Spring til hovedindholdet
Emne: Talentarbejdet i AGF (Læst 6066 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Talentarbejdet i AGF

Svar #60
Marcus Ginnerup (årgang 01) er ikke en, jeg tror på. Han er en okay dribler og har en fin målnæse, men han mangler for meget teknisk efter min vurdering, mens han heller ikke er udpræget hurtig (dog heller ikke langsom). Jeg synes, han mangler spidskompetencer. Han er ikke på kontrakt, så han skal komme fra baghjul, hvis han skal blive aktuel i Superligaen.

Mostafa Marouff (årgang 00) har ikke været i AGF så længe, så ham har jeg ikke fulgt så længe. Han er rimelig hurtig, en okay dribler og ret målfarlig. Han har løftet sit niveau her i foråret, synes jeg, men umiddelbart er det ikke en, jeg tror så meget på (han er heller ikke på kontrakt). Da han ikke har spillet på liga-niveau så længe er der en mulighed for, han udvikler sig senere, men der er andre spiller epå hans position, jeg tror mere på (Magnus Kaastrup og Kasper Lunding).

Sjov idé med en powerranking med fortløbende revidering!

Jeg har ikke medtaget de spillere, der allerede er en del af førsteholdet, da du/I jo selv kan vurdere dem, når de spiller i Superligaen. Det er klart, at en sådan powerranking vil bero på en subjektiv vurdering, mens der pludselig kan poppe en spiller op af nærmest ingenting på baggrund af kvantespring på det fysiske og/eller mentale plan...eller som følge af tilfældigheder. Magnus Anbo er et godt eksempel på det, da han stort set ikke spillede på ungdomsholdene, men pludselig blev aktuel, da han blev omskolet fra kant til back.

Min (og ikke Elkjærs) procentuelle powerranking blandt talenterne ser aktuelt således ud (jeg har delt spillerne op i grupper, da en vurdering af hver enkelt spiller ift. de andre nok vil være behæftet med så stor usikkerhed, at det ikke er så brugbart):

Ca. 75% sikker på, de når førsteholdet:
Mikkel Møller Lassen (årgang 01), højreback/central forsvar
Emil Agerbæk (årgang 02), central forsvar

Ca. 50% sikker på, de når førsteholdet:
Jacob Trenskow (årgang 00), offensiv midt.
Albert Grønbæk Erlykke (årgang 01), central/offensiv midt
Daniel Gadegaard Andersen (årgang 01), målmand
Frederik Ihler (årgang 03), angriber
Daniel Jakobsen (årgang 03), central forsvarsspiller

Ca. 25 % sikker på, de når førsteholdet:
Søren Gustav Bugge (årgang 00), central midt, men har også spillet central forsvar.
Mads Bager (årgang 01), central midt
Jacob Reus (årgang 02), central midt
Jonas Yderholm (årgang 02), venstre kant
Faysal Halimi (årgang 03), defensiv midt
Mostafa Marouff (årgang 00), høre/venstre kant
Marcus Ginnerup (årgang 01), højre/venstre kant

Svar #61
Mange tak Snurre - fedt at du købte ideen, og dine opdaterede rankings skal helt sikkert nok blive fulgt med interesse. Chip endelig også ind, når en enkelt eller to spillere ser ud til at være i kvantespring.

Interessant du “kun” tilskriver Daniel Gadegaard 50-50 for at gå hele vejen - andre synes meget sikre på, at han er fremtidens førstemålmand. Interessant også, at talenterne på spring fordeler sig lidt skævt på banen: Vi ser ud til at have en overflod af centerforsvarere og centrale midtbanespillere på vej, ikke mindst hvis man medtager 25 procent-gruppen. Til gengæld er Frederik Ihler eneste deciderede angriber i pipeline.

Men altså, keep em coming! Helt super!

Svar #62
Snurre Snup....altid en fornøjelse at læse dine indlæg. TAK!

