Spring til hovedindholdet
Emne: Kamptråd: Sønderjyske - AGF - Dobbelttråd (Læst 4785 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Kamptråd: Sønderjyske - AGF - Dobbelttråd

Svar #50
Det er supervigtigt, at vi endelig får lejlighed til at give nogle af de unge spilletid. Desværre var der vel ikke rigtig nogen af dem der strålede. Anbo har dog gjort det rigtig fornuftigt og han er vel egentlig en af dem der har gjort størst fremskridt de sidste par år. Lunding har selvfølgelig også gjort det rigtig fint her i foråret.

Mon ikke Ankersen, Amini og Mortensen er tilbage på søndag? Men måske kan der så blive en chance til Thøgersen eller Hausner. 

Svar #51
Forstår ikke helt de mellemfornøjede. Vi har vundet puljen, vi vandt med 6-7 fra den bedste start-11 udenfor, vi demonstrerede dermed god bredde, Anbo spillede igen en helt fornuftig kamp og viste igen, at vi kan regne med ham, når der er behov. I de sidste to kampe kan vi disponere og spille helt frit og lægge grunden til, at flest mulige er mest muligt skarpe til de afgørende kampe. For David er det en luksussituation.

Og jo, så er det da rigtigt, at vi ikke var gode, men vi kunne heller ikke forvente, at spillet ville glide efter alle de rokader. I det større billede vejer plusserne for mig at se klart tungest.
Som jeg indledte med at skrive, så har vinderen altid ret og det var Davids held i dag. Reddet på målstregen ;)

Dog har jeg kritiseret underholdningsværdien, for dem der kom på stadion - der var det altså lidt af en langgaber som heldigvis blev reddet med de sidste 5 minutter.
Trupmæssigt var det måske fint (det er I flere der mener) at spare spillere mv. men jeg ville nu hellere have bygget på den base, der nu engang er i færd med at blive formet.
Der var ikke meget rytme i det der foregik i dag og så er spørgsmålet, hvor meget værdi der reelt er i det? Vi svinger stadig meget kvalitetsmæssigt - er det så befordrende at skifte et halvt hold?

Svar #52
Anbo har været stabil de sidste to kampe. Lunding lavede et super indhop på venstre kant i dag, men vender næppe tilbage på højre kant før Munksgaard er tilbage. To debutanter på samme kant er nok for risikabelt.
Hvidt skuffede mig i dag. Han var hele tiden et par meter forkert placeret. Måske blev han småskadet i starten.
Grundlæggende er det megafedt at se så mange hjemmedyrkede talenter få spilletid.

Svar #53
Arrogant og kynisk. Arrogant, fordi DN vælger at lade halvdelen af stammen sidde udenfor. Mon ikke resten fik den dessin: "Hold nu nullet, så er vi sikre på ikke at rykke ned." Kynisk (med den fodboldfloskel, jeg hader mest, for hvorfor er det kynisk at vinde?), idet vi scorer to mål på 3-4 chancer på en dag, hvor modstanderen spiller bedre og har flere chancer. Men det er jo det, vi har manglet i årevis, når vi fik smalle nederlag. At vinde præcis på sådan en dag. Så det er svært at bevare pessimismen.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #54
Forstår ikke helt de mellemfornøjede. Vi har vundet puljen, vi vandt med 6-7 fra den bedste start-11 udenfor, vi demonstrerede dermed god bredde, Anbo spillede igen en helt fornuftig kamp og viste igen, at vi kan regne med ham, når der er behov. I de sidste to kampe kan vi disponere og spille helt frit og lægge grunden til, at flest mulige er mest muligt skarpe til de afgørende kampe. For David er det en luksussituation.

Og jo, så er det da rigtigt, at vi ikke var gode, men vi kunne heller ikke forvente, at spillet ville glide efter alle de rokader. I det større billede vejer plusserne for mig at se klart tungest.
Det er vel lidt to forskellige ting: det er virkelig positivt og godt for klubben og lover bedre for fremtiden, men som tilskuer kan man jo godt samtidig synes man får for lidt for sin tid og sine penge i sådan en kamp. Når man sparer halvdelen af holdet kunne man argumentere for at produktet er dårligere og billetprisen skulle sættes ned. Jeg forstår også godt hvorfor man ikke gør det, men lidt brok fra tilskuerne over en generelt dårlig indsats er forventelig, også selvom det er nemmere at tilgive de unge spillere, der er en særlig værdi i at se dem i aktion, og at også en grim sejr i sidste ende altid har en vis underholdningsværdi.

