Spring til hovedindholdet
Emne: Anklage - AGF hacekde Aab inden skæbnekamp (Læst 6713 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Anklage - AGF hacekde Aab inden skæbnekamp

Svar #50
Jakob Nielsens tolkning: Jacob Nielsen om AaB-sag: Vores egen konti

Det er ikke en hacker-sag. Der er en AGF-konto, der er blevet anvendt af en AaB-medarbejder, og det er et ungdomssystem, vi bruger.

Jeg kan sige, at det er vores egne konti, og der ligger nogle AaB-dødbolde. PC har undersøgt sagen, og der har ikke været anvendelse af de dødbolde.

Svar #51
Hvorfor er der ikke nogen der spørger til hvorfor AaB har logget ind på en GF-konto og hvad de har brugt det til?

Svar #53
Hvem har så kontaktet EB ? Btw, two thumbs up til JNs kommentar vedr. EB troværdighed. 
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #54
Btw, two thumbs up til JNs kommentar vedr. EB troværdighed.
Ja den er sgu spids - nu håber jeg så bare at vi rent faktisk har rent mel i posen. Hvis der har været det mindste urene trav og JN har været vidende, så kommer dén bemærkning tilbage og bider ham stenhårdt i r*ven...
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #55
Hmm.... AAB har vist en noget anden version af sagen Vild udvikling: AGF angriber AaB efter spionage – Ekstra Bladet
Ekstra Bladets informationer peger mod, at AGF udnyttede adgangen til AaB’s optegnelser over dødbolde i dagevis, formentlig en hel uge, før kampen mod AaB i grundspillets sidste runde.

Adgangen blev etableret gennem en konto relateret til klubbens tidligere assistenttræner Allan K. Jepsen, som efter nytår rykkede til AaB.

Aktiv handling
Som Sideline er bygget op, så kræver det en aktiv handling at få adgang til data på den måde.

Svar #56
Det er vel lige lovlig meget at konkludere at Aab mener noget andet sålænge at de ikke har sagt noget. eb er vel næppe et sandhedsvidne, heller ikke i denne sag...

JN siger vel flere ting på det direkte interview i XL hvor han putter sig selv i galgen, hvis det viser sig ikke at være sandt.
Så indtil videre må vi antage at det er AGFs ungdomshold der har kontoen, og det var AKJ og Ramon der havde den sammen, og hvis det er tilfældet, så kan det vel "kun" være et spørgsmål om GF skulle have kontaktet Aab/AKJ med det samme de så den.

Om det er AKJ der er kommet til at bruge det forkerte login, eller om det er i selve programmet der er en fejl, det er svært at spå om, men det må være de to mest realistiske scenarier lige nu, medmindre JN lyver

Svar #57
Der er mange ubesvarede spørgsmål her, men jeg vælger foreløbig at tro på JN for han er nok godt klar over hvad han risikerer hvis han stillede sig op og løj, men det ville også bare være nogle mærkelige ting at sige så.

Jeg vil stadig meget gerne vide hvordan Sideline fungerer, der er lidt divergerende udmeldinger omkring det og det er selvsagt lidt mærkeligt hvis klubbens data er forsvundet. Er det et fælles login man bruger eller et personligt til samme system? Man kunne forestille sig der både et en fælles del og noget under ens egen profil og Ramonn har måske lidt tilfældigt opdaget det AKJ har lagt ind, fx ved den dag at have brugt en computer med AKJ’s gamle password i hukommelsen. Man kan vel se hvilket login der er blevet brugt fra ‘en adresse i Århus-omtådet’ og hvor mange gange? I så fald er det altså interessant om profilen hedder Allan K Jepsen eller noget generisk.

Hvem har så slettet data? Det kunne være AKJ som egentlig bare ville fjerne sit eget, men taget alt med han har indført i systemet. Han kan jo så også stå til både en fyreseddel og en politianmeldelse, hvis han tilsvarende har luret på AGF’s data i ungdomsafdelingen og efterfølgende slettet data der tilhører AGF. Normalt tilhører det arbejde, altså også de data man indfører, mens man arbejder et sted jo den virksomhed og det vil være ulovligt at slette. I så fald er det dog igen også interessant om profilen naturligt virker personlig - sådan må AKJ vel have opfattet den - og hvor meget data der automatisk bliver delt. Det giver vel mest mening at data er delt i ungdomsafdelingen.

Der er lidt videopræsentationer af nye features her, men dem jeg lige har set forklarer det ikke rigtig. Der kommer nok noget mere frem snart.

Svar #58
“Er det et fælles login man bruger eller et personligt til samme system?“
Nå, faktisk fortæller JN jo at det er et fælles login. Men det er lidt mærkeligt hvis Dennis Ramonn pludselig skulle falde over det, han har jo kendt det, men åbenbart ikke brugt det ret meget? Eller mener JN at Ramonn faldt over de oplysninger fra AaB inde på kontoen?

- Allan K. Jepsen, som har været ansat i en årrække som ungdomstræner her i AGF, har delt en bruger med vores U17-træner, Dennis Ramonn. Det er de fuldt bevidste om begge.

- Dagen før kampen mod AaB i sidste runde af grundspillet faldt Dennis Ramonn over kontoen, da han skulle forberede sin egen ungdomskamp. Han gik ind i vores eget system, og hvordan AaB's dødbolde lå derinde, kan jeg ikke svare på.

