Spring til hovedindholdet
Emne: Talentarbejdet i AGF (Læst 9640 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Talentarbejdet i AGF

Svar #50
Med Anbos debut i superligasammenhæng i går, er vi nu oppe på 5 talenter fra egne rækker der har fået debut i denne sæson Superliga-debutanten: Jeg fik klaret duellerne rimeligt godt - AGF Fodbold

De øvrige var Kasper Lunding, Sebastian Hausner, Daniel Thøgersen og Kasper T. Kristensen
  Det er vel meget flot og forhåbentlig kan vi se frem til, at talenterne i de kommende sæsoner bider sig fast på holdet.
Vi har i hvert fald også en oplagt muligt nu, de næste 5 til 8 kampe (afhængig af hvordan play-off går) for at give de unge noget spilletid. Lige nu er et godt tidspunkt for den sportslige ledelse at gøre nogle alvorlige overvejelser om truppen i næste sæson. Forlænger vi med Juelsgaard? Ellers giv Hausner lidt spilletid. Sælger vi Ankersen, Amini, Guira, Toutouh eller Sana (som alle kun har et år tilbage af kontrakten), så kunne det blive en lejlighed til at afprøve afløserne.

Guira er oplagt noget bedre end Hvidt lige nu, men det er Hvidt der er fremtiden. Jeg ville også gerne se mere til Kaastrup, men han virker til at have haft en del problemer med helbred og skader(?) i denne sæson. 

David kan selvfølgelig ikke sætte 5-6 unge ind på holdet samtidig. Det vil ikke være at give dem en fair chance. Lunding har måske fået den chance han skulle have i dette forår, ligesom Kaastrup fik det i foråret sidste år. Lige nu er det så Anbo der får en chance. Jeg tænker, at han også spiller på torsdag, da der ikke er nogen grund til at forcere noget med Munksgaard. Men jeg håber at Hvidt får nogle chancer i de sidste kampe.

Svar #51
Som kampen mod VFF fik vist, så er der nok grænser for hvor mange unge vi kan spille på en gang. Men omvendt har holdet flere gange vist, at vi sagtens kan bære 1-2 unge spillere i startopstillingen.

Så jeg håber også de på skift får lidt mere spilletid her i foråret. Mest oplagt er nok Hvidt, på en midtbane hvor der i forvejen roteres en del. Men jeg kunne også godt tænke mig at se mere til Ammitzbøll så Patrick M. kan få lidt hvil og holde sig frisk til de afgørende kampe (og fordi det ser ud til han har nogle spændende spidskompetencer som det kunne være godt at få testet noget mere på superliganiveau).

Svar #52
På DBU's U-landshold finder man følgende AGF-spillere (som ikke allerede er i førsteholdstruppen):
- Daniel Gadegaard (2001)
- Mikkel Lassen (2001)
- Albert Grønbæk (2001)
- Emil Agerbæk (2002)

Gadegaard og Lassen har jeg allerede hørt en del om og har forholdsvis høje forventninger til, og jeg regner med, at de begge er en del af førsteholdstruppen enten til sommer eller ifm. træningslejren til vinter.

Men er der nogen, der kender niveauet på Grønbæk og Agerbæk? Er der perspektiv i dem, og har Grønbæk niveau til at blive rykket op i førsteholdstruppen til sommer eller til vinter?

Og hvad med Søren Bugge og Jacob Trenskow (begge 2000). Er det nogen, klubben ser en fremtid i?

Svar #53
FC København og FC Nordsjælland topper ny licensrangering

Vi ligger på en lidet flatterende 11. plads i den nye licensrangering. Det bør dog hjælpe, at vi har givet mange flere minutter til ungdomsspillere, men alligevel... ret sølle, da der kigges på flere parametre.

Svar #54
David roser Hausner og Ammitzbøll, men han får også nævnt at det har kostet, at man var nødt til at bruge Hausner mod Vendsyssel:

David N. roser ung duo: Har taget et skridt op

- Hausner er den spiller, der har taget de største skridt fremad. Han er én af vores klart bedste mod Horsens, og han var også rigtig god i Vejle.

- Han kostede to mål mod Vendsyssel, som endte med at være en nøglekamp i forhold til top seks, men den læringsproces, han har været igennem, og at han allerede kan komme ud og spille på det niveau bagefter, er rigtig positivt.

- Første gang man spiller, er der så mange ting på spil. Hvordan reagerer familien, og det fylder meget, når man er Aarhus-dreng.

- At vi har kunnet give dem flere kampe, og at de har taget et skridt op, er rigtig, rigtig godt.

Svar #55
David roser Hausner og Ammitzbøll, men han får også nævnt at det har kostet, at man var nødt til at bruge Hausner mod Vendsyssel:

David N. roser ung duo: Har taget et skridt op

- Hausner er den spiller, der har taget de største skridt fremad. Han er én af vores klart bedste mod Horsens, og han var også rigtig god i Vejle.

- Han kostede to mål mod Vendsyssel, som endte med at være en nøglekamp i forhold til top seks, men den læringsproces, han har været igennem, og at han allerede kan komme ud og spille på det niveau bagefter, er rigtig positivt.

- Første gang man spiller, er der så mange ting på spil. Hvordan reagerer familien, og det fylder meget, når man er Aarhus-dreng.

- At vi har kunnet give dem flere kampe, og at de har taget et skridt op, er rigtig, rigtig godt.

Det er lidt spændende hvor højt de vurderer de to spillere internt. Mener man de er fulddygtige backups til deres pladser, kan man jo spare enormt mange penge ift. at skulle købe både en dygtig centerforsvarer og angriber i sommervinduet.

Især angriberen kan være svær at finde, da det dels er en rigtig svær plads og dels nok er svært at finde en, der er på niveau med PM men kan acceptere at sidde på bænken det meste af tiden i og med vi kun spiller med en angriber. Og der bliver endog meget langt til spilletid for Ammitzbøll, hvis vi henter en der.

Svar #56
Det er lidt spændende hvor højt de vurderer de to spillere internt. Mener man de er fulddygtige backups til deres pladser, kan man jo spare enormt mange penge ift. at skulle købe både en dygtig centerforsvarer og angriber i sommervinduet.

