Spring til hovedindholdet
Emne: Nyt stadion / Ny Ceres Park (Læst 22178 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Nyt stadion / Ny Ceres Park

Svar #350
Teknisk er det nok muligt at kommunen udlejer grunden på en 100 års lejeaftale eller lignende til 1 kr pr år i "sokkelleje". Det er set før, og fx ejer Staten og Købenahvns Kommune jorden under Royal Arena.

Jeg tror dog, at kommunen har en interesse i at fastholde ejerskab om komplekset, for det er altså en strategisk meget vigtig placering i byen, plus at det stadig er politisk ømtåleligt at forære kommunal ejendom væk til AGF.

Du har nok ret, men der er vel en forskel på at forære kommunal ejendom væk og så sælge en grund for fx 200 mio. kr. ?

Svar #351
De 500 millioner er både til stadion og en samlet vision, som også inkluderer en samling af hele området, samt nye faciliteter til andet end blot fodbold. Det er indskuddet til at åbne ballet, og jeg forestiller mig ikke i min vildeste fantasi, at vi for hele visionen ender meget under en milliard for hele projektet, hvis ikke på den anden side.

Kommunen kommer til at skulle stå bag det overordnede projekt, og ligesom de selv har været med til at finde penge til øvrige kulturelle projekter, så kommer de i denne samlede ligning - Vision Kongelunden - også til selv at lægge en eller anden portion midler.  Det vil ikke kunne undgås. Spørgsmålet er nærmere, om de kommer af sted med 100 eller 200 millioner, eller måske endda endnu mere.
Men Kongelunden er også et projekt, der ville kunne præsenteres, forsvares og bære en sådan kommunal investering side om side med de private penge. Det er inkludering af alle sportsgrene i området, af væddeløbsbanen, Mindeparken og mulige øvrige offentlige tiltag.
Endeligt, så bemærkes det, at det ikke er en lukket fest, og at der med startindskuddet nu er åbnet for, at øvrige investorer vil kunne komme på banen, hvor AGF med deres lovning også findes herunder, men også øvrige mulige interessenter.

Med Lind, Salling, kommunen og AGF, så er det min forestilling, at der her vil ligge minimum ~750 millioner kroner, og jeg tror også at øvrige investorer eller fonde vil bringe dette tal på den anden side af en milliard.

Det handler altså ikke om, at vi, AGF, bliver ejere af et nyt moderne, gældsfrit stadion - det er ikke en halv milliard i gave til AGF - men at Århus bliver ejere af en ny "Kongelunden".
Det er en donation til Århus, med krav om at det er en holistisk vision, som kommer til at række noget ud over opførslen af et nyt stadion alene, men som også inkluderer det nye stadion.

Svar #353
Yes, kommunen skal selv lægge den anden halvdel af billetten i form af 500 mio., men der står også at de vil gøre det gennem investorer. Ordet investor dækker bredt, men jeg kunne da godt forestille mig at staten og andre fonde ville komme en tur indover, hvor kommunen overvejende vil sige at tilsagnet nu er til stadion, mens de næste donationer/investeringer kommer til at dække de grønne områder og andet der er langt mere alment.

Svar #354
Det bliver så fedt. Hold kæft jeg glæder mig til at se planerne. Og så håber jeg man starter med at bygge stadion, og så udenomsarealerne bagefter, så vi hurtigst muligt kan komme til at spille på et rigtigt fodboldstadion. Det bliver så fedt at høre "Kom så de hvii'e - kom så de hvii'e" gjalde frem og tilbage på et lukket, intimt fodboldstadion. Det kommer spillerne til at kunne mærke på banen.

Svar #355
Jeg er vild med de her udtalelser fra JN:

Lidt mere tilbageholden er direktør i AGF, Jacob Nielsen, der ikke ønsker at stille krav til bygherre, Aarhus Kommune.

- Vi kan ikke tillade os at stille krav. Det er ikke vores stadion. Jeg håber, vi bliver hørt. Men vi er ekstremt taknemmelige for de donationer, som Salling Fondene og Lind Invest står bag. Og så må det være dem, der spørger os. Vi er ikke i en position, hvor vi kan stille krav.

Men det vil da være vanvittigt at bruge så mange penge på at bygge et nyt stadion som du i værste tilfælde ender med at sige, at det ikke var dét, I ønskede?

- Jo, det har du selvfølgelig ret i. Der er også en grund til, at de to organisationer har tjent så mange penge, det er fordi, de tænker sig om. Og det er jeg sikker på, at de også gør i dette tilfælde. Så jeg håber da, de vil inddrage os, men vi kan ikke stille krav, det vil være mangel på ydmyghed. Og man kan ikke være andet end ramt af taknemmelighed og ydmyghed på en dag som i dag, siger Jacob Nielsen.

Taget fra AGF jubler: - Vi skal bygge Nordens bedste fodboldstadion | stiften.dk

Svar #356
Det er sgu stort det her. En aldeles ydmyg direktør for AGF....men samtidig ovenud glad og forventningsfuld omkring næste trin.
En stor tak til - forløbig! - Salling Fondene og Lind Invest; nu må andre gerne følge trop....." de der har evnerne og mulighederne, har også forpligtigelsen ". Hvilken julegave.

Svar #358
Hvornår forventer du, AGF kan spille på et nyt stadion?

- Det har været en lang proces, men den har også været nødvendig. Set i det lys skal jeg ikke stå at sige, at stadion skal være klar i 2023, som jeg kan se på planen, at det kan lade sig gøre hvis stadion er først i køen i projektet. Det vil være mangel på ydmyghed hvis vi ikke lader parterne blive en del af processen først, siger Jacob Nielsen.

