Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue forår/sommer 2019. (Læst 76862 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue forår/sommer 2019.

Svar #1600
Jeg har sagt det før, jeg siger det gerne igen: At styrke bredden i truppen kan også være at komme stærkere ud af transfervinduet.
Hvad nytter det at have en start-11 der er god nok til top 6, hvis truppen fra 12-22 ikke er meget bedre end en 8. plads?

Så hellere have en relativt jævnbyrdig trup, hvor alle kan presse hinanden til at blive bedre hver dag, hvor startopstillingen ikke giver sig selv og hvor det ikke er markante svækkelser, hvis 1-2 spillere fra idealopstillingen ikke er med.

I min optik har det været AGF's problem i årevis: I princippet en stærk startopstilling men ikke ret meget at skyde med fra bænken.

Nu er vi dér, hvor stort set alle pladser undtagen højre back, har kompetent konkurrence. Især hvis vor unge, svenske ven kommer. Så får Whalley også konkurrence. Det havde han i princippet ikke i foråret - Grabara er så meget bedre end Whalley, at der ikke var tale om en reel konkurrence. Konkurrence gør spillere bedre, men jeg ville f.eks ikke få meget ud af at træne med AGF's førstehold - jeg ville bare blive ydmyget.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #1601
Eskelinen skal være en klar styrkelse i feltet i.f.t. Whalley. Ellers er det penge ud af vinduet, og det tror jeg ikke han er. Ellers er PC da talentløs. Alle ved, hvor meget luftrummet betyder, og PC har haft 100 år til at finde den rigtige.

Svar #1602
Lidt statistik om Sundsvall. De har lukket 22 mål ind i 15 kampe. Men kun scoret 16. De er uden sejr 9 kampe i træk. Eskelinen har slået en 29 årig engelske keeper som 1. målmand. En svensk ven (fra Jonkoping ganske vist) mener, at de har et forsvar hullet som en si. Uanset, hvem de har på mål, siger han, er det en uriaspost.
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #1603
Eskelinen skal være en klar styrkelse i feltet i.f.t. Whalley. Ellers er det penge ud af vinduet, og det tror jeg ikke han er. Ellers er PC da talentløs. Alle ved, hvor meget luftrummet betyder, og PC har haft 100 år til at finde den rigtige.

Jeg håber du har ret. Umiddelbart tænker jeg bare at PC også må have haft den viden for et år siden, da han hentede Whalley. Umiddelbart ligner han et klart fejlkøb. Han har reaktionsevner inde på stregen, men vi har brug for en målmand der kan beherske det lille felt - eller i hvert fald kan gå ud og gribe en høj bold der tilfældigt sejler ind i feltet. Nu har vi set nok på den her slags målmandsspil de sidste 15-20 år.  

Svar #1604
Jeg har sagt det før, jeg siger det gerne igen: At styrke bredden i truppen kan også være at komme stærkere ud af transfervinduet.
Hvad nytter det at have en start-11 der er god nok til top 6, hvis truppen fra 12-22 ikke er meget bedre end en 8. plads?

Så hellere have en relativt jævnbyrdig trup, hvor alle kan presse hinanden til at blive bedre hver dag, hvor startopstillingen ikke giver sig selv og hvor det ikke er markante svækkelser, hvis 1-2 spillere fra idealopstillingen ikke er med.

I min optik har det været AGF's problem i årevis: I princippet en stærk startopstilling men ikke ret meget at skyde med fra bænken.

Nu er vi dér, hvor stort set alle pladser undtagen højre back, har kompetent konkurrence. Især hvis vor unge, svenske ven kommer. Så får Whalley også konkurrence. Det havde han i princippet ikke i foråret - Grabara er så meget bedre end Whalley, at der ikke var tale om en reel konkurrence. Konkurrence gør spillere bedre, men jeg ville f.eks ikke få meget ud af at træne med AGF's førstehold - jeg ville bare blive ydmyget.
Jeg går bestemt ind for bredde, så vidt som vi har råd. Men vi bliver ikke forstærket af, at endnu flere spillere i vores start-11 kun har niveau til den nederste del af ligaen. Så hjælper det ikke så meget, at vi har to spillere til pladsen. 

I øvrigt synes jeg ikke, at vores startopstilling har været så meget stærkere end de placeringer vi har opnået. Kigger vi på den opstilling der forventes på mandag, så ser jeg ikke mere end 3-4 spillere, som jeg vil kalde top-6 niveau. Højer, Amini og Mortensen. Måske Tingager, men han har været lidt svingende i foråret på grund af sin skade. Så er der spillere med højt topniveau, som Ankersen, Bundu, Toutouh og Sana, men de har også et bundniveau som hører til helt i bunden af ligaen. Så har vi spillere som NP og Munksgaard, som vel banker på til top-6 niveau, men det er vel så også det. Heldigvis er der så også nogle unge på vej.

Svar #1605
Havde vi signet Kalle Johnsson, var han nok gået direkte på kassen mod Hobro. Det sker givetvis ikke, hvis vi signer Eskelinen. For så er det sikreste at lade Whalley og forsvarets kendskab til hinanden blive afgørende. Men allerede i anden runde bør Eskelinen have omkring 50 procents chance for at stå, og skiftet må være beregnet på at komme. Der giver kun mening at hente en målmand, som staben vurderer som bedre end Whalley.

Og så har vi pludselig tre venstre backs. Ønskescenariet må være at skyde Højer af til nytår, give Gersbach efteråret til at lære resten af forsvaret (og andre forhold) at kende - og leje Thøgersen ud på højest mulige niveau, det vil sige ikke under 1. division.

Det sidste kan godt blive det sværeste. Vejle eller Viborg måske? Vendsyssel er for kaotisk, og Fredericia har adgang til FCM’s lager. Vi kunne rigtig godt bruge en Aarhus-klub i 1. division, hvis Brabrand eller Fremad da overhovedet ville være interesseret i at spille med 4-5 af vores boblere på en billig leje. Meget billig, for penge har de jo ingenting af.

Svar #1606
Og så har vi pludselig tre venstre backs. Ønskescenariet må være at skyde Højer af til nytår, give Gersbach efteråret til at lære resten af forsvaret (og andre forhold) at kende - og leje Thøgersen ud på højest mulige niveau, det vil sige ikke under 1. division.
Jeg kan simpelthen ikke forestille mig andet, end at Højer bliver solgt i dette vindue. Og så skal Thøgersen ingen steder. Omvendt kan det selvfølgelig blive en plan B at udleje ham i efteråret, hvis der pludselig ikke er nogen tilfredsstillende bud på Højer. Vi vil nok gerne have 10 mio for Højer, men jeg ved ikke om det er muligt. 

Svar #1607
Nu tager jeg ja-hatten på. Vi har foreløbig solgt en vigtig spiller (Stage) til en pris, ingen kunne drømme om. Så fantastisk var han heller ikke. Desuden til en god defensivspiller (Guira), som dog er ved at være oppe i årene, hvor det gør ondt at løbe de 12+ km, han har været god for. Så er vi kommet af med noget såkaldt "dødvægt", bl.a en unævnelig person til Lyngby (held og lykke til dem, det får de brug for). Vi har så fået 3, der kan gå direkte ind i startelleveren (med konkurrence naturligvis), AG, NP og NH. Og lur mig, om ikke Jon kan blive efterårets overraskelse. Duncan er et noget ubeskrevet blad, men om ikke andet kan han vel slå Bror Blume af bænken? Så indtil videre er transfervinduet da positivt for os. Nej - hatten kan jeg sagtens se i spil, men lige nu lader jeg andre om det. Blandt andet fordi jeg ikke ser Top 6 som målet. Målet er at være i betryggende afstand fra den12. plads, som betyder nedrykning. Hvis vi som en sidegevinst kan komme i top 6, fint nok. Men husk at syvendepladsen i sidste ende er bedre end femtepladsen. 8) 
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #1608
Jeg er også forundret over, at Jon Dagur næsten ikke nævnes herinde. Personligt tror jeg, han bliver rigtig god for os. Hvis ikke fra starten, så inden for relativt kort tid. Jeg synes, han har nogle kvaliteter, som passer godt til vores måde at spille på, og jeg føler mig overbevist om, at han bliver rigtig god i betragtning af, at han kun er 20 år. Hans mangler er mest ift. det mentale, som netop er det område, unge spillere forbedrer sig mest på.