Især angriberen kan være svær at finde, da det dels er en rigtig svær plads og dels nok er svært at finde en, der er på niveau med PM men kan acceptere at sidde på bænken det meste af tiden i og med vi kun spiller med en angriber. Og der bliver endog meget langt til spilletid for Ammitzbøll, hvis vi henter en der.
Jeg tror at vi henter en ekstra centerforsvarer, som erstatning for Juelsgård. Spørgsmålet er måske mere, om man synes af fire spillere til de to pladser er nok. Det har været kritisk i denne sæson, men mest fordi Backman har været ude så meget, udover at man nok ikke har følt sig tryg ved at bruge Hausner. Jeg mener at vi SKAL have endnu en spiller på et stærkt superliganiveau ind. Skulle Tingager og Backman så være helt friske i næste sæson, så må man rotere mellem de tre, hvilket giver god mening i forhold til det slid (og advarsler/karantæner), som der er på pladsen. Vil vi have fem spillere i truppen, så kunne man godt forlænge et år med Juelsgård. Jeg synes han har gjort det rigtig fint som erstatning, når man tænker på at han er en omskolet venstreback, men han er bare ikke en top-6 spiller på den her plads, og det er en vigtigt plads på holdet at prioritere høj kvalitet.

I det hele taget er vi heldigvis ved at være der, hvor vi skal tænke mere på erstatningerne til vores start-11 end på selve idealopstillingen. Vi må kigge på, hvor vi er mest sårbare. Og her kan man bare ikke undgå at kigge på angrebet, hvor vi slet ikke vil være et top-6 hold, hvis Patrick bliver langtidsskadet. Vi SKAL have tre angribere, så vi altid vil kunne have en angriber på bænken, selvom vi har en anden angriber skadet.

Svar #57
Men er der nogen, der kender niveauet på Grønbæk og Agerbæk? Er der perspektiv i dem, og har Grønbæk niveau til at blive rykket op i førsteholdstruppen til sommer eller til vinter?

Og hvad med Søren Bugge og Jacob Trenskow (begge 2000). Er det nogen, klubben ser en fremtid i?

Albert Grønbæk er en dygtig teknisk spiller, men han er noget klejn, og derfor tror jeg ikke, han bliver rykket op til sommer (men muligvis til vinter), mens vi jo også har Benjamin Hvidt, der spiller central midt (dog i en defensiv rolle). Grønbæk har dog potentiale til at blive Superligaspiller.

Agerbæk er ligeledes et stort talent. Han er god og rolig med bolden og laver ikke mange fejl. Han er dog ikke særlig hurtig. Han er fast i startopstillingen på sin årgangs landshold. Han har gode forudsætninger for at blive Superligaspiller efter min vurdering.

Søren Bugge er en "rugbrødsspiller". Hvis han skal blive Superligaspiller, skal det ske fra baghjul. Personligt tror jeg ikke på det.

Jacob Trenskow har alle fodboldmæssige forudsætninger for at blive Superligaspiller. Imidlertid er han ret klejn, hvilket taler imod, at det sker. Mit bud er 50/50.

Svar #58
Snurre Snup, hvordan vurderer du Marcus Ginnerup og Mostafa Marouff, der har gjort sig godt bemærket på reserveholdet her på det sidste? Hvad spiller de, hvad kan de, hvad mangler de, og hvordan ser du deres chancer for at nå førsteholdet?

Hvad ligger bag, at Mathias Laursen tilsyneladende er vendt tilbage fra Odder? ER han vendt tilbage, eller hvad lå bag, at han spillede anden halvleg i reservekampen mod Brøndby? Hvad kan han, og hvor langt kan han nå?

Og som du nu gav Jacob Trenskow 50 procent chance for at nå førsteholdet, kunne det også være super spændende, hvis du også ville anslå chancen for alle ungdomsspillere, du finder det relevant at anslå chancens størrelse for. Og endnu bedre hvis du løbende, for eksempel en gang hvert kvartal, ville revidere sådan en powerranking over ungdomsspillerne i takt med, at de enten udvikler sig eller synes at have formindsket deres chance for at bryde igennem. Med Trenskow til 50 procent, hvordan ser så resten af din liste ud lige nu?

Svar #59
Hvad ligger bag, at Mathias Laursen tilsyneladende er vendt tilbage fra Odder? ER han vendt tilbage, eller hvad lå bag, at han spillede anden halvleg i reservekampen mod Brøndby? Hvad kan han, og hvor langt kan han nå?

Marvin eller Mathias Laursen spiller i Århus Fremad. Iøvrigt ligesom Mandal, der også var med imod Brøndby. De er egentligt mest bare med for at fylde reserveholdet op.
Jeg var oppe at se Fremad - Skive for et par uger siden. Marvin blev skiftet ind, og virkede mere frustreret end motiveret for at spille fodbold.

Tror ikke vi skal regne med at se nogle af de drenge i AGF igen.

Svar #60
Marcus Ginnerup (årgang 01) er ikke en, jeg tror på. Han er en okay dribler og har en fin målnæse, men han mangler for meget teknisk efter min vurdering, mens han heller ikke er udpræget hurtig (dog heller ikke langsom). Jeg synes, han mangler spidskompetencer. Han er ikke på kontrakt, så han skal komme fra baghjul, hvis han skal blive aktuel i Superligaen.

Mostafa Marouff (årgang 00) har ikke været i AGF så længe, så ham har jeg ikke fulgt så længe. Han er rimelig hurtig, en okay dribler og ret målfarlig. Han har løftet sit niveau her i foråret, synes jeg, men umiddelbart er det ikke en, jeg tror så meget på (han er heller ikke på kontrakt). Da han ikke har spillet på liga-niveau så længe er der en mulighed for, han udvikler sig senere, men der er andre spiller epå hans position, jeg tror mere på (Magnus Kaastrup og Kasper Lunding).

Sjov idé med en powerranking med fortløbende revidering!

Jeg har ikke medtaget de spillere, der allerede er en del af førsteholdet, da du/I jo selv kan vurdere dem, når de spiller i Superligaen. Det er klart, at en sådan powerranking vil bero på en subjektiv vurdering, mens der pludselig kan poppe en spiller op af nærmest ingenting på baggrund af kvantespring på det fysiske og/eller mentale plan...eller som følge af tilfældigheder. Magnus Anbo er et godt eksempel på det, da han stort set ikke spillede på ungdomsholdene, men pludselig blev aktuel, da han blev omskolet fra kant til back.

