Spring til hovedindholdet
Emne: Evaluering sæson 18/19 (Læst 9072 gange) forrige emne - næste emne

Evaluering sæson 18/19

Indledningsvist er jeg helt på det rene med, at overskriften kan virke en kende tidlig, men det er netop for at illustrere, hvordan jeg ser tingenes tilstand, uagtet og det hedder top-6, 1. eller 2. vælger af nedrykningspuljer eller en placering længere nede (nedrykning ser jeg ikke som et tema).

Man kan altid se kold og kynisk på succes contra fiasko ved at stirre sig blind på placeringen i tabellen efter de 26 runder. Det har jeg også selv tendens til med jævne mellemrum.

Spillet:
Mere afklaret stil end længe set. Defensivt og til tider stram organisation, men med klart mere aggresivitet og pondus i det offensive end tidligere set. Balancen ser generelt fornuftig ud.

Spillerne:
Klart mere konkurrence på pladserne, omend man kun ønske sig lidt mere konkurrence på HB og CB´s. Generelt virker det også som om, at der hele tiden optimeres ved transfers ved at bringe mere kvalitet ind. Samtidig virker spillerne rigtig castede og ikke præget af en "jeg kender en agent"-agtig ansættelsesstil.

Setuppet:
Ingen tvivl om, at der er kommet en gevinst og glæde ud af de nye faciliteter på Fredensvang. Onde tunger vil mene det er kommet alt for sent, men så længe man ikke kan rejse tilbage i tiden, vil jeg glædes over de professionelle forhold der er skabt til hverdagen.

Administration:
Vi kan fra nu af og til juleaften diskuterer de enkelte personer på ledelsesgangene, især JN og PC. Især kan de diskuteres efter et nederlag, men subjektivt set, mener jeg de gør et stort og godt stykke arbejde. JN har fået trimmet og optimeret og skabt sorte tal (dog - formentlig - med den konsekvens at efteråret blev "solgt/syltet"). PC har handlet inden for rammerne og hans tranfers lugter ikke at vennetjenester og dyre sign-ons som tidligere set. PC har også lavet fejl, men havde det været muligt med Grabara i sommer og PM (eller lignende type) tillige, er min (sikre) påstand at vi ikke sukkede over en mistet mulighed for top-6. Den havde været sikker som amen i kirken.

Ungdommen:
Det er faktisk dette punkt der giver mig mest glæde. Hvornår har vi sidst kunnet bruge og indsluse de unger på 1. holdet? Ja, Duncan for 15 år siden ligesom Leon, og senest vel Jens? At Hausner og Thøgersen har vist sig frem (med fejl til følge - det lever jeg fint med når det er unge spillere), at Hvidt endelig ser ud til at have vænnet sig til seniorbold, at Kaastrup var godt med i efteråret og igen nærmer sig truppen og endelig at talk-of-the-day, Lunding, er braget igennem, giver en smil på læben og tro på tingene nu og her og på den lange bane. Udover dette er de alle sikret på kontrakter, der giver arbejdsro.

AaB - AGF 2-3 (om det er nok til top-6 er tvivlsomt, men det giver ret til at vælge gruppe).

Sv: Evaluering sæson 18/19

Svar #1
Måske lige tidligt nok. Der er 11 runder tilbage. Hvis miraklet sker og vi kommer med i top6, kan vi vel i teorien blive mestre. Omvendt er der ikke langt til nedrykningsspillet. Så....
Men isoleret set er det en kæmpe succes at vi er begyndt at sluse ungdomsspillere ind på holdet. Stage, Lunding og måske snart Thøgersen, Hvidt, Kaastrup med mange flere. Det er godt for moralen, tilskueropbakningen og økonomien.

Svar #2
Er meget enig med Odonten.

Langt fra alt er perfekt sportsligt, for så var top 6 sikret i sikker stil, nu står den nok på nedrykningsspil, men i modsætning til tidligere år, ser det endelig ud til, der er en mere grundig analyse bag indkøbene. Indkøb som skal passe til spillestilen og mentaliteten. Det hjælper selvfølgelig økonomien er forbedret. Fundamentet er imo mere solidt end tidligere set.
Netop økonomien falder tilbage på JN. Vi kan diskutere hans væremåde i medierne eller når  han blander sig på banen efter en kamp, men det er uden for min fatteevne, hvis ikke han skal hyldes indenfor de områder, han er ansat til at forbedre. Her har JN, været en ubetinget succes. Økonomien er som sagt kraftig forbedret, faciliteterne er opgraderet, nyt/ombygget stadion er kommet på den politiske dagsorden, AGF er ikke længere en Århus vittighed osv.

Når jeg alligevel ikke er 100% tryg ved fremtiden - udover det farlige i at være for optimistisk på klubbens vegne - så er det David Nielsen.
Lad mig slå helt på plads, jeg hverken mener eller vil argumentere for en fyring, men jeg er en smule bekymret for, om han er dygtig nok til at få AGF til at spille mere offensivt på længere sigt.
AGF er meget svære at spille i mod og for mig er det tydeligt, det har været et stort fokus område for DN, at holdet altid skal kunne være med i kampen i alle 90 minutter. Det er langt hen ad vejen lykkes, men der er kommet for mange dumme pointtab på personlige fejl. manglende evne til at lukke kampene, men også og især pga. manglende offensiv kvalitet.

Jeg håber og tror da egentlig også, at med købet af PM, en Lunding som bliver endnu bedre og et sommer transfervindue som bør og kan blive det bedste i mange år, så vil vi også se et mere offensivt og bedre AGF hold. Det skal vi, for at blive et kontinuerlig top 6 hold kræver en god offensiv med fart, teknik og boldsikkerhed.
Heldigvis er netop de kvaliteter, som man i klubben i nogle år nu, har arbejdet benhårdt på at fremelske i ungdomsafdelingen og hvis DN er modig og dygtig nok til at bruge det meget talentfulde kuld og talenterne selv griber chancen, så kan fremtiden se meget lys ud.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #3
En evaluering af AGF i løbet af turneringen, er en rigtig god ide. Specielt fordi der er flere "etaper" og delmål, sådan som strukturen er i superligaen. Efteråret var ikke godkendt point- eller placeringsmæssigt. Desuden blev AGF slået ud af Næstved i pokalturneringen. Evaluering af spillet i det tidlige forår og gruppespilsplacering kan for alvor begynde fra ca. kl.18:50 i aften, samt de næste 14 dage frem til næste AGF kamp. Dette kan krydres med løbende vurdering af selve [AGF] spillet på banen, det unge kuld under nye kontrakter og alt andet AGF relateret. :)
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #4
AGF fik 1,20 point i snit i et efterår, som ikke er godkendt. AGF fik 1,17 point i snit i forårets 6 sidste kampe i grundspillet og det er slet, slet ikke godkendt. AGF er nu #  9 og ender i pulje med ACH, SøE og Vejle. Det er ikke godkendt, men da det er en løbende evaluering, så kan AGF stadigvæk skabe en positiv sæson og det er værd at stræbe efter.

KSDH

Svar #5
Alt er ikke helt skidt, AGF ligger da # 1.....i pulje 2.  :P  :))

KSDH

Svar #6
En grotesk tråd, så længe vi ikke ved, om vi rykker ned.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #7
Er det en sportslig evaluering?

Der er jo gode chancer for at vi ender med et økonomisk overskud for sæsonen.
Egentlig ret smart taktik. Så har vi råd til at købe medaljer i stedet for at vinde dem...

Svar #8
En grotesk tråd, så længe vi ikke ved, om vi rykker ned.
På ingen måde!  En løbende evaluering afhænger ikke af om AGF rykker ud eller kommer i Europa League. At påstå andet, er en del tættere på at være grotesk. Det er sundt at kunne komme med ris og ros. Jeg tror det er vigtigt, at kigge på de delmål AGF nu har resten af sæsonen - det er sådan jeg vælger at bruge denne tråd. Tråden om jagten på top 6...er sten død!

KSDH

Svar #9
Og så slutter jeg lige dagen af med at citerer min snart 16 årige datter kort før kampstart: "Åh far, AGF skal jo vind' i dag. De'altså bar' ik' go'e under pres.". Hun skal sgu' snart opleve et vinder AGF, det fortjener hun også. :) Vi så ikke kampen, men fulgte den online...også under aftensmaden!

Heldigvis holder vi alle stadigvæk med AGF i vores hus! :))

KSDH

Svar #10
Det er stadig for tidligt at evaluere endeligt. I hver sit ekstrem kan sæsonen ende med en billet til Europa - eller med, at vi er rykket ned. Mest sandsynligt gør den ingen af delene.

Vi evaluerer vel strengt taget hele tiden, fra uge til uge, og også på hele sæsonen hidtil. Så med grundspillet bag os kan vi da sagtens evaluere sæsonen hidtil, som det i vidt omfang og fra forskellige vinkler også løbende er sket i adskillige tråde.

Vi virker i grundtræk ret enige, selvfølgelig med nogle gradsforskelle. Mit take på sæsonen er der i hvert fald ikke meget i, der ikke allerede har været postet af mange.

Forudsætningerne: Jeg tror, at ledelsen prøvede at få i både pose og sæk. Jacob ville forståeligt nok gerne kunne vise sorte tal. Det blev det bestemmende hensyn bag, at sommervinduet gik, som det gik. Samtidig ville man i top-6. Så man tog chancer med truppen og håbede det bedste, som vel realistisk set var, at vi stadig ville være med omkring top-6 ved vinterpausen. Det gik næsten, men også kun næsten, og den sidste manglende sjat blev den afgørende.

