Spring til hovedindholdet
Emne: Superligaen 2019/2020 (Læst 63461 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Superligaen 2019/2020

Svar #1050
Jeg har nu altid troet på at Amini forlænger. Der var ikke interessante bud i januar og jeg har bare svært ved at se mere interessante klubber komme efter ham. Han er god i SUperligaen og for AGF men jeg tror ikke rigtig på at han kan tage skridtet op og blive endnu bedre.

Mht. sommerens vindue så kunne jeg godt forestille mig, at alle fodboldforbund blev enige om en fælles beslutning hvor man forskyder transfervinduet så det kommer til at løbe august-oktober i stedet for juli-september (såfremt alle ligaer ikke kan være færdige pr. 30/6).

Svar #1051
Der var lidt mere om at stilingen måske fastlåses Klubberne er uenige: Én mand kan ende med at udpege nedrykkere | Tipsbladet.dk

Én ting er alle i dansk fodbold enige om: Hvis det på nogen måde er muligt, skal sæsonen spilles færdig.

Ingen kan overskue alle konsekvenserne, hvis den ikke bliver det. Men dette står dog klart: I givet fald skal op- og nedrykkere findes et andet sted end på banen. Det sted bliver Peter Ebbesens skrivebord. Han er turneringschef i Divisionsforeningen.

På et videomøde i sidste uge fik klubberne i Superligaen og 1. division at vide, at planen er klar. Kan sæsonen ikke spilles færdig, fastfryser man den nuværende stilling. Silkeborg IF, Esbjerg fB og Hobro IK rykker ned fra Superligaen, og Hvidovre IF, Næstved BK og FC Roskilde rykker ud af 1. division.
Fin gennemgang af Tipsbladet og et læs værd.
Der flere af klubberne hurtigt ude med respons: 10 danske klubber råber op: Vi vil høres

Svar #1052
Jeg har nu altid troet på at Amini forlænger. Der var ikke interessante bud i januar og jeg har bare svært ved at se mere interessante klubber komme efter ham. Han er god i SUperligaen og for AGF men jeg tror ikke rigtig på at han kan tage skridtet op og blive endnu bedre.
Men bygger du det på andet end at han ikke kom afsted? Der kan jo godt have været bud fra klubber Amini selv var interesseret i, men som ikke var villige til at betale det vi ville have for ham. Han kan også selv have været indstillet på at blive i foråret og ikke flytte lige inden kæresten skulle føde. Og der kan også allerede være lavet en aftale som man bare har besluttet at holde hemmelig (FCM har været nævnt fordi han blev set der.)

Jeg kan dog også sagtens se ham forlænge med et halvt eller helt år fordi den her situation kaster det hele ud i usikkerhed. Der bliver trukket en masse penge ud af systemet, især selvfølgelig hvis ligaerne helt er slut for denne sæson. Måske giver det nogle fordele når man er transferfri fordi klubberne er tvunget til at kigge mere efter de spillere, det er vel det Ankersen spekulerer lidt i, men det kan også ramme nogle klubber økonomisk som ellers havde været Aminis næste skridt op. En forlængelse på et halvt eller helt år kunne give lidt ro, hvis begge parter er indstillet på det.

Det helt ærgerlige er hvad det koster ift Bundu. Det må næsten ramme salgsprisen, både fordi han skulle vise sig frem her i foråret og pga de manglende penge i systemet. Måske risikerer vi i sidste ende at han ikke bliver solgt. Godt sportsligt næste sæson selvfølgelig, men en kæmpe bet økonomisk på den længere bane.

Svar #1053
Måske giver det nogle fordele når man er transferfri fordi klubberne er tvunget til at kigge mere efter de spillere, det er vel det Ankersen spekulerer lidt i, men det kan også ramme nogle klubber økonomisk som ellers havde været Aminis næste skridt op. En forlængelse på et halvt eller helt år kunne give lidt ro, hvis begge parter er indstillet på det.
Det kan også give PC andre muligheder for at tiltrække spillere. Hvis vi har økonomien i orden og muligheder for at agere, så kommer der måske nogen i klemme andre steder. I første omgang ligner det to "tunge" lønafgange i form af Amine og Ankersen - det bør give luft.

Men økonomien er svær at spå om pt. Vi har leveret et flot resultat men gad vide hvad det koster på bundlinjen, hvis vi bliver nødt til at slutte ligaen uden flere kampe.

Svar #1054
De 10 klubbers brev er ynkeligt, klart nok at Randers er blandt dem. “Vi vil have indflydelse på vores egen skæbne”? Flertalsbeslutning blandt klubber, der har vidt forskellige interesser i, hvad der skal ske? En art fodboldparlament, hvor man taler sin sag, før man stemmer?

Det helt patetiske er selvfølgelig alle ideer om, at ingen rykker ned. For det vil sætte en ny turneringsstruktur ud af kraft, som klubberne jo netop talte sig til rette om i “fredstid”. Nu vil de 10 så sætte den beslutning ud af kraft i en ekstraordinær situation, hvor de enkelte klubbers placering vil afgøre, hvad de vil stemme.

No way, det er altsammen en sag for arrangøren. Det havde jeg også ment, hvis vi lå nummer 14. I øvrigt ser turneringens regelsæt i paragraf 11 ud til at give Divisionsforeningen ret klar hjemmel til at afgøre sagen her administrativt. Klart nok, det er jo for pokker deres turnering!

Svar #1055
Det kan også give PC andre muligheder for at tiltrække spillere. Hvis vi har økonomien i orden og muligheder for at agere, så kommer der måske nogen i klemme andre steder. I første omgang ligner det to "tunge" lønafgange i form af Amine og Ankersen - det bør give luft.

