Spring til hovedindholdet
Emne: Talentarbejdet i AGF (Læst 5785 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Talentarbejdet i AGF

Svar #45
Så har Lunding også forlænget - frem til 2022: Lunding forlænger - AGF Fodbold

Godt at se noget rettidig omhu fra PC. Mon ikke også snart Hvidt forlænger sin aftale.

Benjamin Hvidt er lige blevet forlænget:
Tre år mere til hvidt

Doh! Hvad man ikke misser når man er på skiferie 8)
Også gode nyheder, at Benjamin Hvidt er i AGF frem til udgangen af 2021. I mine øjne har Hvidt et stykke op til startelveren, men unge spillere kan tage store ryk, både fysisk og nok endnu vigtigere på det mentale plan.

Både og. David udtalte i forbindelse med VFF-kampen, at Hvidt nok var den af de unge der havde gjort det bedst - men at den centrale midt også er der, hvor konkurrencen er størst. Så ja, han er længere fra startopstillingen end Lunding, men omvendt er han nok mindst lige så langt fremme i sin udvikling.

Svar #46
Både og. David udtalte i forbindelse med VFF-kampen, at Hvidt nok var den af de unge der havde gjort det bedst - men at den centrale midt også er der, hvor konkurrencen er størst. Så ja, han er længere fra startopstillingen end Lunding, men omvendt er han nok mindst lige så langt fremme i sin udvikling.
 Præcis. Det er svært at konkurrere med Amini og Stage/Guira derinde. Lunding på højrekanten har det jo "let" ved, at der ingen andre oplagte højrekanter er i truppen. Bundu har klart spillet mest som venstrekant og CF. Stage er blevet brugt derude, men er ment som central midtbanespiller nu, og Ankersen har jo valgt at være venstrekant i denne del af karrieren. 

Så altså det er jo også en af grundene til at Kaastrup har spillet så lidt. Han er nemlig udpræget venstrekant, men kan ikke bryde igennem Ankersen/Bundu/Toutouh som står foran ham der. 
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis Kaastrup var højrekant, så var han blevet brugt meget mere allerede. Han blev jo spillet ind i holdet langt før, og fik spilletid allerede for et år siden. Dog ikke ligeså fast og meget som Lunding gør nu. Det er Lundings egen fortjeneste. Kæft han har været god. 

Men Hvidt og Gribenco har jo måtte kæmpe med en del centrale spillere om pladserne. Gribenco har jo både Sana, Blume og Toutouh foran sig der også. 

Så vi må se. Ift situationen på venstrekanten, så ville jeg ikke blive overrasket hvis man sælger Ankersen til sommer. 
Han er blevet udskiftet et par gange efter en time her i foråret, og startede ude imod OB.

Jeg tror David tester hvordan holdet spiller uden ham, især i de her kampe hvor Højer ikke var med. Men jeg regner med at Højer/Ankersen spiller fra start på søndag imod AAB. Der er ikke tid til at eksperimentere der, og Højer/Ankersen har en relation der er svær at retfærdiggøre at bryde op lige nu. 

Svar #47
Jeg tror David tester hvordan holdet spiller uden ham, især i de her kampe hvor Højer ikke var med. Men jeg regner med at Højer/Ankersen spiller fra start på søndag imod AAB. Der er ikke tid til at eksperimentere der, og Højer/Ankersen har en relation der er svær at retfærdiggøre at bryde op lige nu.
Jeg er enig i forhold til at Lunding har haft lidt bedre betingelser for at slaa igennem paa en position uden reel konkurrence - hvilket selvfoelgelig ikke skal tage noget fra at han har grebet muligheden - og derfor er det svaert at konkludere paa hvor langt fra de andre er. Hvidt har dog ogsaa faaet spilletid paa en maaske ogsaa lidt vanskeligere position. I forhold til det sidste her tror jeg ikke DN har eksperimenteret med Ankersen for at teste noget, det ville vaere lidt vanvittigt i de her sidste kampe af grundspillet, men Toutouh boer jo vaere et interessant alternativ. Til sommer kan man ogsaa forestille sig Sana blive solgt og Toutouh rykket ind centralt. Ankersen/Kaastrup til venstre side er ikke for mange. Der vil mangle et alternativ til hoejre side, men Ankersen burde ogsaa stadig kunne rykkes derover hvis det kniber.

