Spring til hovedindholdet
Emne: Evaluering sæson 18/19 (Læst 9079 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Evaluering sæson 18/19

Svar #100
FT og AM er vel også en slags tilgang selv om sidstnævnte har været ude et stykke tid. Og vi har fået en hel del mere gejst end fx FCN. Top 6 er næppe hyggen set fra den klubs position.
Jeg er meget spændt på hvordan FCN ser ud næste år. De har mistet Hjulmand og mister nok også Skov Olsen. Kan godt blive grimt i en sæson hvor konsekvensen ved en nedtur er rigtig slem.

Svar #103
Jeg synes det ville være spændende hvis man lavede en tabel over grundspillet+slutspillet MINUS kampene imod de to nedrykningsspil-kandidater. Kun for nuancens skyld. For argumentet om, at vi kun har så mange point fordi vi ikke kom i top 6 er jo legitim. Men nuancen er, at vi jo trods alt har slået hold som ligger lige uden for top 6, og har chancen for at slå Randers også. Gør vi det har jo slået nummer 7+8 og 10+11 omkring os fra grundspillet. 7+8 er jo trods alt midterhold i en 14-holds-liga.

Så altså for nuancen og eksperimentets skyld skal kampene imod dem som kommer i EL playoff tælles med, da de må betegnes som midterhold. Så altså kampene imod SøE, AaB og Randers. 

Hvis AGF ender i EL-Playoff er der stor chance for, at vi er i top 6 ift point-snit over sæsonen, hvor det i min optik er fair at medtage resultaterne.

At ignorere de 3 sejre og 1 uafgjorte imod Vejle og Horsens fjerner kampene imod bundholdene, så at sige.
EDIT: Det giver os 43 point i 30 kampe = 1,43 i snit.
Fjerner man AaB, Randers og SøEs kampe imod 3/4 også, så lander AGF på en 5.plads lige bag OB og Esbjerg lige nu..
Hvis AGF slår Randers, så kommer overskuddet til at lave opgørelsen/tabellen efter sæsonen af sig selv. Taber vi, så er det nok bare "VIDERE".

Svar #104
Al evaluering af sæsonen starter og slutter med denne tabel:

Stillingen, fra runde 1 2018/2019 til runde 34 2018/2019 - SuperStats

Jeg synes, det er bekymrende, at vi igen i år først bliver gode resultatmæssigt, når det sportslige mål er glippet. Har vi en mentalitetsudfordring.

Synes det er for voldsom en generalisering. Der er som jeg ser det 3 væsentlige faktorer på at vi har været forholdsmæssigt stærkere i nedrykningsspillet end i grundspillet:

- Truppen var en del svagere i efteråret kontra foråret.
- DN er efter at have forsøgt at skifte fra 4-1-4-1 til 4-4-1-1 i vinterpausen endt med en 4-3-3, som passer langt bedre til truppen selvom det "ofrer" Sana.
- Vi har sæsonen igennem været ret solide mod de hold der er dårligere end os. Det giver naturligvis bonus i nedrykningsspillet.

Ift. ovenstående liste, så synes jeg faktisk det er skiftet til 4-3-3 der har rykket os mest. Det giver os mulighed for at variere vores udtryk en del ved blot at udskifte sammensætningen på vores centrale midt, hvor vi er ret bredt besat. Og så udnytter det, at flere af vores fløje er ret svage defensivt (vel kun Ankersen og Lunding der kan arbejde defensivt) samtidig med, at de tre centrale midtbaner beskytter bagkæden en del bedre end 4-4-1-1 opstillingen gjorde.

P.S. Og så skal man ikke undervurdere hvor stor effekt Bundu har haft. Han har ene mand gjort forskellen i flere af de lige kampe her i nedrykningsspillet.

Svar #105
ft. ovenstående liste, så synes jeg faktisk det er skiftet til 4-3-3 der har rykket os mest.
@Holmertz
En nuance: det betyder jo blot at vi kan konkludere at vi kan spille på den måde imod midterhold og hold under os. Hvem ved om det falder totalt igennem på BIF stadion eller i Parken/På Heden.

Så jeg er meget enig, og meget tyder på at vores spil generelt er slået mere effektivt op, og med flere svar-muligheder hvis de lukker x eller y ned. Men reelt skal vi se det imod top 6, for at kunne sige om det kan bære os op til de sjove placeringer.

AaB viste dog forrige år at man kan komme i top 6 nærmest uden at vinde over nogle top 6-hold. De var bare konstant gode imod bund 8, og det er også nok.

Svar #106
ft. ovenstående liste, så synes jeg faktisk det er skiftet til 4-3-3 der har rykket os mest.
@Holmertz
En nuance: det betyder jo blot at vi kan konkludere at vi kan spille på den måde imod midterhold og hold under os. Hvem ved om det falder totalt igennem på BIF stadion eller i Parken/På Heden.

Så jeg er meget enig, og meget tyder på at vores spil generelt er slået mere effektivt op, og med flere svar-muligheder hvis de lukker x eller y ned. Men reelt skal vi se det imod top 6, for at kunne sige om det kan bære os op til de sjove placeringer.

AaB viste dog forrige år at man kan komme i top 6 nærmest uden at vinde over nogle top 6-hold. De var bare konstant gode imod bund 8, og det er også nok.

Enig. Men forskellen på vores hold i kampen mod AaB i grundspillet og så i de to kampe i play-off var voldsom. Så har svært ved at tro, at vi ikke også vil være bedre mod de gode hold, når vi nu har været bedre mod de dårlige. Og det gode ved opstillingen er, at den kan justeres afhængigt af modstanderen uden at ændre opstillingen. Der er stor forskel på vores midtbane afhængigt af om vi stiller med Guira eller Blume (og Stage spille 6'er eller 8'er) for ikke at tale om, hvis vi smider Sana ind i tre-kæden.

Med en 4-4-1-1 var vi meget låst fast på Sana som det offensive omdrejningspunkt, hvilket var svært at justere sig ud af. Og sjovt nok spiller vi langt mere flydende nu, hvor det offensive ansvar er fordelt mere mellem Amini, Blume og Stage. Og det er langt nemmere at finde nye spillere til de tre centrale midtbaner end til 10'er positionen, hvor det kræver nogle meget høje spidskompetencer (og dyre), hvis ikke spillet skal falde fra hinanden. Ser man på Ajax, så spiller de heller ikke med en decideret 10'er mere, men med tre ret komplette 8'ere, som supplerer hinanden og gør det nemt at skifte enkeltspillerne ud.

