Spring til hovedindholdet
Emne: Superligaen 2019/2020 (Læst 80513 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Superligaen 2019/2020

Svar #1100
Jeg tror også man først om fremmest vil forsøge at korte sæsonen af og slutte inden 1/7, men vil ikke pive over at undvære Anker og Amini. Alternativt fryse stillingen hvor den er nu. Synes i hvert fald ikke kan bare kan afblæse turneringen som en i artiklen siger. Liverpool og FCM fx er så klare vindere det vil være helt i skoven. Vil også være mærkeligt, hvis forriges vindere så får en ny chance i CL og EL. Helt gak gak efter min mening.

Medie: PL-bosser vil have sæsonen afblæst
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #1101
Så er der nyt fra Corona Ligaen
Nu med video fra kampene ;-)
Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Svar #1102
Det er meget realistisk med fremmødet til Brøndby-FCN i de her Corona-tider. Og heldigt Randers ikke kom med i slutspillet, så havde du skulle grave langt efter klip fra en eventuel AGF-sejr...

Svar #1103
Hvis der er et område, hvor fodboldverdenen har dårlige erfaringer, så er det når man prøver at sætte sig op over almindelige ansættelsesretlige vilkår. Bosman-dommen, begrænsning af antal udlændinge, feriepenge mv.

Kontrakter kan selvfølgelig ikke ensidigt forlænges med fx 6 uger.

Jeg tænker ikke at FIFA kommer til at tvinge nogen, men man kan godt forhindre en spiller i at spille for en ny klub i indeværende sæson, hvis ikke han var spilleberettiget inden afbrydelsen på sæsonen. Det ville betyde at f.eks. Sabbi først kan spille for OB i den næste sæson og altså ikke skifte Hobro ud med OB midt i et nedryknings slutspil selvom dette krydser d. 1. Juli.

Det ville så måske gøre det lidt nemmere for spillernes nuværende klubber at lave en midlertidig aftale om at spille sæsonen færdig, men det er nok ikke alle spillere eller klubber der ønsker at lave en forlænget aftale.

Svar #1104
Det er meget realistisk med fremmødet til Brøndby-FCN i de her Corona-tider. Og heldigt Randers ikke kom med i slutspillet, så havde du skulle grave langt efter klip fra en eventuel AGF-sejr...

Hvis Randers var kommet med, så ville der ikke være billeder fra kampen pga udfald på signalet
AGF

Svar #1106
Godt høre man rundt om i Europa har is i maven og spiller juli ud hvis nødvendigt. Og jeg tror det ender med løsning 3. Måske for/lukkede døre, hvis samfundet først lige så langsomt skal åbnes op fra 15 maj til 30 . juni
1 er udelukket - sker ikke.

Scenarier for afvikling af ligaerne | 3F Superliga
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #1107
Godt høre man rundt om i Europa har is i maven og spiller juli ud hvis nødvendigt. Og jeg tror det ender med løsning 3. Måske for/lukkede døre, hvis samfundet først lige så langsomt skal åbnes op fra 15 maj til 30 . juni
1 er udelukket - sker ikke.

Scenarier for afvikling af ligaerne | 3F Superliga
Men nu tales der jo om at åbne samfundet langsomt op en måned før. Det betyder selvfølgelig ikke, at superligaen ruller fra midten af april, men man kan vel formode at klubberne begynder træningen igen efter påske og at ligaen (uden tilskuere) kommer igang igen i første halvdel af maj. Hvis ikke udviklingen vender igen.

Svar #1108
Ja meget kan ske, vel også at man spiller uden tilskuere fra maj - hvis regeringens plan holder med at åbne så småt op efter Påske.  Det kræver naturligvis at regerings gulrod får danskerne til at være endnu mere fornuftige de næste to uger, ellers kan vi sagtens ende med at forsætte som nu eller yderligere stramninger som fx max 2 personer sammen og udgangsforbud en kort periode ligesom andre steder i verden. Det bliver interessant om det lykkes - vil være fantastisk :-)

Jeg føler mig nu ret overbevist om at vi først i mellem 1. juni og 1. juli får åbnet samfundet fuldt, så fx der kan være fyldt på stadion, Northside, Roskilde osv osv kan køre - det må vi se...

Svar #1109
Bombe under EM: Kan blive helt aflyst – Ekstra Bladet

FIFA-dokument åbner for:
- at indeværende sæson kan gå helt ind i august,
- at transfervinduet kan stå åbent fra normal sommeråbning til januar,
- at spillere i fx Amini og Ankersens situation spiller indeværende sæson færdig i deres klub uanset kontraktudløb 30/6,
- at næste sæson kan blive “komprimeret” - uden landsholdssamlinger og Nations League, samtidig intet nævnt om afkortede nationale turneringer i 20/21 - OG
- at EM, p.t. planlagt til næste sommer, kan ende med at blive helt aflyst, fordi tiden er knap og de nationale turneringer har forrang.

Svar #1110
Jeg tror på at vi kommer i gang med afviklingen af kampene fra 1. maj. I første omgang er det nok uden tilskuere, og jeg lever nok med, at resten af sæsonen spilles for lukkede døre, så vi er helt klar til at åbne dørene til næste sæson. Men hvis det går rigtig godt kan jeg da også forestille mig, at der åbnes op for stadion pr. 1. juni. Hvis ikke så skal man ihvertfald også aflyse andre begivenheder som Roskilde og sommerens øvrige festivaler. MEn vi bliver nok klogere efter påske. Hvis man begynder at åbner samfundet op efter påske så kan jeg ikke se noget problem i at åbne op for fodbolden, især ikke hvis det bliver uden tilskuere.

