Sv: Landsholdet
Svar #55 –
@ martin haha ja men altså de er gode til vinteridræt deroppe, men fodbold kan de bare ikke rigtig, og det er også sigende at mange af deres største profiler og landsholdsspillere har spillet i superligaen, mens det er 1 div spillere fra DK der har slået sine folder i norsk eliteserie.
@ Steen - ja den med keeperne i 80'erne er interessant, men jeg tror faktisk ikke vi var så svage på den position som snakken ofte gik på. Jeg er i hvert fald i tvivl.
De kom ganske vist fra den danske liga, men generelt var der stort set ingen målmand der rejste udenfor egen liga (mystisk nok det ikke blev prioriteret mere af klubberne at hente. I mine øjne er han næsten lige så vigtig som en angriber. Og egentlig undrer det mig stadig i dag at målmænd handles for så lave transfers ift angribere, bare se Schmeichels betydning for Leicester og DK).
Hvis man kigger på det så var Qvist jo super i Frankrig, Høgh stærk i Mexico. Og Troels i kvalifikationskampene fra 82-88. Og verdens bedste målmand Schmeichel fik først som knap 25-årig vippet Troels af under slutrunden.
Var de 3 kommet til udlandet og spillet i en belgisk klub fx havde vi nok aldrig talt om det som et svagt led. Men også helt komisk idag at Ole Qvist var poltibetjent og Troels kun prof i 87-88 og ellers deltids prof på et af verdens bedste landshold. Pudsigt også at begge mistede pladsen efter psykiske udfald, Qvist med migræne i Moskva og Troels med nervøsitet i Mexico.
Birger Jensen der var en topkeeper i 15 år i Club Brügge indtil 88, blev trods alt også holdt ude af dem fra den danske liga - naturligvis godt hjulpet af konflikten mellem ham og Sepp. Men de andre 3 var alligevel så gode, at Sepp ikke tog Birger tilbage og gik på kompromis.
Ole Kjær spillede også fine kampe i start 80'erne - især 1-0 sejren på Wembley i 83.