Spring til hovedindholdet
Emne: Nyt stadion / Ny Ceres Park (Læst 22182 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Nyt stadion / Ny Ceres Park

Svar #400
Når han skriver "komplekset", så er det fordi det gælder andre områder end det vi bekymrer os om. Der har rigtigt nok været en masse ballade omkring AGF som forpagter, fordi vi netop INGEN interesse har i at hælde penge i håndbold m.v. og at den nuværende aftale er pivringe for os som klub. Det tjener hverken AGF, Århus Håndbold eller andre intressenter at vi skal have noget som helst med deres sport at gøre, også selvom det "kun" er vedligeholdelse og andet løst.

Det er helt fint hvis AGF ikke skal stå for administration af haller til andre klubber, det er sikkert mere bøvl og besvær end reel indtægt. Af samme grund lyder det bare lidt underligt hvis der skulle komme nogen og invertere i faciliteterne for at tjene penge på at administrere og leje dem ud. Håndboldklubberne kan vel fx ikke lægge ret meget mere. Det eneste jeg lige kan få til at hænge sammen er hvis fx en Claus Hommelhoff ville gøre det som en slags donation til nogle af de andre hold, altså hvor det sikrer dem bedre forhold, og, hvis det er ham, så flytte Bakken Bears derud. Jeg ved ikke om han stadig er involveret i håndbold, men han har da været det før.

Jeg tror roligt vi kan regne med, at AGF, JN og Fournais har været med til samtlige møder i projektgruppen og ved præcis, hvad der skal ske. Derfor er JN pludselig så uvant afdæmpet om det hele.

I artiklen her fortæller JN faktisk at de ikke har været involveret i snakke med Salling og Lind: https://www.tv3sport.dk/sport/fodbold/nyheder/agf-hilser-nye-stadioninvestorer-velkommen-klar-til-at-tage-aktiv-rolle-i-videreudvikling-af-projekt

Det er dog stadig lidt underligt hvis de slet ikke er blevet orienteret og så kan det være de ikke er med ved bordet til samtlige møder. Det er også stadig underligt hvis Salling og Lind vil donere penge til at betale det meste af noget som nogle andre så også smider penge i, men mod at få kommercielle muligheder.

Det kan være det er afstemt fordi de andre investorere der vil overtage driften også vil købe sig ind i AGF. Jeg har længe haft den teori at der er nogle derude der står klar med nogle penge når faciliteterne er på plads. Det kan være nogle af de nuværende ejere eller nye udefra, men måske nok de samme der har givet AGF tilsagn om mindst 50 mio til VIP-faciliteter. En større investering kræver dog en aftale med kommunen om at man har driften af anlægget permanent og at infrastrukturen bliver lavet efter de koncerter osv man vil afholde der.

Jeg kan sagtens se hvorfor JN udtrykker ydmyghed under alle omstændigheder når nogen vil donere en halv milliard, men ovenstående ville være, yderligere grund til at holde sig afdæmpet og lidt i baggrunden mens der forhandles :)

Svar #401
Tredjeparts forpagtningsaftale er faktisk en af grundene til jeg syntes det er interessant om donationerne er til området eller til stadion/agf. Hvis det er tilnfodboldklubben donerer de vel blot midlerne direkte til klubben, så der ikke bliver problemer med en evt prissætning af markedsbestemt leje for AGF?

Jeg tænker der kan være flere grunde til ikke at donere pengene direkte til AGF.

For det første vil det nok blive betragtet forskelligt skatteteknisk, hvis man giver penge til en privat virksomhed fremfor en offentlig instans også selvom pengene i begge tilfælde ville være øremærkede til et specifikt projekt (en donation med et alment offentligt formål).

For det andet er det kommunen der ejer de faciliteter som man ønsker at pengene skal investeres i, så det er dem man skal blive enige med omkring hvad man ønsker at ændre med disse penge.

Og for det tredje så er det jo nok mere ‘Topfodbold i Aarhus’ man ønsker at støtte end det er AGF, man kunne jo i princippet godt forestille sig at det engang er en anden klub der er byens bedste (selvom det ikke er så realistisk).

Svar #402
Derfor er JN pludselig så uvant afdæmpet om det hele.
  Jeg tænkte det samme, da jeg hørte ham sige, at han mest af alt var ydmyg og ikke ville stille krav, fordi det ikke er vores plads, når andre betaler gildet.
Det er ved Gud ikke dét han har signaleret de seneste år, men det er så klogt lavet, fordi han uden tvivl har taget de rigtige folk i ed, og har sit på det tørre. Desuden er det klart den bedste indgang til en forhandling, ikke at stå for stejlt, men have artige ønsker med gode begrundelser, og i vid udstrækning egenfinansiering. :)

Der er uden tvivl meget politik i den udmelding. Det eneste vigtige for AGF i projektet er jo et nyt stadion, som synes sikret med donationerne. Så ganske fint, at AGF træder et skridt tilbage, så historien kommer til at handle om området som et hele og ikke bare et nyt stadion til AGF - også selv om det er omdrejningspunktet for projektet.

Svar #403
Det kan være det er afstemt fordi de andre investorere der vil overtage driften også vil købe sig ind i AGF.
Det er en interessant - og egentligt ikke voldsomt urealistisk - tanke, at hele projektet ikke ender med AGF, der overtager/køber sig ind i det større kompleks, men med (investorerne bag) det store kompleks, der overtager/køber sig ind i AGF.

Med dybe lommer, lave renter, en langsigtet horisont, positiv opbakning fra borgere og kommune og *en del af investeringen allerede dækket via donationer* kunne der godt være en god investering og forrentning gemt for den rette investor(-kreds), der kan drifte diverse faciliteter og skabe et overskud i en fodboldklub.

Svar #404
Det kan være det er afstemt fordi de andre investorere der vil overtage driften også vil købe sig ind i AGF.
Det er en interessant - og egentligt ikke voldsomt urealistisk - tanke, at hele projektet ikke ender med AGF, der overtager/køber sig ind i det større kompleks, men med (investorerne bag) det store kompleks, der overtager/køber sig ind i AGF.

