Spring til hovedindholdet
Emne: Kamptråd: AaB - AGF, Søndag d. 17.03.2019 kl. 17.00 (Læst 2958 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Kamptråd: AaB - AGF, Søndag d. 17.03.2019 kl. 17.00

Svar #30
Lucas Andersen var satme god! Lidt ærgerligt at vores svenske version af Lucas Andersen svinger så meget. Noget helt andet er så, at jeg har svært ved at tro på, at AaB har lavere spillerbudget end os med store navne som Lucas Andersen, Okore og Kusk. Det kan næsten ikke passe.
Ja, som jeg har skrevet i evalueringstråden, så leverer Sana overhovedet ikke kontinuerligt på et højt nok niveau. Vi mangler lige den ene eller to spillere, som hæver sig markant over det solide superliganiveau uge efter uge. OB har Bashkim, AaB har Lucas, men jeg har meget svært ved at se den spiller hos os der gør det samme.

Lunding er vel den der kommer tættest på, men det havde AaB i den grad også læst, for der var næsten altid en AaB'er i overtal når bolden kom over i vores højre side. De få gange det lykkedes at få Lunding og Munksgaard sat op mand mod mand var AaB i problemer, men det var for sjældent det skete til at det for alvor gjorde en forskel. Og Lunding mangler måske også lige lidt erfaring og lidt redskaber til at håndtere når modstanderne gør så meget for at lukke ham ned (og holdet skal blive bedre til at udnytte det ved hurtigt at få flyttet bolden rundt).

Svar #31
Lucas Andersen var satme god! Lidt ærgerligt at vores svenske version af Lucas Andersen svinger så meget. Noget helt andet er så, at jeg har svært ved at tro på, at AaB har lavere spillerbudget end os med store navne som Lucas Andersen, Okore og Kusk. Det kan næsten ikke passe.
Grunden til, at AaB har et lavere spillerbudget(omend det ikke længere er meget lavere) er, at de på rigtig mange pladser har udviklet egne talenter, hvorfor de sparer en hel del lønkroner i forhold til f.eks. at have Juelsgaard, Spelmann, Sverrison, Riel etc. siddende på bænken til mellemhøje lønninger. Derudover har de været gode til at hente Okore, Lucas Andersen, Kasper Kusk etc. på tidspunkter, hvor de var havnet på bænken og havde brug for spilletid.
Det er heldigvis det samme, der gør, at vores fremtid ser positiv ud, da vi i løbet af de kommende sæsoner, vil kunne bruge udviklingsspillere på (som minimum) de yderste mandater i truppen.
Som jeg ser det, er den eneste deciderede fejl i AaB's trup købet af Kristoffer Pallesen, resten er enten "egne spillere" eller gode køb og det bliver bare bedre og bedre for dem, når forholdsvis dyre spillere som Risgaard og Würtz går på pension i løbet af den nærmeste fremtid. AaB kan godt blive en rigtig magtfaktor som jeg ser det.

Svar #32
  Grunden til, at AaB har et lavere spillerbudget(omend det ikke længere er meget lavere) er, at de på rigtig mange pladser har udviklet egne talenter, hvorfor de sparer en hel del lønkroner i forhold til f.eks. at have Juelsgaard, Spelmann, Sverrison, Riel etc. siddende på bænken til mellemhøje lønninger. Derudover har de været gode til at hente Okore, Lucas Andersen, Kasper Kusk etc. på tidspunkter, hvor de var havnet på bænken og havde brug for spilletid.
Det er heldigvis det samme, der gør, at vores fremtid ser positiv ud, da vi i løbet af de kommende sæsoner, vil kunne bruge udviklingsspillere på (som minimum) de yderste mandater i truppen.
Som jeg ser det, er den eneste deciderede fejl i AaB's trup købet af Kristoffer Pallesen, resten er enten "egne spillere" eller gode køb og det bliver bare bedre og bedre for dem, når forholdsvis dyre spillere som Risgaard og Würtz går på pension i løbet af den nærmeste fremtid. AaB kan godt blive en rigtig magtfaktor som jeg ser det.

