Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue forår/sommer 2019. (Læst 125197 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue forår/sommer 2019.

Svar #2200
På MTAC er Thøgersen røget på leje til Århus Fremad - nogen der har hørt noget mere konkret...?

Svar #2201
På MTAC er Thøgersen røget på leje til Århus Fremad - nogen der har hørt noget mere konkret...?

Nej men hvis det er sandt, så bliver Casper Højer ikke solgt i dette vindue. Det lød ellers på den der Brøndby podcast i 24syv, som om der var mange bejlere til ham, og at BIF nok ikke kunne matche de tilbud der kom fra udlandet.

Svar #2202
Men det er jo den du opstiller, når du ikke mener, Grabara kan betegnes som en gigant succes - kan da gå med til at nedgradere til stor succes  ;)  - fordi han kun var her i få måneder.
Nej, jeg forsøger at vurdere hvilken værdi spilleren har tilført sportsligt og/eller økonomisk, så det behøver ikke være i form af et salg. En spiller på lån man ikke kan beholde skal flytte en del sportsligt. Her synes jeg man bør se på hvad vi reelt fik ud af at have Grabara på holdet ift andre løsninger.

Du skriver så også, at AGF ikke opnåede den sportslige målsætning, men den præmis køber jeg heller ikke, især fordi målsætningen reelt blev smidt i efteråret og det er imo ikke fair at forvente én spiller kan overkomme det efterslæb.
Da AGF røg i nedrykningsspillet, blev det afgørende ikke at rykke ned og her var Grabara en afgørende spiller i at det aldrig blev et tema.
Jeg tog jo det forbehold at vi ikke var rykket ned med en anden målmand, så hvis man mener det, er det en anden sag. Det er min påstand at vi havde klaret os alligevel og så må man konkludere at Grabara ikke gjorde forskellen ift top-6 eller EL-kval og det begrænser grundlæggende værdien ift at have spillet en anden langsigtet løsning ind eller udviklet et talent, hvis TK ellers var klar til det. Det handler ikke om at være skuffet over at Grabara ikke lige kunne redde sæsonen, men at det havde været bedre at lægge kræfterne i noget langsigtet når vi alligevel endte med at rode rundt omkring de samme pladser. 

En vurdering af en spillers succes må og skal kun vurderes ud fra den tid, han opholder sig i klubben, og jeg kan vitterlig ikke se, hvordan Grabara skulle kunne spille bedre, ergo i min bog en stor /gigantisk succes.
Måske snakker vi lidt forbi hinanden, det startede jo med diskussion af PC's succeser. Det vigtigste her er ikke om en spiller har personlig succes, men hvad holdet opnår og hvordan det udvikler sig på kort og lang sigt og også om man kan tjene nogle penge (selvom der normalt er sammenfald.) De bedste argumenter ift Grabara synes jeg snarere er om de unge målmænd har lært lidt af Grabara og holdet har fået selvtillid af en god periode og om Stage måske blev lidt mere værd. Jeg bebrejder som sagt ikke PC at han lejede Grabara, det var et forsøg på at komme i top-6 eller Europa, men igen, når det ikke lykkedes og det heller ikke lykkedes at holde på Grabara havde det været en større succes for PC at vi havde spillet en langsigtet løsning ind. Det kunne allerede have været point værd denne sæson. 

Nuvel, Eskelinen kan blive så god at det var værd at vente og måske miste et par point her i starten og så var Grabara en fantastisk god målmand at fylde venteperioden ud med.

Bemærk i øvrigt at jeg ikke på nogen måde kalder Grabara en fiasko for PC, men i bagklogskabens lys blev det ikke en helt ideel situation og derfor heller ikke i min bog en gigantisk succes.

Svar #2203
Men derudover var han god på et middelmådigt hold - var der ligegyldigt?
Øh nej, men hvis det ikke flyttede noget ville jeg ikke kalde sådan en periode en gigantisk succes. Jeg husker det ikke godt nok til at kunne sige om det var tilfældet eller ej.

Grabara var klart en forstærkning for AGF og en vigtig faktor i, at AGF var et par minutter fra at få stryg i Brøndby i EL-playoff. Kan vi så sige, at fordi Bundu havde den ene ærgerlige kikser, så skulle AGF i stedet have valgt en leverpostejsmand i foråret?
Øh nej, naturligvis ikke, men det havde været bedre med en langsigtet løsning.

Svar #2204
Det er i øvrigt lidt pudsigt efter en masse snak om kontinuitet, hvis jeg er den eneste der havde foretrukket at skifte målmand en enkelt gang i vinters fremfor igen her til sommer.

Svar #2205
Jeg er enig med dig. Strategisk set kan det stort set aldrig være en god idé at leje en målmand i et halvt år, med mindre selvfølgelig det er for at lukke et hul i sidste øjeblik. Men det var jo ikke tilfældet. Målmandsposten er ikke et sted, hvor man ønsker hyppig udskiftning. Så kan Grabara gøre det nok så flot.

Svar #2206
Jeg er enig med dig. Strategisk set kan det stort set aldrig være en god idé at leje en målmand i et halvt år, med mindre selvfølgelig det er for at lukke et hul i sidste øjeblik. Men det var jo ikke tilfældet. Målmandsposten er ikke et sted, hvor man ønsker hyppig udskiftning. Så kan Grabara gøre det nok så flot.
Jeg tænker - måske naivt :) - at lånet af Grabara kan give mulighed for at åbne nogle døre. Liverpool bør være meget tilfredse med lejeopholdet, og hvis han lever op til hans potentiale, det hele flasker sig og står fast i en top 20-klub i Europa om 6-7 år tror jeg på at det kan være en stor styrke at AGF kan blive nævnt i hans historik.

Svar #2207
Leje eller ikke leje af spillere?

Leje er generelt altid som tisse i bukserne, og generelt noget skidt hvis man ser transfers som en del af sin ovelevelsesstrategi.