Svar #55

Det er vel lidt to forskellige ting: det er virkelig positivt og godt for klubben og lover bedre for fremtiden, men som tilskuer kan man jo godt samtidig synes man får for lidt for sin tid og sine penge i sådan en kamp. Når man sparer halvdelen af holdet kunne man argumentere for at produktet er dårligere og billetprisen skulle sættes ned. Jeg forstår også godt hvorfor man ikke gør det, men lidt brok fra tilskuerne over en generelt dårlig indsats er forventelig, også selvom det er nemmere at tilgive de unge spillere, der er en særlig værdi i at se dem i aktion, og at også en grim sejr i sidste ende altid har en vis underholdningsværdi.
Jeg synes sgu folk er absurd utaknemmelige. I årevis har man sukket efter spillere af egen avl, men når de så får chancen bliver spillet kritiseret.

Hvidt spiller altså kun sin 5. superligakamp og på den baggrund gør han det sgu fint på en svær position. For mig at se var han på niveau med Guitar, der godt nok erobrede en del, men lige så ofte hurtigt smed bolden væk igen.

Anbo var solid, men ikke ligefrem hjulpet af en ugidelig Toutouh foran sig og Ammitzbøll fik intet at arbejde med. 

Så jeg synes sgu det var en absolut godkendt indsats. Vi skifter et halvt hold (inkl. de to vigtigste offensive spillere i Amini og Mortensen) og starter med 3 spillere der tilsammen har under 10 superligakampe. Alligevel slå vi et hårdt kæmpende Sønderjyske der desperat har brug for point. Fortæl mig lige hvornår vi sidst har set lignende de sidste 20 år.

Svar #56
Så jeg synes sgu det var en absolut godkendt indsats. Vi skifter et halvt hold (inkl. de to vigtigste offensive spillere i Amini og Mortensen) og starter med 3 spillere der tilsammen har under 10 superligakampe. Alligevel slå vi et hårdt kæmpende Sønderjyske der desperat har brug for point. Fortæl mig lige hvornår vi sidst har set lignende de sidste 20 år.
Aldrig! Vi ikke set noget lignende i 20 år eller mere.
Efter at have summet lidt over den kamp, er jeg nået frem til rundt regnet samme konklusion. I løbet af kampen er det nemt, som tilskuer, at glemme præmissen: Et halvt hold skiftet, unge talenter på nøglepositioner og nøglespillere hvilet. Når så Toutouh oven i købet lider af akut arbejdsværgring, bliver det op ad bakke at se godt ud.
Jeg var oprigtigt bekymret i løbet af anden halveg, ikke kun for kampen men også for udsigterne. Vi var ikke gode og vi blev domineret af et middelmådigt SønderjyskeE hold. Men når man tænker på omstændighederne, er det sgu egentlig ikke så mærkeligt, og vi blev kun domineret på besiddelse, det var ikke sådan at SøE vadede i chancer. De kom frem til noget, men i lange perioder var det kønsløst boldtrilleri Wieghorst-style.

Så jeg lander på, at vi for tiden har et hold, der kan hive point ud af snart sagt en hvilken som helst præstation (Vejle, SøE), med en målmand der - Vejle-kampen undtaget - er god for pointgivende redninger i snart sagt alle kampe. Læg dertil, at vi giver færre chancer væk nu, end vi har gjort i mange år, og så er der pludseligt plads til, at lade de andre have bolden, og kontrollere kampen som var vi Atlético Madrid i de tidlige år under Simeone... dvs. uden bold ;-)
Kampen i går kan faktisk vise sig at have været mere værd end 3 point og en førsteplads i puljen; talenterne spillede og vandt - dén succes tror jeg ikke man skal forklejne.

Min største bekymring lige nu, for fremtiden, er hvad vi gør, hvis Liverpool eller Grabara selv, synes han skal noget andet end AGF næste sæson, og så hvad fanden vi gør, hvis Amini bliver solgt. Jeg kan overhovedet ikke se nogen, der kan tage over som bindeled for alt. Grabara kan i teorien erstattes, Amini er mere vanskelig.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #57
Min største bekymring lige nu, for fremtiden, er hvad vi gør, hvis Liverpool eller Grabara selv, synes han skal noget andet end AGF næste sæson, og så hvad fanden vi gør, hvis Amini bliver solgt. Jeg kan overhovedet ikke se nogen, der kan tage over som bindeled for alt. Grabara kan i teorien erstattes, Amini er mere vanskelig.
Udover spillet med fødderne, så holder Grabara et vanvittigt højt niveau. Han kan blive svær at erstatte da man jo heller ikke får en transfer når man "mister" ham. I hvert fald skal der bruges seriøst mange penge for at hente en målmand på det niveau - eller så skal man være virkeligt heldig/dygtig.

Jeg er lidt mere fortrøstningsfuld med Amini. Dels får vi en transfer for ham og dels tror jeg bare det er nemmere at finde en 8'er på hans niveau igen. Så god er han heller ikke - f.eks. leverer han jo ikke mange mål og assister selvom han naturligvis er meget vigtig for os.

