Spring til hovedindholdet
Emne: Nyt stadion / Ny Ceres Park (Læst 8603 gange) forrige emne - næste emne

Nyt stadion / Ny Ceres Park

Så vidt jeg husker, er det i dag, aktørerne i det større fælles initiativ vil præsentere noget mere konkret omkring projektet, end blot deres hidtidige udtryk for ideer og gode intentioner. Lad os få tråden op igen.

Jeg kan ikke huske, hvem der bragte det i første omgang, men JP skriver om det her:
Idrætsaktører og byudvikler på vej med nyt stadionforslag

Edit - en hulens masse formateringsfnidder og et link til seneste omkring initiativet før den egentlige præsentation:
Stadionaktører på vej med nyt projekt

»Vi mangler lige nogle tilretninger, men vi er klar med et forslag til den dato (onsdag 20. februar), og det er et forslag, hvor der bliver plads til, at alle de nuværende aktører kan blive i området, der kan bygges et nyt fodboldstadion uden løbebane og så kan man sige, at vi har lagt et lag af byudvikling ovenpå scenarierne fra stadionanalysen,« siger Rune Kilden.

Sv: Nyt stadion / Ny Ceres Park

Svar #1
Det er idag. Eller i hvert fald meldt ud det skulle være idag.....det bliver meget interessant at se hvad de har i posen!

Svar #2
Vi har jo desværre misten al historikken omkring hele det her stadionforløb, men man har samlet det meste presseomtale med links inde fra denne side, hvis man skulle få lyst til at læse op på det:

MEDIEKLIP – #NyCeresPark

Svar #3
Det er fint aktørerne/brugerne af området kan snakke sammen og blive enige med hinanden i stedet for mudderkastning i medierne. Men hvis ikke de selv finansiere det hele selv, og det har de sagt de ikke gør, så handler det om viljen og modet hos byrådspolitikkerne i sidste ende. Med den kovending som Bunyamin Simsek, Rabih Azad-Ahmed og Hans Skou lavede i forbindelse med væddeløbsbanen, pga. en vis magtfuld dame i byen, så holder jeg ikke vejret på vi får et nyt visionært fodboldstadion. 
Allerede nu siger Socialdemokraterne at det ikke må koste penge - der er laaaaaang vej endnu, de sidder på 13 stemmer i byrådet. Og der skal 16 til for flertal. Og kender vi Aarhus Byråd ret, så strander det hele pga. berøringsangst for visionære projekter. Derfor har vi ikke en velfungerende lufthavn, det nappede Lego-Bllund. Derfor har vi ikke en multiarena, det opsnappede Herning og byggede det!

Svar #4
En masse århusianske idrætsklubber (herunder #ultratwitteragf ) præsenterer en plan for nyt stadion. Består blandt andet af adskilt atletikbane, bevarelse af cykling og hest + bebyggelse i skiven for at finansiere. Mere på http://Stiften.dk om lidt

Twitter

Svar #5
De har også lidt travlt  :)

Når Ny Ceres Park står klar senest i sommeren 2020, kan du vælge en af to muligheder:

At få fratrukket 100 kr. ved køb af sæsonkort.
At meddele, at beløbet i stedet skal gå til tifo-arbejdet.
Skulle Ny Ceres Park mod forventning ikke stå klar inden sommeren 2020, vil pengene i stedet gå til tifoarbejdet.

Svar #6

Svar #7
En masse århusianske idrætsklubber (herunder #ultratwitteragf ) præsenterer en plan for nyt stadion. Består blandt andet af adskilt atletikbane, bevarelse af cykling og hest + bebyggelse i skiven for at finansiere. Mere på http://Stiften.dk om lidt

Twitter

Det ser meget levedygtigt ud. Du har alle kerneinteressenterne med, du har en samlet fortælling, der kan samle (sammenlign "Folkestadion" vs "nyt stadion til AGF). Der er til gengæld ikke rigtigt tænkt på, at tilskuerne kommer i bil.

Svar #8
Stiftens artikel: Aarhus Folkepark: Her er det nye stadionforslag | Sport | stiften.dk

Det vurderes, at en helhedsplan vil tage et år at udarbejde.
Derfor er forventningen, at der vil gå to et halvt år fra nu til byggestart, som kan forkortes af, at mange ting kan bygges samtidig.
Mens det formentlig vil tage yderligere et par år at bygge et stadion.

Svar #9

Twitter

Det ser meget levedygtigt ud. Du har alle kerneinteressenterne med, du har en samlet fortælling, der kan samle (sammenlign "Folkestadion" vs "nyt stadion til AGF). Der er til gengæld ikke rigtigt tænkt på, at tilskuerne kommer i bil.

De går efter at bygge parkeringskælder til parkering melder stiftens Dennis Bjerre

Svar #10

Twitter

De går efter at bygge parkeringskælder til parkering melder stiftens Dennis Bjerre

Det er en dyr løsning generelt set med p-kælder - men der er vel gode muligheder for at placere tennisbaner "højt" og så ikke skulle grave ud til p-kælder (området ligger jo lavt og vådt)

Svar #11
Lars Fournais lægger straks pres på politikerne:

http://stiften.dk/sport/AGF-formand-Visionaere-politikere-kan-umuligt-sige-nej-til-projektet/artikel/559929

Det her er et fantastisk projekt. Der skal godt nok noget til, for at visionære politikere kan sige nej til det her. Det kan jeg ikke forestille mig, at de vil kunne gøre

Derudover en lidt overraskende udmelding i forhold til hvad der tidligere har været talt om:

Hvis vi skal kunne afvikle landskampe i fremtiden, vil det være optimalt med plads til 25.000 tilskuere. Men lad os nu se, hvordan tingene udvikler sig, når vi bliver lidt mere konkrete

Svar #12
Fournais: Hvis vi skal kunne afvikle landskampe i fremtiden, vil det være optimalt med plads til 25.000 tilskuere. Men lad os nu se, hvordan tingene udvikler sig, når vi bliver lidt mere konkrete

Han er citeret af tipsbladet for at have sagt 20-25.000, og i byudviklingsplanerne stod der decideret 20-22.000 tilskuere.

Jeg orker ikke endnu en lang snak om kapacitet (som jeg fik mig begivet ud i igen på twitter her til aften, haha). Men jeg vil sige det sådan, at med DBUs nye planer med nations league, og BIF stadion der er for tæt på Parken, og med AGF forhåbentlig i top 6, som normalt giver 2 ekstra kampe imod FCK/BIF, og iøvrigt kan give endnu flere topkampe og medaljespil samt EL-kampe inden for de nærmeste år når stadion skal bygges. Og hvis DBU_pokalen er så også en mulighed.