MEN en fodboldklub bygger på to ben det økonomiske og det sportslige, og i sidste ende er sportslig succes målet - økonomien kun en vej (selvom jeg godt ved jeg fokuser en del på økonomi - men jeg ser det kun som forudsætning for sportslig succes).

Så derfor kan det at låne en spiller samlet set være det rigtige, især hvis man ikke kan få en permanent ind på rette konditioner, eller man har egne talenter på vej, eller spiller giver et sportsligt løft der virkelig rykker. Messi skal være velkommen på et års leje.

Sportslig succes betyder også et løft i økonomien, som kan opveje transfers.

Eksempelvis kan man reelt sige, at beholde en spiller sidste kontrakt år,er det næsten det samme som at leje en spiller et år (der er dog noget med kontinuitet her også), som fx Amini og Anker, der går ind i sidste kontrakt år nu og der fraskriver vi os en transfer ved at beholde dem fordi vi vurderer det kan koste os nedrykning eller omvendt måske kan klemme os ind i top6 og dermed give os et løft økonomisk og dermed i den sidste ende sportsligt.

Iøvrigt er der også altid det aspekt at Amini og Anker måske forlænger næste sommer. Det samme aspekt var der med Grabara, man havde håbet han måske kunne forlænge lejemålet (eller måske ligefrem købe ham fri), andre gange lejer man med forkøbsret (det er så ofte en høj aftalt pris - ser man tit der efterfølgende forhandles om prisen når lejemål udløber).

Svar #2208
Mht Thøger så er spilletid i 2 div bedre end ingenting, men det vil rykke meget mere at blive udlejet til 1. div, hvor niveuet er meget højere og han kan træne fulltime - modsat 2 div.

Kunne naturligvis være genialt hvis han fortsat kan træne med i AGF i kombi med Århus Fremad - om det praktisk kan lade sig gøre er dog en anden sag.

Udleje til superliga er naturligvis højeste niveu, men måske ender han bare som bænkevarmer.

Siden der endnu ikke er sket noget med Thøger, kunne det tyde på at der er noget i spil omkring Højer, så vi må se...

Svar #2209
Det er i øvrigt lidt pudsigt efter en masse snak om kontinuitet, hvis jeg er den eneste der havde foretrukket at skifte målmand en enkelt gang i vinters fremfor igen her til sommer.

Jeg tror at PC så sidste sæson som en mellemsæson på målmandsposten, han ville gerne have hentet Grabara for hele sæsonen, og da det ikke kunne lade sig gøre, tog han imod en halvsæson. Som jeg forstod købet af Eskelinen, så havde Nikolaj Pold haft øjne på ham længe, PC var klar over at en målmand med den alder og de kvaliteter ikke var mulig at hente når han havde halvanden år tilbage af kontakten, men med 6 måneder tilbage var det nemmere at nå til enighed, og hvis han kunne forlænge Grabara, kunne han hente Eskelinen transferfri til vinter. Så beslutningen om at leje Grabara var isoleret set forkert, men set i sammenhæng med at man nu har fået sin førsteprioritet på målmandsposten, kan det godt have været den rigtige beslutning.

Ellers er jeg enig, en spiller skal først og fremmest måles på om han kan hæve niveauet i truppen her og nu, hernæst om han kan gøre det på sigt, og endelig om han kunne være en god investering. Grabara opfyldte kun det første, og det er i de fleste tilfælde ikke nok.

Svar #2210
Jeg tror at PC så sidste sæson som en mellemsæson på målmandsposten, han ville gerne have hentet Grabara for hele sæsonen, og da det ikke kunne lade sig gøre, tog han imod en halvsæson. Som jeg forstod købet af Eskelinen, så havde Nikolaj Pold haft øjne på ham længe, PC var klar over at en målmand med den alder og de kvaliteter ikke var mulig at hente når han havde halvanden år tilbage af kontakten, men med 6 måneder tilbage var det nemmere at nå til enighed, og hvis han kunne forlænge Grabara, kunne han hente Eskelinen transferfri til vinter. Så beslutningen om at leje Grabara var isoleret set forkert, men set i sammenhæng med at man nu har fået sin førsteprioritet på målmandsposten, kan det godt have været den rigtige beslutning.

Ellers er jeg enig, en spiller skal først og fremmest måles på om han kan hæve niveauet i truppen her og nu, hernæst om han kan gøre det på sigt, og endelig om han kunne være en god investering. Grabara opfyldte kun det første, og det er i de fleste tilfælde ikke nok.
Ja. Jeg tror måske ikke helt på at Eskelinen var det store mål fra for et år siden hvor han havde spillet en del mindre og så kunne man risikere der gik halvandet år med tre forskellige midlertidige løsninger, men i vinter kan man have udset sig ham som en mulighed fra sommer/næste vinter, eller måske Johnsson der var et rygte om. Så pointen er at det ikke er ideelt med en midlertidig løsning, men det kan retfærdiggøres af at man enten får et afgørende løft sportsligt i perioden man ellers ikke kunne få, eller at man senere kan få en specifik spiller man vil have og en bedre løsning på længere sigt end den man ellers ville have fået. Vi håber selvfølgelig alle på at Eskelinen bliver sådan en spiller, men så vil jeg altså mene det er ham, snarere end Grabara, der er den gigantiske succes for PC.

Svar #2211
Jeg tænker - måske naivt  :)  - at lånet af Grabara kan give mulighed for at åbne nogle døre. Liverpool bør være meget tilfredse med lejeopholdet, og hvis han lever op til hans potentiale, det hele flasker sig og står fast i en top 20-klub i Europa om 6-7 år tror jeg på at det kan være en stor styrke at AGF kan blive nævnt i hans historik.
Ja, det kunne være udmærket at have en forbindelse der, der giver mulighed for at låne en spiller i ny og næ. Det skal være når vi ikke selv kan finde en god permanent løsning, en der virkelig flytter noget og ikke bare tager spilletid fra egne spillere, men sidste efterår kunne vi godt have brugt angriber-Grabara frem for Mmaee mens vi ventede på PM. Vi forsøgte med Weah i PSG, men det var vist lidt en tilfældig chance der opstod, så sandsynligheden kan nok øges af at have gjort det før med samme klub.