Min (og ikke Elkjærs) procentuelle powerranking blandt talenterne ser aktuelt således ud (jeg har delt spillerne op i grupper, da en vurdering af hver enkelt spiller ift. de andre nok vil være behæftet med så stor usikkerhed, at det ikke er så brugbart):

Ca. 75% sikker på, de når førsteholdet:
Mikkel Møller Lassen (årgang 01), højreback/central forsvar
Emil Agerbæk (årgang 02), central forsvar

Ca. 50% sikker på, de når førsteholdet:
Jacob Trenskow (årgang 00), offensiv midt.
Albert Grønbæk Erlykke (årgang 01), central/offensiv midt
Daniel Gadegaard Andersen (årgang 01), målmand
Frederik Ihler (årgang 03), angriber
Daniel Jakobsen (årgang 03), central forsvarsspiller

Ca. 25 % sikker på, de når førsteholdet:
Søren Gustav Bugge (årgang 00), central midt, men har også spillet central forsvar.
Mads Bager (årgang 01), central midt
Jacob Reus (årgang 02), central midt
Jonas Yderholm (årgang 02), venstre kant
Faysal Halimi (årgang 03), defensiv midt
Mostafa Marouff (årgang 00), høre/venstre kant
Marcus Ginnerup (årgang 01), højre/venstre kant

Svar #61
Mange tak Snurre - fedt at du købte ideen, og dine opdaterede rankings skal helt sikkert nok blive fulgt med interesse. Chip endelig også ind, når en enkelt eller to spillere ser ud til at være i kvantespring.

Interessant du “kun” tilskriver Daniel Gadegaard 50-50 for at gå hele vejen - andre synes meget sikre på, at han er fremtidens førstemålmand. Interessant også, at talenterne på spring fordeler sig lidt skævt på banen: Vi ser ud til at have en overflod af centerforsvarere og centrale midtbanespillere på vej, ikke mindst hvis man medtager 25 procent-gruppen. Til gengæld er Frederik Ihler eneste deciderede angriber i pipeline.

Men altså, keep em coming! Helt super!

Svar #62
Snurre Snup....altid en fornøjelse at læse dine indlæg. TAK!

Jeg så reserveholdet idag.....kender ikke alle ungdomsspilere, bortset fra de der har været inde over SL-truppen. Jeg bed mærke i en ukendt spiller.....han scorede faktisk målet i 1-0 sejren. Først da jeg kom hjem og læste resumé´et af kampen på agf.dk så jeg det var en 18 årig prøvespiller fra Australien, Zack Duncan.....ved du mere???

Svar #63
Interessant podcast omkring DBUs TOP centre, et topcenter er et “Talent Optimerings Projekt center” som består af min 8 pladser (en plads svarer til 25 spillere - altså min. 200 spillere pr TOP center), AGF er blevet tildelt 5 TOP centre som den eneste klub herhjemme.
FCK har til sammenligning 4 som de deler med Lyngby,
AaB, Hjørring og Hobro har 3,
OB og Esbjerg har 2
FCM, FCN, Silkeborg og Brøndby har hver 1.
Så vi har muligvis landets største talentmassen at hente kommende superligaspillere i, det skal kaste nogle kommende superstjerner af sig i fremtiden :-).

Hør med her fra 39.45 minutter omkring fordelingen af centre:
TOP Center Special - her er planen, perspektivet og et bud på DBUs røde tråd...

Svar #64
Ift. Daniel Gadegaard, så var jeg i tvivl, om jeg skulle sætte ham i 75%-gruppen, så lad os sige 62,5%. Der er jo den forskel, at man typisk kun har få målmænd i en trup, så derfor er der større usikkerhed forbundet med det, når han er målmand. Jeg synes heller ikke, han har været bemærkelsesværdigt god, når jeg har set ham, men bestemt heller ikke det modsatte.

Ja, der er mangel på deciderede angribere blandt de ældste talenter pt. Der var jo Gustav Mogensen, som ville være en 50-75% og Anders Fæster, som ville være 25-50%.

Jeg kender ikke rigtig noget til Zack Duncan endnu.

Svar #65
FC København og FC Nordsjælland topper ny licensrangering

Vi ligger på en lidet flatterende 11. plads i den nye licensrangering. Det bør dog hjælpe, at vi har givet mange flere minutter til ungdomsspillere, men alligevel... ret sølle, da der kigges på flere parametre.

Jeg sad for sjov og gik lidt igennem baggrunden for denne rangering i går. Der er syv parametre, der vægtes forskelligt - med 'produktivitet' som det højest vægtede. Jeg vil umiddelbart tro, at AGF nu præsterer pænt på andre parametre, der handler om strategi, organisation, struktur, faciliteter etc. Det er i hvert fald min opfattelse, at der er kommet pænt styr på dette i klubben, men jeg har ingen idé om, hvorvidt man blot langsomt er ved at nærme sig omgangshøjde med andre tilsvarende klubber.

For kategorien 'produktivitet' er der udviklet et kompliceret pointsystem, hvor den samlede score er summen af point for enkeltspillere. Point tildeles til spillere under 24 år, der har spillet i klubben undervejs i perioden fra U12 til U19, og der gives point per U- og A-landskamp og per førsteholdskamp i Superligaen, 1. division, 2. division samt de bedste rækker i alle andre UEFA-lande.  Pointene vægtes efter ligaens niveau, spillernes længde i klubben samt hvor længe, det er siden, at spilleren forlod klubben. Derudover gives flere point per kamp, jo flere seniorkampe spilleren har optrådt for den pointgivende klub (her AGF). Point kan tildeles en spiller indtil den dag, han fylder 24. Der gives point for de tre seneste sæsoner - dog sådan, at den seneste sæson tæller mere end den foregående, der så igen tæller mere end den første af de tre sæsoner.

Det må have været et ganske omfattende arbejde for mange klubber at lave denne opgørelse, og det kan hurtigt konstateres, at det for udenforstående er et helt praktisk umuligt hobbyprojekt at opgøre alene AGFs point, for slet ikke at tale om at skulle lave sammenligninger med andre klubber.

Det giver dog en ny og klar indikator for et talent, der er lidt anderledes end fx UEFA-reglerne for 'homegrown':

• En spiller, der endnu ikke er fyldt 24, og som har spillet i AGF på et eller andet tidspunkt i mellem han var 11 og 19 år.