Eller oversat:
"Jeg er ydmyg og siger derfor ikke, at stadion skal stå klar i 2023, hvilket godt vil kunne lade sig gøre, så det skal det helst"  :D

Svar #359
Jakob Bundsgaard da han bliver spurgt om man vil bygge noget som lever op til DBU´s krav..... :-)

"Vi har ikke lagt os fast på noget, det vigtige er at det lever op til UEFA's sikkerhedskrav," siger Jacob Bundsgaard. Det er selvfølgelig også vigtigt til de kommende kampe i Champions League...

Svar #360
Det må skulle holdes op imod hvad der er mest praktisk, hvor lang tid det tager at bygge og i hvilket omfang det udskyder færdiggørelsen at gøre det i etaper. Der kan ikke være andet end de gamle fredede bygninger der skal bevares, så det mest logiske er jo at starte med at rive resten ned, men det er muligt man kan gøre det side for side. Hvis vi er ude i at vende banen og skubbe den over mod Arena lyder det svært.

Det mest oplagte alternstive sted at spille tænker jeg vil være i Silkeborg, de har kundtgræs der vel bedre kan klare ekstra kampe. Er der ikke også en mulighed for at lave et 'angreb' på fanskaren i en naboby - SIF er måske i 1. division den sæson og de lidt mere neutrale kan komme ud og blive fanget af at se noget lidt bedre fodbold og opleve en ordentlig stemning :)

Man kan vel ikke lave noget midlertidigt med mobiltribuner der dels kan have et bare nogenlunde antal tilskuere og som kan godkendes til midlertidig brug? Det vil give problemer med belysning fx, men man så spille alle kampe lidt tidligt.

Men det er jo under alle omstændigheder praktiske og logistiske ting man må løse når man står med noget mere konkret.

Svar #361
Jakob Bundsgaard da han bliver spurgt om man vil bygge noget som lever op til DBU´s krav..... :-)

"Vi har ikke lagt os fast på noget, det vigtige er at det lever op til UEFA's sikkerhedskrav," siger Jacob Bundsgaard. Det er selvfølgelig også vigtigt til de kommende kampe i Champions League...
Der tænkes vel på kapaciteten, men DBU har vist ikke krævet et bestemt antal sæder mere end at de har meldt noget ud de kunne tænke sig og ville hjælpe ift at tiltrække nogle begivenheder - og som jeg også tror var koordineret med hvad AGF kunne se ville passe dem. I forhold til standarden kræver det også højeste UEFA-standard at spille et El-gruppespil og selvom vi overhovedet ikke er i nærheden af den slags lige nu ville det være vanvittigt ikke at kunne spille på det fine nye stadion den dag det sker, så det vil jeg klart forvente. De snakker jo også om Skandinaviens bedste og DBU's krav kan vel heller ikke være meget større end UEFA's.

Svar #362
Nej, DBUs helt store fejl angående stadions i DK er netop at de slavisk følger UEFAs høje krav. Det gør ikke så meget i vores tilfælde, da vi er i DKs næststørste by og DBU har givet et vink med en vognstang til kommunen om der mangler et stadion med 25.000 pladser i Vest, men det er meget voldsomt i de fleste byer.

Det er en af årsagerne til at de fleste stadions kun er 20-30% fyldte i vores liga, da man kunne gøre én af to ting: Have et åbent stadion med 10K pladser eller bygge et nyt og lukket med 6K pladser (læs mere her: https://divisionsforeningen.dk/wp-content/uploads/2019/05/Stadionkrav-ed.-2018_.pdf). Langt de fleste stadions herhjemme har sandsynligvis været åbne, og så har det været billigere at smække flere sæder osv. op end at rive lortet ned og bygge helt nyt fra grunden. Det er i hvert fald mit indtryk fra listen her, hvis man scoller lidt ned: Kort over alle danske fodboldstadions [2019]

Den liste kan man jo sammenligne med snittet i hjemmepublikum sidste sæson, og se om DBUs krav matcher virkeligheden:

De fleste andre ligaer er lidt mere large, men DBU har ligesom en eller anden forventning om at samtlige klubber i suppen spiller fast i Europa, så derfor er stadions tomme hele vejen rundt. Jeg er ikke i tvivl om at det skader publikumsoplevelsen i ligaen en del, men det er noget der ikke lige hører hjemme i denne tråd.

Svar #363

Teksten efter hans navn er noget, som Stiftens journalist har tilføjet .....  :D

Svar #364
Med den rundhåndede donation træder Henrik Lind ud af rollen som en af Aarhus' anonyme rigmænd og skal til at vænne sig til, at han bliver mere genkendelig.

- Jeg er nok mere kendt i erhvervslivet, end jeg er blandt Ekstra Bladets læsere og fodboldfans. Men det er jo nok noget jeg skal vænne mig til. Sporten er lidt noget andet end erhvervslivet.

- Men det her er en donation. Det er ikke en aktiv involvering hver søndag og i alt der foregår mellem kampene i hverken AGF eller Superligaen. Det er en donation til byen for at skabe nogle flere og federe oplevelser for byen borgere, understreger han

Milliardæren bag AGF's stadiondrøm startede med Brøndby-aktier – Ekstra Bladet
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #365
Nogen kloge (fsc?)der ved, hvordan man håndterer anlægsloftet? Er det noget med at drive projektet gennem et semiprivat firma?

