Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue forår/sommer 2019. (Læst 134002 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue forår/sommer 2019.

Svar #2000
Jeg tvivler på at man får nogen bestyrelsesformand, sportschef eller lign til at sige andet end at vi skal komme styrket ud af hvert vindue.

I realiteten burde de sige, vi er en udviklingsklub i en udviklingsliga og vores spillere bliver altid købt af de store i ligaen eller klubber ude i Europa, hvor der er større sportslig fokus og større penge. Vores opgave bliver at dække hullerne så godt som muligt og pleje vores gode talentarbejde og dermed stå så stærkt som muligt efter hvert transfervindue så vi kan komme så højt i tabellen som muligt og få gode spillere ind der har ambitioner og talent til at komme videre end den danske liga.
Ståpladser på løbebanen - til den er væk :-)
- vi vil tættere på...

Svar #2001
Ingen tvivl om det var et skidt vindue for PC sidste sommer, men vintervinduet var godt, og synes også han på bedste vis prøver at få det bedste ud af det i dette vindue.

PC skal vurderes over flere år. Han gjorde det fremragende i Randers og gjort det godt i AGF også.

Skal man komme virkelig styrket ud skal han jo købe navne der var store førhen (Duncan, Spelman osv osv) - men det er kortsigt. Og som at tisse i bukserne.

Der skal dækkes ind og findes morgens dagens stjerner - spillere på vej op. Og det kligner ikke af så meget i vores ører når en Zach, Jon Dagur eller Eskelinien hentes ind. Jon har så taget os med storm på få kampe med to mål og flot spil.

Og hvem ønsker man i givet fald som afløser for DN og især PC - det kan jo også blive meget værre....
- vi vil tættere på...

Svar #2002
Det her kommer måske som et chok... 

Men FCK sælger deres bedste spillere, køber nogle på tæt på samme niveau (men nedgradering) med udviklingsmuligheder (der på lidt længere sigt kan blive opgradering). FCM gør det samme, BIF samme, AGF, AaB, OB.....osv...osv...

Man kan også vælge at sælge en profil og købe 2 spillere, som er gode, men ikke på niveau med ham der blev solgt, men som styrker 2 pladser på holdet = holdet er styrket på 2 pladser, og mindre skrøbelige ift skader til profilen mm.... 

Alle hold sælger nogle af deres bedste. Sådan er det.

Svar #2003
Nu har Whalley fået et par kampe her i opstarten til at gøre sig “lækker” overfor potentielle købere, hvis grunden til at han ikke er udtaget til dagens kamp, er fordi det er ved at lykkes PC at få ham solgt, så har han sgu gjort et godt stykke arbejde. Han solgte Dino, Kanstrup og senest Sana i situationer, hvor deres rolle i klubben var ved at være udspillet. Det er alle den slag små-salg der ikke får meget fokus, men som før i tiden bare var en udgift, fordi spilleren gik kontraktperioden ud, eller skulle have en “sign-off bonus” for at smutte. PC er en dygtig sportsdirektør, og de smuttere han har, er ikke større end det andre sportsdirektører har.

Svar #2004
Nu har Whalley fået et par kampe her i opstarten til at gøre sig “lækker” overfor potentielle købere, hvis grunden til at han ikke er udtaget til dagens kamp, er fordi det er ved at lykkes PC at få ham solgt, så har han sgu gjort et godt stykke arbejde. Han solgte Dino, Kanstrup og senest Sana i situationer, hvor deres rolle i klubben var ved at være udspillet. Det er alle den slag små-salg der ikke får meget fokus, men som før i tiden bare var en udgift, fordi spilleren gik kontraktperioden ud, eller skulle have en “sign-off bonus” for at smutte. PC er en dygtig sportsdirektør, og de smuttere han har, er ikke større end det andre sportsdirektører har.
 Enig. Og han fik også penge for Spelmann..! Og spillere som Sverrison og Riel fik deres kontrakter opløst. Vi ved ikke hvor meget af den løn der var tilbage at Riel/Sverrison fik med, men spillere som Dino, Kanstrup, Sana og Spelmann blev overtaget/handlet af en klub direkte. 

Svar #2005
Jeg har så absolut ikke en finger at sætte på PCs evne til at sælge en spiller. Der er han virkelig god. Men jeg er endnu ikke helt overbevist omkring hans evne til at forstærke holdet. Kun Jon virker til at være en decideret opgradering indtil videre denne sommer, men meget kan selvfølgelig ske endnu.

Svar #2006
Jeg har så absolut ikke en finger at sætte på PCs evne til at sælge en spiller. Der er han virkelig god. Men jeg er endnu ikke helt overbevist omkring hans evne til at forstærke holdet. Kun Jon virker til at være en decideret opgradering indtil videre denne sommer, men meget kan selvfølgelig ske endnu.
Det viste han vel i vinters med PM og Tingager? Men jeg savner også en virkelig klokkeklar forstærkning - gerne til midtbanen. En af dem, hvor man tænker at det var en spiller BIF, FCK eller FCM kunne have hentet. Vores økonomi burde være til det efterhånden og jeg tror det vil være et vigtigt signal at sende til omverdenen om, at vi er klar til at tage skridtet op ift. konkurrenterne.

Svar #2007
Det viste han vel i vinters med PM og Tingager? Men jeg savner også en virkelig klokkeklar forstærkning - gerne til midtbanen. En af dem, hvor man tænker at det var en spiller BIF, FCK eller FCM kunne have hentet.
@Holmertz‍ 

Er tingager ikke en forstærkning af AGF? Er han ikke bedre end Kanstrup? Er han ikke PRÆCIS en spiller som BIF kunne have hentet, og som BIF endda jagtede ifølge EB..!?

Jeg ved ikke om PM er en forstærkning ift Pusic, men Pusic kom på en særaftale. Men det faktum at han skrev med Horsens beviste at han ikke var umulig for os at skrive med, kun at enten han eller AGF ikke ønskede det på baggrund af de forhandlinger som der var. 
Jeg synes PM er bedre end Junker, men at han ikke er bedre end den Duncan som spillede her i 16/17. Dog var Duncan som type ikke god ift Davids system, så man kan ikke kun sammenligne spillerne isoleret. Duncan i Davids system var ikke bedre end PM i Davids system. Sådan ser jeg det. Så holdet blev forstærket af at få PM ind.

FCK/BIF har angribere, som der virkelig er kastet mange millioner i. De penge har vi ikke som det ser ud nu. Det kom frem i går, at de 100 millioner som BIF regner med/håber på at få ind ved næste emmission allerede er brugt på forhånd!!! Jacob Nielsen og PC har skruet ned på udgifterne efter ankomst, og er ikke rykket ud endnu. De fik stabiliseret økonomien. Så resultaterne. Og nu begynder man så at kunne bygge på ved salg, og den nye lønstruktur. En af grundene til at man kan sælge trods at man ikke når i top 6 er jo bl.a. at man gik fra at spille nedrykningskampe med Glen, og til at spille EL-playoff. Det er trods alt midt i ligaen, ikke bundhold, og med flere kampe hvor AGF gjorde det godt over længere tid. 

Vi står på fundamentet nu. Og selvom DN skulle ryge, så har økonomien fået en helt anden sund karakter. Det ville en ny trænger også kunne gøre nytte af. Jeg håber nuværende setup får hele sæsonen. Som minimum.

Svar #2008
PC ramte transfervinduet lige i røven sidste sommer

Jeg nøjes lige med denne sætning og vil sige jeg er enig i den overordnede konklusion selvom jeg også har lidt kritik. Selvom der ikke blev frigivet nogen midler til at hente den angriber man ville have, var manglen velkendt hele vinduet, så der burde have været mulighed for at leje en mere brugbar spiller end Mmaee. Der var ved at opstå en mulighed med Weah, men det er måske også udtryk for at man fiskede lidt i blinde. Man skulle have haft et par mulige lejemål man havde kendskab til klar på skyggeholdet, men Mmaee fremstår som lidt et vildskud.