Jeg vil sige det så kort her om Aarhus Stadion, hvor AGF jo spiller i den danske liga med mange vinterkampe: Vi skal bygge til de større kampe, ikke til de små. Et stadion til 17.000 er stadig "tomt" med 5.200 tilskuere imod Horsens. Men der er stor forskel på 17.000 og 22.500 til de større kampe, og ift UEFAs regler etc et etc... Og hvis AGF kommer fast i top 6, og skal spille EL, have flere topkampe etc, så er bud på stadionstørrelser som 15.000 ganske enkelt for småt  i min optik. 

Svar #13
Lars Fournais lægger straks pres på politikerne:

http://stiften.dk/sport/AGF-formand-Visionaere-politikere-kan-umuligt-sige-nej-til-projektet/artikel/559929

Det her er et fantastisk projekt. Der skal godt nok noget til, for at visionære politikere kan sige nej til det her. Det kan jeg ikke forestille mig, at de vil kunne gøre

Det er alt sammen meget godt. Men lige i det jeg har læst, så løser de fælles planer stort set ikke nogen af problemerne ved det oprindelige forslag. Blot er der lidt større fælles fodslag blandt de involverede og så er Jydsk Væddeløbsbane nu "ikke modstræbende", selv om det lyder ret meget sådan:

Ny Aarhus Folkepark møder anerkendelse og stor skepsis - Aarhus

Men de største problemer er endnu ikke løst:
1. Der er stor modstand mod at finansiere byggeriet ved at sælge byggeretter i det grønne område syd for væddeløbsbanen
2. Politikerne vil ikke bygge uden fuld finansiering, og lige umiddelbart virker dette projekt noget dyrere end det, som kunne finansieres 100 %, hvis man også flyttede væddeløbsbanen.
3. Hvad med anlægsloftet?

Svar #14
Forslaget er det klar mest visionære til dato, og tilgodeser alle interesser. Dog frygter jeg det er for visionært for et meget skeptisk byråd. Nu må vi se :)

Dog super fedt forslag og "Aarhus folkepark" er genialt, og vil klinge ret fedt.

Dog ser jeg ikke, hvorfor man ikke kan finde penge fra salg af grunde andre steder i kommunen? Jeg er dog for hele forslaget, inkl at sælge grunde og bygge ved stadion

Svar #15
Som allerede nævnt mener jeg, at projektet rummer meget af det rigtige og mange elementer, der kan retfærdiggøre en offentlig investering på flere hundrede millioner kroner, fordiman rammer så mange sportsgrene.

Vi mangler et prisskilt - og vi mangler at høre, om byggeretterne bliver mere værd af den samlede plan for området, eller om man kunne sælge fx trekanten syd for væddeløbsbanen for det samme uden investeringer.

Derudover ser jeg lidt en ulempe i, at det hele er bundet op på organiseret sport - med relativt få udøvere. Hvor mange spiller egentligt tennis på de baner, der er i dag (og som nok vil koste 30-50 mio at flytte op på taget af et nødvendigt p-dæk)? Hvor mange bruger travbanen pg cykelbanen?

Jeg kunne godt se potentialet i at fastholde, at hestene skal til vilhelmsborg, og at det frigjorte areal bliver brugt til både grøn oase for et tætbebygget område OG til ikke-organiseret idræt - altså fx 7 mands baner, beachvolley, basketbaner til fri afbenyttelse for aarhusianerne, hvor fokus er på folkesundhed og motion fremfor trav 12 gange om året for 300 tilskuere

Svar #16
Forslaget er det klar mest visionære til dato, og tilgodeser alle interesser. Dog frygter jeg det er for visionært for et meget skeptisk byråd. Nu må vi se :)

Dog super fedt forslag og "Aarhus folkepark" er genialt, og vil klinge ret fedt.

Dog ser jeg ikke, hvorfor man ikke kan finde penge fra salg af grunde andre steder i kommunen? Jeg er dog for hele forslaget, inkl at sælge grunde og bygge ved stadion

Man kan også sagtens finde penge ved salg af andre grunde i kommunen, der er dog ikke nogen der kunne finde på at bruge dem på et nyt stadion.

Styrken ved det her forslag er at der er en sammenhæng imellem byggeret og de forskellige aktørers behov for fascilliteter, så man kan argumentere for at det ene ikke var muligt uden det andet, altså at boligkvarterene ikke kunne etableres uden hjælp fra idrætsaktørerne, og derfor at pengene fra salg af byggeretter skal gå til at udvikle området. Derudover behøver kommunen ikke finde finansieringen til en modernisering af et stadion som den primære lejer ikke vil betale i nærheden af markedsprisen for at leje, man kan få væddeløbsbanen til at betale en højere leje og slipper for at skulle etablere en ny bane på Vilhelmsborg, og et nyt atletikstadion i Viby. Det er nemt at sige ja til, også selvom der vil være lokal modstand.

Svar #17
@Ato Vari

Altid mand for at få stemningen ned på jorden igen. Det er nok meget godt. Ikke mindst når selv AGFs egne folk er ved at flyve til himmels i begejstring. Volkspark!

Jeg må dog indrømme, at jeg også for første gang i de seneste år blev lidt revet med af ideen. At det er lykkedes at samle alle interessenter (sådan da) omkring den samme grundidé er et ikke uvæsentligt skridt, da det netop ofte har været de manglende hensyn til nogen (teamdanmark-atletikken, Jørgen Leths cyklebane, hestefolket...), der har gjort det nemt at skyde ned for de politikere, der dybest set synes det er ligegyldigt med et nyt stadion.

Man kan selvfølgelig stadig indvende, at der er økonomi (som salg af boliggrunde jo er) og måske også anlægs-lofts-jura at overvinde - men jeg mener det fra nu er et rent spørgsmål om politisk vilje og mod, når nu en så bred kreds af brugere har identificeret en mulig vej. Og det er, som jeg ser det, fra i dag blevet sværere politisk at gentage, at det er fint nok som det er. Byrådets egne forslag har så vidt jeg har fornemmet ikke rigtig løst knuden, og hvis en mulig løsning presser sig på i den offentlige mening, ja så bliver det hidtil dominerende status quo standpunkt et politisk mindre spændende sted at være.

Nu må vi se. Mange spørgsmål er ubesvarede og det bliver interessant at se nogle flere politiske m.m. signaler tikke ind de næste dage.

Jeg tillader mig at være lidt optimistisk denne gang. Jeg tror sgu på Volkspark!

