Spring til hovedindholdet
Emne: Evaluering sæson 18/19 (Læst 8469 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Evaluering sæson 18/19

Svar #50
@Martinstranger

Hvem i alverden er ikke træt af manglende sportslig succes?

I bund og grund forstår jeg nok bare ikke, hvad din pointe egentlig er og slet ikke hvad du mener, der skal gøres fremadrettet.
Jeg syntes det er blevet udlagt for positivt, at vi igen igen igen skuffer og fejler på målsætningen for 20 gang. Det er bare ikke godt nok.
Du så sikkert diskussionen hvor PC (næsten) var ved at blive udnævnt til den bedste sportsdirektør i suppen. Den køber jeg altså ikke, når han har et top 4 budget og har haft mulighed for at påvirke truppen igennem mere end 2 år som chef og før det som talentspejder med et mangeårigt samarbejde med direktøren. Det er ligesom at udnævne Troels Bech som en genial sportschef fordi han har været med til at bringe BIF tilbage i toppen, samtidig med millionerne er kastet i grams. Den opgave havde Poul Hansen sikkert også løftet.

Umiddelbart mener jeg den største fejl ligger hos dem der burde være bærende kræfter og profiler på holdet. Det er Sana, Ankersen og Guira der er hentet som profiler men de mangler alle at levere de sidste 10-20 % som vil afgøre kampene til vores fordel. Ud af de tre har Ankersen scoret en del mål i forhold til hans position men han har dælme også brændt mange chancer.

I den optimale verden mener jeg nok, at vi burde skifte Sana/Guira ud med nogle der kan levere det ekstra som Lucas Andersen/ Kadrii mv. Vi er simpelthen for nemme at køre over fodboldmæsdigt.

Men hvornår vil I se bort fra undskyldningerne og kræve der bliver leveret en placering i henhold til den økonomi vi investerer sportsligt? Næste år, året efter eller skal vi bare gentage igen igen igen?

Til starten af næste sæson skal jeg nok messe med jer igen men lige pt er jeg meget skuffet. Det bliver igen: Næste år bliver året hvor det endelig går godt for GF og vi indfrier målsætningen.

Svar #51
@Stig AKA Frank Heskjær

Jamen jeg er enig i at 5-6 point er fremgang. Det er bare ikke godt nok i forhold til de forudsætninger vi har.

De andre klubber kan godt have skader, skifte både spillere og trænere men i GF er det nærmest som om det accepteres at det ikke kan lade sig gøre at have reel placeringsfremgang på trods af det. Hvorfor?

Svar #52

Men hvornår vil I se bort fra undskyldningerne og kræve der bliver leveret en placering i henhold til den økonomi vi investerer sportsligt? Næste år, året efter eller skal vi bare gentage igen igen igen?

Det er altså lidt trættende, du insisterer på, at kalde mulige forklaringer for undskyldninger, men nuvel det bliver let en ordkløver diskussion.

Nu kan jeg kun snakke for mig selv, men som jeg engang for snart langt tid siden skrev, så mener jeg, AGF burde gøre som FCN og ikke arbejde med en målsætning og slet ikke nu, hvor der er så mange talenter, der skal have chancen.
Målsætninger ender meget let med at blive S/H uden at føre til ret meget konstruktivt eksempelvis ved at kræve, ja hvad er det egentlig vi skal kræve? Ny træner, det er prøvet et par gange eller 3. Ny sportschef, ditto med træneren. osv.
Det er jo ikke fordi nogen i klubben har sat sig for med vilje at gøre det dårligt.

For mig er den spillemæssige udvikling langt, langt vigtigere end om AGF slutter 5 eller 10 og her kan jeg sagtens følge kritikken i, om der er sket nok bl.a om ikke vi kan forvente mere af proffillerne og hvis ikke, ja så er det nok tid til at afskibe et par stykker af dem.
Jeg vil også gerne se et mere offensivt udtryk, det er som om DN ikke rigtig vil give los.

Efter min mening er der ingen tvivl om, PC i sommers var underlagt et krav om sorte tal på den økonomiske bundlinje, så der blev gamblet og desværre tabt, det er, uanset om du vil insistere på, det er en dårlig undskyldning, en virkelighed som skal tages med i ligningen.
Nu er der tilsyneladende skabt en del luft, så der kan bruges efter AGF forhold ganske mange penge til sommer og så skal vi se større fremskridt, ellers vil jeg nok kræve ;) der skal ses på om både DN og PC er de rigtige på posten.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #53
Vi er principielt enige om at det (måske - hvad er pointsnittet her i foråret?) blev tabt i efteråret. Syntes blot der blev argumenteret for at det igen var skader/karantæner det blev udslagsgivende men den sang er hørt manga gange før og så kan det ikke blive ved at være tilfældigheder. Så er det dårlige forklaringer eller en opgave der kkke er løst.
Det har vaeret skuffende i begge perioder, pointen ifht det var egentlig mest at efteraaret jo er flere kampe og vi inden foraaret allerede havde et efterslaeb. Det var en Kanstrup-scoring i sidste minut af den sidste kamp i december, der overhovedet gav en lille aabning. I sidste ende er det selvfoelgelig tabt over hele grundspillet og den kan vel basalt set deles op i en laengere middelmaadig indledning, derefter en meget daarlig periode og til sidst en kort god periode og saa en daarlig afslutning. Det er helt klart utilfredsstillende.

Der er flere problemer at pege paa. Skader og karantaener er naturligvis en faktor, ikke mindst naar det i oevrigt er saa lige, men udover at konstatere at det var et problem i de sidste kampe, maa man jo se paa om vi har vaeret for tyndt eller forkert besatte visse steder. Det var nok endnu vaerre at vi i efteraaret manglede den angriber (og maalmand) man jagtede i sommer, i hvert fald er det en naerliggende tanke at de skader og karantaener til sidst ikke havde vaeret afgoerende hvis vi havde haft en maalfarlig angriber i efteraaret. Det er ikke saa meget undskyldninger som forklaringer med indbygget kritik.

Naar det er sagt vil jeg da ogsaa gerne sige, at selvom vi boer vaere gode nok til ikke at vaere saa afhaengige af dem, synes jeg ogsaa vi har vaeret usaedvanlig uheldige med straffesparkskendelser. Det er lidt mere i undskyldningskategorien :)

Svar #54
@Stig AKA Frank Heskjær

Jamen jeg er enig i at 5-6 point er fremgang. Det er bare ikke godt nok i forhold til de forudsætninger vi har.
 Det vigtige her er, at der er blevet lagt på hvert år, og fortsat bliver det. Så længe den udvikling ikke bliver vendt, så er det jo "et spørgsmål om tid og tålmodighed" før vi er i top 6. Og den tid tror jeg så er næste år, og begrunder det i 117 sager hvor bl.a. at vi er gået fra til overhovedet ikke kunne nå top 6 med flere runder tilbage, og til i år have skrabet flere point sammen, have mere stabile resultater på nær 28 dage i november, og endda være med i kampen om top 6 til den allersidste dag. 

Ift vores forudsætninger, sådan helt objektivt, så er vi rykket op fra 1.division i sommeren 2015, og har samlet og udviklet en trup siden da, som var et godt fundament som andre klubber helt sikkert nok burde have nået længere med. Vi har siden 2015 gået fra nedrykningskampe til EL-playoff-finale via et pokaleventyr på vejen. 

Svar #55
Der er flere problemer at pege paa. Skader og karantaener er naturligvis en faktor, ikke mindst naar det i oevrigt er saa lige, men udover at konstatere at det var et problem i de sidste kampe, maa man jo se paa om vi har vaeret for tyndt eller forkert besatte visse steder. Det var nok endnu vaerre at vi i efteraaret manglede den angriber (og maalmand) man jagtede i sommer, i hvert fald er det en naerliggende tanke at de skader og karantaener til sidst ikke havde vaeret afgoerende hvis vi havde haft en maalfarlig angriber i efteraaret. Det er ikke saa meget undskyldninger som forklaringer med indbygget kritik.

@Winther
Jeg har flere gange sagt at jeg synes at vi var for tynde nede bagved med Backmanns skadeshistorik in mente, men refererede mest til efteråret der, da jeg mener at opgraderingen fra Kanstrup til Tingager i sig selv var nok til at "køre den hjem".

Det har været et sats at køre efteråret med Kanstrup, Backmann og Juelsgård.
Men Meningitis virus er bare fucking uheldigt.

Men da man så tog konsekvensen af, at man ikke var gode nok derned, og samtidig rykkede Hausner tættere på truppen, så startede man foråret med en opgradering af Kanstrup, samt en ekstra reserve. Det er der uheldet, og intet andet, sætter ind efter min mening.
Backmann får en bold i hovedet, og Tingager hænger fast i sandgraven i Haderslev inden for få dages mellemrum.
Vis mig hvilken anden superligaklub der fik deres 1. og 2. valg i midterforsvaret skadet inden for få dages mellemrum, og som måtte spille 2-3 kampe uden. At det så falder sammen med 2 fucking karantæner til Højer og Juelsgård, præcis samtidig, ja det er jo bare skide uheldigt, men selvfølgelig også dårligt af JJ og Højer at de begge fik karantæne i slutningen af FCM-kampen.

Faktisk kan det være at vores top 6 røg der fordi holdet oversatsede for at komme tilbage i kampen. (lyder paradoksalt da man netop ikke fik skabt nok trods "satset").
Men vis mig lige hvor Esbjerg, FCN eller OB fik skadet deres Backmann og Tingager her i foråret samtidig. Enhver superligaklub ville vel have svært ved at undvære deres 1. og 2.valg dernede?

Så TL:DR: i efteråret synes jeg PC efterlod os sårbare for det uheld som man må kalkulere med. I foråret synes jeg det var latterligt med sammenfald af skader/karantæner. Vendsysselkampen var jo helt åndssvag i det lys.

