Spring til hovedindholdet
Emne: Talentarbejdet i AGF (Læst 11227 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Talentarbejdet i AGF

Svar #100
Fik U15, U17 og U19 så stor en lussing af FCN i går at der er blevet lukket fuldstændig ned omkring resultaterne af de tre kampe?

Store kampdag lørdag: FCN kommer på besøg - AGF Fodbold

Edit: Jeg fandt selv resultaterne på DBUs side:

U15 - AGF - Farum 0-1
U17 - AGF - FC Nordsjælland 0-4
U19 - AGF - FC Nordsjælland 1-0

Så en kneben sejr til U19, et knebent nederlag til U15 og et klart nederlag til U17. Nogen siger dog at FN Nordsjællands 1-hold i U19 spiller superliga??

Svar #101
Ja ikke noget at skrive hjem om men det er jo også 37 mio vs en bolsjebutik

Vel næsten samme styrkeforhold som AGF-Marstal... ligefør

Svar #102
Ser lige optakten til kampen mod Aab og interviewet omkring talenter med PC/DN.

PC melder meget klart ud, at der var nogle unge spillere der skuffede i pokalkampen. Også set i lyset af, at de jo spillede om at komme tættere på truppen og være med i næste pokalkamp. Han pointerede dog, at man naturligvis også skulle have lov at spille en enkelt dårlig kamp.
DN var (naturligvis) diplomatisk og sagde, at de unge lærte en masse mens de "gamle" gjorde arbejdet færdigt.

PC nævner igen, at han mener de unge bliver bedre med skarpere konkurrence på et højere niveau. Han siger også de får chancen og det gælder om de skal tage den, når de får den. Vores egne er der ikke endnu men det kommer.
Transfers denne sommer er både til bredden og toppen af truppen samtidig med man ser 1-2 transfervinduer frem og henimod hvem man forventer der vil være væk (virker som om der er råd til langtidsplanlægning - hvilket er positivt i min verden).

Går ud fra Eurosport læser med herinde - spørgsmålene afspejlede meget godt vores diskussioner. Så tak til Eurosport:-)

Svar #104
@Snurre Snup er du ofte ud at se ungdomskampene? Og reserveholdet?
Fedt med dine indslag

Svar #105
Frederik Ihler har forlænget kontrakten, så den løber ungdomstiden ud AGF forlænger med ung angriber - AGF Fodbold

Det er flotte skudsmål han får med på vejen
Frederik Ihler er en ægte 9'er, og de hænger ikke på træerne. Han er en angriber, som vi er utrolig glade for at have i AGF, og det potentiale, han har i sig som 9'er, er på et meget højt niveau. Han er utrolig kynisk foran mål og er en dygtig afslutter med begge ben og hovedet. Han er en hurtig og stærk spiller.

Frederik Ihler, der kom til AGF fra samarbejdsklubben VSK Aarhus i 2017, ser frem til at udvikle sig yderligere i AGF, hvor han er under vingerne hos blandt andre Dennis Ramonn, Flemming Povlsen og David Nielsen, der alle i deres aktive karrierer spillede samme position.

- Jeg er rigtig glad. AGF er min yndlingsklub, og jeg har det godt i klubben, så det er kun dejligt, at jeg har en aftale, der gælder resten af min ungdomstid.

Svar #106
@Dichio

Mange tak!

Jeg følger AGFs talentarbejde tæt og ser derfor jævnligt ungdomskampene. Jeg ser ikke så ofte reserveholdet, men indimellem. I mandags var det primært for at besigtige Gift Links.

Svar #107
@Dichio

Mange tak!

Jeg følger AGFs talentarbejde tæt og ser derfor jævnligt ungdomskampene. Jeg ser ikke så ofte reserveholdet, men indimellem. I mandags var det primært for at besigtige Gift Links.

Hvad var dit indtryk af Links? Jeg kan godt være bekymret for om han har fysikken til superligaen, med 165 cm og 60 kg. Men det kan måske også være en fordel, hvis man kan bruge det lave tyngdepunkt til sin fordel.

