Spring til hovedindholdet
Emne: Fobier (Læst 3516 gange) forrige emne - næste emne

Fobier

Nu er fokus så fjernet fra den såkaldte hackersag. Homofobi mv. er sat på dagsordenen. Fans skal naturligvis holde en sober tone og en vis disciplin. Men når det er sagt, må jeg helt ærligt tilstå, at det kan blive for politisk korrekt. De fleste dommere smiler da bare ved tilråbet Luddersen. Fischer er blevet tituleret 'bøsse'. Ikke kønt, men vel heller ikke noget, som bør udløse en disciplinærsag. Jeg er selv som dommer blevet kaldt lidt af hvert, men satte først grænsen, da min bil blev udsat for hærværk. Frimann ved sjældent, hvilket ben han skal stå på, men lige i denne sag, synes jeg han har ret i, at sagen ikke skal overdrives.

55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Sv: Fobier

Svar #1
Jeg er helt uenig i at det bliver for politisk korrekt, og synes også vinklen er lidt forkert i dit eksempel. Det handler ikke om at der bliver brugt skældsord mod dommer/modstander/Kasper Dalgas, men at de skældsord der bliver benyttet er homofobiske (brugen af homo/bøsse/gay/svans/osv. som nedladende termer).

Den specifikke sag drejer sig om homofobi  på tribunerne. Jeg må indrømme at jeg selv har tænkt at det kun var et spørgsmål om tid før den her bombe sprang, og havde også overvejet om det var os den ville sprænge under.  Resten af samfundet er vel efterhånden ret enige om at bøsser/lesbiske ikke er undermennesker og det ikke er en skam at være, men bangers som "bøsser går i gult" og det gode gamle "HOMO" råb er vist ikke lagt helt i graven i Aarhus. Jeg håber dog inderligt de bliver det nu.

Personligt synes jeg er fedt debatten bliver løftet nu, og det er vist tydeligt at DBU og klubberne også vidste den her skandale lå latent så prompte der er blevet reageret. Det er nok heller ikke tilfældigt der er 0 der er sprunget ud i fodboldverdenen - på herresiden i hvert fald.

Det der irriterer mig mest er at det er Fischer der råber først og får kredit. Ikke fordi han ikke fortjener den, men fordi jeg som AGF-fan synes han er pisseirriterende!

Svar #2
Resten af samfundet er vel efterhånden ret enige om at bøsser/lesbiske ikke er undermennesker og det ikke er en skam at være, men bangers som "bøsser går i gult" og det gode gamle "HOMO" råb er vist ikke lagt helt i graven i Aarhus. Jeg håber dog inderligt de bliver det nu.
Ja, det handler vel om, at den mere primitive del af publikum simpelthen også bliver nødt til at komme ind i det nye århundrede, langt om længe. En gang for mange år siden var det humor på højt plan at råbe "ind over til en nigger", når et hold spillede med en mørk angriber. Det er vi trods alt vokset fra, men ikke uden kamp. Så her er bare endnu en sag, hvor folk skal lære at tænke over, hvad det er de (af gammel vane?) råber. Hvorfor ikke finde på noget, som er sjovt i 2019 i stedet? 

Svar #3
Jeg troede egentlig ikke, at min synsvinkel ville blive misforstået, når jeg indledte med sætningen "fans skal naturligvis holde en sober tone og en vis disciplin. Men når det er sagt, må jeg helt ærligt tilstå, at det kan blive for politisk korrekt." Men ok, så uddyber jeg lidt. Det er for mig at se et eksempel på den nultolerance, som afspejler sig i den omsiggribende "krænkelseskultur", at en episode i Odense bliver hypet som et generelt problem i dansk fodbold. Endog den krænkede part (eller på københavnsk: "krankede", altså FCK, som vi naturligvis "kranker", hvis vi bruger udtrykket "FUCK" om den klub) straks vil undersøge, om der er homofobi i egne rækker. Jeg tør ikke tænke på, hvor meget "Bundby" eller "Søndertyske" krænker. Så mit hovedbudskab er: Folk bliver myrdet og voldtaget. I denne verden kan man vel møde sproglige "krankelser" med et smil.

Svar #4
Jeg synes vinklen er forkert når du i dit eksempel bruger at dommere smiler af at blive kaldt xxx! Det handler jo netop ikke om den person der bliver kaldt et skældsord, men selve de ord der bliver brugt.

Og når du så efterfølgende ikke laver andet end at drage paralleler som intet har med sagen at gøre (FuCK, Bundby og Søndertyske) har jeg svært ved at se at vi to ser sagen fra samme vinkel.

Man kan synes om "krænkelseskulturen" hvad man vil, men der kan da for pokker ikke være to holdninger til at det er fucking nederen at bruge "bøsse" som skældsord i 2019?

Eller hvad?

Svar #5
Jeg troede egentlig ikke, at min synsvinkel ville blive misforstået, når jeg indledte med sætningen "fans skal naturligvis holde en sober tone og en vis disciplin. Men når det er sagt, må jeg helt ærligt tilstå, at det kan blive for politisk korrekt." Men ok, så uddyber jeg lidt. Det er for mig at se et eksempel på den nultolerance, som afspejler sig i den omsiggribende "krænkelseskultur", at en episode i Odense bliver hypet som et generelt problem i dansk fodbold.

Men det er ikke en episode, homofobiske tilråb forekommer på mange stadions. Nu eksploderede det i søndags, fordi Fischer på en meget provokerende måde protesterede mod de tilråb.
Den her sag er for vigtigt til at der skal gå fan "slagsmål" i det, nøjagtigt da vi i tidernes morgen begyndte at tage afstand fra racistiske tilråb. Det var heller ikke isoleret til en klub, men desværre meget udbredt bland de fleste klubber.

Endog den krænkede part (eller på københavnsk: "krankede", altså FCK, som vi naturligvis "kranker", hvis vi bruger udtrykket "FUCK" om den klub) straks vil undersøge, om der er homofobi i egne rækker. Jeg tør ikke tænke på, hvor meget "Bundby" eller "Søndertyske" krænker. Så mit hovedbudskab er: Folk bliver myrdet og voldtaget. I denne verden kan man vel møde sproglige "krankelser" med et smil.

Come on. Du kan godt se, der er en forskel på at råbe Bundby og så bøssesvin? Din holdning er desværre endnu ganske udbredt, det viser debatten på SoMe med alt tydelighed.

Imo så hører tilråb der går på en spillers seksualitet og race ingen steder hjemme og har man som fan svært ved at holde det i sig, så bliv hjemme i stuen.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #6
Jeg troede egentlig ikke, at min synsvinkel ville blive misforstået, når jeg indledte med sætningen "fans skal naturligvis holde en sober tone og en vis disciplin. Men når det er sagt, må jeg helt ærligt tilstå, at det kan blive for politisk korrekt." Men ok, så uddyber jeg lidt. Det er for mig at se et eksempel på den nultolerance, som afspejler sig i den omsiggribende "krænkelseskultur", at en episode i Odense bliver hypet som et generelt problem i dansk fodbold.

Men det er ikke en episode, homofobiske tilråb forekommer på mange stadions. Nu eksploderede det i søndags, fordi Fischer på en meget provokerende måde protesterede mod de tilråb.
Den her sag er for vigtigt til at der skal gå fan "slagsmål" i det, nøjagtigt da vi i tidernes morgen begyndte at tage afstand fra racistiske tilråb. Det var heller ikke isoleret til en klub, men desværre meget udbredt bland de fleste klubber.