Svar #1111
Jeg tror på at vi kommer i gang med afviklingen af kampene fra 1. maj. I første omgang er det nok uden tilskuere, og jeg lever nok med, at resten af sæsonen spilles for lukkede døre, så vi er helt klar til at åbne dørene til næste sæson. Men hvis det går rigtig godt kan jeg da også forestille mig, at der åbnes op for stadion pr. 1. juni. Hvis ikke så skal man ihvertfald også aflyse andre begivenheder som Roskilde og sommerens øvrige festivaler. MEn vi bliver nok klogere efter påske. Hvis man begynder at åbner samfundet op efter påske så kan jeg ikke se noget problem i at åbne op for fodbolden, især ikke hvis det bliver uden tilskuere.

Den gradvise genåbning af kongeriget kommer til at begynde midt i april, så jeg er ikke sikker på at sportsturneringerne får lov til at genoptage sæsonen allerede 14 dage efter, men det gør de måske så længe der ikke er tilskuere.

Jeg synes især figur 4 i denne rapport fra Statens Serum Institut giver grund til optimisme:

https://files.ssi.dk/Prognose%20for%20epidemiens%20fremtidige%20udvikling%2030032020

Det er helt tydeligt at antallet af fundne positive Corona tests er på vej mod nul!!, og at influenza er helt afskaffet for i år. Det er to klare indikationer på at der er godt styr på smittespredningen lige nu og at afslutningen på influenza sæsonen måske også kan betyde afslutningen på Corona karantæne sæsonen.

Lad os håbe at det kommer til at gå lige så stærkt den anden vej også, og gerne hurtigst muligt.

Svar #1113
Hvis man begynder at kunne åbne arbejdspladser op, så ser jeg i hvert fald ikke noget argument for at kampene ikke kan spilles uden tilskuere i starten.
Det er immervæk også nogens arbejdsplads.

Hvis sæsonen spilles indtil i juli, så er der da også stadig håb for tilskuere til de sidste afgørende runder samt pokalfinalen.

Svar #1114
Divisionsforeningen har overvejelser om test af spillere og det nødvendige personale til kampene »Det lyder umiddelbart drastisk og lidt indgribende i ens personlige frihed«...

Det er naturligvis en omfattende foranstaltning, da alle skal testes og de skal isoleres men branchen er afhængige af sponsor- og tv-penge.

Bo Henriksen tænker som altid et skridt frem og ser på helheden. Det skal jo ikke gå ud over samfundet, at man gerne vil spille fodbold. 
»Jeg synes, det er et superintelligent forslag for vores del, men hvad er vores rolle i samfundet? Hvis det kan laves uden konsekvenser for resten af samfundet, er det optimalt.
Til gengæld er vi nogle der savner sport i fjernsynet, især når man nu er "sat fast i eget hjem" så på den måde er det en form for samfundstjeneste:-)

Svar #1115
Hvis man begynder at kunne åbne arbejdspladser op, så ser jeg i hvert fald ikke noget argument for at kampene ikke kan spilles uden tilskuere i starten.

Hvis sæsonen spilles indtil i juli, så er der da også stadig håb for tilskuere til de sidste afgørende runder samt pokalfinalen.

Det kommer helt an på hvordan man åbner samfundet op.
Der har været tale om at skulle arbejde på skiftende tidspunkter.
Samtidigt vil der stadigt skulle holdes afstand, sprittes af osv.

Det bliver svært i en fodbold kamp
AGF

Svar #1116

Det kommer helt an på hvordan man åbner samfundet op.
Der har været tale om at skulle arbejde på skiftende tidspunkter.
Samtidigt vil der stadigt skulle holdes afstand, sprittes af osv.

Det bliver svært i en fodbold kamp
både og. AGF stempler fx tit ud af kampene i lange perioder

Svar #1118
Jeg synes især figur 4 i denne rapport fra Statens Serum Institut giver grund til optimisme:

https://files.ssi.dk/Prognose%20for%20epidemiens%20fremtidige%20udvikling%2030032020

Det er helt tydeligt at antallet af fundne positive Corona tests er på vej mod nul!!, og at influenza er helt afskaffet for i år. Det er to klare indikationer på at der er godt styr på smittespredningen lige nu og at afslutningen på influenza sæsonen måske også kan betyde afslutningen på Corona karantæne sæsonen.

Joeh, altså figur 4 er forekomst af positive influenza-tests, som er på vej mod nul - ikke positive corona-tests. Men det var måske også det, du mente 🙂
Men det er sandt, årets influenza ikke har overlevet vores isolationer 👍🏻

I øvrigt hæfter jeg mig ved SSTs opsummering, at "epidemiforløbet – alt andet lige - er skiftet fra et kortvarigt
12-ugers forløb til et meget langstrakt forløb, hvor toppunktet er lavere. Vi er, populært sagt, på den grønne og ikke den røde kurve.".