Der var penge at handle for, men der var ikke mange. Da man gamblede igen og håbede at bytte en nu indarbejdet Jova for en angriber uden, at det kostede bagtil, blev bagslaget dobbelt, for det kostede bagtil, og angriberen var der bare ikke. Respekt i den henseende for, at vi ikke tog en ind, der med PCs ord ikke var “gennemarbejdet nok”. Respekt for at stå fast på strategien om at ville en yngre og mere skandinavisk trup. Noget mindre respekt for, at man som en form for alibi alligevel tog en ikke tilstrækkeligt gennemarbejdet ikke-skandinav ind i skikkelse af Mmaee. Hvorfor så vi ikke, at det var mere sandsynligt, at Alexander ville overhale ham, end at Mmaee havde superligaklasse, sådan som det nu viste sig at gå?

Salget af Jova blev dyrt. Efter syv kampe havde vi rækkens bedste forsvar og havde kun lukket tre mål ind. I runde 8, den første uden Jova, scorede Horsens så tre i een kamp. Var de tre mål også gået ind på Jova? Jeg tvivler. Men at sælge ham var en forudsætning for at få sorte tal, så anerkender man målet om et plusregnskab som sæsonens samlet vigtigste, må man også anerkende salget af Jova. I samme kamp gik Backman i stykker. Og hvad der end skyldtes Jova, og hvad der end skyldtes Backman, begyndte målene at sejle ind imod os.

To andre nøgletendenser for sæsonen var i spil både før og efter, at Jova og Backman forsvandt: Vi smed cirka 10 point på ikke at lukke kampe og/eller slå mønt af meget favorable situationer (2-2 kampene mod OB og AaB står som de klareste og grelleste eksempler for mig, andre folk har andre yndlingsaversioner). Tendens 2: Vi blev snydt for et usandsynligt højt antal straffespark.

Uden de to tendenser, ja sikkert bare uden den ene, måske endda kun med den ene i mere behersket omfang, havde vi været i top-6 i dag. Så små var marginalerne også i et hidtil helt uset tæt grundspil, der meget betegnende også endte med, at FCN snød AaB for den sidste sjove billet på grundlag af flest scorede mål. Det er værd at huske, synes jeg, inden man går i sort og dømmer hele sæsonen som en eklatant fiasko.

Også sorte november blev dyr, men vi missede ikke top-6 i november. Det gjorde vi langt mere i august, september og oktober, hvor vi smed en masse point, som vi skulle have taget. De fire tab på stribe i november kom i kampe, hvor vi var det næstbedste hold.

Kombineret betød det, at vi gik ind til foråret med en manko på point, men også med penge til at prøve at rette det op med. Købene var gode, hvad vi vil se endnu mere i næste sæson. Men mankoen var blevet for stor, og da det efter to forårskampe alligevel så lovende ud, blev vi ramt af skader og mere eller mindre stupide karantæner, og de beseglede vores skæbne i de sidste forårskampe. Spillemæssigt har det mere aggressive presspil klædt os og givet gode løfter i de perioder, hvor det har fungeret. Blandt enkeltspillere udstillede også de sidste fire kampe, at det sikre forsvar står og falder med Backman. Inklusive 1-0 mod Hobro i den sidste efterårskamp holdt vi nullet tre gange i træk med Niklas Backman - hvorefter FCM, Vendsyssel, OB og AaB scorede 2, 2, 2 og 3 i de fire sidste kampe uden Backman. Vores dybe afhængighed af en så ofte skadet spiller er både et kortsigtet, et langsigtet, et strategimæssigt, indkøbsmæssigt og organisatorisk problem, som ledelsen må have tænkt meget over. Hvis den overhovedet er færdig med at tænke.

En stor sæson på den front, at 18/19 har budt på Lundings gennembrud, godkendte præstationer af Hausner, Thøgersen og Hvidt, og at Ammitzbøll har gjort sig fortjent til p.t. at være anden angriber. Det peger meget positivt fremad. Nu skal Kaastrup bare også gerne med, men det kan hurtigt komme, når man ser hvor stærkt det er gået for ikke mindst Lunding. De unges store ryk i terrænet er på den længere bane den måske allervigtigste tendens ved sæsonen.

Og det er ikke slut endnu. Sandsynligvis bliver det hverken fugl eller fisk, men nærmere til, at vi bliver nummer 8 eller 9. Så venter et spændende vindue, hvor vi skal bygge videre på den optimering af truppen, der også var en god tendens i starten af året med farvel til Dino, Sverrison og Spelmann. Klarer vi sommervinduet med lige så sikker hånd som vintervinduet, lærer vi at lukke kampe, slipper vi for unødvendige kort og andre tåbeligheder, stopper det med at blive snydt for så helt unormalt mange straffespark, og får vi  Backman stabilt i gang uden skadesperioder, ser det godt ud i forhold til top-6. I næste sæson.

Svar #12
Som jeg ser det, er det helt store problem, at vores "profiler" ikke leverer på et højt nok niveau. I de sidste to kampe har vi mødt hold, der på kvaliteten af bredden ikke er bedre end AGF. Men de har et par profiler i Lucas Andersen og Bashkim Kadrii der leverer på et helt, helt andet niveau end f.eks. Sana. AaB var jo farlige hver gang Lucas Andersen fik bolden i går, mens Sanas største bidrag var at sænke tempoet, ved at rører bolden 5-10 gange hver gang han fik den.

Lunding har i glimt vist prøver på det niveau, men er endnu for ung til at gøre det kamp efter kamp (men har vel alligevel været bedste mand i foråret sammen med Grabara). Sana leverede i den første kamp, men har været usynlig siden da og Tingager har virket mærket efter skaden. Derudover har jeg svært ved at se, hvem der ellers holder et niveau der er meget over et middel superliganiveau. Og når man så ikke er super godt sammenspillede, og dummer sig med personlige fejl, røde kort og er lidt uheldige med skader, så bliver det altså lidt leverpostej, hvilket vel er meget betegnende for denne sæson.

For et par kampe siden var jeg ret optimistisk omkring vores niveau, men efter et par klare nederlag mod AaB og OB, som nok er de to hold vi skal måle os mest med, så er jeg knap så positiv. Så håber transfervinduet indbringer et par ægte profiler og at de unge fortsætter fremgangen - ellers frygter jeg at næste sæson ligner denne.

Svar #13
Som jeg ser det, er det helt store problem, at vores "profiler" ikke leverer på et højt nok niveau. I de sidste to kampe har vi mødt hold, der på kvaliteten af bredden ikke er bedre end AGF. Men de har et par profiler i Lucas Andersen og Bashkim Kadrii der leverer på et helt, helt andet niveau end f.eks. Sana. AaB var jo farlige hver gang Lucas Andersen fik bolden i går, mens Sanas største bidrag var at sænke tempoet, ved at rører bolden 5-10 gange hver gang han fik den.
 Enig. Det var meget sigende, og det mest rammende øjeblik var til sidst i kampen, hvor Sana forsøgte sig med et par træk, og Lucas Andersen tog boden fra ham. Lucas var hamrende farlig, Sana spillede nærmest mere nede på Guiras gamle plads, end som støtte til Mortensen i front. 

Jeg tror helt sikkert at AGF ville have bedst af, at DN tog det privilegie fra Sana, at han selv kan bestemme hvornår det er tid til at hente bolden op nede fra, og hvornår det ikke er. Der var et par gange, hvor Sana gik ned, og både ham, Amini og Hvidt lå super tæt, og alle tre egentlig kunne tage bolden og drive den. Og der går det ofte sådan, at når Sana tager den, så er der for få der ligger fremme til at kunne hjælpe. 

Så løsningen må enten være, at Amini og Hvidt i langt højere grad skal gå med frem når Sana er nede på midten, eller at Sana skal lade Amini/Hvidt drive bolden på midten. Noget som Blume er rigtig god til. Stage/Amini og Hvidt/Amini ligner hinanden synes jeg. Det er måske mere et spørgsmål om rollefordeling, end mere andet. Noget vi ikke har arbejdet med nok. Vi skal huske, at vi hele efteråret spillede med Stage på kanten, og Guira centralt. 

Så vi må se om det kan løses taktisk. Svaret lader i hvert fald ikke til at være at bare give Sana fripas.

Svar #14
Men lad os vente med sæson-evalueringer til efter sæsonen. Der er gigant-forskel på nedrykning og EL-deltagelse+en 7.plads. Så mon ikke det er værd at tage den slags med :D
(@Odonten: ved jeg godt du også gerne vil)

Men en evaluering på grundspillet er da også relevant. Jeg synes folk har skrevet meget dækkende om det allerede.

Som jeg skrev andetsteds:
---------

Vi kom i sommeren 2015 fra en oprykning. Siden da har vi glippet top 6 og ligget ca. der hvor vi gør nu. Langsomt men sikkert bliver truppen og økonomien bedre. Og hvis man vil, så kan man sagtens få øje på flere parametre hvor tingene er forbedret. Selv på resultatsiden, selvom det er småtterier at slutte med 26 point i 15/16 under Morten W., 25 point i 16/17 under Glen.

