Spring til hovedindholdet
Emne: Nyt stadion / Ny Ceres Park (Læst 32729 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Nyt stadion / Ny Ceres Park

Svar #451
@Holmertz
Først og fremmest tak for at vende tilbage til den rigtige tråd for emnet - eller væk fra Drømmetråden. Det har jeg ligeså, aldeles passivt, haft for mig selv at ville gøre.

Med hensyn til fjernelse af anlægsloftet, så er det i hvert fald en hamrende interessant udvikling for Århus, for byen har projekter relateret til vedligehold, tilvækst og udvikling til langt, langt over anlægsloftet, og har for eksempel gennem to artier været en hovedpine og stopklods for en ekstremt tiltrængt løsning for Marselis Boulevard.
Uden i øvrigt at starte diskussion om nødvendigheden for en tunnel eller ej, så har tunnellen været den ønskede løsning, som ikke har kunne realiseres uden dispensation fra anlægsloftet, hvilket man tidligere har søgt og i første omgange fået afslag på.

Ligeså vil det, som du er inde på, være et anseeligt forbehold mindre for realiseringen af Kongelunden - dog er jeg lidt af den opfattelse, at stadion-delen i forvejen er prioriteret højt/tidligt i dette projektet, mens jeg simpelthen ikke ved, hvor meget man kan fremskynde arbejdsgruppe, borgerinddragelse, projektering, VVM og miljøvurdering, før et egentligt design kan godkendes, udbydes som entreprise og blive til første spadestik. (eller hvilken rækkefølge det hele nu bliver)
Jeg aner ikke om alt, hvad der ligger før første spadestik, reelt kan gøres hurtigere, end de 1½-2 år(?) vi lidt i forvejen står med 🤷🏻‍♂️

Svar #452
Ærgerligt at byggeriet ikke er i gang nu, hvor fodbolden alligevel står tæt på stille et halvt år. Men timingen for en lettelse af anlægsloftet er da god.

Svar #453
Anlægsloftet er kun løftet i år (indtil videre). Det bliver svært at færdiggøre ret meget af stadion inden årsskiftet.

Svar #454
Anlægsloftet er kun løftet i år (indtil videre). Det bliver svært at færdiggøre ret meget af stadion inden årsskiftet.
 Jeg ved simpelthen ikke om definitionen på udgifter på anlægsloftet er i realtid eller blot påbegyndelse af projekter. Det sagt, så forestiller jeg mig, at det her nemt kunne være et værktøj, man vil kigge på at forlænge ind i det nye år, hvis vi, som nogle forudser, bliver ramt af en bølge 2 i efteråret.
En anden bølge bliver ikke nødvendigvis ligeså omfattende, og der vil givetvis/forhåbentligt være bedre behandlingsmuligheder og større erfaringer med at håndtere situationen, men hvis vi lige nu kigger ind i at forsøge at polstre samfundet 9 måneder frem, så tænker jeg, det vil være nærliggende at tro, en bølge i efteråret vil kunne forlænge sådan tiltag et godt stykke ind i det nye år, hvis ikke i hele '21. Samfundet slår sig lige nu, og vil godt kunne gavne af at have masser at lave i den næste tid.

Svar #455
Jo, men et problem i forhold til stadion er jo også alle de andre anlægsarbejder der pt. ligger på venteliste. Så alt andet lige vil det da fremme stadionprojektet, hvis en hel masse andet kan fremskyndes under den midlertidige lov. Desuden er det jo let at forlænge sådan en vedtagelse, når først den en gang er indført.

I sidste ende handler det selvfølgelig også om at de kommunale budgetter ikke kører helt af sporet. Der tænker jeg trods alt, at stadion er en lidt anden størrelse, fordi det i stort bliver finansieret af private midler. 

Svar #456
Jeg ved simpelthen ikke om definitionen på udgifter på anlægsloftet er i realtid eller blot påbegyndelse af projekter.

Kort sagt så betyder det, at arbejde udført i 2020 kan gennemføres (og skal betales i 2020).

Svar #457
Jeg ved simpelthen ikke om definitionen på udgifter på anlægsloftet er i realtid eller blot påbegyndelse af projekter.

Kort sagt så betyder det, at arbejde udført i 2020 kan gennemføres (og skal betales i 2020).

Er det så ikke med at ringe til kineserne i en helvedes fart? De kan utvivlsomt opføre sådan et lille amatørstadion, inden næste sæson blæses i gang. Og passende lige anlægge en metro på vejen, når de alligevel har gang i gravkoen.

Svar #458
Lidt opdatering fra JN vedrørende stadion: Stadion-status: Nyt om støttebeviser - AGF Fodbold

Det er altid opløftende at høre hvor store ambitionerne er. Det er fantastisk at forskellige segmenter af brugerne kan inddrages og at det er seriøst i den forstand at der er faktisk er mulighed for at imødekomme nogle af ønskerne fordi det ikke kun handler om at lave den økonomisk billigste løsning.

JN siger også først at man med donationerne ikke længere behøver at tænke på løsninger som at grave banen ned eller vende den, men på beskrivelsen af hvordan man kan spille videre under ombygning lydet det nu lidt som om han forventer den skal vendes. Det er dog lidt en detalje, det skal bare løses arkitektonisk ift stadionaksen osv. Det er også en pointe at vi mister wow-effekten ved at åbne et helt nyt stadion på een gang, men det er til at leve med ift at spille i fx Horsens en hel sæson.