At man ikke lagde det man trods alt havde for en langsigtet løsning man var usikker på virker dog som den rigtige beslutning - ellers kunne midlerne blive bundet op på den forkerte så det også var gået ud over den her sæson.

På målmandsposten var man mest af alt uheldig sidste sommer, men kunne måske også have nået at gardere sig med et alternativ. Det kan så også være baseret på en andens overvurdering af Whalley, der dog også bare endte med at blive skadet.

Men helt overordnet er det meget fornuftigt og et stort fremskridt med salg af spillere, oven i købet nogle af den slags vi tidligere nok havde været nød til at sende videre med en pose penge. Det er nødvendige skridt på vejen mod at kunne lave de helt store salg og srtyker naturligvis økonomien så der kan hentes bedre afløsere. Helt generelt synes jeg det er gode og spændende spillere der konmer til, med mulighed for flere gode salg i fremtiden. Indtil nogen udefra smider rigtig mange penge i klubben er det der vi skal finde dem.

Alle handler vil aldrig være perfekte. Desværre er der næsten ikke plads til fejlskud her, men vi må fokusere på at det overordnede billede ser fornuftigt ud og bevæger sig i den rigtige retning. Og huske vi ikke har hele billedet af hvad der foregår og at det skal ses over tid. PC havde sikkert set genial ud hvis det var lykkedes at lande Grabara og Weah sidste sommer hvor førstnævnte røg på et uheld. Jeg er kritisk over at hente Grabara i vinters, men det havde også set anderledes ud hvis vi var lykkedes med at komme i top-6 og Eskelinen kan vise sig at være/blive så god at det giver mening at købe lidt tid til man kunne få fat på ham.

Vi må vente se, men PC må helt sikkert også gerne lige trække en stor kanin op af hatten i det her vindue så vi (mere sikkert) kan sige vi er forstærkede ift foråret og ikke kun ift efteråret.

Svar #2009

Det viste han vel i vinters med PM og Tingager? Men jeg savner også en virkelig klokkeklar forstærkning - gerne til midtbanen. En af dem, hvor man tænker at det var en spiller BIF, FCK eller FCM kunne have hentet.
@Holmertz

Er tingager ikke en forstærkning af AGF? Er han ikke bedre end Kanstrup? Er han ikke PRÆCIS en spiller som BIF kunne have hentet, og som BIF endda jagtede ifølge EB..!?

Jo det er han - men det var i dette vindue jeg tænkte på. Lige nu er vi aller højest status quo ift. foråret. Vi mangler lige kronen på værket før at jeg er tilfreds med vinduet. Er dog heller ikke i tvivl om, at der arbejdes hårdt på det.

Svar #2010
Synes også PC skal vurderes på at han med succes har genemført et generationsskifte (som ledelsen har taget fælles beslutning om), hvor AGFs trup i dag består af spillere under ca. 26 år - undtagen nogle få op til max ca. 30 år: Backman og PM til start 11 - samt Blume, Julle og Helenius til bredden. Anker ser jeg på vej væk - om ikke andet ved kontraktudløb næste sommer.

Alligevel sluttede vi som nr 7 - hvilket er en plads vores naturlige niveau som nr 6 plus/minus (jf mine artikler om de andres økonomi)

Det er ikke FCN-ungdom - men dog derned af.

Plus truppen også tæller en hel mase omkring 20 års alderen.

@ Taktik fokus .,. og alle andre naturligvis :-)

I jagten på tilfredshed ift budgetter.

Hvad så med OB og spillertruppen. Ifølge Steen Houmann bruger OB 40+ mio plus (men umuligt at vide præcis med den butik af 5-6 forskellige ting). Men hvad med truppen har den ikke de sidste mange år været på linje med AGF? Og stadig er det? Bruger de så lige så meget alligevel. Vi brugte 42 mio i 2017. Eller er OB bedre til at få en god trup end AGF?

For mig er jeg i hvert landet der, hvor det giver stor mening at FCN er nr 4 i dansk fodbold. Og at de faktisk ikke har overpræsteret.
AaB, AGF og OB er meget tætte som nr 5-6-7 ikke så langt efter FCN
Men alle de andre fra 8 og ned er nu heller ikke så langt efter de 3 store provinsbyer, at de ikke kan overraske ind i mellem.
Fx ligger Esbjerg og Randers med sine budgetter på ca. 30 mio + godt med.

OB, topklub men med underskud – Steen Houman's Blog
- vi vil tættere på...

Svar #2011
Det har den vigtige betydning at spillerne generelt er salgsobjekter for udlandet.

Ledelsen har meldt ud at vi især skal rykke os der og i Europa indtægter - udover flere placerings penge, når vi rykker et par pladser frem.
- vi vil tættere på...

Svar #2012
@Martinstranger

Jakob Poulsen har fået lov til at gå kvit og frit til en klub i udlandet, og det er planen, at afskeden med FC Midtjylland skal munde ud i en aftale med eksotisk anstrøg. Et godt bud på en ny mulighed kunne ligge i eksempelvis Australien, hvor erfarne danske spillere har et godt ry.

Ulvene har i aftalen med Jakob Poulsen betinget sig, at det ikke er muligt for en anden dansk klub at udnytte situationen til at lande spilleren, der med anførerbindet på armen hævede DM-trofæet, da FC Midtjylland triumferede i 2018.

Superligaen Indefra: FCM's smarte Jakob Poulsen-finte – Ekstra Bladet
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #2013
@Martinstranger

Jakob Poulsen har fået lov til at gå kvit og frit til en klub i udlandet, og det er planen, at afskeden med FC Midtjylland skal munde ud i en aftale med eksotisk anstrøg. Et godt bud på en ny mulighed kunne ligge i eksempelvis Australien, hvor erfarne danske spillere har et godt ry.

Ulvene har i aftalen med Jakob Poulsen betinget sig, at det ikke er muligt for en anden dansk klub at udnytte situationen til at lande spilleren, der med anførerbindet på armen hævede DM-trofæet, da FC Midtjylland triumferede i 2018.

Superligaen Indefra: FCM's smarte Jakob Poulsen-finte – Ekstra Bladet
Tak - det er åbenbart ikke værd at referere i andre artikler😱

Det lader heller ikke til kommentatorerne er klar over det. Friman m.fl. har da nævnt os som mulig destination.

Svar #2014
Friman m.fl. har da nævnt os som mulig destination.
Jeg håber ikke, at JP kommer til AGF. Det vil alt andet lige være en tro kopi af, hvad vi har gjort forkert i fortiden. Hente nogle spillere som er "over the hill" for nostalgiens skyld. Vi har lige haft en extrem lige kamp imod FCM, som er et hold, hvor JP er vejet for let. Hvad skulle vi lige kunne bruge ham til?

Det ville også være stik imod den sportslige ledelses planer om at gøre truppen yngre. Nej, jeg tror at chancerne for at PC og DN henter JP er under 2%. Heldigvis.

Svar #2015
Vi er et bundhold og spiller som et bundhold. Truppen er ikke stærk nok, og mange har et uhyrligt lavt bundniveau. Der skal flere forstærkninger til, hvis vi ikke skal rykke ud. Godt at se Backman tilbage, selv om han selvfølgelig er rusten.

Svar #2016
Vi er et bundhold og spiller som et bundhold. Truppen er ikke stærk nok, og mange har et uhyrligt lavt bundniveau. Der skal flere forstærkninger til, hvis vi ikke skal rykke ud. Godt at se Backman tilbage, selv om han selvfølgelig er rusten.

Jeg synes retfærdigvis, at man skal sige, at det "kun" er i dag, at vi spiller som et bundhold.