Med dybe lommer, lave renter, en langsigtet horisont, positiv opbakning fra borgere og kommune og *en del af investeringen allerede dækket via donationer* kunne der godt være en god investering og forrentning gemt for den rette investor(-kreds), der kan drifte diverse faciliteter og skabe et overskud i en fodboldklub.

Det er en meget interessant tanke, for hvis en investor(gruppe) kunne tænke sig at købe majoriteten i AGF, så er det et meget belejligt tidspunkt, især hvis det nye stadion, og dertil hørende indtægter, kan komme med ind.

Et andet aspekt jeg tænkte på er, at en investor får hele forpagtningen, men så vælger at overdrage forpagtningen af stadion til AGF som et sponsorat. Hvis det da kan lade sig gøre at lave sådan et spidsfindigt sponsorat.

Jeg kan dog ikke forestille mig, at der tages nogen form for beslutning omkring stadion uden at AGF er med i processen. Det vil slet ikke give mening - også selvom der skulle være tale om en aftale der er mere ugunstig end nuværende.

Svar #405
For forståelsens skyld, tror jeg lige vi skal tilbage til start og have mandagens begivenhed brudt lidt op igen:

• Der er ikke noget "AGF" i det her projekt endnu. 'Kongelunden' handler om udviklingen af det her samlede område med et nyt stadion til Århus som omdrejningspunkt. Altså, udviklingen af en del af Århus Kommune.
  • De 500 mio. er en donation (en gave) til Århus fra Salling og Lind, og derved uden egentlige forbehold. Når jeg skriver egentlige forbehold, så skal det forstås, at donationen ikke er lagt endnu, men blot tilkendegivet. Puljen udløses når et endeligt projekt opfylder visse krav fra Salling og Lind. (en samlet plan for områdets helhed, travbanen bliver, de andre aktører i området inkluderes etc.)
  • En styregruppe (som indtil videre vil bestå af borgmesteren, rådmændene for Teknik & Miljø og Kultur & Borgerservice, samt repræsentanter for Lind Invest og Salling Fondene) vil forme projektet, og når en endelig, tilfredsstillende plan foreligger, vil denne donation udløses. Herfra er det Århus' 500 mio. (øremærket til projektet), og Lind og Salling vil ikke have krav på senere afkast af dette beløb.

• Drømmen for projektet er at kunne rejse økonomi til at både stadion og arena fornyes, så vi slutteligt ikke 'kun' står med "Nordens bedste fodboldstadion", men også en arena som efter ombygning bliver en multihal, som også vil kunne huse koncerter, konferencer og messer. En "Mini-Boxen" til ~10.000 mennesker. Dette fremgår i Stiftens seneste overblik, og beskrives som et samlet komplex.

• Øvrige investorer (med tryk på investorer) er en betingelse for at løfte økonomien i hele projektet, og disse kan meget vel findes med incitament i en følgende forpagtning af hele komplekset - fodboldstadion, Mini-Boxen samt øvrige faciliteter.

• Heri ligger implicit at AGF alene bliver lejer af fodboldstadion på favorable vilkår* (det er Stiftens ordvalg, jeg benytter her), men heller ikke mere end det, og derfor er der ikke som sådan noget "AGF" i projektet endnu, udover at de selvsagt er fremtidig bruger af komplekset.
    AGF får givetvis indflydelse på udformning af fodboldstadion, og der ligger også en mulig rolle som invester på VIP-delen. Dette er dog ikke afklaret endnu, og derfor er AGF endnu ikke del af hverken styregruppe eller finansiering.

• Det skrives at der allerede er dybe dialoger med øvrige mulige investorer, og der er som sådan heller ikke noget til hinder for, at Lind og/eller Salling kan blive yderligere involveret med tanke på øget forretningsmæssigt engagement Kongelunden. (eller i AGF for den sags skyld - jeg anser det stadig ikke spor tilfældigt, at Salling gik ind og blev koncernpartnere med klubben forrige år, uden tidligere lignende engagement noget sted i Superligaen)
    Men donationen er en gave til Århus og til det her projekt - ikke til AGF, som dog får til huse på en ny moderne hjemmebane.

Svar #406
For forståelsens skyld, tror jeg lige vi skal tilbage til start og have mandagens begivenhed brudt lidt op igen:

• Der er ikke noget "AGF" i det her projekt endnu. 'Kongelunden' handler om udviklingen af det her samlede område med et nyt stadion til Århus som omdrejningspunkt. Altså, udviklingen af en del af Århus Kommune.
  • De 500 mio. er en donation (en gave) til Århus fra Salling og Lind, og derved uden egentlige forbehold. Når jeg skriver egentlige forbehold, så skal det forstås, at donationen ikke er lagt endnu, men blot tilkendegivet. Puljen udløses når et endeligt projekt opfylder visse krav fra Salling og Lind. (en samlet plan for områdets helhed, travbanen bliver, de andre aktører i området inkluderes etc.)
  • En styregruppe (som indtil videre vil bestå af borgmesteren, rådmændene for Teknik & Miljø og Kultur & Borgerservice, samt repræsentanter for Lind Invest og Salling Fondene) vil forme projektet, og når en endelig, tilfredsstillende plan foreligger, vil denne donation udløses. Herfra er det Århus' 500 mio. (øremærket til projektet), og Lind og Salling vil ikke have krav på senere afkast af dette beløb.

• Drømmen for projektet er at kunne rejse økonomi til at både stadion og arena fornyes, så vi slutteligt ikke 'kun' står med "Nordens bedste fodboldstadion", men også en arena som efter ombygning bliver en multihal, som også vil kunne huse koncerter, konferencer og messer. En "Mini-Boxen" til ~10.000 mennesker. Dette fremgår i Stiftens seneste overblik, og beskrives som et samlet komplex.

• Øvrige investorer (med tryk på investorer) er en betingelse for at løfte økonomien i hele projektet, og disse kan meget vel findes med incitament i en følgende forpagtning af hele komplekset - fodboldstadion, Mini-Boxen samt øvrige faciliteter.

