Spring til hovedindholdet
Emne: Nyt stadion / Ny Ceres Park (Læst 6110 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Nyt stadion / Ny Ceres Park

Svar #15
Som allerede nævnt mener jeg, at projektet rummer meget af det rigtige og mange elementer, der kan retfærdiggøre en offentlig investering på flere hundrede millioner kroner, fordiman rammer så mange sportsgrene.

Vi mangler et prisskilt - og vi mangler at høre, om byggeretterne bliver mere værd af den samlede plan for området, eller om man kunne sælge fx trekanten syd for væddeløbsbanen for det samme uden investeringer.

Derudover ser jeg lidt en ulempe i, at det hele er bundet op på organiseret sport - med relativt få udøvere. Hvor mange spiller egentligt tennis på de baner, der er i dag (og som nok vil koste 30-50 mio at flytte op på taget af et nødvendigt p-dæk)? Hvor mange bruger travbanen pg cykelbanen?

Jeg kunne godt se potentialet i at fastholde, at hestene skal til vilhelmsborg, og at det frigjorte areal bliver brugt til både grøn oase for et tætbebygget område OG til ikke-organiseret idræt - altså fx 7 mands baner, beachvolley, basketbaner til fri afbenyttelse for aarhusianerne, hvor fokus er på folkesundhed og motion fremfor trav 12 gange om året for 300 tilskuere

Svar #16
Forslaget er det klar mest visionære til dato, og tilgodeser alle interesser. Dog frygter jeg det er for visionært for et meget skeptisk byråd. Nu må vi se :)

Dog super fedt forslag og "Aarhus folkepark" er genialt, og vil klinge ret fedt.

Dog ser jeg ikke, hvorfor man ikke kan finde penge fra salg af grunde andre steder i kommunen? Jeg er dog for hele forslaget, inkl at sælge grunde og bygge ved stadion

Man kan også sagtens finde penge ved salg af andre grunde i kommunen, der er dog ikke nogen der kunne finde på at bruge dem på et nyt stadion.

Styrken ved det her forslag er at der er en sammenhæng imellem byggeret og de forskellige aktørers behov for fascilliteter, så man kan argumentere for at det ene ikke var muligt uden det andet, altså at boligkvarterene ikke kunne etableres uden hjælp fra idrætsaktørerne, og derfor at pengene fra salg af byggeretter skal gå til at udvikle området. Derudover behøver kommunen ikke finde finansieringen til en modernisering af et stadion som den primære lejer ikke vil betale i nærheden af markedsprisen for at leje, man kan få væddeløbsbanen til at betale en højere leje og slipper for at skulle etablere en ny bane på Vilhelmsborg, og et nyt atletikstadion i Viby. Det er nemt at sige ja til, også selvom der vil være lokal modstand.

Svar #17
@Ato Vari

Altid mand for at få stemningen ned på jorden igen. Det er nok meget godt. Ikke mindst når selv AGFs egne folk er ved at flyve til himmels i begejstring. Volkspark!

Jeg må dog indrømme, at jeg også for første gang i de seneste år blev lidt revet med af ideen. At det er lykkedes at samle alle interessenter (sådan da) omkring den samme grundidé er et ikke uvæsentligt skridt, da det netop ofte har været de manglende hensyn til nogen (teamdanmark-atletikken, Jørgen Leths cyklebane, hestefolket...), der har gjort det nemt at skyde ned for de politikere, der dybest set synes det er ligegyldigt med et nyt stadion.

Man kan selvfølgelig stadig indvende, at der er økonomi (som salg af boliggrunde jo er) og måske også anlægs-lofts-jura at overvinde - men jeg mener det fra nu er et rent spørgsmål om politisk vilje og mod, når nu en så bred kreds af brugere har identificeret en mulig vej. Og det er, som jeg ser det, fra i dag blevet sværere politisk at gentage, at det er fint nok som det er. Byrådets egne forslag har så vidt jeg har fornemmet ikke rigtig løst knuden, og hvis en mulig løsning presser sig på i den offentlige mening, ja så bliver det hidtil dominerende status quo standpunkt et politisk mindre spændende sted at være.

Nu må vi se. Mange spørgsmål er ubesvarede og det bliver interessant at se nogle flere politiske m.m. signaler tikke ind de næste dage.