29 point under Glen/DN sidste år, og så 31 point i år under DN.
Ja altså vi ligger konstant et par point på. Og på ydersiden af klubben forbedres alt.
Vi har endda fået flere unge med, og i Lunding fået en helt fantastisk spiller at følge.
Vi har alle ret til at være mega skuffede og ærgerlige.
Men ord som "fiasko" og "skandale" synes jeg man skal gemme til nedrykninger og lignende.
sær når man ikke ved om det ender med 7.plads (økonomisk delvist nået målsætning), endda med EL-deltagelse.

Eller om det ender i nedrykningskampe som 3'er imod Vendsyssel eller Hobro. Selv de mest rendyrkede pessimister tror vel ikke for alvor på at AGF bliver 4'er i den pulje.
I øvrigt skal vi måske til at holde med AAB i pokalen istedet for FCM. (eller BIF). For hvis AAB vinder pokalen, så går holdet der møder dem i EL-playoff direkte videre, hvis man møder dem. Så ja, første mission er overlevelse, dernæst EL-playoff, som kan blive lettere end beregnet i første omgang.

Så der er bestemt bedre muligheder i år end sidste år imod FCK, hvis vi er dygtige nok til at spille os til finalen igen.

Svar #15
Allan Olsen stempler det som en fiasko Efter kæmpe Superliga-drama: Skandalen ligger i AGF – Ekstra Bladet

Selvfølgelig gør Allan Olsen det. I hans verden er fodbold sort eller hvidt, intet midt i mellem. Han er som en gennemsnitlig fan, der ikke tænker længere end den næste kamp og og som nægter at erkende, at for at få kontinuerlig sportslig succes, så skal økonomien være der og der skal være lavet et sportsligt fundament.

Javel, AGF kunne sikkert bruge rub og stub + lidt mere til og have sikret sig top 6, med hvad hjælper det, hvis jagten der til, har kostet på den lange bane.

Sat på spidsen så er jeg sikker på Lyngby fansene sidder i 1. division og glæder sig helt vildt over den 3. plads de lige nåede i Suppen inden de rykkede ud.

Svar #16
Superligaen uddeler tv-millioner: Så mange penge får din klub | Tipsbladet.dk

AGF budgetterer med at ligge 8'er for sæsonen ift placeringsdelen af TV_pengene.

Efter 13 kampe var man 6'er, og nu 9'er, så den del af målsætningen er overholdt indtil videre.
Når man tager kampdelen af puljen med ift TV-valg og resultatpuljen, så ligger vi overordnet på 6.pladsen, tæt på AAB på 5.pladsen.
Det sker bl.a. fordi uafgjorte også giver penge ift nederlag, og at AGF jo er et attraktivt hold at vise/følge :D

Svar #17
Allan Olsen stempler det som en fiasko Efter kæmpe Superliga-drama: Skandalen ligger i AGF – Ekstra Bladet

Selvfølgelig gør Allan Olsen det. I hans verden er fodbold sort eller hvidt, intet midt i mellem. Han er som en gennemsnitlig fan, der ikke tænker længere end den næste kamp og og som nægter at erkende, at for at få kontinuerlig sportslig succes, så skal økonomien være der og der skal være lavet et sportsligt fundament.

Javel, AGF kunne sikkert bruge rub og stub + lidt mere til og have sikret sig top 6, med hvad hjælper det, hvis jagten der til, har kostet på den lange bane.

Sat på spidsen så er jeg sikker på Lyngby fansene sidder i 1. division og glæder sig helt vildt over den 3. plads de lige nåede i Suppen inden de rykkede ud.
Nu er det jo en tabloid-avis, så alt får maksimal vinkling og patos. Hvis man fangede Allan Olsen på tomandshånd, kunne han sikkert redegøre for de finere nuancer i AGFs sæson. Men en lang udredning om det, med overskriften "AGF underpræsterer marginalt ift. de økonomiske strukturer" sælger bare ikke så godt som "Skandalen ligger i AGF!".

Med andre ord - jeg er inderligt ligeglad med hvad EB og BT måtte mene om AGF i deres lederspalter. Jeg hæfter mig langt mere ved hvad f.eks. en Peter Brüchmann har at sige om udviklingen i klubben - og han er ret positiv uanset de aktuelle resultater på banen.

Svar #18
AGF sæson er tidligst en fiasko hvis nedrykningen bliver en realitet. Alt derudover er gradbøjninger på en glidende skala fra "overhovedet ikke godkendt" til "det er sgu i orden det dér!".

Det er klart at på bagkant af to knap så prangende indsatser og fortjente nederlag, så er man som fan tilbøjelig til at være en kende kolerisk og råbe fiasko, skandale og trænerfyring i tilfældig rækkefølge.

Men helt ærligt: Top 6 blev formøblet i sommerens transfervindue. At vi er skuffede nu, fortæller mere om en mastodontpræstation af trænerteam og spillertrup, end det fortæller en historie om fiasko. Vi spillede efteråret uden reel offensiv power, og formåede alligevel at holde os så tæt på top 6, at to sejre i starten af foråret var nok, til at vi begyndte at tro for alvor. Så blev resten af chancen for top 6 i øvrigt formøblet mod FCM - Højers dumme røde kort og det faktum, at vi ikke udnyttede to mands overtal, var sgu nok noget der gav et knæk, og under alle omstændigheder havde vi kunnet byde især OB mere trods, med Højer på banen.

Er alt så rosenrødt og godt?
Nix!
Vi endte i den værste tænkelige nedrykningspulje, med to af de værste modstandere vi kan møde fra midterfeltet. Horsens slår os alt for ofte, og SøE er især skarpe i Århus. Det bliver ingen skovtur, og jeg kommer til at sidde med løs mave og svedige håndflader, helt ude på kanten af stolen i resten af foråret.
Men samtidig må vi også både formode og forlange, at holdet træder i karakter nu. Vi har en markant bedre målscore end Horsens, og flere point end SøE, så vi skal køre den her hjem fra spids. Hvis ikke Sana kan skrue op for tempoet, så må vi skifte ham ud med enten Toutouh eller smide Stage op på hans plads, eller noget helt tredje. Jeg er egentlig ligeglad, jeg synes bare der skal noget vildskab ind i holdet igen. Den dér trodsige "fanden-ta'-mig-om-jeg-vil-tabe-en-fodboldkamp"-attitude, som holdet oste af i store dele af efteråret, selv når de tabte.

Jeg tror på at vi klarer frisag, og jeg tror på, at det i det hele taget går den rette vej med hold, spil og setup. En trænerfyring nu ville være vanvid, men det er der heldigvis heller ikke umiddelbart noget der tyder på er under opsejling.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #19
AGF sæson er tidligst en fiasko hvis nedrykningen bliver en realitet. Alt derudover er gradbøjninger på en glidende skala fra "overhovedet ikke godkendt" til "det er sgu i orden det dér!".
Enig. Dog med den nuance, at vi vel alle kan blive enige om, at det er skuffende at AGF glippede top 6, uanset hvor lille eller hvor stor en gradbøjning af "skuffelse" man måtte mene det er.

Vi endte i den værste tænkelige nedrykningspulje, med to af de værste modstandere vi kan møde fra midterfeltet. Horsens slår os alt for ofte, og SøE er især skarpe i Århus. Det bliver ingen skovtur, og jeg kommer til at sidde med løs mave og svedige håndflader, helt ude på kanten af stolen i resten af foråret.

Jeg er slet ikke enig i at det er de værst tænkelige modstandere. Det er klart at point-forskellen er ren lort ift AAB/Randers' fordele, så puljen i sig selv er "den klart værste". Men kun ift point synes jeg.

Vi har det langt værre imod Randers, AAB og Vendsyssel, end vi har det imod Sønderjyske og Vejle.
Vejle og Sønderjyske har vi lavet 10 point imod ved at have vundet 3 kampe, og spillet 1 uafgjort.
Randers, AAB og Vendsyssel har vi lavet 4 point mod i alt.. Tilsammen ved at tabe 2 og spille 4 uafgjort med, og vundet 0!

Så er det rigtigt at vi hellere ville have haft Hobro end Horsens. Men altså det var jo ikke en mulighed ift point. Af AAB, Randers og Horsens som skulle fordeles i toppen af puljerne, der ville jeg klart helst have Horsens. Ville du ikke? Og så ved jeg faktisk ikke hvem jeg ville vælge hvis pointene var helt lige af Vendsyssel og Sønderjyske efter dette forår. Vi står virkelig ikke godt til Vendsyssel. Og Sønderjyske er en mere bekendt størrelse, og nemmere at forholde os til ift individualister etc.

Og så er alle vores 3 modstandere i kort afstand, og med formodenligt mange tilskuere på lægterne.

Svar #20
Enig. Det var meget sigende, og det mest rammende øjeblik var til sidst i kampen, hvor Sana forsøgte sig med et par træk, og Lucas Andersen tog boden fra ham. Lucas var hamrende farlig, Sana spillede nærmest mere nede på Guiras gamle plads, end som støtte til Mortensen i front.

Jeg tror helt sikkert at AGF ville have bedst af, at DN tog det privilegie fra Sana, at han selv kan bestemme hvornår det er tid til at hente bolden op nede fra, og hvornår det ikke er. Der var et par gange, hvor Sana gik ned, og både ham, Amini og Hvidt lå super tæt, og alle tre egentlig kunne tage bolden og drive den. Og der går det ofte sådan, at når Sana tager den, så er der for få der ligger fremme til at kunne hjælpe.

