Spring til hovedindholdet
Emne: Talentarbejdet i AGF (Læst 12877 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Talentarbejdet i AGF

Svar #100
Fik U15, U17 og U19 så stor en lussing af FCN i går at der er blevet lukket fuldstændig ned omkring resultaterne af de tre kampe?

Store kampdag lørdag: FCN kommer på besøg - AGF Fodbold

Edit: Jeg fandt selv resultaterne på DBUs side:

U15 - AGF - Farum 0-1
U17 - AGF - FC Nordsjælland 0-4
U19 - AGF - FC Nordsjælland 1-0

Så en kneben sejr til U19, et knebent nederlag til U15 og et klart nederlag til U17. Nogen siger dog at FN Nordsjællands 1-hold i U19 spiller superliga??

Svar #101
Ja ikke noget at skrive hjem om men det er jo også 37 mio vs en bolsjebutik

Vel næsten samme styrkeforhold som AGF-Marstal... ligefør
Ståpladser på løbebanen - til den er væk :-)
- vi vil tættere på...

Svar #102
Ser lige optakten til kampen mod Aab og interviewet omkring talenter med PC/DN.

PC melder meget klart ud, at der var nogle unge spillere der skuffede i pokalkampen. Også set i lyset af, at de jo spillede om at komme tættere på truppen og være med i næste pokalkamp. Han pointerede dog, at man naturligvis også skulle have lov at spille en enkelt dårlig kamp.
DN var (naturligvis) diplomatisk og sagde, at de unge lærte en masse mens de "gamle" gjorde arbejdet færdigt.

PC nævner igen, at han mener de unge bliver bedre med skarpere konkurrence på et højere niveau. Han siger også de får chancen og det gælder om de skal tage den, når de får den. Vores egne er der ikke endnu men det kommer.
Transfers denne sommer er både til bredden og toppen af truppen samtidig med man ser 1-2 transfervinduer frem og henimod hvem man forventer der vil være væk (virker som om der er råd til langtidsplanlægning - hvilket er positivt i min verden).

Går ud fra Eurosport læser med herinde - spørgsmålene afspejlede meget godt vores diskussioner. Så tak til Eurosport:-)

Svar #103

Håber virkelig AGF går den vej med U23 arbejdet
FCM-chef om mange lejemål: Modellen virker
- vi vil tættere på...

Svar #104
@Snurre Snup er du ofte ud at se ungdomskampene? Og reserveholdet?
Fedt med dine indslag
- vi vil tættere på...

Svar #105
Frederik Ihler har forlænget kontrakten, så den løber ungdomstiden ud AGF forlænger med ung angriber - AGF Fodbold

Det er flotte skudsmål han får med på vejen
Frederik Ihler er en ægte 9'er, og de hænger ikke på træerne. Han er en angriber, som vi er utrolig glade for at have i AGF, og det potentiale, han har i sig som 9'er, er på et meget højt niveau. Han er utrolig kynisk foran mål og er en dygtig afslutter med begge ben og hovedet. Han er en hurtig og stærk spiller.

Frederik Ihler, der kom til AGF fra samarbejdsklubben VSK Aarhus i 2017, ser frem til at udvikle sig yderligere i AGF, hvor han er under vingerne hos blandt andre Dennis Ramonn, Flemming Povlsen og David Nielsen, der alle i deres aktive karrierer spillede samme position.

- Jeg er rigtig glad. AGF er min yndlingsklub, og jeg har det godt i klubben, så det er kun dejligt, at jeg har en aftale, der gælder resten af min ungdomstid.

Svar #106
@Dichio

Mange tak!

Jeg følger AGFs talentarbejde tæt og ser derfor jævnligt ungdomskampene. Jeg ser ikke så ofte reserveholdet, men indimellem. I mandags var det primært for at besigtige Gift Links.

Svar #107
@Dichio

Mange tak!

Jeg følger AGFs talentarbejde tæt og ser derfor jævnligt ungdomskampene. Jeg ser ikke så ofte reserveholdet, men indimellem. I mandags var det primært for at besigtige Gift Links.

Hvad var dit indtryk af Links? Jeg kan godt være bekymret for om han har fysikken til superligaen, med 165 cm og 60 kg. Men det kan måske også være en fordel, hvis man kan bruge det lave tyngdepunkt til sin fordel.

Svar #108
Jeg synes, fysik ofte bliver tillagt en for stor rolle i fodbold. Hvis du har teknikken, betyder fysikken ikke specielt meget som offensiv spiller. Emre Mor kørte rundt med forsvarsspillerne efter behag i den korte tid han var i Superligaen, Zidan havde heller ikke en nævneværdig fysisk, vores egen Martin Jørgensen ej heller, kleine David Silva har været og er stadig blandt de absolut bedste spillere i en af de mest fysisk krævende ligaer overhovedet, osv.

