Spring til hovedindholdet
Emne: Nyt stadion / Ny Ceres Park (Læst 15173 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Nyt stadion / Ny Ceres Park

Svar #100
Jeg vil faktisk mene det er kommunens problem. Hvis kommunen ikke skal ende med at smide alle sine tilbud til borgerne ud af byen, bliver man nødt til at vige fra teori og se på hvordan tingene fungere i praksis. Det nytter intet at kommunen blokerer aktive institutioner i Aarhus, om det er friheden eller AGF, Aarhus 1900, Food Festival eller hvad.

Problemet er det samme, hver gang der er et aktiv for byen igang. Så stormer kommunens P patruljer ud.  Det er jammerligt, og generelt vil jeg mene det er en manglende forståelse for et behov i byen. Byen vokser, der kommer flere events, og hvis kommunen bliver ved med at jagte bilister, så dropper disse events Aarhus, og kommunen vil fremstå fattigere.

I Herning tilbyder kommunen da også gratis parkering til fx FCM, Messecentret etc. Det ER en kommunal opgave, at sikre forholdene for offentlige såvel private aktører. OGSÅ i Aarhus - Det forstår kommunen dog ikke, de har mere travlt med at snakke teori bag deres lukkede døre.

I hele den her stadion debat, synes jeg det bliver mere og mere klart at kommunen generelt er imod alt, hvad der skal ske i området. At de så ikke vil sige det, men kun kommer med vage "dans om den varme grød" argumenter er lidt trættende.

Eneste løsning for at sikre AGFs konkurrenceevne på lang sigt, er at bygge sit eget stadion.  Jeg gik fra en romantisk tilgang om nyt stadion forenden af Stadion Alle, men i processen er jeg blevet realist, og indset, det kommer ALDRIG til at ske. Kommunen i Aarhus er alt for handlingslammede, og generelt er "nyt stadion" en tabersag i Aarhus.

Sad but true

Svar #101
Jeg er almindeligvis en notorisk optimist mht til holdet og truppen.
Men den her kamp taber vi altså.
Der er ingen kommunale kroner i vente.
Heste lobbyen vinder.
Der bliver ikke bygget i den grønne kile.
Og vi skal ikke til Skejby eller Årslev for at se fodbold.
Vi må nok leve med det stadion, vi har
  Men hestelobbyen vinder jo ikke på dette.
De står stadigt til at skal flytte i 2030

Hestelobbyen burde nok presse gevaldigt paa for at faa Folkeparken igennem, hvis de vil blive derude permanent. Jeg tror ogsaa kommunen kan vaere blevet inspireret til at bygge i trekanten, de er bare ikke blevet inspireret til at saette pengene i stadion. Saa de ting kan ske og resultatet stadig vaere det samme for AGF. Det et tvivlsomt om vi kan bygge noget et andet sted, men en loesning er afgoerende for klubben, saa jeg gaar ud fra at man er i gang med at se paa alternativerne hvis det ikke kan lade sig goere paa den nuvaerende placering. Vi kommer til at leve med det vi har en del aar endnu, men forhaabentlig bliver det ikke helt til det er saneringsmodent om flere aartier.

Svar #102
Konsulentfirmaet PWC  siden  primo  januar  2019  arbejdet  med  evalueringen af driften på Ceres Park og Arena

Sideløbende har det rådgivende ingeniørfirma NIRAS lavet en gennemgang anlæggets  vedligeholdelsesstand. Det vurderes at  der  over  de  kommende 10  år  skal  bruges  ca.  53mio.  kr.  til  løbende  vedligehold  og  forebyggen-de/oprettende  aktiviteter.  Det giver  et  gennemsnit  på  5,3  mio.  kr.  om  året, hvilket er 2,3 mio. kr. højere end de 3 mio. kr. der gennem de sidste mange år er blevet budgettet med tilvedligehold af anlægget.

https://aarhus.dk/umbraco/api/EsdhCloudFile/Download?agendaId=394186&fileName=ce4e5f60-5e26-4707-927d-8518a8565fd2.pdf&committeeId=973&downloadName=Bilag%201:%20Evaluering%20af%20driften%20p%C3%A5%20Ceres%20Park%20og%20Arena
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #103
Konsulentfirmaet PWC  siden  primo  januar  2019  arbejdet  med  evalueringen af driften på Ceres Park og Arena
@Martin Hansen

Og en af pointerne der snakkes om ift den rapport er, at med et gennemsnit på 5,3 millioner om året, så vil vedligehold af stadion de næste 10 år være 53 millioner kroner. Det giver endnu et argument til at få bygget et nyt stadion allerede nu.

Svar #104
Gad vide, hvad kommunens samlede udgift på stadion hvert år er. Der er jo andet end bare vedligeholdelse. Hvis man om en håndfuld år står tilbage med et ægte atletikstadion (ikke andre brugere end Aarhus 1900), så bliver det alligevel noget af en dyr fornøjelse. Det vil helt sikkert også begynde at forfalde ligesom vi har set med cyklebanen. Trist udvikling.

Svar #105

Sideløbende har det rådgivende ingeniørfirma NIRAS lavet en gennemgang anlæggets  vedligeholdelsesstand. Det vurderes at  der  over  de  kommende 10  år  skal  bruges  ca.  53mio.  kr.  til  løbende  vedligehold  og  forebyggen-de/oprettende  aktiviteter.  Det giver  et  gennemsnit  på  5,3  mio.  kr.  om  året, hvilket er 2,3 mio. kr. højere end de 3 mio. kr. der gennem de sidste mange år er blevet budgettet med tilvedligehold af anlægget.

https://aarhus.dk/umbraco/api/EsdhCloudFile/Download?agendaId=394186&fileName=ce4e5f60-5e26-4707-927d-8518a8565fd2.pdf&committeeId=973&downloadName=Bilag%201:%20Evaluering%20af%20driften%20p%C3%A5%20Ceres%20Park%20og%20Arena
Jeg ville have kommenteret det her tidligere, men linket holdt op med at virke. Der var et par interessante aspekter i at driftsformen er til diskussion og at formen skal fastlægges i år. Det betyder for det første at der næppe kommer til at ske noget ifb med bygningerne lige foreløbig - og det skal måske også lige evalueres igen i forhold til den driftsmodel man så vælger. De to ting hænger sammen, men det får mig også til at spekulere i at kommunen vil gå efter en ny ordning hvor der ikke skal laves så meget ved bygningerne. Der var vist en der hed ‘blandet’ i rapporten, som jeg også tænkte de andre brugere ville foretrække. Som det bl.a. fremgår her er de ikke helt tilfredse, selvom der måske også bare er lidt politisk snak nu: AGF afviser kritik af Ceres Park & Arena-drift - Aarhus

Det er spændende hvad det ender med, men jeg kan sagtens forestille mig det ender med en driftsmodel der uanset hvad peger i retning af at AGF er nødt til at finde et alternativ hvor man ikke er afhængige af kommunen. Hvis det på nogen måde kan lade sig gøre.