Svar #1609
Jeg håber at PC har scoutet ham godt. Hvis ikke han er en klasse bedre end Whalley, så synes jeg ikke at det giver mening. Det er især kvaliteterne ude i feltet, som gerne skulle være en opgradering.

Spørgsmålet er så, om Whalley bliver i klubben, hvis vi henter ham her. Det vil i hvert fald være et vink med en vognstang om at vi ikke mener at han er god nok.

Eskelinen behøver vel ikke ligefrem at være en klasse bedre end Whalley, men blot bedre for at retfærdiggøre den tilgang.  Eskelinen er betydeligt yngre end Whalley, så man må formode, at der er større udviklingspotentiale.
Jeg håber at PC har scoutet ham godt. Hvis ikke han er en klasse bedre end Whalley, så synes jeg ikke at det giver mening. Det er især kvaliteterne ude i feltet, som gerne skulle være en opgradering.

Spørgsmålet er så, om Whalley bliver i klubben, hvis vi henter ham her. Det vil i hvert fald være et vink med en vognstang om at vi ikke mener at han er god nok.

Eskelinen behøver vel ikke ligefrem at være en klasse bedre end Whalley, men blot bedre for at retfærdiggøre den tilgang.  Eskelinen er betydeligt yngre end Whalley, så man må formode, at der er større udviklingspotentiale.
Whalley er 25, så bestemt også en ung målmand der stadig vil kunne udvikle sig.

Hvis ikke Eskelinen er en klasse bedre end Whalley, så står vi lige nu - og formentlig de næste par sæsoner - med to målmænd der ikke er gode nok til vores top-6 ambitioner. Vi har ikke brug for endnu en målmand, der nok skal blive god nok engang i fremtiden. Dem har vi sådan set tre af i truppen i forvejen. Omvendt virker det til at man (målmandstræner Pold?) gerne vil have et ungt og konkurrenceivrigt team at arbejde med.

Hvis ikke Eskelinen er en klasse bedre end Whalley, så står vi lige nu - og formentlig de næste par sæsoner - med to målmænd der ikke er gode nok til vores top-6 ambitioner. Vi har ikke brug for endnu en målmand, der nok skal blive god nok engang i fremtiden. Dem har vi sådan set tre af i truppen i forvejen. Omvendt virker det til at man (målmandstræner Pold?) gerne vil have et ungt og konkurrenceivrigt team at arbejde med.

Enten snakker vi forbi hinanden ellers har vi forskellig opfattelse af, hvad "en klasse" er. Jeg er enig i, at vi skal have en "førsteholdsmålmand"  der er god nok til at være vores målmandsløsning her og nu. Jeg går ud fra, at Eskelinen bliver hentet til den rolle.  Jeg synes dog ikke nødvendigvis, at Whalley er en klasse fra at være en god målmand i Superligaregi. 

Svar #1610
Jeg håber du har ret. Umiddelbart tænker jeg bare at PC også må have haft den viden for et år siden, da han hentede Whalley. Umiddelbart ligner han et klart fejlkøb. Han har reaktionsevner inde på stregen, men vi har brug for en målmand der kan beherske det lille felt - eller i hvert fald kan gå ud og gribe en høj bold der tilfældigt sejler ind i feltet. Nu har vi set nok på den her slags målmandsspil de sidste 15-20 år. 

@SteenA

Mon ikke PC så en ung spiller som havde alt det andet på plads, og som var rigtig shotstopper, reaktionsstærk, fed attitude, og med rigtig godt spil langs jorden, hvilket vi jo netop kunne se uge for uge at Jovanovic jo havde rigtig svært ved. Så jeg er "bange for" at Whalley blev castet på at være god med fødderne fordi Jovanovic ikke var det, og at man tænkte at Whalley kunne tillære sig det med dødboldene i Danmark.

Jeg mener faktisk at jeg læste noget der minder om det. At PC ville se det an, og at nu skulle han lige vender sig til skandinaviske dødbolde etc. Jeg går lige i arkiverne.

EDIT: (beklager mangel på links. Det hele blev fundet ved simple google-søgninger)
I min søgen er jeg stødt på:
Stor forskel på Spanien og Danmark
Oscar Whalley har i hjemlandet tørnet ud for Real Zaragoza, Jovanovic' nye klub SD Huesca samt Sporting Gijón. Og der er altså stor forskel på at stå mellem stængerne i Segunda División og i Superligaen.
- I Spanien må du ikke røre målmanden i det lille målfelt. Her (i Danmark, red.) synes jeg, det er utroligt. De blokerer dig, og du kan ikke bevæge dig. Men hvis forsvarsspilleren laver ét lille skub, så er der straffespark.

- Ja, det er hårdt. I et tilfælde i kampen tror jeg, at jeg kan gå op. Så vil jeg tage et skridt, og så mærker jeg et "boom". Så tænker jeg "come on, der er frispark." Men der er ikke frispark. Jeg må bare arbejde på det sammen med Pold (Nikolai, målmandstræner, red.), men det er fint.

OG tilbage i august 2018 snakkes der også om det.

- Jeg er en typisk spansk målmand, som er god med fødderne. Og derfor har jeg arbejdet meget med Nikolai Pold (målmandstræner, red.) med at vænne mig til den danske liga. Der er mere fysik i Superligaen og jeg skal være forberedt på flere høje bolde ind i feltet og modstandere, der skubber målmanden, siger Oscar Whalley.

Til det sagde David:
Men målmanden har ikke andre valg end lynhurtigt at vænne sig til spillestilen.
- Det skal han bare lære. Længere er den ikke, siger cheftræner David Nielsen.
Tager i nogle forholdsregler i forhold til de første kampe?
- Han skal ikke gøre noget, han ikke er tryg i. Vi skal ikke presse ham. Jovanovic var heller ikke god i feltet da jeg så ham første gang, men det er han nu. Man skal vænne sig til at være målmand i Superligaen.
- Men vi er lige så trygge ved Oscar som vi var ved Jovanovic. Han har nogle styrker og svagheder som er anderledes end de, Jovanovic havde. Og det skal vi få det bedste ud af, siger David Nielsen.

PC sagde iøvrigt, at Oscar passer ind i den slags fodbold vi gerne vil spille, og understregede det med fødderne.
Men vi må konkludere at han nok er kommet lidt på andre tanker, da jeg aldrig har set en målmand med værre spil med fødderne end Grabara :D Så mon ikke PC og company har indset at spillet omkring de dødbolde bare er pisse vigtigt i Superligaen!?
- Med Staffs karrierestop har vi været på udkig efter en ny målmand, der kan supplere og forstærke vores målmandsteam. Vi har allerede nu en dygtig målmand i Jovanovic, mens der også er nogle unge, spændende målmænd på vej op fra ungdomsrækkerne, og så har det været vigtigt for os at finde en målmand, der kan passe ind i den stil og måde, vi gerne vil spille fodbold på, og det har vi fundet i Óscar Whalley, siger sportschef i AGF, Peter Christiansen.

Svar #1611
Nu tager jeg ja-hatten på. Vi har foreløbig solgt en vigtig spiller (Stage) til en pris, ingen kunne drømme om. Så fantastisk var han heller ikke. Desuden til en god defensivspiller (Guira), som dog er ved at være oppe i årene, hvor det gør ondt at løbe de 12+ km, han har været god for. Så er vi kommet af med noget såkaldt "dødvægt", bl.a en unævnelig person til Lyngby (held og lykke til dem, det får de brug for). Vi har så fået 3, der kan gå direkte ind i startelleveren (med konkurrence naturligvis), AG, NP og NH. Og lur mig, om ikke Jon kan blive efterårets overraskelse. Duncan er et noget ubeskrevet blad, men om ikke andet kan han vel slå Bror Blume af bænken? Så indtil videre er transfervinduet da positivt for os. Nej - hatten kan jeg sagtens se i spil, men lige nu lader jeg andre om det. Blandt andet fordi jeg ikke ser Top 6 som målet. Målet er at være i betryggende afstand fra den12. plads, som betyder nedrykning. Hvis vi som en sidegevinst kan komme i top 6, fint nok. Men husk at syvendepladsen i sidste ende er bedre end femtepladsen. 8) 

Undskyld mig, men ...... vi har ikke flere undskyldninger for, at vi ikke har materialet til at spille os i top 6. Alt andet er bare dårligt arbejde og manglende evner i klubben. Og nu har vi heller ikke længere pengene som undskyldning. I dette vindue skal der bare være kvalitet nok i de nye til, at truppen er forstærket, så vi ender blandt de øverste og er top 6 i fremtiden som det helt naturlige sted at være. Og hvis der skal en klassemålmand til, for at det nås, er det det man skal skaffe.