Nu er det umuligt at konkludere noget som helst af de få minutter Links fik endda næsten uden at røre bolden, men han en viste enorm speed og er hans teknik på det niveau, som jeg har læst Sydafrikanske fans siger, han har, så er jeg slet ikke bekymret for ham.
Spørgsmålet er mere, om potentialet er der.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #109
En artikel om talentet der pt. er i Dortmund - det må være en fantastisk chance for en ung mand og alligevel en form for sikkerhedsnet, hvis det fejler af den ene eller anden grund Udlejet AGF-talent i Dortmund: Det er rimelig vildt at tænke på | Tipsbladet.dk
AGF kan rigtig godt lide mig og ville ikke lade mig gå, hvilket er fuldt forståeligt, så det var rigtig fint med lejeaftale. Jeg må se, om jeg bliver her, eller om jeg skal hjem. Jeg føler, det er en win-win-situation, siger kantspilleren.

- Der er også millioner af klubber, der kommer og kigger her, så der er bare ekstremt mange muligheder. Der kan selvfølgelig også være den mulighed, at jeg skal et helt andet sted hen. Eller det kan være, Dortmund vælger at sige, at de vil forlænge med mig.

Svar #110
Skipperligaen har været i Dortmund for at besøge Tulberg og Kaastrup

Svar #111
Skipperligaen har været i Dortmund for at besøge Tulberg og Kaastrup
Det kunne være smukt, hvis det var Tullberg, der skulle erstatte David Nielsen, den dag han skal videre.

Edit: naturligvis fordi DN har haft succes i AGF... ikke pga. fyring.

Svar #112
Snurre Snup, hvordan vil du vurdere de nye ungdomsspillere fra Randers på din power ranking-liste?

Majaliwa Msabaha, Sune Balle og Sebastian Beraque.

Og Mathias Sauer for den sags skyld.

Derudover var Jonas Yderholm med truppen til Ærø. Hvordan vurderer du ham?

Svar #113
@T-Knogle

Lad os tage det negative først. Jeg deler din bekymring ang. fysikken, og det er da en reel bekymring. Det er ikke kun "på papiret", han bliver most fysisk, og det kan potentielt betyde, at han ikke kan spille det spil, han er vant til (og som jeg beskriver nedenfor). Han var dog også lille ift. modstanderne i Sydafrika. Samtidig klarede Mandla Massango sig ganske glimrende i Superligaen, og han vejede også kun 59 kg., og han havde ikke samme fart og tempo i sit spil som Gift Links.

Vi må dog gå ud fra, at den sportslige stab i AGF føler sig overbevist om, at fysikken ikke bliver et større problem. Han har jo (anslået) kostet omkring 5 mio. kroner, og det ville man næppe smide efter en lottokupon, omend den potentielle gevinst kan være så stor, at man vælger at tage chancen.

For mig at se er der også tale om en spiller, som har meget forskelligt at byde på. Ift. fysikken, tror jeg, at de større spillere, får svært ved at fange Gift Links, da han har tempo i stort set alt, han foretager sig. Jeg har researcet mig frem til, at hans kælenavn er "Mosquito", hvilket giver god mening, når man ser ham spille, da han sværmer rundt om modstanderne for at eroble den, og når han har bolden på fødderne, så går det også virkelig stærkt. Han er en hårdtarbejdende spiller, som arbejder begge veje. I kraft af sine hurtige fødder og direkte spil, tror jeg, han kommer til at trække mange frispark.

PC udtalte, at han er moden i sin spillestil, og det er også det, jeg ser. Jeg synes, han er god til at veksle mellem at aflevere (også de lette afleveringer) og bruge sin fart og driblinger samt vision til at blive farlig offensivt.

I den nuværende AGF-trup minder han mest om Kasper Lunding, synes jeg, men til forskel fra Lunding foregår det meste i et højt tempo, hvor Lunding går mere ned i fart og laver temposkift.  Derudover er han, modsat Lunding, også rimelig god med højre ben. Han går meget direkte mod mål, men er samtidig god i det relationelle spil. Her mangler han fortsat at lære spillestilen og holdkammeraterne bedre at kende (det er også mit bud på, at han ikke har haft bolden så meget i de indhop, han har fået), men man kan se, at han har en god spilforståelse. Det ses også ift. at bryde modstandernes opspil, hvorefter han er god til at finde gode fremadrettede afleveringer eller gå selv. Det er naturligt nok, at han skal bruge en tilvænningsperiode, men når han har fået spillestilen og kendskabet til spillerne mere på plads, og herunder den danske fodboldkultur, så tror jeg, han bliver en stor gevinst.