De har også et kæmpe underskud, så jeg er knap så imponeret. Lukas Andersen koster vist 5 mio., hvikket er en god pris, men også mere end vi kan betale. De kan sikkert lave en fin handel når de skyder ham af igen, men de har også brug for en ny ‘Bassogog’ eller nogle velvillige ejere hvis de vil holde det forbrug kørende. Ifht styrke på kort og lang sigt kan man altid diskutere om den ene klub er en anelse foran den anden, men begge klubber er meget, meget langt fra at være nogen magtfaktor.

Vi har i øvrigt også en del spillere der er hentet fra bænken, det omvendte er vist snarere en sjældenhed, men et element af den forbedrede økonomi er sikkert at vi i lidt mindre grad betaler ekstra fordi vi er AGF og at det er blevet mere præstationsbetinget. At nogle af de unge er ved at slå igennem giver rigtig nok mulighed for at spare lidt, både i overgangssum og i en periode nok også ved lavere løn, og det er vigtigt, men det helt store boost kan komme hvis vi kan begynde at sælge til væsentligt højere priser (der er også andre positive afledte effekter). Den missede top-6 er lidt problematisk i den sammenhæng og vil blive det endnu mere næste sæson. Hvis vi vil bygge os op til at være et (sub)tophold skal der også snart lidt sportslig succes til.

Svar #33

AaB seneste regnskaber og strategiudmeldinger bakker det også om. Det kan godt være, at AGF har mærkbart højere sponsorindtægter, men det er satme nogle store afskrivninger og tilhørende underskud, der laves i Aalborg for tiden.

De har så også råd til - om end det også skal give sportslige resultater for at være en succesfuld strategi.

Svar #35
Den missede top-6 er lidt problematisk i den sammenhæng og vil blive det endnu mere næste sæson. Hvis vi vil bygge os op til at være et (sub)tophold skal der også snart lidt sportslig succes til.
Enig, AGF skal have sportslig succes i resten af forårs sæsonen, dvs. undgå nedrykning og gerne bedre end bund 4. Og næste sæson (19'-'20) er målet 100% top 6. Ellers ville det højst sandsynligt udmønte sig i afgang for AGFs ledelse og trænerstab. De næste 1½ år bliver skelsættende for AGFs fremtid.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #36
Enig, AGF skal have sportslig succes i resten af forårs sæsonen, dvs. undgå nedrykning og gerne bedre end bund 4. 
 Altså jeg er ikke sikker på at "undgå nedrykning" er lige med "sportslig succes", men mere afværgelse af sportslig fiasko :D Men jeg ved selvfølgelig godt hvad du mener. Ift om ord er vigtige, så gennemgår jeg lige mit personlige syn på sagen.

Sportslig succes for foråret må jo være at komme i EL-playoff-finalen. Med et regulært kirsebær på toppen såfremt vi rent faktisk kommer i EL, uanset om det er sportsligt godt ift kampen om top 6 næste sæson. EL kan tiltrække tilskuere, opmærksomhed, spillere, sponsorer etc. 

Jeg vil sige at det er som følger: 
1: AGF vinder EL-playoff og kommer i EL. (Uventet stor sportslig succesfuldt forår)
2: AGF vinder EL-playoff som sidste år (Sportslig succesfuldt forår)
3: AGF sikrer EL-playoff, men kommer ikke i finalen. (Mission accomplished, hverken succes eller massiv skuffelse).
4: AGF bliver 3'er, og smadrer modstanderen og går fri over to kampe (Skuffelse, men kan rystes af hurtigt afhængigt af måden det sker på)
5: AGF bliver 3'er og taber over 2 kampe, men vinder imod 1.divisionsholdet, og går fri. (kæmpe skuffelse men med lykkelig slutning). 
6: AGF bliver 4'er, vinder over den anden 4'er, og slår 1.divisionsholdet over 2 kampe (fiasko og skuffelse men med lykkelig slutning).
7: AGF rykker ud: KÆMPE GIGANT NEDTUR, fiasko, skandale.