Hvis vi bruger det udgangspunkt til at vurdere AGF selv over de seneste år (pokalturneringen giver, så vidt jeg kan se, ikke nogen point):

• 2015-2016: 42 kampe (heraf 31 kampe ved Jens Jønsson og 8 kampe ved Skhirtladze)
  • 2016-2017: 34 kampe (heraf 20 kampe ved Jens Stage)
  • 2017-2018: 40 kampe (heraf 27 kampe ved Jens Stage)
  • 2018-2019: Indtil videre 73 kampe (heraf 31 kampe ved Jens Stage)

Det er jo helt åbenlyst blevet bedre, og da ingen af AGFs benyttede spillere er fyldt 23, bliver det formentligt endnu bedre næste sæson også. Det er ikke sikkert, at alle de unge spillere etablerer sig fast i AGF, men mon ikke de fleste trods alt har en fast fremtid i 2. division eller endnu bedre.

Som det sidste: For at score point behøver spillerne ikke stadigt være i AGF. AGF's produktivitetsmål må fx nyde gavn af Mikkel Duelund, der jo havde et par meget unge år i klubben. Til gengæld så kan jeg ikke komme i tanke om ret mange andre ex-AGF'ere på 23 år eller derunder, der spiller på højt niveau. Mads Mikkelsen i Vendsyssel i år er vel én, men har der været andre i superligaen de seneste år? Render der nogen rundt i 1. division? Der er vel en del på især de århusianske klubber i 2. division, men her virker det faktisk også til, at der er flere unge ex-AGF'ere i denne sæson, end der har været de seneste sæsoner (eller tager jeg fejl her?).

Svar #67
Der oprustes i ungdomsrækkerne....jeg har ikke tilgang til hele artiklen.

https://stiften.dk/sport/AGF-hapser-Randers-FCs-U17-anfoerer-De-har-kontaktet-fire-fem-af-vores-spillere/artikel/576584

Det handler om, at vi hapser deres U17-anfører, værende deres anden ungdomsspiller nu her efter en Sune Balle, som tager turen lidt sydpå. Peter Elstrup fra Randers mener desuden, at vores talentchef, Allan Frederiksen (tidl. Randers), har taget kontakt med yderligere 4-5 unge Randers-spillere, og fortsætter:
- De har et indgående kendskab til vores spillere, og sådan er det jo bare. Jeg har været i dialog med Allan Frederiksen om, hvad vi synes, der er god etik og moral i forhold til scouting af spillere hos os. Mere har jeg ikke at sige om det, siger Peter Elstrup.

Jeg læste på Tipsbladet, at Allan Frederiksen omvendt fortæller, at det er Randers-spillerne selv, der sammen med deres familier har kontaktet ham, ligesom at overgangene er foregået striks efter DBU's regelbog, herunder i henhold til en klart defineret rækkefølge for, hvordan og hvornår kontakten formidles mellem spiller, spillers familie, samt de to involverede klubber. Det bemærkes desuden, at de "4-5 øvrige spillere", man skulle have kontaktet, drejer sig om 2 spillere - atter forløbet efter DBU's regelbog - ligesom at Randers for nyligt netop selv har plukket Johannes Frahm (målmand) fra os, selvom AGF gerne havde beholdt ham, medens Silkeborg har nappet Oscar Fuglsang fra os.   -som i, that's the game.

Peter Elstrup beklager følgende i Stiftens artikel, at Randers er en økonomisk ansvarligt drevet klub, og derfor kun kan give et fåtal af deres ungdomsspillere en "uopsigelig" DBU-kontrakt (med løn), hvorfor de fleste af dem render rundt på amatør-aftaler, som gør dem udsatte for, nemt at kunne plukkes af andre klubber.

Det er vist sagen sårn nogenlunde opridset.

Svar #68
Der oprustes i ungdomsrækkerne....jeg har ikke tilgang til hele artiklen.

https://stiften.dk/sport/AGF-hapser-Randers-FCs-U17-anfoerer-De-har-kontaktet-fire-fem-af-vores-spillere/artikel/576584

Det handler om, at vi hapser deres U17-anfører, værende deres anden ungdomsspiller nu her efter en Sune Balle, som tager turen lidt sydpå. Peter Elstrup fra Randers mener desuden, at vores talentchef, Allan Frederiksen (tidl. Randers), har taget kontakt med yderligere 4-5 unge Randers-spillere, og fortsætter:
- De har et indgående kendskab til vores spillere, og sådan er det jo bare. Jeg har været i dialog med Allan Frederiksen om, hvad vi synes, der er god etik og moral i forhold til scouting af spillere hos os. Mere har jeg ikke at sige om det, siger Peter Elstrup.

Jeg læste på Tipsbladet, at Allan Frederiksen omvendt fortæller, at det er Randers-spillerne selv, der sammen med deres familier har kontaktet ham, ligesom at overgangene er foregået striks efter DBU's regelbog, herunder i henhold til en klart defineret rækkefølge for, hvordan og hvornår kontakten formidles mellem spiller, spillers familie, samt de to involverede klubber. Det bemærkes desuden, at de "4-5 øvrige spillere", man skulle have kontaktet, drejer sig om 2 spillere - atter forløbet efter DBU's regelbog - ligesom at Randers for nyligt netop selv har plukket Johannes Frahm (målmand) fra os, selvom AGF gerne havde beholdt ham, medens Silkeborg har nappet Oscar Fuglsang fra os.  -som i, that's the game.

Peter Elstrup beklager følgende i Stiftens artikel, at Randers er en økonomisk ansvarligt drevet klub, og derfor kun kan give et fåtal af deres ungdomsspillere en "uopsigelig" DBU-kontrakt (med løn), hvorfor de fleste af dem render rundt på amatør-aftaler, som gør dem udsatte for, nemt at kunne plukkes af andre klubber.

Det er vist sagen sårn nogenlunde opridset.

Med andre ord en storm i et glas vand. Og Randers der klynker lidt - hvilket de ofte gør når vi er involveret.

Svar #71
Snurre, eller andre, hvordan sammenlignes chancerne for Mostafa med Lunding/Kaastrup? Nogen der kender ham indgående?

