Spring til hovedindholdet
Emne: Anklage - AGF hacekde Aab inden skæbnekamp (Læst 6140 gange) forrige emne - næste emne

Anklage - AGF hacekde Aab inden skæbnekamp

Voldsom anklage: AGF hackede AaB før gyserkamp – Ekstra Bladet

Puha... det var noget af en anklage.

Op til gyserkampen AaB-AGF blev AaB-trænerens konto tjekket fra en adresse Aarhus.

Det blev nordjyderne opmærksomme på, da personer – formentlig spillere – fra AGF-lejren fortalte bekendte i AaB-truppen, at en træner hos De Hvide havde koketteret med, at aarhusianerne ’havde adgang til alle AaB’s dødbolde.’

Ps: Og vi har ikke engang 1 april endnu.....

Sv: Anklage - AGF hacekde Aab inden skæbnekamp

Svar #1
Det har bare at være løgn...

Shit en skandale, hvis det er rigtigt.

Svar #2
Det har bare at være løgn...

Shit en skandale, hvis det er rigtigt.
Det er dummere end dumt hvis det er sandt. Den slags skal man bare holde sig fra.

Svar #3
Hvis det ikke er en 1. april nar de har fået smidt online lidt for tidligt, så ryger der nok desværre mindst et hoved på den sag.

Svar #4
Spørgsmålet er hvilken betydning det vil få udover at der skal rulle hoveder.
Hvordan skal andre klubber nogensinde kunne stole på os igen?
Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Svar #5
Spørgsmålet er hvilken betydning det vil få udover at der skal rulle hoveder.
Hvordan skal andre klubber nogensinde kunne stole på os igen?

Uanset om det bare er uheldigt at det kom AGF i hænde, så kan sagen blive grum fordi man får den gennem pressen og ikke AGF selv, efter at have vendt det med Allan K/AaB.

Tænker nok "blot" at de sørger for at få givet nye passwords til ansatte som hentes i AGF.
Om det er direkte på kontoret at han har glemt at skifte/logge ud, og man kommer direkte ind i Allan Ks logger når man åbner fra AGFs computere, så er det en dum sag. Men det ville i sagens natur være langt værre såfremt man har "hacket" oplysninger man ikke har.

Det her er jo forsømmelse af Allan K også, såfremt han efterlod en arbejdscomputer logget ind, og bare fortsatte uden password-skift etc etc. Jeg vil sammenligne det med dengang min kæreste havde brugt min PC til at tjekke facebook, og jeg åbnede facebook, hvor hendes konto var den aktive på min PC. Jeg nåede da at se et par ting (ikke noget farligt) inden jeg loggede af, men opdagede det først efter lidt tid.

Så altså det hele handler jo om hvordan man gør med det info man fik skrabet sammen. AGF kunne jo have oplyst AaB om sagen. Den pågældende medarbejder kunne have holdt det for sig selv etc etc.. Sagen bliver mega træls af, at det meldes at en af trænerne (ikke nødvendigvis DN/Selles) har lavet sjov/fortalt til spillerne at man havde alle AaBs dødbolddata.

Svar #6
Det er også længe siden der har været en rigtig lortesag.
Vi var vel nærmest i underskud...
Hvis det ikke er en dårlig joke.
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #7
Kombinationen af Ekstrabladet, journalister i almindelighed og "IT-afsløringer", får mig til at tænke at det er en storm i et glas vand. Der er nok næppe tale om hacking.

Svar #8
Kombinationen af Ekstrabladet, journalister i almindelighed og "IT-afsløringer", får mig til at tænke at det er en storm i et glas vand. Der er nok næppe tale om hacking.
Rent juridisk er det hacking, hvis du uberettiget skaffer dig adgang til andres IT oplysninger/programmer (som f.eks. en cloud-løsning som det lyder til er tilfældet her), så overskriften er helt berettiget. Og sker det i erhvervssammenhæng, så er straffen op til 4 år fængsel. At det så sker fordi Allan K's kodeord og password stadig hænger i en computer hos AGF er sådan set ligegyldigt i den sammenhæng.

Så det er rent faktisk en pisse alvorlig sag og vedkommende bør blive smidt ud på røv og albuer. Problemet er jo så bare hvis det er David eller Seles og ikke en længere nede i hierakiet, for så er det jo en person klubben dårligt kan undvære.

Svar #9
Den milde version:
Allan K's brugernavn og password er gemt i google chrome. En træner (u-træner, assistent eller whatever) opdager det, prøver det af ud af nysgerrighed (så man IP-logges) og laver en joke om, at man har hacket Allan K. og fået alle hans planer.