Svar #366
Nogen kloge (fsc?)der ved, hvordan man håndterer anlægsloftet? Er det noget med at drive projektet gennem et semiprivat firma?

Rent praktisk/juridisk er det uproblematisk. Kommunerne kører mange fondsstøttede anlægsprojekter uden om anlægsrammen. Min arbejdsgiver har fx lige kørt et AP Møller fonds projekt på 25 mio kr uden om rammen.

Tror egentligt bare at regningerne skal betales direkte af fonden fremfor en kommunal udgift balanceret af en indtægt - men er ikke helt skarp på det. Det er dog ret gængs at store fonde som realdania, Velux, mærsk etc finansierer anlægsprojekter

Svar #367
Jeg vidste godt han havde bif-aktier, og forstod heller ikke hvordan han kunne holde med dem også som ægte århusianser, men det er jo snart 30 år siden...  som jeg husker det var han vel bare som så mange andre fascineret af bif der som eneste klub gik prof vejen og var første klub på børsen, havde succes i Europa. Men han spillede nu på AGFs ynglinge DM.

Har du læst artiklen - fortæller han det selv, eller hvordan har de snust det op?
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #368
Pressemødet i går var kulminationen på ens hedeste drømme om en løsning for AGF og os fans i almindelighed.

Der var alle mulige scenarier i spil og den politiske udvikling i sagen har været spændende at følge, især presball´en med at nedlægge væddeløbsbanen, bygge huse og nedlægge grønne arealer tror jeg var den gulerod der skulle til for at tvinge private investorer ind i forløbet. Det er lidt ligesom i serien Matador hvor Mads Skjern ender med at finansiere en vej, fordi han ikke orker pøblen på hans strand. :)

Stadion ligger optimalt for enden af stadion alle, og jeg har frygtet alle mulige tossede løsninger, såsom at flytte det et andet sted hen. Måske helt at undgå at ombygge det, og man blev noget bekymret når yderpartier såsom DF og SF/Enhedslisten forsøgte at spænde ben for projektet. Jeg synes det er stærkt politisk arbejde af de 3 partier i byrådet som har sikret den her løsning, og som tør give visionerne luft, og skabe et område for AGF og os fans, men også for alle andre. Det er politisk arbejde med sigte på hovedparten af beboerne i Aarhus, og det synes jeg er fedt. Nogen med observans til eks. SF vil mene at man også bør tænke på de udsatte og bruge pengende der. Og det kan man kun være enig i, men byrådet er til for HELE Aarhus, og dermed også den store masse i midten, og med en samlet løsning for alle, herunder også den store gruppe af AGF fans, får Aarhus et området vi helt sikkert bliver fantastisk stolte af.

Nu er financieringen sikret og vi kan begynde at debattere hvilket stadion vi skal have. Jeg har følgende ønsker:

1. Stadion med plads til 25.000 tilskuere

2. En tribunevæg som giver en mini KOP løsning, gerne ståplads, men også med mulighed for montering af sæder, når vi skal spille CHL. :)

3. Et stadion som IKKE er todelt hele vejen rundt, jeg anerkender det kommercielle behov, men jeg vægter oplevelsen højere. Det må kunne løses, for jeg synes ikke stadion i Randers, Esbjerg, og Herning ser godt ud med skæv opdeling, og det i Silkeborg er en decideret øjebæ. Og man har heller ikke fuldt udsyn overalt fra deres øvre dæk, det er squ en ommer

4. Stadion skal være afskærmet udefra, dvs. når man går ind, så er man indenfor, og har mulighed for at holde varmen indtil man skal ud på sine pladser

5. AGF bør prioritere stadion oplevelsen hos fans over alt andet. Det er vigtigt at man sætter oplevelsen som første prioritet. Hvis oplevelsen er i absolut topklasse, så kommer folk, kommer folk så kommer sponsorerer også, og dermed giver man AGF muligheden for at præstere på absolut højeste hylde. Så der skal naturligvis være stejle tribuner, så vi kommer tæt på banen, og dommeren tydeligt kan høre, når en fan råber: "dommer dit fede svin, du dømmer som en idiot". :)

Det var en virkelig stor dag i går, tak til Sallingfonden og Henrik Lind. Det er skønt med folk som vil give byen noget tilbage, og jeg håber det kan inspirere andre til det samme. Aarhus har brug for mange ting, og det letter processen når private går med ind.

/Aske

Svar #369
Er det muligvis på sin plads med en 'Stadion ønske-/drømme-tråd', som handler om våde drømme til udformning og faciliteter, mere end det finansielle eller politiske omkring projektet?
Måske med en overordnet post, der kan samle nogle af ønskerne, eller forslag på stadions, vi kan kigge efter inspiration i.

Svar #370

Rent praktisk/juridisk er det uproblematisk. Kommunerne kører mange fondsstøttede anlægsprojekter uden om anlægsrammen. Min arbejdsgiver har fx lige kørt et AP Møller fonds projekt på 25 mio kr uden om rammen.

Tror egentligt bare at regningerne skal betales direkte af fonden fremfor en kommunal udgift balanceret af en indtæg - men er ikke helt skarp på det. Det er dog ret gængs at store fonde som realdania, Velux, mærsk etc finansierer anlægsprojekter

Det er i den sammenhæng også interessant i forhold til hvor meget AGF i sidste ende skal betale i markedsleje for stadion. Er det af den fulde værdi af stadion (300-500 mio.) eller blot af den del som Kommunen har finansieret direkte? Det er alligevel en væsentlig forskel.