Jeg så reserveholdet idag.....kender ikke alle ungdomsspilere, bortset fra de der har været inde over SL-truppen. Jeg bed mærke i en ukendt spiller.....han scorede faktisk målet i 1-0 sejren. Først da jeg kom hjem og læste resumé´et af kampen på agf.dk så jeg det var en 18 årig prøvespiller fra Australien, Zack Duncan.....ved du mere???

Svar #63
Interessant podcast omkring DBUs TOP centre, et topcenter er et “Talent Optimerings Projekt center” som består af min 8 pladser (en plads svarer til 25 spillere - altså min. 200 spillere pr TOP center), AGF er blevet tildelt 5 TOP centre som den eneste klub herhjemme.
FCK har til sammenligning 4 som de deler med Lyngby,
AaB, Hjørring og Hobro har 3,
OB og Esbjerg har 2
FCM, FCN, Silkeborg og Brøndby har hver 1.
Så vi har muligvis landets største talentmassen at hente kommende superligaspillere i, det skal kaste nogle kommende superstjerner af sig i fremtiden :-).

Hør med her fra 39.45 minutter omkring fordelingen af centre:
TOP Center Special - her er planen, perspektivet og et bud på DBUs røde tråd...

Svar #64
Ift. Daniel Gadegaard, så var jeg i tvivl, om jeg skulle sætte ham i 75%-gruppen, så lad os sige 62,5%. Der er jo den forskel, at man typisk kun har få målmænd i en trup, så derfor er der større usikkerhed forbundet med det, når han er målmand. Jeg synes heller ikke, han har været bemærkelsesværdigt god, når jeg har set ham, men bestemt heller ikke det modsatte.

Ja, der er mangel på deciderede angribere blandt de ældste talenter pt. Der var jo Gustav Mogensen, som ville være en 50-75% og Anders Fæster, som ville være 25-50%.

Jeg kender ikke rigtig noget til Zack Duncan endnu.

Svar #65
FC København og FC Nordsjælland topper ny licensrangering

Vi ligger på en lidet flatterende 11. plads i den nye licensrangering. Det bør dog hjælpe, at vi har givet mange flere minutter til ungdomsspillere, men alligevel... ret sølle, da der kigges på flere parametre.

Jeg sad for sjov og gik lidt igennem baggrunden for denne rangering i går. Der er syv parametre, der vægtes forskelligt - med 'produktivitet' som det højest vægtede. Jeg vil umiddelbart tro, at AGF nu præsterer pænt på andre parametre, der handler om strategi, organisation, struktur, faciliteter etc. Det er i hvert fald min opfattelse, at der er kommet pænt styr på dette i klubben, men jeg har ingen idé om, hvorvidt man blot langsomt er ved at nærme sig omgangshøjde med andre tilsvarende klubber.

For kategorien 'produktivitet' er der udviklet et kompliceret pointsystem, hvor den samlede score er summen af point for enkeltspillere. Point tildeles til spillere under 24 år, der har spillet i klubben undervejs i perioden fra U12 til U19, og der gives point per U- og A-landskamp og per førsteholdskamp i Superligaen, 1. division, 2. division samt de bedste rækker i alle andre UEFA-lande.  Pointene vægtes efter ligaens niveau, spillernes længde i klubben samt hvor længe, det er siden, at spilleren forlod klubben. Derudover gives flere point per kamp, jo flere seniorkampe spilleren har optrådt for den pointgivende klub (her AGF). Point kan tildeles en spiller indtil den dag, han fylder 24. Der gives point for de tre seneste sæsoner - dog sådan, at den seneste sæson tæller mere end den foregående, der så igen tæller mere end den første af de tre sæsoner.

Det må have været et ganske omfattende arbejde for mange klubber at lave denne opgørelse, og det kan hurtigt konstateres, at det for udenforstående er et helt praktisk umuligt hobbyprojekt at opgøre alene AGFs point, for slet ikke at tale om at skulle lave sammenligninger med andre klubber.