Svar #106
Der var i øvrigt et debatindlæg mere her: Bliver byen (og AGF) bedre med et nyt stadion? - Debatindlæg - Meninger - Aarhus - ikke et af de mest velargumenterede synes jeg nok, når et argument skulle være Sarah Slotts enlige sølvmedalje, men LF har nok pointe i at debatten i medierne er præget af den slags, mens der ikke er mange stemmer der taler for forbedrede forhold for fodbolden.

Svar #107
Svar på kritik af Ceres Park & Arena - AGF Fodbold

Jeg læste kritikken i Stiften og undrede mig også over at AGF ikke gav et svar, men forklaringen er så her. Det lyder lidt underligt man kun kunne få et par timer til at svare og det er jo ikke ideelt ifht den stemning der skabes omkring hele projektet. De andre klubber har selvfølgelig deres egne interesser her - måske ikke ligefrem sådan at de selv vil forpagte det, selvom nogle af dem måske øjner en indtægtskilde, men hvis det kommunalt bestyret kan det være der vil komme færre events og dermed færre aflysninger, men de kan i hvert fald presse på for gunstigere forhold i aftalen (som AGF jo altså overholder). For AGF’s vedkommende er det også en risiko at man kan miste forpagtningen på et tidspunkt. Måske kommer der lidt småforbedringer fra kommunen, men AGF skal overveje hvor meget de vil investere i anlæg og opbygning af den del af forretningen hvis det alligevel ikke bliver til et fodboldstadion og man en dag mister forpagtningen. Under alle omstændigheder er kritikken nok bare endnu en indikation af at AGF skal arbejde hen mod at blive herrer i eget hus.

Svar #108
Svar på kritik af Ceres Park & Arena - AGF Fodbold

Jeg læste kritikken i Stiften og undrede mig også over at AGF ikke gav et svar, men forklaringen er så her. Det lyder lidt underligt man kun kunne få et par timer til at svare og det er jo ikke ideelt ifht den stemning der skabes omkring hele projektet. De andre klubber har selvfølgelig deres egne interesser her - måske ikke ligefrem sådan at de selv vil forpagte det, selvom nogle af dem måske øjner en indtægtskilde, men hvis det kommunalt bestyret kan det være der vil komme færre events og dermed færre aflysninger, men de kan i hvert fald presse på for gunstigere forhold i aftalen (som AGF jo altså overholder). For AGF’s vedkommende er det også en risiko at man kan miste forpagtningen på et tidspunkt. Måske kommer der lidt småforbedringer fra kommunen, men AGF skal overveje hvor meget de vil investere i anlæg og opbygning af den del af forretningen hvis det alligevel ikke bliver til et fodboldstadion og man en dag mister forpagtningen. Under alle omstændigheder er kritikken nok bare endnu en indikation af at AGF skal arbejde hen mod at blive herrer i eget hus.

Niras rapport er jo næsten en måned gammel, så det er ikke en brandvarm nyhed, hvor man bare ikke kunne vente på et svar fra modparten. Det er journalistisk 2. rangs arbejde, og ikke noget man ville praktisere på mere seriøse dagblade som f.eks Ekstabladet eller Se & Hør. 

Jyllandsposten bragte nyheden da rapporten kom frem, i et mere sobert toneleje:

AGF afviser kritik af Ceres Park & Arena-drift - Aarhus

Men Stiften lider desværre under at blive et mere og mere irrelevant nyhedsmedie, så deres journalistiske vinkel bliver hele tiden tvistet i retning af sensationer og konflikt.

Svar #109
Nu har der været koncert på stadion.
Der kommer kritik af at det tog et par timer at komme væk fra koncerten (jeg plejer at bruge den samme tid på at komme væk fra Boxen). Der kommer også kritik af at der er nogle der føler sig bange og klemt, men det ser man også ofte. Jeg vil derfor afvente om der kommer kritik fra myndighederne eller lignende, for ofte er der masser af plads hvis man går lidt tilbage, men selvfølgelig crowdet helt  fremme.
EBs anmeldelse vælger jeg at ignorere, for jeg nægter at tage Thomas Treo seriøst, men Gaffa melder om okay lyd, selvom det foregik på et stadion.
Jeg er spændt på næste koncert, hvor jeg selv deltager, og jeg glæder mig til at se hvilken indflydelse koncerterne har på regnskabet for AGF.

Svar #110
Det er noget svineri at bringe "øjenvidneberetninger" og ophøje dem til "sandhed", når manden der beretter GIK FØR TID, og slet ikke var der, og "havde læst" efterfølgende at der var problemer med at komme ud... 

- Vi gik før koncerten sluttede, men jeg har efterfølgende læst om gæster, der først forlod koncertområdet midt på natten, da kaosset tilsyneladende fortsatte på p-pladsen, siger han videre. 
Live nation skriver: "'Vi har selvfølgelig ikke lukket for mange publikummer ind, og vores stewards har også oplyst folk om at bevæge sig andre steder hen på plænen, for der var områder med masser af plads. Vi oplever i Facebookeventet også positive kommentarer, og generelt er man nok mere tilbøjelig til at gå ind og skrive efterfølgende, hvis man har haft en negativ oplevelse', skriver hun i en mail til Ekstra Bladet."

Og ja: "Det var dog heldigvis kun den ene af de nærliggende parkeringspladser, at dette var tilfældet for. Man må dog forvente at, hvor der er et arrangement med op til 42.000 mennesker må der beregnes længere rejsetid. Men naturligvis har nogen oplevet uacceptabelt lang kø-tid. 

Der blev i mail og i artikler forinden koncerten oplyst om alternative parkeringsmuligheder andre steder', skriver de."

Folk der holder på den der parkering lige uden for stadion, når der er 42.000 mennesker til stede, de har tager en kæmpe risiko ift at sidde klemt inde i deres biler, indtil alle de gående er ude. Og det har Ceres/Live nation advaret om, og folk gør det alligevel, og klager så bagefter. Fint.

