Spring til hovedindholdet
Emne: Superligaen 2019/2020 (Læst 10839 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Superligaen 2019/2020

Svar #100
Skulle det heller ikke se ud til at lykkedes denne gang er jeg overbevist om at træneren efter juleferien ikke hedder David Nielsen, alene fordi at mislykkedes det igen MED David i spidsen så peger pilen på PC/Jacob og det vil de da for en hver pris undgå. Det betyder så også at vi er tilbage til at vi, i AGF, ikke gør tingene færdige.

Det kommer nok lidt an på baggrunden, men sædet bliver i hvert fald varmt og nok primært under David, hvis vi misser top 6 igen. Som vi ved nu var det bestyrelsen selv, der ødelagde vores efterår sidste år, hvilket endte med at koste os top 6. I år er det svært at forestille sig lignende undskyldninger.

MEN det kommer også an på udviklingen i spillet. David har givet os det vi har sukket efter i mange år - nemlig stabilitet. Men han mangler at vise, at han kan bygge oven på det, så vi kort og godt får et bedre spillende hold. Kommer den udvikling tror jeg godt han kan overleve at misse top 6 (selvom det er svært at se os gøre det med samme bundniveau og et højere topniveau). Men er kurven bare flad tror jeg også han ryger ud ved en misset top 6.

Svar #101
Skulle det heller ikke se ud til at lykkedes denne gang er jeg overbevist om at træneren efter juleferien ikke hedder David Nielsen, alene fordi at mislykkedes det igen MED David i spidsen så peger pilen på PC/Jacob og det vil de da for en hver pris undgå. Det betyder så også at vi er tilbage til at vi, i AGF, ikke gør tingene færdige.
  MEN det kommer også an på udviklingen i spillet. David har givet os det vi har sukket efter i mange år - nemlig stabilitet. Men han mangler at vise, at han kan bygge oven på det, så vi kort og godt får et bedre spillende hold. Kommer den udvikling tror jeg godt han kan overleve at misse top 6 (selvom det er svært at se os gøre det med samme bundniveau og et højere topniveau). Men er kurven bare flad tror jeg også han ryger ud ved en misset top 6.

Enig.

Altså jeg synes han stabiliserede AGF i foråret 2018, der endte med en flot 7.plads og EL-playoff-finale. Flot fordi det blev gjort flot, og fordi vi tabte så lidt, og spillede godt, enddog rigtig godt til tider.

Men man bygger ikke oven på det ved at lade Pusic gå, og sælge Junker, og hente en ukendt ind, som intet har bevist på seniorniveau. Og da Grabara ikke kom til i sommers pga en bøjet finger hos en LFC-keeper, så stod vi uden angriber, og med en målmand man havde forsøgt erstattet/opgraderet. Og det er jo David der skal stå med det. Ikke PC, ikke bestyrelsen. Men jeg er rigtig glad for at bestyrelsen også udadtil har udvist forståelse for, at det var fuldstændigt uholdbart. Og som jeg hørte PC snakke om sidste sommer, så var vinter 2019, og sommer 2019 unikke vinduer for AGF i hans perspektiv. Så jeg tror helt klart, at de kigger anderledes på denne sæson end sidste ift en vurdering af David.

Så jeg ser sådan på det, at David skal i gang med sin første sæson, hvor han ikke overtager et efterslæb, og første gang han står til at kunne spille en sæson med en fuld trup. (forudsat at vi ikke sælger nogen nu). Selvom Amini ikke forlænger, så har vi ham sæsonen ud. Og det er egentlig dejligt at kunne se, at INGEN har udløb til vinter (som jeg har forstået det). Dermed ikke sagt at der ikke bliver skiftet nogen der også. Men vi er ikke tvunget til det.

Svar #102

Enig.

Altså jeg synes han stabiliserede AGF i foråret 2018, der endte med en flot 7.plads og EL-playoff-finale. Flot fordi det blev gjort flot, og fordi vi tabte så lidt, og spillede godt, enddog rigtig godt til tider.

Men man bygger ikke oven på det ved at lade Pusic gå, og sælge Junker, og hente en ukendt ind, som intet har bevist på seniorniveau. Og da Grabara ikke kom til i sommers pga en bøjet finger hos en LFC-keeper, så stod vi uden angriber, og med en målmand man havde forsøgt erstattet/opgraderet. Og det er jo David der skal stå med det. Ikke PC, ikke bestyrelsen. Men jeg er rigtig glad for at bestyrelsen også udadtil har udvist forståelse for, at det var fuldstændigt uholdbart. Og som jeg hørte PC snakke om sidste sommer, så var vinter 2019, og sommer 2019 unikke vinduer for AGF i hans perspektiv. Så jeg tror helt klart, at de kigger anderledes på denne sæson end sidste ift en vurdering af David.

Så jeg ser sådan på det, at David skal i gang med sin første sæson, hvor han ikke overtager et efterslæb, og første gang han står til at kunne spille en sæson med en fuld trup. (forudsat at vi ikke sælger nogen nu). Selvom Amini ikke forlænger, så har vi ham sæsonen ud. Og det er egentlig dejligt at kunne se, at INGEN har udløb til vinter (som jeg har forstået det). Dermed ikke sagt at der ikke bliver skiftet nogen der også. Men vi er ikke tvunget til det.
Foråret 19 var også uden efterslæb og med en trup stort set efter hans ønsker. Og der synes jeg David selv var lidt ude om, at vi var så langt fra top 6 ved at spille en forkert opstilling i de første kampe. Og selv da han fik ændret den og resultaterne begyndte at komme savnede jeg et højere topniveau fra os. Det var solidt og vi har profiler som på egen hånd kan afgøre kampe mod bund 4-6, men det kollektivt gode spil synes jeg udeblev.

Så det skal gerne komme her i efteråret, hvis jeg skal blive ved med at tro helt på "projekt-DN". Og jeg tror ledelsen har det på samme måde, siden der ikke er blevet forlænget med ham endnu.

P.S. Det tæller også i Davids favør, at han er den første AGF-træner jeg har set i nyere tid som synes at kunne holde 100% til presset i AGF - faktisk synes han at trives i det. Det skal ikke undervurderes for historien viser at det er svært at finde.

Svar #103
Det er 5 sejre over OB/AAB som ikke tæller med, hvis man kun må tælle det der ikke er grundspil. Men hvorfor må man ikke det?
Der kan være stor forskel på om der reelt er noget på spil for holdene eller om de mentalt er væk. Umiddelbart husker jeg AaB som helt sikre på at undgå nedrykning i nedrykningsspillet😉 og de derefter var mentalt helt væk - jeg kan dog sagtens huske forkert.
I grundspillet er alt på spil hele vejen igennem (eller bør være det) og derfor finder jeg det mest relevant. Det er her vi skal være på omgangshøjde og komme med i top 6.