Så løsningen må enten være, at Amini og Hvidt i langt højere grad skal gå med frem når Sana er nede på midten, eller at Sana skal lade Amini/Hvidt drive bolden på midten. Noget som Blume er rigtig god til. Stage/Amini og Hvidt/Amini ligner hinanden synes jeg. Det er måske mere et spørgsmål om rollefordeling, end mere andet. Noget vi ikke har arbejdet med nok. Vi skal huske, at vi hele efteråret spillede med Stage på kanten, og Guira centralt.

Så vi må se om det kan løses taktisk. Svaret lader i hvert fald ikke til at være at bare give Sana fripas.
Det forekom at være et endnu større problem i går. Selvom Hvidt gjorde det OK indtil udvisningen var en af de ting vi trods alt mistede ifht Stage de offensive løb helt ind i feltet. Måske følte Sana han skulle trække ekstra meget ned i banen for at afhjælp lidt der og selvom jeg er enig i at han generelt lå alt for lavt og sinkede spillet alt for meget, virkede det også som om der manglede bevægelse og opspilsmuligheder. Måske skulle Amini også have bevæget sig lidt mere frem indimellem.

Svar #21
Det forekom at være et endnu større problem i går. Selvom Hvidt gjorde det OK indtil udvisningen var en af de ting vi trods alt mistede ifht Stage de offensive løb helt ind i feltet. Måske følte Sana han skulle trække ekstra meget ned i banen for at afhjælp lidt der og selvom jeg er enig i at han generelt lå alt for lavt og sinkede spillet alt for meget, virkede det også som om der manglede bevægelse og opspilsmuligheder. Måske skulle Amini også have bevæget sig lidt mere frem indimellem.
 Enig. 

Men vi skal huske på, at Amini har spillet 1 kamp med Hvidt, og at Amini+Stage er 2-3 kampe, og så Amini+Guira 1 enkelt gang her i foråret, hvor de nye midtbaneroller har skulle spilles sammen. For at sige det lige ud, så er man hverken lykkes med det, kommet i mål med det, eller færdig med at forsøge sig. 

Vi så eksempelvis i opstarten hvordan vores midtbane overhovedet ikke fungerede imod Jablonec med Guira+Stage (Guira byttet med Hvidt efter en time, hvilket intet løste), mens det fungerede rigtig fint imod Rosenborg, hvor Amini og Stage spillede der. Og i efteråret var det som sagt Amini+Guira med Guira i en langt mere defensiv rolle, hvor Sana var "tvunget" til at gå mere ned og hjælpe.

Jeg tror det er efter-veer fra efteråret der sidder i holdet stadigvæk. Vi har ikke ramt melodien helt rigtigt på den midtbane endnu. 
Jeg synes hverken at det er vores angreb eller forsvar der er problemet i går. Det er klart centralt omkring Amini, Hvidt og Sana. 

Spørgsmålet er, hvorvidt der bare skal øves mere derinde med den nye konstellation, eller om der skal ny taktik eller nye folk til. 
Det så jo ikke bedre ud med Stage på midten med Amini imod OB, og imod Vendsyssel var det jo Amini og Guira, hvor resultatet var det samme med rod på midten.

Så det er jo nok i det lys at jeg savner Blume lidt. Jeg synes altid Blume har været god til at undgå at søge ned hele tiden. Måske er det paradoksalt det der gør at han har tabt pladsen, at han ikke har arbejdet nok bagtil. 
Men jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor Sana skal derned hele tiden. Men det var tydeligt ift Sanas udtalelser da han blev spurgt til sagen tidligere på året, at det var noget man var helt afstemte omkring. 

Svar #22
Flere har nævnt det, men jeg ser følgende forklaringer på, hvorfor det glippede:

1. Sommertransfervinduet
Man satsede, og noget glippede. Et bedre sommervindue (angriber) ville givet have sikret lige et par point ekstra. Omvendt så var vi ikke i en håbløs situation, da foråret startede. Det kunnet "let" have lykkedes.

2. Profilerne
Som andre har skrevet, så ser Kadrii og Lucas Andersen mange gange bedre ud, end vores bærende kræfter. Ankersen har haft en mindre formnedgang, Sana har ikke brændt igennem i de seneste kampe, Toutouh er stadig på vej tilbage og PM har brændt nogle store chancer. Det er irriterende at være vidne til, når man ser vores nærmeste konkurrenter.

3. Systemskiftet
Måske det giver afkast på sigt, men på kort sigt har det været svært at se resultaterne af 4-4-2 spillestilen.

4. Backmanns skader
Det er vildt at se, hvordan resultater og målsnit svinger afhængigt af, om han er med eller ej.

Jeg gider ikke råbe katastrofe, fordi top-6 er misset. Er ikke helt sikke på, at jeg troede på det i forvejen. Dét jeg til gengæld håber på, er følgende:
1. Backmann kommer retur
2. Profilerne finder formen (gerne i løbet af landskampspausen)
3. Muligheden for at gå tilbage til det gamle system

Landskampspausen giver trænerteamet mulighed for at evaluere og justere. F.eks. Sanas rolle på holdet og formationen. Toutouh bliver forhåbentligt også skarpere og skarpere.

I forhold til konkurrenterne:
Man er nok lidt mindre nervøs for Horsens' dødbolde, hvis Backmann og Tingager er i forsvaret i forhold til tidligere. De virker ret svage, og vi har en ganske fin chance mod dem, selv om Bo Henriksen virker som en træner, der er stærk i den her slags kampe.
Vejle virker til at være i negativ spiral, og selv om en blind høne også finder korn, er de nok en mere ønskelig modstander end Vendsyssel og Randers.
Sønderjyske kan blive fugl og fisk. Svært at finde ud af, om de bare ramte et par gode kampe, ellers GR har fået ordentlig styr på dem.

Svar #23
Helt enig i, at Allan Olsen stiller en meget forsimplet virkelighed op. Egentlig siger han bare: "AGF har det fjerdestørste budget og bør derfor komme i top-6". Men for pokker altså:

De økonomiske forskelle mellem klubberne i subtoppen er ikke særlig store. Fem millioner fra eller til i lønbudgettet betyder ikke nødvendigvis alverden, fordi så mange andre faktorer også spiller ind. En klub kan på samme tid have et forholdsvis højt lønbudget - og en trup, der væsentligst er købt ind af en anden sportschef til en anden træner end den nuværende. Den situation er vi jo ikke ligefrem ubekendte med. At en klub som vores har tradition for forholdsvis høje lønninger spiller også ind på, hvad spillere og agenter forlanger, men giver modsat ingen garanti for, at spillerne vil levere nævneværdigt bedre end hvad dårligere lønnede spillere gør i klubber med en mere beskeden løntradition (mere immune over for den lovmæssighed er FC København og FC Midtjylland, fordi deres budgetter stikker så overlegent af fra alle andres - men selv FC København havde en meget svag sæson så sent som i den sidste).

Og sådan kan man blive ved: Brøndbys budget er tredjestørst, men også de var tæt på at misse top-6, ikke mindst fordi de kom i en anden situation, som selv et nok så stort budget aldrig vil være en forsikring imod, nemlig at spillere og træner kom ud af sync med hinanden. Nogle klubber har dygtigt handlet på gunstige tidspunkter, hvor AaB har været nævnt som et eksempel med handler som Lucas og Okore. Andre klubber har handlet mere med pistolen for panden, tvunget af forskellige ydre omstændigheder, der igen kan være alt fra sort uheld til egen udygtighed eller i hvert fald mindre udtalte dygtighed end andre i feltet.

Det er tæt på endeløst. En del har også at gøre med, at spillere til syvende og sidst også er mennesker og som sådan ikke fuldt beregnelige og med en iboende tendens til at fejle ind imellem. Med de mindste mikroskoper i brug kan det til syvende og sidst også handle om straffespark, der blev og ikke blev dømt, som vi så rigeligt har set det i denne sæson. En knold på banen, en skjult modstander udenfor dit synsfelt som vores ven Thomas Hagelskjær erfarede det i går. Det er helt enormt komplekst, og alle faktorerne væver sig på kryds og tværs ind i hinanden.

På et mere jordnært plan: Det bør stadig ikke kunne gå galt, men går det endelig galt, vil det i mine øjne stadig være en fejl at fyre David. Han er ikke perfekt, og han har også begået sin del af de fejl, der har kostet top-6. Ikke mindst i (en del af) de kampe, der mest iøjnefaldende kostede top-6. At vi spillede de kampe, som vi gjorde, falder også tilbage på ham. Men:

For første gang i måske flere årtier har vi en træner, der ikke bare kan tåle det pres og hele den atmosfære, der er i AGF, men som ligefrem giver udtryk for at nyde den tingenes tilstand, der helt eller delvist har knækket en del større trænernavne end ham. Han virker i harmoni med sin trup, og truppen virker glad for ham. Truppen er mere og mere også købt ind til hans måde at spille på, og vi HAR jo til hudløshed været turen igennem med at pendulere frem og tilbage mellem forskellige trænertyper, og for pænt manges vedkommende arvede de en trup, der ikke egnede sig alverdens godt til deres måde at spille på. Vil nogen virkelig den tur igennem igen, hvis det går galt? I et kort sommervindue med stor turbulens allerede? Ellers tak herfra. Skulle vi endelig rykke ned (og det tror jeg ikke, at vi gør), vil jeg hellere se David Nielsen end noget andet realistisk trænernavn forsøge at spille os op igen med det samme.