Men økonomien er svær at spå om pt. Vi har leveret et flot resultat men gad vide hvad det koster på bundlinjen, hvis vi bliver nødt til at slutte ligaen uden flere kampe.
Ja, ligesom i en del andre brancher vil der være nogle der kommer bedre ud på den anden side med en konkurrencefordel. Man må formode at når det her rammer klubberne, rammer det også spillernes løn og sign-on fees (dog sikkert ikke meget helt i toppen.) Det rammer også vores økonomi, men hvis man antager vi alligevel kan tilbyde det samme kan der være færre konkurrenter om en spiller og dermed bedre muligheder for os. Omvendt kan der være lidt større klubber der lige må handle på hylden under som vi så ikke kan konkurrere med, det er lidt svært at forudsige, men vi bør da stå relativt bedre end en del klubber der i forvejen har en anstrengt økonomi. Måske åbner der sig nogle spændende muligheder når vi når dertil.

Svar #1056
De 10 klubbers brev er ynkeligt, klart nok at Randers er blandt dem. “Vi vil have indflydelse på vores egen skæbne”? Flertalsbeslutning blandt klubber, der har vidt forskellige interesser i, hvad der skal ske? En art fodboldparlament, hvor man taler sin sag, før man stemmer?

Det helt patetiske er selvfølgelig alle ideer om, at ingen rykker ned. For det vil sætte en ny turneringsstruktur ud af kraft, som klubberne jo netop talte sig til rette om i “fredstid”. Nu vil de 10 så sætte den beslutning ud af kraft i en ekstraordinær situation, hvor de enkelte klubbers placering vil afgøre, hvad de vil stemme.

No way, det er altsammen en sag for arrangøren. Det havde jeg også ment, hvis vi lå nummer 14. I øvrigt ser turneringens regelsæt i paragraf 11 ud til at give Divisionsforeningen ret klar hjemmel til at afgøre sagen her administrativt. Klart nok, det er jo for pokker deres turnering!
Måske kunne de lave et par forslag de kan stemme om, så kan de undgå muligheder de ikke selv synes er acceptable, fx at udsætte omlægning til ny struktur med et år. Men hvis vi står i en situation og slet ikke kan nå flere kampe er der jo ikke så mange muligheder.

Svar #1057
Måske kunne de lave et par forslag de kan stemme om, så kan de undgå muligheder de ikke selv synes er acceptable, fx at udsætte omlægning til ny struktur med et år. Men hvis vi står i en situation og slet ikke kan nå flere kampe er der jo ikke så mange muligheder.
De kommer ikke til at lave strukturen om til andet end der er besluttet, det har divisionsforeningen forlængst afvist. Det vil jo også give et utal af problemer ift. klubber der bliver snydt for oprykning, fordeling af TV-penge, antallet af kampe der skal afvikles, osv. osv.

Det er ikke unfair at lukke en turnering der er spillet så langt som den er nu, særligt i vores ligas tilfælde. Bund-3 er så langt væk fra redning at det er tæt på umuligt at nogle af dem redder sig i sidste ende. Det skyldes at #3 i den anden gruppe er så langt foran, uanset hvem det bliver, at det er tæt på utænkeligt at niveauet hæves så meget hos Bund-3 over de sidste kampe. Den eneste klub der reelt har noget at skyde med angående stillingen er BIF, der sagtens kunne hente os på 2 kampe hvis kampen mod Randers går som den plejer og vi stadig er lidt sløje.

Svar #1058
Problemet lige nu er jo, at ingen ved noget.
Alt vil afhænge af, hvornår de kloge hoveder vurderer, det er forsvarligt at gennemføre fodboldkampe. Siden hvornår der kan komme tilskuere.....
Så alle tænkelige scenarier er i spil. Dét er en meget akademisk diskussion. Men det er vi jo gode til herinde.
Jeg tror mest på, at der bliver spillet bold fra ca 1 maj. Turneringen slutter med et meget komprimeret program inden 1/7. Pokalen udskydes til efteråret.....
Måske ligeså meget håber

Svar #1059
  De kommer ikke til at lave strukturen om til andet end der er besluttet, det har divisionsforeningen forlængst afvist. Det vil jo også give et utal af problemer ift. klubber der bliver snydt for oprykning, fordeling af TV-penge, antallet af kampe der skal afvikles, osv. osv.

Det er ikke unfair at lukke en turnering der er spillet så langt som den er nu, særligt i vores ligas tilfælde. Bund-3 er så langt væk fra redning at det er tæt på umuligt at nogle af dem redder sig i sidste ende. Det skyldes at #3 i den anden gruppe er så langt foran, uanset hvem det bliver, at det er tæt på utænkeligt at niveauet hæves så meget hos Bund-3 over de sidste kampe. Den eneste klub der reelt har noget at skyde med angående stillingen er BIF, der sagtens kunne hente os på 2 kampe hvis kampen mod Randers går som den plejer og vi stadig er lidt sløje.
Jeg må hellere lige sige at med 'de' mente jeg Divisionsforeningen - de kan undgå løsninger de ikke kan acceptere som fx at ændre strukturen til næste sæson. Hvis der overhovedet bliver mulighed for andet end at suspendere ligaen ved nuværende stilling. I så fald er der vel kun spørgsmålet om man uddeler medaljer og om det er sidste års kvalificerede hold til Europa der skal kvalificere sig igen. Det er dog næppe noget der egner sig til en afstemning. Jeg håber i så fald  i får bronzen, men i endnu højere grad bør det være de hold der ligger til det nu der skal spille europæisk (pokalvinderbilletten må så blive i ligaen.) Vi bør sende de bedste hold ud, men det vil især være en slags dobbelt straf af FCM ellers.

Jeg er også enig i at de ikke behøver lave en afstemning, men de kan jo godt høre klubberne hvad de mener om det og om de har alternative forslag.