/W

Svar #18
@Ato Vari
Byrådets egne forslag har så vidt jeg har fornemmet ikke rigtig løst knuden, og hvis en mulig løsning presser sig på i den offentlige mening, ja så bliver det hidtil dominerende status quo standpunkt et politisk mindre spændende sted at være.
/W
Nej man sætter sku da heller ikke en revisor til at løse et arkitektonisk og byplanmæssigt problem, det var på tide at der blev taget initiativ til at få arkitekter på opgaven, og pinligt at kommunen besluttede sig for at hælde så mange penge ned i lommen på PwC for at de skulle løse en opgave som de overhovedet ikke har kompetencer til, lad nu dem holde sig til deres regneark, og brug vores skattekroner mere fornuftigt fremadrettet, f.eks. På at få viderebearejdet det forslag der lige er blevet præsenteret af nogle arkitekter ikke flere revisorer tak.

Svar #19
Når det hele løber ud i sandet kan AGF da sige at de gjorde hvad de kunne og man kan ikke bare komme og sige at klubben bare krævede et nyt stadion. Jeg kunne stadig godt tænke mig at vide hvad JN’s alternativ er, man stadig ende med at skulle vælge mellem det man har og...

Forslaget i dag er vel mest en justeret og detaljeret udgave af det man har snakket om før. En detalje jeg ret godt kan lide er at stadion er flyttet lidt væk fra de gamle bygninger, så man kan gå igennem søjlehallen sådan som det vel var oprindeligt. Parkeringskælder med tennisbaner ude foran virker til gengæld som en smule tvivlsomt og dyr løsning på at finde plads til biler og tennis. Bilerne skal jo være et sted og man kan ikke bare ombygge den kulkælder tilskuerne plejer at bevæge sig ned i efter kampene, men man har vist haft lidt svært ved at finde plads til det hele.

Personligt havde jeg også gerne set noget mere folkeligt over en folkepark, med aktiviteter og liv i hverdagen der ikke kun handler om organiseret elitesport, men der er ikke meget plads og eventpladsen i midten af travbanen bliver nu også til hestestalde. Hvis det skulle ende med at der sker noget uden at man bebygger trekanten håber jeg man til gengæld kan lave noget mere af den slags.

Mht. selve stadion har vi snakket en del om kapacitet - jeg mener sagtens man kan retfærdiggøre de 20.000 hvis det ikke bare er et spørgsmål om at gøre det så billigt som muligt - men et skydetag er også en større investering. Jeg håber dog man overvejer den slags ifht. at man også vil kunne udnytte faciliteterne til mere og over hele året.

Der er vist ikke fremlagt nogen tal. Det må vel være det næste før nogen rigtig kan forholde sig til det.

Svar #20
... men der er ikke meget plads og eventpladsen i midten af travbanen bliver nu også til hestestalde.

Hestefolde ikke hestestalde, det opfatter jeg bare som indhegninger med græs hvor hestene kan gå når de ikke er i de bevarede eksisterende stalde vest og syd for banen. Så der kan fortsat godt afholdes events på travbanen hvis mand piller indhegningen omkring foldene ned.

Jeg kunne godt tænke mig noget mere ambitiøst, et par bolig- og kontortårne i 25+ etager f.eks. som det der er planer om i Rom:

Men det er selvfølgelig ikke den rigtige vej at gå med det første forslag, det vil dog kunne gøre økonomien i projektet endnu mere realistisk

Svar #21
At bygge huse i 25 etager på en bakke i et villakvarter ville nok ca være det, der kan aktivere mest modstand mod et projekt.

Men ellers er det jo sådan, at jo højere den tilladte bebyggelsesprocent er i et projekt, des højere er værdien af jorden. Så derfor taler Rune Kilden også om etagebyggeri, som jeg tror bliver svært at få igennem politisk. Tæt-lav (altså rækkehuse, klyngehuse mv) vil nok være lettere i forhold til naboerne i området

Svar #22
Hestefolde ikke hestestalde, det opfatter jeg bare som indhegninger med græs hvor hestene kan gå når de ikke er i de bevarede eksisterende stalde vest og syd for banen. Så der kan fortsat godt afholdes events på travbanen hvis mand piller indhegningen omkring foldene ned.

Ja, det er det nok, ellers kan man vel heller ikke rigtig følge løbet på modsatte side af tribunen. Jeg tror i øvrigt travfolkene skal være lidt forsigtige med ikke at ville afgive noget, de får trods alt stillet størstedelen af området til rådighed reelt gratis.

Jeg kunne godt tænke mig noget mere ambitiøst, et par bolig- og kontortårne i 25+ etager f.eks. som det der er planer om i Rom.

Men det er selvfølgelig ikke den rigtige vej at gå med det første forslag, det vil dog kunne gøre økonomien i projektet endnu mere realistisk.

Der kommer helt sikkert ikke den slags højhuse derude, det vil også være lidt synd for området, skoven og Mindeparken/slottet - dem i villaerne kan dog ikke forvente at der aldrig kan forsvinde et grønt område eller blive bygget andet derude, så skal man ikke bo i en by. Mange politikere er vist imod at der skal bygges i trekanten, men det er måske også bare for ikke at skulle sige at de ikke vil bruge penge på stadion.

Svar #24

Ja, det er det nok, ellers kan man vel heller ikke rigtig følge løbet på modsatte side af tribunen. Jeg tror i øvrigt travfolkene skal være lidt forsigtige med ikke at ville afgive noget, de får trods alt stillet størstedelen af området til rådighed reelt gratis.

Jeg kunne godt tænke mig noget mere ambitiøst, et par bolig- og kontortårne i 25+ etager f.eks. som det der er planer om i Rom.

Men det er selvfølgelig ikke den rigtige vej at gå med det første forslag, det vil dog kunne gøre økonomien i projektet endnu mere realistisk.

Der kommer helt sikkert ikke den slags højhuse derude, det vil også være lidt synd for området, skoven og Mindeparken/slottet - dem i villaerne kan dog ikke forvente at der aldrig kan forsvinde et grønt område eller blive bygget andet derude, så skal man ikke bo i en by. Mange politikere er vist imod at der skal bygges i trekanten, men det er måske også bare for ikke at skulle sige at de ikke vil bruge penge på stadion.
 Det virker pænt forkælet, hvis naboerne brokker sig over at miste et grønt område. Selv hvis der bliver bygget der, er de fortsat naboer til Marselisborgskoven, Forstbotanisk Have og Mindeparken. Et mere grønt område så centralt i Århus findes ikke. Men det er selvfølgelig altid svært at miste noget selvom man fortsat vil have masser af andre muligheder.