Den vilde version:
Man har opdaget fejlen, logget ind gentagne gange og brugt den viden, man har opnået i forberedelsen til kampe (dvs min. Selles er involveret). I så fald er der tale om en mellemstor skandale.

Antallet af gange, en aarhusiansk IP-adresse er logget er med andre ord ret afgørende.

Svar #10
Jeg kan simpelthen ikke forestille mig, at nogle ville være så dumme
1) ikke at bruge en VPN, hvis der endelig skulle hackes
2) at joke med det bagefter

Jeg forestillet mig, at Allan K. har været logget ind på en af klubbens computere, og at en eller anden ansat har åbnet siden (evt. for selv at bruge den?), ser at den er logget ind på Allan K's bruger, hvorefter han logger ud, men joker efterfølgende med, at de kunne have haft alle deres taktikker.

Måske er det ønsketænkning, men jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at klubben bevidst har hacket hans bruger og trænet ud fra det.
En efterårsprofet uden lige - vinder af Optimismebarometerquizzen E2017 & E2018.

Svar #11

Jeg forestillet mig, at Allan K. har været logget ind på en af klubbens computere, og at en eller anden ansat har åbnet siden (evt. for selv at bruge den?), ser at den er logget ind på Allan K's bruger, hvorefter han logger ud, men joker efterfølgende med, at de kunne have haft alle deres taktikker.

Måske er det ønsketænkning, men jeg kan ikke i min vildeste fantasi forestille mig, at klubben bevidst har hacket hans bruger og trænet ud fra det.

Helt enig. Hvis man laver noget gedulgt, så taler man nok ikke for højt om det.

Svar #12

Så det er rent faktisk en pisse alvorlig sag og vedkommende bør blive smidt ud på røv og albuer. Problemet er jo så bare hvis det er David eller Seles og ikke en længere nede i hierakiet, for så er det jo en person klubben dårligt kan undvære.

I så fald må vi håbe at de ofrer en bonde til at påtage sig skylden.
Magter ikke et trænerskifte igen på hverken chef eller assistentsiden.

Svar #13
Der er også den vinkel, at Allan K. ikke har været "tvunget" til at skifte sit password etc, og muligvis derfor har beholdt alt det data han opbyggede på AGF i sin tid. Det ville også være uprofessionelt. Men hold nu kæft hvor magter min hjerne ikke at det skal komme aftenen til 1.april, så man skal se på et flammehav, hvor folk mangler noget at gøre grin med...

Uanset hvad der er op og ned, og hvor slemt det er, så må man fandme håbe at AGF lærer af det her. 
En i min omgangskreds blev fyret fra Legoland-admin(!)- og skulle forlade arbejdspladsen samme dag, og måtte aldrig komme tilbage. 

Og det var altsammen, fordi han arbejdede med Legolands-billet software som er styret af en Britisk virksomhed (merlin ent.). 
Så mon ikke det fører til en protokol, hvor medarbejdere som har arbejdet med AGF fra nu skal underskrive at de logger ud/overleverer data etc etc...

Svar #14
Håber virkelig ikke nogen har tiltusket sig adgang ved at gætte Allans password eller lignende.

Der er en sandsynlighed for at en ny medarbejder har fået hans gamle pc hvor han har været logget ind automatisk. Når det er sagt, så er placeringen af en IP-adresse ikke noget man kan udlade noget af. TDC's adresser udgår fra Aarhus eller København, 3's er København, Waoo er Horsens osv.

Så der må være anden info end blot placeringen siden de går ud med en så markant anklage. Det kan også være manglende IT viden, men det vil tiden nok vise.

Svar #15

Jeg håber virkelig også det er den situation der er tale om. Det er temmelig uskyldigt - modsat det andet scenarie, som er himmelråbende dumt og decideret ulovligt.

Man kan vel normalt også se, hvor længe der har været logget ind fra den pågældende IP-adresse (vil jeg tro). Er der tale om 5 minutter en enkelt gang er det jo helt klart det uskyldige scenarie der er tale om. Er det derimod gentagne logninger i ugen op til kampen er det virkelig, virkelig skidt.

Svar #16
Der er også den vinkel, at Allan K. ikke har været "tvunget" til at skifte sit password etc, og muligvis derfor har beholdt alt det data han opbyggede på AGF i sin tid. Det ville også være uprofessionelt. Men hold nu kæft hvor magter min hjerne ikke at det skal komme aftenen til 1.april, så man skal se på et flammehav, hvor folk mangler noget at gøre grin med...