Svar #2212
Jeg kom i øvrigt til at tænke på hvor svært det også må være at være sportsdirektør. Hvis man nu forestillede sig vi havde spillet med TK i foråret og det havde været nok til at komme i El-slutspil, men måske lidt mere usikkert og så havde han fået noget værdifuld erfaring - men hvis man så senere, når Grabara er blevet en verdensstjerne, hører at vi kunne have lånt ham, vil man kunne spørge hvorfor vi ikke prøvede det, så havde vi måske nået i top-6 eller kvalificeret os til Europa! Jeg tænker det også lidt i forhold til fx Toutouh, der står tilbage som en stor fejl, men det var sikkert svært at vurdere på forhånd og ind imellem kan man godt tage en chance hvis den mulige gevinst er stor. Der er nok bedre plads til det nu også, og forventningen til PC skal selvfølgelig ikke være at alle handler altid bliver supergode.

Svar #2213
Kunne naturligvis være genialt hvis han fortsat kan træne med i AGF i kombi med Århus Fremad - om det praktisk kan lade sig gøre er dog en anden sag.
Det må helt klart være en del af ideen hvis han bliver lejet ud til Fremad og det bør ikke være et praktisk problem når det oven i købet er i samme by. Han kan så stadig træne fuld tid, men får mere spilletid. Vi bør gøre den slags noget mere.

Svar #2214
Jeg tænker det også lidt i forhold til fx Toutouh, der står tilbage som en stor fejl, men det var sikkert svært at vurdere på forhånd og ind imellem kan man godt tage en chance hvis den mulige gevinst er stor. Der er nok bedre plads til det nu også, og forventningen til PC skal selvfølgelig ikke være at alle handler altid bliver supergode.
Jeg synes ikke man kan kalde Toutouh en fejl. Det var et sats og nogle gange lykkedes de ikke. Det er ikke det samme som at det var forkert at hente ham. Det er lidt ligesom at oddse - bare fordi væddemålet ikke går hjem, betyder det ikke, at det var forkert at spille det.

Svar #2215
Kan i hvert fald huske at AGF for mange år siden udlejede en spiller til Horsens, da de deltidsproffer i næstbedste række, hvor han også trænede med i nogle AGF-træninger. Og Stage trænede også lidt med i FCM mens han spillede i Brabrand.

Jeg synes også YT lød som et value-bet, der bare ikke gik hjem. Og syens stadig han skulle have haft mere tillid - sammenlagt 5½ kampe over 3/4 år, det er for lidt til at vise sit værd.

Svar #2216
Jeg synes ikke man kan kalde Toutouh en fejl. Det var et sats og nogle gange lykkedes de ikke. Det er ikke det samme som at det var forkert at hente ham. Det er lidt ligesom at oddse - bare fordi væddemålet ikke går hjem, betyder det ikke, at det var forkert at spille det.
Nej, netop, men det bliver jo et fejlsats når man ser på det bagefter. Vi er vist enige.

Svar #2217
Det må helt klart være en del af ideen hvis han bliver lejet ud til Fremad og det bør ikke være et praktisk problem når det oven i købet er i samme by. Han kan så stadig træne fuld tid, men får mere spilletid. Vi bør gøre den slags noget mere.
Som helt aktuelt eksempel, endda også til Fremad: - Vejen til spilletid er kortere i Aarhus – Ekstra Bladet

Svar #2218
   Nej, netop, men det bliver jo et fejlsats når man ser på det bagefter. Vi er vist enige.

Sandsynligvis :) Kan dog bedre lide, at man kalder det et sats der ikke lykkedes. Ordet fejl, indikerer at det var forkert at lave satset, hvilket jeg ikke mener det har været.

Svar #2219

Inden man går længere ud i spekulationer, er det hele startet af en one-liner på mtac, hvor det lige så godt kan være tale om et udtrykt ønske end om et rygte, der er noget i. Vedkommende har heller ikke svaret efterfølgende på, om det er noget, der er hold i.

Svar #2220
Hvis han kan blive udlejet således, at han kan træne med dem 2-3 gange om ugen, og træne med os 2-3 gange om ugen fordi begge klubber er i Aarhus, og spille kampe i 2.division med point på spil, så kan jeg på ingen måde se hvorfor han ikke skulle lejes ud.

2. division er jo nok ikke vanvittigt meget højere niveau end reserveligaen, eller hvad? Og det er vel det alternativ der er for Thøgersen pt, når både Gersbach og Højer er i klubben. Faktisk kan alternativet være U19, da Gersbach jo skal spille reservekampe for at holde sig igang!?

Så 2. division vs U19 er jo noget andet.

Svar #2221
Hvis han kan blive udlejet således, at han kan træne med dem 2-3 gange om ugen, og træne med os 2-3 gange om ugen fordi begge klubber er i Aarhus, og spille kampe i 2.division med point på spil, så kan jeg på ingen måde se hvorfor han ikke skulle lejes ud.

2. division er jo nok ikke vanvittigt meget højere niveau end reserveligaen, eller hvad? Og det er vel det alternativ der er for Thøgersen pt, når både Gersbach og Højer er i klubben. Faktisk kan alternativet være U19, da Gersbach jo skal spille reservekampe for at holde sig igang!?

Så 2. division vs U19 er jo noget andet.

Niveauet i 2. Div kampe vil ofte være langt lavere end reserveholdskampene. Forleden, mod AaB, spillede spillere som Oliver Abildgaard, Ivar Fossum, Jakob Blaabjerg osv. Det er altså en væsenligt hårdere matching, end du ser i 2.div. Og tempoet i kampene er også væsenligt højere.