Svar #371
Uden at have nogen anlægs- eller ingeniørtekniske indsigter så virker det for mig som det mest logiske at stadion har førsteprioritet når hele processen skal sættes i gang. Det bliver det centrale punkt i området, og det vil kræve en helvedes masse maskiner osv. og derfor kan jeg ikke se, at man laver noget på det omkringliggende før stadion er mere eller mindre på plads. Jeg vil sagtens kunne leve med en halv eller hel sæson i SIlkeborg, såfremt man ikke kan spille på stadion i hele processen med nedrivning og opbygning. Deres stadion er jo også idéelt placeret lige ved motorvejen. Det tager jo ingen tid at komme dertil længere. Én ting er ihvertfald sikkert, og det er at jeg skal beholde mit sæsonkort, så jeg kan beholde min plads gennem hele byggeriet og kan vælg en god plads på det nye stadion :)

Svar #372

Tror egentligt bare at regningerne skal betales direkte af fonden fremfor en kommunal udgift balanceret af en indtæg - men er ikke helt skarp på det. Det er dog ret gængs at store fonde som realdania, Velux, mærsk etc finansierer anlægsprojekter

Det er i den sammenhæng også interessant i forhold til hvor meget AGF i sidste ende skal betale i markedsleje for stadion. Er det af den fulde værdi af stadion (300-500 mio.) eller blot af den del som Kommunen har finansieret direkte? Det er alligevel en væsentlig forskel.

Det er i det hele taget lidt svært at gennemskue, hvordan det præcise setup med de donerede penge bliver. Da Henrik Lind og Salling-fonden snakkede, var det alene stadion de omtalte, som om deres penge kun skulle gå til det (det er jo trods alt også den største hurdle i omdannelsen af området), mens JN bagefter gjorde meget ud af at nedtone AGFs indflydelse på stadionnet.

Drømmescenariet er vel at AGF lejer grunden af kommunen i 100 år og selv bygger det for de donerede midler, men det lyder ikke til at blive løsningen. I stedet er det vel kommunen der bygger hele anlægget og så lejer/forpagter det ud - dvs. et setup ligesom det nuværende. Hvordan markedslejen fastsættes for det aner jeg ikke - især ikke om AGF skal betale en forrentning af byggesummen, selvom den er doneret til kommunen. Men det er nok nogle af de ting, der skal afklares i den kommende proces.

Men jeg anser det for sandsynligt, at stadion bliver på 25.000 siddepladser, så det lever op til de højeste internationale kampe, og kan huse f.eks. et EM hos kvinderne, Nations League hos herrerne og hvad AGF måtte kvalificere sig til. Optimalt set bliver det også et stadion der kan lukkes helt ligesom Parken, så det kan bruges til koncerter o.lign. hele året rundt. Og så håber jeg meget det bliver med en hvid version af Gelbe Wand fra Dortmund.

Svar #373
Er det muligvis på sin plads med en 'Stadion ønske-/drømme-tråd', som handler om våde drømme til udformning og faciliteter, mere end det finansielle eller politiske omkring projektet?
Måske med en overordnet post, der kan samle nogle af ønskerne, eller forslag på stadions, vi kan kigge efter inspiration i.

Fin ide. Er det dig der opretter tråden og vedligeholder den første post?   

Svar #374

Det er i det hele taget lidt svært at gennemskue, hvordan det præcise setup med de donerede penge bliver. Da Henrik Lind og Salling-fonden snakkede, var det alene stadion de omtalte, som om deres penge kun skulle gå til det (det er jo trods alt også den største hurdle i omdannelsen af området), mens JN bagefter gjorde meget ud af at nedtone AGFs indflydelse på stadionnet.

Drømmescenariet er vel at AGF lejer grunden af kommunen i 100 år og selv bygger det for de donerede midler, men det lyder ikke til at blive løsningen. I stedet er det vel kommunen der bygger hele anlægget og så lejer/forpagter det ud - dvs. et setup ligesom det nuværende. Hvordan markedslejen fastsættes for det aner jeg ikke - især ikke om AGF skal betale en forrentning af byggesummen, selvom den er doneret til kommunen. Men det er nok nogle af de ting, der skal afklares i den kommende proces.

Men jeg anser det for sandsynligt, at stadion bliver på 25.000 siddepladser, så det lever op til de højeste internationale kampe, og kan huse f.eks. et EM hos kvinderne, Nations League hos herrerne og hvad AGF måtte kvalificere sig til. Optimalt set bliver det også et stadion der kan lukkes helt ligesom Parken, så det kan bruges til koncerter o.lign. hele året rundt. Og så håber jeg meget det bliver med en hvid version af Gelbe Wand fra Dortmund.

Den er lidt kringlet. Kommunen skal jo ikke have stort set hele området doneret, og samtidig tjene penge på at AGF skal leje sig ind på stadion. Det lyder som om det er relativt begrænset hvad kommunen skal byde ind med af finansiering, og det er jo et kæmpe område som kommer kommunen til gode - også blandt ikke-fodbold/sportsligt interesserede. Hvis stadion bygges udelukkende på private donationer, og kommunen "kun" spytter i kassen til det omkringliggende rekreative område, så må det alt andet lige også betyde, at de ikke kan forlange en leje der hæmmer AGF. En af grundidéerne ved et nyt fodbold og underholdningsstadion er jo at det også skal forbedre AGF's økonomiske muligheder.

Svar #375
Det lyder som om det er relativt begrænset hvad kommunen skal byde ind med af finansiering
Er der nogen form for overblik over det? "Projekt Kongelunden" lyder i hvert fald noget dyrere end 500 mill, hvis vi antager at et nyt stadion koster 400 mill.  Men forhåbentlig kommer der også flere private investeringer indover, nu hvor ikke længere bare er et luftkastel.