Svar #459
Det er egentlig ret ærgerligt, at vi ikke kom igang med stadion-projektet et år eller to tidligere. Det ville jo have være perfekt, hvis det var nu stadion skulle ligge brak. Men lidt "held" varer de tilskuerløse tider nogle år endnu...

Svar #460
Nogen der ved om der sker noget i hele stadion processen pt? Eller er alt skudt til hjørne? Inkl de økonomiske tilsagn?

Svar #461
Nogen der ved om der sker noget i hele stadion processen pt? Eller er alt skudt til hjørne? Inkl de økonomiske tilsagn?

Søren Højlund Carlsen har interviewet sin direktør omkring status på stadion her:

AGF Podcast | Free Listening on SoundCloud

Jacob Nielsen siger at det var planen der skulle være nogle borgerarrangementer, som man har været nød til at udsætte, men at der så er blevet arbejdet med andre ting.

Svar #462
Imens vi venter på nyt i udviklingen af planerne omkring et nyt stadion og på at vi kan komme til at se fodbold igen live, kom jeg til at tænke på et citat fra David Nielsen, hvor han i et podcast på JP sagde: "Jeg vil rigtig gerne have AGF til at være tophold i Europa".  Det varmer selvfølgelig i første omgang, at vi har en træner, som er ambitiøs på klubbens vegne. I anden omgang spørger man sig selv, om den udmelding ikke er lige lovlig frisk. Aarhus er en forholdsvis lille by i Europa, men faktisk er Aarhus ikke meget mindre end byer som Utrecht, Bochum, Florence, Bologne og Bratislave og Aarhus er større end byer som, Bilbao, Mönchengladbach, Leicester, Malmø, Alkmaar, Groningen, Newcastle, Nice, Bielefeld, Wolverhampton, Bari, Karlsruhe og Mannheim.

Der findes meget mindre byer i Europa, som klarer sig ganske fint og også har pænt store stadioner i forhold til byernes størrelse:

Hoffenheim med 3-4.000 indbyggere og et stadion med 30.000 siddepladser.
Villarreal med 50.000 indbyggere, som spiller EL næsten hvert år og har et stadion med kapacitet på 25.000.
Monaco med 35.000 indbyggere og et stadion med kapacitet på 18.000.
Brügge med 117.000 indbyggere og et stadion med kapacitet på 29.000

Det er 4 af de mest kendte klubber, som overpræsterer i forhold til indbyggertal. Der er lavet et par videoer på youtube med små byer, som har gode fodboldklubber:

Når det er nævnt, så er der også rigtig mange store byer, som ikke kan mønstre et fodboldhold, der klarer sig særlig godt for tiden: Berlin, Hamborg, Leeds, Køln, Frankfurt, Zaragoza, Düsseldorf, Essen og Haag.

Jeg tror, at der er et uudnyttet potentiale for fodbold i og omkring Aarhus. FCK og Brøndby er klubber i Danmark, som i kraft af en årrække med gode resultater har en fanskare fra hele landet. AGF kunne også erobre flere tilhængere i hele landet, hvis klubben bare kunne levere 3-4 år på højt niveau og gerne med resultater, som giver genlyd i Europa, som FCK og Brøndby har formået på forskellige tidspunkter. Det er jo afgørende for, hvor stort et stadion, vi skal bygge. Når det er sagt, så er der forskel på, om Aarhus ligger i Danmark eller i et land med større ligaer, som Tyskland, England eller Spanien. FCK har oplevet tilbagegang i tilskuertal siden Don Ø forlod foretagenet. Brøndby er bedre til at holde på fans i modgang. Spørgsmålet er hvor gode AGF er til at lokke folk på stadion, hvis klubben leverer gode resultater i 3-4 år i træk.

Svar #463
Køreplanen er klar, nyt stadion forventes færdigt 2026

Tidsplan
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #464
Køreplanen er klar, nyt stadion forventes færdigt 2026

Tidsplan
Fint - og historisk - at der endelig kommer en deadline på et nyt stadion. Men vildt nok at der skal gå 3½ år af projektet før det første spadestik kan tages. Vi mangler så stadig et svar på, om der så slet ikke, eller i nogen grad, kan spilles kampe på stadion fra sommeren 2023 frem til udgangen af 2026.

Svar #465
Det er urimelig lang planlægningsforløb! Når kineserne kunne bygge et sygehus på 10 dage....nå, måske lidt useriøst, men det er sgu for lang tid. Det er en ommer!

Svar #466
Det er urimelig lang planlægningsforløb! Når kineserne kunne bygge et sygehus på 10 dage....nå, måske lidt useriøst, men det er sgu for lang tid. Det er en ommer!
Udover at det så vel nok netop er et u-rimeligt langt forløb, så er jeg enig. 

Men kommer det ikke også an på hvilket stadion vi ender med at ville bygge? Eller er alt sat i sten ift hvornår første spadestik kan tages?

Svar #467
Mellem 5 og 6 år - you're kidding me??! 🤯
Brugerinvolvering, helhedsplan, udbud og eksekvering kunne gøres på 3, hvis man (som JN) ville det. Jeg mangler ord.

Er der nogen der ved, om alle DBUs ønsker for 2025 allerede er skubbet til '26, eller har indsigt eller fantasi til at byde på, hvad den her syltning skyldes?