Det er sårn i tråd med, hvad vi har håbet, men vi står lige nu i midten af uge 4 kun(!), og hvis vi siger, at prognosen ikke længere er et 12 ugers forløb, men et længere forløb med lavere toppunkt - hvis forløbet altså faktisk følger den grønne kurve - så rammer vi først dette toppunkt i netop epidemiuge 12. Dette er sidste uge af maj. Og først i uge 17 er vi ved at være ovre den store pukkel af smittede, og der er vi i sidste uge af juni/første uge af juli. (jeg ved selvsagt ikke, hvad kriteriet for Superligabold er)

Epidemiuge 6 - starter mandag 13. april (2. Påskedag): mulig iværksættelse af gradvis genåbning af samfundet.
Epidemiuge 12 - starter mandag 25. maj: toppunkt i grøn kurve forventet et sted i uge 12.
Epidemiuge 13 - starter mandag 1. juni: NorthSide20 (som om)
Epidemiuge 17 - starter mandag 29. juni: først her puklen ved at være væk.

Det kan godt være, Superligaen kan sættes i gang for lukkede døre et eller andet tidspunkt i juni, men næppe før, og næppe med tilskuere før i juli engang.

(fra videnskab.dk)

Svar #1119
Corona Ligaens 29 runder byder på:

Målfest i København - Lars Højers brasser frispark vil gå verden rundt, men var det nok til en sejr.

Spænding om: 2. pladsen og nedrykningspladserne.
FC Midtjylland snublende tæt på at blive mestre

Ekstra Ekstra læs mere her
AGF

Svar #1120

Joeh, altså figur 4 er forekomst af positive influenza-tests, som er på vej mod nul - ikke positive corona-tests. Men det var måske også det, du mente 🙂
Men det er sandt, årets influenza ikke har overlevet vores isolationer 👍🏻

Nej jeg mente egentlig Corona, men det er fordi jeg læste grafen som fanden læser bibelen, jeg troede at søjlerne var Corona og den røde streg var influenza, my bad.

Til gengæld mener jeg dog at have ret i at der er sket en ændring af prognoserne for hvornår epidemien vil toppe i Danmark, den 16. marts  var det forventet at man vil nå toppen i slutningen af april starten af maj:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/eksperter-corona-smitte-ser-ud-til-toppe-i-slutningen-af-april

D. 23. marts mente man det ville toppe ugen efter påske:
https://www.dr.dk/nyheder/indland/sundhedsstyrelsen-forudsiger-coronaepidemi-i-danmark-vil-toppe-ugen-efter-paaske

Og d. 31 marts var vurderingen at toppen vil blive nået umiddelbart efter påske:
Forskere forudser: Denne dag vil coronasmitten toppe i Danmark - TV 2

Så hvis man laver en kurve over prognoser og en kurve over hvornår de forventer at epidemien vil toppe, så kommer det til at implodere om 6 dage, med en melding om at der aldrig har været Corona!?!

Svar #1121
Hvis jeg forstår det rigtigt viser figur 7 at man med en gradvis ophævelse af restriktionerne kan holde risikoen for at overskride sygehusvæsenets kapacitet for intensiv behandling på 50% (som åbnenbart er et godt benchmark.) Det er lidt afhængig af størrelsen af mørketallet. I så fald vil trykket på sygehusvæsenet toppe i starten af juli og til gengæld strækker tilfældende sig over resten af året (der er vist ikke taget hensyn til en eventuel andenbølge.)

Baseret på det er der i hvert fald ingen chance for at der bliver spillet for tilskuere i den her sæson, men som det fremgår taler vi også om gradvis åbning hvor de anbefaler omkring en måned mellem hvert trin, da der jo er en forsinkelse på effekten af hvert tiltag. Det vil sige at man nok skal have fodboldkampe uden tilskuere med i det man åbner op for i fase 2 (maj) hvis man skal spille i juni eller fase 3 (juni) hvis man skal nå lidt i juli. Jeg vil tro man starter meget forsigtigt i april og ser på hvad der er vigtigst, men i det hele taget ikke åbner ret meget før vi har set at puklen er på vej nedad. Er det så realistisk at der kan åbnes op for Superligakampe før juli? Man kan sige der er nogle virksomheder der lider kraftigt og at det er vigtigt ift adspredelse for en masse mennesker, men hvis man stadig skal holde afstand på arbejdspladserne bliver det svært. Er det noget der først kan komme med når vi er over puklen/i fase 3 i juli skal der også lige lægges lidt tid til for at spilerne kan blive klar og så er sæsonen vist bare slut.

Rent økonomisk er jeg ikke overbevist om at det er bedst at begynde at åbne op hvis det trækker det hele længere ud. Der en del virksomheder som fx fodboldklubberne der kan blive ramt værre, men selvom man vil være nød til at gå ind og redde nogle virksomheder nu her, fx restauranter, tror jeg mange af dem får det svært alligevel. I første omgang er det en forsigtig lempelse, men selv når der bliver åbnet lidt mere begynder folk vel ikke at strømme ind på restauranterne mens antallet på intensiv stadig stiger. Der er jo stadig en forsinkelse. De må have regnet meget på det hvis de åbner op efter påske og det har jeg ikke, men det er vigtigt at have det psykologiske element med. Visse ting kan også have ændret sig permanent på den anden side af det her.

Svar #1122
Det belgiske forbund har besluttet at aflyse resten af den indeværende turnering.