Han fylder jo først 21 år om halvanden uge, så han vil jo sandsynligvis endda udvikle sig en hel del de kommende år.

Svar #114
Snurre Snup, hvordan vil du vurdere de nye ungdomsspillere fra Randers på din power ranking-liste?

Majaliwa Msabaha, Sune Balle og Sebastian Beraque.

Og Mathias Sauer for den sags skyld.

Derudover var Jonas Yderholm med truppen til Ærø. Hvordan vurderer du ham?

Af de tre fra Randers har jeg kun set Sune Balle, og han er ikke en, jeg tror på, så det må blive 25%.

Mathias Sauer (årgang 04) har jeg kun set en enkelt gang men han ser spændende ud. Særligt lagde jeg mærke til hans vendinger med bolden og herunder førsteberøringer, som har et højt niveau. Han er ikke udpræget hurtig, men har en fornuftig teknik og et godt blik for spillet. Lidt off topic, så havde jeg forventet, at AGF havde skrevet kontrakt med flere af spilerne fra årgang 04, da den af Anders Madsen blev udråbt til at være den bedste nationalt sammen med OBs, da jeg talte med ham for nogle år siden, men der kan jo være sket meget siden. Resultaterne har da også indimellem været sløje, hvilket jeg talte med deres træner om. Han sagde, at det skyldtes, at de havde mange små spillere. Vi må se, hvad der sker den kommende tid.

Jonas Yderholm (årgang 02) er en dygtig dribler, der samtidig har fysikken med sig. Han er imidlertid ikke så hurtig, men der er en chance for, at han kan blive til noget. Han har ikke spillet i ligaen så længe, så han kan stadig have en stejl udviklingtskurve. Derfor er det da muligt, han når et niveau, hvor han kan blive aktuel i Superligaen. Han er dog endnu ikke på kontrakt. Jeg vælger at placere ham på 37,5%, da han ligger et sted mellem 25 og 50%

Svar #115
Tak :-)

Det handler også meget om hvordan man nu en gang bruger den fysik man har. Jeffrey Aubuyn havde masser af fysik men brugte den  ikke så meget - og aldrig defensivt. Anker og Lunding er ikke store, men bruger derimod deres godt - også defensivt.
- vi vil tættere på...

Svar #116
Jens Gjesing, statistik fra superligaen, all-time - SuperStats

Gjessing var også en af dem der først for alvor slog igennem som 22 årig  i superligaen, og kom på ligalandsholdets tur som 23 årig, dog uden spilletid i officielle kamp.

AGF fik dog glæde af ham som allorunder og backup gennem årene, og han var så vidt jeg husker også fast mand i 1 div.
 Synd han blev skadet.
- vi vil tættere på...

Svar #117
Nogen der har læst artiklen i stiften om talenterne fra 2013? Hvem var det? Og nogen der har fået gennembrud?
- vi vil tættere på...

Svar #119
Morgendagens talenter findes i det østjyske, ham kunne vi godt have brugt, nu må vi se om vi kan snuppe ham om et par år.

Men ellers også selv få forlænget med Thøgersen og hente ham hjem som backup hvis Højer bliver skud af. Ellers udleje Thøger som nu hvor han er på græs med succes i Næstved.

Så Marouff fik scoret på u19 - godt at få ham i gang igen. Spændende spiller.

Nogen der ved om Anders Fæster er skadet?

SIF forlænger med Frederik Carstensen – Silkeborg IF
- vi vil tættere på...

Svar #120
Jeg synes det ser sløjd ud med talentarbejdet i AGF lige i øjeblikket, hvis man kigger på antallet af AGF’ere på ungdomslandsholdende, så er det ikke imponerende:

U16 - 2 spillere
U17 - 0 spillere
U18 - 0 spillere
U19 - 0 spillere
U20 - 1 spiller
U21 - 0 spillere

HB Køge, Vejle, Esbjerg, AaB, Randers, Horsens, Vendsyssel og Viborg har ligeså mange eller flere spillere med.
Silkeborg, Lyngby, FC København, FC Nordsjælland, FC Midtjylland og Brøndby har markant flere.

De forskellige AGF U hold ligger heller ikke specielt godt i ligaen lige nu:

U19 - 5 plads
U17 - 12 plads
U15 - 8 plads

Jeg ved godt at Jacob Nielsen og PC aldrig har haft særligt meget fokus på talentarbejdet, men jeg havde da en forventning om at akademiet, transitionstræneren og den hvide tråd ville gøre noget ved udviklingen af talenter i AGF. Det kan sgu godt være at Schoubye havde ret, der er mange professionelle talenttrænere, men de får ikke så attraktiv en løn så man er i stand til at tiltrække, og fastholde de dygtigste?