Endog den krænkede part (eller på københavnsk: "krankede", altså FCK, som vi naturligvis "kranker", hvis vi bruger udtrykket "FUCK" om den klub) straks vil undersøge, om der er homofobi i egne rækker. Jeg tør ikke tænke på, hvor meget "Bundby" eller "Søndertyske" krænker. Så mit hovedbudskab er: Folk bliver myrdet og voldtaget. I denne verden kan man vel møde sproglige "krankelser" med et smil.

Come on. Du kan godt se, der er en forskel på at råbe Bundby og så bøssesvin? Din holdning er desværre endnu ganske udbredt, det viser debatten på SoMe med alt tydelighed.

Imo så hører tilråb der går på en spillers seksualitet og race ingen steder hjemme og har man som fan svært ved at holde det i sig, så bliv hjemme i stuen.
Du kan åbenbart ikke se forskel på et fodboldstadion og Folketinget, hvor man ikke engang må medbringe en sovende baby.  I øvrigt har jeg aldrig råbt noget som helst efter spillerne. Min ærinde var blot at afsøge, hvor højt der er til loftet. Foreløbig tyder kommentarerne på, at kun pygmæer kan leve i det rum, I finder passende. Det næste bliver vel dress code

Svar #7
Du kan åbenbart ikke se forskel på et fodboldstadion og Folketinget, hvor man ikke engang må medbringe en sovende baby.

Hvad i alverden har den kommentar med noget som helst at gøre?

I øvrigt har jeg aldrig råbt noget som helst efter spillerne. Min ærinde var blot at afsøge, hvor højt der er til loftet. Foreløbig tyder kommentarerne på, at kun pygmæer kan leve i det rum, I finder passende. Det næste bliver vel dress code

Jeg har heller ikke påstået, du har råbt noget som helt efter spillerne, det var en generel kommentar til at de fans, som ikke kan holde sig i skindet, bør blive væk.
Den sidste del af afsnittet, lader jeg bare stå, det er simpelthen for lavt et niveau.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #8
Jeg er flyttet fra byen og havde egentlig tænkt, at jeg ikke ville blande mig sådan aktivt igen - bare læse med og smugkigge :)
Men den her debat synes jeg er vigtig.
Jeg har faktisk (stadig i 2019) svært ved at forstå det mærkelige standpunkt, at de almindelige og rimelige måder at opføre sig og forholde sig til sig selv og andre, sættes ud af kraft, når man går ind på et fodboldstadion.
Jeg kender godt argumentationen: engang imellem skal man give los og forglemme sig selv ... fodbold er følelser ... det hele er så politisk korrekt osv. osv. osv. Den indre - hvad - skal luftes? Neanderthaler? Primat? Stenaldermand?
Den mand, der har lov til at kyle øl over andre. Kalde andre navne, de ikke ville kalde dem andre steder. Gramse på piger og kvinder og generelt tillade sig selv at overskride andres grænser ...?
Jeg så AGF-FCK i parken sidste år. Jeg tror jeg har beskrevet det. 20 minutter før kampstart stormede 20-30 spritstive “fodboldtilhængere” gennem udebaneafsnittet, ned til barrieren og begyndte straks at chante - ikke “kom så GF” eller noget, men “hader hader hader FCK!” Det gjorde de så indtil kampstart. Velkommen da!
Og det var jeg en del af, sådan på længes mulig afstand, i det mindste.
Min pointe er, at jeg simpelthen ikke forstår hvorfor fodboldglæde og fodboldpassion for nogen er det samme som at tillade, at efterlade hjernen og al anstændighed hjemme. Fatter det bare ikke. Og som nogen skriver, så er det imø verdens dårligste argument at andre også er hjernedøde eller at man var endnu mere hjernedøde før i tiden og sagde grimmere ting.
Det vi er vidner til nu er netop den “kultur”, der forhindrer unge knægte (og piger) i som standard grundtanke at lære at tænke, at “jo, jeg kan og bør faktisk tage ansvar for mig selv og andre - hele livet”
Det har jeg prøvet at lære mine børn: skej ud, ha’ det sjovt, ryg og drik som I lyster - men bevar jeres selvrespekt ved at respektere andre.
Nå, men jeg er også ved at være gammel (og mavesur ;)

Men enhvert fokus på at alle, altid, har medansvar for den virkelighed der produceres i ethvert nu, er et godt fokus.

Svar #9
Jeg synes faktisk der skal være plads til lidt af hvert på stadion. Fodbold er ikke en gentlemansport, og publikum er heller ikke gentlemen.
Jeg er ved at at dø af grin over, at alle hjemmeholdets spillere hedder Røvhul til efternavn, når AGF er på besøg.

Problemet med homo eller bøsse er såmænd ikke engang, at det antyder en seksualitet. Problemet er, at det bliver brugt nedladende. For så holdt det pludselig op med, at handle om fodbold og om at psyke/drille/køre på de andre. Så blev det pludselig en hel minoritet af mennesker i verden, som bliver brugt som en nedladende bemærkning. Det er ikke OK.

Der er rigeligt med andre skældsord, kraftudtryk og farverige sprogblomster at tage i brug, uden at man behøver være homofobisk eller racistisk.

Tosse
Røvhul
Spade
Zidan, Zidan, så slå dog på en mand
Svin
Brøndbysvin
FC-svin
FC Møgjylland
Rendos i Røven
...find selv på flere :)
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #10
Jeg synes ærlig talt det er et virkelig kedeligt emne, fordi der ikke findes folk som hader bøsser, synes en eller andens mor er en luder, eller at dommeren er et sort svin på stadion. Hvordan kan man seriøst diskutere på det niveau uden at forhold sig til om folk rent faktisk mener det som der bliver sagt???

Værre er det at folk kan blive påduttet klistermærker som racistisk, kvindefjendsk eller homofobisk fuldstændig ukritisk uden at det har hold i virkeligheden. Det minder mig ærlig talt om Amanda Have, hykleri og helligfrands. Hvem laver et faktatjek på hvad Victor Fischer egentlig har kaldt folk i kampens hede igennem årene??? Jeg er sikker på at der findes en minoritetsgruppet et eller andet sted, der nok har en sag så.

Dialogen er for længst afsporet og jeg gider squ ikke høre mere om det, og det er synd for både negerne, bøsserne og kvinder som bliver voldtaget. Samfundet burde interessere sig for at få buret de rigtige voldsmænd inde i stedet for at tale om stemninger og udstille almindelige mennesker som den værste pøbel, det har ingen fortjent.

Aske

Svar #11
"Homofobi: sygelig angst eller afsky for homoseksuelle og deres seksualitet" (Den danske ordbog)
Er det virkelig det, der er tale om på Odense Stadion (og andre hvor man råber et ord, startende med b...?)

Svar #12
Hvordan kan det at bruge "bøsse" som skældsord ikke ses som afsky for homoseksualitet?

Svar #13
Jeg synes ærlig talt det er et virkelig kedeligt emne, fordi der ikke findes folk som hader bøsser, synes en eller andens mor er en luder, eller at dommeren er et sort svin på stadion. Hvordan kan man seriøst diskutere på det niveau uden at forhold sig til om folk rent faktisk mener det som der bliver sagt???

Man kan vel godt diskutere med udgangspunkt i, om det er rimeligt at lægge en minoritetsgruppe for had helt generelt, og også hvordan det påvirker andre tilskuere, f.eks. børn?

Det handler jo ikke om at en bestemt bøsse, f.eks. dommeren, gør en dårlig indsats og derfor gør sig "fortjent" til et tilråb. Jeg tror såmænd også at de færreste bøsser har noget imod at blive kaldt bøsse. Problemet her er, at "bøsse" i sig selv er det nedladende skældsord, som skal beskrive den afstandtagen en tilskuer føler overfor den anden.