Bekræftet: Forbund aflyser den belgiske liga

Der tales så om en model, hvor de suspenderer nedrykningen og udvider næste års liga med to hold. Det bliver interessant at se, hvad vi ender med at gøre herhjemme. Jeg tænker i hvert fald, at det er alt for tidligt at tage sådan en beslutning. Jeg tror man vil gøre meget for at få afviklet flere kampe, uanset at det bliver uden tilskuere. Om ikke andet, så for TV-pengenes skyld.

Jakob Nielsen kommer med nogle lidt dobbelttydige udmeldinger:

AGF-boss: Vi må ikke ødelægge næste sæson

Det vigtigste er, at turneringen bliver spillet færdig, siger han til Viaplay Sport Live.

Man kan også vælge at vente med afviklingen så længe, at tilskuerne kan komme tilbage.
Vi vil gerne spille med tilskuere, men det må ikke gå ud over næste sæson. Vi skal passe på med ikke at ødelægge næste sæson

Svar #1123
Jakob Nielsen kommer med nogle lidt dobbelttydige udmeldinger:
Jeg opfatter det sådan at det vigtigste er at få spillet sæsonen færdig, ikke så meget hvilken model det ender med - så det kan godt f.eks. blive med en form for intenst slutspil. Den del med at det ikke må ødelægge næste sæson handler om ideen om at vente til der kan spilles for tilskuere. Man skal ikke vente så længe på dét, at det går ud over næste sæson.

Jeg vil nok også mene at man på et tidspunkt kommer derhen hvor det giver mest mening at terminere den her sæson og så lave en rimelig normal næste sæson. Altså ikke noget med at skubbe næste sæsonstart til engang senere på året. Det vil dog være fint hvis man lige kunne nå resten af grundspillet og de sidste kampe i pokalturneringen.

Svar #1124
Diskussionen om “Den røde kurve” og “Den grønne kurve” handler ikke om at reducere antallet af smittede, det handler udelukkende om at sørge for at strække smittespredningen ud så sygehusene kan følge med, mængden af smittede skal være den samme da det er den eneste måde at opnå “Flok immunitet”. Derfor er karantæne og “Grøn kurve” ensbetydende med et mere langstrakt forløb imens rød kurve er hurtigere overstået, men med en uacceptabel konsekvens i indlæggelser og dødsfald.

Den nuværende smittespredning er et godt stykke under sygehusenes kapacitet, på f.eks. Skejby er der mange der ingenting laver, og imens vi strækker smitteperioden ud så lider rigtigt mange virksomheder.

Den stiplede linje i figur 7 skal illustrere sygehusenes kapacitet ved antallet af intensiv pladser defineret af ledige respiratorer og uddannet personale, den er placeret på lige knap 500 pladser men der er sket meget i forhold til at frigøre respiratorer og opkvalificere personale, så i dag ligger det reelle antal intensiv pladser tæt på 1.000. Den konservative illustration skal nok ikke forståes som manglende indsigt i sundhedsvæsenet, men snarere som et forsøg på ikke at skabe massehysteri, men der er god logik i at forsøge at forbedre økonomien lidt ved at lukke op, også selvom det kommer til at betyde en hurtigere smittespredning.

Man kan sige at smittespredningen paradoksalt nok måske går lidt for langsomt lige nu til at opnå “Flok immunitet” i tide, og man kan godt komme tættere på den faktiske kapacitet på sygehusene for at afvikle dette forløb lidt hurtigere, uden at det kommer til at koste flere menneskeliv.

Jeg kan dog godt være nervøs for at den Belgiske ligas beslutning er den første af mange, der er vel ingen der regner med at man kommer til at spille fodbold igen i hverken Italien eller Spanien før om lang tid, og det sidste man ønsker herhjemme er at lukke op for store offentlige forsamlinger på flere tusinde mennesker, for så kan det meget hurtigt komme til at gå alt for stærkt den forkerte vej.

Der skal lettes forsigtigt på bremsen, ikke slippes fuldstændigt og hvis der skal lukkes op for fodbolden herhjemme så bliver det helt sikkert uden tilskuere.

Svar #1125
Man kan sige at smittespredningen paradoksalt nok måske går lidt for langsomt lige nu til at opnå “Flok immunitet” i tide, og man kan godt komme tættere på den faktiske kapacitet på sygehusene for at afvikle dette forløb lidt hurtigere, uden at det kommer til at koste flere menneskeliv.

Jeg kan dog godt være nervøs for at den Belgiske ligas beslutning er den første af mange, der er vel ingen der regner med at man kommer til at spille fodbold igen i hverken Italien eller Spanien før om lang tid, og det sidste man ønsker herhjemme er at lukke op for store offentlige forsamlinger på flere tusinde mennesker, for så kan det meget hurtigt komme til at gå alt for stærkt den forkerte vej.

Der skal lettes forsigtigt på bremsen, ikke slippes fuldstændigt og hvis der skal lukkes op for fodbolden herhjemme så bliver det helt sikkert uden tilskuere.
Ja - det er lige før det virker lidt for effektivt i forhold til flokimmunitet men er det et endeligt mål? Ham fra Hvidovre talte om at man forsøger afbøjning indtil man har en vaccine men hvis det tager et år at udvikle, så bliver det godt nok en lang omgang.