Svar #108
Jeg synes, fysik ofte bliver tillagt en for stor rolle i fodbold. Hvis du har teknikken, betyder fysikken ikke specielt meget som offensiv spiller. Emre Mor kørte rundt med forsvarsspillerne efter behag i den korte tid han var i Superligaen, Zidan havde heller ikke en nævneværdig fysisk, vores egen Martin Jørgensen ej heller, kleine David Silva har været og er stadig blandt de absolut bedste spillere i en af de mest fysisk krævende ligaer overhovedet, osv.

Nu er det umuligt at konkludere noget som helst af de få minutter Links fik endda næsten uden at røre bolden, men han en viste enorm speed og er hans teknik på det niveau, som jeg har læst Sydafrikanske fans siger, han har, så er jeg slet ikke bekymret for ham.
Spørgsmålet er mere, om potentialet er der.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #109
En artikel om talentet der pt. er i Dortmund - det må være en fantastisk chance for en ung mand og alligevel en form for sikkerhedsnet, hvis det fejler af den ene eller anden grund Udlejet AGF-talent i Dortmund: Det er rimelig vildt at tænke på | Tipsbladet.dk
AGF kan rigtig godt lide mig og ville ikke lade mig gå, hvilket er fuldt forståeligt, så det var rigtig fint med lejeaftale. Jeg må se, om jeg bliver her, eller om jeg skal hjem. Jeg føler, det er en win-win-situation, siger kantspilleren.

- Der er også millioner af klubber, der kommer og kigger her, så der er bare ekstremt mange muligheder. Der kan selvfølgelig også være den mulighed, at jeg skal et helt andet sted hen. Eller det kan være, Dortmund vælger at sige, at de vil forlænge med mig.

Svar #110
Skipperligaen har været i Dortmund for at besøge Tulberg og Kaastrup

Svar #111
Skipperligaen har været i Dortmund for at besøge Tulberg og Kaastrup
Det kunne være smukt, hvis det var Tullberg, der skulle erstatte David Nielsen, den dag han skal videre.

Edit: naturligvis fordi DN har haft succes i AGF... ikke pga. fyring.

Svar #112
Snurre Snup, hvordan vil du vurdere de nye ungdomsspillere fra Randers på din power ranking-liste?

Majaliwa Msabaha, Sune Balle og Sebastian Beraque.

Og Mathias Sauer for den sags skyld.

Derudover var Jonas Yderholm med truppen til Ærø. Hvordan vurderer du ham?

Svar #113
@T-Knogle

Lad os tage det negative først. Jeg deler din bekymring ang. fysikken, og det er da en reel bekymring. Det er ikke kun "på papiret", han bliver most fysisk, og det kan potentielt betyde, at han ikke kan spille det spil, han er vant til (og som jeg beskriver nedenfor). Han var dog også lille ift. modstanderne i Sydafrika. Samtidig klarede Mandla Massango sig ganske glimrende i Superligaen, og han vejede også kun 59 kg., og han havde ikke samme fart og tempo i sit spil som Gift Links.

Vi må dog gå ud fra, at den sportslige stab i AGF føler sig overbevist om, at fysikken ikke bliver et større problem. Han har jo (anslået) kostet omkring 5 mio. kroner, og det ville man næppe smide efter en lottokupon, omend den potentielle gevinst kan være så stor, at man vælger at tage chancen.

For mig at se er der også tale om en spiller, som har meget forskelligt at byde på. Ift. fysikken, tror jeg, at de større spillere, får svært ved at fange Gift Links, da han har tempo i stort set alt, han foretager sig. Jeg har researcet mig frem til, at hans kælenavn er "Mosquito", hvilket giver god mening, når man ser ham spille, da han sværmer rundt om modstanderne for at eroble den, og når han har bolden på fødderne, så går det også virkelig stærkt. Han er en hårdtarbejdende spiller, som arbejder begge veje. I kraft af sine hurtige fødder og direkte spil, tror jeg, han kommer til at trække mange frispark.