Jeg tillader mig at være lidt optimistisk denne gang. Jeg tror sgu på Volkspark!

/W

Svar #18
@Ato Vari
Byrådets egne forslag har så vidt jeg har fornemmet ikke rigtig løst knuden, og hvis en mulig løsning presser sig på i den offentlige mening, ja så bliver det hidtil dominerende status quo standpunkt et politisk mindre spændende sted at være.
/W
Nej man sætter sku da heller ikke en revisor til at løse et arkitektonisk og byplanmæssigt problem, det var på tide at der blev taget initiativ til at få arkitekter på opgaven, og pinligt at kommunen besluttede sig for at hælde så mange penge ned i lommen på PwC for at de skulle løse en opgave som de overhovedet ikke har kompetencer til, lad nu dem holde sig til deres regneark, og brug vores skattekroner mere fornuftigt fremadrettet, f.eks. På at få viderebearejdet det forslag der lige er blevet præsenteret af nogle arkitekter ikke flere revisorer tak.

Svar #19
Når det hele løber ud i sandet kan AGF da sige at de gjorde hvad de kunne og man kan ikke bare komme og sige at klubben bare krævede et nyt stadion. Jeg kunne stadig godt tænke mig at vide hvad JN’s alternativ er, man stadig ende med at skulle vælge mellem det man har og...

Forslaget i dag er vel mest en justeret og detaljeret udgave af det man har snakket om før. En detalje jeg ret godt kan lide er at stadion er flyttet lidt væk fra de gamle bygninger, så man kan gå igennem søjlehallen sådan som det vel var oprindeligt. Parkeringskælder med tennisbaner ude foran virker til gengæld som en smule tvivlsomt og dyr løsning på at finde plads til biler og tennis. Bilerne skal jo være et sted og man kan ikke bare ombygge den kulkælder tilskuerne plejer at bevæge sig ned i efter kampene, men man har vist haft lidt svært ved at finde plads til det hele.

Personligt havde jeg også gerne set noget mere folkeligt over en folkepark, med aktiviteter og liv i hverdagen der ikke kun handler om organiseret elitesport, men der er ikke meget plads og eventpladsen i midten af travbanen bliver nu også til hestestalde. Hvis det skulle ende med at der sker noget uden at man bebygger trekanten håber jeg man til gengæld kan lave noget mere af den slags.

Mht. selve stadion har vi snakket en del om kapacitet - jeg mener sagtens man kan retfærdiggøre de 20.000 hvis det ikke bare er et spørgsmål om at gøre det så billigt som muligt - men et skydetag er også en større investering. Jeg håber dog man overvejer den slags ifht. at man også vil kunne udnytte faciliteterne til mere og over hele året.

Der er vist ikke fremlagt nogen tal. Det må vel være det næste før nogen rigtig kan forholde sig til det.

Svar #20
... men der er ikke meget plads og eventpladsen i midten af travbanen bliver nu også til hestestalde.

Hestefolde ikke hestestalde, det opfatter jeg bare som indhegninger med græs hvor hestene kan gå når de ikke er i de bevarede eksisterende stalde vest og syd for banen. Så der kan fortsat godt afholdes events på travbanen hvis mand piller indhegningen omkring foldene ned.

Jeg kunne godt tænke mig noget mere ambitiøst, et par bolig- og kontortårne i 25+ etager f.eks. som det der er planer om i Rom:

Men det er selvfølgelig ikke den rigtige vej at gå med det første forslag, det vil dog kunne gøre økonomien i projektet endnu mere realistisk

Svar #21
At bygge huse i 25 etager på en bakke i et villakvarter ville nok ca være det, der kan aktivere mest modstand mod et projekt.

Men ellers er det jo sådan, at jo højere den tilladte bebyggelsesprocent er i et projekt, des højere er værdien af jorden. Så derfor taler Rune Kilden også om etagebyggeri, som jeg tror bliver svært at få igennem politisk. Tæt-lav (altså rækkehuse, klyngehuse mv) vil nok være lettere i forhold til naboerne i området

Svar #22
Hestefolde ikke hestestalde, det opfatter jeg bare som indhegninger med græs hvor hestene kan gå når de ikke er i de bevarede eksisterende stalde vest og syd for banen. Så der kan fortsat godt afholdes events på travbanen hvis mand piller indhegningen omkring foldene ned.