"Homofobi: sygelig angst eller afsky for homoseksuelle og deres seksualitet" (Den danske ordbog)
Er det virkelig det, der er tale om på Odense Stadion (og andre hvor man råber et ord, startende med b...?)

Jeg har svært ved at tolke råbene som andet end tegn på afsky. Det er jo ment nedladende. 

Det er en svær debat, fordi det helt åbenbart er sådan, at det som nogen synes er åbenlyst krænkende, betragter andre som uskyldigt. 

Svar #14
Det eneste der bevidst kan konkluderes, er vel at det går vanvittigt godt i Danmark, når det vigtigste headline er at nogle ob og brøndby fans har råbt "homo" efter en spiller.

SÅ er det virkelig små problemer vi render og tumler med. Medierne mangler i den grad noget at skrive om, og griber desperat efter nogle små historie, de kan blæse ud af proportioner.

Men vi har det godt herhjemme, thats for sure :)

Svar #15
Mine homoseksuelle venner fortæller tit om, hvordan de ofte - meget ofte - oplever ofte at blive råbt til på gaden, truet, at blive forfulgt og sågar at blive tæsket, hvis de går med deres kærester. Homofobi er en helt reel ting i vores samfund, og den måde, "homo" og "bøsse" bliver råbt nedladende på stadion, er med til at normalisere den homofobi, der foregår uden for stadion. Når det er okay at se ned på homoseksuelle på stadion, bliver det også okay uden for stadion.

Derfor er jeg enormt glad for, at historien kommer op. For hvis mine homoseksuelle venner skal kunne gå trygt rundt omkring, kræver det et opgør med homofobien overalt i vores samfund - også på stadion, hvor den stortrives.

Så kan det godt være, at man som heteroseksuel mand synes, at vi da har det meget godt herhjemme, når nogen går op i homofobi. Men tro mig, de homoseksuelle der hver dag bliver svinet til og banket, synes sku nok ikke, at vi har det helt så godt som vi burde.
En efterårsprofet uden lige - vinder af Optimismebarometerquizzen E2017 & E2018.

Svar #16
Jeg siger ikke at homoseksuelle skal finde sig i at blive behandlet dårligere end andre. Jeg siger blot at det samlet set er et lille problem. Et stort problem for de få, for samfundet lille.  Og at stadion vel ikke skal bruges som scene for den debat, selvom medierne nu har valgt at det skal være sådan.

Personligt synes jeg råbene er ret primitive, så jeg er bestemt ikke fortaler for det. Jeg er dog ret meget imod, at alt bliver til et problem for alle i 2019.  Alle skal gå på listesko, for ikke at støde en minoritet somewhere.

Jeg kan slet ikke forstå, at man ikke trækker på skuldrene over 50-100 ud af 11.000 råber disse ting.

Det har altid været min store undring. Hvordan alle scenarie altid skal spinnes til noget negativt?

Som sagt, synes jeg alle skal behandles lige, men har svært ved at se det er SÅ stort et problem, at det skal fylde sendefladen i 48 timer, OG utallige foreninger og organisationer skal have en holdning, OG DBU nu vil lave en disciplinærindsats.

Svar #17
Det er ikke så mange måneder siden vi havde denne debat her på forum.
...eller formentlig på det gamle GF-forum kort før det skiftede til dette format.

Dengang skrev jeg, og gør det gerne igen, at det absolut ikke gør nogen til homofob hvis de råber homo til en fodboldkamp mod en (efter mit kendskab) hetero fyr.
At nogen synes at råbet er udtryk for homofobi, det synes jeg er en ærgerlig sortsyns tilgang at have, for det er i bund og grund ikke andet end et småplat råb der er udtryk for VictorFischerfobi og ikke homofobi.

Er råbet nødvendigt?  Nej, absolut ikke. Der er 10.000 andre ting man kunne vælge at råbe. Men som så meget andet på tribunen, så kræver det at man selv forsøger at påvirke stemningen aktivt - eller inaktivt i det tilfælde hvor man synes en sang eller et råb er for plat.

Der risikerer at gå "Store Patter" i den.  Der var det pludselig feministerne der følte sig krænkede. Med det resultat at det nærmest er blevet et landskampschant nu, ligesom der sågar blev trykt t-shirts til VM i Rusland med det.

Svar #18
At nogen synes at råbet er udtryk for homofobi, det synes jeg er en ærgerlig sortsyns tilgang at have, for det er i bund og grund ikke andet end et småplat råb der er udtryk for VictorFischerfobi og ikke homofobi.
Jeg kan godt se hvad du mener, men synes du ikke, at det er lidt problematisk at en fællesbetegnelse for en gruppe af mennesker, bliver brugt som et skældsord i en anden sammenhæng? Jeg er ikke overbevist om, at alle mennesker (og især de unge og helt små) kan skille tingene ad på og uden for stadion.
Det er måske ikke decideret homofobisk at råbe homo eller bøsse efter dommer/spiller - men det er sandt for dyden heller ikke uproblematisk, netop fordi de ord brugt som skældsord, reducerer homoseksuelle mennesker over en kam. Det er sgu da ikke noget, vi som samfund kan billige.
"Store Patter" var til gengæld for åndssvag - dér er tale om en præference til en anatomisk attribut hos ét køn.

Svar #19
Hvordan kan det at bruge "bøsse" som skældsord ikke ses som afsky for homoseksualitet?

Hvis jeg skal lege djævelens advokat, og glemme min egen overbevisning om, at der ikke kan være nogen tvivl om emnet længere, så er det jo nok fordi, at det er fair at gå ud fra, at der i flere tilfælde bliver råbt ting efter nogen uden at der reflekteres så meget over hvilke skældsord der bruges, og mere på at udtrykke den irritation man føler ved personen. 

Når dommeren er en "spasser" så har man vel heller ikke noget imod handicappede? 

Men når BIFs fans specifikt råber at Fischer er "gay" dagen efter at det blev en landsdækkende diskussion om emnet, så er det et bevist valg. 

Men jeg synes det er fair at sige at "bøsser går i gult" som blev sunget til dommerne i Aarhus også for op til nogle år siden var et udtryk for, at "bøsserøv" var blevet et alt for acceptabelt "normalt" bandeord. Jeg har ikke en flig afsky for homoseksuelle, og har da selv råbt bøsserøv efter en dommer i start-00'erne. For at være 100% ærlig, så handlede det bare om at råbe noget af en idiot man synes var træls, og på ingen måde om homoseksuelle, for mig i hvert fald.

Men tiderne ændrer sig, og vi har fået mere øjne op for, hvordan vores opførsel kan støde og såre andre. Og da racisme-spørgsmålet altid har "stået klarere", så har jeg aldrig i mit liv ytret racistiske ord uden for intern-humor-kontekst mellem mine farvede venner, som bruger det som selvironi. Og så er vi jo ved diskussionen: Er det kun racistisk / homofobisk hvis det er ment som hån/spot/had, eller skal der være plads til at man kan bruge det lemfældigt og useriøst / for sjov til fodbolddommere etc. Og jeg synes jo svaret på det handler meget om hvordan vi behandler hinanden uden for stadion, i samfundet, og hvordan situationen er for mennesker vi kreere sprog omkring. Og jeg synes ikke længere man har "benefit of the doubt" hvis man råber den slags. 

Men der er stadig plads til, at jeg må kalde min gode homoseksuelle kammerat for bøsserøv, for det kalder han sig selv, og griner af det. Og ja, sådan skal det jo også blive ved med at være, at man kan danne personlige relationer og have interne kommunikations-afvigelser. Men tiderne er forbi, hvor man bare skal have lov til at kalde hvem man vil for hvad man vil. Og det har jeg det sgu rigtig fint med.