Svar #468
Fuck en skuffende nyhed. Det er helt urimelig lang tid. Minder mest af alt om noget fra en bananrepublik, hvor en projektleder skal holde sit job så længe som muligt. Må indrømme at jeg er blevet en lille smule ligeglad med det projekt. Det er starten på en rigtig Aarhus historie. Vi ender sikkert med en hovsaløsning en gang i 2028, som ikke fungerer når der er frost. Hold kæft det er en ommer.

Edit: kan se i et svar på deres Facebook at de håber at kunne indvi stadion i sommeren 2025.

Svar #469
Vi ender sikkert med en hovsaløsning

Jeg har trods alt svært ved at udlede af tidsplanen, at det skulle blive en hovsaløsning. Det havde nok nærmere været tilfældet, hvis de havde meldt ud, at stadion stod klart i 2022.

Men man kan jo godt se af tidsplanen, at der er lagt god luft ind mellem de enkelte trin, hvor man bare tænker, skal alt andet virkelig stå på pause mellem hver del af processen. Sådan er det nok heller ikke helt i praksis, men den indledende del med høringer er bare meget tung, ligesom hele udbudsprocessen kommer til at være.

Svar #470
Det jeg mener med en hovsløsning er, at man har alt for god tid til at tænke alle mulige forskellige ting ind og tage hensyn til alle mulige forslag, som dybest set ikke giver mening, og så ender vi med et stadion, som har bevæget sig for langt væk fra den oprindelige idé, om et stadion med fokus på fodbold og fodboldoplevelsen. Jeg kan bare godt frygte at det kommer til at gå op i frygtelig masse kværuleren og ender i hat og briller.

Svar #471
Det jeg mener med en hovsløsning er, at man har alt for god tid til at tænke alle mulige forskellige ting ind og tage hensyn til alle mulige forslag, som dybest set ikke giver mening, og så ender vi med et stadion, som har bevæget sig for langt væk fra den oprindelige idé, om et stadion med fokus på fodbold og fodboldoplevelsen. Jeg kan bare godt frygte at det kommer til at gå op i frygtelig masse kværuleren og ender i hat og briller.
Jeg kan sagtens følge tankegangen, men omvendt handler det her om mere end bare stadion. Der skal være en færdig plan for hele området - og ja der er sikkert masser af hensyn og alternative forslag. Men jeg tænker egentlig at meget fokus fra borgere i nærområdet kommer til at blive på alt andet end selve stadion. Stadion er jo bare stadion for dem, groft sagt. Men hvad indebærer "Kongelunden" i sin helhed? Det vil nok blive heftigt diskuteret.

Svar #472
Jeg kan sagtens følge tankegangen, men omvendt handler det her om mere end bare stadion. Der skal være en færdig plan for hele området - og ja der er sikkert masser af hensyn og alternative forslag. Men jeg tænker egentlig at meget fokus fra borgere i nærområdet kommer til at blive på alt andet end selve stadion. Stadion er jo bare stadion for dem, groft sagt. Men hvad indebærer "Kongelunden" i sin helhed? Det vil nok blive heftigt diskuteret.

Dét er lige præcis problemstillingen, det du skriver her!! Nemlig at alt andet end stadiondelen kommer til at fylde FOR meget i debatten; specielt her i starten hvor de overordnede rammer skal " skæres til ".....jeg håber virkelig at AGF og dets interessenter gør deres indflydelse gældende og vi hurtigst muligt får " stadion på plads " så der kan kappes et par år af den offentliggjorte tidsplan. Ellers synes jeg også det hele er " hat og briller ".....

Svar #473
Dét er lige præcis problemstillingen, det du skriver her!! Nemlig at alt andet end stadiondelen kommer til at fylde FOR meget i debatten; specielt her i starten hvor de overordnede rammer skal " skæres til ".....jeg håber virkelig at AGF og dets interessenter gør deres indflydelse gældende og vi hurtigst muligt får " stadion på plads " så der kan kappes et par år af den offentliggjorte tidsplan. Ellers synes jeg også det hele er " hat og briller ".....
Jeg synes også tidligere at have set, at selve stadionbyggeriet kunne placeres (og afsluttes) i første del af selve anlægsarbejdet. I forhold til den offentliggjorte tidsplan, så er det skuffende at anlægsarbejdet først kan starte om tre år. Jeg have håbet og troet på at der kunne graves i 2022, men tiden går og der sker ikke så meget konkret. At der så yderligere skal gå 2½ år fra anlægsstart til færdiggørelse af stadion er også skuffende. Der mangler en detaljeret plan. Måske er en del af grunden til langsommeligheden, at vi også gerne vil spille kampe på stedet, mens arbejdet står på, men hvem ved?

I interviewet med JN for en måned siden, Særpodcast fra AGF: Status på Kongelunden by AGF Podcast | Free Listening on..., erkendte han at alle tidsplaner er sat ud af drift lige pt.  Så når der nu pludselig kommer en tidsplan midt i denne tid, kan man måske også forestille sig at den bevidst er lavet meget forsigtig.

Svar #474
Jeg synes også tidligere at have set, at selve stadionbyggeriet kunne placeres (og afsluttes) i første del af selve anlægsarbejdet. I forhold til den offentliggjorte tidsplan, så er det skuffende at anlægsarbejdet først kan starte om tre år. Jeg have håbet og troet på at der kunne graves i 2022, men tiden går og der sker ikke så meget konkret. At der så yderligere skal gå 2½ år fra anlægsstart til færdiggørelse af stadion er også skuffende. Der mangler en detaljeret plan. Måske er en del af grunden til langsommeligheden, at vi også gerne vil spille kampe på stedet, mens arbejdet står på, men hvem ved?