Det handler også om kontinuitet, og så handler det om det der begreb, som Glen gjorde sig så inderligt upopulær på at tale om i tide og utide. Og jo, det blev træls at høre på, men det ændrer ikke ved, at også denne trup er inde i en proces og dét allerede af den grund, at alle trupper konstant er i proces. Vores aktuelle proces, den fremmer vi bedst ved at holde fast i det af det nuværende, der fungerer - og blive ved at udvikle og forædle på det, der endnu ikke gør. Til det formål foretrækker jeg langt David Nielsen, om det så (Gud forbyde det) måtte foregå i 1. division.

Svar #24
Egentlig siger han bare: "AGF har det fjerdestørste budget og bør derfor komme i top-6". Men for pokker altså:
 Jeg synes han siger direkte: Af alle klubber er AGF den største skuffelse, og ligefrem en skandale... 

Det til trods for, at AGF ligger hvor vi plejer, på et plataeu efter sidste oprykning 2015, mens BIF kom med i top 6 på sidste dag, trods dobbelt budget og var faldet fra mesterskabskamp sidste år til det rene kaos i år.

Det er vandvid at sige at AGF er den største skuffelse. At kalde det en skandale er...... skandaløst :D

Svar #25
Egentlig siger han bare: "AGF har det fjerdestørste budget og bør derfor komme i top-6". Men for pokker altså:
Jeg synes han siger direkte: Af alle klubber er AGF den største skuffelse, og ligefrem en skandale...

Det til trods for, at AGF ligger hvor vi plejer, på et plataeu efter sidste oprykning 2015, mens BIF kom med i top 6 på sidste dag, trods dobbelt budget og var faldet fra mesterskabskamp sidste år til det rene kaos i år.

Det er vandvid at sige at AGF er den største skuffelse. At kalde det en skandale er...... skandaløst :D
Ja, i grundspillet maa Broendby vaere den klub der har skuffet eller underpraesteret mest, strukturen giver dem bare en chance for at rette op paa det. Det aendrer ikke paa at vi ogsaa har skuffet, men at kalde det en skandale er lidt latterligt og goer det svaert at finde betegnelser der daekker i andre sammenhaenge - inklusiv hvis vi ender med at rykke ned.

Svar #26
Med til budget snakken hører også alle de omkostninger, som ikke direkte relaterer sig til løn og transfer. I FCN har deres direktør angiveligt udtalt, at klubben bruger 37 mill. kr. om året på talentudvikling, det skal altså også med, når vi snakker om, hvor klubberne bør være.

Derudover helt enig med Marschner. Kun FCK, BiF og FCM kan man forvente vil ligge i toppen pga. deres budgetter. Resten af klubberne er så relativ tætte, at økonomi alene ikke kan gøre så stor en forskel. Det ser vi jo også år efter år, hvor midter/bundholdene ræser op og ned i tabellen, mens de eneste stabile tophold netop er de 3 klubber med de markant største budgetter.

Det var Dan Hammer som i en Mediano udsendelse udtalte, at hvis AGF skal blive et tophold, et kontinuerlig tophold, vil det kræve en investering på ca. 300 mill. kroner. Det er, hvad det koster i dagens Superliga, en pris som kun stiger for hvert år.

Dermed ikke sagt, AGF ikke bør få mere ud af budgettet, det tror jeg de fleste GF-fans vil mene.

Svar #27
Det meste er skrevet og meget kan jeg være enig i: "Men gentagelsen af, at "profilerne har svigtet" og "profilerne skal træde i karakter" forstår jeg ikke. Måske er Backman en "profil" på sin plads i superligaen, men han har jo ikke været meget på banen. Ingen anden AGF' er har individuelt præsteret som en "profil". Bevares nogle har været bedre end andre, men det er altså metervare stort set hele vejen rundt. Jævnt superliga - niveau, for nogles vedkommende med et par kiksere her og der, men ekstraordinært? Der er vel ikke en eneste position, hvor vi har en spiller i top 3 i ligaen, og højst et par stykker i top 6. Når Sana nævnes, må det tilføjes, at han bortset fra et par spektakulære mål ikke har indfriet - de måske alt for høje- forventninger.  Amini koster lige så meget bagude, som han skaber fremad. Vi er på alle øvrige pladser ren metervare, lidt bedre end de tre i bunden, men heller ikke mere. Sørgeligt, men sandt. Der savnes ikke justeringer, men en omvæltning, hvis vi indenfor overskuelig fremtid skal håbe på top 6.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #28
Vi er på alle øvrige pladser ren metervare, lidt bedre end de tre i bunden, men heller ikke mere. Sørgeligt, men sandt. Der savnes ikke justeringer, men en omvæltning, hvis vi indenfor overskuelig fremtid skal håbe på top 6.

@ramloser‍ 
EDIT: skrev fejlagtigt Ato Vati manuelt da citat-funktionen fejlede :D Det beklager jeg buddy.
Vil du ikke love at sove på den, og så lige gennemgå logikken om, hvorledes du kommer frem til det. Jeg giver lige mit bud på hvem vi har der kunne levere en top 6 andetsteds, og burde kunne det her.

Grabara: Klart top 6 - hvis ikke top 4

Højer: Klart top 6 - faktisk nærmere top 4.
Backmann: Klart top 6
Tingager: Klart top 6 - hvis ikke top 4
Munksgaard: Klart top 6.

Amini: Top 6
Stage: I efteråret top 6, foråret bund 6.
Guira: Efteråret top 6, foråret bund 6.
Ankersen: Top 6
Lunding: Uden for bedømmelse endnu.
Toutouh: Bund 6 indtil videre. Har i FCK vist top 4-niveau.

Sana: top 6

Patrick Mortensen: top 6.

Jeg synes vores spillere/DNs materiale er til top 6. Men jeg synes ikke de sidste 4 kampe har vist det. Jeg synes ikke præstationerne og det der er blevet leveret svarer overens med det spillerne kan.
MEN: Der er jo faktisk mange på den liste som nærmest ikke har spillet sammen i de fire kampe. Jeg vil går så langt som at sige at jeg ikke synes det kræver en "omvæltning" af selve materialet, men hvordan materialet bruges/kombineres/justeres og suppleres :D

Der er mange pladser hvor jeg ikke kan se AGF med nuværende budget hente noget bedre (Hele bagkæden, målmand, Amini, PM) 7 af 12. Og så ringe er Ankersen, Stage, Lunding, Sana og Guira sgu heller ikke :D

Svar #29
Er jeg bare blevet synonym med indlæg med en kritisk klang? :/ Det var altså ikke mig denne gang.

Svar #30
I øvrigt mener jeg at truppen sådan helt gennemsnitligt er til en niendeplads netop nu. Alle de forklaringer på hvorfor vi ikke sluttede højere, som man skal lytte til hvert eneste år, giver jeg ikke meget for: Dårlige dommere, stolpe ud, karantæner, skader, dumme udvisninger. Man må erkende at det niveau, man er på, er det niveau, man er på. Ellers får vi igen og igen disse frygtelige sammenbrud, som fører til nedrykning, når det pludselig går op for folk, at vi faktisk ikke er top 3 materiale.

Svar #31
Jeg mener vores trup er til top 6, men:
Vi skal finde en erstatning for Backman. Forsvaret vinder (og taber) kampe.
Det nytter ikke at have en centerforsvarer og anfører som aldrig er til stede. Det er både dyrt på pointkontoen og demoraliserende for alle andre, at et spøgelse de engang har hørt om, skulle være så meget end alle andre, at der permanent holdes en spilleplads åben.
Jeg tror, at havde han været der, eller en ny centerback købt til start-11, havde vi været der.

Svar #32
I øvrigt mener jeg at truppen sådan helt gennemsnitligt er til en niendeplads netop nu. Alle de forklaringer på hvorfor vi ikke sluttede højere, som man skal lytte til hvert eneste år, giver jeg ikke meget for: Dårlige dommere, stolpe ud, karantæner, skader, dumme udvisninger. Man må erkende at det niveau, man er på, er det niveau, man er på. Ellers får vi igen og igen disse frygtelige sammenbrud, som fører til nedrykning, når det pludselig går op for folk, at vi faktisk ikke er top 3 materiale.
Jeg synes vores trup er til top 6, MEN jeg synes stort set hvert år at vores trup er bedre end vi ender, så derfor er min dømmekraft nok ikke helt optimal :)
Jeg er glad for at bredden mht. middelmådige spillere i midt/slut-20'erne er væk, så skader og karantæner giver muligheder for Hvidt, Thøgersen, Hausner mv.
Jeg har igennem lang tid håbet på at man ville skaffe spillere direkte til toppen af hierarkiet (og at de præsterede derefter), og jeg synes det på det punkt går i den rigtige retning. Derfor er et væsentligt punkt ift. min evaluering af sæsonen også at der er igangsat indkøring af talenterne.

Svar #33
Er jeg bare blevet synonym med indlæg med en kritisk klang? :/ Det var altså ikke mig denne gang.