Hvis Spaniere ikke vil kaldes espanioler, og Inuitter ikke vil kaldes Eskimoer, og Muslimer ikke vil kaldes Muhammedanere, så skal man sgu være en røv for at insistere på det. Ligesom man er et kæmpe røvhul hvis man røber "Fischer er Gay" som svar på en samfundsdebat om, at Homofobi skal ud af fodbold. 

Og hvis man håbede på at få en saglig diskussion om, hvorvidt der kan findes en "okay" måde at fortsætte disse sange på, så røg den lige der. Kæmpe selvmål. Det BIF-fansene gjorde der var i ren trods. Og det er ikke en kamp de kan vinde. 

Svar #20
Hvad så med råb som "Veganer, Veganer, Veganer" efter en spiller? Det er vel også diskriminerende overfor en minoritet?.

Jeg tror de færreste har noget imod homoseksuelle, så derfor undrer det mig det pludselig skal være fodbold verdenen der skal sætte fokus på det?

Hvis problemerne sker på gaden, i nattelivet og i samfundet uden for stadion, bør man så ikke aktivt sætte ind her?

Jeg synes ofte fodbold bliver (mis)brugt, til at sætte fokus på et samfundsproblem. Om det er racisme, homofobi, eller hvad ved jeg? Pr automatik burde man vel antage at folk IKKE er racister eler homofober, så hvorfor den øgede fokus på at netop fodbold skal tage afstand, gå forrest osv. Blot fordi nogle få har sunget "bøsserøv"?. Det er i min optik et enormt tyndt grundlag.

Derudover har medierne nu efterhånden fået det fremlagt, som et generelt problem på samtlige stadions, og ikke noget der sker "once in a while".

I min optik, er det lidt den med gråspurve og kanoner her, og rigtig mange står klar ved "håndvasken" til lige at få lidt fame på denne debat, senest dommeren, der uden tvivl ville afbryde kampen, hvis han hørte disse råb. Come on?

Lad demokrati og dannelse løse disse problemer, men lad venligst vær med at gør det til klubbernes, fodbolden problem. UANSET at nogle fulderikker råbe noget tåbeligt. Jeg ser ihvertfald hurtigt en glidebane af politisk korrekthed strømme nedover stadionoplevelsen, der nærmest vil gøre op med den måde vi går til fodbold på idag.

Svar #21
Dengang skrev jeg, og gør det gerne igen, at det absolut ikke gør nogen til homofob hvis de råber homo til en fodboldkamp mod en (efter mit kendskab) hetero fyr.

Sådan tror jeg rigtig mange har det. Og jeg har jo også selv deltaget i lignende råb og sange om vaseline ud af dommere etc gennem de sidste 20+ år efterhånden. Men de sange er stoppet for nogle år siden. Og det er de jo fordi vi som samfund er kommet videre fra homofobi. Så selvom man ikke synes det er homofobi at råbe det af Fischer, hetero, så er det stadig det samme som at råbe at homofobi er okay. Man tillader homofobi at eksistere. Det er en farlig diskussion at forsøge at sammenligne homofobi med racisme, men personligt har jeg aldrig nogensinde råbt noget racistisk i det offentlige rum til en fodboldkamp. Det kunne aldrig falde mig ind. Så jeg må jo indrømme, at jeg ikke har anset de andre "homofobe" råb som ligeså slemme. Og hvis jeg skal være helt ærlig, så gør jeg det stadig ikke. Men jeg synes stadig, at de for længst har krydset grænsen for, hvornår de stoppede med at være okay. 

Er råbet nødvendigt?  Nej, absolut ikke. Der er 10.000 andre ting man kunne vælge at råbe. Men som så meget andet på tribunen, så kræver det at man selv forsøger at påvirke stemningen aktivt - eller inaktivt i det tilfælde hvor man synes en sang eller et råb er for plat.

[font=Helvetica, "Helvetica Neue", "Liberation Sans", Arial, sans-serif]Jeg har aldrig været homofob. Jeg tænkte ikke over, hvad det kunne gøre ved andre mennesker at jeg råbte at dommeren var homo. Men når jeg ved det nu, og man netop kan råbe 10.000 andre ting, og mit mål er at få ham til at vide at jeg ikke er tilfreds med hans præstation, så råber jeg bare noget andet som "fucking idiot".

[/font][/size][/color]
Der risikerer at gå "Store Patter" i den.  Der var det pludselig feministerne der følte sig krænkede. Med det resultat at det nærmest er blevet et landskampschant nu, ligesom der sågar blev trykt t-shirts til VM i Rusland med det.

Jeg er ikke så bange for krænkelseskampen. Jeg føler ikke der bliver taget noget fra min identitet hvis vi som samfund bliver enige om, at det ikke længere hører sig til at råbe ting, som flertallet opfatter homofobisk. 
Jeg synes så til gengæld at "store-patter"-Gate var bygget på misforståelse. Det handler for mig at se om at man i sin sejrsrus råber "store patter" fordi det skal fejres og de skal hyldes. Ikke fordi man hader dem. Og der ligger der en forskel for mig. Man råber jo ikke "homo" eller "abe" til en spiller for at fejre dem, men for at ytre had/irritation.

Svar #22
Lad demokrati og dannelse løse disse problemer, men lad venligst vær med at gør det til klubbernes, fodbolden problem. UANSET at nogle fulderikker råbe noget tåbeligt.

"nogle fulderikker"...... Så du selv at det var børn, gamle, fulde, normale og alt derimellem, og ikke "nogle" men flere hundrede. Det handler ikke om, at der står en dum lille flok på 5 idioter i hjørnet.

Jeg ser ihvertfald hurtigt en glidebane af politisk korrekthed strømme nedover stadionoplevelsen, der nærmest vil gøre op med den måde vi går til fodbold på idag.

Forstår ikke du er så bange. Siden midt 90'erne er det på Aarhus Stadion kun racistiske tilråb der er gået fra at kunne ytres uden straf, og så måske homofobiske snart. At være "falsk bekymret" for om du snart ikke må råbe "veganer", det synes jeg er lidt latterligt. At kalde det en "glidebane" at racisme, og nu måske også homofobi skal udelukkes, det er mig ubegribeligt.

Svar #23
Jeg skriver jo netop, at det som udgangspunkt må antages at folk er IMOD racisme OG homofobi, men når medierne skriger det så stort op, giver de den brede befolkning et indtryk, af at alle der går til fodbold er homofober. Samme som da EB gik hooligan amok for nogle år tilbage. Alle troede jo AGF-AaB kampe var det rene ragnarok.

Men jeg mener godt man på stadion kan råbe nogle ting (inden for lovens rammer), uden at samfundet står på nakken for at køre spin på det. Tænker også det havde haft bedre effekt, hvis man tiede det ihjel.

Personligt synes jeg det virker dumt og primitivt at råbe disse ting, men ærligt ved jeg ikke om jeg ser det som et SÅ stort problem som medierne prøver at gøre det til. Nu har vi jo heldigvis love der skal beskytte folkegrupper, der findes jo fx racismeparagraf, som man kan blive tiltagt for.

Derudover så tror jeg godt folk er kloge nok til at vide at et råb på stadion, ikke er noget man tager med over i samfundet som helhed.

