Spring til hovedindholdet
Emne: Superligaen 2019/2020 (Læst 14868 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Superligaen 2019/2020

Svar #201
Crazy som FCK er i anden liga og lige smider 18 mio for Santos som godt nok har haft svært ved at lave mange mål i Malaga, men scorede i hver anden kamp som helt ung i River Plate og igen i Gijon i la liga 2 da han var udlejet.

Synes stadig godt vi kan sige vi "reelt" kun har spillet 3 kampe denne sæson og fået 4 point. Vi må se når alle har spillet 13. runder.

Svar #202
Man kan nok ikke bruge det til så meget..

Men så at danskfodbold.com eller en anden af de "store" havde AGF som dem der er skabt 3.færrest chancer imod.
Vi er pt dem med 3.færrest mål imod, kun FCK og FCM er bedre.

Og så er der denne her:
https://twitter.com/tapinfodbold/status/1164200160798412801?s=20

I den "officielle" table of justice fra tapinfodbold ligger AGF på 4. pladsen efter FCK, AAB og BIF.
Så ift snakken om hvor mange point vi mangler, og ift hvad spillet har været til, så er 4,4 point bagud = det vi har spillet til ift table of justice i tapins system, mens vi ud fra den "normale" regnemetode kan sige at man skal lave 1,35 point/snit/runde for at komme i top 6, hvor vi dermed på den konto er 3,1 point bagud. Men der har vi mødt både FCK og FCM, hvilket bare gør den beregning endnu mere "ubrugelig her med kun 6 runder spillet. H

Det er i øvrigt sjældent at 6.pladsen har hele 9 point i runde 6. AGF er det hold med største pointforskel ift det vi havde "fortjent" i table of justice. 

Svar #203
Crazy som FCK er i anden liga og lige smider 18 mio for Santos som godt nok har haft svært ved at lave mange mål i Malaga, men scorede i hver anden kamp som helt ung i River Plate og igen i Gijon i la liga 2 da han var udlejet.

Synes stadig godt vi kan sige vi "reelt" kun har spillet 3 kampe denne sæson og fået 4 point. Vi må se når alle har spillet 13. runder.

Ja, de er reelt i en helt anden liga, selvom vi skal kunne overraske og tage point en gang imellem. Det er en forskel der bare vokser og vokser og derfor tror jeg også Dan Hammers 300 mio allerede er blevet for lidt. Vi holder ikke længere selv stille på perronen, men bevæger os i den rigtige retning og kan begynde at overhale nogle af de andre bumletog, men FCK og FCM kører med nogle helt andre motorer og forsvinder i horisonten hvis vi ikke enten får hældt mere og mere kul på i kraft af nogle vildere og vildere salg eller der kommer en jerbanemogul med en større motor til os.

Svar #204
Med 300 mio kan vi i hvert fald investere i transfers og løn, så vi kan ligge på linje med fcm og bif og komme med i den sjove ende og kampen om guldet (og overraske ind i mellem som fcm). Komme i Europa. Blive mere attraktiv for sponsor, tilskuere, spillere og lave større transfers.

FCN er klart nr 4, men har store nok problemer med at holde den placering fordi det hviler på mange spillersalg heletiden. Den vej de har valgt bliver den nok ved med at ende der omkring 4-6.

Lige nu sidder vi som blødmellemvare 5-6-7 sammen med OB og AaB der dog de sidste to år har øget investeringerne - hvilket jeg også har lavet link om i tråden med "hvert 3. år i top 6".

AGF går modsat de to andre efter stabilitet i økonomien. Men har heller ikke AaBs over 70 mio på bogen (selv efter seneste minus på 13 mio) og heller ikke en Niels Thorborg der bare lige selv smed 60 mio ind i foråret og nok gør det igen.  Når AGF har været ude og samle så store beløb ind har det været hos en bred kreds.

Men med lidt held kan vi godt snyde OB og AaB alligevel og tage 5-6 pladsen. Der er marginale forskelle i budget og aktuel trup.

Svar #205
Det der er så irriterende er, at vi har såmænd rigeligt med millionærer og milliardærer i Aarhus. De interesserer sig bare for alt muligt andet end fodbold :-(

Svar #206
Ja mega irriterende, men man kan håbe at AGF med nuværende finpudsning af hele klubben - hele vejen rundt er ved at gøre klar til være attraktiv for investors.