Jeg er dog enig i, at dagens kamp viser, at truppen godt kunne trænge et par skud nyt blod.  Dog ikke i midterforsvaret med tanke  på, at Backmans  hoved ser ud  til at klare mosten.

Vi ser sårbare ud på den centrale midtbane og offensivt mangler vi også muligheder, når Kasper Lunding (skadet?) er ude og Jakob Ankersen er i formkrise og tuder i pressen.

Svar #2017
Jeg håber ikke, at JP kommer til AGF. Det vil alt andet lige være en tro kopi af, hvad vi har gjort forkert i fortiden. Hente nogle spillere som er "over the hill" for nostalgiens skyld. Vi har lige haft en extrem lige kamp imod FCM, som er et hold, hvor JP er vejet for let. Hvad skulle vi lige kunne bruge ham til?

Det ville også være stik imod den sportslige ledelses planer om at gøre truppen yngre. Nej, jeg tror at chancerne for at PC og DN henter JP er under 2%. Heldigvis.
Vi har masser af unge spillere - vi har brug for en general der kan dominere den midtbane konsekvent. NP gør det han kan men med en masse karantænepoint, Amini svinger som et pendul og Blume er fyld (sorry to say). For nuværende er midtbanen simpelthen for svag og nu må PC steppe op.

Jeg vil da også foretrække en 10 år yngre model med det rette niveau men vi mangler noget kvalitet og det koster. Der kunne man måske lave en sæsonløsning med JP.

Svar #2018

Sådan synes jeg ikke man kan ressonere. Der er spillere der bliver bænket i en klub fordi de fx ikke passer helt til det man vil, men så passer fantastisk ind et andet sted (FCM vil have mere hovedstødsstyrke i stedet?). Hvis det er i en klub med et bedre hold er det jo også mere sandsynligt vi kan bruge ham. Jeg kender dog ikke JP's præcise niveau og tilstand og det er lidt mindre interessant når der skal lægges en transfer. Selvfølgelig er det bedre at hente en lidt yngre model hvis vi kan finde noget kvalitet og jeg tror også PC har arbejdet på noget andet et stykke tid. 

Når JP nu har fået lavet den aftale at han kan rejse udenlands på en fri transfer synes jeg lidt det lugter af at det ender sådan og jeg tænker han allerede har noget linet op (i Australien måske når de nu nævner det.)

Svar #2019
Der er et rygte her om Whalley på vej til Kreta. I betragtning af at han ikke var i truppen i dag lyder det ikke helt usandsynligt.

Rygtetid: Kreta-klub er lune på AGF-keeper

Svar #2020
Vi har masser af unge spillere - vi har brug for en general der kan dominere den midtbane konsekvent. NP gør det han kan men med en masse karantænepoint, Amini svinger som et pendul og Blume er fyld (sorry to say). For nuværende er midtbanen simpelthen for svag og nu må PC steppe op.
@Martinstranger‍ 
Jeg har mistet en hel masse for Blume. Han har en god skudfod, men kommer slet ikke til skud. Han kan vende med bolden, men får det slet ikke gjort nok. Og Amini har manglet at vise meget af sin gennembrudsstyrke ift at komme ind i feltet (på nær imod FCK hvor han var outstanding til at bryde, og drive bolden). Men for Blumes vedkommende har det bare ikke været helt godt alt for længe nu. Jeg har ham som en god reserve, men ikke en der skal være i nærheden af vores stærkeste start 11. 

Amini trænger til at få mere frie tøjler som under tiden med Glen, hvor Amini kom langt mere i feltet og også lavede 5 mål i den sæson hvor han fik mest lov. Der er masser af målfarlighed gemt i ham, men altså IKKE på skud udefra. Det nærmest NÆGTER han at turde.

Så jeg tror sagtens det kan ende med, at Amini bliver forsøgt som den Stage-rolle som Stage var tiltænkt forud for denne sæson, indtil man henter Stage/Sana-afløseren. 

Nu tvinges vi til at bytte godt rundt imod Horsens. Og Hvidt har ikke engang været udtaget til de fleste af trupperne. Så jeg vil ikke blive overrasket hvis man forsøger noget med Amini der, omend jeg ikke tror så meget på det.

Svar #2021
Jeg tænker, at hvis Nikolaj Poulsen skal blive ved med 1,2 gule kort pr kamp, så skal vi nok både have en ny 6’er og en ny 8’er.

Jeg savner i øvrigt stadig DAP

Svar #2022
Jeg tænker, at hvis Nikolaj Poulsen skal blive ved med 1,2 gule kort pr kamp, så skal vi nok både have en ny 6’er og en ny 8’er.

Jeg savner i øvrigt stadig DAP

Det er vel umiddelbart Benjamin Hvidt, der er backup på 6'er positionen. 

DAP gjorde det rigtig godt i det første halve år efter oprykningen, men efter et skadesforløb fandt han aldrig samme niveau på den defensive midtbane.

Jeg synes i øvrigt, NP har fået en god start i AGF og udvisningen i dag tager han klart i holdets tjeneste. Han skal stoppe det kontraangreb - og det er for "enhver pris".

Svar #2023
Nu mangler Whalley kun lægetjekket i OFI Kreta, så noget godt sker der altså lige nu i transfervinduet.
Men har PC helt glemt, at der også skal spillere den anden vej, når man bliver ved med at sælge 😉?

Svar #2024
Vi mangler en der kan tage bolden og sætte de andre op - og selv lave mål. Tobias Sana - nå nej han er solgt... vi skal i markedet efter en der kan fylde de sko ud, Blume har evnerne, men lykkes ikke rigtig helt.

Og så ville jeg købe en kant/angriber der laver mål, og jeg ville overveje at spille med to angribere, hvis der ikke kommer mål nok fra midtbanen og kanterne.

Den største transfertilgang ligger i at stort set alle spillere rammer deres niveau og løfter sig en smule ift de sidste par kampe.
- vi vil tættere på...

Svar #2025
Nu mangler Whalley kun lægetjekket i OFI Kreta, så noget godt sker der altså lige nu i transfervinduet.
Men har PC helt glemt, at der også skal spillere den anden vej, når man bliver ved med at sælge 😉?
Ja, det er godt, at få ham videre. Han kan ikke have meget motivation tilbage og så er det bedre at have TK på bænken. Eneste lille bitte bekymring er, at han har stået markant bedre end Eskelinen.

Svar #2026
Måske man sælger OW for at skabe plads til at kunne slå til hvis en klassekeeper byder sig til - haha, halv joke, halv alvor.
Synes nu Eske har stået fint to sidste kampe efter sin hårde debut. Men vil da være bedre med en anden udfordrer end OW.

Når man har 3 store direktører sidste kvarter, så vil man heller ikke vinde...
Skudtræning hele ugen...

Video: Flere store chancer til AGF - ind ville bolden ikke | Sport | stiften.dk
- vi vil tættere på...

Svar #2027
Ja, det er godt, at få ham videre. Han kan ikke have meget motivation tilbage og så er det bedre at have TK på bænken. Eneste lille bitte bekymring er, at han har stået markant bedre end Eskelinen.

"Markant bedre" alligevel?

Eskelinens havde en skrækkelig debut og viste i går, at han har en tendens til at bokse meget (måske pga. den usikre start?). Whalley havde et par gode redningerne i Hobro, men viste i samme kamp enorme problemer i feltet.  I det restende kampe har det været sådan rimeligt ordinært.

Jeg synes ikke, at man kan konkludere det store om niveauforskellen, men vi kan godt blive enige om, at Eskelinen ikke har været "chokterapi" for defensiven som Grabara.  Spørgsmålet er så om Eskelinen hurtigt kan vise fremskridt eller om målmandsposten forbliver et ømt punkt.

Svar #2028
Jeg tror i øvrigt, at vi henter en ny anden målmand.