En af grundidéerne ved et nyt fodbold og underholdningsstadion er jo at det også skal forbedre AGF's økonomiske muligheder.
Det tror jeg ikke at man kan bruge som argument i forhold til forvaltning af kommunale midler. AGF er en kommerciel forretning.

Svar #376
En af grundidéerne ved et nyt fodbold og underholdningsstadion er jo at det også skal forbedre AGF's økonomiske muligheder.
Det tror jeg ikke at man kan bruge som argument i forhold til forvaltning af kommunale midler. AGF er en kommerciel forretning.
Nej det er jeg godt klar over, men derfor tror jeg nu alligevel ikke at kommunen kan forvente at få alle goderne foræret. AGF vil være den primære spiller i området, og kommer jo også selv med noget finansiering. Uden klubben var det store anlægsarbejde jo aldrig blevet en realitet. Så jeg forventer da, at AGF også får en betydelig økonomisk gevinst ud af det. Byen tjener jo også mange penge når der afholdes store begivenheder på stadion. Jeg kan ikke forestille mig andet, end at løsningen bliver en lejeaftale som nu, omend lejen nok lige skal revurderes :)

Svar #377
Er der nogen form for overblik over det? "Projekt Kongelunden" lyder i hvert fald noget dyrere end 500 mill, hvis vi antager at et nyt stadion koster 400 mill.  Men forhåbentlig kommer der også flere private investeringer indover, nu hvor ikke længere bare er et luftkastel.

Jeg mindes jeg læste i går, at det er forventet at der kommer yderligere 250 mio. i investorer og kommunen så skal finansiere de sidste 250 mio. Jeg kan simpelthen ikke huske hvor det var jeg læste det.

Svar #378
 Jeg kan ikke forestille mig, nogen tror, Kongelunden kan finansers for de lovede 500 mill. kroner ellers så snakker vi rent discount. Et topmoderne stadion kommer imo mindst til alene at koste omkring de 500 mill.

Men med Salling Fonden og en af de mest fremtrædende århusianske erhvervsfolk blåstempling, tror jeg heller ikke det bliver et problem at finde yderligere finansiering. JN udtalte jo på et tidspunkt, han ikke forventede, det blev et problem at finde penge til et nyt stadion og dengang tror jeg næppe, han regnede med 2 rene donationer på i alt 500 mill.

Sneboldseffekten kan for alvor vise sig med gårsdagens pressemøde.

Svar #379
Jeg kan ikke forestille mig, nogen tror, Kongelunden kan finansers for de lovede 500 mill. kroner ellers så snakker vi rent discount. Et topmoderne stadion kommer imo mindst til alene at koste omkring de 500 mill.

Men med Salling Fonden og en af de mest fremtrædende århusianske erhvervsfolk blåstempling, tror jeg heller ikke det bliver et problem at finde yderligere finansiering. JN udtalte jo på et tidspunkt, han ikke forventede, det blev et problem at finde penge til et nyt stadion og dengang tror jeg næppe, han regnede med 2 rene donationer på i alt 500 mill.

Sneboldseffekten kan for alvor vise sig med gårsdagens pressemøde.
Det bliver rigtig spændende at følge udviklingen. De folkevalgte kan selvfølgelig heller ikke ignorere et tilbud om 500 mio og ender man med et projekt til 1 mia, så er det jo en fin investering for kommunen at bruge 250 mio. Vi kan vel også forvente, at AGF vil smide op mod 100 mio, som også kan blive en god investering, hvis det kan finansieres via en aktieudvidelse og samtidig give klubben en lavere leje. 

Jeg gætter på, at donationen på 500 mio er til Aarhus Kommune. Det ændrer jo ikke på værdisætningen af stadion og derfor får AGF ikke automatisk en lavere leje. Men det er nok noget, som JN og LF bør lave noget lobbyarbejde omkring (måske i forhold til Henrik Lind) i den kommende tid.

Svar #380
Salling og Lind kunne i princippet godt have foræret penge alene til folkeidræt, men det er klart alt det her slet ikke havde været på tale uden AGF. Nu kan de penge dække stadion og måske lidt til og så er det meget nemmere for fonde og for kommunen selv at putte penge i det udenom som er til breddeidræt og kommunens borgere i hverdagen og i det hele taget ikke så kommercielt. Selv 'yderpartierne' bør kunne se ideen i det, og det er endda uden at se på hvad diverse begivenheder genererer af indtægter for byen.

Pengene bliver foræret til kommunen, ikke til AGF, men kommunen må vel stadig ikke bare leje det ud for vedligeholdelsesomkostningerne. Jeg tænkte også på om det kunne være lovligt at Henrik Lind og Salling forærede dem mod et tilsagn om at huslejen ikke må stige alt for meget, men sådan hænger det nok ikke sammen. 

Det er også et spørgsmål om det giver nogle andre mere fordelagtige måder at skrue det sammen på, man vil jo sikkert også gerne give bedre muligheder for andre hold i hallerne og kan de så administreres separat eller skal AGF indover der igen? AGF betaler også selv for VIP-faciliteterne - ligesom de har investeret i dem på det nuværende stadion - men en af ideerne var at vende stadion og dele de faciliteter med Arena. I sidste ende kan det vel blive en helt anden forpagtningsaftale, men AGF er da også parat til at betale mere. Forhåbentlig bliver det også stadig AGF der må arrangere koncerter osv derude, det er et godt ekstra ben at stå på.