Svar #1612
Undskyld mig, men ...... vi har ikke flere undskyldninger for, at vi ikke har materialet til at spille os i top 6. Alt andet er bare dårligt arbejde og manglende evner i klubben. Og nu har vi heller ikke længere pengene som undskyldning. I dette vindue skal der bare være kvalitet nok i de nye til, at truppen er forstærket, så vi ender blandt de øverste og er top 6 i fremtiden som det helt naturlige sted at være. Og hvis der skal en klassemålmand til, for at det nås, er det det man skal skaffe.

@Di Stefano

Først og fremmest: 100% enig i, at der ikke er flere undskyldninger ift David og hans spillere, og PC med hans penge og tid. Sidste sæson havde David den "undskyldning", at han skulle spille et helt efterår uden angriber, og både Bundu og Backmann gik i stykker i kampene lige efter transfervinduet lukkede. Og PC (som det er kommet frem siden hen) fik ikke lov til at handle for de penge han solgte for før pengene ankom (Jova), og fik oven i det solgt Junker i sidste øjeblik, og kunne ikke nå at hente ordentlig erstatning (både PC/Davids skyld at de så accepterede det trods den viden).

Så man kan sige at sidste sæson havde vi truppen til top 6, men bestyrelsen spændte ben for, at vi kunne komme styrket ud af transfervinduet ved at binde PC på hænder og fødder. Derfor endte vi med at være svækkede, og lige præcis pengene fra salget af Jova skulle jo have været brugt på angriber/målmand, som jo så først kom til vinter. En note der er, at PC forsøgte at hente Grabara allerede sidste sommer, og kun en bøjet finger til en LFC_målmand gjorde at vi ikke fik ham der. Jeg tror faktisk 100% sikkert, at vi havde fået de sidste point til top 6, hvis vi havde haft Grabara på kassen foran Kanstrup i det efterår. Men den lader vi ligge.

Sommer 2019:
Bestyrelsen har beklaget inddirekte gennem pressen ved at understrege at PC nu har udvidede beføjelser ift brug af millioner fra salg, ifb. med salget af Stage holdt bestyrelsen møde, hvor man accepterede salget, og samtidig bevilgede PC 10 millioner til køb af erstatninger/tilføjelser til truppen som en engangsudvidelse af transferbudgettet. (altså det er ikke 10 millioner større nu generelt, der er blot en pulje på 10 millioner som ekstra kan bruges af, og PC kunne bruge dem fra dag 1)
Lejeaftalen med Grabara kunne ikke forlænges. Og vi er meget kort fra at skrive med en dygtig og talentfuld målmand, hvis historie minder om Rønnow i Horsens, og at timingen for købet minder om da BIF køber ham i Horsens, snarere end da Frankfurt køber ham i BIF. Eskelinen har 2 gode sæsoner i Alsvenskan, men har ikke spillet i en større klub endnu. Det kommer han til hos os. Og hvem ved, om vi ikke både sportsligt og økonomisk oplever samme gevinst som BIF gjorde med Rønnow? Man kan håbe.

Derudover har PC hentet garderinger til angrebet og forsvaret, og har ifølge EB kig på endnu en midterforsvarer også. Og der står unge klar til at tage det sidste skridt (Hvidt), samtidig med at erstatningen for Stage er hentet ind tidligt, og Amini er stadig i klubben if kontinuitet. VIGTIGT.

Bottom line: Der er ingen undskyldninger. Og alt det man kunne håbe på sker lige nu. 
AGF skal i top 6 i denne sæson. 

Svar #1613
Iøvrigt skrev EB.dk kl 6:19, at AGF henter Ekselinen:

AGF på indkøb: Henter ny målmand – Ekstra Bladet

AGF på indkøb: Henter ny målmand

William Eskelinen bliver ny førstemålmand i den århusianske Superliga-klub. AGF henter ham i GIF Sundsvall

-----
William Eskelinen kommer fra den svenske klub GIF Sundsvall. Han deltog ikke i sin klubs træning onsdag, fordi han var tæt på at indgå en ny klub.
- Vi er rykket nærmere, men intet er i mål, og ingen handel er på plads, sagde Urban Hagblom, sportschef i den svenske klub, til Sundsvall Tidning.
Han satte ikke navn på klubben, men der er tale om AGF.

Svar #1614
Kim Graahede fra Stiften har også skrevet på Twitter at AGF henter Eskelinen. Der kommer en historie om det senere i dag.

Svar #1615

Hvis ikke Eskelinen er en klasse bedre end Whalley, så står vi lige nu - og formentlig de næste par sæsoner - med to målmænd der ikke er gode nok til vores top-6 ambitioner. Vi har ikke brug for endnu en målmand, der nok skal blive god nok engang i fremtiden. Dem har vi sådan set tre af i truppen i forvejen. Omvendt virker det til at man (målmandstræner Pold?) gerne vil have et ungt og konkurrenceivrigt team at arbejde med.
Isoleret set synes jeg ikke, at Eskelinen er en dårlig handel, heller ikke selvom han ikke skulle være markant bedre end Whalley. Jeg kan godt lide det setup, der er på målmandsposten nu med fire unge målmænd, der kan presse hinanden. Men måske skal TK lejes ud? Så vidt jeg kan se, er det Gadegaard, der er førstevalg for u19 nu, og Whalley vil så spille på reserveholdet. Så TK er nok bagest i køen og vil kun få sporadisk kamptræning. PC's våde drøm er nok, at Eskelinen bliver solgt om to år, og så er Gadegaard klar til at tage over.

For alle os, der ikke har set Eskelinen spille så meget som et minut, er det svært at vurdere niveauet. Positive ord fra diverse med svenske bekendtskaber, en kåring som den fjerdebedste keeper af et svensk medie og en anslået værdi på 750.000 euro hos transfermarkt (Whalley var på 300.000, da han kom til AGF). Jeg tror på det kan blive godt. Grabara er i mellemtiden næsten blevet helgenkåret. Han er god, men stadig ung og altså ikke fejlfri. Alle har tilsyneladende glemt to klare drops mod Horsens.

Når jeg starter med at sige, at handlen isoleret set er god, så har det mere at gøre med, at vi har købt rigtigt meget potentiale og bredde i dette vindue, men jeg deler Steens holdning om, at der måske kun er tre spillere i truppen som har et bundniveau, der er til top 6. Vi mangler de her 1-2 indkøb af topprofiler, som kan give ro i maven i forhold til den ambition. Men det kan godt vente til sidst i vinduet, for der er ikke nogen åbenlyse mangler nu og her.

Svar #1616
jeg deler Steens holdning om, at der måske kun er tre spillere i truppen som har et bundniveau, der er til top 6. Vi mangler de her 1-2 indkøb af topprofiler, som kan give ro i maven i forhold til den ambition. Men det kan godt vente til sidst i vinduet, for der er ikke nogen åbenlyse mangler nu og her.