• Heri ligger implicit at AGF alene bliver lejer af fodboldstadion på favorable vilkår* (det er Stiftens ordvalg, jeg benytter her), men heller ikke mere end det, og derfor er der ikke som sådan noget "AGF" i projektet endnu, udover at de selvsagt er fremtidig bruger af komplekset.
    AGF får givetvis indflydelse på udformning af fodboldstadion, og der ligger også en mulig rolle som invester på VIP-delen. Dette er dog ikke afklaret endnu, og derfor er AGF endnu ikke del af hverken styregruppe eller finansiering.

• Det skrives at der allerede er dybe dialoger med øvrige mulige investorer, og der er som sådan heller ikke noget til hinder for, at Lind og/eller Salling kan blive yderligere involveret med tanke på øget forretningsmæssigt engagement Kongelunden. (eller i AGF for den sags skyld - jeg anser det stadig ikke spor tilfældigt, at Salling gik ind og blev koncernpartnere med klubben forrige år, uden tidligere lignende engagement noget sted i Superligaen)
    Men donationen er en gave til Århus og til det her projekt - ikke til AGF, som dog får til huse på en ny moderne hjemmebane.

Glimrende overblik. Det jeg dog bed mærke i på pressemødet var, at Salling fonden og Henrik Lind alene omtalte stadion i deres indlæg. Det strider umiddelbart en smule imod, at det er en donation til projektet som et hele, men at det er mere øremærket stadion. Men det kan også bare være retorik fordi man ved, at det er stadion som har den bredde offentligheds opmærksomhed.

Vi bliver nok først for alvor klogere om et års tid, når projektforslaget er klart og den samlede finansiering foreligger.

Svar #407
Glimrende overblik. Det jeg dog bed mærke i på pressemødet var, at Salling fonden og Henrik Lind alene omtalte stadion i deres indlæg. Det strider umiddelbart en smule imod, at det er en donation til projektet som et hele, men at det er mere øremærket stadion. Men det kan også bare være retorik fordi man ved, at det er stadion som har den bredde offentligheds opmærksomhed.

Vi bliver nok først for alvor klogere om et års tid, når projektforslaget er klart og den samlede finansiering foreligger.

Nej, det er også lige med at holde tungen lige i munden, når medielavinen ruller : )
Jeg bemærker også ovenfor, at det bliver med stadion som omdrejningspunkt, men vi skal kigge mod det her Henrik Lind-citat fra pressemødet i mandags:
"Et af kravene er at det bliver en helhedsløsning. Vi er nødt til at tænke i hele området, og det skal vi gerne finde en løsning på. Så har vi stillet den forudsætning, at kommunen er en væsentlig aktør i det her. Det er dem, der har stafetten. Og endelig, så har vi også sagt at det er rigtig fint at få det bygget, men det er også vigtigt at vi finder en fremadrettet løsning for driften"

Svar #408
Tak @mondrup det er som jeg frygtede/forventede, at mediemøllen kører og alle tror det er AGF der bliver tilgodeset. Lige pt er de vel mest kørt på sidelinjen i projektet og skal nu arbejde sig ind igen - det er formentlig baggrunden for JN/LF er en smule fåmælte og ikke har de store armbevægelser.

Det kan sagtens blive en suveræn løftestang for klubben pga sponsorfacilitetet, stadion mv men det er ikke sikkert man får driften og kan tjene på afledte effekter. Det er dog heller ikke umuligt😉

Visionen er super for Aarhus men ikke nødvendigvis en gave for AGF.

Svar #409
Visionen er super for Aarhus men ikke nødvendigvis en gave for AGF.

Donationen har i et hug lukket munden fuldstændig på alle kritikere på rådhuset, så det er en kæmpe fordel, der bliver lagt en tidslinje for det fremadrettede projekt, hvor man forventer at kunne have et stadion klar allerede i 2023-2024, det er også en kæmpe fordel for AGF. Man skal huske på at AGF gik ind i folkepark projektet for at få et nyt stadion, ikke for travsporten, cykelbanen eller tennisfaciliteternes skyld.

Så om det hedder Kongelunden eller Folkeparken er dybest set ligegyldigt, men det arbejde var uden tvivl helt afgørende på et tidspunkt hvor PWC var ved at deportere såvel travbanen som atletikken fra området for at kunne få et stadion, det ville have været perspektivløst for Salling og nok også Henrik Lind at gå ind i en donation, som så mange ville være modstandere af. Folkepark projektet, var ikke specielt realistisk, med al den modstand der var for det, så denne udvikling er en kæmpe gave for AGF.

Svar #410
denne udvikling er en kæmpe gave for AGF.
Måske - det vides ikke endnu. Det kommet an på hvordan det bliver skruet sammen i sidste ende😉. Umiddelbart virker det som en gave men der er stadig mange udfaldsrum, hvilket formentlig er grunden til den afmålte reaktion fra JN.

Svar #411
Jeg tror, JN var ærlig på Canal 9. Jeg synes, det tyder på, AGF ikke har været taget med på råd især hvis Stiftens påstand holder vand, at kommunen har og stadig forhandler med eksterne investorer med "lovning" på de overtager forpagtningen af anlægget.
Det er i hvert fald påfaldende at klubben stort set ikke har udtalt sig efter pressemødet, hvilket kraftig indikerer, klubben ikke aner noget om konkrete planer.

Må sige efter at have været helt oppe at køre, er begejstringen faldet en del. Fedt med nyt stadion, stor nedtur hvis AGFs økonomiske gevinst "kun" består af indtægter fra AGFs hjemmekampe og VIP lounges.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #412
Jeg tror, JN var ærlig på Canal 9. Jeg synes, det tyder på, AGF ikke har været taget med på råd især hvis Stiftens påstand holder vand, at kommunen har og stadig forhandler med eksterne investorer med "lovning" på de overtager forpagtningen af anlægget.
Det er i hvert fald påfaldende at klubben stort set ikke har udtalt sig efter pressemødet, hvilket kraftig indikerer, klubben ikke aner noget om konkrete planer.