Svar #107

Jeg synes, det er bekymrende, at vi igen i år først bliver gode resultatmæssigt, når det sportslige mål er glippet. Har vi en mentalitetsudfordring.

Synes det er for voldsom en generalisering. Der er som jeg ser det 3 væsentlige faktorer på at vi har været forholdsmæssigt stærkere i nedrykningsspillet end i grundspillet:

- Truppen var en del svagere i efteråret kontra foråret.
- DN er efter at have forsøgt at skifte fra 4-1-4-1 til 4-4-1-1 i vinterpausen endt med en 4-3-3, som passer langt bedre til truppen selvom det "ofrer" Sana.
- Vi har sæsonen igennem været ret solide mod de hold der er dårligere end os. Det giver naturligvis bonus i nedrykningsspillet.

Ift. ovenstående liste, så synes jeg faktisk det er skiftet til 4-3-3 der har rykket os mest. Det giver os mulighed for at variere vores udtryk en del ved blot at udskifte sammensætningen på vores centrale midt, hvor vi er ret bredt besat. Og så udnytter det, at flere af vores fløje er ret svage defensivt (vel kun Ankersen og Lunding der kan arbejde defensivt) samtidig med, at de tre centrale midtbaner beskytter bagkæden en del bedre end 4-4-1-1 opstillingen gjorde.

P.S. Og så skal man ikke undervurdere hvor stor effekt Bundu har haft. Han har ene mand gjort forskellen i flere af de lige kampe her i nedrykningsspillet.

Men der er stadig en trist tendens. Det var også sådan sidste år - og vist også de to sæsonner før den. Vi er klogere i september...

Svar #108

Ja, og skal man evaluere på hele perioden siden Selles kom til, ser det sådan ud:

Stillingen, fra runde 20 2017/2018 til runde 34 2018/2019 - SuperStats

Vi mangler sådan set bare at sætte en ordentlig efterårssæson sammen. 12 nederlag i 51 kampe er ret godkendt. Kun tre nederlag mere end FCK.

Svar #109
Men der er stadig en trist tendens. Det var også sådan sidste år - og vist også de to sæsonner før den. Vi er klogere i september...
 Enig. Men det ville trods alt være mere nedslående hvis det var med de samme spillere. Den trup der spillede forrygende i foråret 2018 manglede jo Pusic i efteråret, og tilmed Junker også efter runde 8. 

Så hvis denne her trup skal undvære PM eller Amini eller andre, så kan sagen hurtigt blive den samme.

Svar #110
Vi mangler sådan set bare at sætte en ordentlig efterårssæson sammen. 12 nederlag i 51 kampe er ret godkendt. Kun tre nederlag mere end FCK.

Men det er jo det, der er hele humlen. Hvornår har vi sidst sat en god efterårssæson sammen. Var det den sæson, hvor vi endte med at rykke ud med Fredberg?

Der er ikke noget "bare" her. Det kan godt være, at jeg er lidt "brændt barn skyr ilden". Men jeg vil se mere end et par gode forårssæsonner, hvor vi først bliver rigtigt gode, når vi har misset top seks og fået lov til at spille med bund 8, før jeg tror på, at vi for alvor har flyttet os. Jeg jubler over vores præstationer i nedryknings- og EL-kvalspillet, men når jeg kigger ind i næste sæson, så er mine arme ikke over hovedet.

Svar #111

Men det er jo det, der er hele humlen. Hvornår har vi sidst sat en god efterårssæson sammen. Var det den sæson, hvor vi endte med at rykke ud med Fredberg?

Der er ikke noget "bare" her. Det kan godt være, at jeg er lidt "brændt barn skyr ilden". Men jeg vil se mere end et par gode forårssæsonner, hvor vi først bliver rigtigt gode, når vi har misset top seks og fået lov til at spille med bund 8, før jeg tror på, at vi for alvor har flyttet os. Jeg jubler over vores præstationer i nedryknings- og EL-kvalspillet, men når jeg kigger ind i næste sæson, så er mine arme ikke over hovedet.
Om ikke andet tror jeg vejen til top 6 (ironisk nok da det jo bliver en super vigtig sæson) bliver nemmere næste år. FCN og AAB ligner klubber på vej tilbage mere end frem og Esbjerg får formodentlig en svær 2. sæson i ligaen. Bo Henriksens magi i Horsens ser også ud til at være udtømt og jeg vil gerne se Glen have succes i Sønderjyske før jeg tror på det. Og guderne må vide hvad der sker i BIF.

Derimod virker OB og vi ret meget på vej frem. Så jeg spår en ret sikker top 5 næste år med FCK, FCM, OB, BIF og AGF. 6- pladsen er nok mere åben men mon ikke Randers kan nuppe den eller måske Silkeborg med oprykkergejst kan overraske.

Svar #112

Om ikke andet tror jeg vejen til top 6 (ironisk nok da det jo bliver en super vigtig sæson) bliver nemmere næste år. FCN og AAB ligner klubber på vej tilbage mere end frem og Esbjerg får formodentlig en svær 2. sæson i ligaen. Bo Henriksens magi i Horsens ser også ud til at være udtømt og jeg vil gerne se Glen have succes i Sønderjyske før jeg tror på det. Og guderne må vide hvad der sker i BIF.

Derimod virker OB og vi ret meget på vej frem. Så jeg spår en ret sikker top 5 næste år med FCK, FCM, OB, BIF og AGF. 6- pladsen er nok mere åben men mon ikke Randers kan nuppe den eller måske Silkeborg med oprykkergejst kan overraske.
Der er bestemt ikke noget bare. Vores efterårssæsoner har i en del år båret præg af markante ændringer i sommervinduet. Enten har vi udskiftet mange stamspillere, eller også har vi mistet et par profiler kort før deadline (denne sæson). Så jeg vil bestemt ikke udråbe nogen top-5 eller top-6 før vi ser resultatet af det kommende transfervindue. Alene det at vi nok mister Amini, vil gøre en stor forskel på vores hold. Men jeg håber da at han kan lokkes til en lille forlængelse, hvis det rigtige tilbud ikke kommer til sommer. I det hele taget forstærker vi os jo bedst, ved at lave så lidt om som muligt i truppen.

