Spring til hovedindholdet
Emne: Nyt stadion / Ny Ceres Park (Læst 36219 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Nyt stadion / Ny Ceres Park

Svar #500
Lige så vel som debatten indimellem virker som om det er Agf's projekt og klubben bestemmer.
Ja, på godt og ondt. Som fans vil vi gerne have at AGF "dikterer" hvordan stadion skal se ud, men på den anden side er det også rart at få tydeliggjort at dette er et projekt der laves til fordel for hele byen og ikke bare handler om at man giver nogle penge til AGF. Den vinkel har nemlig ofte været brugt af modstandere af et nyt stadion. 

Svar #501
Jeg kan ikke se JN skifte. Helt ærligt og nøgternt. I 2025 er AGF i bedste og mest optimistiske fald en fast del af top 6 og outsider til medaljer. Men jeg tror simpelthen ikke at JN stiller sig tilfreds med dét. Jeg tror han vil sidde i direktørstolen for et mesterhold. Dét tror jeg realistisk set ikke sker før 2025. Bevares, vi kan ramme en drømmesæson, hvor FCM/K begge underpræsterer og vi overpræsterer betragtetligt. Dét scenarie er ikke længere så usandsynligt som for 2-3 år siden.
Jeg tror også JN's ambitioner er at være med helt fremme i toppen. Det kunne være en genvej til det at skifte til FCK eller FCM, men dels virker det ikke særlig sandsynligt, dels tror jeg også han værdsætter at bygge det op. Det ligger lidt i forlængelse af en hands-on tilgang (som vist ikke er det så meget som tidligere.) Hans problem i Randers var begrænsning i klubben, der kun med en meget stor investering udefra vil kunne blive et permanent tophold. Tilskuernæssigt ville det stadig være lidt middelmådigt. AGF har størrelsen til det og det er, hvis det endelig skal være, også mere sandsynligt vi henter et større beløb udefra. Jeg tror også JN er indstillet på at det tager lidt tid før vi bliver et tophold, alt andet ville være naivt, men han har jo kunnet se potentialet og at det kan forløses indenfor en rimelig tidshorisont. Hvis det nye stadion bliver det boost vi håber kan det godt være vi om ti år er mere eller mindre fast med i medaljekampen og kan have en sæson helt fremme i mesterskabskampen. Hvor vi ligger til den tid afhænger dog også af hvad andre klubber gør. Det er værd at huske at vi de sidste par sæsoner trods stor fremgang nok stadig er rykket længere væk fra FCK og FCM økonomisk.

Her og nu har vi måske ikke halet ind på de 2 klubber, men vi har bygget/er ved at bygge et solidt fundament i form af anlæg og akademi, der gør vi på sigt vil mindske forskellen. Forhåbenligt.

Svar #502
I mit lille stille naive sind havde jeg håbet på, det ville være AGF som fik pålagt rollen at bestemme stadion indenfor en økonomisk ramme, men realistisk set skal både kommune, investorer og andre sikkert også have deres besyv med, og så frygter jeg, det igen bliver et stadion, som vi om få år kritiserer for at være mangelfuldt.

Vi kan nemt ende med et for mange kokke scenarie.

Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #503
Langt de fleste af Kommunens borgere er nok mere interesserede i helhedsplanen for projektet, end for stadion sig selv. Det er et kæmpe bynært område få km. fra centrum. Det tror jeg er vigtigt at huske, når vi indimellem tager diskussionen omkring projektet. Agf kommer formentlig ikke til at kunne diktere noget men kun komme med indstillinger.

Jeg er bestemt en af dem der ser meget frem til det samlede Kongelunden projekt, de sammenligninger der bliver lavet med Tiergarden i Berlin er virkelig spændende. Et område der som turistattraktion har potentiale til at kunne konkurrere med Randers Regnskov, Djurs Sommerland og Ree Park, måske endda Legoland og Tivoli, med et muligt årligt besøgstal på mellem en halv og en hel mio. mennesker, det vil helt sikkert også have en voldsom positiv effekt på Stadion og AGF.

Der vil være et mylder af besøgende, og med DBUs fodbold museum integreret i det nye stadion, vil en stor del af de fremtidige besøgende også komme forbi det stadion som AGF sandsynligvis også fremadrettet kommer til at forpagte. Så der vil være masser af muligheder for caféer, restauranter, butikker og andet, som kan give meromsætning. Det kræver dog at stadions design tænkes sammen med disse aktiviteter og funktioner i Kongelunden, så det er nødvendigt at tage tiden til at gøre det rigtigt.

Svar #504
AGF sandsynligvis også fremadrettet kommer til at forpagte. Så der vil være masser af muligheder for caféer, restauranter, butikker og andet, som kan give meromsætning.
Blev der ikke luftet tanker om en anden forpagter?
"Nogen drømmer om at spille for de største klubber - jeg har bare drømt om at spille for AGF" citat Frederik Ihler

Svar #505
Har JN noget at skulle have sagt? 
Log ind for brugernavn‍ 

JN har ligeså meget at skulle have sagt i den sag, som Dronningen IKKE har det når det kommer til at godtage indskrivning af love (altså med omvendt fortegn)!

Forstået på den måde, at JN teknisk set intet har at skulle bestemme, men nærmest bestemmer mest af alle da man jo lytter ekstremt meget til hans anbefalinger, og stoler meget på hans dømmekraft på bestyrelses/ledelsesplan.
Omvendt har dronningen teknisk set mest at bestemme af alle, men overhovedet ikke beregnes som faktor, og ej heller anses som en man bør lytte til ift anbefalinger når der skal udformes love, men forbliver en teknikalitet at hun skal indover.
"At skabe chancer mod AGF er som at forsøge at tilrage sig klamydia i et kloster!!!"

Svar #506
Lige så vel som debatten indimellem virker som om det er Agf's projekt og klubben bestemmer.
 Ja, på godt og ondt. Som fans vil vi gerne have at AGF "dikterer" hvordan stadion skal se ud, men på den anden side er det også rart at få tydeliggjort at dette er et projekt der laves til fordel for hele byen og ikke bare handler om at man giver nogle penge til AGF. Den vinkel har nemlig ofte været brugt af modstandere af et nyt stadion.

I mit lille stille naive sind havde jeg håbet på, det ville være AGF som fik pålagt rollen at bestemme stadion indenfor en økonomisk ramme, men realistisk set skal både kommune, investorer og andre sikkert også have deres besyv med, og så frygter jeg, det igen bliver et stadion, som vi om få år kritiserer for at være mangelfuldt.

Vi kan nemt ende med et for mange kokke scenarie.

Vigtigt er det at huske på, at Salling og Lind ikke har doneret en krone til Kongelunden endnu. Salling og Lind har præsenteret en hensigtserklæring om at forære samlet en halv milliard kroner til Århus by til udvikling og etablering af Kongelunden som helhedsplan ud fra et par forudsætninger, som kræves opfyldt ift. projektets udformning.

