Spring til hovedindholdet
Emne: Evaluering sæson 18/19 (Læst 8805 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Evaluering sæson 18/19

Svar #150
Jeg mener også man skal forlænge David Nielsen og Ruben Sellas så snart de viser at holdet er blevet et stabilt tophold der vinder flere kampe end de taber. det bliver forhåbenligt tydeligt 6-8 kampe inde i næste sæson. Sidst en træner blev forlænget i AGF, var det Peter Sørensen og han blev fyret kort tid efter, så det er vigtigt at se en udvikling som man tror på. Men det vi alle håber på er da at de lykkes, det ville være pisse ærgerligt at skulle til at finde en ny træner igen, igen, med en ny spillestil og ønske om at ændre på truppen.

Lad os nu for h!#€%de få noget kontinuitet på holdet!! Jeg vil heller forlænge med Sana, Amini, Guira og Juelsgård, end jeg vil have Jón Dagur Thorsteinsson, eller Nicolaj Poulsen der måske kan blive profiler når de lige har fået et år til halvandet til at spille sig ind på holdet.

Svar #151
Jeg mener også man skal forlænge David Nielsen og Ruben Sellas så snart de viser at holdet er blevet et stabilt tophold der vinder flere kampe end de taber.

Og denne:
@Martinstranger‍
Enig med
@Stone Cold omkring en bestået sæson men så heller ikke mere - jeg mener vi sportsligt har sejlet rundt og her kan vi give skylden til både DN og PC og JN.

Vil lige bemærke, at AGF sluttede med at vinde 14 kampe, spille 12 uafgjorte og tabe 10.
Og i hele 2019 indtil videre har vi vundet 9, spillet 3 uafgjort og tabt 4 kampe i alt.

Om det er at "sejle rundt sportsligt" eller det modsatte af stabilt, det ved jeg sgu ikke om jeg kan lade stå uimodsagt, haha :D
Jeg forstår hvor I vil hen, tror jeg.

Men jeg vil påstå, at vores efterår var 8 ekstremt stabile kampe uden nederlag, så salg af målmand, angriber, skader til angrebsmakker og forsvarsgeneral = sorte november, efterfulgt at en ustabil men fightere afslutning på året, efterfulgt af et vindende og stabilt forår, på nær i kampene imod FCM, Vendsyssel, OB og AaB i grundspillet, hvor vi tabte for meget, selv på trods af skader og andet. Vi er foran 1-0 hjemme imod OB, og kan bringe os et kæmpe skridt imod top 6, men smider det.

Den slags kampe skal vi ikke tabe igen næste år. De mange uafgjorte fra starten af sæsonen skal veksles til et par flere sejre (kan klares alene ved at have en målscore som Patrick Mortensen i god form må man antyde efter at have set ham score 9 mål i 12 kampe (10 med fuld spilletid). Og så skal vi undgå en sort november, hvor alt går imod os, og hvor intet hænger sammen (pga skader og fejlslagne transfervinduer). Skader kan man aldrig planlægge sig ud af, men ift vores diskussion herinde, så er dagens farvel til Riel og Kaastrup (og samtidig farvel til Mmaee) jo et tegn på, at der snart kommer noget nyt ind offensivt. Hvis vi satser på at køre hele efteråret igennem med kun Patrick Mortensen som fast angriber med Ammitzbøl som talent, så tilgiver jeg ikke PC hvis missionen fejler, og jeg vil tilskrive det mere held end forstand såfremt det lykkes, men selvfølgelig fejre det såfremt det gør, og trods alt anderkende de balls der skal til for at tage sådanne beslutninger, hvilket det også gjorde i sommers. Men efter netop denne sæson uden angriber med mål i støvlerne i ca. 20 af kampene, så kan jeg ikke give grønt lys til endnu en omgang angribersats. Nope, nej, niks. Heller ikke selvom Ammitzbøl var god i de to kampe imod AaB og i første halvleg ude imod Randers. Der skal sgu mere til. Og skades han eller Bundu eller PM, så ryger korthuset igen.