Svar #1060
Jeg tror mest på, at der bliver spillet bold fra ca 1 maj. Turneringen slutter med et meget komprimeret program inden 1/7. Pokalen udskydes til efteråret.....
Måske ligeså meget håber
Lige nu siger de fleste at det kommer til at toppe sidst i April, og at det er der hospitalerne kommer til at opleve den største belastning, at man ca. en uge efter allerede spiller fodbold igen er nok for optimistisk. Men der er dog også enkelte der siger at man kan stille sit ur efter denne slags vira, og at de forsvinder nærmest fuldstændigt i April, så man kan selvfølgelig aldrig vide.

Svar #1061
Som tidligere nævnt, så synes jeg det må være oplagt at spille indeværende sæson færdig. Og så må fremtiden tilpasses. Eventuelt at næste sæson bliver 22 kampe uden slutspil. Hvis vores turneringen må skubbes så kraftigt, gælder det nok også for Europa turneringerne.

Svar #1062
Men bygger du det på andet end at han ikke kom afsted? Der kan jo godt have været bud fra klubber Amini selv var interesseret i, men som ikke var villige til at betale det vi ville have for ham. Han kan også selv have været indstillet på at blive i foråret og ikke flytte lige inden kæresten skulle føde. Og der kan også allerede være lavet en aftale som man bare har besluttet at holde hemmelig (FCM har været nævnt fordi han blev set der.)

Jeg kan dog også sagtens se ham forlænge med et halvt eller helt år fordi den her situation kaster det hele ud i usikkerhed. Der bliver trukket en masse penge ud af systemet, især selvfølgelig hvis ligaerne helt er slut for denne sæson. Måske giver det nogle fordele når man er transferfri fordi klubberne er tvunget til at kigge mere efter de spillere, det er vel det Ankersen spekulerer lidt i, men det kan også ramme nogle klubber økonomisk som ellers havde været Aminis næste skridt op. En forlængelse på et halvt eller helt år kunne give lidt ro, hvis begge parter er indstillet på det.

Det helt ærgerlige er hvad det koster ift Bundu. Det må næsten ramme salgsprisen, både fordi han skulle vise sig frem her i foråret og pga de manglende penge i systemet. Måske risikerer vi i sidste ende at han ikke bliver solgt. Godt sportsligt næste sæson selvfølgelig, men en kæmpe bet økonomisk på den længere bane.

Han har spillet ret stabilt i et par år nu men der har aldrig været den store interesse. Januar tænkte jeg ville være den helt rigtige tid til at klubber der var interesseret kunne stjæle et forspring ved at erhverve ham relativtit billigt. Der har ikke rigtig været nogle rygter, som der nok ellers ville være. Hvis jeg var en klub i udlandet tror jeg ikke jeg ville se AMinis vej. JEg tror han er på stadie hvor han ikke rigtig bliver bedre, og derfor er på nogenlunde rette hylde. Bevares der kunne da sikkert godt være en midteklub i holand/begien der er interesseret, men er det godt nok for ham? Så er det måske sjovere at være i medaljekamp i Aarhus og måske lidt europæiske kval kampe. Jeg tror han forlænger med 2-3 år med en gentleman aftale.

Svar #1063
Han har spillet ret stabilt i et par år nu men der har aldrig været den store interesse. Januar tænkte jeg ville være den helt rigtige tid til at klubber der var interesseret kunne stjæle et forspring ved at erhverve ham relativtit billigt. Der har ikke rigtig været nogle rygter, som der nok ellers ville være. Hvis jeg var en klub i udlandet tror jeg ikke jeg ville se AMinis vej. JEg tror han er på stadie hvor han ikke rigtig bliver bedre, og derfor er på nogenlunde rette hylde. Bevares der kunne da sikkert godt være en midteklub i holand/begien der er interesseret, men er det godt nok for ham? Så er det måske sjovere at være i medaljekamp i Aarhus og måske lidt europæiske kval kampe. Jeg tror han forlænger med 2-3 år med en gentleman aftale.
Det er svært at vide hvor meget interesse der har været udover at vi jo altså ikke har solgt ham. Det vil selvfølgelig snart vise sig hvordan det ser ud, selvom alt det her virus ændrer på en masse forudsætninger. Han har fået et godt tilbud af os og vi er rykket op i den sjovere ende af tabellen, så det må gøre det mere interessant. Jeg tror helt sikkert der er en mulighed, det synes jeg i hvert fald PC's udtalelser indikerer. Jeg tror nu nok der vil være muligheder i udlandet, men han skal overveje om det er bedre - måske lidt bedre økonomi, men mindre sportslig succes, så det er en stor fordel at vi har haft en god sæson. Amini har dog også en alder hvor det nok begynder at blive sværere at komme ud, måske føler han at det bare skal være nu. En kontraktforlængelse kunne være godt i den her tid, men den slags er sikkert også sat på pause.

Svar #1064
Det bliver nok de fem store ligaer, der kommer til at afgøre afslutningerne på ligaerne. England er langt bagud i forhold til Danmark, så evt. genoptagelse af ligaen i England vil nok først kunne ske på et senere tidspunkt end i DK ( ihvertfald ikke før).
I England mangler ni runder og der er mange afgørende placeringer, der er meget tætte, fx. nedrykning fra PL, hvor der er ET mål i forskel på nedrykning / ikke nedrykning og et hold med en kamp i baghånden der med en sejr kan komme over stregen.
I DK kan man med ro i sindet (efter min mening) nedrykke de tre nederste og give mesterskabet til FCM. Det ville være meget urimeligt ikke at give mesterskabet til FCM hvis turneringen stopper nu. Jeg håber dog at man som minimum kan gøre grundspillet færdigt selvom den eneste markante ændring kan være at vi mister bronzen.

