Spring til hovedindholdet
Emne: Kamptråd: Vejle - AGF, Søndag d. 21.04.2019 kl. 18.00 (Læst 5181 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Kamptråd: Vejle - AGF, Søndag d. 21.04.2019 kl. 18.00

Svar #51
Det var ikke gået op for mig, at linjedommeren blev ramt af en skraldespand. Det var en mand på 65 der kastede den Superliga-dommer ramt af skraldespand – 65-årig tilbageholdt – Ekstra Bladet
Nå ja, det var jo også en biting i forestillingen, at kampen var tæt på at blive blæst af, fordi linjedommeren ikke ønskede at fortsætte. Men det lykkedes da at få ro på igen. Vild kamp, og selvom man forstår Vejles fans, så kom de ikke til at se heldige ud. Mon ikke klubben risikerer en bøde. Dommeren måtte jo også eskorteres fra banen under beskyttelse efter kampen.

Svar #52
Jeg var heller ikke klar over før bagefter at linjevogeren var blevet ramt. Dommeren kunne sagtens have fløjtet kampen af der. Spørgsmålet er om han så havde set bedre ud i efterspillet når vi havde fået en 3-0-sejr og målene ikke rigtig talte mere. Det er bedre at det blev en kamp afviklet på grønsværen og dommeren får visse steder en medfart der virker lidt hård. Han havde ikke helt styr på det, men i sammendragene ser vi ikke voldsomme fejl udover den lidt mærkelige advarsel til Finbogasson. Måske var der en udvisning til Stage hvor han jo ellers fik delt mange kort ud, men der er også for mange episoder til at vise to mål vi fejlagtigt fik underkendt. Det kan ikke have været en nem kamp at dømme.

Er der nogen der nogensinde fandt ud af hvorfor Vejle tilsyneladende nedlagde protest over deres eget føringsmål? Det lød mærkeligt og jeg kan ikke regne ud hvad de vil opnå med det.

Svar #53
Det er lidt dobbelt med dommerens indsats. Kampen blev lidt vanskelig efter det dumme mål ved dommerkastet. Alle blev vist lidt forvirrede i situationen (inkl. Stage, som mistede besindelsen med det skub). Yurchenko brød jo alle de uskrevne regler ved at skyde på mål i en situation, hvor der var fløjtet af fordi en Vejle-spiller lå i græsset, og bolden bare skulle gives tilbage til os. Nu skød han den i mål og Vejle fik tilkendt målet. Jeg synes egentlig at dommeren gør klogt i at undlade at trække et rødt kort der. Jeg synes også at det er befriende, at han lader spillet blive sat hurtigt igang ved 2-3, men her burde han måske alligevel have vist lidt mere fornemmelse for situationen og stoppet spillet. Men det siger jeg nok mest i bagklogskabens lys, fordi Vejle følte sig så bortdømt.

Problemet var nok mest, at han "tabte" kampen lidt ved den 1-0 scoring. Han burde aldrig have godkendt det mål og man fik lidt indtryk af, at han ikke var helt sikker på reglerne.

Svar #54
Problemet var nok mest, at han "tabte" kampen lidt ved den 1-0 scoring. Han burde aldrig have godkendt det mål og man fik lidt indtryk af, at han ikke var helt sikker på reglerne.
Ja, han var tydeligvis forvirret, i hvert fald saa det ikke for mig ud som om han pegede paa midtercirklen for at indikere scoring. At han vurderede at Grabara roerte bolden er maaske nok en efterrationalisering da han senere fandt ud af at han bare skulle have underkendt maalet. Han mister maaske lidt autoritet og koelighed der, men jeg forstaar bare ikke helt hvorfor det bliver fremlagt som om Vejle-spillerne foelte sig bortdoemt hele kampen, og underforstaaet med en vis ret, udvisningen var klokkeklar, de to foerste maal var underlige men bevarede status quo, og AGF fik to korrekte maal underkendt. Kontroversen er primaert om han skulle have forhindret AGF i at starte spillet hurtigt ved 3-2 (vel korrekt doemt, men kan diskuteres), men jeg synes ikke det kom paa en baggrund af at han havde forfordelt Vejle i en masse andre kendelser. Nogle af deres folk er sure over at foraere et maal vaek, men det er jo ogsaa klubbens egen (meget rimelige) beslutning.