Svar #56
Det er altså lidt trættende, du insisterer på, at kalde mulige forklaringer for undskyldninger, men nuvel det bliver let en ordkløver diskussion.
Det er jeg klar over det gør men hvis jeg følger @Stig AKA Frank Heskjær  definition, så har vi igen igen igen ikke nået målsætningen om top 6 og er dermed “skyldige”, forstået på den måde,  dermed må det være undskyldninger?

Sidder på telefonen, derfor bliver skærer jeg lidt i quoten. Jeg kan sagtens være enig i at målsætningen måske burde ændres men det er den ikke blevet og derfor forholder jeg mig til den. Umiddelbart kunne det godt give mening med en løsere målsætning omkring udvikling af talenter, sort bundlinje og en forbedring i tabelllen.

Svar #57
Nu var det tilfældigt jeg gav dig et quote oprindeligt men var blot træt af at høre på det var skader/karantæner mv der igen ikke gik vores vej. Når sådan noget gentager sig igen igen igen, så kan det ikke vedblive at være et tilfælde og så bør man søge andre forklaringer.
Flere mener vi har truppen med klart top 6 potentiale og burde være der men er det korrekt? Overvurderer vi generelt vore spillere vs dem konkurrenterne har og dermed tror vi er bedre end vi er? Det tror jeg vi gør men det er der ikke mange herinde der vil erkende - de vil hellere finde “forklaringer”. @Ato Vari  var inde på det i hans indlæg på side 3 og jeg hælder mere til hans version, at vi bare ikke er bedre pt.

Svar #58
@Stig AKA Frank Heskjær

Det vigtige her er, at der er blevet lagt på hvert år, og fortsat bliver det. Så længe den udvikling ikke bliver vendt, så er det jo "et spørgsmål om tid og tålmodighed" før vi er i top 6. Og den tid tror jeg så er næste år, og begrunder det i 117 sager hvor bl.a. at vi er gået fra til overhovedet ikke kunne nå top 6 med flere runder tilbage, og til i år have skrabet flere point sammen, have mere stabile resultater på nær 28 dage i november, og endda være med i kampen om top 6 til den allersidste dag.

Ift vores forudsætninger, sådan helt objektivt, så er vi rykket op fra 1.division i sommeren 2015, og har samlet og udviklet en trup siden da, som var et godt fundament som andre klubber helt sikkert nok burde have nået længere med. Vi har siden 2015 gået fra nedrykningskampe til EL-playoff-finale via et pokaleventyr på vejen.

Må indrømme jeg ikke har gransket statistikken med de 5-6 point og pt kun sidder på telefonen. Er det egentlig “relativ” fremgang eller er det “blot” fordi pointene er bedre fordelt mellem holdene end tidligere og så har vi blot fået vores del. Det bør jo være relativ fremgang, da vi var tættere på top 6 end før men er placeringen også eller er det fordi andre har underpræsteret i forhold til tidligere?

Du mener alligevel at andre klubber nok burde være nået længere med vore sportslige forudsætninger😉

Jeg ved godt du fokuserer på muligheden for en EL-finale men det gør det bare ikke rigtig for mig. Det er en tabertrøstpræmie og jeg ved ikke helt om den evt vil kaste noget positivt af sig - kan vi tjene penge på det? Vil det udvikle spillerne eller vil vi sætte point over styr i den kommende sæson istedet? (Så har vi en af forklaringerne på plads).
Ud fra et fan-synspunkt kan jeg godt se den er relevant men ud fra de andre forhold er jeg i tvivl. Måske/forhåbentligt mener spillerne i det mindste det er relevant.

Svar #59
Må indrømme jeg ikke har gransket statistikken med de 5-6 point og pt kun sidder på telefonen. Er det egentlig “relativ” fremgang eller er det “blot” fordi pointene er bedre fordelt mellem holdene end tidligere og så har vi blot fået vores del. Det bør jo være relativ fremgang, da vi var tættere på top 6 end før men er placeringen også eller er det fordi andre har underpræsteret i forhold til tidligere? 

@Martinstranger

Jeg forstår dig ikke her. Jeg har præsenteret dig for de fakta, som fortæller at AGF siden sidste oprykning i 2015 er steget stødt i pointhøst, og dermed også tilsvarende i hvor tæt man har været på at nå top 6. at andre hold også har været dygtigere til at lave point kan sgu da ikke tilskrives et argument for at AGF ikke er i fremgang, selvom du lader til at forsøge. Vi vandt eksempelvis flot 3-2 over BIF hjemme istedet for at tabe 0-7 under Glen. (Bruger eksemplet lidt i joke, da enkelte kampe self. ikke kan danne genstand for "fremgang").
Alene det at du ikke kan finde et eneste nederlag siden foråret 2018, som er større end 2 mål, det viser stabiliteten under David. Når AGF taber med ham, så er det næsten altid kun med 1 mål. Og når vi taber klart, så er det med 2. På samme vis vinder vi aldrig 6-2 som over Esbjerg under Glen, eller 5-1 over Horsens. Og det er den slags der er en smagssag.. Jeg tager hellere 600 1-0 kampe end nogensinde at skulle se mit hold tabe 0-7 til BIF igen. NOGENSINDE...!

Er stabilitet fremgang i sig selv? Ja, hvis du spørger mig. For så er babyskridt frem = sikre skridt frem. Og vi vokser stødt og sikkert i disse år. Den slags giver mig ro og tro på tingene.

Du mener alligevel at andre klubber nok burde være nået længere med vore sportslige forudsætninger😉

Ja især når man ser på det gennem de sidste 20 år. Men det er jo heller ikke lige nu vi bare pumper løs ind i spillertruppen og tillader 25 millioner minus. Faktisk er vi pt i et år, hvor ledelsen gør alt hvad den kan for at kunne præsentere sorte tal på bogen. Så meget, at det er min egen personlige vurdering, at det spillede ind ift hvad der blev hentet i sommers, eller rettere ikke blev hentet. Det var klart og tydeligt, at pengene var og er brugt bedre i dette vintervindue, og det kommende. JN sagde det direkte på tv i håb vs håbløshed i øvrigt. Så lige nu er forskellen på det vi bruger og det OB/AAB etc bruger nærmest ingenting ift at 1-2 profiler ike kan spille = forskel udlignet.

Jeg ved godt du fokuserer på muligheden for en EL-finale men det gør det bare ikke rigtig for mig. Det er en tabertrøstpræmie og jeg ved ikke helt om den evt vil kaste noget positivt af sig

Der er ingen der har sagt, at EL-playoff er bedre end top 6. Alle herinde, som i ALLE, ville helst være kommet i top 6, og så blive nummer 3 eller 4 og komme i EL eller EL-playoff oppefra istedet. Det vil fansene, det vil AGF, alle.....

Jeg fokuserer NU på muligheden for at gøre sæsonen god som muligt fra det udgangspunkt vi har NU, fordi sådan er jeg skruet sammen. Det ligger ikke i mig at kalde det hele for et taberprojekt og give op, som logikken bag det du skriver er. Du antyder at det er bedre at sparke bagud, kritisere, og så føle sig hævet over projektet. Og det virker måske også ift at putte et  skjold op for det irriterende følelser som glippede forudsætninger/målsætninger giver her i livet. Men jeg siger: "nå, men så må vi jo se hvordan vi kan få det bedste ud af den situation vi nu har".

Skulle AGF rykke ud, så laver jeg en tråd der hedder "Hvordan rykker AGF bedst/hurtigst op igen".

kan vi tjene penge på det? Vil det udvikle spillerne eller vil vi sætte point over styr i den kommende sæson istedet? (Så har vi en af forklaringerne på plads).

Der er rigtig rigtig rigtig mange penge mellem de to scenarier hvor AGF herfra giver op og slutter dårligt af og kommer i nedrykningskampe, og så der hvor AGF som sidste år sparker røv og kommer i en EL-playoff-finale. De kampe imod SøE og OB+FCK sidste år er jo kampe som faktisk øver holdet på at spille "finaler". Det er der rigtig meget udvikling i. Der er også rigtig mange penge imellem det og så nedrykningskampe, fordi vejen dertil er belagt med nederlag og lavere placerings-penge.

Forskellen på at vinde og tabe en kamp alene er 175.000kr. Så altså hvis AGF taber de første tre kampe, og ryger ned under Vejle, og kommer i nedrykningskampe der, så ender man på en 13' eller 14'plads og får ca. 0kr i placeringspuljen. (I den gamle 12-klubsskala var der 1.1 millioner imellem 13.pladsen og 7.pladsen). Læg dertil, at der betales 175.000kr hvergang AGF vinder en kamp mod 0kr for de nederlag der sender os derned, så lad os konservativt sige at vi skal vinde 3 kampe og 1 uafgjort for at gå i EL-playoff = ca. 600.000kr).  Så kommer EL-playoff, hvor avancement giver 2 ekstra kampe, som igen kan vindes, og der er en ekstra hjemmekamp i det også til indtjening. Vinder man dem får man igen 175.000kr som imod OB/SøE sidste år x3 sejre og 1 uafgjort (Endnu 600.000kr)....
Og det er altsammen FØR finalen, som kan give EL-deltagelse som vil være en helt ny og positiv størrelse for klubben og holdet lige nu. Og finalen er 1. valg i runden = 325.000kr, og en sejr giver endnu 175.000kr = op mod 500.000kr.

Jeg håber du kan følge mig. Der er også penge i at spille nedrykningskampe, for som vi så under Glen, så kom der mellem 10 og 17.000 til de sidste afgørende kampe. (Men der kom der nærmest ingen til de indledende) Jeg var på stadion med ca. 4000 andre og se os vinde over AAB, og få genskabt liv i kampen om at nå EL-playoff.

Pointen i det hele: Der er masser at spille om endnu.