Belgien har været hurtige til at konkludere en lukning af ligaen - jeg håber det bliver anderledes i DK. I det mindste evt. et kortere slutspil og en halvering af antal kampe. Så skal vi vel heller ikke høre Hobro brokke sig mere end de gør. Jeg kan sagtens forstå de vil gøre hvad de kan, for at blive i ligaen men de er altså selv skyld i deres nuværende placering.

For min skyld kunne man sagtens afvikle kampe uden tilskuere nu men man kan ikke rigtig købe COVID-19 test til spillerne. Det vil være katastrofalt for et hold, hvis spillerne begynder at blive smittet.

Men det begynder sku at være kedeligt med hjemmearbejde på +3 uger og ikke engang noget sport til adspredelse i fritiden. Har stort set ikke været nogen steder og syntes der er ekstrem lang tid til efter påske.

Svar #1126
For min skyld kunne man sagtens afvikle kampe uden tilskuere nu men man kan ikke rigtig købe COVID-19 test til spillerne. Det vil være katastrofalt for et hold, hvis spillerne begynder at blive smittet.

Man kunne vel givetvis godt købe sig til testkapacitet på det private marked. Det er vel ikke en gang kontroversielt nu, hvor der er langt større testkapacitet i det offentlige sundhedsvæsen end man kan nå at bruge.

Og i denne fase af epidemien er der jo ikke længere tale om, at alle der har været i rum med en, der senere testes positiv, skal i karantæne. Dem, der er syge, skal blive hjemme indtil de er raske +48 timer. Bliver 4 mand i AGF syge, så er det selvfølgelig rigtigt ærgerligt for AGF - men maveonder, influenza mv har jo før halveret spillertrupper. Så faktisk er corona lige præcist i forhold til fodboldhold ikke værre end alt muligt andet.

Ud fra min lomme-epidemologiske tilgang er det vel kun godt, hvis sunde og raske fodboldspillere eksponeres lidt ekstra her og nu.
Vi skal huske på, at risikoen for smitte med Corona også er til stede om 3, 6, 9 og 18 måneder. Bæstet er derude.

Svar #1127
Og i denne fase af epidemien er der jo ikke længere tale om, at alle der har været i rum med en, der senere testes positiv, skal i karantæne. Dem, der er syge, skal blive hjemme indtil de er raske +48 timer. Bliver 4 mand i AGF syge, så er det selvfølgelig rigtigt ærgerligt for AGF - men maveonder, influenza mv har jo før halveret spillertrupper. Så faktisk er corona lige præcist i forhold til fodboldhold ikke værre end alt muligt andet.
Men det skal ikke meget mere til end at være i samme rum og spillerne må jo heller ikke træne uden at holde afstand. Det skal man i første omgang lige over. Covid-19 er mere smittefarligt og har en lang inkubationstid, så det er nemt at forestille sig at det kan blive et større udbrud i en klub hvis først det slipper ind. Man kan sige at spillerne altid kan blive ramt af sygdom, men det er ekstremt sjældent det er halve trupper og hvis det fx er maveonde fra kantinemaden tager det ikke ret lang tid. I et komprimeret slutprogram vil Covid-19 nok afslutte spillerens sæson og så må man bare håbe det ikke går værre end det. Er der flere spillere ramt vil det eneste forsvarlige nok være at sende alle i karantæne. Så jeg kan ikke se det bare er som et maveonde eller en almindelig influenza. Vi skal vel derhen hvor spillerne kan blive testet løbende og hurtigt og hvor eventuel sygdom ikke belaster sundhedsvæsenet og så kan man måske godt isolere trupperne, hvis de accepterer det i 6-8 uger, og lave en slags komprimeret slutrunde. Jeg ved ikke hvad man så gør ift næste sæson, men man er jo nød til at åbne op, forhåbentlig også for tilskuere, så må man bare lave nogle forholdsregler for afviklingen af kampene og aftale hvad man gør hvis en trup bliver hårdt ramt i en anden bølge af udbruddet.

Svar #1128
UEFA er ikke mildest talt ikke begejstret for Belgien har valgt at stoppe den hjemlige liga:

UEFA skruer bissen på: Truer med udsmidning – Ekstra Bladet

Ang. at suspendere nedrykning og spille med eks. 16 hold i næste sæson, så har Divisionsforeningen gjort det krystalklart, at den nye struktur træder i kraft til næste sæson no matter what.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #1129
Men det skal ikke meget mere til end at være i samme rum og spillerne må jo heller ikke træne uden at holde afstand. Det skal man i første omgang lige over. Covid-19 er mere smittefarligt og har en lang inkubationstid, så det er nemt at forestille sig at det kan blive et større udbrud i en klub hvis først det slipper ind. Man kan sige at spillerne altid kan blive ramt af sygdom, men det er ekstremt sjældent det er halve trupper og hvis det fx er maveonde fra kantinemaden tager det ikke ret lang tid. I et komprimeret slutprogram vil Covid-19 nok afslutte spillerens sæson og så må man bare håbe det ikke går værre end det. Er der flere spillere ramt vil det eneste forsvarlige nok være at sende alle i karantæne. Så jeg kan ikke se det bare er som et maveonde eller en almindelig influenza. Vi skal vel derhen hvor spillerne kan blive testet løbende og hurtigt og hvor eventuel sygdom ikke belaster sundhedsvæsenet og så kan man måske godt isolere trupperne, hvis de accepterer det i 6-8 uger, og lave en slags komprimeret slutrunde. Jeg ved ikke hvad man så gør ift næste sæson, men man er jo nød til at åbne op, forhåbentlig også for tilskuere, så må man bare lave nogle forholdsregler for afviklingen af kampene og aftale hvad man gør hvis en trup bliver hårdt ramt i en anden bølge af udbruddet.

