Spring til hovedindholdet
Emne: Fobier (Læst 3806 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Fobier

Svar #50
Homoråbet brugt i kamp er skældsord, men hvis jeg skal beskrive en person så kan jeg bruge ordet bøsse, også forstår du straks hvad jeg mener. Abelyde er i princippet også et skældsord brugt i kamp.

I dag må man ikke bruge ordet Neger selvom det ellers er noget vi alle forstår med det samme. Nu skal jeg i stedet anvende "personer af anden etnisk herkomst og pigment end os to", eller noget i den retning. Det er squ da fjollet, men fordi en eller anden organisation på vegne af os alle synes ordet neger forfærdeligt, så må vi ikke anvende det længere til beskrivelse.

Det er vigtigt at du skelner mellem skældsord som er brugt i kamp hvor man forsøger at intimidere og nedgøre modparten på den ene side, og skældsord brugt hvor man mener det.

Det er derfor jeg startede med at nævne i tråden at jeg synes det er en kedelig diskussion, fordi man forsøger at italesætte et reelt problem hos en gruppe mennesker (læs: os på stadion) som reelt hverken racister eller homofober. Hvorimod man reelt burde sætte ind i de dele af vores samfund hvor man rent faktisk mener det. Kræfterne bliver simpelthen brugt forkert.

Jeg håber det giver mening.

/Aske

Svar #51
Det er uheldigt at man ikke længere må bruge visse ord til at forbedre vores kommunikation.
 Man tvinges vel NETOP til at forbedre sin kommunikation, når man tvinges til at præcisere, at det man eksempelvis ikke bryder dig om er, når homoseksuelle mænd bærer deres seksualitet som tydelig pragt, og måske føler, at de bør holde deres seksualitet for sig selv, og at man faktisk ikke har et problem med homoseksuelle generelt?  

Hvis man bare siger at "bøsser er nederen", og så regner med at folk forstår hvad man mener med det, det er i hvert fald ikke "bedre" kommunikation hvis man spørger mig. Objektivt set, så ligger man jo en masse subjektiv mening i dine ord, som man ikke kan afkode såfremt man taler i generelle vendinger. Så det ville vel faktisk være fair at sige, at det er værre kommunikation!?

Og hvis man med "jeg kan ikke lide udlændinge" mener, at man ikke kan lide dem der gør x og ikke deltager i y, så skal man jo nok sige det, istedet for at lade påhører gætte sig til hvad man mener?

Og hvis man ikke kan finde et kompromis mellem "abe"/neger" og så "personer af anden etnisk herkomst og pigment end os to", så vil jeg påstå at det er fordi man ikke leder godt nok. Jeg bruger selv beskrivelsen "mørk" personligt. Ham den høje mørke spiller fra Horsens hedder Quist, som eksempel, se hvor let det gik.

Min pointe er, at hvis vi vil udvikle og præcisere vores sprog og kommunikation, så kan vi. Hvis man vil være på trods, så kan man også det. Men jeg synes det er ærgerligt hvis man slår på retten til at tale udtydeligt, og med indbagt mening som folk skal forsøge at afkode.

Svar #52
Kommunikation er en svær ting, og især på skrift, der er stor risiko for misforståelser, og især i et sådan et svært emne som det her. :)

Og lige inden det stikker af, jeg er hverken racist eller homofob, og jeg har intet imod udklædning eller andet.

Det er udviklingen i hvordan vi må beskrive hinanden og det kommunikations fængsel vi er i gang med at spænde os ind i, som jeg synes er interessant. Især når vi ikke er gode nok til at skelne mellem skældsord sagt i en kamp hvor formålet er at nedgøre hinanden, også den måde vi omtaler hinanden på i dagligdagen.

Det er lidt ligesom når jeg er sammen med drengende, så kan jeg love for den får max gas omkring konerne derhjemme, men vi kunne da aldrig finde på hverken at slå dem, binde dem til komfuret (selv om det er fristende), eller have sex uden samtykke når vi er hjemme ved familien.