Svar #55
Jeg synes dommeren var god, det er ikke hans skyld at en VB spiller taber hovedet, at en anden VB spiller vælger at gøre livet surt for alle ved at sparke på mål, og slutteligt så var der intet at sige til 3-2 målet, dommeren var klar, bolden lå stille, den eneste der havde et problem var en VB spiller som synes han skulle brokke sig lidt mere. Formentlig for at trække tiden yderligere...
Stage skulle have ikke have rødt kort, der udviser dommeren konduite og giver et fortjent gult.

Dommeren overså 2 offside til AGF hvilket var skidt, men det er altså linievogteren som har den beslutning. Også synes jeg egentlig også straffet til VB var hårdt dømt, da Bundu var i infight og blev skubbet en del ind i det straffespark.

VB har et udtalt problem med deres kulinariske bænk, fordi man ryger hurtigt op i det røde felt, har man ikke mere ret end andre. Og de bør kigge indad for nu koster det på karantæne fronten. Når det er sagt, så forstår jeg godt at VB fans følte sig hårdt ramt i går, det er ikke hvergang man oplever så dramatisk en kamp og med sol i bærret, masser af fadøl indenbords, så har du ingredienserne til en ordentlig gang dramatik.

Men jeg synes faktisk dommeren dømte en fin kamp på trods af de 2 offsides, de kunne have været trælse. Resten kan VB selv kigge indad og finde løsningen på, de skabte det selv.

/Aske

Svar #56
Hej Aske! 🙂Skulle ellers lige til at sige, at det er kampe og tråde som den her, der får mig til at føle mig hjemme netop her. Fordi vi har en nuanceret og nøgtern debat, der er åben for, at også vores modstandere kan have ret i visse pointer (som nu VB i går), og at alt ikke er sort-hvidt, bogstaveligt talt. Det er meget mere sort-hvid “debat” på andre klubbers fora, hvor man sjældent kan svinge sig højere op end til kritik af egen klub, når det går dårligt. Sådan er det ikke her, og det er rigtig rart.

Svar #57
Det var ikke gået op for mig, at linjedommeren blev ramt af en skraldespand. Det var en mand på 65 der kastede den Superliga-dommer ramt af skraldespand – 65-årig tilbageholdt – Ekstra Bladet

Episoden kan ses her. Er lidt i tvivl om det kræver en instagramkonto eller alle kan se linket.

Instagram

Svar #58
Linjedommerne begår 3 grove fejl. De ene bedømmer, at Grabara har rørt bolden - og tvinger dommeren til at dømme mål. Desuden har de hver sin fejlagtige offside dom på to regulære mål, som vi scorer. For os betyder det ikke det store - vi kunne ærgre os over et muligt ufortjent nederlag - men for SE og ACH kunne det betyde, at Vejle stadig var i spil til andenpladsen i puljen.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #59
Linjedommerne begår 3 grove fejl. De ene bedømmer, at Grabara har rørt bolden

TV-billeder viser Gabara rører bolden, at så hverken dommeren eller linjedommeren næppe ser den berøring, er en anden snak.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #60
Linjedommerne begår 3 grove fejl. De ene bedømmer, at Grabara har rørt bolden

TV-billeder viser Gabara rører bolden, at så hverken dommeren eller linjedommeren næppe ser den berøring, er en anden snak.

Jeg har set den flere gange. Jeg mener højst at billederne kan siges "ikke at vise, om Grabara rører bolden"

Svar #61
Jeg har set den flere gange. Jeg mener højst at billederne kan siges "ikke at vise, om Grabara rører bolden"

I Onside tror jeg det var, zoomede de ind og her kan man tydeligt se en lille berøring, men jeg tror næppe det menneskelige øje kan se den berøring i realtime.

Svar #62

I Onside tror jeg det var, zoomede de ind og her kan man tydeligt se en lille berøring, men jeg tror næppe det menneskelige øje kan se den berøring i realtime.

Tydeligt? Ingen af værterne kunne se noget som helst, og konklusionen var vist, at man ikke med sikkerhed kunne konkludere, at han ikke rørte bolden.

Svar #63

Tydeligt? Ingen af værterne kunne se noget som helst, og konklusionen var vist, at man ikke med sikkerhed kunne konkludere, at han ikke rørte bolden.
Som Kenn Hansen skrev på Twitter, så skal dommeren bare dømme målspark, medmindre det er absolut tydeligt, at Grabara rører den. Det er et mål ingen vil have bliver dømt, så hvis han bare dømmer målspark er der ikke en eneste på stadion eller bag skærmen der brokker sig. Også selvom det viser sig bagefter at han måske havde fingerspidserne på.