Måske de skulle have folk til at "guide" bilerne bedre ud, og sende folk på gåben over på tivoli-siden, men altså der er tusindvis af mennesker der skal ud på samme tid, og den slags er så uendeligt meget lettere sagt end gjort. Ikke engang når AGF spiller foran 5000 mennesker kunne jeg finde på at parkere der på de pladser. Selv der tager det en evighed at komme ud.

Svar #112
I går udtalte Kenneth Emil Petersen og Gaxe i Viasats debatprogram (kan ikke huske hvad det hedder) at det var fedt at spille i Aarhus for det føltes ikke som at være på udebane pga. stadion. KEP nævnte som eksempel den famøse pokalsemifinale.

Svar #113
I går udtalte Kenneth Emil Petersen og Gaxe i Viasats debatprogram (kan ikke huske hvad det hedder) at det var fedt at spille i Aarhus for det føltes ikke som at være på udebane pga. stadion. KEP nævnte som eksempel den famøse pokalsemifinale.
@anra‍ 
Ja og Kuhn sagde decideret, at man på ingen måde følte sig på udebane. 

Altså nærmere på neutral bane...

Svar #114
Det kan jeg sagtens forstå, for det er noget nær umuligt at skabe en intimiderende kulisse med løbebanen, den elendige afskærmning og et ikke lukket stadion + at så mange stemningsskabere er der altså heller ikke. 

Ihh hvor jeg ønsker mig et helt lukket stadion, hvor tilskuerpladserne er så tæt på banen, som det overhovedet er lovligt og med stejle tribuner.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #115
Så er Knud Mathisen DF ude med holdninger om et nyt stadion.
https://stiften.dk/debat/Laeserbrev-Lad-os-droppe-al-snak-om-at-rive-et-velfungerende-stadion-ned/artikel/593849
Kan nogen komme i tanke om nogen der vil rive et VELFUNGERENDE stadion ned?
Hr Knud Mathiesen kommer vist ikke ret tit på stadion. Det er muligvis det mest (bevidst?) uvidende indlæg hidtil i debatten, men det er den slags der præger den og politikerne kan under alle omstændigheder også bare henvise til at de hellere vil bygge en skole. Derfor tror jeg heller ikke rigtigt på et positivt udfald her i efteråret. I det mindste kan det så blive afklaret og AGF kan begynde at se på hvad man gør i fremtiden. Kan man skrabe penge sammen til et "ministadion" et sted?

Svar #116
Så er Knud Mathisen DF ude med holdninger om et nyt stadion.
https://stiften.dk/debat/Laeserbrev-Lad-os-droppe-al-snak-om-at-rive-et-velfungerende-stadion-ned/artikel/593849
Kan nogen komme i tanke om nogen der vil rive et VELFUNGERENDE stadion ned?
Hr Knud Mathiesen kommer vist ikke ret tit på stadion. Det er muligvis det mest (bevidst?) uvidende indlæg hidtil i debatten, men det er den slags der præger den og politikerne kan under alle omstændigheder også bare henvise til at de hellere vil bygge en skole. Derfor tror jeg heller ikke rigtigt på et positivt udfald her i efteråret. I det mindste kan det så blive afklaret og AGF kan begynde at se på hvad man gør i fremtiden. Kan man skrabe penge sammen til et "ministadion" et sted?

Knud Mathiesen er en godt skolet DF’er, det handler ikke om at have en holdning men om at vælge den holdning der er mest populær, og så forsøge at kapre stemmer på den måde. Det kan man også se på Messersmidts desperate forsøg på at gøre Folketingets mest klimafjentlige parti, bæredygtigt. Knud Mathiesen er i bund og grund fuldstændig ligeglad med Aarhus Stadion, og skriver kun læserbrevene fordi det giver opmærksomhed, og dermed et større vælgergrundlag.

Svar #118
Det er desværre en låst artikel, men overskriften giver et meget godt billede af hvad kommunen er ude på, jeg håber ikke at Jacob Nielsen falder for den. Hvis forpagtningsaftalen skal forlænges, skal det ihvertfald være Som en gratis forpagtning for AGF indtil der er en beslutning. Hvis der bliver kørt videre efter de nuværende betingelser, så bliver beslutningsprocessen jo bare udskudt 2 år, og til den tid vil opmærksomheden være mindre. Det sidste der er brug for er “ro til at drøfte planerne for et nyt stadion”

Jeg kan huske da man havde planer om at lave en multihal i Aarhus, så gik Herning igang med tilsvarende planer, dengang sagde daværende borgmester Flemming Knudsen “Vi kan også arbejde hurtigt i Aarhus”. Det er måske den største, mest gennemskuelige løgn jeg nogensinde har hørt en politiker komme med. Alle ved at Aarhus Kommune overhovedet ikke er i stand til at arbejde hurtigt med sådan nogen beslutninger, og hvis man forlænger forpagtningsaftalen på stadion, så bliver det bare endnu en syltekrukke, og stadionplanerne bliver ligeså meget et luftkastel som multihallen er.

AGF bør have sin forpagtningsaftale om Aarhus Stadion forlænget med to år. Det foreslår kulturrådmand Rabih Azad-Ahmad for dermed at skabe ro til at drøfte planerne om et nyt stadion.

https://stiften.dk/aarhus/AGF-faar-forlaenget-forpagtning-mens-vi-venter-paa-nyt-stadion/artikel/596380

Svar #119
Det er desværre en låst artikel, men overskriften giver et meget godt billede af hvad kommunen er ude på, jeg håber ikke at Jacob Nielsen falder for den. Hvis forpagtningsaftalen skal forlænges, skal det ihvertfald være Som en gratis forpagtning for AGF indtil der er en beslutning. Hvis der bliver kørt videre efter de nuværende betingelser, så bliver beslutningsprocessen jo bare udskudt 2 år, og til den tid vil opmærksomheden være mindre. Det sidste der er brug for er “ro til at drøfte planerne for et nyt stadion”

Jeg tror ikke du ved, hvordan en kommunal administration virker. Eller hvordan politik fungerer.

Dem, der for alvor er skuffede over, at aftalen ikke er forlænget, har grundlæggende misforstået politiske processer - herunder AGFs mulighed for at presse beslutningstagerne.