Salling og Lind har ikke en masse ultimative krav til den egentlige udformning, men deres donation forudsætter helt grundlæggende, at det bliver en
"helhedsløsning, hvor alle interessenter bliver tænkt ind"
og at den skal være med til at
"sikre et smukt og banebrydende stadion i absolut verdensklasse".
(citat hhv Lind og Salling Fonden).

Kan Salling og Lind ikke acceptere projektets kvalitet, så udløses donationen ganske enkelt ikke, og derfor er styregruppen også nødt til at præsentere både en helhedsløsning og et verdensklassestadion.
-og som en note til den uoverskuelige ventetid på det nye stadion, jvf. første præsenterede udkast på en projektplan, så må vi også acceptere, at styregruppen har behov for at være særligt grundige i projekteringsfasen. (om de ikke skulle det i forvejen)

Svar #507
Jeg synes JN har været meget forsigtig med at sige det bliver på den ene eller den anden måde, men man kan da konstatere at stadion ikke er vendt på den seneste visualisering. Han vil gerne undgå at skulle spille kampe andre steder, men man kan vel også bygge det i etaper uden at vende banen.
Har JN noget at skulle have sagt?
Da donationen fra Lind og Salling kom på banen, blev JN kørt ud på et sidespor. Nu skal han have arbejdet sig derind, hvor Agf kan komme med deres mening og få opfyldt flest mulige ønsker. Eller har jeg misset noget og han er kommet tilbage i førersædet?
Styregruppen (politisk) er her Organisering

Vi skal hele tiden huske, at Kongelunden er meget andet end stadion selvom det er langt det vigtigste for os:-)

Jeg bliver lidt skræmt over, at se sammensætningen af styregrupperne. Jeg frygter lidt en gang politisk makværk, som forslag om klapstole på løbebanen. Det kunne være rart om nogle af interessenterne i området var repræsenteret, i stedet er en ordentlig flok embedsfolk og næsten halvdelen af byrådet 😲😲

Jeg finder det ejendommeligt, at der ikke er oprettet en gruppe af interessenter, som travbanen, Aarhus håndbold, Atletikklubberne, Tennis klubberne og nå ja den nuværende forpagter.

Ellers ender vi med en rådmand, der vil have stadion til at råbe blå søndag...

Svar #508
Forstået på den måde, at JN teknisk set intet har at skulle bestemme, men nærmest bestemmer mest af alle da man jo lytter ekstremt meget til hans anbefalinger, og stoler meget på hans dømmekraft på bestyrelses/ledelsesplan.
Jeg håber styregruppen vil lytte på ham men er i tvivl om det er den bestyrelse/ledelse du mener? Jeg har ikke nok kendskab til dem og om de lytter ekstremt meget til hans anbefalinger. Det vil være perfekt.

Det var blot for at gøre opmærksom på, at det ikke kun drejer sig om stadion og ikke kun drejer sig om AGF men alle interessenter. På mig har det virket som om AGF blev sat lidt udenfor men det behøver ikke forholde sig sådan. Det bunder nok mest i historien om, at man vil gå efter en anden forpagter men jeg ved ikke om den blev skudt ned igen?

Jeg bliver lidt skræmt over, at se sammensætningen af styregrupperne. Jeg frygter lidt en gang politisk makværk, som forslag om klapstole på løbebanen. Det kunne være rart om nogle af interessenterne i området var repræsenteret, i stedet er en ordentlig flok embedsfolk og næsten halvdelen af byrådet 😲😲

Jeg finder det ejendommeligt, at der ikke er oprettet en gruppe af interessenter, som travbanen, Aarhus håndbold, Atletikklubberne, Tennis klubberne og nå ja den nuværende forpagter.
Jeg håber brugerne/interessenterne kommer med på sidelinjen og kan ikke forestille mig andet men er også noget forundret over den "politiske" sammensætning. Jeg tror faktisk at Salling Fondene (ved Jens Bjerg Sørensen) og Henrik Lind vil være garanter for et ordentligt stadion. Det vil ikke ende i en ny Aarhus-historie på den front men det spændende er hvor stor indflydelse AGF kan få og om vi har mulighed for den fremtidige forpagtning.
"Nogen drømmer om at spille for de største klubber - jeg har bare drømt om at spille for AGF" citat Frederik Ihler

Svar #509
Vi kan sagtens blive enige om at der findes  styregrupper, normal ledelse, og beslutningsprocessor i normale virksomheder. Men min klare vurdering er (uden at påstå jeg har ret):

Hvis JN vil have et stadion til 25.000 tilskuere, så er jeg ikke i tvivl om vi får et.
Hvis JN ikke vil have det, men vil have et på 20.000, så er jeg ikke i tvivl om at vi IKKE får et på 25.000 uanset hvad DBU håber på.

Det er jeg ikke et sekund i tvivl om.
Fordi jeg tror på JN vil det bedste for klubben, har den helt rette indsigt i hvad der skal til for at være med til at bringe AGF et sted hen som vi ikke har været før økonomisk.
Og jeg er ikke i tvivl om, at JN har AGFs ledelse, Salling Group og Lind med i de visioner der ligges for projektet med AGF i centrum sådan som DE ser det. Det er helt sikkert et projekt for hele byen, og meget andet end AGF. MEN: De 500.000.000kr som Lind/Salling kom med, det blev meget klart mærket til AGFs vision af projektet. Og der blev tilmed nævnt at vi skulle have et af de bedste stadion i hele Norden. Der bliver ikke bygget et stadion som AGF og JN ikke vil have.

Så uanset hvor lidt magt JN har på papiret, så er han den enkeltperson med den største indflydelse så længe han har opbakning fra sin ledelse og Lind/Salling.
"At skabe chancer mod AGF er som at forsøge at tilrage sig klamydia i et kloster!!!"

Svar #510
Hvis JN vil have et stadion til 25.000 tilskuere, så er jeg ikke i tvivl om vi får et.
Hvis JN ikke vil have det, men vil have et på 20.000, så er jeg ikke i tvivl om at vi IKKE får et på 25.000 uanset hvad DBU håber på.
Hvis DBU lokker med fast hjemmebane for Nations League, diverse andre landskampe, kvinde-EM og pokalfinaler osv lytter politikerne nok til det. Spørgsmålet er jo hvad den slags kan generere af indtægt ift prisen på de ekstra sæder. JN vil dog helt sikkert også gerne have 25.000 sæder, så det er nok en tænkt konflikt, men mere generelt ser de vel både på hvad brugerne, forpagteren (hvis ikke det er en af brugerne,) og byen som sådan kan få mest ud af.