Svar #59
“Er det et fælles login man bruger eller et personligt til samme system?“
Nå, faktisk fortæller JN jo at det er et fælles login. Men det er lidt mærkeligt hvis Dennis Ramonn pludselig skulle falde over det, han har jo kendt det, men åbenbart ikke brugt det ret meget? Eller mener JN at Ramonn faldt over de oplysninger fra AaB inde på kontoen?

- Allan K. Jepsen, som har været ansat i en årrække som ungdomstræner her i AGF, har delt en bruger med vores U17-træner, Dennis Ramonn. Det er de fuldt bevidste om begge.

- Dagen før kampen mod AaB i sidste runde af grundspillet faldt Dennis Ramonn over kontoen, da han skulle forberede sin egen ungdomskamp. Han gik ind i vores eget system, og hvordan AaB's dødbolde lå derinde, kan jeg ikke svare på.
Det kunne så være forklaret med at det var en fejl AKJ lavede hvor han havde troede han var inde på Aabs side, og lagt det ind på GFs side...
Umiddelbart er sådanne dødboldssituationer også afhængig af hvem man møder, så det giver vel god mening at det er blevet lagt ind i systemet op til GF kampen, og det er vel ikke givet at det er et system Ramon logger ind på hver dag...

Men ja ville være rart at høre hvad nordjyderne siger i denne sag, fremfor eb der gang på gang tolker hvad de mener Aab mener...

Svar #60
https://stiften.dk/artikel/568538

Jeg synes det ser mere og mere skidt ud for AGF, det her. Jeg var kortvarigt positiv efter interviewet med Jakob Nielsen i går, men jeg tror han enten har været dårligt briefet om situationen, har talt mod bedrevidende, eller er blevet stukket en plade af en ungdomstræner, der ikke vil indrømme, at han har haft fingrene nede i småkagedåsen, fordi han godt ved, at den er helt gal. De prøver at spille dumme, men jeg er bange for at det ikke lykkes dem.

Hvis det forholder sig som Stiften skriver: At AGF ved en fejl har fået tilsendt login til AaBs konto og man derefter ti gange har logget ind uden at sige noget, så er det stærkt kritisabelt og så MÅ der ruller hoveder. Og der kommer til at rulle mere end et.

Svar #61
Vi er jo nødt til at afvente flere informationer, før vi kan begynde at anklage nogen. Men U-17 træneren Dennis Ramon kan da godt komme i klemme her. Måske også derfor at JN nævnte ham med navn, i forhold til at "AGF" har set AaBs data.

Indtil videre tales der jo om en delt konto, hvilket kan harmonere med at JN siger, at man ikke længere kan komme til sine data. Allan K. har vel fundet ud af at skifte password? Eller SideLine har lukket kontoen midlertidigt ned. Det stemmer ikke helt med at det skulle være en AaB-konto.

Svar #62
https://stiften.dk/artikel/568538

Jeg synes det ser mere og mere skidt ud for AGF, det her. Jeg var kortvarigt positiv efter interviewet med Jakob Nielsen i går, men jeg tror han enten har været dårligt briefet om situationen, har talt mod bedrevidende, eller er blevet stukket en plade af en ungdomstræner, der ikke vil indrømme, at han har haft fingrene nede i småkagedåsen, fordi han godt ved, at den er helt gal. De prøver at spille dumme, men jeg er bange for at det ikke lykkes dem.

Hvis det forholder sig som Stiften skriver: At AGF ved en fejl har fået tilsendt login til AaBs konto og man derefter ti gange har logget ind uden at sige noget, så er det stærkt kritisabelt og så MÅ der ruller hoveder. Og der kommer til at rulle mere end et.

Dennis Ramonn kan vel godt have logget ind på kontoen mange gange som del af sit arbejde, men først til sidst have set, at Allan K stadig brugte den til sine data og dødboldsmønstre. Hvis AGF ejede kontoen, eller Ramonn opfattede kontoen som tilhørende AGFs U-afdeling, er antallet af logins jo intetsigende-

Svar #63
Dennis Ramonn kan vel godt have logget ind på kontoen mange gange som del af sit arbejde, men først til sidst have set, at Allan K stadig brugte den til sine data og dødboldsmønstre. Hvis AGF ejede kontoen, eller Ramonn opfattede kontoen som tilhørende AGFs U-afdeling, er antallet af logins jo intetsigende-

I følge jan Schouby er det ikke data, der har ligget inde på kontoen. Der er tale om et link eller en fil, som ved en fejl er tilsendt AGF, og som har givet adgang til AaBs data. Det kan AGF i sagens natur ikke lastes for. Men hvis det kan bevises, at man eksempelvis 10 gange over en periode på en uge har klikket på det link fra AGF uden at give lyd til AaB, så synes jeg man har en meget dårlig sag.

Jeg forestiller mig at Allan K har glemt at ændre sin kontaktmail, har bestilt et udtræk eller lignende, og det er så sendt fra systemet til hans gamle AGF-adresse, som Dennis Ramon også har adgang til (måske er det en generel AGF Ungdoms-e-mail).

Svar #64
I teorien kan det også være AaB, der har "plantet" det her, for at have haft noget back up, hvis det glippede.

Det er også ret nemt at gøre.

I den moderne verden, er offeret altid dem der anklager den anden først. Så det kan i ligeså høj grad være AaB har udnyttet situationen til at smække det helt ud af proportioner, for at fjerne fokus fra deres ligeså elendige sæson

Svar #65
I følge jan Schouby er det ikke data, der har ligget inde på kontoen. Der er tale om et link eller en fil, som ved en fejl er tilsendt AGF, og som har givet adgang til AaBs data. Det kan AGF i sagens natur ikke lastes for. Men hvis det kan bevises, at man eksempelvis 10 gange over en periode på en uge har klikket på det link fra AGF uden at give lyd til AaB, så synes jeg man har en meget dårlig sag.