Kasper Kristensen ser jeg ikke have niveauet til at være backup.  Han fremstod ikke som en målmand med Superligapotentiale, da han fik kampe i efteråret.

Derfor giver afgangen af Whalley dog god mening. Købet af Eskelinen var dødsstødet for det samarbejde og så er det bedste for begge parter at skilles.

Svar #2029

Enig. Vi mangler helt klart en spiller mere afhængig af hvor Jon skal spille. Og det skal være en decideret forstærkning af startelleveren. Ikke en Gersbach, Duncan eller Helenius. Nej, det skal være en klar forstærkning. Og så vil det heller ikke gøre noget at man fandt en ny højre back. Jeg er ikke Munksgaards største fan og jeg synes faktisk ikke han er berettiget til en startplads. Han giver nul og nix frem ad banen og hans defensive kvaliteter er også til at overse. Det er nok ønsketænkning, for han er selvfølgelig stadig ung, men jeg har ikke set noget, der skulle gøre det vanskeligt for Anbo at erobre pladsen, såfremt hans talent er stort nok.

Svar #2030

"Markant bedre" alligevel?

Eskelinens havde en skrækkelig debut og viste i går, at han har en tendens til at bokse meget (måske pga. den usikre start?). Whalley havde et par gode redningerne i Hobro, men viste i samme kamp enorme problemer i feltet.  I det restende kampe har det været sådan rimeligt ordinært.

Jeg synes ikke, at man kan konkludere det store om niveauforskellen, men vi kan godt blive enige om, at Eskelinen ikke har været "chokterapi" for defensiven som Grabara.  Spørgsmålet er så om Eskelinen hurtigt kan vise fremskridt eller om målmandsposten forbliver et ømt punkt.
Jeg synes Eskelinen giver nogle rædsomme returbolde og bokser når han burde gribe. Men man ser meget ofte at især unge målmænd skal bruge tid til at vænne sig til nye forhold, så det er selvfølgelig alt for tidligt at afskrive ham.

Svar #2031
Uanset små økonomiske forskelle, tror jeg også de fleste kan blive enige om at fcn, aab, agf og ob er de stærkeste bejlere.

Randers har også været med i feltet takket være Peter Halvorsen og godt arbejde af JN og PC, da de var der. Heldigvis er de på retur. Sønderjyske opruster pænt. De to hold ligger lidt efter, men er sygt gode til at få lidt ud af meget både mht økonomi, trup og point med kynisk og effektiv spillestil.

Når JN for et år siden siger AaB det sidste år i 17-18 har overhalet AGF økonomisk med investeringer i spillertruppen, så må jeg give ham ret i at spillere som Rinne, Okore, Lucas A og Kusk er navne hvor vi økonomisk slet ikke kunne være med.

Jeg håbede at vi kunne snuppe Okore og Kusk - velvidende det nok ikke skete. At de så ikke har fået succes er noget andet. Lucas A  havde jeg kun troet FCK kunne snuppe. Rinne er en af ligaens 3 bedste keepere - fck har de to andre.

FCN ført det ene talent op efter det andet, hvor jeg har slikket mig om munden og tænkt håber AGF henter ham - synes generelt altid deres trup har været lidt over os. Selv når de køber spillere synes jeg de stort set altid har investeret lidt mere i transfers Bartolec, Mads Døhr, Kian Hansen osv for bare at nævne nogen. At det så oven i købet er lykkes dem at gøre det på et lavere lønbudget end os er super flot. Naturligvis fordi spillerne ved det er god platform for dem ift at blive skudt af og fordi de ved spilleren er over klubben (fordi økonomi er vigtigere end sportslig succes). Så har FCN naturligvis også været dygtige til at spillerne på lange kontrakter, lidt dyrere i starten, men sparet dem løn på den lange bane, når spillerne blev bedre var de på løn-niveau under deres sportslige niveau.
@Dichio
Der er ingen tvivl om, at der er et stort hop op til Brøndby, FCM og FCK, men i de opgørelser jeg har set, så er der også et stykke ned til AaB, OB etc.. Jeg ved godt, at AaB i Tipsbladets seneste opgørelse er tæt på, men jeg tror, at forskellen er blevet markant udvidet, nu da de har sagt farvel til løntunge spillere som Würtz og Risgaard, mens vi har brugt kassen på spillere som Mortensen og Tingager.

Nu vil jeg ikke gøre mig klog på lønstruktur i de enkelte klubber, men det jeg har læst, så har AaB været rigtig gode til at hente spillere som Andersen, Kusk og Okore i situationer, hvor de for alvor har savnet spilletid. Det har gjort, at man har kunnet hente spillere på et højere niveau end ellers. Derudover har de været rigtig gode til at bruge billigere nordjyder - særligt på de yderste mandater. Det er godt sportchef-arbejde og det er vel netop sådan noget, der skal til, hvis man skal vurdere sportchefen på og hvor kritikkerne af PC har en sag.

FCN er for mig at se en hel unik case. De har formået både at hente gode spillere(sandsynligvis på billige kontrakter) med de rette kompetencer, at bringe adskillige talenter frem, styrke organisationen og samtidig levere overskud næsten hvert eneste år. Det er for mig ret vildt, at en klub med så lille en tilskuerbase og sponsorbase, kan klare sig så godt som de gør og det er i høj grad på grund af et godt arbejde af den sportslige sektor.

Svar #2032
Man kan vel vurdere PC's vinduer både på kort og på langt sigt og dermed komme med lidt forskellige konklusioner.

Hvis vi tager sommervinduet først:

IND: Oscar Whalley (Sporting Gijon), Roman Mysak (FC Karpaty), Ryan Mmaee (Standard Liege, lejeaftale)

UD: Mikkel Rask (stopper karrieren), Alexander Juel Andersen (Vendsyssel FF), Daniel A. Pedersen (Lillestrøm), Steffen Rasmussen (karrierestop), Michael Zacho (kontraktudløb), Mads Boe Mikkelsen (Vendsyssel FF), Martin Pusic (AC Horsens), Frederik Møller (Silkeborg IF), Aleksandar Jovanovic (SD Huesca), Kasper Junker (AC Horsens)

Hvis vi kigger på salgene, så er synes jeg både salget af Jovanovic og Junker var rigtig gode salg, da vi dels fik en god pris for dem og samtidig var der ingen af dem, der var gode nok til, at vi kunne bruge dem til at komme det næste stykke op i tabellen(Jeg gider ikke åbne Jovanovic' snakken, men min vurdering af ham er, at han er den mest overvurderede målmand i AGF's historie).

Af de andre spillere der røg ud, så er jeg særligt ked af, at man ikke formåede at holde fast på DAP, særligt når man tænker på, hvor stor manglen af en rigtig 6'er var i hele sidste sæson - en mangel der bare er endnu tydeligere nu, hvor vi endelig kan se, hvad en rigtig 6'er kan gøre for holdet.

Når Whalley nu regnes for dårlig, så er det naturligvis et rigtig dårligt vindue, når man kigger på, hvad der kom ind.

Det har så været anført, at det var bestyrelsens skyld, hvilket jo til dels er rigtigt. Bestyrelsen ville lægge beslag på transferkroner og ville ikke lade PC handle før salgene er på plads, men er det ikke bare vilkårene, når man er i en fodboldklub, hvor det at sælge spillere er en del af forretningsmodellen?

Hvis vi så samtidig tager de to handler:
1) Jovanovic
Nok skete denne handel meget sent, men vi skal huske på, at Whalley var hentet ind tidligt i vinduet og man må gå ud fra, at når man henter en 24-årig målmand, så bør han være klar til at gå ind fra dag 1. Nu står vi godt et år efter og han bliver stadig fundet for let i sådan en grad, at man nu vil sende ham til Kreta. Man burde derfor have haft afløseren klar for Jovanovic i Whalley og hvis man ikke vurderede Whalley som værende god nok til det, så er det en kæmpe fejl fra PC's side. At skulle sælge er simpelthen bare en del af vilkårene og så skal man som sportschef sørge for at have en backup klar, særligt når man har muligheden for det.