Uanset hvad der er op og ned, og hvor slemt det er, så må man fandme håbe at AGF lærer af det her.
En i min omgangskreds blev fyret fra Legoland-admin(!)- og skulle forlade arbejdspladsen samme dag, og måtte aldrig komme tilbage.

Og det var altsammen, fordi han arbejdede med Legolands-billet software som er styret af en Britisk virksomhed (merlin ent.).
Så mon ikke det fører til en protokol, hvor medarbejdere som har arbejdet med AGF fra nu skal underskrive at de logger ud/overleverer data etc etc...

Der er helt klart flere komplicerede problemstillinger i sådan noget. Ekstrabladet er selvfølgelig kun interesseret i den version som alle (selv journalisten) kan forstå.

Punkt 1: Antager vi at Allan K. har sagt ja til at autogemme følsomme login-informationer på en ikke-privat computer, så har han for det første begået en kritisabel handling, mens han var ansat i AGF. 

Punkt 2: Jeg forstår ikke, hvordan man kan lave et stykke arbejde elektronisk for en arbejdsgiver og så bare få lov til at tage sin konto med alt det arbejde man har lavet (for sin løn) med til sin næste arbejdsgiver. Her er det selvfølgelig tydeligt, at vi ikke har med IT-kyndige folk at gøre. AGF bør som minimum fremover sørge for at deres ansatte logger ind med en firmakonto, som AGF efterfølgende kan ændre kodeord på. I øvrigt kan det jo sagtens være, at Allan K. bare har arbejdet videre på en eksisterende konto, som en tidligere AGF-træner har haft og så blot i ren uvidenhed er blevet ved med at bruge denne efter sit skifte til AaB. Jeg har en fornemmelse af, at ingen har tænkt IT-sikkerhed her. 

Punkt 3: Hvis kontoen er oprettet privat af Allan K. og hans forseelse blot er lemfældig omgang med sin adgang, så er der selvfølgelig ingen undskyldning for at nogen har snaget i informationerne. Det virker dog tydeligvis til at være et værktøj, som bruges arbejdsmæssigt, og så bliver det lidt en gråzone, synes jeg. I mit hoved er det en grotesk situation, at jeg skulle arbejde i et firma med en bestemt konto og at jeg så bare fortsatte med at arbejde med samme konto (med de data der nu er) for et andet firma - også selv hvis jeg (helt indlysende) skiftede password.

Punkt 4: At diskutere om en AGF-medarbejder burde have brugt en vpn og hvorvidt det ville skjule noget, er ret irrelevant. Måske ikke for bevisførelsen i retten, men det er simpelthen bare ikke en plan man bevæger sig ud på som privat virksomhed.

Svar #17
Punkt 3: Hvis kontoen er oprettet privat af Allan K. og hans forseelse blot er lemfældig omgang med sin adgang, så er der selvfølgelig ingen undskyldning for at nogen har snaget i informationerne. Det virker dog tydeligvis til at være et værktøj, som bruges arbejdsmæssigt, og så bliver det lidt en gråzone, synes jeg. I mit hoved er det en grotesk situation, at jeg skulle arbejde i et firma med en bestemt konto og at jeg så bare fortsatte med at arbejde med samme konto (med de data der nu er) for et andet firma - også selv hvis jeg (helt indlysende) skiftede password.
Ja, det kan hurtigt blive meget mudret rent juridisk, hvis det er en konto, som AGF betalte for mens han arbejdede hos os. Så er det utroligt sløset rent sikkerhedsmæssigt, hvis han har kunnet tage den konto med til en ny arbejdsgiver. Men det ville jo reelt også betyde, at han havde adgang til databasen over alle AGFs dødbolde på sit nye arbejde (i hvert fald indtil AGF ændrede sine dødbolde).

Men mon ikke denne sag får alle klubberne til at genoverveje, hvordan adgangen er til diverse systemer og databaser der arbejdes med. Det er jo en relativt ny ting i fodboldverdenen. I mere "modne" industrier bliver man i hvert fald lukket ude fra alle systemer det øjeblik du forlader virksomheden og en medarbejder ville aldrig få lov til at udføre arbejde via et system, som vedkommende selv ejede adgangen til.

