Spring til hovedindholdet
Emne: Fobier (Læst 1793 gange) forrige emne - næste emne

Fobier

Nu er fokus så fjernet fra den såkaldte hackersag. Homofobi mv. er sat på dagsordenen. Fans skal naturligvis holde en sober tone og en vis disciplin. Men når det er sagt, må jeg helt ærligt tilstå, at det kan blive for politisk korrekt. De fleste dommere smiler da bare ved tilråbet Luddersen. Fischer er blevet tituleret 'bøsse'. Ikke kønt, men vel heller ikke noget, som bør udløse en disciplinærsag. Jeg er selv som dommer blevet kaldt lidt af hvert, men satte først grænsen, da min bil blev udsat for hærværk. Frimann ved sjældent, hvilket ben han skal stå på, men lige i denne sag, synes jeg han har ret i, at sagen ikke skal overdrives.

55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Sv: Fobier

Svar #1
Jeg er helt uenig i at det bliver for politisk korrekt, og synes også vinklen er lidt forkert i dit eksempel. Det handler ikke om at der bliver brugt skældsord mod dommer/modstander/Kasper Dalgas, men at de skældsord der bliver benyttet er homofobiske (brugen af homo/bøsse/gay/svans/osv. som nedladende termer).

Den specifikke sag drejer sig om homofobi  på tribunerne. Jeg må indrømme at jeg selv har tænkt at det kun var et spørgsmål om tid før den her bombe sprang, og havde også overvejet om det var os den ville sprænge under.  Resten af samfundet er vel efterhånden ret enige om at bøsser/lesbiske ikke er undermennesker og det ikke er en skam at være, men bangers som "bøsser går i gult" og det gode gamle "HOMO" råb er vist ikke lagt helt i graven i Aarhus. Jeg håber dog inderligt de bliver det nu.

Personligt synes jeg er fedt debatten bliver løftet nu, og det er vist tydeligt at DBU og klubberne også vidste den her skandale lå latent så prompte der er blevet reageret. Det er nok heller ikke tilfældigt der er 0 der er sprunget ud i fodboldverdenen - på herresiden i hvert fald.

Det der irriterer mig mest er at det er Fischer der råber først og får kredit. Ikke fordi han ikke fortjener den, men fordi jeg som AGF-fan synes han er pisseirriterende!

Svar #2
Resten af samfundet er vel efterhånden ret enige om at bøsser/lesbiske ikke er undermennesker og det ikke er en skam at være, men bangers som "bøsser går i gult" og det gode gamle "HOMO" råb er vist ikke lagt helt i graven i Aarhus. Jeg håber dog inderligt de bliver det nu.
Ja, det handler vel om, at den mere primitive del af publikum simpelthen også bliver nødt til at komme ind i det nye århundrede, langt om længe. En gang for mange år siden var det humor på højt plan at råbe "ind over til en nigger", når et hold spillede med en mørk angriber. Det er vi trods alt vokset fra, men ikke uden kamp. Så her er bare endnu en sag, hvor folk skal lære at tænke over, hvad det er de (af gammel vane?) råber. Hvorfor ikke finde på noget, som er sjovt i 2019 i stedet? 

Svar #3
Jeg troede egentlig ikke, at min synsvinkel ville blive misforstået, når jeg indledte med sætningen "fans skal naturligvis holde en sober tone og en vis disciplin. Men når det er sagt, må jeg helt ærligt tilstå, at det kan blive for politisk korrekt." Men ok, så uddyber jeg lidt. Det er for mig at se et eksempel på den nultolerance, som afspejler sig i den omsiggribende "krænkelseskultur", at en episode i Odense bliver hypet som et generelt problem i dansk fodbold. Endog den krænkede part (eller på københavnsk: "krankede", altså FCK, som vi naturligvis "kranker", hvis vi bruger udtrykket "FUCK" om den klub) straks vil undersøge, om der er homofobi i egne rækker. Jeg tør ikke tænke på, hvor meget "Bundby" eller "Søndertyske" krænker. Så mit hovedbudskab er: Folk bliver myrdet og voldtaget. I denne verden kan man vel møde sproglige "krankelser" med et smil.