Jeg forestiller mig at Allan K har glemt at ændre sin kontaktmail, har bestilt et udtræk eller lignende, og det er så sendt fra systemet til hans gamle AGF-adresse, som Dennis Ramon også har adgang til (måske er det en generel AGF Ungdoms-e-mail).

Det stemmer bare ikke overens med påstanden om en IP-logning, at de skulle have tilsendt en fil. Hvis der er IP-logget noget, har det været noget, der skal tilgås ved at logge ind i systemet (via en browser?) - og så har det været i AGFs u-afdelings system.

Svar #66
Det stemmer bare ikke overens med påstanden om en IP-logning, at de skulle have tilsendt en fil. Hvis der er IP-logget noget, har det været noget, der skal tilgås ved at logge ind i systemet (via en browser?) - og så har det været i AGFs u-afdelings system.
God pointe. Men hvis det er et link, kunne det være tilfældet.
Anyways, det er virkelig svært at finde hoved og hale i, når man ikke kender systemet. Stiften eller EB burde lave en fakta-artikel, hvor de gennemgår Sideline og skitserer, hvad de mener AGF konkret har gjort. Men det er som om de ikke selv er helt sikre på det endnu, og derfor lader den artikel vente på sig. På den måde fremstår det som noget gætværk fra EB og Stiften. Muligvis kvalificeret gætværk efter snak med troværdige kilder, men immervæk stadig på et meget tidligt stadie og et løst grundlag.

Svar #67

Det er en lidt underlig artikel i Stiften, hvor det meste forekommer at være skrevet tidligt i går - så de skriver bl.a. “Ekstra Bladet bringer i dag en historie med overskriften "Voldsom anklage: AGF hackede AaB før gyserkamp", hvilket var i går, og at hverken direktør eller sportsdirektør ville udtale sig ifb. med kampen i går, hvilket jo er forkert. Stiften har skullet brygge noget sammen til dagens avis uden at have så meget nyt, men det er lidt ufint for det fremstiller det endnu værre end det er. Det ser ellers slemt nok ud.

Det nye er vist den her passage:

Ifølge avisens oplysninger sendte udbyderen af programmet for nogen tid siden ved en fejl en mail med adgang til oplysninger om AaB til AGF-kontoen. En af Allan K. Jepsens tidligere tætte samarbejdspartnere, der fortsat er ansat i AGF, havde stadig adgang til kontoen. Og da han modtog beskeden fra udbyderen, kunne han tilsyneladende ikke stå for fristelsen. I hvert fald åbnede han informationen om AaB.

Det er lidt uklart formuleret - AGF fik tilsendt oplysninger om adgang til oplysninger, men Ramonn havde “stadig” adgang, altså han havde også adgang før. Igen ville det gavne at vide hvordan Sideline fungerer - er det noget med at man via vores system har kunnet åbne en privat del? Det lyder som et risikabelt system, men måske er den ‘private’ del stadig ejet af AGF, der er bare et login og AKJ har stadig benyttet det. Det kan også være Sideline har sammenkørt nogle oplysninger og så er det interessant om AaB også har haft adgang til noget af vores. Vi må snart høre fra Sideline om de har behandlet data uforsvarligt og hvad der så er sket med det der tilhører os.

Ifht. om man i AGF har logget ind mange gange, er det selvfølgelig væsentlig om det er et specifikt sted man ikke burde være eller om der er tale om generelle logins i eget system og ikke siger noget om hvad man har set før lørdag. Bor AKJ stadig i Århus? Det vil selvfølgelig være helt latterligt hvis der bare er tale om logins han har foretaget hjemmefra.

Det virker helt vildt usandsynligt for mig at JN ville stille sig op og sige det er en AGF-konto hvis det ikke er tilfældet. Hvis det ikke passer, men var baseret på noget han fik at vide i går, står vedkommende til en fyreseddel. Det er nok mere sandsynligt at nogle oplysninger er endt i vores system. Dermed er det ikke hacking, men vi skal have opklaret om man har benyttet et password man ikke burde kende og hvem, hvornår og i hvilket omfang man har haft adgang. Det kan jo også være rigtigt at man ikke benyttede viden om dødbolde op til den kamp, men at man har siddet og studeret alle mulige andre informationer. Det ligner stadig et moralsk problem og der kan rulle hoveder flere steder i organisationen, og det kan koste JN jobbet hvis det fx ikke passede at man opdagede det lørdag inden kampen hvor han sagde han var tilstede.

Svar #68
Schouby på twitter for et øjeblik siden:

"Jeg skal garantere dig, at hvis beviserne og kilderne talte til AGFs fordel, så ville jeg vælge den vinkel. Men jeg kan ikke gøre det, når ALT taler for det modsatte. Jeg kan jo desværre ikke nævne kilderne, men de er mange og endnu er det kun Jacob, der taler til fordel for AGF"

Jeg er fortsat stærkt bekymret for, at historien fra ende til anden er sand og at en eller flere i AGF står foran en fyreseddel.

Svar #69
Det er klart det er en møg sag. Dog synes jeg ikke selv den er så slem. Altså det har jo ikke haft betydning. DBU siger jo også de følger med, men at dt ikke får konsekvenser.