Og næste sæson (19'-'20) er målet 100% top 6. Ellers ville det højst sandsynligt udmønte sig i afgang for AGFs ledelse og trænerstab. De næste 1½ år bliver skelsættende for AGFs fremtid.
 Jeg tror ikke der nogensinde bliver nogen bestyrelse i AGF der bare sådan "giver op og går". Men jeg synes at Davids kontrakt med udløb 2020 står malet ret skarpt ift missionen næste år. Top 6 og forlængelse, eller glippet top 6 og raus. 
Og hvis vi ikke ligger i top 6 ved vinterpausen, så håber jeg at man lade David spille kontrakten ud, så der ikke skal komme en ny træner ind og lave en ny midlertidig Fredberg.

Det kan godt være at David har spillet med for megen livrem og seler til tider, men den slags rykker man ikke ud af, skulle man i hvert fald tro :D

Svar #37
Altså jeg er ikke sikker på at "undgå nedrykning" er lige med "sportslig succes", men mere afværgelse af sportslig fiasko  :D  Men jeg ved selvfølgelig godt hvad du mener. Ift om ord er vigtige
LOL, jeg er helt på linie med alt det du skriver. Jeg tror nu JN & PC også vil være i fare, hvis den sportslige succes stadigvæk udebliver efter '19-'20 sæsonen. AGFs trup skal styrkes yderligere til sommer og gerne markante signings.
In the country of the blind the one-eyed man is king [Greek proverb].

KSDH

Svar #38
Spillerbudgetter er jo hemmelige. Men der er mange indiaktioner på, at AaB bruger flere penge end AGF lige nu.

Kampen om provinsen - stort tema om OB, AGF og AaB — Mediano

Jeg tror meget handler om, hvordan man gør det op, hvor Jakob Nielsen vil have, at man indregner spillerkøb(men ikke modregner spillersalg), mens andre f.eks. tipsbladet regner med rene lønninger.

Jeg har ikke kunne finde noget nyere fra tipsbladet end den her Point i 10 runder i Superligaen vs spillerbudget by Troels Bager - Infogram , men jeg har heller ikke brugt så lang tid på at lede.

Man kan jo også skjule tallene på forskellige måder. Lad os nu hypotetisk sige, at AGF har sendt penge i røven af Dino, Sverrison, Spelmann eller Kanstrup, hvordan vil man så bogføre det? Det er jo ikke en egentlig lønomkostning, men mere en øvrig omkostning, men er reelt en lønomkostning, hvis vi sammenligne gode og dårlige handler og om vi får nok ud af den del af budgettet.

Problemet med denne type diskussioner er jo, at det er meget svært at få eksakte tal, hvorfor det bliver meget gætværk, men jeg mener klart, at AaB nærmer sig AGF, men vi har stadig mange dyre spillere vi ikke får nok ud af og AaB har været rigtig gode til at forhandle aftaler på de rigtige tidspunkter.

Af spillere i AGF's trup i denne sæson, der ikke er hentet i situationer, hvor de var ved at få splinter i røven kan nævnes: Kanstrup, Sverrison, Backmann, Riel, Blume, Mortensen, Amini. Derudover har der ihvertfald også været kamp om Tingager, hvor forlydenderne går på, at vi bød meget mere end OB, Munksgaard ville man godt have beholdt i FCM og Højer ville man gerne have beholdt i Lyngby. Der er sikkert flere, men det er lige, hvad jeg kan huske.

Jeg siger ikke, at vi laver ringe aftaler, men jeg fremhæver bare AaB's evne til at indgå aftalerne på det rette tidspunkt, hvilket gør, at de i dag står med en bedre trup for nu som jeg ser det. Jeg tror dog på os fremadrettet, for de unge skal nok levere i den kommende sæson og så kan vi skibbe dyre breddespillere af til fordel for færre men bedre spillere!