Jeg ved ikke hvornår undskyldningerne stopper for ikke at komme i top 6 - misser vi denne gang, er det sikkert fordi vi solgte Stage eller ikke fik hentet en gardering for Backman osv osv osv.... jeg gider ikke alle undskyldningerne omkring transfer, skader eller noget helt tredje. Det er ting der også sker i andre klubber som kommer med i top 6.

Foreslår man gode forstærkninger i transfertråden skal man igen igen høre at så bliver der ikke plads til de unge spillere men det nytter altså ikke, når vi ikke når den sportslige målsætning. Desuden vil de til hver en tid have bedst af at blive matchet på højt niveau i dagligdagen - ellers skal man gå den anden vej ala FCN og det vil vi heller ikke.

BTW jeg har før erkendt at vi har performet mod de lavere rangerende hold i nedrykningsspillet og det gjorde vi også i foråret. Jeg kritiserede dog, at vi ikke gik efter at løfte holdet op på et højere topniveau men instrdrt kørte kæmpe rotation fra gang til gang. Topniveauet mangler helt klart efter min mening men måske (det var undskyldningen i foråret) er de unge blevet så meget bedre pga spilletider at det kommer af sig selv. Det håber jeg men jeg har mine tvivl - jeg syntes stadig vi mangler minimum to klare forstærkninger som kan få løftet det topniveau og dermed samtidig bundniveauet.

Men mener du det er i år vi skal med i top 6 og så er der ikke flere undskyldninger?

Svar #104
Foråret 19 var også uden efterslæb og med en trup stort set efter hans ønsker. Og der synes jeg David selv var lidt ude om, at vi var så langt fra top 6 ved at spille en forkert opstilling i de første kampe. Og selv da han fik ændret den og resultaterne begyndte at komme savnede jeg et højere topniveau fra os. Det var solidt og vi har profiler som på egen hånd kan afgøre kampe mod bund 4-6, men det kollektivt gode spil synes jeg udeblev.

Så det skal gerne komme her i efteråret, hvis jeg skal blive ved med at tro helt på "projekt-DN". Og jeg tror ledelsen har det på samme måde, siden der ikke er blevet forlænget med ham endnu.

P.S. Det tæller også i Davids favør, at han er den første AGF-træner jeg har set i nyere tid som synes at kunne holde 100% til presset i AGF - faktisk synes han at trives i det. Det skal ikke undervurderes for historien viser at det er svært at finde.
 ENIG! Jeg synes dog vi var vildt uheldige med 4x hovedskader mm også, men jeg er meget enig i, at vi eks. imod FCM gik alt for meget efter point i en kamp hvor vi ikke evnede det, og endda endte med 2 karantæner mm. 

Og i andre kampe gik vi slet ikke nok efter sejren, selvom vi ikke havde en angriber, eks. i efteråret. Min pointe er på ingen måde, at David ingen skyld har. Men jeg glæder mig MEGET til en sæson, en HEL sæson, hvor det hele ser ud til at kunne lade sig gøre, og er uden åbenlyse forhindringer, som David tvinges til at skulle kæmpe imod.

Svar #105
Der kan være stor forskel på om der reelt er noget på spil for holdene eller om de mentalt er væk. Umiddelbart husker jeg AaB som helt sikre på at undgå nedrykning i nedrykningsspillet😉 og de derefter var mentalt helt væk - jeg kan dog sagtens huske forkert.
@Martinstranger‍ 
Vi mødte dem i altafgørende EL-playoff-kampe, ligesom OB!

I grundspillet er alt på spil hele vejen igennem (eller bør være det) og derfor finder jeg det mest relevant. Det er her vi skal være på omgangshøjde og komme med i top 6. 
Enig. Og derfor kigger og peger jeg på, at David i foråret 2018 kun havde 6 grundspilskampe, og i efteråret i sidste sæson (12 kampe = 33% af grundspillet )skulle spille med et ufuldstændigt hold uden angriber/målmand på top 6-niveau. De sidste 66% af grundspillet lå AGF til top 6. Så altså kampene før transfervinduet+foråret 2019.

Foreslår man gode forstærkninger i transfertråden skal man igen igen høre at så bliver der ikke plads til de unge spillere men det nytter altså ikke, når vi ikke når den sportslige målsætning.
Jeg er super enig, og det er i hvert fald ikke mig der fortæller dig det. Jeg var om nogen fortaler for at Mortensen/Ammizbøl skulle have en erfaren makker til bredden, og foreslog selv Finbogasson, Festersen og en mere jeg ikke husker. Sabbi/Kirkevold-snakkene synes jeg var gode, men jeg konkluderede personligt at vi havde og har større huller i truppen andetsteds. Per dags dato har vi en god spiller til alle start 11-positioner. Eneste position, hvor vi pt er svækket er CB, hvor Backmann er skadet. Jeg ser heller ikke Juelsgård som entydig top 6-spiller, men som en super breddespiller i en top 6-mission, hvor når den faste mand er skadet, så er niveauet højt og stabilt nok. Og det synes jeg Juelsgård bringer. På 6'er-positionen har vi en velspillende Nicolai Poulsen, og en Hvidt som reserve. 

Så jeg synes mest at det skal handle om, hvor truppen er udsat for skader. Og der er CB, højre back, 6'er og 8'er-positionerne de mest udsatte! 

BTW jeg har før erkendt at vi har performet mod de lavere rangerende hold i nedrykningsspillet og det gjorde vi også i foråret. Jeg kritiserede dog, at vi ikke gik efter at løfte holdet op på et højere topniveau men instrdrt kørte kæmpe rotation fra gang til gang. 
Jeg tror ganske enkelt at PC har snakket om de unikke muligheder for truppen i vinter 2019 og sommer 2019 fordi man netop tænkte at sidste sæson ikke var et "must" ift top 6, men skulle bruges til at jagte top 6, klart, men også bruges til den rotation/udskiftning som PC havde bestemt sig for ift foryngelse/sidste lønstruktur-kontrakter etc etc... 
Når PC har talt om hvor vigtigt de to sidste vinduer var, så er det fordi han jo taler om hvad vi skal kunne EFTER DEM. Og det er nu. Lige nu i denne sæson. Og der har du også svaret på dit sidste spørgsmål: "Men mener du det er i år vi skal med i top 6 og så er der ikke flere undskyldninger?". JA! Entydigt ja. 

Hvis.... Hvis vi har ca. denne trup når transfervinduet lukker! Så ja. For sidste sæson havde jeg sagt det samme hvis vi havde haft Jovanovic, og en god angriber. Vi lå jo trods alt nummer 5 efter de 8 runder. Så helt urimeligt at tale om muligheden for top 6 var det jo ikke. Men vupti, så blev rigtig meget ændret!