I interviewet med JN for en måned siden, Særpodcast fra AGF: Status på Kongelunden by AGF Podcast | Free Listening on..., erkendte han at alle tidsplaner er sat ud af drift lige pt.  Så når der nu pludselig kommer en tidsplan midt i denne tid, kan man måske også forestille sig at den bevidst er lavet meget forsigtig.

Enig. Mon ikke der er lagt godt med luft ind i planen. Det vil i givet fald give plads til positivt mediespin om at overholde vedtagne tidsplaner, frem for det modsatte.

Den store bagkant er kvinde-EM i 2025/26.

Svar #475
Jeg synes også tidligere at have set, at selve stadionbyggeriet kunne placeres (og afsluttes) i første del af selve anlægsarbejdet. I forhold til den offentliggjorte tidsplan, så er det skuffende at anlægsarbejdet først kan starte om tre år. Jeg have håbet og troet på at der kunne graves i 2022, men tiden går og der sker ikke så meget konkret. At der så yderligere skal gå 2½ år fra anlægsstart til færdiggørelse af stadion er også skuffende. Der mangler en detaljeret plan. Måske er en del af grunden til langsommeligheden, at vi også gerne vil spille kampe på stedet, mens arbejdet står på, men hvem ved?

I interviewet med JN for en måned siden, Særpodcast fra AGF: Status på Kongelunden by AGF Podcast | Free Listening on..., erkendte han at alle tidsplaner er sat ud af drift lige pt.  Så når der nu pludselig kommer en tidsplan midt i denne tid, kan man måske også forestille sig at den bevidst er lavet meget forsigtig.

Enig. Mon ikke der er lagt godt med luft ind i planen. Det vil i givet fald give plads til positivt mediespin om at overholde vedtagne tidsplaner, frem for det modsatte.

Den store bagkant er kvinde-EM i 2025/26.
Dét håber jeg så IKKE, det er.....vi skulle gerne kunne foretage Århus Walk i sommeren - 24 ud til indvielsen af det nye stadion! Alt andet er sgu uambitiøst.

Svar #476
Ok knips, så hedder nyt stadion 2025.....

Tidsplan

De har ændret det (måske efter kritiken) 
Jeg vil snart gerne se JNs kommentarer på det.

Svar #477

Tidsplan

Det kan være en simpel fejl, men min tanke var at de havde lagt det lidt ekstra langt frem i tiden fordi de tænkte der ville komme en masse kritik hvis de blev forsinket og nu har de måske ændret til noget lidt tættere på det de faktisk sigter efter fordi de har set at den anden taktik ikke er et værn mod kritik...

Svar #478
Det kan være en simpel fejl, men min tanke var at de havde lagt det lidt ekstra langt frem i tiden fordi de tænkte der ville komme en masse kritik hvis de blev forsinket og nu har de måske ændret til noget lidt tættere på det de faktisk sigter efter fordi de har set at den anden taktik ikke er et værn mod kritik...
Tænker meget specifikt det handler om, at DBU har givet AGF til juni for at tilkendegive om Aarhus regner med at have et stadion med 25.000 tilskuere i 2025, hvor man gerne vil have Kvinde-EM til Danmark. 

Og da JN har snakket i retning af, at man rigtig gerne vil have et stadion der kan være med til at håndtere landskampe, slutrunder for kvinder & mændendes U21, så tror jeg også det ender sådan. 

Et stadion der er færdigt i 2026 ville betyde at Aarhus ikke kan blive en del af det EM. Så jeg kan sagtens forestille mig JN presse på for at sige: Det SKAL vi kunne nå, og garantere det, og så arbejde på at presse nogle ting igennem undervejs. 

Det kan ende med, at åbningskampen på det nye stadion bliver det danske kvindelandshold i en slutrunde på hjemmebane. Det kan man så mene om hvad man vil :D Jeg ville synes det er fedt nok. Og hvem siger at et stadion ikke kan stå klar april 2025, og være klar til top 6-medaljespillet i den sæson :D

Svar #479

Tidsplan

Gad vide, om ikke JN netop har været ved at kommentere på det internt. Så vidt jeg kan se, er tidsplanen rykket et halvt år frem og det indebærer dermed at stadionbyggeriet kommer til at vare i to sæsoner, 23/24 og 24/25, hvis vi antager at planen holder. Udover stadion skal der vel også være lavet en løsning omkring parkering i området, før vi kan invitere til en slutrunde. Der har været nævnt mange modeller. Bl.a. parkeringskælder med tennisanlæg ovenpå. Så det hele hænger jo lidt sammen.

Mærkeligt at tænke på, at når det hele står klar, så er langt de fleste af dagens hovedaktører, spillere, trænere og sandsynligvis også sportschef og direktør, erstattet af andre. Men man kan da håbe at JN er ivrigt efter at blive og opleve stadion blive til virkelighed under hans ledelse.

Svar #480

Tidsplan

Gad vide, om ikke JN netop har været ved at kommentere på det internt. Så vidt jeg kan se, er tidsplanen rykket et halvt år frem og det indebærer dermed at stadionbyggeriet kommer til at vare i to sæsoner, 23/24 og 24/25, hvis vi antager at planen holder. Udover stadion skal der vel også være lavet en løsning omkring parkering i området, før vi kan invitere til en slutrunde. Der har været nævnt mange modeller. Bl.a. parkeringskælder med tennisanlæg ovenpå. Så det hele hænger jo lidt sammen.