Svar #1065
Forhåbentlig kan man i hvert fald afvikle de sidste to (tre for AGF og Randers) runder og derefter synes jeg stadig at det vil være rimeligt, hvis nr. 11 og 12 spiller en playoff-kamp om nedrykning, som det har været annonceret siden sæsonstart. De to sidste runder i grundspillet giver så Esbjerg en chance for at overhale Hobro på 12. pladsen og Sønderjyske en chance for at overhale Horsens i kamp om 10. pladsen. I begge tilfælde er der en forskel på to point.

Svar #1066
Mit bud er også at man lige afvikler de sidste par kampe af placeringsmæssige årsager hvis det er muligt. 1, 2 og bund-3 er afgjort, mens man lige kan finde ud af om Randers skal have Top-6 penge eller ej og hvem der får bronzen. Men det er selvfølgelig spekulation, for det er ikke til at vide hvad der sker med den virus. Jeg tror nu at divisionsforeningen vælger den pragmatiske løsning og siger at tabellen ikke lyver.

For mig bliver det altafgørende sommerens transfervindue, for det kan totalsmadre hele fodboldmarkedet på verdensplan. Selv de største klubber skal lave spillersalg, og hvis der stadig er rejseforbud eller afgrænsede markeder vil det vende op og ned på hele skidtet. Tænk hvis Italien stadig står i lort til op over begge ører til august og de ikke kan købe ind pga. corona, mens andre kan, og der ikke må afvikles europæiske kampe pga. indrejseforbud. Vi har jo før set lande sat i karantæne af andre årsager, så det kan komme til at gøre ondt. Det må give spillerflugt og ødelægge ligaen hvis resten af Europa mere eller mindre er åbent, og ikke noget man kan lovgive sig ud af pga. menneskerettigheder.

Jeg har sjældent været gladere for at der er en god økonomi i AGF, for vi er en af de få klubber der godt kan tåle lidt øretæver på den front. Til gengæld tror jeg at bl.a. AaB kan få store problemer med de regnskaber de har præsteret, hvis der ikke kan købes og sælges til sommer.

Svar #1067
https://ekstrabladet.dk/sport/fodbold/dansk_fodbold/superligaen/article8056868.ece

Chat med Peter Ebbesen fra Divisionsforeningen. Vigtigste take-aways:

- Ligaen skal senest i gang 1. maj, hvis alle kampe i det planlagte forløb skal kunne spilles.

- At spille som planlagt er stadig “Plan A”. Divisionsforeningen kommenterer ikke på indholdet af Plan B, C etc. så længe Plan A stadig er mulig.

- Sæsonen skal senest slutte kort inde i juli.

- Der vil blive uddelt medaljer, og der vil blive nedrykkere.

- Ny struktur fra næste sæson står ved magt.

- Det er umuligt at sige, hvornår sagen bliver afgjort, fordi ingen ved om og i så fald hvornår man kan genoptage sæsonen.

Svar #1068
Ligaen skal senest i gang 1. maj, hvis alle kampe i det planlagte forløb skal kunne spilles.
Man kan jo starte som man sluttede, uden tilskuere. Men hvor kunne det ellers være fedt med et top-6 slutspil i slut maj og i juni måned! Ville virkelig kunne trække folk til under normale omstændigheder. 

Svar #1069
Man må formode at når det her rammer klubberne, rammer det også spillernes løn og sign-on fees (dog sikkert ikke meget helt i toppen.)
Ikke Superliga men FC Sion "fyrer" deres største stjerner ifølge EB  Fyrer ni stjerner: Nægtede at gå ned i løn – Ekstra Bladet Gad vide hvornår vi ser noget lignende i Skandinavien - der skal nok være klubber der er presset på økonomien.

Patjim er umiddelbart vurderet på transfermarkt til 3 mio. euro og det kan måske blive en indikation på hvad der ellers kommer til at ske i fodboldverdenen. Deres alternativ var at gå ned i løn men det vil de ikke. Der kommer sikkert et retsligt efterspil.
Der kan sikkert også være klubber som vil forsøge at tilpasse trupperne og komme af med "overflødige" spillere.

Svar #1070
- Der vil blive uddelt medaljer, og der vil blive nedrykkere.
Det er trods alt positivt hvis der ikke skal spilles mere. Vi har snart ventet lige så længe på noget sølvtøj som Liverpool på deres mesterskab.

Svar #1071
Der kan sikkert også være klubber som vil forsøge at tilpasse trupperne og komme af med "overflødige" spillere.
Ja, der må være nogle klubber der i forvejen var pressede og nu stirrer ind i en mulig konkurs. Hvis det ser ud som om der ikke bliver spillet mere i den her sæson, kan det måske være bedre at skille sig af med spillerne og forsøge at samle nogle andre op til næste sæson. Sportsligt ikke så godt, men modstanderne vil trods alt også være kommer bagud hvis de har været igennem flere måneder uden holdtræning. Jeg undrer mig dog også over at det kan lade sig gøre uden samtidig at sende klubben i generel betalingsstandsning. Og de kan vel også dårligt stille hold hvis der så alligevel skal spilles inden transfervinduet åbner igen.

Gad vide om klubberne herhjemme kunne bruge den her hjælpeordning og sende spillerne hjem med lønkompensation. Det går nok ikke med de kontrakter der er og man ville heller ikke kunne bede dem om at selvtræne, men ellers kunne det måske være en løsning fremfor at gå konkurs.

Hvis man ellers kan tillade sig at spekulere i det lige nu, kan der blive lidt den enes død, den andens brød og mulighed for at samle noget interessant op til sommer.