2) Junker
Junker blev solgt virkelig sent i vinduet og kan selvfølgelig være svær at erstatte. Hvis man skal tage dokumentaren "Fra håbløshed til håbløshed" bare nogenlunde alvorligt, så var en betingelse for salget af Junker, at PC fandt en erstatning - han hentede Mmaee i stedet og det var jo ikke rigtig en succes.

Hvis vi så tager vintervinduet:

IND: Alexander Munksgaard (FC Midtjylland), Frederik Tingager (Eintracht Braunschweig), Kamil Grabara (Liverpool FC, lejeaftale), Patrick Mortensen (Sarpsborg)
UD: Roman Mysak (kontraktudløb), Björn Daniel Sverrisson (kontrakt ophævet), Pierre Kanstrup (Erzurumspor), Gustav Mogensen (Brentford), Dino Mikanovic (FC Kairat Almaty)

Jeg synes det er svært at vurdere afgange, da det jo i bund og grund er salary-dumbs. Vi ved heller ikke, hvordan de salg vi har lavet er konstrueret - betaler vi en form for lønkompensation eller er de nævnte transferbeløb reelle transferbeløb - jeg vil ikke kloge mig på det, for jeg ved det ikke.

Alle tilgangene ser, med det korte lys, rigtige fornuftige ud, men jeg vil godt problematisere det lidt med det lange lys:

1) Grabara
Grabara er efter min mening den klart bedste målmand i min AGF-tid (måske med undtagelse af "Lange Troels", men der er nok også lidt romantisering), hvorfor han da umiddelbart virker som en fornuftig løsning. Vi burde bare allerede på det tidspunkt have indset, at han kun ville være en korttidsløsning og korttidsløsninger er kun gode, hvis det løser et akut problem - altså hvis vi var i realistisk fare for at rykke ned, hvis han ikke havde spillet eller hvis han med overvejende sandsynlighed kunne have sikret os en plads i top 6 eller i Europa. Jeg mener ikke, at han lever op til nogen af de to præmisser og da han dermed tog en plads fra en af klubbens længevarende kontrakter, så var han med til at hæmme udviklingen for en spiller og det er derfor tvivlsomt, om han kan siges at være et godt lån, hvis man har det lange lys på.
Man ville normalt fremhæve, at han kunne give noget til de andre målmænd, men umiddelbart virker det ikke til, at han har givet nok til Whalley til, at man vil satse på ham.

2) Munksgaard
Munksgaard så fornuftig ud i foråret, omend han havde en afgørende fod med i, at vi ikke komme i playoff. Jeg må dog sige, at jeg er noget skuffet over ham i den her sæson, men jeg vil lade tvivlen komme ham til gode og acceptere, at han stadigvæk er ung og kan forbedre sig.

3) Tingager
Tingager i et lavt forsvar er bedre end Kanstrup i et højt forsvar - det kan der ikke være to meninger om. Jeg er dog meget mere i tvivl om, Tingager i et lavt forsvar er bedre end Kanstrup i et lavt forsvar. Samtidig skal man medregne, at Kanstrup aldrig er skadet og aldrig får karantæner, så jeg er ikke så sikker på, at vi i virkeligheden er så meget forstærket som det bliver gjort til. At Tinager nu har mistet sin plads til Juelsgaard siger også, at klubbens klart mest løntunge spiller ikke er nogen supermand.

4) Mortensen
Mortensen startede som lyn og torden og scorede masser af mål, men vi skal bare huske på, at AGF har spillet 21 kampe i den periode han har spillet i klubben og når man tager det i betragtning, så er hans 9 mål vel ikke så imponerende, selvom det naturligvis ikke på nogen måde er dårligt. Jeg mener klart, at vi skal også skal vurdere en spiller på hans skadeshistorik, da vi jo skal kigge på det samlede billede af, hvad vi får ud af ham.

Derfor er jeg ikke så positiv omkring PC og synes ikke, at hans handler er helt så fantastiske som det bliver gjort til herinde og jeg synes han burde kunne få mere ud af det med det spillerbudget som AGF har. Kan vi forvente top 6 hvert år - nej, men vi kan vel forvente det engang imellem.

Svar #2033
UD: Mikkel Rask (stopper karrieren), Alexander Juel Andersen (Vendsyssel FF), Daniel A. Pedersen (Lillestrøm), Steffen Rasmussen (karrierestop), Michael Zacho (kontraktudløb), Mads Boe Mikkelsen (Vendsyssel FF), Martin Pusic (AC Horsens), Frederik Møller (Silkeborg IF), Aleksandar Jovanovic (SD Huesca), Kasper Junker (AC Horsens)

+
UD: Roman Mysak (kontraktudløb), Björn Daniel Sverrisson (kontrakt ophævet), Pierre Kanstrup (Erzurumspor), Gustav Mogensen (Brentford), Dino Mikanovic (FC Kairat Almaty)

= Udover Jovanovic, og Pusic så er der ikke en eneste spiller jeg synes er bedre end det vi har. Og Pusic+Junker vs Helenius+Mortensen er i sig selv svær, men jeg vile hellere have de to vi har nu. Og Eskelinen kan sagtens nå at vise sig lige så god som Jovanovic endnu. 

DAP og Juel ville jeg gerne have beholdt til bredden, men jeg synes Nicolai Poulsen er bedre end DAP, og at Juelsgård/Tingager/Backmann er bedre end Juel. Men som reserver havde jeg gerne set dem. Ser dem som Blume.

Jeg synes PC har gjort holdet stærkere, og dette vindue synes jeg indtil videre har handlet om bredden. En bredde der gjorde ondt på os offensivt sidste sæson, hvor de 12 efterårskampe var uden angribere, og foråret sluttede med PM ude i de sidste afgørende EL-kampe, og vi måtte kaste AA for løverne.

Svar #2034
https://twitter.com/AGFFodbold/status/1161239748591198208?s=20

Whalley solgt. Det blev aldrig helt godt med ham. Man troede at man kunne tillære ham den del han ikke havde ift dødbolde/luftstyrke, da han jo faktisk havde resten af pakken. Men den del han ikke havde er super vigtig i dansk fodbold. Der kan man blive en af de bedste hvis man ikke er god i luften, og tør give den hele armen som Jova/Eskelinen/Grytebust etc.

Eskelinen kommer til at vinde vores hjerter det er jeg sikker på. Netop af den grund.
Og PC skal roses for at få penge for vores fejlkøb, og dem der vil videre, og ikke bare give løbepas og lønpose med til dem allesammen som tidligere. Når man får 500.000-800.000 for 10 spillere der fejler, så har man lavet et pænt salg på 5-8 millioner sammenlagt. Og ja, det løber sgu op det skidt. Når han samtidig bringer lønnen ned, og henter til bredden, så kan vi præstere endnu mere kontinuerligt over længere tid. Vi har et resultatmæssigt dyk pt. Men jeg nægter at snakke krise, eller anden jammersnak, da spillet i 3-4 af kampene har været super godt. Jeg synes bestemt vi har fortjent mere, og det hører jeg også både Kuhn, KEP og nærmest alle de andre også mene og nævne. 

Svar #2035
Nu er jeg snart lidt træt af at høre på alt den positive snak om "bredden". Bredden, dvs. fyld der ikke gør os bedre, er vel netop det der har gjort, at vi ikke har rykket os i mange år nu. Der er bare blevet fyldt op med leverpostej. I stedet for at forbedre startopstillingen henter man reserver eller spillere der er på niveau med bænken. Var det virkelig nødvendigt at hente Helenius som tredjeangriber og en udenlandsk (formentlig ikke billig) reserve på venstre back? Hent nu spillere der skubber de nuværende startere ned som breddespillere. Vi rykker os ikke med mere bredde. Hvorfor starter Blume stadig halvanden måned efter man har solgt Stage for op mod 25 mio. kr.?