Jeg vil gerne slå fast igen, at jeg bestemt er imod racisme og homofobi, men at jeg ikke ser problemet som værende så stort, som medierne gør det til.  Men det er jo nok som alt i samfundet generelt, at folk anskuer problemer af forskellig vigtighed, og helt fair med det. Trods alt det hele vores samfund bygger på i første omgang :)

Og så glæder jeg mig til sportsmedierne igen begynder at fokusere på sport :)

Svar #24
Det er en farlig diskussion at forsøge at sammenligne homofobi med racisme
Det er da en helt naturlig sammenligning, eftersom begge dele hører under racismeparagraffen i straffeloven:

§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Derfor er dog også irrelevant at tale om krænkelseskultur i denne sammenhæng. Jeg bliver sgu også lidt træt af at høre på alle mulige vinkler af krænkelse, som f.eks. den med at stoppe med at synge "Den danske sang er en ung blond pige".  Men det er altså ikke den samme debat.

"Store patter" hører også ind under infantile sportsudtryk, men det er altså ikke et udtryk der bliver brugt som hån mod en gruppe. Ligesom eksemplet med at kalde en ven for bøsserøv i en venskabelig kontekst. Det handler rigtig meget om det som står i paragraffen, forhånelse eller nedværdigelse. Det bliver det, når ordet bliver brugt som skældsord. 

Svar #25
Jeg har skimmet diskussionen og har nærlæst flere indlæg mere end andre. Jeg beklager, hvis jeg gentager en pointe.

Det ER krænkende at komme med homofobiske tilråd efter spillere, trænere og dommere. Sagen har relevans og skal diskuteres.

Man undres dog nogle gange over verden:

Havde Viktor Fischer reageret ligeledes, hvis der blev sunget “Viktor tuder som en pige”? Det er vel lige så diskriminerende i teorien? Jeg tvivler på, at reaktionen havde været været den samme.

Jeg tror, at tågehovedet Viktor Fischer, er faldet over et indslag om homofobi for nyligt, og vælger at komme med sit udbrud efter en dårlig kamp, hvor han af flere omgange ganske uprofessionelt lader sig provokere.

Derudover kan man også spekulere i, om der var rejst en tiltale, hvis der var blevet sunget “Viktor Fischer er blevet sønderpulet af samtlige dyr i zoo!”? Her ville nogle personer givetvis også føle sig krænket af den ene eller anden årsag, selvom det er lovligt at synge.

Kan man lette låget på Pandoras Æske uden at fjerne det helt?

Svar #26
https://www.dr.dk/sporten/fodbold/superliga/fodbolden-er-ikke-naaet-laengere-end-dengang-en-boesse-var-noget-man-gik

Jeg tænker ikke at det handler om at forholde sig til homoseksuelle mennesker, når der råbes “bøsserøv” eller noget efter en fodboldspiller. I hvert fald rigtig sjældent.
Og jeg er enig i, at det slet ikke burde være et issue, med alle de andre vigtige problemer der er i verden.

... Hvorfor så ikke bare lade være?!

Som Fisher er citeret for: kald mig fjols, idiot, alt mulig andet, men hvorfor bruge ord, der tydeligvis placerer andre mennesker i skudlinjen?

Svar #27
@SteenA‍ 
Det er da en helt naturlig sammenligning, eftersom begge dele hører under racismeparagraffen i straffeloven:
§ 266 b. Den, der offentligt eller med forsæt til udbredelse i en videre kreds fremsætter udtalelse eller anden meddelelse, ved hvilken en gruppe af personer trues, forhånes eller nedværdiges på grund af sin race, hudfarve, nationale eller etniske oprindelse, tro eller seksuelle orientering, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år.
Bortset fra, at man jo ikke udtaler sig nedladende om homoseksuelle, men blot siger at Fischer er homoseksuel! Det er forskellen. Det er jo faktisk tolkning der gør, at man skal vurdere at det er ment negativt, hvilket siger sig selv. 

Og jeg er da også sikker på, at du kan dømmes for at råbe "Onuachu er sort sort sort" hvis du gjorde det. 
Men forskellen er, at Fischer ikke er homoseksuel, og at man jo faktisk ikke har sunget andet end at han er det.

Så altså det logiske argument/retorikken går på, at det er nedladende at kalde nogen for homoseksuel, fordi det er "nedværdigende"? Det er ikke en trussel i hvert fald. Og hvis man håner nogen med at være homoseksuel, så er man vel "bare" fejlagtig, hvis de ikke er det. Så det bliver lidt noget rod, hvis det at kalde en hetero for homo skal være det samme som at kalde en mørk spiller for abe. Det er det ikke i min bog, og heller ikke sikkert det er det i loven. Det ville være det samme hvis man kaldte en homoseksuel spiller for bøsserøv. Men når det er en hetero, så må der være en form for forskel i lovens øjemed? 

Altså sammenligneligt må man ikke kalde Joachim Boldsen en abekat, fordi det er racistisk så? 
Ingen tvivl om, at man ikke må når det gælder en mørk spiller. Men er det også racisme når det er til en hvid? Spørger fordi jeg ikke ved det. Ikke fordi jeg kræver en ret til at kunne sige det.

Svar #28
På MTAC er de sædvanlige mest fortabte sjæle igang med at køre retorikken om, at man snart ikke må synge til fodbold overhovedet.

Det slår mig som de samme typer, som siger at man snart ikke må snakke med kvinder længere ifb me #metoo.
Hvis man synes at fodbold ikke er værd at komme til, såfremt man ikke må ytre sig homofobisk/racistisk, så tror jeg fodbolden overlever ganske fint uden dem. Faktisk tror jeg der er flere folk som kommer tilbage, såfremt de værste tilråb/ytringer kommer ud. Det bliver underbygget af den skandinaviske undersøgelse for kort tid siden, som indikerede at mangel på lyst til at være en del af grove tilråb var en af de største grunde folk opgav til ikke at ville gå til fodbold. Er der nogen der har et link til den? Den florerede på twitter den anden dag.

I Aarhus har vi set samme eksempel med White Pride ift at der var mange der ikke ønskede at deltage på en tribune man skulle dele med White Pride der kom med racistiske ytringer gennem kampene.

Fanscenen lever fint uden dem, ja faktisk bedre. Det er lidt pointen.
Og iøvrigt, hvis man ikke kan score kvinder uden at få deres opmærksomhed ved at starte med at rage på dem, så må man jo lære det.
Men retorikken er klar: "snart skal vi klappe af modstanderen når de scorer".... ja goddaw do!

Svar #29
Jeg kan godt se hvad du mener, men synes du ikke, at det er lidt problematisk at en fællesbetegnelse for en gruppe af mennesker, bliver brugt som et skældsord i en anden sammenhæng? Jeg er ikke overbevist om, at alle mennesker (og især de unge og helt små) kan skille tingene ad på og uden for stadion.

Nu spørger du mig og nej jeg synes ikke det er problematisk.
Men reelt skal vi vel spørge de homosexuelle der kommer på stadion om de synes det er et problem.
Dem der ikke komme på stadion men har en mening om det i medierne skal vi til gengæld ikke spørge - når man ikke kommer til fodbold og kender omgangstonen på et stadion, kan det være svært at sætte sig ind i tingene.

https://www.dr.dk/sporten/fodbold/superliga/fodbolden-er-ikke-naaet-laengere-end-dengang-en-boesse-var-noget-man-gik

Som Fisher er citeret for: kald mig fjols, idiot, alt mulig andet, men hvorfor bruge ord, der tydeligvis placerer andre mennesker i skudlinjen?

Victor Fischer skabte sig også mod os og vi råbte netop ikke homo efter ham.
Da han blev konfronteret med sin hån af OBs fans kunne han dog meget belejligt trække det kort og pludselig vinde alt sympatien.
Der er ingen grund til at gøre Fischer som bannerfører i denne snak. Det er ren tilfældighed at det var ham der er årsag til at emnet diskuteres.
Victor Fischer er en idiot (den bad han selv om) og hans ord vægter nul og nix i denne debat, da han nok skal falde i og opføre sig som en tåbe i fremtiden i sammenhænge der intet har med homodebatter at gøre.