Svar #60
Jeg forstår dig ikke her. Jeg har præsenteret dig for de fakta, som fortæller at AGF siden sidste oprykning i 2015 er steget stødt i pointhøst, og dermed også tilsvarende i hvor tæt man har været på at nå top 6. at andre hold også har været dygtigere til at lave point kan sgu da ikke tilskrives et argument for at AGF ikke er i fremgang,
Det er forskellen på bores tilgang til tingene. Jeg kigger på vi har 4 største budget og præsterer 8-10 mens du kigger på det andet. Alle dine forklaringer er i min verden ikke så meget værd i min verden, når vi har så meget bedre forudsætninger end de andre. Det er der jeg vender den om og siger der altså er noget galt og enkelte debattører måske burde se realiteterne i øjnene og indse vi bare ikke er bedre. De forklaringer du kommer med, er vel nærmest de samme vi har hørt de sidste 20 år.

Du ser mig ingen steder kalde det et taberprojekt og helt afskrive Agf for næste år............. kan meget vel blive året.

Bottomline - relativt set præsterer vi elendigt, ligegyldigt hvad du finder af forklaringer (undskyldninger) denne gang.

Svar #61
Jeg har flere gange sagt at jeg synes at vi var for tynde nede bagved med Backmanns skadeshistorik in mente, men refererede mest til efteråret der, da jeg mener at opgraderingen fra Kanstrup til Tingager i sig selv var nok til at "køre den hjem".

Det har været et sats at køre efteråret med Kanstrup, Backmann og Juelsgård.
Men Meningitis virus er bare fucking uheldigt.

Men da man så tog konsekvensen af, at man ikke var gode nok derned, og samtidig rykkede Hausner tættere på truppen, så startede man foråret med en opgradering af Kanstrup, samt en ekstra reserve. Det er der uheldet, og intet andet, sætter ind efter min mening.
Backmann får en bold i hovedet, og Tingager hænger fast i sandgraven i Haderslev inden for få dages mellemrum.
Vis mig hvilken anden superligaklub der fik deres 1. og 2. valg i midterforsvaret skadet inden for få dages mellemrum, og som måtte spille 2-3 kampe uden. At det så falder sammen med 2 fucking karantæner til Højer og Juelsgård, præcis samtidig, ja det er jo bare skide uheldigt, men selvfølgelig også dårligt af JJ og Højer at de begge fik karantæne i slutningen af FCM-kampen.

Faktisk kan det være at vores top 6 røg der fordi holdet oversatsede for at komme tilbage i kampen. (lyder paradoksalt da man netop ikke fik skabt nok trods "satset").
Men vis mig lige hvor Esbjerg, FCN eller OB fik skadet deres Backmann og Tingager her i foråret samtidig. Enhver superligaklub ville vel have svært ved at undvære deres 1. og 2.valg dernede?
Det var et svar til Martinstranger, men ja, man kan sagtens kalde det uheldigt sammenfald til (isaer) den kamp. Det staar lidt klarere i hukommelsen ogsaa, men Backman havde ogsaa gjort en stor forskel i efteraaret hvor han var ude, maaske endda nok til at have givet de manglende point. Held og uheld spiller ogsaa ind i den enkelte kamp, men man maa forsoege at 'forfoelge heldet' lidt. Naar jeg ikke vil afskrive alt for meget paa det sammenfald af skader og karantaener til sidst er det nok ogsaa fordi jeg kun mener vi fik doeren til top-6 lidt paa klem- men det var med til at goere det endnu svaerere at lave den fantastiske slutspurt der var paakraevet. Faa hold kan klare sig med 1. og 2. valget i centerforsvaret ude, men i de fleste kampe har vi trods alt kun manglet en af dem.

Svar #62
Jeg forstår dig ikke her. Jeg har præsenteret dig for de fakta, som fortæller at AGF siden sidste oprykning i 2015 er steget stødt i pointhøst, og dermed også tilsvarende i hvor tæt man har været på at nå top 6. at andre hold også har været dygtigere til at lave point kan sgu da ikke tilskrives et argument for at AGF ikke er i fremgang,
  Det er forskellen på bores tilgang til tingene. Jeg kigger på vi har 4 største budget og præsterer 8-10 mens du kigger på det andet. Alle dine forklaringer er i min verden ikke så meget værd i min verden, når vi har så meget bedre forudsætninger end de andre. Det er der jeg vender den om og siger der altså er noget galt og enkelte debattører måske burde se realiteterne i øjnene og indse vi bare ikke er bedre. De forklaringer du kommer med, er vel nærmest de samme vi har hørt de sidste 20 år.

Du ser mig ingen steder kalde det et taberprojekt og helt afskrive Agf for næste år............. kan meget vel blive året.

Bottomline - relativt set præsterer vi elendigt, ligegyldigt hvad du finder af forklaringer (undskyldninger) denne gang.
Forklaringerne/undskyldningerne har det vel naturligt med at blive de samme år efter år, når problemerne er de samme ;)

Jeg er også på vognen, der tror på fremgang næste år. Ikke fordi jeg tror vi har været særskilt uheldige/hårde ramt end vores konkurrenter, men fordi de underliggende årsager til vores mange års underpræstation er ved at være væk. Vores træningsfaciliteter er blevet væsentligt opgraderet, ungdomsarbejdet producerer talenter der kan forstærke førsteholdet, økonomien er stabil (sådan da) og der er kontinuitet på træner- og ledelsesplan, hvilket har skabt grobunden for en ny solid kultur (som ganske vist stadig er i sine spæde start). Men alt sammen er det faktorer, isoleret fra spillerbudgettet, som har betydet, at vi har underpræsteret i 20 år.

Sammenligner vi med OB og AaB, så har OB et træningsanlæg, der knapt er en serie 5 klub værdigt mens AaBs to største kulturbærere (Risgård og Würtz) begge stopper karrieren til sommer samtidig med at de har en blodrød økonomi. Det er disse faktorer, holdt op mod AGFs ovenfor, der får mig (og kommentatorer som Brüchman) til at tro på at supertankeren endelig, endelig er ved at vende og at vi, også relativt ift. vores konkurrenter, kommer til at gå frem til næste år.

Svar #63
   Det er jeg klar over det gør men hvis jeg følger @Stig AKA Frank Heskjær  definition, så har vi igen igen igen ikke nået målsætningen om top 6 og er dermed “skyldige”, forstået på den måde,  dermed må det være undskyldninger?

Mener du da der ingen forklaringer er? Det ville jo vaere noget af en undskyldning! :)

Nu var det tilfældigt jeg gav dig et quote oprindeligt men var blot træt af at høre på det var skader/karantæner mv der igen ikke gik vores vej. Når sådan noget gentager sig igen igen igen, så kan det ikke vedblive at være et tilfælde og så bør man søge andre forklaringer.
Flere mener vi har truppen med klart top 6 potentiale og burde være der men er det korrekt? Overvurderer vi generelt vore spillere vs dem konkurrenterne har og dermed tror vi er bedre end vi er? Det tror jeg vi gør men det er der ikke mange herinde der vil erkende - de vil hellere finde “forklaringer”. @Ato Vari  var inde på det i hans indlæg på side 3 og jeg hælder mere til hans version, at vi bare ikke er bedre pt.

Det er vel ogsaa en forklaring eller undskyldning saa? Holdet er ikke godt nok! Jeg tror selv nuvaerende start-11'er kan raekke til top-6, men vi spillede hele efteraaret uden angriber og svaekkede paa maalmandsposten, og vi har vaeret for udsatte overfor skader og karantaener paa visse positioner, saa over hele saesonen har holdet ikke vaeret godt nok. Det er en kritik af PC/JN.

Jeg tror du er noed til at skelne mellem undskyldninger - det var bare sort uheld, der var intet nogen kunne have gjort - og forklaringer - hvad kan og skal vi goere bedre fremover.

Jeg er enig ifht fremtiden baseret paa faciliteter, oekonomi og "potentiale", jvf hvad jeg skrev i gaar i AaB-kamptraaden.

Svar #64

Sidder på telefonen, derfor bliver skærer jeg lidt i quoten. Jeg kan sagtens være enig i at målsætningen måske burde ændres men det er den ikke blevet og derfor forholder jeg mig til den. Umiddelbart kunne det godt give mening med en løsere målsætning omkring udvikling af talenter, sort bundlinje og en forbedring i tabelllen.

Men i og med ledelsen økonomisk har budgetteret med top 8, så er der vel i princippet også en løsere målsætning?

Den målsætning fortæller også krystalklart, ledelsen udmærket godt vidste, top 6 ikke var givet, ellers giver det ingen mening at budgettere mindre.

For mig er en misset målsætning bare ikke s/h, som jeg synes, du udpræget gør det til. Jeg har heller ikke endnu forstået, hvad det egentlig du vil have, os fans skal kræve.

Svar #65

Du nævner igen og igen, AGF har ligaens 4. højeste budget, men du undlader også hver gang at nævne, forskellen fra en 7-8 stykker til 4. pladsen ikke er så stor, som du tilsyneladende gør det til.

Rent økonomisk er der kun 3 hold, som skal ende i top 6 ud fra økonomien og det er FCK, BiF og FCM. Jeg er dog som tidligere nævnt helt enig i, AGF IKKE får det optimale ud af lønkronerne.
Det interessante i hele diskussionen er dog, hvorfor?   

Svar #66
Det tror jeg vi gør men det er der ikke mange herinde der vil erkende - de vil hellere finde “forklaringer”. @Ato Vari  var inde på det i hans indlæg på side 3 og jeg hælder mere til hans version, at vi bare ikke er bedre pt.

For nu at uddybe det indlæg... Jeg synes diskussionen er begyndt at køre lidt for meget på, om præstationen i denne sæson er for dårlig eller ej. Det er egentlig ikke så interessant i sig selv. Min pointe er - og har været de sidste år - at klubben handler ud fra en præmis om, at potentialet altid er til mere, end det som kom til udtryk i sæsonen. År efter år har man en eller anden idé om, at det skyldes de forkerte skader, de forkerte domme osv. som lige akkurat kostede 4-5 placeringer i tabellen. Derfra konkluderer man så, at truppen er god nok som den er, for vi træner os jo bedre, eller nogen spillere kommer tilbage fra skader (og det er jo reelt en forstærkning), eller nogen af talenterne er vi sikre på slår til i næste sæson, eller uheldet med dumme domme imod os forsvinder i næste sæson.