FCK og FCM kan styrke sig i bredden med spillere, der måske er gode nok til at bryde igennem. Den luksus har vi ikke rigtig. Vi har brug for, at de spillere vi bruger tid og penge på rent faktisk kan gøre en forskel. Indtil videre er der kun 1 spiller (Jon) der ligner en gevinst fra sommerens transfervindue, imens vi samtidig har mistet to af de aller vigtigste spillere. Bredden er måske bedre end før sommeren men kvaliteten er lavere. Eller dvs. bredden er ikke bedre på midten, for der er ingen til at tage over for NP de næste to kampe, med mindre Hvidt laver et mindre mirakel på trods af, at han end ikke kan komme med i kamptruppen.

Svar #2036
Nu er jeg snart lidt træt af at høre på alt den positive snak om "bredden". Bredden, dvs. fyld der ikke gør os bedre, er vel netop det der har gjort, at vi ikke har rykket os i mange år nu. Der er bare blevet fyldt op med leverpostej. I stedet for at forbedre startopstillingen henter man reserver eller spillere der er på niveau med bænken. Var det virkelig nødvendigt at hente Helenius som tredjeangriber og en udenlandsk (formentlig ikke billig) reserve på venstre back? Hent nu spillere der skubber de nuværende startere ned som breddespillere. Vi rykker os ikke med mere bredde. Hvorfor starter Blume stadig halvanden måned efter man har solgt Stage for op mod 25 mio. kr.?

FCK og FCM kan styrke sig i bredden med spillere, der måske er gode nok til at bryde igennem. Den luksus har vi ikke rigtig. Vi har brug for, at de spillere vi bruger tid og penge på rent faktisk kan gøre en forskel. Indtil videre er der kun 1 spiller (Jon) der ligner en gevinst fra sommerens transfervindue, imens vi samtidig har mistet to af de aller vigtigste spillere. Bredden er måske bedre end før sommeren men kvaliteten er lavere. Eller dvs. bredden er ikke bedre på midten, for der er ingen til at tage over for NP de næste to kampe, med mindre Hvidt laver et mindre mirakel på trods af, at han end ikke kan komme med i kamptruppen.

Jeg er egentlig enig i din overordnede pointe, men uenig i et par ting:
Jon og NP er forstærkninger i min bog - for fx Ankersen og Guira. Begge hentet i vinduet. Vi har så samtidig mistet Stage uden at få en erstatning ind (men da godt, at vi havde bredde i form af Blume, så vi ikke har været helt til rotterne centralt). Gersbach er ikke købt som breddespiller. Han skal tage over efter Højer - men han skal have tid til at spille sig ind og slå ham af. Det tror jeg på vil ske. Det er kun Helenius, der er købt ind som leverpostej - men vi så i går, at det er nødvendigt med en tredje angriber, så vi er garderet bare lidt ved skader/sygdom og her har vi altså kun råd til leverpostej...

Svar #2037
Spiller-køb salg
Det er generelt svært at vurdere det økonomiske i de spillersalg og køb, da vi ikke helt ved, hvad indholdet er reelt er. Hvad spilleren får i løn er jo også afgørende, fx kan jeg godt acceptere Helenius, hvis det var en symbolsk transfer og lav løn - som rutineret lottokupon.

2½ lotto kuponer i front?
Det værste er sådan set at både han og AA pga få kampe er lotto kuponer, og PM faktisk også er en halv lotto, da vi reelt set ikke ved hvad han kan endnu i superligaen. Vi har kun set ham i nedrykningsspillet som vel er på niveau med den norske liga - begge steder har han vist mål-evner. Men det er en mellemting mellem DK 1 div og Norge.

Desuden er der alderen med PM, jeg var noget mellemfornøjet da vi signede ham, og så mange å (29 år og 4½ år frem). Og den hovedskade oveni der kom til.

Han uden tvivl en fin fyr, god leder og teamplayer, der også laver et flot arbejde for holdet. Synes generelt det største problem er at han fylder for lidt i feltet ift størrelsen og mangler spidskompetencer. Hans er vel: målnæse og lidt af det hele, samt som nævnt teamplayer og den moderne rare ledertype (modsat fx Tøffe).

PC?
Generelt er mit indtryk fint, og synes også han og JN præsterede flot i Randers.
Men når man går mere i dybden, er det måske ikke så flot. Men kan ikke lige se en bedre.... jo måske kunne vi prøve CV, når galehuset i Brøndby fyrer ham om et år eller to.

LØN OG REALISTISKE FORVENTNINGER (Både her i tranfervinduet og top 6)
@ Taktikfokus og andre :-)

Når JN siger AaB har overhalet os på løn må vi vel tro på det?
Ja svært helt at gennemskue det med løn i superligaklubberne. Men JN må i hvert fald have fingeren på pulsen, og når han i 2018 siger at AaB har overhalet os og hentet spillere vi ikke er i nærheden af (Kusk, Lucas, Okore og Rinne), så tænker jeg vi må lytte og være realistiske.  OB helt umulige at gennemskue - men Houmann anslår dog 40 mio. AGF stod i tipsbladet til 42 mio.

Hvis man KUN kigger på trupperne FCN - AaB - OB - AGF  ... så ville jeg altid gerne have byttet en del ud med de andre, især FCN

Men kigger man på spillertrupperne, så synes jeg OB, AaB og AGF i det store hele ligner hinanden - seneste år. Lidt plus/minus. Og FCN ser altid ud som om i år går den ikke, men i 9 af 10 år har man ligget i top 6, og  skyldes jo de 40 mio de putter i talentarbejdet, og demed kommer på 70 mio +  i alt. Hvor de 3 store provinsbyer vel er ligger på knap 50 mio med talenterne.. Alligevel 20-25 mio til forskel. Jeg ser FCN som klar nr. 4.  Måske bliver vi ikke enige...

Hvis man kigger på de seneste års trupper, så har man også hvert år siddet og slikket sig om munden og tænkt stort set alle FCN-spillere i start 11 gad man godt se i den hvide trøje. Ikke kæmpe navne - men gode spillere.

AaBs talentarbejde er faktisk mere unik end FCN/FCM - da det er for få penge!
Enig AaB har altid siden betalt fobold skabt en unik talentbase af egen avl, både til bredde, top og salg - krydret med især stærke landsholdsprofiler fra andre lande og lidt danske. Vel også den klub som gennem tiderne har haft klart fest egen avl inde (fcm og fcn har mange afrikanske fra akademierne)
- vi vil tættere på...

Svar #2038
Det er altså ret godt at have en god leverpostej når der ellers slet ingen pålæg ville være. Gevinsten af bredden ser man ikke helt så meget her i starten af sæsonen, men den kan være mange point værd på sigt. Jeg var kritisk overfor Helenius da der ikke har været meget bacon de seneste år, men mit kendskab er begrænset og rutine og målnæse er meget værd hvis vi kan få ham i gang.

Den bedste måde at skabe bredde på er ved at lægge på i toppen og gøre de nuværende startere til reserver, men det er som regel også dyrere. Jeg går ud fra at Helenius kunne hentes billigt og at lønnen er præstationsbetinget. Det giver forhåbentlig lidt flere midler til at hente noget til midtbanen, der går direkte i startopstillingen og hvor der i højere grad er et hul.

Svar #2039
Når vi kigger på transfervinduet er der enten noget galt med PCs evner og eller vores realistiske drømme.

AaB hentede ud over de 4 (kusk, rinne, okore, lucas a) til ialt 20 mio, også en stærk angriber i Gronningen (18 mål i 54 kampe i Æresdivision - noget over norsk fodbold). Vi hentede PM.