De kommende 5 kampe kommer til at give et godt fingerpeg om vi kan snyde os i top6:

Vi får alletiders chance når vi 15-20-29 sept har AaB, OB og FCN - tre 6 pointskampe.
Kunne være lækkert hvis vi får 4 p mod bif og Efb inden.

Svar #207
Med 300 mio kan vi i hvert fald investere i transfers og løn, så vi kan ligge på linje med fcm og bif og komme med i den sjove ende og kampen om guldet (og overraske ind i mellem som fcm). Komme i Europa. Blive mere attraktiv for sponsor, tilskuere, spillere og lave større transfers.

Ja, det vil stadig være et kæmpe boost og kunne skabe en langt bedre platform at udvikle sig yderligere på. Det er bare ikke et helt vildt beløb når man tænker på hvad FCK og FCM sælger for løbende og tanken er vel heller ikke at man så fyrer 300 mio af på et par sæsoner. Men altså, det gjorde mig ikke noget hvis nogen lagde 300 mio i klubben :)

FCN er klart nr 4, men har store nok problemer med at holde den placering fordi det hviler på mange spillersalg heletiden. Den vej de har valgt bliver den nok ved med at ende der omkring 4-6.

Man kan frygte at de efterhånden opbygger en pengebeholdning der gør at de kan holde lidt længere på nogle af spillerne og dermed både få større sportslig succes og endnu større salg. De har måske ikke helt grundlag for at overhale FCK, men i øjeblikket øger de også afstanden økonomisk til os, så der skal mere og mere til for at overhale dem.
AGF går modsat de to andre efter stabilitet i økonomien. Men har heller ikke AaBs over 70 mio på bogen (selv efter seneste minus på 13 mio) og heller ikke en Niels Thorborg der bare lige selv smed 60 mio ind i foråret og nok gør det igen.  Når AGF har været ude og samle så store beløb ind har det været hos en bred kreds.

Men med lidt held kan vi godt snyde OB og AaB alligevel og tage 5-6 pladsen. Der er marginale forskelle i budget og aktuel trup.

Ja, sportsligt ser det tæt ud. AGF ser samtidig ud til grundlæggende at være det bedste sted økonomisk af de tre og kan rykke fra hvis der kommer det her indskud udefra. Så længe Thorborg smider penge i OB er det dog ikke et problem at de kører med underskud.

Jeg er ret fortrøstningsfuld ift de to, især når man tænker på hvor langt bagud vi reelt har været på en hel del punkter for bare nogle få år siden. Det er dog rigtigt at den helt gode forretning forudsætter at man ligger helt i toppen og der er problemet at der er en del om buddet vi skal overhale.

Svar #208
Ifølge virk.dk havde FCN en omsætning på 132 mill. og en egenkapital på 53 mill. sidste år.

Svar #209
Ligepræcis - vigtig pointe, at OB og AaB har kørt med overforbrug for at have nogenlunde samme trup som os, der har fået balance i tingene, Og det er er inden Stage-salget,

Vi er bl,a. bedre på sponsor-indtægter hvor vi er på en delt 2. plads sammen med Brøndby. Så man må sige at på den baggrund har ledelsen skabt en flot og unik platform, hvis der kommer nogle tunge drenge forbi og køber sig ind i bestyrelsen.

Svar #212
På trods af underskud har AaB midler til at fortsætte oprustningen Officielt: AaB henter gammel kending hjem – Ekstra Bladet

Mon ikke de har en plan om at sælge Okore i dette vindue?
Kan sgu ikke være meget de kan få for ham. Ikke ligefrem fordi han har domineret Superligaen de seneste par sæsoner.

Svar #213
På trods af underskud har AaB midler til at fortsætte oprustningen Officielt: AaB henter gammel kending hjem – Ekstra Bladet

Ja Allan Gaarde er ved at have sat et konkurrencedygtigt hold sammen i AaB, OB virker også meget solide, og FC Nordsjælland virker igen igen overhovedet ikke svækket af de mange salg. Så top 6 bliver vanskeligere end nogensinde.

Svar #214

Mon ikke de har en plan om at sælge Okore i dette vindue?
Kan sgu ikke være meget de kan få for ham. Ikke ligefrem fordi han har domineret Superligaen de seneste par sæsoner.
Jeg syntes det lød vildt, da de krævede 15 mio. for ham.