Svar #120
Socialdemokraterne bakker op og AGF er positive (har selv foreslået at forlænge aftalen).
Forlængelsen skal komme på uændrede vilkår og stå i stedet for en ny kontrakt (det vil vel også kræve et udbud?)
Ved budgetforhandlingerne i september 2020 skal en overordnet anlægsinvesteringsplan for perioden 2024-2033 vedtages, så stadion må skulle forhandles lige nu.

Svar #121

Jeg tror ikke du ved, hvordan en kommunal administration virker. Eller hvordan politik fungerer.

Dem, der for alvor er skuffede over, at aftalen ikke er forlænget, har grundlæggende misforstået politiske processer - herunder AGFs mulighed for at presse beslutningstagerne.

En forlængelse af den nuværende aftale vil til enhver tid være mest til fordel for kommunen, hvis aftalen løber ud, har de et kæmpe problem. Der er ingen der kan få en god business case ud af stadion, så kommunen har ingen reelle alternativer til AGF. Den aftale der ligger nu er formuleret for snart 20 år siden, dengang var produktet et helt andet end det er i dag, og en forlængelse af den nuværende aftale vil ikke afspejle værdien af produktet. Kommunen har et byggeri som ingen er interesseret i at forpagte, og så tilbyder de at forlænge en aftale, som forpagteren har givet udtryk for at han ikke ønsker at forlænge. Det er AGFs bedste pressionsmiddel at lade aftalen udløbe, hvis kommunen bare forlænger den i 2 år, så er der jo heller ikke noget til hinder for at de vil forlænge den igen om 2 år.

Politiske processer i Aarhus Kommune er bare væsentligt anderledes end de er i f.eks. Herning og Horsens, hvor man godt kan tage en beslutning uden at det skal i stjernehøring eller diskuteres med samtlige embedsmænd, alle politiske partier og alle tænkelige og utænkelige interessenter.

Svar #122
En forlængelse af den nuværende aftale vil til enhver tid være mest til fordel for kommunen, hvis aftalen løber ud, har de et kæmpe problem
Den vender vel begge veje. Ingen af parterne kan pt. undvære den anden. AGF har ikke et stadion på hånden til første forårskamp i 2021.

Svar #123
En forlængelse af den nuværende aftale vil til enhver tid være mest til fordel for kommunen, hvis aftalen løber ud, har de et kæmpe problem
Den vender vel begge veje. Ingen af parterne kan pt. undvære den anden. AGF har ikke et stadion på hånden til første forårskamp i 2021.

Men hvis AGF afviser at forlænge, så er kommunen tvunget til at udbyde det gamle lort igen, eller alternativt selv overtage driften. Et nyt udbud vil AGF kunne vinde med et bud på 1 kr. (Principielt) og så har kommunen et kæmpehul i økonomien. Så kommunen er nød til at handle, det nytter ikke noget at gøre som man altid gør, og trække beslutninger ud i en uendelighed indtil der er andre der træffer en beslutning, der gør at det ikke er nødvendigt længere at finde en løsning. Det var det der skete med multihallen, og det der skete i rigtigt mange år i forhold til boligudstykninger, dengang lukrerede omegnskommunerne virkelig på Aarhus Kommunes fodslæberi, og lavede rigtigt mange boligudstykninger lige på kommunegrænsen, og fik dermed mange ressourcestærke aarhusianere til at flytte ud af kommunen efter endt uddannelse, og placere indkomstskatten der.

Svar #124
Hvis man reelt begiver sig ud i sådan et stand-off har Kommunen langt bedre kort på hånden end AGF har. For Kommunen betyder et tomt stadion blot tabte indtægter på et par millioner - svarende til en brøkdel af kommunens budget, mens det for AGF vil lægge hele forretningen i ruiner. AGF har langt mere at tage ved at lade det komme så langt ud, end kommunen har

Svar #125
En forlængelse af den nuværende aftale vil til enhver tid være mest til fordel for kommunen, hvis aftalen løber ud, har de et kæmpe problem.

Helt ærligt, så tror jeg at en manglende forpagtningsindtægt på 2-3 mio kr ud af et budget på 28.500 mio. kr. betyder mindre for Aarhus Kommune, end udsigten til at spille sine hjemmekampe på lejet græs i Randers vil betyde for AGF

Svar #126
....nu skal man altså ikke undlade det store image/marketing tab det vil være for Kommunen, hvis AGF i en længere periode spiller dets kampe i en anden by.
Det kommer selvfølgelig heller ikke så vidt - begge parter vil selvfølgelig finde en løsning. Dét er jeg helt sikker på.

Svar #127
Socialdemokraterne bakker op og AGF er positive (har selv foreslået at forlænge aftalen).
Forlængelsen skal komme på uændrede vilkår og stå i stedet for en ny kontrakt (det vil vel også kræve et udbud?)
Ved budgetforhandlingerne i september 2020 skal en overordnet anlægsinvesteringsplan for perioden 2024-2033 vedtages, så stadion må skulle forhandles lige nu.

Jeg havde ikke set at AGF selv er interesseret i at forlænge den nuværende aftale i 2 år, det må jo betyde at man har en tro på at der kommer til at ske noget i den periode, og at man ikke forventer at aftalen blot bliver forlænget 2 år ad gangen i en uendelighed.

Svar #128
....nu skal man altså ikke undlade det store image/marketing tab det vil være for Kommunen, hvis AGF i en længere periode spiller dets kampe i en anden by.
Det kommer selvfølgelig heller ikke så vidt - begge parter vil selvfølgelig finde en løsning. Dét er jeg helt sikker på.

Igen. Hvem taber ansigt: Kommunen, som ikke lige har 300 mio kr liggende i en papkasse til et nyt stadion til AGF, eller AGF, der overspiller sine kort og ender med at spille to sæsoner på en rivals stadion.

AGF kan ikke presse sig til en kommunal investering, de kan alene bygge en positiv folkelig opbakning til et nyt stadion.

Svar #129
En forlængelse af den nuværende aftale vil til enhver tid være mest til fordel for kommunen, hvis aftalen løber ud, har de et kæmpe problem.

Helt ærligt, så tror jeg at en manglende forpagtningsindtægt på 2-3 mio kr ud af et budget på 28.500 mio. kr. betyder mindre for Aarhus Kommune, end udsigten til at spille sine hjemmekampe på lejet græs i Randers vil betyde for AGF

Det er ikke økonomien i stadion der er den primære udfordring, men at have en stor “ruin” stående på så attraktiv en adresse vil ikke være fedt for nogen folkevalgt politiker. Man har en forpligtelse overfor vælgerne til at sikre tidssvarende faciliteter til alle kulturelle arrangementer, ikke mindst sportsarrangementer der tiltrækker ligeså mange aarhusianere som det nye Moesgaard Museum. De atletikudøvere og andre som anvender stadion, har jo også brug for en forpagter til at tage sig af det praktiske, så enten skal kommunen udbyde forpagtningen igen eller selv stå for driften, ingen af delene er særligt belejligt for kommunen.