Er det ren indbildning at AGF er på vej tilbage til tidligere tiders udvikling af talenter? Det ser umiddelbart ud til at der kan være rigtigt langt til den næste Martin Jørgensen, Stig Tøfting eller Leon Andreassen :(

Svar #121
Det er ikke godt - det skal der ganske enkelt gøres noget ved.

Jeg tror ikke man nødvendigvis får meget bedre u-hold af at hente store dyre træner-navne ind til høje lønninger. Selvom alt vel hjælper.

Det som er afgørende er:

- generelt hvad der kan tilbydes de unge fx

- at der er gode træningsfaciliteter
- at der er et akdemi så de kan bo tæt på
- at der er et godt unge miljø
- god ungdomskontrakt - eller i det mindste vilkår
- AGF ligger mindst i top 5 og dermed er et attraktivt træningsmiljø, hvor de unge kan de de udvikler sig  (pga konkurrencen og de formodede bedste vilkår)
- at de kan se mange komme i superligatrup bagefter, eller springbræt til andre klubber
- at nogle også får chancen i start11 og får succes - kommer til udlandet
- vi vil tættere på...

Svar #122
Det er ikke godt - det skal der ganske enkelt gøres noget ved.

Jeg tror ikke man nødvendigvis får meget bedre u-hold af at hente store dyre træner-navne ind til høje lønninger. Selvom alt vel hjælper.

Jeg tror til gengæld  desværre at de trænere i AGF der viser nogle evner, er meget nemme at lokke til andre klubber, hvis de tilbyder en bedre kontrakt, til stor skade for kontinuiteten i talentarbejdet. Hvis man hele tiden skifter ud i trænerstaben, så ved trænerne på de ældre årgange ikke hvad der blev trænet på de yngre, trænerne lærer ikke spillernes personlighed og mulige skjulte talenter at kende osv. Kontinuitet var det der gav succes på Per Thunes tid, og det der har givet succes i AaB og senest i Silkeborg og FCN.

Det som er afgørende er:

- generelt hvad der kan tilbydes de unge fx

- at der er gode træningsfaciliteter
- at der er et akdemi så de kan bo tæt på
- at der er et godt unge miljø
- god ungdomskontrakt - eller i det mindste vilkår
- AGF ligger mindst i top 5 og dermed er et attraktivt træningsmiljø, hvor de unge kan de de udvikler sig  (pga konkurrencen og de formodede bedste vilkår)

Hvis man sammenligner med Silkeborg og Lyngby, så har de ikke mange af det nævnte.

- at de kan se mange komme i superligatrup bagefter, eller springbræt til andre klubber
- at nogle også får chancen i start11 og får succes - kommer til udlandet

Her mener jeg at AGF fejler i forhold til talentarbejdet, og det er måske fordi JN, PC og DN ikke ser talentarbejdet som noget der betyder alverden. Spillere som Hausner, Hvidt, Ammitzbøll og Lunding ville jo være faste i start 11 i SIF og LBK, og de øvrige ville jævnligt få spilletid. Det der er vigtigt for talenter, er ikke nødvendigvis at klubben ligger i top 5, det er mere noget man stræber efter for fans og sponsores skyld. 

De har til gengæld behov for at se en rigtig kort vej til 1. Holdet, og her er indtrykket i AGF at der skal rigtigt meget til som talent, dette kan delvist løses ved udlejning som i f.eks. FCM Og FCK, men det kunne også løses ved at træneren viste større mod i forhold til talenter, efter at Hvidt og Hausner er kommet ind på holdet er 3 nederlag blevet vendt til 2 sejre, og det endda med clean sheet i begge kampe.

Edit:
Jeg mener ikke at Duncan er en bedre løsning end Hvidt lige nu, eller at Gift Links kan præstere på et højere niveau end Lunding, Juelsgård er næppe heller en bedre løsning i forsvaret end Hausner. Det er på høje tid at give de egenavlede talenter chancen

Når Daniel Thøgersen bliver jagtet af Brøndby og OB, men ikke er i nærheden af 1. Holdet i AGF, så er der noget i vejen med det syn som trænerstab og ledelse har på egenavlede talenter. Man har indtryk af at det er væsentligt nemmere at komme udefra som Links og Duncan, end at komme op via ungdomsholdende.

Svar #123
Jeg er helt enig

Vil dog lige sige at naturligvis er det ligegyldigt hvilken placering man får i u19 og ned ... når jeg siger top 5, så mener jeg at vi skal kunne matche træningskvaliteten i fcm, bif og fck for at talenter vælger os. Og kan vi det hører vi også til i top5 (og så er vi sikkert enig).