Det kan ikke passe med sådan en pris, for en spiller der i bedste fald har leveret på middel niveau (Alternativt har han spillet super godt i de kampe jeg ikke har set).

Svar #215
Mon ikke de 15 mio er til forhandling ;-) de skal også bare have ca. 5 mio for ham, så går i nul - og han har kun kostet lønnen.

Han er stadig en dygtig spiller med et godt navn, har vel også lidt lidt af AaBs manglende succes og efterslæb efter bænkevarmer i Villa og FCK.

Svar #216
Sidder med en klar forudanelse: Hvis Backman holder sig skadesfri resten af 19/20 sæsonen og man ikke sælger Bundu, ender vi stensikkert i top 6. Ja, kan måske endda spille med om medaljer. Alle andre ulykker tror jeg vi kan klare. Men ikke dem 😉.

Svar #218
Alle andre ulykker tror jeg vi kan klare. Men ikke dem 😉.
Jeg ville nu også blive noget nervøs, hvis Eskelinen eller Munksgaard ryger ud i længere tid. Egentligt også Amini.

AaB er ved at skille Horsens ad med 0-5, OB har også været stærke, og FC Nordsjælland har været i top 6 hvert år. Så det er lige før det er Brøndby man skal fortrænge for at komme i top 6. Duncan er meget ung, og vil have udsving, Patrick Mortensen er ikke rigtigt kommet igang endnu, Jon D Thorsteinsson viste også udsving sidste år i Vendsyssel og vi har fortsat ikke set en serie af kampe hvor offensiven har vist skarphed. Så jeg tager bestemt ikke top 6 for givet, selvom Brøndby fik røvfuld i går.

Svar #219
Alle andre ulykker tror jeg vi kan klare. Men ikke dem 😉.
 Jeg ville nu også blive noget nervøs, hvis Eskelinen eller Munksgaard ryger ud i længere tid. Egentligt også Amini.

AaB er ved at skille Horsens ad med 0-5, OB har også været stærke, og FC Nordsjælland har været i top 6 hvert år. Så det er lige før det er Brøndby man skal fortrænge for at komme i top 6. Duncan er meget ung, og vil have udsving, Patrick Mortensen er ikke rigtigt kommet igang endnu, Jon D Thorsteinsson viste også udsving sidste år i Vendsyssel og vi har fortsat ikke set en serie af kampe hvor offensiven har vist skarphed. Så jeg tager bestemt ikke top 6 for givet, selvom Brøndby fik røvfuld i går.
Må håbe AaB snart får et bud på Lukas Andersen de ikke kan sige nej til. 2 mål og 2 assists i dag. Vel ligaens bedste spiller pt. og holder nærmest ene mand gang i AaBs offensiv.

Svar #220
Iflg. Superliga Indefra så har AaBs bestyrelse pålagt Gaarde at han skal sælge, ja faktisk fik Gaarde oprindelig nej til at hente Thelander før der blev solgt, men fordi OB meldte sig på banen, gav bestyrelsen lov til at hente Gaarde.
Oplagt vil være Okore, men nok ingen tvivl om, hvis der kommer et meget stort bud på Lucas Andersen, så bliver han nok solgt.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #221
hvis der kommer et meget stort bud på Lucas Andersen, så bliver han nok solgt.
Vil han gerne sælges igen eller vil han hellere fortsætte i Aab lidt endnu?

Svar #223
Katastrofe-regnskab: Brøndby bløder – Ekstra Bladet

Hold da op. 63-73 mill kr i forventet underskud. Med det forbrug, skal de snart bruge en ny mæcen.
Det er vildt de kan blive ved men allligevel siger rygterne at de vil være agressive på transfermarkedet.

De forsøger tilsyneladende at lave det "hop", hvor man investerer i truppen for at få den med i toppen og derefter skal/bør man kunne leve af spillersalg mv. Problemet er at de skifter ledende personer oftere end vi gør i GF og der ingen tålmodighed er. Gad vide om det ikke er sidste skud med Carsten V. Jensen men spørgsmålet er hvor lang tid og hvor mange midler han får......

Gad vide hvor mange penge der historisk er skudt ind i BIF af Kasi-Jesper og Jan Bech?