OB hentede Kadrii, da vi hentede Mmaee og derefter PM. Jeg ville helst have haft Kadrii.
Ved godt der også er noget med spillestil... 
OB har lige hentet det unge talent Michaelsen kender fra Hammarbytiden - Sander Svendsen, der har lavet 4 mål i 4 kampe.

OB hentede for to år siden Helenius da han var stærk i Snif, vi henter ham som "affald" i OB nu (hvor de henter Sander Svendsen)
Ved godt Helenius var hentet til start-11 af OB og i AGF hentet som gardering/konkurrent. Men alligevel...

FCN henter Kian Hansen - vi henter Tingager eller værre forlænger med Julle.
De snupper Mads Døhr - der slog Munksgaard af i FCM.

Det ser i hvert fald ikke ud til at PC har flere løn-kroner at arbejde med - tværtimod.

Prøv at tage AaB, OB, AGFs trupper og sammensæt bedste start-11, synes ikke vi er stærkere.
Tager man FCN med i den ligning vil man jo bare tage deres start-11 og krydre med lidt fra de 3 andre klubber.
Prøv selv efter...
- vi vil tættere på...

Svar #2040
Umiddelbart, uden at være professor i de andres trupper, så er der ikke mange spillerer på de øvrige superligahold, foruden de to FC-bastarder, som jeg ville bytte for med følgende:

Backman (måske er han ikke ligaens bedste, men han er en leder og resten af holdet er mere afklaret når han er med)
Højer
Bundu
Thorsteinsson (måske ville jeg gerne bytte ham her og nu - men shit mand, hvor har han potentiale)

4 ud af 11 startere er sgu da et acceptabelt niveau, tænker jeg. Dertil kommer at Amini er på vippen for mig, når det kører for ham er han blandt ligaens bedste, men han svinger stadig meget, og er ikke god nok til at tage taktstokken.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #2041
Nu er jeg snart lidt træt af at høre på alt den positive snak om "bredden". Bredden, dvs. fyld der ikke gør os bedre, er vel netop det der har gjort, at vi ikke har rykket os i mange år nu.

@Nizzleroy
Bredde er nu lig med "fyld"!.. Godt så. Tag du over til FCK og fortæl dem det.

@Winther
Det er altså ret godt at have en god leverpostej når der ellers slet ingen pålæg ville være.

PRÆCIS! Vi er gået fra at have PM og Ammitzbøl, og til at have PM, Helenius og Ammizbøl... Så sent som i går kom den bredde til udtryk, da man kunne skifte Helenius ind til sidst, og fik lagt kampens største tryk med ham som indskifter.......

Svar #2042
Jeg er såmænd bare fortaler for at man henter forstærkninger og ikke andet og tredjevalg. Som jeg siger kan FCK jo netop gøre det, da de kan hente spillere som Stage og Bartolec til bredden. Spillere der er blandt de bedste på deres plads i den liga de spiller i. Det et fint hvis du synes det bringer os tættere på top 6 at hente spillere til bænken eller som ikke et deciderede forstærkninger, men der forventer jeg nok bare lidt mere. Især når man har lavet et kæmpe salg og er kommet af med flere andre. Hvis den næste spiller ikke er en markant opgradering på Blume så kan det jo være ligegyldigt. Så skal han jo bare erstattes igen i næste vindue. Udvikling kræver opgradering og ikke bare status quo i kvalitet. Det er sgu for uambitiøst og nemt.

Svar #2043
[font=Helvetica, Arial, "Nimbus Sans L", sans-serif]Det et fint hvis du synes det bringer os tættere på top 6 at hente spillere til bænken eller som ikke et deciderede forstærkninger, men der forventer jeg nok bare lidt mere.[/font][/size][/color]

@Nizzleroy
Selvfølgelig kunne et par breddespillere have bragt os tættere på top 6 i efteråret og foråret. I efteråret med Helenius istedet for Stage i angrebet havde sgu gjort en forskel. En Helenius at kunne rotere med Ammitzbøl med i EL-playoffkampene imod Randers her til slut havde måske været forskellen på at komme i Europa eller ej. Breddespillere til forsvaret havde måske givet os sejren i Vendsyssel istedet for et feltlazaret!?

Jagten på top 6 går ikke kun igennem en stærk start 11, men også igennem alle de kampe hvor man lige mangler en marginal eller to, og må stille med sårede trupper, og opstillinger hvor man er tvunget til at ændre i taktikken pga skader.

Og du må gerne fortælle mig logikken bag postulatet om, at Patrick Mortensen+Ammitzbøl og Helenius ikke er en forstærkning fremfor Patrick Mortensen+Ammitzbøl alene. Det er en styrkelse af truppen, af bredden, af holdet.
Så det du i virkeligheden lader til at mene, ret mig gerne, er at du ønsker forstærkninger i start 11, og ikke andre steder. Og der må man jo så kunne spørge dig om du så synes at vi skulle hente en angriber der var bedre en Patrick Mortensen før du var tilfreds!?

Ift om Helenius er en forstærkning af AGF, så vil jeg henlede til hvordan AGF fik et helt andet tryk på SøE efter han kom ind, og Thorsteinsson blev afløst af Ankersen, istedet for at vi igen igen igen skulle glo på en træt Ankersen der skulle spille 90 minutter, til trods for at han ikke havde leveret i 15-20 minutter (som store dele af sidste sæson). Det er en forstærkning af truppen at kunne skifte mellem de to i kampene, og ikke kun have den ene. Er det ikke pænt simpel logik i fodbold?

Gersbach vs Højer kender jeg simpelthen ikke planerne omkring. Om det er meningen at han bare skal vente på at Højer bliver solgt, eller om han er hentet som aktuel reserve.

Svar #2044
Jeg mener helt bestemt man skulle have hentet en bedre spiller en Helenius. Jeg er godt klar over at man ikke kan erstatte alle spillere i startopstillingen, såsom PM men som minimum skal den nye spiller være bedre end reserven.  Eksempelvis en der er bedre end Ammitzbøll. Thorsteinsson er netop det skifte jeg ønsker hvor en tidligere spiller i startopstillingen erstattes.

Januars vindue var mesterligt da man hentede spillere der erstattede de tidligere startere. Heg synes bare ikke at sommerens vi due har været prangende på tilgange men det kan selvfølgelig sagtens ændre sig. Men hvis man sparer pengene og krydser fingre for at Toutouh finder formen så er det kriminelt.

Svar #2045
Nu vil I læse noget vildt - jeg vil lave et forsvar for PC!

Historisk set, så har PC haft sværere arbejdsforhold end sportscheferne i FCN og AaB (Har ikke nok styr på OB til at vurdere dem), hvilket skyldes, at de andre klubber har haft talenter, der har haft et niveau, der har gjort, at de har kunnet bruge talenterne på de yderste pladser i truppen, hvorfor de har sparet en del lønkroner, som de så har kunnet bruge til at hente spillere på en højere hylde end vi har kunnet.

Når det så er sagt, så har vi også givet ret store lønninger til spillere, der er endt på bænken - ja bare se på, hvis Tingager virkelig har mistet sin plads til Juelsgaard og Backmann eller Ankersen til fordel for Thorsteinson, for slet ikke at nævne Toutouh.

En anden ting, der har været et stort problem, er den meget store udskiftning i truppen - særligt når man kigger på, at mange af de spillere, der ikke kunne bruges længere, er endt på bænken lang tid før deres kontrakt er udløbet, hvorfor vi har haft en meget løntung trup i de seneste år.

Det er også derfor, at skuffelsen over det nuværende transfervindue er så stort hos mig, for nu havde man endelig muligheden for at bruge lidt flere transferkroner på den høje hylde, da man havde fornuftige backups i Ammitzbøl, Thøgersen, Hvidt, Lunding, Anbo etc., men man har nok ikke vurderet, at de har været helt gode nok. Jeg kan i den forbindelse anbefale Mediano Podcast om talenter og kultur hvor man blandt andet diskuterer det at spille unge talenter tidligt. Det ville være fantastisk endelig at få gevinst af det store arbejde, der er lavet i ungdomsafdelingen i de seneste år.