Og så må man sige at Stage er ved at være vokset ind i rollen på den centrale midtbane. De første kampe i år var ikke så gode, men hold op hvor bandt han meget sammen i går og man kan se at han tænker fodbold langt hurtigere end de fleste af hans med- og modspillere. Ham er jeg langt mere nervøs for at miste end Amini.

Endelig må man også sige at det er fantastisk at vi udover to af de bedste backs i ligaen også har to unge reserver der uden problemer kan tage pladsen når de er ude. Der er naturligvis et lille drop i kvalitet, men både Anbo og Thøgersen har virkeligt gjort det solidt når de har spillet.

Svar #58
Man kan sagtens finde nogle ting at blive bekymret over, ovenpå de to SønderjyskE-kampe. Men så er det jo desto mere tankevækkende, at vi har lavet 6 point. Det plejer at være et FCK-problem at diskutere, hvor dårligt man spiller, når man vinder.

På positiv-siden synes jeg at vi må notere at vi har to brugbare backups på backpladserne, ud fra det vi har set her i foråret. Thøgersen og Anbo er på ingen måde faldet igennem, selvom de heller ikke lige er på vej til at slå Højer og Munksgaard af holdet. Både Kaastrup og Lunding har allerede vist, at de kommer til at opnå superliganiveau.

Hvidt er jeg heller ikke så bekymret for. Han spiller bare på en meget central position, hvor vi allerede er stærkt besat. Jeg tror ikke at Hvidt bare kommer til at tage over for Amini fra dag et. Sælger vi Amini, så kommer vi ret sikkert til at købe en erstatning. Men Guira er sikkert også på vej ud, og det er ikke sikkert at vi henter to nye. Som jeg ser det, så kommer Hvidt til at skulle kæmpe for spilletid i hvert fald hele næste sæson. Stage har jo også brugt flere sæsoner, inden han, nærmest først i denne sæson, er blevet fast mand.

Ammitzbøll er det sværere at vurdere, synes jeg. Det er svært at udvikle sig og bryde igennem som angriber, når vi kun spiller med en mand oppe foran. Men man har lige forlænget ham indtil udgangen af 2021, så man tror jo tydeligvis på ham. At han fik lov at starte i går understreger jo også det. Lige nu synes jeg dog, at det bliver alt for tyndt, hvis Mortensen bliver langtidsskadet, så egentlig synes jeg stadig at vi mangler en angriber mere. Jeg kan dog have på fornemmelsen, at vi ikke kommer til at hente en backup mere. Vi har så formentlig også Riel i truppen et år mere.

Det er nok spørgsmålet, om ikke Liverpool vil have Grabara til en stærkere liga, hvis det er muligt. Måske Championship, hvis de kan finde en klub der vil leje ham. Det spændende bliver så, om vi har opgivet Whalley som førstemålmand, eller om han skal have en ny chance.

Edit: Kan se at Holmertz kom mig i forkøbet med flere af hans betragtninger, men betragt det så bare som et tryk på like-knappen!

Svar #59
Vi vandt i går imod SøE en sejr på 2-1 som de præcis har lavet mange gange imod os i netop Aarhus. 
De havde de fleste store chancer, de havde det meste pres, energi og gode kombinationer, men skarpheden, og evnen til at vinde til sidst, den havde AGF. 

Og den evne skal man virkelig ikke underkende.

Og så må man selvfølgelig gerne sidde tilbage og håbe på at spillet bliver bedre næste gang i stærkeste opstilling, og også selvom der er unge med.

Svar #60
Vi vandt i går imod SøE en sejr på 2-1 som de præcis har lavet mange gange imod os i netop Aarhus.
De havde de fleste store chancer, de havde det meste pres, energi og gode kombinationer, men skarpheden, og evnen til at vinde til sidst, den havde AGF.

Og den evne skal man virkelig ikke underkende.

Og så må man selvfølgelig gerne sidde tilbage og håbe på at spillet bliver bedre næste gang i stærkeste opstilling, og også selvom der er unge med.
Ja, og SøndejyskE har virkelig i mange år været en besværlig modstander for os. Det er også vigtigt at få vendt den slags. Nu har vi simpelthen slået dem fire gange i denne sæson. Lad os endelig også bare få ram på Horsens en gang mere og så slå Randers på vej mod EL-kval. Det vil være super at få nedbrudt de dårlige stimer vi har mod de to hold også.

Svar #61
Jeg synes sgu folk er absurd utaknemmelige. I årevis har man sukket efter spillere af egen avl, men når de så får chancen bliver spillet kritiseret.

