Spring til hovedindholdet
Emne: Landsholdet (Læst 2529 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Landsholdet

Svar #50
Iøvrigt rigtigt at landshold måske har en lidt anden forpligtelse end klubhold, men selvfølgelig også er begrænsede på andre måder. Tilgang til det betyder stadig noget, men Hareide har heller ikke helt vildt mange bedre spillere han kunne udtage. Det starter i ungdomsårene. Men når man sammenligner med klubbernes forpligtelser er det også afgørende hvilken tilgang man har der. Jeg har indtryk af at man i Eredivisie helt generelt har den tilgang at man skal spille offensivt nærmest uanset hvad. Det ville også hjælpe på landsholdet hvis man kunne få lidt af den tankegang i Danmark.

Svar #51
Det er i hvert fald den helt ritige vej at gå at fokusere på angrebsfodbold og udvikling af den enkelte  i ungdomsrækkerne fremfor resultaterne. Synes også at være den fremherskende opfattelse i de fleste klubber efterhånden. Men man vil naturligvis også gerne skabe vinderkultur samtidigt. Deri kan der ligge udfodringer.
Ståpladser på løbebanen - til den er væk :-)
- vi vil tættere på...

Svar #53
Uha umuligt valg mellem 92 og 84-86 holdene ... vi kunne have vundet både EM og VM der. Men fodbold afgørenes af marginaler. Vildt så mange profiler i store klubber vi havde der. Helt vildt og unaturligt for så lille en nation.
Ja, mange store profiler, men vi manglede en international topmålmand, som vi senere fik i Schmeichel Senior og nu til dels junior. 

Svar #55
@ martin haha ja men altså de er gode til vinteridræt deroppe, men fodbold kan de bare ikke rigtig, og det er også sigende at mange af deres største profiler og landsholdsspillere har spillet i superligaen, mens det er 1 div spillere fra DK der har slået sine folder i norsk eliteserie.

@ Steen - ja den med keeperne i 80'erne er interessant, men jeg tror faktisk ikke vi var så svage på den position som snakken ofte gik på.  Jeg er i hvert fald i tvivl.

De kom ganske vist fra den danske liga, men generelt var der stort set ingen målmand der rejste udenfor egen liga (mystisk nok det ikke blev prioriteret mere af klubberne at hente. I mine øjne er han næsten lige så vigtig som en angriber. Og egentlig undrer det mig stadig i dag at målmænd handles for så lave transfers ift angribere, bare se Schmeichels betydning for Leicester og DK).

Hvis man kigger på det så var Qvist jo super i Frankrig, Høgh stærk i Mexico. Og Troels i kvalifikationskampene fra 82-88. Og verdens bedste målmand Schmeichel fik først som knap 25-årig vippet Troels af under slutrunden.

Var de 3 kommet til udlandet og spillet i en belgisk klub fx havde vi nok aldrig talt om det som et svagt led. Men også helt komisk idag at Ole Qvist var poltibetjent og Troels kun prof i 87-88 og ellers deltids prof på et af verdens bedste landshold. Pudsigt også at begge mistede pladsen efter psykiske udfald, Qvist med migræne i Moskva og Troels med nervøsitet i Mexico.

Birger Jensen der var en topkeeper i 15 år i Club Brügge indtil 88, blev trods alt også holdt ude af dem fra den danske liga - naturligvis godt hjulpet af konflikten mellem ham og Sepp. Men de andre 3 var alligevel så gode, at Sepp ikke tog Birger tilbage og gik på kompromis.

Ole Kjær spillede også fine kampe i start 80'erne - især 1-0 sejren på Wembley i 83.
- vi vil tættere på...

Svar #56
Der var helt sikkert gode målmandspræstationer også tilbage i 80'erne. Men det er mere enkelte kampe man husker. Generelt havde vi kæmpe problemer i feltet på dødbolde, lidt i stil med hvad vi oplevede i Staffs tid i AGF, selvom niveauet på landsholdet selvfølgelig var højere. 

Svar #57
Jeg er vild med du er altid er så skarp - altid god fodboldsnak ... for ja det var lige præcis problemet

1) At hverken Qvist eller Høgh var stærke i feltet - jo mand mod mand som Staff (kan godt li din sammenligning med at tage ham ind), og Troels var heller ikke stærk nok internationalt i luften - i DK var han. Der var Høgh faktisk også okay til at bokse trods ringe højde. Ole Kjær også bedst på stregen.

2) det ikke rigtig holdt for dem over en længere perioder, selvom Troels nu var ferm fra 83-88 (alle 3 slutrunder undtaget). Ingen af dem havde vel helt psyken og rutinen til det helt store pres en slutrunde var fordi de ikke blev udfordret - andet i det civile job lidt groft sagt.

Mit gæt er at Qvist og Høgh klarede sig godt i Frankrig og Mexico var fordi de kom ind fra højre uden det helt store pres som begge gange lå på Troels - og lidt det samme med Peter S i 88 - plus han bare var mega god.

I virkeligheden burde Peter S og Kasper S have været på landsholdet begge 3 år før de fik debut, allerede i 85 var Peter S outstanding - måske lidt usleben, og havde det ikke været for Troels var stærk var det også sket. Peter blev også først i sidste øjeblik valgt fra til VM 86 som 3. keeper for Lars Høgh, ligesom vores Flemming Povlsen ikke kom med af hensyn til skolen Haha det var andre tider. Og Troels R der var med som 1. keeper som deltidsprof i AGF.

Kasper S synes jeg også skulle have været inde i 2010, da Thomas Sørensen røg af i Stoke og Kasper S var stærk i Leeds året før han røg til Leicister. Men han skulle vel ikke billigt med fordi han var søn af Peter... For han bedst!

De to x Schmeichel har og en velspillende Thomas Sørensen i mellem de to har om nogen været definerende for landsholdets alligevel relative flotte succes tænker jeg. Thomas S var måske ikke verdensklasse som de to andre - men dog topklasse.

- vi vil tættere på...

Simple Audio Video Embedder