Spring til hovedindholdet
Emne: Kamptråd: AaB - AGF, Søndag d. 17.03.2019 kl. 17.00 (Læst 4142 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Kamptråd: AaB - AGF, Søndag d. 17.03.2019 kl. 17.00

Svar #50
Under Wieghorst er den periode med AGF under mit skin jeg har følt mig mindst investeret i. Jeg kom til alle hjemmekampene, og også til en del udekampe stadigvæk, jovist, men jeg synes let ikke jeg kunne få mig svunget op til det.
Jeg tror at mange kan nikke genkendende til den følelse. Også AaB-fans i Wieghorst-perioden. Men paradoksalt nok, så er det vel den periode i nyere tid, hvor AGF har været mest boldbesiddende. Det siger så bare noget om, at ordet boldbesiddelselse ikke i sig selv er et kvalitetsstempel. Det handler altså om, hvad man gør med bolden, når man har den.

Derudover handler det selvfølgelig om, hvor lavt på banen man står. Der har vi i 2018 under David stået ret lavt det meste af tiden. Det har ikke altid været lige kønt, men det har skaffet os resultater. Det virker dog ret tydeligt, at David gerne vil have flyttet forsvaret lidt frem og droppet den defensive midtbanebeskyttelse, som Guira (på glimrende vis) har givet os. Det er en spændende udvikling, som vi forhåbentlig får anledning til at bygge videre på. Det virker bare til at kræve, at vi har en duo som Backman/Tingager i den centrale forsvarskæde. Derfor bliver det også vigtigt at få hentet en spiller mere af samme kvalitet ind, som dels kan skabe konkurrence om pladserne og dels kan sørge for, at vores koncept fungerer hver gang.

Sv: Kamptråd: AaB - AGF, Søndag d. 17.03.2019 kl. 17.00

Svar #51
Jeg var nok lige hurtig nok, da jeg skrev mit sidste indlæg! :-)

Det var naturligvis en fejl, at jeg ikke nævner Brøndby i de hold der burde ligge permanent i top 6.

Det er derimod ikke en fejl, at jeg ikke har FCN med i den ligning. FCN's forretningsmodel har meget fokus på salg af spillere og på at være rugekasse for de større klubber i koncernen. De er købt så meget ind på den forretningsmodel, at de nu er begyndt at sælge spillerne en postgang for tidligt, hvilket gør, at de ikke får det fulde potentiale ud af dem. Derfor bør de 3 store provinsklubber overhale dem når de har fået styr på deres proces.

En anden ting jeg burde have skrevet var spilstyrende/skabende i stedet for boldbesiddende. Det er helt klart, at der er flere måder at tage styring på end at være boldbesiddende og jeg er enig med dem, der mener at Wieghorst "forsvar med bold" ikke giver meget succes og på ingen måde får skabt mere opbakning blandt fans og investorer.

Jeg holder dog fast i, at AGF ikke kan skabe/styre en kamp og jeg er blevet bekræftet i det - senest i kampen mod Vejle, hvor vi ikke engang mod rækkens ringeste kan styre en kamp. Som jeg så kampen igår prøvede vi lidt mere på det end vi plejer, men det lykkedes ikke rigtig alligevel.

Skal AGF tilbage til toppen af dansk fodbold, så skal vi kunne dominere bundholdene og vi skal kunne skabe en kamp, for ellers blive det simpelthen for nemt at dække op for os og vi vil få for mange kampe, hvor modstanderne bare kan stille sig ned uden, at vi kan skabe en kamp. Gør vi ikke det vil vi blive ved med at spille alt for mange uafgjorte kampe.

Det er også meget sigende, at AGF's topscorer er vores bedste kontraspiller Ankersen, samt at vores store åbenbaring i foråret er Lunding, der også er udpræget kontraspiller.

Vi bliver simpelthen ikke et permanent tophold, når vi er så udpræget et omstillingshold som vi er. Vi kan godt poppe op i en enkelt sæson, som Lyngby gjorde og som Esbjerg gør i denne sæson, men vi bliver ikke et permanent tophold på den måde.

Simple Audio Video Embedder