@Ato Vari

Så vi har kun tre spillere der er gode nok? (ikke til top 6, men i jeres optik ift hvad I gerne vil have? Spørger oprtigtigt), og vi mangler 1-2 profiler, men vi har ingen åbenlyse mangler? Jeg synes det er et mærkeligt stadie du har sat klubben i. Bunder det ikke i, at vores trup ligger på kanten til at være god nok til top 6 i sidste sæson, og hvis vi trækker perioden fra efteråret fra, hvor vi ikke havde en angriber, så er vi faktisk i det leje der giver top 6. Ift starten af sidste sæson, så mangler vi stadig at erstatte Jovanovic, men det er i min optik eneste sted vi står svagere ift ligastarten sidste år, hvor vi ikke tabte i de 8 første kampe. Til gengæld har vi Patrick Mortensen og Helenius, og ikke kun ufarlige Junker, som sammen med Ankersen brændte på STRIBE i de 8 kampe. Jeg vil gå så langt som at sige, at hvis vi havde haft enten Grabara eller Patrick Mortensen ved hele sidste sæson, så var vi i top 6.

Så jeg skal bare lige forstå, hvorvidt du/I mener at vi mangler 1-2 profiler til at kunne tillade os at håbe på at komme i top 6, eller 1-2 profiler for at kunne tillade os at forvente top 6, måske endda være sikre på det?

Og igen: Jeg skal bare lige forstå positionen omkring det med ikke at have åbenlyse mangler, men stadig være 1-2 profiler fra top 6, hvis det er det der menes.

Svar #1617
@Stig AKA Frank Heskjær‍:
Jeg tænker det nok lidt mere "holistisk" end dig. Det bliver meget excel-arks-agtigt at sammenligne trupper spiller for spiller og så lægge sammen og trække fra og sætte to streger under facit. Da især når man går et helt år tilbage, og der har været så mange udskiftninger. Sådan tror jeg ikke fodbold fungerer.

Men i forhold til foråret, hvor vi endte på 8. pladsen har vi i hvert fald mistet en meget stabil spiller (Stage), som stort set altid havde top 6-kvalitet. Jeg kan ikke sige, hvad SteenA tænker, men når jeg siger, at der er tre spillere: Amini, Højer og Mortensen, som har et top 6 bundniveau, så mener jeg, at de næsten altid leverer, hvad der kan forventes af en spiller på et tophold. Det betyder ikke, at de andre talentfulde spillere ikke kan levere top 6-præstationer, og måske endda flere top-6-præstationer end bund-8-præstationer. På sine gode dage er Bundu fx god nok til at spille for FCK. Og vi har nu så stor en bredde, at vi har god mulighed for at bruge de spillere, der toppræsterer netop nu. Men for at holde et konstant højt niveau, er der bare brug for nogle "søjler" på holdet, som altid giver det nødvendige. Og tre af dem er i underkanten. Det er derfor, jeg skriver, at der ikke er nogle åbenlyse mangler. Altså placeringer, hvor vi ikke har brugbare spillere, men jeg synes vi mangler en "søjle", som kan være med til at sikre stabiliteten i præstationerne.

Det bliver for forenklet at sige, at hvis vi får den ene spiller, så er vi sikre på top 6, og hvis vi ikke gør, så er vi sikre på bund 8. Sådan fungerer det ikke. Men jeg ville have en rigtigt, rigtigt god mavefornemmelse, hvis vi fik sådan en ekstra profil.

Svar #1618
Det bliver sikkert meget tæt igen og der er vel ikke mere end tre hold der helt sikkert kan sige de har et top-6-hold. Hvor vi ligger i sammenligning med andre kan vi ikke helt sige før vinduet lukker, men hvis vi sammenligner med os selv sidste efterår, står vi da bedre lige nu. Derfor synes jeg sådan set også det er rimeligt at antage, at vi må være et godt bud på et top-6-hold.

Om det er nok vil vise sig, så det gjorde selvfølgelig ikke noget med yderligere forstærkninger og bredde i holdet. Der kommer en i dag der forhåbentlig lige giver lidt ekstra på mplmandsposten.

Svar #1619
Det bliver for forenklet at sige, at hvis vi får den ene spiller, så er vi sikre på top 6, og hvis vi ikke gør, så er vi sikre på bund 8. Sådan fungerer det ikke. Men jeg ville have en rigtigt, rigtigt god mavefornemmelse, hvis vi fik sådan en ekstra profil.

@Ato Vari
Det er jeg med på. Ift til den overståede sæson, var Grabara og Mortensen ikke NETOP de 1-2 profiler du snakker om, som kunne have gjort forskellen på top 6 eller ej i den overståede sæson? Jeg mener vi startede jo sæsonen med Junker, og spillede efteråret uden angriber, og startede med Jovanovic, og resten af efteråret med Whalley, som endda blev skadet, så TK måtte tage over, med tilhørende begynderfejl/drop.

ift bundniveau etc er jeg meget enig. Jeg synes dog Tingager, Ankersen og måske endda Munksgaard tilhører samme kategori. Så i min bog har vi 5-6 af 10 markspillere der har højt nok bundniveau til top 6. Mens Juelsgård, Bundu, Sana alle kan have dårlige offdage, og NP er uden for bedømmelse da vi ikke kender hans præstationer i AGF endnu. 

Men hvis NP også har et højt bundniveau, så er der i min bog 6-7 spillere der har det, af 10 startere. Men sådan ser vi jo bare forskelligt på sagerne.

Svar #1620

@Ato Vari
Det er jeg med på. Ift til den overståede sæson, var Grabara og Mortensen ikke NETOP de 1-2 profiler du snakker om, som kunne have gjort forskellen på top 6 eller ej i den overståede sæson? Jeg mener vi startede jo sæsonen med Junker, og spillede efteråret uden angriber, og startede med Jovanovic, og resten af efteråret med Whalley, som endda blev skadet, så TK måtte tage over, med tilhørende begynderfejl/drop.

ift bundniveau etc er jeg meget enig. Jeg synes dog Tingager, Ankersen og måske endda Munksgaard tilhører samme kategori. Så i min bog har vi 5-6 af 10 markspillere der har højt nok bundniveau til top 6. Mens Juelsgård, Bundu, Sana alle kan have dårlige offdage, og NP er uden for bedømmelse da vi ikke kender hans præstationer i AGF endnu.

Men hvis NP også har et højt bundniveau, så er der i min bog 6-7 spillere der har det, af 10 startere. Men sådan ser vi jo bare forskelligt på sagerne.

Faktum er vi har ikke opnået top 6, og det uanset hvilken træner/spillere vi har haft i truppen - så faktum er, AGF har IKKE niveauet som hold til top 6, hvis vi ser tilbage, når vi ser frem, har vi alle drømme og forhåbninger men om de er realistiske er en helt anden debat :).

Svar #1621
Faktum er vi har ikke opnået top 6, og det uanset hvilken træner/spillere vi har haft i truppen - så faktum er, AGF har IKKE niveauet som hold til top 6, hvis vi ser tilbage, når vi ser frem, har vi alle drømme og forhåbninger men om de er realistiske er en helt anden debat  :) .

Jeg synes at AGF før transfervinduet lukkede i sommers havde top 6-holdet.
Jeg synes at AGF efter transfervinduet vinter 2019 havde holdet til top 6.

Det er kun i efteråret 2018 jeg ikke synes vi havde det, hvilket resultaterne også siger.

Efter runde 1-8 i sommeren 2018 ligger AGF nummer 5. Vi har en målmand og en angriber, og ingen skader.
Efter runde 9-20 lige før julepausen ligger AGF nummer 11. Vi har ingen Jova/Grabara, og ingen angriber, og skadede profiler.
Efter runde 20-26 efter vinterpausen ligger AGF nummer 7. Vi har Grabara+Mortensen, men et hav af skader.
Runde 27-36 kan ikke bruges til så meget da det jo er efter gruppespiller hvor top 6 er glippet. Men der ligger AGF nummer 1 af alle med 2.30 point i snit (FCK med 2.10) !!!! Stillingen, fra runde 27 2018/2019 til runde 36 2018/2019 - SuperStats

Hvis man tager efteråret 2018 ud (kan man ikke, ved jeg godt), så er AGF i top 6, og har truppen til top 6. Så for mig at se, så er det vel fair nok at antage, at hvis vi havde beholdt Jovanovic og Junker, ELLER hentet Mortensen/Grabara allerede i sommers, så var AGF kommet i top 6. Men nuvel. Sådan kan man selvfølgelig ikke gøre tingene op. Derfor nøjes jeg med at vurdere, at vi minimum ser ud til at have samme styrke i truppen som runde 1-8 + 20-26 som sidste år hvis vi får en bedre målmand, hvilket jeg vurderer vil være nok til top 6.

