selvklart os. Så..... Bare glem hvad jeg sagde. Jeg er selv ved at skide en grøn sne-mand! DET SKAL LYKKES. Og det tror jeg da også på. Jeg har ikke kun håbet længere, men en dyb tro på det. Der er så meget dybde i det hold her. Og når vi spiller dårligt er vi stadig foran 1-0 ude imod EfB, og skal måske tage skuffede hjem med 1-1. At vi så har "heldet" til sidst jagter vi i den grad også selv. Vi har jo 5-7 mand i feltet hver gang i slutfasen efter de får scoret. Og som kommentatoren understregede det under kampen da jeg kom hjem og genså den på TV, så var der 3-4 AGF'ere i luften for at blokere et hvert skud fra EfB, og 4-5 mand med fremme HVER GANG for at jagte scoringer. Den slags giver point i mange kampe. Modsat var EfB halvhjertede i deres forsvar/blokeringer af skud, og kom kun sjældent frem med mange mand.

Kom Så De Hviie!! 

Svar #593
    Vi kan snakke nok så meget om pointsnit, xG og hvad der ellers findes, men faktum er, at AGF kun er en dårlig stime fra at ryge ud af top 6 og meget få klubber i Superligaen er fritaget for dårlige stimer.

Ja vi er favoritter til en top 6 måske endda storfavoritter, men det er set mange gange før en klub gået død lige inden målstregen - ingen herinde skal vel mindes om tiden under ER - og før vi er matematisk sikret top 6, er jeg på Stone Colds hold.
    Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #594
    Lyngby er pt en nøglekamp og det bliver den mod Randers også - det er to hold vi skal holde bag os. Alt kan se anderledes ud om 3 kampe - både positivt og negativt.

Jeg har sagt sværdet er trukket op stenen - men det handler mere om at jeg synes 2018 var ok god. Og a hele 2019 er mere end godkendt. 17 var noget rod.. Jeg synes ikke top6 afgørende, så længe det nærmest er så tilfældigt om AGF bliver 5-8. Så kunne vi lige så godt have slået plat og krone for 2 år siden.  Det er klart at slutter vi som nr 4 og op er det vildt. Slutter vi som nr 10-11 og ned er det ringe. Men det er jo stolpe-ind-ud om man blive nr 5-8.

6 point er ikke meget. Omvendt så er det en vigtig pointe at mindst 3 hold med 5-6 points afstand skal overhale os, plus bif. Og de har indbyrdes kampe. Situation havde været en anden hvis vi lå nr 6 med 6 point til OB på 7. pladsen. Synes også vi har været så stabile, så jeg har svært ved at se vi laver en dårlig stime på 8 kampe.

Men uanset handler det altid om næste kamp og der er ingen lette kampe - bare sig Skagen til Morten Olsen og Peter Schmeichel... 

Og der er også alt for stor fokus på top6. Det handler jo uanset om at få så mange point med over til slutspillet i top6 eller nedrykspillet.

Svar #595
    Ikke dermed sagt at vi er sikre på top6. Det kan gå galt. Men synes det ser lyst ud. Ikke mindst fordi vi ser ret stabile ud set over hele 2019.

Svar #596
    Jeg tror sgu ikke Juelsgård er førstevalg i nogen superligaklub, men der er jo nogen hold, der må acceptere at det er hvad det kan blive til. Og her har han da trods alt en hel masse rutine, og er i OK kampform, han spillede for under 2 måneder siden, og det er vigtigt i de sidste 6 kampe af grundspillet, samt i det kommende nedrykningsslutspil, at man ikke først skal lære ligaen at kende og i kampform.

Jeg tænker mere som spillertype. De går mig bekendt mere efter et stort skur, der kan heade bolden væk end efter en spillende midterforsvarer i den lavere ende. Så de ville nok snarere hente en Ole Budtz type...

Svar #598

Vi kan snakke nok så meget om pointsnit, xG og hvad der ellers findes, men faktum er, at AGF kun er en dårlig stime fra at ryge ud af top 6 og meget få klubber i Superligaen er fritaget for dårlige stimer.
    @Martin Hansen‍ 

Jeg er selv 100% med på holdet om, at før det er matematisk sikret, så skal vi holde tungen lige i munden og tage en kamp af gangen. Jeg har selv ondt i maven over Lyngby-kampen, men tror at vi nok skal tage minimum 1 point. Det bør vi. Og derfor opstår tvivlen om vi kan. Det har vi kunne imod hold som Esbjerg, Horsens og Sønderjyske hjemme, og kun dummet os hjemme imod SIF. Imod FCK/FCM er vi jo 100% med i kampen, og spiller godt, og "dummer" os ikke som sådan synes jeg. 

Men den dårlige stime skal vare i 8 kampe...! 

Og man skal jo huske på, at det ikke er som at ligge nummer 10 hvor nummer 11 rykker ud, hvor man kan sige at man kun er 6 point+ målscore foran. For vi er jo foran 3 klubber selv i top 6. Så altså hvis OB på 7.pladsen henter os er fuldstændigt ligegyldigt hvis de tre andre klubber i top 6 får færre point end os. For så er vi jo stadig i top 6.

Jeg vurderer at det ville kræve et Jesper Fredbergsk kollaps for at vi glipper top 6.

Svar #599
    Jeg vurderer at det ville kræve et Jesper Fredbergsk kollaps for at vi glipper top 6.
    Det væsentlige er, som DN også altid pointerer, at holde fokus på den næste kamp. Vinder vi i morgen er vi (endnu mere) snublende tæt på målet, men DN skal nok få holdet til at præstere også i resten af grundspillet.

Jeg vil mene, at med +35 point ved vinterpausen, så kan klubben godt begynde at fokusere på at målet er nået. Hvilket som punkt 1 betyder at kontrakterne med David og Ruben bliver forlænget. Samtidig må man vel sætte en ny målsætning for sæsonen og finde ud af hvad slutspillet skal bruges til. Det er muligt, at "målet" så stadig skal være en 6. plads, men i givet fald må det så handle om at give mest mulig spilletid til spillere som Hausner, Hvidt, Duncan og Lunding og i nogen grad også Anbo og Ammitzbøll. Jeg gætter dog på, at man i stedet vil gå benhårdt efter 3. pladsen og EL-Kval. Jeg kan ikke helt finde ud af, hvad jeg selv synes. Så længe bronzemedaljerne er indenfor rækkevidde kan jeg godt forstå at man satser på dem. Men i forhold til holdets udvikling foran de kommende sæsoner, så ville de 10 topkampe kunne give rigtig meget til udviklingen af nogle af de unge. Jeg er med på, at vi ikke kan stille med dem allesammen på samme tid. Men det kunne da være fedt at se Hvidt og Duncan vokse sig til så store profiler, at alle om et år har glemt hvem Amini var.

Simple Audio Video Embedder