Det giver dog en ny og klar indikator for et talent, der er lidt anderledes end fx UEFA-reglerne for 'homegrown':

• En spiller, der endnu ikke er fyldt 24, og som har spillet i AGF på et eller andet tidspunkt i mellem han var 11 og 19 år.

Hvis vi bruger det udgangspunkt til at vurdere AGF selv over de seneste år (pokalturneringen giver, så vidt jeg kan se, ikke nogen point):

• 2015-2016: 42 kampe (heraf 31 kampe ved Jens Jønsson og 8 kampe ved Skhirtladze)
  • 2016-2017: 34 kampe (heraf 20 kampe ved Jens Stage)
  • 2017-2018: 40 kampe (heraf 27 kampe ved Jens Stage)
  • 2018-2019: Indtil videre 73 kampe (heraf 31 kampe ved Jens Stage)

Det er jo helt åbenlyst blevet bedre, og da ingen af AGFs benyttede spillere er fyldt 23, bliver det formentligt endnu bedre næste sæson også. Det er ikke sikkert, at alle de unge spillere etablerer sig fast i AGF, men mon ikke de fleste trods alt har en fast fremtid i 2. division eller endnu bedre.

Som det sidste: For at score point behøver spillerne ikke stadigt være i AGF. AGF's produktivitetsmål må fx nyde gavn af Mikkel Duelund, der jo havde et par meget unge år i klubben. Til gengæld så kan jeg ikke komme i tanke om ret mange andre ex-AGF'ere på 23 år eller derunder, der spiller på højt niveau. Mads Mikkelsen i Vendsyssel i år er vel én, men har der været andre i superligaen de seneste år? Render der nogen rundt i 1. division? Der er vel en del på især de århusianske klubber i 2. division, men her virker det faktisk også til, at der er flere unge ex-AGF'ere i denne sæson, end der har været de seneste sæsoner (eller tager jeg fejl her?).

Svar #67
Der oprustes i ungdomsrækkerne....jeg har ikke tilgang til hele artiklen.

https://stiften.dk/sport/AGF-hapser-Randers-FCs-U17-anfoerer-De-har-kontaktet-fire-fem-af-vores-spillere/artikel/576584

Det handler om, at vi hapser deres U17-anfører, værende deres anden ungdomsspiller nu her efter en Sune Balle, som tager turen lidt sydpå. Peter Elstrup fra Randers mener desuden, at vores talentchef, Allan Frederiksen (tidl. Randers), har taget kontakt med yderligere 4-5 unge Randers-spillere, og fortsætter:
- De har et indgående kendskab til vores spillere, og sådan er det jo bare. Jeg har været i dialog med Allan Frederiksen om, hvad vi synes, der er god etik og moral i forhold til scouting af spillere hos os. Mere har jeg ikke at sige om det, siger Peter Elstrup.

Jeg læste på Tipsbladet, at Allan Frederiksen omvendt fortæller, at det er Randers-spillerne selv, der sammen med deres familier har kontaktet ham, ligesom at overgangene er foregået striks efter DBU's regelbog, herunder i henhold til en klart defineret rækkefølge for, hvordan og hvornår kontakten formidles mellem spiller, spillers familie, samt de to involverede klubber. Det bemærkes desuden, at de "4-5 øvrige spillere", man skulle have kontaktet, drejer sig om 2 spillere - atter forløbet efter DBU's regelbog - ligesom at Randers for nyligt netop selv har plukket Johannes Frahm (målmand) fra os, selvom AGF gerne havde beholdt ham, medens Silkeborg har nappet Oscar Fuglsang fra os.   -som i, that's the game.

Peter Elstrup beklager følgende i Stiftens artikel, at Randers er en økonomisk ansvarligt drevet klub, og derfor kun kan give et fåtal af deres ungdomsspillere en "uopsigelig" DBU-kontrakt (med løn), hvorfor de fleste af dem render rundt på amatør-aftaler, som gør dem udsatte for, nemt at kunne plukkes af andre klubber.

