Spring til hovedindholdet
Emne: Landsholdet (Læst 2266 gange) forrige emne - næste emne

Landsholdet

Vi havde en tråd der hed landsholdet-eller mangel på samme. Jeg synes vi i det nye format skal nøjes med landsholdet. Jeg var nok ikke den eneste, der var tæt på at afgå ved døden med hjerteslag i går. Vild afslutning med temaet "never give up".
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Sv: Landsholdet

Svar #1
Jeg må jo blankt erkende at da vi kom bagud 3-0 skældte jeg husets uskyldige kat voldsomt ud, pissede i haven og gik sur i seng.
Fejl 40, lige der......
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #2
Jeg må jo blankt erkende at da vi kom bagud 3-0 skældte jeg husets uskyldige kat voldsomt ud, pissede i haven og gik sur i seng.
Fejl 40, lige der......

:Det er trods alt en mindre traumatisk oplevelse end at smadre fjernsynet, hvorefter en stikflamme tager fat i gardinet og huset brænder ned til grunden.

Svar #3
Vi havde en tråd der hed landsholdet-eller mangel på samme. Jeg synes vi i det nye format skal nøjes med landsholdet. Jeg var nok ikke den eneste, der var tæt på at afgå ved døden med hjerteslag i går. Vild afslutning med temaet "never give up".
Jeg må indrømme at Hareide havde en helt anden tilgang til landsholdets spillemæssige udtryk, end det jeg forventede da han blev ansat. Ikke mindst har han (heldigvis) en mere offensiv tilgang - det sætter jeg stor pris på 8)

Det er en imponerende resultatrække der efterhånden er for landsholdet - hvornår har de sidst tabt i ordinær spilletid? Flot flot comeback i går - jeg var lige ved at slukke da der stod 3-0 men valgte at lade det køre i baggrunden og det var en fornuftig beslutning:-) Dejligt de tror på det men det skal de selvfølgelig også med den række kampe - de har om nogen været "med" i alle kampe indtil slutfløjt.

Svar #4

Jeg må indrømme at Hareide havde en helt anden tilgang til landsholdets spillemæssige udtryk, end det jeg forventede da han blev ansat. Ikke mindst har han (heldigvis) en mere offensiv tilgang - det sætter jeg stor pris på 8)

Det er en imponerende resultatrække der efterhånden er for landsholdet - hvornår har de sidst tabt i ordinær spilletid? Flot flot comeback i går - jeg var lige ved at slukke da der stod 3-0 men valgte at lade det køre i baggrunden og det var en fornuftig beslutning:-) Dejligt de tror på det men det skal de selvfølgelig også med den række kampe - de har om nogen været "med" i alle kampe indtil slutfløjt.
[/quote]

Heh, sjovt som man kan se fodbold forskelligt  :) .

Jeg synes, Danmark under Hareide spiller gudsjammerlig kedelig angrebsfodbold med kampen i går som et særligt lavpunkt trods comebacket, men resultaterne kan ingen tage fra ham.

Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #5
eg synes, Danmark under Hareide spiller gudsjammerlig kedelig angrebsfodbold med kampen i går som et særligt lavpunkt trods comebacket, men resultaterne kan ingen tage fra ham.

Ja, deri er jeg i alt fald ikke enig. Jeg vil medgive kritikere, at med Schoene og Delaney som spilstyrende på midtbanen savner vi lidt fart i forhold til konkurrenterne i top 10 i verden. Til gengæld er de gode til at finde rummene, der gør ondt på modstandernes defensiv. Desuden er de i stand til at servicere Eriksen, hvilket tidligere var et problem. Læg hertil Y,Y, Poulsens fart og målfarlighed, så synes jeg faktisk, at det er ret underholdende. Dalsgaard og Stryger er naturligvis ikke i europæisk topklasse, men de holder et ret stabilt niveau. Mest af alt mangler holdet en spidsangriber, nu hvor N. Jørgensen tydeligt er faldet i niveau, men Gytkjær så ret skarp ud, i de 20 min. han fik mod Schweitz. Vi skal nok tilbage til 1998 for at finde et dansk landshold på et tilsvarende niveau - eller er jeg blind?

Svar #6
På papiret har vi et af de bedste landshold i et årti og resultaterne understreger vel også den påstand, men underholdningsværdien er mildest talt elendigt. Igen resultaterne er med Hareide, men jeg overhovedet ikke mere underholdt nu end under Morten Olsen, jeg er faktisk slet ikke underholdt, hvilket for mig er et vigtigt kriterie, når vi snakker landsholdet, måske fordi jeg er vokset op med 80er landsholdet.