Jeg tror også at man skal passe på med at lægge for meget i det momentum, som forskellige hold har lige nu. OB har i årevis været meget svingende. Det samme kan man mildt sagt også sige om os. Det er dejligt med en sejrsstime nu, men det er nok ikke bare noget vi automatisk kan overføre til næste sæson. Det er dog dejligt at få plantet lidt vinderkultur i truppen. AaB skal nu nok komme igen til næste sæson. De har ligesom os en del spændende talenter, som også har fået spilletid her i foråret. Derudover har de altså en lille håndfuld superligaprofiler. De er dog også meget ustabile. FCN tør man jo aldrig afskrive. De virker bare til at hive nye store talenter frem, hvergang de sælger en anden. Men det er da et eller andet sted naturstridigt. 

Svar #113
Så er det slut og man kan evaluere. Jeg var en af de hårde kritikere både i og efter efteråret, jeg må tilstå at det er jeg stadig.
Jeg kan ikke forstå hvordan ledelsen kan skabe et hold som det der rullede ud i efteråret og jeg må tilstå at jeg heller ikke kan forstå at største delen af dette forum er parate med "dårlige" undskyldninger.
Jeg har læst undskyldning på undskyldning og en jublebeundring af David Nielsen, fakta er at han har et dårligere snit end sin forgænger og at han nu to gange har misset sin opgave. Det eneste positive jeg kan få øje på er egentlig at vi er de bedste af de dårlige, bortset fra Randers PÅ DAGEN.

Man må håbe at det lykkedes David Nielsen at få spillerne til at forstå at det starter ved kamp 1 og at lad indstilling ikke er foreneligt med en plads på holdet. Nå men undskyldningen er vel allerede på plads, vi mangler er god målmand fordi vi ikke i tide fik en erstatning og Liverpool sagde nej sent i forløbet.
Hamborg
Jeg håber men tvivler, det er jo AGF det her

Svar #114
Er du sådan en sort/hvid person Hamborg? Jeg spørger, fordi der er noget, der hedder nuancer selv i sport, men du har ikke overraskende valgt, at det så er undskyldninger.

Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #115
Nej jeg er sgu ikke sort/hvid. Det har bare undret mig hvor mange undskyldninger jeg har læst her for at vi ikke kom forbi RFC, endda FØR første kamp.
Vedr. trænerposten er jeg mere sort/hvid. Davids forgænger blev smidt på porten med et bedre snit end David har og det var med begrundelsen at han ikke havde ført holdet i top 6, det har David så heller ikke endda med et bedre hold, ifølge mange herinde.
Hamborg

Svar #116
Sæson evaluering:

Efteråret var skidt
Vi mangler spillere på vitale pladser
Angreb, forsvar og målmand

Foråret har været opløftende - også før nedrykningskvalen
Der er klart fremgang på flere områder
Målmand og Angreb er blevet styrket - det samme med forsvaret, men desværre gik Backman i stykker.
De unge presser på for en plads på banen, så træningen bliver hårdere for alle

Min karakter: 7
Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Svar #117
Nej jeg er sgu ikke sort/hvid. Det har bare undret mig hvor mange undskyldninger jeg har læst her for at vi ikke kom forbi RFC, endda FØR første kamp.
Vedr. trænerposten er jeg mere sort/hvid. Davids forgænger blev smidt på porten med et bedre snit end David har og det var med begrundelsen at han ikke havde ført holdet i top 6, det har David så heller ikke endda med et bedre hold, ifølge mange herinde.

Hvad er det for undskyldninger, du har læst?

Jeg gider ikke diskutere DN og Riddersholm med dig, det er som at diskutere med en fundamentalist. Du hader DN, fair nok men det giver sjældent en god diskussion.

Svar #118
Meget enig med Salling men vil tilføje, AGF må og skal blive bedre på bolden og det kan ikke undskyldes med holdet, for der er ganske mange ganske dygtige teknikere også til en bedre boldomgang.
Derudover må vi gerne ser endnu mere til, at holdet tager ejerskab over en kamp helt fra startfløjt.

Meget er forbedret, meget kan blive langt bedre.

Karakter for sæsonen: 7 med lille pil nedad.

Svar #119
Mener i 7 eller 13 trins skala?

Til info ;) Den ene betegner den gode præstation og den anden den jævne.

Svar #120
7 trins skala
AGF

Svar #121
7 trins skala
Jeg er overrasket - du mener simpelthen sæsonen kan opsummeres som den gode præstation :o

Vi ser godt nok forskelligt på det der er leveret ::)

Svar #122
Meget enig med Salling men vil tilføje, AGF må og skal blive bedre på bolden og det kan ikke undskyldes med holdet, for der er ganske mange ganske dygtige teknikere også til en bedre boldomgang.
Derudover må vi gerne ser endnu mere til, at holdet tager ejerskab over en kamp helt fra startfløjt.

Meget er forbedret, meget kan blive langt bedre.

Karakter for sæsonen: 7 med lille pil nedad.

Når man før sæsonen har en målsætning om top 6, er en 8. Plads ikke bestået, der har været for lang en periode hvor der kom alt alt for få point på tavlen. Så karakteren for denne sæson kan ikke blive mere end 2. Det er dog ikke kun DN og Sellas ansvar, PC har også sovet alvorligt i timen ved at sælge Jovanovic uden at have en kompetent afløser, og give holdet en halvsæson helt uden angribere med superliganiveau i truppen.

Jeg er egentlig enig med Flemming Poulsen i den seneste Fodbold med Horup. DN har ikke vist at han skal fortsætte som træner i AGF, for holdet har heller ikke levet op til målsætningen under ham. Jeg håber dog at han i foråret beviser at det er ham der hiver sværdet op af stenen, så han kan få en forlængelse. Klubben trænger virkelig til ro på trænerposten.

Selvom det blev fortalt at der ikke ville blive skiftet ud i truppen med skiftet fra Glidecreme til DN, så er halvdelen af holdet vel efterhånden væk fra dengang.

