Spring til hovedindholdet
Emne: Talentarbejdet i AGF (Læst 13363 gange) forrige emne - næste emne

Talentarbejdet i AGF

Jeg synes, det fungerede godt at have en selvstændig tråd til diskutere talentarbejdet i AGF på det gamle forum, og derfor opretter jeg den igen.

Heldigvis ser det ud til, at den spændende årgang 2000 (og Kasper Lunding, der er årgang 99) får en større rolle her fra forårets start.

Sv: Talentarbejdet i AGF

Svar #1
Heldigvis ser det ud til, at den spændende årgang 2000 (og Kasper Lunding, der er årgang 99) får en større rolle her fra forårets start.

Ej at forglemme Alexander Ammitzbøll (også 99'er), som også er kommet noget tættere på holdet. Det bliver spændende at se, om han bliver forlænget.

Svar #2
Jeg synes, Lunding var rigtig god mod Esbjerg. Frispilningen, som Mortensen misbrugte på det skammeligste, vidner om overskud hos den unge mand.

Lad os håbe, at det giver de andre unge yderligere blod på tanden.
Jeg tror på det.

Svar #3
Stiften lavede et interview med Lunding den anden dag. Jeg kan se, at det nu er blevet til en betalingsartikel. Bold.dk har dog trukket essensen ud af det:

https://www.bold.dk/fodbold/nyheder/agf-debutant-jeg-har-taget-for-let-paa-tingene/

Noget af det Lunding siger, og som er ret essentielt, er at man er nødt til at være god nok for at få chancen. Derfor er det også bare så vigtigt at indse, at det hele ikke bare kommer af sig selv. Man skal virkelig ville det her, hvis man skal nå sine mål. Det virker til at Lunding er kommet til den forståelse.

Svar #4
Jeg hæfter mig især, fra Stiftens artikel, ved, at det her bare på alle måder er et helt vildt godt signal. Det er et stærkt signal fra Lunding om, at en ung spiller, med rette mix af tro, indstilling, talent og hårdt arbejde, ikke behøver stå i skyggen af de mere rutinerede.
Og så er det et ligeså godt signal omkring klubben, at AGF også er et sted, hvor unge spillere får chancen, når de udmærker sig. At klubben, i modsætning til noget af efterårets brok over manglende unge spillere, også skal være synonym med, at talenterne, når de skal vælge deres vej, også tør tro på, at det her er et sted, man kan få chancen og forløse sit potentiale, når man gør sig fortjent til det.
Historien om Lunding er endnu kun ved forordet, og det er naturligvis umuligt at spå det ene eller andet udfald. Men nedenstående vidner om et særdeles modent hoved og psyke, og måden han har taget skeen i den anden hånd og grebet opstarten an på, vundet pladsen og overbevist i sin debut - det er dælme et godt forord. For alle parter. Kæmpe thumbs up!

-Jeg trænede rigtigt meget for mig selv i ferien og holdt formen ved lige. Da vi kom tilbage fra vinterferien, tænkte jeg, at vi alle sammen startede fra nul, og nu var det min tur til at komme frem. Så jeg har givet den alt til træning hver eneste gang. Jeg har forsøgt at gøre noget ved de ting, som jeg kunne ændre på, og har ved hver eneste træning haft en ambition om, at jeg skulle være blevet bedre, når jeg gik ind fra træning.

Svar #5
Jeg hæfter mig især, fra Stiftens artikel, ved, at det her bare på alle måder er et helt vildt godt signal. Det er et stærkt signal fra Lunding om, at en ung spiller, med rette mix af tro, indstilling, talent og hårdt arbejde, ikke behøver stå i skyggen af de mere rutinerede.
Og så er det et ligeså godt signal omkring klubben, at AGF også er et sted, hvor unge spillere får chancen, når de udmærker sig. At klubben, i modsætning til noget af efterårets brok over manglende unge spillere, også skal være synonym med, at talenterne, når de skal vælge deres vej, også tør tro på, at det her er et sted, man kan få chancen og forløse sit potentiale, når man gør sig fortjent til det.
Historien om Lunding er endnu kun ved forordet, og det er naturligvis umuligt at spå det ene eller andet udfald. Men nedenstående vidner om et særdeles modent hoved og psyke, og måden han har taget skeen i den anden hånd og grebet opstarten an på, vundet pladsen og overbevist i sin debut - det er dælme et godt forord. For alle parter. Kæmpe thumbs up!