Men det er præmissen når vi er sammen, så er der en anden tone, og det samme er præmissen omkring en fodboldkamp, den er også anderledes. Du kan ikke kæde vores normale hverdag sammen med en kamp. Det er af samme årsag jeg mener Fischer har et problem, for den dag han kalder en spiller eller en dommer idiot, gør han præcis det samme som han selv plædere for. Han nedgør en gruppe mennesker med nedsat intelligens, og kalder han så en spiller for en slapsvans, så kan det være muskelsvindfonden er efter ham osv.

Jeg synes virkelig vi trænger til et modspil til alle de meningsdannere som ønsker at indskrænke vores evne til at kommunikere.
Og vi bør have præmissen eller konteksten om du vil med ind i diskussionen.

/Aske

Svar #53
Jeg tror at nøgleordet er evolution. Engang var det ok at have slaver. Det var en naturlig ting at kvinder ikke havde stemmeret. Sorte mennesker skulle rejse sig i bussen, hvis der kom en hvid person der ville sidde. Homoseksuelle kunne sættes i fængsel og selvfølgelig var det ok at vise sin afsky for dem. Heldigvis har vi som samfund arbejdet på, at alle mennesker er lige og har en ret til deres egen tro, seksualitet og hudfarve(!).

Men selvfølgelig er folks menneskesyn ikke noget der ændrer sig fra den ene dag til den anden ved et dekret. Jeg mener heller ikke at den rigtige løsning er at afbryde fodboldkampe på grund af primitive tilråb. Det er en vigtig problematik, som Fischer har bragt frem i lyset. Det er godt med en debat, som kan få folk til lige at vende i hovedet, hvad det er de af gammel vane står og råber, og hvordan det kan opfattes. En del mennesker har sikkert også brug for at finde ud af med sig selv, hvorfor det virker så provokerende, at andre er anderledes end en selv. Med tiden vil tilråbene langsomt ophøre og tak så for det. 

Svar #54
Det er udviklingen i hvordan vi må beskrive hinanden og det kommunikations fængsel vi er i gang med at spænde os ind i, som jeg synes er interessant. Især når vi ikke er gode nok til at skelne mellem skældsord sagt i en kamp hvor formålet er at nedgøre hinanden, også den måde vi omtaler hinanden på i dagligdagen.
Er det et kommunikationsfængsel ikke at måtte råbe abelyde efter farvede spillere? Hvad med den berygtede situation for efterhånden nogle årtier siden, hvor folk hånede Vilfort med hans afdøde datter? Er der slet ingen grænser for dig?

Svar #55
Er det et kommunikationsfængsel ikke at måtte råbe abelyde efter farvede spillere? Hvad med den berygtede situation for efterhånden nogle årtier siden, hvor folk hånede Vilfort med hans afdøde datter? Er der slet ingen grænser for dig?

Jo, det er der da. Og hvis du ud fra det jeg har skrevet tolker at jeg synes ordet er frit, og alt er iorden, så har jeg ikke udtrykt mig ordentligt. Jeg synes ikke det med Vilfort´s datter var iorden, og jeg er heller ikke for abelyde.

Men alt behøver jo ikke været sort/hvidt, og jeg synes der efterhånden er mange ord som ikke må anvendes fordi de af nogen opfattes som krænkende/stødende også er det åbenbart ophøjet til lov.

Og jeg synes ærlig talt ikke bøsser går i gult eller sorte svin til dommeren, ejheller at Fischer er gay er over stregen, fordi præmissen er at det er skældsord, sagt af folk som ikke mener det. Dem som siger det er bedøvende ligeglade med om Fischer rent faktisk er bøsse. Jeg forsøger at argumentere for at vi ender et ringere sted, når man ikke tager præmissen med i diskussionen. Hvilket jeg ikke synes sker særlig ofte.

En anden sang jeg også deltog i var "Tøfting din svindler, du hænger snart og dingler", de gamle herinde kan nok huske det. Tænk sig det sang vi, men ingen mente det, og i bund og grund var vi superærgerlige over at Tøffe spillede i OB. At han så endda fik et rødt kort, kan jeg så ikke sige skyldes at vi fik bragt ham på grænsen, eller om han bare var overtændt. I dag tror jeg ikke vi ville synge sådan en sang, men der har SteenA en pointe i at vi overtid ændre kommunikation indhold.