Ift om det "sejler" sportsligt, så synes jeg vi er langt mere stabile nu, og har vores resultater i perioder ift skadessituationer ift under Glen. Der kunne samme trup tabe 3-0 ude til Sønderjyske, så flot slå FCN i Farum ugen efter, og så tabe 1-4 hjemme i Aarhus til Randers en uge senere. Føj det var forfærdeligt. Du vidste aldrig hvor du havde holdet. 
Det synes jeg kun vi har oplevet i perioder med DN. Men med skader til Backmann+salg af Jovanovic i efteråret og skader til Tingager og PM i foråret, der så man samme tendenser. Men når det hold vi har lige nu har været 11 stærkeste klar, så har jeg haft en rigtig god fornemmelse med det.

Fra det hold er det kun Grabara, og måske Juelsgård der ikke spiller her efter sommer. 
Jeg tror desværre begge ryger, Juelsgård pga økonomi alene, mens Grabara er et mix af årsager.

Svar #152
Må man også tillade sig at notere at vi kun en enkelt gang siden 1996(!) har lukket færre mål ind, og det var i Peter Sørensens 5.plads-sæson, hvor vi lukkede 40 mål ind på 33 kampe. 1.21 mål per kamp. I denne sæson var der 43 mål i 36 kamp. 1,19 mål per kamp, og således et endnu bedre målsnit, og altså det bedste i siden 1996 år. Pænt stabilt defensivt uden for sorte november.

Endda med surrealistisk mange skader til midterforsvaret. Det siger en del om, hvor gode Jovanovic og Graraba hver især var, men også noget om, at det ikke er i defensiven vi har problemer, når skaderne ikke hober sig, og der ellers står en god målmand. 

Vi scorede på samme 36 kampe hele 51 mål, hvilket er samme antal som i Glens kamikaze-hold hvor man både kunne vinde 6-2 over Esbjerg, 5-1 over Horsens, men også tabe 3-0 i Haderslev og 0-7 hjemme imod BIF (Never forgetting that one)

Svar #153
I min optik blev holdet røvrendt af PC i efteråret og ikke David Nielsen: Det er for useriøst at sælge på så mange vigtige positioner og erstatte dem med tilfældige spillere 2 minutter før vinduet lukker i. Det lugter langt væk af BSN og manglende forarbejde, noget jeg meget gerne undværer denne sommer. Hellere næstøverste stabile hylde end en svag mulighed for øverste hylde og 90% chance for at lortet vælter ned over os. Det der med at gamble kan man gøre når man er 98% i mål og lurer på noget ekstra, ikke når man hænger med røven i vandskorpen. Vores mål er immervæk Top 6, ikke Top 3, så lad os da lige "nøjes" med at vælte RFC, AaB, FCN og OB inden vi stiler efter BIF, FCM og FCK.

Dermed ikke sagt at David Nielsen er den perfekte træner og han ikke skal tage både nederlag og uafgjorte på sin kappe, for vi har godt nok ofte været ringe til at lukke ned når noget er på spil. Vi ville 110% sikkert have tabt en del flere kampe hvis ikke det var for en umanerligt dygtig målmand, og Randers skulle vel have scoret 3 gange i 2. halvleg af sidste kamp alene.

Jeg vil samlet kalde sæsonen godkendt, men nok pænt på det jævne. Havde vi haft Patrick Mortensen og Grabara (eller en anden god målmand) fra start ville vi da også have landet den Top 6 plads ganske sikkert. Efter 20 runder (vinterpausen) lå vi #10 med 22 mål for og 25 imod, fire point fra top 6. Kun seks runder senere sidder vi og river os i håret over at have smidt en mulig 6. plads og havde rykket vores målsnit fra et pauvert 1,1 over efteråret til 1,5 i kampene efter PMs ankomst. Faktisk har AGF efter vintervinduet haft en målscore på 30-18 i 17 kampe og et point-snit på 1,96 (og der lister sig da også en kamp mod bronzevinderne og sølvvinderne derind).

Så kan man snakke "best of the rest" og alt muligt andet, men faktum er jo at vi lå HELT lige med Horsens og Sønderjyske i "dødens pulje" målt på 26 kampe, hvorefter vi kører hele banden ud på røv og albuer. Ja, vi spiller sgu ikke godt mod Randers i de 2 vigtigste kampe, men alligevel er vi 30 sekunder fra at møde BIF i "finalen". Jeg mener i bund og grund stadig at mange mennesker ikke er helt på det rene med vores holds status siden de glade 90'ere. Det er jo NETOP "best of the rest" vi skal kunne slå konsekvent for at ende i Top 6, ikke de økonomisk meget stærkere klubber.