Svar #48
DBU-talenttræner bliver ny Head of Coaching i AGF - AGF Fodbold

Nogen der har kendskab til Martin Bloch, der kan sige om han er den rette mand til jobbet. Umiddeltbart lyder CV'et ganske fint, men det siger ikke altid hele sandheden.
Hvad er jeres holdning til dette?

At det er endnu et tegn på, at der bliver gjort meget rigtigt i AGF. Man kan mene hvad man vil om DBU, men de ved nu temmeligt meget om talentudvikling m.m. Så at ansætte en af deres nøglepersoner til at løfte vores talentarbejde er helt rigtigt set.

Svar #49
Med Anbos debut i superligasammenhæng i går, er vi nu oppe på 5 talenter fra egne rækker der har fået debut i denne sæson Superliga-debutanten: Jeg fik klaret duellerne rimeligt godt - AGF Fodbold

De øvrige var Kasper Lunding, Sebastian Hausner, Daniel Thøgersen og Kasper T. Kristensen
Det er vel meget flot og forhåbentlig kan vi se frem til, at talenterne i de kommende sæsoner bider sig fast på holdet.

Svar #50
Med Anbos debut i superligasammenhæng i går, er vi nu oppe på 5 talenter fra egne rækker der har fået debut i denne sæson Superliga-debutanten: Jeg fik klaret duellerne rimeligt godt - AGF Fodbold

De øvrige var Kasper Lunding, Sebastian Hausner, Daniel Thøgersen og Kasper T. Kristensen
  Det er vel meget flot og forhåbentlig kan vi se frem til, at talenterne i de kommende sæsoner bider sig fast på holdet.
Vi har i hvert fald også en oplagt muligt nu, de næste 5 til 8 kampe (afhængig af hvordan play-off går) for at give de unge noget spilletid. Lige nu er et godt tidspunkt for den sportslige ledelse at gøre nogle alvorlige overvejelser om truppen i næste sæson. Forlænger vi med Juelsgaard? Ellers giv Hausner lidt spilletid. Sælger vi Ankersen, Amini, Guira, Toutouh eller Sana (som alle kun har et år tilbage af kontrakten), så kunne det blive en lejlighed til at afprøve afløserne.

Guira er oplagt noget bedre end Hvidt lige nu, men det er Hvidt der er fremtiden. Jeg ville også gerne se mere til Kaastrup, men han virker til at have haft en del problemer med helbred og skader(?) i denne sæson. 

David kan selvfølgelig ikke sætte 5-6 unge ind på holdet samtidig. Det vil ikke være at give dem en fair chance. Lunding har måske fået den chance han skulle have i dette forår, ligesom Kaastrup fik det i foråret sidste år. Lige nu er det så Anbo der får en chance. Jeg tænker, at han også spiller på torsdag, da der ikke er nogen grund til at forcere noget med Munksgaard. Men jeg håber at Hvidt får nogle chancer i de sidste kampe.

Svar #51
Som kampen mod VFF fik vist, så er der nok grænser for hvor mange unge vi kan spille på en gang. Men omvendt har holdet flere gange vist, at vi sagtens kan bære 1-2 unge spillere i startopstillingen.

Så jeg håber også de på skift får lidt mere spilletid her i foråret. Mest oplagt er nok Hvidt, på en midtbane hvor der i forvejen roteres en del. Men jeg kunne også godt tænke mig at se mere til Ammitzbøll så Patrick M. kan få lidt hvil og holde sig frisk til de afgørende kampe (og fordi det ser ud til han har nogle spændende spidskompetencer som det kunne være godt at få testet noget mere på superliganiveau).

Svar #52
På DBU's U-landshold finder man følgende AGF-spillere (som ikke allerede er i førsteholdstruppen):
- Daniel Gadegaard (2001)
- Mikkel Lassen (2001)
- Albert Grønbæk (2001)
- Emil Agerbæk (2002)

Gadegaard og Lassen har jeg allerede hørt en del om og har forholdsvis høje forventninger til, og jeg regner med, at de begge er en del af førsteholdstruppen enten til sommer eller ifm. træningslejren til vinter.