Svar #7
Hjulmand bliver senere i dag præsenteret som ny landstræner efter EM 2020.

Som en stor Hareide kritiker er jeg svært fornøjet.

Svar #8
Hjulmand....!?

Altså ja, jo, men, argh, måske, YES!, NEJ!, aner det ikke.

Jeg frygter til tider flot men naivt angrebsspil. 
Men hvis det betyder, at man får et langt mere underholdene landshold, så fred være med det. 
Om et Hjulmand-landshold ville have spillet ligeså godt i VM i Rusland ved jeg ikke, men den kamp imod Kroatien var noget af det mest professionelle jeg har set et DK landshold spille. 

På den anden side var det rent angrebsfodbold og et par hårde hunde bagtil som vandt os EM, og gjorde det så flot i 80'erne.
Så jeg havde forventet en ny elkjær/Laudrup-æra, med Laudrup i spidsen for landsholdet. 

Hjulmand... Jeg er okay med det. Men han har ALDRIG fået mine interesse-klokker til at ringe.

Svar #9
Hareide skulle være skuffet over beslutningen. Det lugter langt væk af, at Hjulmand overtager landsholdet længe inden EM 2020.

Svar #10
Hjulmand er det logiske valg. 4-3-3 og ikke bange for at bringe talenter i spil. - Og selvfølgelig stopper Hareide snarest. I praksis er han handlingslammet efter pressemødet og kontrakten ud.

Svar #11
B.T. afslører: Kasper Hjulmand bliver Danmarks nye landstræner | BT Fodbold...

Artiklen i BT. Overraskende synes jeg nok. Hareide har resultaterne med sig og selvom det ikke er sindsygt underholdende, har vi ogsaa stadig begraenset spillermateriale. Der er heller ikke megen sjov ved at spille underholdende hvis man ikke vinder. Hjulmand er helt sikkert en meget dygtig traener, og det vil vaere interessant at se det med dygtigere spillere, men kan han implementere det paa landsholdet hvor han kun har spillerne i korte perioder?

Det er nok meget taenkeligt der saa skal skiftes hest midt i kvalifikationen - Hareide er dead man walking og Hjulmand er allerede klar til at traede til.

Svar #12
Det her kunne DBU anno 1990 nærmest ikke have gjort ringere.

Hareide er færdig inden ugens udgang, samme uge som han førte landsholdet til en 5-1 sejr og 11 måneder efter en VM-ottendedelsfinale.

Svar #13
Ja, Hjulmand har gjort det godt i FCN. Og Ja, det har været imponerende den måde han har fået unge spillere op på førsteholdet.

Men altså, som vi som AGF fans også har pointeret flere gange, så er der bare heller ikke noget pres i en klub, som ingen interessere sig for. Tænker der er ret så stor forskel at implicere unge spillere på førsteholdet i FCN end på det danske fodboldlandshold.

Morten Wieghorst har sgu også et ret flot CV efterhånden, i forhold til han ikke rigtig har fået noget ud af det, de steder han har været.

Svar #14
Som jeg skrev andetsteds:
Så længe det bliver mere som Hjulmands offensivt dynamiske FCN, og mindre som MWs “boldbesidende” AGF/AaB... For det var noget af det kedeligste fodbold jeg har set i lit liv på Aarhus stadion. Boldflytteri nej tak. Defensivt frygter jeg også naivitet. Let’s see!

Svar #15
Den nye slagsang for landsholdet
Nik & Jay

Lad mig se dig gå frem og tilbage
Fra side til side
Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Svar #16
Mere seriøst så tror jeg faktisk det er et godt valg.
Den røde tråd i DBU kommer i gode hænder med de to.
Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Svar #17
Btw, hvor ligger det nye i at skifte træner efter en 5-1 sejr? ;-)

Svar #18
Btw, hvor ligger det nye i at skifte træner efter en 5-1 sejr? ;-)
 Haha :D Altså nu meldes det jo faktisk ud, at Åge og Jon får EM2020 med før de skal overtage, og at der kun bliver udbetalt løn til Hjulmand/MW derefter. 

Det lyder helt skørt. Det er der lidt nyt i. Vi betalte mig bekendt dobbeltløn dengang, og flere andre gange når vi har skiftet trænere.
Jeg kan ikke forestille mig at Hjulmand og MW skal gå rundt til 2020 efter EM i Danmark bl.a. og vendte på jobbet.

