Spring til hovedindholdet
Emne: Superligaen 2019/2020 (Læst 94589 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Superligaen 2019/2020

Svar #350
Voldsomt som midterholdene skraber point til sig for tiden.
Til gengæld er der ved at tegne sig en bund med fire hold, som vi har et stort hul ned til - og det er trods alt også et af succeskriterierne i denne sæson, hvor rækken skæres ned til 12 hold.

Enig, men man kunne sgu ønske sig nogle flere pointdelinger.

Svar #351
Rasmus Falk netop præsenteret for direkte rødt kort, efter at have placeret støvlen i hovedet på en modstander - citat "han er en af de reneste spillere"...... bum bum bum ud af de sidste 4 kampe, har han nu fået rødt kort i de to..... arrrhhh jeg kunne ikke lade være.
"Nogen drømmer om at spille for de største klubber - jeg har bare drømt om at spille for AGF" citat Frederik Ihler

Svar #352
Rasmus Falk netop præsenteret for direkte rødt kort, efter at have placeret støvlen i hovedet på en modstander - citat "han er en af de reneste spillere"...... bum bum bum ud af de sidste 4 kampe, har han nu fået rødt kort i de to..... arrrhhh jeg kunne ikke lade være.
 Og dermed er han ude, når vi møder FCK i runde 14.

Svar #353
Hvor vi kan overhale dem hvis vi tager sejren i dag og hjemme mod Silkeborg :) (De slår nok Esbjerg hjemme næste gang.) Der er mulighed for en super topkamp der!

Svar #354
Hvor vi kan overhale dem hvis vi tager sejren i dag og hjemme mod Silkeborg :) (De slår nok Esbjerg hjemme næste gang.) Der er mulighed for en super topkamp der!
Vi kan også ligge nr. 6 efter næste runde.

Hold op det er tæt i ligaen og kan svinge ovenpå et par sejre.
"Nogen drømmer om at spille for de største klubber - jeg har bare drømt om at spille for AGF" citat Frederik Ihler

Svar #355
Randers overhaler os i dag.

Svar #356
Det er pisse irriterende at ryge ned på 5. pladsen lige inden placeringspengene udbetales!!!

Det er fandeme vigtigt at vinde mod Silkeborg i næste runde, men det er jo ikke engang sikkert at det er nok, HADER RANDERS!!!

Svar #357
Det er fandeme vigtigt at vinde mod Silkeborg i næste runde, men det er jo ikke engang sikkert at det er nok
Det er ikke fordi jeg bare tager en sejr for givet, men man kan godt forestille sig en situation hvor vi er foran og skal overveje om vi vil jagte et mål mere for at tage lidt ekstra tv-penge eller spille sikkert. Jeg tænker dog nok vi vil være tilfredse med at vinde og så må vi se hvor vi ender, vi kan jo også håbe Randers og OB sætter noget til.

Svar #358
vi kan jo også håbe Randers og OB sætter noget til
Randers skal til Herning, så mon ikke vi tager 3. pladsen tilbage i tilfælde af en hjemmesejr over Silkeborg.

Svar #359
Ja men dumt at sætte til i guldkampen idag, når FCK taber haha

Svipsere kommer nu må de vise mod Sif at vi er med i kampen om 3-6 pladsen. Men kun 4 point til 10. pladsen. Det er vildt tæt.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #360
vi kan jo også håbe Randers og OB sætter noget til
Randers skal til Herning, så mon ikke vi tager 3. pladsen tilbage i tilfælde af en hjemmesejr over Silkeborg.
OB skal også overhales og de skal til Aalborg. Den kan vel gå begge veje, men bør ikke ende med en storsejr til OB, så en sejr på et par mål over Silkeborg bør kunne gøre det. I så fald endda selvom Randers skulle tage en smal sejr i Herning. Det er ikke givet vi bare smadrer Silkeborg, men på hjemmebane skal den kamp da i hvert fald vindes når de har fået så få point hidtil og forhåbentlig bliver det så også lidt mere end snævert.

Svar #361
PM skal have mere at abejde med.

Amini og Højer har slet ikke fået gang i assists, og Munks og NP mangler det i sit spil, Anker er mere typen der selv scorer.