Opstillingen i Glidecremes sidste kamp mod Helsingør d. 29. September. 2017:

Jovanovic

Mikanovic - Kanstrup - Julsgård - Frederik Møller

Guira
Stage - Amini - Sana - Ankersen

Duncan

Og meget tyder på at Julsgård, Guira, Sana og måske også Amini forsvinder i dette vindue. Hold kæft det hold trænger til kontinuitet, tænk sig hvis man kunne spille en stamme sammen i 3 sæsoner, så ville hold som Randers aldrig få et ben til jorden, de slår os udelukkende på at have en stærkt sammenspillet stamme, ikke på bedre spillermateriale.

Svar #123
Når man før sæsonen har en målsætning om top 6, er en 8. Plads ikke bestået,

Det er jeg simpelthen meget uenig i. Den sportslige målsætning var rigtig nok top 6, men den økonomiske målsætning var en 8. plads. Det viser med alt tydelighed, ledelsen godt viste, det ville blive svært at nå top 6, men AGF under JN har altid haft ambitiøse sportslige målsætninger, det kan man så mene om, hvad man vil. Personligt er jeg ikke til sportslige målsætninger baseret på en konkret slutplacering.

Måske er 7 en tand for høj, men sæsonen er helt klart bestået.

Jeg er egentlig enig med Flemming Poulsen i den seneste Fodbold med Horup. DN har ikke vist at han skal fortsætte som træner i AGF,

Stod Flemming Poulsen helt seriøst og argumentere for en DN fyring? I så fald understreger han min kæphest, der findes for mange latterlige "eksperter" på tv.

Svar #124
Jeg har taget udgangspunkt i målsætningen med nr 8.

Den når vi på trods af et skidt efterår.

Udviklingen af de unge spillere, akademi bygningerne og de postive takter omkring nyt stadion tæller op
AGF

Svar #125

Hvad er det for undskyldninger, du har læst?

Jeg gider ikke diskutere DN og Riddersholm med dig, det er som at diskutere med en fundamentalist. Du hader DN, fair nok men det giver sjældent en god diskussion.

For det første så hader jeg ikke DN så den sidste bemærkning er under lavmålet. Der må bare være de samme rammer og vilkår og det ser ikke ud til at være tilfældet. Det var helt befriende at høre Flemming Poulsen stå og sige at han ikke kunne se et AGF udtryk der var anderledes end da DN kom til, og det til trods for en bedre trup.
Hamborg

Svar #126
7 på den nye skala (der er for upræcis og har for store spring til min smag). Stort 8 eller lille 9 på 13-skalaen.

Vi fejler den sportslige målsætning, men rammer den økonomiske. Kan vanskeligt bedømmes som andet end 7, til nød 8 på den gamle skala. Vægt: 50 procent. Men samtidig:

Vi finder holdets bedst mulige udtryk og form med 4-3-3 og får klaret transformationen væk fra 4-1-4-1 på en spændende måde, der passer til materialet, giver mere fleksibilitet, er mere underholdende og alt i alt peger positivt fremad. Vi viser modet til at ofre Sana og rykke ham fra (for svingende) nøglespiller til joker.

Vi får givet rigtig pænt med meget værdifuld spilletid og matchning på højeste niveau til de unge, der en bloc er klart tættere på resten af truppen i niveau end for bare et halvt år siden.

Vi viser for første gang i en lang stribe kampe, at forsvaret ikke står og falder med Backman. Vi vinder endda kampe med indtil flere forskellige forsvarskæder uden Backman, et par af dem ret improviserede. Sorte november handlede rigtig meget om at undvære Backman. Det var ikke sket i dag.

Vi har rykket os synligt tættere på subtoppen og tilhører den sandsynligvis allerede. Men sommervinduet bliver uhyggeligt vigtigt for, om den prognose holder.

Karakter for faktorerne ud over den blotte placering: 10 på den gamle skala. Vægt: 50 procent. Tilsammen 8,5 eller lille 9 på den gamle skala. Lige over middel, med pil ikke opad, men direkte ind i næste sæson. Nok så vigtigt.

PC’s indsats er et helt andet game at vurdere. Sommervinduet er selvfølgelig dumpet, omend salget af Jova trækker op, og at 5 millioner for Junker er helt genialt, bare også en no-brainer for PC, der selvfølgelig skal slå til, når Horsens vil overbetale så stort. Mmaee og misset førsteangriber er til gengæld helt fatalt og meget afgørende for et kikset efterår, i sidste ende for en misset top-6. Til gengæld meget sikker hånd på rattet i vintervinduet, der tilfører tre profiler på bekostning af overskudsspillere.

Svar #127
Når man før sæsonen har en målsætning om top 6, er en 8. Plads ikke bestået,

Det er jeg simpelthen meget uenig i. Den sportslige målsætning var rigtig nok top 6, men den økonomiske målsætning var en 8. plads. Det viser med alt tydelighed, ledelsen godt viste, det ville blive svært at nå top 6, men AGF under JN har altid haft ambitiøse sportslige målsætninger, det kan man så mene om, hvad man vil. Personligt er jeg ikke til sportslige målsætninger baseret på en konkret slutplacering.

Måske er 7 en tand for høj, men sæsonen er helt klart bestået.

Jeg er egentlig enig med Flemming Poulsen i den seneste Fodbold med Horup. DN har ikke vist at han skal fortsætte som træner i AGF,

Stod Flemming Poulsen helt seriøst og argumentere for en DN fyring? I så fald understreger han min kæphest, der findes for mange latterlige "eksperter" på tv.

Der er ikke nogen der har talt om en fyring af DN, men hans kontrakt udløber om et år, så der blev talt om hvorvidt den skulle forlænges hurtigst muligt, eller om man lige skulle se tiden an. Her ville Morten Bruun straks forlænge, imens Flemming Poulsen ville give DN kampene i foråret til at bevise at han kan levere resultater mod de bedste modstandere i ligaen.

Jeg er enig i at DN ikke har leveret endnu, det er der dog flere grunde til, så kampene i foråret kan afgøre hans skæbne i AGF. Hvis det ikke bliver bedre end i denne sæson, så vil det nok være bedst at finde en anden træner. Han vil have alle forudsætninger for at lykkes i foråret og dermed ikke have nogen undskyldning for et ligeså lavt pointsnit, efter de første kampe, som snittet i denne sæson.

Svar #128
Det var helt befriende at høre Flemming Poulsen stå og sige at han ikke kunne se et AGF udtryk der var anderledes end da DN kom til, og det til trods for en bedre trup.