Må sige efter at have været helt oppe at køre, er begejstringen faldet en del. Fedt med nyt stadion, stor nedtur hvis AGFs økonomiske gevinst "kun" består af indtægter fra AGFs hjemmekampe og VIP lounges.

Så er det vist heller ikke værre. Og bare fordi agf ikke har snakket mere, hvilket ingen har, betyder det slet ikke at de ikke er involveret. Naturligvis er de det, fristes jeg til at sige. At begejstringen er faldet en del er vist at fokusere for meget på alle mulige negative udfald som ingen ved noget om.

Svar #413
Ikke uenig men den ekstrem optimisme var også baseret på alle mulige positive udfald vi dybest set intet ved noget om.

Der kan da sagtens være masser af saglige grunde til, AGF er blevet tavse, det er bare underligt med tanke på, klubben har benyttet enhver lejlighed til at snakke om et nyt stadion og i det øjeblik, der kom bare noget anelse konkret, så lukker de munden.

Svar #414
Ikke uenig men den ekstrem optimisme var også baseret på alle mulige positive udfald vi dybest set intet ved noget om.

Der kan da sagtens være masser af saglige grunde til, AGF er blevet tavse, det er bare underligt med tanke på, klubben har benyttet enhver lejlighed til at snakke om et nyt stadion og i det øjeblik, der kom bare noget anelse konkret, så lukker de munden.
Ny skal man jo passe på med at overvurdere kompetenceniveauet i kommunen, men jeg har svært ved at tage negative briller på ift. projektet. Som udgangspunkt er det eneste AGF skal have ud af projektet et nyt stadion, hvilket næppe kan undgås nu, og en aftale om at man ikke skal være babysitter for en række faciliteter der ikke har noget med fodbold at gøre, hvilket kommunen også mere eller mindre er tvunget til. Det er også derfor AGF selv vil lægge penge til VIP-faciliteter, for dem må de gerne tjene penge på og lave som det passer dem indenfor de arkitektoniske rammer der kommer.

Man skal ikke glemme at vi som klub stadig står yderst stejlt over den nuværende aftale omkring Ceres Park, og at vi hellere vil flytte end blive ved med det pjat. Med et nyt stadion i udsigt kan man godt æde lorten lidt endnu, men der vil sandsynligvis stadig være en anden konstruktion overfor de andre sportsgrene, om ikke andet så fordi de ikke kan tolerere vores ledelse af "deres" område. Det er for mit vedkommende det eneste der skal opnås ved hele projektet, men der kommer nok lidt mere gang i den næste år når vi begynder at snakke om et mere reelt projekt.

Jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig at kommunen vil sidde med endnu en møgsag de næste 30 år, ved ikke at involvere fodboldklubben i fodbolden, især når DBU også kraftigt har antydet at der er nogle store nationale og internationale formål med en hvis kvalitet og kapacitet på et stadion. Nu ignorerede man AGF angående ombygning i 1993 og 2001, så det ville være helt utroligt dumt at gøre det igen.

Svar #415
Som forpagter har AGF jo skruet op for antal koncerter og andre arrangementer endda i sådan en grad, at klubben er blevet kritiseret for at tage mere hensyn til at tjene penge end de øvrige brugere af anlæggene. Uden at have nærlæst AGFs regneskab, er det da ikke svært at tro på, de mange arrangementer, har en positiv indflydelse på den forbedret økonomi.

Det vil da være et stort slag at miste de penge og muligheden for at øge aktiviteterne endnu mere.

Jeg er som sådan ikke så nervøs for, det nye stadion bliver endnu et makværk (eller lidt nervøs er man vel altid, indtil man ser slutproduktet), men jeg er nervøs, HVIS klubben mister forpagtningsaftalen, hvad det vil betyde for den fremtidige økonomi og jeg er da også lidt nervøs for, om der bliver bygget et for stort stadion i forhold til de tilskuere, AGF kan tiltrække. Noget jeg kan leve med, hvis klubben så tilgengæld kan tjene penge på ikke relaterede fodboldaktiviteter.

Svar #416
Det kan give lidt mindelser om at sidde og læse mellem linjerne i en BSN-udtalelse, men vi har ikke så meget at gå efter udover nogle få linjer fra pressemødet og noget Stiften har hørt mere eller mindre præcist. Navnet Kongelunden dækker et stort område og på den grafik der er blevet brugt inkluderer man også Tivoli og forstbotanisk have osv. Bundsgaard nævnte at området var på størrelse med Tiergarten i Berlin (altså parken går jeg ud fra.) Det kan være en god reference for at forstå størrelsen, men måske henter man også noget inspiration til hvad man kan gøre med området. Jeg ved helt hvad der foregår i parken i Berlin og hvor meget indtægt der er, der ligger en zoo og man kan leje en cykeltaxa og den slags, men hvis man sammenligner med Kongelunden er der jo tivoli og stadion og haller der primært genererer omsætning. Det ville være meget naturligt hvis kommunen vil have nogle indover til at drive og aktivere hele området og at AGF ikke er de mest oplagte til det, spørgsmålet er bare om der er nogen der vil kunne forrente en investering uden stadion og tivoli. Måske kan Tivoli drive det? Ellers skal der kunne bygges et hotel eller et eller andet der kan give nogle indtægter. Der er arrangementer i hallerne (også Marselisborg-hallen) og man kan tænke sig en del mindre ting som ovennævnte cykler, madog drikke, en paintball-bane eller den slags, hvad der nu er plads til, men hvor interessant det er for nogen udover stadion ved jeg ikke. Måske er den investering vi taler om de kommer med heller ikke så stor.

Jeg synes også det vil være ærgerligt hvis AGF ikke kan lave koncerter mv, det er udover indtægten rigtig godt for omsætningen i koncernen og indtægterne er nogle der ikke er så afhængige af de sportslige resultater. Desuden har man allerede investeret i at opbygge den organisation. I sidste ende tror jeg dog AGF foretrækker et nyt stadion de ikke selv skal drive frem for status quo, so det er positivt at der sker noget uanset hvad.