PC udtalte, at han er moden i sin spillestil, og det er også det, jeg ser. Jeg synes, han er god til at veksle mellem at aflevere (også de lette afleveringer) og bruge sin fart og driblinger samt vision til at blive farlig offensivt.

I den nuværende AGF-trup minder han mest om Kasper Lunding, synes jeg, men til forskel fra Lunding foregår det meste i et højt tempo, hvor Lunding går mere ned i fart og laver temposkift.  Derudover er han, modsat Lunding, også rimelig god med højre ben. Han går meget direkte mod mål, men er samtidig god i det relationelle spil. Her mangler han fortsat at lære spillestilen og holdkammeraterne bedre at kende (det er også mit bud på, at han ikke har haft bolden så meget i de indhop, han har fået), men man kan se, at han har en god spilforståelse. Det ses også ift. at bryde modstandernes opspil, hvorefter han er god til at finde gode fremadrettede afleveringer eller gå selv. Det er naturligt nok, at han skal bruge en tilvænningsperiode, men når han har fået spillestilen og kendskabet til spillerne mere på plads, og herunder den danske fodboldkultur, så tror jeg, han bliver en stor gevinst.

Han fylder jo først 21 år om halvanden uge, så han vil jo sandsynligvis endda udvikle sig en hel del de kommende år.

Svar #114
Snurre Snup, hvordan vil du vurdere de nye ungdomsspillere fra Randers på din power ranking-liste?

Majaliwa Msabaha, Sune Balle og Sebastian Beraque.

Og Mathias Sauer for den sags skyld.

Derudover var Jonas Yderholm med truppen til Ærø. Hvordan vurderer du ham?

Af de tre fra Randers har jeg kun set Sune Balle, og han er ikke en, jeg tror på, så det må blive 25%.

Mathias Sauer (årgang 04) har jeg kun set en enkelt gang men han ser spændende ud. Særligt lagde jeg mærke til hans vendinger med bolden og herunder førsteberøringer, som har et højt niveau. Han er ikke udpræget hurtig, men har en fornuftig teknik og et godt blik for spillet. Lidt off topic, så havde jeg forventet, at AGF havde skrevet kontrakt med flere af spilerne fra årgang 04, da den af Anders Madsen blev udråbt til at være den bedste nationalt sammen med OBs, da jeg talte med ham for nogle år siden, men der kan jo være sket meget siden. Resultaterne har da også indimellem været sløje, hvilket jeg talte med deres træner om. Han sagde, at det skyldtes, at de havde mange små spillere. Vi må se, hvad der sker den kommende tid.

Jonas Yderholm (årgang 02) er en dygtig dribler, der samtidig har fysikken med sig. Han er imidlertid ikke så hurtig, men der er en chance for, at han kan blive til noget. Han har ikke spillet i ligaen så længe, så han kan stadig have en stejl udviklingtskurve. Derfor er det da muligt, han når et niveau, hvor han kan blive aktuel i Superligaen. Han er dog endnu ikke på kontrakt. Jeg vælger at placere ham på 37,5%, da han ligger et sted mellem 25 og 50%

Svar #115
Tak :-)

Det handler også meget om hvordan man nu en gang bruger den fysik man har. Jeffrey Aubuyn havde masser af fysik men brugte den  ikke så meget - og aldrig defensivt. Anker og Lunding er ikke store, men bruger derimod deres godt - også defensivt.

Svar #116
Jens Gjesing, statistik fra superligaen, all-time - SuperStats

Gjessing var også en af dem der først for alvor slog igennem som 22 årig  i superligaen, og kom på ligalandsholdets tur som 23 årig, dog uden spilletid i officielle kamp.

AGF fik dog glæde af ham som allorunder og backup gennem årene, og han var så vidt jeg husker også fast mand i 1 div.
 Synd han blev skadet.

Svar #117
Nogen der har læst artiklen i stiften om talenterne fra 2013? Hvem var det? Og nogen der har fået gennembrud?

Simple Audio Video Embedder