Jeg forstaar ikke helt den tankegang at man ikke kan vaere kritisk og samtidig forstaaende overfor hvorfor det forholder sig som det goer, at man ikke kan kritisere holdet hvis der er x antal unge spillere selvom det er indlysende at det rammer kvaliteten. Selv uden udskiftninger var det forventet at kampens betydning flyttede et par procenter over til Soenderjyske. Nu skrev jeg ovenstaaende lidt paa vegne af dem der har betalt for det, men saa vidt jeg kunne hoere var der fin opbakning under kampen og saa maa tilskuerne bagefter sige hvad der var godt og skidt og hver isaer vurdere om de skal vente med at komme igen til der staar mere paa spil. De fleste kommer sikkert alligevel, dels fordi vi vandt - helt sikkert noget nyt at det var muligt selvom det holdt haardt - og dels fordi det ogsaa er interessant at foelge de unge. Den haardeste kritik rammer ogsaa en spiller som Toutouh som er lidt en gaade efter han saa fin ud i opstarten.

Svar #62
Jeg synes vi var helt forfærdeligt dårlige i første halvleg offensivt. Selvom Toutouh var byttet med Ankersen, og Sana var tilbage, og Ammitzbøl var byttet med Mortensen, så havde jeg forventet et par chancer/angreb hvor man spillede godt med. Men vi skabte intet, og det giver altid en dårlig smag i munden uanset hvem der spiller. 

Og selvom det var en del af planen at der skulle flere offensive kræfter til senere i kampen, så var det jo tydeligt, at Ammitzbøl ikke bare kan ligge deroppe alene og få 0 at arbejde med, og så forvente at vi skaber en masse. 

Men det var jo også både med Mmaee og Riel så langt fra spilletid som man kan komme, og Ammitzbøl er jo trods alt bare en ung gut, som nyder godt af spilletid, som han jo egentlig ikke burde få lige nu. Vi burde jo have en god reserve til Mortensen, måske en anden type end ham. Og ham skal vi jo selvfølgelig finde til sommer. Det må stå klart. 

Så altså man skal se kampen igennem x og y prismer for at være fint tilfreds med spillet i første halvleg (synes jeg), men det kan selvfølgelig lade sig gøre. Det handler jo om perspektiv og nuancer.

Hvis det var sluttet med at Lieder havde scoret til 2-1 for SøE, og Bundu/Lunding/Mortensen ikke havde sluttet kampen godt af for vores offensiv, så var historien jo også en anden efter kampen. 
Og evnen til at være tilfreds med holdet efter at de har vundet en kamp hvor man var dårligst, den er vi slet ikke vant til.

Svar #63

Jeg forstaar ikke helt den tankegang at man ikke kan vaere kritisk og samtidig forstaaende overfor hvorfor det forholder sig som det goer, at man ikke kan kritisere holdet hvis der er x antal unge spillere selvom det er indlysende at det rammer kvaliteten. Selv uden udskiftninger var det forventet at kampens betydning flyttede et par procenter over til Soenderjyske. Nu skrev jeg ovenstaaende lidt paa vegne af dem der har betalt for det, men saa vidt jeg kunne hoere var der fin opbakning under kampen og saa maa tilskuerne bagefter sige hvad der var godt og skidt og hver isaer vurdere om de skal vente med at komme igen til der staar mere paa spil. De fleste kommer sikkert alligevel, dels fordi vi vandt - helt sikkert noget nyt at det var muligt selvom det holdt haardt - og dels fordi det ogsaa er interessant at foelge de unge. Den haardeste kritik rammer ogsaa en spiller som Toutouh som er lidt en gaade efter han saa fin ud i opstarten.
 Nu var det måske også lidt uretfærdigt at citere dig, da du faktisk var forstående, men en del af de andre indlæg lige efter kampen var alene kritiske.

Ja, det spillemæssige haltede, men viljen og indsatsen kan man ikke udsætte noget på (på nær Toutouh) og så kommer man altså langt. Især når man har et par profiler i Grabara og Bundu der kan afgøre kampen for os.

Svar #64
Nu var det måske også lidt uretfærdigt at citere dig, da du faktisk var forstående, men en del af de andre indlæg lige efter kampen var alene kritiske.

Ja, det spillemæssige haltede, men viljen og indsatsen kan man ikke udsætte noget på (på nær Toutouh) og så kommer man altså langt. Især når man har et par profiler i Grabara og Bundu der kan afgøre kampen for os.
Det må så være mig du mener  ;)

Min intention var hele vejen igennem at kritisere underholdningsværdien og det syntes jeg egentlig også jeg skrev? Derudover skrev jeg det var en langgaber og forfærdelig fodbold fra vores side indtil de sidste 5 minutter og det går jeg ikke ud fra, du er uenig i.