Vi burde have en regel om, at der altid skal være to Mustafaer på holdet. Om det så er Mustafa, Mustapha eller Mostafa er underordnet. så hvis Amini sælges, må vi eller rykke Maarouf op.

Maarouf blev i øvrigt nævnt et par indlæg tilbage af Snurre Snup.

Svar #72
Maarouf blev i øvrigt nævnt et par indlæg tilbage af Snurre Snup.
@8000‍ 

Ah sorry, jeg tjekker det ud. Tak.

Svar #73
Gadegaard skifter ungdomskontrakten ud med en seniorkontrakt Ny kontrakt til målmandstalent - AGF Fodbold

Daniel er en meget talentfuld ung målmand, der også er inde omkring ungdomslandsholdene og han har et stort potentiale, en god størrelse (195 cm. red.) og nogen gode spidskompetencer. Så det har været en naturlig forlængelse for os. Nu venter så den spændende overgang fra ungdomsfodbold til seniorfodbold - til sommer er han jo stadig kun andet års U19 spiller - og det er svært at gå fra et stort talent og så til at få indfriet et talent i seniorfodbold - det arbejde skal Daniel fokusere på i de kommende år, siger Nikolai Pold. 

Spændende om han kan gå hele vejen.

Svar #74
En forklaring eller for nogen en undskyldning for hvorfor U19 holdet havde en resultatmæssig skuffende sæson:

https://stiften.dk/artikel/583093?rss

Jeg synes, det giver god mening. Det er egentlig ret vildt, at de spillere som var hjørnestenene i de 2 U17 mesterskaber, mere eller mindre har sprunget U19 over. Siger ret meget om størrelsen af deres talent.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #75
En forklaring eller for nogen en undskyldning for hvorfor U19 holdet havde en resultatmæssig skuffende sæson:

Jeg synes, det giver god mening. Det er egentlig ret vildt, at de spillere som var hjørnestenene i de 2 U17 mesterskaber, mere eller mindre har sprunget U19 over. Siger ret meget om størrelsen af deres talent.
@Martin Hansen‍ 
Men vel også lidt mærkeligt at de ikke sprang U17 over for at få kampe på U19 sidste år!? Nogen der ved, om der var en ungdomstræner som gik lidt for meget op i at U17 fik resultater, og fik tænkt lidt for lidt på spillernes udvikling? 

Svar #76

@Martin Hansen
Men vel også lidt mærkeligt at de ikke sprang U17 over for at få kampe på U19 sidste år!? Nogen der ved, om der var en ungdomstræner som gik lidt for meget op i at U17 fik resultater, og fik tænkt lidt for lidt på spillernes udvikling?
Det kan også have noget med udviklingen at gøre at de netop ikke spillede U19, da de var U17.
Deres succes i U17 - kan have  udviklet dem og dermed gjort dem klar til at springe U19 over
Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Svar #77

Jeg synes, det giver god mening. Det er egentlig ret vildt, at de spillere som var hjørnestenene i de 2 U17 mesterskaber, mere eller mindre har sprunget U19 over. Siger ret meget om størrelsen af deres talent.[/quote]
@Martin Hansen
[/quote]
Det kan også have noget med udviklingen at gøre at de netop ikke spillede U19, da de var U17.
Deres succes i U17 - kan have  udviklet dem og dermed gjort dem klar til at springe U19 over
[/quote]
Jeg husker det også som om at David har snakket om at de var vant til at vinde og det er en styrke - correct me if I'm wrong.

Svar #78
Jeg husker det også som om at David har snakket om at de var vant til at vinde og det er en styrke - correct me if I'm wrong.
Det mener jeg men i efteråret sagde han også, at de ikke var gode nok til at komme på holdet.

Jeg tror ikke den anden artikel omkring spillerne har været herinde https://stiften.dk/sport/Foraarets-ungdomsrevolution-i-AGF-En-snebold-der-kunne-vaere-smeltet-men-i-stedet-begyndte-at-rulle/artikel/581492

Men den viser lidt om to meget forskellige perioder i løbet af sæsonen. Modstanden var naturligvis også svagere i foråret men forhåbentlig har de unge spillere fået blod på tanden og lidt mere brugbar erfaring.

Svar #79
Det mener jeg men i efteråret sagde han også, at de ikke var gode nok til at komme på holdet.

Jeg tror ikke den anden artikel omkring spillerne har været herinde https://stiften.dk/sport/Foraarets-ungdomsrevolution-i-AGF-En-snebold-der-kunne-vaere-smeltet-men-i-stedet-begyndte-at-rulle/artikel/581492

Men den viser lidt om to meget forskellige perioder i løbet af sæsonen. Modstanden var naturligvis også svagere i foråret men forhåbentlig har de unge spillere fået blod på tanden og lidt mere brugbar erfaring.

Tja, mod mod bronzevinderen Esbjerg spillede Lunding og Hvidt, mod FCM Lunding og AA og mod OB Lunding, Thøgersen og AA.

Der har været en del ude omkring de unge spillere gav den gas på træningslejren i januar, som kan være forklaringen på hvordan David fuldstændig ændrede fra ikke at spille én eneste, til at spille næsten et halvt hold.

Jeg tror måske casen omrking Gustav Mogensen kan have noget at sige. AGF får lidt kritik (selvfølgelig af stiften) for at sælge ham. I forbindelse med skiftet udtalte han, at det var nemmere at slå igennem som ung spiller i Brentford end AGF. Kan være David har tænkt, at det skal sgu være løgn. Lidt gætværk, muligvis også utænkeligt.

Det er dog et vigtigt signal vi har sendt i foråret, at de unge sagtens kan komme ind på holdet. Det er vigtigt, og så de yngre spillere ikke skifter til SIF og FCM, som de har gjort førhen.

Svar #80
AGF spiller i dag reserveholdskamp mod AaB kl 14 på fredensvang.  Reserveligakamp på Fredensvang i dag - AGF Fodbold

Lunding spiller med, så han må være kommet sig oven på skaden, og er ved at blive kørt klar, mens Hvidt stadig er helt ude. Der er et har spillere jeg slet ikke kender "Mikkel Lassen, Jacob Reus, Oliver Smith, Jacob Trenskow og Majaliwa Msabaha" De andre har efterhånden været med længe, og gjort sig bemærket. Og ja, så er der jo flere spillere der kontinuerligt får spilletid for superligaholdet også. Stærk trup i en reserveholds-liga må man sige..