Jeg ville I øvrigt ikke sige at JN ligefrem bestemmer hvordan stadion skal vende og om det skal bygges i etaper, men donationerne er i høj grad kommet på baggrund af det forarbejde AGF har lavet så jeg tror der bliver lyttet, og JN udtrykte at han håbede man kunne blive ved med at spille der under opførelsen og hvorfor skulle man ikke også tage hensyn til det, hvis det ikke giver for mange andre problemer.

Svar #511
Vi kan sagtens blive enige om at der findes  styregrupper, normal ledelse, og beslutningsprocessor i normale virksomheder. Men min klare vurdering er (uden at påstå jeg har ret):

Det er jeg ikke et sekund i tvivl om.
Fordi jeg tror på JN vil det bedste for klubben, har den helt rette indsigt i hvad der skal til for at være med til at bringe AGF et sted hen som vi ikke har været før økonomisk.
Og jeg er ikke i tvivl om, at JN har AGFs ledelse, Salling Group og Lind med i de visioner der ligges for projektet med AGF i centrum sådan som DE ser det. Det er helt sikkert et projekt for hele byen, og meget andet end AGF. MEN: De 500.000.000kr som Lind/Salling kom med, det blev meget klart mærket til AGFs vision af projektet. Og der blev tilmed nævnt at vi skulle have et af de bedste stadion i hele Norden. Der bliver ikke bygget et stadion som AGF og JN ikke vil have.

Så uanset hvor lidt magt JN har på papiret, så er han den enkeltperson med den største indflydelse så længe han har opbakning fra sin ledelse og Lind/Salling.
Nu har jeg hele tiden bakket op omkring JN's placering som direktør i AGF, da jeg mente han var manden der havde evner til at vende økonomien. Derfor tror jeg naturligvis også han vil det bedste for klubben.

Selvfølgelig vil AGF have meget at skulle have sagt omkring stadion men der er stadig en del andre interessenter der skal tilgodeses og det bliver et sammensurium. Jeg håber det hele kan gå op i en højere enhed og forventer vi får et topklassestadion men der er mange hensyn at tage. Umiddelbart tror jeg dog ikke det bliver til diktat fra AGF's side og er ikke så sikker på om det bliver dem der definerer om det er 20.000 eller 25.000 tilskuere. Lige på det punkt kunne der gå politik i den og/eller andre hensyn der skal på plads (f.eks. en vis størrelse til koncerter eller DBU kampe, for at det kan generere fremtidige indtægter).

Først og fremmest skal de have gang i de indledende øvelser og det lyder til at gå planmæssigt. Næste skridt er at inddrage alle parterne (der er mange), før man kan gå igang med de mere konkrete planer. Der har været lidt politisk modstand i medierne, om at Kommunen da ikke burde bidrage med kr. 250 mio. som Bundsgaard nævnte. Jeg tror (og håber) dog det er tomme tønder der buldrer og som i sidste ende godt ved, at man ikke kan tåle at sige nej til en donation på kr. 500 mio. På trods af politiske ståsteder, vil jeg have svært ved at se nogen køre den helt derud, hvor det ender med et nej tak til donationen. Jeg har ikke fulgt de politiske forhandlinger tæt, omkring Kommunens budget, her i foråret men der skulle det behandles.

Er sikker på det bliver et super stadion i mange henseender men er spændt på hvordan man sammensætter den fremtidige drift som er et af kravene fra Lind/Salling for donationen. Der er så mange muligheder i det område og bør kunne bygges et fantastisk frirum til Århusianerne der kan bestå i lang tid. Det hele skal blot gå op i en højere enhed.

Ps: Det har været et fantastisk arbejde fra JN's side de senere år, for at presse på. Mange anså det for en næsten umulig mission men det er ligeså stille gået i den rigtige retning hele tiden.

Svar #512
Min største pointe er, at JN arbejder for AGFs interesser, og er skide god til det, og har reelt set langt mere at skulle have sagt, end han har det på papiret i hvordan stadion ender op. Selvfølgelig er det teknisk set ude af hans hænder meget af det. 

Og nej det er ikke op til Jacob om man vender banden. Men hvis Jacob som frontmand for AGF peger på en løsning der vender banen, så kan jeg ikke se hvorfor banen ikke skulle ende op vendt :D

Jeg er helt med på hvad I mener. Men jeg tror ikke man skal undervurdere JNs magt i disse beslutninger. Ift om han har magt til om det skal bygges i etaper, så handler det jo om, at kommunen ikke bare kan sige at det synes de ikke, og så efterlade AGF uden en hjemmebane i 2-3 år, vel? Så altså også der er jeg sikker på at AGF med JN i spidsen får hjulpet kommunen/projektet med at finde den rigtige løsning (som er den JN vurderer er den rigtige for AGF er jeg ikke i tvivl om)

Svar #513
Der har været lidt politisk modstand i medierne, om at Kommunen da ikke burde bidrage med kr. 250 mio. som Bundsgaard nævnte. Jeg tror (og håber) dog det er tomme tønder der buldrer og som i sidste ende godt ved, at man ikke kan tåle at sige nej til en donation på kr. 500 mio. På trods af politiske ståsteder, vil jeg have svært ved at se nogen køre den helt derud, hvor det ender med et nej tak til donationen.
Jeg gentager lige mig selv fra for lidt siden; der er ikke nogen donation at takke nej til. Donationen findes ikke. (endnu)
Der er en hensigtserklæring om at ville donere 500 millioner til 'det rigtige projekt'. Først den dag Lind og Salling kan godkende et sådan tilfredsstillende udkast, som skal indeholde et "stadion i absolut verdensklasse", udløser de donationen.
-de sidder selv begge i den politiske styregruppe sammen med kommunens 3 mest indflydelsesrige politikere.
(som alle sidder om samme bord på baggrund af JN/AGFs stædige forarbejde - selvfølgelig bliver klubben som initiativtager og primær bruger markant i deres indflydelse på udformningen)

Om resten af kommunens politiske aktører så samledes under fælles fane for at forpure tilblivelsen af 'det rigtige projekt' i sidste ende, så vil den modstand være klar over, at der hidtil kun er postet kommunale millioner i hele projektet, som herved vil være tabte kommunale millioner, samtidig med at de ville skulle stå på mål for, ikke at have villet udvikle folkekultur med en af lokalhistoriens største økonomiske invitationer til det.
Det kommer ikke til at ske, og kommunen bliver selv markant økonomisk aktør i projektet, modvilje eller ej. Husk ligeså på, at Lind og Sallings hensigtserklæring kun vil tegne sig for halvdelen af finansieringen, måske endda mindre. Hele Kongelunden er realistisk set et projekt til den anden side af en milliard, og nævnte 500 mio. er kickstarteren, der ikke kan ignoreres af hverken med- eller modspillere.