Svar #19
Når vi tager i betragtning, at DBU valgte at sætte Peter Albue-Møller i sædet, er det en logisk udvikling. Han har - ofte med slag under bæltestedet - som kommentator været på nakken af Hareide. Måske er det i virkeligheden Jon T. der er anstødsstenen,  pga. misundelse over for en langt dygtigere angriber end ham selv. Hvem ved? Men at DBU endnu engang viser sig parat til at overtage galehuset fra os, er ingen overraskelse. Nr. 10 i verden, næstbedste snit pr. kamp i verden inden for de sidste to år - og det bedste snit, nogen dansk landstræner har leveret. Jamen, det er da logik at han erklæres "persona non grata" et år før kontraktudløb. Selvfølgelig håber grødhovederne i DBU, at Hareide siger op hurtigst muligt. Det kunne være en fin hævn at blive siddende og medvirke til, at vi kvalificerer os til EM. Omvendt, hvis Hjulmand og Wieghorst tager over og misser kvalifikationen - så er DBU selvforskyldt sat i gabestokken.

Svar #20
På trods af ok resultater så har Hareide aldrig fået den folkelige opbakning. Noget af det skyldes givetvis slagsmålene mellem spillerne og DBU, hvor Hareide selvsagt ikke har nogen andel i, men man skal ikke have været længe på SoMe, fora eller deltage i diskussioner mellem venner og bekendte, før man opdager, Hareides spillestil har fået voldsom meget kritik.
Det man man godt kalde forkælelse, men landsholdet vil altid blive holdt op imod noget andet end bare resultater, fair eller ikke fair.

Timingen er ikke heldigt, men Hjulmand har sikkert været en topprioritet længe i DBU og nu var chancen der.
DBU kan ikke bare vælge og vrage blandt emner, hvilket ansættelsen af Hareide i 2015 også viste og et kig rundt omkring i Europa, viser da også, at de store trænernavne gider ikke landstræner jobbet, men Hjulmand ER et stort trænernavn i Danmark, nok det største danske trænernavn.
Derudover har vi en meget talentfuld generation som enten er U21 landsholdsspillere eller allerede er inde omkring A-landsholdet og her passer Hjulmand perfekt.

Som sagt jeg er rigtig godt tilfreds. Hareides landshold havde jeg svært ved at blive begejstret over, så meget at kampen i mandags blev set på en 2nd screen iPad.

Svar #21
På trods af ok resultater så har Hareide aldrig fået den folkelige opbakning
I modsætning til Morten Olsen? Kan nogen dansk landstræner blive populær? Folk tror jo landsholdet er barce-fucking-lona. Det er umuligt at være populær om man så er ubesejret nogle og tyve kampe i streg. Og Hjulmand? Tjah... Havde det været for nogle få år siden havde de peget på Glen. Men den ene kan være så god som den anden.

Svar #22
På trods af ok resultater så har Hareide aldrig fået den folkelige opbakning
I modsætning til Morten Olsen? Kan nogen dansk landstræner blive populær? Folk tror jo landsholdet er barce-fucking-lona. Det er umuligt at være populær om man så er ubesejret nogle og tyve kampe i streg. Og Hjulmand? Tjah... Havde det været for nogle få år siden havde de peget på Glen. Men den ene kan være så god som den anden.

Hvad har Morten Olsen med Hareides popularitet at gøre?

Piontek og Bosse var da 2 populære landstrænere, men nej jeg har aldrig sagt, det er nemt at være dansk landstræner.

Svar #23
Hjulmand har haft succes med et koncept hvor alle fra u7 til superligaholdet samt det afrikanske akademi skulle spille det samme system. Det primære mål at udvikle spillere med salg for øje. Kan man tænke sig noget koncept længere fra landsholdsfodbold end det?  Møn ikke Eriksen ligesom under Olsens sidste tid vil blive låst i en taktisk spændetrøje?  Møn ikke vi bliver druknet i Ajax-light possesion stil. Jeg håber det ikke men frygter det værste.

Svar #24
På den anden side var det rent angrebsfodbold og et par hårde hunde bagtil som vandt os EM
Det danske landshold under Ricardo var vel det mest defensivt indstillede vi nogensinde har haft. Hvilket bl.a. fik Michael Laudrup til at sige fra. Men vi havde et godt forsvar og en god individualist i Brian Laudrup. 

Svar #25
På den anden side var det rent angrebsfodbold og et par hårde hunde bagtil som vandt os EM
Det danske landshold under Ricardo var vel det mest defensivt indstillede vi nogensinde har haft. Hvilket bl.a. fik Michael Laudrup til at sige fra. Men vi havde et godt forsvar og en god individualist i Brian Laudrup.

og Flemming Povlsen <3

Svar #28
Jeg har aldrig fattet hvorfor man skal deltage i en lodtrækning om at få billetter til kampe, hvor man stadig ikke aner hvem der spiller hvor og hvornår... Det er sgu lidt latterligt. Jeg ville ønske man kunne deltage i lodtrækningen om billetter til "x lands kampe", færdig. Og så når det bliver offentliggjort hvornår/hvor det er, så kan du claime dem, eller lade dem gå videre til næste på listen.. :(

Svar #29
@Stig AKA Frank Heskjær
Jeg er sådan set enig, men skulle jeg tilfældigvis ramme England vs Frankrig er det ok med mig. Rammer jeg Georgien vs San Marino (😉) holder jeg en fest i baren.
...Men tænk, hvis det bliver DK vs Sverige...