Men jeg står ved at vi i dag i vores samfund er underlagt strammere og strammere regler for adfærd og hvad vi må bruge af ord i vores kommunikations form. Og intet af det er lovmæssigt bestemt af folketinget, men af diverse interesseorganisationer som udøver stor magt.

/Aske

Svar #56
Hvis ikke homo blev brugt nedladende mod Fischer, eller det ikke skulle være nedladende mod Brøndby at råbe bøsser går i gult, hvad i alverden bliver det så råbt for? Kan vi i det mindste ikke blive enige om at kalde en spade for en spade?

Der bliver flere gange nævnt at dem der bliver råbt efter jo ikke rigtigt er bøsser. Det er fuldstændig underordnet om de er det. Det har aldrig været en del af pointen. Pointen er ikke andet end at det er at udvise afsky mod homoseksuelle ved at bruge homo som skældsord. Hvad afsenderen så rent faktisk mener er heller ikke så væsentligt. Det er hvad der bliver udtrykt til gengæld.

Og nej, det er ikke muligt at trække en helt tydelig grænse for hvad man ellers ikke må sige eller om andre ting så måske også kan støde. Men som Kenn Hansen meget rigtigt skrev i sin klumme så bare fordi det er svært at trække en endegyldig grænse betyder det ikke at vi ingen skal have.

Svar #57
Og nej, det er ikke muligt at trække en helt tydelig grænse for hvad man ellers ikke må sige eller om andre ting så måske også kan støde. Men som Kenn Hansen meget rigtigt skrev i sin klumme så bare fordi det er svært at trække en endegyldig grænse betyder det ikke at vi ingen skal have.
Helt enig.

Men jeg kan principielt også se nogle problemstillinger - der må vel heller ikke råbes idiot eller tosser efter nogen - for de kan vel også føle sig trådt over tæerne. Gad vide hvad man efterhånden må råbe :-)

Svar #58
Men jeg kan principielt også se nogle problemstillinger - der må vel heller ikke råbes idiot eller tosser efter nogen - for de kan vel også føle sig trådt over tæerne.
Nu er idioter/tosser så ikke omfattet af diskriminationsparagraffen §266 b, men jeg er da sikker på, at alle mulige handikappede ville blive skrevet ind, hvis man følte at der var et behov. Man kan så tænke over, hvorfor der ikke er det behov - i modsætning til race, tro eller seksuel orientering?

Svar #60

Jeg kan ikke lade være med at tænke over en koncert jeg var til for et par år siden til Smukfest, der var 20.000 mennesker
som havde en kæmpefest med Odense Assholes. Deres sange ville bonge ud på alle krænkelses parametrene hos alle
de krænkelsesparate, og alligevel havde alle en god aften.

De af jer som synes bøsseråb er nedgørende, ville I egentlig så fremover kunne deltage i sådan en type koncert?

Jeg ville sagtens, da præmissen er sat til at det er ok. På sæt samme vis som til en fodboldkamp.

/Aske

Svar #61
De af jer som synes bøsseråb er nedgørende, ville I egentlig så fremover kunne deltage i sådan en type koncert?

Jeg ville sagtens, da præmissen er sat til at det er ok. På sæt samme vis som til en fodboldkamp.
 Der er i min optik gigant forskel på at opsøge en koncert med et band, som man ved indeholder den type skældsord i teksterne som er en del af produktet, og så til at folk vælger at råbe det af egen fri vilje i en helt anden kontekst. Ligesom du heller ikke kan sige, at folk bare kan lade være med at tage bussen, hvis du vælger at køre med bussen hver dag og råbe "bøsserøv" efter alle. Og busselskabet kan iøvrigt også forbyde dig adgang, ligesom fodboldklubberne kan forbyde dig adgang til stadion hvis du råber "bøsserøv" der. 