Svar #514
@ Mondrup

Hvor skulle nogen i kommunen have et ønske om at blokere for projektet?

Det var jo (med-) finansieringen af det nye stadion, der var problemet, ikke selve stadionprojektet.

Svar #515
Log ind for brugernavnDet var en kommentar til eventuelt politisk modstand (se citering), og hvorfor, denne modstand netop ikke kommer til at vælte projektet.

Men når du alligevel spørger, så ER der jo
politisk modstand mod selve stadionprojektet, fordi det ikke kan realiseres uden også at involvere en anseelig mængde kommunale millioner, og dermed er 'med-finansiering' og 'selve stadionprojekt' ufravigeligt to sider af samme sag. Du kan ikke skille de to ting ad i et projekt som dette, som er så kommunalt forankret, som det er.

Kig på t
idligere stillede forslag til småjusteringen af nuværende stadion fra "seriøse" politikere, som har inviteret sig selv ind i debatten uden at formå eller gide at sætte sig ind i debattens problemstillinger, samt oprigtige udtalelser med forslag om at hæve kapacitet og banenære oplevelser enten ved klapstole på løbebanen eller ved nedgravning og forlængelse af nedre tribuner, som dels absolut intet løser ved stadions vejrmæssige udfordringer og manglende overdækning, ligesom det i årevis har været kendt og endeløst gentaget, at en nedgravning ikke kan lade sig gøre uden ekstremt dyre foranstaltninger mod højtstående grundvand.
Der vil altid være politisk modstand mod store økonomiske projekter - og det skal der også være, så længe indsparkene er saglige - og så er vi tilbage ved første linje af netop dette indlæg.

Svar #516
Derfor er det også politisk set lidt smågenialt at stadion blot er en del af en helhedsplan for området. Mange ville være imod kommunal støtte til et privat firma som AGF. Men langt færre vil være imod, at kommunen investerer et trecifret millionbeløb i infrastruktur til et bynært frirum for alle byens borgere. Det er godt politisk håndværk, formentlig i høj grad af borgmesteren selv. Jeg hørte i hvert fald rygter om sådan en helhedsplan længe før offentliggørelsen af donationerne. Altså en helhedsplan for et meget større område end det Rune Kilden og AGF m.fl. snakkede om.

Svar #517
""sikre et smukt og banebrydende stadion i absolut verdensklasse"

Jovist ambitionerne virker høje, men det kan ende med at være lidt ligegyldigt, hvis for mange interessenter skal høres og endnu værre have netop deres ønsker opfyldt, ønsker som ikke nødvendigvis harmonerer godt med et ordentlig fodboldstadion.
Det kan nemt ende med et virvar, hvis Salling Fonden, Rune Kilden, AGF, Kommunen, andre investorer/fonde og en evt. anden forpagter alle skal høres og alle skal have deres del af ønskekagen opfyldt.

Jeg kan forstå, både Kilden og Salling skal give deres endelig accept, men hvad er deres kompetencer ud i at vurdere, hvad et "verdensklassestadion" egentlig er?
Meget firkantet kan jeg frygte, vi ender med et arkitektonisk super flot stadion, men som ikke adresserer de virkelige problemer som manglende stemning, vindblæst, dårlig logistik i forhold til mad og drikke osv.

Jeg håber inderligt, der bliver lyttet og respekteret, at det er AGF der sammen med fans - som JN også ønsker, skal inddrages -som har den virkelige ekspertise.

Sorgerne på forskud, helt klart men min kæreste er bestyrelsesmedlem i Nykøbing Falsters Football club (NFC) amatør afdeling. De er i gang med at realisere et Campus med et budget på 20-25 millioner kr. og det er grotesk, hvad der har været af problemer og krav fra kommunen og fonde bl.a har styregruppen sammen med arkitektfirmaet brugt de sidste ca, 2 år på tegninger, fordi der konstant kommer nye krav til eller utilfredshed med arkitekternes forslag, fordi de forskellige fonde alle har forskellige opfattelser af projektet trods de alle i begyndelsen købte sig ind på Campus ideen.

Svar #518
Det kan nemt ende med et virvar, hvis Salling Fonden, Rune Kilden, AGF, Kommunen, andre investorer/fonde og en evt. anden forpagter alle skal høres og alle skal have deres del af ønskekagen opfyldt.
Du mener Henrik Lind og ikke Rune Kilden? Kilden skal vist ikke høres, men han var da med til at sætte skub i folkepark-ideen.

Svar #519
Log ind for brugernavn

Selvfølgelig, my bad.

Svar #520
@ Martin Hansen

Borgerinddragelse er hverken en nem eller gratis omgang.

Men hvis det gøres rigtigt - det gør de vist ikke i Nykøbing.... - kan det føre til beslutninger og resultater, der er bedre og mere bæredygtige end uden.

Og med "rigtigt" menes der altså også, at der bliver sat klare rammer for inddragelsen, fx i forhold til stadion. Selvfølgelig skal alle mulige interessenter ikke have direkte indflydelse på alt muligt.

Svar #521
Og med "rigtigt" menes der altså også, at der bliver sat klare rammer for inddragelsen, fx i forhold til stadion. Selvfølgelig skal alle mulige interessenter ikke have direkte indflydelse på alt muligt.
Helt enig men det bliver et stort samspil på mange punkter og derfor kan det også ende i det muliges kunst. Det bliver spændende og der er nogle fantastiske muligheder for hele området. Forhåbentlig bliver det hele i top og kan gøre en positiv forskel for det meste af Aarhus's befolkning - også dem der ikke kommer på stadion.

Der har været lidt politisk modstand i medierne, om at Kommunen da ikke burde bidrage med kr. 250 mio. som Bundsgaard nævnte. Jeg tror (og håber) dog det er tomme tønder der buldrer og som i sidste ende godt ved, at man ikke kan tåle at sige nej til en donation på kr. 500 mio. På trods af politiske ståsteder, vil jeg have svært ved at se nogen køre den helt derud, hvor det ender med et nej tak til donationen.
Jeg gentager lige mig selv fra for lidt siden; der er ikke nogen donation at takke nej til. Donationen findes ikke. (endnu)
He he he..... der troede jeg formuleringen om at "tåle at sige nej tak til en donation" netop gav mening og pointerede den ikke var der endnu. Det korrekte er naturligvis hensigtserklæring men donationen er der nu engang, hvis der bliver enighed:-)

Svar #522
Log ind for brugernavn

Helt enig men det kræver de rammer bliver respekteret af investorerne og at rammerne når vi snakker stadion isoleret, er lavet af dem med den virkelig ekspertise læs: AGF og ikke nogle eksempelvis politikere.

Det har blandt andet været problemet med det før omtalte Campus, at de rammer som fondene i først omgang købte sig ind på alligevel ikke blev respekteret. Et scenarie jeg ikke ønsker gentaget med det nye stadion. I den optimale verden bliver det stadion lavet af AGF i samarbejde med fans og arkitekter med erfaring i stadionbyggeri.