Problemet er jo bare, at vi i så falf ikke kan spille fodbold de næste 18 måneder. Risikoen for 6 mand syge (og 8 mand smittede uden symptomer) er akkurat den samme i september som i maj.

Svar #1130
Problemet er jo bare, at vi i så falf ikke kan spille fodbold de næste 18 måneder. Risikoen for 6 mand syge (og 8 mand smittede uden symptomer) er akkurat den samme i september som i maj.
Risikoen skulle gerne falde efterhånden som en del har været smittet, men den forsvinder næppe lige foreløbig, så man er nød til på forhånd at lave nogle forholdsregler og tænke over hvad man gør ift tilskuere når der kommer en andenbølge og hvis der er nogle trupper der bliver ramt af et større udbrud. Influenza sender måske en eller to spillere hjem en uge, det her kan sende en halv trup hjem en måned eller mere. Det er mere som en smitsom fibersprængning end almindelig sygdom der opstår ind imellem. Jeg tror man fx pludselig kan blive tvunget til at isolere alle i en hel trup mens man tester dem og det kan da sikkert føre til udsatte kampe. Man skal jo heller ikke sprede det til andre klubber.

Svar #1131
Risikoen skulle gerne falde efterhånden som en del har været smittet, men den forsvinder næppe lige foreløbig, så man er nød til på forhånd at lave nogle forholdsregler og tænke over hvad man gør ift tilskuere når der kommer en andenbølge og hvis der er nogle trupper der bliver ramt af et større udbrud. Influenza sender måske en eller to spillere hjem en uge, det her kan sende en halv trup hjem en måned eller mere. Det er mere som en smitsom fibersprængning end almindelig sygdom der opstår ind imellem. Jeg tror man fx pludselig kan blive tvunget til at isolere alle i en hel trup mens man tester dem og det kan da sikkert føre til udsatte kampe. Man skal jo heller ikke sprede det til andre klubber.

Risikoen for at blive smittet stopper først når man er blevet smittet. Man kommer ikke i karantæne af, at én spiller på holdet er syg. Man kommer kun i karantæne af at være syg/sløj selv - eller ved en positiv COVID 19 test.

Svar #1132
Risikoen for at blive smittet stopper først når man er blevet smittet. Man kommer ikke i karantæne af, at én spiller på holdet er syg. Man kommer kun i karantæne af at være syg/sløj selv - eller ved en positiv COVID 19 test.
Når en større del af befolkningen har udviklet immunitet falder spredningsrisikoen. Hvis flere spillere på holdet udviser symptomer vil det være uansvarligt bare at lade resten træne videre eller spille kamp uden at teste dem.

Svar #1133
Når en større del af befolkningen har udviklet immunitet falder spredningsrisikoen. Hvis flere spillere på holdet udviser symptomer vil det være uansvarligt bare at lade resten træne videre eller spille kamp uden at teste dem.
ikke desto mindre er det den tilgang, man har i Danmark nu

Svar #1134
Alle holder vel stadig afstand på jobbet. Det her handler om at spillerne skal kunne ligge og rulle rundt oven i hinanden for at udføre deres arbejde og hvis der er begrundet risiko at der har spredt sig noget covid-19 i truppen tvivler jeg meget stærkt på at man bare lader dem fortsætte med det.

Svar #1135
Alle holder vel stadig afstand på jobbet. Det her handler om at spillerne skal kunne ligge og rulle rundt oven i hinanden for at udføre deres arbejde og hvis der er begrundet risiko at der har spredt sig noget covid-19 i truppen tvivler jeg meget stærkt på at man bare lader dem fortsætte med det.

Det er jo også det store dilemma lige nu hvis et helt hold kommer i karantæne, bliver alle deres kampe så annulleret, eller hvordan håndterer man dette? Hvis en kamp er blevet spillet mellem to hold, hvor bare en af spillerne viser sig at være syg, så skal alle 22 spillere vel i karantæne. Selv hvis alle spillerne bliver testet inden kampe, kan der være falske negative tests og det ville være fuldstændigt åndsvagt at spille turneringen færdig uden 1-2 hold, jeg kan et eller andet sted godt forstå beslutningen i Belgien.

Svar #1136
Det er jo også det store dilemma lige nu hvis et helt hold kommer i karantæne, bliver alle deres kampe så annulleret, eller hvordan håndterer man dette? Hvis en kamp er blevet spillet mellem to hold, hvor bare en af spillerne viser sig at være syg, så skal alle 22 spillere vel i karantæne. Selv hvis alle spillerne bliver testet inden kampe, kan der være falske negative tests og det ville være fuldstændigt åndsvagt at spille turneringen færdig uden 1-2 hold, jeg kan et eller andet sted godt forstå beslutningen i Belgien.
Så vidt jeg kunne forstå har de i Belgien en tv-aftale hvor pengene udbetales på forhånd og en force majeure-klausul der gør at de ikke skal betales tilbage, så det har været lidt lettere for dem at træffe den beslutning, men jeg tror det ender sådan alle steder. Måske med den mulighed at man kan isolere samtlige trupper i 6 uger og afvikle et intensivt slutspil. Der må komme en periode hvor der måske nok er åbnet lidt mere op, men stadig med alle mulige retningslinjer med afstand eller måske maskepåbud, begge dele noget fodboldspillere selvfølgelig ikke rigtig kan overholde.