I min optik lidt en storm i et glas vand, hvor Shouby endny engang kan AGF bashe. Han ynglingsdisciplin. Men det er selvfølgelig dumt af AGF ikke bare at have noget på skrift, hvor man har gjort AaB opmærksom på man har disse oplysninger. Så havde der ikke været en sag.

Savner at AGF nogle gange ikke er mere "FCM'ske", og sørger for at potentielle sager aldrig bliver til en sag. Her er vi stadig vildt uprofesionelle.

Det er lidt for meget "går den så går den" over det. Det her kan jo være en vildt lille sag, der hurtig bliver principiel og dermed stor, og i sidste ende kan koste jobs højt i AGF.

Nu må vi se.

Svar #70

Der kan jo være sendt et link til en rapport, som ligger i sidelinje. Ved klik på linket kan IP adressen logges. Det vil også været ret nemt i access logs hos sidelinje at dokumentere, hvor mange gange linket er anvendt, hvornår og fra hvilke IP adresser. Hvis nogen i AGF har husket forkert om antallet af gange de har trykket på linket, så er der et problem.

Det er dog stadig ikke hacking i nogen som helst betydning af ordet, og de har kun haft adgang til den rapport, som AaB eller sidelinje fejlagtigt har sendt til AGF.

Svar #71

"Jeg skal garantere dig, at hvis beviserne og kilderne talte til AGFs fordel, så ville jeg vælge den vinkel. Men jeg kan ikke gøre det, når ALT taler for det modsatte. Jeg kan jo desværre ikke nævne kilderne, men de er mange og endnu er det kun Jacob, der taler til fordel for AGF"

Jeg er fortsat stærkt bekymret for, at historien fra ende til anden er sand og at en eller flere i AGF står foran en fyreseddel.

Jeg har det paa samme maade og det skulle selvfoelgelig ikke overraske hvis reaktionen ender med at goere det vaerre for dem selv. Det maa dog stadig vaere kilder mere end beviser Schouby sidder med, han har ikke fremlagt nogen beviser og burde kunne sige mere hvis han havde den slags. Hvis han har beviser som IP-logging maa det vel vaere fra er sted der ikke er beskyttet som kilde. Kilder er dog sikkert ogsaa nok, normalt gaar de ikke ud paa den maade uden at foele sig sikre. Det er saa bare stadig underligt hvis JN vil saette sin egen trovaerdighed ind paa at afvise det paa den maade, hvis han faktisk ved noget andet.

Svar #72
Det er klart det er en møg sag. Dog synes jeg ikke selv den er så slem. Altså det har jo ikke haft betydning. DBU siger jo også de følger med, men at dt ikke får konsekvenser.

I min optik lidt en storm i et glas vand, hvor Shouby endny engang kan AGF bashe. Han ynglingsdisciplin. Men det er selvfølgelig dumt af AGF ikke bare at have noget på skrift, hvor man har gjort AaB opmærksom på man har disse oplysninger. Så havde der ikke været en sag.

Savner at AGF nogle gange ikke er mere "FCM'ske", og sørger for at potentielle sager aldrig bliver til en sag. Her er vi stadig vildt uprofesionelle.

Det er lidt for meget "går den så går den" over det. Det her kan jo være en vildt lille sag, der hurtig bliver principiel og dermed stor, og i sidste ende kan koste jobs højt i AGF.

Nu må vi se.
Det er uendeligt meget nemmere i FCM, men det er ogsaa lidt tidligt at sige om man har reageret forkert. Hvis man har hacket sig ind et sted eller gjort noget meget moralsk forkert er det jo det der er det stoerste problem og man skulle have lagt sig fladt ned i stedet for maaske at goere det vaerre, men det er ikke sikkert det flytter meget paa konsekvenserne. Dette er ikke saa meget pressehaandteringen der er problemet hvis man har gjort noget uloligt. Hvis det er noget mindre end det eller ligefrem en storm i et glas vand er det sikkert fornuftigt nok at finde ud af hvordan det haenger sammen inden man melder noget ud og det er jo heller ikke sikkert man selv kender alle detaljerne endnu.

Svar #73

Der kan jo være sendt et link til en rapport, som ligger i sidelinje. Ved klik på linket kan IP adressen logges. Det vil også været ret nemt i access logs hos sidelinje at dokumentere, hvor mange gange linket er anvendt, hvornår og fra hvilke IP adresser. Hvis nogen i AGF har husket forkert om antallet af gange de har trykket på linket, så er der et problem.

Det er dog stadig ikke hacking i nogen som helst betydning af ordet, og de har kun haft adgang til den rapport, som AaB eller sidelinje fejlagtigt har sendt til AGF.
Det kunne give en del mening og rapporten kan vel ogsaa have haft et password som stod i emailen? Hvis det saa skal vaere rigtigt at man har studeret flere ting gennem et stykke tid, men foerst set noget omkring doedbolde om loerdagen, maa det vaere flere links der er sendt eller informationer der er blevet opdateret. Rapporten/rapporterne maa dog have vaeret gemt i AGF's system hvis man alene har kigget der, men det kan jo vaere AKJ laver et udtraek der er sat op til automatisk at blive delt. Det forklarer saa ikke hvad der er sket med AGF's data. Vi skal have Sideline paa banen her (en lidt sjov saetning i fodboldsammenhaeng :) )