Svar #18
Det er muligvis lige lykkedes en eller anden i AGF at goere mig glad for at klubben tabte en kamp >:(

Paa kort sigt skal det nok forstyrre optakten til Vejle-kampen tilstraekkeligt til at det gaar galt og paa laengere sigt lugter det langt vaek af kaempe skandale og fyring. Der er dog flere muligheder:

- Den helt positive at det er en misforstaaelse, men det lyder det ikke som.

- en eller anden har 'for sjov' logget kortvarigt ind paa en konto der tilhoerer AKJ via et password gemt paa en computer og derefter har joket med det uden faktisk at spionere rundt i AKJ's oplysninger. Det lyder dog ogsaa lidt som der blev foretaget flere logins.

- Selv hvis vedkommende lidt uforvarende har opdaget at han kunne komme ind er det dog nemt at forestille sig fristelsen til at 'snage' vaere for stor og saa maa man bare haabe det ikke er en for hoejt oppe i hierarkiet der skal fyres pga manglende pli og at evt oplysninger der er givet videre er blevet afvist laengere oppe. Jeg taenker ikke at DN eller RS ville benytte sig af den slags, men de har ogsaa skullet sige fra overfor det.

- Man har i lang tid logget ind paa den profil fordi der laa oplysninger som AKJ indfoerte mens han var i klubben og derfor tilhoerte AGF. AKJ har opfattet det som sin personlige profil og har fortsat med at tilfoeje oplysninger. Nogen i AGF har opdaget AKJ er begyndt at tilfoeje noget nyt og har 'glemt' at fortaelle AKJ at han deler sine input med AGF. Hvis kontoen tilhoerer AGF har AKJ ogsaa selv et ansvar, men man boer selvfoelgelig have gjort AKJ opmaerksom paa det. Det er lidt hen ad SteenA's punkt 2 og saa maa der vaere jaenlige logins ogsaa lang tid foer seneste kamp.

- en eller anden har decideret hacket sig ind eller benyttet sig af et password og en konto der tilhoerer AKJ med det formaal at aflure modstanderen. Det maa foere til en fyring.

Det kan ikke vaere svaert at finde ud af hvem der har joket med det - selvom det ikke behoever vaere den samme som faktisk hackede/loggede ind paa kontoen - og faa det traevlet op.

Aars udvikling er i fare her, det orker jeg ikke at skulle igennem.

Svar #19
Punkt 3: Hvis kontoen er oprettet privat af Allan K. og hans forseelse blot er lemfældig omgang med sin adgang, så er der selvfølgelig ingen undskyldning for at nogen har snaget i informationerne. Det virker dog tydeligvis til at være et værktøj, som bruges arbejdsmæssigt, og så bliver det lidt en gråzone, synes jeg. I mit hoved er det en grotesk situation, at jeg skulle arbejde i et firma med en bestemt konto og at jeg så bare fortsatte med at arbejde med samme konto (med de data der nu er) for et andet firma - også selv hvis jeg (helt indlysende) skiftede password.
Ja, det kan hurtigt blive meget mudret rent juridisk, hvis det er en konto, som AGF betalte for mens han arbejdede hos os. Så er det utroligt sløset rent sikkerhedsmæssigt, hvis han har kunnet tage den konto med til en ny arbejdsgiver. Men det ville jo reelt også betyde, at han havde adgang til databasen over alle AGFs dødbolde på sit nye arbejde (i hvert fald indtil AGF ændrede sine dødbolde).

Men mon ikke denne sag får alle klubberne til at genoverveje, hvordan adgangen er til diverse systemer og databaser der arbejdes med. Det er jo en relativt ny ting i fodboldverdenen. I mere "modne" industrier bliver man i hvert fald lukket ude fra alle systemer det øjeblik du forlader virksomheden og en medarbejder ville aldrig få lov til at udføre arbejde via et system, som vedkommende selv ejede adgangen til.
Det er jo saadan set rigtigt: I saa fald har AaB ogsaa haft adgang til AGFs input. Det goer den udlaegning mindre sandsynlig, man ville naeppe goere en sag ud af det hvis man selv fik tilsvarende oplysninger og i AGF ville man ogsaa kunne regne ud at det gik begge veje.

Svar #20
Er der ikke snart en der gider at fortælle mig, at det her er en aprilsnar, der, ved et uheld, blev lagt op en postgang for tidligt. Jeg magter det slet ikke hvis historien viser sig sand.