Svar #1622
Faktum er vi har ikke opnået top 6, og det uanset hvilken træner/spillere vi har haft i truppen - så faktum er, AGF har IKKE niveauet som hold til top 6, hvis vi ser tilbage, når vi ser frem, har vi alle drømme og forhåbninger men om de er realistiske er en helt anden debat  :) .

Jeg synes at AGF før transfervinduet lukkede i sommers havde top 6-holdet.
Jeg synes at AGF efter transfervinduet vinter 2019 havde holdet til top 6.

Det er kun i efteråret 2018 jeg ikke synes vi havde det, hvilket resultaterne også siger.

Efter runde 1-8 i sommeren 2018 ligger AGF nummer 5. Vi har en målmand og en angriber, og ingen skader.
Efter runde 9-20 lige før julepausen ligger AGF nummer 11. Vi har ingen Jova/Grabara, og ingen angriber, og skadede profiler.
Efter runde 20-26 efter vinterpausen ligger AGF nummer 7. Vi har Grabara+Mortensen, men et hav af skader.
Runde 27-36 kan ikke bruges til så meget da det jo er efter gruppespiller hvor top 6 er glippet. Men der ligger AGF nummer 1 af alle med 2.30 point i snit (FCK med 2.10) !!!! Stillingen, fra runde 27 2018/2019 til runde 36 2018/2019 - SuperStats

Hvis man tager efteråret 2018 ud (kan man ikke, ved jeg godt), så er AGF i top 6, og har truppen til top 6. Så for mig at se, så er det vel fair nok at antage, at hvis vi havde beholdt Jovanovic og Junker, ELLER hentet Mortensen/Grabara allerede i sommers, så var AGF kommet i top 6. Men nuvel. Sådan kan man selvfølgelig ikke gøre tingene op. Derfor nøjes jeg med at vurdere, at vi minimum ser ud til at have samme styrke i truppen som runde 1-8 + 20-26 som sidste år hvis vi får en bedre målmand, hvilket jeg vurderer vil være nok til top 6.

Dine betragtninger er sådan set ganske fair og gode, men skader/uheld/salg af profiler eller misset profiler i transfervinduet er jo ens for alle måske med undtagelse af 2 hold, og ser vi blot på de sidste 3 sæsoner, så har vi fejlet hver sæson af forskellige årsager. Så er vi tilbage til at vi pt ikke er gode nok til at opnå top 6, når vi ser tilbage, og som en eller anden engang sagde, tabellen lyver aldrig. Håber og drømmer, og tror på, vi kan i år, såfremt alle de der "hvisér" går vores vej. .

Svar #1623
Dine betragtninger er sådan set ganske fair og gode, men skader/uheld/salg af profiler eller misset profiler i transfervinduet er jo ens for alle måske med undtagelse af 2 hold, og ser vi blot på de sidste 3 sæsoner, så har vi fejlet hver sæson af forskellige årsager. Så er vi tilbage til at vi pt ikke er gode nok til at opnå top 6, når vi ser tilbage, og som en eller anden engang sagde, tabellen lyver aldrig. Håber og drømmer, og tror på, vi kan i år, såfremt alle de der "hvisér" går vores vej. .

Måske jeg skal omformulere en del af pointen:
Jeg kan ikke bruge til noget at at vi var ringe i efteråret 2018, når vi er så gode nu, og når vi har en god angriber/målmand :D (er med på din pointe) :D

Svar #1624

"Vi [er] pt ikke gode nok til opnå top-6 når vi ser tilbage" er måske lidt humlen i det. Vi var ikke gode nok til at opnå top-6 de seneste (mange) år, men man kan jo ikke slutte deraf at det er vi heller denne sæson. Spørgsmålet er om vi er blevet relativt stærkere ifht de andre klubber der ligger og kæmper om det samme ifht sidste efterår. Det ved vi ikke før vinduet lukker, og jeg har heller ikke styr på alle de andre klubber, men hvis de andre har stået stille (har ikke indtryk af at de generelt er stykede, måske snarere tværtimod) mener jeg vi er rykket tættere på top-6. Det hold vi har nu er bedre stillet end det sidste efterår. Vi er både lidt svækkede og forstærkede, jeg mener bare helt klart forstærkningerne er større end svækkelselserne.

Jeg er helt enig med Stig i at en god angriber og målmand sidste sæson nok havde gjort forskellen. Jeg vil endda sige bare en angriber og den mangel diskuterede vi jo også herinde tidligt. Det er ikke til at bevise, men med Stage som angriber havde en rigtig angriber både styrket angrebet og midtbanen.

Nu er Stage væk og sammen med Guira og Spellman mangler vi noget rutine centralt ifht sidste efterår. Dog mest hos reserverne. Til gengæld virker Tingager+Munksgaard som en forbedring og så må vi se med den nye målmand.

Det jeg synes der næsten er vigtigst at fremhæve udover at vi overhovedet har en angriber, er styrkelsen af bredden. Et par profiler mere er altid godt, men bredden kan lige så vel blive afgørende. Når vi også husker hvilke fremskridt de unge har taget, ser det langt bedre ud. Der er god backup næsten hele vejen rundt.

Jeg håber dog meget man får helt styr på Backmans situation i tide eller reagerer på det. Det er klart det ellers er et ømt punkt. Højre back er nok også lidt usikker og en supergod central midt kunne da også være interessant... Alt i alt synes jeg dog meget handler om at blive lidt mere sikre på top-6 fremfor at være afhængig af at marginalerne ikke er for meget imod os. Det bliver sikkert tæt igen.

Svar #1625
Som det ser ud lige nu, er jeg enig i at AGF er det hold der har rykket sig mest af top 6 holdende i transfervinduet, jeg mener faktisk at FCK er lidt svækket med ny målmand ny midterforsvarer og en langtidsskadet VB. OB er også umiddelbart lidt svækket lige nu og FC Nordsjælland er voldsomt svækket. AaB er også lidt svagere ende de var på samme tid sidste år, imens Sønderjyske er styrket en del.

Men de perioder i sidste sæson hvor der ikke blev hentet tilstrækkeligt mange point, skyldes i høj grad spillere der spillede ude af position, og manglende bredde på visse positioner, det burde ikke blive et problem i den kommende sæson, og hvis Backman kommer op i nærheden af tidligere styrke så er der i min bog ingen tvivl om en placering i top 6. Jeg mener at de tre nævnte spillere (Amini, Højer og Mortensen) har mere end bare top 6 niveau, de er snarere top 3 niveau. Ankersen, Tingager, Munksgaard og Sana er top 6 spillere efter min opfattelse.

Svar #1626
FCN skal nærmest pr defination svækkes i hvert vindue pga spillersalg som farum-firmaet bygger på. Og som altid står masser af nye klar fra talentafd. - det svarer vel meget godt til 2-4 markante indkøb i alm klub.

Apropos FCN - når man kigger på deres største salg gennem tiderne, så må man sige at Stage er en økonomisk god deal, selvom den smerter hver eneste dag, og vil gøre det længe.

De spillere der er handlet oppe i Stage-niveauet var vel næsten alle inde omkring A-landsholdet da de blev solgt.

Aarhus GF - Record departures | Transfermarkt

FC Nordsjaelland - Record departures | Transfermarkt

Svar #1627
Tankevækkende i øvrigt, at vores 8 største køb, hverken har været rigtig gode sportsligt eller økonomisk - kun fået en brøkdel hjem på dem eller ladet dem gå gratis.

Derefter er der dog ind i mellem en del gode køb.

Aarhus GF - Record arrivals | Transfermarkt

Svar #1628
Jeg er helt enig i, der er ikke flere undskyldninger for at komme i top 6. Når jeg alligevel tvivler, så handler det bl.a om, AGF skal bevise, de kan indfri et sportsligt mål - en top 6 placering siden 1997 siger alt - men også at jeg stadig tvivl på, DN er den rette træner.
På mange parametre især mentalt er DN og GF et perfekt match, men jeg mangler at se, holdet dominere en kamp ikke bare i 90 min. men især over flere kampe. Det er som om, han ikke rigtig vil give los angrebsmæssigt.