Og der er skam plads til både Gersbach og Thøgersen. Gersbach spiller back - Thøgersen kant. Og iøvrigt er Thøgersen ikke længere u19 spiller.

Svar #2222
Der er en masse faktorer inde over en ligning som fx Grabara på leje vs fx frikøb af Eskeleinen tidligere.

Ved at vente, fik man et halvt års ekstra historik på Eskeleinen, og han fortsatte sin udvikling ved at spille fast. Samtidig ville prisen falde pga det forestående kontraktudløb. Der er naturligvis en risiko for ny konkurrence om signaturen.

I vinters var der også fokus på at nå top-6, og det var ikke langt fra at lykkes. Samtidig var der 7. Pladsen som mulighed. Og så var der risikoen for at havne i bund-4.

Grabara gjorde holdt bedre og det har også hjulpet de øvrige spillere. Dels muligheden for at vinde en række kampe og dels de 4 playoff-kampe, som har givet vigtig erfaring. Og så har det givet gode oplevelser hele vejen rundt om klubben, også selvom det endte i skuffelse til sidst.

Det er meget romantisk at tænke på, at der skal være en stamme, som er længe i klubben. Men når man samtidig har som kriterium, at spilleren skal sælges igen (eller vinde noget, JA TAK!), så er horisonten i forvejen relativt kort.

Der skal naturligvis tænkes langsigtet, men man skal også stille et slagkraftigt hold, ellers ender vi i en evindelig proces fra Helvede. Og jeg accepterer ingenlunde at Grabara rubriceres som en fejl.

Svar #2223
Niveauet i 2. Div kampe vil ofte være langt lavere end reserveholdskampene. Forleden, mod AaB, spillede spillere som Oliver Abildgaard, Ivar Fossum, Jakob Blaabjerg osv. Det er altså en væsenligt hårdere matching, end du ser i 2.div. Og tempoet i kampene er også væsenligt højere.

Og der er skam plads til både Gersbach og Thøgersen. Gersbach spiller back - Thøgersen kant. Og iøvrigt er Thøgersen ikke længere u19 spiller.

Det må dog også betyde noget, at det er et førstehold hvor klubben har mere fokus og man kæmper for op-og nedrykning eller mod klubber der har det mål. Modsat en turnering hvor det er lidt tilfældigt hvem der spiller fra gang til gang og der kan være spillere på vej tilbage fra skader og prævespillere osv og man spiller om noget mere symbolsk.

Thøgersen skal selvfølgelig spille på det højest mulige niveau og man tænker lidt han godt kunne spille førstedivision, men det er bedre han er 'sikker' på spilletid i Fremad og kan træne med her indimellem end at han ender på bænken i en førstedivisionsklub. Hvis det her overhovedet er aktuelt.

Svar #2224
Og jeg accepterer ingenlunde at Grabara rubriceres som en fejl.
Hvis den er henvendt til mig er det endnu en stråmand.

Svar #2225

Hvis jeg skrev “Hvidt til leje i Brabrand” på mtac, ville der så også være en debat alene på det grundlag herinde?
Synes det er voldsomt mere interessant, hvem PC kunne forestille sig skal være den spiller, der skal forstærke vores midtbane markant indenfor de næste 9 dage. For sådan en siger han jo skal komme.

Sorry, jeg ved godt det er lidt svært, når vandrørene er blevet tætnet, så alt næsten er bedre end ingenting.

Svar #2226

Ja. Jeg tror måske ikke helt på at Eskelinen var det store mål fra for et år siden hvor han havde spillet en del mindre og så kunne man risikere der gik halvandet år med tre forskellige midlertidige løsninger, men i vinter kan man have udset sig ham som en mulighed fra sommer/næste vinter, eller måske Johnsson der var et rygte om. Så pointen er at det ikke er ideelt med en midlertidig løsning, men det kan retfærdiggøres af at man enten får et afgørende løft sportsligt i perioden man ellers ikke kunne få, eller at man senere kan få en specifik spiller man vil have og en bedre løsning på længere sigt end den man ellers ville have fået. Vi håber selvfølgelig alle på at Eskelinen bliver sådan en spiller, men så vil jeg altså mene det er ham, snarere end Grabara, der er den gigantiske succes for PC.

Jeg tror Eskelinen bliver undervurderet lidt herinde (og det kan selvfølgelig også være godt nok, så er der måske mindre forventninger), han bliver i Sverige betragtet som en af tre nye store målmandstalenter sammen med Pontus Dahlberg (Watford) og Oscar Linnér (AIK). De har alle tre spillet på ungdomslandsholdende i Sverige, og jeg er ret sikker på at Nikolaj Pold har været helt bevist om Eskelinen, som er den eneste af de tre der ikke var blevet fastlåst på en lang kontrakt i en stor klub. Om PC har kendt så meget til ham før Pold kom til klubben er jeg mere usikker på, men han har fået sin målmandstræning i Brommapojkarna, og har spillet U-landsholdsfodbold i hård konkurrence med andre meget talentfulde målmænd i Sverige, så han har helt sikkert været et kendt navn i målmandskredse.

Svar #2227
Jeg tror Eskelinen bliver undervurderet lidt herinde (og det kan selvfølgelig også være godt nok, så er der måske mindre forventninger), han bliver i Sverige betragtet som en af tre nye store målmandstalenter sammen med Pontus Dahlberg (Watford) og Oscar Linnér (AIK). De har alle tre spillet på ungdomslandsholdende i Sverige, og jeg er ret sikker på at Nikolaj Pold har været helt bevist om Eskelinen, som er den eneste af de tre der ikke var blevet fastlåst på en lang kontrakt i en stor klub. Om PC har kendt så meget til ham før Pold kom til klubben er jeg mere usikker på, men han har fået sin målmandstræning i Brommapojkarna, og har spillet U-landsholdsfodbold i hård konkurrence med andre meget talentfulde målmænd i Sverige, så han har helt sikkert været et kendt navn i målmandskredse.
@T-Knogle‍ 

Der er nogle enkelte der var efter Eskelinen herinde også, men jo INTET i sammenligning med kommentatorer/"eksperter" og på andre medier, hvor der nærmest blev kørt et narrativ. 
Man kan iøvrigt finde tonsvis af små og store fejl som Jova, Grabara, Rønnow, Schwäbe og de andre har lavet. Eskelinen var jo bare uheldig at lave sine fejl i sin første kamp, og så får man et stigma på sig.