Svar #225
Der er odds ~200 på BIF-nedrykning.. Just saying  O:)

Svar #226
Katastrofe-regnskab: Brøndby bløder – Ekstra Bladet

Hold da op. 63-73 mill kr i forventet underskud. Med det forbrug, skal de snart bruge en ny mæcen.
Det er vildt de kan blive ved men allligevel siger rygterne at de vil være agressive på transfermarkedet.

De forsøger tilsyneladende at lave det "hop", hvor man investerer i truppen for at få den med i toppen og derefter skal/bør man kunne leve af spillersalg mv. Problemet er at de skifter ledende personer oftere end vi gør i GF og der ingen tålmodighed er. Gad vide om det ikke er sidste skud med Carsten V. Jensen men spørgsmålet er hvor lang tid og hvor mange midler han får......

Gad vide hvor mange penge der historisk er skudt ind i BIF af Kasi-Jesper og Jan Bech?
Tja, de har jo en emission i omegnen af 100 mill. ca. hvert 3. år. Så længe investorerne ikke bliver umyndiggjort (deres arvinger kunne sikkert godt ønske det), fortsætter det vel. Det er jo ikke forbudt at smide penge i rendestenen, hvis man har nok af dem. På den anden side kunne DBU vel stille nogle krav om, at uanset emissioner må en klub max. have et fastsat underskud. Lidt mærkeligt at tænke på, at FC Roskilde var nær konkurs og måtte opgive fuldtidsprofessionalisme på grund af et minus på 3,5 mill.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #227
De må da snart komme i problemer angående FFP.

Svar #228
Jeg fik samme tanke og begyndte lige at læse op på det, men det er lidt uklart hvordan og hvornår det kan give problemer i det her tilfælde. Jeg ved heller ikke om det vil være godt for os, vi skal jo også gerne rejse nogle penge på et tidspunkt (selvom investeringen i stadion måske ikke tæller med på samme måde, håber jeg meget på lidt ekstra til spillerbudgettet og måske risiko for nogle år med underskud for at løfte det hele lidt op.)

Jan Bech har lovet at holde hånden under dem til 2020. Hvis det er en slags deadline når CV nok ikke at vende skuden inden da.

Svar #229
Jeg fik samme tanke og begyndte lige at læse op på det, men det er lidt uklart hvordan og hvornår det kan give problemer i det her tilfælde. Jeg ved heller ikke om det vil være godt for os, vi skal jo også gerne rejse nogle penge på et tidspunkt (selvom investeringen i stadion måske ikke tæller med på samme måde, håber jeg meget på lidt ekstra til spillerbudgettet og måske risiko for nogle år med underskud for at løfte det hele lidt op.)

Jan Bech har lovet at holde hånden under dem til 2020. Hvis det er en slags deadline når CV nok ikke at vende skuden inden da.

Normal vis handler FFP vel om hvor mange aktiver klubben har, i forhold til hvor stort et forbrug, og her har Brøndby jo et stadion til flere 100 mio at trække på. Problemet med AGFs kommende investering i stadion, er at der investeres i kommunens bygninger. Det betyder vel i princippet at værdien af investeringen ikke kan medregnes i FFP, så der er Brøndby bedre stillet.

Svar #230
Normal vis handler FFP vel om hvor mange aktiver klubben har, i forhold til hvor stort et forbrug, og her har Brøndby jo et stadion til flere 100 mio at trække på. Problemet med AGFs kommende investering i stadion, er at der investeres i kommunens bygninger. Det betyder vel i princippet at værdien af investeringen ikke kan medregnes i FFP, så der er Brøndby bedre stillet.
Det giver vel en ejerandel eller noget der kan modregnes i lejen over nogle år? Vi skal vel ikke leje de VIP-faciliteter vi selv har betalt. Jeg ville også forvente at kommunen skulle betale noget af det tilbage vi allerede har investeret hvis de fx selv bare overtager stadion - hvis ikke det allerede er gjort via den nuværende aftale. Det kunne måske så ende med at indgå i en aftale man laver om noget kommunal jord klubben skal bruge til en bane eller lignende.

Svar #231
Jeg tror ikke, at BIF har problemer i forhold  til FFP og hvis de endeligt får det, gælder det kun europæiske klubturneringer.