-Jeg trænede rigtigt meget for mig selv i ferien og holdt formen ved lige. Da vi kom tilbage fra vinterferien, tænkte jeg, at vi alle sammen startede fra nul, og nu var det min tur til at komme frem. Så jeg har givet den alt til træning hver eneste gang. Jeg har forsøgt at gøre noget ved de ting, som jeg kunne ændre på, og har ved hver eneste træning haft en ambition om, at jeg skulle være blevet bedre, når jeg gik ind fra træning.
Det er fan'me dejligt at få sat ord på sådan en indstilling og han tør sige det offentligt. Det giver et lidt andet indblik i om talenterne nu også er klar - for en ting er at have det store talent og noget andet er om man har det rigtige hoved. Der er nok ingen tvivl om at begge dele skal fungere for fodboldspillere i dag - et stor talent kommer ikke nødvendigvis langt, hvis man ikke vil tage det hårde arbejde.

Personligt håber jeg klubben bliver bedre til at håndtere det psykiske og får forløst flere spillere fremadrettet. Ikke fordi jeg har noget konkret at have det i men indimellem har vi (vel alle) funderet over hvor få store talenter vi fik fra ungdomsafdelingen og op i 1 holds truppen. Lad os håbe vi er igang med et vendepunkt på det i 2019 8)

Svar #6

Det er fan'me dejligt at få sat ord på sådan en indstilling og han tør sige det offentligt. Det giver et lidt andet indblik i om talenterne nu også er klar - for en ting er at have det store talent og noget andet er om man har det rigtige hoved. Der er nok ingen tvivl om at begge dele skal fungere for fodboldspillere i dag - et stor talent kommer ikke nødvendigvis langt, hvis man ikke vil tage det hårde arbejde.

Personligt håber jeg klubben bliver bedre til at håndtere det psykiske og får forløst flere spillere fremadrettet. Ikke fordi jeg har noget konkret at have det i men indimellem har vi (vel alle) funderet over hvor få store talenter vi fik fra ungdomsafdelingen og op i 1 holds truppen. Lad os håbe vi er igang med et vendepunkt på det i 2019 8)

Man må også respektere David Nielsen og Ruben Sellas coolness i forhold til at bringe talenterne i spil på det rigtige tidspunkt. Der har garanteret været mere end et moderat pres internt for at få dem på banen, og når så et talent der slet ikke var aktuel til truppen, Mads Mikkelsen skifter til en anden superligakonkurrent og får pænt meget spilletid, så bliver presset helt sikkert ikke mindre. Talenterne begynder begynder måske at tvivle på om de er i det rette setup, pressen og fans bliver mere og mere utålmodige, men DN og RS har is i maven og vil ikke smide spillere i ilden der risikerer at falde igennem. (Det viste sig vist øvrigt også med Mads Mikkelsen at han nok ikke var klar til Superligaen endnu, han har ihvertfald ikke fået meget spilletid siden).

Jeg var også selv i tvivl om hvorvidt Vi havde fået fat i den David Nielsen der trænede Strømsgodset, og brugte rigtigt mange talenter, eller om det var ham der trænede et Lyngby hold med en meget høj gennemsnitsalder og hvor der ikke var meget plads til deres mange taletfulde spillere.

Men åbningskampen mod Esbjerg hvor Lunding startede og Hvidt også blev skiftet ind, tyder på at DN og RS blot har ventet tålmodigt på at talenterne blev helt klar, og så kan de godt komme foran spillere som Toutouh og Guira, hvis kampsituationen indbyder til deres kompetencer, også selvom man spiller 6 “pokalfinaler” om at komme i top-6.

Svar #7
Jeg synes nu godt at man kan diskutere timingen af brugen af Kasper Lunding. Hvordan skal det tolkes, at vi nu investerer en del spilleminutter i ham, samtidig med at vi ikke har forlænget den kontrakt, som udløber ved årsskiftet? 

Er der stadig tvivl hos AGF, om man ønsker at forlænge? Eller mener man bare ikke at det haster? Vi så, hvor langt man trak den med Hvidt og angiveligt fik man også en positiv reaktion fra ham i form af mere ærgerrighed i efteråret. Det er det samme man hører fra Lunding nu. Stor koncentration i forhold til hver enkelt træning.

Man kan mene at vi spiller højt spil med vores talenter, når vi venter så længe med at forlænge, men jeg kan også godt se argumentet med, at de skal holdes til ilden og forstå at der skal andet end talent til for at slå igennem.

Svar #8
Ang. Lunding.....det er svært at vurdere udefra hvad der sker/hvordan situationen er. Set med AGF`s øjne vil man nok gerne sikre sig at vi med at gøre med en " driftsikker " spiller, og derfor prøver ham inde fra start nu før man tilbyder en forlængelse.
Jeg hælder dog nok lidt mere til en anden variant....nemlig at Lunding/agenten udmærket kender til sin/spillerens værdi i miljøet så for at AGF skal ha´en chance for at Lunding vil forlænge, er der fremsat krav om " noget må ske NU "....eller lyder det lidt for usandsynligt...?