Regner tv-analyse afd hjælper Ruben og DN her. Det skal blive bedre.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #362

Jeg synes ikke der var tvivl om at rødt var helt ok, men det var ikke en svinsk handling i mine øjne (så er han i hvert fald skræmmende god til at kamoflere dine intentioner), bare aldeles uoverlagt.

Hvad er der andet røde kort for?

Svar #363

Jeg synes ikke der var tvivl om at rødt var helt ok, men det var ikke en svinsk handling i mine øjne (så er han i hvert fald skræmmende god til at kamoflere dine intentioner), bare aldeles uoverlagt.

Hvad er der andet røde kort for?
Det kan vi så være uenige om. Jeg syntes han rimelig klart har front mod Brøndby-spilleren og kan se han kommer. Så kan det godt være, det ikke var bevidst men han gør intet for at undgå en farlig situation. Der var ikke behov for at gennemføre sparket men det vælger han at gøre alligevel.
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/superliga/fik-stoevle-i-hovedet-i-derby-drama-broendby-spiller-syet-med-mere-end-20

Svar #364
Det kan vi så være uenige om. Jeg syntes han rimelig klart har front mod Brøndby-spilleren og kan se han kommer. Så kan det godt være, det ikke var bevidst men han gør intet for at undgå en farlig situation. Der var ikke behov for at gennemføre sparket men det vælger han at gøre alligevel.
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/superliga/fik-stoevle-i-hovedet-i-derby-drama-broendby-spiller-syet-med-mere-end-20

Ok. Hvis det var forsætligt, mener jeg sagtens den kan bære en lang karantæne, fra 5-10 kampe til fx et halvt år.

Edit: det mener jeg ikke det var. Det var urimeligt og klart rødt og skal trække fuld karantæne - men der var sportslig grund til handlingen, ikke forsæt om at skaffe en modspiller.

Svar #365

Ok. Hvis det var forsætligt, mener jeg sagtens den kan bære en lang karantæne, fra 5-10 kampe til fx et halvt år.

Edit: det mener jeg ikke det var. Det var urimeligt og klart rødt og skal trække fuld karantæne - men der var sportslig grund til handlingen, ikke forsæt om at skaffe en modspiller.
Der kan sagtens være sportslig grund til en handling men du er nødt til at overveje om du risikerer at skade modstanderen.
Der er du og jeg uenige. Jeg mener der var meget stor risiko for at ramme en modstander i hovedet, når Falck kan se han kommer lige mod ham men han vælger alligevel at gennemføre sparket. Pointen var dog, at Falck måske ikke var så "ren" som (Rolf ;) ) kommentatorerne gerne vil gøre ham til, når han nu bliver smidt ud i 2 kampe med nogenlunde kort tid imellem. For mig virker han tydeligt frustreret fordi spillet ikke kører for Fck og så laver han nogle hovedløse ting.

Btw - havde det være bevidst, så havde vi vel ikke diskuteret længden af karantænen men om han skulle meldes for vold. Det er netop sket i Ishockey Dansk spiller politianmeldt: Får hårdeste straf i nyere tid – Ekstra Bladet

Svar #366
Lige nu ser det isoleret ud til, at kampresultatet i dag kostede 1,25 mio. i placerings- og resultatpenge. Dyrt at være slap.

Svar #367
Lige nu ser det isoleret ud til, at kampresultatet i dag kostede 1,25 mio. i placerings- og resultatpenge. Dyrt at være slap.
Log ind for brugernavn‍ 

Sådan kan man se på det. Og det er sandt. 

Man kan også sige, at vi uanset morgendagens kamps resultat står til at opnå den bedste placering ved TV-pengeudbetaling siden 2012!
Og at vi pt er i top 6. Og at vi dermed lige nu står til at indfri både vores sportslige og økonomiske mål. 

Vi kan iøvrigt stadig nå at blive 4'er imorgen, såfremt FCM vinder med 3-0 eller 4-1 :D
"At skabe chancer mod AGF er som at forsøge at tilrage sig klamydia i et kloster!!!"

Svar #368
Log ind for brugernavn

Sådan kan man se på det. Og det er sandt.

Man kan også sige, at vi uanset morgendagens kamps resultat står til at opnå den bedste placering ved TV-pengeudbetaling siden 2012!
Og at vi pt er i top 6. Og at vi dermed lige nu står til at indfri både vores sportslige og økonomiske mål.