I sommers da man sagde farvel til Pusic, er jeg ret sikker på, at nogen i klubben havde en snak om, at man ikke behøvede hente en afløser, fordi Junker stod lige foran sit gennembrud. Helt absurd blev det så, da Junker ikke brød igennem i de første kampe og man endte med at sælge ham og bare lave et desperationslejemål i stedet. På samme måde forestillede man sig formentlig, at Guira så rigeligt kunne erstatte Daniel A Pedersen, og nok også gøre det en del bedre. Man havde jo købt ligaens bedste spoiler. Godt nok vurderede træneren at Daniel A var bedre i foråret 2018, men Guira skulle bare lige i form. (Jeg ved godt jeg digter her, men det er den samtale, jeg forestiller mig, de har haft).

I efteråret var forsvaret til tider alt for tyndt, fordi man heller ikke havde hentet erstatninger for Alexander Juel og Mikkel Rask. Det havde jeg personligt en forventning om, at man ville gøre noget ved til forårssæsonen. Og man hentede faktisk både en højre back og midterforsvarer. Desværre solgte man så til gengæld de to stamspillere på de to positioner i samme ombæring, og så var man jo lige vidt. Ikke at jeg vil kritisere de to salg, for det var fint at få penge for begge, men jeg synes forsvaret minimum mangler en lidt ældre udviklingsspiller end Hausner til backup. Og vi har jo i hvert fald måttet konstatere, at det blev dyrt i karantæner og skader på lige præcis den position, som er vores tyndeste.

Jeg frygter, at historien gentager sig til sommer. Det er ikke kun PC, jeg skyder mod, for han har jo kun de midler at gøre med, som han har. Det er egentlig mest bestyrelsen i AGF, som jeg ikke mener har forstået, at der skal en seriøs investering til, hvis vi ikke skal blive ved med at falde over næste gærde. Jeg synes Lars Fournais har været i sin stilling længe nok til, at han burde have indset det. Situationen i sommers var meget gunstig. Havde vi bare brugt 5 mio mere i sommers på spilertruppen, så vil jeg vove den påstand, at vi havde siddet i mesterskabsspillet nu med en god margin ned og nok endda spillet med om de europæiske placeringer. Alene i tilskuerindtægter og tv-penge havde vi næsten hentet de penge ind igen. Sikkert ikke helt, men til gengæld havde klubben fået et boost uden lige, som kunne få stor varig betydning.

Svar #67
Ja hvis bare AGF havde brugt x-antal millioner mere, så var de sportslige mål helt sikkert indfriet. Det er også en sang, der er kørt i årevis.

Det kræver langt flere penge end skaldede 5 mill. Det synes jeg ærlig talt klubber som AaB og OB tydeligvis viser. 2 klubber som også som AGF kontinuerlig bør komme i top 6, men som også svinger meget og ja oftere underpræsterer.
AGF har før og alt for ofte brugt langt flere penge end klubben havde råd til, netop ud fra tankegangen der bare skal hældes flere penge i truppen, så kommer resultaterne også.
Vi skal altså ikke glemme, JNs fornemmeste opgave har været at skabe sorte tal, det var et krav ved ansættelsen.

Midterfeltet er bare så ekstrem tæt og hullet op til de 3 store økonomiske klubber er så stort, at det vil kræve en seriøs investering, men hvor skal de penge komme fra, i hvert fald ikke fra klubben selv, for det er egenkapitalen slet ikke til.
Jeg køber dog helt sikkert argumentet, at bestyrelsen har overvurderet truppens styrke og har gjort det i årevis, men jeg forstår sandelig også JNs pointe i, at AGF vil blive slagtet i medierne og hos fans, hvis målsætningen er mindre end top 6, selvom den reelt burde være.
Damn if you do, damned if you dont, det er også AGFs virkelighed.

Det jeg egentlig prøver at sige, er at, ja AGF skal bruge mange, mange penge i jagten på sportslige resultater, men i forhold til de nærmeste konkurrenter så er det ikke 5 mill. der har gjort, klubben igen har misset top 6.

Svar #68
Det jeg egentlig prøver at sige, er at, ja AGF skal bruge mange, mange penge i jagten på sportslige resultater, men i forhold til de nærmeste konkurrenter så er det ikke 5 mill. der har gjort, klubben igen har misset top 6.
Jeg er principielt enig med dig i, at forskellen på succes og fiasko for AGF ikke handler om 5 mill., men det er svært at slippe følelsen af, at det kunne have gjort den afgørende forskel i forhold til top-6 i denne sæson, hvis vi havde haft en angriber i efteråret. 

Svar #69

Du nævner igen og igen, AGF har ligaens 4. højeste budget, men du undlader også hver gang at nævne, forskellen fra en 7-8 stykker til 4. pladsen ikke er så stor, som du tilsyneladende gør det til.

Rent økonomisk er der kun 3 hold, som skal ende i top 6 ud fra økonomien og det er FCK, BiF og FCM. Jeg er dog som tidligere nævnt helt enig i, AGF IKKE får det optimale ud af lønkronerne.
Det interessante i hele diskussionen er dog, hvorfor?   

Ja det interessante er hvorfor? Mener du virkelig at det er samme sang om skader/karantæner/dommertække som der er lige nu og som vi har hørt så mange gange før?
Du mangler at se hvor jeg vil hen - jeg vil så gerne finde ud af hvad problemet er, så vi kan diskutere det og ikke de sædvanlige forklaringer.
Der er altså noget andet galt end blot uheld - det kan ikke passe andet. Jeg tror ikke truppen er bedre men @Ato Vari udtrykker det bedre end jeg ovenfor.

Det kan god være du (og Tipsbladet) mener der ikke er stor forskel på lønbudgetterne men fra AaB/Ob’s 32-33 mio og op til vores 42 mio er der altså 30% og der burde være plads til 2-3 profiler mere end hos de andre Fra 7,5 til 130 millioner kroner: Hvad bruger din Superliga-klub på spillere?...

I min verden er det en kæmpe forskel men ser jeg det forkert?

Ps: Du skal vel ikke rigtig sammenligne med de røde tal i AaB men netop sammenligne lønbudget. Der er jo heldigvis forskel på indtægterne og det burde give os en fordel.

Pps: Horsens der har samme pointtal som os har et budget på en trejdedel af vores. De er tilmed sluttet over os de to seneste sæsoner.

Svar #70
OB kom ud af 2018 med et underskud på 38 mill. kr. Jeg må indrømme, at nu er jeg ekstra glad for vores resultat.
Uanset hvad de siger i Odense, kommer resultatet til at koste på truppen. De har ikke råd til at fortsætte med den slags underskud.

Svar #71
OB kom ud af 2018 med et underskud på 38 mill. kr. Jeg må indrømme, at nu er jeg ekstra glad for vores resultat.
Uanset hvad de siger i Odense, kommer resultatet til at koste på truppen. De har ikke råd til at fortsætte med den slags underskud.
Det er i hvert fald et underskud der er til at føle på. Det der gør det lidt mudret er, at ca. halvdelen af deres omsætning er på event-delen. Selve fodboldforretningen giver vist ikke noget (nævneværdigt) underskud.

Silkeborg er også i dag kommet med deres årsresultat for 2018. Et overskud på 16,1 mill.!  Det er godt gået af en nedrykker. Igen må man så bare sige, at det ikke skyldes driften af fodbolden, som rent faktisk gav et underskud på en håndfuld millioner. Til gengæld har de tjent 22,5 mill. på salg af Skov, Gammelby og Skytte.

Svar #72
Nu har jeg læst med en rum tid.

Jeg må indrømme, at jeg lidt oplever, at brugen af ord som fiasko og skandale om AGF's sæson tangerer det useriøse i min bog.

For det første var vi næsten urimeligt tæt på at nå top 6 - listen over småting, som er gået os imod er så lang, at jeg ikke engang gider begynde at liste den. Det gider jeg ikke fordi det er behandlet, men også fordi, det hurtig kommer til at tage karakter af undskyldninger.  Samtidig er der det at sige til det, at mange af de marginaler, der er gået imod os, er gået imod os for guderne må vide hvilken sæson i træk, hvilket peger på, at det ikke kun og alene er uheld. Men det er det altså også.

Når jeg synes det alligevel tangerer det useriøse at kalde vores sæson for en fiasko eller en skandale, så er det fordi jeg synes at man mangler en hel række ting i sin betragning, hvis man alene kigger på den nuværende placering:
- For det første er der kun 3-4 hold, der kan betragtes som relativt faste i top 6. AGF er ikke blandt dem. Overhovedet.
- For det andet er kampen om de resterende to (med ekstrem god vilje tre) pladser nærmest absurd hård: OB, AaB, AGF, RFC, ACH og SøE kan alle med en vis rimelighed nære et artigt håb, om at slutte i top 6. Det er altså 6 hold til to pladser. Dertil kommer, at der de sidste to år desuden har været en oprykker, der går amok og slutter i top 6. Så er der reelt kun én plads tilbage at slås om, for 6 hold. Så er der altså med andre ord 5 hold, for hvem sæsonen er en fiasko, hvis vi skal følge dén retorik?
- For det tredje mener jeg, at fiasko og skandale mere end antyder, at holdet har underpræsteret. Det mener jeg ikke de har. Jeg mener de har præsteret cirka som det kunne forventes. Især med tanke på truppens sammensætning efteråret. Som andre har været inde på, har vi hverken tabt eller vundet kæmpestort, det er i sig selv et skridt i retning af stabilitet. Det næste der skal ske, er at få flere af de tætte kampe til at tippe over til os. Det kommer næste sæson til at handle om. Med tanke på, hvor mange hold, der kæmper om så få pladser, er marginen for fejl forsvindende lille, så der er intet odiøst eller skandaløst i, at det smutter. Tit.