Man kan diskutere hvor mange deciderede lovfejl han laver i kampen, men han fejler jo kæmpe stort på det måske vigtigste parameter, nemlig at være en autoritet og lede kampen. Han virker totalt uden autoritet og gennemslagskraft og ved 1-0 målet er der jo ingen der ved, hvad der foregår. Hvorfor ikke lige tale med trænerne eller anførerne og forklare, hvorfor der bliver dømt mål? Og at der bliver stanget 9 gule og 1 rødt kort ud i en kamp der egentligt ikke er hårdt spillet siger jo alt om, at han intet greb havde om kampen. Hvis man forestiller sig, at kampen havde været ledet af Claus Bo Larsen e.lign. kapacitet, så havde det været en helt anden udramatisk kamp.

Svar #64
Det var i øvrigt samme dommer, Peter Munck Larsen, som i sidste sæson fik afviklet en straffesparkskonkurrence mellem HIK og Silkeborg forkert i pokalturneringen. De måtte ud i en omkamp som følge af en protest. Ideen om at afvikle en straffesparkkonkurrence ligesom et tiebreak i tennis er ellers god nok, men det kan man selvfølgelig ikke bare beslutte sig for at gøre som dommer. http://www.tv2ostjylland.dk/artikel/protest-efter-pokaldrama-straffespark-afviklet-forkert 

Svar #65
'

Så er det ikke det samme program vi har set. Her var både studievært og de 2 eksperter - MJ og KEP - enige om, tv-billederne afslørede Gabara rørte bolden. Jeg er enige med dem, bolden ændrer retning fra de billeder taget bag fra målet.

Svar #66
 '

Så er det ikke det samme program vi har set. Her var både studievært og de 2 eksperter - MJ og KEP - enige om, tv-billederne afslørede Gabara rørte bolden. Jeg er enige med dem, bolden ændrer retning fra de billeder taget bag fra målet.
Jeg så det samme program, og det var jo nogle voldsomt grynede billeder de kiggede på. Absolut ikke et uomtvisteligt bevis på at den blev rørt, omend de heller ikke viser det modsatte.

Men igen, har dommeren den mindste undskyldning for at "vurdere" at bolden ikke blev rørt, skal han gøre det. Også selvom han måske tror den bliver rørt.

Svar #67
Jeg så lidt af Superliga XL i går, hvor Graulund foreslog at AGF da bare kunne have accepteret målet og spillet videre, det havde jo ikke betydet noget for dem hvis de havde endt med at tabe. Helt håbløst synes jeg - for det første vil og skal man selvfølgelig altid ville vinde, for andet er der penge på spil og for det tredje er der da også et par andre klubber i gruppen der skal udøves fairplay overfor.

A Pro pos hvad der er på spil for holdene fik en af dem også pointeret at Randers og AaB stadig har noget på spil, nemlig at få hjemmebane i den anden kamp i slutspillet. Mon ikke det vigtigste for AaB ved at overhale Randers trods alt er at skulle møde Horsens/SE fremfor AGF.

I forhold til de moralske i at give AGF et mål i den her situation er alle vist enige om at det var det rigtige at gøre, men man kan forestille sig en situation hvor den er svær. Et ekstremt eksempel kunne være Vejle-Hobro i playoff om direkte nedrykning. Efter 0-0 i Hobro står der også 0-0 i sidste minut i Vejle - hvor Vejle så scorer på en situation som den omtalte. Giver man en udligning væk her er det ikke bare status quo igen, man sender nærmest sig ud af ligaen. Lidt ekstremt, men der er situationer imellem hvor det heller ikke havde været så nemt fordi kniven var mere på struben og den direkte modstander som i tilfældet med os ikke ville miste så meget

Svar #68
'

Jeg så det samme program, og det var jo nogle voldsomt grynede billeder de kiggede på. Absolut ikke et uomtvisteligt bevis på at den blev rørt, omend de heller ikke viser det modsatte.