Vi kan iøvrigt stadig nå at blive 4'er imorgen, såfremt FCM vinder med 3-0 eller 4-1 :D

Det er jo ikke sæsonpræstationen, jeg taler om. Men at det eneste hold i ligaen, der ikke har kunnet vinde en kamp, scorer 4 mål mod os på hjemmebane, vi brænder direktører på stribe, løber lidt trætte rundt og ikke præsterer 100% foran 22.175 tilskuere.
Nogen gange skal tingene bare siges, som det er: en lortepræstation som er vildt skuffende. Så den behøves du ikke at putte flødeskum ovenpå ved ikke at se på den seneste kamp. Den stinker alligevel.

Men.. de 13 første kampe ser totalt fine ud, men hvis vi ikke løfter os markant efter de seneste to kampe, hører vi ikke til i top 6 og kan hurtigt ligge nede omkring nr. 10.

Svar #369
Vi har nu mødt alle hold 1 gang.
De sidste 3 sæsoner har krævet minimum 35 points for at komme i Top 6.
Kigger vi på fordelingen af vores points, så er
30% mod Top 6 = 6 points
70% mod resten = 14 points
“At skabe chancer mod AGF er som at tilrage sig klamydia i et kloster”.... så pænt svært!
Jesper Simo i kampen 17.06.2020 mod FCN

Svar #370
30% mod Top 6 = 6 points

Det er spændende hvad der skal til i denne sæson men det ender vel over 35 points. Der er mange hold indenfor kort afstand - pt. er der stadigvæk kun 6 point imellem nr. 3 og 10 men det var der også sidste år. Der lå top 6 dog 2 point lavere end i år Stillingen, fra runde 1 2018/2019 til runde 13 2018/2019 - SuperStats

Et snit på 1,54 i hele sidste sæson have rakt til en 4 plads og er en fremgang på 0,16 i forhold til sidste sæsons runde 13 ;)

Fordelingen af point er vel ikke helt ved siden af, i forhold til fordelingen af kampe og en lille usikkerhed pga. de forholdsvis få kampe:-)
(5 kampe mod top 6 og 8 kampe mod resten).

Svar #371
30% mod Top 6 = 6 points

Man kan godt blive lidt bekymret for den måde pointene har fordelt sig, med
2 point i de første 5 kampe og så
18 point i de næste 6 kampe, og så igen
0 point i de seneste 2 kampe.

Det er ikke ligefrem stabilt.

Og tyder måske på et hold der kan slå alle på de bedste dage, og tabe til alle på de dårligste, og måske også på en trænerstab der ikke får alt det ud af en meget bred trup, som de burde? Lidt rotation ville nok kun gøre alle bedre.

DN giver indtryk af at være en cool og afslappet træner udadtil, men hans beslutninger under kampene giver mere et billede af en træner der ikke hviler i sig selv, og tager nogle meget konservative og forsigtige beslutninger med sine indskiftninger. Selvom han har en bred bænk, så ser man ham aldrig med en hurtig udskiftning når det ikke kører for en spiller. Han skifter også altid den samme spillertype ind, uanset om holdet har brug for enten noget mere offensiv eller defensiv power, så bliver en CB altid erstattet med en CB en CM med en CM osv.

Der mangler han noget selvtillid og erfaring synes jeg, noget mere rutine og tro på sig selv ville gøre at han kunne slippe tøjlerne lidt, og hjælpe holdet fra bænken når det ikke kører. Det må også betyde at der er spillere på bænken, der først bliver mere motiverede, så bliver frustrerede og til sidst bliver opgivende fordi de aldrig for en reel chance, uanset hvor ringe de gør det på banen. Samtidig er der spillere på banen der bliver lidt dovne, fordi de ved at de nok skal komme til at spille igen uanset hvor ringe de gør det.

Jeg synes snart trænerstaben skylder en rigtigt god træner præstation, hvor holdet er sat rigtigt op taktisk, er motiverede, og får hjælp fra bænken når der er brug for det, og ikke først når det er for sent.

Svar #372
Gaarde er fyret i AaB. Bestyrelsen har vel kigget på størrelsen af den check man står til at få udbetalt efter 13. runder og fundet ud af, at der er manglende sammenhæng mellem investering og afkast.