Svar #75

Jeg har det paa samme maade og det skulle selvfoelgelig ikke overraske hvis reaktionen ender med at goere det vaerre for dem selv. Det maa dog stadig vaere kilder mere end beviser Schouby sidder med, han har ikke fremlagt nogen beviser og burde kunne sige mere hvis han havde den slags. Hvis han har beviser som IP-logging maa det vel vaere fra er sted der ikke er beskyttet som kilde. Kilder er dog sikkert ogsaa nok, normalt gaar de ikke ud paa den maade uden at foele sig sikre. Det er saa bare stadig underligt hvis JN vil saette sin egen trovaerdighed ind paa at afvise det paa den maade, hvis han faktisk ved noget andet.
Grunden til at alle Schoubys kilder taler AGF imod kunne jo også være, at det kun er AAB-siden der taler med ham. AGF vinder på nuværende tidspunkt ikke meget ved at tale med journalisterne. Så hellere få klarlagt fakta endeligt med AAB og firmaet bag portalen inden man melder mere ud en det JN sagde i går. Og når det sker skal det gerne være veldokumenteret, så man ikke åbner nye flanker som journalisterne kan mæske sig i.

Svar #76
Stiften eller EB burde lave en fakta-artikel

Tak for den. Det var sgu dagens griner! I hvert fald, hvis det er sportsredaktionerne der skal stå bag sådan en artikel. Historien opstår fordi Ekstrabladet hører om at en træner i AGF har gjort sig morsom over at han kan se AaBs data og at nogen i AGF har gjort AaB opmærksom på det. Derefter har EB og i slipstrømmen Stiften skrevet adskillige usammenhængende, ikke-tekniske artikler, hvor AGF er gjort til en flok hackere.

Min fornemmelse, ud fra de ting JN har udtalt, siger mig at Allan K. stadig har arbejdet på en konto der er oprettet og betalt af AGF. Dette kan blive det springende punkt. Det kunne så også lyde som om Allan K. måske HAR skiftet password, men at AGF har modtaget logininformationerne til systemet fra SideLine, hvilket de som ejer af kontoen har ret til. Herfra skal der sikkert bores videre i sagen, på et moralsk plan.

Svar #77
Noget helt andet, som det kunne være virkelig interessant snart at få afklaring på: Hvorfra har Stiften og EB sin viden om, at AGF skulle have udnyttet sin adgang til AaBs data mindst 10 gange? Jeg ser umiddelbart tre muligheder:

1. En person fra AaB.
Men Klaus Egelund har kategorisk afvist, at AaB har beskyldt AGF for noget. De har ikke kommenteret sagen overhovedet i følge ham. Men skulle det alligevel være tilfældet, så er det da også helt gak at basere en artikel på anonyme beskyldninger fra én part mod en anden.

2. Sideline.
Men det håber jeg da virkelig ikke for dem. De har i forvejen pikken langt nede i postkassen ved at have sendt en mail til AGF ved en fejl (hvis den del er sand). Hvis de så ydermere skulle have udtalt sig til en avis om indhold af logfiler og IP-adresser i noget, der meget vel kan blive til en politisag, så ser det for alvor skidt ud for dem. Det tror jeg simpelthen ikke på.

3. En kilde internt i AGF.
Nok det mest sandsynlige. Og her kan man så synes det er bekymrende, at der findes folk i AGF, som er villige til at snakke med pressen om den slags, men vedkommende kan jo synes det er så moralsk forkasteligt, hvad der er foregået, at man ikke vil have det siddende på egen samvittighed, og derfor vælger at pippe om det.

Men jeg gad helt generelt godt vide, hvordan de to herrer kildenetværk i og omkring AGF fungerer. Har de faste personer, som de ringer til, når de lige skal have noget insiderviden, eller er det en kontakt som opstår fra gang til gang, fordi nogen i AGF har trang til at snakke?

Svar #78
Stiften eller EB burde lave en fakta-artikel

Tak for den. Det var sgu dagens griner! I hvert fald, hvis det er sportsredaktionerne der skal stå bag sådan en artikel. Historien opstår fordi Ekstrabladet hører om at en træner i AGF har gjort sig morsom over at han kan se AaBs data og at nogen i AGF har gjort AaB opmærksom på det. Derefter har EB og i slipstrømmen Stiften skrevet adskillige usammenhængende, ikke-tekniske artikler, hvor AGF er gjort til en flok hackere.

Min fornemmelse, ud fra de ting JN har udtalt, siger mig at Allan K. stadig har arbejdet på en konto der er oprettet og betalt af AGF. Dette kan blive det springende punkt. Det kunne så også lyde som om Allan K. måske HAR skiftet password, men at AGF har modtaget logininformationerne til systemet fra SideLine, hvilket de som ejer af kontoen har ret til. Herfra skal der sikkert bores videre i sagen, på et moralsk plan.

Ja, det lyder mest som om både AGF og AAB overhovedet ikke har haft styr på deres brugeradministration. Eller at det system man har brugt har fejl ift. den funktionalitet.

Uanset hvad er alle dog enige om, at AGF har haft adgang til AABs dødbolde og det er jo desværre nu umuligt, at dokumentere at man ikke har brugt det til noget. At de tilsyneladende har tilgået data'ene 10 gange synes jeg ikke i sig selv er inkriminerende, men det havde da været en bedre case, hvis det kun var 2-3 gange. Så uanset hvad kommer man nok til at virke som skurkende i denne historie, selvom det nok i lige så høj grad er AAB og Sideline der har fjumret rundt i det.