I løbet af kampen er det nemt, som tilskuer, at glemme præmissen: Et halvt hold skiftet, unge talenter på nøglepositioner og nøglespillere hvilet. Når så Toutouh oven i købet lider af akut arbejdsværgring, bliver det op ad bakke at se godt ud.
Jeg var oprigtigt bekymret i løbet af anden halveg, ikke kun for kampen men også for udsigterne. Vi var ikke gode og vi blev domineret af et middelmådigt SønderjyskeE hold.
Det var derfor jeg underholdningsmæssigt angreb præmissen og ikke havde forventet DN ville gøre det på hjemmebane.
Den her kamp "burde" ikke være gået vores vej men det gjorde den og vinderen har altid ret. Det ændrer dog ikke på, at jeg ikke var indstillet på præmissen om et halvt b-hold og ikke følte mig underholdt fordi spillet var elendigt. Fodboldmæssigt for udviklingen af truppen er en helt anden snak.
Der var ikke meget rytme i det der foregik i dag og så er spørgsmålet, hvor meget værdi der reelt er i det? Vi svinger stadig meget kvalitetsmæssigt - er det så befordrende at skifte et halvt hold?
@Holmertz  i dette indlæg spørger jeg ind til om der er værdi i at skifte et halvt hold men det er der ikke nogen af jer der griber fat i - I bemærker åbenbart kun at jeg ikke var tilfreds (men glemmer så at jeg skriver omkring underholdning og ikke omkring nørderiet på det fodboldfaglige).

Er der værdi i at skifte et halvt hold, når man samtidig har et hold der svinger rigtig meget kvalitetsmæssigt og måske burde bygge på "i toppen" og vise de kunne dominere en kamp. Vi har haft så store problemer med at dominere kampene - hvorfor så ikke få øvet den præmis? Giver det virkelig de unge spillere så stor værdi, at spille på et hold der ikke hænger sammen? Hvis det alene er en præmis de får spilletid, så bør vi jo bare stille med ungdomsspillere i de sidste kampe i gruppespillet.

Giver det mening at satse, når vi ikke er specielt stærke på hjemmebane og risikerer at skuffe de tilskuere der er kommet på stadion? Nu gik det til held resultatmæssigt men det var tæt på ikke at lykkes.

Btw - der var en der nævnte tilskuerne og det virkede som om de holdte gang i den. Vi sad lige ved siden af fanklubben og syntes det hele fes ud i 2 halvleg stemningsmæssigt men det hang nok sammen med kvaliteten. Da der blev skiftet spillere, kom der en helt anden stemning og det virkede igen som en ordentlig kamp.

Svar #65
Jeg har alle dage haft det sådan, at "underholdningsværdien" i en flot spillet kamp der ender med at AGF ikke vinder på ingen måde kan hamle op med en dårligt spillet kamp som AGF vinder.

Sådan har jeg det altid efter jeg får kampen på afstand. 
Der er tilfælde hvor jeg også kan gå storsmilende fra stadion og tænke: Kæft vi var heldige der. Men der er også kampe som i går, hvor jeg umiddelbart efter kampen tænker: kæft hvor var vi ringe, og ja det var fedt vi vandt, men det der fylder mest lige nu er hvor ringe vi var. Men der går nogle gange få øjeblikke, nogle gange et par timer, og andre gange et par dage, så kigger man tilbage og tænker, at det sgu var fedt at vi trods alt vandt, og at man kunne tage x og y med, trods det dårlige spil. 

Alt alt alt for mange gange er jeg gået skuffet hjem, og ikke haft 3 point til at opmuntre senere, men tværtimod blevet frustreret over, at vi skabte x chancer som vi brændte (eksempelvis imod Horsens 1-2 hjemme), hvor vi taber trods at AGF fik skabt adskillige chancer og spillet godt offensivt. 

Jeg har OFTE tænkt at hold som AAB er pisse irriterende netop fordi de kunne vinde selvom de var pisse ringe. 
Det har jeg ikke tænkt mig at sige "nej tak" til, hvis vi også kan få lært det, som vi så i går. 

Men ingen er jo i tvivl om, at man helst ser sikre sejre som i Haderslev 2-0 i vinters, eller smukke sejre som imod Horsens for kort tid siden. Men når det ikke kan blive smukt eller sikkert, så er grimme sejre ALTID bedre end nederlag. Sådan må det være hvis man vil op i tabellen generelt. 

Svar #66
Det var derfor jeg underholdningsmæssigt angreb præmissen og ikke havde forventet DN ville gøre det på hjemmebane.
Den her kamp "burde" ikke være gået vores vej men det gjorde den og vinderen har altid ret. Det ændrer dog ikke på, at jeg ikke var indstillet på præmissen om et halvt b-hold og ikke følte mig underholdt fordi spillet var elendigt. Fodboldmæssigt for udviklingen af truppen er en helt anden snak.
Det var nu ikke specifikt møntet på dig, men derimod en almen betragtning, der også gjaldt mig selv. Jeg vidste i dét sekund, jeg så startopstillingen, at det ville blive noget rod - i bedste fald. Alligevel irriterede jeg mig over det undervejs, og hvad mere er: Jeg var oprigtigt bekymret for de resterende kampe og - endnu vildere - næste sæson, når spillet nu var så usammenhængende.
Det er her jeg mener, at man som fan glemmer præmissen - stor udskiftning i startopstillingen OG dem som kommer ind, er talenter; det må bare give mere usammenhængende præstationer.
At vi ender med at vinde den kamp er faktisk helt vildt.
Men ved alle guder, hvor var det fælt i 89 minutter...