Svar #373
Gaarde er fyret i AaB. Bestyrelsen har vel kigget på størrelsen af den check man står til at få udbetalt efter 13. runder og fundet ud af, at der er manglende sammenhæng mellem investering og afkast.
Umiddelbart må man vel forvente at (endnu) et kommende underskud var afstemt på forhånd. Men man mener tilsyneladende ikke man får nok ud af de midler der stilles til rådighed.
Overraskende i min verden - især fordi ligaen er så tæt og små ting kan skubbe i dem forkerte retning.

Superliga-sportsdirektør stopper med øjeblikkelig virkning – Ekstra Bladet

Svar #374
Gaarde har vel stort set i ca  4 af de 6 år været upopulær blandt fans - og vist også nogen intern utilfredshed i klubben blandt sponsorer osv.

Plus klubben har fået ringe placeringer de seneste 3 år: 10 - 5 - 9 seneste 3 år og det kunne ligne en gentagelse i denne...

Sikkert ikke cool nok for en klub med en god selvforståelse efter 4 mesterskaber på 20 år.

Og kun 3 gange i mands minde er sluttet ringere end nr 7 (1991-idag) - to af de gange inden for sidste 3 år... med Gaarde. Trods økonomisk satsning sidste par år.

Indtil for 3 år siden var AaB en solstrålehistorie af de største - vel uden tvivl bedste sportslige præstation ift økonomi fra fra slut 80 til og med 2016.

Svar #375
Udlændinge er ofte udskældt, men ser ofte ud til at dem der henter gode udlændinge også ofte er tophold. Må dog aldrig blive som Bif sidste år (og tildels i år) synes jeg.

Lyngby har kun benyttet danske spillere

Svar #376
AGF ligger på 40%. Det er måske en kende højere end man kunne drømme om, men når målmand, vigtigste mand i forsvaret, vigtigste mand på midten og vigtigste mand i offensiven alle er udlændinge, der får rundt regnet fuld tid hver gang, så løber det selvfølgelig hurtigt op.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #377
Tv-giganter bliver slået sammen – Ekstra Bladet

Mon sammenlægningen af Viasat og Canal digital kommer til at byde på et opkøb af superligarettighederne og evt. landsholsrettighederne af Canal Digital, hvor viasat og Canal Digital så kan vise superligaen og landholdet på 1 streamingtjeneste samlet, og tilbyde folk at følge SL på færre kanaler??

Ville være fantastisk. Og værterne på eurosport kunne passende komme med over til canal digital.
Jeg er så træt af at superligaen er delt op i 2/3 viasat og 1/3 discovery uden samarbejde, og hvert sit monopol på kampene fra runde til runde. 
"At skabe chancer mod AGF er som at forsøge at tilrage sig klamydia i et kloster!!!"

Svar #378
Tv-giganter bliver slået sammen – Ekstra Bladet

Mon sammenlægningen af Viasat og Canal digital kommer til at byde på et opkøb af superligarettighederne og evt. landsholsrettighederne af Canal Digital, hvor viasat og Canal Digital så kan vise superligaen og landholdet på 1 streamingtjeneste samlet, og tilbyde folk at følge SL på færre kanaler??

Ville være fantastisk. Og værterne på eurosport kunne passende komme med over til canal digital.
Jeg er så træt af at superligaen er delt op i 2/3 viasat og 1/3 discovery uden samarbejde, og hvert sit monopol på kampene fra runde til runde.
Det er da muligt at det bliver knap så opdelt i forhold til værter/kommentatorer, men prisen bliver næppe lavere af monopoltilstande - tværtimod.

Svar #379
For interesserede er der mulighed for at købe Randers Sætter Superliga-klub til salg: Jagter millioner – Ekstra Bladet
Der er vel forbud mod satelitklubber, så JN kan ikke blive fristet:-)

Svar #381
De må nok ærgre sig lidt over at Vernon endte med at smutte til FCN...

Fire millioner i underskud er vel ikke så slemt og de havde da også stadig råd til ikke at sælge Saba til Brøndby for lidt håndører, men de kan vel også se hvor det bærer henad. Der er allerede nogle af de større klubber der ikke kan komme med i top-6 og med 12 hold kan man hurtigt ende i problemer når man måske har økonomi til 8.-10. pladsen.