Svar #9
Jeg HÅBER ikke, der ligger noget som helst andet til grund for, at Lunding nu spiller, end at han i opstarten har været bedste mand på pladsen. I AGF er det træneren, der står for at sætte holdet, og det er sportschefen, der indgår kontrakter og køber spillere. Hvis først de to roller bliver blandet sammen, så kommer vi ud i noget rod. Jeg vil gå så langt som til at sige, at det vil smadre holdet indefra. På samme måde håber jeg ikke, at Liverpool er blevet lovet noget som helst i forhold til Grabara.

Dermed ikke sagt, at DN ikke har nogle strategier i forhold til ungdomsarbejdet. Fx at puste til udviklingen af spillere som Lunding og Kaastrup ved skiftevis at lade dem få spilletid, alt efter hvem der er bedst kørende lige nu. Jeg kan sagtens forestille mig, at Lunding lige får nogle kampe nu, og når han så får et dyk i præstationerne kommer han ud igen, så negative oplevelser på banen ikke får lov at sætte sig.

Svar #10
Jeg HÅBER ikke, der ligger noget som helst andet til grund for, at Lunding nu spiller, end at han i opstarten har været bedste mand på pladsen. I AGF er det træneren, der står for at sætte holdet, og det er sportschefen, der indgår kontrakter og køber spillere. Hvis først de to roller bliver blandet sammen, så kommer vi ud i noget rod. Jeg vil gå så langt som til at sige, at det vil smadre holdet indefra. På samme måde håber jeg ikke, at Liverpool er blevet lovet noget som helst i forhold til Grabara.

Dermed ikke sagt, at DN ikke har nogle strategier i forhold til ungdomsarbejdet. Fx at puste til udviklingen af spillere som Lunding og Kaastrup ved skiftevis at lade dem få spilletid, alt efter hvem der er bedst kørende lige nu. Jeg kan sagtens forestille mig, at Lunding lige får nogle kampe nu, og når han så får et dyk i præstationerne kommer han ud igen, så negative oplevelser på banen ikke får lov at sætte sig.

Jeg ville gerne det udelukkende er som beskrevet af dig....men tror der ind imellem er konfliktende agendaer; uden at det giver anledning til intern uro udover den man må forvente i et udpræget konkurrencepræget miljø.

Svar #11
Jeg tror også det bare er udtryk for at han har gjort sig fortjent til det, kombineret med at en lidt anden opstilling og indstilling, der giver bedre plads til en rigtig wing, som der ikke er så mange alternativer til i højre side. Toutouh kunne fx spille den, men er jo som udgangspunkt alternativet til Sana centralt.

I forhold til at holde de unge til ilden og få dem til at arbejde hårdt, er der forhåbentlig andre metoder at motivere dem på end at vente til sidste øjeblik med at skrive kontrakt. Har spilleren ikke den rette indstilling er det klart man tøver, men der er i så fald gået noget galt tidligere.

Svar #12
Ang. Lunding.....det er svært at vurdere udefra hvad der sker/hvordan situationen er. Set med AGF`s øjne vil man nok gerne sikre sig at vi med at gøre med en " driftsikker " spiller, og derfor prøver ham inde fra start nu før man tilbyder en forlængelse.
Jeg hælder dog nok lidt mere til en anden variant....nemlig at Lunding/agenten udmærket kender til sin/spillerens værdi i miljøet så for at AGF skal ha´en chance for at Lunding vil forlænge, er der fremsat krav om " noget må ske NU "....eller lyder det lidt for usandsynligt...?
Jeg er enig i, at der kan være flere scenarier. Ud fra de ting Lunding selv har udtalt (om at han har fundet en ny seriøsitet til hver enkelt træningspas), så lyder det dog som om Lunding har indset at han skal anstrenge sig for at få en forlængelse. 

Det er vel ikke utænkeligt, at PC, DN og RS indimellem drøfter en strategi omkring brugen af de unge. David har måske talt om at Lunding var ved at være en kandidat til kanten, og så har man truffet beslutningen om at han skal have chancen nu, så man kan bedømme om man skal give ham en længere kontraktforlængelse.