Homofobi og racisme er ikke en del af produktet fodbold. Det er dumme gamle vaner og traditioner, som snart hører/bør høre fortiden til, som folk føler sig frie til at ytre på fodboldstadion, men ikke andre steder. Og da det er et underholdningsprodukt, kan klubberne forholde sig til, om de som udbyder af det produkt vil lade homofobi og racisme som en del af det. 

Og når klubberne/foreningerne har taget den beslutning, så kan du som tilskuer/køber selv bestemme om du vil købe billet og deltage. 

Svar #62
Aske, du er med på at Odense Asshole er en parodigruppe og fyrene bag dem hedder Fler' Farver? De smed maskerne i 2010 til info.

Og for at svare på dit spørgsmål, nej jeg ville ikke gå til en koncert og have en fest hvis det der var den samlende kraft var at hænge en udskældt gruppe ud.

Og jeg er hamrende uenig i dig med at "præmissen er sat til OK" til fodbold. Undskyld mig, men se dig omkring? Hvorfor tror du det her bonger ud i hele landet? Hvorfor er der homoseksuelle fans der pludselig taler ud om hvor nedern de synes det er med homoråb på stadion, og hvorfor er der en træner der anonymt fortæller til mediano om hvorfor han ikke gider springe ud i fodbold-DK. Og stadig et rungende "0" homoseksuelle udøvere på højeste plan i DK.

Vi SKAL rykke os ind i nutiden og vi skal gøre det nu!

Svar #63
Jeg er kommet frem til et kompromis.
Fremover skal alle fans bare synge "Fischer er pædofil" til Victor Fischer.

Det er efter min mening ikke for grimt til en person som Fischer og jeg er ret sikker på at der ikke er nogen der bliver stødt på de pædofiles vegne.
Debatten er hermed sat skakmat.  Tak fordi I deltog. Næste emne.

Svar #64
Apropos fobier - så har Jan Jensen vel ret i hans kritik af DBU & co som syntes det er fint at afholde Wm i Quatar Håbløst, DBU! – Ekstra Bladet

VM I Qatar i 2022 er uden sammenligning den største fejltagelse, FIFA nogensinde har begået. Det siger ikke så lidt.

Også danske fodboldfans har øje for problemerne i den lille ørkenstat, og derfor var det en gave for dem, da DBU straffede ringeagtsytringer mod homoseksuelle på danske stadioner.

HURTIGT blev DBU udfordret på de sociale medier med det meget præcise spørgsmål: Vil I så undlade at stille op ved VM i Qatar, hvor homoseksuelle risikerer dødsstraf?

Svar #65
Apropos fobier - så har Jan Jensen vel ret i hans kritik af DBU & co som syntes det er fint at afholde Wm i Quatar Håbløst, DBU! – Ekstra Bladet

VM I Qatar i 2022 er uden sammenligning den største fejltagelse, FIFA nogensinde har begået. Det siger ikke så lidt.

Også danske fodboldfans har øje for problemerne i den lille ørkenstat, og derfor var det en gave for dem, da DBU straffede ringeagtsytringer mod homoseksuelle på danske stadioner.

HURTIGT blev DBU udfordret på de sociale medier med det meget præcise spørgsmål: Vil I så undlade at stille op ved VM i Qatar, hvor homoseksuelle risikerer dødsstraf?
Lige på kornet! Dødsstraf er ikke en eller anden mere eller mindre konkret artikuleret fobi. Det er en sanktion med irreversibel konsekvens.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #66

Lige på kornet! Dødsstraf er ikke en eller anden mere eller mindre konkret artikuleret fobi. Det er en sanktion med irreversibel konsekvens.
Stod det til mig boykotter Danmark VM hvis vi kvalificerer os. Den slutrunde personificerer alt hvad jeg afskyr ved den korrumperede side af eliteidræt og det er en skandale at slutrunden er blevet placeret i det land.

Jeg kan godt forstå hvis det er svært for spillerne at melde fra - det har jo nok været en drøm for dem siden de var 10 år gamle - men så må DBU og det "officielle Danmark" tage ansvaret på sig og melde fra.