Svar #382
Håber de finder en god køber til Randers - vigtigt vores 2. hold spiller på højt niveau ... haha

Vi rykker Saba, Egho og måske Marxen til sommer, hvis ikke Saba sælges til vestegnen.

Svar #383
Bryder mig ikke om udviklingen i ligaen lige nu. Vi ser ud til at være nede i en bølgedal endnu engang i denne sæson, og vi har et tæt og hårdt program i den næste uge. OB ser voldsomt stabile ud, og det er værre endnu, at RFC gør det samme. Dem havde jeg ikke lige regnet med, og de er lige nu foran 2-0 ude over BIF efter et kvarter.

Svar #384
Bryder mig ikke om udviklingen i ligaen lige nu. Vi ser ud til at være nede i en bølgedal endnu engang i denne sæson, og vi har et tæt og hårdt program i den næste uge. OB ser voldsomt stabile ud, og det er værre endnu, at RFC gør det samme. Dem havde jeg ikke lige regnet med, og de er lige nu foran 2-0 ude over BIF efter et kvarter.
Og så 2-2 efter en halv time og de har fået deres målmand smidt ud. Ligner maks 1 point til Randers i dag.

Svar #385
Med den vilde udvikling i RFCs kamp, kan vi selv med et etmålsnederlag forblive i top 6. Man kan se i runden, at det er klogt at holde sig fra udvisninger.

Svar #386
Der er lidt vildt så få kampe der ender uafgjort, det gør det ikke ligefrem nemmere at komme i top-6 og man kan hurtigt ryge ned i rækken.

Svar #387
Det er en virkeligt irriterende tendens. Det smadrer prognoserne på, at 35-36 points skulle være nok.

Svar #388
Der er lidt vildt så få kampe der ender uafgjort, det gør det ikke ligefrem nemmere at komme i top-6 og man kan hurtigt ryge ned i rækken.
I sidste sæson blev der fra runde 14 til runde 26 byttet 3 hold ud fra top 6.

I år er der 10 hold som minimum har 18 point, som sidste år gav en 6 plads efter 14 runder.

Spændingen er stor og det er godt nok tæt.

Svar #389
Point mod FCK vil godt nok lune.
Lige nu er top 6 tilbage på "drømmescenariet" set ud fra et økonomisk og tilskuermæssigt synspunkt.

Den chance skal vi ikke misse.
Det må dog også være i FCKs interesse at få os med, så hvis de nu lige gider at lægge sig ned i morgen ;-)

Svar #390
Er jeg den eneste, der finder udvisningen af RFC-målmand Patrik Carlgren meget, meget hårdt dømt?

Ifølge RFC-spillerne argumenterer dommeren med, at Carlgrens aktion er at sidestille med en stempling i hovedhøjde. Men det kan aldrig være rigtigt, for stemplinger foregår med fødderne og er aldrig tilladt - men Carlgren bruger hænderne i sit eget felt, hvad han godt må.

Ifølge kommentatorerne rører Carlgren ikke bolden. Men det er umuligt, for både Hedlund og bolden er i retning mod RFC-målet, da Carlgren går ud af sit mål - og Carlgrens aktion fører til, at bolden bevæger sig den anden vej og ender cirka 10 meter udenfor feltet, før den ligger stille. Med Hedlund i retning mod målet er det fysiologisk umuligt, at det er ham, der får bolden til at bevæge sig den modsatte vej. Det kan bolden kun gøre, fordi Carlgren bokser den derud.

Carlgren rører altså bolden, men han rører også Hedlund. Er der dermed straffespark? Situationen er ret usædvanlig, og jeg spørger, fordi jeg er oprigtigt i tvivl. Men det forekommer fair, at der godt kan være straffe, selvom Carlgren også spiller bolden.

Så lad os antage, at der faktisk er straffe. Spørgsmålet er nu, hvad der skal ske med Patrik Carlgren. I situationen tænker jeg, at alle udfald er mulige: Han kan få direkte rødt. Eller gult. Eller slet ingenting. Jeg er dog ret overrasket, da Carlgren bliver udvist.