Hele humlen har jo i rigtig mange år været at vi gør vores bedste for at slå BIF, FCK og FCM fordi vi meget gerne vil måle os med dem, hvorefter vi ikke kan tage os sammen mod Vejle, Vendsyssel, Hobro m.fl. Havde vi fået 2x sejr mod de 5 nederste hold efter 26 runder (Vejle, Hobro, Vendsyssel, SJE og Horsens), ville vi kunne tabe de resterende 16 kampe og stadig lande 1 point under vores faktiske slutfacit på det tidspunkt. Når FCK vinder mesterskabet år efter år er det ikke fordi de slår BIF, FCM og det 4. bedste hold, det er fordi de vinder 90% af deres kampe mod 5. pladsen og nedefter. Hvert år. Det er sgu ikke "bare" fordi de har det bedste hold og flest penge, det er simpelthen fordi de har en gennemgående attitude om at alle kampe skal vindes, uanset om de står på en pløjemark i Serie 4 i pokalen eller på udebane mod BIF. Se bare på Ståle og ledelsens reaktion efter deres lorteår i sidste sæson: Der skal fandme bare skiftes ud hos problembørnene og justeres på mentaliteten, så kører toget til tiden igen.

Der ser jeg gerne AGF komme hen mentalt, også selvom talentet ikke vil række til mere end top-6 foreløbigt. Med andre ord skal kampene mod de 3 store være den årlige bonus der potentielt kan løfte AGF højere i tabellen efter det gode arbejde mod de små, ikke de 6 sjove kampe i en røvsyg liga. Der er en verden til forskel på den mentale tilgang i de to scenarier og vi læner os ofte i retning af Scenarie 2, fremfor Scenarie 1.

Svar #154
Enig med @Stone Cold omkring en bestået sæson men så heller ikke mere - jeg mener vi sportsligt har sejlet rundt og her kan vi give skylden til både DN og PC og JN.

Jeg kan gå med til, at ledelsen nok burde have nedjusteret den sportslige målsætning efter sommervinduet lukkede, men at det sportsligt har sejlet rundt, er jeg slet ikke enig i.

AGF skal have en forbedret økonomi og en af vejene er at sælge spillere. Det var en no-brainer at sælge Junker til en pris på angiveligt 5 mill. kr. Uheldigvis kom buddet fra Horsens så sent, at det eneste PC kunne gøre, var at leje en lottokupon. Det er et scenarie, AGF ikke kan planlægge sig ud af eks. ved at købe en angriber tidligere i vinduet. Det var økonomien bare ikke til.
Målmandssituationen var lidt den samme. PC havde forelsket sig i Grabara - man må sige, han så korrekt - en aftale var på plads med Liverpool, men i sidste øjeblik blokerede Klopp for aftalen. Igen en beslutning PC ikke kunne planlægge sig ud af.

FCK og FCM med deres økonomi kan være på forkant alle andre klubber inkl. BIF kommer ofte på bagkant, fordi klubbernes økonomi ikke er til at kunne gardere sig mod uventede spillersalg eller andet.

Der er en grund til sammenlignelige klubber, som AaB, OB og EfB også svinger enormt i sportslige resultater fra sæson til sæson. Ja faktisk er det vel kun FCN, som konsekvent lever op til forventningerne, men de har så også et fuldkomment gennemarbejdet koncept.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #155
Vi kender sjældent ret mange detaljer, men må jo kritisere PC for det der ikke lykkes, samtidig med at vi anerkender at det er vanskeligt, ikke mindst som en relativt fattigt klub. Ifht Grabara er spørgsmålet hvor sikre man var på at han kom og om man burde have haft et alternativ klar, men det vil jo også kom an på om man har troet Whalley var en bedre løsning end det alternativ. Angriberen synes jeg er et større problem, Junker ville jo ikke have været løsningen der, men man fandt ikke en afløser for Pusic. Mmaee var skudt totalt forbi, men der findes jo andre derude der kunne have løst det bedre på en lejeaftale.

klubberne siger tit at de lige vil vente til vinduet lukker før de melder en målsætning ud, den vil afhænge både af hvilken trup de selv og de andre ender med, men i den nuværende struktur og med den størrelse og økonomi vi har, kan vi ikke sige andet end top-6. På sin vis er det smart nok at sige at økonomien er baseret på top-8, det indikerer at man har et fokus der. I vores tilfælde betyder det jo faktisk ikke engang (går jeg ud fra) at top-8 er nødvendigt for at gå i 0. Det kan godt være vi satsede hårdt på sorte tal denne sæson, men det er forhåbentlig et middel til at kunne gå endnu mere efter top-6 fremover som vinterens tilgange også indikerer. Vi skal finde den rigtige balance så vi heller ikke sparer os ihjel.