Mærkeligt at tænke på, at når det hele står klar, så er langt de fleste af dagens hovedaktører, spillere, trænere og sandsynligvis også sportschef og direktør, erstattet af andre. Men man kan da håbe at JN er ivrigt efter at blive og opleve stadion blive til virkelighed under hans ledelse.

Det er svært at spå om fremtiden, men jeg tror ikke JN kan få et bedre job i fodbold i Danmark. Jeg kan kun se FCK og FCM som værende mere interessante. BIF er sgu for stort et usikkerhedsmoment. Og med al respekt for JN så tror jeg FCK har større ambitioner på den post og FCM/Steinlein ligner et livsprojekt. Jeg håber også JN har lyst til at blive, for han er hjørnestenen i den genopbygning vi har set siden han kom til.

Svar #481

Tidsplan

Det er svært at spå om fremtiden, men jeg tror ikke JN kan få et bedre job i fodbold i Danmark. Jeg kan kun se FCK og FCM som værende mere interessante. BIF er sgu for stort et usikkerhedsmoment. Og med al respekt for JN så tror jeg FCK har større ambitioner på den post og FCM/Steinlein ligner et livsprojekt. Jeg håber også JN har lyst til at blive, for han er hjørnestenen i den genopbygning vi har set siden han kom til.
Jeg tror ikke FCM er mere interessant. På fodboldbanen jo, men ikke udenfor banen. Og FCK er jo en stor koncern med mange ben. Der kan jeg dårligt se JN, med hans meget hands on tilgang, passe særligt godt ind. Så det tror jeg ikke er specielt interessant for ham - og vice versa.

Svar #482

Jeg kan ikke se JN skifte. Helt ærligt og nøgternt. I 2025 er AGF i bedste og mest optimistiske fald en fast del af top 6 og outsider til medaljer. Men jeg tror simpelthen ikke at JN stiller sig tilfreds med dét. Jeg tror han vil sidde i direktørstolen for et mesterhold. Dét tror jeg realistisk set ikke sker før 2025. Bevares, vi kan ramme en drømmesæson, hvor FCM/K begge underpræsterer og vi overpræsterer betragtetligt. Dét scenarie er ikke længere så usandsynligt som for 2-3 år siden.
Men udover det, så tror jeg på medaljer en eller to gange fra nu og til 2025. Derudover tror jeg vi er i top 6 alle sæsoner plus/minus en enkelt.
Mesterskabet tror jeg først på i sidste halvdel af det her årti... det er altså et langt sejt træk. Og jeg er fuldt overbevist om, at JN først for alvor betragter sin mission som fuldført, når der kommer guld til Århus.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #483
Men udover det, så tror jeg på medaljer en eller to gange fra nu og til 2025. Derudover tror jeg vi er i top 6 alle sæsoner plus/minus en enkelt.
Nu er du sikker på, at du ikke lader dig forblænde af en enkelt god (halv)sæson? Lad os nu se os opnå målet om top-6 et par gange. Det har vist sig svært nok. Men vi er da i en god trend, så i princippet skal den "bare" bevares.

Svar #484
Tænker meget specifikt det handler om, at DBU har givet AGF til juni for at tilkendegive om Aarhus regner med at have et stadion med 25.000 tilskuere i 2025, hvor man gerne vil have Kvinde-EM til Danmark.
Det tror jeg også snarere er den reelle deadline. Jeg ved ikke om DBU kunne have ringet og spurgt til den dato der blev meldt ud, men det er da ikke utænkeligt. De kan godt have set det og Kvinde-EM er en stor ting for dem og det nye stadion en hjørnesten i planen. Det er også sådan noget som det der retfærdiggør at man får stadion færdig først. Det vil være det der genererer flest direkte indtægter til byen.

Det kan ende med, at åbningskampen på det nye stadion bliver det danske kvindelandshold i en slutrunde på hjemmebane. Det kan man så mene om hvad man vil  :D  Jeg ville synes det er fedt nok. Og hvem siger at et stadion ikke kan stå klar april 2025, og være klar til top 6-medaljespillet i den sæson  :D
Det kunne jeg godt leve med og så skal der planlægges efter kvindelandskamp. Hvis stadion er stort nok til en finale kunne det også være fedt hvis det blev lagt ud som gulerod, men det vil jo nok blive i Parken. Åbningskamp/semi-finale/bronzekamp vil dog være oplagt.

Et nyt stadion vil vel som udgangspunkt stå klar til en sæsonpremiere så man får pausen til at lave det færdigt (vinterpausen kan også bruges, men vejret er bedre om sommeren både til at afslutte byggeri og til at afholde premierekamp i.) Det er dog en kort pause hvis det skal stå klar til en slutrunde, og så kan det måske lige så godt være færdigt lidt før også. Det store spørgsmål er nok også om det hele skal bygges fra bunden på én gang. Det mest sandsynlige er nok at det bliver gjort i faser og anvendt undervejs. Så kan første kamp hvor det er helt klar måske blive til Kvinde-EM, men det har været tæt på de sidste Superligakampe.