Svar #39
LOL, jeg er helt på linie med alt det du skriver. Jeg tror nu JN & PC også vil være i fare, hvis den sportslige succes stadigvæk udebliver efter '19-'20 sæsonen. AGFs trup skal styrkes yderligere til sommer og gerne markante signings.
Jeg kan slet ikke se JN være i fare på nogen som helst parametre.

PC er måske en anden sag, men ikke endnu tror jeg. Og kun hvis vi rykker ud. Eller tror jeg slet heller ikke på den.

Svar #40
Jeg siger ikke, at vi laver ringe aftaler, men jeg fremhæver bare AaB's evne til at indgå aftalerne på det rette tidspunkt, hvilket gør, at de i dag står med en bedre trup for nu som jeg ser det. Jeg tror dog på os fremadrettet, for de unge skal nok levere i den kommende sæson og så kan vi skibbe dyre breddespillere af til fordel for færre men bedre spillere!
Jeg har ikke indblik i AaB's trup til at sige noget som helst om hvorvidt de har indgaaet kontrakter paa mere eller mindre gunstige tidspunkter, men kan da konstatere at vi ogsaa har hentet masser af spillere som mest har siddet paa baenken. Det er saamaend baade godt og skidt.

Vi var ringe i gaar, men der skal ikke flyttes mange marginaler foer vi havde overhalet dem i tabellen. Jeg tror man skal vaere forsigtig med at konkludere ret meget ifht oejebliksbilledet af de to klubber. Jeg ville ikke bytte deres trup+oekonomi med vores trup+oekonomi.

Svar #41
Jeg har ikke indblik i AaB's trup til at sige noget som helst om hvorvidt de har indgaaet kontrakter paa mere eller mindre gunstige tidspunkter, men kan da konstatere at vi ogsaa har hentet masser af spillere som mest har siddet paa baenken. Det er saamaend baade godt og skidt.

Vi var ringe i gaar, men der skal ikke flyttes mange marginaler foer vi havde overhalet dem i tabellen. Jeg tror man skal vaere forsigtig med at konkludere ret meget ifht oejebliksbilledet af de to klubber. Jeg ville ikke bytte deres trup+oekonomi med vores trup+oekonomi.

Jeg håber ikke, at jeg på nogen måde har antydet, at AaB's økonomi er bedre end AGF's, for det er åbenlyst, at AaB har store problemer med deres forretningsmodel, nok primært på grund af den manglende opbakning i Nordjylland efter en al for lang periode med kedeligt fodbold under Wieghorst. Det nordjyske publikum er nok det mest kræsne i Danmark, så det er rigtig dyrt, når der kommer en negativ stemning om holdet, som man nu har set igennem flere sæsoner.

Jeg mener derimod, at AaB's trup på mange måder er længere fremme end AGF's eller rettere sagt AaB som hold er længere fremme. Det er særligt i evnen til at skabe en kamp, hvor jeg mener vi er bagefter AaB og hvor vi mangler en del for at kunne blive et egentligt tophold over en længere periode. Det kræver et lidt længere indlæg end jeg har tid til her og det hører nok også mere hjemme i evalueringstråden, så jeg vil prøve at vende tilbage når jeg har lidt mere tid.

Svar #42

Jeg håber ikke, at jeg på nogen måde har antydet, at AaB's økonomi er bedre end AGF's, for det er åbenlyst, at AaB har store problemer med deres forretningsmodel, nok primært på grund af den manglende opbakning i Nordjylland efter en al for lang periode med kedeligt fodbold under Wieghorst. Det nordjyske publikum er nok det mest kræsne i Danmark, så det er rigtig dyrt, når der kommer en negativ stemning om holdet, som man nu har set igennem flere sæsoner.