Ifølge EB's artikel har en træner haft adgang til oplysningerne. Endvidere skriver de , at det formentlig er en spiller der har sladret. Hvis det står til troende, så kunne det tyde på at trænstaben har haft adgang til og anvendt den information i forberedelsen til kampen (hvor skulle spilleren ellers vide det fra?).  Hvis den tolkning er korrekt, betyder det så også, at DN og RS er "involveret". Og så vil skandalen være total.

Puha, jeg håber godt nok, der er en god forklaring på det her. Men bekymrende at der ikke kommer en eller anden reaktion fra AGF.

Svar #21
Tavsheden er foruroligende. Jeg ved godt, at Søren HC er på hospitalet med enten sig selv eller noget familie, men lige nu skrives der dårlige historier om AGF i lange baner derude, og billedet af at man helt bevidst og ganske usportsligt har forsøgt at tiltuske sig en fordel før kampen mod AaB er ved at bundfælde sig i bevidstheden hos den almene fodboldfan. Det er virkelig skidt.

For at være helt ærlig, så tror jeg vi skal på trænerjagt igen meget snart.

I stiftens opdaterede artikel uddyber Allan K. og siger, at der er tale om en person, som han har arbejdet tæt sammen med i AGF. Det kan vel kun være Selles eller DN? Eller er der andre? Tullberg er væk.

Hold kæft, hvor er det en lortesag.

Svar #22
Selv hvis vedkommende lidt uforvarende har opdaget at han kunne komme ind er det dog nemt at forestille sig fristelsen til at 'snage' vaere for stor og saa maa man bare haabe det ikke er en for hoejt oppe i hierarkiet der skal fyres pga manglende pli og at evt oplysninger der er givet videre er blevet afvist laengere oppe. Jeg taenker ikke at DN eller RS ville benytte sig af den slags, men de har ogsaa skullet sige fra overfor det.

Det er i hvert fald vigtigt, at der kommunikeres præcist fra nu af. Ikke noget med at lyve og sige, at man ikke kendte til sagen, hvis det rent faktisk forholder sig sådan, at en medarbejder har videregivet nogen informationer - uanset hvor relevante de har været. Men det korrekte er vel, at DN og PC ikke udtaler sig om sagen offentligt, hvis AaB har tænkt sig at føre en sag. 

Det er jo saadan set rigtigt: I saa fald har AaB ogsaa haft adgang til AGFs input. Det goer den udlaegning mindre sandsynlig, man ville naeppe goere en sag ud af det hvis man selv fik tilsvarende oplysninger og i AGF ville man ogsaa kunne regne ud at det gik begge veje.

Ja, man kan spekulere i mange ting. Allan K. kan også gennem længere tid have været opmærksom på at nogen i AGF kiggede med på kontoen (især hvis det er en AGF-ejet konto) og derefter bevidst have lagt vildledende taktiske ting ind. Men den slags teorier hører nok til vores forgangne fake news/konspirationsteori-tråd.

Den mere grimme kan være, at nogen har vidst at Allan K. bruger samme password til alting og derudfra har kunnet gætte sig til adgangen. Som sagt, der er frit spil til fantasien, fordi EBs artikel på ingen måde er teknisk konkret. Men den sidste artikel er nok ikke skrevet om sagen endnu.

Svar #23
Tavsheden er foruroligende.

De har afvist historien officielt:  AGF afviser anklage om hacking - AGF Fodbold

Interessant er det dog, at man fremhæver følgende:
AGF har alene haft adgang til egne konti - som er betalt af AGF - herunder materiale som opbevares på disse egne konti og bruges af AGF's ungdomsafdeling.[/b]

Allan K. arbejdede jo som talentchef i AGF.

Svar #25
Tavsheden er foruroligende.
De har afvist historien officielt:  AGF afviser anklage om hacking - AGF Fodbold

Så måske har Allan Ks data om AaB ligget på den profil, der er betalt af og bruges løbende af AGF? Eller hvad?
Det lyder lidt sådan. I så fald er det jo AaB, der er nogle amatører. Dog stadig ufint, hvis AGF har brugt det aktivt, men ikke helt så skandaløst som først skitseret, synes jeg.

Svar #26
Så måske har Allan Ks data om AaB ligget på den profil, der er betalt af og bruges løbende af AGF? Eller hvad?

Præcis hvad jeg tænker. Man kan så sige, at Allan K. har dummet sig voldsomt, men vel også at AGF ikke er helt fine i kanten ved ikke at oplyse hvad de har adgang til. 

Svar #27
Uanset hvad, så skal der defineres en IT-politik nu!

Fratrådte medarbejdere skal ikke have adgang til AGF-konti, og ansatte skal ikke arbejde med AGF-relateret data i private programmer. Hvor svært kan det lige være?