Svar #523
Er der nogen af jer, der har et bud på, hvordan et nyt stadion til 25.000 tilskuere kan placeres? Jeg har kigget på forskellige stadionløsninger, men de fylder mere, end jeg kan se, der er plads til i stadionområdet.

I bredden fylder et stadion til 25.000 tilskuere ca. 155 m. i bredden (gerne mere) og 185 meter i længden (gerne mere), og det er endda alene bane og tribuner, så vidt jeg kan se (der skal vel også være en indgangshal eller lignende). Man kan selvfølgelig spare lidt plads ved at bygge ekstra stejle tribuner, hvilket i øvrigt vil være fedt efter min mening, men det er nok begrænset, hvor meget, der spares.

Hvis stadion bygges der, hvor stadion ligger nu, så er der fra stadionbygningen (som jo er fredet) til bakken op mod væddeløbsbanen kun ca. 150 meter på det smalleste sted. Hvis det kan klemmes ind, så er der i hvert fald næppe adgang til stadion fra den side, der vender over mod væddeløbsbanen.

Det rejser mindst to spørgsmål i mit hoved, som nogle af jer givetvis kan svare på. Det ene er, om det er hele stadionbygningen, der er fredet, eller kun søjlehallen? Det andet er, hvor tæt, man må bygge på væddeløbsbanen? Der er ca. 25 meter fra der, jeg har målt til ved skrænten og til selve væddeløbsbanen, så det er nok ikke meget tættere på, man får lov at bygge.

Jeg kan derfor slet ikke se, hvordan man kan vende banen. Længden er ikke noget problem, hvis stadion vender, som det gør nu.  

Svar #524
Er der nogen af jer, der har et bud på, hvordan et nyt stadion til 25.000 tilskuere kan placeres? Jeg har kigget på forskellige stadionløsninger, men de fylder mere, end jeg kan se, der er plads til i stadionområdet.

Log ind for brugernavn
Ceres Park & Arena - Wikipedia, den frie encyklopædi
AGFs bane er pt 68 meter bred, så du skal jo kun finde ca. 30-35 meter for at kunne vende banen, altså 7,5-10 meter på hver side. Det finder man jo alene ved at fjerne løbebanen+en tilskuerrække eller to. Banen skal være mellem 64-75 meter bred, og 100-110m lang. Den er pt 68x105. Så pt er der 37 meter forskal på længde og bredde / 2 = 18,5 meter på hver side. 

De to sidelinjer skal også have samme længde og væremellem 90 og 120 m (100 og 130 yd) I internationale kampe skal mållinjen imidlertid være mellem 64 og 75 m (70 og 80 yd) lange og sidelinjerne mellem 100 og 110 m (110 og 120 yd). Alle linjer skal være lige brede og må ikke overstige 12 cm (5 in).

Fratræk løbebanen, og tænk at det var "ekstra tribune-plads" foran en nedgravet bane, og resten ville ikke skulle bygges om for at øge med 5.000 tilskuere :D

Og forstil dig at man vender banen, og har høj tribune mod nuværende tennisbaner (bag D), der er mange måder.

Det ene er, om det er hele stadionbygningen, der er fredet, eller kun søjlehallen?

Kun søjlehallen som jeg forstår det.

Svar #525
CiterDet ene er, om det er hele stadionbygningen, der er fredet, eller kun søjlehallen? 

Kun søjlehallen som jeg forstår det.
Jeg tror det er hele bygningen. Læs f. eks. denne artikel om udskiftning af gulvet i den gamle stadionhal:

Nyt gulv i gammel hal - AGF Fodbold

Svar #526
Skal ligne det gamle
Men det er ikke sådan lige at skifte gulvet i den gamle hal, der oprindeligt er opført i 1920 og er fredet.
Log ind for brugernavn‍ 

Jesus. Ja. Det gør det sgu noget sværere. Men jeg stoler på at de får det løst. Og de haller ligger langt væk fra banen. A-tribunen har under 3.000 pladser som det er nu.  De finder en løsning.

Svar #527
Log ind for brugernavn

Jeg er ikke rigtig med på, hvad du mener. Der er vel den samme afstand fra stadionbygningen til skrænten uanset, om det er tribuner, bane (herunder størrelsen på den) eller løbebane. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart visualisere, hvad du mener. Jeg er heller ikke med på det med, hvis banen var nedgravet, for det kan den jo ikke blive. Som nævnt kan det sagtens være mig, der bare har svært ved at visualisere det, du skriver.

Jeg går ud fra, at stadion skal være lige højt hele vejen rundt (i hvert fald ca.), ikke mindst for at det skal føles intimt. Som jeg læser det, du skriver, så vil du, hvis man vender banen, have en endetribune (nuværende A-tribune) med kun otte-ni stolerækker, (så stadion kommer til at ligne det i Horsens, men bare med endnu større forskel i højden på tribunerne i henholdsvis enderne og på langsiden?

Hvis man må (det må man så sikkert ikke), kunne der vindes noget plads, hvis man byggede tribune oven på/oven over stadionbygningen og muligvis også nok til, at stadion vil kunne være der i bredden (med nuværende placering af banen).

Svar #528
Jeg er ikke rigtig med på, hvad du mener. Der er vel den samme afstand fra stadionbygningen til skrænten uanset, om det er tribuner, bane (herunder størrelsen på den) eller løbebane. Jeg kan i hvert fald ikke umiddelbart visualisere, hvad du mener. Jeg er heller ikke med på det med, hvis banen var nedgravet, for det kan den jo ikke blive. Som nævnt kan det sagtens være mig, der bare har svært ved at visualisere det, du skriver.

Log ind for brugernavn

Det med nedgravningen var blot for at sige, at hvis man KUNNE DET, så behøvede man slet ikke lave om på resten af stadion for at få plads til tæt på 25.000.

Ift afstanden fra A-tribunen så glemmer du hvor langt der er fra inde i søjlehallen og ud til A-tribunen, og fra A-tribunen til banen pga. løbebane og teknisk område. På den anden side er der også et stort grus-område bag C-tribunen. Der er MASSER af plads, især hvis man laver en løsning hvor man går under tribunen (som vi gør nu på C, og rykker stadion en anelse ud mod skrænten/eller helt derud hvis det er nødvendigt. Altså fra det fredede område i søjlehallen og og hallerne, og frem til banen, og fra stadion op til skrænt + løbebaneplads er der langt mere end de 37 meter som der skulle bruges ekstra hvis banen vendte om. (68m bred pt bliver til 105 meter længde) Så kan slet ikke se problemet.
Jeg går ud fra, at stadion skal være lige højt hele vejen rundt (i hvert fald ca.), ikke mindst for at det skal føles intimt. Som jeg læser det, du skriver, så vil du, hvis man vender banen, have en endetribune (nuværende A-tribune) med kun otte-ni stolerækker, (så stadion kommer til at ligne det i Horsens, men bare med endnu større forskel i højden på tribunerne i henholdsvis enderne og på langsiden?