AGF's trup:

Kasper T. Kristensen, Daniel Gadegaard, Sebastian Hausner, Daniel Thøgersen, Magnus Anbo, Alex Gersbach, Alexander Ammitzbøll, Kasper Lunding, Patrick Mortensen, Alexander Ammitzbøll, Bror Blume, Nicolai Poulsen, Mikkel Lassen, Albert Grønlykke, Jacob Reus, Oliver Smith, Jacob Trenskow og Majaliwa Msabaha

Svar #81
Der er et har spillere jeg slet ikke kender "Mikkel Lassen, Jacob Reus, Oliver Smith, Jacob Trenskow og Majaliwa Msabaha" De andre har efterhånden været med længe, og gjort sig bemærket.
Er par af dem du nævner gjorde sig også bemærkede sidste år, om ikke andet falder en spiller som Jacob Reus lidt i øjnene fordi han deler navn med Marco, men der er også nye navne i truppen og et par tilbagevendte, der bliver nævnt her: U19 vil diktere spillet - AGF Fodbold
Der var også et interview med Fatah Abdirahman fra AGF tv som jeg så et andet sted og ikke kan finde igen.

Det er fint at se spillere der vender tilbage. Sauer kan fortælle de andre der ikke er noget ved at tage til Silkeborg og har måske taget Korsgaard Schmidt med sig tilbage og hvis det er gode talenter vi har hentet i Randers gør det jo heller ikke noget. Vi har vel fået stoppet tabet af store talenter til FCM, men det er naturligvis også en kæmpe fordel hvis vi i stedet kan hente nogle af dem i andre klubber hertil. Når akademiet er på plads kan det også bliver fra klubber lidt længere væk.

Svar #82
Der er et har spillere jeg slet ikke kender "Mikkel Lassen,
Mikkel Møller Lassen er jo en af vores faste u-landsholdsspillere (fra u-16 til nu u-18). Han besidder i øvrigt den praktiske evne at kunne spille både højreback og midtforsvarer. Så han bliver erstatningen for Alexander Juel Andersen i fremtiden. Han har i øvrigt været en del af superliga-kamptruppen et par gange.

Svar #83
Der er et har spillere jeg slet ikke kender "Mikkel Lassen, Jacob Reus, Oliver Smith, Jacob Trenskow og Majaliwa Msabaha" De andre har efterhånden været med længe, og gjort sig bemærket.
Er par af dem du nævner gjorde sig også bemærkede sidste år, om ikke andet falder en spiller som Jacob Reus lidt i øjnene fordi han deler navn med Marco, men der er også nye navne i truppen og et par tilbagevendte, der bliver nævnt her: U19 vil diktere spillet - AGF Fodbold
Der var også et interview med Fatah Abdirahman fra AGF tv som jeg så et andet sted og ikke kan finde igen.

Det er fint at se spillere der vender tilbage. Sauer kan fortælle de andre der ikke er noget ved at tage til Silkeborg og har måske taget Korsgaard Schmidt med sig tilbage og hvis det er gode talenter vi har hentet i Randers gør det jo heller ikke noget. Vi har vel fået stoppet tabet af store talenter til FCM, men det er naturligvis også en kæmpe fordel hvis vi i stedet kan hente nogle af dem i andre klubber hertil. Når akademiet er på plads kan det også bliver fra klubber lidt længere væk.

Hvis rygtet om at såvel OB som Brøndby kaster sig over Daniel Thøgersen, lige så snart der er den mindste antydning af at vi ikke vil bruge ham, så tyder det på at det er en meget talentfuld gruppe spillere der er kommet ind.

Jeg håber meget at DN og Sellas begynder at se deres vej, også i kampe hvor vi har meget at spille for. Jeg mener at en spiller fra egen talentafdeling, kan noget som en spiller der er hentet ikke kan, der er mere hjerte og mere vilje til at ofre sig. Jeg synes det var tydeligt i kampene i nedrykningsplayoff sidste år, hvor mange af talenterne fik chancen, at holdet kunne hente mange point, også i kampe hvor modstanderen var bedst. Det er normal vis kun noget tophold er i stand til, og hold som virkelig kender hinanden indgående fra mange år på hold sammen, og det kunne holdet virkeligt godt bruge i denne sæson.

Jeg bemærker at Anbo, Hausner og Ammitzbøll i flere kampe er blevet udtaget til truppen, på trods af de mange nyindkøb. Desuden er der iflg. Stiften stor tiltro til Hvidt, når hans skade er overstået. Så de er tættere på at spille end tidligere, og det ville godtnok være fedt hvis Anbo, Hausner, Thøgersen, Hvidt, Lunding og Ammitzbøll snart kunne få en masse kampe sammen i superligaen, ikke bare for deres skyld, men også fordi det vil give bedre resultater med en gruppe spillere fra egen talentafdeling, der kender hinanden indgående og er villige til at ofre sin højre arm for at vinde.

Svar #84
Da vi skrev med Alex Gersbach, da skrev stiftens Kim Robin Graahede sådan her:
https://twitter.com/KimRobin75/status/1148129676021420032?s=20

#ultratwitteragf Australske Alex Gersbach bliver præsenteret som ny AGFer i dag. Det er IKKE ensbetydende med, at der er et salg af Højer på vej. Slet ikke. Målet er øget konkurrence på pladsen og et muligt udleje af Thøgersen kan derfor komme på tale.

Svar #85
Da vi skrev med Alex Gersbach, da skrev stiftens Kim Robin Graahede sådan her:
https://twitter.com/KimRobin75/status/1148129676021420032?s=20

#ultratwitteragf Australske Alex Gersbach bliver præsenteret som ny AGFer i dag. Det er IKKE ensbetydende med, at der er et salg af Højer på vej. Slet ikke. Målet er øget konkurrence på pladsen og et muligt udleje af Thøgersen kan derfor komme på tale.
Tja... Og hvor har han mon den information fra? Tænker man så videre, så kan man måske forestille sig, at den person ikke har haft nogen interesse i at udtale, at man nu går målrettet efter at sælge Højer hurtigst muligt. 

Men det ville da være glædeligt, hvis vi kunne nå frem til at have to lige gode spillere til alle pladser på holdet. Det er jo nærmest FCK/FCM-tilstande.