Hvornår gjorde han det? Jeg synes da udtrykket er markant anderledes, de unge spillere har fået masser af spilletid, formationen er ændret og det er en væsentlig mere slagkraftig offensiv end under den tidligere træner. Det er vel kun resultaterne der ikke er ændret væsentligt.

Svar #129
Der er ikke nogen der har talt om en fyring af DN, men hans kontrakt udløber om et år, så der blev talt om hvorvidt den skulle forlænges hurtigst muligt, eller om man lige skulle se tiden an. Her ville Morten Bruun straks forlænge, imens Flemming Poulsen ville give DN kampene i foråret til at bevise at han kan levere resultater mod de bedste modstandere i ligaen.

Fair nok. Det er jeg enig i. Jeg vil gerne se udfaldet af transfervinduet og bliver vinduet så godt, som der er lagt op til, så vil jeg se, hvordan DN forvalter de forhåbentlige markante forstærkninger.

Jeg synes helt bestemt, der er positive vinde, men jeg kan også sagtens se nogle mørke skyer.

Svar #130
Et 4-tal er vel også bestået, jeg kan ikke give mere, når AGF stadigvæk resultatmæssigt er lillebror til RFC.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #131

Fair nok. Det er jeg enig i. Jeg vil gerne se udfaldet af transfervinduet og bliver vinduet så godt, som der er lagt op til, så vil jeg se, hvordan DN forvalter de forhåbentlige markante forstærkninger.

Jeg synes helt bestemt, der er positive vinde, men jeg kan også sagtens se nogle mørke skyer.
Jeg er mærkeligt nok enig med Flemming  og for en gangs skyld med @Hamborg - der betyder der pt. ikke er klare tegn på der skal forlænges. Vi står i nøjagtig samme situation som for et år siden. Vi kom ikke med i top seks men har vundet nogle kampe mod bundholdene. Derudover ser det endelig ud til vi kan komme ud af et år med ordentlige tal på bundlinien og det har en vis værdi i sig selv.

Derudover deler jeg ikke beslutninger omkring evaluering af sæsonen op i skyld til sportsdirektør vs. træner vs. uheld vs. held mv. (der er altid rigeligt med undskyldninger men det gælder sikkert alle hold). Den sportslige målsætning kendte alle og alligevel virkede de alle til at være med til at træffe beslutningerne undervejs. Dvs. vi kan ikke ensidigt give PC skylden for manglende målmand, angriber eller noget helt andet.
Forhåbentlig bunder det hele dog op i en længere plan, hvor DN har sagt vi ville være tæt på eller med i top 6 med materialet fra sommervinduet og han hellere ville have PC til at bruge midlerne på MARKANTE forstærkninger i sommeren 2019.

Sportsligt: Nuvel, vi har igen vist vi kan slå nogle bundhold på bredden sidst i sæsonen. Nogle unge spillere har fået spilletid i et par ligegyldige kampe og gjort det godt - forhåbentlig kan vi få  noget for det på den lange bane. Undervejs har vi ændret formation men jeg syntes ikke spillet hænger specielt godt sammen og vi er elendige til at holde bolden i egne rækker i længere tid. Randers viste det meget godt, vi bliver lynhurtigt stressede og mister bolden igen igen igen...... Det syntes jeg vi ser løbende mod midter/top-holdene. Ret beset er spillerne ikke gode nok og vi spilder for mange lønkroner på profiler der ikke spiller (af den ene eller anden årsag).

Bottomline så når jeg ikke op på andet end 02 eller højst 4 når jeg ser på denne sæson. Så kan der være masser af forhåbninger til den næste sæson men det er ikke det samme ;)

Svar #132
Mærkelig diskussion med karaktergivning og domme over DN. Den sportslige ledelse traf sidste sommer en beslutning om at sælge to markante spillere lige før transferdeadline. Det betød at vi var tyndt besat i målet og i angrebet og det kan direkte læses af resultaterne i sidste halvdel af efteråret. Starten af sæsonen og foråret var til gengæld godkendt.

Den samlede sæson må vel også regnes som godkendt, hvis vi som forventet ender ud med et overskud. Det er jo tydeligvis det der har været prioriteret højest. 

Svar #133
Mærkelig diskussion med karaktergivning og domme over DN. Den sportslige ledelse traf sidste sommer en beslutning om at sælge to markante spillere lige før transferdeadline. Det betød at vi var tyndt besat i målet og i angrebet og det kan direkte læses af resultaterne i sidste halvdel af efteråret. Starten af sæsonen og foråret var til gengæld godkendt.

Den samlede sæson må vel også regnes som godkendt, hvis vi som forventet ender ud med et overskud. Det er jo tydeligvis det der har været prioriteret højest.
Så burde den sportslige målsætning vel have været ændret?

Som jeg husker udsendelserne fra Eurosport, så var de alle enige om salget af f.eks. Junker - jeg kan helt ærligt ikke huske om det også gælder Jova.

Btw. hvis du hentyder til mine karakterer på 02 eller 4, så er det altså også godkendte karakterer.
Karakteren 4 gives for den jævne præ-station, der demonstrerer en mindre grad af opfyldelse af fagets mål, med adskillige væsentlige mangler
Karakteren 02 gives for den tilstrække-lige præstation, der demonstrerer den minimalt acceptable grad af opfyldelse af fagets mål

Svar #134
Jeg synes det er værd at huske på, at vi efter 24 runder stadig stod med fornuftige chancer for at komme i top 6. Som jeg husker forrige sæson, var vi ikke engang tæt på top 6 efter 24 runder... så der ER altså fremgang at spore. Derudover synes jeg spillet har vist nye, forbedrede takter i løbet af foråret - givet; jeg har været forhindret i at se de sidst tre kampe, så jeg ved ikke om holdet kollapsede til sidst.

Jeg må tilstå at de, som advokerer for at DN ikke skal forlænges, fremstår i mine øjne som utålmodige fans uden synderlig forstand på hvor lang tid det tager, at få et hold til at spille godt. Jürgen Klopp har med markant bedre spillere, været 3-4 år om at få Liverpool til at spille med om mesterskabet - det siger lidt om, hvor lang en process den slags er. Og det er små skridt hele tiden, og dem synes jeg godt man kan få øje på. Eksempelvis kan unge spillere nu træde ind på holdet og præstere, endda på uvante pladser (Hausner på HB), og endda flere ad gangen, uden at holdet falder fra hinanden.