Men igen, har dommeren den mindste undskyldning for at "vurdere" at bolden ikke blev rørt, skal han gøre det. Også selvom han måske tror den bliver rørt.
En mere rutineret dommer der havde reglen mere present kunne have truffet den beslutning og det havde klart været det smarteste. Det er lidt nemmere at tweete om end når man står inde på banen, så kritikken skal nok være at han ikke enten straks dømmer mål eller får konfereret med linjedommer, og fjerdedommer måske, hvis han er i tvivl. Forvirringen var med til ødelægge hans autoritet og gav problemer længere hen i kampen. Når vi får VAR engang vil den slags her vel også være noget dommeren kan få hjælp med, det er jo faktisk en fordel man ikke normalt snakker om i forbindelse med det.

Min fornemmelse var også at Grabara lige rører bolden, men det er umuligt at afgøre ud fra tv-billederne. Det må være et spørgsmål for kongressen og så må de indkalde Grabara som vidne.

Svar #69
Som Kenn Hansen skrev på Twitter, så skal dommeren bare dømme målspark, medmindre det er absolut tydeligt, at Grabara rører den. Det er et mål ingen vil have bliver dømt, så hvis han bare dømmer målspark er der ikke en eneste på stadion eller bag skærmen der brokker sig. Også selvom det viser sig bagefter at han måske havde fingerspidserne på.
Det er sjovt som andre dommere siger han bare skal dømme hvad han lyster og ikke hvad han ser ;) 

Jeg tror egentlig kaosset begynder fordi Stage ikke kan styre sig og situationen bringer blodtrykket op hos alle spillerne. MEN det ser også ud som om han konfererer med liniedommeren i mikrofonen og straks dømmer mål? https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/nyheder/den-mest-sindssyge-kamp-nogensinde-se-alt-fra-kaosset-her

Dermed har han vel ikke så mange valgmuligheder - hvis hans liniedommer melder ind at Grabrara rører bolden, så skal målet vel blot dømmes og så videre. Naturligvis kan dommeren overrule men det må være svært i netop denne situation, hvor liniedommeren må stå noget bedre placeret.

Svar #70
En anden detalje der ikke er blevet nævnt, er ved 2-3-målet hvor dommeren jo vurderer at bolden ligger stille og der er styr på situationen. Det gør den også, men ret beset vender han vel ryggen til og kan ikke reelt konstatere det er tilfældet. Hvis det er rigtigt er der lidt efterrationalisering i det selvom det ikke var en fejlkendelse. Lidt ligesom man fornemmer at han måske efterrationaliserede at Grabara rørte bolden ved 1-0.

Svar #71
Lidt pudsigt at Grabara helt tydeligt Ikke kendte den regel

Svar #72
Edit..
Det gjorde jeg sådan set heller ikke

Svar #73
Hvis man tager den fra Grabaras vinkel så er det satme hurtigt han skal vurdere om den måske ramte en anden inden, når den kommer flyvende ud af det blå og han på ingen måde regner med det bliver aktuelt at holde øje med da dommeren smider bolden.

Jeg forstår udmærket han smider sig efter den.

Svar #74
Hvis man tager den fra Grabaras vinkel så er det satme hurtigt han skal vurdere om den måske ramte en anden inden, når den kommer flyvende ud af det blå og han på ingen måde regner med det bliver aktuelt at holde øje med da dommeren smider bolden.

Jeg forstår udmærket han smider sig efter den.
Ja det må være ren refleks når bolden nærmest pludseligt dukker op. Han risikerer at se temmelig dum ud hvis han kunne have reddet og det ender med mål. Det er nok også tænkeligt han ikke kendte reglen, det er en situation der nærmest aldrig er set før.

Svar #75
Ja altså det siger ikke så lidt (for mig), at jeg aldrig i mit liv kan huske at have set det i en AGF-kamp før. Så det er da ikke sket de sidste snart 20-25 år.

Svar #76
En anden detalje der ikke er blevet nævnt, er ved 2-3-målet hvor dommeren jo vurderer at bolden ligger stille og der er styr på situationen. Det gør den også, men ret beset vender han vel ryggen til og kan ikke reelt konstatere det er tilfældet. Hvis det er rigtigt er der lidt efterrationalisering i det selvom det ikke var en fejlkendelse. Lidt ligesom man fornemmer at han måske efterrationaliserede at Grabara rørte bolden ved 1-0.
Jeg betvivler bestemt ikke, der kan være en vis mængde efterrationalisering indblandet, men jeg vil blot skyde ind, at det meget ofte er sådan, at linjevogtere og øvrig dommerstand blandt andet kan være delegeret til at holde øje med netop afvikling af frispark og så videre, så dommeren kan være tæt på action. Han vil naturligvis gerne tæt på næste boldsituation, og med et frispark som det AGF fik, vil det jo ofte være omkring feltet, så det kan sagtens tænke, at han havde øjnene den vej, fordi han allerede på forhånd havde bedt en linjedommer holde øje med selve afviklingen for sig.