Og det er ret tydeligt, når man ser oversigtstegningerne, hvor vanvittigt meget travbanen fylder. Det er lidt absurd, at en sport med så lidt offentlig interesse, skal fylde så meget på så central en placering. Det samme kan vel siges om atletik-anlægget, men det er trods alt en sportsgren med Team Danmark støtte og medaljer ved seneste OL. Men med dette forslag kan man jo godt bygge i tom omgange. Først lave nyt stadion m.m. og så gentænke travbanens område, når deres lejeaftale udløber. Så kan man i øvrigt genetablere noget af det grønne område der mistes.

Tennisbanerne er det nok svært at gøre meget ved. Jeg er ret sikker på, at Århus 1900 har en ekstrem lang lejeaftale, så de skal nok tilgodeses på en eller anden måde (og de fylder trods alt heller ikke særligt meget).

Svar #25
Det kunne være lidt interessant at høre, hvad Karen Salling mener om projektet. Hun fik i hvert fald lavet noget lobbyarbejde efter PwC-forslaget kom ud i december. Jeg vil tro, at det er vigtigt for hende, dels at travbanen bliver bevaret og dels at man bevarer de kreative områder rundt om det trekantsområde man vil bebygge. Altså observatorium, udsigtspunkt, kælkebakke m.v. 

Når hendes velvilje er vigtig, så er det jo også fordi det kan blive en vigtig brik i finansieringen af det hele.

Svar #26
@Ato Vari

Altid mand for at få stemningen ned på jorden igen. Det er nok meget godt. Ikke mindst når selv AGFs egne folk er ved at flyve til himmels i begejstring. Volkspark!

I det mindste har der ikke været jordskælv for nylig.

Jeg har nu set filmen om eventet og tegningerne fra Steens link, og det ser jo flot ud. Men jeg kan ikke se, hvordan det her projekt udmærker sig så meget i forhold til det oprindelige. Det er lykkedes at sætte repræsentanter for områdets sportsgrene sammen med et arkitektfirma og en byudvikler, og så har de i fællesskab tegnet nogle flotte ting, som alle godt kan blive enige om, at de gerne vil have i gave fra byrådet. Faktisk kan de slet ikke forstå, hvordan nogen kan være imod noget så visionært. Der står intet om økonomien i projektet. Skal cykelbanen i øvrigt også moderniseres? Skal travbanen have ny tribune?

Sandheden er måske bare, at hvis det her var simcity, og man skulle lave sådan et sted på en af Aarhus bedste beliggenheder, uden hensyntagen til historik og nuværende ejerskab/lejerskab. Så ville man mindst smide Travbanen ud på landet til den øvrige hestesport (fordi en væddeløbsbane kræver noget plads, som de selv siger), og cykelbanen kunne etableres ved et andet letbanestop, for den nuværende cykelbane ligner et bombekrater og kan virkelig ikke have mange brugere eller give nogen synergi med de andre sportsgrene. Tennisbanerne kunne måske etableres som del af noget andet breddeidræt i området, som kunne give liv i hverdagene, sammen med udendørs futsalbaner, streetbasket og den slags.

Svar #27

Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Svar #28
Det er altså bemærkelsesværdigt at hestefolkene, der repræsenterer en af de mindre folkelige sportsgrene, som optager størstedelen af området for ingen leje og som i forvejen var godt på vej til at skulle flytte, også er dem der er mindst entusiatiske ved projektet. De må gerne være der, men et stærkere byråd kunne fint flytte dem ned til Vilhelmsborg, hvor man kan samle hestesporten, og så kunne der til gengæld blive lidt mere plads til en masse små idrætsgrene og sportsaktiviteter, der ikke i forvejen føler ejerskab over området.

Projektet her ændrer ikke så meget ifht de scenarier byrådet i forvejen skulle overveje, men viser at de nuværende brugere kan tale sammen og hvad de kunne tænke sig. De kan højest nå frem til at det er OK at sælge trekanten til bebyggelse eller at der kan afsættes et tilsvarende beløb, hvis det kan dække projektet, men vi er meget langt fra at vide hvordan det skal realiseres og hvad det koster. Reelt kan byrådet vel ikke sige andet til det nu end, “OK, spændende...”

Man tænker måske at bygge lidt i etaper og cykelbanen flytter sig fx ikke så de kan godt gå ud med hatten og travfolkene kan gå i gang med deres hestesperimentarium, men ifht de andre skal man jo starte med en parkeringskælder ude foran, for ellers kan tennisbanerne ikke flyttes, og hvis tennisbanerne ikke flyttes kan atletikken ikke flyttes og før atletikken er flyttet kan man ikke bygge stadion...

Før der er lavet konkrete projekter og beregninger og projektet er skåret ind til benet fordi der slet ikke er penge til halvdelen og før der så endelig er vedtaget et eller andet og der er blevet flyttet rundt på alting går der vist en del år. Så projektet hvor alle skal tilgodeses betyder nok at det har temmelig lange udsigter før AGF spiller på et fodboldstadion.

Svar #29
Så projektet hvor alle skal tilgodeses betyder nok at det har temmelig lange udsigter før AGF spiller på et fodboldstadion.

Ja måske ikke så meget pga. De mange aktører, men mest fordi Århus byråd aldrig har kunnet handle på noget som helst.

Heste-ejere slår alarm

Nu er der så også nogle velhavende dyremishandlere der er utilfredse med at de ikke kan blive ved med at plage deres galopheste på kommunale skatteborgeres område hvis forslaget bliver gennemført >:( . Det er ikke så underligt at de ikke fik en invitation til samarbejdet, for det er vist ikke deres største force !?!

Svar #30
@Ato Vari

Jeg har nu set filmen om eventet og tegningerne fra Steens link, og det ser jo flot ud. Men jeg kan ikke se, hvordan det her projekt udmærker sig så meget i forhold til det oprindelige. Det er lykkedes at sætte repræsentanter for områdets sportsgrene sammen med et arkitektfirma og en byudvikler, og så har de i fællesskab tegnet nogle flotte ting, som alle godt kan blive enige om, at de gerne vil have i gave fra byrådet. Faktisk kan de slet ikke forstå, hvordan nogen kan være imod noget så visionært. Der står intet om økonomien i projektet. Skal cykelbanen i øvrigt også moderniseres? Skal travbanen have ny tribune?

Sandheden er måske bare, at hvis det her var simcity, og man skulle lave sådan et sted på en af Aarhus bedste beliggenheder, uden hensyntagen til historik og nuværende ejerskab/lejerskab. Så ville man mindst smide Travbanen ud på landet til den øvrige hestesport (fordi en væddeløbsbane kræver noget plads, som de selv siger), og cykelbanen kunne etableres ved et andet letbanestop, for den nuværende cykelbane ligner et bombekrater og kan virkelig ikke have mange brugere eller give nogen synergi med de andre sportsgrene. Tennisbanerne kunne måske etableres som del af noget andet breddeidræt i området, som kunne give liv i hverdagene, sammen med udendørs futsalbaner, streetbasket og den slags.