Det er vist sagen sårn nogenlunde opridset.

Svar #68
Der oprustes i ungdomsrækkerne....jeg har ikke tilgang til hele artiklen.

https://stiften.dk/sport/AGF-hapser-Randers-FCs-U17-anfoerer-De-har-kontaktet-fire-fem-af-vores-spillere/artikel/576584

Det handler om, at vi hapser deres U17-anfører, værende deres anden ungdomsspiller nu her efter en Sune Balle, som tager turen lidt sydpå. Peter Elstrup fra Randers mener desuden, at vores talentchef, Allan Frederiksen (tidl. Randers), har taget kontakt med yderligere 4-5 unge Randers-spillere, og fortsætter:
- De har et indgående kendskab til vores spillere, og sådan er det jo bare. Jeg har været i dialog med Allan Frederiksen om, hvad vi synes, der er god etik og moral i forhold til scouting af spillere hos os. Mere har jeg ikke at sige om det, siger Peter Elstrup.

Jeg læste på Tipsbladet, at Allan Frederiksen omvendt fortæller, at det er Randers-spillerne selv, der sammen med deres familier har kontaktet ham, ligesom at overgangene er foregået striks efter DBU's regelbog, herunder i henhold til en klart defineret rækkefølge for, hvordan og hvornår kontakten formidles mellem spiller, spillers familie, samt de to involverede klubber. Det bemærkes desuden, at de "4-5 øvrige spillere", man skulle have kontaktet, drejer sig om 2 spillere - atter forløbet efter DBU's regelbog - ligesom at Randers for nyligt netop selv har plukket Johannes Frahm (målmand) fra os, selvom AGF gerne havde beholdt ham, medens Silkeborg har nappet Oscar Fuglsang fra os.  -som i, that's the game.

Peter Elstrup beklager følgende i Stiftens artikel, at Randers er en økonomisk ansvarligt drevet klub, og derfor kun kan give et fåtal af deres ungdomsspillere en "uopsigelig" DBU-kontrakt (med løn), hvorfor de fleste af dem render rundt på amatør-aftaler, som gør dem udsatte for, nemt at kunne plukkes af andre klubber.

Det er vist sagen sårn nogenlunde opridset.

Med andre ord en storm i et glas vand. Og Randers der klynker lidt - hvilket de ofte gør når vi er involveret.

Svar #71
Snurre, eller andre, hvordan sammenlignes chancerne for Mostafa med Lunding/Kaastrup? Nogen der kender ham indgående?

Vi burde have en regel om, at der altid skal være to Mustafaer på holdet. Om det så er Mustafa, Mustapha eller Mostafa er underordnet. så hvis Amini sælges, må vi eller rykke Maarouf op.

Maarouf blev i øvrigt nævnt et par indlæg tilbage af Snurre Snup.

Svar #72
Maarouf blev i øvrigt nævnt et par indlæg tilbage af Snurre Snup.
@8000‍ 

Ah sorry, jeg tjekker det ud. Tak.

Svar #73
Gadegaard skifter ungdomskontrakten ud med en seniorkontrakt Ny kontrakt til målmandstalent - AGF Fodbold

Daniel er en meget talentfuld ung målmand, der også er inde omkring ungdomslandsholdene og han har et stort potentiale, en god størrelse (195 cm. red.) og nogen gode spidskompetencer. Så det har været en naturlig forlængelse for os. Nu venter så den spændende overgang fra ungdomsfodbold til seniorfodbold - til sommer er han jo stadig kun andet års U19 spiller - og det er svært at gå fra et stort talent og så til at få indfriet et talent i seniorfodbold - det arbejde skal Daniel fokusere på i de kommende år, siger Nikolai Pold. 

Spændende om han kan gå hele vejen.

Simple Audio Video Embedder