Svar #417
Jeg kan simpelt hen ikke se det her som andet end en ekstremt god nyhed for AGF. Selv hvis de skulle miste forpagtningen, så er det dybest set en lille detalje i forhold til nytten af et topmoderne stadion. I mange år havde AGF underskud på driften af park og arena. I sidste regnskab havde de et overskud på 1,7 mio, hvis jeg - som gammel humanist - læser det korrekt. Det er selvfølgelig også penge, men ikke en gamechanger. Det er det til gengæld at få et ordentligt stadion med gode sponsorfaciliteter - også hvis man skal betale leje.

Jeg ser absolut ikke nogen negative tegn i, at JN er ydmyg og afdæmpet. Det skal han være. Han har hele tiden ønsket, at det ikke skulle være AGF, men Aarhus Kommune, der bygger et stadion, og det ser i den grad ud til at ske nu. Men kommunen skal bygge et stadion til Aarhus og ikke til AGF - naturligvis. Derfor må AGF kun være en interessent og ikke en projektejer. Det er kun en naturlig fordeling. Så skal AGF nu positionere sig som den vigtigste interessent. Men der tror jeg JN har set det helt rigtigt, at den position opnås bedst ved lige nu at være ydmyg omkring den kæmpe gave på en halv milliard, der i den grad kommer AGF til gode.

Svar #418
Det kan give lidt mindelser om at sidde og læse mellem linjerne i en BSN-udtalelse, men vi har ikke så meget at gå efter udover nogle få linjer fra pressemødet og noget Stiften har hørt mere eller mindre præcist. Navnet Kongelunden dækker et stort område og på den grafik der er blevet brugt inkluderer man også Tivoli og forstbotanisk have osv. Bundsgaard nævnte at området var på størrelse med Tiergarten i Berlin (altså parken går jeg ud fra.) Det kan være en god reference for at forstå størrelsen, men måske henter man også noget inspiration til hvad man kan gøre med området. Jeg ved helt hvad der foregår i parken i Berlin og hvor meget indtægt der er, der ligger en zoo og man kan leje en cykeltaxa og den slags, men hvis man sammenligner med Kongelunden er der jo tivoli og stadion og haller der primært genererer omsætning. Det ville være meget naturligt hvis kommunen vil have nogle indover til at drive og aktivere hele området og at AGF ikke er de mest oplagte til det, spørgsmålet er bare om der er nogen der vil kunne forrente en investering uden stadion og tivoli. Måske kan Tivoli drive det? Ellers skal der kunne bygges et hotel eller et eller andet der kan give nogle indtægter. Der er arrangementer i hallerne (også Marselisborg-hallen) og man kan tænke sig en del mindre ting som ovennævnte cykler, madog drikke, en paintball-bane eller den slags, hvad der nu er plads til, men hvor interessant det er for nogen udover stadion ved jeg ikke. Måske er den investering vi taler om de kommer med heller ikke så stor.

Jeg synes også det vil være ærgerligt hvis AGF ikke kan lave koncerter mv, det er udover indtægten rigtig godt for omsætningen i koncernen og indtægterne er nogle der ikke er så afhængige af de sportslige resultater. Desuden har man allerede investeret i at opbygge den organisation. I sidste ende tror jeg dog AGF foretrækker et nyt stadion de ikke selv skal drive frem for status quo, so det er positivt at der sker noget uanset hvad.

Ja det er nemlig et kæmpe område som også rummer Tivoli, Marselisborg Slot, Mindeparken, Observatoriet, Forstbotanisk have, Dyrehaven osv. Et område der når helt ned til Strandvejen og Tangkrogen, med udsigt over hele Aarhus Bugten, og dermed har potentialet til at blive Aarhus og Jyllands fremtidige event centrum. Man skal ikke undervurdere den rekreative værdi i det område, også set med et kommercielt perspektiv.

Stadion er kun en af brikkerne i Kongelund projektet der kan komme til at huse internationale messer, koncerter, festivaller og Expo ud over Sculpture By the Sea, DHL stafet, Classic Car Race osv. Så en forpagter der kan udnytte hele potentialet vil være mere oplagt, det vil være for stor en mundfuld for AGF, og vil snarere være LEGO ejede Merlin Entertainment eller lign. der vil være interesseret i at investere i et hotel, og puste nyt liv i f.eks. Tivoli, Dyrehaven, Arenaen, Cykelbanen, Travbanen osv. så hele området kommer til at få samme karakter som Tiergarten i Berlin.

AGF kan til gengæld blive en uundværlig samarbejdspartner, som man i mindre målestok kender det  fra FCM og Messecenter Herning. Jeg tror man skal passe på med at undervurdere potentialet i det her, og det er med et nyt stadion som løftestang, for massive fremtidige investeringer. Det er sikkert derfor Lars Fournais taler om nordens bedste stadion, og JN vil udvise ydmyghed, der er langt mere på spil her end et nyt stadion.

Svar #419
AGF kan til gengæld blive en uundværlig samarbejdspartner, som man i mindre målestok kender det  fra FCM og Messecenter Herning. Jeg tror man skal passe på med at undervurdere potentialet i det her, og det er med et nyt stadion som løftestang, for massive fremtidige investeringer. Det er sikkert derfor Lars Fournais taler om nordens bedste stadion, og JN vil udvise ydmyghed, der er langt mere på spil her end et nyt stadion.
Jeg er meget enig. Alene stadionområdet har fantastisk potentiale hvis man kan tænke lidt udover faciliteter til de sportsgrene der er derude nu. Vi har diskuteret det før, men der kan laves liv i hverdagen og det meste af året med alle mulige aktiviteter. Når man tænker i et endnu større område er der bare endnu flere muligheder. Jeg havde ikke for store forventninger til at kommunen ville gå efter noget ambitiøst, men det er måske det det har udviklet sig til og den vision man netop også har kunnet sælge til Salling og Lind.

Kommunen burde ret nemt (anlægsloftet ufortalt) kunne finde nogle penge til infrastruktur osv for det det kan udvikle sig til kan generere mange millioner i omsætning i byen hvert år.