Svar #4
Jeg synes vinklen er forkert når du i dit eksempel bruger at dommere smiler af at blive kaldt xxx! Det handler jo netop ikke om den person der bliver kaldt et skældsord, men selve de ord der bliver brugt.

Og når du så efterfølgende ikke laver andet end at drage paralleler som intet har med sagen at gøre (FuCK, Bundby og Søndertyske) har jeg svært ved at se at vi to ser sagen fra samme vinkel.

Man kan synes om "krænkelseskulturen" hvad man vil, men der kan da for pokker ikke være to holdninger til at det er fucking nederen at bruge "bøsse" som skældsord i 2019?

Eller hvad?

Svar #5
Jeg troede egentlig ikke, at min synsvinkel ville blive misforstået, når jeg indledte med sætningen "fans skal naturligvis holde en sober tone og en vis disciplin. Men når det er sagt, må jeg helt ærligt tilstå, at det kan blive for politisk korrekt." Men ok, så uddyber jeg lidt. Det er for mig at se et eksempel på den nultolerance, som afspejler sig i den omsiggribende "krænkelseskultur", at en episode i Odense bliver hypet som et generelt problem i dansk fodbold.

Men det er ikke en episode, homofobiske tilråb forekommer på mange stadions. Nu eksploderede det i søndags, fordi Fischer på en meget provokerende måde protesterede mod de tilråb.
Den her sag er for vigtigt til at der skal gå fan "slagsmål" i det, nøjagtigt da vi i tidernes morgen begyndte at tage afstand fra racistiske tilråb. Det var heller ikke isoleret til en klub, men desværre meget udbredt bland de fleste klubber.

Endog den krænkede part (eller på københavnsk: "krankede", altså FCK, som vi naturligvis "kranker", hvis vi bruger udtrykket "FUCK" om den klub) straks vil undersøge, om der er homofobi i egne rækker. Jeg tør ikke tænke på, hvor meget "Bundby" eller "Søndertyske" krænker. Så mit hovedbudskab er: Folk bliver myrdet og voldtaget. I denne verden kan man vel møde sproglige "krankelser" med et smil.

Come on. Du kan godt se, der er en forskel på at råbe Bundby og så bøssesvin? Din holdning er desværre endnu ganske udbredt, det viser debatten på SoMe med alt tydelighed.

Imo så hører tilråb der går på en spillers seksualitet og race ingen steder hjemme og har man som fan svært ved at holde det i sig, så bliv hjemme i stuen.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #6
Jeg troede egentlig ikke, at min synsvinkel ville blive misforstået, når jeg indledte med sætningen "fans skal naturligvis holde en sober tone og en vis disciplin. Men når det er sagt, må jeg helt ærligt tilstå, at det kan blive for politisk korrekt." Men ok, så uddyber jeg lidt. Det er for mig at se et eksempel på den nultolerance, som afspejler sig i den omsiggribende "krænkelseskultur", at en episode i Odense bliver hypet som et generelt problem i dansk fodbold.

Men det er ikke en episode, homofobiske tilråb forekommer på mange stadions. Nu eksploderede det i søndags, fordi Fischer på en meget provokerende måde protesterede mod de tilråb.
Den her sag er for vigtigt til at der skal gå fan "slagsmål" i det, nøjagtigt da vi i tidernes morgen begyndte at tage afstand fra racistiske tilråb. Det var heller ikke isoleret til en klub, men desværre meget udbredt bland de fleste klubber.

Endog den krænkede part (eller på københavnsk: "krankede", altså FCK, som vi naturligvis "kranker", hvis vi bruger udtrykket "FUCK" om den klub) straks vil undersøge, om der er homofobi i egne rækker. Jeg tør ikke tænke på, hvor meget "Bundby" eller "Søndertyske" krænker. Så mit hovedbudskab er: Folk bliver myrdet og voldtaget. I denne verden kan man vel møde sproglige "krankelser" med et smil.

Come on. Du kan godt se, der er en forskel på at råbe Bundby og så bøssesvin? Din holdning er desværre endnu ganske udbredt, det viser debatten på SoMe med alt tydelighed.