@Ato Vari‍ 

Det beklager jeg Ato. Citat-funktionen fejler her 50% af tiden, og jeg skal @ manuelt. Dit gamle profilbillede havde noget rødt i sig, så tror det var den type psyk-slip :D 

Svar #34
Man må erkende at det niveau, man er på, er det niveau, man er på. Ellers får vi igen og igen disse frygtelige sammenbrud, som fører til nedrykning, når det pludselig går op for folk, at vi faktisk ikke er top 3 materiale.
Med to asterisks så kan jeg sagtens acceptere den melding. Især med den smag man efterlades af ift OB og AAB-kampene. Der var ingen "undskyldninger"/forklaringer der. Jeg tror iøvrigt ikke der er nogen som helst som har sagt at vi er top 3-materiale. Det vil jeg gerne se hvis du kan finde. Jeg håber ikke du hentyder til at jeg skriver at Højer måske kunne spille i en top 3-klub, og bare forstørrer den melding. Det ville ikke være fair.

Men 1: to skader til vores mest betydningsfylde spiller (Backmann) i samme sæson, som ikke kan lastest hans spillestil (meningitis virus, herud jemini)...
2: Mængden alene af tilfælde hvor straffespark er gået os imod har været ekstrem i år.

Men jeg synes at vi ift nummer 1 selv har bragt os i en ekstra sårbar situation ved kun at have 3 midterforsvarere, hvor det i sæsonens første 20 kampe hverken var top 3 eller top 6 forsvar. Jeg synes nu sagtens at man kan forsvare at sige at Tingager/Backmann er det.

Men det gælder både i angrebet og i midterforsvaret at man har været for få. Men tilfældet med midterforsvaret synes jeg egentlig bare har været tilsat absurd uheld ift to ikke-relaterede hovedskader. Men jeg forstår godt at PC ikke bare kunne have 4 dyre midterforsvarere bare lige sådan. Men det er stadig en prioritering. Jeg ærger mig over at vi lod AJA, Rask, TJN og Djamal gå, og kun fik Kanstrup ind. Jeg synes Kanstrup/Juelsgård/Backmann tilsammen er gode nok, men antalsmæssigt var vi åbenlyst for sårbare, når Juelsgård også pludselig var 1.reserve til Venstre back, og Dino var alene på højre back, og ingen reserver var til ham eller de tre.

Sitationen er en anelse bedre nu, alene den grund at Hausner er et år ældre og har en del flere træningspas, træningslejre, reservekampe, og sin debut under bæltet. Så lige nu er vi vel 3,5 dernede, med Backmann konstant skadet måske nærmere 2,5 :D

Men meget kan nok fikses ved at bytte Juelsgård ud med en rigtig god midterforsvarer som er fuldt ud konkurrent til Tingager/Backmann istedet for at oplagt 3.valg. Hvis han så også kan dække højre eller venstreback, så står vi en del bedre end lige nu.

Svar #35
  Jeg synes vores trup er til top 6, MEN jeg synes stort set hvert år at vores trup er bedre end vi ender, så derfor er min dømmekraft nok ikke helt optimal :)
Jeg er glad for at bredden mht. middelmådige spillere i midt/slut-20'erne er væk, så skader og karantæner giver muligheder for Hvidt, Thøgersen, Hausner mv.
Jeg har igennem lang tid håbet på at man ville skaffe spillere direkte til toppen af hierarkiet (og at de præsterede derefter), og jeg synes det på det punkt går i den rigtige retning. Derfor er et væsentligt punkt ift. min evaluering af sæsonen også at der er igangsat indkøring af talenterne.

I den seneste superliga-gennemgang på Mediano stillede Brüchmann det interessante spørgsmål til panelet: Hvem kommer i top-6 næste år?

Fik vi den 'rigtige' top 6? Hvem kan påvirke mesterskabskampen? Og hvem trak...

Det er bemærkelsesværdigt, at ingen tror på AGF. Selvfølgelig har AGF et grimt øjebliksbillede nu, og et nyt panel vil sikkert sige noget andet til sommer, men jeg synes argumenterne var valide nok. Lige nu, hvor vi fans evaluerer, så bliver der hurtigt en konsensus om at det i hvert fald er 100% fiasko, hvis vi ikke når top-6 næste år. Men har vi ret beset en trup/et hold, som hører til i top-6? Jeg er i hvert fald meget i tvivl. Der er en del spillere (Ankersen, Sana, Toutouh, Backman), som har et topniveau, som er til top-6, men ganske få som kontinuerligt (eller bare gennemsnitligt) har spillet på det niveau over hele sæsonen. Jeg kan kun komme i tanke om Højer, mens Amini er lige på grænsen. Vi kan håbe at de nye, Tingager, Mortensen og Munksgaard vil kunne finde og holde niveauet. Grabara selvfølgelig også, men han er svær at regne med, langsigtet.

Svar #36
Det er bemærkelsesværdigt, at ingen tror på AGF.
Og så er det bare endnu mere komisk, fordi kommentatorer over en bred kam alle troede på AGF i top 6 i år. Som i næsten alle jeg læste.

Svar #37
At eksperter ofte rammer forbi, er bare endnu en understregning af, midterfeltet er så tæt, at det nærmest er umuligt at forudsige 4-6.

Der er nogle fine pointer i denne tråd om hvorfor GF igen missede top 6. Især køber jeg argumentet, at vores stjerner svinger alt for meget i niveau. Ankersen, Sana og Amini er på deres bedste dage klart top 6 materiale, problemet er bare de svinger for meget i niveau og især Ankersen og Sana har et urimeligt lavt bundniveau. Jeg er virkelig skuffet over, Sana i kampene mod AaB og OB falder så meget sammen, det er squ i sådanne kampe en spiller af hans kaliber og med det CV skal træde i karakter.

Forhåbentlig vil nyindkøbene og de nye til sommer, have et noget mere stabilt niveau.

Derudover skal GF simpelthen blive bedre på bolden, for mange dårlige afleveringer og tæmninger og så bliver spillerne nemt stresset når de bliver presset og så vil det hjælpe gevaldigt, hvis PM får lært at sparke de "nemme" chancer i kassen.

Svar #38
Ja, i grundspillet maa Broendby vaere den klub der har skuffet eller underpraesteret mest, strukturen giver dem bare en chance for at rette op paa det. Det aendrer ikke paa at vi ogsaa har skuffet, men at kalde det en skandale er lidt latterligt og goer det svaert at finde betegnelser der daekker i andre sammenhaenge - inklusiv hvis vi ender med at rykke ned.

@Winther
Ja de kan nu deres målsætning om mesterskabet endnu. Men vi var ved pausen i Aalborg et mål i Vendsyssel og et mål i Aalborg fra at nå vores sportslige målsætning. Den økonomiske kan nås endnu. Vi budgetterer med top 8, og var nummer 6 efter 13 runder, og nummer 9 efter 26 runder. Så slutter vi i EL-playoff som nummer 7 eller 8, så har vi indfriet den økonomiske målsætning, mens den sportslige ikke længere kan nås, og vil være skuffende uanset hvad.

Så det handler jo ikke om hvorvidt det er skuffende eller ej. Det handler om, at EB maler et billede af at det er en større "skandale" at AGF igen glipper top 6, end at BIF gik fra at spille om mesterskab til at være røget ud af top 6 hvis de havde tabt i Horsens (sådan var det faktisk til sidst pga. resultaterne i de andre kampe).

Og alligevel skal Jan Bech i går i BT udtale sig at medierne har været efter BIF og kaldt det værre at BIF var ved at glippe top 6 end at AGF og AAB igen gjorde det.

EDIT: Og jeg vil tilføje, at jeg er sikker på, at man egentlig vil være fint tilfreds med den sportslige del også, såfremt man vinder EL-playoff igen, og måske endda kommer i EL. Det er bare ikke den slags man kan ligge målsætninger om før sæsonen. Der bliver målet nødt til at være simpelt og klart: "top 6". 
Det nytter ikke at sige: top 6, men hvis ikke, så dit og dat. 

Men økonomisk og interessemæssigt, der er der masser af gang i de EL-playoff-kampe, og hvis man går videre fra første omgang, og endda i finalen, så er det rigtig fede kampe for klubben. Det ved de der var med i Haderslev da vi sikrede os videre avancement sidste år. Det var lidt elektrisk, og især efter kampen var det specielt, og spillerne fik en fed oplevelse. Selv nogle fans over fra de andre tribuner lagde videoer op hvor de var imponerede af det der skete efter kampen. 
Så ligesom en pokalsemifinale og en pokalfinale kan samle klubber, og give et højere formål at arbejde mod og samles om isoleret, så er ingen på noget tidspunkt i tvivl om, at top 6 ville være værd at bytte det med, selv hvis det var ligesom det var for AAB/Horsens sidste år. 

Jeg håber personligt vi kommer i den EL-playoff finale, og møder et hold der er nemmere end FCK i Parken. Første del er op til os, og anden del er nærmest garanteret. PT er det imod OB i Odense, men ikke meget skal ændres før kampen går til 4.pladsen, som pt er BIF.
Sig hvad I vil. Men at tage til Brøndby stadion i en EL_playoff-finale med chancen for at stjæle europæisk deltagelse fra BIF..... Det er den slags der giver søde drømme :D

Svar #39
Ja de kan nu deres målsætning om mesterskabet endnu. Men vi var ved pausen i Aalborg et mål i Vendsyssel og et mål i Aalborg fra at nå vores sportslige målsætning. Den økonomiske kan nås endnu. Vi budgetterer med top 8, og var nummer 6 efter 13 runder, og nummer 9 efter 26 runder. Så slutter vi i EL-playoff som nummer 7 eller 8, så har vi indfriet den økonomiske målsætning, mens den sportslige ikke længere kan nås, og vil være skuffende uanset hvad.