Svar #79
1. En person fra AaB.
Men Klaus Egelund har kategorisk afvist, at AaB har beskyldt AGF for noget. De har ikke kommenteret sagen overhovedet i følge ham. Men skulle det alligevel være tilfældet, så er det da også helt gak at basere en artikel på anonyme beskyldninger fra én part mod en anden.

Den person i AaB kan have vist EB/Stiften en logfil fra Sideline, som de har faaet udleveret da de ville tjekke om nogen har logget ind/aabnet et link. Det kan vaere det 'bevis' de har. Som Holmertz skriver er kilderne selvfoelgelig mere ensidige hvis de alene er i AaB.

Svar #80
Så lukkede begge klubber sagen:

AGF beklager sag om adgang til AaB-data - AGF Fodbold

Det må næsten betyde, at AaB på et eller andet plan erkender, at de også står med moralske tømmermænd, fordi de på deres side heller ikke har tippet AGF om, at de havde adgang til AGFs data.

Svar #81

Det må næsten betyde, at AaB på et eller andet plan erkender, at de også står med moralske tømmermænd, fordi de på deres side heller ikke har tippet AGF om, at de havde adgang til AGFs data.
 Det er i bund og grund meget godt landet. Det tager i hvert fald luften fuldstændigt ud af EB's historie. Og det lyder til at yderligere graven i det blot ville ydmyge parterne mere - dvs. afsløre at alle parter (inkl. Sideline) har været nogle amatører omkring håndtering af systemet. 

Svar #82

Tak for det! Og lad os så få strammet op på IT-sikkerheden fremadrettet.

Svar #83

Men de slipper fuldstaendig for at udtale sig. Det handler om AGF saa det vil pine visse medier at lade den ligge der, saa mon ikke det accepteres at AKJ intet vidste, mens vi brugte data lystigt? Det kan selvfoelgelig ogsaa vaere og eb/Stiften vil vel saa fremlaegge deres beviser. De skal stadig have placeret et moralsk ansvar. I den sammenhaeng kan det saa vaere vi finder ud af hvordan vores data forsvandt.

Vi maa se om den faar lov at lande her.

Svar #84
Det er i bund og grund meget godt landet. Det tager i hvert fald luften fuldstændigt ud af EB's historie. Og det lyder til at yderligere graven i det blot ville ydmyge parterne mere - dvs. afsløre at alle parter (inkl. Sideline) har været nogle amatører omkring håndtering af systemet.
Lige præcis. Jeg har selv været meget skeptisk og klar på at lade hoveder rulle, men det har været baseret på den totalt ensidige dækning fra både EB og Stiften. Det er faktisk fornuftigt landet, det her.

Svar #85
Det er i bund og grund meget godt landet. Det tager i hvert fald luften fuldstændigt ud af EB's historie. Og det lyder til at yderligere graven i det blot ville ydmyge parterne mere - dvs. afsløre at alle parter (inkl. Sideline) har været nogle amatører omkring håndtering af systemet.
Lige præcis. Jeg har selv været meget skeptisk og klar på at lade hoveder rulle, men det har været baseret på den totalt ensidige dækning fra både EB og Stiften. Det er faktisk fornuftigt landet, det her.

Man kan ALDRIG lade hoveder rulle i AGF-regi, når det er en Klaus Egelund-artikel. Manden, der oprettede brugeren Santa K. på Færstningen, for at kræve trænerfyringer og brugte de stakler i fangruppen, der hoppede med på vognen, som kilde til sine konstruerede artikler i EB.

Skulle han belære nogen om det moralske aspekt i noget som helst?!? HA!!!

/Exo

Svar #86
Jeg må indrømme, jeg er virkelig vred. Ikke over at sagen bliver belyst, det skal den og det er godt journalistisk arbejde, men jeg er fucking vred over, EB oprindelig vinkler sagen som en hacking historie uden helt åbenlyst at have belæg for det.

Det er uhæderligt at beskylde en virksomhed ovenikøbet en børsnoteret virksomhed for en ganske alvorlig forbrydelse.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #87
Jeg har længe, meget længe ikke benyttet EB eller BT.

Boykot EB.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #88

Boykot EB.

Jeg droppede faktisk BT for længe siden. Har vitterligt ikke savnet det. Kan være, at jeg skal prøve at holde mig til TV-2, DR og JP.

Svar #89

Boykot EB.

Jeg droppede faktisk BT for længe siden. Har vitterligt ikke savnet det. Kan være, at jeg skal prøve at holde mig til TV-2, DR og JP.
 Jeg synes faktisk at BT er blevet bedre igen efter de har fået Klæstrup ind som chefredaktør. Han har lidt af det niveau der har været savnet siden de mistede hele deres chefgruppe for nogle år siden og Morten Crone blev chef. De er stadig ikke på niveau med tidligere men dog et niveau eller to over EB.

Svar #90

Boykot EB.

Jeg synes faktisk at BT er blevet bedre igen efter de har fået Klæstrup ind som chefredaktør. Han har lidt af det niveau der har været savnet siden de mistede hele deres chefgruppe for nogle år siden og Morten Crone blev chef. De er stadig ikke på niveau med tidligere men dog et niveau eller to over EB.

Jeg blev træt af clickbait, og savner dem umiddelbart ikke.