"Dilemmaet" for klubben er vel at det ikke er nok, at de unge bare udvikler sig til at kunne klare sig i superligaen. Vi har brug for spillere der kan begå sig i top-6, og vi undgår ikke at skulle forstærke os med spillere udefra i den bestræbelse. Omvendt giver det heller ikke meningen at have en trup på 30 spillere, hvor en lang række unge spillere er langt fra spilletid. Der er kun en måde at få de unge op på top-6 niveau og det er ved at lade dem spille. Men det er en balancegang, for de vil ikke være der på 5-10 kampe, og der er heller ikke plads til at vi kan sætte 3-4 af dem ind samtidig. Der er altid et kæmpe pres for at præstere, og nedrykningsstregen kan pludselig bevæge sig tæt på igen. Derfor vil det være fantastisk vigtigt for klubben at komme i top-6, hvor vi kan få 10 "gratis" udviklingskampe. Jeg ved godt at der faktisk er medalje og EL-kval pladser indenfor rækkevidde, men lige nu vil det bare være vigtigt at kunne give et par af de unge noget superligaerfaring. 

Svar #13
Der er kun en måde at få de unge op på top-6 niveau og det er ved at lade dem spille. Men det er en balancegang, for de vil ikke være der på 5-10 kampe, og der er heller ikke plads til at vi kan sætte 3-4 af dem ind samtidig. Der er altid et kæmpe pres for at præstere, og nedrykningsstregen kan pludselig bevæge sig tæt på igen. Derfor vil det være fantastisk vigtigt for klubben at komme i top-6, hvor vi kan få 10 "gratis" udviklingskampe. Jeg ved godt at der faktisk er medalje og EL-kval pladser indenfor rækkevidde, men lige nu vil det bare være vigtigt at kunne give et par af de unge noget superligaerfaring.

Det vil også alt andet lige være nemmere for talenterne at præstere i 10 kampe hvor man kan opnå medaljer og europæiske kampe, fremfor at skulle præstere i en situation hvor nederlag kan flytte klubben tættere på nedrykning. Jeg tror på at flere af talenterne vil kunne levere på et højt niveau i et evt. Mesterskabsslutspil mod FCM, FCK, BIF osv. Hvidt beviste det mod FCK allerede forrige år.

Svar #14
Der er kun en måde at få de unge op på top-6 niveau og det er ved at lade dem spille. Men det er en balancegang, for de vil ikke være der på 5-10 kampe, og der er heller ikke plads til at vi kan sætte 3-4 af dem ind samtidig. Der er altid et kæmpe pres for at præstere, og nedrykningsstregen kan pludselig bevæge sig tæt på igen. Derfor vil det være fantastisk vigtigt for klubben at komme i top-6, hvor vi kan få 10 "gratis" udviklingskampe. Jeg ved godt at der faktisk er medalje og EL-kval pladser indenfor rækkevidde, men lige nu vil det bare være vigtigt at kunne give et par af de unge noget superligaerfaring.

Det vil også alt andet lige være nemmere for talenterne at præstere i 10 kampe hvor man kan opnå medaljer og europæiske kampe, fremfor at skulle præstere i en situation hvor nederlag kan flytte klubben tættere på nedrykning. Jeg tror på at flere af talenterne vil kunne levere på et højt niveau i et evt. Mesterskabsslutspil mod FCM, FCK, BIF osv. Hvidt beviste det mod FCK allerede forrige år.
Som udviklingen er lige nu vil en 7. eller 8. plads, ja vel ogsaa en 9. eller 10. plads vaere taet paa overlevelse, saa der kan sagtens blive nogle 'gratis' kampe alligevel hvis det fortsaetter - men det er da bedre at de unge kan udvikle sig mod bedre modstanderne, og selvfoelgelig i det hele taget bedre for klubben og holdets udvikling at spille i top-6.

Svar #15
Ja, man må sige at gruppespillet om nedrykning kan være afgjort nærmest inden det starter, i hvert fald i forhold til hvem der ender 7-10 og 11-14. SønderjyskE er nu 6 point efter AaB (med en kamp mere) og hvis AaB vinder den indbyrdes kamp i Aalborg i næste runde, så er hullet jo kæmpestort.

Klart sjovere og mere dragende for publikum at havne i top-6, men det er nok rigtigt at der kan blive nogle udviklingskampe til sidst.

Svar #16
Jeg føler mig meget sikker på, at David stiller hvad han oplever som det stærkeste hold, uanset hvornår hvis kontrakt løber ud. Lige så sikker føler jeg mig på, at han ikke er under pres fra hverken PC, Lunding eller nogen agent. Og på, at vi ikke prøver nogen af i startopstillingen for at se, om deres kontrakt skal forlænges.

Tror også, at Lunding bliver forlænget, og at klubben har regnet med det hele tiden. Vi forlængede med Nimo sidste år, og Lunding har været tættere på truppen end Nimo siden da. Lundings indstilling i optakten og hans spil mod særligt Esbjerg kan højst have fjernet den sidste smule tvivl. Han bliver forlænget, og det sker inden sommer, hvor han frit kan tale med andre. Tror nemlig også, at Lunding er så klog, at han ikke skifter klub på et tidspunkt, hvor han er ved at bide sig fast i start-11, og hvor konkurrencen på hans plads er forholdsvis mild.