Det er lidt noget nyt med en sportslig henholdsvis en økonomisk målsætning, men ideen er god. Vi kan ikke rigtig sætte en sportslig målsætning under top-6, men det er godt signal at det økonomisk er baseret på noget lidt lavere og det giver også mere ro omkring udviklingen. Det er ikke helt klart hvad top-8 dækker over i den sammenhæng, for når det sidestilles med top-6 kan det både bryde efter grundspil og til slut, men nok det første. Jeg tror man kan sige vi har budgetteret med noget der ligner sidste sæson resultat, dvs. EL-playoff.

Og jeg vil tilføje, at jeg er sikker på, at man egentlig vil være fint tilfreds med den sportslige del også, såfremt man vinder EL-playoff igen, og måske endda kommer i EL. Det er bare ikke den slags man kan ligge målsætninger om før sæsonen. Der bliver målet nødt til at være simpelt og klart: "top 6".
Det nytter ikke at sige: top 6, men hvis ikke, så dit og dat.

Man ville nok hellere i top-6 trods alt, ikke mindst når det som i år indbefatter en jagt på medaljer, men EL-kvalifikation vil selvfølgelig gøre ærgrelsen en hel del mindre. Så vil det være spændende om Fournais faktisk vil bruge det som opfyldelse af det langsigtede mål man satte på tidspunkt.

Jeg håber personligt vi kommer i den EL-playoff finale, og møder et hold der er nemmere end FCK i Parken. Første del er op til os, og anden del er nærmest garanteret. PT er det imod OB i Odense, men ikke meget skal ændres før kampen går til 4.pladsen, som pt er BIF.
Sig hvad I vil. Men at tage til Brøndby stadion i en EL_playoff-finale med chancen for at stjæle europæisk deltagelse fra BIF..... Det er den slags der giver søde drømme :D

Det håber de fleste går jeg ud fra, det er i hvert fald det højeste vi kan opnå nu i den her sæson. Det ville være sjovt at snuppe EL-kvalen fra et andet hold og da ikke mindst BIF. I år vil muligheden rigtignok være lidt større for det hold der når til finalen. Sidste år var chancen ikke så stor selvom det ikke bliver nævnt når den finalekamp bliver omtalt, at vi også var temmelig skades- og karantæneramte. Det er parametre der skal forbedres ifht den seneste periode hvis vi skal kunne drømme om gentagelse eller bedre, men så er det da helt klart ret åbent.

Svar #40
Det er lidt noget nyt med en sportslig henholdsvis en økonomisk målsætning, men ideen er god. Vi kan ikke rigtig sætte en sportslig målsætning under top-6, men det er godt signal at det økonomisk er baseret på noget lidt lavere og det giver også mere ro omkring udviklingen. Det er ikke helt klart hvad top-8 dækker over i den sammenhæng, for når det sidestilles med top-6 kan det både bryde efter grundspil og til slut, men nok det første. Jeg tror man kan sige vi har budgetteret med noget der ligner sidste sæson resultat, dvs. EL-playoff.

@Winther
Det giver fin mening når der på denne måde er et skel mellem top 6 og bund 8 sportsligt. Og det bliver ikke ændret af at der i 20/21 bliver 12 hold igen, men hvor det så hedder top 6 og bund 6 lige ud.

Og ja, så skal man jo også huske på, at AGF er en attraktiv klub for TV-virksomhederne, og vi derfor vælges oftere etc. Så vi fik 6.flest TV-penge i runde 26 (Tv-millioner regner over Superligaen: Brøndby er den store vinder | Tipsblade...)
Så altså hvis man budgetterer med en 8.plads eller at få 8.mest i TV-penge, det ved jeg ikke. Men altså som jeg har forstået det, så er det en placering i ligaen som nummer 8 fra gang til gang, altså runde 13, 26 og ved ligaafslutning, altså EL-playoff.

Men ideen om top 8- budgettering er skide god, i det perspektiv at man jo ikke ligger og roder rundt nede på en 14.plads, og at der er rigtig mange penge mellem en 12.plads og en 7.plads (1,3 millioner), mens der jo ikke er så langt fra en 8.plads til en 6.plads (600k).
(de to sidste pladser har fået nogle ekstra penge tilført, som jeg ikke lige kan finde lige nu, hvad beløbene er for selve placeringen, men der sår mere i infografien her: Lyngby den HELT store vinder: Så mange tv-millioner scorer din klub – Ekstra... .)

• pladsen: 5,9 millioner kroner
  • pladsen: 4,2 millioner kroner
  • pladsen: 3,1 millioner kroner
  • pladsen: 2,6 millioner kroner
  • pladsen: 2,2 millioner kroner
  • pladsen: 1,8 millioner kroner
  • pladsen: 1,5 millioner kroner
  • pladsen: 1,2 millioner kroner
  • pladsen: 0,9 millioner kroner
  • pladsen: 0,7 millioner kroner
  • pladsen: 0,4 millioner kroner
  • pladsen: 0,2 millioner kroner

Sidste år var chancen ikke så stor selvom det ikke bliver nævnt når den finalekamp bliver omtalt, at vi også var temmelig skades- og karantæneramte. Det er parametre der skal forbedres ifht den seneste periode hvis vi skal kunne drømme om gentagelse eller bedre, men så er det da helt klart ret åbent.

@Winther‍ 
Det var som om, at det sidste blev brugt i Sønderjyske ja, og at de sidste skader og karantæner røg ind der væltede læsset. Pusic fik karantæne og Kanstrup måtte udgå tidligt. Det blev så slemt at at Riel måtte spille i Parken, og Junker kunne kun holde til en time, og vi fik høvl i en kamp, hvor det var tydeligt for alle, at det ikke skulle være, men at det var ligemeget, fordi vi var klart på rette vej. 

Lad os håbe at sidste bump på vejen i den top 6 mission var i år. Og lad os så spille denne sæson færdig på god maner med en tur i EL-playoff.

Svar #41
Umiddelbart bør “en ottendeplads” vel ikke kun handle om tv-penge, men en anslået indtjening ifht top-6, altså udover tv-pengene at der fx kan forventes flere entreindtægter i top-6, men der er sikkert også nogle bonusser fra sponsorer osv (til gengæld er der lidt mindre bonus til spillerne.) Det er lidt usikkert, men i hvert fald meget positivt hvis vi ikke står med et stort hul der skal lukkes efter at have misset top-6.

I det større perspektiv misser vi stadig muligheden for et boost og kommer endnu et skridt længere fra topholdene og det er alvorligt nok. Når man ser på tv-pengene er det værd at bemærke noget vi også har været inde på tidligere på det gamle forum, nemlig den meget store forskel mellem valg nummer to og tre. Det er noget FCK og BIF har fået trumfet igennem, men en af de muligheder der ligger for AGF med sportslig succes over et par sæsoner vil også være en udfordring af den tilstand. Selv uden de samme gunstige forhold med faste spilletidspunkter vil man nok kunne se os ligge i slipstrømmen af de to.

Mht skaderne og karantænerne før FCK-kampen sidste sæson, så ja, det var mest lige til den kamp det hele faldt lidt sammen, mens det i grundspilsafslutningen i år var over flere kampe, men man får lift flashback til Pusic’s hårdt dømte karantæne og at vi altså er noget sårbare overfor skader og karantæner på visse positioner. Det er vel det og psykologien der kan blive de største problemer ifht at blive i top-2 i vores nedrykningstruede, men det burde lysne på det første (selvom Backman sikkert er ude længe) og sidste sæson fik DN også styr på psykologien så jeg er rimelig fortrøstningsfuld.

Svar #42
Mht skaderne og karantænerne før FCK-kampen sidste sæson, så ja, det var mest lige til den kamp det hele faldt lidt sammen, mens det i grundspilsafslutningen i år var over flere kampe, men man får lift flashback til Pusic’s hårdt dømte karantæne og at vi altså er noget sårbare overfor skader og karantæner på visse positioner. Det er vel det og psykologien der kan blive de største problemer ifht at blive i top-2 i vores nedrykningstruede, men det burde lysne på det første (selvom Backman sikkert er ude længe) og sidste sæson fik DN også styr på psykologien så jeg er rimelig fortrøstningsfuld.
Jeg ser ellers den ene undskyldning efter den anden som også var der sidste år. I kan da ikke blive ved med de samme undskyldninger år efter år?

Om I vil kalde det en skandale, skuffelse eller noget helt tredje er jeg egentlig ikke interesseret i men i en liga der er mere lige end nogensinde og så kan vi, med vores budget) alligevel ikke engang liste ind i top 6. Det er bare ikke godt nok!!!

Det er ikke fordi jeg ønsker træner eller andre fyret pt, fordi jeg også mener der er små mikroskopiske tegn på forbedringer men de er godt nok små. Pt er det måske vores bedste/dyreste spiller jeg ser som det største problem. Som andre er inde på, så bliver der altså ikke leveret i de svære kampe - spændende om der nu “igen” kan leveres i de “lette” kampe som sidste år.

Svar #43
I kan da ikke blive ved med de samme undskyldninger år efter år?