Der er øvrigt intet til hinder for at AGF forsat spiller på stadion, selvom den nuværende forpagtningsaftale udløber, så er man bare ikke længere ‘herre i eget hus’ i samme omfang, men underlagt en anden forpagter, der så skal prøve at få deres investering hjem igen ved AGF.

Svar #130
Der har været flere mulige modeller for hvordan det kunne køres på bordet: kommunalt styret, selvejende institution, brugerne mere i fællesskab osv. De andre brugere kan have en interesse i at brokke sig for at få bedre vilkår, men det kan også føre til at kommunen simpelthen vælger en anden model. Med en anden model er det måske også nemmere at sige at forholdene er som de er og professionelle virksomheder, dvs AGF, kan leje sig ind eller lade være.

Det er helt afgørende for AGF at de får et rigtigt fodboldstadion. Nu kommer der til at gå to år mere før der er en afklaring, så man må bare håbe på at det er baseret på klare indikationer af hvor man står. Vil der blive gjort noget i forbindelse med de budgetforhandlinger eller står man på det tidspunkt i samme situation som nu? I sidstnævnte tilfælde må man bruge den periode på finde et alternativ. Man kan dog vælge den positive udlægning at man næsten har fået lovning på noget, det kan bare ikke teknisk lade sig gøre før i 2022, hvor der kan planlægges større anlægsudgifter igen.

Jeg mener i øvrigt det blev nævnt at der var en del millioner det var nødvendigt at bruge på renovation meget snart som man selvfølgelig ikke skal smide i det nu hvis der er større ændringer på vej. Det kan måske godt udsættes et par, men vel ikke bare igen om to år, så der bør i hvert fald kunne sættes en endegyldig deadline der. Det er stadig et stort spørgsmål hvilke alternativer AGF har, men de har vel overvejet det et stykke tid, hvis altså de ikke føler sig ret sikre på at kommunen vil lave en investering.

Kan AGF ikke også lige få lidt sportslig succes i mellemtiden så vi kan få en ide om hvor mange tilskuere der skal laves plads til?

Svar #131
Jeg havde ikke set at AGF selv er interesseret i at forlænge den nuværende aftale i 2 år, det må jo betyde at man har en tro på at der kommer til at ske noget i den periode, og at man ikke forventer at aftalen blot bliver forlænget 2 år ad gangen i en uendelighed.

At dømme på dette notat, som indstillingen til byrådet bygger på, så er det ikke en mulighed bare at blive ved at forlænge:
https://aarhus.dk/umbraco/api/EsdhCloudFile/Download?agendaId=401664&fileName=19c959db-50d9-420d-bb63-d5498e23a47b.pdf&committeeId=973&downloadName=Bilag+1%3a+Beslutningsproces+(tilf%c3%b8jet+14.06.2019)

Det er kun den nuværende situation, hvor der er usikkerhed om fremtiden af anlægget, som gør det juridisk muligt at forlænge 1-2 år:
Ifølge juridiske vurderinger vil det være muligt at lave en kortforlængelse af den nuværende driftsaftale. Der er ikke beskrevet faste grænser for hvor meget man kan forlænge aftalen, men det vurderes at en forlængelse på 1-2 år vil være inden for de juridiske muligheder under visse forudsætninger. Der er i givet fald nogle formalia der skal overholdes.

Der er sandsynligvis diverse udbudsregler, som skal overholdes, så det er næppe muligt at lave samme øvelse igen om nogle år. Notatet lægger op til at beslutningen skal tages nu i efteråret:
Det scenarie vil således evt. give mulighed for at skabe en samtidighed på de politiske beslutninger vedr. driften af Ceres Park og Arena og etablering af evt. nyt stadion. Det vil være tilfældet, hvis man forlænger aftalen med 1-2 år, så den løber frem til 31. december 2021 eller 31. december 2022. Dermed vil man kunne træffe beslutning om et nyt stadion ved forhandlingerne i efteråret 2020 om de fremtidige anlægsmidler, og samtidig efterfølgende have tid til at gennemføre den nødvendige proces vedr. fremtidig drift af de nuværende faciliteter.

Men alene usikkerheden omkring stadionkomplekset, og hvorvidt det skal udvikles eller ej, gør et nyt udbud enormt besværligt, så måske er det snebolden, der er begyndt at rulle. Sådan som JN nok hele tiden har planlagt. Som der står i notatet:
Hvis Byrådet ikke træffer en beslutning i september 2020 om at gå i gang med etablering af et nyt stadion, så vil stadiondiskussionerne næppe ophøre af den grund.Der vil i givet fald fortsat være usikkerhed om den fremtidige drift.

I et notat fra tidligere på året redegjorde et konsulentfirma endda for, at der næppe ville være nogen som ville påtage sig driften under samme vilkår som nu - samt at det ville blive langt dyrere, hvis kommunen selv overtog driften. Men det meste af byrådet (Knud Mathiesen undtaget) har jo også erkendt, at faciliteterne ikke er tidsvarende. Det giver ikke nogen god forhandlingsposition. Så - nu tror jeg egentlig, det vil blive temmelig vanskeligt at stoppe processen frem mod nyt stadion.

Svar #132
Det er vel OK hvis det her alt sammen betyder at der er en ret hård deadline om et år og det peger i retning af et positivt udfald. Et år mere betyder også noget, men kan vel gå, hvis det ender med en rigtig god løsning. 

Det var de "vedligeholdelsesmæssige udfordringer" der er nævnt til sidst under punkt 3 jeg tænkte på før. Eksempelvis dele af det fredede kan man måske godt renovere uden større risiko, men jeg fik indtryk af det jeg læste tidligere at der var nogle ting der virkelig trængte, som man dårligt kunne gøre noget ved før der var en afklaring af hele situationen. Så det gør også at det ikke bare kan skubbes ud i fremtiden flere gange. 