Men jeg snakkede egentlig mest om hvad man gør næste sæson hvor man på en eller anden måde er nød til at komme i gang hvis ikke mere eller mindre samtlige klubber skal bukke under. Antallet af nye tilfælde vil sikkert være på et lavt niveau, men der vil lure en risiko for en andenbølge på et tidspunkt. Jeg ved ikke om man vil kunne spille for tilskuere, måske er det OK, eller de kan få besked på at bryde maskeforbudet, men det kan også stadig blive problematisk ift spillerne. Man er nød til at forberede sig på hvad man gør hvis man render ind i samme problem senere. Når andenbølgen kommer kan man lukke for tilskuere, men man kan også risikere at en hel trup skal i karantæne i to uger. Og ja, testene er vel heller ikke helt ufejlbarlig til den tid, så det kan nemt blive spredt under kamp inden man finder ud af det. Man kan håbe det bliver muligt bare at køre igennem som normalt, men indtil der er en vaccine er man nød til at forberede sig på at ligaen kan blive forstyrret igen. Det skal ikke være den enkelte klub der beslutter hvad den vil gøre og det må ikke smadre den eller de klubber der er uheldige at få et udbrud.

Svar #1137
FIFA forlænger sæsonen på ubestemt tid – Ekstra Bladet

FIFA-rapport:
- Indeværende sæson forlænges på ubestemt tid.
- De nationale forbund afgør selv, hvordan sæsonen spilles færdig.
- Sommerens transfervindue forlænges.
- Udløbende kontrakter kan forlænges i kortere tid.

Svar #1138
Flere klubber mangler midler og begynder at tage lidt ved lære af andre brancher. Brøndby åbner for at tegne sæsonkort til næste sæson, så de kan få lidt midler i kassen Brøndby med krisebøn til fans – Ekstra Bladet

Svar #1139
Så er forsamlingsforbuddet forlænget til 18. april, en lørdag. Man kan ikke spille fodbold, når flere end 10 ikke må forsamles. Når klubberne lige nu kun må træne i klynger på færre end 10 og uden nærkontakt, kan man selvfølgelig heller ikke samle 22 på en bane og lade dem køre løs med alt inklusive nærkampe.

Det ser stadig mere stramt ud med at blive færdig med sæsonen. Forsamlingsforbuddet bliver ikke blandt de første ting til at forsvinde, og i dag var næppe sidste gang det bliver forlænget. Er man den fødte optimist, kan man måske se et godt tegn i, at det kun blev forlænget fire dage denne gang. Men slækker regeringen på det fra 18. april, vil man givetvis prioritere mere vitale samfundsdele end sport og underholdning.

Og når man endelig må spille, hvor lang en pre-season vil klubberne så ønske? En uge er i den helt lave ende, for man kan sagtens holde på, at rustne spillere ikke bør gå lige på med at spille så afgørende kampe. Så kan man allertidligst genoptage midt i maj, og selv det er nok ret optimistisk. Vi kommer til at se tre spillerunder om ugen, hvis turneringen da ikke bare skal kortes af.

Svar #1140
Og når man endelig må spille, hvor lang en pre-season vil klubberne så ønske? En uge er i den helt lave ende, for man kan sagtens holde på, at rustne spillere ikke bør gå lige på med at spille så afgørende kampe. Så kan man allertidligst genoptage midt i maj, og selv er det er nok ret optimistisk. Vi kommer til at se tre spillerunder om ugen, hvis turneringen da ikke bare skal kortes af.
Jeg har gået og lagt to uger til i beregningerne, men jeg mener der på et tidspunkt var en PL-spiller der nærmere snakkede om en måned hvis de ikke alle sammen skulle ende på skadeslisten. Selv de spillere der er hjemsendt holder vel fysikken nogenlunde ved lige, men det må alligevel være en pause der kræver meget at komme i gang igen fra. Det kan godt være der er nogle skoleelever eller lignende der kan komme ud i samfundet igen efter påske, men der bliver nok ikke åbnet for fodboldtræning og jeg har svært ved at se hvordan man skal kunne afvikle den her sæson inden den næste starter.

Hvis man vil have alle kampene med må det blive med en forlængelse ind i næste sæsons kalender. Så må man komprimere det hele lidt både i de uger man får til den her sæson og i næste sæson så man har indhentet det hele til 21-22-sæsonen. Det er vel lidt det UEFA lægger op til og det kan måske også fint lade sig gøre i Danmark. I England kunne man måske overveje fx at aflyse ligacuppen næste sæson ellers kommer alle PL-klubberne nok med deres U19-hold.