Jeg har en fornemmelse af, at PC spillede (for) højt spil, da FCK fik Boilesen skadet og skulle finde en erstatning. Vi får nok ikke 10 mill. for Højer, men nu må vi se. Det vil være glædeligt at være godt dækket ind i efteråret, hvis der ikke kommer noget skifte, men omvendt er det ikke rigtig en position hvor man ønsker at rotere for meget mellem to spillere og normalt giver det heller ikke noget at skifte en venstreback ud i løbet af kampen, hvis han ikke er skadet. Så Gersbach kan da godt ende med at blive noget rusten, hvis han bare skal gå på sidelinjen indtil foråret. Det gør heller ikke noget godt for hans chancer på det australske landshold.

Svar #86
Det er godt nok om Bundu men det drejer sig om transition fra talent til Superligaspiller https://stiften.dk/agf/Bundu-er-tilbage-paa-landsholdet-Han-kan-blive-rigtig-rigtig-god/artikel/596840

Der er nogle gode pointer i artiklen omkring den udvikling han har skullet igennnem https://stiften.dk/agf/Bundu-er-tilbage-paa-landsholdet-Han-kan-blive-rigtig-rigtig-god/artikel/596840

Svar #87
Når man ser på det nye U21 landshold, så er det ærgerligt at ingen af de AGF talenter der har været med hele vejen op igennem ungdomslandsholdene, er udtaget.

Der er spillere fra Silkeborg, Esbjerg, Vejle og OB men ingen fra AGF, der er  virkelig brug for fast spilletid til nogle af klubbens egne talenter snart, ellers forsvinder de nemt fra landstrænerens bevidsthed.

Capellas har sit første U21-landshold på plads

Svar #88
Når man ser på det nye U21 landshold, så er det ærgerligt at ingen af de AGF talenter der har været med hele vejen op igennem ungdomslandsholdene, er udtaget.

Der er spillere fra Silkeborg, Esbjerg, Vejle og OB men ingen fra AGF, der er  virkelig brug for fast spilletid til nogle af klubbens egne talenter snart, ellers forsvinder de nemt fra landstrænerens bevidsthed.

Capellas har sit første U21-landshold på plads
Er alle vores talenter ikke lige en årgang eller to efter dem der nu kommer op på U-21 landsholdet?

Under alle omstændigheder er jeg ikke så nervøs. Når der startes et "nyt" U-21 landshold op er det ofte et øjebliksbillede af hvem der får spilletid. Det billede kan ændre sig MEGET over de næste par år og jeg er på ingen måde nervøs over at spillere bliver "glemt". Især dem der tidligere har været inde over U-landsholdene vil hurtigt blive relevante, hvis de får fast spilletid igen. Og som Jens Stage har vist kan man også sagtens komme ind i varmen tæt på en slutrunde selvom man aldrig har været en del af systemet.

Så der skal nu nok snige sige en AGF'er eller to på det hold med tiden - og ellers har vi i hvert fald mange kandidater efter næste slutrunde.

Svar #89
De spillere der er udtaget er hovedsageligt fra årgang 98 og 99. Årgang 98 har vi ikke set noget til siden vi sendte Oscar Buur afsted. Af 99'ere står vi med Lunding, som ikke har spillet i meget lang tid, AA og TK. Kommer Lunding tilbage i kampform fra foreåret, er han den af de tre som nok vil være tættest på. AA var dog med på sidste samling med denne gruppe efter et par stærke kampe med mål.

Kigger man ned gennem systemet synes jeg dog det er mere ærgerligt, at AGF kun har to spillere med i alt til de kommender samlinger. Oliver Lund (HB) på U18 Landsholdet og Albert Grønbæk (CM) på U19 Landsholdet.

Svar #90
For et år siden var AGF nr 2 i DK ift antal talenter fra U12 og på på landsholdene - nogen der ved hvor AGF er nu?

Svar #91
Ved ikke lige hvor jeg skal poste denne, men i hvert fald en af de bedre udsendelser, hvis man vil blive klog på fodbold generelt (og få et indblik i en af vores største rivaler ift top 6).

Et spændende indspark om fodboldens mange facetter og tatik, som er spændende uanset en del handler om OB. Jeg har fulgt ham siden Skive og synes allerede han der og i Sønderjyske fik utroligt meget ud af lidt.

Ham så jeg gerne så som næste træner. Han vil helt sikkert være dygtig til at udvikle talenterne og de spillere der er. Som han også er inde på kan man styrke sig i transfervinduerne, men også ved den daglige træning. Jeg tror David er dygtig.

Men Michelsen endnu dygtigere. Og fodbolden går i en retning hvor man skal blive dygtigere til at mestre mange flere ting inden for fodbolden.

Det taktiske værksted - Jakob Michelsen og OB by Mediano Lab - lidt mere...

Svar #92
Jeg tillader mig at svare i den her tråd, da jeg mener hele debatten om ungdomsarbejdet i AGF rettelig bør ligge her.

Det kan lyde på debatten som om, at vi har været fuldstændig lallende amatører når det kommer til årgangene 93-98, men det er ikke helt sådan jeg ser på det. Det kan også tit lyde sådan, når man hører Jacob Nielsen snakke om fortiden i AGF.

AGF har faktisk produceret talenter i den periode, bare se på Viktor Fischer og Mikkel Duelund, men problemet for AGF var, at FCM var særdeles aggressive i de år og var fantastiske til at støvsuge hele jylland for talent med deres meget fremtidssynede talentfokus og akademi.

Det var jo også som svar på det, at Casper Bugge brød alle skrevne og uskrevne regler om at støvsuge hele østjylland for talenter helt ned i 10-11 års alderen for at se, om man ved at træne dem systematisk fra en tidlig alder, ville kunne skabe en årgang af meget talentfulde spillere. Det er så de årgange vi ser få debut på førsteholdet i disse år og de årgange vi har haft succes med i u19 i de seneste sæsoner.

Man har bestemt ikke stået i en nem situation, men man har af nød handlet meget fremadsynet ved at hente endnu yngre talenter til klubben i accepten af, at man ikke kunne holde fast på sine bedste spillere i de ældre årgange, da man var så langt bagefter et akademi i verdensklasse som det FCM fik stablet på benene. Så måtte man i stedet prøve at skabe talenterne og langsomt bygge den hvide tråd op,

Det var også derfor, at en af de ting jeg virkelig vil rose Jacob Nielsen for er ansættelsen Anders Madsen, der for alvor fik styr på organisationen og fik udtænkt og iværksat meget af det talentarbejde vi høster frugten af idag.