Svar #1072
Flere klubber har sendt administrativt personale - og andre ansatte-  hjem på kompensationsordningerne- inkl AGF hvor cirka 70 er sendt hjem.
Det handler om ansvarlighed og anstændighed og ikke at komme til at fremstå som Bestseller der med milliardoverskud efter milliardoverskud lige direkte fyrer 750...........
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #1073
Vi arbejder ud fra en plan A om at alle kampe skal spilles. Når vi kommer i gang vil vi hellere bryde en praksis (fx at klubber skal spille kampe tirsdag og torsdag i den samme uge) end vi vil bryde vores regler (fx justere antal af kampe i turneringen). Vi kan ikke udelukke en situation hvor vi skal gøre andet end hvad reglerne foreskriver, men vi vil ikke kommentere på hvad evt. interne nødplaner indeholder. Gør vi det kan det hurtigt tolkes derhen at fodbolden er vigtigere end personer der dør eller ligger på intensiv afdelinger - det er fodbolden ikke.

Hvis der er planer om at spille hver anden dag, altså tirsdag - torsdag - søndag, så kan de sidste 12 runder jo afvikles på en måned. Der skal dog også indregnes omkring 14 dage til endnu en pre-season, men hvis der kan spilles lidt ind i juli, så burde man jo kunne afvikle den resterende del af sæsonen selv hvis man først kan komme til at spille igen midt i maj.

Det vil så igen betyde at de klubber der har de bredeste trupper vil have en fordel, man kan næsten ikke forestille sig at det ikke bliver nødvendigt med kraftig rotation på alle pladser med så pakket et kampprogram. Det er en kæmpe fordel for AGF der har haft Lunding, Hvidt, Dicks, Hausner og Helenius inde i de seneste kampe, samtidig med at man må forvente at Gersbach, Anbo og Duncan også kan gå stort set direkte ind i en start 11. Det vil nok også betyde at der kan komme en del flere overraskelser i de kampe hvor favoritten har roteret mere end underdog’en har, så hvis det bliver scenariet så er mesterskabet da indenfor rækkevidde ;)

Svar #1074
Det vil så igen betyde at de klubber der har de bredeste trupper vil have en fordel, man kan næsten ikke forestille sig at det ikke bliver nødvendigt med kraftig rotation på alle pladser med så pakket et kampprogram.
Det ville i hvert fald give AaB et problem, da de har bundet deres strategi/penge i få markante profiler. Brøndby er jo heller ikke så brede som de har været. Randers har vel heller ikke en vildt bred trup, hvis de skulle komme med. FCN, FCK og FCM vil dog nok fint kunne klare et tæt problem. For FCK er pausen her jo velkommen på den måde, at de har skadede profiler som kan ske at blive klar til slutspillet. 

Svar #1075
Det er den fysiske stab der blive de nye stjerner hvis det bliver sådan en periode, hvor der ikke er meget andet end kampe og restitution, hvor der skal trækkes meget store veksler på enkelte spillere og hvor det kan blive ekstremt afgørende at undgå selv mindre skader.

Måske skulle man ligefrem overveje at fiske en spiller der er blevet fritstillet i mellemtiden, men i det her tilfælde bliver der ikke megen tid til at træne imellem kampene. Jeg synes dog også vi som udgangspunkt må stå rimelig godt til et eventuelt tæt program. Ikke så vi kan rykke op i tabellen, der er kun endnu mere bredde, men så vi vil have en god mulighed for at forsvare tredjepladsen.

Svar #1076
Så er runde 26 i Corona Ligaen spillet Kampreferat mm her
Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Svar #1077
Det virker usandsynligt, at grænsen bliver hævet. Enten bliver den fastholdt på 10, eller også bliver den yderligere sænket til fem, eller også får vi et regulært forsamlingsforbud.
Man så i Taiwan at de var ved at have det under kontrol og så poppede det lige op igen et sted, så det er klart man ikke bare kan gå tilbage til total normaltilstand selvom kurven begynder at flade ud. Det virker i hvert fald helt usandsynligt at der kan spilles for tilskuere i den her sæson, med mindre man pludselig finder en vaccine eller kur. Jeg tror dog heller ikke på at vi når til at kunne spille sæsonen færdig uden tilskuere fordi der ganske rigtigt stadig skal samles en del mennesker.

Jeg så Wayne Rooney var ude at foreslå at spille sæsonen færdig i efteråret. Den løsning har sine egne implikationer, men hvis man ser isoleret på det i Danmark kunne det godt lade sig gøre og så spiller man en lynsæson med 22 runder i foråret. Jeg tror dog man snarere vil vælge at annullere eller afslutte nuværende sæson, om ikke andet fordi klubberne har brug for at spille nogle kampe og få nogle indtægter og man ville ende med at gå fra 20 runder (eller hvad der nu er planlagt) til 8-13. Det er trods alt for lidt i efteråret. Så skulle man internationalt flytte transfervinduet, men vi har jo også snakket om de problemer det giver med eksisterende kontrakter. Mon ikke sæsonen bare bliver blæst af. Hvis det ikke var for de økonomiske implikationer havde man måske nok gjort det allerede.

Svar #1078
Sjovt Mediano har taget den op med at lave en fælles start-11 som jeg tog op i sæsonstarten. Man er ofte præget af sidste indtryk. I foråret var OB bedst og ville få flest på. Nu er det AGF set over sæsonen og AaB i foråret.

Men meget enig med Mediano:

Rinne -Munks, Backman, Tverskov, Højer - Patrick Olsen, Amini, Blume - Bundu,  PM, Lucas A

Spørgsmålet er så om man er nødt til at have en rigtig 6er og tage fx Amini eller Patrick Olsen ud.

PO er en bedre spiller og mere kampafgørende og bedre til at sætte spillet, men Amini en stærkere arbejdshest og fantastisk i kontraspillet til at drive bolden frem.

Men synes der er mange der er MEGET tæt på de andre. Og meget enig i mange af argumenter med Wert, Okore, Kusk, Svendsen osv. Generelt er de 3 hold bare tætte set over sidste 1½ år. Men positiv udvikling i AGF og håber vi rykker fra.