Men er der nogen, der kender niveauet på Grønbæk og Agerbæk? Er der perspektiv i dem, og har Grønbæk niveau til at blive rykket op i førsteholdstruppen til sommer eller til vinter?

Og hvad med Søren Bugge og Jacob Trenskow (begge 2000). Er det nogen, klubben ser en fremtid i?

Svar #53
FC København og FC Nordsjælland topper ny licensrangering

Vi ligger på en lidet flatterende 11. plads i den nye licensrangering. Det bør dog hjælpe, at vi har givet mange flere minutter til ungdomsspillere, men alligevel... ret sølle, da der kigges på flere parametre.

Svar #54
David roser Hausner og Ammitzbøll, men han får også nævnt at det har kostet, at man var nødt til at bruge Hausner mod Vendsyssel:

David N. roser ung duo: Har taget et skridt op

- Hausner er den spiller, der har taget de største skridt fremad. Han er én af vores klart bedste mod Horsens, og han var også rigtig god i Vejle.

- Han kostede to mål mod Vendsyssel, som endte med at være en nøglekamp i forhold til top seks, men den læringsproces, han har været igennem, og at han allerede kan komme ud og spille på det niveau bagefter, er rigtig positivt.

- Første gang man spiller, er der så mange ting på spil. Hvordan reagerer familien, og det fylder meget, når man er Aarhus-dreng.

- At vi har kunnet give dem flere kampe, og at de har taget et skridt op, er rigtig, rigtig godt.

Svar #55
David roser Hausner og Ammitzbøll, men han får også nævnt at det har kostet, at man var nødt til at bruge Hausner mod Vendsyssel:

David N. roser ung duo: Har taget et skridt op

- Hausner er den spiller, der har taget de største skridt fremad. Han er én af vores klart bedste mod Horsens, og han var også rigtig god i Vejle.

- Han kostede to mål mod Vendsyssel, som endte med at være en nøglekamp i forhold til top seks, men den læringsproces, han har været igennem, og at han allerede kan komme ud og spille på det niveau bagefter, er rigtig positivt.

- Første gang man spiller, er der så mange ting på spil. Hvordan reagerer familien, og det fylder meget, når man er Aarhus-dreng.

- At vi har kunnet give dem flere kampe, og at de har taget et skridt op, er rigtig, rigtig godt.

Det er lidt spændende hvor højt de vurderer de to spillere internt. Mener man de er fulddygtige backups til deres pladser, kan man jo spare enormt mange penge ift. at skulle købe både en dygtig centerforsvarer og angriber i sommervinduet.

Især angriberen kan være svær at finde, da det dels er en rigtig svær plads og dels nok er svært at finde en, der er på niveau med PM men kan acceptere at sidde på bænken det meste af tiden i og med vi kun spiller med en angriber. Og der bliver endog meget langt til spilletid for Ammitzbøll, hvis vi henter en der.

Svar #56
Det er lidt spændende hvor højt de vurderer de to spillere internt. Mener man de er fulddygtige backups til deres pladser, kan man jo spare enormt mange penge ift. at skulle købe både en dygtig centerforsvarer og angriber i sommervinduet.

Især angriberen kan være svær at finde, da det dels er en rigtig svær plads og dels nok er svært at finde en, der er på niveau med PM men kan acceptere at sidde på bænken det meste af tiden i og med vi kun spiller med en angriber. Og der bliver endog meget langt til spilletid for Ammitzbøll, hvis vi henter en der.
Jeg tror at vi henter en ekstra centerforsvarer, som erstatning for Juelsgård. Spørgsmålet er måske mere, om man synes af fire spillere til de to pladser er nok. Det har været kritisk i denne sæson, men mest fordi Backman har været ude så meget, udover at man nok ikke har følt sig tryg ved at bruge Hausner. Jeg mener at vi SKAL have endnu en spiller på et stærkt superliganiveau ind. Skulle Tingager og Backman så være helt friske i næste sæson, så må man rotere mellem de tre, hvilket giver god mening i forhold til det slid (og advarsler/karantæner), som der er på pladsen. Vil vi have fem spillere i truppen, så kunne man godt forlænge et år med Juelsgård. Jeg synes han har gjort det rigtig fint som erstatning, når man tænker på at han er en omskolet venstreback, men han er bare ikke en top-6 spiller på den her plads, og det er en vigtigt plads på holdet at prioritere høj kvalitet.