Svar #485
Jeg kan ikke se JN skifte. Helt ærligt og nøgternt. I 2025 er AGF i bedste og mest optimistiske fald en fast del af top 6 og outsider til medaljer. Men jeg tror simpelthen ikke at JN stiller sig tilfreds med dét. Jeg tror han vil sidde i direktørstolen for et mesterhold. Dét tror jeg realistisk set ikke sker før 2025. Bevares, vi kan ramme en drømmesæson, hvor FCM/K begge underpræsterer og vi overpræsterer betragtetligt. Dét scenarie er ikke længere så usandsynligt som for 2-3 år siden.
Jeg tror også JN's ambitioner er at være med helt fremme i toppen. Det kunne være en genvej til det at skifte til FCK eller FCM, men dels virker det ikke særlig sandsynligt, dels tror jeg også han værdsætter at bygge det op. Det ligger lidt i forlængelse af en hands-on tilgang (som vist ikke er det så meget som tidligere.) Hans problem i Randers var begrænsning i klubben, der kun med en meget stor investering udefra vil kunne blive et permanent tophold. Tilskuernæssigt ville det stadig være lidt middelmådigt. AGF har størrelsen til det og det er, hvis det endelig skal være, også mere sandsynligt vi henter et større beløb udefra. Jeg tror også JN er indstillet på at det tager lidt tid før vi bliver et tophold, alt andet ville være naivt, men han har jo kunnet se potentialet og at det kan forløses indenfor en rimelig tidshorisont. Hvis det nye stadion bliver det boost vi håber kan det godt være vi om ti år er mere eller mindre fast med i medaljekampen og kan have en sæson helt fremme i mesterskabskampen. Hvor vi ligger til den tid afhænger dog også af hvad andre klubber gør. Det er værd at huske at vi de sidste par sæsoner trods stor fremgang nok stadig er rykket længere væk fra FCK og FCM økonomisk.

Svar #486
Nu er du sikker på, at du ikke lader dig forblænde af en enkelt god (halv)sæson? Lad os nu se os opnå målet om top-6 et par gange. Det har vist sig svært nok. Men vi er da i en god trend, så i princippet skal den "bare" bevares.
Nej, det er jeg ærligt talt ikke sikker på, at jeg ikke er. Forblændet altså.
Og så alligevel: For det er jo ikke bare en god halvsæson - det har været kontinuerlige skridt i den rigtige retning, med alle de tilbageslag man må forvente i så svær en proces. Det har været små fremskridt i spillet, i truppens bredde, i truppens kvalitet og harmoni. Det har været den første forlængelse med en cheftræner siden Peter Sørensen, uden tegn på at det ender på samme måde, vel at mærke ;-)
Det har været en stadig bedre økonomi hvert halve år.
Og nu er planerne om et nyt stadion så konkrete, at vi tillader os at være skuffede over, at vi skal vente 5-6 år...
Så nej, jeg er ikke sikker på, at jeg ikke lader mig forblænde af en god halvsæson. Men jeg tror ikke, det er det, jeg er. :-)
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #487
Er der nogen der har hørt hvor længe Ceres Park skal ligge brak og vi skal spille på travbanen/Tangkrogen/Viby Mark?
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Svar #488
Er der nogen der har hørt hvor længe Ceres Park skal ligge brak og vi skal spille på travbanen/Tangkrogen/Viby Mark?

Det er man meget langt fra at kunne give et kvalificeret bud på, men ved jo ikke engang hvordan stadions skal se ud endnu, om det skal ligge som det ligger, eller om det skal graves helt eller delvist ned. Så det skal lige designes før man kan se om græsset kan blive liggende og man kan bygge rundt omkring den eksisterende bane, eller der bliver lavet så meget om at det blive nødvendigt at flytte nogle kampe.

Men jeg har hørt Jakob Nielsen udtale at man vil strække sig langt for at undgå at flytte kampe i byggeperioden.

Svar #489

Det er man meget langt fra at kunne give et kvalificeret bud på, men ved jo ikke engang hvordan stadions skal se ud endnu, om det skal ligge som det ligger, eller om det skal graves helt eller delvist ned. Så det skal lige designes før man kan se om græsset kan blive liggende og man kan bygge rundt omkring den eksisterende bane, eller der bliver lavet så meget om at det blive nødvendigt at flytte nogle kampe.

Men jeg har hørt Jakob Nielsen udtale at man vil strække sig langt for at undgå at flytte kampe i byggeperioden.
 Jeg hørte ham sige, at man måske kunne vende banen efter en sæson, og bygge uden om banen under hele forløbet, hvordan det ellers kommer til at blive. Den skal vendes nærmest uanset hvad, da en af de ting man er nogenlunde enige om er, at VIP skal deles mellem Arena+det nye stadion. Så når man vender banen 90 grader, så kan den ene langside ligge op af VIP der kan være VIP for Arena på den anden side af samme bygning. Så altså VIP der hvor vi har fan-området med olie-tønder/telt/bordebænke efter B1-B"´2-opgangen. Så altså hvis man kan vende banen i en sommerferie, hvilket vi jo har set at man sagtens kan med sådan en hybridbane, så er det jo egentlig bare et spørgsmål om, hvorvidt der er langt nok fra C6 til A-tribunen allerede, og man blot kan "dreje banen", eller om der skal nedbrydes dele af C og A førend man kan dreje den. Uanset hvad tror jeg godt man kan nå de fra sidste kamp i en sæson til første kamp i en ny sæson. 

JN fortalte at man IKKE regnede med at der ville stå et nyt stadion klar en dag sådan pludseligt, men at man ville lave hele projektet i etaper. Og derfor er første projekt jo at få vendt banen, og så kan man i princippet bruge året efter til første etape. 