Jeg synes forlængst han har vist at han er videre fra den kamp, og at han har indtaget sin plads flot. Han har måtte indkassere 3 mål i 4 kampe, og det er jo ikke så slemt. Faktisk er det rigtig fint. Nedsmeltningen i Lyngby var sgu ikke hans skyld i hvert fald.

Hvis vi kan lave de 1,5 mål imod i snit fra vores dårlige perioder med Whalley om til mellem 0,5 - 1,0 mål imod per kamp, så får vi helt automatisk langt lettere ved at lave point, også selvom angrebet har det svært i flere kampe pt. 0-0 kampe i Haderslev er røv-trælse når de kommer efter at man har spillet uden at få point i mange kampe. Men når man ligger godt til, så er de uafgjorte kampe jo noget som holder en til ilden ift at få kontinuerlige point. Det så vi sidste sommer, hvor vi kun vandt 2 af de første 8 kampe, men til gengæld var i top 6, fordi vi spillede 6 uafgjorte. Vi kan komme 1 point fra den 12-points start ve at vinde vores to næste kampe (så har vi 11 point).

Men sandsynligvis får vi ikke point i Brøndby, og skal så lave 3 imod EfB hjemme. Men det er også fint. Det er ikke imod BIF at vi skal indhente noget. Det er kun en stor overraskelse hvis vi vinder. En snedig uafgjort ville være flot og fin at tage med.

Svar #2228
William Eskelinen kan vi intet (afgørende) konkludere om endnu.

Han fik en meget ringe debut, men har set solid ud i de efterfølgende kampe - dog uden at blive testet. Ergo kan det både blive fugl eller fisk.

Svar #2229

@Stats
Det håber jeg sgu heller ikke du konkluderer ud fra mit indlæg, hehe :D
For min pointe er jo netop blot, at han i min optik er "videre fra de første fejl", og at han har indtaget pladsen flot siden hen. Og at fejl er natuligt, og kan findes af selv de bedste. (som nævnt flere gange med Grabara imod Vejle, hvor han koster 1-2 mål)

Svar #2230

@Stats
Det håber jeg sgu heller ikke du konkluderer ud fra mit indlæg, hehe :D
For min pointe er jo netop blot, at han i min optik er "videre fra de første fejl", og at han har indtaget pladsen flot siden hen. Og at fejl er natuligt, og kan findes af selv de bedste. (som nævnt flere gange med Grabara imod Vejle, hvor han koster 1-2 mål)

Det var en generel kommentar. Jeg skal naturligvis ikke diktere om andre kan komme med konklusioner om Eskelinen, men i min bog er det helt klart "uafklaret", hvad svenskeren kan og ikke kan.

Svar #2231
Og jeg accepterer ingenlunde at Grabara rubriceres som en fejl.
Hvis den er henvendt til mig er det endnu en stråmand.

Så kan jeg måske rette den mod Ato Vari?

Det kan også bare ses som et råb ud i et lokale som svar på noget, ingen har sagt. Jeg vil bare gerne - helhjertet - bakke op om beslutningen om at hente Grabara.

Svar #2232
Men det kunne også være sjovt at køre den lidt længere:.

I sommers (trist at det snart er datid), skulle man da primært gå efter:
A) en ny aftale med Grabara et halvt år mere, selvom der var vished for, at det ikke blev til mere, eller
B) hente den langsigtede måkmand, Eskeleinen, og dermed (forhåbentlig) have sikret målmandsposten et godt stykke ud i fremtiden?

Jeg er en A)-mand, der skal der ikke herske tvivl om. Hvis ikke Winther og Ato Vari er B)-mænd, så forstår formår jeg ikke at læse indlæg (hvilket noget kan tyde på, ud fra første omgang stråmænd).

(Edit: jeg kommer måske til at lyde ret indebrændt, men det er ikke tilfældet. En reel undren, og så ærgelse over at have misset budskabet)

Svar #2233

A) en ny aftale med Grabara et halvt år mere, selvom der var vished for, at det ikke blev til mere, eller
B) hente den langsigtede måkmand, Eskeleinen, og dermed (forhåbentlig) have sikret målmandsposten et godt stykke ud i fremtiden?

Jeg er en A)-mand, der skal der ikke herske tvivl om. Hvis ikke Winther og Ato Vari er B)-mænd, så forstår formår jeg ikke at læse indlæg (hvilket noget kan tyde på, ud fra første omgang stråmænd).

@Mengsen

Altså PC udtalte flere gange, at mulighederne for Grabara ikke var døde endnu da han blev spurgt ind til det i løbet af sommeren. Så han er jo muligvis C-mand ift at han jo selvfølgelig scoutede løse på Eskelinen, og muligvis også havde sine første samtaler med målmanden samtidig. Så PC kan jo sagtens have den indstilling, at man allerhest vil hente Grabara et halvt år mere, sælge Whalley, og hente Eskelinen og køre ham langsomt ind og/eller hente ham til nytår hvor den svenske sæson sluttede, og vi kunne få ham gratis.

Svar #2234

@Mengsen

Altså PC udtalte flere gange, at mulighederne for Grabara ikke var døde endnu da han blev spurgt ind til det i løbet af sommeren. Så han er jo muligvis C-mand ift at han jo selvfølgelig scoutede løse på Eskelinen, og muligvis også havde sine første samtaler med målmanden samtidig. Så PC kan jo sagtens have den indstilling, at man allerhest vil hente Grabara et halvt år mere, sælge Whalley, og hente Eskelinen og køre ham langsomt ind og/eller hente ham til nytår hvor den svenske sæson sluttede, og vi kunne få ham gratis.