Svar #77
Angående dommerens skøn i en kamp: Han skal sådan set ikke dømme hvad der er faktuelt korrekt og reelt sket i given situation.
Han skal bare SKØNNE det.
Derfor kunne han bare skønne at Kamil ikke rørte bolden og dømme målspark. Helt udramatisk.
Men hey, her bagefter har vi da fået en af de mest mindeværdige kampe vi har været en del af i nyere tid.
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #78
Angående dommerens skøn i en kamp: Han skal sådan set ikke dømme hvad der er faktuelt korrekt og reelt sket i given situation.
Derfor kunne han bare skønne at Kamil ikke rørte bolden og dømme målspark. Helt udramatisk.
Men hey, her bagefter har vi da fået en af de mest mindeværdige kampe vi har været en del af i nyere tid.
Man kan ikke skønne noget man ikke tror er korrekt. Et skøn er dommerens bedste vurdering og efter min mening bør man ikke kunne kritisere en dommer for at lave det han mener er det korrekte skøn i situationen. I øvrigt er der tvivl efter situationen er blevet vist hundredvis af gange og derfor mener jeg også det i den grad er urimeligt at kritisere dommerens skøn.

Vedrørende det gule kort og hurtig igangsætning må den som et frispark bliver begået mod være den part, der vises hensyn til. Derfor mener jeg at muligheden for hurtig igangsættelse var helt korrekt.

Svar #79
 Man kan ikke skønne noget man ikke tror er korrekt. Et skøn er dommerens bedste vurdering og efter min mening bør man ikke kunne kritisere en dommer for at lave det han mener er det korrekte skøn i situationen. I øvrigt er der tvivl efter situationen er blevet vist hundredvis af gange og derfor mener jeg også det i den grad er urimeligt at kritisere dommerens skøn.

Vedrørende det gule kort og hurtig igangsætning må den som et frispark bliver begået mod være den part, der vises hensyn til. Derfor mener jeg at muligheden for hurtig igangsættelse var helt korrekt.

Det jeg synes man kan kritisere er, at han ikke bruger sin mulighed for at skønne situationen til at træffe den for kampen rigtige beslutning. Hverken Vejle eller AGF var jo interesserede i at der blev dømt mål, så det helt logiske ville være blot at dømme målspark uanset linjedommeren måske mente at Grabara lige akkurat havde fingerspidserne på.

Jeg vil påstå at de bedste dommere benytter de muligheder for skøn der er, til at styre kampen og spillerne optimalt i stedet for at dømme 100% efter reglerne.

Svar #80
Det jeg synes man kan kritisere er, at han ikke bruger sin mulighed for at skønne situationen til at træffe den for kampen rigtige beslutning. Hverken Vejle eller AGF var jo interesserede i at der blev dømt mål, så det helt logiske ville være blot at dømme målspark uanset linjedommeren måske mente at Grabara lige akkurat havde fingerspidserne på.
En dommer kan ikke skønne noget pga. nogle har nogle interesser. En dommers skøn er det han vurderer sker og han kan ikke tage hensyn til at ingen ønsker målet.  At det havde været hensigtsmæssigt er en anden sag.
Jeg ville være rasende hvis jeg havde spillet på Yurchenko som første målscorer og målet så ikke blev anerkendt fordi klubberne ikke ønskede målet.

Svar #81
En dommer kan ikke skønne noget pga. nogle har nogle interesser. En dommers skøn er det han vurderer sker og han kan ikke tage hensyn til at ingen ønsker målet.  At det havde været hensigtsmæssigt er en anden sag.
Jeg ville være rasende hvis jeg havde spillet på Yurchenko som første målscorer og målet så ikke blev anerkendt fordi klubberne ikke ønskede målet.
Fair nok vi er uenige om det. Men jeg mener 100% at han skal gøre hvad der er mest hensigtsmæssigt for kampen - og det kan indbefatte at bevidst "skønne" noget for at kampen får det mest hensigtsmæssige forløb. Der er jo et hav af 50/50 situationer i hver kamp, hvor der kan skønnes forskelligt uden at dommeren laver en decideret fejldom. Der vil jeg mene, at den gode dommer bruger disse situationer til "justere temperaturen" på kampen, så kampforløbet bliver så godt som muligt.