Fischer og Duelund valgte jo først og fremmest fcm for deres udvikling. En simon kjær fra Horsens osv, som ellers er vores nærområde, valgte også fcm pga ambitionerne mere end kr og øre. Fordi det var et top5 træningsmiljø.

Men ja vejen til 1. holdet er helt, helt afgørende, og enig vi skal være bedre til at sende spillere på græs som vi ikke har tænkt os at bruge mellem de 15-16 bedste. Naturligvis kan man ikke vide det ved sæsonstart hvor man skal have ca. 23-24 styk. Men spillere der ikke har været inde omkring holdet i 6-12 måneder skal udlejes for en stund. Men har da noteret mig vi har lavet lange kontrakter med de unge, og senest Lassen der fik 5 år.

Håber Links har større potentiale end Lunding ellers er det spild af 5 mio. Synes også Lunding var en af vores bedste i foråret.

Jeg stiller mig dog en lille smule tvivlsom ift Thøgersen og interesse fra Bif. Men naturligvis kunne OB bruge ham som backup ligesom vi kan - og Bif også, men ingen af de klubber ville næppe betale mere pebernødder for ham. Mon ikke bare de lugtede et gratis talent fordi han var 3. valg hos os.

- vi vil tættere på...

Svar #124
Håber Links har større potentiale end Lunding ellers er det spild af 5 mio. Synes også Lunding var en af vores bedste i foråret.

Jeg tror også man skal medregne den øgede konkurrence i truppen, når man henter en spiller til 5 mio. Jesper Engman i JP mener at Duncan f.eks. har været med til at give Hvidt og andre talenter et tiltrængt los i røven:

En ivrig australier har vist vejen for AGF’s egne unge spillere - Indersiden...

Så værdien af en spiller handler ikke kun om hvor mange minutter han får på banen, men også om hvor meget han bidrager til at løfte hele truppen. Jeg synes det har været reglen mere end undtagelsen at spillere har haft brug for ihvertfald en halvsæson før de begynder at vise deres niveau, det skete f.eks. med Ankersen, Amini, Bundu, Blume, Tingager og Munksgaard.

Jeg tænker også at Patrik Mortensen, og Zack Duncans imponerende start i AGF var lidt for godt til at kunne være sandt, og de har nu en naturlig bølgedal inden de kommer stærkt igen om kort tid (håber jeg). Det er vel kun Højer der har leveret fra dag et, på imponerende højt niveau. Så Gift Links skal nok blive alle pengene værd når han har været i klubben et stykke tid, men lige nu burde han ikke være foran Lunding.

Og så skal man ikke underkende at talenter udviklet i klubben, er langt bedre integreret og dermed ikke har brug for at lære alle holdets ‘automatismer’ (i mangel af et bedre ord). Samt at den årgang af talenter som er i truppen lige nu har en helt enorm vindermentalitet, som bare gør at det er mere sandsynligt at trække sig ud af tætte kampe med en sejr.

Med det der præsteres i talentsektoren i klubben, så skal man virkelig have alt ud af de talenter der er i truppen lige nu. Jeg må indrømme at det bekymrer mig at der investeres så meget i talenter, og alligevel ser det ikke ud til at man er foran f.eks. Horsens, Viborg og Randers der har et helt andet budget, det kunne godt tyde på at pengene bruges forkert, og at ledelsen ikke rigtigt ved hvad der virker. Der er vel heller ingen i klubben længere der har dokumenterede resultater med talentudvikling, så der er ikke noget at sige til det, hvis man hælder penge i tiltag der ingen effekt har.

Svar #125
Jeg tror også stadig på Links - synes i hvert fald han i glimt har vist potentiale.

Mange gode betragtninger.Du har naturligvis ret i spillerne også har en trup-rolle i det dagelige, plus stå klar når der er skader og spillersalg.

Egentlig sagde JN vel også blot han kunne gå direkte ind, ikke at han skulle i start11 fra dag 1. Naturligvis også hård konkurrence med bundu, anker, jon - for links og lunding, der har et efterslæb hhv som ny og skade. Vi fik måske sat forventningerne ekstra højt...

Der er lidt dobbelt, tænker i hvert fald ikke 5 mio er en god investering for en trup spiller, men han bliver vel også start 11 en dag. Omvendt kan man sige, at PC næppe vil sælge Lunding for fx 3 mio fordi potentialet er større og i foråret heller ikke selvom der var kommet bud på fx 6 mio. bare for at tage nogle beløb der ligger tæt på Links 5 mio prislappen. Jvf også Junker. Så i det lys er 5 mio ingen dårlig investering for en u23-landsholdsspiller som Links.