@Martinstranger

"Undskyldninger" er noget skyldige kommer med. "Forklaringer" til gengæld, er det man man som fan kan føle sig nødsaget til at lede efter for at få det til at se mindre sort ud. Og sådan er mennesker som oftest skruet sammen, at man har brug for at forklare hvorfor det gik galt. Det er også første skridt til at kunne løse problemerne...

Hvis man leder efter årsager til, hvorfor det ikke vil gå bedre i fremtiden ved at kigge på de gentagelser af fejltagelser der er begået/hændt de sidste 20 år, så finder man dem.
Hvis man leder efter faktorer, som kan forklare årsagen til at det igen er hændt, og være med til at pointere hvordan det kunne være gået anderledes, og hvordan man kan være med til at sikre, at det vil gå sådan næste gang, så finder man dem.

Og sætninger som:
Det er ikke fordi jeg ønsker træner eller andre fyret pt, fordi jeg også mener der er små mikroskopiske tegn på forbedringer men de er godt nok små

Babyskridt er også skridt. Og det man fokuserer på kommer der mere af. Og der er mange parametre med fremgang. Kig lidt hårdere. Selv i det sportslige. Bare lidt et enkelt eksempel: Vi er gået fra at have 25-26 point efter 26 kampe i 15/16 og 16/17, til at have 29 point sidste år og til 31 i år. Altså ca. 3 point mere per sæson siden umiddelbart efter sidste oprykning.

Hvis vi kommer i EL-playoff-finalen igen, og kommer i top 6 næste år, så er det gået okay stødt fremad. Faktisk kan man sige at vi sidste år "overpræsterede" ift at vi bare skulle i EL-playoff der, men faktisk nåede finalen. I år kan vi endda overgå det ved at vinde finalen. Men det tvivler jeg på lykkes, selvom jeg ikke ser Horsens, Sønderjyske eller Randers/AAB have særligt meget bedre forudsætninger for det.
--------------_
Måske lidt kringlet, men jeg ser udviklingen overordnet sådan her (efter runde 26):

Oprykning sommer 2015 med Wieghorst. 
15/16 Glen overtager ved jul: Rod 26 point. 
16/17 Glen kører videre, 25 point og vi slutter med at glippe EL-playoff i noget rod, og er 1 scoring i Aalborg fra EL-playoff.
17/18 Glen bliver afløst af DN, vi slutter med 29 point, og ender i EL-playoff. Klarer den endda til finalen. 
18/19: Davids første hele sæson, slutter på 31 point, ved pausen i Aalborg er vi 2 scoringer fra top 6.

19/20: ?????

Svar #44
   Jeg ser ellers den ene undskyldning efter den anden som også var der sidste år. I kan da ikke blive ved med de samme undskyldninger år efter år?

Om I vil kalde det en skandale, skuffelse eller noget helt tredje er jeg egentlig ikke interesseret i men i en liga der er mere lige end nogensinde og så kan vi, med vores budget) alligevel ikke engang liste ind i top 6. Det er bare ikke godt nok!!!

Det er ikke fordi jeg ønsker træner eller andre fyret pt, fordi jeg også mener der er små mikroskopiske tegn på forbedringer men de er godt nok små. Pt er det måske vores bedste/dyreste spiller jeg ser som det største problem. Som andre er inde på, så bliver der altså ikke leveret i de svære kampe - spændende om der nu “igen” kan leveres i de “lette” kampe som sidste år.

Jeg skriver at jeg tror vi kan holde os i top-2 i gruppen, men at vi er sårbare overfor skader og karantæner, så jeg forstår ikke rigtig hvad det har med undskyldninger at gøre? Hvis du læser det som om det bare var sort uheld i de sidste kampe der kostede top-6 er det ikke det jeg skriver. Top-6 blev først og fremmest misset i efteråret, men skader og karantæner i de sidste kampe her viste at det nok også kan gå endnu værre hvis det fortsætter.

Jeg har ikke set nogen være tilfredse med placeringen, men vi må jo prøve at forholde os til hvad der skal til for at forbedre den i næste sæson.

Svar #45

Men når nu du ikke er interesseret i det, du kalder undskyldninger - jeg vil kalde det forsøg på at finde mulige forklaringer, men det er nok bare mig - hvad er du så interesseret i? Hvad er det præcis, du vil have ledelsen skal gøre, for du må da mene, de skal gøre noget, når du synes en misset top 6, bare ikke er godt nok?

Selvom jeg hele sæsonen har sagt, placeringen for mig i bund og grund er ligegyldigt minus nedrykning, så er jeg da skuffet over, holdet igen og igen fejler når det spidser til i kampen om det top 6, det tror jeg egentlig også, trænerstaben er.
Så i jagten på at blive bedre også på det parametre, er det nu vigtigt, at finde ud af hvorfor der ikke bliver præsteret bedre. Der er herinde kommet med mange ganske fine forklaringer eller undskyldninger, om du vil.

Svar #46
@Stig AKA Frank Heskjær
Undskyldninger eller forklaringer er i den henseende for mig det samme. Forklaringen er blot den der begrunder undskyldningen og i henhold til det du skriver, så er klubben skyldig i endnu engang ikke at nå målsætningen.

@Winther
Vi er principielt enige om at det (måske - hvad er pointsnittet her i foråret?) blev tabt i efteråret. Syntes blot der blev argumenteret for at det igen var skader/karantæner det blev udslagsgivende men den sang er hørt manga gange før og så kan det ikke blive ved at være tilfældigheder. Så er det dårlige forklaringer eller en opgave der kkke er løst.

@Martin Hansen
Jeg syntes der i et væk bliver ved at være positive tilkendegivelser herinde og til hver en tid en positiv forklaring på, hvorfor det går fremad selvom det ikke kan ses i tabellen. Det går fremad men mest på det økonomiske område. På banen ligner det stadig lidt en rodebutik, vi kan ikke matche OB/AaB og vi kan ikke dominere kampene offensivt mod de små hold - ergo har vi stadig store problemer spillemæssigt.
Nu ser vi så et lysglimt i et par unge spillere men ret beset, er det vel begrænset hvad de har leveret (jo Lunding er et stort talent men ung). Det er heller ikke dem der skal løfte holdet men de erfarne.

Overordnet er jeg blot træt af 20 års forklaringer uden resultater og nu tager vi den endnu engang. Der er overordnet set ingen forbedring i tabellen. 

Svar #47
@Martinstranger

Hvem i alverden er ikke træt af manglende sportslig succes?

I bund og grund forstår jeg nok bare ikke, hvad din pointe egentlig er og slet ikke hvad du mener, der skal gøres fremadrettet.

Svar #48
@Stig AKA Frank Heskjær
Undskyldninger eller forklaringer er i den henseende for mig det samme. Forklaringen er blot den der begrunder undskyldningen og i henhold til det du skriver, så er klubben skyldig i endnu engang ikke at nå målsætningen.

Det er nok fordi brugere på det tidligere forum (de er heldigvis væk nu) , samt i replikbopksen på MTAC har brugt ord som klakør/apologeter etc... Og i det landskab er skelningen ekstremt vigtig efter min mening. For jeg forsøger sgu ikke at undskylde eller forsvare AGF. Jeg forsøger at finde noget rationale at hænge en optimisme på, som er fæstet i noget håndgribeligt. Noget at gøre det lettere for MIG at være AGF-fan, og at have noget at have min tro og håb i, uden at det bliver blind nær-religiøst. Jeg leder efter noget at hænge min optimisme på, og noget der kan sætte tingene i perspektiv, så det hele ikke bliver sort/hvidt.  

En undskyldning for den dårlige placering i år kan være uheld ift dommere (straffespark) og skader (Backmann), men FORKLARINGEN på hvorfor det fik den betydning kunne være, at truppen ikke var sat sammen til at kunne håndtere det. Altså at det er en opgave for PC, ikke fodbolddommer-guderne.
Jeg synes kritik af den del, kan være med til at finde ud af hvad der skal gøres fremad. 

Forskellen på en undskyldning og en forklaring ligger for mig i, hvorvidt man er ude på at "bortforklare", eller "opklare"! Misforstå mig ret.

Svar #49
Jeg syntes der i et væk bliver ved at være positive tilkendegivelser herinde og til hver en tid en positiv forklaring på, hvorfor det går fremad selvom det ikke kan ses i tabellen.
Og se her synes jeg du er mega unfair.

Jeg har lige siddet og redegjort for, hvordan vi under MW/Glen fik 25-26 point, og nu har 31 point. Det er sgu da fremgang. Og da med Wieghorst/Glen kom i nedrykningskampe, og nu fik det afløst af at tilspille os EL-playoff, og nu ligger endnu bedre til, og var endnu tættere på top 6 end sidste år, så er det da fremgang der "kan ses i tabellen".

Min pointe er, at det kan ses hvis man leder. Hvis man ikke gør, eller ligefrem leder efter hvorfor der IKKE er fremgang, så skal man nok finde argumenter for det også. Men faktuelt har vi flere point end de sidste par år, og sluttede højere i tabellen, samt tættere på top 6.

Det siger den tabel jeg kigger på. Det lyder for mig som om, at det er top 6 eller ingen fremgang hos mange, og det forstår jeg godt bevæggrunden for. For top 6-deltagelse ville repræsentere et stort hop. Men altså når det nu ikke lykkedes, skal man så bare kaste alt ud, og bare give op? Eller skal man se om man kan finde noget at hænge sin tro og sit håb på!?

Valget er op til hver mand.

Simple Audio Video Embedder