Svar #156
Tålmodighed er godt nok et misbrugt pseudo argument, for AGFs manglende succesfulde resultater.
Hvad så med "små skridt"?

Svar #157
Enig med @Stone Cold omkring en bestået sæson men så heller ikke mere - jeg mener vi sportsligt har sejlet rundt og her kan vi give skylden til både DN og PC og JN.

Jeg kan gå med til, at ledelsen nok burde have nedjusteret den sportslige målsætning efter sommervinduet lukkede, men at det sportsligt har sejlet rundt, er jeg slet ikke enig i.
De burde have nedjusteret den sportslige målsætning men jeg kan også forstå de ikke kan gøre det i praksis - det er sku lidt svært at have solgt top 6 til sponsorerne og så melde noget andet ud ;)
Jeg har stor respekt for at man vil levere et ordentligt regnskab og vi skal have vist plus på bundlinjen.

Min  holding omkring slingrekurs sportsligt, bunder lidt i div. ændringer af spilsystem, salg af markante profiler, midtbanespillere/forsvarere der spiller som angriber (hvis man ikke ville Riel, burde der være købt en gardering inden). Manglende vilje til at spille fremad banen i den første periode, hvor vi lignede et rigtig fodboldhold. Sorte november mv. Manglende koncept/dygtighed til at modstå pres fra hold på niveau som os - vi magter ikke rigtig at forsvare med bold men smider den væk konstant. Nu har vi vundet en stribe kampe mod nogle bundhold - et par af dem på noget der ligner held og ikke dygtighed.

Men som vi sagde sidste år i nogenlunde samme situation - Næste år.......

Jeg tror det går den rigtige vej men vi mangler at se et klart koncept der kan bære os igennem også ved skader/salg. DN har nu haft 1,5 sæson og PC hvor mange transfervinduer? Mine forventninger er høje til det kommende transfervindue og jeg mener der skal bygges på i toppen - ellers står vi bare samme sted næste år. Måske et par pladser højere, måske et par pladser lavere - det kan tilfældigheder afgøre.

Svar #158
Nogen der forresten ved hvornår DBU og 3F vil melde ud om deres "revolutionerende tilskueretilgang" fra næste sæson? Mener det blev sagt de meldte ud når sæsonen var slut. Det er den selvfølgelig ikke helt endnu, men mere om der var kommet mere konkret.

Jeg har hørt rygter at de køber 20% af kapaciteten på hvert stadion til hver kamp, som de deler ud til medlemmer til hver kamp.  Det vil i Aarhus svare til at de får hele D tribunen minus udeafsnit til hver kamp. Håber ihvertfald det kan lykkedes med at skrabe ekstra mange på stadion til hver kamp.

Så længe der ikke meldes udsolgt, er flere på stadion bare ekstra krydderi på oplevelsen.

Svar #159
Hvad så med "små skridt"?

AGF har da taget 2-3 små skridt i den rigtige retning siden seneste oprykning, men intet stort skridt endnu. Det kommer...nok! :)
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #160
Jeg er notorisk optimist, nu har jeg endelig noget at have det i.
Først og fremmest har klubben i dag opjusteret regnskabet til plus 5-10. Dét jo uhørt. Både i klubben og i fodbold Danmark.
Dernæst nærmest sprudler The Youngs guns her i foråret. Dét er faktisk lidt vildt.
Generelt er truppen meget ung og virker til at være i god harmoni.
Fredensvang er i den grad blevet opdateret. Træningsmiljø i europæisk topklasse.
Og så ligner DN den rigtige træner for os.

Næst år 😉

Svar #161
Først og fremmest har klubben i dag opjusteret regnskabet til plus 5-10. Dét jo uhørt. Både i klubben og i fodbold Danmark.
Dernæst nærmest sprudler The Youngs guns her i foråret. Dét er faktisk lidt vildt.
Fredensvang er i den grad blevet opdateret. Træningsmiljø i europæisk topklasse.