Svar #133
Hvis man gerne vil nørde lidt, så har Mediano - eller nærmere betegnet antropolog Lasse Yde Hegnet - lavet en podcast om Aarhus Stadions betydning for byen og betydningen af at stadion også i fremtiden bliver beliggende for enden af Stadion Allé. Søren Højlund Carlsen, Kjeld Holm og Jan Schoubye deltager.

http://www.mediano.nu/oversigt/2019/8/17/kalejdoskopet-1-aarhus-kultiske-anlg

Få svarene på:
  • Hvorfor Aarhus Stadion kan sammenlignes med et stenalderanlæg
  • Hvorfor skovene er vigtige for aarhusianernes forståelse af gode fritids oplevelser
  • Hvad der ligger i den der oplevelse af Stadion Allé som alle AGF-fans taler om
  • Hvordan 100 år gamle tanker om byarkitektur til stadighed former aarhusianernes måde at tænke på
  • Hvordan noget af AGFs selvhøjtidelighed kommer fra fortiden som gymnastikklub 

Svar #135
Et flertal i byrådet er indstillet på at afsætte 2 mio. til yderligere afdækning af mulighederne for videreudvikling af stadionområdet Millioner på vej til stadionprojekt - Aarhus

Vi er inde i en god diskussion med foreningsliv og borgere, som vi meget gerne vil fortsætte for at se, om vi kan nå i mål med et projekt, også rent økonomisk. Vi synes også, at der er tilnærmelser på begge sider, både fra udviklerne med en mere grøn tankegang og fra naboernes side. Vi mener fortsat, at vi skal bevare de grønne oaser, men vi mener også, at der kan bygges i området,« siger idrætsordfører Steen Bording Andersen, der også er formand for kulturudvalget.
Det betyder S bakker op og det gør V også men SF mener

SF mener ikke, at der er brug for flere penge til at drive projektet frem:

»Der er nogle penge i forvejen, så det må kunne holdes inden for det budget. Det har også vist sig, at de bedste input er kommet fra andre end de rådgivere, vi har haft. Vi kan sagtens komme videre uden ekstra penge i den her proces ved at have et godt samarbejde mellem kommunen og de mange, som har vist interesse for projektet,« siger gruppeformand Jan Ravn Christensen.
Jeg troede ellers ikke SF var så meget for private aktører :-) Men det er da ros til det arbejde der er lavet fra privat side.

Svar #136
Et flertal i byrådet er indstillet på at afsætte 2 mio. til yderligere afdækning af mulighederne for videreudvikling af stadionområdet Millioner på vej til stadionprojekt - Aarhus

Vi er inde i en god diskussion med foreningsliv og borgere, som vi meget gerne vil fortsætte for at se, om vi kan nå i mål med et projekt, også rent økonomisk. Vi synes også, at der er tilnærmelser på begge sider, både fra udviklerne med en mere grøn tankegang og fra naboernes side. Vi mener fortsat, at vi skal bevare de grønne oaser, men vi mener også, at der kan bygges i området,« siger idrætsordfører Steen Bording Andersen, der også er formand for kulturudvalget.
  Det betyder S bakker op og det gør V også men SF mener

SF mener ikke, at der er brug for flere penge til at drive projektet frem:

»Der er nogle penge i forvejen, så det må kunne holdes inden for det budget. Det har også vist sig, at de bedste input er kommet fra andre end de rådgivere, vi har haft. Vi kan sagtens komme videre uden ekstra penge i den her proces ved at have et godt samarbejde mellem kommunen og de mange, som har vist interesse for projektet,« siger gruppeformand Jan Ravn Christensen.
  Jeg troede ellers ikke SF var så meget for private aktører :-) Men det er da ros til det arbejde der er lavet fra privat side.

Gratis private aktører tror jeg at alle partier er glade for. Det er vist mere, når kommunale opgaver overtages af private, med henblik på at skabe en overskudsforretning, at vandene skilles for og imod (hvor man nok burde være mere pragmatisk og ofte gå mere op i om kommunen kan spare nogle penge, end om nogen kan skabe en forretningsmodel).

I øvrigt har de en pointe med at vi ikke fik meget for de penge vi smed i den forrige forundersøgelse. Men det væsentlige er vel, at der nu udvises en vilje til at der skal ske noget.

I øvrigt er der jo pludselig flere penge i kommunekassen end man havde forventet (ikke at det nødvendigvis betyder, at de kan/skal bruges på nyt stadion:

http://stiften.dk/aarhus/Flere-penge-i-kassen-Aarhus-Byraad-sidder-med-en-god-haand/artikel/600776

Svar #138
Et kort interview med JN omkring beslutningen VIDEO - Jacob Nielsen fortæller om stadionplaner i Århus: Det ser lyst ud -... Han siger der har været en god debat med travbane, håndbold, cykelbane, tennis mv.

"Kræmmere på Heden". Hold kæft det er sjaaaaw.

Jeg er glad for at høre, at der forhåbentlig er lidt skub i tingene, men det lader til at være en meget langsommelig proces. Jeg vidste ikke man havde forlænget forpagtningen med 2 år, som stod til udløb næste sommer. Jeg håber da virkelig ikke at det betyder, at man først går i gang med et eventuelt byggeri i sommeren 2022. Vi kan simpelthen ikke vente 5-10 år med et nyt stadion, og da slet ikke hvis den positive udvikling på banen og de interne linjer fortsætter.

Er der i øvrigt nogen herinde der skal til Stiftens arrangement i aften vedr. nyt stadion. Der var udsolgt da jeg opdagede arrangementet.

Svar #139
Et kort interview med JN omkring beslutningen VIDEO - Jacob Nielsen fortæller om stadionplaner i Århus: Det ser lyst ud -... Han siger der har været en god debat med travbane, håndbold, cykelbane, tennis mv.
"Kræmmere på Heden". Hold kæft det er sjaaaaw.

Jeg er glad for at høre, at der forhåbentlig er lidt skub i tingene, men det lader til at være en meget langsommelig proces. Jeg vidste ikke man havde forlænget forpagtningen med 2 år, som stod til udløb næste sommer. Jeg håber da virkelig ikke at det betyder, at man først går i gang med et eventuelt byggeri i sommeren 2022. Vi kan simpelthen ikke vente 5-10 år med et nyt stadion, og da slet ikke hvis den positive udvikling på banen og de interne linjer fortsætter.