Det er ikke det jeg forsøger at skrive nej, så jeg må have formuleret mig uklart. Banen er jo allerede 68 meter bred, og der skal kun findes 37m for at nå de nuværende 105m. (kan være helt ned til 100m hvis man vil). Så altså ift nuværende 37m forskel. Og altså nuværende A-tribune laves jo HELT OM, således at VIP kommer over på nuværende B således at både håndbold, fodbold og andet deler VIP-områder, og danner "bro" mellem de to områder. Sådan har JN beskrevet det han håber på/argumenterer for.

Så altså når du river nuværende A-tribune ned, så er der frit til at erstatte de m2 som VIP bruger nu, samt at de mange meter som løbebane+teknisk område optager er væk. (bliver jo mål-ende)
Hvis man må (det må man så sikkert ikke), kunne der vindes noget plads, hvis man byggede tribune oven på/oven over stadionbygningen og muligvis også nok til, at stadion vil kunne være der i bredden (med nuværende placering af ba

Den del vil jeg slet ikke udelukke som mulighed. Kommer an på hvor stejlt stadion skal stå/være. Hvis det bliver som min våde drøm, så bliver nuværende A til AGFs fanzone i 1-plan. Ala Malmø, hvor der er to dæk hvor det øverste er lukket til kampe med få tilskuere (for at samle folk på nedre som stadig er overdækket) mens hjemmefansenes område er eneste 1-plan.

EDIT: https://www.mff.se/app/uploads/2019/04/190410_stadion-hero2.jpg

Svar #529
Jeg har målt fra den røde mur på stadionbygningen (ved siden af VIP-loungen på A-tribunen) og til skrænten, der går op til væddeløbsbanen, men jeg håber, du har ret i, at der er noget, jeg har overset/ikke medregnet. Jeg går ud fra, at hele bygningen til og med den røde mur bag A-tribunen er fredet.

Svar #530
Jeg har målt fra den røde mur på stadionbygningen (ved siden af VIP-loungen på A-tribunen) og til skrænten, der går op til væddeløbsbanen, men jeg håber, du har ret i, at der er noget, jeg har overset/ikke medregnet. Jeg går ud fra, at hele bygningen til og med den røde mur bag A-tribunen er fredet. 

Log ind for brugernavn‍ 
Altså banen er 68 meter bred lige nu. På hver side er der en meget bred løbebane (8 baner) https://jyllands-posten.dk/aarhus/meninger/breve/article8470965.ece/ALTERNATES/h-5_3/communale-tejs-rap
Ifølge målestok på googlemaps i satelit-udgive er de 10m brede. Dvs at bare banens nuværende 68 meter + 2x 10 meter = 88 meter i alt. Dermed skal der blot findes 17 meter fort at banen kunne vendes på nuværende stadion.
Det er der hvor folk (og jeg) har nævnt at 17 meter delt i 2 = 8,5 meter kunne tages fra de forreste rækker af tribunen hvor det var nødvendigt, og banen kunne vendes selv på nuværende stadion. Og det er uden at man har rykket C helt op til skrænten. Og skrænten kunne jo også kortes af og laves til en mur, hvis man endelig skal tage det ud i ekstremer. Desuden er stadion pt drejet/vinklet ift skrænten, og tennisbanerne bag D flyttes væk ved ombygningen som planerne er i luften nu.

Ifølge samme googlemaps-foto kan du også rykke stadion ca. 15-20 meter tættere på skrænten, og dermed hente de 17 meter. Og det er selv hvis stadion skulle have nuværende ikke-optimerede struktur.

Der kan findes mange løsninger.

Er i øvrigt spændt på hvad din måling viste fra den røde mur og til skrænten, og hvor præcis på muren/skrænten du målte fra. 

Svar #531
Det med nedgravningen var blot for at sige, at hvis man KUNNE DET, så behøvede man slet ikke lave om på resten af stadion for at få plads til tæt på 25.000.
Der kom jo et seriøst forslag sidste år, som igen legede med den tanke. Ideen skulle så ligesom være, at stadion blev bygget ind i skrænten og taget kom til at flugte med travbanens overflade.

www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://nycerespark.dk/wp-content/uploads/2019/01/aarhus_stadion_ideforslag_buus.pdf&ved=2ahUKEwjeyMHwgsvpAhWv-ioKHd-ACK4QFjAAegQIChAB&usg=AOvVaw2VMJpnthwb5DPHnGho5Fvr

Men jeg går stadig ud fra at det vil være en dårlig ide at placere selve banen under grundvandsspejlet. Vi har allerede et par gange i denne sæson set, hvor udsat banen er når der er dansk regnvinter. Det ville sikkert kræve en kunstgræsbane og det vil JN og AGF forhåbentlig sætte sig imod.

Svar #532
Haha ja. Der har flere gange været diskuteret den slags ideer. Det er sket hver gang en politiker med succes har fået diskussionen om mulighed for nyt stadion har været oppe at vende. Så er der altid nogen der foreslår det. Og det er ikke så dumt et forslag når man ikke tænker vandspejl og andet ind. Jeg glemmer aldrig min tur på Stadio delle Alpi for mange år siden. Det fungerede sgu godt :D

Nuvel: min pointe er også mest, at både skrænter, område omkring /tennisbanerne etc altsammen er i spil, og at det i min optik ikke er noget problem at få vendt banen hvis man vil det. Var ikke klar over hvor meget af de gamle røde bygninger der var fredet, men det er jeg sikker på at JN gør selv når han foreslår at vende banen så fodbold kan dele VIP med Arena til indendørs sport+koncerter+messer mm.

Svar #533
Det virker til at der er et  flertal henover midten af byrådet for at kaste 250 mio ind i projektet. 

Rød modstand mod 250 mio. kr. til Kongelunden - Aarhus

Det er ikke så overraskende at EL og SF er imod, men det er skuffende, at de stadig kun kan forholde sig til at pengene bliver brugt på et stadion. De kommunale penge kommer jo i høj grad til at skulle realisere selve Kongelund-omgivelserne.

Flere herinde har i øvrigt udtrykt bekymring for, om at det bliver et discountstadion vi får. Jeg er mere bekymret for at det bliver resten af projektet der bliver halvfærdigt, hvilket også vil være enormt ærgeligt. Men nu må de bruge de næste år på at skære projektet til. Hellere lidt mindre (uden Mindeparken) end noget som virker ufærdigt.