Svar #17
Jeg føler mig meget sikker på, at David stiller hvad han oplever som det stærkeste hold, uanset hvornår hvis kontrakt løber ud. Lige så sikker føler jeg mig på, at han ikke er under pres fra hverken PC, Lunding eller nogen agent. Og på, at vi ikke prøver nogen af i startopstillingen for at se, om deres kontrakt skal forlænges.
 Enig langt hen ad vejen, men jeg tror godt vi kan se spillere i startopstillingen med henblik på at udvikle dem. Så f.eks. Hvidt eller Kaastrup starter inde i en kamp uden den store betydning.

Svar #19
Samtidig med nyheden om salget af Dino Mikanović kan AGF præsentere en ny højre back i truppen i skikkelse af det unge talent Magnus Anbo Clausen, der rykkes permanent op i Superliga-truppen og samtidig får en fuldtids-kontrakt frem til sommeren 2021. 

https://www.agf.dk/klubben/nyhedsarkiv/2019/februar/agf-saelger-dino-mikanović/

AGF sælger Dino, og forfremmer+forlænger i samme ombæring Anbo til 2021.... Alt sammen lige efter bogen, og sindssygt godt arbejde af PC.

Svar #20
Samtidig med nyheden om salget af Dino Mikanović kan AGF præsentere en ny højre back i truppen i skikkelse af det unge talent Magnus Anbo Clausen, der rykkes permanent op i Superliga-truppen og samtidig får en fuldtids-kontrakt frem til sommeren 2021.
https://www.agf.dk/klubben/nyhedsarkiv/2019/februar/agf-saelger-dino-mikanović/

AGF sælger Dino, og forfremmer+forlænger i samme ombæring Anbo til 2021.... Alt sammen lige efter bogen, og sindssygt godt arbejde af PC.
Det lugtede lidt af et salg og der er sikkert flere penge i Kasakhstan end Kroatien, som jeg ellers taenkte han ville ende i. Det er en rigtig fin loesning naar han alligevel ender paa baenken her og rigtigt godt bare at erstatte ham med Anbo i truppen. Spoergsmaalet er saa om det faktisk er ham der faar hoejre back hvis vi har behov inden for den naermeste fremtid, men lad os bare vente med at finde ud af det.

Svar #21
Det er en rigtig fin loesning naar han alligevel ender paa baenken her og rigtigt godt bare at erstatte ham med Anbo i truppen.

Med fare for at der går hønen eller ægget i den, så er han er vel endt på bænken her, fordi man har vidst at han skulle sælges.
At det er en fin løsning for alle parter kan der dog ikke være tvivl om.
Dino kommer til en klub der spiller om medaljer hver sæson og er fast deltager i Europa og klubben, og det faktum at det er en topklub i Kazakhstan betyder at vi økonomisk nok får vredet karkluden mest muligt for de sidste dråber af det resterende halve års kontrakt.

Svar #22
Spoergsmaalet er saa om det faktisk er ham der faar hoejre back hvis vi har behov inden for den naermeste fremtid, men lad os bare vente med at finde ud af det.

Du tænker givetvis på, hvordan Sverrisson fik venstrebacken i stedet for Thøgersen.

Jeg tror dette skal ses i lyset af flere ting.
1) at man ikke følte talenterne var helt klar og stadig for unge...
... dette virker dog ikke til at være problemet længere
2) at man ikke havde tiltro til det centraleforsvars styke, hvilket understøttes af Guira rolle i efteråret kontra nu på den defensive midtbane...
... og dette er i så fald heller ikke et issue længere.

Skulle vi ende i en situation med Anbo på højrebacken, tror jeg dog, Stage ville blive rykket over på højrekanten for at sikre lidt mere defensiv styrke, end Lunding kan give.

Svar #23
Med fare for at der går hønen eller ægget i den, så er han er vel endt på bænken her, fordi man har vidst at han skulle sælges.
Det taenkte jeg ogsaa foerst - jeg var overbevist om at han var lige ved at skrive med en anden klub naar han ikke var udtaget mod efb - men naar man ser paa hvordan Munksgaard har spillet de to foerste kampe ligner han jo ikke en svaekkelse. Vel snarere tvaertimod selvom vurderingsgrundlaget er lidt lille. Det kan meget vel taenkes Mikanovic var blevet slaaet af alligevel, hvilket selvsagt er positivt.