Er der i øvrigt nogen herinde der skal til Stiftens arrangement i aften vedr. nyt stadion. Der var udsolgt da jeg opdagede arrangementet.
Jeg kan ikke se videoen her, så jeg ved ikke hvad han siger mere præcist, men ift den forlængelse af forpagtningsaftale bliver stadion jo ikke bygget på een dag. Man er nød til at forlænge mens processen kører og så må man se på det når der bliver besluttet noget og man går i gang. Forhåbentlig er man i gang inden 2022, forhåbentlig kan man være færdige inden alt for meget senere, men selv hvis der ikke kommer til at ske noget har AGF behov for at forlænge aftalen indtil de har fundet en anden løsning.

Schouby nævnte i Mediano at billetterne til det arrangement blev revet væk og de havde flyttet det flere gange til større lokaler for at få plads til flere, men var stoppet til sidst fordi det også kunne blive for stort. Tror det var omkring 300 pladser de nåede op på til sidst.

Svar #140
Vi kan simpelthen ikke vente 5-10 år med et nyt stadion, og da slet ikke hvis den positive udvikling på banen og de interne linjer fortsætter.
Jeg tror 5 år er ret optimistisk ift. hvornår der står et nyt stadion klar. Den slags processer tager lang tid og der bliver jo i hvert fald ikke sat en spade i jorden de næste 2 år hvor forpagtningsaftalen er blevet forlænget til.

Svar #141
Vi kan simpelthen ikke vente 5-10 år med et nyt stadion, og da slet ikke hvis den positive udvikling på banen og de interne linjer fortsætter.
Jeg tror 5 år er ret optimistisk ift. hvornår der står et nyt stadion klar. Den slags processer tager lang tid og der bliver jo i hvert fald ikke sat en spade i jorden de næste 2 år hvor forpagtningsaftalen er blevet forlænget til.

Hvorfor skulle der ikke kunne sættes en spade i jorden inden aftalen udløber? Vi skulle da ikke gerne stå i en situation hvor vi skal finde et andet stadion i al den tid det tager, fra første til spadestik til sløjfen klippes. Jeg forestiller mig, at der kan laves masser af arbejde mens der spilles. Det nuværende stadion kan velsagtens rives ned i etaper mens der stadig spilles. Hele D tribunen kan jo sagtens fjernes uden det har nævneværdig betydning på tilskuertal - uden at jeg er bygningskonstruktør :) Hvad gjorde man egentlig i Brøndby? Eller skal vi spille i Silkeborg 1-2 sæsoner, mens man river ned og bygger nyt?

Hvis man bliver enig om et nyt stadion, en løsning og finansiering så er det jo bare at komme i gang.

Svar #142
Ham DF’eren Knud Mathisen vil have AGF til at bygge et nyt stadion i Lisbjerg, gad vide hvad han så vil bruge det nuværende stadion til?

En Niras rapport siger at stadion skal renoveres for 50 mio. kr har han tænkt sig at atletikken skal financiere dette? Eller vil han skære i ældreplejen for at få råd til tage det ud af kommunekassen? Han kan selvfølgelig også vælte stadion, og bygge boliger i området i stedet?!?

Han virker virkelig som en ubegavet politiker, der ikke har den fjerneste anelse om hvad han snakker om.

Svar #143
Hvis man bliver enig om et nyt stadion, en løsning og finansiering så er det jo bare at komme i gang.

"problemet" med ovenstående er jo at blive enig tager tid, finde finasering tager tid. Der er projektering, offentlig høringer, arkæologiske udgravninger, lur mig om ikke der skal laves en ny VVM undersøgelser som minumum tager 1-2 år. Du kan godt forvente en tidshorisont på 5-10 år før det hele er står klart.
Lad os antage ALT går vel
Anlægskonference efterår 2019
enighed om folkepark i byrådet forår 2020
projektering af området 1 år - 2021
VVM-undersøgelse 2021-2023
Spadestik 2024
Stadion færdig 2025 og hele området i op til 2 år efter. Det giver 2027.
Just saying- forvent ikke 3-4 år fra nu.

Svar #144
Fucking hell. 8 år. Jøsses da. Så skal det nuværende vel renoveres i mellemtiden for mange penge?

Stiften har et par artikler vedr info aftenen i går, men de kræver abonnement. Nogen der var med som kan skrive lidt om det?

Svar #145

"problemet" med ovenstående er jo at blive enig tager tid, finde finasering tager tid. Der er projektering, offentlig høringer, arkæologiske udgravninger, lur mig om ikke der skal laves en ny VVM undersøgelser som minumum tager 1-2 år. Du kan godt forvente en tidshorisont på 5-10 år før det hele er står klart.
Lad os antage ALT går vel
Anlægskonference efterår 2019
enighed om folkepark i byrådet forår 2020
projektering af området 1 år - 2021
VVM-undersøgelse 2021-2023
Spadestik 2024
Stadion færdig 2025 og hele området i op til 2 år efter. Det giver 2027.
Just saying- forvent ikke 3-4 år fra nu.

Det vil overraske mig meget om der skal laves VVM eller arkæologiske udgravninger, da dette primært bliver gjort ved projekter på ‘jomfruelig’ jord, her ligger der et i forvejen, så det vil ikke give mening med en “Vurdering af Virkninger for Miljøet” eller søgerender for arkæologiske fund, da man allerede kender til disse forhold.

Til gengæld skal der nok laves en ny projektlokalplan, samt et tillæg til kommuneplanen, hvis man ønsker at flytte funktionerne rundt, inddrage parkeringspladser osv. Men om-/nybygningen af stadion, vil muligvis kunne igangsættes inden lokalplanen er godkendt, hvis det valgte projekt ikke overskrider de nuværende lokalplan bestemmelser (Hvilket det forslag hvor banen roteres 90 grader muligvis gør). Projekteringen af området vil sansynligvis tage betydeligt længere tid end 1 år, da der er mange “bygherrer” der vil høres, men dette kan også foregå imens det nye stadion opføres.

Tiden er sansynligvis en væsentlig faktor, da det nuværende stadion ikke kan blive stående uden store investeringer. Så jeg vil tro at man kan have et godkendt projekt inden den nye forpagtningsaftale udløber i 2022, og et nyt stadion i 2024. Herefter skal alle de øvrige funktioner så etableres, og der er måske en periode hvor atletikfolkene f.eks. skal træne i Viby.

Svar #146
il gengæld skal der nok laves en ny projektlokalplan, samt et tillæg til kommuneplanen, hvis man ønsker at flytte funktionerne rundt, inddrage parkeringspladser osv. Men om-/nybygningen af stadion, vil muligvis kunne igangsættes inden lokalplanen er godkendt, hvis det valgte projekt ikke overskrider de nuværende lokalplan bestemmelser (Hvilket det forslag hvor banen roteres 90 grader muligvis gør). Projekteringen af området vil sansynligvis tage betydeligt længere tid end 1 år, da der er mange “bygherrer” der vil høres, men dette kan også foregå imens det nye stadion opføres.

