Spring til hovedindholdet
Emne: Nyt stadion / Ny Ceres Park (Læst 27263 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Nyt stadion / Ny Ceres Park

Svar #451
@Holmertz
Først og fremmest tak for at vende tilbage til den rigtige tråd for emnet - eller væk fra Drømmetråden. Det har jeg ligeså, aldeles passivt, haft for mig selv at ville gøre.

Med hensyn til fjernelse af anlægsloftet, så er det i hvert fald en hamrende interessant udvikling for Århus, for byen har projekter relateret til vedligehold, tilvækst og udvikling til langt, langt over anlægsloftet, og har for eksempel gennem to artier været en hovedpine og stopklods for en ekstremt tiltrængt løsning for Marselis Boulevard.
Uden i øvrigt at starte diskussion om nødvendigheden for en tunnel eller ej, så har tunnellen været den ønskede løsning, som ikke har kunne realiseres uden dispensation fra anlægsloftet, hvilket man tidligere har søgt og i første omgange fået afslag på.

Ligeså vil det, som du er inde på, være et anseeligt forbehold mindre for realiseringen af Kongelunden - dog er jeg lidt af den opfattelse, at stadion-delen i forvejen er prioriteret højt/tidligt i dette projektet, mens jeg simpelthen ikke ved, hvor meget man kan fremskynde arbejdsgruppe, borgerinddragelse, projektering, VVM og miljøvurdering, før et egentligt design kan godkendes, udbydes som entreprise og blive til første spadestik. (eller hvilken rækkefølge det hele nu bliver)
Jeg aner ikke om alt, hvad der ligger før første spadestik, reelt kan gøres hurtigere, end de 1½-2 år(?) vi lidt i forvejen står med 🤷🏻‍♂️

Svar #452
Ærgerligt at byggeriet ikke er i gang nu, hvor fodbolden alligevel står tæt på stille et halvt år. Men timingen for en lettelse af anlægsloftet er da god.

Svar #453
Anlægsloftet er kun løftet i år (indtil videre). Det bliver svært at færdiggøre ret meget af stadion inden årsskiftet.

Svar #454
Anlægsloftet er kun løftet i år (indtil videre). Det bliver svært at færdiggøre ret meget af stadion inden årsskiftet.
 Jeg ved simpelthen ikke om definitionen på udgifter på anlægsloftet er i realtid eller blot påbegyndelse af projekter. Det sagt, så forestiller jeg mig, at det her nemt kunne være et værktøj, man vil kigge på at forlænge ind i det nye år, hvis vi, som nogle forudser, bliver ramt af en bølge 2 i efteråret.
En anden bølge bliver ikke nødvendigvis ligeså omfattende, og der vil givetvis/forhåbentligt være bedre behandlingsmuligheder og større erfaringer med at håndtere situationen, men hvis vi lige nu kigger ind i at forsøge at polstre samfundet 9 måneder frem, så tænker jeg, det vil være nærliggende at tro, en bølge i efteråret vil kunne forlænge sådan tiltag et godt stykke ind i det nye år, hvis ikke i hele '21. Samfundet slår sig lige nu, og vil godt kunne gavne af at have masser at lave i den næste tid.

Svar #455
Jo, men et problem i forhold til stadion er jo også alle de andre anlægsarbejder der pt. ligger på venteliste. Så alt andet lige vil det da fremme stadionprojektet, hvis en hel masse andet kan fremskyndes under den midlertidige lov. Desuden er det jo let at forlænge sådan en vedtagelse, når først den en gang er indført.

I sidste ende handler det selvfølgelig også om at de kommunale budgetter ikke kører helt af sporet. Der tænker jeg trods alt, at stadion er en lidt anden størrelse, fordi det i stort bliver finansieret af private midler. 

Svar #456
Jeg ved simpelthen ikke om definitionen på udgifter på anlægsloftet er i realtid eller blot påbegyndelse af projekter.

Kort sagt så betyder det, at arbejde udført i 2020 kan gennemføres (og skal betales i 2020).

Svar #457
Jeg ved simpelthen ikke om definitionen på udgifter på anlægsloftet er i realtid eller blot påbegyndelse af projekter.

Kort sagt så betyder det, at arbejde udført i 2020 kan gennemføres (og skal betales i 2020).

Er det så ikke med at ringe til kineserne i en helvedes fart? De kan utvivlsomt opføre sådan et lille amatørstadion, inden næste sæson blæses i gang. Og passende lige anlægge en metro på vejen, når de alligevel har gang i gravkoen.

Svar #458
Lidt opdatering fra JN vedrørende stadion: Stadion-status: Nyt om støttebeviser - AGF Fodbold

Det er altid opløftende at høre hvor store ambitionerne er. Det er fantastisk at forskellige segmenter af brugerne kan inddrages og at det er seriøst i den forstand at der er faktisk er mulighed for at imødekomme nogle af ønskerne fordi det ikke kun handler om at lave den økonomisk billigste løsning.

JN siger også først at man med donationerne ikke længere behøver at tænke på løsninger som at grave banen ned eller vende den, men på beskrivelsen af hvordan man kan spille videre under ombygning lydet det nu lidt som om han forventer den skal vendes. Det er dog lidt en detalje, det skal bare løses arkitektonisk ift stadionaksen osv. Det er også en pointe at vi mister wow-effekten ved at åbne et helt nyt stadion på een gang, men det er til at leve med ift at spille i fx Horsens en hel sæson.

Simple Audio Video Embedder