Ja, det er det nok, ellers kan man vel heller ikke rigtig følge løbet på modsatte side af tribunen. Jeg tror i øvrigt travfolkene skal være lidt forsigtige med ikke at ville afgive noget, de får trods alt stillet størstedelen af området til rådighed reelt gratis.

Jeg kunne godt tænke mig noget mere ambitiøst, et par bolig- og kontortårne i 25+ etager f.eks. som det der er planer om i Rom.

Men det er selvfølgelig ikke den rigtige vej at gå med det første forslag, det vil dog kunne gøre økonomien i projektet endnu mere realistisk.

Der kommer helt sikkert ikke den slags højhuse derude, det vil også være lidt synd for området, skoven og Mindeparken/slottet - dem i villaerne kan dog ikke forvente at der aldrig kan forsvinde et grønt område eller blive bygget andet derude, så skal man ikke bo i en by. Mange politikere er vist imod at der skal bygges i trekanten, men det er måske også bare for ikke at skulle sige at de ikke vil bruge penge på stadion.

Svar #24

Ja, det er det nok, ellers kan man vel heller ikke rigtig følge løbet på modsatte side af tribunen. Jeg tror i øvrigt travfolkene skal være lidt forsigtige med ikke at ville afgive noget, de får trods alt stillet størstedelen af området til rådighed reelt gratis.

Jeg kunne godt tænke mig noget mere ambitiøst, et par bolig- og kontortårne i 25+ etager f.eks. som det der er planer om i Rom.

Men det er selvfølgelig ikke den rigtige vej at gå med det første forslag, det vil dog kunne gøre økonomien i projektet endnu mere realistisk.

Der kommer helt sikkert ikke den slags højhuse derude, det vil også være lidt synd for området, skoven og Mindeparken/slottet - dem i villaerne kan dog ikke forvente at der aldrig kan forsvinde et grønt område eller blive bygget andet derude, så skal man ikke bo i en by. Mange politikere er vist imod at der skal bygges i trekanten, men det er måske også bare for ikke at skulle sige at de ikke vil bruge penge på stadion.
 Det virker pænt forkælet, hvis naboerne brokker sig over at miste et grønt område. Selv hvis der bliver bygget der, er de fortsat naboer til Marselisborgskoven, Forstbotanisk Have og Mindeparken. Et mere grønt område så centralt i Århus findes ikke. Men det er selvfølgelig altid svært at miste noget selvom man fortsat vil have masser af andre muligheder.

Og det er ret tydeligt, når man ser oversigtstegningerne, hvor vanvittigt meget travbanen fylder. Det er lidt absurd, at en sport med så lidt offentlig interesse, skal fylde så meget på så central en placering. Det samme kan vel siges om atletik-anlægget, men det er trods alt en sportsgren med Team Danmark støtte og medaljer ved seneste OL. Men med dette forslag kan man jo godt bygge i tom omgange. Først lave nyt stadion m.m. og så gentænke travbanens område, når deres lejeaftale udløber. Så kan man i øvrigt genetablere noget af det grønne område der mistes.

Tennisbanerne er det nok svært at gøre meget ved. Jeg er ret sikker på, at Århus 1900 har en ekstrem lang lejeaftale, så de skal nok tilgodeses på en eller anden måde (og de fylder trods alt heller ikke særligt meget).

Svar #25
Det kunne være lidt interessant at høre, hvad Karen Salling mener om projektet. Hun fik i hvert fald lavet noget lobbyarbejde efter PwC-forslaget kom ud i december. Jeg vil tro, at det er vigtigt for hende, dels at travbanen bliver bevaret og dels at man bevarer de kreative områder rundt om det trekantsområde man vil bebygge. Altså observatorium, udsigtspunkt, kælkebakke m.v. 

Når hendes velvilje er vigtig, så er det jo også fordi det kan blive en vigtig brik i finansieringen af det hele.

Svar #26
@Ato Vari

Altid mand for at få stemningen ned på jorden igen. Det er nok meget godt. Ikke mindst når selv AGFs egne folk er ved at flyve til himmels i begejstring. Volkspark!