Overstående skal ikke forstås, jeg åbner op for en trænerfyring, slet ikke men DN har nu været her i en rum tid, han har fået arbejdsbetingelser som trænere før ham, må misunde ham. Det er i denne sæson, DN skal vise, han har de sportslige evner til en top 6 klub.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #1629
Glen Riddersholm havde bedre vilkår i min bog. Vi solgte vel nærmest ingen profiler (Jønsson er vel eneste undtagelse) en eneste profil i hans tid og vi oprusterede kraftigt efter Glens hoved over 2-3 vinduer.  David  har mistet nøglespillere undervejs og i visse tilfælde er det ikke blevet erstattet med det samme.

AGF er ikke budgetmæssigt overlegne nok til at komme i Top 6 hver sæson, men det skal ske oftere end vi misser. Derfor er det problem, hvis vi igen igen igen misser Top 6. 

Jeg er dog meget skeptisk ifht. den kommende sæson og ser på man udviklingen af holdet, kontinuitet mv. så var det vel egentligt i sidste sæson, hvor vi skulle være kravlet gennem nåleøjet.  Jeg har stadig ikke tilgivet PC og co. for sommervinduet sidste år, hvor vi overhovedet ikke var klar på afgangene i angrebet.  At man så opruster i vintervinduet er jo ingenlunde nok til at lappe på det. Grundspillet afgøres primært i efteråret.

I forhold til David er jeg nok lidt på Martins vogn. David står for noget solidt håndværk og præstationerne er langt mere stabile end under Glen. Jeg er dog i tvivl om, at David vil mere med holdet end det vi har set. En solid defensiv, pæn fodbold langs jorden og så et par profiler, der skal afgøre de mange tætte kampe. Det er hæderligt, men ikke noget, der hverken i positiv eller negativ forstand adskiller AGF fra midterflokken.

Svar #1630
Tankevækkende i øvrigt, at vores 8 største køb, hverken har været rigtig gode sportsligt eller økonomisk - kun fået en brøkdel hjem på dem eller ladet dem gå gratis.

Jeg synes det er voldsomt at fx Aron er nummer 11 på listen, fordi han kostede ikke det store.

Overordnet fornemmer jeg er niveauskifte, hvor top 10 snart er befolket af køb fra nu og frem.

Svar #1631
Jeg er dog meget skeptisk ifht. den kommende sæson og ser på man udviklingen af holdet, kontinuitet mv. så var det vel egentligt i sidste sæson, hvor vi skulle være kravlet gennem nåleøjet.  Jeg har stadig ikke tilgivet PC og co. for sommervinduet sidste år, hvor vi overhovedet ikke var klar på afgangene i angrebet.  At man så opruster i vintervinduet er jo ingenlunde nok til at lappe på det. Grundspillet afgøres primært i efteråret.

@Stats
Jeg havde det på samme måde, indtil det kom frem at bestyrelsen forhindrede PC i at bruge Jova-millionerne indtil det var for sent, selvom salget var sat op. Og så glippede angriber-jagten i sommers, og planen var at vente til vinter (som jeg forstår EB-vinklen på den del af historien omkring Stage). PC godkendte Junker-salget, og hentede Mmaee, men planen var at erstatte Pusic med en angriber (Jova-salget kom lidt sent, og bestyrelsen ville ikke lade PC handle), og PC forsøgte jo at hente Grabara allerede i sommers. Så altså stod det til PC, så havde vi hentet Grabara og en angriber allerede i sommers. Og kun en bøjet finger hos en liverpool-målmand i sommers forhindrede Grabara. Det er så lidt der skulle til.

Så altså jeg har flyttet mit fokus på at jeg er sur over at bestyrelsen ikke viste PC/David den tillid der skal til. Måske fordi de som du er inde på havde brændt fingrene på Glen Riddersholm, som fik lov at handle ind den sommer, hvor han hentede både Guira (som var så dyr en erhvervelse at bestyrelsen skulle godkende), Ankersen og de andre, og brugte over 6 måneder på at få dem sluset ind, hvormed sæsonens mål om top 6 var tabt. Glen snakkede om lange forløb og processer. Så da man så fik David, så fik han bl.a. jobbet fordi han sagde god for den trup som Glen havde samlet, og at den mente han godt at han kunne komme i top 6 med.

Sidenhen har PC jo udtalt at det var i 2019 vinter, og denne sommer, hvor det helt særlige ville ske, ift trupsammensætning og ind/ud. Han så frem mod disse vinduer. Og man forstår ham. Det er PCs trup nu, nærmest 100%. Og David har totalt ejerskab, indflydelse, og har sit hold, nærmest fuldendt nu.
Han har peget på hele backkæden nu, da man forlængede med Juelsgård og Backmann, og målmanden er man ved at hente.
Midtbanen har stadig Amini, Ankersen og Bundu, så der er stadig mange tilbage, mens angrebet huser Davids mænd. Til midten har PC/David hentet både Toutouh, Thorsteinsson og NP, og har hentet Lunding op.

Jeg synes det er naturligt, hvis David og PC glæder sig ekstra meget til netop denne sæson. Og jeg glæder mig over meldingen om, at bestyrelsen har givet ekstra beføjelser til PC til at handle når der skal byttes ud i truppen, så salg som Jovanovic (som var et fint salg) ikke efterlader klubben med håret i postkassen, og et sent kæmpebud på Junker gør det endnu værre, fordi selfølgelig skulle man sælge Junker. Bundu var jo klar i kulissen (blev dog lynhurtigt skadet, og Ammitzbøl var et år væk fra at være klar)

Svar #1632
FCN skal nærmest pr defination svækkes i hvert vindue pga spillersalg som farum-firmaet bygger på. Og som altid står masser af nye klar fra talentafd. - det svarer vel meget godt til 2-4 markante indkøb i alm klub.

Apropos FCN - når man kigger på deres største salg gennem tiderne, så må man sige at Stage er en økonomisk god deal, selvom den smerter hver eneste dag, og vil gøre det længe.

De spillere der er handlet oppe i Stage-niveauet var vel næsten alle inde omkring A-landsholdet da de blev solgt.

Aarhus GF - Record departures | Transfermarkt

FC Nordsjaelland - Record departures | Transfermarkt
Interessant sammenligning og nogle tal, der meget godt illustrerer mange års elendigheder. Vi har Lars Bastrup med på side 1 og vores bedste salg som vi netop har lavet er ikke i top-10 hos dem når Skov Olsen kommer på. De har solgt for mere end dobbelt så meget som os. Det er heller ikke ret meget vi har brugt på transfers, hvilket også langt hen ad vejen er et resultat af det første. Jeg synes tallene understreger hvor vigtigt det faktisk er at få gang i flere og stigende salg, startende sidste sæson med Jova og Junker og Stage i år, men også med mindre beløb for nogle spillere. Det er tydeligt at se, at vi bestemt ikke har været vant til den slags.

Svar #1633
I forhold til David er jeg nok lidt på Martins vogn. David står for noget solidt håndværk og præstationerne er langt mere stabile end under Glen. Jeg er dog i tvivl om, at David vil mere med holdet end det vi har set. En solid defensiv, pæn fodbold langs jorden og så et par profiler, der skal afgøre de mange tætte kampe. Det er hæderligt, men ikke noget, der hverken i positiv eller negativ forstand adskiller AGF fra midterflokken.
Enig vedrørende DN's forhold, der bestemt ikke har været særlig gode. Ifht spillestilen kan man sige at Lyngbys succes i høj grad var bygget på 1-0-sejre, så det er måske forventeligt med en tilsvarende tilgang, men hvis man ser på sidste efterår var det også meget naturligt at spille 'forsigtigt'. Uden angribere er det logisk at satse på at holde nullet bagtil. Du tænker sikkert ikke kun på sidste efterår, men jeg synes også at vi på det punkt måske bør afvente den her sæson hvor holdet er blevet sammensat lidt anderledes. I de to nedrykningsgrupper har vi da kunnet score rimeligt  med mål og hvis det endelig skal være synes jeg sådan set heller ikke "en solid defensiv, pæn fodbold langs jorden og så et par profiler, der skal afgøre de mange tætte kamp" lyder slemt hvis det lykkes. Der har været rigtig mange sæsoner hvor man sukkede efter dét! (Er det i øvrig ikke også en beskrivelse der fx kunne passe på FCK?)