Svar #106
Hvis.... Hvis vi har ca. denne trup når transfervinduet lukker! Så ja. For sidste sæson havde jeg sagt det samme hvis vi havde haft Jovanovic, og en god angriber. Vi lå jo trods alt nummer 5 efter de 8 runder. Så helt urimeligt at tale om muligheden for top 6 var det jo ikke. Men vupti, så blev rigtig meget ændret!
Jeg har svært ved at se vi skulle sælge nogen tæt på start 11 (dvs. f.eks. Toutouh kan godt smutte). Gik FCK efter Højer var han allerede røget og tror ikke Amini får lov at smutte nogen steder medmindre der kommer et bud i Stage-klassen (og det gør der ikke).

Tværtimod føler jeg mig overbevist om at der kommer en central midtbane, som er en reel forstærkning ligesom der holdes noget krudt tørt, hvis Backmans hovedproblemer genopstår.

Svar #107
Hvis.... Hvis vi har ca. denne trup når transfervinduet lukker! Så ja. For sidste sæson havde jeg sagt det samme hvis vi havde haft Jovanovic, og en god angriber. Vi lå jo trods alt nummer 5 efter de 8 runder. Så helt urimeligt at tale om muligheden for top 6 var det jo ikke. Men vupti, så blev rigtig meget ændret!
Jeg har svært ved at se vi skulle sælge nogen tæt på start 11 (dvs. f.eks. Toutouh kan godt smutte). Gik FCK efter Højer var han allerede røget og tror ikke Amini får lov at smutte nogen steder medmindre der kommer et bud i Stage-klassen (og det gør der ikke).

Tværtimod føler jeg mig overbevist om at der kommer en central midtbane, som er en reel forstærkning ligesom der holdes noget krudt tørt, hvis Backmans hovedproblemer genopstår.
Tak @Stig AKA Frank Heskjær  så er vi på bølgelængde, når det skal være slut med undskyldninger. Jeg er naturligvis heller ikke helt så firkantet som jeg giver udtryk for men mener vi skal have løftet både top- og bund-niveau ellers er det bare ikke godt nok.

Det hører nok mere transfertråden til men jeg tror ligesom @Holmertz at der kommer en “ordentlig” central midtbanespiller for det mangler vi virkelig. Det er nok heller ikke nogen hemmelighed, at jeg ikke tror på Sana som ham der skal forløse det hele. Jeg har dog heller ikke helt samme tiltro til Amini som mange af jer andre, da jeg ofte syntes han falder ud af kampene og/eller simpelthen ikke er effektiv nok, til at lave noget der kan afgøre kampe. Derfor tror jeg også vi beholder ham, da der ikke er nogen der vil betale en fornuftig pris.

Svar #108
Tak @Stig AKA Frank Heskjær  så er vi på bølgelængde, når det skal være slut med undskyldninger. Jeg er naturligvis heller ikke helt så firkantet som jeg giver udtryk for men mener vi skal have løftet både top- og bund-niveau ellers er det bare ikke godt nok.

@Martinstranger

Men for at understrege det, hvis det ikke var tydeligt, så er jeg ikke 100% på at han skal fyres direkte hvis vi ikke når det, af gud ved hvilke årsager. Jeg synes som minimum at DN skal have hele denne sæsonen. Og jeg konstaterer at jeg sagtens forstår dem der vil se ham levere AGF i top 6, og ellers må han ud. Men mange af de folk siger i samme åndedrag, at hvis AGF ikke er i top 6 til jul, så skal han ud der.. Og det ville være en kæmpe fejl i min optik. Om ikke andet har overgangen fra Glen til David bl.a. også vist, ligesom PS's fyring midt i sæsonen kort tid efter sæsonen var begyndt igen, at det er vigtigt at give trænere hele sæsoner at nå i mål med, og ikke skifte midtvejs i panik. I tilfældet PS var vi nødt til at skaffe os af med træneren pga den splid der var i truppen, og det manglende samarbejde der var mellem ham og ledelsen som det jo er kommet frem. Den slags er der jo slet ikke noget af her. Og selv Glen var jo imod bestyrelsen/sportschefen og direktøren ift hvor meget tålmodighed han synes der skulle være i projektet, og hvor lang snor han skulle have.

Den største forskel DN har leveret ift Glen er, at vi ikke svinger så meget i resultaterne mere, og at vi taber betydeligt færre kampe, og endda får højere placeringer, samt flere point. Og ja, der er måske "kun" 6 point fra Glens 25 point i grundspillet, men ligger man samme forskel til Davids to sidste sæsoner, så har man 36-37 point som er lig med top 6. Så altså det skridt skal vi tage i denne sæson. Og jeg tror 100% på at den måde vi gør det lige nu, med tålmodige babyskridt og solide investeringer, og foryngelse af truppen, og spillere med lange kontrakter etc, så betyder det at hvis vi når derop, så kan vi gøre os forhåbning om at forblive der.

Da PS rykkede i top 6 var det jo med Martin Jørgensen, Håland, Hjalte, Søren Berg og andre rutinerede spillere, og med enkelte unge profiler som Osama/Aron/Sloth. Der er jo langt bedre trupsammensætning i Davids trup end dengang. Og bare som eksempel, hvis vi var nået i top 6 sidste år er det samme stamme i år. Og når vi det i år, kan vi beholde og genbruge 80% af spillerne i næste sæson også.. Og ja, så skal Stage byttes med Nicolai Poulsen undervejs, og unge spillere skal ind og snuse til det. Og det er altsammen fint. Det vi skal undgå er endnu en periode, hvor David skal spille AGF i top 6 med en trup uden en god målmand og en angriber. Det må han ikke bydes, når kravene er så benhårde til ham. Og vi fans kan heller ikke bydes det længere.
Men PC har talt om at det sats kunne give AGF muligheder nu i vinters, og her til sommer. Og jeg synes vores trup ser rigtig stærk ud. Og jeg mindes ikke at AGF nogensinde i min tid har startet sæsonen med så få spillere i overskud. Kun Toutouh er overflødig pt, og ham kan jeg ellers godt lide. Men købet af Thorsteinsson sendte ham endegyldigt væk fra spilletid tror jeg. Men jeg forventer at Ankersen kan være på vej væk. Og vupti så er Jon Thorsteinsson førstevalg, og Toutouh er reserve igen. Så meget kan ske.

Svar #109
Jeg har svært ved at se vi skulle sælge nogen tæt på start 11
Jeg vil omvendt blive meget overrasket, hvis ikke vi sælger mindst 3 spillere mere (tæt på start-11) i dette vindue. Nogen er blevet oplagte at sælge (Højer, Ankersen og Whalley), fordi vi allerede har hentet deres erstatninger, og for andre gælder, at det er sidste chance for at lave en god transfer (Amini, Sana og til dels Toutouh).