Det betyder at vi på intet tidspunkt skal flytte fra nuværende lokation.
Det betyder at vi på alle tidspunkter af projektet har nedsat kapacitet.
Det betyder at vi teknisk set kan blive sendt rundt på forskellige afsnit af det nuværende stadion mens de river gamle afsnit ned i etaper, og vi spiller på et åbent halvt nedrevet stadion. Forbered jer på den slags.
Det betyder at vi MÅSKE kan komme til at komme til at spille på en bane med delvist færdigt nyt stadion der bygges op, og måske endda kan huse fans før stadion er komplet. Det er faktisk 100% det jeg regner med. Så forestil jer at det nuværende stadion var bygget således at C og B-tribunen var åben, mens A og D var under konstruktion. Selvfølgelig kunne det lade sig gøre. Det er endda sikkert nemmere når det nye stadion skal være rundt om banen, og ikke være et rundt stadion. 

Nuvel: vi får se hvordan det bliver. Men forvent at vi hurtigt får vendt banen, og så skal stå på de gamle tribuner/mobiltribuner mens det nye bygges op samtidig med, og at vi skal roteres/sendes mange forskellige steder hen undervejs. Derfor bliver der heller ikke en officiel åbningsdag hvor ALT ER NYT, men noget man kan have stået på allerede i et år forud, flere steder :D

Svar #490
@Stig AKA Frank Heskjær‍  Jeg har forstået det på samme vis.
Jeg har tidligere leget med Google Maps' måleværktøj, som foreslår, at der er lige præcis nøjagtigt 100m fra tribunekant til tribunekant mellem A og C, og det er mindst 10 meter for lidt til at kunne huse en 105 meter lang bane, som den skal være, foruden plads til mål i hver ende.

Men! Lad os nu lege med tanken om, at man over en sommer godt kan bryde række 1-8 op på C - have en høj kant op til række 9/nye midlertidige række 1, som man har det i Horsens og flere steder i Bundesligaen - og anlægge sin nye 90 grader drejede hybridbane - måske ikke helt centreret fra den akse vi har i dag, men let forskubbet ned mod B/Arena, som skal blive ny A-tribune med VIP.
Så har vi det nye centrum af Ny Ceres Park, og kan bygge samtlige fire nye tribuner rundt om i etaper.
Det vil konkret betyde, at kurverne B og D vil kunne rives ned og blive til nye langsidetribuner, mens vi allerede fra dag ét(!) vil have et fodboldstadion med bane-nære tribuner i A og C bag hvert sit mål.
Jeg vil godt kunne leve med dén plan for brug under genbygning 👍🏻🙋🏻‍♂️

Svar #491
@mondrup‍ 

Ja det er også sådan jeg regner med. Og altså jeg er ikke i tvivl om, at række 1-8 eller 1-3 er de letteste at lave om, da de jo intet støtter ift øvre konstruktion. 

Så man kunne måske forestille sig at dele af A eller C nærmest forbliver hele vej, undtagen til allersidst. Giver mest mening med at rive A ned 2. sidst, og lave C om til sidst, så man faktisk kan have ca. 3.500-5.000 på C måske nærmest under hele forløbet, og så have A med indtil nye B eller D er klar? Således ville man have 2 tribuner af gangen som minimum. 

Altså en rækkefølge der hedder: 

Banen vendes, og C+A forbliver med tilskuere, mens B+D lukkes + rives ned.
C + A finjusteres lidt ift at skulle forblive en hel sæson. 
B konstrueres inkl. fælles VIP. 

B åbner sideløbende med at A dermed lukkes, og D er i gang med opbygning. 

D åbner og C lukker, og D+B er nu nogenlunde færdige på hver sin langside. A+C lukket.

A laves færdigt mens C gøres klar til konstruktion, her skal AGFs hjemmefans have placering (ift sol mm som jeg forstår det)

A, B og D er nu klar, og både VIP, Sponsor, udefans og AGF-fanklub har område klar (udefans er på D for nu)

C bygges færdigt, og resten af stadion justeres til at kunne stå klar sommer 2025. 

På intet tidspunkt har vi manglet et stadion, og VIP er færdigt som det første = godt for forretningen og er også muligvis den sværeste bygning da den skal konstrueres som samlingspunkt mellem Arena-Stadion. Og I de første mange etaper kan vi blive på C, mens vi skal et smut på B, og først rykker derfra når A står klar. Tror vi for siden ned mod stadion alle nemlig ift solside mm.

Og D vil være neutral-sol-tribune hvilket ikke er vildt optimalt, men sådan tror jeg det ender pga. VIP-planerne ift Arenaen. Om udebane så bliver på C bag det andet mål, eller i hjørnet på D ved jeg ikke. Måske bedst i hjørnet på C op mod D, så hele D kan være familie-tribune (med de udfordringer det medfører, men fungerer mange steder. Det ville give de bedste familie-muligheder, AGFs fans en hel endetribune, og udefans der deler en endetribune med neutrale på den anden side.

Svar #492
Planen med at vende banen blev bragt i spil af arkitektfirmaet Friis og Moltke dengang hvor der ingen penge var til et nyt stadion, og man arbejdede på at bevare nogle af de eksisterende tribuner i et nyt discount stadion.

Nu er der penge til, og ambitioner om at lave et komplet nyt stadion, så er det bestemt ikke sikkert at det giver mening overhovedet at vende banen. Så det er alt sammen spekulation indtil der ligger et vedtaget designforslag til udformingen.

Svar #493
Hælder dog til det er mest sandsynligt banen vendes qua de muligheder for synergi mellem Arena og Stadion, specielt med fokus på sponsorfaciliteter...