At vi så er i en situation, hvor der er grund til at tro, at en angriber i hele sæsonen kunne have kastet 5-6 ekstra point af sig, det kan vi hurtigt blive enige om. Og det er naturligvis ærgerligt at man valgte ikke at købe en sådan. Til gengæld har vi præsenteret overskud for 2018, hvor OB er kommet ud med et underskud på 38 millioner! Vi står med andre ord stærkere for fremtiden, end OB gør netop nu. AaB skovler vist heller ikke penge ind...
Hvis nogen er i tvivl om, hvad det reelt betyder, så kig på SøE, som har leveret overskud år efter år. De har ro på bagsmækken og først i år, har de fyret en træner og fundet sig selv i vanskeligheder.

Er det ensbetydende med at frikende klub og ledelse og blåstemple sæsonen? Nix. Ikke endnu i hvert fald. Sæsonen står til at redde, men den kan også sagtens ende som en... well...fiasko. Det er det, hvis vi rykker ud. Men lige nu balancerer det på kanten. Det er ikke som sådan tilfredsstillende at vi står i nedrykningsspillet, men det er altså hverken en skandale eller en fiasko. Endnu.

Til gengæld synes jeg at PC står overfor en slags eksamen til sommer  - han har selv sagt, at sommervinduet 2019 bliver møg-spændende og hans første chance for, for alvor at skrue en trup sammen efter eget hoved, fordi de sidste af de store kontrakter fra Andersson udløb. Når og hvis PC består sin eksamen er DN jo så en ikke helt let eksamen i hele efteråret...

Men lige her og nu er vi i den situation, som jeg havde håbet at undgå, men delvist egentlig regnet med: Vi skal se at få lukket det nedrykningsspil så hurtigt som muligt, og under alle omstændigheder sørge for ikke at komme i alvorlige vanskeligheder.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #73

Ja det interessante er hvorfor? Mener du virkelig at det er samme sang om skader/karantæner/dommertække som der er lige nu og som vi har hørt så mange gange før?
Du mangler at se hvor jeg vil hen - jeg vil så gerne finde ud af hvad problemet er, så vi kan diskutere det og ikke de sædvanlige forklaringer.
Der er altså noget andet galt end blot uheld - det kan ikke passe andet. Jeg tror ikke truppen er bedre men @Ato Vari udtrykker det bedre end jeg ovenfor.

Det kan god være du (og Tipsbladet) mener der ikke er stor forskel på lønbudgetterne men fra AaB/Ob’s 32-33 mio og op til vores 42 mio er der altså 30% og der burde være plads til 2-3 profiler mere end hos de andre Fra 7,5 til 130 millioner kroner: Hvad bruger din Superliga-klub på spillere?...

I min verden er det en kæmpe forskel men ser jeg det forkert?

Ps: Du skal vel ikke rigtig sammenligne med de røde tal i AaB men netop sammenligne lønbudget. Der er jo heldigvis forskel på indtægterne og det burde give os en fordel.

Pps: Horsens der har samme pointtal som os har et budget på en trejdedel af vores. De er tilmed sluttet over os de to seneste sæsoner.
[/quote]

Nej jeg synes overhovedet ikke hverken skader eller dommerfejl, har nogen indflydelse. Uden at have tal så tror jeg ikke, AGF har været værre ramt af skader heller ikke til profiler end mange andre klubber, ej heller tror jeg, dommerfejl som inkluderer alle større fejl, er værre hos os.

Jeg synes ikke, DN får det optimale ud af truppen om det skyldes manglende mod - af årsager som andre så glimrende har redegjort for tidligere - eller noget andet, det ved jeg ikke præcis.
Profilerne leverer heller ikke ofte nok.
Det tekniske niveau er ikke højt nok.

Og der findes sikkert mange andre årsager.

Til gengæld er bundniveauet hævet gevaldigt.
Det er meget få kampe, hvor jeg sidder med en fornemmelse, spillerne ikke kæmpede som forventeligt.
Der er noget talent i holdet ret meget faktisk, men talentet skal også forløses og det er DNs opgave.

TL:DR

Noget er godt, noget er skidt. At slutte blandt de 2 øverste i nedrykningsgruppespillet er imo holdets nuværende niveau.

Svar #74

Jeg synes det er en god og væsentlig debat du tager op. Ros for det!

Jeg ved ikke helt, om man bare kan afskrive de mange gode forklaringer, som værende ikke-valide, blot fordi de går igen år efter år. Som fans har vi fingeren pænt meget på pulsen i forhold til at registrere, hvilke mekanismer der forårsager at vi i perioder præsterer dårligt. Men vi er måske ikke gode nok til at kigge indad. Så når vi siger, at dommerkendelserne er gået imod os, så burde vi spørge os selv, hvorfor vi bringer os i en position, hvor et manglende fløjtet straffespark bliver afgørende for, at vi ikke kan slå modstanderen? Eller når vi ærgrer os over, hvor bittert/ærgerligt det er, at Backman igen, igen bliver skadet, så bør vi måske nærmere spørge os selv, hvorfor vi har bragt os i en situation, hvor en enkelt skade kan betyde så meget for det samlede udtryk.

Vi må efterhånden have lært, at skaderne kommer, når de er mindst ønskede. Det er formentlig en sandhed for alle klubber, selvom vi der intenst følger AGF selvfølgelig først og fremmest mærker vores egne skader. Vi må også bare erkende, at en kæde ikke er stærkere end dets svageste led, og man får ikke en succesfuld sæson med 11-12 gode spillere, med mindre man hedder Lyngby for 3 sæsoner siden eller Silkeborg forrige år. Nogle enkelte hold rammer en god sæson af og til, fordi de er ekstremt heldige med at kunne bruge de samme spillere hver gang. Vi kan vente på, at det bliver vores tur til at få sådan en sæson, eller vi kan sørge for at få sammensat vores trup med den rigtige bredde.

Der ER sket fremskridt i klubben. Vores idealopstilling er klart bedre end for 10 og 15 år siden. Bredden i vores trup er også blevet bedre, men vi har stadig nogle synlige huller, og vi må bare konstatere at det koster os HVER sæson. Lige præcis der hvor vi er mest sårbare bliver vi også ramt. Vi kan vælge at beklage os over uheld og uretfærdighed, eller vi kan vælge at arbejde på at få lukket de huller. En del af det problem er vel også klubbens historik med at ønske at tage (for) store skridt af gangen. Vi køber profiler til beløb, som flere af vores nærmeste konkurrenter ikke har mulighed for, men det virker til at have en konsekvens i forhold til homogeniteten i truppen, sammenlignet med vores modstandere. Vi virker kort sagt til at have for stor niveauforskel mellem de bedste og de næstbedste på udvalgte pladser i truppen.

Heldigvis(?) er det ikke bare et spørgsmål om økonomi, for vi må jo også erkende, at nogle af vores reserver er/var ganske pænt lønnede. I den henseende, er det sundt og godt, at PC i sæsonens løb har skaffet sig af med spillere som Sverrison og Spelmann, også fordi truppen havde en klart uhensigtmæssig høj vægt af midtbanespillere. Til sommer kan vi også få frigjort Juelsgårds høje løn. Det bør give luft til at vi kigge på at lukke de sidste huller. Her er det forsvaret der skriger højest på opmærksomhed, men generelt må David og PC stille nogle simple spørgsmål til hinanden: Hvad gør vi, når den og den profil bliver skadet? Så kan man enten komme med et betryggende svar, eller man kan komme med et svar som tydeligvis beror på ønsketænkning, som da man ville lade Junker tage over for Pusic sidste sommer. Hvis man vælger at sige, at en af de helt unge skal tage over, så kan jeg sagtens acceptere det, men man skal også være sig bevidst, at det er et valg der kan koste på kort sigt. Det er sådan noget vi lige nu er ude i, hvis en af vores backs bliver langtidsskadet.

Svar #75
For det første var vi næsten urimeligt tæt på at nå top 6
Urimeligt tæt? Vi var 5 point og 3 placeringer fra. Ja, men helt til sidste runde havde vi chancen! Jo, jo 3 % ud fra objektive vurderinger. Man kunne også sige, at vi reelt var sat af efter november. Så fik vi kunstigt åndedræt med et par sejre i streg, men da det virkelig skulle afgøres fik vi 1 point i 4 kampe.

Jeg siger det ikke for at male verden sort, men for at pointere, at det ikke var 2 dårlige dommere, som gjorde forskellen. AGF var ikke - slet ikke - blandt de 6 bedste hold i 2018/2019, og vi bliver det heller ikke i næste sæson, hvis kvaliteten af truppen ikke bliver løftet.

Svar #76
Urimeligt tæt? Vi var 5 point og 3 placeringer fra. Ja, men helt til sidste runde havde vi chancen! Jo, jo 3 % ud fra objektive vurderinger. Man kunne også sige, at vi reelt var sat af efter november. Så fik vi kunstigt åndedræt med et par sejre i streg, men da det virkelig skulle afgøres fik vi 1 point i 4 kampe.

Jeg siger det ikke for at male verden sort, men for at pointere, at det ikke var 2 dårlige dommere, som gjorde forskellen. AGF var ikke - slet ikke - blandt de 6 bedste hold i 2018/2019, og vi bliver det heller ikke i næste sæson, hvis kvaliteten af truppen ikke bliver løftet.
...men før OB kampen var vi i en situation, hvor en sejr ville give os overhånden før sidste runde. Så selvom det endte med at være så langt fra som du beskriver, så var blot to runder før regnskabet skulle gøres op urimeligt tæt på. Urimeligt især fordi, jeg har samme oplevelse som dig - AGF er aldeles ikke blandt de 6 bedste over de første 26 runder.
Jeg siger det ikke for at male verden hvid (!), men for at pointere, at operationen var meget tæt på at lykkes, patientet kæmpede for sit liv, men til sidst endte det skidt.
Og jeg er i øvrigt enig i, at det var især november, der kostede.

Svar #77
Tag det for hvad I vil. Jeg har ikke et behov for at andre skal synes som jeg. Jeg har udelukkende lysten til at finde lyspunkter for mig selv.

Men hvis man tager Sorte November ud af ligningen, så blev AGF nummer 6. (det kan man ikke, og derfor blev vi det ikke, but hang on...)