Svar #30
Da han blev konfronteret med sin hån af OBs fans kunne han dog meget belejligt trække det kort og pludselig vinde alt sympatien.
 Hvis du bemærker måden han håner OB-tilhængerne på, så vil du ikke være i tvivl om, at det netop handler om bøssetilråbene.

Svar #31
Bortset fra, at man jo ikke udtaler sig nedladende om homoseksuelle, men blot siger at Fischer er homoseksuel! Det er forskellen. Det er jo faktisk tolkning der gør, at man skal vurdere at det er ment negativt, hvilket siger sig selv.

Jeg tror nu, at det var FCKs hold generelt, der blev råbt bøsser til, og lignende tilråb kan jo høres på alle stadions mod mange forskellige. Det er egentlig også ligegyldigt. Det der er sagen er ikke, hvem der bliver råbt af, men at "en gruppe af personer forhånes på grund af deres seksuelle orientering", sådan som der står i lovteksten. Jeg siger ikke, at OBs fans kan dømmes ifølge den paragraf. Jeg gør bare opmærksom på, at der rent faktisk findes en lovgivning der forsøger at regulere det her, og i ekstreme tilfælde kan give op til to års fængsel for homofobiske udtalelser. Bare så vi ikke skal diskutere skredet i krænkelseskultur, som jeg mener er noget helt andet.

Svar #32
hvem der bliver råbt af, men at "en gruppe af personer forhånes på grund af deres seksuelle orientering", sådan som der står i lovteksten.
Så det behøver ikke være sagt til dem der hånes, er pointen? Tak for opklaring. 

Iøvrigt havde OBs fans en meget hård behandling af EfBs Højbjerg i straffekonkurrencen i pokalen denne sæson for noget tid siden, hvor det jo faktisk var et tema også dengang. Og det var ikke til holdet, men til ham personligt.

Svar #33
Det er sådan set ligegyldigt hvad vi mener men DBU, dommerne og klubberne kan sådan set bare komme igang med at håndhæve de fælles regler Klare regler: Sådan kan OB, Brøndby og deres fans straffes for homofobi |...
Tipsbladet har dette fine skriv.

Men ja det er noget rod fordi vi i fællesskab har dannet accept af disse tilråb men tiden og samfundet omkring os er vokset fra dem.
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #34
Forskellen mellem racistiske og homofobiske råb er, at race er direkte observerbar, mens seksualitet ikke er. Det giver homofobiske tilråb en tvetydighed, fordi man ikke ved, om det er en generel modstand mod homoseksuelle, eller blot hån på linje v med at beskylde en fra venstrefløjen for at sympatisere med Liberal Alliance (en beskyldning de fleste velfungerende mennesker efterhånden vil blive provokeret over).

Jeg synes homofobiske tilråb er malplacerede, selvom 'bøsser går i gult' burde friholdes, også fordi man sikkert let kan bekræfte udsagnet, eller tilføje et 'også' og gøre udsagnet fuldstændigt trivielt.

Hvis vi lige husker, at jeg er mod homofobiske tilråb, men samtidig bevæger sig lidt videre i teksten, hvad så med:

'I spiller som en flok kællinger/kvindfolk' - 'hvad er det for noget frøkenfodbold'?!

'din fee hund', ' kæft hvor er do ring', 'lejesvende' 'nøj en hjerneblødning', 'han brænder en direktør'og så videre.

Har vi måske lyst til at nedgøre kvinder, inkl damefodbold, er der særligt noget galt med ugifte kvinder.

Der er bodyshaming, klare udtryk om, at nogen er bedre end andre, at alvorlig sygdom er uønsket, opfordring til voldelig revolution, eller andre udsagn, man ikke må ytre i dagens Danmark.

Svar #35
Som en anden har skrevet, hvorfor bliver meget i dag til en sort/hvid ting, og hvorfor skal meget måles efter hvad den enkelte finder rimeligt? Det bliver et kompas som allerede er ganske svært at navigere i, bare se på Amanda Have som lige glemte hvad hun selv lyttede til inden hun tvang Lukas Graham i en shitstorm.

Jeg synes det er fint vi i DK er meget optaget af hvordan andre har det, men det giver os en stribe udfordringer, da mange ikke magter den indbyggede magt og dermed ansvar der ligger i ikke at krænge et adfærds rum ned over andre, hvilket er præcist hvad diverse minoritetsgrupper samt foreninger i dag forsøger at praktisere. I gamle dage var det primært religioner som fortalte folk hvad de skulle mene om det ene og det andet. I dag er vi fyldt med eks. Veganere som mener vi alle bør boykotte dyr pga. Co2, og protestere udenfor en pelsbutik, det så man ellers tidligere kun i 30´erne i Tyskland. Hykleriet for veganere består i at de gladelig brænder Co2 af på dyrt importeret tøj, mobiltelefoner, rejser og slik, alt sammen ligeså C02 tungt. Men det passer bare ikke ind i deres glansbillede.

Nå, jeg endte vist på et sidespor :)

Min pointe er at alt ikke skal deles op i sort/hvid, det bliver ikke et super samfund vi kommer til at leve i, ej heller for de af jer som i tråden her forsøger at overbevise os andre om at man ikke må råbe "bøsser går i gult". Og har man set Terkel i Knibe, så er man forhåbentlig også blevet klogere på at børn ikke tager skade af voldsomt sprogbrug, vi gør dem en bjørnetjeneste ved at pakke dem ind i vat.

Jeg er dog helt enig når det gælder overfald overfor minoriteter, der bør vi til gengæld sætte hårdt ind, men det er et samfundsproblem, og ikke noget man skal belaste os der går til fodbold med hver Søndag.

AGF kampe er mit frirum, og det vil jeg meget gerne beholde som et frirum, uden at jeg i tide og utide skal belemres med regnbue farver og racisme kampagner. Jeg vil helst bare glædes mig over et mål, råbe af en uduelig dommer, kalde Brøndby fans for bøsser, eller ærgre mig når vi har tabt i fred, med min fadøl i hånden, uden at nogen skal påstå at jeg pludselig er homofobisk eller racist.

Aske

Svar #36
Udover, at jeg synes, at det er forkert at bruge den slags tilråb, så det er også mangel på fantasi. Har selv råbt alt muligt lort, da jeg var ung og tiden var anderledes. I dag er jeg klogere, og ser ingen grund til at råbe den slags længere overhovedet.

Fischer kan man jo råbe "Udlandsflop" efter og alt muligt andet. Homotilråb er den nemme fantasiløse løsning.

Svar #37
AGF kampe er mit frirum, og det vil jeg meget gerne beholde som et frirum, uden at jeg i tide og utide skal belemres med regnbue farver og racisme kampagner. Jeg vil helst bare glædes mig over et mål, råbe af en uduelig dommer, kalde Brøndby fans for bøsser, eller ærgre mig når vi har tabt i fred, med min fadøl i hånden, uden at nogen skal påstå at jeg pludselig er homofobisk eller racist.

Jeg forstår fuldstændig det du skriver - og jeg forstår det jo slet ikke!

Her er det jo, at jeg helt med på passionen, retten til galskab, håb og stammetilhør.

Men forklar mig lige hvorfor det også er nødvendigt at insistere på at parkere frontallapperne og dermed al anstændighed og ansvarlighed i samme bevægelse?

Hvorfor skal det indebære en insisteren på at måtte nedgøre, udskamme, overskride og skide på andre end spillerne på banen?