Jeg tror da der er så meget købmand i PC at han gerne ville lave en kontrakt med Eskelinen nu, gældende fra nytår, hvis kunne lave en ny aftale med Grabara. Det gik ikke og så måtte han betale en transfer for ham.

Jeg er i øvrigt enig i at Eskelinen stadigvæk er så ubeskrevet i AGF sammenhæng, så man ikke kan drage mange konklusioner endnu. Jeg mener dog man kan konstatere at han går ud af sit mål med stort mod (hvilket gjorde at Horsens ikke pakkede ham ind på hjørnespark), han virker god med fødderne, han tager ansvar og prøver ikke at finde undskylninger for sine fejl (hvilket tyder på modenhed og selvsikkerhed), og han kommer til Danmark med en overbevisende sæson i rygsækken. Så jeg er fortrøstningsfuld.

Svar #2235
Jeg er ret fortrøstningsfuld ift Eskelinen da han er scoutet gennem længere tid og så har jeg indtryk af at PC og hvem der ellers inde over normalt ikke rammer helt skævt. Jeg vil også gerne tro de har kendt ham i lang tid, jeg tror bare ikke han blev et så specifikt mål allerede sidste sommer. Dels har han i mellemtiden fået en del spilletid og eftersigende haft en stejl indkæringskurve der har gjort ham mere interessant, dels kunne der komme til at gå halvandet år hvis man ikke havde råd til at købe ham fri og det er jo virkelig lang tid i den verden. Man må i hvert fald have haft flere heste at spille på. Fra i vinter tænker jeg dog allerede feltet kunne snævres ind og man begyndte muligvis at sigte efter Eskelinen, selvom man vel stadig har haft alternativer i tankerne. Rygtet om Johnsson kan have været et man har spredt af taktiske årsager, men kan også have været noget man havde udset sig her fra sommer, selvom den løsning ville have været en anden tilgang til målmandsproblemet.

Svar #2236

(Edit: jeg kommer måske til at lyde ret indebrændt, men det er ikke tilfældet. En reel undren, og så ærgelse over at have misset budskabet)
OK. Altså vi snakker vi jo om i vinter ikke om denne sommer og forskellen er at Grabara nu ville være en fortsættelse af foråret, men især at jeg ved hvordan det gik i foråret. Min påstand er at vi ikke endte stort anderledes i tabellen med Grabara end vi kunne have gjort med Eskelinen og hvis det er tilfældet havde det været bedre at spille Eskelinen ind. Man kan sige at et par ekstra point i det her grundspil i kraft af det, er mere værd end et par ekstra point i gruppespillet i foråret i kraft af Grabara, hvis vi alligevel kvalificerede os til El-playoff.

Grabara havde været bedre at have haft i de første 20 kampe af sidste års grundspil (ærgerligt det ikke lykkedes) og ville også være super at have nu hvor han kunne fortsætte fra foråret og sandsynligvis gøre en reel forskel i tabellen. Så kunne man som Stig nævner have skrevet kontrakt med Eskelinen og hentet ham gratis fra nytår, og spillet ham ind i vinteropstarten.

Det betyder altså ikke at det var en fejl at leje Grabara, sådan var mulighederne vel bare for PC og havde Grabara gjort forskellen ift top-6 havde det endda været ret genialt, men som tingene udviklede sig havde det bare været bedre at bruge et forår, der ikke førte til så meget, på at spille en langsigtet løsning ind. Derfor var lejemålet af Grabara efter min mening ikke en gigantisk succes for PC (hans klart bedste handel på Martin Hansens liste) og det er jo det vi diskuterer, ikke om han var en fejl.

Svar #2237
Jeg vil først pointere, at det ikke nødvendigvis er en skidt ting, at man engang imellem fejler. Hvis man ikke fejler er det typisk et tegn på, at man ikke udfordrer sig selv og dermed ikke udvikler sig. Derfor skal der altid være plads til, at der bliver begået fejl, men man skal selvfølgelig ikke acceptere, at den samme fejl bliver ved med at blive begået igen og igen.

Jeg synes det er en fejl, at en klub som AGF er nødt til at hente spillere på korte kontrakter for at redde en sæson, særligt med de mange argumenter, der er blevet fremført før. Det er jo desværre et mønster vi har set først med Thomas Juel, så med Pusic og til sidst med Grabara og det er vel ikke spørgsmålet om vi gør det samme i denne sæson, men om hvem det er vi henter til at redde sæsonen.

Det er forøvrigt ikke en ny ting i AGF. Da jeg var ung i 90'erne blev vi reddet hver eneste sæson ved at hente en ny lejesvend ind fra Skandinavien, hvilket var kraftigt medvirkende til de mange magre år vi havde, hvilket først vendte da Rudbæk kom til og i stedet lavede et sats ved at bruge de unge spillere. Han har selv snakket om det i en af de podcast, der blev lavet med ham i foråret.

Om det så er en fejl at hente den konkrete spiller kommer naturligvis an på, om man opnår et bedre resultat ved at have ham på holdet end ved ikke at have ham på holdet. Her er Thomas Juel et klassisk eksempel på en, der var en naturlig succes, da vi med stor sandsynlighed for at vi ellers var rykket ned. Pusic og Grabara er lidt en anden sag, da vi jo egentlig ikke har opnået mere med dem, da vi hverken nåede top 6, Europa eller var i reel fare for at rykke ned, hvis de ikke var kommet. Man kan groft sagt sige, at de bare har taget spilletid for spillerne på længere kontrakter, hvorfor man f.eks. havde haft et halvt år mere til at lade Whalley slå igennem.

En anden ting, der skulle kunne tale for en leje/korttidskontrakt er, hvis spilleren kan udvikle sine holdkammerater, så de bliver bedre på længere sigt. Det ved vi ikke nok om, men der er ikke meget der taler for det, da det jo normalt er noget man taler om ved ældre spillere.