@Ato Vari
Så altså det der med at AGF ikke var, og SLET IKKE var, blandt de 6 bedste, og ikke bliver det hvis sådan og sådan. Det tager jeg ikke bare for gode varer.

Efter runde 11 lå vi nummer 4, og så nummer 5 og 6 i runde 12-13. Så AGF lå altså i top 6 efter halvdelen af slutspillet var overstået.
Det er jo tydeligt at AGF glipper top efter at truppen bliver tynd efter transfervinduet pga. salg og skader, og så at Mmaee ikke slår til overhovedet, og at Kanstrup spiller heller helt forfærdeligt sammen med Juelsgård. (personligt giver jeg Kanstrup skylden ift at have ansvaret/lederrollen)

Vi må ikke være så sårbare og skrøbelige igen som PC+ledelsen efterlod os. For det var et sats de tog. Jeg forstod satset, og jeg kan den dag i dag også godt sætte mig ind i ønsket om at skabe de skide sorte tal efter 20 år med underskud. Især i jagten om at skabe tro på, at klubben virkelig er drevet på en ny og mere ansvarlig måde nu.

Det er faktisk noget der glemmes i denne her snak. At resultaterne måske kun har gået en anelse frem siden 2015-oprykingen, men at den lille fremgang er sket samtidig med at man er gået fra minus til plus på kontoen. Man har altså både sparet, og rykket sig lidt.

Det var ikke tydeligt for enhver i sommers at det var planen (i de døende timer af vinduet, ikke hele tiden) at bruge Junker/Pusic-pengene til vinter her og/eller til sommer (Edit: når nu vinduet blev som det blev). JN siger det direkte, at man ikke skal ud og hente noget i sidste øjeblik for de penge man er ved at sælge Junker for i programmet håb vs håbløshed. "Vi skal ikke ud og betale overpris nu". Så hvis man skal være lidt kynisk, så har vi solgt spillere for flere millioner og stadig forbedret os sportsligt. Og så er det jo spørgsmålet om ledelsen ærger sig over det valg lige nu, eller om de allesammen ser det som en enormt positiv ting for klubben, og i sommers valgte at kampe chancen for sorte tal OG top 6, og ellers indstille sigtekornet på at bruge nogle af pengene/fortjenesten smart her i de to vinduer i 2019 (således som det faktisk er blevet kommunikeret/antydet/citeret flere steder at der er unikke muligheder for jvf. trupsammensætningen ift udløb/kontraktlængder.)

Bottom line:
Det er min klare opfattelse, at vi ikke kom i top 6 pga de besparelser omkring truppen der gjorde, at holdet ikke havde kvaliteten til at kompensere for de skadesforløb/manglende marginaler som jeg vil stå fast på at klubben oplevede i abnorm grad. (Har tidligere lavet en gennemgang af straffespark alene, og der er jo 10+ kampe med straffespark-kendelser der ikke gik vores vej). Men jeg synes stadig at 3 midterforsvarer i efteråret var for lidt, så derfor synes jeg ikke meningitis-virus bare er uheld der fraskriver ansvar hos PC. Lad mig slå det helt fast: Vi skulle have haft en mand mere dernede. Det havde efter min mening givet os langt flere muligheder til DN ift at opnå et stabilt forsvar med/uden Kanstrup, og dermed direkte undgået/omgået sorte november, samt givet os et helt anderledes forsvar at stille med imod Vendsyssel og de mange kampe uden Backmann generelt.

Jeg kan sagtens æde at 2018/2019 forvandlede sig til at være en mellemsæson som endte som den gjorde, så længe det var en overlagt og kalkuleret risiko man PC/DN/JN/Ledelse tilsammen blev enige om at gå efter, for at optimere klubbens muligheder i sommeren 2019 og fremefter. Kodeordet for mig er, kalkuleret.

Der er simpelthen så mange store kontrakter der er renset ud i løbet af denne sæson, og spillere som Mmaee, Grabara og Juelsgård står også på listen endnu. Og da Spelmann, Kanstrup og Dino allerede er røget siden i sommers hvor beslutningerne blev taget, hvis min indre historie er korrekt. (som jeg ikke forsøger at udlægge som sandhed, men som jeg udlægger den som jeg forstår sammenhængen/forløbet)

Svar #78
Spændende læsning....

Min egen tilgang er at man falder ned i en grøft hvis man afgør om Top6 er forskellen mellem success  og fiasko. Især når økonomien er så tæt som den er imellem mange klubber i midterfeltet. Som andre har påpeget er kun FCK, FCM og BØF undtaget for den regel som forventning fra min side, og BØF var endda ved at snuble. AGF bruger løn som et tiltræknings middel til at få de spillere vi vil have, derfor bruger vi også formentlig 20% mere i løn på en spiller end andre. Det giver os bedre mulighed for at skræddersy vores hold end eks. Horsens. Men det betyder også at forskellen på spillerbudgettet udligner sig mellem klubberne.

Jeg synes man ser i den her sæson som AGF har en udviklingssæson eller hvad man nu kan kalde det. Holdet er godt, men udskiftningen på målmandsposten og den manglende angriber indikere tydeligt at man ville skabe rum til den nødvendige investering til sommer. Også var vi alligevel tæt på, og hvem ved, måske Mmaee havde slået til og score 15 mål, så havde slet ikke haft den her snak.

Vi skal have det bedste ud af foråret, også bør vores hold have en yderst realistisk chance for Top6 i næste sæson.
Jeg synes vi har et fantastisk spændende hold i støbeskeen, der er en god blanding af talent og erfaring. Jeg er sikker på at PC supplere de steder vi mangler, også skal de unge lige blive lidt ældre, så bliver holdet godt. Sidste og ikke mindst skal vi have kontinuitet, og det får man ikke ved som i Aab og Ob have kæmpe underskud på over 20 mill. Det er nok PC/JN største bedrift i de sidste 2 år, at flytte AGF derhen hvor vi har mulighed for at agere, i stedet for at skulle sælge for at redde sæsonen. Jeg tror de har kigget godt over mod FCM, som løbende sælger spillere til høje priser, og geninvestere i truppen.

/Aske

Svar #79
Vi skal have det bedste ud af foråret, også bør vores hold have en yderst realistisk chance for Top6 i næste sæson.
Jeg synes vi har et fantastisk spændende hold i støbeskeen, der er en god blanding af talent og erfaring. Jeg er sikker på at PC supplere de steder vi mangler, også skal de unge lige blive lidt ældre, så bliver holdet godt.
Jeg tror også at vi vil kunne nå top-6, hvis vi tager den nuværende trup og fylder på med en ekstra angriber plus en ekstra kvalitetsspiller til forsvaret (gerne en som er stærk i det centrale forsvar, men også kan spille en back).

Problemet(?) er bare, at vi næppe spiller den kommende sæson med den nuværende trup. Vi har en håndfuld profiler, som står overfor kontraktudløb om et år, og det vil være økonomisk uansvarligt, hvis vi bare lader deres kontrakter løbe ud. I forhold til kontinuitet, så kan vi jo håbe at nogle af dem ønsker at forlænge deres kontrakt. Her tænker jeg, at Sana måske godt kunne overtales til en forlængelse, mens Amini sikkert gerne vil videre og derfor SKAL sælges til sommer. Så er der spillere som Ankersen, Toutouh og Guira, som måske nærmere er i kategorien, hvor AGF vil være interesseret i at score et beløb for dem fremfor at forlænge.

Uanset hvad, så må vi igen forvente, at der kommer nogle udskiftninger på centrale pladser på holdet. Det behøver ikke at være en dårlig ting på sigt, for over en kam har vores profiler vel ikke leveret, hvad vi håbede på. Men skifter vi igen 3-4 profiler ud, plus at vi måske skal spille en ny målmand ind igen, så koster det altså også point i starten af den kommende sæson. Vi skifter desværre så ofte ud, at det er svært at opnå den ønskede kontinuitet med holdet. Faktisk var det vel i år, vi skulle have haft maksimal udbytte af spillere som Ankersen, Guira, Amini og Sana, nu hvor de har haft et par år til at spille sammen.

Svar #80
EB lavede en artikel for en månedstid siden om, hvad den enkelte klub betalte i lønninger samt de 5 højest betalte spillere. Listen inkluderer de fleste spillere, som blev hentet i januar.

AGF betaler 40 mill. kr. om året
AaB 38 mill.
OB 35 mill.

Altså er der ikke den helt store forskel mellem 3 klubber, som kan sammenlignes. AaBs er nok højere nu, hvor de har konverteret låneaftalen med Lucas Andersen til et køb.

De 3 øverste klubber:

FCK 130 mill
FCM 80 mill.
BiF 65 mill.

Nu vil jeg ikke tage alt med fra artiklen, da det er en betalingsartikel, men kan da nævne AGFs 5 højeste spillere var:

Tingager 165000 kr. om måneden
Juelsgaard 140000
Spelmann 130000
Sana 120000
Ankersen 110000

Spelmann er væk, Juelsgaard formentlig til sommer.

Det interessante såfremt EB rammer nogenlunde præcis, er at, det ser ud til AGF nu arbejder med en lidt fladere lønstruktur i modsætning til tidligere, hvor en Duncan angiveligt tjente 3 mill. om året, som den suverænt højst betalte i klubben.

Scorer kassen: Her er lønkongen i DIN Superligaklub – Ekstra Bladet

Svar #81
Jeg synes vi har et fantastisk spændende hold i støbeskeen, der er en god blanding af talent og erfaring. Jeg er sikker på at PC supplere de steder vi mangler, også skal de unge lige blive lidt ældre, så bliver holdet godt.
Jeg tror også at vi vil kunne nå top-6, hvis vi tager den nuværende trup og fylder på med en ekstra angriber plus en ekstra kvalitetsspiller til forsvaret (gerne en som er stærk i det centrale forsvar, men også kan spille en back).