I AGF har tålmodighed altid været en mangelvare. Meget af det, som er gjort tidligere har ikke virket, hvad får folk til at tro, at mere af det samme vil gøre tricket nu?

Jeg er imidlertid enig i, at det kan give god fornuft at lade efterårssæsonen komme igang, inden vi forlænger med DN, bare for at se om tendensen, som jeg ser den, fortsætter efter sommer. Men indikationen må gerne komme snart, at AGF ønsker at forlænge, såfremt spil og resultater arter sig i de første 13-15 kampe i efteråret...

For mig er sæsonen godkendt. Ikke mere end det, men godkendt ikke desto mindre. Jeg havde hele tiden denne sæson som en udviklingssæson. Jeg mente ikke top 6 var realistisk, og at vi var så relativt tæt på næsten til det allersidste, det synes jeg vidner om, at holdet bevæger sig i rette retning.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #135
Godt talt Stone Cold.

Jeg vil dog lige tilføje ang. Klopp sammenligningen, at med Klopp var der allerede fra første dag tydelige tegn på, hvordan Liverpool ville spille.
I AGFs tilfælde er jeg stadig i tvivl om, hvordan DN har tænkt sig at spille for at blive et kontinuerlig top 6 hold? Vi spiller ofte ud fra hvordan modstanderen vil spille, det er så men fint nok, problemet er bare, det kræver en alsidig trup der mestre flere spillestile. Måske derfor vores såkaldte profiler svinger for meget.

Svar #136
4 efter den nye skala. Lige præcis bestået, men heller ikke mere end det.

Skuffelsen over igår, er allerede væk. Viser stadig tydeligt, hvor skrøbelig en trup vi har, og SL er gigant meget vigtigere end nogle få EL kval kampe pt. Vi er i en opbygningsfase, og skal holde fokus på det. Så ikke skandaløst vi røg ud. AGF har selv meldt ud, at transfervinduet henover sommeren er hvor der virkelig skal lægges på fra øverste hylde, og så krydre det med de unge. Der bliver også luet ud i truppen, men er spændt på hvilke 2-4 profiler der købes til start 11eren.

Grabara ryger helt sikkert, så det er en kæmpe opgave at få kvalitet ind her. Det bliver spændende at følge transfervinduet. Forventer at man fylder på fra toppen, og lader de unge udgøre bredden + dem der bliver til overs.

Svar #137
Tålmodighed er godt nok et misbrugt pseudo argument, for AGFs manglende succesfulde resultater.

KSDH

Svar #138
Kontinuitet for kontinuitetens skyld er ikke 5 potter pis værd, men at fyre trænere i det øjeblik resultaterne - hvis man er så sort/hvid at resultater er eneste succes kriterie - ikke lige er som man ønsker, er heller ikke en farbar vej.

Er der et argument, som virkelig er langt ude, er at, DN må være fyringstruet, fordi hans pointgennemsnit er (lidt) lavere end forgængerens. Der kan være 117 grunde til snittet er mindre. Genopbygning, talentstrategi, bedre modstandere, trup kvalitet......find selv på flere.

Svar #139
Jeg vil dog lige tilføje ang. Klopp sammenligningen, at med Klopp var der allerede fra første dag tydelige tegn på, hvordan Liverpool ville spille.
I AGFs tilfælde er jeg stadig i tvivl om, hvordan DN har tænkt sig at spille for at blive et kontinuerlig top 6 hold? Vi spiller ofte ud fra hvordan modstanderen vil spille, det er så men fint nok, problemet er bare, det kræver en alsidig trup der mestre flere spillestile. Måske derfor vores såkaldte profiler svinger for meget.
Mon ikke det mest ligner det vi har set i foraaret, mens han i efteraaret ikke havde holdet til det? PM er vigtig for taktikken, men en vaesentlig forstaerkning paa maalmandsposten skal heller ikke undervurderes ifht hele holdet. Sommerens transfervindue bliver ogsaa interessant i den sammenhaeng for udover at maalmandsposten selvfoelgelig skal loeses, kan der kommer udskiftninger/tilgange, der ogsaa boer pege i retning af hvad man vil.

PC har talt varmt om det her vindue. Han har maaske brugt en del af krudtet i vinter, men det er pres paa for at staa med et top-6-hold naeste saeson. For megen udskiftning kan give for mange bump i starten, men retningen skal vaere klar og der maa ikke vaere aabenlyse huller som sidste efteraar.

Jeg er helt enig i at DN ikke paa nogen maade er fyringstruet lige nu. Selvfoelgelig kan det aendre sig i loebet af naeste saeson, men kravet er klart nok og jeg ville ikke vaere nervoes for at vente med at forlaenge. Saa kan man evt. ogsaa hive en forlaengelse frem paa et tidspunkt hvor man vil vise tillid til traeneren - bortset fra at hvis vi virkelig faar brug for det, er vi maaske ogsaa ved at vaere derhenne hvor vi faktisk skal overveje at skifte. Lige nu som sagt fuld tillid, men giv ham endelig lige en forstaerkning eller to der oeger presset!

Svar #140
Jeg er helt enig i at DN ikke paa nogen maade er fyringstruet lige nu. Selvfoelgelig kan det aendre sig i loebet af naeste saeson, men kravet er klart nok og jeg ville ikke vaere nervoes for at vente med at forlaenge. Saa kan man evt. ogsaa hive en forlaengelse frem paa et tidspunkt hvor man vil vise tillid til traeneren - bortset fra at hvis vi virkelig faar brug for det, er vi maaske ogsaa ved at vaere derhenne hvor vi faktisk skal overveje at skifte. Lige nu som sagt fuld tillid, men giv ham endelig lige en forstaerkning eller to der oeger presset!

Jeg argumenterer slet ikke for en kontraktforlængelse til DN og tingene kan gå hurtigt i fodbold, men jeg forstår ikke, der overhovedet er en snak om at sædet under DN skulle være varmt, som undskyld mit sprog klaphatten Allan Olsen fra EB mener.

Jeg er godt klar over historikken under JN, men jeg kan virkelig ikke se, ledelsen pt. bare overvejer en anden trænerløsning. Intet tyder på det.