I det mindste har der ikke været jordskælv for nylig.

Jeg har nu set filmen om eventet og tegningerne fra Steens link, og det ser jo flot ud. Men jeg kan ikke se, hvordan det her projekt udmærker sig så meget i forhold til det oprindelige. Det er lykkedes at sætte repræsentanter for områdets sportsgrene sammen med et arkitektfirma og en byudvikler, og så har de i fællesskab tegnet nogle flotte ting, som alle godt kan blive enige om, at de gerne vil have i gave fra byrådet. Faktisk kan de slet ikke forstå, hvordan nogen kan være imod noget så visionært. Der står intet om økonomien i projektet. Skal cykelbanen i øvrigt også moderniseres? Skal travbanen have ny tribune?

Sandheden er måske bare, at hvis det her var simcity, og man skulle lave sådan et sted på en af Aarhus bedste beliggenheder, uden hensyntagen til historik og nuværende ejerskab/lejerskab. Så ville man mindst smide Travbanen ud på landet til den øvrige hestesport (fordi en væddeløbsbane kræver noget plads, som de selv siger), og cykelbanen kunne etableres ved et andet letbanestop, for den nuværende cykelbane ligner et bombekrater og kan virkelig ikke have mange brugere eller give nogen synergi med de andre sportsgrene. Tennisbanerne kunne måske etableres som del af noget andet breddeidræt i området, som kunne give liv i hverdagene, sammen med udendørs futsalbaner, streetbasket og den slags.

Svar #27

Hellere en ”grim” sejr end at tabe 1-4 på en naiv omgang ”fremad, march”.
Det ligger i klubbens DNA.
Knofedt fremfor kæleri.
AGF

Svar #28
Det er altså bemærkelsesværdigt at hestefolkene, der repræsenterer en af de mindre folkelige sportsgrene, som optager størstedelen af området for ingen leje og som i forvejen var godt på vej til at skulle flytte, også er dem der er mindst entusiatiske ved projektet. De må gerne være der, men et stærkere byråd kunne fint flytte dem ned til Vilhelmsborg, hvor man kan samle hestesporten, og så kunne der til gengæld blive lidt mere plads til en masse små idrætsgrene og sportsaktiviteter, der ikke i forvejen føler ejerskab over området.

Projektet her ændrer ikke så meget ifht de scenarier byrådet i forvejen skulle overveje, men viser at de nuværende brugere kan tale sammen og hvad de kunne tænke sig. De kan højest nå frem til at det er OK at sælge trekanten til bebyggelse eller at der kan afsættes et tilsvarende beløb, hvis det kan dække projektet, men vi er meget langt fra at vide hvordan det skal realiseres og hvad det koster. Reelt kan byrådet vel ikke sige andet til det nu end, “OK, spændende...”

Man tænker måske at bygge lidt i etaper og cykelbanen flytter sig fx ikke så de kan godt gå ud med hatten og travfolkene kan gå i gang med deres hestesperimentarium, men ifht de andre skal man jo starte med en parkeringskælder ude foran, for ellers kan tennisbanerne ikke flyttes, og hvis tennisbanerne ikke flyttes kan atletikken ikke flyttes og før atletikken er flyttet kan man ikke bygge stadion...

Før der er lavet konkrete projekter og beregninger og projektet er skåret ind til benet fordi der slet ikke er penge til halvdelen og før der så endelig er vedtaget et eller andet og der er blevet flyttet rundt på alting går der vist en del år. Så projektet hvor alle skal tilgodeses betyder nok at det har temmelig lange udsigter før AGF spiller på et fodboldstadion.

Svar #29
Så projektet hvor alle skal tilgodeses betyder nok at det har temmelig lange udsigter før AGF spiller på et fodboldstadion.

Ja måske ikke så meget pga. De mange aktører, men mest fordi Århus byråd aldrig har kunnet handle på noget som helst.

Heste-ejere slår alarm

Nu er der så også nogle velhavende dyremishandlere der er utilfredse med at de ikke kan blive ved med at plage deres galopheste på kommunale skatteborgeres område hvis forslaget bliver gennemført >:( . Det er ikke så underligt at de ikke fik en invitation til samarbejdet, for det er vist ikke deres største force !?!

Simple Audio Video Embedder