Svar #494
Hælder dog til det er mest sandsynligt banen vendes qua de muligheder for synergi mellem Arena og Stadion, specielt med fokus på sponsorfaciliteter...

Det vil til gengæld ikke fungere i forhold til den fredede søjlehal, som så fører ind bag et af målene, så jeg tror mere på at man vil fastholde banens nuværende orientering og så måske lave fælles sponsor faciliteter bag det ene mål, hvis det er vigtigt at placere den imellem Arena og Stadion. Man kunne dog også forestille sig fælles sponsor faciliter med travbanen, nu hvor Kongelunden projektet bringer stort set alting i spil. Eller måske endda en placering hvor alle tre kan bruge dem, så det er tæt på umuligt lige nu at regne ud hvor mange kampe der kan afvikles under ombygningen.

Svar #495
Eller måske endda en placering hvor alle tre kan bruge dem, så det er tæt på umuligt lige nu at regne ud hvor mange kampe der kan afvikles under ombygningen.

Hmmm....posen bliver uden tvivl rystet godt og grundigt. Spændende hvor vi lander....

Svar #496
Jeg synes JN har været meget forsigtig med at sige det bliver på den ene eller den anden måde, men man kan da konstatere at stadion ikke er vendt på den seneste visualisering. Han vil gerne undgå at skulle spille kampe andre steder, men man kan vel også bygge det i etaper uden at vende banen.

Det med at dele nogle faciliteter med Arena tror jeg også udsprang lidt af en måde at spare penge eller gøre det mere spiseligt for politikerne, men det ser stadig ud som om de tænker at skubbe stadion lidt væk fra de fredede bygninger og over mod Arena. Man kan måske godt dele noget i den ene ende selvom der skal være lokaler med udsigt til kampen på langsiden. Det er under alle omstændigheder ikke meget mere end visualiseringer af en genernel ide, så udviklerne og arkitekterne får nok mulighed for at overveje lidt frem og tilbage ift de krav og ønsker det er.

Svar #497
Jeg synes JN har været meget forsigtig med at sige det bliver på den ene eller den anden måde, men man kan da konstatere at stadion ikke er vendt på den seneste visualisering. Han vil gerne undgå at skulle spille kampe andre steder, men man kan vel også bygge det i etaper uden at vende banen.
Har JN noget at skulle have sagt?
Da donationen fra Lind og Salling kom på banen, blev JN kørt ud på et sidespor. Nu skal han have arbejdet sig derind, hvor Agf kan komme med deres mening og få opfyldt flest mulige ønsker. Eller har jeg misset noget og han er kommet tilbage i førersædet?
Styregruppen (politisk) er her Organisering

Vi skal hele tiden huske, at Kongelunden er meget andet end stadion selvom det er langt det vigtigste for os:-)

Svar #498

Næ det har han formelt set ikke AGF er jo i princippet kun lejer, og i sidste ende er det ejeren af stadion der træffer alle beslutninger omkring projektet.

Det ville dog være absurd hvis den eneste sandsynlige lejer af stadion, overhovedet ikke blev hørt.

Men han er nok i gang med at ændre strategi fra den frembrusende til den mere ydmyge. Det var rigtigt at presse på i starten men ville være helt forkert at gøre nu. Så for at få så meget medindflydelse på projektet som muligt, er en ydmyg tilgang helt sikkert den rigtige. Kommunen vil dog heller ikke være interesseret i at bygge et helt forkert stadion endnu engang, så mon ikke de er villige til at lytte til AGF - men selvfølgelig først og fremmest til kommunens skatteborgere som kommer til at besøge stadion.

Svar #499

Næ det har han formelt set ikke AGF er jo i princippet kun lejer, og i sidste ende er det ejeren af stadion der træffer alle beslutninger omkring projektet.

Det ville dog være absurd hvis den eneste sandsynlige lejer af stadion, overhovedet ikke blev hørt.

Men han er nok i gang med at ændre strategi fra den frembrusende til den mere ydmyge. Det var rigtigt at presse på i starten men ville være helt forkert at gøre nu. Så for at få så meget medindflydelse på projektet som muligt, er en ydmyg tilgang helt sikkert den rigtige. Kommunen vil dog heller ikke være interesseret i at bygge et helt forkert stadion endnu engang, så mon ikke de er villige til at lytte til AGF - men selvfølgelig først og fremmest til kommunens skatteborgere som kommer til at besøge stadion.
Det var naturligvis også sat på spidsen:-) Lige så vel som debatten indimellem virker som om det er Agf's projekt og klubben bestemmer.

Helt enig i strategien - han fik hurtigt ændret og gik til ydmygheden. Jeg tror han blev overrasket over den løsning der kom som lyn fra en klar himmel. Den sprang over en masse led med fundraising mv. som gør livet meget lettere for Agf. Til gengæld er man ikke sikret den indflydelse som man ellers gik efter.

Naturligvis vil man lytte til Agf og deres ønsker men pt. virker det til man arbejder mod en anden forpagter af komplekset og det antyder måske, at det ikke bliver entydigt Agf's vej. Er der kommet nyt, om klubben får lov at deltage med midler eller er den del helt død?

Langt de fleste af Kommunens borgere er nok mere interesserede i helhedsplanen for projektet, end for stadion sig selv. Det er et kæmpe bynært område få km. fra centrum. Det tror jeg er vigtigt at huske, når vi indimellem tager diskussionen omkring projektet. Agf kommer formentlig ikke til at kunne diktere noget men kun komme med indstillinger.

Simple Audio Video Embedder