Svar #24
Du tænker givetvis på, hvordan Sverrisson fik venstrebacken i stedet for Thøgersen.
Jeg kender ikke Anbos niveau godt nok. Det kan godt vaere han er klar til at starte paa hoejre back med lidt mere rutine foran sig, men han bliver kun lige rykket op i 1. holdstruppen nu og selvom han har traenet med dem og vist sig frem paa traeningslejren er det naturligt hvis han mangler lidt. Nogle af de andre talenter vurderes klar nu, men det er jo individuelt. Det er klart det hjaelper at resten af bagkaeden fungerer hvis man skal smide en saa urutineret derind, men det maa i hvert fald gerne vente til efter grundspillet med at blive aktuelt.

Svar #25
Jeg synes Anbo gjorde det fint i de kampe han fik i opstarten. Den ene var han dog højrekant, som vist er den plads han tidligere har spillet mest. Han har ikke spillet højreback så længe. Det blev der også talt om, i denne interessante reportage fra træningslejren:

Jeg tænker, at David måske stadig ville bruge Spelmann i en vigtig kamp, hvis han var klar. Men han har jo været ude længe nu.

Svar #27
Jeg havde en samtale med Anders Madsen for et par år siden, hvor Jonathan Hutters blev fremhævet som det største målmandstalent i AGF i mange år. Om hans udvikling fortsat er så god, at man vil sige det samme i dag, ved jeg ikke.  Han bliver spændende at følge!

Svar #28
I JP's artikel omkring salg af Dino løfter PC lidt af sløret for kontrakten til Anbo AGF-salg i overtid: Transfervinduet er åbenbart længe åbent i Kasakhstan -...

»Han leverede et super solidt indtryk på træningslejren og har i den grad budt sig til i konkurrencen med Mikanovic og Munksgaard. Anbo er kommet lidt fra baghjul og har derfor hele tiden skullet kæmpe hårdt for at bide sig fast. Men vedholdenhed og hårdt arbejde belønner sig, og det er Magnus et godt bevis på,« udtaler Peter Christiansen.
Det lyder som om flere af talenterne virkelig har budt sig til og lugter blod i form af at komme på 1 holdet. Det må meget gerne fortsætte :))

Svar #30
Både U19 og U17 tabte til AAB....resultat hhv 2-3 og 0-2. ÆV!

Svar #31
Både U19 og U17 tabte til AAB....resultat hhv 2-3 og 0-2. ÆV!
U19 måtte vel også stille op uden alle de spillere der er udtaget til i morgen?

Svar #32
Der er blevet forlænget med Ammitzbøll til sommeren 2021: Ny aftale med Alexander Ammitzbøll 
 - AGF Fodbold

Spændende om det betyder at man ikke vil hente en ekstra angriber til sommer eller om man mener at to deciderede frontangribere er nok?

Svar #33
Der er blevet forlænget med Ammitzbøll til sommeren 2021
Faktisk til 31/12-2021. 

Så venter vi på en forlængelse af Lunding. Skal helst ikke vente indtil 3 mdr. før udløb som her. Lunding har pt. kontrakt resten af 2019.

Svar #34

Så venter vi på en forlængelse af Lunding. Skal helst ikke vente indtil 3 mdr. før udløb som her. Lunding har pt. kontrakt resten af 2019.

Den forlængelse skal være klubbens 1. prioritet. Vil være katastrofalt, hvis ikke der bliver forlænget og gerne med de maksimale 5 år.
Jeg tror, FCN har fortrudt de ikke forlængede med Andreas Skov i sommers. Det kan blive rigtig dyrt, når man ikke viser rettidig omhu.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #35
Fint med Alexander, helt klart, men ja, Lunding er selvfølgelig mere påtrængende. På bare fem kampe er det bare også blevet en noget mere tricky sag. For hvad skal Kasper tilbydes nu? Hans markedsværdi er steget pænt dramatisk på en måned, men hvordan skruer man en kontrakt sammen, der afspejler det?

På den ene side: Lunding må regnes som fast mand netop nu. Han har spillet sig på, og i den grad ikke af igen. Han har spillet sig på, så vi nu kan transfer-diskutere, om vi har brug for en “back-up for Lunding”. Meningsløst emne for bare en måned siden. Han er helt sikkert også blevet bemærket andre steder.

På den anden side: Han er stadig kun 19, og hvad der “kommer let”, kan også gå let (det er ikke kommet let, men han kan også få et formdyk og ryge ud af start-11 igen).

Hvordan vil PC balancere de faktorer? Hvilken kontrakt vil det udmønte sig i? Hvor Lunding var sidestillet med Ammitzbøll ved nytår, er han det klart nok ikke mere. Alexander har på en helt anden måde stået med hatten i hånden, før han forlængede. Det gør Lunding ikke nu.