Enig, langt henad vejen. Men det væsentlige at forstå, er jo at det nye oplæg ikke er en færdigbehandlet plan. Der mangler netop den økonomiske beregning og der er ingen detaljer om de enkelte anlæg, selvom jeg allerede har set nogen diskutere, hvor ærgerligt det er, at stadion bliver sektionsopdelt, fordi den tilfældige tegning har vist dette. Cyklebanens repræsentant taler også om en indendørs bane, og det er vel også meget uklart hvordan P-anlæg kan laves uden at økonomien stikker af.

Det interessante er visionen ved det nye forslag og det har jo netop også været Rune Kildens kæphest. Vi skal ikke have flere hovsa-løsninger, men en løsning som brugere og borgere bliver glade for. Indenfor de mulige økonomiske rammer.

Meldingen fra S er "forsigtig nysgerrig", og mon ikke det gælder for en stor del af byrådet:

Vil ikke tage stilling til stadion-forslag endnu: S er 'forsigtigt nysgerrige...

Problemet er lidt, hvordan man kommer videre? Som Steen B. Andersen siger:
Men vi skal have nærlæst oplægget. Og så mangler vi en gennemregnet pris for hele herligheden. Den har vi ikke fået endnu.

Men det jo ikke nogen man bare "får". Det er noget som byrådet nu aktivt skal gøre noget ved. Som jeg ser det, sker der nu ikke mere før til september, når der er budgetforhandlinger. Og til den tid nedsætter man så - for at vinde ny tid - et udvalg der skal begynde at beregne på oplægget. Det kunne man i stedet sætte igang nu, så man var klogere til september.

Svar #31
@Ato Vari

Jeg har nu set filmen om eventet og tegningerne fra Steens link, og det ser jo flot ud. Men jeg kan ikke se, hvordan det her projekt udmærker sig så meget i forhold til det oprindelige. Det er lykkedes at sætte repræsentanter for områdets sportsgrene sammen med et arkitektfirma og en byudvikler, og så har de i fællesskab tegnet nogle flotte ting, som alle godt kan blive enige om, at de gerne vil have i gave fra byrådet. Faktisk kan de slet ikke forstå, hvordan nogen kan være imod noget så visionært. Der står intet om økonomien i projektet. Skal cykelbanen i øvrigt også moderniseres? Skal travbanen have ny tribune?

Sandheden er måske bare, at hvis det her var simcity, og man skulle lave sådan et sted på en af Aarhus bedste beliggenheder, uden hensyntagen til historik og nuværende ejerskab/lejerskab. Så ville man mindst smide Travbanen ud på landet til den øvrige hestesport (fordi en væddeløbsbane kræver noget plads, som de selv siger), og cykelbanen kunne etableres ved et andet letbanestop, for den nuværende cykelbane ligner et bombekrater og kan virkelig ikke have mange brugere eller give nogen synergi med de andre sportsgrene. Tennisbanerne kunne måske etableres som del af noget andet breddeidræt i området, som kunne give liv i hverdagene, sammen med udendørs futsalbaner, streetbasket og den slags.

Enig, langt henad vejen. Men det væsentlige at forstå, er jo at det nye oplæg ikke er en færdigbehandlet plan. Der mangler netop den økonomiske beregning og der er ingen detaljer om de enkelte anlæg, selvom jeg allerede har set nogen diskutere, hvor ærgerligt det er, at stadion bliver sektionsopdelt, fordi den tilfældige tegning har vist dette. Cyklebanens repræsentant taler også om en indendørs bane, og det er vel også meget uklart hvordan P-anlæg kan laves uden at økonomien stikker af.

Det interessante er visionen ved det nye forslag og det har jo netop også været Rune Kildens kæphest. Vi skal ikke have flere hovsa-løsninger, men en løsning som brugere og borgere bliver glade for. Indenfor de mulige økonomiske rammer.

Meldingen fra S er "forsigtig nysgerrig", og mon ikke det gælder for en stor del af byrådet:

Vil ikke tage stilling til stadion-forslag endnu: S er 'forsigtigt nysgerrige...

Problemet er lidt, hvordan man kommer videre? Som Steen B. Andersen siger:
Men vi skal have nærlæst oplægget. Og så mangler vi en gennemregnet pris for hele herligheden. Den har vi ikke fået endnu.

Men det jo ikke nogen man bare "får". Det er noget som byrådet nu aktivt skal gøre noget ved. Som jeg ser det, sker der nu ikke mere før til september, når der er budgetforhandlinger. Og til den tid nedsætter man så - for at vinde ny tid - et udvalg der skal begynde at beregne på oplægget. Det kunne man i stedet sætte igang nu, så man var klogere til september.

Som en der arbejder på indersiden af en kommune (også med behandling af større anlægsprojekter) vil jeg sige, at det nok er i løbet af meget få måneder, man skal have en prissætning på plads, hvis det for alvor skal indgå i budget 2020 (og i så fald vil der være i overslagsårene - altså 21 og 22 og frem). Men det er som sådan ikke et problem, for der kommer der jo ikke nogen anlægsudgifter i 20, men vel tidligst i 21 eller 22 afhængig af hvor hurtig en helhedsplan kan udarbejdes og godkendes, samt lokalplanarbejde kan gennemføres. Påklages lokalplan af emsige naboer til Miljøklagenævnet, så kan det grundet den statslige udflytningsproces til Viborg (og dermed tab af alle medarbejdere) betyde et par års ventetid.

Så ikke en gang i overslagsårene kan man lægge udgifter ind, når der ikke er truffet nogen beslutning. Man kan til gengæld i princippet godt en sen nat i september måned afsætte fx 50 mio. i 21 og 80 mio. i 22 til projektet, uden at have en ide om, hvad man kan få for de penge, men det ville være unødvendigt, hvis der er usikkerhed om, hvornår det hele er besluttet og godkendt - for så mangler de penge jo til nye børnehaver mv.

Men uanset - man skal starte med en helhedsplan for området, og det er noget der kræver tid, men ikke nødvendigvis anlægsmidler før '22-'23 stykker. Jeg har selv siddet det sidste halve år med finansiering af anlægsudgifter fra 24 og frem - det er tidshorisonten.

