Spring til hovedindholdet
Emne: Dødens pulje (Læst 4168 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Dødens pulje

Svar #15
Perfekt: Uafgjort i Haderslev og rødt kort til begge hold. Den drejebog kunne vi ikke have skrevet bedre.

Svar #16
Perfekt: Uafgjort i Haderslev og rødt kort til begge hold. Den drejebog kunne vi ikke have skrevet bedre.
Og tilmed 0-0, så ingen fik scoret et par mål til "antal scorede mål" i målscoreregnskabet, som jo sagtens kan vise sig at være afgørende for placeringer. Perfektion.

Svar #17
Ikke bare rødt. Et af dem gik til Juel-Nielsen. 😁

Svar #18
Thomas Juel-Nielsen med direkte rødt imod Horsens her til aften = i karantæne imod os i deres næste hjemmekamp, og imod Vejle.
 Jeg tror kun han får en dag. Som jeg læser det kommer det an på om forseelsen i sig selv vurderes til 4 eller 6 points (fare for modspiller eller ej). Hvis den vurderes som ikke farlig for modstanderen, vil det give 34 points og der gives en karantænedag ved 19 og 36 points - Disciplinære bestemmelser
Jeg går ud fra at det er hans første gule kort, var det ikke debut i dag?

Det tror jeg desværre du har ret i. Man er bare vant til at direkte rødt betyder to spilledages karantæne. Det er jo også en pudsig ting, at et direkte rødt kort ikke automatisk vurderes som en grov forseelse. Man kunne dog godt forestille sig, at man netop pr. automatik placerer et direkte rødt kort som "groft", så der altid gives 36 strafpoint. Det kunne i hvert fald give mening i forhold til at 36 point netop er en af grænserne. Men ud fra definitionen bør forseelsen vist ikke betegnes som grov (jeg har ikke set episoden).

Svar #19
Er det ikke altid to dage for direkte rødt? Endda for en nødbremse? Jeg kan ikke huske et tilfælde hvor direkte rødt ikke har givet 2 spilledage. Som i nogensinde... Så det ville komme bag på mig i gevaldig grad.

er pænt sikker på at point-systemet kun er til gule kort, og ofte giver 2 dage der, ligesom med Højer pga flere krydsede grænser. 
Men jeg er pænt sikker på, at direkte rødt altid har givet to dage.

??

Svar #20
Er det ikke altid to dage for direkte rødt?
Det er i hvert fald ikke sådan det er formuleret i reglerne, som Anra linker til.

Afhængig af forseelsens karakter tildeles spilleren et antal point således:
Ved advarsel:
Mild forseelse (A) = 3 point
Middel forseelse (B) = 4 point
Grov forseelse (C) = 6 point

Ved udvisning:
Point tildeles som under advarsel, dog således, at der desuden tildeles tillægspoint:
Ved 2 gule kort i samme kamp – tillæg 13 point
Ved direkte rødt kort – tillæg 30 point

1 spilledags karantæne udløses hver gang en spiller opnår/passerer følgende point:
19, 36, 52, 68, 84, 100, 116, 132, 148

Grov forseelse defineres sådan:

Grov:
(C)
1. Sparke, slå, spytte eller forsøg herpå.
2. Benspænd med fare for modspiller.
3. Andre forseelser, hvor modspiller udsættes for fare.
4. Berøve oplagt scoringsmulighed - hvor modspiller bringes i fare.

Svar #21
Du kan vel kun få direkte rødt efter en grov forseelse?

Dvs første gang får du 6 + 30 = 2 spilledages karantæne og så fremdeles.

Eller?

Svar #22

Eller?
Så vidt jeg kunne se, så holdt Juel-Nielsen fast i sin modstander, som en nødbremse. Det er vel kun "groft" i forhold til at fratage modstanderne en oplagt målchance, men det er vel ikke omfattet af det der står under C) i reglerne? Altså det at man (potentielt) skader modstanderen.