Jeg er helt enig i at det samlede projekt mindst må komme op på en milliard og det lyder faktisk billigt når man tænker på at der også lige skal anlægges noget til atletikken, cykelbanen skal renoveres kraftigt, måske overdækkes, parkeringshus med tennisbaner, infrastruktur osv osv, afhængig af det endelige projekt. Det fantastiske ved den her donation er også at det virker realistisk med Skandinaviens bedste stadion eller noget derhenad fremfor en model hvor kommunen skal vende hver krone.

Mht at begynde byggeriet med stadion kan det give flere år hvor 1900 skal finde nogle andre løbebaner. De findes dog i byen, i hvert fald i firebanesbredde, og på længere sigt må de også være ret glade for at få deres eget. 

Svar #381
Der stod såmænd også i artiklen efter pressemødet at kommunen selv skulle finde investorer for 500 mio. kroner efterfølgende, så vi ender jo i noget der ligner en milliard. Sikkert mere, med den erfaring Århus kommune har med offentlige projekter for tiden.

Så bliver det bare et spørgsmål om hvordan vi definierer "investor", for mon ikke staten har nogle anlægs/infrastruktur-puljer man kan søge om, ligesom der findes en lang række andre fonde der gerne spytter penge i et stort grønt område i DKs næststørste by. JN gjorde det i hvert fald meget klart efter pressemødet at infrastruktur m.m. ikke er en opgave AGF vil bruge fem flade øre på.

Svar #382
Man må sige Salling, Henrik, JN og LF får sat et stort aftryk i historiebøgerne.
Hvid i hjertet siden 81 - hvor Henning Jensen kom fra Gladbach, Real Madrig og Ajax til AGF for at vinde 4. guld i 4 ligaer. Uhørt dengang. I 82 førte man i sommerpausen med 13 point (2 point/sejr), men smed det vildt nok. Tabellen lyver faktisk ind i mellem. AGF var klart bedst.

Svar #383

Jeg mindes jeg læste i går, at det er forventet at der kommer yderligere 250 mio. i investorer og kommunen så skal finansiere de sidste 250 mio. Jeg kan simpelthen ikke huske hvor det var jeg læste det.

Fra Stiftens leder:
Nyhedsanalyse: Derfor får vi et nyt stadion denne gang | stiften.dk

"Ganske vist kommer kommunen også til at løfte låget på pengekassen for få Kongelunden på plads:

Jacob Bundsgaard indrømmede efter mødet over for Århus Stiftstidende, at han forventer, at kommunen bidrager med 250 millioner.

Pengene skal primært gå til infrastruktur i form af nye veje, stier op p-pladser."

Svar #384
Det undrer mig lidt, at ingen har samlet op på Schoubys leder, der siger, at AGF ikke står til at få forpagtningen.

En anden privat investor, der skyder yderligere i projektet, får tilsyneladende forpagtningen. Omend det er meget tidligt i forløbet, lyder det da lidt som en streg i regningen for AGF. Alle andre SL klubber står for forpagtningen af deres stadion(hvis ikke de endda selv ejer det).

Det kan vel lidt ligge en dæmper på den mulige økonomi AGF kunne for op at stå på nyt stadion, og de dertilhørende events/faciliteter osv.

Svar #385
Det gør i hvert fald for mig, at det bliver noget mindre interessant med et multi kompleks, hvis ikke AGF tjener på koncerter o.lign. Så risikerer vi, som jeg tidligere har været inde på med ulemperne ved et overdimensioneret stadion, men ikke fordelene ved det. Æv.

Svar #386
Det undrer mig lidt, at ingen har samlet op på Schoubys leder, der siger, at AGF ikke står til at få forpagtningen.

En anden privat investor, der skyder yderligere i projektet, får tilsyneladende forpagtningen
Jeg har ikke adgang til lederen, så jeg kan ikke se hvad Schouby har opsnappet. Men det lyder lidt mærkeligt. Normalt vil forpagtning af stadion ske gennem et udbud, hvor interesserede parter byder ind på nogle givne betingelser. Jeg skal ikke kunne sige, om en investor kan kortslutte den proces med et stort millionbeløb. Men AGF lægger jo minimum 50 mio og den halve mia i donationer er ikke foreløbig lagt an på at dække "alt det andet" i området. Derudover er intet konkretiseret endnu, så uden at vide, hvad Schouby skriver, så løber han måske med en halv vind?

Svar #387
Pengene bliver foræret til kommunen, ikke til AGF, men kommunen må vel stadig ikke bare leje det ud for vedligeholdelsesomkostningerne. Jeg tænkte også på om det kunne være lovligt at Henrik Lind og Salling forærede dem mod et tilsagn om at huslejen ikke må stige alt for meget, men sådan hænger det nok ikke sammen.

Jo det tænker jeg ikke bliver det store problem, det er ikke lovligt at udlåne kommunale faciliteter til AGF for under markedspris, men her er jo tale om et sponsorat, og så er det formentlig kun den kommunale del af økonomien der skal udlejes på markedsvilkår, det gør det sansynligvis væsentligt billigere end det er i dag.

Jeg tænker ikke at Lind Invest og Sallingfondene åbner pengepungen for at Kommunen kan tjene flere penge, men for at AGF kan få nogle tidssvarende forhold, som de har råd til at bruge.