Det eneste der stadig undrer lidt er måske nok at Salling og Lind vil forære penge til et projekt som fx Merlin Entertainment så kommer og laver til en forretning, så måske er det stadig adskilt. Tivoli er jo også privat og ikke umiddelbart noget de kan overtage. På den anden side kan man jo også sige at det måske er lige meget for Salling og Lind om kommunen tjener på at det er AGF eller nogen andre der forpagter det. Der skal måske bare være en servitut om at disse andre ikke må kræve for meget i leje af AGF.

Svar #420
Det eneste der stadig undrer lidt er måske nok at Salling og Lind vil forære penge til et projekt som fx Merlin Entertainment så kommer og laver til en forretning, så måske er det stadig adskilt.
Operaen i Kbh er også bygget af AP Møller som en gave til Kbh, hvor det Kongelige Teater står for driften. På samme måde er Kongelunden en gave til Aarhus, med den udtrykkelige betingelse, at der skal være styr på driften. Jeg tror ikke Lind bekymrer sig synderligt om, hvorvidt nogen kan lave store penge på hans donation, men snarere om hvorvidt det kan driftes i fremtiden, uden at det bliver en belastning for kommunen.

Svar #421
Det er generelt skønt at opleve en afdæmpet Jakob Nielsen, jeg ender jo med at synes om ham

Svar #422
Der skal måske bare være en servitut om at disse andre ikke må kræve for meget i leje af AGF.
Ønsketænkning eller reel viden?

Vi sidder alle og drømmer om den store gave til AGF men er det blevet sagt nogen steder eller bare det vi gætter på?

Disclaimer - jeg mener stadig et nyt stadionkomplex vil være en stor fordel for AGF men er i tvivl om det bliver ligeså økonomisk spændende som de fleste indlæg herinde er fortalere for.

Svar #423
Operaen i Kbh er også bygget af AP Møller som en gave til Kbh, hvor det Kongelige Teater står for driften. På samme måde er Kongelunden en gave til Aarhus, med den udtrykkelige betingelse, at der skal være styr på driften. Jeg tror ikke Lind bekymrer sig synderligt om, hvorvidt nogen kan lave store penge på hans donation, men snarere om hvorvidt det kan driftes i fremtiden, uden at det bliver en belastning for kommunen.

Det kongelige teater er trods alt ikke en privat virksomhed. Det kan dog godt være du har ret og at Salling og Lind ikke bekymrer sig om den det spørgsmål, normalt vil jeg da bare forestille mig at når man donerer penge på den måde skal det være til byens borgeres gavn og glæde og indtægterne skal dække drift og vedligeholdelse. Kommunen vil stadig få gavn af det for forpagteren betaler kommunen, det vil bare blive dyrere for borgerne når de udover drift og vedligeholdelse skal generere indkomst for nogle aktionærer i et privat firma og det er måske ikke så fedt hvis det pludselig er til en stor kapitalfond fremfor AGF, som trods alt er lidt en speciel størrelse. Sådan tror jeg da i hvert fald Fru Salling normalt tænker ift AGF.

Svar #424
Ønsketænkning eller reel viden?
Ønsketænkning :)

Eller sikkert bare ønsketænkning, men man kan jo frygte at det bliver lidt dyrt for AGF. Kommunen skal kræve en markedsmæssig rimelig leje af AGF, men har incitament til ikke at gøre den højere end nødvendigt, men hvis en anden forpagter skal betale det eller mere til kommunen er det oplagt at AGF skal betale endnu mere til den forpagter. Så hvis det bliver ordningen kunne det være fint hvis AGF dels stadig bliver medejere og der dels kunne laves en ordning hvor klubben kun skal betale det samme eller tæt på det samme som de havde skulle betale direkte til kommunen.

Svar #425
Men det kongelige teater betaler ikke leje af Operaen, kun driftsudgifterne (selvom de også er væsentligt større end de havde håbet på). Så Kbh. Kommune tjener ikke direkte penge på lejeindtægter fra AP Møller fondens donation, men selvfølgelig indirekte penge via de gæster og ansatte der kommer i huset.

Jeg kan ikke forestille mig at hverken kommunen eller andre vil komme til at profitere direkte af donationen via lejeindtægter, men til gengæld vil et nyt stadion være afgørende for at området kan aktiveres fra starten af, og dermed bidrage til at området bliver attraktivt for andre investorer.

Der bliver sansynligvis masser af sværdslag og uenighed i forhandlingerne omkring betingelserne for brugen af stadion, men kommunen ved jo også at det er en speciel situation med et stadion som står tomt uden AGF, og AGF der ikke kan fungere uden et stadion, så de frie markedskræfter er i stort omfang sat ud af spil, og man er nød til at blive enige.

Men det er da rigtigt, ingen ved endnu hvordan de endelige aftaler bliver skruet sammen.

Svar #426
Det er meget svært at spekulere i, fordi det sportsligt ligger uendeligt langt ude i fremtiden. Selv for en almindelig veldrevet virksomhed kan det være meget svært at planlægge mere end et par år ud i fremtiden, men for en fodboldklub kan én uge i marts måned vælte et helt års forventninger. Det kommer også an på om udlandet bliver ved med at hælde penge i vores liga, hvordan Brexit påvirker sporten på sigt (hvor mange spillere de kan hente i EU, og derfor hvor mange penge de kan bruge) og tusinde andre parametre.

Det kan også være de starter med en trappeløsning, hvor huslejen sættes lavere til at starte med pga. sportslig og driftsmæssig usikkerhed, for så at stige over tid.

Svar #428
Kongemageren fra Kongelunden - Aarhus sådan set - Kommentar - Aarhus
Det pudsige ved at kalde Rune Kilden for kongemageren kontra projektet "kongelunden" er jo, at det her opstår netop for at undgå at realisere Kildens vision. Eller mere præcist - man er nu blevet klar til en vision for området, men det bliver selvfølgelig ikke på den måde som Kilden så det. Vi får ikke en "folkepark", hvor "pøblen" flytter ind på travbanens område midt i et af byens velhaverområder. Sandsynligt er vel, at et endnu større område af Mindeparken vil blive omlagt til offentlige events, mens travbanen bliver fredet i mange år fremover. Men det interessante er selvfølgelig især, hvad man tænker at gøre ved selve stadion-området, i forhold til fodbold, atletik, cykling, tennis og den indendørs arena. Foruden parkeringsproblematikken.