Svar #1141
Så er forsamlingsforbuddet forlænget til 18. april, en lørdag. Man kan ikke spille fodbold, når flere end 10 ikke må forsamles. Når klubberne lige nu kun må træne i klynger på færre end 10 og uden nærkontakt, kan man selvfølgelig heller ikke samle 22 på en bane og lade dem køre løs med alt inklusive nærkampe.

Det ser stadig mere stramt ud med at blive færdig med sæsonen. Forsamlingsforbuddet bliver ikke blandt de første ting til at forsvinde, og i dag var næppe sidste gang det bliver forlænget. Er man den fødte optimist, kan man måske se et godt tegn i, at det kun blev forlænget fire dage denne gang. Men slækker regeringen på det fra 18. april, vil man givetvis prioritere mere vitale samfundsdele end sport og underholdning.

Professionel fodbold er et arbejde, og der gælder forsamlingsfirbuddet ikke

Svar #1142
Kan fodbolden så genoptages efter Påske og spilles uden tilskuere?

Arbejdspladser har også over 10 medarbejder på job på samme tid.

Eller vælger man at sige der er for tæt kontakt, og at man ikke må spille?
Og istedet sigter efter ca. 10. maj

Men i hvert fald ikke tilskuere før september som tingene står i dag, men det kan naturligvis ændre sig hen over foråret-sommeren alt efter tingenes udvikling.

Svar #1143
...og så blev forsamlingsforbuddet forlænget til 10. maj: Ni dage efter 1. maj, der var Divisionsforeningens første skæringsdato for at kunne afvikle sæsonen som planlagt.

Og nuvel da, det var så altsammen før FIFA forlængede denne sæson på ubestemt tid og lod det være op til de nationale turneringsmyndigheder at afgøre, hvornår og hvordan de vil spille færdig. Men med det forlængede forsamlingsforbud vil vi nu tidligst, allertidligst, kunne genoptage sæsonen omkring 1. juni.

Svar #1144
Tvivler også på prof fodbold får lov til at spille før 10. maj, når foreningerne heller ikke må eller frisører osv, hvor der er tæt kontakt.

Men hey, kan der åbnes op fra 11. maj har man 8 uger til 1. juli og kan vel spille to kampe i ugen, og der skal kun spilles 12 kampe i DK, så der skal kun spilles 1½ kamp pr uge, plus lidt pokalkampe og evt. europæiske kampe (evt på neutral grund - hvis nogle lande er mere smittefri end andre og der vælges efter det) og færre i udlandet, hvis de starter op samme periode.

Efter min mening og overbevisning kan turnering spilles om så det først bliver fra 1. juni - der kan sagtens spilles de 12 runder i juni-juli, og i andre lande er det som sagt færre runder - ca. 10, plus lidt EC-CL-kampe, og de kan også rykkes lidt ind i august om nødvendigt.

Svar #1145
Professionel fodbold er et arbejde, og der gælder forsamlingsfirbuddet ikke

Nej men på arbejdspladserne skal man holde 2 meters afstand til hinanden

Svar #1146
https://divisionsforeningen.dk/wp-content/uploads/2020/03/Scenarier-for-afvikling-af-ligaerne-.pdf

De to første scenarier i Divisionsforeningens plan A om at spille alle planlagte runder er nu faldet.

Scenarie 1 krævede, at turneringerne blev genoptaget sidst i april. Scenarie 2 handlede om at genoptage midt i maj. Dem kan vi glemme efter statsministerens melding i aften.

Tilbage står en (ringe) chance for scenarie 3, der vil genoptage sæsonen sidst i maj. At kunne gå med det kræver nu, at forbuddet mod at forsamles flere end 10 ikke bliver forlænget ud over 10. maj - og at klubberne enten går med på eller tvinges til en pre-season på allerhøjst tre uger.

Med forbuddet mod store forsamlinger til slutningen af august ligger det selvfølgelig også fast, at både alle eventuelle resterende kampe i denne sæson og minimum de første runder af næste sæson bliver uden tilskuere.

Det må Divisionsforeningen selvfølgelig rigtig gerne tage højde for i arbejdet med at lægge programmet for 20/21-sæsonen: Ingen af største tilløbsstykker bør nu programsættes til de første (vælg selv hvor mange) spillerunder, i praksis alle indbyrdes kampe mellem FCK, FCM, Brøndby og os. For at tage det mest ekstreme eksempel vil et københavnerderby i første spillerunde selvfølgelig være vanvid, når det allerede nu ligger fast, at de første spillerunder bliver uden tilskuere.

Svar #1148
Hvis der bliver lukket op for restauranter, Caféer, biografer mm den 10 maj, så må det også være muligt at afvikle superligakampe uden tilskuere, det kan klubberne og spillere begynde at forberede sig på efter påske, så den første runde kan spilles 10. Maj. Så vil det være realistisk at kunne afvikle alle runder inden udgangen af juli. Det er dog pisse ærgerligt, at der endelig spilles superligakampe i DK i den del af sæsonen hvor det er suverænt fedest at gå til fodbold, og så skal de afvikles uden tilskuere :(

Svar #1149
For at tage det mest ekstreme eksempel vil et københavnerderby i første spillerunde selvfølgelig være vanvid, når det allerede nu ligger fast, at de første spillerunder bliver uden tilskuere.
Det kunne også være man netop skulle benytte lejligheden til at få et af de opgør afviklet uden tilskuere ;)

Simple Audio Video Embedder