Problemet(?) er bare, at vi næppe spiller den kommende sæson med den nuværende trup. Vi har en håndfuld profiler, som står overfor kontraktudløb om et år, og det vil være økonomisk uansvarligt, hvis vi bare lader deres kontrakter løbe ud. I forhold til kontinuitet, så kan vi jo håbe at nogle af dem ønsker at forlænge deres kontrakt. Her tænker jeg, at Sana måske godt kunne overtales til en forlængelse, mens Amini sikkert gerne vil videre og derfor SKAL sælges til sommer. Så er der spillere som Ankersen, Toutouh og Guira, som måske nærmere er i kategorien, hvor AGF vil være interesseret i at score et beløb for dem fremfor at forlænge.

Uanset hvad, så må vi igen forvente, at der kommer nogle udskiftninger på centrale pladser på holdet. Det behøver ikke at være en dårlig ting på sigt, for over en kam har vores profiler vel ikke leveret, hvad vi håbede på. Men skifter vi igen 3-4 profiler ud, plus at vi måske skal spille en ny målmand ind igen, så koster det altså også point i starten af den kommende sæson. Vi skifter desværre så ofte ud, at det er svært at opnå den ønskede kontinuitet med holdet. Faktisk var det vel i år, vi skulle have haft maksimal udbytte af spillere som Ankersen, Guira, Amini og Sana, nu hvor de har haft et par år til at spille sammen.
Ganske enig i at vi risikerer at bløde profiler igen denne sommer. Sana, som han har spillet i år, ville ærligt talt ikke være noget stort tab. Amini derimod er rundt regnet umulig at erstatte.
Når jeg alligevel ikke er helt så bekymret, som jeg ellers ville være, over udsigten til (igen) at skifte et halvt hold, er det fordi den næste række af kulturbærerer er på plads: Stage, Backman, Højer kan alle bidrage positivt. Oven i det, synes jeg, at jeg har lagt mærke til, at nye spillere finder sig hurtigere til rette nu, end de gjorde for få år siden. Jeg ved ikke om klubben gør noget anderledes, eller om truppen bare er mere harmonisk og bedre trænet, men jeg synes faktisk, at der er sket fremskridt (også) der.

Svar #82
Oven i det, synes jeg, at jeg har lagt mærke til, at nye spillere finder sig hurtigere til rette nu, end de gjorde for få år siden. Jeg ved ikke om klubben gør noget anderledes, eller om truppen bare er mere harmonisk og bedre trænet, men jeg synes faktisk, at der er sket fremskridt (også) der.
Jeg tror at det netop er en af gevinsterne ved at vores profiler har været her et par år. Det er langt sværere at integrere de nye/unge, når de bærende spillere stadig er ved at finde deres plads.

Svar #83
Har ikke lige tid til at læse for mange indlæg lige nu. Vil dog lige bringe opmærksomhed på pointen om, at det da vist nok kom frem, at mange spilleres kontrakter reflekterer hvorvidt de er betalt transfer for, eller er hentet på fri transfer. Det handler jo meget om skatteprocenter, og hvad klubben har at lokke med. Jeg er ikke ekspert på området, og vil kraftigt understrege, at dette er en udlægning som baserer sig på hvordan jeg forstår det, og ikke nødvendigvis hvordan det forholder sig. Men:

1: Forestil jer at man har givet 2,25 millioner for Tingager i en handel, og han får 125.000kr/md i løn over 2,5 år (30 md), og ingen signon fee.
Samlet pris: 2,25 millioner i handel + 3,75 millioner løn = 6 millioner.

2: Forestil jer så at man har givet 0 kroner for Tingager da han var transferfri, og han får 150.000/md i løn over 2,5 år, og et signon fee på 1,5 millioner kr. = 4,5 millioner i løn og 1,5 millioner sign on =  6 millioner.

Så altså i begge scenarier koster han 6 millioner for 2,5 år hvis han bliver kontrakten ud. Til gengæld har han højere løn i scenarie 2, hvilket gør ham sværere at forlænge billigt med, og sværere at komme af med, da det er sværere at få klubber til at overtage højere lønninger.

Og da AGF ikke har haft mange penge til transfers, så er det min fornemmelse at man i årevis har betalt højere lønninger til spillerne for at lokke dem til, men også fordi man ikke kunne købe dem fri eller tilbyde signon-fee men løn istedet.

Så jeg tænker altid over det en ekstra gang når jeg hører spillernes løn, at jeg ikke kender deres kontraktforhold, og ikke kender hvordan de beløb man har skulle ligge forud etc. Selv når transferbeløbet er offentligt kan der være signon-fee/bonusser etc som vi ikke får noget at vide om, som påvirker hvordan en spiller står opskrevet/påvirker budgettet.

Svar #84
De 40 mio Martin Hansen refererer til ovenfor må dog også være inklusiv afskrivninger på transfers og sign-on fees. Vi har trods alt ikke 20 spillere der i gennemsnit har en årsløn på 2 mio (Tingagaer er den eneste hvis det tal er korrekt).Det sportslige budget er også det mest anvendelige tal hvis man vil sammenligne økonomisk styrke, selvom det vel burde være hele den sportslige sektor - pengene i ungdomsarbejdet mangler sikkert som vanligt for FCN.

De store underskud i AaB og OB er interessante. Jeg er ikke helt klar over hvordan tallene bagved er, men det bliver da ikke fremstillet som om det hele bare er ekstraordinære afskrivninger. I første omgang får det mig til at tvivle lidt på om vi nu faktisk bruger flere penge i den sportslige sektor end de to, som vist har oprustet en del. Forskellen er nok ikke ret stor under alle omstændigheder, men så meget desto mere bemærkelsesværdigt er det, at vi gør det med langt bedre balance i regnskabet.

OB har mistet det meste af egenkapitalen, men vil hente 60 mio i en aktieudvidelse. Så længe de kan det, er der ingen ko på isen, og nu bliver der til en hårdt tiltrængt investering i klubhuset, men de kan næppe fortsætte med den slags underskud. AGF har som bekendt fået gjort noget ved den del, men står forhåbentlig også snart overfor en investering i sponsor/VIP-faciliteter på et nyt stadion. AGF’s andel af stadion er meget mere end et klubhus (tilsagn om ca 50 mio), men til gengæld også noget der vil give et mere direkte afkast. Fraset disse investeringer for begge klubber er det bare en enorm fordel for AGF, og kæmpe forskel fra tidligere tider, at vi ikke skal hente penge for at dække et stort hul.

Jeg har lidt en forestilling om at der også ligger flere end de 50 mio derude til klubben og de kommer sammen med det der skal bruges på stadion eller når stadion står færdig. Man kan ikke hente dem tidligere fordi investeringen kun giver mening hvis der rent faktisk kommer et nyt stadion og fordi man frygter kommunen siger AGF skal betale langt mere hvis de har lidt penge i kassen. Jeg er som bekendt af den overbevisning at et sådant indskud udefra er helt nødvendigt og derfor skal stadiondiskussionen helst ikke trække ud for længe. I mellemtiden har klubben stor gavn af at vise at den kan føre en fornuftig økonomisk strategi og kan begynde at sælge spillere, så den ser bedst mulig ud som investeringsobjekt. Sportslig succes vil selvsagt heller ikke skade, men det er nok vurderingen at det er bedre at misse top-6 med sorte tal på bundlinjen end snige sig med i top-6 med et stort underskud. Så må man leve med at man overraskende muligvis kunne have kæmpet med om bronzen i år med en lidt større investering. Forhåbentlig kan vi give det et lidt større skud til sommer.

Svar #85
De 40 mio Martin Hansen refererer til ovenfor må dog også være inklusiv afskrivninger på transfers og sign-on fees.

Vi opererer i denne sammenhæng med en kalkuleret månedsløn, som tager højde for, at fodboldspillere ofte får store engangsbeløb (sign-on-fee).

Eksempelvis er Anders K. Jacobsens fem-årige aftale i OB knyttet sammen med fem millioner kroner i bonus, der blev udbetalt ved underskriften. Engangsbeløb udgør ofte mere end 20 procent af den samlede lønsum, og derfor er vigtige at medregne for at få et korrekt billede af løn-niveauet.

Lejede spillere ikke med

Lejede spillere indgår ikke i opgørelsen. Det gælder eksempelvis Lucas Andersen og Philipp Ochs i AaB. Situationen er nemlig den, at en lejet spiller fortsætter med at få løn fra den klub, der ejer spilleren, uanset hvor han spiller, og hvor stort et beløb den lejede klub betaler for ham.

Svar #86
Lejede spillere indgår ikke i opgørelsen. Det gælder eksempelvis Lucas Andersen og Philipp Ochs i AaB. Situationen er nemlig den, at en lejet spiller fortsætter med at få løn fra den klub, der ejer spilleren, uanset hvor han spiller, og hvor stort et beløb den lejede klub betaler for ham.

Det er endnu en grund til at man (ogsaa) burde sammenligne beloeb der daekker udgifterne i den sportslige sektor mere bredt. Jeg ved ikke hvor meget AaB betaler for Lucas Andersen i den her saeson, eller hvor meget vi giver for vores lejede spillere, men den slags kan jo goere en ganske stor forskel i 'loenudgifterne'.

Svar #87
AaB 38 mill.
OB 35 mill.

Altså er der ikke den helt store forskel mellem 3 klubber, som kan sammenlignes. AaBs er nok højere nu, hvor de har konverteret låneaftalen med Lucas Andersen til et køb.
Det er alligevel lidt vildt hvis de øger med 10-15 % samtidig med de har så store underskud.

Så er de kommet meget tættere på i forhold til den opgørelse fra Tipsbladet for et år siden. Det ændrer nu ikke på vi stadig bruger flere midler end dem ;)

Svar #88
AaB 38 mill.
OB 35 mill.

Det er alligevel lidt vildt hvis de øger med 10-15 % samtidig med de har så store underskud.