Og ja, jeg kan godt se, at det stiller krav: man skal så faktisk tænke sig lidt om.
(DAMN! Tænke og tage hensyn hele tiden! FØJda!)

Jeg synes det er en stråmand at fortsætte ad libitum og ad absurdum med, hvad man så nok heller ikke må sige.
Samfundene udvikler sig. I Rwanda for 25 år siden var det ok at kalde alle, der ikke var Hutu for kakkelakker.
Det er det ikke mere.

Og jeg er sikker på at vi om føje tid er nødt til at have en ædruelig samtale om, hvorvidt tøsedreng og andre udtryk der klart er køns-nedvurderende egentlig bidrager til den kommunikation og det samfund vi gerne vil have.

Så vil en hel masse (fodboldfans) igen skrige løs og vånde sig - men med en idealistisk og optimistisk tro på, at mennesker kan vokse, skal det nok gå :)

Over and out her fra.

(Og KSDH! - STOLTE SOM FÅ. Også selvom jeg kigger med fra afstand ;) )

Svar #38
Og jeg er sikker på at vi om føje tid er nødt til at have en ædruelig samtale om, hvorvidt tøsedreng og andre udtryk der klart er køns-nedvurderende egentlig bidrager til den kommunikation og det samfund vi gerne vil have.

Så vil en hel masse (fodboldfans) igen skrige løs og vånde sig - men med en idealistisk og optimistisk tro på, at mennesker kan vokse, skal det nok gå :)

Det du lægger op til er netop det jeg frygter at nogen har som agenda.
At denne homo-snak bare er første skridt inden grænserne skal snævres endnu mere ind og ord som tøsedreng pludselig skal opfattes som stødende.
Så mister man helt lysten til at være lydhør overfor argumenter i den aktuelle debat.

Svar #39
Denne artikel: Stop homofobi - bevar frisprog - Kristeligt Dagblad

afdramatiserer egentlig problematikken på en meget god måde, med en skelnen mellem radikale miljøer og folkeligt frisprog.

For det første er det her nødvendigt at skelne mellem en radikaliseret og åbenlys racisme og homofobi, som findes i nogle fanmiljøer. Her er tale om en voldelig kultur, hvor udtalelserne ofte også vil være i strid med straffelovens paragraf 266 b, og hvor der således også er al mulig grund til at gribe ind.

Heroverfor findes en langt mere udbredt politisk ukorrekt jargon, et folkeligt frisprog om man vil, som det er vanskeligere at regulere. Når dette frisprog ikke mindst er udbredt i fodboldkultur, hænger det sammen med en historisk tilknytning til en arbejderkultur, hvor de finere sproglige nuancer aldrig har stået i centrum.

Svar #40
[font=Meta Serif (webfont)]Men vi har også et problem den dag, en meningsdannende højtuddannet elite skal fortælle resten af befolkningen, hvordan de skal tale. Det har de brugt 20 år på i USA, og det har ikke ført dem et godt sted hen.[/font][/color]
Noget af det mest skræmmende jeg har læst længe. For det er PRÆCIS den slags modstand for samfunds-udvikling i det religiøse segment i USA der gør, at de har de fleste af deres problemer lige nu. De kører Make America Great Again istedet for at udvikle sig og gøre sig bedre og stærkere sammen med resten af verden.

Og det skræmmer mig at der er så mange i DK som lader til at have netop den holdning, at ønsket om at få stoppet racisme og homofobi kommer af at en "højtuddannet elite" vil bestemme over dem, og man så ser fodboldfans stå i hobetal og synge om at "Fischer er gay" i ren trods som vi så det i Farum.

Det ligges her frem som om, at problemet er at det udlægges som om, at det er et fåtal af højtuddannede meningsdannere der ønsker homofobi stoppet, og at flertallet ikke vil. Jeg følger enormt meget med i Amerikansk politik, og den form for retorik er farlig, og skræmmende i min optik. 

Svar #41
Bedst illustreret af de latterlige diskussioner om kønsneutrale trafik lys.

En debat der for god ordens skyld blev startet og efterfølgende rapporteret af Kristelig Dagblad. I bedste Santa K stil helt apropos.

Nu var jeg selv med til at trække fronterne lidt kraftigt op i den her debat, hvilket jeg nu synes er lidt ærgerligt. For jeg tror jo ikke samtlige gutter og gutinder der synger børser går i gult er dybt homofobisk. Jeg er dog stadig af den holdning at det er forkert at bruge bøsse som skældsord. Og jeg håber inderligt det forsvinder fra tribunerne og at alle er enige om at det var sgu nok meget smart, og ikke at der en gruppe der synes det er idiotisk, men har fået trukket en holdning ned over hovedet af alle de andre.

Jeg er kommet på stadion siden 90erne og har sunget bøsser går i gult, vaselinesangen, homoråb og alt muligt andet i stort set hele den tid. Jeg tager stadig mig selv i at råbe "bøsselort" eller lign når munden pludselig kører på autopilot. Så jeg skal på ingen måde spille mere hellig end jeg er, men blot sige at det er tilladt at udvikle sig.

Jeg synes så at der generelt er et problem med hvordan homoseksuelle bliver behandlet og omtalt i DK og det er ikke mindre på stadions. Derfor er jeg stor tilhænger af debatten og stemningen i de her dage.

Og håber på bred medvind til projektet 😊

Svar #42
Jeg er kommet på stadion siden 90erne og har sunget bøsser går i gult, vaselinesangen, homoråb og alt muligt andet i stort set hele den tid. Jeg tager stadig mig selv i at råbe "bøsselort" eller lign når munden pludselig kører på autopilot. Så jeg skal på ingen måde spille mere hellig end jeg er, men blot sige at det er tilladt at udvikle sig.
Helt enig - det er tilladt at udvikle sig.

Problemet med udvikling er blot at det tager tid - især når det er mennesker der skal omstille det mentale kompas. Derfor kan det godt være den kulturelle elite mener vi burde være nået meget længere men den almindelige borger er altså ikke kommet så langt endnu og slet ikke, når de står i en "stenaldersituationpåstadion".
Jeg kan til stadighed blive overrasket over, hvordan de "kloge" altid tror man blot kan ændre kulturen med et snuptag.

Svar #43
Som en anden har skrevet, hvorfor bliver meget i dag til en sort/hvid ting, og hvorfor skal meget måles efter hvad den enkelte finder rimeligt? Det bliver et kompas som allerede er ganske svært at navigere i, bare se på Amanda Have som lige glemte hvad hun selv lyttede til inden hun tvang Lukas Graham i en shitstorm.

Jeg synes det er fint vi i DK er meget optaget af hvordan andre har det, men det giver os en stribe udfordringer, da mange ikke magter den indbyggede magt og dermed ansvar der ligger i ikke at krænge et adfærds rum ned over andre, hvilket er præcist hvad diverse minoritetsgrupper samt foreninger i dag forsøger at praktisere. I gamle dage var det primært religioner som fortalte folk hvad de skulle mene om det ene og det andet. I dag er vi fyldt med eks. Veganere som mener vi alle bør boykotte dyr pga. Co2, og protestere udenfor en pelsbutik, det så man ellers tidligere kun i 30´erne i Tyskland. Hykleriet for veganere består i at de gladelig brænder Co2 af på dyrt importeret tøj, mobiltelefoner, rejser og slik, alt sammen ligeså C02 tungt. Men det passer bare ikke ind i deres glansbillede.