I det hele taget er vi heldigvis ved at være der, hvor vi skal tænke mere på erstatningerne til vores start-11 end på selve idealopstillingen. Vi må kigge på, hvor vi er mest sårbare. Og her kan man bare ikke undgå at kigge på angrebet, hvor vi slet ikke vil være et top-6 hold, hvis Patrick bliver langtidsskadet. Vi SKAL have tre angribere, så vi altid vil kunne have en angriber på bænken, selvom vi har en anden angriber skadet.

Svar #57
Men er der nogen, der kender niveauet på Grønbæk og Agerbæk? Er der perspektiv i dem, og har Grønbæk niveau til at blive rykket op i førsteholdstruppen til sommer eller til vinter?

Og hvad med Søren Bugge og Jacob Trenskow (begge 2000). Er det nogen, klubben ser en fremtid i?

Albert Grønbæk er en dygtig teknisk spiller, men han er noget klejn, og derfor tror jeg ikke, han bliver rykket op til sommer (men muligvis til vinter), mens vi jo også har Benjamin Hvidt, der spiller central midt (dog i en defensiv rolle). Grønbæk har dog potentiale til at blive Superligaspiller.

Agerbæk er ligeledes et stort talent. Han er god og rolig med bolden og laver ikke mange fejl. Han er dog ikke særlig hurtig. Han er fast i startopstillingen på sin årgangs landshold. Han har gode forudsætninger for at blive Superligaspiller efter min vurdering.

Søren Bugge er en "rugbrødsspiller". Hvis han skal blive Superligaspiller, skal det ske fra baghjul. Personligt tror jeg ikke på det.

Jacob Trenskow har alle fodboldmæssige forudsætninger for at blive Superligaspiller. Imidlertid er han ret klejn, hvilket taler imod, at det sker. Mit bud er 50/50.

Svar #58
Snurre Snup, hvordan vurderer du Marcus Ginnerup og Mostafa Marouff, der har gjort sig godt bemærket på reserveholdet her på det sidste? Hvad spiller de, hvad kan de, hvad mangler de, og hvordan ser du deres chancer for at nå førsteholdet?

Hvad ligger bag, at Mathias Laursen tilsyneladende er vendt tilbage fra Odder? ER han vendt tilbage, eller hvad lå bag, at han spillede anden halvleg i reservekampen mod Brøndby? Hvad kan han, og hvor langt kan han nå?

Og som du nu gav Jacob Trenskow 50 procent chance for at nå førsteholdet, kunne det også være super spændende, hvis du også ville anslå chancen for alle ungdomsspillere, du finder det relevant at anslå chancens størrelse for. Og endnu bedre hvis du løbende, for eksempel en gang hvert kvartal, ville revidere sådan en powerranking over ungdomsspillerne i takt med, at de enten udvikler sig eller synes at have formindsket deres chance for at bryde igennem. Med Trenskow til 50 procent, hvordan ser så resten af din liste ud lige nu?

Svar #59
Hvad ligger bag, at Mathias Laursen tilsyneladende er vendt tilbage fra Odder? ER han vendt tilbage, eller hvad lå bag, at han spillede anden halvleg i reservekampen mod Brøndby? Hvad kan han, og hvor langt kan han nå?

Marvin eller Mathias Laursen spiller i Århus Fremad. Iøvrigt ligesom Mandal, der også var med imod Brøndby. De er egentligt mest bare med for at fylde reserveholdet op.
Jeg var oppe at se Fremad - Skive for et par uger siden. Marvin blev skiftet ind, og virkede mere frustreret end motiveret for at spille fodbold.

Tror ikke vi skal regne med at se nogle af de drenge i AGF igen.

Simple Audio Video Embedder