Hader bare pointgennemsnit argumentet. Hvis det argument skal sættes på spidsen, så må de være lidt skuffet i City over at vinde mesterskabet med et lavere pointsnit end i sidste sæson.

Svar #141
I den kommende nye struktur i superligaen og 1 division, hvor mange penge får holdene som rykker ned? Det skulle være efter engelsk model, at det er en mindre økonomisk ulempe at rykke ned i 1 division.

Så i min bog, med en kommende superliga med kun 12 hold (jeg vil personligt hellere have 14 eller 16 hold), så skal AGF til at producere medaljer, Europa kampe og pokaler....så tager jeg gerne en nedrykning, en sjælden gang imellem. Det er fandme det, som det handler om. Og ikke pseudo tålmodig proces Glen snik-snak. Vejen til succes er ikke brolagt med dårlige undskyldninger. Vil AGF være som Hobro eller som FCM, når det kommer til succes ?

KSDH

Svar #142

Jeg argumenterer slet ikke for en kontraktforlængelse til DN og tingene kan gå hurtigt i fodbold, men jeg forstår ikke, der overhovedet er en snak om at sædet under DN skulle være varmt, som undskyld mit sprog klaphatten Allan Olsen fra EB mener.

Jeg er godt klar over historikken under JN, men jeg kan virkelig ikke se, ledelsen pt. bare overvejer en anden trænerløsning. Intet tyder på det.

Hader bare pointgennemsnit argumentet. Hvis det argument skal sættes på spidsen, så må de være lidt skuffet i City over at vinde mesterskabet med et lavere pointsnit end i sidste sæson.

Ja, vi er enige, men de snakkede ifb med kampen i gaar om at man skulle forlaenge kontrakten. Det kommer nok lidt i forlaengelse af at nogle mener han ellers boer vaere fyringstruet, men jeg kan heller ikke se det overhovedet er tilfaeldet lige nu. Han har i oerigt lige koert en serie paa 7 sejre i traek, i nedrykningsspil, men ogsaa med en hel del unge spillere.

Svar #143
DN er min bog ikke fyringstruet, men allerede efter 10-12 kampe i kommende sæson, vil der komme et pres på DN, hvis resultaterne udebliver i superligaen...og et tidligt pokal exit igen, er heller ikke gavnligt for DNs forbliven i AGF. Btw, jeg er OK med DN som AGFs træner...men resultater SKAL være der i næste sæson ellers må en ny prøve at trække sværdet i stenen.

KSDH

Svar #144
Tålmodighed er godt nok et misbrugt pseudo argument, for AGFs manglende succesfulde resultater.

@mmmdkAGF
Enig.

Tålmodighed giver ofte kun mening hvis man er på den rette vej, uanset hvor små forbedringerne måtte være. Og altså så er der alle nuancerne imellem perioder hvor vi spiller godt, og mindre godt.

Eksempelvis er det fremgang fra at glippe top 6 tre år i træk, men hvor vi gik fra at være tæt på nedrykning, og så på året efter at være langt fra top 6, men hurtigt sikre imod nedrykning, og så til i år, hvor vi var med i top 6-kampen nærmest til sidst (ved halvleg i Aalborg ved stillingen 1-1 var vi et AGF-mål og et Vendsysselmål fra top 6).

Og så er der forskellen på at klare os igennem efteråret 2018 i denne sæson uden angriber i størstedelen af kampene, og uprøvede Whalley på mål vs efteråret 2016/17, hvor Glen havde både Duncan & Junker og Jovanovic i kassen.

Og så er der forskellen på at vi med Glen spillede en god afslutning på foråret, men gik ind i slutspillet med et forår, hvor vi tabte 3 og spillede 2 uafgjort i det resterende grundspil, og havde så 2 nederlag i tre kampe i slutspillet i grupperne, hvor vi bl.a. pinligt tabte 1-3 til SIF hjemme (altså 5 nederlag i 8 kampe i starten af foråret). Derefter tog holdet og Glen sig sammen, og fik det defensive fokus på plads med tilføjelsen af TJN i forsvaret, der dog startede med vores sidste nederlag 0-1 i Aalborg, hvorefter holdet vandt over SIF og AAB, og Viborg, men glippede EL-playoff tæt. Sidenhen afsluttede man "flot" imod to hold der rykkede ud (Viborg og EfB).
Sidste år og i år i grupperne vandt vi jo altså 2x over OB, 2x over AaB, 3 gange over SøE (+ en uafgjort), og fik så uafgjort og tæt nederlag til Randers. Det er altså ikke bundhold i superligaen, men midterhold i en 14-holdsliga.. Der er top 6, EL-playoff-holdene, og så bundholdene. AGF var for 2 år siden et bundhold og overlevede, mens man de sidste to år var et midterhold, og sluttede i top 8.

Altsammen noget som er bedre end at overleve tætte nedrykningskampe. Jeg synes man skal være overvældende og unfair antipartisk omkring AGF, holdets og DNs udvikling for ikke at kunne se og anderkende, at der er sket fremskridt.

Det nytter kun at "holde kursen" hvis man er på vej det rigtige sted hen. Og der opstår uenigeden, hvilket man måske bare må acceptere. Men holdet der skal starte næste sæson står på alle måder bedre end holdet som skulle starte under Glen i sommeren 2017 efter transfervinduet, eller David i sommeren 2018 (efter transfervinduet).

Derfor og af mange andre grunde er der grund til optimisme, alene ved at forsøge at se udviklingen gennem helikopter-perspektiv.

Svar #145
DN er min bog ikke fyringstruet, men allerede efter 10-12 kampe i kommende sæson, vil der komme et pres på DN, hvis resultaterne udebliver i superligaen...og et tidligt pokal exit igen, er heller ikke gavnligt for DNs forbliven i AGF. Btw, jeg er OK med DN som AGFs træner...men resultater SKAL være der i næste sæson ellers må en ny prøve at trække sværdet i stenen.
Enig. Selv dem som er helt 100% bag DN lige nu (fordi man kan spore fremskridt etc) vil jo også kræve enten PC eller David udskiftet ved vinterpausen, afhængigt af hvordan truppen ser ud ved sæsonstart og hvordan resultaterne bliver.