Dernæst kommer så rækkefølgen i projekterne. Man laver ikke det hele på en gang, men vel over 2-10 år.
Måske vil man have penge i kassen for byggeretter først, før man investerer i anlæggene? Måske er p-anlæg med tennisbaner på taget (priside herfra 50 mio) første brik, der skal flyttes, måske er det stadion, der kommer først.. Måske er boligmarkedet crashet i 2022, når man er klar til at sælge byggeretterne - der er mange måske'er.

Svar #32
En TL:DR på alt det information der er ude omkring de nye projekter, hvornår regner du så med at AGF har et nyt stadion, sådan slag på tasken.

Søren Højlund Carlsen gjorde mig trist den anden aften, da han sagde at han så frem til god debat i de "næste par år" omkring projektet, og at det bliver godt når det hele står klar om 5-10 år.....

Det gjorde mig sgu lidt nedslået. 5-10 år er LANG TID!
https://twitter.com/shc2012/status/1098362129906892802
Jo, og det er skønt med engagement og debat. Det skal vi nu have meget af I i de kommende år. Jeg synes bare det bliver meget om detaljer lige nu - set i lyset af, hvor stort og fantastisk dagens nyhed reelt er. Og hvor fantastisk hele området vil kunne blive om 5-10 år.

Svar #33
Desværre var forslaget ALT for visionært for et byråd. Nogle gange bliver man bare træt af det bureakratiske makværk der findes.

S kan tage stilling til Oktober. Venstre har sagt nej.

Det er sgu ikke det mest visionæere byråd vi har. Aarhus er i rivende udvikling, og efterspørgslen er kæmpe stor. Men indenfor kultur/idræt er vi lysår efter rigtig mange byer.

Det er sgu trist!

Tak for kampen Kilden og Co. Desværre blev den KÆMPE sovende bjørn ikke vækket.

Svar #34
En TL:DR på alt det information der er ude omkring de nye projekter, hvornår regner du så med at AGF har et nyt stadion, sådan slag på tasken.

Søren Højlund Carlsen gjorde mig trist den anden aften, da han sagde at han så frem til god debat i de "næste par år" omkring projektet, og at det bliver godt når det hele står klar om 5-10 år.....

Det gjorde mig sgu lidt nedslået. 5-10 år er LANG TID!
https://twitter.com/shc2012/status/1098362129906892802
Jo, og det er skønt med engagement og debat. Det skal vi nu have meget af I i de kommende år. Jeg synes bare det bliver meget om detaljer lige nu - set i lyset af, hvor stort og fantastisk dagens nyhed reelt er. Og hvor fantastisk hele området vil kunne blive om 5-10 år.

Jeg tror ikke man kan gå i gang med noget byggeri før om 4 år.

Der kan komme en politisk aftale om at igangsætte helhedsplan om et par måneder.
Så laver man en helhedsplan med flere detaljer og en faseinddeling. Det tager vel et års tid. Så er vi ved sommer 2020.
Så lokalplan inkl høring. Sommer 21.
Så klager med opsættende virkning. Sommer 22 på en god dag.
SÅ måske i budgettet for 2023 er der midler til første etape af byggeri - som ikke nødvendigvis er stadion.

Så på en god dag begynder gravkøerne at grave om 4 år.

Svar #35

Det er virkelig en god dag.. For at være hudløs ærlig, så ser jeg den politiske opbakning skulle have været mere tydelig. Problemet som jeg ser det, er at det her er KLART det bedste politikerne får at forholde sig til. Århus' samlede sport er bag forslaget, og stadig er politikerne enormt tøvende, og sendt det til hjørne. Må ærligt indrømme jeg ser det mere som dødstødet til et forbedret stadion på nuværende sted end at det er "yderst positiv".

Tilbage er imo kun eget stadion, med egen finansiering et nyt sted. Virker til politikerne bare vil have kørt det i langdrag, indtil debatten går i sig selv igen.

Svar #36
Tilbage er imo kun eget stadion, med egen finansiering et nyt sted. Virker til politikerne bare vil have kørt det i langdrag, indtil debatten går i sig selv igen.

Det værste der kan ske er, at det hele går i stå, eller endnu værre: kører i tomgang de næste 4 år, for SÅ at gå i stå.

Svar #37
Virker til politikerne bare vil have kørt det i langdrag, indtil debatten går i sig selv igen.

Det kan du være helt sikker på vil være dagsordenen for de fleste politikere, indtil der kommer en kniv for struben af dem, eller at det bliver sag de kan tabe stemmer på. For den ikke specielt interesserede, så står der jo et ganske anvendeligt stadion i dag og det kan holde en del år endnu.

Jeg har svært ved at forestille mig, at der sker noget før AGF tager et selvstændigt initiativ. Det kunne være noget med at finde nogle investorer (det skal ske under alle omstændigheder) og så udarbejde et oplæg til et nyt stadion på 8-10.000 tilskuere et sted ude på en mark ved motorvejen. Der vil så nok stadig være nogle byrødder der tænker fint, men jeg tror at et stort flertal pludselig vil kunne finde ud af at speede beslutningsprocessen op, i forhold til at finde en løsning for enden af Stadion Allé. 

Svar #38
Nogle gange kan jeg virkelig bare ikke "lure", hvor byrådet vil have Aarhus hen. Der bygges ret meget centralt. Studieboliger + liebhever lejligheder (Studerende og pensionister bidrager ikke særlig positivt til kommunekassen)

Der er udstykningsstop i kommunen. Nyetablerede børnefamilier valfarter fra Aarhus til Favrskov, Skanderborg, Horsens og Silkeborg der glædeligt tager imod med en del udstykninger. Mange tabte skattekroner her.

Derudover forsømmer byrådet "grov kulturen" voldsomt, og snakker kun om velfærd. Forstå mig ret, skoler, børnehaver osv er super vigtige, men byen skal også passe på ikke at ende med en by uden tilbud. Det er bestemt ikke givet at interessen for Aarhus bliver ved med at være så stor som nu.

Jeg savner virkelig visioner i byrådet, og ting jeg ikke fatter er udstykningsstoppet krydret med modvilje ift visionære tiltag. Farlig cocktail hvis man spørger mig :) Ressourcestærke børnefamilie strømmer ud af kommunen, og Aarhus sover i timen her.

Svar #39

Det er virkelig en god dag.. For at være hudløs ærlig, så ser jeg den politiske opbakning skulle have været mere tydelig. Problemet som jeg ser det, er at det her er KLART det bedste politikerne får at forholde sig til. Århus' samlede sport er bag forslaget, og stadig er politikerne enormt tøvende, og sendt det til hjørne. Må ærligt indrømme jeg ser det mere som dødstødet til et forbedret stadion på nuværende sted end at det er "yderst positiv".