Svar #30
@Stig AKA Frank Heskjær
Jeg er sådan set enig, men skulle jeg tilfældigvis ramme England vs Frankrig er det ok med mig. Rammer jeg Georgien vs San Marino (😉) holder jeg en fest i baren.
...Men tænk, hvis det bliver DK vs Sverige...
 Jeg forstår bare ikke hvorfor man ikke kan anmode om billetter til Danmarks kampe, og så må man dukke op hvis man vinder. 

Svar #32
Røvkedelig norsk troldebold. Vi har en hel række dygtige boldspillere på holdet, men alligevel stiller vi op med “Dolph” Cornelius i front.
Vi præsterede intet mod Schweiz, men vandt heldigt.

Svar #33
Røvkedelig norsk troldebold. Vi har en hel række dygtige boldspillere på holdet, men alligevel stiller vi op med “Dolph” Cornelius i front.
DBU har vurderet at spillestilen ikke kan bære på den lange bane Peter Møller freder Hareide – Ekstra Bladet
Peter Møller siger det ikke til citat, men den retning, Hareide har sat for landsholdet, er ikke holdbar på den lange bane, selv om der aktuelt er sportslig succes med 31 kampe uden nederlag.

- Åge og Jon har lige nu succes med den måde, de gør det på. Vi kommer til at gøre det anderledes om nogle måneder, siger Peter Møller og uddyber:

- Som forbund er det vigtigt, at vi sætter en retning. Vi har tilvalgt Kasper Hjulmand til at gøre det på en anden måde, fastslår Peter Møller.

Men Hareides kontrakt udløber til næste sommer og der udløber den også for en vis anden træner i Aarhus:-)

Svar #34
Fantastiske takter her på det seneste. Har stor respekt for vores kære normand, Hareide. Forstår ærlig talt ikke kritikken. Holdninger i mod Hareide?

Jeg er lidt delt. Jeg har respekt for de resultater Hareide har opnået, men jeg må samtidig konstatere, at jeg ikke ser landskampene længere, fordi det ikke er særlig god fodbold (og fordi jeg på et tidspunkt har opgivet at købe skiftende tv-pakker for at følge det).

Jeg ved godt at det er en forkælet indstilling at skulle forlange, at lille Danmark BÅDE spiller god fodbold og vinder kampe, men jeg vil så bare hellere bruge min fodboldinteresse på AGF. 

Svar #36
Ja det er ret komisk et eller andet sted, at vi ikke har tabt i 100 år med landsholdet under Åge, men det er kedelig fodbold. Under Morten Olsen blev landsholdet også af mange til sidst omtalt som kedeligt trilleri.

Richardo fik også kritik for spillet - men vandt EM. Nu vender vi så måske lidt tilbage til trilleriet med Hjulmand (som jeg ellers godt kan li)

Lidt som i AGF under Wieghorst og nu DN....

Puha den er svær.... problemet er vel at vi som fans indrømmet allerhelst både vil se et vinderhold, flot og underholdende fodbold.

I 80'erne havde landsholdet bare de største stjerner i Europa over hele linjen - de kom fra topklubber og anført af Allan Simonsen, der var top 5 i Europa flere år - blev også stemt ind som nr 3 i 1983, da han spillede i Vejle. (fik al for lidt kredit ift fx Laudrup). Med alle de stjernespillere lå det lige for at spille flot.

De stjerne har vi ikke haft længe - dog vil jeg sige bredden på landsholdet vel nærmest aldrig har været bedre.

Helt generelt tror jeg på at det hold, der tager initiativet i kampene vinder mest (det kræver så man har kvaliteten)
Omvendt vinder et hold med ikke at spille naivt, men holde fokus på sine styrker ift de spillere der er til rådighed.
Agressivitet i dueller og presspil har altid været underholdende - og godt ift resultater. Så det er i hvert fald en sikker vindervej. Godt organiseret forsvarsspil også altid godt, men man skal også kunne angribe (kontraspil og lukke et forsvar op, hvor bussen er parkeret).