Nå, jeg endte vist på et sidespor :)

Min pointe er at alt ikke skal deles op i sort/hvid, det bliver ikke et super samfund vi kommer til at leve i, ej heller for de af jer som i tråden her forsøger at overbevise os andre om at man ikke må råbe "bøsser går i gult". Og har man set Terkel i Knibe, så er man forhåbentlig også blevet klogere på at børn ikke tager skade af voldsomt sprogbrug, vi gør dem en bjørnetjeneste ved at pakke dem ind i vat.

Jeg er dog helt enig når det gælder overfald overfor minoriteter, der bør vi til gengæld sætte hårdt ind, men det er et samfundsproblem, og ikke noget man skal belaste os der går til fodbold med hver Søndag.

Aske

Jeg kan ikke være mere enig.....jeg ved ikke hvad DBU tænker. Man kan da ikke ændre en kultur over natten eller ved et dekret. Et er hvad der sker i de kulturradikales højborge; men kulturforandringer er da noget der foregår over tid.....nogen gange laaaang tid.
Jeg er sikker på, at er der 1500 der råber " bøsserøv " efter en spiller, er der sikkert ikke én der blandt disse der har noget imod bøsser overordnet set.....jeg synes alt dette er sørgelig udløber af en " korrekt-kultur " som løber sideløbende med Selfiekulturen og MeToo og alle de andre selvcentrerede ting på de sociale medier.....det er simpelt hen til at brække sig over alle de, der føler sig ramt....klap lige hesten, ikke? Nå hvor længe mon BIF-FCK varer på søndag? Place your bets, please......

Svar #44
Jeg har tænkt virkelig meget over den her sag. Jeg synes ikke den er så ligetil.

På den ene side synes jeg ikke, det er i orden at bruge en betegnelse for en gruppe mennesker, som skældsord mod nogen andre.
På den anden side gider jeg ikke den der krænkelseskultur, hvor man bare kan smide fornærmet-og-stødt-på-manchetterne kortet, og så holder alle kæft.

Jeg synes dybest set ikke der er forskel på racisme og homofobi. Man lægger en gruppe af mennesker for had på baggrund af noget, de ikke selv har valgt og ikke kan vælge fra.

Samtidig er der alligevel lidt forskel - for "bøsse" som skældsord er farveblind og "bare" nedsættende. Underforstået er det, som jeg ser det, bliver det antydet at modtageren af råbet er mindre mand end gennemsnittet. Det er stadig problematisk ad helvede til, at man bruger dét ord nedsættende. Men i konteksten fodboldstadion gælder der andre regler.
Jeg kan godt forstå dem, som synes den politiske korrekthed fylder lidt rigeligt. Jeg kan sådan set også godt forstå dem, som mener at bøsse ikke høre nogen steder hjemme som skældsord, fordi der findes bøsser og de skal ikke reduceres til noget ringere. Og det er jo lidt det, der sker, når man bruger sådan et udtryk.

Jeg synes som sagt det er svært. Jeg kan faktisk ikke finde ud af hvad jeg mener - jeg er helt præcis 50/50.
Jeg har selv sunget med på vaselinesangen og "bøsser går i gult".  De sange er en fest, og jeg tænker ikke det mindste ringere om homoseksuelle efter kampen.
Samtidig ved jeg at ord skaber virkelighed og hvis det er OK at bruge bøsse som et skældsord, kan man risikere der sker et skred.

Årh for helvede! Victor Fischer din  tarvelige lattéklovn! Du skulle absolut åbne dén dåse orm og give mig hovedpine!

Svar #45
Jeg kan ikke være mere enig.....jeg ved ikke hvad DBU tænker. Man kan da ikke ændre en kultur over natten eller ved et dekret. Et er hvad der sker i de kulturradikales højborge; men kulturforandringer er da noget der foregår over tid.....nogen gange laaaang tid.
Jeg er sikker på, at er der 1500 der råber " bøsserøv " efter en spiller, er der sikkert ikke én der blandt disse der har noget imod bøsser overordnet set.....jeg synes alt dette er sørgelig udløber af en " korrekt-kultur " som løber sideløbende med Selfiekulturen og MeToo og alle de andre selvcentrerede ting på de sociale medier.....det er simpelt hen til at brække sig over alle de, der føler sig ramt....klap lige hesten, ikke? Nå hvor længe mon BIF-FCK varer på søndag? Place your bets, please......
Jeg synes ikke, det handler om “de kulturradikales højborg”, og så synes jeg, du skal prøve at høre nogle af de fan-interviews, som bl.a. Radio24syv har lavet. De var helt åbne om at være blandt dem, der råbte nedladende ord, og da de bliver spurgt til deres forhold til homoseksuelle siger de først, at de naturligvis ikke har noget imod dem, meeeen måtte så indrømme at der helt sikkert var ting, de faktisk ikke kunne udstå ved homoseksuelle. Så den med 0 ud af 1500; den holder ikke.

Svar #46
Jeg synes ikke, det handler om “de kulturradikales højborg”, og så synes jeg, du skal prøve at høre nogle af de fan-interviews, som bl.a. Radio24syv har lavet. De var helt åbne om at være blandt dem, der råbte nedladende ord, og da de bliver spurgt til deres forhold til homoseksuelle siger de først, at de naturligvis ikke har noget imod dem, meeeen måtte så indrømme at der helt sikkert var ting, de faktisk ikke kunne udstå ved homoseksuelle. Så den med 0 ud af 1500; den holder ikke.
[/quote]

Men det gør stadig ikke nogen til racister eller homofober, det er altså urimeligt at man kan dømmes af en folkedomstol for at ytre skældsord, for det er præcist hvad det er.

Mit kompas går på om man virkelig mener det man råber, eller om det er skældsord. Og det der råbes på stadion er skældsord, det gælder også på Victor Fischer. Han er et fjols på størrelse med Zanka, og hvis man løber en tættekam igennem hans ordforråd i karrieren så kan de handicappede organisationer nok også have en sag på ham.

Og som jeg har nævnt før, vi får det alle svært med at råbe til hinanden, hvis man ikke kan skelne mellem skældsord og alt det andet som vi helst ikke vil have.

Der er dælme også ting jeg ikke kan fordrage ved bøsser og udlændinge, men de kan sikkert sige det samme om mig, og det er helt fint. Men ingen er dermed partout racister, homofober eller heterofober.

/Aske

Svar #47
Der er dælme også ting jeg ikke kan fordrage ved bøsser og udlændinge
Glemmer du ikke lige at pointere, at det selvfølgelig kun er de muslimske udlændinge og åbenlyst homoseksuelle, du ikke kan fordrage ting ved? (Sådan som god skik og brug er i moderne politik) Ellers kunne man faktisk godt komme til at tænke, at der er en snært af racisme og homofobi i det udsagn.

Svar #48
Enig, også skal vi huske på at udlændinge og bøsser kun er beskrivelser for at du kan forstå hvad jeg mener. Når jeg skriver om noget jeg ikke bryder mig om hos andre,  er det egentlig adfærd jeg observere hos andre. Og bøsse/udlænding er ord dækker beskrivelser af andre som jeg bruger for at du bedre kan forstå hvad og hvem jeg mener.

Hvis man stiller 10 mandlige personer op på en række, så kan du ikke udpege hvem som er udlænding, bøsse og hetero. Du får muligvis lidt hjælp hvis de er af en anden hudfarve og er iklædt fjer og sminket, men ellers kan du ikke skelne mellem en hetero, bøsse og hetero.

Det er uheldigt at man ikke længere må bruge visse ord til at forbedre vores kommunikation.

/Aske

Svar #49
Så homo-råbet er for at forbedre vores kommunikation? Og det samme kunne man vel også sige om at råbe abelyde efter de mørke spillere?

Simple Audio Video Embedder