Også interessant snak om FCN-talenterne iøvrigt og deres manglende succes i udlandet.

Superliga - Uge 13 med Kristian Mørch & Rasmus Monnerup by Mediano | Mediano...

Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #1079
Spritny prognose: Epidemien forventes at udvikle sig over tre måneder –...

Ny prognose fra Sundhedsstyrelsen:
Epidemien topper cirka 20. april og “kan være væk” cirka 1. juni.

Altså nu rykket cirka 10 dage frem i forhold til sidste mandag, hvor man ventede, at presset ville toppe sidst i april.

Hvis det holder, at forholdene er normale igen omkring 1. juni, kan det lade sig gøre at afslutte grundspillet og spille pokalen færdig. Til den tid vil bare det at kunne overrække pokaler og medaljer på banen i stedet for at skulle sende dem med posten kunne fremstå som noget stort. Måske endda med noget så vildt som publikum på.

Svar #1080
Det gør klubberne Sådan gør klubberne i krisen: 'Vi er slet ikke ved at dreje nøglen om' –...

Lyngby er ikke pressede på økonomien men er afhængige af transfermarkedet åbner igen - det kan måske indikere at hvis der er mange klubber med det behov, så vil priserne være for nedadgående.
Lige nu ryster vi ikke på hånden. Vi er slet ikke ved at dreje nøglen om. Men det er klart, at det her scenarium ikke skal fortsætte mange måneder endnu. Vi er - som mange andre - afhængige af, at transfermarkedet åbner igen.

Svar #1081
Jeg har flyttet deciderede Corona-relaterede indlæg til et nyt forum under Offtopic - det hedder sjovt nok Corona  ;)

Svar #1082
Officielt: Nye corona-regler i Superligaen – Ekstra Bladet

Jeg tror ikke på at der kommer mere fodbold i denne sæson, men i så fald vil det vise sig, hvor stor en fordel den her begrænsede træning giver. Ser man lidt længere frem mod næste sæson bør der dog også være fordele ved at kunne hive spillerne lidt ud, om ikke andet for deres mentale helbred, og bare det at kunne monitorere dem - modsat de spillere der er sendt hjem med lønkompensation, som klubberne nu ikke engang må kontakte med opdaterede selvtræningsprogrammer osv.

Alle klubberne ville nok også gerne lave den her 'beskyttede' træning, så det er påfaldende den benyttes af de største klubber plus Silkeborg, der har en rimelig sund økonomi. Det er ikke fordi økonomien nødvendigvis er sund i alle de klubber, men der er givetvis sikkerhed for at det er nogle, der i værste fald vil holde hånden under dem. Der er nok også flere sponsorindtægter ift kampindtægter, selvom jeg tænker sponsorerne også får rabat i øjeblikket.

Blandt resten kan der nok være klubber der kan få alvorlige problemer. SE er fx ude at snakke om at de kan få problemer, selvom de selvfølgelig siger de regner med at klare den. Det vil være et stort problem hvis flere klubber går konkurs og det valg der er truffet her er ikke det bedste tegn for deres økonomi, men det er trods alt positivt at muligheden er der, så det øger chancen for at komme igennem det.

Svar #1083
Jeg synes den slags tiltag giver rigtig god mening. Spillerne lever mindst lige så isoleret som alle os andre, så risikoen for at de bliver smittet må være minimal, og var de smittet inden, var de nok blevet syge nu. Så risikoen for samfundet som et hele må være ekstremt minimal.

Der må stadig kunne laves masser af kvalitetstræning i grupper af 8, både ift. det fysiske og tekniske. Intensiteten kan naturligvis ikke blive den samme uden kontakt, men ift. at holde sig i gang og bevare touch'et må det være en kæmpe fordel ift. at selvtræne derhjemme.

Personligt tror jeg ligaen er i gang igen til maj, dog uden tilskuere indtil epidemien forhåbentlig går i sig selv i forårs/sommervarmen.

Svar #1084
Der må stadig kunne laves masser af kvalitetstræning i grupper af 8, både ift. det fysiske og tekniske. Intensiteten kan naturligvis ikke blive den samme uden kontakt, men ift. at holde sig i gang og bevare touch'et må det være en kæmpe fordel ift. at selvtræne derhjemme.
OB må ud og finde andre steder end eget træningsanlæg - Kommunen lukker ned for det Odense Kommune lukker ned for OB's fodboldtræning | Tipsbladet.dk

Svar #1085
Blandt resten kan der nok være klubber der kan få alvorlige problemer. SE er fx ude at snakke om at de kan få problemer, selvom de selvfølgelig siger de regner med at klare den. Det vil være et stort problem hvis flere klubber går konkurs og det valg der er truffet her er ikke det bedste tegn for deres økonomi, men det er trods alt positivt at muligheden er der, så det øger chancen for at komme igennem det.
Jeg tror en del klubber hurtigt bliver presset på økonomien og skal have hjælp for at overleve. Det er formentlig det samme billede vi vil se i andre ligaer.

Link til historien om Sønderjyske SønderjyskE kæmper for eksistensen: Der er ingen garantier | Tipsbladet.dk

Edit: EB har allerede skrevet om udviklingen andre steder. Det forventes blandt andet, at der vil blive krav om 30 % lønreduktion i Italien Corona stopper lønfesten! – Ekstra Bladet

Svar #1086
FCK bliver ekstra hårdt presset med manglende indtægter fra El, Parken og EM osv samt Lalandia
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #1087
FCK bliver ekstra hårdt presset med manglende indtægter fra El, Parken og EM osv samt Lalandia
Ja, det er i hvert fald en alvorlig og meget speciel situation for et firma, når man helt suspenderer sit budget for det indeværende år - endda i marts måned. Men det svarer selvfølgelig til de tider vi lever i. Lalandia får nok et forfærdeligt regnskab. Men det er så hvad det er. Det der er kritisk for mange virksomheder lige nu er deres likviditet. Her er det nok først de små klubber og dem der generelt lever lidt over evne, der kommer i klemme, fordi tilskuerindtægter og TV-penge procentvis er en langt større del af deres indtægter. Brøndby må have det hårdt, men de har trods alt en sugardaddy der kan låne dem til løn og husleje. Den luksus har SønderjyskE og Hobro ikke.