Imo så hører tilråb der går på en spillers seksualitet og race ingen steder hjemme og har man som fan svært ved at holde det i sig, så bliv hjemme i stuen.
Du kan åbenbart ikke se forskel på et fodboldstadion og Folketinget, hvor man ikke engang må medbringe en sovende baby.  I øvrigt har jeg aldrig råbt noget som helst efter spillerne. Min ærinde var blot at afsøge, hvor højt der er til loftet. Foreløbig tyder kommentarerne på, at kun pygmæer kan leve i det rum, I finder passende. Det næste bliver vel dress code

Svar #7
Du kan åbenbart ikke se forskel på et fodboldstadion og Folketinget, hvor man ikke engang må medbringe en sovende baby.

Hvad i alverden har den kommentar med noget som helst at gøre?

I øvrigt har jeg aldrig råbt noget som helst efter spillerne. Min ærinde var blot at afsøge, hvor højt der er til loftet. Foreløbig tyder kommentarerne på, at kun pygmæer kan leve i det rum, I finder passende. Det næste bliver vel dress code

Jeg har heller ikke påstået, du har råbt noget som helt efter spillerne, det var en generel kommentar til at de fans, som ikke kan holde sig i skindet, bør blive væk.
Den sidste del af afsnittet, lader jeg bare stå, det er simpelthen for lavt et niveau.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #8
Jeg er flyttet fra byen og havde egentlig tænkt, at jeg ikke ville blande mig sådan aktivt igen - bare læse med og smugkigge :)
Men den her debat synes jeg er vigtig.
Jeg har faktisk (stadig i 2019) svært ved at forstå det mærkelige standpunkt, at de almindelige og rimelige måder at opføre sig og forholde sig til sig selv og andre, sættes ud af kraft, når man går ind på et fodboldstadion.
Jeg kender godt argumentationen: engang imellem skal man give los og forglemme sig selv ... fodbold er følelser ... det hele er så politisk korrekt osv. osv. osv. Den indre - hvad - skal luftes? Neanderthaler? Primat? Stenaldermand?
Den mand, der har lov til at kyle øl over andre. Kalde andre navne, de ikke ville kalde dem andre steder. Gramse på piger og kvinder og generelt tillade sig selv at overskride andres grænser ...?
Jeg så AGF-FCK i parken sidste år. Jeg tror jeg har beskrevet det. 20 minutter før kampstart stormede 20-30 spritstive “fodboldtilhængere” gennem udebaneafsnittet, ned til barrieren og begyndte straks at chante - ikke “kom så GF” eller noget, men “hader hader hader FCK!” Det gjorde de så indtil kampstart. Velkommen da!
Og det var jeg en del af, sådan på længes mulig afstand, i det mindste.
Min pointe er, at jeg simpelthen ikke forstår hvorfor fodboldglæde og fodboldpassion for nogen er det samme som at tillade, at efterlade hjernen og al anstændighed hjemme. Fatter det bare ikke. Og som nogen skriver, så er det imø verdens dårligste argument at andre også er hjernedøde eller at man var endnu mere hjernedøde før i tiden og sagde grimmere ting.
Det vi er vidner til nu er netop den “kultur”, der forhindrer unge knægte (og piger) i som standard grundtanke at lære at tænke, at “jo, jeg kan og bør faktisk tage ansvar for mig selv og andre - hele livet”
Det har jeg prøvet at lære mine børn: skej ud, ha’ det sjovt, ryg og drik som I lyster - men bevar jeres selvrespekt ved at respektere andre.
Nå, men jeg er også ved at være gammel (og mavesur ;)

Men enhvert fokus på at alle, altid, har medansvar for den virkelighed der produceres i ethvert nu, er et godt fokus.

Svar #9
Jeg synes faktisk der skal være plads til lidt af hvert på stadion. Fodbold er ikke en gentlemansport, og publikum er heller ikke gentlemen.
Jeg er ved at at dø af grin over, at alle hjemmeholdets spillere hedder Røvhul til efternavn, når AGF er på besøg.