Svar #67
Det må så være mig du mener   ;)
Det var nu ikke dig specifikt, men jeg undrede mig generelt over, at de fleste reaktioner efter kampen var så negative. Med den startopstilling var det ikke noget chok at vi ville få det svært i den kamp.

At vi vandt alligevel fortæller sgu meget om, at meget er ændret mentalt på holdet ift. for et par år siden, hvor vi konstant blev kværnet af Sønderjyske. Derfor var jeg tilfreds med kampen selvom spillet da langt fra var det smukkeste.

Svar #68
At vi vandt alligevel fortæller sgu meget om, at meget er ændret mentalt på holdet ift. for et par år siden, hvor vi konstant blev kværnet af Sønderjyske. Derfor var jeg tilfreds med kampen selvom spillet da langt fra var det smukkeste.
 Altså jeg er enig, men kun til dels. 

At vi vinder i går fortæller flere historier. Ja vi blev ikke kværnet af Sønderjyske ift at falde sammen eller lignende. Men hvis de scorer på deres chancer, så vinder vi jo ikke den kamp. Så det er også historien om at Sønderjyske var uskarpe, præcis som da de var i Aarhus sidst, og Bundu scorede kampens eneste mål til 1-0. Der havde AGF dog langt flere chancer selv. Så hvis man sammenligner de to kampe, så havde jeg en langt bedre smag i munden dengang en ved denne kamp. 

Jeg kan dog sagtens pege på de mange udskiftninger, og tidspunktet for kampen efter nærmest sikker redning, og profiler på bænken etc der gør, at jeg er helt okay med at vi ikke dominerer den kamp. Jeg synes derfor selvfølgelig resultatet overgår mine forventninger i løbet af kampen, og det er jo altid federe end den anden vej rundt :D 

Men uanset hvad, så bryder jeg mig ikke om kampe, hvor jeg ikke kan finde 3-4 chancer til os med mindre modstanderen har været ganske overlegen før kampstart. Men i går scorer Stage på et indlæg der selv uden berøring havde gået i mål. Og det er et eksempel på mål der er gået ind på os tidligere, som vi nu selv scorer, og det i sig selv er fedt nok. Bundus mål er en soloaktion på linje med den han netop scorede på i 1-0 kampen. Ham må SøE være lidt trætte af. 

Og ift Bundu, så stod DN bagefter og sagde at hvis Bundu kan passe sin træning og liv ved siden af fodbolden, så har AGF en topspiller, men hvis man ikke gør det, så nytter det ikke noget. Intervieweren ignorerede svaret fuldstændigt, og spurgte ikke ind til det. Ærgerligt for ham, godt for Bundu og AGF(!?). Der var klart en historie der som jeg vurderer det. 

Jeg har personligt undret mig over, hvorfor Bundu ikke fik mere spilletid, selv på trods af skaden i efteråret.

Svar #69
Er der værdi i at skifte et halvt hold, når man samtidig har et hold der svinger rigtig meget kvalitetsmæssigt og måske burde bygge på "i toppen" og vise de kunne dominere en kamp. Vi har haft så store problemer med at dominere kampene - hvorfor så ikke få øvet den præmis? Giver det virkelig de unge spillere så stor værdi, at spille på et hold der ikke hænger sammen? Hvis det alene er en præmis de får spilletid, så bør vi jo bare stille med ungdomsspillere i de sidste kampe i gruppespillet.

Giver det mening at satse, når vi ikke er specielt stærke på hjemmebane og risikerer at skuffe de tilskuere der er kommet på stadion? Nu gik det til held resultatmæssigt men det var tæt på ikke at lykkes.

To gode spoergsmaal. Vedroerende det foerste kommer jeg til at taenke paa hvilken eller hvilke udskiftninger der mon har tippet balancen, hvis man antager at vi havde praesteret vaesentligt bedre i staerkeste opstilling (lidt var vi nok faldet i niveau alligevel pga kampens betydning for de to hold). Jeg taenker ideen var at man med en central midtbane der var staerk defensivt, Guira som mest defensiv og Hvidt og Stage mere begge veje, i stedet kunne give kanterne lidt friere toejler til at taenke offensivt. Det lykkedes vel tildels for Sana, der ikke laa saa defensivt som ofte set, mens man ikke saa meget til Toutouh. Han havde en noget svagere back bag sig - i sammenligning med Hoejer - men Anbo gjorde det fornuftigt og det virkede ikke som grunden til at stort set alt gik over venstre side.