Svar #29
Med det klubben skriver tyder det på at Allan har glemt at hans profil var en AGF profil og ikke hans egen. Er det dårlig stil af AGF, ja helt sikkert. Men det er intet med hacking og gøre.

Svar #30
Med det klubben skriver tyder det på at Allan har glemt at hans profil var en AGF profil og ikke hans egen. Er det dårlig stil af AGF, ja helt sikkert. Men det er intet med hacking og gøre.
Jeg er ikke længere i tvivl om, at det forholder sig sådan, at Allan K. har benyttet/benytter en konto, som er oprettet af og betales af AGF. Ellers ville de ikke fremhæve dette i en ellers meget kort pressemeddelelse. 

Tilbage er så den manglende IT-politik, som sikkert gør, at AGF ikke har meddelt AKJ at de potentielt vil kunne finde på at kigge med på hans konto. Den pasus benytter en del IT-firmaer i deres ansættelseskontrakter. Typisk omkring mails. Men uden forangående advarsel om dette, så tvivler jeg på at AGF kan tillade sig at kigge med på AKJs konto, hvis det vel at mærke ikke er en fælles konto med et kendt fælles login. Jeg tænker at AGF kan risikere en bøde, men det er så nok en sag mellem AGF og Allan K. og ikke mellem AGF og AaB.

Derudover er der selve moralen i det hele, og hvis DN har brugt informationer fra en af ungdomslederne i oplægget til AaB-kampen, så er det godt nok moralsk en skidt sag for DN.

Svar #31
Ja, det peger lidt i retning af det der paa sin vis ogsaa virkede mest sandsynligt. Klubben har i saa fald haft helt legal adgang til en konto med oplysninger der har tilhoert klubben, men AKJ har fortsat med at tilfoeje oplysninger. Klubben maa have haft kendskab til det laenge og boer naturligvis have gjort AKJ opmaerksom paa det, men man har ikke foretaget sig noget decideret ulovligt. Hvis AKJ naermest har foraeret dem nogle oplysninger er det ikke sikkert der skal rulle hoveder, men det er stadig et moralsk problem.

Jeg proevede at lave en konto paa Sideline Sports, men den kan sagtens baade vaere i eget navn og alt muligt andet. Jeg har ikke tid til at downloade og undersoege programmet naermere, men det vil jo vaere interessant om profilen hedder "Allan K Jespersen" eller "U-traener".

AGF skal til bunds i det her og vaere klar med sandheden og en sammenhaengende reaktion, evt med konsekvenser, inden kampen i aften saa man kan udtale sig der. Skaden paa klubbens omdoemme er allerede ved at ske.

Der er i oevrigt ogsaa bemaerkelsesvaerdigt det kommer frem i dag, AaB har jo vidst i flere uger at AGF havde det kendskab. Tager det saa lang tid at finde ud af at der er logget ind fra Aarhus-omraadet? Men OK, der handler maaske mest om hvornaar eb opsnapper det. Det havde bare vaeret fint at skulle til bunds i det en anden dag end lige en kampdag.

Svar #32
Jeg ved ikke hvordan det sideline program fungerer, men hvis AGF betaler den konti Allan K. Jepsen bruger, så er jeg ikke engang sikker på at jeg synes det er dårlig stil at de har brugt hans oplysninger.
Det svarer vel lidt til at han stadig kom i kantinen på Fredensvang og nogle overhørte hans taktiske overvejelser.

Svar #33
Jeg ved ikke hvordan det sideline program fungerer, men hvis AGF betaler den konti Allan K. Jepsen bruger, så er jeg ikke engang sikker på at jeg synes det er dårlig stil at de har brugt hans oplysninger.
Det svarer vel lidt til at han stadig kom i kantinen på Fredensvang og nogle overhørte hans taktiske overvejelser.
Det er ogsaa en pointe: det maa vaere en betalt konto og AKJ boer vide at AGF betaler for den og oplysningerne derfor tilhoerer dem. Ret beset ogsaa dem han indtaster efter han har forladt klubben. Det er ogsaa pinligt for AKJ hvis han har foraeret oplysninger til AGF, men AGF har heller ikke rigtig kunnet veare i tvivl om at det var uforvarende og man skulle have aendret password. Naar AKJ ikke har opdaget noget selv maa det ogsaa betyde at det ikke er en generel konto man benytter i AGF eller en der er overtaget af en anden, da AKJ ogsaa maa have bemaerket hvis der var tilfoejet noget af en anden.