Jeg har det lidt anderledes. Jeg ser det som et forsøg, fra primært AGF, på at få politikerne engageret i projektet og få skabt noget offentlig debat og opbakning til et nyt stadion. Jeg har derfor ingen forventning overhovedet om at politikerne bare siger "den køber vi" til sådan et forslag.

Det jeg helst så, var at politikerne selv så et nyt stadion som en mulighed for at gentænke placeringen og prioriteringen af forskellige sportsgrene. For hvorfor er det, at kun skal være de eksisterende sportsgrene, der skal prioriteres i dette store anlægsprojekt? For eksempel giver en udendørs cykelbane ingen mening overhovedet (og jeg er kæmpe cykelfan) og kan man ikke gentænke et atletikanlæg, så det ikke har så snæver en brugerkreds?

Mest oplagt er det, at smide travbanen ud af byen, hvilket ville skabe plads til en fantastisk mulighed for en kæmpe sportscampus der kunne prioritere en række sportsgrene og f.eks. være et centralt Team Danmark center for en række sportsgrene i Jylland. Men forslag af den type kan naturligvis ikke komme fra AGF, da de kommunikationsmæssigt bliver nødt til at tage hensyn til ALLE de eksisterende brugere (og Fru Salling, som jo er både en god ven af AGF men også af travbanen), men det er langt fra sikkert, at det er den måde området skal prioriteres på anno 2019 (eller 2025). Skal man lave den slags totale omtænkning af området kræver det en aktiv stillingtagen fra politikerne.

Så jeg tror forslaget skal ses i det lys - det er et forsøg på et få momentum i processen, fremvise sit eget engagement og involvere så mange interessenter som muligt. Men jeg tror ikke man skal forvente det endelige projekt kommer til at ligne dette.

Den store prøve for Fournais og JN bliver så, at få flyttet projektet fra skitefasen til et reelt projekt. Det tror jeg kræver meget mere arbejde og kan nemt tage de 4-5 år der bliver nævnt tidligere i tråden.

Svar #40
Jeg er meget enig og politikerne burde jo starte med at vedtage en principiel holdning om at området skal være sportscampus for en hel masse professionelle og amatører og byens borgere. Nye faciliteter skal så i størst mulig omfang tænkes ind i det. Selv stadion kan vel åbnes lidt op hvis der er hybridgræs så det kan tåle mere - jeg tænker fx man spiller finale i firmafodbold her - men ellers bliver det det jo et koncert- og eventsted hvis der er skydetag. Hvilke faciliteter der skal være skal til gengæld som udgangspunkt kun begrænses af de fredede bygninger og Arena der er nyopført. Man skulle så tænke ind hvordan flest muligt kan bruge det så der skal være noget til motionsløberne, cyklisterne, skaterne, street basket osv.

Det billede jeg har i hovedet er noget med stadion opført som en slags gigantisk bronzealderhøj, hvor nogle af siderne også kan tjene et formål fx til terrænløb og -cykling, kælke/skibakke, udsigtspunkt/picknicsted osv og en skråning kunne måske også være tilskuerpladser til forskellige events eller atletikken. Der er ikke plads til den slags når Væddeløbsbanen tager halvdelen eller mere af arealet, men jeg synes man skulle tænk langt mere i de baner, altså hvor der kan foregå alt muligt idrætsrelateret i området. De nuværende brugeres forslag handler udefra set stadig mest om at de vil have det for sig selv.

Det kan godt være forslaget bare får politikerne til at tænke lidt - der skal nogle gange lidt til ;) En mere folkelig folkepark burde være nemmere at sælge, men det virker jo lidt ud som om det endda ville være svært at acceptere hvis AGF selv betalte hele stadion fordi de så skulle lave noget nyt til atletik. Det skal i hvert fald ikke gå hurtigere end højest nødvendigt, status quo er jo mest et problem for AGF.

Svar #41
Er der i øvrigt nogen der kan svare på om det der galophestemiljø er åbent og benyttes af meningmand? Selvfølgelig er de utilfredse med at miste noget, men argumentet for at bevare det fordi det er et grønt areal er ikke så stærkt hvis det i forvejen er noget der mest lukker sig om selv.

Det virker stadig mest oplagt at flytte Væddeløbsbanen og alle andre hestesktiviteter ned til Vilhelmsborg og lave et slags hestecampus der. Det er ikke min sport, men jeg tænker da det kunne blive vildt fedt og med synergieffekter - til det der ellers en ret elitær men voldsomt pladskrævende sport at have inde i byen.

Travbanen kan stadig have en funktion som eventplads, men jeg tænker bare ikke den kan bruges så meget i hverdagen hvis der skal være de der folde.

Svar #42
I øvrigt sjovt at se på historikken omkring stadiondebatten inde på http://nycerespark.dk/medieklip/
Hele debatten tog fart i 2014, og i flere af artiklerne tales der om en løsning indenfor 2-5 år, for stadionaftalen skulle jo forhandles i 2020. Tiden går...

I denne artikel fra 2015 luftede JN en tanke, som jeg tror at man bliver nødt til at tage op igen før eller senere:
Jacob Nielsen til MTAC: Hvis vi ikke kan finde en løsning - så må vi finde...

Vi vil forblive for enden af Stadion Allé. Vi skal ligge, hvor vi er nu. Det er her, hvor historien er, det er her, hvor idrætsparken ligger. Men det er klart, hvis Aarhus kommune inden for en overskuelig fremtid ikke ønsker at finde en løsning på denne stadion-problematik, så må vi jo finde andre alternativer.

Svar #43
Vi vil forblive for enden af Stadion Allé. Vi skal ligge, hvor vi er nu. Det er her, hvor historien er, det er her, hvor idrætsparken ligger. Men det er klart, hvis Aarhus kommune inden for en overskuelig fremtid ikke ønsker at finde en løsning på denne stadion-problematik, så må vi jo finde andre alternativer.
Det er de udtalelser jeg henviser til og hvorfor jeg spekulerer over hvilket alternativ klubben mon har i stoebeskeen. JN har jo ret i at det er bedre der gaar et aar eller to mere end at man laver den forkerte loesning, men det er ikke overraskende vi ikke er naaet saa meget laengere og at politikerne vaegrer sig ved at saette nogen vaerdier i det. Man kan godt forlaenge forpagtningsaftalen med en kortere periode, men klubben maa have en aternativ plan klar - hvis der overhovedet kan findes en - og saa sige at hvis den fx tager tre aar at effektuere saa forpagter man 5 aar og saetter en deadline efter to aar hvor man skal vaere naaet saa langt i processen omkring et nyt stadion at man kan skrinlaegge alternativet. Nu maa vi se hvad der sker naar klubberne har vaeret forbi raadhuset og om der er velvilje nok til at man kan gaa videre og lave nogle beregninger, men der sker naeppe ret meget de naeste mange aar hvis der ikke er et eller andet pres for at tage en beslutning.