Jeg kan dog godt være bekymret for, om vi i virkeligheden er ved at sætte hele det flotte talentarbejde, der har været gjort over styr, for hvis vi kigger på hvor stor en udskiftning, der har været i løbet af de seneste år, så mangler vi i den grad en Per Thune eller en anden gennemgående figur og et sammentømret team af trænere, der hele tiden kan være med til at udvikle spillet og arbejdet og hvor man har den næste klar til at tage over, hvis der er en, der skulle stoppe, så man får et naturligt flow som man kender det fra FCM og FCN.

Emnet bliver forøvrigt vendt i Medianos til tider glimrende podcast om AGFAGF Special , der forøvrigt meget godt afspejler de store forskelle er blandt os fans i de her år fra skeptikerne til de ultra positive personificeret i Jan Schoubye og Kaspar Ottosen.

Svar #93
Jeg kan dog godt være bekymret for, om vi i virkeligheden er ved at sætte hele det flotte talentarbejde, der har været gjort over styr, for hvis vi kigger på hvor stor en udskiftning, der har været i løbet af de seneste år, så mangler vi i den grad en Per Thune eller en anden gennemgående figur og et sammentømret team af trænere, der hele tiden kan være med til at udvikle spillet og arbejdet og hvor man har den næste klar til at tage over, hvis der er en, der skulle stoppe, så man får et naturligt flow som man kender det fra FCM og FCN.
Ja, det er ikke optimalt, selvom det kan afbødes meget velfunderede strukturer. Det er vel også kun delvist selvforskyldt og nogle af afgangene skyldes at det er dygtige folk, der er blevet hentet af andre klubber til stillinger i seniorafdelingen. Samtidig er Lars Friis ansat med fokus på overgangen til førsteholdet, så fokus er stigende. Det er også nødvendigt, for de andre klubber opruster jo også. (Ved ikke om de smaller om den del på Mediano, må lige høre det senere.)

Svar #94
Jeg håber, at Aarhus Fremad rykker op i 1. division, og at vi så indgår et samarbejde med dem om at sende spillere på græs oppe hos dem. Fremad vandt i dag for femte gang i træk og fører nu 2. division med 19 point for otte kampe.

I dag spillede de med fem tidligere AGF’ere fra start  - mindst, jeg kan være ubekendt med flere, der også har været hos os - og fire mere på bænken. Deres trup rummer mindst 11 tidligere AGF’ere, og træner Morten Mølkjær kender vi jo også. Han har forresten lige erhvervet den højeste trænerlicens og må nu fungere som træner overalt i verden.

Fremad skal (i hvert fald langt helst) rykke op i 1. division, hvis der virkelig skal være game i en aftale for os. Men så ville de udlejede også stadig kunne træne med hos os i et vist omfang, de ville kunne blive boende i byen, PC og andre ville let kunne se dem, og vi ville slippe for at skulle sende en Daniel Thøgersen så langt som til Næstved.

Lønmæssigt bør den også ligge lige for: Fremad kan som 1. divisionsklub for min skyld leje løs i udkanten af vores trup for helt symbolske beløb. For dels har Fremad ingen penge, og dels er værdien for os, at vi kan få løftet truppens aller yderste mandater ved at få dem bedre matchet med mere kamptræning på et godt niveau end de ret få kampe i reserveligaen giver os mulighed for.

Jeg kan ikke se, at der skulle være så meget at betænke sig på.

Svar #95
Medianos til tider glimrende podcast om AGFAGF Special
Ja, det er fedt med de podcasts, hvor de tillader sig at gå lidt mere i dybden og blandt andet også får talt om kulturen i klubben, men jeg må indrømme, at det er trættende at høre på Schoubye til tider. Jeg var ikke helt klar over, at hans forhold til JN var SÅ dårligt. Han lyder virkelig bitter.

Svar #96
Jeg kan godt li' både JS og JN - men det er vildt trættende at høre deres barnagtige drillerier. Kom nu videre... synes faktisk det til tider var ødelæggende for den ellers fine podcast, og Brückmann bør en anden kritiker end JS til at udtale sig, så fokus kan komme på rette ting fremfor person-fnidder.

Svar #98
Jeg kan godt li' både JS og JN - men det er vildt trættende at høre deres barnagtige drillerier. Kom nu videre... synes faktisk det til tider var ødelæggende for den ellers fine podcast, og Brückmann bør en anden kritiker end JS til at udtale sig, så fokus kan komme på rette ting fremfor person-fnidder.

@Dichio

Jeg hører kun Schouby forsøge at holde liv i den del.

JN hører vi INTET til efter at David er kommet til, og kører superligaholdet til JNs tilfredshed. Jo mindre vi hører fra JN desto mere tror jeg det er sikkert at konkludere at JN er tilfreds med det han ser/hører omkring holdet, og kan koncentrere sig om at forøge indtægterne...

Jan derimod... Er chef for en afdeling der lader til at være meget frustrerede over, at tingene ikke er som de har været. Og de klager over AGFs lukkede træninger istedet for at tænke ud af boksen. Jeg tænker at datidens sportsjournalister kunne have kastet håndklædet i ringen da klubberne lukkede for at der kunne interviewes direkte i omklædningsrummene... 

Nuvel. SøE og OB har for nyligt startet med at lukke træningerne også. OB for første gang i 6 år. Sådan er den nye virkelighed omkring klubbernes ønske om taktiske fordele, arbejdsro i SoMe-tider, og meget andet.

DEAL WITH IT:

Svar #99
U14 er i Madrid til et invitationtsstævne og gik videre til kvartfinalen mod Barcelona Drama baner vej for kvartfinale mod FC Barcelona - AGF Fodbold

De tabte desværre til Barcelona men vandt næste kamp mod Krasnodar. Jeg er i tvivl om turneringsformatet og om de stadig er med:-)

Der er en del af de store hold med derned og ellers en god blanding. Indimellem er der et par "landshold" fra f.eks. Norge og Irland. Dejligt for de unge af få sådan en oplevelse:-)

Simple Audio Video Embedder