Svar #110
Jeg vil omvendt blive meget overrasket, hvis ikke vi sælger mindst 3 spillere mere (tæt på start-11) i dette vindue. Nogen er blevet oplagte at sælge (Højer, Ankersen og Whalley), fordi vi allerede har hentet deres erstatninger, og for andre gælder, at det er sidste chance for at lave en god transfer (Amini, Sana og til dels Toutouh).

@SteenA

Jeg tænker lidt i de samme baner. Thorsteinsson kan spille både Sana og Ankersens plads, dog mestendels på Ankersens. Toutouh kan også spille venstrekant, men er jo slet ikke i kamp-form. Men han så skarp ud da han mødte ind ift det fysiske.

Jeg ser en speciel situation omkring Sana og Amini. De var begge tiltængt en lidt anden skæbne forud for sæsonen tror jeg. Jeg tror Amini havde fået lov til at gå, og at Stage skulle overtage en af 8'erne. Og jeg tror ikke Sana ville blive hvis Stage skulle til at stå foran ham i køen.

Men siden vi droppede 4-1-4-1 med Guira, og vi har fået Patrick Mortensen har Sana faktisk været mere og mere effektiv og kampafgørende. I slutspillet havde han afgørende aktioner i en del kampe som jeg husker det, og gav bl.a. assists til både Mortensen og Ammitzbøl, hvor han selv kunne have scoret. Jeg synes sgu han er en loyal og god spiller for os, omend han ikke scorer nok i for lange perioder. Men kan man forlange mere end de 8 mål/5 assists han lavede i forrige sæson, og 7 mål og 7 assists han lavede i netop overståede sæson? Jeg synes det faktisk ikke. Alt over 7-8 mål er angriber-tal. Sabbi, Kirkevold, Muhktar og mange andre lavede færre mål. Sana ligger i top 20 på topscorerlisten, og en delt 7.plads på assistlisten (ligesom Bundu)...
Det er altså fine tal for en spiller der i foråret røg ind/ud af holdet.

Så da det kom frem at Stage var tiltænkt en rolle som 8'er og at NP kom ind, så tænkte jeg at det enten var farvel til Amini eller til Sana. Og da jeg ca. synes Amini er vores vigtigste spiller, så tænkte jeg ved mig selv, at DN ville spille med en lidt mere defensivt arbejde som 8'er ligesom han gør det med Blume, hvor de begge to (Stage/Blume) stadig har godt pasningsspil, og tør vende i banen med bolden etc.

Så nu hvor Stage er væk, så tror jeg vi får en renæssance til Sana :D

Tilbage til det med salg. Jeg tror ikke vi går af med HVERKEN Sana eller Amini. Jeg tror til gengæld at enten Højer og/eller Ankersen ryger. Højer udelukkende fordi Gersbach er så stor en profil at hente ind, at det synes underligt hvis han "bare" er ekstra indtil Højer skal sælges om lang tid. Så måske er det planen at Højer skal sælges til vinter, nu eller inden for et år i hvert fald. Og så kan det vel godt gå, at man har en lidt for godt besat post på venstre back, når nu vi har haft perioder som på 6'eren, hvor man havde 4-5 spillere til 1 plads. (Sverrison, DAP, Hvidt, Guira og Stage)

Men lad os sige at Ankersen ryger. Så kan både Toutouh, Gersbach og Thorsteinsson spille venstrekanten... Og til nød både Bundu og Lunding. Så jeg vil sige at Ankersen er ham, jeg pt helst vil sælge, da han sikkert kan indbringe lidt, og ikke vil blive savnet på linje med en Amini.

Jeg kan ikke se os sælge Whalley, snarere ophæve med ham og forfremme TK, hvis det skal være. Whalley har ikke rigtig spillet så mange kampe for os, så ved ikke om han kunne være interessant for så mange klubber. Han dog la-liga-kampe på CV'et, og har mange gode redninger også i AGF. Så hvis man bare undgår at vise dem spillet i feltet, så er han jo fin nok. Og der vil være ligaer hvor spillet i luften er mindre betydningsfuld. Tænkte i lang tid at et 1:1 bytte med Jovanovic til Huesca (og en pose penge under bordet) ville have været optimalt for os, og faktisk også Whalley.

Svar #111
Tænkte i lang tid at et 1:1 bytte med Jovanovic til Huesca (og en pose penge under bordet) ville have været optimalt for os, og faktisk også Whalley.
Jeg håber ikke, at du tænkte det, som du kom til at antyde her. Lad os nu bare holde pengene over/på bordet ;)

Svar #112
Jeg har svært ved at se vi skulle sælge nogen tæt på start 11
Jeg vil omvendt blive meget overrasket, hvis ikke vi sælger mindst 3 spillere mere (tæt på start-11) i dette vindue. Nogen er blevet oplagte at sælge (Højer, Ankersen og Whalley), fordi vi allerede har hentet deres erstatninger, og for andre gælder, at det er sidste chance for at lave en god transfer (Amini, Sana og til dels Toutouh).

Jeg tror ikke der er planer om at sælge nogen af de nævnte spillere (Toutouh måske undtaget), men med 3 direkte nedrykkere kan man ikke tåle at spille en halvsæson med f.eks. TK som førstemålmand eller med Thøgersen som førstevalg på venstre back. Denne sæson er ikke fremmende for talentudviklingen og man skal ikke forvente andet, end at der måske kommer nogle lejeaftaler i stand med talenter, for at imødegå at de mister et år i deres udvikling pga. den ændrede struktur.

Så der skal et stort bud på bordet for at f.eks. Sana, Højer eller Amini bliver solgt.

Svar #113
Sana og Anker kan få lov at gå for et fair beløb oga kun et år tilbage og erstatninger af stort set samme klasse, men omvendt skal vi så måske have nye ind for holde en god bredde, ihvert fald hvis to ryger. Synes dog begge er vigtige for holdet og truppen - også selvom Sana ind i mellem startede på bænken.

Kommer der et fantastisk bud på Højer skal han skydes af - nu vi har sikret os Gersbach. Samme med Amini får vi et bud på 10-15 mio så kan nogen af pengene bruges til en stærk erstatning fx Tverskov eller lign på en 5 års.

YT går nok og lurer på om der kommer noget andet spændende, men håber han holder håbet oppe. Anker og Guira tog også et år om at genfinde tidligere tiders niveau. Guira var vel ikke piv-ringe i foråret, bare lidt uheldig/uklog i Vensyssel, og ellers ramt af at Stage og Amini var meget bedre end ham. Jeg tror stadig på YT kan få succes og få en god tid i AGF - og blive skudt af for 15 mio, hvis alt flasker sig og han kommer på niveau med FCK tiden.

Synes vi skal beholde OW og udleje TK så han kan vende tilbage med værdifuld erfaring. Samme med Thøgersen, hvis Højer ikke sælges. Begge skal dog forlænges inden udleje.