Svar #534
Jeg har ikke hørt tale om at vende banen efter donationerne blev offentliggjort, det var en spareøvelse der ville gøre det muligt at bevare noget af de eksisterende tribuner (selv om det i realiteterne ikke ville være ret meget). Det ville dog også give et dårligere stadion og alle der har med stadionprojektet at gøre har uden tvivl lagt den ide i graven.

Svar #535
Flere herinde har i øvrigt udtrykt bekymring for, om at det bliver et discountstadion vi får. 

Log ind for brugernavn‍ 

Wait what? Hvem? Hvor? Har ikke bidt mærke i en eneste. 

Personligt har jeg det sådan, at vores nuværende stadion kostede 240 millioner, så når 2 personer kom med 500 millioner til hele projektet, og AGF var klar med 50 millioner, og at det var FØR investorer kom til udefra, og før kommunens hjælp (som de jo selvfølgelig skal, såfremt det projekt skal være andet end bare et stadion til AGF). Jeg er ikke i tvivl om, at vi får det stadion JN/Lind talte om. Det er det der er hensigten.

Og jeg er selvfølgelig godt klar over, at de 550 millioner der allerede er lovet, så er kun de 50 direkte øremærket stadion (AGFs 50 til VIP-faciliteter), men altså Lind og Salling-Group stod jo på pressemødet og understregede at det at de havde valgt at hjælpe med 250 millioner hver var forudsat at AGF fik nyt stadion i projektet. Især Lind understregede klart at det var med henblik på at AGF skulle have et af nordens bedste stadion.

Svar #536
Jeg har ikke hørt tale om at vende banen efter donationerne blev offentliggjort, det var en spareøvelse der ville gøre det muligt at bevare noget af de eksisterende tribuner (selv om det i realiteterne ikke ville være ret meget).
Log ind for brugernavn‍ 

Det har JN nu nævnt flere steder. Kan ikke huske hvilket andet interview, men i hvert fald også i Mediano-interviewet. Og altså det er jo bare en ting der nævnes for at give en ide om hvad man kan gøre, og hvad der pt sysles med af idéer. JN vil gerne have at VIP (som AGF har lovet at give 50 millioner til) skal deles mellem fodbold+arena som jeg har skrevet. Det er ikke min idé og ej heller noget jeg hiver ud af numsen. Det kommer jo af at jeg støvsuger markedet for interview fordi jeg er AGF-nyheds-junkie :D 

Nuvel, jeg forstår da 100% at JN har den lille vision og "floater" idéen fra tid til anden.

Svar #537
Var ikke klar over hvor meget af de gamle røde bygninger der var fredet, men det er jeg sikker på at JN gør selv når han foreslår at vende banen så fodbold kan dele VIP med Arena til indendørs sport+koncerter+messer mm.
Det er han selvfølgelig, men det er jo de gamle bygninger, søjlehal og stadionhal med de gamle spær fra Københavns banegård der har fået nyt gulv, ikke Arena. Hvis man går efter deres modeller og renderinger og det de vist også har talt for, hvor stadion er trukket lidt væk fra de gamle bygninger, kan søjlehallen igen blive en port til anlægget, som den vist var oprindeligt. Så man kan sige der faktisk er mulighed for at genskabe noget Arkitektonisk der har været lidt tabt.

Svar #538
Der kom jo et seriøst forslag sidste år, som igen legede med den tanke. Ideen skulle så ligesom være, at stadion blev bygget ind i skrænten og taget kom til at flugte med travbanens overflade.
Man synes jo et eller andet sted at de er nød til mindst at matche det beløb Salling og Lind kommer med. Man kan altid diskutere prioriteringer, men hvis udgiften for kommunen ender med ikke meget mere end det for et projekt der lever op til visionerne, synes jeg det lyder meget billigt. Der er nok heller ikke tvivl om at der skal nogle fonde ind over også, men de ser vel også på at kommunen bakker det op med nogle penge. Royal Arena kostede 1,4 mia til sammenligning.

Svar #539
Flere herinde har i øvrigt udtrykt bekymring for, om at det bliver et discountstadion vi får.

Log ind for brugernavn

Wait what? Hvem? Hvor? Har ikke bidt mærke i en eneste.
Det var vel mest kommentarer, som kom ovenpå offentliggørelsen af den lange tidsplan:
Fuck en skuffende nyhed. Det er helt urimelig lang tid. Minder mest af alt om noget fra en bananrepublik, hvor en projektleder skal holde sit job så længe som muligt. Må indrømme at jeg er blevet en lille smule ligeglad med det projekt. Det er starten på en rigtig Aarhus historie. Vi ender sikkert med en hovsaløsning en gang i 2028, som ikke fungerer når der er frost.

alt andet end stadiondelen kommer til at fylde FOR meget i debatten; specielt her i starten hvor de overordnede rammer skal " skæres til ".....jeg håber virkelig at AGF og dets interessenter gør deres indflydelse gældende og vi hurtigst muligt får " stadion på plads " så der kan kappes et par år af den offentliggjorte tidsplan. Ellers synes jeg også det hele er " hat og briller ".....

Mit argument er bare, at jeg ikke er så nervøs for stadion, men mere for resten af det storslåede projekt.

Svar #540
Mit argument er bare, at jeg ikke er så nervøs for stadion, men mere for resten af det storslåede projekt.
Log ind for brugernavn‍ 
Enig. 

Svar #541
Var ikke klar over hvor meget af de gamle røde bygninger der var fredet, men det er jeg sikker på at JN gør selv når han foreslår at vende banen så fodbold kan dele VIP med Arena til indendørs sport+koncerter+messer mm.
   Det er han selvfølgelig, men det er jo de gamle bygninger, søjlehal og stadionhal med de gamle spær fra Københavns banegård der har fået nyt gulv, ikke Arena. Hvis man går efter deres modeller og renderinger og det de vist også har talt for, hvor stadion er trukket lidt væk fra de gamle bygninger, kan søjlehallen igen blive en port til anlægget, som den vist var oprindeligt. Så man kan sige der faktisk er mulighed for at genskabe noget Arkitektonisk der har været lidt tabt.

Når nu vi har de fredede bygninger, så håber jeg virkelig også at man får udtænkt en flot klassisk løsning, hvor det ikke føles som om bygningerne mest står i vejen for noget mere moderne. Men det bliver da en udfordring at lave et supermoderne stadion med en indbygning af de gamle elementer. Forhåbentlig er der nogle arkitekter, der er klar til at tage den udfordring op. 

Svar #542
Er der nogle herinde, der kender travbanen godt? For, kunne man tænke sig, at flytte lidt rundt på sponsorer og fans, således, at sponsorerne kom over hvor B er, hvor man så kunne  bygge så tæt på travbanen, at med vinduer i begge retninger, at VIP/Sponsor kunne fungerer for begge dele (så er der naturligvis hele debatten med at trav flytter (men så kunne det måske være ud til et koncertområde bagefter). Så kunne man tænke søjlehallen ind i et slags fanområde, hvor vi kunne færdes i historien (måske endda genskabe den nuværende spillertunnel som en udgang til 'vores' område af stadion).