Fratager han Hedlund en oplagt scoringschance? Nej, for han får jo bokset bolden væk, så allerede derfor er Hedlunds chance ikke 100 procent. Rammer han da Hedlund med vilje? Igen nej, for Carlgren rammer bolden - han er bare så uheldig, at han også rammer Hedlund.

For at afgøre, om rødt er retfærdigt, kan man desuden se på, om straffen står i rimeligt forhold til forseelsen. Med direkte rødt får straffen fire elementer: Brøndby får straffe. RFC skal spille 10 mod 11 i en time. RFC skal skifte målmand - og Carlgren får to dages karantæne.

Står den straf i et rimeligt forhold til den handling, som Carlgren begår? Nej vel? Det rigtige havde været straffe og gult - og advarslen kun hvis dommeren kan komme op med en bedre forklaring end at Carlgrens aktion kan sammenlignes med en stempling mod hovedet.

Svar #391
Det er Randers. Jeg er fuldstændig ligeglad om han får 10 dages karantæne.

Svar #392
Jeg så også umiddelbart situationen som at RFC keeperen var først på bolden, og at Hedlund derfor rammer ham lige så meget som det modsatte.

Men så hørte jeg thomasberg tude, og så ændrede jeg mening

Svar #393
Ifølge kommentatorerne rører Carlgren ikke bolden. Men det er umuligt, for både Hedlund og bolden er i retning mod RFC-målet, da Carlgren går ud af sit mål - og Carlgrens aktion fører til, at bolden bevæger sig den anden vej og ender cirka 10 meter udenfor feltet, før den ligger stille. Med Hedlund i retning mod målet er det fysiologisk umuligt, at det er ham, der får bolden til at bevæge sig den modsatte vej. Det kan bolden kun gøre, fordi Carlgren bokser den derud.
Jeg ser den også som om han rammer bolden, men i princippet kan han vel godt ramme Hedlund så hans hoved får bolden til at ryge udad. Reelt rammer han nok begge 'bolde'.

Jeg synes også det er lidt hårdt dømt, målmænd skal jo også have lov til at bokse til bolden, omvendt kan man sidestille det med at komme for sent i en tackling, hvor man også kan blive smidt ud selvom man rammer både bold og mand. Randers tuder ganske rigtigt en del over den, mener ikke den ville være blevet dømt i den anden ende og at de aldrig har marginalerne med sig i København. Der kan helt sikkert godt være kendelser Brøndby og FCK får med sig på pga pres fra tilskuerne, så det bringer mig egentlig bare tilbage til stadiondebatten, vi har også lidt at vinde på det punkt.

Svar #394
I sidste sæson blev der fra runde 14 til runde 26 byttet 3 hold ud fra top 6.

I år er der 10 hold som minimum har 18 point, som sidste år gav en 6 plads efter 14 runder.

Spændingen er stor og det er godt nok tæt.
Groft sagt er det hele lige to point over sidste sæson, bortset fra topholdet og de tre nederste. Det er på sin vis ikke alverden, men hvis man dobler op kan det jo ende med at der skal 40 point til top-6 mod de 36 sidste sæson og det er noget af en forskel. Hold op det vil være træls ikke at komme med hvis man har 38-39-40 point, så vi må gå efter mindst 40 på en eller anden måde. Det betyder så også at de to lidt dumme og meget dumme nederlag de sidste to kampe gør at vi kun akkurat er halvvejs pointmæssigt.

Svar #395
Er jeg den eneste, der finder udvisningen af RFC-målmand Patrik Carlgren meget, meget hårdt dømt?

Ifølge RFC-spillerne argumenterer dommeren med, at Carlgrens aktion er at sidestille med en stempling i hovedhøjde. Men det kan aldrig være rigtigt, for stemplinger foregår med fødderne og er aldrig tilladt - men Carlgren bruger hænderne i sit eget felt, hvad han godt må.

Carlgren rører altså bolden, men han rører også Hedlund. Er der dermed straffespark? Situationen er ret usædvanlig, og jeg spørger, fordi jeg er oprigtigt i tvivl. Men det forekommer fair, at der godt kan være straffe, selvom Carlgren også spiller bolden.

Så lad os antage, at der faktisk er straffe. Spørgsmålet er nu, hvad der skal ske med Patrik Carlgren. I situationen tænker jeg, at alle udfald er mulige: Han kan få direkte rødt. Eller gult. Eller slet ingenting. Jeg er dog ret overrasket, da Carlgren bliver udvist.