Er der noget han ikke skal tage hensyn er det i hvert fald gambling-interesser. Yurchenko var i øvrigt blevet første målscorer alligevel😉

Svar #82
 Fair nok vi er uenige om det. Men jeg mener 100% at han skal gøre hvad der er mest hensigtsmæssigt for kampen - og det kan indbefatte at bevidst "skønne" noget for at kampen får det mest hensigtsmæssige forløb. Der er jo et hav af 50/50 situationer i hver kamp, hvor der kan skønnes forskelligt uden at dommeren laver en decideret fejldom. Der vil jeg mene, at den gode dommer bruger disse situationer til "justere temperaturen" på kampen, så kampforløbet bliver så godt som muligt.

Jeg kan ikke huske om det var Kim Milton eller en anden topdommer, men han fortalte da engang at han plejede at sige til spillere der protesterede over en hjørne/indkastafgørelse der var 50/50, at de så måtte have en til gode. Underforstået, at han ville fløjte hjørne til fordel for dem ved den næste 50/50 afgørelse. Det fungerede godt til at holde kampen under kontrol, uanset om han effektuerede det eller ej. Nogle gange er det bare befriende, når dommeren kan sige "det var sgu 50/50 og der skulle træffes en afgørelse". Det er dommerne sikkert ofte ude for og så bliver dommen jo efter fornemmelse. Det kan så omvendt også være det der giver udslag, når der er tryk på kedlerne og dommeren får en tendens til at give et hjemmehold lidt for meget. 

Svar #83
Er der nogen der nogensinde fandt ud af hvorfor Vejle tilsyneladende nedlagde protest over deres eget føringsmål? Det lød mærkeligt og jeg kan ikke regne ud hvad de vil opnå med det.

Som jeg har forstået det, måske har nogle allerede svaret, så er det vist i håbet om at få en omkamp, lidt ala den kamp samme dømte forkert mellem hik og snif..

Svar #84

Bare lige således ingen er i tvivl:
§5 Dommeren. (Fra https://www.dbu.dk/media/8071/fodboldloven-2018-2019.pdf)
Dommerens afgørelser
Dommeren træffer sine afgørelser efter bedste evne i overensstemmelse med fodboldloven og spillets ånd.
 Afgørelserne er baseret på dommerens skøn. .......  "

Jeg skal simpelthen lige forstå at den situationsfornemmelse dommeren KUNNE have udvist ved bare at dømme målspark, den anfægter du?
Hvorfor egentlig?

Svar #85

Bare lige således ingen er i tvivl:
§5 Dommeren. (Fra https://www.dbu.dk/media/8071/fodboldloven-2018-2019.pdf)
Dommerens afgørelser
Dommeren træffer sine afgørelser efter bedste evne i overensstemmelse med fodboldloven og spillets ånd.
 Afgørelserne er baseret på dommerens skøn. .......  "

Jeg skal simpelthen lige forstå at den situationsfornemmelse dommeren KUNNE have udvist ved bare at dømme målspark, den anfægter du?
Hvorfor egentlig?
Den er vel meget simpel. Han kan ikke skønne noget andet, når han faktisk mener han har set noget (eller linjedommeren har).

Jeg syntes det virker mærkeligt at I ønsker han skal dømme noget andet, end det han mener der er foregået.

Betydning af ordet skønne "afgive en personlig, evt. faglig vurdering af hvordan noget forholder sig eller bør være". skønne — Den Danske Ordbog

Svar #86
Jamen fint med det.
Hele fodboldloven er bygget omkring dommerskøn.
Intet skal nødvendigvis været foregået som vi kan se det 40 gange i ultrasuperplusslowdeluxe-billeder på tv.
Dommeren ser det en eneste gang - live - og skal dømme ud fra det.
Han vælger udfra sit skøn, hvad han mener han så. En gang. Her kan han på ingen måde have været i tvivl om han så Kamil røre bolden inden den gik i mål. (det er også det manden siger efter kampen)

Han kunne så have valgt at skønne at Kamil IKKE rørte den bold - vupti: målspark, videre det gik. Drama afvist, lige der. Kort, kontant.
Det mener jeg ville have afvæbnet situationen hurtigt.
Men hey, sådan gik det ikke og vi fik en af de mest vanvittige forestillinger i suppen længe set.