Svar #34

Jeg tror at man skal være jurist for at kunne svare rigtigt på den her. Vi kan vist roligt gå ud fra, at AGF ikke har nogen IT-politik og derfor heller ikke har skrevet noget om datarettigheder ind i ansættelseskontrakterne. Men når en medarbejder fratræder sin stilling, så må man gå ud fra at ejerskabet til en AGF-betalt konto 100% bliver AGF-ejendom? Det handler vel også om, hvorvidt der er personfølsomme informationer. Det kan der ofte være i mails, men mindre sandsynligt i det her program. Igen, så ved vi heller ikke så meget om, hvor vidt det i forvejen var en delt konto eller en som kun AKJ tilgik. Men det er vel et fair gæt, at han har givet adgangsoplysningerne til en/flere ungdomstrænere, siden de efterfølgende har kunnet logge ind. 

Svar #35
I disse tider skal man virkelig passe på med at dømme før man har alle fakta.

Altså hvis Allan K har fortsat med at benytte de Sideline konti som AGF betaler for (og dermed ejer), så har Allan K/AaB jo muligvis haft adgang til AGFs data hele tiden, og skulle tilsvarende have advaret AGF? 

Det lader til at være en stor omgang sjusk. Men jeg vil lige høre fra Allan K før jeg dømmer noget.

Svar #36
Jeg tror at man skal være jurist for at kunne svare rigtigt på den her.

Det er uden tvivl et juridisk spørgsmål i sidste ende - og selvom jeg i det tænkte eksempel ikke synes vi har gjort noget forkert, så er det selvfølgelig ikke sikkert at juraen flugter med hvad jeg lige går og føler.

Svar #37
Altså hvis Allan K har fortsat med at benytte de Sideline konti som AGF betaler for (og dermed ejer), så har Allan K/AaB jo muligvis haft adgang til AGFs data hele tiden, og skulle tilsvarende have advaret AGF?
Men saa havde de vel ikke gjort en sag ud af det?

AGF skal hurtigt paa banen med noget mere konkret saa alle spekulationerne kan blive lagt til side.

Svar #38
Teknisk korrekt. Men dataene var jo sikkert nogen som han selv havde indtastet (som AGF-ansat) og måske derfor har han ikke tænkt videre over rettighederne til dem. Men ja, det er noget rod, og det bliver sikkert en sag, som får flere klubber til at blive mere opmærksomme på datarettigheder (og adgang). 

Svar #39
AGF skal hurtigt paa banen med noget mere konkret saa alle spekulationerne kan blive lagt til side.
Jeg tror at den bliver svær at gøre til en vindersag. Men lige nu handler det om at få afdramatiseret/demonteret tanken om en straffesag mellem AaB og AGF. I forhold til at have adgang til hinandens data kan man vel sige at det står lige, men AGF står alligevel tilbage med en moralsk dårlig sag, hvis (som det forlyder) at man har brugt AKJs data som taktisk oplæg til AaB-kampen.

Svar #40
Jeg tror at den bliver svær at gøre til en vindersag. Men lige nu handler det om at få afdramatiseret/demonteret tanken om en straffesag mellem AaB og AGF. I forhold til at have adgang til hinandens data kan man vel sige at det står lige, men AGF står alligevel tilbage med en moralsk dårlig sag, hvis (som det forlyder) at man har brugt AKJs data som taktisk oplæg til AaB-kampen.
Ja, hvis AKJ har lagt noget ind paa en AGF-konto er det stadig et moralsk problem at have benyttet sig af det uden at advare AKJ, mens AaB/AKJ bare ser dumme og uprofessionelle ud, saa nej, det er ingen vindersag - men lige nu er historien som mange rigtig gerne vil hoere og sprede, at nogen i AGF paa ulovlig vis har hacket sig ind i AKJ's konto, saa AGF er noed til at faa styr paa det her og vaere lidt mere offensive i udmeldingerne saa snart som muligt.

Svar #41
Jeg tror at den bliver svær at gøre til en vindersag. Men lige nu handler det om at få afdramatiseret/demonteret tanken om en straffesag mellem AaB og AGF. I forhold til at have adgang til hinandens data kan man vel sige at det står lige, men AGF står alligevel tilbage med en moralsk dårlig sag, hvis (som det forlyder) at man har brugt AKJs data som taktisk oplæg til AaB-kampen.