Svar #91
Det er også problematisk med en overskrift som den her: AGF indrømmer: Beklager, AaB

Den kommer efter de har snakket om hacking i to dage og læseren må altså formode at AGF indrømmer det EB har beskyldt dem for: at have hacket AaB. Inde i artiklen har EB nu kun afsløret at de havde adgang til nogle data, men AGF indrømmer ingenting de hidtil har benægtet og beklager bare overfor AaB at de ikke gjorde dem opmærksom på at de havde adgang til nogle data. Data som de påstår ikke at have benyttet, mens AaB tilsvarende havde adgang hos AGF som de så påstår at have været uvidende om. Det er kritisabelt af AGF, men EB løb med en halv historie og det havde klædt dem at nævne at det var knap så dramatisk som de først påstod og valgt en anden overskrift.

Svar #92
Nå, men cirka et døgn efter, at Klaus Egelund på Twitter skrev:
Spionsagen AGF/AaB bliver en seriøs test for sportsjournalistisk barometerstand i Danmark i dag. Hvor mange medier har virkelig statur og vilje til at researche fakta - og hvor mange stikker bare mikrofonen frem og stiller sig tilfredse med skarpe, verbale udfald?

Så er status, at sagen er lukket af de tre implicerede parter.

For mig er Ekstra Bladet kommet værst ud af sagen og efterfølgende Sideline.

Egelund har så brugt dagen i dag på at fastholde, at der slet ikke har været noget galt med deres vinkling om "hacking", og det er alle andre, der er latterlige.

For mig har han mistet meget troværdighed. Han har været ude i en sag, hvor han ikke har kunnet bunde fagligt ved at anklage virksomheder for forbrydelser. Fatter ikke, at nogen på EB ikke har bidraget til at få styr på begreberne. Det er jo noget forbandet sjusk på trods af, at det jo var godt arbejde at finde sagen frem. Næste gang han/EB blæser ud med store overskrifter og drama, så ved man, at man lige skal vente 1-2 dage, før det kommer frem, hvad det i virkeligheden handler om.

Sideline - ja, super at have en underleverandører, der sender mails med følsomme data. Jeg håber da, at filen har indeholdt personfølsomme data og brud på GDPR.

Synes egentlig, at vi er kommet fint nok ud af det, da sagen er blevet lukket så godt, som den kunne sagen i betragtning. Og AaB...? Who cares?

Svar #93
Efter min mening fremstår EBs vinkling og beskyldninger som utroværdig.
Den her dækken over kilder fremfor at vise offentligheden beviserne bryder jeg mig ikke om.
Jeg synes det øvirker som et gratis los i løgposen fra EB til AGF når der ikke er fremsat bedre fakta og dokumentation end den sjask der lukkes ud fra Twitter konti og i netavisen.
Godt at klubberne og Sideline fik det lagt ned som de gjorde. 
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #94
Det er i bund og grund meget godt landet. Det tager i hvert fald luften fuldstændigt ud af EB's historie. Og det lyder til at yderligere graven i det blot ville ydmyge parterne mere - dvs. afsløre at alle parter (inkl. Sideline) har været nogle amatører omkring håndtering af systemet.

Man kan ALDRIG lade hoveder rulle i AGF-regi, når det er en Klaus Egelund-artikel. Manden, der oprettede brugeren Santa K. på Færstningen, for at kræve trænerfyringer og brugte de stakler i fangruppen, der hoppede med på vognen, som kilde til sine konstruerede artikler i EB.

/Exo

Du har ret. Jeg glemmer ind i mellem den sag. Den var jo grotesk ud over alle grænser.

Svar #95
Jeg er lidt blandet omkring det her.

EB får en historie om, at AGF er nogle snydepelse, der lurer i AaBs data. Den del af historien er vel egentlig reel nok, her når røgen har lagt sig. Ramonn har kigget i AaBs data, og har ikke straks ringet til Allan K Jepsen og informeret om problemet, og det skulle han nok ikke have gjort. Men det er ikke systematisk snyd, det er ikke hacking, og det er ikke organisationen AGF, der har kigget i data - det er en træner, der har fået et link med direkte adgang til AaB.

EB strammer så vinklingen og taler om haclking, datatyveri og industrispionage. Det er voldsomme anklager, som de ikke kan understøtte med andet end anonyme kilder, der helt sikkert ikke er første hånds kilder (tænker ikke Dennis Ramonn er kilden, men måske et par spillere, der har hørt Ramonn sige, at han har set AaBs dødbolde).

Så vi kan være sure over, at en tabloidavis er tabloid agtig og strammer overskrifterne, men de opfinder jo ikke historien ud af det fri, og livet er for kort til at være sur på at EB og BT er skod tabloid aviser..

Der hvor filmen knækker for mit vedkommende er, når Allan Olsen i sine kommentarer også efter at AaB har lagt låg på, dømmer AGF for dårlig moral, uden at kunne komme med mere præcis info. Hvis EB havde fået et link til AaBs transfershortlist, så havde de helt sikkert ikke ringet til Gaarde og sagt det. EB skal ikke prædike moral, når de selv er ryggesløse.