Hvidt havde vist heller ikke en super kamp og naar han nu laa der sammen med Guira og Stage burde betingelserne vel ellers vaere gode. Det er en svaer position, saa jeg tror egentlig bare det betyder han skal have nogle flere indhop foer det bliver stabilt. Oppe foran havde Ammitzboel det ogsaa lidt svaert, men det er svaert at vurdere hvor meget der er egne evner og hvor meget der er manglende hjaelp, men det er logisk han er en del efter PM. Han er nok heller ikke en der er helt klar til at vaere foerstereserve.

Man kan nok godt sige at de rutinerede ogsaa svigtede lidt, det var ikke kun de unge der faldt igennem (selvom alle har brug for at medspillerne goer dem bedre). Det er lidt svaert at sige hvor meget det havde gjort for Hvidt hvis Mortensen havde spillet eller for Ammitzboel hvis Amini havde spillet, men jeg synes det er et relevant spoergsmaal om det havde vaeret bedre for deres udvikling og det de hver isaer havde faaet ud af kampen hvis der var blevet sparet lidt faerre spillere omkring dem.

Det er ogsaa relevant at spoerge om vi ikke langsigtet havde mere glaede af at oeve os i en kamp hvor der ikke er taget saa meget af toppen af niveauet. Jeg tror saadan set ogsaa DN havde planlagt det saadan at vi baade kunne spare nogle spillere og praestere godt - men hvis det var forventningen er det jo ogsaa rimeligt at kritisere at det ikke helt lykkedes.

Vedroerende det sidste var jeg ogsaa inde paa det tidligere: vi skylder hjemmepublikummet noget og vil langsigtet have stor glaede af at traekke flere derud og goere hjemmebanen til et sted modstanderne maa forvente at tabe. Der er mange fordele ved at vinde, ogsaa de kampe man ikke absolut skal vinde. Det gik saa ogsaa - og naa ja, jeg har det nok ogsaa lidt saadan at resultatet med tiden betyder mere for vurderingen af kampen - men det var altsaa ikke ret godt det meste af kampen, selvom der er flere (ogsaa gode) forklaringer paa hvorfor.

Svar #70
Og ift Bundu, så stod DN bagefter og sagde at hvis Bundu kan passe sin træning og liv ved siden af fodbolden, så har AGF en topspiller, men hvis man ikke gør det, så nytter det ikke noget. Intervieweren ignorerede svaret fuldstændigt, og spurgte ikke ind til det. Ærgerligt for ham, godt for Bundu og AGF(!?). Der var klart en historie der som jeg vurderer det.
Den undrede ogsaa mig! Vi laeser nogle gange for meget mellem linjerne, men det loed som om Bundu manglede noget udenfor banen. Det er sikkert ikke noget slemt han goer eller ikke goer, men maaske har det noget indflydelse paa hans form og skader og forhaabentlig er det saa noget man arbejder paa at forbedre. Hans svenske storebror maa hanke lidt op i ham hvis det er det der skal til :)

Svar #71
Men hvis de scorer på deres chancer, så vinder vi jo ikke den kamp.
Nu plukker jeg lige lidt, men lige præcis denne sætning er for mig symptomet på hvad der er nyt i AGF. Vi skal ikke mange år tilbage, hvor vi mod alle hold, undtaget de traditionelle top 4 (tre gange FC plastik og BIF), skabte flere chancer end vores modstandere og alligevel tabte. Dengang sang vi sangen om at score på sine chancer, skarpheden i begge felter og marginalernes tragredie. Den synger de andre nu. DN er reelt den første træner i dette årtusinde, der har gjort AGF til et af de hold, der er skarpest i felterne. Det er ikke kun spillermaterialet. En del af spillerne var der også under Glen, hvor vi ikke på samme måde var markante i dén del af spillet. Det er påfaldende at et hold som SøE, som vi notorisk er blevet snydt af (i den forstand at de scorede på få chancer og vi brændte mange), nu skaber flere halve og hele chancer mod os, men vi scorer på dem vi skaber mod dem.

Bevares, det er ikke i hver kamp vi er så skarpe, OB og AaB kampene sidst i gruppespillet var krampagtigt og ikke videre skarpt, men overordnet set har vi virkelig rykket os på den front, og for mig at se er det måske det vigtigste skridt overhovedet. Kan vi notorisk slå bund 4-6 på skarphed, så er top 6 pludselig kun få gode præstationer mod top 4 og de direkte konkurrenter væk.

Svar #72
Kan vi notorisk slå bund 4-6 på skarphed, så er top 6 pludselig kun få gode præstationer mod top 4 og de direkte konkurrenter væk.
Det er helt klart en hjælp, at få krammet på SønderjyskE. Vi skal sådan set bare begynde at vinde nogle af vores kampe i grundspillet mod Randers og Horsens, så er vi ved at være der. To uafgjorte mod Vendsyssel har selvfølgelig heller ikke været godt nok. 