Men det bekymrer da lidt hvis det Schouby siger er korrekt, en forpagtningsaftale er jo en væsentlig del af klubbens nuværende budget, ged vide hvordan de så tænker modellen skruet sammen? Det handler måske om at de enkelte idrætsklubber, for ansvaret for egne faciliteter mht. haltider, rengøring og vedligehold, der har jo været rygter om ballade med AGFs håndtering af dette. Men det er da en interessant del af projektet at grave lidt dybere i.

Svar #388
Foreløbig må jeg betragte det som en luftkastel. Den slags koster altid ++ og resten af kassen. Så må man acceptere lidt discount hist og her. Altså, vi har landets tredje fedeste stadion. Hvorfor ikke blot opdatere med nogle tidssvarende faciliteter til 20-30 milli? Især hvis prisen er et års hjemmekampe i Silkeborg - eller endnu værre Randers.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #389
Foreløbig må jeg betragte det som en luftkastel. Den slags koster altid ++ og resten af kassen. Så må man acceptere lidt discount hist og her. Altså, vi har landets tredje fedeste stadion. Hvorfor ikke blot opdatere med nogle tidssvarende faciliteter til 20-30 milli? Især hvis prisen er et års hjemmekampe i Silkeborg - eller endnu værre Randers.

Det er måske lige at stramme den lidt at kalde kr. 500.000.000,- for et luftkastel. Tidligere i år udarbejdede Niras rådgivende ingeniører en tilstandsrapport på ‘landets tredje fedeste stadion’ der sagde at det skal vedligeholdes for 56 mio, bare for at kunne fastholde status quo. Så en investering på 20-30 mio, lyder ikke af meget.

Svar #390
3. fedeste stadion??? Kan vi få en rangering @ramloser  bare af nysgerrighed?

Jeg vil dog gå med til, vi har landets fedeste atletikstadion.

Svar #391

En anden privat investor, der skyder yderligere i projektet, får tilsyneladende forpagtningen
Jeg har ikke adgang til lederen, så jeg kan ikke se hvad Schouby har opsnappet. Men det lyder lidt mærkeligt. Normalt vil forpagtning af stadion ske gennem et udbud, hvor interesserede parter byder ind på nogle givne betingelser. Jeg skal ikke kunne sige, om en investor kan kortslutte den proces med et stort millionbeløb. Men AGF lægger jo minimum 50 mio og den halve mia i donationer er ikke foreløbig lagt an på at dække "alt det andet" i området. Derudover er intet konkretiseret endnu, så uden at vide, hvad Schouby skriver, så løber han måske med en halv vind?

“Tilbage står naturligvis spørgsmålet om, hvem der skal drive komplekset i fremtiden. Indtil nu har AGF haft driften, men det bliver næppe tilfældet i fremtiden. I hvert fald er kommunen langt i forhandlinger med private investorer, der gerne vil putte penge i projektet og som en del af handlen stå for driften.“ fra stiften.

Det er hvad schouby skriver om det. Jeg tænker et udbud velsagtens kan forfattes, så det tilpasses en investor som kommunen har ‘forhåndsaftale’ med. Altså på vilkår som AGF muligvis ikke kan være med på.

Men ja. Jeg forventer bestemt Stiften følger op på den. Det er et ret essentielt punkt for AGF.

Svar #392
“Tilbage står naturligvis spørgsmålet om, hvem der skal drive komplekset i fremtiden. Indtil nu har AGF haft driften, men det bliver næppe tilfældet i fremtiden. I hvert fald er kommunen langt i forhandlinger med private investorer, der gerne vil putte penge i projektet og som en del af handlen stå for driften.“ fra stiften.

Det virker lidt specielt at Lind Invest og Salling skulle spytte så mange penge i et projekt, og så er der en anden investor der tjener pengene på driften?

Jeg bemærker dog at Stiften skiver “komplekset” og ikke “stadion”, det kan jo være andre dele som de ønsker at drive parkeringsfaciliteterne måske, hallerne, cykelbanen, atletikbanen, væddeløbsbanen?

Svar #393

Det virker lidt specielt at Lind Invest og Salling skulle spytte så mange penge i et projekt, og så er der en anden investor der tjener pengene på driften?

Jeg bemærker dog at Stiften skiver “komplekset” og ikke “stadion”, det kan jo være andre dele som de ønsker at drive parkeringsfaciliteterne måske, hallerne, cykelbanen, atletikbanen, væddeløbsbanen?
Jeg har ikke fået tygget mig igennem det hele omkring Kongelunden.

Men - er vi ikke enige om det er donationer fra både Salling fonden og Lind Invest? Eller er det en investering fra Henrik Linds side? Det sidste var umiddelbart oplagt men er ikke sådan det er lagt ud i overskrifter.

Det næste spørgsmål er om donationerne er for AGF's skyld eller om det er for Aarhus's skyld - det kan have stor indflydelse på det med at drive komplekset/stadion. Dernæst er spørgsmålet "vel" om AGF "får lov" at komme med de 50 mio. til sponsorfaciliteter som ønsket eller om parterne hellere undlader den del og kører udenom klubben - det er vel ikke nogen garanti, at de får lov at være med?

Svar #394

Nej, det lyder lidt underligt. Jeg spekulerede ovenfor lidt i at AGF måske ikke skulle administrere haller og den slags mere, 1900 får jo i hvert fald deres eget, men der kommer vel næppe investorer der vel tjene penge på at udleje den gamle stadionhal til nogle badmintonspillere... Pengene tjenes på stadion og måske lidt på Arena, men det meste af resten skal højest være selvfinansierende.