Heldigvis virker han jordbundet, moden og fornuftig. Så man kan håbe, at han ser, at han er bedre tjent med at blive i AGF, etablere sig yderligere og sigte mod at blive endnu mere en profil. Frem for at ville høste frugterne af noget ret beset stadig rimelig spinkelt, skifte klub og starte forfra med det hårde slid med at etablere sig.

Vi får ham næppe til at forlænge i fire eller fem år, sådan som vi måske havde kunnet ved nytår. Hvis jeg var Kasper Lunding, ville jeg lige nu gå efter at forlænge med to.

Svar #36
Ift. de unge talenter synes jeg man skal skele til den model FCK og FCN bruger. De forlænger/fornyer løbende kontrakterne så de reflekterer spillerens position i truppen. Mener f.eks. Cornelius nåede at lave nye kontrakter 3 gange inden han blev solgt første gang.

Så hvis Lunding f.eks. forlænger med 4 år men allerede næste år er en endnu større profil, inde omkring U-21 landsholdet m.m. så laves der en ny hvor lønnen løftes igen og der lægges 1 år mere på aftalen. Naturligvis med den aftale at man siger ja til et tilbud der er rigtigt for både spiller og klub.

Set fra Lundings side ville jeg heller ikke være bange for en lang kontrakt. Fortsætter han udviklingen skal der nok komme gode tilbud og han har heller ikke interesse i, at udenlandske klubber kun henter ham fordi hans kontrakt er udløbet e.lign (i hvert fald ikke før han er betydeligt ældre). Det er den sikre vej til at komme nederst i hierarkiet - så er det meget bedre at havne et sted hvor klubben har investeret et væsentligt beløb i ham.

Svar #37
Så har Lunding også forlænget - frem til 2022: Lunding forlænger - AGF Fodbold

Godt at se noget rettidig omhu fra PC. Mon ikke også snart Hvidt forlænger sin aftale.

Svar #38
Fandeme en god nyhed. 5 kampe om at etablere sig. Så bliver man god.

Svar #39
En fantastik god nyhed med Lunding i AGF til sommeren 2022 - håber Lunding bliver en vigtig del af det AGF, som langt om længe leverer sportlige succesfulde resultater i toppen af dansk fodbold.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #40
Det er perfekt... 

Der er nu en plan for alle de unge omkring førsteholdet. De er enten solgt, udlejet eller på længere kontrakter. Fedt!

Svar #42
Også gode nyheder, at Benjamin Hvidt er i AGF frem til udgangen af 2021. I mine øjne har Hvidt et stykke op til startelveren, men unge spillere kan tage store ryk, både fysisk og nok endnu vigtigere på det mentale plan.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #43
Yes! Og så helt til sommer 22! Hvidt er hvid i tre år endnu, og desuden er Thøgersen og Hausner sikret frem til næste sommer - og Kaastrup til nytår 20/21. Altså er der styr på alle Young Guns nu. :)

Svar #44
Det er en rigtig god nyhed. Jeg synes det er fin timing. Man kan sige det havde vaeret billigere for fem kampe siden, men dels har vi behov for kun at lave laengere kontrakter med de unge spillere vi er ret sikre paa, dels havde der vaeret lagt op til en genforhandling snart alligevel, hvis han kort efter var blevet starter. Han skal jo have en loen der nogenlunde afspejler hans position i truppen, men den er sikkert stadig i den relativt lave ende - og kan saa forhandles op sammen med en forlaengelse i god tid inden den nuvaerende udloeber hvis han fortsaetter sin udvikling (og han ikke bliver solgt). Lunding er ogsaa vaerdifuld som pejlemaerke for de andre unge - og selvfoelgelig som lokalt islaet, en spiller der indimellem hiver lidt ekstra frem at nyde og maaske ogsaa paa et tidspunkt et godt salg for os. Omvendt kunne det ogsaa koste paa en del parametre hvis vi ikke kunne forlaenge og han bare blev fisket af en anden klub saa snart han fik sit gennembrud eller var taet paa det.

Svar #45
Så har Lunding også forlænget - frem til 2022: Lunding forlænger - AGF Fodbold

Godt at se noget rettidig omhu fra PC. Mon ikke også snart Hvidt forlænger sin aftale.

Benjamin Hvidt er lige blevet forlænget:
Tre år mere til hvidt

Doh! Hvad man ikke misser når man er på skiferie 8)
Også gode nyheder, at Benjamin Hvidt er i AGF frem til udgangen af 2021. I mine øjne har Hvidt et stykke op til startelveren, men unge spillere kan tage store ryk, både fysisk og nok endnu vigtigere på det mentale plan.