Og Brasiliens stjernehold  i 80'erne var bedste eksempel på at man også skulle kunne forsvare, men hvor var det fantastisk at se på.
Fantastisk dokumentar her:

Konklusionen må være, at man kan komme langt på primitiv fodbold, men kommer længst med at mestre det hele hele (det kræver så bare kvalitet) og spørgsmålet er om vi har nok af det til landsholdet? Det må vi se med Hjulmand, spændende om han finder en gyldenmiddelvej.
Peter Møller har i hvert fald lige udtalt at Hjulmand også er en træner der spiller resultatfodbold....

Samme diskussion kan vi tage i AGF, men der mener jeg vi har holdet til at spille flot - dog ikke naivt.

Og vinderen har altid ret, som fx med Richardo EM 92, og med lidt held havde vi også taget medalje med Åge ved VM. Imponerende defensiv og måske verdens bedste målmand i schmeichel.

Svar #37
Og vinderen har altid ret, som fx med Richardo EM 92, og med lidt held havde vi også taget medalje med Åge ved VM. Imponerende defensiv og måske verdens bedste målmand i schmeichel.
Det er nemlig rigtigt - vinderen har altid ret men alligevel kan man godt huske lidt om hvordan spillet var. Medmindre jeg tager fejl, var Grækenland det mest defensive og kedelige hold som i nyere tid har vundet et mesterskab. Formentlig fordi de ikke havde spillere til andet og så må man jo anerkende den kvalitet men hold op det var kedeligt.

Men man skal også turde spille sine kort. Jeg syntes ofte mange hold kører med håndbremsen halvt trukket (det samme gælder GF) men det er måske fordi de får ørerne i maskinen, de få gange de forsøger at slippe den. Der er ikke tålmodig til at prøve i en periode, for vi fans vil have resultater.

For mig står VM 1998 stadig som et af højdepunkterne. Ret beset var det ikke pga. defensiven den slutrunde dukker op i erindringen - det er fordi vi spillede dejlig offensiv fodbold. Det var også her vi havde profilerne og Bo Johansson var villige til at løbe risikoen fremad banen. I samme ombæring kom kælenavnet Nordens brasilianere vel også på banen.

Alt er selvfølgelig ud fra min fodboldromantiske hukommelse men jeg mener vi sprudlede og spillede noget af det bedste fodbold jeg har set - dertil kommer at jeg nærmest husker det endnu bedre end sidste slutrunde hvor vi gjorde det fornuftigt men spillede dødkedeligt.
Men I 1998 kunne vi også stille med en offensiv bestående af:

Brian Laudrup - Michael Laudrup - Martin Jørgensen
                              Ebbe Sand

Man skal turde spille offensiv fodbold, for at det kan lykkes. Vi Danskere gider ikke rigtig se på en betondefensiv, så vil vi hellere undvære landsholdet - det er vel også derfor opbakningen er faldet.

Jeg tror Hjulmand kan være manden der forløser den store opgave men jeg tror også det kommer til at koste på den korte bane. På den anden side, så der det vel nu der er en ny ung generation på vej som har et højt niveau og derfor kan det passe med skiftet. På den anden side, kan man vel efterhånden også have respekt for at DBU (Peter Møller) ønsker det nuværende trænerteam gør opgaven færdig men sæt nu de vandt slutrunden................ 8)

Svar #38
Jeg var nede at se Danmark - Saudi Arabien i 1998 og jeg kan huske så meget som at det ikke var nogen god kamp. Relativt sent i kampen scorede Marc Rieper på et hovedstød. I det hele taget husker jeg det som om, at gruppekampene var temmelig kedelige, og først i slutspilskampene mod Nigeria og Brasilien var det sprudlende. Og sådan har det været til alle tider med landsholdet. Der er mange måder at spille kedelig fodbold og der er mange måder at spille god fodbold. Men først og fremmest afhænger det af, om man rammer dagen og hvem modstanderen er.

Det er formentlig de samme som kritiserede Morten Olsen for formålsløst trilleri, der nu kritiserer Hareide for at spille norsk. Jeg synes begge landstrænere har leveret nogle flotte kampe og nogle grimme kampe og nogle gode resultater sammenholdt med det vekslende spillermateriale. Nej, det var ikke kønt mod Schweiz, men det var måske bare så enkelt at Schweiz var bedst på dagen? I det tilfælde er det fantastisk at hente 3 point og - efter min mening - grotesk at kritisere spillet.