Svar #23

Eller?
Så vidt jeg kunne se, så holdt Juel-Nielsen fast i sin modstander, som en nødbremse. Det er vel kun "groft" i forhold til at fratage modstanderne en oplagt målchance, men det er vel ikke omfattet af det der står under C) i reglerne? Altså det at man (potentielt) skader modstanderen.
Det er vel punkt 4 han ryger ud for - at berøve modstanderen for en oplagt scoringsmuligheder?

Svar #24
Det er vel punkt 4 han ryger ud for - at berøve modstanderen for en oplagt scoringsmuligheder?
Ikke, hvis du læser hele punkt 4, tænker jeg? Men det er selvfølgelig en vurderingssag, om dommeren synes at han bringer modstanderen i fare.

Argumentet var nu også mest, at der ikke virker til at være en automatik med to dages karantæne for rødt kort, ifølge reglerne. Det kan så sagtens være, at man altid fortolker et direkte rødt kort som groft. Det kunne give mening, men så burde man skrive det mere klart i reglerne. Man kunne jo netop bare undlade den sidste sætning i punkt 4, hvis man altid ville have at direkte rødt gav 6 point (+30)

Svar #25
Det kan så sagtens være, at man altid fortolker et direkte rødt kort som groft. 
@SteenA‍ 
Ja altså er nødbremser ikke altid takseret til "grov forseelse"? Det er jo ikke fordi man skal sparke nogen ned, men akten i sig selv.

Svar #26
Det kan så sagtens være, at man altid fortolker et direkte rødt kort som groft.
  @SteenA
Ja altså er nødbremser ikke altid takseret til "grov forseelse"? Det er jo ikke fordi man skal sparke nogen ned, men akten i sig selv.

Bedøm selv ud fra punkt 4 under grove forseelser: Berøve oplagt scoringsmulighed - hvor modspiller bringes i fare.

Jeg kan ikke se, at Thomas Juel-Nielsen bringer sin modstander "i fare", og så kan punkt 4 vel ikke være gældende? Men igen, det må dommeren jo vurdere. Hvis du kommer løbende og nogen så pludselig holder om dig, så kan du selvfølgelig godt falde og slå dig. Det plejer bare ikke at blive vurderet som farligt i en fodboldkamp.

Svar #27
@SteenA‍ 
Nej ikke altid - under middel står: 5. Berøve oplagt scoringsmulighed - uden fare for modspiller. Så det kan også lade sig gøre at få 4 + 30 og dermed en dag, men om de takserer den som grov tør jeg ikke sige.

Svar #28
Nej ikke altid - under middel står: 5. Berøve oplagt scoringsmulighed - uden fare for modspiller. Så det kan også lade sig gøre at få 4 + 30 og dermed en dag, men om de takserer den som grov tør jeg ikke sige.
@anra‍ 

Ja okay. Men altså det er sgu svært at være sidste mand, få direkte rødt og IKKE falde under kategorien: "Berøve oplagt scoringsmulighed". 

Så altså hvis han ikke var sidste mand, så havde han jo bare fået gult. Og jeg ved godt, at det teknisk set er muligt at være sidste mand uden at blive dømt for at frarøve en oplagt scoringsmulighed når en medspiller er tæt på. Men det er mit klare indtryk at det er noget dommeren vurderer i situationen. For hvis TJN var sidste mand, men en medspiller var klar på at nå Horsensspilleren, havde dommeren så ikke bare givet gult kort? 

Svar #29
Ja okay. Men altså det er sgu svært at være sidste mand, få direkte rødt og IKKE falde under kategorien: "Berøve oplagt scoringsmulighed". 
Du misser pointen. Der findes både en grov (6 p.) og middel (4 p.) vurdering under kategorien "Berøve oplagt scoringsmulighed". Forskellen er, om man udsætter modstanderen for fare. 

Simple Audio Video Embedder