Svar #96
EB får en historie om, at AGF er nogle snydepelse, der lurer i AaBs data. Den del af historien er vel egentlig reel nok, her når røgen har lagt sig. Ramonn har kigget i AaBs data, og har ikke straks ringet til Allan K Jepsen og informeret om problemet, og det skulle han nok ikke have gjort. Men det er ikke systematisk snyd, det er ikke hacking, og det er ikke organisationen AGF, der har kigget i data - det er en træner, der har fået et link med direkte adgang til AaB.
EB vil aldrig indroemme hvis de har begaaet en fejl eller trukket den for langt og har al magten her, men det er egentlig bare et grundvilkaar for AGF som er som det altid har vaeret. I sidste ende fortjener de implicerede da ogsaa kritik - det er altsaa ikke kun Dennis Ramonn, det er i hoejere grad JN, der jo fandt ud af det om loerdagen og heller ikke reagerede. Det havde maaske vaeret bedre hvis man havde paastaaet man ikke ville sige noget fordi man troede AaB havde de samme informationer den anden vej, men udover at det havde vaeret det rigtige at goere har han altsaa ogsaa vaeret her laenge nok til at vide at netop i AGF er det 100% sikkert at det vil komme frem uden at man omvendt har faaet nogen fordel ud af det. Saa EB og Stiften er hvad de er, jeg er mere sur paa klubben, der fandme har at levere noget mere positivt end det her!

Jeg har ikke helt fundet ud af om Sideline eller AKJ har kompromitteret data. Jeg kom til at overveje en lignende taenkt situation, hvor en virksomhed faar fat i noget information fra en tidligere medarbejder der nu arbejder hos en konkurrent, pga lidt skoedeskloeshed og/eller en fejl i noget software eller hos en mailudbyder. Der boer man ogsaa goere den medarbejder opmaerksom paa det, men mon ikke de fleste alligevel ville taenke det var maerkeligt hvis den virksomhed ikke laeser de her informationer og kritikken primaert ville blive rettet mod dem der har kompromitteret data? Det er ikke for at undskylde AGF, men hvis Sideline har fucket up kan de da glaede sig over at AGF er voldsomt meget mere interessante end dem, den her historie maa jo i saa fald give nervoese traekninger hos alle deres kunder.

Svar #97
"EB vil aldrig indroemme hvis de har begaaet en fejl eller trukket den for langt og har al magten her, men det er egentlig bare et grundvilkaar for AGF som er som det altid har vaeret. I sidste ende fortjener de implicerede da ogsaa kritik - det er altsaa ikke kun Dennis Ramonn, det er i hoejere grad JN, der jo fandt ud af det om loerdagen og heller ikke reagerede."

Jeg snuppede en burger i dag - for Time Out har EB liggende. Allan Olsen er ude med det store skyts igen vedrørende JN's troværdighed - eller efter AO's opfattelse mangel på samme. Han skal partout beskytte sin medarbejders tirader om hacking, men det betyder naturligvis, at han lægger røgslør over visse fakta. Fx at AAB kendte sagen i tide til at kunne ændre dødboldsopstillinger. Altså mere end et døgn tidligere end kampens afvikling. Alligevel kontaktede de ikke AGF om sagen. Uanset om det blev opfattet som en systemfejl eller hacking, ville det vel være naturligt at kontakte AGFs ledelse, især når man formentlig vidste, at det var AKJ's tidligere tætte samarbejdspartner, der havde samme password som Jepsen. På grund af landskampspausen havde ledelsen i AAB, hvis den var underettet, oceaner af tid til at skabe dialog med AGF eller involvere DBU. Det gjorde man ikke!!! Jeg håber, at det var på et lavere plan, at man kendte til sagen. Hvis ledelsen var bekendt med tingenes tilstand, og efter lang tavshed involverede EB,. er det topmålet af unfair optræden overfor GF. Faktisk til -3, hvis vi står til et 00 i denne sag.  Hvis begge klubbers øverste ledelse er ført bag lyset af nogle ungdomsspillere/-trænere, håber jeg, at de sætter disse på porten. Case closed!

55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #98

/Exo

Du har ret. Jeg glemmer ind i mellem den sag. Den var jo grotesk ud over alle grænser.

Jeg har efterhånden hørt om den historie adskillige gange. Er der en af jer, der har lyst til at fortælle den i fuld længde?
Jeg tror på det.

Svar #99
Jeg ved heller ikke hvad der op eller ned i denne sag, men ved følgende:
EB bruger anonyme kilder og har fra artikel #1 taget antipati mod AGF. Man nævner unavngivne kilder, der alle siger, vi har brugt kontoen mod AaB op til 10 gange, men der er ingen beviser herfor. Man vælger blindt at skrive, at AaB er dengser og IKKE har kigget på AGF´s data, mens man antager/insinuerer/mener at vide, at AGF har siddet og spillet pik over deres fund.
Man mener ej heller, at AKJ har nogen part i denne sag, ja han er nærmest et offer, men man har ingen kommentarer fra AaB what so ever, og alt baseres dermed på en forudindtaget holdning til AGF (læs: negativ).
Det er beskæmmeligt at journalister og journalistik godkendes på sådan et tyndt grundlag i et ellers oplyst samfund. At Allan Olsen skal lege folkedomstolens moralske vogter skriger til himlen, og at man skal stole en tøddel på den underminerende Klaus Egelund, som åbenbart er aka Santa Klaus fra Fæstningen i forrige årti, er jo nærmest til grin.
EB og dets ansatte er i min optik en gang sensationsgangstere, der appelerer til social klasse 5 hvad angår intelligens. Faktum er - og det er med samme viden/sandhedsgrad som EB, AO og KE fremfører deres statements - at dette ALDRIG var en historie værd, havde det været med modsat fortegn, endsige en mindre klub end AGF eller BIF. FCK turde man garanteret ej røre ved.
Føj, siger jeg bare, for en gang luderhistorie med såkaldte anonyme kilder og min bare ... Og ja, AGF har også part i denne sag, men at give os mere end 1/3 af bladet er sygt. Giv den anden 1/3 til AaB og den sidste til AKJ.

Simple Audio Video Embedder