Hvad Lunding skulle have kostet i foråret, sommer eller nu svært at afgøre, da prisen ville være en potentiale-pris. Jeg tror man satser på Lunding og sælger næppe før han indfriet potenialet.
- vi vil tættere på...

Svar #126
Med det der præsteres i talentsektoren i klubben, så skal man virkelig have alt ud af de talenter der er i truppen lige nu. Jeg må indrømme at det bekymrer mig at der investeres så meget i talenter, og alligevel ser det ikke ud til at man er foran f.eks. Horsens, Viborg og Randers der har et helt andet budget, det kunne godt tyde på at pengene bruges forkert, og at ledelsen ikke rigtigt ved hvad der virker. Der er vel heller ingen i klubben længere der har dokumenterede resultater med talentudvikling, så der er ikke noget at sige til det, hvis man hælder penge i tiltag der ingen effekt har.
Er det baseret på antallet af landsholdsspillere? Jeg tror man skal være lidt forsigtig med at lave en konklusion ud fra de tal. De skal da gerne være højere, men også ses over tid og fortæller under alle omstændigheder ikke hele historien. Men det kunne da være interessant at høre U-afdelingen hvad de tænker om det.

Svar #127
Er det baseret på antallet af landsholdsspillere? Jeg tror man skal være lidt forsigtig med at lave en konklusion ud fra de tal. De skal da gerne være højere, men også ses over tid og fortæller under alle omstændigheder ikke hele historien. Men det kunne da være interessant at høre U-afdelingen hvad de tænker om det.

Jeg kender ikke mere til talentsektoren i klubberne, end det jeg kan se ud af placeringen i de forskellige U-ligaer og antallet af U-landsholdsspillere. Jeg kommer ikke til træning og kamp på U-holdene, og kan kun udtrykke min bekymring, da der (som jeg ser det) lige nu ikke er nogle synlige resultater i talentsektoren. Derfor kan det jo godt være at man er helt tryg i klubben ved udviklingen på U-holdene, og at de mål man har sat er nået. Jeg er enig i at det ville være værdifuldt, at høre fra nogen der har større indsigt i det daglige arbejde, om jeg ser spøgelser eller om man lige nu ikke når sine mål.

Svar #128
Følger lidt med i hvad der kommer af talenter i AGF og rundt om, men slet ikke hvordan klubberne klarer sig - altså hvor attraktive er deres konkurrencemiljøj ift tiltrækning.

Det hedder godt nok talentudviklingen - men det kunne i lige så høj grad hedde talenttiltrækning. Der er næppe mange spillere i FCM som er født og opvokset i Herning, samme i Aalborg, Brøndby, Farum, Odense.

Ingen tvivl om vi ikke skal drage forhastede konklusioner på øjebliksbillede fx er Fæster vist ude pt og angribere er vigtige for restulater og tabellen. Desuden har det også meget at sige at AGFu19 sidste år blev svækket af at rykke mange op før tid til førsteholdet - og det er det ultimative mål. FCN svækker hele tiden deres ved tidligere oprykninger.

Uanset må vi dog konstatere, at vi ikke som i 80-90'erne var nr 1 i talentudvikling, hverken i stillingen (hvis man kigger 5-10 år tilbage fx) eller på antal der slår igennem på førsteholdet.

Så der forestår et vigtigt stykke arbejde. Tænker det er godt i gang og bare skal styrkes endnu mere - bla via nogle Stage-Bundu mio.

Let at klikke år tilbage på bold.dk:
U19 Ligaen 19/20: Tabel og kampprogram
U17 Ligaen 19/20: Tabel og kampprogram
- vi vil tættere på...

Svar #129
Talentarbejdet skal vel ikke målet i hverken U-landsholdsspillere eller U-resultater, men hvor mange spillere man får gennem ungdomssystemet og etablerer sig på første holdet i klubben.

Sidste gang AGF fik en spiller gennem ungdomssystemet og op og etablere sig på førsteholdet var vel Jens Jønsson, som er årgang 93. Det er et par år siden. Her skulle man vel også ned i 1. div før han for alvor fik chancen.

Svar #130
Præcis

Men jo højere vi ligger i tabellen - jo bedre talenter produceres alt andet lige også.
Og jo højere vi ligger i tabellen - jo større tiltrækningsevne har vi også på talenter.
MEN klart talenterne kigger også på om de kommer gennen systemet - på 1. hold og til udlandet, U-landshold, løn, generelle forhold osv. osv.

Det hele hænger sammen...
- vi vil tættere på...

Svar #131
Talentarbejdet skal vel ikke målet i hverken U-landsholdsspillere eller U-resultater, men hvor mange spillere man får gennem ungdomssystemet og etablerer sig på første holdet i klubben.