Du har helt ret i dit indlæg. Tror dog ikke lokalplanen for selve stadionområdet skal ændres:
"Område I omfatter størstedelen af idrætsparken med de eksisterende stationhaller og stadionanlæg samt eksisterende bebyggelse, der blandt andet huser Team Danmark Centret m.v. I området kan opføres en ny storhal inden for et nærmere angivet byggefelt, ligesom der er udlagt et byggefelt til et nyt udvidet stadionanlæg.

Bebyggelsens samlede etageareal må ikke overstige 38.000 m2 foruden evt. kælder. For nyt stadionanlæg og ny storhal er bygningernes maksimale højder angivet ved koter, idet der som følge af bygningernes brug til større rum ikke er fastlagt et maksimalt etageantal. For stadionanlæggets vedkommende svarer den angivne kote til en maksimal bygningshøjde på omkring 19 m, mens koten for storhallen svarer til en maksimal bygningshøjde på godt 14 m.

Lokalplanen indeholder ikke detaljerede bestemmelser om bebyggelsens nærmere udformning og materialeholdning, men i stedet bestemmelser om, at bebyggelsen skal udformes under hensyn til helhedsvirkningen i området. For det nye stadionanlæg og den nye storhal betyder det, at karakteren af den nye bebyggelse i princippet forudsættes udformet i overensstemmelse med vinderforslaget. For de eksisterende stadionhaller og bygningen, der huser Team Danmark Centret, forudsættes den eksisterende karakter i hovedtrækkene fastholdt."
https://dokument.plandata.dk/20_1211042_APPROVED_1247480702967.pdf

Men hele ideen om en Folkepark - altså den hele pakke - kræver lokalplanændring og kommuneplantillæg.

Jeg forudser også, at tillæg til kommuneplan vil blive indklaget til Planklagenævnet i Viborg, der både er underbemandet og præget af mangel på erfaring/kompetence. Da kommuneplantillægget er nøglen til at lave byggeretter, der er nøglen til finansiering, så vil man nok ende i at sætte alt i bero mens sagen behandles i Viborg. Ellers risikerer man at stå med ufinansierede udgifter for et par hundrede millioner.

Alt i alt: Man kunne nok godt få stadion igennem hurtigere, men det er politisk selvmord at fremme AGF-delen af den samlede pakke (Folkeparken), som jo netop er skabt for at få projektet igennem.

Svar #148
Bedste læserbrev jeg hidtil har læst i stadion debatten:
https://stiften.dk/artikel/602233?rss
Jeg er enig i at det er en pointe, at atletikken ikke nødvendigvis skal ligge der, men den overordnede tanke handler vel også om at udnytte at faciliteterne ligger samlet så man dels kan dele nogle faciliteter som indendørs træningslokaler og cafeterie og får flere muligheder til gavn for borgerne. Altså jeg håber det kan blive et sted hvor der er liv det meste af året og hvor de forskellige sportsgrene åbner sig op for byens borgere. Ift atletikken vil det måske ikke være sådan at man bare selv kan tage ud og kaste med spyd, men man kunne godt lade motionisterne benytte nogle faciliteter og prøve kræfter med forskellige sportsgrene. Måske kan man lige måle sig på en 400 m på bane ifb med løbeturen, motionscyklisterne kan køre omkring cykelbanen, skoleklasser og andre grupper kan prøve forskellige ting under kyndig vejledning osv. Jeg havde også den her ide om stadion udformet som en gravhøj i skoven, med terrænløb på siderne og kælkebakke om vinteren. Hvis man var lidt ambitiøs omkring det tror jeg man kunne lave noget ret unikt, også med flere sportsgrene end dem der lige er der nu - fx 5-a-side-baner, streetbasket, skateboardbane osv.

Svar #149
Bedste læserbrev jeg hidtil har læst i stadion debatten:
https://stiften.dk/artikel/602233?rss
Jeg er enig i at det er en pointe, at atletikken ikke nødvendigvis skal ligge der, men den overordnede tanke handler vel også om at udnytte at faciliteterne ligger samlet så man dels kan dele nogle faciliteter som indendørs træningslokaler og cafeterie og får flere muligheder til gavn for borgerne. Altså jeg håber det kan blive et sted hvor der er liv det meste af året og hvor de forskellige sportsgrene åbner sig op for byens borgere. Ift atletikken vil det måske ikke være sådan at man bare selv kan tage ud og kaste med spyd, men man kunne godt lade motionisterne benytte nogle faciliteter og prøve kræfter med forskellige sportsgrene. Måske kan man lige måle sig på en 400 m på bane ifb med løbeturen, motionscyklisterne kan køre omkring cykelbanen, skoleklasser og andre grupper kan prøve forskellige ting under kyndig vejledning osv. Jeg havde også den her ide om stadion udformet som en gravhøj i skoven, med terrænløb på siderne og kælkebakke om vinteren. Hvis man var lidt ambitiøs omkring det tror jeg man kunne lave noget ret unikt, også med flere sportsgrene end dem der lige er der nu - fx 5-a-side-baner, streetbasket, skateboardbane osv.

Aarhus Kommune havde en plan tilbage i starten af 00erne om at etablere 7 forskellige “innovation hubs” i Aarhus, med hver sit tema. Hver hub skulle så være et innovativt område indenfor et specifikt erhverv, der var en “Food” Hub ved Agro Food Park, en “Clean Tech” Hub ved Skejby sygehus, en “Creative Industries” Hub ved Filmbyen, en “Tech Hub” ved Storcenter Nord og en “idræts” Hub i området omkring stadion (jeg kan desværre ikke huske de sidste).

Det fik Lars Windfelt og Aarhus Elite til at kontakte Bricks, som fik Schmidt Hammer og Lassen (SHL) til at lave et forslag til et samlet sportscampus, hvor alle idrætsrelaterede erhverv i Aarhus kunne samles sammen med alle elitesports faciliteterne i byen. Jeg tror at det nuværende “folkepark” projekt, falder meget godt i tråd med kommunens tidligere tanker omkring området, og derfor sikkert bliver nemmere at få gennemført, end en opsplitning af alle eliteidræts faciliteterne.

Bricks.dk

Simple Audio Video Embedder