Nå, det var bare nogle tanker helt uden afsæt i den praktiske/virkelige verden, men jeg kunne godt se noget smart i at lokalerne kunne bruges lidt oftere, og som fan ville jeg elske at få lov til at være i søjlehallen og gå igennem tunnellen ud i et AGF-område af det nye stadion.

Svar #543
Det virker til at der er et  flertal henover midten af byrådet for at kaste 250 mio ind i projektet.

Rød modstand mod 250 mio. kr. til Kongelunden - Aarhus

Det er ikke så overraskende at EL og SF er imod, men det er skuffende, at de stadig kun kan forholde sig til at pengene bliver brugt på et stadion. De kommunale penge kommer jo i høj grad til at skulle realisere selve Kongelund-omgivelserne.

Flere herinde har i øvrigt udtrykt bekymring for, om at det bliver et discountstadion vi får. Jeg er mere bekymret for at det bliver resten af projektet der bliver halvfærdigt, hvilket også vil være enormt ærgeligt. Men nu må de bruge de næste år på at skære projektet til. Hellere lidt mindre (uden Mindeparken) end noget som virker ufærdigt.
Nej det er ikke overraskende at netop de to partier er imod projektet. Deres retorik er heller ikke specielt overraskende, de kommunikerer til deres vælgere og undlader detaljerne der bør have stor indflydelse (eller også gør journalisten det for dem). Det lyder som om de andre politikere, godt kan se visionerne i hele området og er klar over det rækker 100 år frem i tiden. EL/SF kan kun se et stadion og ikke alt det andet. De nævner selv at der er 500 mio. til et stadion men er åbenbart ikke opmærksomme på, at der er visse krav før de 500 mio. bliver udløst.
Nu vil de ud og søge fonde - det er vel fordi de kr. 250 mio. fra Kommunen ikke er nok og Lind/Salling Fondene forventer kr. 500 mio. i midler udefra.

Jeg frygter ikke et discount-stadion men et stadion hvor for mange interessenter skal have opfyldt krav og det går ud over selve stadionet.

Kunne det være en mulighed at rykke væk fra søjlehallerne, ud mod cykelbanen i stedet og bruge det nuværende stadionområde til parkering/andre sportsgrene?

Svar #544
Nu vil de ud og søge fonde - det er vel fordi de kr. 250 mio. fra Kommunen ikke er nok og Lind/Salling Fondene forventer kr. 500 mio. i midler udefra.
Reelt mangler der vel 150 mio for at gøre det til en rund milliard. AGF kan vel godt byde ind med op mod 100 mio. Der er allerede godkendt at der kan laves en aktieemission til formålet. 

Svar #545
Reelt mangler der vel 150 mio for at gøre det til en rund milliard. AGF kan vel godt byde ind med op mod 100 mio. Der er allerede godkendt at der kan laves en aktieemission til formålet.
Har man ikke "kun" sagt, at der kan forventes at hente kr. 50 mio. i en emission til stadion? Er en forhåndsgodkendt ikke ofte en standard som mange aktieselskaber benytter sig af, så de er fri til at agere hvis de finder det relevant.
Eller tænker du på at bruge af likviderne i samme forbindelse?

Svar #546
Har man ikke "kun" sagt, at der kan forventes at hente kr. 50 mio. i en emission til stadion? Er en forhåndsgodkendt ikke ofte en standard som mange aktieselskaber benytter sig af, så de er fri til at agere hvis de finder det relevant.

Log ind for brugernavn‍ 

JN har sagt at AGF selv kommer med 50 millioner øremærket VIP som garanti. Er ikke klar over om det er før eller efter emission. Men AGF var i hvert fald klar på at garantere de 50. Det betyder selvfølgelig ikke at AGF kun kommer med 50 når emission/private investorer skal indover.

Svar #547
Log ind for brugernavn

Jeg har taget udgangspunkt i, at tennisbanerne ligger, hvor de gør (så jeg har målt fra der, hvor det nuværende stadion starter ved tennisbanerne). Jeg har målt 185 m. derfra, da det er den længde et stadion til 25.000 typisk har som minimum. Det passer med, hvor A-tribunen slutter. Derfra har jeg målt ca. 150 m. til skrænten, hvilket formentlig er for lidt, mens der i hvert fald ikke vil kunne være adgang til stadion derfra. Hvis stadion kan rykkes ned, hvor tennisbanerne ligger nu, vindes der nogle meter, da stadion (som du skriver) er vinklet ift. skrænten. Så vil der imidlertid muligvis være for langt fra stadion slutter og til Arenaen ift. at bygge fælles VIP. Det er jeg dog mere i tvivl om, da stadion sagtens kan blive ca. 200 m. langt.

Svar #548
Tennisbanerne er planlagt at skulle ligge foran stadion på de nuværende parkeringspladser bag A i de foreløbige bud på tegninger jeg har set. Og det er på ingen måde fordi det er bud der arbejdes efter, men viser at de på ingen måde er bange for at rykke rundt på sagerne. Så det bekymrer mig ikke. Og jeg ved ikke om du har været i Arenaen, men fra trappen ned fra B bagom, og inde i Arenaen er der jo mulighed for at bygge "ind" i arenaen. Du har jo ikke siddepladser fra du går ind i bygningen, men et stort gang-areal der kan laves om. Og der kan også bygges ovenpå det/så Arena bygges lidt om. Så jeg vil slet ikke bekymre mig om den slags, men i stedet glæde mig til at følge processen.

O[font=Helvetica, "Helvetica Neue", "Liberation Sans", Arial, sans-serif]g jeg tror også de vil bygges Arena større faktisk. Men det er en helt anden snak.[/font][/size]

Svar #549

Jo, de 50 er minimum. Men JN har flere gange luftet, at beløbet godt kunne blive større. Jeg tænker også, at jo mere AGF selv har andel i stadion, desto større egen råderet. Indtil videre har der været tale om VIP-området, fordi man ikke kunne forvente at kommunen ville betale det, men med private investeringer indover kan fordelingen vel blive anderledes?

Flere selskaber benytter sig af at få sådan en forhåndsgaranti. AaB fik en vild en hjem i efteråret, som udhuler de nuværende aktier fuldstændigt, når der udstedes nye aktier. Men det kræver jo at aktionærerne godkender det, så det er ikke en ren formalitet. Men jeg mener at AGF har ret til at udstede nye aktier til et beløb pænt over 100 mio. Det er kun blevet større med udviklingen i kursen de seneste par år. 

Simple Audio Video Embedder