Svar #114
Hvis Højer sælges vil det være oplagt at hente en stærk back ind der kan spille begge sider som fx ham her:

Medie: Superliga-interesse for FCM-backs bror

Det vil det faktisk uanset hvad. Han er mest højre back, men spillet næsten lige så meget venstre. Det vil give stærk bredde og konkurrence på højreback, og vil frigive os mulighed for at udleje både Anbo og Thøger et år, så de kan få værdifuld erfaring.

Svar #115
@ Stig- enig vi har mange emner til erstattte Anker. En mulighed er også at sætte Gersbach ind på venstre back og rykke Højer frem, så han kan skyde endnu mere på kassen med sit drømmehug. Har dog ikke Ankers hurtighed.

Svar #116
Dagens indtil videre 2 resultater viser bare endnu engang, hvor lille forskel der er på samtlige hold minus FCK og tildeles FCM.
AaB og Tyskerne spiller måske forudsigeligt uafgjort og Hobro tager et point ude mod sidste sæsons sensationshold EfB.

Resultaterne sætter de hysteriske kommentarer ovenpå vores uafgjorte mod Hobro i relief.

Det er stadig ingen undskyldning for vores Hobro kamp, men at kræve bål og brand og beskylde spillerne for manglende indstilling er ja hysterisk og alt, alt forhastet.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #117
Deling i reserveligakamp i Hobro - AGF Fodbold

AGFs reserver med både Eskelinen, Backman, Helenius og Thorsteinsson i truppen spillede 2-2 imod Hobro i dag.
Når Thorsteinsson spiller reserveholdskamp i dag, efter at have spillet i fredags tyder for mig på, at han ligesom Backmann og Helenius har et efterslæb, og skal ordenligt igang. 

Ellers skulle han vel restituere, og koncentreres om at spilles sammen med førsteholdet!?
Godt at se Backmann og Heleius i kamp også... God bredde i truppen når alle bliver klar.

Svar #118
Når Thorsteinsson spiller reserveholdskamp i dag, efter at have spillet i fredags tyder for mig på, at han ligesom Backmann og Helenius har et efterslæb, og skal ordenligt igang.
David gav faktisk et hint om det i interviewet efter FCK-kampen, da han blev spurgt om ikke Thorsteinsson var en kandidat til at starte inde næste gang, og hvor David roste ham, men samtidig udtalte at man i AGF har store krav til den konditionelle tilstand spillerne skal være i. Når man ser på Jón, så ligner han også en der godt kunne tåle at tabe et par kilo. Davids udtalelse kunne sikkert også være et hint til Toutouh. 

Svar #119
Ærgerligt at klubben kun oplyser navnene på de 14 i truppen til reserveholdskampen - og ikke giver en startopstilling og informationerne om hvem, der kom ind hvornår.

Det efterlader ubesvarede spørgsmål som: Spillede Backman hele kampen? Hvor lang tid fik Lunding og Hvidt, der også har været småskadede? Hvad med Helenius? Og hvem startede ude i den her vældig kompetente reservetrup helt uden mælketænder fra U-19?

Hvad vi dog kan se er, at Toutouh ikke var med. Det efterlader snart kun to muligheder: Enten er han skadet uden, at nogen har rapporteret det. Eller også har klubben afskrevet ham.

Svar #120
@ Jakob ja alle kort holdes tæt på hånden.

Tror også YT er fortid i AGF. PC sagde også i juni var det vist, at Guira og YT vidste hvor hans kontor var, hvis de ikke var tilfredse med spilletiden. Mon ikke ikke YT snart præsenteres på en 1 årig i Lyngby.

Svar #121
Mon ikke ikke YT snart præsenteres på en 1 årig i Lyngby.
Esbjerg har også været nævnt og det tror jeg er langt mere sandsynligt. Han havde også et succesfyldt år ude vestpå inden han brød igennem i FCK.

Svar #122
Ja tanken er oplagt, tænkt det samme og han kunne egentlig være aktuel i alle klubber undtagen de helt store. Men tror bare han vægler at komme hjem til gutterne og trygheden på Nørrebro/Østerbro. Men vi må se... Selv fcn kan være en mulighed, hvis de vil have lidt rutine, teknisk passer han fint til det tiki-taka, men ikke så meget ift salg, men nu tog de Kian, så.....

Svar #124
Tror Silkeborg går efter en ældre og mere erfaren målmand. Oscar Hedvall er 20, og hans mangel på rutine løser de ikke med Kasper på 19 eller Daniel, der kun lige er fyldt 18. Indtil nu tyder en del desuden på, at SIF bliver et dystopisk sted at opholde sig i denne sæson. Det er ikke lige stedet for Kasper og Daniel, heller ikke selvom det ville indbringe kampe på SIF’s reservehold. Den bedre matchning i de kampe opvejer ikke, at de vil komme til et svagere træningsmiljø i en klub, der er pænt stor favorit til endnu en tur ned i elevatoren.

Svar #125
Det kan du sikkert have ret i. Jeg så bare at deres målmandstræner faktisk pludselig blev listet som reserve. Det tyder på en klub som virkelig mangler midler.

Svar #126
Efter FC kampene skal der ikke mere snak til men points på kontoen. Ser ud som om, at vi mangler kreativitet når Sana ikke er på banen, så lige nu mangler vi noget drive, men der er jo penge på kontoen. Da Backman ser ud til at være klar, kunne vi godt bruge penge til at styrke det offensive.

Svar #127
Efter FC kampene skal der ikke mere snak til men points på kontoen. Ser ud som om, at vi mangler kreativitet når Sana ikke er på banen, så lige nu mangler vi noget drive, men der er jo penge på kontoen. Da Backman ser ud til at være klar, kunne vi godt bruge penge til at styrke det offensive.
@Di Stefano‍ 

Ja spørgsmålet er faktisk mere hvem man ville pille ud? Jeg synes Amini, Blume og NP spiller en fremragende kamp. Og det ville måske være lidt skørt at hente en ny spiller til den plads som både Blume/Sana og Duncan allerede spiller.

Og Amini går jeg ikke ud fra du vil erstatte?
NP har spillet 3 rigtig gode kampe, tror jeg alle kan blive enige om. Især i dag og i Parken var imponerende.

Og Thorsteinsson lignede jo lidt svaret i indhoppene imod FCK/Hobro. Så er det Bundu? Måske. Vi har lige hentet Helenius, og PM scorede jo masser af mål i foråret.