Svar #1089
Mon ikke han holder hånden under Hobro.
Sandheden om lilleputten i Superligaen: Her er milliardæren bag Hobros...

Udover dem med rige venner i baghånden, så har SIF en fin økonomi, og Horsens har også udtalt de er bedre polstret end førhen (men nok også grænser for hvor polstret).

Men klubber som SØE, EfB (der lige har mistet sin rigmand), Lyngby (der dog har mange kontrakt udløb til sommer - har EfB også oga lejesvende) og måske tildels Randers vurderer jeg som dem med mindst midler i baghånden.

AaB og Bif og har også store butikker med kæmpe driftsunderskud især bif. Men mon ikke de har venner. AaB har lidt som AGF en stor flok af gode venner.

Tænker klubberne må håbe at komme i gang midt-slut i maj og spille to gange i ugen og få kradset tv-penge ind, og så få spillet de 9-12 kampe de mangler rundt om i Europa og især DK, om de så skal spille hen til midt i juli, og så må Uefa og dbu finde en overgangsløsning, hvor klubberne kan forlænge spillere med kontrakt udløb en måned eller give dispensation til at hente en erstatning. Måske spillerne også skal ind i akkord på  fx 20% ned i løn som tyske spillere har gjort. Der må findes løsninger. Og naturligvis kort ferie på en uge mellem denne og næste sæson. Alle må give sig og bidrage.

Pokalturneringen og EL/CL kan godt afsluttes hen i juli-august, selvom den nye sæson er startet op, og de klubber må indstille sig på måske at spille op til 3 gange i ugen og lave rotation i truppen, gjorde AGF jo også her i foråret.

Svar #1090
Hvis pokalturneringen ikke bliver afsluttet, så må de vel dele europæiske pladser ud til top 4?
...forudsat de europæiske turneringer bliver ligeså store som normalt.

Svar #1091
Men hvad de ekstra to runder kan vel også proppes ind i en tæt uge med 3 kampe på en uge, så må man rotere i trupperne. Det gjorde AGF også i dette forår.

Og den den der overlever man nok. Enten laver man en regel om at skiftet først kan træde i kraft efter sæson afslutningen, og så vil spilleren nok gerne have en ekstra månedsløn (og der vil også være noget kollegial gruppepres)

Ellers er det som ikke værre end da jeg var barn, hvor AGF i sidste øjeblik hentede Per Friman, Stig Tøfting, Håvard Flo osv ind på leje for 3-4 kampe, når man var i problemer. Og man kan jo kompensere klubber der har spillere med kontraktudløb som har spillet mindst 50% af kampene inden 1. juni, at de må leje en erstatning ind i juli af kontraktløse spilllere, hvis de ikke får nogen nye ind pr 1/7 som OB gør med Sabbi. Det må man kunne finde ud af. Naturligvis ikke 100% mm retfærdigt, men det bliver det alligevel aldrig. I dag er der også klubber der forfordeles af kampudvalg, tv, dommere, skader, budgetter osv

Iøvrigt har Sabbi ikke scoret i 7 kampe siden start nov, og OB må stadig kun stille 11 og Hobro må vælge en ny fra truppen. Sabbi er ikke totalt afgørende som Bundu og Lucas A eller Vildsæk var.

Hobro om Sabbi: Helt tosset scenarie er muligt

Svar #1092
Enten laver man en regel om at skiftet først kan træde i kraft efter sæson afslutningen, og så vil spilleren nok gerne have en ekstra månedsløn (og der vil også være noget kollegial gruppepres)
FIFA arbejder tilsyneladende i den retning, at kontrakter kan(skal) forlænges en måned Internt dokument afslører: Drastiske ændringer på vej – Ekstra Bladet
Ifølge et internt dokument mener Det Internationale Fodboldforbund (FIFA), at spiller- og trænerkontrakter, der står til at udløbe til sommer, bør forlænges frem til afslutningen af en eventuel forlænget sæson.
Det bliver spændende hvordan man håndterer det i praksis og om man kan undgå et retsligt efterspil på flere måder.

Svar #1093
Hvis der er et område, hvor fodboldverdenen har dårlige erfaringer, så er det når man prøver at sætte sig op over almindelige ansættelsesretlige vilkår. Bosman-dommen, begrænsning af antal udlændinge, feriepenge mv.

Kontrakter kan selvfølgelig ikke ensidigt forlænges med fx 6 uger.

Svar #1094
Det giver god mening ud fra et fornuftssynspunkt at forlænge kontrakter med en måned, men det vil også stensikkert give masser af søgsmål. En løsning som kun kan lade sig gøre hvis diverse spillerforeninger og EU er med på det.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #1095
@ fsc - præcis love alm vilkår skal overholdes, andet giver ikke mening.

Men man kan i hvert fald lave rammerne for at spillerne kan få lov til at skifte som planlagt 1/7 som fx Sabbi, og kan forlænge aftalen til midt i juli eller hele juli, så må det være op til aftaleparterne, spiller og klubber fx i det her tilfælde OB, Hobro og Sabbi.

I en sag som Amini er sagen pt lettere, da der ikke er en tredjepart involveret, så han skal egentlig bare vælge om han 1) vil forlænge i AGF, 2) skifte til fx FCM eller anden klub 3) vil holde fri uden kontrakt 4) evt. holde sommerferie, men den skal vel være afviklet ved kontraktudløb 30/6. Ferie kan også afholdes nu i coruna pausen eller som enkeltdage efter fx en kampdag, det må parterne aftale, men mulighederne er mange.