Jeg mener derimod, at AaB's trup på mange måder er længere fremme end AGF's eller rettere sagt AaB som hold er længere fremme. Det er særligt i evnen til at skabe en kamp, hvor jeg mener vi er bagefter AaB og hvor vi mangler en del for at kunne blive et egentligt tophold over en længere periode. Det kræver et lidt længere indlæg end jeg har tid til her og det hører nok også mere hjemme i evalueringstråden, så jeg vil prøve at vende tilbage når jeg har lidt mere tid.
Jeg foelger dem ikke saa taet, men hvis man vurderede dem for et par uger siden efter fx kampen mod Randers kunne vurderingen maaske vaere helt anderledes. Jeg taenker du ser dem lidt mere og jeg vil ikke argumentere imod saadan en sammenlignende analyse, der er bare ikke saa meget i stillingen der viser de paa mange maader er laengere fremme og jeg vil ikke konkludere noget paa at vi var daarligst i gaar. Hvis AaB gjorde det paa et lavere spillerbudget ville det vaere et plus til dem, men det mener jeg ogsaa er en tvivlsom paastand, forskellen kan i hvert fald ikke vaere ret stor.

Vi kan dog hurtigt blive enige om at vi mangler en del for at kunne blive et egentligt tophold - jeg ville sige en voldsomt masse - som kan diskuteres separat. Her vil jeg egentlig bare opponere mod at AaB ligner et hold paa vej mod det, det kan jeg ikke se, og med den nuvaerende oekonomi har de begraenset tid til at lykkes. Oekonomien maa noedvendigvis vaere en del af diskussionen naar der bliver talt om fremtidig 'magtfaktor'.

Svar #43

Jeg foelger dem ikke saa taet, men hvis man vurderede dem for et par uger siden efter fx kampen mod Randers kunne vurderingen maaske vaere helt anderledes. Jeg taenker du ser dem lidt mere og jeg vil ikke argumentere imod saadan en sammenlignende analyse, der er bare ikke saa meget i stillingen der viser de paa mange maader er laengere fremme og jeg vil ikke konkludere noget paa at vi var daarligst i gaar. Hvis AaB gjorde det paa et lavere spillerbudget ville det vaere et plus til dem, men det mener jeg ogsaa er en tvivlsom paastand, forskellen kan i hvert fald ikke vaere ret stor.

Vi kan dog hurtigt blive enige om at vi mangler en del for at kunne blive et egentligt tophold - jeg ville sige en voldsomt masse - som kan diskuteres separat. Her vil jeg egentlig bare opponere mod at AaB ligner et hold paa vej mod det, det kan jeg ikke se, og med den nuvaerende oekonomi har de begraenset tid til at lykkes. Oekonomien maa noedvendigvis vaere en del af diskussionen naar der bliver talt om fremtidig 'magtfaktor'.

Indrømmet, at det er nok lige at gå til kanten at kalde AaB for en magtfaktor, men jeg vil til hver en tid holde fast i, at de er langt i processen, men som du selv nævner, så kommer der voldsomme bump på vejen som i kampen mod Randers.

Ingen tvivl om, at AaB, sammen med resten af ligaen, er et godt stykke efter FCM og FCK.

Svar #44
Indrømmet, at det er nok lige at gå til kanten at kalde AaB for en magtfaktor, men jeg vil til hver en tid holde fast i, at de er langt i processen, men som du selv nævner, så kommer der voldsomme bump på vejen som i kampen mod Randers.

Ingen tvivl om, at AaB, sammen med resten af ligaen, er et godt stykke efter FCM og FCK.
AaB var ogsaa i top-6 sidste saeson saa sportsligt er de lidt foran, det vil vaere svaert at paastaa andet. Forskellene virker dog meget smaa mellem midterholdene, det er lige en spiller paa en bestemt plads eller en skade til en bestemt spiller der flytter et hold flere pladser op eller ned. Laver vi et godt sommertransfervindue kan det sagtens taenkes vi overhaler dem i 'processen.'

I virkeligheden er FCK vist ogsaa en hel del foran FCM oekonomisk, mens Broendby er taet paa FCM, sportslig goer FCM det bare rigtig godt mens Broendby flopper (i den her saeson). For vores vedkommende skal det helst ikke blive ved med at vaere klubber som AaB og OB vi sammenligner os med, maalet maa helt klart vaere at laegge afstand til dem og haegte os paa toppen. Det siger jeg gerne selvom vi lige nu er sportsligt bagud :)

Simple Audio Video Embedder