Problemet med homo eller bøsse er såmænd ikke engang, at det antyder en seksualitet. Problemet er, at det bliver brugt nedladende. For så holdt det pludselig op med, at handle om fodbold og om at psyke/drille/køre på de andre. Så blev det pludselig en hel minoritet af mennesker i verden, som bliver brugt som en nedladende bemærkning. Det er ikke OK.

Der er rigeligt med andre skældsord, kraftudtryk og farverige sprogblomster at tage i brug, uden at man behøver være homofobisk eller racistisk.

Tosse
Røvhul
Spade
Zidan, Zidan, så slå dog på en mand
Svin
Brøndbysvin
FC-svin
FC Møgjylland
Rendos i Røven
...find selv på flere :)
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #10
Jeg synes ærlig talt det er et virkelig kedeligt emne, fordi der ikke findes folk som hader bøsser, synes en eller andens mor er en luder, eller at dommeren er et sort svin på stadion. Hvordan kan man seriøst diskutere på det niveau uden at forhold sig til om folk rent faktisk mener det som der bliver sagt???

Værre er det at folk kan blive påduttet klistermærker som racistisk, kvindefjendsk eller homofobisk fuldstændig ukritisk uden at det har hold i virkeligheden. Det minder mig ærlig talt om Amanda Have, hykleri og helligfrands. Hvem laver et faktatjek på hvad Victor Fischer egentlig har kaldt folk i kampens hede igennem årene??? Jeg er sikker på at der findes en minoritetsgruppet et eller andet sted, der nok har en sag så.

Dialogen er for længst afsporet og jeg gider squ ikke høre mere om det, og det er synd for både negerne, bøsserne og kvinder som bliver voldtaget. Samfundet burde interessere sig for at få buret de rigtige voldsmænd inde i stedet for at tale om stemninger og udstille almindelige mennesker som den værste pøbel, det har ingen fortjent.

Aske

Svar #11
"Homofobi: sygelig angst eller afsky for homoseksuelle og deres seksualitet" (Den danske ordbog)
Er det virkelig det, der er tale om på Odense Stadion (og andre hvor man råber et ord, startende med b...?)

Svar #12
Hvordan kan det at bruge "bøsse" som skældsord ikke ses som afsky for homoseksualitet?

Svar #13
Jeg synes ærlig talt det er et virkelig kedeligt emne, fordi der ikke findes folk som hader bøsser, synes en eller andens mor er en luder, eller at dommeren er et sort svin på stadion. Hvordan kan man seriøst diskutere på det niveau uden at forhold sig til om folk rent faktisk mener det som der bliver sagt???

Man kan vel godt diskutere med udgangspunkt i, om det er rimeligt at lægge en minoritetsgruppe for had helt generelt, og også hvordan det påvirker andre tilskuere, f.eks. børn?

Det handler jo ikke om at en bestemt bøsse, f.eks. dommeren, gør en dårlig indsats og derfor gør sig "fortjent" til et tilråb. Jeg tror såmænd også at de færreste bøsser har noget imod at blive kaldt bøsse. Problemet her er, at "bøsse" i sig selv er det nedladende skældsord, som skal beskrive den afstandtagen en tilskuer føler overfor den anden.

"Homofobi: sygelig angst eller afsky for homoseksuelle og deres seksualitet" (Den danske ordbog)
Er det virkelig det, der er tale om på Odense Stadion (og andre hvor man råber et ord, startende med b...?)

Jeg har svært ved at tolke råbene som andet end tegn på afsky. Det er jo ment nedladende. 

Det er en svær debat, fordi det helt åbenbart er sådan, at det som nogen synes er åbenlyst krænkende, betragter andre som uskyldigt. 

Svar #14
Det eneste der bevidst kan konkluderes, er vel at det går vanvittigt godt i Danmark, når det vigtigste headline er at nogle ob og brøndby fans har råbt "homo" efter en spiller.

SÅ er det virkelig små problemer vi render og tumler med. Medierne mangler i den grad noget at skrive om, og griber desperat efter nogle små historie, de kan blæse ud af proportioner.

Men vi har det godt herhjemme, thats for sure :)

Simple Audio Video Embedder