Også om de vil tage overarbejde eller tage på ferie i juli i sæsonafslutningen.

Man kan også sørge for vinduet ikke er lukket 100% i sæsonafslutningen, så klubberne kan hente erstatninger ind for spillere der forlader klubberne 30/6, hvis de fx har spillet.

Man kan også fra fifa,uefa,dbu give dispensationer ift antal klubber en spiller må repræsentere i denne og næste sæson pga coruna krisen.

Uanset så går det nok det hele, og AGF kan også stille et fint hold uden Amini - vi har både zach, hvidt, erlykke, Anbo der kan overtage den ledige plads/være backup.
Ankersen er kun backup for Jon, og vi har lunding, links, anbo, marouff, mfl. Og på højreback har vi anbo og Mikkel som backup istedet for Diks, hvis ingen af de 3 vil forlænge.

Lyngby står i en lidt mere betænkelig situation med 7 spillere til kontraktudløb som alle ret vigtige, men mon ikke mange har forlænget inden da, og iøvrigt de så mange point, at de næppe kommer i playoff kampe. OB gør nok heller ikke, og tvivler på at vi får en nedrykningskamp til sidst med Hobro og OB hvor Sabbi kan blive en sjov historie. Og hvad pyt så tager vi den med hvis Sabbi er i striber og Amini spiller i pis gult i direkte bronzekamp med os. Det er jo bare en lille detalje i det store coruna sammenhæng med liv og død på spil og mange mio for fodbolden og mia for samfundet.

Iøvrigt må alle klubber jo til en hver tid hente kontraktløse spillere ind, og så Lyngby eller andre kan altid skrive en måned eller to med fx Spelman eller typer som Thomas Juel-Nielsen.

SAGT MED ANDRE ORD - der kommer i hvert fald ingen piveri fra min side over tæt kampprogram eller Amini osv i pis-gult. Det er småting i den her situation. Om han så scorer mod AGF og Bif tager bronze med mulehår foran de hviiie.

Svar #1096
@ Martin - man kan i hvert fald lave en håndfæstning danske klubber i mellem, at man vil være solidariske ift en sportslig afvikling, hvor alle ikke tager nye spillere fra andre klubber - men man kan ikke tvinge fx Sabbi til ikke at skifte, men man kan nøjes med at lade ham træne med i OB og ikke spille kampe. Man kan også hvis DBU åbner for det leje ham ud i juli til Hobro af sportslige hensyn. Spørgsmålet er om alle klubber kan blive enige. Men ellers må DBU afbøde med at åbne op for lejeaftaler der kan udligne tab spillere i trupperne. Eller at nye spillere fra 1/7 kan bruges. Det er jo ens vilkår for alle.

Og selvom AGF førhen lejede både Jacob Laursen, Tøfting og Flo ind til sidste kampe, så gik det jo alt sammen alligevel. Det var egentlig meget sjovt og havde også sin charme. Og Hobro har en rigmand i ryggen der nok finde mønt til en værdig lejesvend for Sabbi hvis det er.

Naturligvis har klubberne forskellige økonomiske vilkår ift at hente lejesvende, men det har man jo til enhver sæson.

Nå men lad os se om vi overhovedet er klar midt maj. Vi har i Europa slet ikke været så dygtige som kina og sydkorea til at inddæmme coruna, så det kan også være sæsonen først kan spilles færdig fra omkring 1. juli og først slutte ind i august med to kampe i ugen. Og næste sæson så også bliver et tæt pakket program.

Svar #1097
@Dichio

men man kan ikke tvinge fx Sabbi til ikke at skifte, men man kan nøjes med at lade ham træne med i OB og ikke spille kampe

Det er der heller ingen som foreslår, men at man "bare" udskyder eks. hans skifte med en måned eller 2.

Det her er en helt ekstraordinær situation som aldrig er set i fodboldens verden, det kræver også ekstraordinære tiltag, hvis vi skal slutte sæsonen bare nogenlunde sportsligt fair.
Jeg er af den holdning, at er der bare en lille mulighed for at spille så mange kampe som overhovedet muligt i juni og juli, så skal det gøres og så må alle parter være villig til at give noget.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #1098
Præcis - enig alle parter må give noget og man må håbe man finder en mindelig løsning med klubber og spillere, men der kan opstå situationer med spillere som vil holde på deres ret fx Sabbi der gerne vil skifte til OB 1/7 pga det sportslige og økonomiske, men der kan DBU vel så sige fint du skifter som kontraktligt 1. juli, men du er bare først spilleklar når den nye sæson starter, så må Hobro så undvære ham og OB ikke bruge ham før 1/8 plus minus. Så kan de godt være OB og Sabbi alligevel kommer til bordet og laver en deal med Hobro - også set i solidarisk øjemed ift OB står i samme situation med spillere de måske gerne vil beholde en måned mere.

Bliver spændende at se hvordan det løses. En ting er sikkert solen står også op efter 1. juli :-)

Svar #1099
Hvis turneringen fortsætter ud over 30. juni (det tror jeg ikke på), så skal der selvfølgelig findes en midlertidig ordning. Men det er nok noget der skal komme fra UEFA, for det handler jo om en masse andre end Sabbi. Hvad med Amini og Ankersen f. eks.? Og hvad med de spillere som klubberne endelig kan komme af med, fordi deres kontrakter løber ud. Skal klubberne tvinges til at beholde dem?

Statistisk er der vel en håndfuld spillere i hver klub, som har udløb. AGF er bedre stillet end de fleste. Men det bliver noget rod at skulle spille i juli. Så hellere korte sæsonen af. 

Simple Audio Video Embedder