Så er de kommet meget tættere på i forhold til den opgørelse fra Tipsbladet for et år siden. Det ændrer nu ikke på vi stadig bruger flere midler end dem ;)
 AaB lever vel stadig højt på det Bassogog-salg. Det er vel især det lykketræf som gør at man har været i stand til at hente Kusk, Okore og Lucas Andersen. Det har givet dem et kvalitetsmæssigt løft, men selve fodboldforretningen AaB er vel ikke rigtig i bedring. Underskud på driften er vel derfor indkalkuleret i nogle år, men det må da være en bet for dem, når de så ikke kommer i top-6. På et tidspunkt bliver de nødt til at få udgifter og indtægter til at balancere igen. AaB er et godt eksempel på, at det ikke bare er så enkelt at etablere sig i toppen, bare fordi man får en sæk penge. De havde jo den helt store chance dengang de fik mange millioner fra CL, men der må man også sige at de var lidt uheldige med at sætte penge i ejendomme lige som finanskrisen satte ind. 

Svar #89
Lejede spillere ikke med

Når lejede spillere ikke indgår i opgørelsen, så mener jeg, at det drejer sig om opgørelsen af højest lønnede spillere (hvor Pål Kirkevold i øvrigt er på), ikke opgørelsen af spillerbudgettet.

Svar #90
Den ubekendte faktor - eller kald det black box om I vil- er den stigende tendens til, at spillerne generelt kun tager 3 år i klubben, inden de vil/skal videre. Efter salget af Dino har vi ikke en eneste spiller, som er signet tidligere end 2016. Backman står til et 5-6 årigt ophold, især hvis han undgår flere lange skadesperioder. Stage har måske "hjertet" til at vente med et "udlandseventyr" i et par år endnu. Men bundlinjen siger, at det er en stor udfordring at skulle skifte stort set hele truppen ud i løbet at 3 eller 4 år. I snit 4-5 spillere i hvert eneste vindue. De fleste andre klubber er naturligvis i en tilsvarende situation, så at etablere et slagkraftigt superligahold er i høj grad ren gambling.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #91
Den ubekendte faktor - eller kald det black box om I vil- er den stigende tendens til, at spillerne generelt kun tager 3 år i klubben, inden de vil/skal videre. Efter salget af Dino har vi ikke en eneste spiller, som er signet tidligere end 2016. Backman står til et 5-6 årigt ophold, især hvis han undgår flere lange skadesperioder. Stage har måske "hjertet" til at vente med et "udlandseventyr" i et par år endnu. Men bundlinjen siger, at det er en stor udfordring at skulle skifte stort set hele truppen ud i løbet at 3 eller 4 år. I snit 4-5 spillere i hvert eneste vindue. De fleste andre klubber er naturligvis i en tilsvarende situation, så at etablere et slagkraftigt superligahold er i høj grad ren gambling.

Din sidste sætning indrammer essensen. Der er ikke større udskiftning i AGF end så mange andre steder.  Stor udskiftning i spillertrupperne er et vilkår i moderne fodbold. Det skal AGF kunne klare ligeså godt, som konkurrenterne.

Svar #92

Din sidste sætning indrammer essensen. Der er ikke større udskiftning i AGF end så mange andre steder.  Stor udskiftning i spillertrupperne er et vilkår i moderne fodbold. Det skal AGF kunne klare ligeså godt, som konkurrenterne.
Vi kan lade FCK og til dels FCM og Brøndby ude af ligningen. Men de øvrige har samme betingelser. FCN endda helt vanvittigt pres, hvor man skal tjene tocifrede millionbeløb på at sælge nyudklækkede talenter; måske er det grunden til, at de styrer akademiet med hård hånd. For mig at se, er der dog 6-8 af vores konkurrenter, der er bedre til at møde udfordringen med "hurtigt gennemtræk". Jeg har ikke et entydigt bud på, hvad årsagen er. Men status er klar: I bedste fald "stuck in the middle", og alt for ofte i nedrykningszonen.

Svar #93
Nå men... nu hvor vi på det nærmeste er sikret en ny sæson i Suppen vil jeg støve denne tråd af.

Det primære mål i år var top 6, men pingerne havde godt luret, at den ikke var givet på forhånd, hvorfor de har budgetteret med en 8.-plads. Klogt og snusfornuftigt. Den økonomiske målsætning synes inden for rækkevidde, selvom vi lige så vel kan blive 10 som 7.

Til gengæld er jeg ret fornøjet med, at vi igen i år har lukket vores gruppe i første forsøg - og det endda i det, der på forhånd var frygtens og dødens gruppe. Endnu værre: Vi kom ind i det her gruppespil med to dugfriske nederlag til to direkte konkurrenter om top 6 i frisk erindring. Så spiller vi måske sæsonens ringeste kamp mod VB, blot for at spille den måske bedste kamp i sæsonen ude mod Horsens. Og så lukker vi defacto puljen i Haderslev.

I min bog er sæsonen nu bestået. At top 6 glipper er tilgiveligt for AGF i den nuværende situation, vi har vel været i top 6 2-3 gange de sidste 20 år, så det kan ikke overraske at dén mission er lidt bøvlet. Det næste mål måtte nødvendigvis være at sikre en top 2 i vores gruppe ved først givne lejlighed. Det er nærmest gjort efter 3 kampe og det kunne ikke have været gjort hurtigere. Det giver sig selv at en sejr over VB også, havde betydet matematisk sikring nu, men selv matematikken må altså indrømme, at det mildt sagt er usandsynligt at vi ender uden for top 2. Både ACH og SøE skal hente hhv. 6 og 9 point + en temmelig stor målforskel på os - især ACH skal vel komme ud af de sidste tre kampe med en målscore på mindst +18 - og det vel at mærke med to sejre og et nederlag (til SøE -ellers kan vi jo ikke blive overhalet af dem også). Dvs at ACH skal henrette VB med noget der ligner 10 mål, og os med noget der ligner det samme, og så tabe snævert til SøE...

Derfor: Sæsonen akkurat godkendt. Nu må vi se om der kan komme lidt ekstra i posen, det afhænger af hvor langt vi kommer i EL spillet.

Svar #94
Derfor: Sæsonen akkurat godkendt. Nu må vi se om der kan komme lidt ekstra i posen, det afhænger af hvor langt vi kommer i EL spillet.
 Jeg tror det er meget forskelligt hvilke tillægsord folk tillægger hvilken vægt. 

Godkendt og acceptabelt er i min bog på samme side, hvor godkendt dog er en smule mere positiv for mig at se. 
Jeg tror ikke vi kan få nogle superlativer frem, når top 6 glipper. Men ender man som 7'er og pokalvinder, så er det selvfølgelig en mere end godkendt sæson, måske endda "flot" sæson. Ender man 7'er og kommer i EL via playoff-finalen, så er det nok mere end godkendt. 

Men der er jo også det mellemleje som vi stadig kan komme ind i nu, og det er at gå i stå nu, og/eller fejle når kampene om EL-Playoff går i gang. Altså det gav jo et stort boost til holdet, fans og alt omkring klubben at vi vandt 3 af 4 kampe mod OB og SøE med masser af mål og til tider flot spil. For det giver jo et kæmpe boost frem mod næste sæson.

Men ryger AGF ud på røv og albuer til Randers eller AAB i første runde af playoff, så kommer min personlige vurdering af sæsonen aldrig op på mere end "til nød acceptabel". Og eneste grund til at man ville kunne acceptere en sådan omgang er, at vi havnede i dødens pulje og afgjorde det hurtigt. 

Svar #95
AGF er nu sikker på at slutte mindst nummer 8, dermed er den økonomiske målsætning nået.

Svar #96
Ja, den økonomiske målsætning blev nået, mens det kiksede med det sportslige, hvor top 6 jo var målet. Den nuværende serie med 7 sejre i streg har dog gjort nok så meget - bl.a. på mit humør :) Så når de nu både opfylder kravet i budgettet, får integreret flere af de unge talenter på holdet og samtidig spreder optimisme, så synes jeg ærligt talt, at der er grund til at kippe med flaget. Selv min kone virker mindre nervøs før en GF-kamp :)

Svar #97
For mig er sæsonen nu rent faktisk godkendt i fin stil. Tidligere var den lige akkurat godkendt, nu er det uden tøven.

Slår vi Randers over to kampe, så begynder vi at nærme os dét, jeg vil kalde en god sæson.

Årsagen? Det er faktisk især den udvikling holdet har været igennem i løbet af sæsonen - uden tvivl er PM og KG et par tilgange i januar, som har løftet hele kollektivet. Men det viser også hvor tæt vi egentlig var på, når der "kun" skal to nye til, og så ligner det for alvor noget.
Så ved jeg godt, at det er de ringere hold i suppen vi har slået på det seneste, men trods alt ikke ringere end at AaB var snublende tæt på top 6, og både ACH og SøE var i top 6 sidste år (så hut jeg hvisker). Det er med andre ord tre etablerede superligahold og realistiske top 6 kandidater, vi har slået 6 gange i 6 forsøg. Det er ikke (kun) held og marginaler.
Dertil kommer at vi i processen har set unge spillere gøre sig positivt bemærket: Lunding kom ud af vinterhi for fuld musik, Anbo er alt andet end faldet igennem, Hausner har spillet stærke kampe, til tider endda ude af position, Thøgersen har vist potentialet og Hvidt det samme... og så her til sidst har Ammitzbøl ladet PM forstå, at han skal møde i topform efter sommerferien  ;)

I vigtige kampe mod på papiret ligeværdige modstandere, har vi vundet 7 gange i træk, og hver gang med et eller flere talenter i startopstillingen. Og ingen er faldet igennem.

Gad vide om vi om 5 år vil referere til foråret '19 som "Det Store Vendepunkt"?  :))

Svar #98
AGF er nu sikker på at slutte mindst nummer 8, dermed er den økonomiske målsætning nået.
Vi må så også forvente, at vi kommer ud med et overskud på det kommende regnskab. De mange sejre i træk gavner jo også på bundlinjen. Hver sejr giver 175.000 kr. 

Svar #99
FT og AM er vel også en slags tilgang selv om sidstnævnte har været ude et stykke tid. Og vi har fået en hel del mere gejst end fx FCN. Top 6 er næppe hyggen set fra den klubs position.

Simple Audio Video Embedder