Moralsk er det en dårlig sag for AGF, at de har benyttet sig af disse data, men juridisk kan det lige pludselig være AaB og AKJ, der har et problem, hvis AKJ har benyttet sig af programmer, som var knyttet til hans ansættelse i AGF.

Svar #42
Moralsk er det en dårlig sag for AGF, at de har benyttet sig af disse data, men juridisk kan det lige pludselig være AaB og AKJ, der har et problem, hvis AKJ har benyttet sig af programmer, som var knyttet til hans ansættelse i AGF.
@Columbo‍ 

Enig. Og så er det jo også pinligt for AGF at lure på AaBs dødbolde, og så indkassere på en dødbold fordi de laver det om efterfølgende... 

Svar #43
Sportsligt ser det dog ud til, at AGF kan ånde lettet op, da Divisionsforeningens Claus Thomsen forklarer, at det som udgangspunkt ikke vil få nogle sportslige konsekvenser for klubben, da sagen ikke er en del af fodboldens disciplinære system, med mindre det bringer fodbolden i miskredit, fortæller han.
Mulig hackersag kan få store konsekvenser | Tipsbladet.dk

Vigtigt at divisionsforeningen siger at det ikke kan få sportslige konsekvenser.

Svar #44
Hvis der er tale om egentlig hacking, kan det vel kun være udført ved at installere en "sladrehank" i AKJ's private computer. Det vi naturligvis være en anden, meget alvorlig sag, men ud fra AGF's pressemeddelelse er det jo omvendt - AGF's passwords har været benyttet. Så længe, der ikke er yderligere konkrete oplysninger, kan der lige så vel være tale om tyveri fra tidligere arbejdsplads, hvis AKJ er i besiddelse af sin gamle arbejdscomputer. Han var jo i øvrigt ansat i Vendsyssel nogle måneder, inden han kom til AAB. Det er for mig meget besynderligt, for det må jo betyde, at han også i Vendsyssel har haft en adgang til AGFs passwords. De fleste er hurtige på aftrækkeren med at bebrejde AGF - uden at kende den rette sammenhæng. I øvrigt kan ethvert holds opstillinger i standardsituationer findes på TV-optagelserne; det er for mig svært at se, at man skulle få væsentligt nyt ud af nogle notater, hvad enten de er digitale eller kradset ned på papir.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #45
hvis AKJ er i besiddelse af sin gamle arbejdscomputer
Det er nok ikke tilfældet, eller behøver i hvert fald ikke. Data ligger ganske givet på en server i skyen et sted, så de kan tilgås alle steder fra, hvis man har login. Hvis de lå på den lokale computer havde vi slet ikke problemet. Fordele og ulemper ved Cloud.

Svar #46
AaB burde i øvrigt have smidt anklagen kort efter vores kamp og håbet på at vi blev taberdømt 0-3
Så var de i slutspillet ;-)

Svar #47
hvis AKJ er i besiddelse af sin gamle arbejdscomputer
Det er nok ikke tilfældet, eller behøver i hvert fald ikke. Data ligger ganske givet på en server i skyen et sted, så de kan tilgås alle steder fra, hvis man har login. Hvis de lå på den lokale computer havde vi slet ikke problemet. Fordele og ulemper ved Cloud.

Hvis det er tilfældet, kan man bebrejde AGF for ikke at skifte kodeord med passende mellemrum. Men det er sjuskeri, ikke kriminalitet. AKJ er så også mindst lige så sjusket ved at benytte sin tidligere arbejdsgivers password. Så medmindre der ligger en ukendt rygende pistol må sagen vel henlægges med passende advarsler til de involverede,
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #48
Mit gæt er, at brugere af programmet har en personlig profil, som de tager med sig til en ny klub. Der er givetvis data som vedrører brugeren selv og ikke er klubafhængige, som vedkommende har brug for i sit fremtidige virke. Allan K har så glemt at fjerne delingen med AGF-brugere fra sin profil, da han forlod klubben.

Svar #49
Ove P siger man sagtens kan bruge sin konto fra en tidligere klub men at den så netop kan se med. Gad vide om han ved noget eller blot gætter Efter anklager om hacking: Har dansk fodbold et problem? - Sport

Han nævner også løsningen med at lave en ny profil.

Overordnet er det lidt sjovt hvis man blot lader medarbejdere tage deres data med til næste klub. Det tror jeg ikke man gør frivilligt andre steder, tvivler da på min arbejdsgiver syntes jeg skulle have komplette kundelister med videre til en ny arbejdsgiver.

Simple Audio Video Embedder