Svar #1634
 I de to nedrykningsgrupper har vi da kunnet score rimeligt  med mål og hvis det endelig skal være synes jeg sådan set heller ikke "en solid defensiv, pæn fodbold langs jorden og så et par profiler, der skal afgøre de mange tætte kamp" lyder slemt hvis det lykkes. Der har været rigtig mange sæsoner hvor man sukkede efter dét! (Er det i øvrig ikke også en beskrivelse der fx kunne passe på FCK?)
@Winther‍ 

Jeg synes det er unfair at kalde det "nedrykningsgrupper", og "nedrykningsspillet" når det nu er "gruppespillet" og at vi mødte både Randers, AaB og Horsens, som alle var en del af top 6-kampen. Vi smadrede os igennem gruppespillet, og vandt begge kampe imod AaB, og var et par sekunder fra at gå videre imod RFC, hvor vi iøvrigt stadig scorede i begge kampe, selv med Mortensen skadet.

Og vi scorede jo 29 mål i forårets 16 kampe. De mange "tætte kampe" var der jo heller ikke i foråret 2018, hvor AGF havde Pusic. Faktisk har det jo kun været mens AGF udelukkende havde Junker, og da man spillede uden angriber i efteråret at der var for mange uafgjorte og tætte kampe. 

Så når vi nu har både Mortensen, og endda lige har hentet Helenius også, som notorisk har scoret en del mål uanset hvor han har været, så er jeg ikke så nervøs for mange "tætte" kampe, hvor planen er 1-0 sejre fra David og co.

Svar #1635
Jeg synes det er unfair at kalde det "nedrykningsgrupper", og "nedrykningsspillet" når det nu er "gruppespillet" og at vi mødte både Randers, AaB og Horsens, som alle var en del af top 6-kampen.
Den slags bliver det nu ofte kaldt. Det er muligt gruppespil er mere officielt, men det er nærmest en eufemisme for det det mest af alt handler om. Men jeg kalder det jo også en halv nedrykning. Bortset fra det var vi vist enige, nu skal vi også bare se det udført i en periode hvor vi ind imellem møder bedre hold og undgå længerevarende formdyk. Der er grund til optimisme, ikke mindst også hvis Eskelinen er det rigtige svar på vores målmandsspørgsmål.

Svar #1636
Den slags bliver det nu ofte kaldt. Det er muligt gruppespil er mere officielt, men det er nærmest en eufemisme for det det mest af alt handler om.

@Winther
Og jeg synes måske netop at det det kommer til at handle alt for meget om "nedrykning", selvom jeg godt forstår hvorfor folk kalder det sådan. Når AGF spiller EL-playoff, så spiller nummer 3/4 nedrykningsspillet, og ja, folk ser det som en forlængelse af det der blev kæmpet om fra tidligere, I guess.

Men jeg synes det er ærgerligt at der kun kan blive tale om "top" og "bund", og ikke et midterfelt længere. For AG har under David været en del af det midterfelt (i min optik). Vi har begge gange klaret os fri af nedrykningsspillet, endda flere runder før, og i 2018 slog vi OB og SøE x2 i EL playoff, og i år slog vi AaB x2. Det er altså ikke bundhold. Så hele snakken om at man kun kan score imod bundhold osv. Den bliver for meget "blind vinkel" for mig. For altså Randers, AaB og Horsens var alle en del af top 6-kampen præcis som AGF. Og imod de hold havde AGF i gruppespillet+EL-playoff 4 sejre, 1 uafgjort og 1 nederlag. Og ja, så havde man 3 sejre og 1 uafgjort imod bundholdene Vejle/SøE også.

Tror egentlig bare at jeg synes at det tager en hel masse fra David og holdets præstationer, når man bare kalder det bundhold/nedrykningsspil, som om det var intet værd. Og at AGF fik allerflest point af alle hold fra runde 26-36 (2,3 point i snit) fra gruppespillene startede, det er da effektivt og flot uanset hvad. Og jeg må igen minde om sæsonen hvor AaB kom i top 6 ved udelukkende at slå bund 6-8 og holdene omkring sig, og nærmest ikke lave point imod top 4. Så altså jeg synes det er vigtigt at understrege, at når der er top 8 og bund 8, og man laver flest point af alle, så har man gjort det imod de modstandere der er flest af. Og hvis man tager en sæson og siger at man kun laver beskedne 0,5 point i snit imod de andre hold i top 6, og moderate 2 point i snit imod bund 8 (som bliver uden AGF), så ender man altså på 32 point for bund 8-kampene alene, og 5 point for top 6 = 37 point i alt, hvilket nær 100% af gangene giver top 6. Så altså det er altsammen meget "tænkt". Men faktum er nu, at AGF lavede hele 2,30 point i snit i de 10 kampe efter grundspillet. Og altså laver man det snit imod bund 8, så har man altså lavet 36,8 point imod dem ALENE i grundspillet, og altså uden at have mødt et eneste hold fra top 6. 

Og jeg synes det er hamrende vigtigt ift at AGF foråret 2018 med Pusic og Jovanovic lavede ca. 2 point i snit, og at vi med Mortensen og Grabara lavede 2,3 point i snit her i forårets grundspilskampe, og 1,88 point/snit hvis man tager ALLE forårets kampe med, hvor vi jo også mødte FCM, OB og EfB fra top 6 (4 point i de 3 kampe, og altså langt mere end nødvendigt). 

Svar #1637
Kort fortalt/TL:DR (EDIT: dem er jeg ikke god til kan jeg se, haha)

AGF behøver ikke ændre noget som helst, men skal "bare" fortsætte med at være bedst af bund 8, og lave det pointsnit man lavede hele foråret (hvor man også møde FCM, EfB og OB fra top 6), så hedder det top 6 når sæsonen er slut, såfremt man kan opretholde det. Og det kan jeg ikke se hvorfor man ikke skal kunne det. 

Og ja vi fik 3-4 point mere end spillet berettigede til imod Vejle og SøE hjemme, og samtidig kunne kampene imod OB, FCM, Vendsyssel og Randers have endt med flere point. Alt i alt 1,88 point/snit i hele 2019. Og trækker man kampene imod top 6-hold fra, så lavede vi altså  2 point/snit rent.
Så selv hvis man starter med 0 point imod top 6, så laver vi 32 point der alene. 

Svar #1638
Som gode gamle PVM kunne berette på twitter, så er der nu flere bud på Eskilen...

Uppgifter: Eskelinen nära att lämna GIF – finns flera bud att ta ställning till

Og turen til Aarhus der blev berettet om var måske bare en "se stedet an"-tur ift at overveje AGFs tilbud. 
Klaus Egelund skrev dog i aftes, at han ikke har nogen grund til tro at Eskilen ikke bliver AGF'er! 
https://twitter.com/klausegelund/status/1149428695003742208

Svar #1639

Tankevækkende, at hvis den her liste står til troende, så har vi kun betalt overgangssum for 19 spillere siden slut-80'erne? -og kun 11 af dem over 2 millioner kroner.

Med tanke på, hvor korte mellemrum der i nogle perioder har været imellem, at vi har skiftet nær hele spillertruppen ud - hvilket er dyrt, nuvel - så er der noget galt;
enten har vi købt flere spillere, end listen her foreslår, eller også er det et under, at vi ikke har været mere lort igennem (det giver mig underlige tics at skrive), end vi har, hvis vi i 30 år primært har beroet os på "gratis" arbejdskraft.