Svar #429
Kongemageren fra Kongelunden - Aarhus sådan set - Kommentar - Aarhus
Det pudsige ved at kalde Rune Kilden for kongemageren kontra projektet "kongelunden" er jo, at det her opstår netop for at undgå at realisere Kildens vision. Eller mere præcist - man er nu blevet klar til en vision for området, men det bliver selvfølgelig ikke på den måde som Kilden så det. Vi får ikke en "folkepark", hvor "pøblen" flytter ind på travbanens område midt i et af byens velhaverområder. Sandsynligt er vel, at et endnu større område af Mindeparken vil blive omlagt til offentlige events, mens travbanen bliver fredet i mange år fremover. Men det interessante er selvfølgelig især, hvad man tænker at gøre ved selve stadion-området, i forhold til fodbold, atletik, cykling, tennis og den indendørs arena. Foruden parkeringsproblematikken.

Jeg synes det er vigtigt at perspektivere lidt inden man kritiserer Runde Kilden, Sleth og CF. Møllers projekt, det skal ses som et alternativ til PwCs horrible forslag hvor de vil bulldoze travbanen og tapetsere området med etageboliger som man kender det fra bl.a. Gellerupplanen, dette projekt virkede som et bevist forsøg på at få lagt stadionplanerne i graven inden de blev konkrete.

Folkeparken handlede om at bevare områdets nuværende kvaliteter, men fortsat komme med en model der ville være udgiftsneutral for Kommunen, jeg er enig med Lars Fournais i at Folkeparken gjorde at stadionplanerne blev realistiske fordi kommunen og alle andre nu kunne se at det ikke længere var et AGF projekt (og på bekostning af alle andre aktører) men nu faktisk også kunne løse travbanens problemer og atletikkens osv.

Det gjorde uden tvivl at Salling Fonden og Lind Invest turde kaste sig ud i at støtte planerne, og så hjalp det nok også på Fru Sallings velvilje at AGF og Travbanen var kommet så tæt på en total bevarelse, at hun kunne se et en begrænset støtte ville gøre at hendes elskede travbane kunne sikres i lang tid fremover. Hvis kilden havde inkluderet Mindeparken og Forstbotanisk have i Folkeparken ville det nok blive opfattet som storhedsvanvid, eller et forsøg på at financiere stadion på andre områders bekostning.

Svar #430
Jeg havde ikke set denne bemærkning men det virker tydeligt som om JN er ude i et ærinde om at sikre sig indflydelse på VIP-delen:-)
AGF: Vi skal bygge det bedste stadion i Norden | Tipsbladet.dk

Aarhus Kommune er via investorerer også klar til at skyde op mod en halv milliard i projektet, og derudover er AGF klar til at betale 50 millioner kroner til VIP-facilieter på et nyt stadion. Det er ikke en kommunal opgave at sørge for VIP-faciliteter, fastslår direktør i AGF, Jacob Nielsen, over for lokalmediet.

Svar #431
Den kommentar er så skarpt lavet. Han siger to ting på samme tid:

For det første signalere han, at AGF er klar over, at det ikke er en gavebod, og at kommunen ikke skal betale gildet, men at AGF naturligvis skal oppeholde udgifter til egen butik.
Samtidig siger han til kommunen: I holder nallerne for jer selv, vi skal nok bygge det VIP som vi vil have det!

Det er virkelig godt lavet.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #432
Ja, UEFA's og DBU's krav vil måske nok sørge for at det bliver anstændigt, men det er ikke sikkert det helt dækker det AGF gerne vil have. Det vil være et større problem for klubben hvis der ikke er tilstrækkelige VIP-faciliteter end hvis vi mister forpagtningen.

Der kan også være en fordel ved at have et medejerskab af stadion. Men mon ikke også klubben får lov til at betale noget af gildet? :)

Svar #433
Jeg havde ikke set denne bemærkning men det virker tydeligt som om JN er ude i et ærinde om at sikre sig indflydelse på VIP-delen:-)

Aarhus Kommune er via investorerer også klar til at skyde op mod en halv milliard i projektet, og derudover er AGF klar til at betale 50 millioner kroner til VIP-facilieter på et nyt stadion. Det er ikke en kommunal opgave at sørge for VIP-faciliteter, fastslår direktør i AGF, Jacob Nielsen, over for lokalmediet.

Det har hele tiden stået klart at VIP delen ville være uden kommunal finansiering (for det må kommunen ikke betale), men som en “ejerlejlighed” i stadionkomplekset.

Blev også diskuteret på det gamle forum..

Svar #434

Det har hele tiden stået klart at VIP delen ville være uden kommunal finansiering (for det må kommunen ikke betale), men som en “ejerlejlighed” i stadionkomplekset.

Dvs. du mener der på de andre kommunale stadions rundt om i landet - der er solgt en "ejerlejlighed" fra i form af sponsorfaciliteter? Det lyder lidt mærkeligt i mine ører og jeg tror mere det var AGF's ide til at medvirke til finansiering (og sikre det bliver som de ønsker).

Svar #435

Dvs. du mener der på de andre kommunale stadions rundt om i landet - der er solgt en "ejerlejlighed" fra i form af sponsorfaciliteter? Det lyder lidt mærkeligt i mine ører og jeg tror mere det var AGF's ide til at medvirke til finansiering (og sikre det bliver som de ønsker).

Her er et 4 år gammelt citat:

"Skal der bygges et nyt stadion, mener Aarhus Elite, at kommunen skal betale den største regning, mens klubben vil stå for at finansiere VIP-faciliteterne."

AGF har fokus på faciliteterne - AGF - Superliga - Fodbold

Svar #436

Her er et 4 år gammelt citat:

"Skal der bygges et nyt stadion, mener Aarhus Elite, at kommunen skal betale den største regning, mens klubben vil stå for at finansiere VIP-faciliteterne."