Svar #39
Det er nemlig rigtigt - vinderen har altid ret men alligevel kan man godt huske lidt om hvordan spillet var. Medmindre jeg tager fejl, var Grækenland det mest defensive og kedelige hold som i nyere tid har vundet et mesterskab. Formentlig fordi de ikke havde spillere til andet og så må man jo anerkende den kvalitet men hold op det var kedeligt.
Portugal spillede også en meget lidt interessant gang fodbold da de vandt i 2016 og selvom det måske ikke var så slemt som Grækenland, var det på sin vis meget værre fordi de havde så mange gode spillere, inklusiv Ballon d'Or-vinderen det år. Det var sjovt nok Portugal som Grækenland besejrede i finalen i 2004, så måske havde Portugal lært noget og de kan jo da et eller andet sted også sige det var bedre at vinde med den stil end tabe som i 2004. Men jeg tænker altså som sagt at Portugal også var lidt mere forpligtet end Grækenland ift det materiale de havde.

Det synes jeg også skal med i vurderingen af Danmark og vi ligger vel et eller andet sted hvor vi kan forvente mere end bare defensiv betonfodbold, men hvor det heller ikke er rimeligt at forvente det sprudler hver gang. Landsholdet skal være interessant nok at se på til at tiltrække tilskuere, men sejrene er en del at det og der gives som bekendt ingen point for æstetisk udførelse. Overordnet har vi vel et rimeligt hold, men mangler måske lidt flair - men der er vel ikke mange af den slags spillere rundt omkring man kan sige Hareide forbigår. Han kan godt kritiseres, men i sidste ende er materialet ikke så godt og spillet ikke så dårligt, at tilgangen til spillet ikke retfærdiggøres af de rimelige resultater.

Du nævner også den nye generation og man kan sige at DBU's arbejde med at gøre landsholdet interessant starter i ungdomsårene via u-landshold og via klubberne. Hvis vi ikke fremelsker de spillere det kræver, giver det ingen mening at ville spille mere offensivt og underholdende.

Svar #40

Jeg synes det er sjovere at se Danmark deltage ved slutrunder end at spille underholdende kvalifikationsgrupper uden at være med.
Jeg vil heller ikke have undværet at opleve EM 92, selvom vi ikke har sygt underholdende.

Kritikken havde været berettiget hvis Åge var træner for Brasilien, Spanien eller Tyskland.

Svar #41
Jeg synes de danske spillere er bedre end middelmådige. Fraset i angrebet har vi store, internationale profiler i alle kæder.
Derfor kan vi med rimelighed forventes at dominere et miniputland som Schweiz, som er nødt til at naturalisere halvdelen af deres spillermateriale, for overhovedet at kunne stille et hold.

Svar #42
Mange spændende indlæg og gode synspunkter. Og helt enig Ato Vari i at hverken landshold eller AGF skal vurderes på en enkelt kamp eller to, der er bare dage. Det må ses over den lange bane. I EM/VM synes jeg faktisk ofte det i indledende gruppespil er noget nervøst/taktiskpræget og de de bedste kampe kommer oftest når det bliver cup-kampene derefter.

Synes også det er skæmmende når rigtig gode fodboldhold som de nævnte herunder Portugal spiller kedeligt og defensivt. Det giver ikke mening. Og husker ikke de hold for noget godt. Gad vide hvordan andre så på DKs måde at vinde EM92 på? Nogen der har læst noget?

Jeg synes nu vi spillede flot fodbold i finalen og generelt farligt og dynamisk kontrafodbold, hvis man skal fremhæve noget positivt.

Men selvom jeg synes det var vildt så flot Brasilien spillede drømme fodbold i 82, så blev jeg alligevel betaget Italiens evne til at spille effektivt og flot i mellemrunden hvor de snød Brasilien og Argentina med en ung Maradona - og siden vinde VM.

Ved nærmere efterrationalisering vil jeg sige man kan skrive sig ind i historien med storhed både ved at vinde turneringen eller spille flot, men fx netop Grækenland og Portugal er gode eksempler på at selvom de vandt turneringen, vandt de ikke ens hjerte. Så måske er der også et eller andet sted på en måde større hæder ved at spille flot end vinde. Tager vi 1982 husker jeg stadig Brasilien og AGF (uden sammenligning) som de bedste selvom brasserne røg ud i mellemrunde-gruppespillet og AGF blev snydt for guld på sidste spilledag da Lars Francker udlignede til 2-2 for B93. Den sæson blev jeg endegyldigt AGF fan, selvom jeg ikke boede i byen og selvom ikke vandt i hverken 81 eller 82. Men fordi det var den fedeste spillestil og profiler.

Tottenham vandt også mit hjerte spillemæssigt i omkring 82-83 med Hoddle og Ardiles og deres flotte tilgang til fodbold. Samme med Ipswich, Bobby Robsen og hollædnderne i de år Før 80 holdt jeg med Liverpool fordi de vandt (og spillede flot) men især Spurs gav bare noget ekstra. Og sidenhen haft kæmpe sympati for Tottenham pga tilgang til spillet. I samme år i midt 80'erne blev mit favorithold QPR pga flot spillestil og det holdt ved med Spurs som nr 2. Selvom om ingen af dem vandt noget ... som med AGF.