BIF's bekymring er ikke FFP eller pludselig konkurs (de skal nok overleve), men der er dog den risiko, at Jan Bech pludseligt stopper strømmen og så bliver det en stram nedskæring og deraf sportslige konsekvenser, der venter. Med mindre selvfølgeligt, at andre rigmænd har samme engagement.

Svar #232
Det giver vel en ejerandel eller noget der kan modregnes i lejen over nogle år? Vi skal vel ikke leje de VIP-faciliteter vi selv har betalt. Jeg ville også forvente at kommunen skulle betale noget af det tilbage vi allerede har investeret hvis de fx selv bare overtager stadion - hvis ikke det allerede er gjort via den nuværende aftale. Det kunne måske så ende med at indgå i en aftale man laver om noget kommunal jord klubben skal bruge til en bane eller lignende.

En VIP lounge vil være en AGF ejet ejerlejlighed i et kommunalt ejet stadionkompleks

Svar #233

En VIP lounge vil være en AGF ejet ejerlejlighed i et kommunalt ejet stadionkompleks

Det er dog vanskeligt at værdisætte en sådan, da den ikke kan sælges på markedsvilkår når den er bygget i en kommunalt eget bygning, men jeg forstår hvad du mener.

Svar #234
Det er dog vanskeligt at værdisætte en sådan, da den ikke kan sælges på markedsvilkår når den er bygget i en kommunalt eget bygning, men jeg forstår hvad du mener.
Hvis det skal rives ned bliver det hele vel fastsat til kr 0, - , men hvis nu AGF flytter et helt andet sted hen må kommunen jo købe AGF's andel. Eller betale leje til AGF hvis man vil bruge VIP-faciliteterne. Hvis det ikke et nøje specificeret hvad AGF ejer må det være en procentdel som kommunen skal købe eller leje. Det er måske svært at fastsætte værdien ved et salg, men der er vel måder at gøre det på ud fra hvad det koster at opføre, tilstand og hvilke indtægter det kan generere, og klubben kan vel i det mindste få en god del af investeringen tilbage. Hvis ikke kommunen bare siger OK, så er den del lukket af, der kommer alligevel ikke nogen og ser atletik.

Svar #235
OB-SønderJyske= den kedeligste kamp - og dårligst spillede jeg har set meget længe. Hold kæft begge hold var pivringe - 0-0   godt resultat for os

Svar #236
Så er transfervinduet smækket i og vi kan begynde at spekulere eller fantasere om, hvem der har potentiale til top 6. Silkeborg, Lyngby, Hobro, Randers og Horsens ser ikke ud til at have styrket sig og får det svært. FCK og Fcm ser sikre ud. Så er der 7 tilbage til 4 pladser. Her ser jeg os som stærk kandidat ud fra udviklingen de seneste uger . OB  og AAB ser også stærke ud, så måske får Brøndby og FCN det svært i konkurrencen med Esbjerg?

Svar #237
Det er stadig meget tidligt, og vi har igen en sæson, hvor alle slår alle bortset fra, at FCK og FCM slår...alle. 🙂 På den nuværende sjetteplads har vi to point op til tredjepladsen, men også kun tre point ned til Hobro på 12. pladsen.

Næsten alle kan få momentum, og lige nu er jeg faktisk kun parat til at udelukke, at SIF kan komme i top-6. Selv Esbjerg på 13. pladsen kan rette skuden op, deres hold er tæt på identisk med det, der lige tog bronze.

Horsens har en målscore som et ægte bundhold (7-16), men 0-5 mod AaB chipper tungt ind, og ligesom Lyngby har Horsens en pointmæssig fordel derhen, at de enten vinder eller taber (tre vundne, fem tabte for begge indtil nu).,Kan et af holdene, mest sandsynligt Lyngby, begynde at veksle smalle nederlag til sejre, begynder det hurtigt at ligne noget i tabellen.

Hobro var svære at score imod, ikke mindst i starten af sæsonen. Meget kan man sige om Peter Sørensen, men han kan som regel organisere en stram defensiv, og kan de lukke endnu mere af og få gang i de offensive folk, kan Hobro også blande sig fra baghjul. Randers har indtil nu underpræsteret, det behøver heller ikke at vare ved, og særligt i starten lignede det også, at Glen har sat rimelig skik på SønderjyskE.