Fratager han Hedlund en oplagt scoringschance? Nej, for han får jo bokset bolden væk, så allerede derfor er Hedlunds chance ikke 100 procent. Rammer han da Hedlund med vilje? Igen nej, for Carlgren rammer bolden - han er bare så uheldig, at han også rammer Hedlund.

For at afgøre, om rødt er retfærdigt, kan man desuden se på, om straffen står i rimeligt forhold til forseelsen. Med direkte rødt får straffen fire elementer: Brøndby får straffe. RFC skal spille 10 mod 11 i en time. RFC skal skifte målmand - og Carlgren får to dages karantæne.

Står den straf i et rimeligt forhold til den handling, som Carlgren begår? Nej vel? Det rigtige havde været straffe og gult - og advarslen kun hvis dommeren kan komme op med en bedre forklaring end at Carlgrens aktion kan sammenlignes med en stempling mod hovedet.
  https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/nyheder/syv-mal-to-rode-kort-og-comeback-se-alt-fra-arets-kamp-mellem-brondby-og-randers-her
For mig ser det ud til BIF-spilleren rammer bolden først og spiller den væk fra målmanden - derefter kommer målmanden og rammer spiller/bold.
Udover det syntes jeg han skal smides direkte ud. Den kan ikke forsvares  med at man rammer bolden først, når man smækker en modstander lige i smasken med fuld kraft. Det er hensynsløst, over stregen og kan i værste fald invalidere modspilleren. Jeg kan egentlig slet ikke forstå den skal diskuteres men måske jeg er blevet for blød på mine gamle dage:-)

Svar #396
Der er rødt.
Utilladelig spillemåde, §12
Læs den.
Der er Så rigelige muligheder for det røde kort!!!
Unødig stor kraft, hensynsløst, satset, slår,  fysisk kontakt, bremser en modspiller med fysisk kontakt, spiller på en måde der er farlig,.
Jamen det er jo bare at vælge hvilke ordlyd der skal bruges som begrundelse. Ingen tvivl der.

Det er ikke en hetz mod RFC og TT-Tudefjæs. Nej det er lige efter bogen: målmanden må ikke slå folk til jorden for at få fat på bolden eller for at forhindre spillet i at fortsætte. Forsætligt eller ufortsætligt.

Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #397
Jeg så også umiddelbart situationen som at RFC keeperen var først på bolden, og at Hedlund derfor rammer ham lige så meget som det modsatte.

Men så hørte jeg thomasberg tude, og så ændrede jeg mening
Ahahahahahahhaa!!!!! Tak for dén! Det gav en fin start på dagen.
Jeg har det faktisk præcis sådan ret ofte - både med Revisor-Thomas og Proces-Glen.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #398
Fint at Randers og SE begynder at gå lidt i stå. Kunne godt se dem falde lidt tilbage. Brøndby må man antage rammer noget form, og nok skal sikre sig top 6. Så de må egentlig godt bare gøre rent bord imod de andre top 6 bejlere.

OB kan jeg også godt se stikke lidt af.

Så er der 2 pladser tilbage blandt os, AaB, FCN og sikkert en enkelt darkhorse mere. Måske Randers.

Point i aften vil gøre at vi i en svær runde øger med 1 point. Ret vildt. KSDH!

Svar #399
Det er aldrig et argument Carlgren eller andre rører bolden først.

Det er et overfald som alle ugens dage skal give direkte rødt. Jeg har i øvrigt heller ikke se en eneste eks dommer på SoMe sige andet. Voldsomheden er det helt afgørende, hverken om Carlgren rammer bolden eller kommer først.

Brian Thuesen
@brianthuesen
·
15 t
Jeg husker også argumentet fra barndommen, når man spillede bold i haven og flækkede en anden midt over. "Men jeg ramte bolden først".

Kenn L. Hansen
@HansenKenn
Svarer
@brianthuesen
Ja, det er en udbredt misforståelse.

Det er en af de største myter i fodboldloven, at det er et argument mod rødt kort, men det hjælper heller ikke på misforståelsen når såkaldte fodboldeksperter evig og altid siger "der er ikke rødt, for han rammer bolden".
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Simple Audio Video Embedder