Jeg ankender også 92 præstationen som det største resultat, men enig VM 98 står som noget større et eller andet sted og endnu større med 84-86 holdet, der står som det allerbedste selvom de aldrig vandt. Var det iøvrigt ikke i den periode vi fik tilnavnet nordens brassere ;-) måske vi fik tilnavnet igen i 98?

Synes heller ikke vi spillede godt mod Schweiz, men synes faktisk de var meget stærke, og vi har var heldige med at lykkes at få de 3 point. Jeg kender ikke Schweiz godt nok til at vurdere om vi kunne have spillet dem ud af brættet. Men enig fedt at snuppe 3 point på en dag hvor det ikke kørte.

Svar #43
Nordens brasilianere stammer fra 80er landsholdet :).

Gruppekampene i VM 98 var jammerlige. Jeg så Danmarks kamp mod Saudi Arabien på tysk tv og den tidligere topspiller og anerkendte ekspert Günther Netzer sablede Danmarks indsats i en sjælden set grad og det siger meget for Netzer er/var generelt ekstrem kritisk.
Kampene mod Nigeria og Brasilien var så til gengæld imo slutrundens bedste kampe.

Ang. underholdene fodbold kontra resultater er det en evig diskussion, som aldrig slutter. Jeg anerkender dog ikke de grundlæggende præmis i, at defensiv fodbold giver større chance for resultater end offensiv fodbold. Jo Grækenland kunne nok ikke have vundet EM uden, omvendt havde Danmark heller ikke endt i semifinalen i EM 84, som også for alvor satte dansk fodboldkortet uden offensiv fodbold.

Jeg synes landsholdsfodbold, har en større forpligtigelse til at underholde end klubfodbold, fordi det skal være et samlingspunkt for hele fodbold Danmark og jeg synes ikke, Hareides udgave samler særlig meget. Det er gudsjammerlig kedeligt at se på.

Det er da temmelig sigende 80er landsholdet stadig står for mange som det største danske landshold nogensinde selvom resultaterne er blevet overgået i både 92 og 98.

Svar #44
Jeg synes landsholdsfodbold, har en større forpligtigelse til at underholde end klubfodbold, fordi det skal være et samlingspunkt for hele fodbold Danmark og jeg synes ikke, Hareides udgave samler særlig meget. Det er gudsjammerlig kedeligt at se på.
Enig men er det Hareides skyld eller er det manglen på profiler? Jeg kan desværre ikke huske hvad der gjorde udslaget i 80'erne men jeg var ung knægt og slugte det råt:-)

Hvis jeg ser på det nuværende landshold, så finder jeg det stort set intetsigende. Der er efter min mening en profil og det er Eriksen - ham har Hareide da endelig fået forløst. Noget som Morten Olsen ikke formåede. Der er også Schmeichel, der på hans gode dage virkelig gør en forskel og naturligvis står stærkt i erindringen pga. de seneste redninger.

Resten af spillerne virker mere som middelgodt fyld men som udgør en fortrinlig enhed. Jeg har usandsynligt svært ved at vurdere om det blot er undertegnede der har mistet interessen eller om det er et reelt problem for landsholdet? Måske er det hele blot blevet for farveløst/meningsforladt/ensrettet og man derfor ikke rigtig kommer ind under huden på spillerne.
Det er jo ikke ligefrem spændende interviews der bliver givet eller også ser jeg dem ikke. Må indrømme jeg som oftest får slukket/skiftet lige efter en kamp er slut og ikke orker at blive trukket igennem intetsigende interviews med endeløse reklamer (det gælder også i Superligaen).

Svar #45
@Martinstranger

Enig men er det Hareides skyld eller er det manglen på profiler? Jeg kan desværre ikke huske hvad der gjorde udslaget i 80'erne men jeg var ung knægt og slugte det råt:-)

Tja jeg synes, det var en besynderlig taktik mod Schweiz at stille med både Eriksen og Schöne når taktikken var lange bolde op på Cornelius. Det var ineffektivt og forfærdeligt at se på, men en enkelt genistreg fra Eriksen og en verdensklasse præstation fra Schmeichel og Hareide kan give os andre en stor fed fuckfinger, men imo var sejren på trods af Hareide og ikke pga. ham.
Generelt set spiller Danmark udpræget resultatfodbold under Hareide og jeg mener, vi har spillere til et større ambitionsniveau - DBU må være enige siden Hjulmand er blevet ansat - men det er svært at diskutere mod resultaterne.