Svar #128
Bortsert fra målmandsposten spillede vi en fin kamp mod en meget stærk modstander.....vi lider under at vor højre back slet ikke er stærk nok og at Bundu derfor får ekstra defensive opgaver, hvorfor han ofte mangler fremme eller måske har brugt for mange defensivt til at kunne gøre en forskel fremad banen. Håber ham Alex Gersach ( stavning? ) snart er i omdrejninger og at han er bedre/stærkere end ham konfirmanden vi har på pladsen p.t....( sorry, Munksgaard )

Svar #129
Bortsert fra målmandsposten spillede vi en fin kamp mod en meget stærk modstander.....vi lider under at vor højre back slet ikke er stærk nok og at Bundu derfor får ekstra defensive opgaver, hvorfor han ofte mangler fremme eller måske har brugt for mange defensivt til at kunne gøre en forskel fremad banen. Håber ham Alex Gersach ( stavning? ) snart er i omdrejninger og at han er bedre/stærkere end ham konfirmanden vi har på pladsen p.t....( sorry, Munksgaard )
Gersbach er venstreback og naturligt venstrebenet så det er ikke oplagt at bruge ham i højre side selvom det måske kan lade sig gøre i enkelte tilfælde. Jeg ved ikke om Munksgaard kan blive et relativt svagt punkt, men der er ikke rigtig alternativer i truppen. Anbo er næppe klar til at spille fast så det er en udsat position. Måske ser Munksgaard også bare lidt værre ud netop fordi han har Bubdu foran sig og ville virke stærkere hvis man fx satte Ankersen derover.

Svar #130

Bundus defensive opgaver skyldes vel mere, at DN her mod FCK og FCM har spillet med et 3-mands forsvar (JJ, FT og Munksgaard) og så med Bundu på højre wingback, end det er et udtryk for Munksgaards manglende kvaliteter.

Ifht Gersbach, så er han jo venstreback, så han kommer nok ikke til at afløse Munksgaard.

Svar #131
Munksgaard havde rigtig mange gode indgreb i dag, og redede os endda på stregen. Jeg synes han spillede en god kamp. Og så skal vi huske på at han stadig kun er 21 år.

Svar #132
@Di Stefano

Ja spørgsmålet er faktisk mere hvem man ville pille ud? Jeg synes Amini, Blume og NP spiller en fremragende kamp. Og det ville måske være lidt skørt at hente en ny spiller til den plads som både Blume/Sana og Duncan allerede spiller.

Og Amini går jeg ikke ud fra du vil erstatte?
NP har spillet 3 rigtig gode kampe, tror jeg alle kan blive enige om. Især i dag og i Parken var imponerende.

Og Thorsteinsson lignede jo lidt svaret i indhoppene imod FCK/Hobro. Så er det Bundu? Måske. Vi har lige hentet Helenius, og PM scorede jo masser af mål i foråret.

NP og Amini har niveau, mens Blume stadig mangler lidt begge veje, så det må være her vi kan styrke os yderligere, hvis Sana ikke kommer op i omdrejninger. Bundu har det ekstra, så ham skal vi arbejde videre med.

Svar #133
Min pointe er faktisk, at jeg synes at vi har et rigtig godt hold, og at der virkelig skal en profil ind, såfremt nogen skal ud af klubben, eller på bænken permanent. 

Altså jeg er med på at Sana ikke længere er stjernen, og at man nok ikke kan håbe på, at hele potentialet bliver indfriet her heller. Og er enig i at Blume ikke er en stor Superligaprofil, og nok aldrig når stjerneprofil-status.

Så jeg er enig I at det er der hvis det er. 

Jeg ser os bare lige nu have både Sana, Blume, Duncan, Toutouh, Thorsteinsson og Hvidt der kan spille pladsen. 
Og kun Sana er skræddersyet til pladsen, og har det niveau der skal til, i en del kampe. Men der er også mange kampe, hvor han bare ikke rammer det. Men han har ikke fået chancen nok med Patrick Mortensen på toppen synes jeg. Og det er ofte sådan, at når der kommer nye spillere til, så ændres dynamikker i hold.

Jeg har før været inde på, at trioen Ankersen, Højer og Sana ikke var gode for hinanden, fordi de alt for tit faldt i det samme mønster som oprindeligt fungerede rigtig godt med Sana der trak ud mod dem, hvor Højer kom i overlap, og så kunne spille 1-2 med begge to. Sådan skabte vi rigtig mange mål og chancer. Men det blev læst af modstanderne, og i efteråret uden angriber blev det ALT FOR TIT til at de tre skulle skabe noget ude ved kanten af feltet som løb ud i ingenting, bl.a. fordi den rette mand/de rette løb ikke kom i feltet, og siden da har Ankersen ikke scoret udefra, og afslutter nærmest heller ikke derude. 

Men siden Patrick Mortensen kom til, så fik vi langt mere gang i Højers indlægs-udnyttelse. 
Men vi "glemte" at prøve at bruge Sana sammen med ham i en række kampe- Nok fordi han har fået og forspilt chancen for at bevise at han er manden AGF kan hænge sin hat på. 

Men kan vi håbe på at hente en bedre spiller end Sana til den midtbane?

Svar #134
Tror bare at vi skal have en endnu bedre trup med et par ekstra offensive spillere, så vi kan sikre os top 6 og være med i pokalen samtidig. Konkurrencen skal være hårdere, for vi har svært ved at lukke kampene mod middelholdene. Med penge fra Stage og et farvel til Toutouh må der være plads til det.

Svar #135
Altså jeg er med på at Sana ikke længere er stjernen, og at man nok ikke kan håbe på, at hele potentialet bliver indfriet her heller. Og er enig i at Blume ikke er en stor Superligaprofil, og nok aldrig når stjerneprofil-status.
Men kan vi håbe på at hente en bedre spiller end Sana til den midtbane?
Han bliver vel mest anset for indskiftningsspiller, så umiddelbart burde vi vel kunne hente en bedre. Måske er han blot luksusspilleren som ikke går mod de store hold pga. hans lave arbejdsfrekvens men skal bruges til at lukke de andre hold op i kampene.

Umiddelbart vil jeg mene, at Blume sagtens kan opgraderes og det vil kunne betyde en stor stor forskel for holdet. Det vil også betyde en stor forskel for holdet, hvis Bundu begynder at score mere konsekvent - forhåbentlig kan han bygge den del på i de kommende kampe.

Svar #136
Umiddelbart vil jeg mene, at Blume sagtens kan opgraderes og det vil kunne betyde en stor stor forskel for holdet. Det vil også betyde en stor forskel for holdet, hvis Bundu begynder at score mere konsekvent - forhåbentlig kan han bygge den del på i de kommende kampe.

Jeg synes især i dag, at spillet går lidt i stå når bolden ender hos Blume, han “varmer” den lidt for længe, tager nogle unødvendige berøringer og afleverer for langsomt. Det virker lidt som om han er lidt langsommere i spilopfattelsen end sine holdkammerater, hvilket vel især bliver tydeligt mod hold som FCM.