Svar #73
Jo mere den kommer på afstand, desto gladere bliver jeg for den kamp. Mod et SE-hold, der tydeligvis gik efter tre point, holder vi langt hen i kampen 1-1 med en start-11 med Anbo, Hvidt og Ammitzbøll, med Sana og Toutouh ude af position, uden Amini, Ankersen og Patrick, fortsat uden Backman og langt hen i kampen også uden en formstærk Bundu, der så endda vinder kampen for os med sin solopræstation. Det nummer vi havde vi ikke kunnet lave for bare et halvt år siden - eller ret mange gange i de seneste 25 år.

Svar #74
Jo mere den kommer på afstand, desto gladere bliver jeg for den kamp. Mod et SE-hold, der tydeligvis gik efter tre point, holder vi langt hen i kampen 1-1 med en start-11 med Anbo, Hvidt og Ammitzbøll, med Sana og Toutouh ude af position, uden Amini, Ankersen og Patrick, fortsat uden Backman og langt hen i kampen også uden en formstærk Bundu, der så endda vinder kampen for os med sin solopræstation. Det nummer vi havde vi ikke kunnet lave for bare et halvt år siden - eller ret mange gange i de seneste 25 år.
Resultatet er der vel ikke nogen der er utilfredse med herinde :o

Denne talemåde virker dog oplagt, da jeg syntes man skal se på helheden: En svale gør ingen sommer
talemåde ét eksempel på noget positivt medfører ikke nødvendigvis en generel bedring
Var denne kamp med til at udvikle holdet?

Jeg syntes du ser noget ensidigt på det ;) 3 point på kontoen, de unge fik spilletid og så klapper vi alle i hænderne - der er ikke nogen grund til at se på indholdet.

Man kunne også vende den om: Vi viste at vi ikke kunne dominere en kamp på hjemmebane, vi spillede elendigt, havde få spillere der skal spille de afgørende kampe offensivt, havde færrest chancer og vi scorer et tilfældigt mål til 2-1 i sidste øjeblik.

Svar #75
Jeg tror heller ikke, at det var hensigten.

Men vi havde nogle knægte med fra start, som fik prøvet den svære øvelse at spille en superligakamp foran eget publikum. Jeg har meget svært ved at forestille mig et bedre tidspunkt at gøre det på. Det var samtidig ret forventeligt, at der ville komme en reaktion ovenpå, at vi havde reddet os, så jeg ville klart have gjort det samme i Davids sted.

Svar #76
Vi viste bredde og faldt ikke igennem med tre unge i start-11 plus andre ændringer og eksperimenter. Den robusthed er der da værdi i, også selvom det ikke var kønt og selvom det var gået galt uden primært Grabara og sekundært Stage.

Svar #77

Men vi havde nogle knægte med fra start, som fik prøvet den svære øvelse at spille en superligakamp foran eget publikum. Jeg har meget svært ved at forestille mig et bedre tidspunkt at gøre det på. Det var samtidig ret forventeligt, at der ville komme en reaktion ovenpå, at vi havde reddet os, så jeg ville klart have gjort det samme i Davids sted.
Hvidt fik ca. hævet sin spilletid i superligaen med 25% og Anbo og Ammitzbøll fik den vel fordoblet. Svært at tro det ikke er med til at udvikle dem og give dem appetit på mere. Især mod en fysisk hård modstander som Sønderjyske vil jeg mene de lærer en del om hvad der kræves. Derudover fik vi svar på hvor langt Toutouh er fra sin gamle form (dvs. pænt langt væk) og at Sana godt kan bruges på kanten. Så jeg vil mene vi både fik udviklet lidt på holdet og fik nogle svar ift. andre spillere.

At DN skulle have stillet i stærkeste opstilling med slidte spillere bare for at please publikum, synes jeg i hvert fald ikke der er nogen der ville have haft gavn af.

Svar #78

Det var sikkert ikke DN's hensigt og det syntes jeg er forkert. Vi taler om et hold i bunden af superligaen som har svært ved at dominere kampe og vinde over nogle af de "lette" modstandere - den del ville jeg langt hellere have trænet i.

Det er fint at spille med et par unge spillere men når man skifter halvdelen af holdet og langt størstedelen på den offensive del af banen, så må det blive begrænset hvad holdet (og de unge) rent faktisk får ud af det. Nå men det bliver vi ikke enige om og jeg har jo skrevet at vinderen altid har ret - så DN får ret i denne. Jeg håber så blot at spilletiden til de unge virker på den lange bane selvom jeg hellere havde set dem blive indlemmet på et hold i balance og ikke et der blev presset bagud.

Simple Audio Video Embedder