Der er dog ingen tvivl om, Danmark i dag slet ikke har samme profiler som 80er landsholdet - hvor rigtig mange spillede i dengang store klubber og var profiler på de hold - og 90er landsholdet, men igen Drillo fodbold mod en nation som bevares er gruppens bedste hold, men er langt fra eliten, det må kunne gøres bedre.

Svar #46
Jeg synes de danske spillere er bedre end middelmådige. Fraset i angrebet har vi store, internationale profiler i alle kæder.
Derfor kan vi med rimelighed forventes at dominere et miniputland som Schweiz, som er nødt til at naturalisere halvdelen af deres spillermateriale, for overhovedet at kunne stille et hold.
Spiller for spiller vil jeg vurdere Schweiz til at være nogenlunde på samme niveau som Danmark. Det er muligt de har naturaliseret nogle af de spillere, men det ændrer jo ikke på at det bestemt ikke er nogen miniput. Jeg synes så omvendt heller ikke det er korrekt at vi har store internationale profiler i alle kæder, fraset angrebet. Der er gode habile spillere til de fleste pladser og med Yussuf Poulsen endda en anstændig mand oppe foran også (næsten altid et problem for landsholdet), men også et par svagt besatte pladser. Sådan vil det næsten altid være for Danmark.

Jeg tænker på om man mon helst ville have undværet landsholdet i '86 eller '92. Det kan ikke uden videre sammenlignes, men måske lider nationen lidt under at ville se talent og underholdning a la '86-holdet og resultater a la '92.

'86-holdet nåede ikke nær så langt som talentet rakte til og ville vel have været en skuffelse hvis vi ikke dengang stadig var i genopstandelse efter de mange år med selvvalgt dårlige resultater, mens '92-holdet som bekendt kun kvalificerede sig pga Jugoslaviens udelukkelse, men opnåede et resultat der lagde alen til Danmark som fodboldnation.

Danmark må finde en balance mens man forhåbentlig gør en indsats for at fremelske flere gode spillere, så der både kan underholdes og vindes. I mellemtiden vil det nok bare være sådan at vurderingen bliver en blanding af resultater og spillemæssig underholdningsværdi, så en 'kedeligere' spillestil fordrer bedre resultater. En VM-finale i stedet for Kroatien havde ført til eufori a la '86 og '92, men der skal mere end en ubesejret stime til hvis det bliver for uinspireret. Hvis Hjulmand gør det mere interessant at se på hjælper det ikke rigtig hvis resultaterne bliver meget dårligere.

Svar #48
Helt enig med Martin i at lederne der ansættere landstrænere har større forpligtigelse til at spille seværdigt fodbold end klubfodbolden som mere virksomheder. Ved godt der også er sygt mange penge i landsholdsfodbold, men det er alligevel noget andet. Næsten alle lande har også gode muligheder for at sammen hold med okay kvalitet til offensiv fodbold.

Man kan også sige det sådan man bliver lettere tilgivet med flot initiativrig fodbold og nederlag - end ringe spil og nederlag. Personligt har jeg nok været imponeret over Hareides evne til at skabe en Backman-attitude, hvor han bare vil vinde, plus han har evnet at få Eriksen i gang på landsholdet (dog i en bølgedal igen nu). MEN Hareide er kun tilgivet fordi resultaterne har været der. Spillet er ikke prangende.

Uha umuligt valg mellem 92 og 84-86 holdene ... vi kunne have vundet både EM og VM der. Men fodbold afgørenes af marginaler. Vildt så mange profiler i store klubber vi havde der. Helt vildt og unaturligt for så lille en nation.

Svar #49
Uha umuligt valg mellem 92 og 84-86 holdene ... vi kunne have vundet både EM og VM der. Men fodbold afgørenes af marginaler. Vildt så mange profiler i store klubber vi havde der. Helt vildt og unaturligt for så lille en nation.
Ja, og så havde det været helt udenfor konkurrence, nu mangler der trods alt lige lidt trods et par store resultater i kampene. Elkjær brændte jo desværre et straffe bl.a., men i kampen mod Spanien kunne man da godt - i bagklogskabens lys - have ønsket at man også kunne spille lidt mere kynisk. Men hvis vi på et tidspunkt igen har et tilsvarende hold, skal der selvfølgelig også spilles efter det. Spørgsmålet er om vi får det - Belgien havde også et virkelig godt hold i 80'erne og nu igen, så selvom der bor dobbelt så mange der, kan det måske også lade sig gøre for Danmark med det rette udviklingsarbejde.

Simple Audio Video Embedder