Næst år 😉
Jeg er helt enig Guller, pilen peger den rigtige vej på mange fronter.
Mht næst år er jeg forsigtig optimist, håber på et godt vindue hvor det ser ud til at følgende skal erstattes: Kamil, Juelsgård, Backman, Amini, Sana- og og måske Stage.

Det er mange, måske også lidt for mange fra start 11´eren..

/Balder

Svar #162

Næst år 😉
   Jeg er helt enig Guller, pilen peger den rigtige vej på mange fronter.
Mht næst år er jeg forsigtig optimist, håber på et godt vindue hvor det ser ud til at følgende skal erstattes: Kamil, Juelsgård, Backman, Amini, Sana- og og måske Stage.

Det er mange, måske også lidt for mange fra start 11´eren..

/Balder

Jeg er ikke sikker på at hverken Backmann, Amini, Sana, Stage eller Juelsgård er 100% noget som helst.

Hvis Backmann faktisk er klar, og at man har sparet ham for netop at få ham det, og Juelsgård vil forlænge på en kontrakt lignende Backmanns (hvor den mere matcher den nye lønstruktur), så kan jeg godt se forsvaret være intakt. Alternativt et byt med 1 af de 2 til en ny spiller. Næppe begge to.

Ift Stage, Amini og Sana, så er det jo foruden Blume ca. nærmest alle vores centrale spillere med god boldomgang. Så man lader næppe dem alle gå, for så at spille med Nicolai Poulsen og Guira, haha..

Hver især kan jeg sagtens se dem spille her et år mere, mens Sana er mest oplagt til at skulle videre sammen med Guira (som ikke engang var på listen).

Jeg er hamrende optimist, mere end normalt, men jeg opgør og afstemmer INTET før jeg ser hvilken trup de har samlet 2 uger før vi starter. Og lader rum være for evaluering til vinduet lukker. For der kan også nå at være spillere som præsterer i næste sæsons første 7-9 kampe (eller hvor mange vi når at spille), som så bliver budt på og købt/solgt op til luk.

Men jeg er bl.a. optimist fordi vi for engangs skyld har en trup der er værd at beholde. Jeg har INGEN jeg ønsker helt ude af truppen nu hvor Riel er væk. Mmaee skulle væk, men jeg synes egentlig ikke han var så ringe. Han var bare ikke så meget bedre end Ammitzbøl at det betalte sig at udvikle på Mmaee fremfor at give Ammitzbøl chancen. Og Ammitzbøl greb jo i den grad også chancen, ulig Mmaee.
Men nu hvor de er væk er det kun Sana og Guira som jeg ser som spillere der koster for meget ift hvor lidt de spiller, og hvordan de passer ind i spillestil etc etc. Sana er jeg vild med på mange punkter, også uden for banen ift hans disciplin ift selvtræning, måden han tackler at være sat af, måden han stadig er der for vores unge etc. Guira har også været super professionel omkring sin situation må man sige. Og jeg kan simpelthen ikke huske om vi i min tid som AGF-fan i ca. 25 år nogensinde har haft en trup, der i min egen personlige optik, har været så "tilpasset" ift typerne der er her ift spillestil, økonomi etc. Sikke et trinbræt vi har til dette transfervindue. Og endda med et positivt regnskab, og en melding fra bestyrelsen om, at AGF ikke længere har underskud på driften således at man er tvunget til at lade spillere gå for ingenting. 

NÆST'ÅR!

Svar #163
og Juelsgård vil forlænge på en kontrakt lignende Backmanns
Det kan du nok være sikker på, at Juelsgård gerne vil. Men han får næppe sådan et tilbud. Backman er (var) vores anfører og vigtigste spiller.

Lige nu foregår der vel et spil, hvor vi tilbyder Juelsgård at gå ned i 50-60% løn i forhold til de seneste fire år, hvor han er blevet aflønnet som en top-3 spiller i truppen. Samtidig undersøger Juelsgård markedet og er ved at finde ud af, at ingen andre vil betale ham mere. Tilbage er så, om hans stolthed tillader ham at fortsætte på så forringede vilkår. Nogle gange er det så lettere at sluge ved at skifte klub. Ligesom da Pusic afviste vores tilbud for i stedet at skrive med Horsens.

Simple Audio Video Embedder