@Dichio
Det er ikke, fordi jeg mener JN ikke taler sandt, men jeg må også konstatere, at Troels B Thøgersen fra Tipsbladet når frem til noget andet på samme tid, så jeg tror bare, at JN regner på en måde, der passer lidt bedre til det budskab han gerne vil have frem, hvilket han sagtens kan gøre, da man jo kan gøre det op på mange forskellige måder jvf. tidligere opslag.

Svar #2046
Nu vil I læse noget vildt - jeg vil lave et forsvar for PC!
Det er vel også på sin plads indimellem:-) Nu er vi dog ved at være der, hvor PC har sat truppen sammen og haft alle muligheder for at forme den som den skal være.
Jeg er heller ikke sikker på PC skal have hele skylden for denne opstart - mon ikke en del af skylden skal placeres hos DN som har forsøgt at skifte taktisk (det så vi også ved den tidligere træner). Vi kan altid diskutere om taktikken er rigtig men den så spændende ud mod de gode hold og viste vi næsten kunne være med - det er der vi helst skal hen på sigt men spørgsmålet er hvornår vi er klar.

Når det så er sagt, så har vi også givet ret store lønninger til spillere, der er endt på bænken - ja bare se på, hvis Tingager virkelig har mistet sin plads til Juelsgaard og Backmann eller Ankersen til fordel for Thorsteinson, for slet ikke at nævne Toutouh.
Vi har gennem tiden haft så mange spildte lønkroner på den konto - enten har det været skader eller også  har det været manglende evner. Senest har vi set Sana ryge ud af startelleveren - her skal det dog nævnes, at vi har fået lidt midler for hans skifte hjem til Sverige (men ikke nogen i nærheden af de 15 mio. der blev drømt om sidste sommer og hvor vi var nogen der sagde slå til for pokker). Det er ikke nemt, når træneren mangler to af dem som får den højeste løn og dermed burde levere på det højeste niveau.

Det er også derfor, at skuffelsen over det nuværende transfervindue er så stort hos mig, for nu havde man endelig muligheden for at bruge lidt flere transferkroner på den høje hylde, da man havde fornuftige backups i Ammitzbøl, Thøgersen, Hvidt, Lunding, Anbo etc., men man har nok ikke vurderet, at de har været helt gode nok. Jeg kan i den forbindelse anbefale
Måske har jeg (vi) haft forventningerne for højt oppe - syntes hele tiden der er blevet talt om, at dette var transfervinduet hvor der blev muligheder for at hente "virkelige" forstærkninger. Jeg kan se at der er hentet til bredden og måske til fremtiden - det kan sagtens vise sig at være det rigtige om et år eller mere men målet er altså top 6 i år........ Efter min mening mangler vi mindst en klar klar klar forstærkning på midtbanen som kan komme ind og svinge taktstokken - det må PC få hentet straks.
Der ser dog ud til at være god fodbold i både Jon Dagur og Duncan - de kan blive klare forstærkninger på sigt og hvis så Bundu endelig ville udfolde sit talent, kunne det blive rigtig sjovt. Men vi mangler nogle med mål i støvlerne, især når vi kun har 1 angriber der skal score mål.

@Dichio
Det er ikke, fordi jeg mener JN ikke taler sandt, men jeg må også konstatere, at Troels B Thøgersen fra Tipsbladet når frem til noget andet på samme tid, så jeg tror bare, at JN regner på en måde, der passer lidt bedre til det budskab han gerne vil have frem, hvilket han sagtens kan gøre, da man jo kan gøre det op på mange forskellige måder jvf. tidligere opslag.
JN kan ikke blive ved at sige vi underpræsterer i forhold til alle mulige andre, det falder i sidste ende tilbage på ham.

Svar #2047

@Taktikfokus
Så for ikke at "spilde lønkroner" må vi kun have 1 profil til hver plads. Mener du virkelig at Ankersens løn går til spilde ved at vi har 2 spillere til den plads, og at de i 4 af 5 kampe er blevet brugt i rotation.

Og @Nizzleroy‍ skriver at vi kun må hente nogen hvis de er bedre end ham der allerede spiller på pladsen, og at det at hente til bredden trætter ham.

Jeg synes til tider at fans har et helt urimeligt billede af hvordan det er at være sportschef i en fodboldklub.
Men jeg husker også tider hvor alt for megen af vores løn var vundet til profiler som ikke KUNNE spille, som Søren Larsen. Det er bedre at Ankersens løn ikke kommer helt til sin ret på baggrund af at Thorsteinsson så gør, fordi han spiller rigtig godt.

Vi har lige nu en trup, hvor vi har backups til alle pladser, stort set. Og der mangler en stor profil på midten for, at jeg synes vi har det bedste HOLD længe. Men vi er lidt profilløse (læs: karakter ala en general) centralt med Amini og Blume, og hvis Blume bliver byttet med en general af stor kaliber, så synes jeg meget ser anderledes ud, sammenlagt med Backmann der er tilbage i forsvaret. Eskelinen skal nok blive godt.

Målmandsposten har løst sig.
Forsvaret har løst sig. (selvom en spiller til bredden som gardering ville være en mulig fornuftigt forsikring at tegne for Backmann)
Midtbanen har en god 8'er/6'er, mens vi med Sana og Stages afgang mangler LØSNINGEN der til den sidste 8'er/10'er..
Angrebet er blevet styrket i bredden, men mangler at komme igang. Helenius fik først debut for en uge siden, og PM var syg nu her.
Jeg synes ligeså meget det er midtbanen der har fejlet i at skabe for lidt til PM, og Bundu har endnu ikke scoret.

Svar #2048
@Taktikfokus
Så for ikke at "spilde lønkroner" må vi kun have 1 profil til hver plads. Mener du virkelig at Ankersens løn går til spilde ved at vi har 2 spillere til den plads, og at de i 4 af 5 kampe er blevet brugt i rotation.
Mon ikke det er fordi det ikke giver mening at “lønprofil” 3 (hvor de ligger i lønhoerakiet) fortrænger “ lønprofil” 4. Dermed kunne midlerne bedre være brugt på at opgradere lønprofil nr 11 eller 10 eller.... (her forudsætter jeg at løn er et udtryk for kvalitet),

Det er selvfølgelig aldrig den perfekte verden, så man altid kan opgradere korrekt. Men du og jeg havde også en del diskussioner omkring Sana, hvor jeg fandt det forkert at have bundet en “lønprofil” fra toppen til at sidde på bænken. Det er åndssvag disponering af midler. Til forskel fra tidligere, lader det til vi inøjeblikket kan sende den slags spillere videre og få lidt for dem - sådan har det ikke altid været.

Svar #2049
Målmandsposten har løst sig.
Forsvaret har løst sig

Her synes jeg du er lidt for hurtig på aftrækkeren. Eskelinen har set ringe ud i sine første kampe. Han kan ikke gribe en bold og ser generelt enormt usikker ud. Der skal meget mere til, før jeg er overbevist om, at han er svaret. Jeg har på ingen måde afskrevet ham, for Grabara havde også startvanskeligheder og jeg håber naturligvis at han bliver en succes.

I forsvaret krydser vi stadig fingre for at Backman holder sig skadesfri og i øvrigt finder sin gamle form. Jeg anser det for en kæmpe satsning at man håber på det, for al historie viser, at han som minimum kommer til at misse 50% af kampene i efteråret.

Angående midtbanen har du helt ret i at der skal ske noget. Vi mangler så meget en profil. Det kan ikke passe at man med Stage/Sana midlerne ikke kan finde sådan en spiller i hele Europa.

Simple Audio Video Embedder