Selvfølgelig er alles chancer ikke lige store. FCK og FCM er stensikre, og lige nu ligner det så, at AaB, OB, BIF, FCN og os selv kan komme til at kæmpe om de fire sidste. Pil op til os og AaB i det ræs lige nu, FCN og OB er også på rimelig sikker kurs, mens Brøndby lige nu virker mest sårbare og svagest. Som vi selv viste, kan man p.t.stække Brøndby ved “bare” at sætte Kaiser og Wilczek ud af spillet. Men de har også voldsomt mange skader lige nu, og vi er stadig så tidligt på sæsonen, at man ikke skal lægge alverden i øjebliksbilleder.

Svar #239
Stærk analyse Jakob.

Enig Peter Sørensen kan noget med at organisere et hold defensivt, men faktisk også skabe noget offensivt. Han var dygtig i AGF og Silkeborg indtil han sled det op. Især i AGF.

Utroligt så ringe bif er med deres økonomiske overlegenhed, men en del af økonomien er bundet op i få ekstremt dyre spillere som de to du nævner og en skadet Mukthar (som dog nok kan spille 75 min efter landskamps pausen) - det vil give dem meget, hvis han rammer en okay form.

Men også økonomi bundet op i høj løn og dyre transfers til indkøb udefra - som ikke leverer varen nok:

Fisker som har været meget skadet,
Vigen og Tibbling - dog begge stærk i perioder sidste par år.
Gammelby de vil af med
Børkeelt dog lige kommet - men nordmænd er ofte overvurderet generelt
Mensah skade på skade - og nu igen
Uhre som slet ikke får en reel chance, selvom han har et fantastisk målsnit i bif pr minut
Flere udlændinge generelt der har været for la la ift løn og transfers.
Også en del unge spillere som skal spilles ind.

Puha for en udfordring for hele ledelsen på vestegnen. Det så ellers fantastisk ud for 1½ år siden, hvor guldet var så tæt på.

Fodbold er et forunderligt spil...

Svar #240
Enig i, at BIF er stærkt udfordret. Niels F. ser allerede slidt ud. Jeg tror ikke, at de er i top 6 ved vinterpausen, men så kommer der vel en mand med en papkasse. Ellers er det svært at vurdere, hvem der reelt er styrket efter diverse transfers. Klubberne har jo handlet mellem 7 og 13 spillere. Meget afhænger nu af, hvordan trænerne blander kortene med omkring 100 nye spillere i Suppen.

Svar #241
Enig i, at BIF er stærkt udfordret. Niels F. ser allerede slidt ud. Jeg tror ikke, at de er i top 6 ved vinterpausen, men så kommer der vel en mand med en papkasse. Ellers er det svært at vurdere, hvem der reelt er styrket efter diverse transfers. Klubberne har jo handlet mellem 7 og 13 spillere. Meget afhænger nu af, hvordan trænerne blander kortene med omkring 100 nye spillere i Suppen.
Spændende hvordan deres kamp mod FCN går i dag - det kan vel bringe max pres på Niels F, hvis den tabes. For min skyld må de nu hellere spille uafgjort, så kan vi vel beholde 3 pladsen i en runde:-) Det vil betyde, at der for nuværende kun vil være 4 point mellem nr. 3 og nr. 11.

Overraskende at Hobro slår Fck med 2-1 i dag.

Svar #242
Hobro-sejr over FCK. Vores uafgjorte i 1. runde begynder efterhånden at ligne et ok resultat. Men FCK sejler da godt nok lidt lige for tiden. Det var nu vi skulle møde dem.

Svar #243
Er det virkeligt.... ?
Har vi kun lukket 6 mål ind i 9 kampe?
0 de sidste fem.
Vi har haft FCK i Parken og Bøbø på Pestegnen. Muh hjemme.
Det er svært at bevare pessimismen.

Svar #244
Det er ret vildt, at der trods alt kun er 3 point mellem AGF på en 4. plads og Hobro på 10.-pladsen, og der er stadigt kun 5 point ned til Lyngby på en 12. plads (i år: nedrykning). For ca. 10 af de 14 hold i Superligaen så er to sejre, hhv. to nederlag i træk stadigt mere eller mindre forskellen på at ligge mellem de øverste eller nederste fire hold i rækken.

17 runder tilbage af grundspillet - stadigt masser af spænding.