Svar #137
Jeg synes især i dag, at spillet går lidt i stå når bolden ender hos Blume, han “varmer” den lidt for længe, tager nogle unødvendige berøringer og afleverer for langsomt. Det virker lidt som om han er lidt langsommere i spilopfattelsen end sine holdkammerater, hvilket vel især bliver tydeligt mod hold som FCM.
@T-Knogle‍ 

Altså jeg skal ikke kunne sige det, men det siger man jo også om Sana når han spiller den rolle. Så er det ikke fordi at den plads i Davids system er spilfordeleren, og at han sammen med Amini skal fordele spillet derinde? Men det kan sagtens være en af nøglerne, jeg ved det ikke. 

Jeg kunne godt tænke med en mere dynamisk 8'er på positionen som eksperiment. Sana/Blume tør og kan begge vende med bolden, har en god afleveringsfod, og kan score på både langskud og placerede skud. De forsøger sig bare ikke ofte nok på det synes jeg. 
Men hvis man nu fik en spiller ind med mere eksplosivitet. En Thorsteinsson måske som forsøg. Det ville jeg gerne se. 

Og jeg tilslutter mig selvfølgelig også at der da sagtens findes spillere, også i vores økonomsike rækkevidde som kan komme ind og gøre en forskel på den plads. Spørgsmålet er, hvorvidt det er der trangen er størst, eller der hvor det kan rykke mest. Og det kan sagtens være. Jeg mener generelt vi har en stærk trup. Så jeg mener lige nu, at det kun er højre back og CB vi kan hente til bredden (jeg mener jo stadig at AJA bare er skabt til den rolle, ift at kunne tælle for 2 fra dag et ift at kunne dække begge pladser og kender klubben bla bla bla). 

Derefter synes jeg vi har bredde til samtlige positioner, og udelukkende bør hente store profiler hvis den rette spiller til rette pris dukker op.

Svar #138
Jeg kunne godt tæmke mig at se Jakob Ankersen som 8'er ved siden af Amini - bare som et eksperiment.

Svar #139
Men hvis man nu fik en spiller ind med mere eksplosivitet. En Thorsteinsson måske som forsøg. Det ville jeg gerne se.
Jeg havde egentlig håbet Thorsteinsson kunne spille pladsen - han er nemlig meget mere eksplosiv og virker mere målsøgende/fremadrettet. Generelt set har jeg længe ønsket mig, at vi havde spillere der kunne/turde holde lidt mere på bolden selv når de bliver pressede. Set ud fra boldbesiddelsen igår, virker det til at vi er blevet langt bedre til det. Lige her syntes jeg dog at Blume falder igennem i forhold til de andre.
Det er selvfølgelig også svært at sige om DN har givet Blume opgaver vi ikke kender - på mig virker det bare som om han ikke helt kan følge med, når de andre spillere skruer tempoet i vejret.

Overordnet mener jeg stadig pladsen skulle besættes af en ny på bekostning af Sana (sorry men har tabt tålmodigheden, der bliver simpelthen arbejdet for lidt). En der er mere direkte, ikke skal tage ti på foden inden næste aflevering og som ikke mindst også kan/vil deltage i det defensive.

I den ideelle verden var Toutouh kommet helt i gear og klar til at kræve pladsen men det lader ikke til at ske.

Svar #140
Generelt set har jeg længe ønsket mig, at vi havde spillere der kunne/turde holde lidt mere på bolden selv når de bliver pressede
@Martinstranger‍ 

Der er mange der er efter Sana for netop at turde for meget ift at holde på bolden, i alt for pressede situationer. Så jeg forstår ikke helt din holdning/mening med det. Kan du uddybe? Mener du en der tør at køre mod mål, selv når han er presset? For Sana dribler/afleverer jo i pressede situationer.

Svar #141
Helenius har i øvrigt spillet 10'eren flere gange i Aalborg, og taler selv om muligheden for at spille bag forreste angriber i sine interviews.

Han er ikke eksplosiv, men måske mere effektiv.
Og det er mit største problem med Ankersen; Han er dynamisk og løber dagen lang, og har god fight. Men han er ineffektiv til at få omsat alt det der går igennem ham til mål og store nok chancer.

Svar #142
Generelt set har jeg længe ønsket mig, at vi havde spillere der kunne/turde holde lidt mere på bolden selv når de bliver pressede
@Martinstranger

Der er mange der er efter Sana for netop at turde for meget ift at holde på bolden, i alt for pressede situationer. Så jeg forstår ikke helt din holdning/mening med det. Kan du uddybe? Mener du en der tør at køre mod mål, selv når han er presset? For Sana dribler/afleverer jo i pressede situationer.
Sana var umiddelbart bedre i går, i den spilletid han nu fik.

Generelt er det to forskellige ting jeg efterspørger og som jeg ikke syntes Sana har været i stand til at levere.

1) Mod de gode hold som i går, skal vi kunne spille bolden rundt uden at blive presset til at smide den væk straks. Vi skal på den måde være med til at diktere kampen og ikke blive presset i bund hele tiden. Vi havde bolden ca. 50 % af tiden i går og selvom det ikke kan være en endegyldig rettesnor, virker det til vi er på rette vej.

2) Offensivt (mest udtalt mod de mindre hold) skal der fart i spillet frem ad banen, så de ikke når at få forsvaret på plads inden vi er klar til at angribe. Der har vi ofte set Sana varme bolden for meget. Det var især udtalt i sidste sæson, hvor han kunne vende rundt om sig selv 2-3 gange inden det gik fremad eller lige skulle have x-antal touch på bolden inden det gik fremad. Det kan selvfølgelig være et udtryk for ordrer fra DN eller fordi medspillerne ikke er gode/hurtige nok (den del tvivler jeg så på).

Svar #143
2) Offensivt (mest udtalt mod de mindre hold) skal der fart i spillet frem ad banen, så de ikke når at få forsvaret på plads inden vi er klar til at angribe. Der har vi ofte set Sana varme bolden for meget. Det var især udtalt i sidste sæson, hvor han kunne vende rundt om sig selv 2-3 gange inden det gik fremad eller lige skulle have x-antal touch på bolden inden det gik fremad. Det kan selvfølgelig være et udtryk for ordrer fra DN eller fordi medspillerne ikke er gode/hurtige nok (den del tvivler jeg så på).

Med mindre de pakker sig og overlader bolden til AGF, der skal man have en spiller, der kan sætte tempoet og finde hullerne - men også holde bolden, hvis hullet ikke er der. Der ligger Sanas force, men når kampen så ender fx 1-1 i Hobro, så opfattes det med tålmodigt at lede efter åbningerne som langsomt og ugideligt boldflytteri.

Svar #144
1) Mod de gode hold som i går, skal vi kunne spille bolden rundt uden at blive presset til at smide den væk straks. Vi skal på den måde være med til at diktere kampen og ikke blive presset i bund hele tiden. Vi havde bolden ca. 50 % af tiden i går og selvom det ikke kan være en endegyldig rettesnor, virker det til vi er på rette vej.