Sidste gang AGF fik en spiller gennem ungdomssystemet og op og etablere sig på førsteholdet var vel Jens Jønsson, som er årgang 93. Det er et par år siden. Her skulle man vel også ned i 1. div før han for alvor fik chancen.

Helt enig, min bekymring går også blot på at de fleste talenter der bryder igennem til 1. holdet, har været ungdomslandsholdsspillere. Når der ikke er nogen lige nu fra Ammitzbøll på U20 landsholdet og helt ned til U16 landsholdet, så tænker jeg at rekrutteringen fra U17, U18 og U19, må være mere begrænset. Det vil være ærgerligt at tabe 3 årgange på gulvet, hvis man kunne forhindre det. Samtidig så pralede klubben jo rigtigt meget af de seneste U17 mesterskaber i ligaen, så helt uvæsentligt er den aktuelle 12. plads nok ikke.

Svar #132
Daniel Gadegaard er blevet indkaldt her til U19 landsholdet, så nu har vi da 1 med der. Jeg tror også Albert Grønlykke havde været med, hvis han ikke havde været skadet.

Derudover tror jeg også Emil Agerbæk havde været med på U18, men han er jo desværre korsbåndsskadet.

Men ja, den nuværende U17 trup ser ikke alt for stærk ud.

Svar #133
Men ja, den nuværende U17 trup ser ikke alt for stærk ud.

Men årgang 2003 skulle også være historisk stærk og bred herhjemme, så måske er niveauet i AGFs U17 trup lige så godt som på de andre årgange, men mange af de andre klubber har bare en unik årgang gående.

Press Reader

Svar #134
Ja, Gadegaard er 18 og TK i øvrigt 20, Hausner, Anbo og Hvidt er 19, Lunding og Ammitzbøl er 20, Lassen 18, og Kaastrup 18 og Thøgersen 19, hvis vi tager de udlejede med, så der er spillere i truppen der her alderen til flere U-landshold. Det siger noget om at man skal spille på klubholdet (og være skadefri) for at komme med landsholdet, men hvis det lykkes med et par af dem også at der godt kan laves Superligaspillere uden at de er landsholdsspillere lige nu.

Det kunne være rigtig fint hvis spillere some Hausner, Hvidt og Lunding kunne få mere spilletid så vi kan se om det ikke ville føre dem på landsholdet, men ellers vil man selvfølgelig også skulle se på hvem der holder dem på bænken. Indimellem er der bare et meget stort talent et andet sted.

Jeg har ikke indtryk af at det plejer at være et problem at få nogle med på de yngre landshold, jeg ved ikke om det er lidt tilfældigheder eller udtryk for et problem. Jo yngre de er jo sværere er det dog også at forudsige hvem der faktisk vil slå igennem i sidste ende.

Svar #135
Savner lidt vi iige udvikler sådan en som Kauffman, 18 år og lavet 7 mål nu i 15 kampe. Gad vide hvad der var sket hvis AA havde fået flere chancer når nu NH og PM alligevel ikke har scoret ret meget (når de to på straffe fratrækkes).
- vi vil tættere på...

Svar #136
Savner lidt vi iige udvikler sådan en som Kauffman, 18 år og lavet 7 mål nu i 15 kampe. Gad vide hvad der var sket hvis AA havde fået flere chancer når nu NH og PM alligevel ikke har scoret ret meget (når de to på straffe fratrækkes).

Jeg tænkte det samme da jeg læste at Kauffman har scoret flere mål end Lucas Andersen, det er tydeligt at man i AaB har mere tillid til talenter af egen avl end det er tilfældet i AGF. Ammitzbøll bliver udtaget til U20 landsholdet på trods af at DN ikke mener han er god nok til at blive udtaget til kamp, så der er åbenbart andre trænere der tror mere på ham end klubbens egne gør.

Det har været David Nielsens achilleshæl gennem hele hans tid i klubben, han tror ikke på talentsektoren, og vil hellere bruge talenter fra andre klubber end sine egne, selvom de ikke umiddelbart præsterer på et højere niveau. Det kunne være fint hvis der blev stillet nogle klare krav til brugen af egne talenter, i forbindelse med en kontraktforlængelse og hvis han ikke vil acceptere disse, så er han desværre ikke den rigtige træner for AGF på den lange bane.