Svar #67
Stod det til mig boykotter Danmark VM hvis vi kvalificerer os. Den slutrunde personificerer alt hvad jeg afskyr ved den korrumperede side af eliteidræt og det er en skandale at slutrunden er blevet placeret i det land.

Det vil da være besynderligt først at trække sig efter man er kvalificeret.
Skulle der virkelig være stemning for at vi ikke skal deltage i Quatar, så kan man da ligeså godt trække sig inden den første VM-kvalifikationskamp er fløjtet i gang i stedet for at spilde en masse spillere, fans' og andre holds tid med kvalifikationskampe.

Jeg håber dog ikke at det er en overvejelse DBU har.
VM og EM slutrunder er en fantastisk fest at deltage i og man kan påvirke mere ved at deltage end ved at blive væk, både som landshold og som fans.
Jeg glæder mig til Quatar '22

Svar #68

Det vil da være besynderligt først at trække sig efter man er kvalificeret.
Skulle der virkelig være stemning for at vi ikke skal deltage i Quatar, så kan man da ligeså godt trække sig inden den første VM-kvalifikationskamp er fløjtet i gang i stedet for at spilde en masse spillere, fans' og andre holds tid med kvalifikationskampe.

Jeg håber dog ikke at det er en overvejelse DBU har.
VM og EM slutrunder er en fantastisk fest at deltage i og man kan påvirke mere ved at deltage end ved at blive væk, både som landshold og som fans.
Jeg glæder mig til Quatar '22

Jeg havde da også foretrukket, at vi havde trukket os inden kvalifikationen var startet, men når det ikke er sket, må det være det næstbedste. Det sender måske også et stærkere signal, hvis man først trækker sig efter man er kvalificeret.

Man rykker i hvert fald ikke noget ved at deltage. Det bliver næppe Christian Eriksen eller andre af landsholdspillerne der stiller sig op og taler om menneskerettigheder efter en sejr.

Og ja, slutrunder kan være en fantastisk folkefest, men sgu ikke når det foregår i et land som ikke respekterer selv de mest basale menneskerettigheder og hvor de stadions der spilles på er bygget under slave-lignende forhold med tusindvis af døde. Det er sports-washing når det er aller værst og jeg kommer personligt ikke til at se et eneste minut fra den slutrunde.

Svar #69
Slutrunde i Qatar er en skamplet på fodbolde. Længere er den ikke.

Jeg vil også gerne tænke om mig selv, at jeg boykotter hele lortet når vi skriver 2022 - men det sagde jeg også om VM i Rusland, og det kunne jeg ikke holde.

Til syvende og sidst bliver det et opgør mellem mit politiske sind og min glæde ved snart sagt al fodbold...

Men jeg er helt med på, at det eneste jeg kan gøre, at at skifte kanal, så jeg vil virkelig gøre mit yderste for at lade medmenneskelighed vinde over egoistisk fornøjelse.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #70
Det kunne være fedt hvis landsholdet fx stillede op med sørgebind for de der er døde under opførslen af stadion, men det kommer selvfølgelig ikke til at ske. Fans kunne forsøge med t-shirts og bannere og kan vel dårligt smides ud af landet for det, men det vil blive svært at få med på stadion og hvis det lykkes vil tv ikke vise det. Der kommer nok også bare mange kinesere til slutrunden igen. DBU kommer heller ikke til at gøre noget, når det kommer til den slags her er parolen jo at man ikke skal blande politik og sport sammen. Der skulle komme en bevægelse blandt flere lande, inklusiv nogle store, der begyndte at melde fra, men det er helt usandsynligt og man vil sikkert bare spille videre med nogle andre alligevel.

Svar #71
Slutrunde i Qatar er en skamplet på fodbolde. Længere er den ikke.

Selvfølgelig er den længere. Det handler om hvorvidt man mener det gavner landes demokratiproces at fryse dem helt ude eller at inkludere dem i almindelige apolitiske fællesskaber og forsøge at påvirke tingene den vej.

Den måde de fik slutrunden på er en skamplet, men det er en anden snak der primært omhandler korrupte FIFA.

Simple Audio Video Embedder