Man kan selvfølgelig også bruge en lejeaftale til at se en spiller an, men så er det mere en slags forsikringspræmie.

En sidste ting er, hvis man har en ung spiller, der lige mangler det sidste. Her kan man vel ikke snakke for det, når man jo mente, at Whalley var god nok til at starte inde i denne sæson, hvorfor han nok også var i foråret.

---------------------
En anden ting er så diskussionen om spillere er fiaskoer og fejlcastet. Såvidt jeg husker, så er der blevet diskuteret Guira, Kanstrup og Sana, hvilket som jeg ser det er 3 helt forskellige cases.

Guira mener jeg er en klar fejlcasting til 6'eren. Han har alt for meget energi til den plads og har desuden slet ikke spilintelligensen til at spille på pladsen. Jeg kan ikke lade være med at tænke på, om han ikke netop er den 8'er som vi har brug for lige nu.

Med hensyn til Kanstrup, så er han offer for, at vi begyndte at spille med et højere forsvar sidste efterår. Kanstrup er virkelig en god forsvarsspiller, hvis man spiller med lavt forsvar, men han er ikke god nok, når man spiller med et højt forsvar, hvilket er en klassisk problemstilling med forsvarsspillere. En sjov ting er så, at vi i foråret, hvor han var væk, gik tilbage til at spille med en meget dyb bagkæde, hvor han har sin spidskompetencer.

Sana blev også offer for taktiske ændringer. Når vi spiller med angribere, der strækker modstandernes forsvar, så er han virkelig god, fordi han får mulighed for at få rummet mellem forsvar og midtbane. Problemet er så, at når angriberne ikke søger bagrummet, så er der ikke ret meget rum mellem forsvar og midtbane, hvorfor han har haft en tendens til at trække tilbage i banen for at blive spilbar. Her bliver det simpelthen ikke effektivt nok og der bliver for meget boldvarmeri.

En sjov ting i det her med taktiske ændringer er skiftet til en 5-mandskæde i forsvaret. Prøv at forestille jer Dino som højre wingback. Jeg kan næsten ikke forestille mig en mere oplagt spiller til den plads siden Jan Bartram.

---------------
Den sidste ting jeg lige vil nævne er et tilbageblik på Jens Andersson og hans indflydelse.

Der er 4 spillere tilbage fra tiden under Jens Andersson. Som jeg ser det, så er 3 af dem Folk-trioen(Bundu, Backmann og Amini) vores 3 bedste spillere og så er der Juelsgaard, der jo har sine fans herinde(jeg er ikke en af dem!).

Derudover er det også sjovt at se, at de 3 reelle salg PC har lavet (Junker, Jovanovic og Stage) alle er spillere hentet af Jens Andersson. Det gør ikke, at man på nogen måder skal negligere PC's evner til at sælge, der langt hen af vejen er god, særligt når det kommer til de to første og den sidste må vi lige følge udviklingen. Når man kigger isoleret på de 7, så kan vi ikke være utilfredse med JA's arbejde.

Svar #2238
Et rygte vil vide, at vi har været tæt på Johan Larsson, men at det bliver retur til Brøndby.

Svar #2239
Et rygte vil vide, at vi har været tæt på Johan Larsson, men at det bliver retur til Brøndby.
Det må vel enten tolkes sådan, at vi enten er usikre på Munksgaard eller virkelig ønsker at være stærkt besat på backpositionerne. Eller kan Larsson spille andre pladser? 

Svar #2240
Johan Larsson er umiddelbart en opgradering på højreback - afhængigt af om David vil satse mere på 3-4-3 formationen.

Han var rigtig god i Brøndby, men han kan umiddelbart ikke spille andet end højre back eller højre wingback. 

Svar #2241
Johan Larsson var virkelig stærk i BIF. Ofte deres bedste. Han er over vores nuværende niveau. Bare BIF ikke henter ham hjem før på søndag.

Svar #2242
Lidt sjovt - jeg havde faktisk kigget på ham tidligere i sommer men fandt det urealistisk i forhold til BIF. Jeg ved dog ikke om BIF har brug for ham og det kan vel gøre udslaget (mener Ebbe Sand sagde der ikke var plads).

Avis: AGF og BIF kæmper om Johan Larsson

Men.......
Avisen skriver, at det i weekenden bliver afgjort, hvilken af de to klubber Larsson skiver kontrakt med. Tidligere fredag er Johan Larsson angiveligt blevet spottet i Aarhus.

Edit: Men jeg håber ikke vi er med i konkurrencen om hans underskrift, hvis det er til en løn på kr. 550.000 om måneden Medie: Lønkrav skiller Johan Larsson og BIF
På den anden side, hvis det er med et ordentlig signon-fee  behøver det vel ikke være højt i forhold til at skulle købe en spiller på det niveau. For han må vel betegnes som en spiller på et højere niveau end vi ellers har haft mulighed for at hente.

Svar #2243
Der er 4 spillere tilbage fra tiden under Jens Andersson. Som jeg ser det, så er 3 af dem Folk-trioen(Bundu, Backmann og Amini) vores 3 bedste spillere og så er der Juelsgaard, der jo har sine fans herinde(jeg er ikke en af dem!).

Derudover er det også sjovt at se, at de 3 reelle salg PC har lavet (Junker, Jovanovic og Stage) alle er spillere hentet af Jens Andersson. Det gør ikke, at man på nogen måder skal negligere PC's evner til at sælge, der langt hen af vejen er god, særligt når det kommer til de to første og den sidste må vi lige følge udviklingen. Når man kigger isoleret på de 7, så kan vi ikke være utilfredse med JA's arbejde.