AGF har fokus på faciliteterne - AGF - Superliga - Fodbold
Ok - det er ikke det samme.

Du skriver " for det må Kommunen ikke betale".

Der er en væsentlig forskel på om Kommunen må og om AGF ønsker at betale for den del - netop derfor jeg fremhævede citatet fra JN, fordi jeg tror han pt. er kørt lidt ud på et sidespor.

Det er vigtigt for JN/AGF at sikre sig indflydelse på det der kommer til at ske og de vil helt sikkert blive hørt som en af de største aktører derude men alt der kan optimeres på den front, bør optimeres.

Svar #437
Kommunen må gerne betale for tilskuerfaciliteter til professionelle sportsklubber, blot skal de lejes ud/forpagtes ud "på markedsvilkår".

Nu er der nok ikke taget eksplicit stilling til, om VIP-faciliteter er en del af tilskuerfaciliteter i de betænkninger, der har været lavet, men det vil formodentligt kunne siges at være ulovlig statsstøtte at bruge kommunale skattekroner på sponsorfaciliteter.

Aarhus Kommune betalte dog for 10 år siden for at udvide netop sponsorlounge - så det er ikke fordi det ikke er sket - men der satte man også lejen om med 1,5 mio kr årligt.

Uanset: Det har hele tiden været AGFs intention at betale for VIP faciliteter selv - men heller ikke for mere end VIP faciliteter.

Esbjerg har samme model om deres stadion, og Silkeborg har samme model om deres stadion.

Svar #438
@fsc: Hvordan er modellen i Brøndby? Her ejer BIF selv stadion, ikke? Men det er vel oprindeligt kommunalt anlagt. Har klubben købt stadion af kommunen, eller har de bare selv betalt for udvidelser på et kommunalt stadion?

Svar #439
Brøndby ejer vidst stadion, men det tror jeg faktisk de er rigtig trætte af. Senest har de brugt 12m på at forstærke Sydsiden, og generelt trænger stadion til nogle upgrades. Det er bestemt ikke lutter fordele at eje stadion

Svar #440
Kommunen må gerne betale for tilskuerfaciliteter til professionelle sportsklubber, blot skal de lejes ud/forpagtes ud "på markedsvilkår".

Nu er der nok ikke taget eksplicit stilling til, om VIP-faciliteter er en del af tilskuerfaciliteter i de betænkninger, der har været lavet, men det vil formodentligt kunne siges at være ulovlig statsstøtte at bruge kommunale skattekroner på sponsorfaciliteter.

Aarhus Kommune betalte dog for 10 år siden for at udvide netop sponsorlounge - så det er ikke fordi det ikke er sket - men der satte man også lejen om med 1,5 mio kr årligt.

Uanset: Det har hele tiden været AGFs intention at betale for VIP faciliteter selv - men heller ikke for mere end VIP faciliteter.

Esbjerg har samme model om deres stadion, og Silkeborg har samme model om deres stadion.
Jeg ved ikke nok om offentlig forvaltning til at afgøre om de må bygge sponsorfaciliteter og leje dem ud på markedsvilkår. Det vil undre mig hvis de ikke må😉

Pointen er at det ikke er mejslet i granit, at der kommer til at stå GF på den del. Der er måske er en ekstern forpagter på på spil og det kan være de hellere vil leje det hele ud på markedsvilkår. Jeg tænker de andre løsninger er i spil for at lette byrden for klubberne - en huslejeforhøjelse som du nævner på 1,5 mio kan finansiere en del.

Har AGF ikke sagt at de måske kunne komme med mere end 50 mio? Det mener jeg har været nævnt.

Svar #441
Brøndby ejer vidst stadion, men det tror jeg faktisk de er rigtig trætte af. Senest har de brugt 12m på at forstærke Sydsiden, og generelt trænger stadion til nogle upgrades. Det er bestemt ikke lutter fordele at eje stadion

Problemet med Brøndby stadion er jo også at det ligger i ... Brøndby. Ift. København kunne det næsten lige så godt ligge i Ringsted, så dårlig er offentlig transport omkring stadion. Så det er komplet umuligt at arrangere koncerter o.lign. derude - de har kun fodboldkampene at tjene penge på. Og så er det svært at lave en god forretning ud af et stadion.

Svar #442
Brøndby ejer vidst stadion,

BIF købte stadion af kommunen for 20 år siden - sikkert forrdi kommunen ikke kunne/ville finansiere den store ombygning til 250 mio kr., der kom dengang,

Svar #443
Jeg tror næppe dårlig offentlig transport, gør BIF mangler arrangementer, men nok nærmere at stadionet er for lille til koncerter - når der ligger et større stadion ikke så langt derfra - og at det er for stort til BIFs reelle tilskuerbehov.

Svar #444
Jeg tror næppe dårlig offentlig transport, gør BIF mangler arrangementer, men nok nærmere at stadionet er for lille til koncerter - når der ligger et større stadion ikke så langt derfra - og at det er for stort til BIFs reelle tilskuerbehov.

Problemet er ikke at Parken ligger i nærheden. Problemet er at Parken, Royal Arena m.fl. ligger inde i Kbh., tæt på hvor brugerne (af koncerter m.m.) bor og tæt på god infrastruktur.

Brøndby Stadion ligger cirka lige så centralt ift. København som et stadion i Odder ville ligge ift. Århus.

Svar #445
Parken med god infrastruktur, den er jeg ikke helt sikker på, de selv synes. Det var i hvert fald noget Østergård kæmpede i årevis med at overbevise kommunen om at metroen skulle have en station ved Parken, fordi parkeringsmulighederne er så begrænset.

Jeg er uenig i, det ikke har en betydning. Når et stort navn skal vælge koncertsted tror jeg kapaciteten betyder uendelig meget mere end infrastrukturen.
Royal Arena ligger i øvrigt ikke inde i København men ud til motorvejen på Amager, men jeg kan sige, det kan være et mareridt at komme ud derfra med bil trods, der ligger en metrostation lige overfor.
De har ingen problemer med arrangementer fordi der reelt ikke er konkurrence på de store indendørs arrangementer.

Simple Audio Video Embedder