@Martinstranger‍ 

Vi havde 50% af spillet i Parken også, så jeg er meget enig. Det er sgu længe siden vi har haft bolden, og brugt den så godt i Parken.

Enig i den del også. Men jeg tror at efteråret var særligt slemt netop fordi vi ikke havde nogen angriber som tog de rigtige løb, sådan som Patrick Mortensen gør. I foråret scorede vi mange mål, hvor der gik få sekunder fra vi erobrede bolden til den lå i kassen. Så jeg mener jo at den del bliver bedre med en angriber. Jeg synes heller ikke jeg mindes den del fra Pusic-tiden.

Men i efteråret blev det nævnt at en del af Sanas rolle var at gå ned i banen og hente bolden til tider. Og jeg er enig i at han gjorde det for tit, og at det lagt sammen med den manglende gode angriber gjorde at vi nærmest hvert evig eneste angreb skulle ned mod et forsvar der var kommet på plads. Og det stiller i den grad ekstra krav til kvaliteten der skal leveres for at bryde igennem.

Så til den mere interessante del: Hvordan løses det? 
Jeg tror at Sana stadig kan være et godt svar nu hvor vi har fået Mortensen+Helenius. Især i kampe som imod Hobro, hvor vi har bolden mere. Der spillede Sana, og vi skabte klart flest chancer af de tre kampe. Imod FCK og FCM startede BLume inde, og der var det balancen han tilbyder der blev vurderet som vigtigst. Men i foråret var Sana meget effektiv ift assists/chancerskabning. Og jeg vil hellere vinde 1-0 eller spille 1-1 i går med 37% af boldbesiddelsen end 50% og tabe 0-1, præcis som jeg tror alle andre også har det. Så jeg håber blot ikke, at vi ofrer for meget chanceskabelse ved at sætte Sana på bænken.

Så skal vi ud og hente en ny stor profil, så skal han efter min mening kunne både det Blume og Sana kan! Og det lyder sgu dyrt...

Svar #145
Med mindre de pakker sig og overlader bolden til AGF, der skal man have en spiller, der kan sætte tempoet og finde hullerne - men også holde bolden, hvis hullet ikke er der. Der ligger Sanas force, men når kampen så ender fx 1-1 i Hobro, så opfattes det med tålmodigt at lede efter åbningerne som langsomt og ugideligt boldflytteri.

@fsc
Nemlig. Enig.
Og det var ikke Sana der alle de andre spilleres chancer.
Og jeg synes Sana med 7 mål og 7 assists i sidste sæson har fine nok stats på det område. Han scorede også 8 mål før den sæson. Vi har haft rigtig mange angribere i AGF de sidste 20 år, som har spillet sæsoner uden at nå de tal... Just saying...

Og Ankersen scorer 5-7 mål også. Men udfordringen er når Ankersen, Bundu og Sana ikke rammer dagen, og Mortensen ikke får chancerne. For vi kan ikke regne med mål fra forsvaret, eller fra Amini/NP. Så det er jo nærmest kun de to kanter og vores angriber som vi med rette kan sidde og forvente mål fra. Og det er ikke nok. Og i det perspektiv, så synes jeg Ankersen er hamrende ineffektiv. Der er alt for meget der går gennem ham, der ikke bliver til mål.

Men ift Sana, kan man så forvente en erstatning der scorer mere end 7-8 mål? Man kan håbe.. Jeg føler en gortisk knude omkring det. 

Svar #146
Så til den mere interessante del: Hvordan løses det?
Jeg tror at Sana stadig kan være et godt svar nu hvor vi har fået Mortensen+Helenius. Især i kampe som imod Hobro, hvor vi har bolden mere. Der spillede Sana, og vi skabte klart flest chancer af de tre kampe. Imod FCK og FCM startede BLume inde, og der var det balancen han tilbyder der blev vurderet som vigtigst. Men i foråret var Sana meget effektiv ift assists/chancerskabning. Og jeg vil hellere vinde 1-0 eller spille 1-1 i går med 37% af boldbesiddelsen end 50% og tabe 0-1, præcis som jeg tror alle andre også har det. Så jeg håber blot ikke, at vi ofrer for meget chanceskabelse ved at sætte Sana på bænken.

Så skal vi ud og hente en ny stor profil, så skal han efter min mening kunne både det Blume og Sana kan! Og det lyder sgu dyrt...
Jamen vi har jo midlerne - så PC kan bare komme igang:-)

Ja - vi skal have en der kan begge dele og spille hele tiden. For nuværende er Sana vel mere anset som supersub end som en fast bestanddel af startelleveren og det giver ham helt klart problemer. Han har højere tanker om hvad han kan og der var en tvist mellem ham og DN i efteråret, hvor han (tilsyneladende) fik at vide han var sat af. Vi kan jo kun spekulere i hvorfor men det er vist en tendens i hans karriere og derfor ser det ikke ud til det bliver os der endeligt kan forløse hans potentiale. Umiddelbart virker det også mærkeligt, at have en "stjerne" som ikke kan bruges i kampene mod de store hold førend langt inde i kampene. Det tyder altså på der er mangler i spillet.

Det kommer selvfølgelig aldrig til helt at holde men hvis vi kunne have en central midtbaneakse der startede gang efter gang, tror jeg det ville hjælpe gevaldigt. Det må meget gerne være Amini, NP og en ny stærk spiller - så kan fløjene supplere/rotere alt efter den aktuelle form.
Det kan også være det bliver løst i form af Helenius - jeg er spændt på hvordan DN vil spille ham men han er nok ikke tiltænkt at være bænkevarmer. Så måske er løsningen der allerede.

Btw - måske denne diskussion skulle flyttes over i transfertråden, hvor vi tidligere har drøftet netop dette?

Svar #147
Jamen vi har jo midlerne - så PC kan bare komme igang:-)
@Martinstranger‍ 

Jeg tror en spiller som er betragteligt bedre end Sana, og med et rigtig højt bundniveau koster 10-15 millioner. 
Så det tror jeg ikke umiddelbart vi bare har.

Svar #148
Ift Sana, så irriterer det mig også, at Patrick Mortensen er blevet skiftet ud når Sana kommer ind.
Jeg tror NETOP at Sana kan genfinde en vigtig rolle, og sit super høje spil igen, med en god angriber. Så det ærger mig at det er Ammitzbøl han får at arbejde med.

Imod Hobro hvor Sana/Mortensen startede inde skabte vi et hav af chancer til spillerne omkring Mortensen fordi Sana er god til at udnytte den plads Mortensen skaber omkring sig ved at suge forsvarene til sig.

Svar #149
FCK har lige hentet Bryan Oviedo hjem igen også... De spiller sgu med musklerne.

Simple Audio Video Embedder