Jeg synes ikke at Jens Andersson havde det store held som sportschef. Du nævner 7 spillere, hvoraf de to er kapret i Randers og næppe har været JAs opfindelser. Juelsgård og Stage ligner også mere noget Glen Riddersholm har fundet, takket være tidligere samarbejde. Bundu kom hertil som en lykkeridder på prøvetræning, men det var da fint, at man gav ham et halvt års kontrakt til at han kunne vise sig frem. Backman skal JA have ros for. I den modsatte grøft finder vi spillere som Djamal, Ikonomidis, Cavric, Nordstrand, Yasin, Sverrisson og Soares. Alt for mange spillere uden kendskab til superligaen og uden særligt højt niveau.

Svar #2244
Lidt sjovt - jeg havde faktisk kigget på ham tidligere i sommer men fandt det urealistisk i forhold til BIF. Jeg ved dog ikke om BIF har brug for ham og det kan vel gøre udslaget (mener Ebbe Sand sagde der ikke var plads).

Avis: AGF og BIF kæmper om Johan Larsson

Men.......
Avisen skriver, at det i weekenden bliver afgjort, hvilken af de to klubber Larsson skiver kontrakt med. Tidligere fredag er Johan Larsson angiveligt blevet spottet i Aarhus.

Edit: Men jeg håber ikke vi er med i konkurrencen om hans underskrift, hvis det er til en løn på kr. 550.000 om måneden Medie: Lønkrav skiller Johan Larsson og BIF
På den anden side, hvis det er med et ordentlig signon-fee  behøver det vel ikke være højt i forhold til at skulle købe en spiller på det niveau. For han må vel betegnes som en spiller på et højere niveau end vi ellers har haft mulighed for at hente.
Det er ret vildt hvis vi kan konkurrere med Brøndby om at hente en spiller der lige har været anfører og profil der. I så fald må det også være til en lavere løn end der bliver snakket om, det vil jo sprænge hierarkiet fuldstændig.

En ny højreback kan godt give mening hvis man ser bort fra udgiften, der kan godt opgraderes selvom Munksgaard har potentiale, og jeg går ud fra der også stadig kommer en midtbanespiller og så vil der være "voksne" reserver på alle pladser, måske undtagen i målet. Mon ikke også en rutineret spiller som Larsson kan dække lidt af centralt hvis det bliver nødvendigt.

Det må dog være mest sandsynligt han ender i Brøndby, men så kan vi da være med til at presse prisen lidt op. Hvis det da ikke er hele baggrunden for at rygtet er blevet spredt.

Svar #2245
En ny højreback kan godt give mening hvis man ser bort fra udgiften, der kan godt opgraderes selvom Munksgaard har potentiale,
Jeg mener også Munksgaard har stort potentiale men hvis man vælger at hente Larson, så er det fordi man ønsker et virkelig stærkt forsvar. Det kan måske frigøre nogle kræfter offensivt i samme ombæring.

Hmm... jeg vil nu stadig være overrasket, hvis det ender sådan.

Har han ikke været skadet i længere tid?

Svar #2246

Jeg er ikke sikker på at Johan Larsson, er den rette i AGF, der er mange BIF fans der mener han fik for lidt slutprodukt på sine indlæg, at han er for svag defensivt og for dyr i løn, desuden har han ikke spillet en gældende kamp i 7-8 måneder. Han har selvfølgelig også nogle klare kompetencer, men hvis rygtet er sandt, og han skal have omkring 6 mio i årsløn, så er det ekstremt mange penge og det vil gøre ham til truppens klart dyreste spiller. Jeg vil hellere bruge de penge på en offensiv profil end på en højre back.

Svar #2247
Jeg vil blive ekstremt skuffet hvis vi vælger at fyre så mange penge af på en 29-årig back, med store defensive mangler. Jeg har ikke tal på hvor mange gange han blev fanget ude af position når vi spillede mod BIF med ham på holdet. Dertil kommer, at vi er rigtigt godt besat på den position og har et synligt hul på den centrale midt.

Helt godnat, hvis der er hold i den historie. 

Svar #2248
Hvis det passer han er blevet set i Århus må han være ret tæt på selvom det stadig kan være for lige at besigtige forholdene inden han beslutter sig. Han er heller ikke min umiddelbare drømmetransfer og da slet ikke til den pris. Hvis vi skal fyre mange millioner af skal der meget gerne være videresalgspotentiale og den er vel lidt begrænset med Larsson. Med mindre han kan sælges igen om et år eller vi er ude i en eller anden vild konstruktion med en kort billig aftale inden han skal ud igen (det burde dog ikke være så interessant for os.) Mon ikke han ender i BIF.

Svar #2249
Jeg vil blive ekstremt skuffet hvis vi vælger at fyre så mange penge af på en 29-årig back, med store defensive mangler. Jeg har ikke tal på hvor mange gange han blev fanget ude af position når vi spillede mod BIF med ham på holdet. Dertil kommer, at vi er rigtigt godt besat på den position og har et synligt hul på den centrale midt.

Helt godnat, hvis der er hold i den historie.

Helt godnat alligevel? Vi henter muligvis en spiller ind, der er bedre end  en spiller, som har vist klare mangler på sin position.

Defensive evner er ikke uden betydning, men den primært defensiv back døde for 20 år siden. Moderne backs skal være mindst ligeså gode offensivt som defensivt. Det er Alexander Munksgaards problem. Han er ikke dygtig offensivt.  Derfor undrer det mig, at du ligefrem konkluderer, at vi er stærkt besat på positionen.

Jeg er enig i, at det strategisk ikke er en optimal situation, da Munksgaard blev hentet ind som  en langsigtet løsning (lang kontrakt). Det freder ham dog ikke - og i min bog har Munksgaard været et af de  svageste punkter på holdet i et stykke tid. Også selvom kritikken har været lidt for overdrevet i min bog.

Endeligt kan Johan Larsson spille højre wingback. Det er tvivlsomt om Munksgaard kan det, da han primært har sine styrke defensivt. Omvendt kan han så spille stopper i et tremandsforsvar, hvilket øger chancen for spilletid markant.

Simple Audio Video Embedder