Svar #245
Det er ret vildt, at der trods alt kun er 3 point mellem AGF på en 4. plads og Hobro på 10.-pladsen, og der er stadigt kun 5 point ned til Lyngby på en 12. plads (i år: nedrykning)
@Mikkel_K‍ 

Der er INTET der tyder på, at dette års liga ikke bliver lige så tæt, hvis ikke tættere i år. FCK smider point de ikke gjorde sidste år, og FCM har været mere til at tale med, omend de er sluppet igennem med sejre alligevel, og er forstærket og mere sammenspillede nu.

Og når hold som EfB ikke kan holde kadencen, så kan hold som AGF/OB/Hobro måske istedet. (OB lå jo nummer 13 sidste år ved nuværende tidspunkt), Så vi må se hvordan det hele ser ud efter 13 runder, hvor halvdelen af ligaen er spillet (ca. ved juletid). Er vi stadig i top 6 der, så tror jeg selv de sidste kommer med på vognen og tror på sagen.

Men jeg ser absolut ingen grund til at tælle point NEDAF til lige nu. Og der er intet i det AGF præsterede imod BIF og AaB der gør, at vi bør få armene ned her dagen efter. Bund/midterkampene imod Horsens, Esbjerg, Lyngby, SøE og Hobro har været mindre kønne, og vi har vundet 2, spilet to uafgjort og tabt en af dem. Vi så ikke skide godt spil i hele kampen i nogen af de fem kampe. Men de har givet 8 point i 5 kampe = 1,6 i snit. Dertil har vi spillet 4 "topkampe" imod FCK, FCM, BIF og AAB, hvor vi har vundet 2 og tabt 2 = 1,5 point i snit.

Lavede man 1,5 point i snit sidste år, så lå man nummer 4 efter grundspillet. Og normalvist laver man flere point imod bund/midterholdene, og når ikke helt snittet imod topholdene. Men 3 point imod BIF tæller mere end 3 point imod Lyngby hvis man skal i top 6 med BIF. Og omvendt tæller 3 point imod Lyngby mere end 3 point imod BIF hvis man kommer i slutspillet med Lyngby. 

Så hvis vi kommer i top 6 vinder vi pt over de helt rigtige modstandere, og taber til/sætter point modstandere som vi enten umuligt kan hente og er uden for rækkevidde (FCK/FCM), og som vi ikke bør kunne hentes af set over sæsonen (Hobro/SøE/Lyngby)

Vi er på top 6-kurs endnu, og vi kan fortsætte i samme rille. Intet behøver blive lavet om. Så se ikke på hvem vi taber til/ikke vinder over, men hvem vi vinder over som vi ikke plejer vinde over. Pointene tæller uanset hvor de laves.

Svar #246
Det nye tv koncept Parlamentet ligner noget, der får meget svært ved at komme op at flyve. Der skal castes nogle helt specielle typer, der både har humor, en skarp replik, noget faglig viden et cetera. Både repræsentanten for AaB og FCM lignede mest af alt en parodi på sig selv. JK fra GF og den kvindelige BIF fan værgede for sig på bedste vis og undgik at falde igennem.
Når man sammenligner med diverse podcasts er der godt nok langt igen, hvis det skal samle interesse. Har lige hørt hele Medianos seneste udsendelse og her var der faktisk noget, man blev lidt klogere på. Det var der ikke på TV.

Svar #248
Lykken er:

- At kunne kigge opad i tabellen.
- At kunne tænke “Skal FCK-FCM helst ende uafgjort, eller er vi bedre tjent med FCM-sejr, fordi vi måske godt kan hente FCK?”.
- At kunne være ligeglad med resultatet af Silkeborg-Lyngby.
- At kunne nøjes med at følge 1. division med et kvart øje, ikke længere med tanken “Hvem vil vi helst møde i playoff, hvis det kommer dertil?”.
- At turde tro på, at vi stadig har det bedste til gode.

Svar #249

- At kunne tænke “Skal FCK-FCM helst ende uafgjort, eller er vi bedre tjent med FCM-sejr, fordi vi måske godt kan hente FCK?”.

Som der var en der jokede med på twitter - hvis FCK tager point fra FCM i aften, så kan vi selv afgøre mesterskabet  ;)

Simple Audio Video Embedder