Jeg forventer ikke en vildt stor tålmodighed omkring DN næste sæson, men jeg er målløs over hvordan man kan synes at han på nogen måde skal fyres nu (hvis nogen mener det). Flemming Povlsen siger det som mange giver udtryk for når han siger, at han ikke umiddelbart synes at DN da bare blindt skal forlænges nu, men at man skal se hvad den kommende sæson byder på. Det er jo egentlig også en uskik at så få trænere kører kontrakten ud. Det sker nok kun når der er "meh" på programmet :D Så altså hvis David ligger til top 6, og glipper, og man kører sæsonen færdig og holdet slutter som i år ved at glippe EL-playoff etc, så vil man nok prøve noget nyt bare fordi. Især hvis der ikke er fremskridt, og man fortsætter alle de samme unoder, selv med en bedre trup. AGF har jo altså ikke spillet mange kedelige uafgjorte kampe efter at Patrick Mortensen er kommet til, vel? 
Så med en Patrick Mortensen i angrebet og en Grabara i målet efter runde 8 da transfervinduet lukkede i sommeren sidste år, så vil jeg gerne påstå, at AGF uden tvivl var kommet i top 6. 

Med Patrick Mortensen med 90 minutter har AGF vundet 5 kampe, spillet 2 uafgjorte og tabt 3. I de 10 kampe har han lavet 9 mål.....
Gode angribere scorer mål, og derfor solgte vi Junker da han ikke scorede mål. Desværre fik vi ingen må ind før sæsonen var løbet afsted.

Svar #146
Man skal huske at rose hinanden og det gør jeg så:

Stor ros til debatten her på agf-forum, jeg sætter sgu' pris på alle de gode indlæg, også selvom hvis jeg er uenig. Jeg synes faktisk, at jeg ofte får flere gode nye perspektiver på AGF, når jeg læser de gode indlæg herinde.

KSDH

Svar #147
Jeg synes foråret grundlæggende har været godt. Det var i efteråret at top 6 blev tabt. Hvis ellers det lykkes at holde sammen på truppen og måske endda tilføje en angriber, så kan jeg ikke se andet, end at AGF bør kunne klemme sig i top 6 næste sæson. At vinde 7 i streg med god brug af unge lovende spillere er altså stærkt, også selv om det er mod de næstbedste.

Jeg kan sagtens se tegninger i spillet. Det kniber nogle gange med at udføre det, fordi lidt for mange af spillerne lader sig stresse for nemt. Men med bare lidt større pasningssikkerhed kan det blive rigtig godt, for vi har individualisterne til at skabe chancer mod alle hold. Så pasningerne må de arbejde med frem mod næste sæson.

Nu må vi se, om den sportslige ledelse smider det hele væk igen i transfervinduet. Det ville virkelig være sørgeligt.

Svar #148
Btw. hvis du hentyder til mine karakterer på 02 eller 4, så er det altså også godkendte karakterer.
Nej, jeg hentydede ikke specielt til dine karakterer. Jeg synes generelt bare ikke, at det giver mening at give karakterer, når det er så uklart, hvem der skal bedømmes og efter hvilke kriterier. En del ser på slutstillingen og vurderer så David ud fra det. Det synes jeg er ret unuanceret og egentlig også uinteressant. Som jeg ser det, har vi haft en sæson med en del forbedringer, men også en sæson, som man i forhold til det sportslige mål valgte at risikere/smide sidste sommer, for til gengæld at få det formentlig bedste regnskab i årevis. Det sidste er ikke en uvæsentlig faktor for en børsnoteret virksomhed, og egentlig kunne vi lige så godt lade økonomien blive kriteriet for en karaktergivning. Det vil det være for de fleste selskaber. 

David sidder efter min mening solidt i sædet, men udvikler det kommende transfervindue sig ikke helt grotesk, så vil en forlængelse af DNs kontrakt da nok komme til at afhænge af, at han bringer os i top-6 til vinterpausen. Men igen, kommer der store bud på nogle af vores nøglespillere, uden at vi når at finde erstatninger, så bliver sæsonmålet måske et andet igen. Uanset hvad, bliver det farligt at havne udenfor top-6 i den kommende sæson, med tre direkte nedrykningspladser.

Svar #149
Godt talt Stone Cold.

Enig med @Stone Cold omkring en bestået sæson men så heller ikke mere - jeg mener vi sportsligt har sejlet rundt og her kan vi give skylden til både DN og PC og JN.

Enig i udlægningen omkring vores spillestil - jeg har stadig ufatteligt svært ved at få øje på hvordan den skal praktiseres. I den første kamp mod Randers, hvor han bad om kaos i pausen der var jeg meget overrasket - jeg troede vi ville spille bold.
Måske er det fordi vi omstiller os til modstanderne konsekvent som du skriver men det vil formentlig stadig give os udfordringer mod de hold på højere eller nogenlunde samme niveau. Derudover syntes jeg stadig det er meget udtalt, at vi har svært ved at dominere kampe og holde på bolden i mere end 5 sekunder.

Undervejs i forårssæsonen var jeg efter DN, for ikke at bygge på i topniveauet pga. rotationer og det frygter jeg stadig vi mangler. Det kan selvfølgelig være han forventer en stor udskiftning i det kommende vindue, så det ikke rigtig gav mening og derfor prioriterede spilletid til talenterne.
Apropos spilletid til netop talenter og det er gået bedre end i umindelige tider - vi skal måske tage med i ligningen, at de spillere der kommer på holdet nu også vandt mesterskaber i ungdomsrækkerne og dermed er på et højere niveau end tidligere. Det er dejligt at se.

Umiddelbart tror jeg flere går galt i byen omkring snakken om forlængelse af kontrakten med DN. Jeg har ikke set nogen der har krævet ham fyret eller lignende. Flere har skrevet, at vi ikke behøver en forlængelse allerede nu - kontrakten løber til næste sommer og vi mangler at se om udviklingen bærer hele vejen igennem.
De to gamle sportskommentatorer Flemming Povlsen og Tøffe har begge advokeret for, at de mangler at se det samme som jeg - nemlig udvikling af en spillestil og en placering ca. i henhold til budgettet.

Btw: Var Liverpool ikke i EL-finalen lige efter han blev ansat, nr. 4 i Premier Leauge året efter og året efter igen i CL-finalen. Den køber jeg sku gerne:-)

Simple Audio Video Embedder