Svar #137
Det har været David Nielsens achilleshæl gennem hele hans tid i klubben, han tror ikke på talentsektoren, og vil hellere bruge talenter fra andre klubber end sine egne, selvom de ikke umiddelbart præsterer på et højere niveau. Det kunne være fint hvis der blev stillet nogle klare krav til brugen af egne talenter, i forbindelse med en kontraktforlængelse og hvis han ikke vil acceptere disse, så er han desværre ikke den rigtige træner for AGF på den lange bane.
Er det ikke en lidt søgt tankegang - han kan (skal) jo ikke bruge nogen som ikke er gode nok. Se evt artiklen i JP, hvor det fremhæves at vore egne talenter har oppet sig, fordi Duncan kom til.
Ud af truppen, er det kun Dijks og Lunding der ikke har fået tid i superligaen. AGF, spillere, statistik fra superligaen, 2019/2020 - SuperStats
Præstationerne i pokalen har ikke været prangende, i de kampe hvor de fik alle muligheder for at vise sig frem.

Svar #138
Jeg synes det er lidt svært at vurdere det med talenterne - når man ikke ser den daglige træning og træningskampe. Det kan måske også skyldes at man generelt kun henter talenter ind som tydligvis er bedre end dem vi har - hvilket giver mening.

Synes ikke det er til at lægge noget i pokalkampene, det er svære kampe ofte på dårlige baner, et ikke sammenspillet hold på samme måde som superligaholdet, der er u19 spillere i mellem og spillere som ikke er i form (fx Lunding og Hvidt som var et stykke fra formen).

Synes de unge gjorde det godt på superligaholdet i foråret. Om de er så er lige så gode eller gode nok er ikke til at sige. Synes de skal have chanen for vi fører 2-3 mål med indhop, men det gør vi jo næsten aldrig :-)
- vi vil tættere på...

Svar #139
Er det ikke en lidt søgt tankegang - han kan (skal) jo ikke bruge nogen som ikke er gode nok. Se evt artiklen i JP, hvor det fremhæves at vore egne talenter har oppet sig, fordi Duncan kom til.

Synes de unge gjorde det godt på superligaholdet i foråret. Om de er så er lige så gode eller gode nok er ikke til at sige. Synes de skal have chanen for vi fører 2-3 mål med indhop, men det gør vi jo næsten aldrig :-)
DN fortalte på et tidspunkt at de unge havde taget nogle store skridt henover vinteren og derfor fik mere spilletid i foråret, men at kravene nu er flyttet igen og de så skal tage det næste ryk for at komme med. Der er måske lidt spin i den slags, men det er klart at barren også flyttes ved at der kommer nye spillere til udefra. Det er ret oplagt at Ammitzbøl havde fået flere minutter hvis ikke Helenius var kommet til. Nu er det store spørgsmål om (nogle af) de unge så kan tage de her skridt igen og komme mere med. Duncan viser at det ikke er alderen der afgør det, men det ville være dejligt at se Hausner overhale Juelsgård og Hvidt få nogle indhop. Den er lidt svær for Ammitzbøl, lige nu skal DN vel give ham indhoppet foran NH bare for at give ham spilletid. Jeg savner meget at se Lunding, men han har vel dels været skadet og har dels en position hvor det er ekseptionelt svært at spille sig på lige nu. Men han har en god venstrekant at lære fra og fra foråret er det måske ham og Links der skal dække den side.

Overordnet set er det langt vigtigere at vinde end at give spilletid til de unge, men det skal selvfølgelig være realistisk de kan udvikle sig og komme med, ellers skal de udlejes eller sendes videre. Jeg tror (selvsagt) ikke på at DN hellere vil bruge talenter fra andre klubber, men hvis dem vi har ikke er helt på tilstrækkeligt niveau endnu og vi kan finde et stort talent et andet sted skal vi selvfølgelig slå til. Det er svært at være utilfreds med at vi har Duncan og ideen med det nye akademi er jo også at vi kan fiske et par stykker lidt tidligere.

Svar #140
Det er rigtigt at kravene til at komme i start11 er højere end i foråret, vores trup har ikke været så bred og stærk længe.

Egentlig vil AGF og DN vel gerne vinde fodboldkampe, så naturligvis bruger han de bedste
Synes jeg også man skal. Og man skal også sørge for at have det bedste hold over sæsonen og langt sigt, det kan man ved at udvikle spillerne, spille et godt hold sammen der holder i en længere periode.

Plus der også er økonomiske hensyn. Spiller vi fx med en AA istedet for PM/NH, kan det godt være det giver lidt mindre sportsligt nu, men på længere sigt løfter AA sig måske højere op. Og der kommer også et økonomisk output fra en transfer, som rykker hele klubben sportsligt.

Bundu og Stage er gode eksempler, hvor spilletid til dem har løftet os sportsligt og økonomisk.

Men vi skal naturligvis også vinde. Mine tanker går mest på når man har to stort set lige gode, så spiller man den med fremtid i. Og den som kan give et output transfermæssigt. Et sted det virkelig bliver aktuelt er Anker, Lunding, Links, Jon.
- vi vil tættere på...

Simple Audio Video Embedder