Hvis vi vitterligt har baseret vores ide om at være eller blive et anseeligt fodboldhold i Danmark på egne talenter - og det ved jeg ikke, hvor kendte vi er for at lykkes med - samt hvad end, vi har kunne opstøve af kontraktløse spillere under hele Superligaens æra - eller siden Bosman - så kan jeg godt forstå, vi ikke har mere sølvtøj i skabet i nyere tid, end vi har.
Økonomien har været horribel i de fleste af årene, men wauw - ting giver mening for mig nu! 19 indkøb på ~60 vinduer. Det er knapt hver tredje vindue, man har været villig til at købe en forstærkning fri. Det er knapt hvert tredje vindue, vi har betalt overgang for en spiller, vi har villet have, mens resten har været, hvad der nu har været tilgængeligt. Det er en øjenåbner det her  :))

Svar #1640
Med tanke på, hvor korte mellemrum der i nogle perioder har været imellem, at vi har skiftet nær hele spillertruppen ud - hvilket er dyrt, nuvel - så er der noget galt;

enten har vi købt flere spillere, end listen her foreslår, eller også er det et under, at vi ikke har været mere lort igennem (det giver mig underlige tics at skrive), end vi har, hvis vi i 30 år primært har beroet os på "gratis" arbejdskraft.
@mondrup‍ 

Eller også har vi haft underskud altid, og har haft et unaturligt højt budget som er blevet brugt på høje lønninger som har kunne lokke spillere til, og AGF har af naturlige årsager dermed fået mindre for pengene. Jeg synes den liste beskriver PERFEKT hvorfor AGF sportsligt har sat fast så mange år. 

At Horsens kan finde no-names og spille dem roligt ind over en sæson hvor der ingen kritiske mål er, det har man ikke kunne i Aarhus. 
Derfor har AGF altid skulle hente mere "prominent" og dyrt i løn, og se dem fejle sammen. (måske lettere naturstridigt, men nok meget sandt)

Svar #1641
Sundsvall prøver naturligvis på at banke prisen i vejret på en spiller de kun får minimalt ud af pga hans forestående kontraktudløb. Der er sikkert stor forskel på om de får 1 eller 1,5 mio. for spilleren. Såfremt han har været på besøg må det placere os i føretrøjen, men meget kan selvfølgelig gå galt endnu. Jeg håber bare ikke vi står med bar røv om en uge, fordi det har trukket ud og vi misser ham. PC har forhåbentlig givet agenten og klubben en deadline. Hvis ikke der er truffet et valg inden ugens udgang, eller noget i den retning, så trækker vi tilbuddet og går efter et alternativ. Det er vel heller ikke skide svært at placere et rygte om, at vi går efter en anden.

Svar #1642
PC må i øvrigt have masser af tør krudt til slutningen af vinduet. Udover de 10 mio. han efter sigende har fået at lege med fra Stage-salget, så må der også have været noget i forvejen. Og indtil videre har han kun brugt den smule Gersbach og Helenius har kostet. Og Eskelinen lyder heller ikke til at blive dyr, hvis vi henter ham. Så måske 3 mio samlet for de tre spillere?

Altså må der være økonomi til at hente 1-2 virkelig tunge signings sidst i vinduet, hvor gode spillere, som først i vinduet har os som 3-4 prioritet, kommer inden for rækkevidde. Det flugter også med hvad andre har været inde på - vores trup er solid med en god bredde. Men der mangler måske lige en eller to store profiler, der kan løfte os fri af de andre top 6 aspiranter.

Mit bud er, at der arbejdes på en virkelig god central midtbane. Det er der, hvor der umiddelbart er bedst plads til en opgradering ved siden af Amini og NP. Heldigvis er der ingen presserende huller, så PC kan tillade sig at vente på, at den rette spiller bliver ledig og så smide nogle - for os - ret seriøse midler efter ham.

Svar #1643
Kalle Johnsson signet i FCK, så mon Eskelinen ikke også er ved at være på plads.

Svar #1644

@mondrup

Eller også har vi haft underskud altid, og har haft et unaturligt højt budget som er blevet brugt på høje lønninger som har kunne lokke spillere til, og AGF har af naturlige årsager dermed fået mindre for pengene. Jeg synes den liste beskriver PERFEKT hvorfor AGF sportsligt har sat fast så mange år.

At Horsens kan finde no-names og spille dem roligt ind over en sæson hvor der ingen kritiske mål er, det har man ikke kunne i Aarhus.
Derfor har AGF altid skulle hente mere "prominent" og dyrt i løn, og se dem fejle sammen. (måske lettere naturstridigt, men nok meget sandt)

Jamen, selvfølgelig! Jeg er fuldt ud med på præmissen om, at klubben har været drevet med en notorisk hæmmet økonomi. (-det var den pæne version)
Men den ene ledelse efter den anden har immervæk skulle formidle det budget, der nu engang har været, og så kan det godt forbløffe mig, at man ikke oftere har prioriteret at bruge en pose penge på en transfer af den spiller, man gerne vil have, over en forhøjet sign-on fee, og eventuel kamp på lønnen mod andre interesserede klubber, på en spiller med snarligt udløb. Eller for eksempel ikke hyppigere har prioriteret ligningen "talent+frikøbt ønskespiller" over "to transferfrie af hvad end der nu har nærmet sig det frie marked".

Svar #1645
Det har sikkert været svært at sælge projektet AGF til den slags spillere man ville have, og høj løn var det eneste der kunne lokke. Og da der ikke var råd til både høj løn og transfer, så skulle man finde transferfrie spillere, som jo oftest var i overskud eller kasseret i andre klubber. Enkelte handler var fine nok, som Jakob Poulsen i Heerenveen, men der købte man ham jo netop for 300.000 euro (ca. 2 millioner). Alexander Juel blev købt for 2-3 millioner i Horsens osv, og der var jo altså ikke samme succes.

Så med valget mellem x vist tidligere kvalitet/hylde med høj løn vs ikke bevist sig endnu men med sult/talent + billig, der har AGF traditionelt valgt det første nærmest hver gang.

Det AGF vi ser i dag, med PC vælger spillere som Munksgaard, Thorsteinsson etc, som jo er unge og talentfulde spillere, men som allerede har bevist at de kan være mere, og lidt til. U21-landsholdet, Islandske landsholdsdebut overstået etc.
Og jeg tror ikke den type spillere er så meget dyrere end mange af dem man tidligere hentede.

Svar #1646
Kalle Johnsson signet i FCK, så mon Eskelinen ikke også er ved at være på plads.

Det har nok ikke så meget med hinanden a gøre. Mon ikke alle parter, herunder Sundsvall og Eskelinens agent har været klar over at Kalle ikke var aktuel for AGF. JEg tror stadig der kommer til at gå et par dage, da det lader til at Sundsvall forsøger at øge interessen og hvis ikke spilleren presser på for skiftet, men også er lidt afventende, så er det nok ikke lige op over. Det kunne da være rart at have ham med i træningen på tirsdag efter Hobro kampen.

Svar #1647
Mit bud er, at der arbejdes på en virkelig god central midtbane. Det er der, hvor der umiddelbart er bedst plads til en opgradering ved siden af Amini og NP. Heldigvis er der ingen presserende huller, så PC kan tillade sig at vente på, at den rette spiller bliver ledig og så smide nogle - for os - ret seriøse midler efter ham.

Hvis du spørger efter 'presserende huller', så synes jeg, det er lettere presserende, at vores eneste backup for NP på 6'eren er Benjamin Hvidt :)Han har gjort det godt i glimt, men stadig er relativt uprøvet, mens der ikke findes umiddelbar 6'er-backup/rotation/aflastning/udskiftning for Hvidt, når NP går i karantæne (og det gør han på et tidspunkt), eller, 7-9-13, slår sig lidt hårdere end almindeligt i en duel.

Jeg ser knap to 6'ere i truppen, og det er imo noget for lidt, så jeg er helt sikkert afstemt med dig i, at vi henter en central mand der.
(ellers overser jeg andre spilleres evner på positionen, og det er selvsagt også muligt)

Svar #1649

Første gang jeg har hørt, der skulle være interesse for Bundu.

Dem kan de stadig miste: Nicklas Backmans fysik kan udløse karrierestop. Flere unge skal udlejes. Mustapha Bundu påkalder sig interesse.

NU starter Superligaen: Sådan står AGF – Ekstra Bladet
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Simple Audio Video Embedder