Svar #44
Det er de udtalelser jeg henviser til og hvorfor jeg spekulerer over hvilket alternativ klubben mon har i stoebeskeen. JN har jo ret i at det er bedre der gaar et aar eller to mere end at man laver den forkerte loesning, men det er ikke overraskende vi ikke er naaet saa meget laengere og at politikerne vaegrer sig ved at saette nogen vaerdier i det. Man kan godt forlaenge forpagtningsaftalen med en kortere periode, men klubben maa have en aternativ plan klar - hvis der overhovedet kan findes en - og saa sige at hvis den fx tager tre aar at effektuere saa forpagter man 5 aar og saetter en deadline efter to aar hvor man skal vaere naaet saa langt i processen omkring et nyt stadion at man kan skrinlaegge alternativet. Nu maa vi se hvad der sker naar klubberne har vaeret forbi raadhuset og om der er velvilje nok til at man kan gaa videre og lave nogle beregninger, men der sker naeppe ret meget de naeste mange aar hvis der ikke er et eller andet pres for at tage en beslutning.

Jeg er enig, AGF og JN kan lægge et ret stort pres på kommunen ved at tilbyde dem en leje efter 2020 der svarer til den atletikken eller travbanen betaler, indtil der kommer et ordenligt stadion. Det er jo ikke sådan at kommunen lige pludselig kan finde en ny lejer der vil være interesseret i at betale mere.

I forhold til økonomien i projektet så nævnte Rune Kilden at de 110.000 m2 byggeret der er vist i projektet, vil kunne financiere projektet. Han ønsker selvfølgelig ikke at blive mere præcis, da det hurtigt ville komme til at lyde som kommunalt tilskud. Men en byggeret i det område ligger på mellem 3.500 og 5.000 kr/m2 så det vil sige omkring 400-600 mio kr. Det skal så dække udgifterne til et nyt atletikstadion, en stor P-kælder med tennisbanerne på taget, og p-kælderen under boligerne ved cykelbanen. Det bliver nok lidt stramt, men man kunne jo godt forestille sig at der også kom penge ind fra fonde og investorer. Derudover kunne man jo godt se at der blev puttet nogle m2 kontor ind imellem p-kælderen og tennisbanerne, så disse bliver placeret på taget af en erhvervsbebyggelse på 3-4 etager f.eks.

Svar #45

Jeg er enig, AGF og JN kan lægge et ret stort pres på kommunen ved at tilbyde dem en leje efter 2020 der svarer til den atletikken eller travbanen betaler, indtil der kommer et ordenligt stadion. Det er jo ikke sådan at kommunen lige pludselig kan finde en ny lejer der vil være interesseret i at betale mere.

AGF kan ikke tilbyde sådan en leje, da de er en professionel organisation, og skal betale markedsleje for stadion. Så den går desværre ikke. Der er ikke noget reelt alternativ til Ceres Park - og det ved kommunen selvfølgelig også.

Derudover har jeg simpelthen svært ved at forstå hestefolket. De stod/står til at blive losset ud i 2029, og med den nyeste plan, får de lov at blive, med nogenlunde samme faciliteter - men alligevel er man stærkt utilfreds med planen.

Svar #46
Nej, spørgsmålet er jo hvad et alternativ overhovedet kunne være for AGF. De kan selv stille 50 mio til VIP/sponsorfaciliteter på et nyt stadion, men selv hvis kommunen giver dem lov til at bygge på en mark et sted er det tvivlsomt om det rækker til den skrabede model til 8000 og om de ejere/sponsorer vil smide pengene i den løsning. Mobiltribuner kan man vel ikke opstille til 8000 og det sikkert heller ikke en løsning DBU vil acceptere ret længe. Der kan højest gives kortvarig dispensation til at spille på fx Risvangen og så er der vel kun tilbage at leje sig ind i omegnsbyerne. De løsninger er alle sammen lidt pinlige for Århus, men også bare en katastrofe for AGF. Klubben skal ud og finde mange flere penge, men det er måske også en jord man længe har været i gang med at gøde lidt.

Svar #47
Derudover har jeg simpelthen svært ved at forstå hestefolket. De stod/står til at blive losset ud i 2029, og med den nyeste plan, får de lov at blive, med nogenlunde samme faciliteter - men alligevel er man stærkt utilfreds med planen.
Det er mest galophestefolkene nu, men de står også til at miste noget mens andre er status quo eller får noget mere - atletikfolkene mistet tilskuerkapacitet, men får noget nyt der stadig kan rumme mindst ti gange det der kommer til et et stævne, tennisfolkene får nye baner et andet sted og cykelfolkene mindst en renovation af ruinen, hvis ikke en ny fin overdækket bane.

Hvis galophestefolkene ikke vil kunne træne mere, er det på sin vis forståeligt hvis de hellere vil flyttes helt - sammen med banen. Et eller andet sted understreger det vel også bare at det er den logiske løsning.

Svar #48
AGF kan ikke tilbyde sådan en leje, da de er en professionel organisation, og skal betale markedsleje for stadion. Så den går desværre ikke. Der er ikke noget reelt alternativ til Ceres Park - og det ved kommunen selvfølgelig også.

Jeg er enig i at der skal etages markedsleje for at leje stadion, men AGF er en privat virksomhed, og kan tilbyde lige det de vil, der er ikke nogen der kan stille krav om at de skal tvinges til at betale et fastsat beløb. Når lejeaftalen skal genforhandles med kommune næste år bliver lejeniveauet defineret af udbud og efterspørgsel, og kommunen kan jo vælge at leje stadion ud til en anden der er villig til at give mere.

AGF skal derfor blot være villige til at betale en leje der er højere end det kommunen kan få ind fra andre bydende, og da det er svært at se Brabrand IF, Aarhus Fremad, Aarhus 1900 eller andre betale tilnærmelsesvis det samme som AGF gør, så kan de vælge at reducere deres tilbud til kommunen til 1/10 af det de betaler i dag, og fortsat betale langt mere end det andre vil være interesseret i at give. Det vil betyde at kommunen for en stor driftsudgift på stadion som de ikke vil være i nærheden af at kunne dække med lejeindtægterne, og derfor kan der faktisk være et økonomisk argument for at bygge et nyt stadion også. Men AGF er nok ikke endnu klar til at lægge sig ud med kommunen på den måde.

Simple Audio Video Embedder