Gad vide om det var AGF der fik Salling og Lind involveret eller om det alene var kommunen. Umiddelbart er det svært at forestille sig noget som helst ske uden en indsats fra AGF så de har været klar over at de penge ville komme selvom det var kommunen der havde pressemøde. AGF fortæller også stadig at de står klar med mindst 50 mio til VIP-faciliteter. Det ville klubben næppe skulle betale for hvis der kommer nogle udefra med penge som så skal have forpagtningen, så det lyder som om AGF ikke har kendskab til at kommunen snakker med de investorer. Og det har Salling og Lind måske heller ikke. Det kan vel ikke passe. Måske var det en alternativ kilde til financiering som så er blevet fravalgt nu.

Svar #395
Men - er vi ikke enige om det er donationer fra både Salling fonden og Lind Invest? Eller er det en investering fra Henrik Linds side? Det sidste var umiddelbart oplagt men er ikke sådan det er lagt ud i overskrifter.

Det næste spørgsmål er om donationerne er for AGF's skyld eller om det er for Aarhus's skyld - det kan have stor indflydelse på det med at drive komplekset/stadion. Dernæst er spørgsmålet "vel" om AGF "får lov" at komme med de 50 mio. til sponsorfaciliteter som ønsket eller om parterne hellere undlader den del og kører udenom klubben - det er vel ikke nogen garanti, at de får lov at være med?

Jeg opfatter begge som donationer, men ikke donationer uden betingelser, og jeg er sikker på at det ikke vil give mening for dem at hjælpe med finansieringen af en tredjeparts forpagtningsaftale, det vil virke underligt da denne part tilsyneladende også er investor, og ikke en velgørende organisation som f.eks. UNICEF.

Det kan selvfølgelig være at der kan laves en aftale med en hotelkæde f.eks. Og at de etablerer et hotel, og betaler desuden noget af stadionudgiften mod at få forpagtning af hotellet? Stiftens historie fortjener i hvert fald at blive uddybet.

Svar #396
Når han skriver "komplekset", så er det fordi det gælder andre områder end det vi bekymrer os om. Der har rigtigt nok været en masse ballade omkring AGF som forpagter, fordi vi netop INGEN interesse har i at hælde penge i håndbold m.v. og at den nuværende aftale er pivringe for os som klub. Det tjener hverken AGF, Århus Håndbold eller andre intressenter at vi skal have noget som helst med deres sport at gøre, også selvom det "kun" er vedligeholdelse og andet løst.

Det giver naturligvis en stor frustration at håndboldspillerne skal rende rundt på indendørsudgaven af en pløjemark, men omvendt havde de næppe hældt mange millioner i vores fodboldbane hvis de var de store. Det er nok lidt billigt drama og clickbait, for det ville da være en umanerligt dårlig ide ikke at lade fodboldklubben med over 100 års erfaring drive fodboldfaciliteterne.

Så kan det måske være at JN havde siddet med et stille håb om at lægge billet ind på en ekstra drift vi ville kunne tjene penge på, men jeg tror ærligt talt han er pænt ligeglad så længe vi får det stadion. Opturen på VIP-fronten, publikumsoplevelsen og forhåbentligt nogle flere ture i Top 6, skal nok opveje det man kunne drive ind på noget ekstra drift.

Svar #397
Jeg tror roligt vi kan regne med, at AGF, JN og Fournais har været med til samtlige møder i projektgruppen og ved præcis, hvad der skal ske. Derfor er JN pludselig så uvant afdæmpet om det hele.

Svar #398

Jeg opfatter begge som donationer, men ikke donationer uden betingelser, og jeg er sikker på at det ikke vil give mening for dem at hjælpe med finansieringen af en tredjeparts forpagtningsaftale, det vil virke underligt da denne part tilsyneladende også er investor, og ikke en velgørende organisation som f.eks. UNICEF.

Det kan selvfølgelig være at der kan laves en aftale med en hotelkæde f.eks. Og at de etablerer et hotel, og betaler desuden noget af stadionudgiften mod at få forpagtning af hotellet? Stiftens historie fortjener i hvert fald at blive uddybet.

Tredjeparts forpagtningsaftale er faktisk en af grundene til jeg syntes det er interessant om donationerne er til området eller til stadion/agf. Hvis det er tilnfodboldklubben donerer de vel blot midlerne direkte til klubben, så der ikke bliver problemer med en evt prissætning af markedsbestemt leje for AGF?

Jeg tror roligt vi kan regne med, at AGF, JN og Fournais har været med til samtlige møder i projektgruppen og ved præcis, hvad der skal ske. Derfor er JN pludselig så uvant afdæmpet om det hele.
Ellers er han kørt fuldstændig over - har fået at vide de 50 mio ikke kommer i spil, man vil have en anden til driften af stadion/komplekset og det i stedet bliver de andre idrætsgrene man vil fokusere på.
Jeg tror nu ikke det er den løsning og forventer AGF kan være med inde over men det hele er vel pt usikkert. Lige PT virker JN dog påfaldende stille og det virker mærkeligt.

Svar #399
Derfor er JN pludselig så uvant afdæmpet om det hele.
Jeg tænkte det samme, da jeg hørte ham sige, at han mest af alt var ydmyg og ikke ville stille krav, fordi det ikke er vores plads, når andre betaler gildet.
Det er ved Gud ikke dét han har signaleret de seneste år, men det er så klogt lavet, fordi han uden tvivl har taget de rigtige folk i ed, og har sit på det tørre. Desuden er det klart den bedste indgang til en forhandling, ikke at stå for stejlt, men have artige ønsker med gode begrundelser, og i vid udstrækning egenfinansiering. :)
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Simple Audio Video Embedder