Både og. David udtalte i forbindelse med VFF-kampen, at Hvidt nok var den af de unge der havde gjort det bedst - men at den centrale midt også er der, hvor konkurrencen er størst. Så ja, han er længere fra startopstillingen end Lunding, men omvendt er han nok mindst lige så langt fremme i sin udvikling.

Svar #46
Både og. David udtalte i forbindelse med VFF-kampen, at Hvidt nok var den af de unge der havde gjort det bedst - men at den centrale midt også er der, hvor konkurrencen er størst. Så ja, han er længere fra startopstillingen end Lunding, men omvendt er han nok mindst lige så langt fremme i sin udvikling.
 Præcis. Det er svært at konkurrere med Amini og Stage/Guira derinde. Lunding på højrekanten har det jo "let" ved, at der ingen andre oplagte højrekanter er i truppen. Bundu har klart spillet mest som venstrekant og CF. Stage er blevet brugt derude, men er ment som central midtbanespiller nu, og Ankersen har jo valgt at være venstrekant i denne del af karrieren. 

Så altså det er jo også en af grundene til at Kaastrup har spillet så lidt. Han er nemlig udpræget venstrekant, men kan ikke bryde igennem Ankersen/Bundu/Toutouh som står foran ham der. 
Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at hvis Kaastrup var højrekant, så var han blevet brugt meget mere allerede. Han blev jo spillet ind i holdet langt før, og fik spilletid allerede for et år siden. Dog ikke ligeså fast og meget som Lunding gør nu. Det er Lundings egen fortjeneste. Kæft han har været god. 

Men Hvidt og Gribenco har jo måtte kæmpe med en del centrale spillere om pladserne. Gribenco har jo både Sana, Blume og Toutouh foran sig der også. 

Så vi må se. Ift situationen på venstrekanten, så ville jeg ikke blive overrasket hvis man sælger Ankersen til sommer. 
Han er blevet udskiftet et par gange efter en time her i foråret, og startede ude imod OB.

Jeg tror David tester hvordan holdet spiller uden ham, især i de her kampe hvor Højer ikke var med. Men jeg regner med at Højer/Ankersen spiller fra start på søndag imod AAB. Der er ikke tid til at eksperimentere der, og Højer/Ankersen har en relation der er svær at retfærdiggøre at bryde op lige nu. 

Svar #47
Jeg tror David tester hvordan holdet spiller uden ham, især i de her kampe hvor Højer ikke var med. Men jeg regner med at Højer/Ankersen spiller fra start på søndag imod AAB. Der er ikke tid til at eksperimentere der, og Højer/Ankersen har en relation der er svær at retfærdiggøre at bryde op lige nu.
Jeg er enig i forhold til at Lunding har haft lidt bedre betingelser for at slaa igennem paa en position uden reel konkurrence - hvilket selvfoelgelig ikke skal tage noget fra at han har grebet muligheden - og derfor er det svaert at konkludere paa hvor langt fra de andre er. Hvidt har dog ogsaa faaet spilletid paa en maaske ogsaa lidt vanskeligere position. I forhold til det sidste her tror jeg ikke DN har eksperimenteret med Ankersen for at teste noget, det ville vaere lidt vanvittigt i de her sidste kampe af grundspillet, men Toutouh boer jo vaere et interessant alternativ. Til sommer kan man ogsaa forestille sig Sana blive solgt og Toutouh rykket ind centralt. Ankersen/Kaastrup til venstre side er ikke for mange. Der vil mangle et alternativ til hoejre side, men Ankersen burde ogsaa stadig kunne rykkes derover hvis det kniber.

Svar #48
DBU-talenttræner bliver ny Head of Coaching i AGF - AGF Fodbold

Nogen der har kendskab til Martin Bloch, der kan sige om han er den rette mand til jobbet. Umiddeltbart lyder CV'et ganske fint, men det siger ikke altid hele sandheden.
Hvad er jeres holdning til dette?

At det er endnu et tegn på, at der bliver gjort meget rigtigt i AGF. Man kan mene hvad man vil om DBU, men de ved nu temmeligt meget om talentudvikling m.m. Så at ansætte en af deres nøglepersoner til at løfte vores talentarbejde er helt rigtigt set.

Svar #49
Med Anbos debut i superligasammenhæng i går, er vi nu oppe på 5 talenter fra egne rækker der har fået debut i denne sæson Superliga-debutanten: Jeg fik klaret duellerne rimeligt godt - AGF Fodbold

De øvrige var Kasper Lunding, Sebastian Hausner, Daniel Thøgersen og Kasper T. Kristensen
Det er vel meget flot og forhåbentlig kan vi se frem til, at talenterne i de kommende sæsoner bider sig fast på holdet.

Simple Audio Video Embedder