Svar #87
Han kunne så have valgt at skønne at Kamil IKKE rørte den bold - vupti: målspark, videre det gik. Drama afvist, lige der. Kort, kontant.
Enig men så afgiver han hverken en personlig eller faglig vurdering af situationen - så dømmer han kun i forhold til at nogle måske bliver utilfredse.

Svar #88
Jamen fint med det.
Hele fodboldloven er bygget omkring dommerskøn.
Intet skal nødvendigvis været foregået som vi kan se det 40 gange i ultrasuperplusslowdeluxe-billeder på tv.
Dommeren ser det en eneste gang - live - og skal dømme ud fra det.
Han vælger udfra sit skøn, hvad han mener han så. En gang. Her kan han på ingen måde have været i tvivl om han så Kamil røre bolden inden den gik i mål. (det er også det manden siger efter kampen)

Men hey, sådan gik det ikke og vi fik en af de mest vanvittige forestillinger i suppen længe set.

Jeg forstår ikke at det anfægtes når en dommer foretager et skøn, der som minimum ikke kan modbevises er korrekt, eller måske endda påvises er korrekt (som jeg så nogle billeder ændrede bolden retning).
Det er efter min mening særdeles urimeligt hvis en dommer skal undlade at bruge sin faglighed og bevidst dømme mod hvad han mener er korrekt.
Konsekvensen er ikke hans skyld - det er Yurchenkos.

Svar #89
Det er efter min mening særdeles urimeligt hvis en dommer skal undlade at bruge sin faglighed og bevidst dømme mod hvad han mener er korrekt.
Det er ikke i spillets ånd, at der scores ifbm dommerkast; så hvis der er den mindste tvivl (og her var der endda snarere en meget stor tvivl), så giver det rigtig fin mening, at dommeren bruger sit skønsmæssige råderum til at lade tvivlen komme et målspark til gode. Længere er den ikke.

Jeg kan i hvert fald ikke finde nogen dommere, der bakker din fortolkning op, som jeg også synes virker alt for rigid.

Svar #90
Det er ikke i spillets ånd, at der scores ifbm dommerkast; så hvis der er den mindste tvivl (og her var der endda snarere en meget stor tvivl), så giver det rigtig fin mening, at dommeren bruger sit skønsmæssige råderum til at lade tvivlen komme et målspark til gode. Længere er den ikke.
Er jeg gået glip af, at dommeren har sagt han var i tvivl?

Edit: Det svar jeg lige kunne finde fra dommeren
   Ved det første mål sagde han følgende:

- Det er sådan, at når dommeren lader bolden falde, så er der ét kriterie, som skal være opfyldt. Det er, at der er to spillere, der skal røre bolden, inden den går i mål, og det er vores skøn i kampen. Derfor er der scoring, siger Peter Munch Larsen, som slår fast, at han dermed føler sig sikker på, at AGF-målmand Grabara rørte bolden i situationen.
Selvfølgelig skal han ikke gå imod det han skønner er sket - du beder ham dømme noget som han ikke mener.

Hvilket ramaskrig ville der ikke have lydt, hvis han havde skønnet der ikke var mål og tv-billederne efterfølgende viste at der var klart hånd på.

Svar #91
Hvilket ramaskrig ville der ikke have lydt, hvis han havde skønnet der ikke var mål og tv-billederne efterfølgende viste at der var klart hånd på.
 I det her tilfælde højest et "tak" fra alle parter, hvilket det efterfølgende forløb bedst viser.

Svar #92
I det her tilfælde højest et "tak" fra alle parter, hvilket det efterfølgende forløb bedst viser.
Det er der jo så delte meninger om:-)

Svar #93
Jamen vi skal da have mest mulig drama ud af den situation. Der var den løsning der blev valgt af dommeren da den mest optimale.
Jeg påeger blot at dommeren NEMT kunne have håndteret det anderledes med lovens bogstav og fodboldens ånd retmæssigt bag sig.
Men de to annullerede mål beviser blot min påstand, at der skønnes for fuldt fart i sådan en kamp: Linievogteren SKØNNER at AGF spilleren er offside selvom vi tydeligt kan se noget andet på tv.
Sårn er det bare.
Videre.

Svar #94
En lille afrunding på den dramatiske kamp:

Skraldespandskasteren blev idømt 60 dages betinget fængsel i forgårs.
Og i dag blev dommer Peter Munch så degraderet til 1. division.
Der kan VB så møde ham igen.

Simple Audio Video Embedder