Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue forår/sommer 2019. (Læst 41890 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue forår/sommer 2019.

Svar #795
Det synes jeg nu ikke siger sig selv. Hvis lønpuljen er den samme, vil man være i stand til at kaste nogle penge efter spilleren ved et skifte inden kontraktudløb.
@anra‍ 
Altså hvis du lige nu får 65.000kr i løn, du har fået et sign-on-fee som er sat ind på pensionsopsparingen, og der står en anden klub og vil have dig til dem og tjene 75.000kr om måneden, så er du jo noget lettere at lokke, frem for hvis du fik 0kr i sign on, men tjener 85.000kr i løn, og der kommer en klub og tilbyder dig samme 75.000kr i løn om måneden. 

Der ligger mit forsøg på pointen om, at en Riel og Spelmann bl.a. var svære at komme af med, da deres løn var for høj ift hvad andre klubber ville betale. Hvis Riel og Helsingør istedet havde fået 500.000kr kontant hver, og lønnen over de 3 år så var en tilsvarende 500.000kr mindre for Riel, så har Riel tjent det samme og samtidig fået penge upfront = fint for ham sikkert. Men han vil være lettere for andre klubber at overtage ift at Riel ikke skal acceptere lønnedgang ved et skifte. 

Nu ved vi ikke helt hvad Riel fik, men delen der siger sig selv, er jo i perspektivet set fra en evt. ny overtager af spilleren.
Et eksempel: 
Riel får sign-on på 360.000kr, Helsingør 300.000kr for at lade ham smutte, og Riel får 65.000kr/md i 3 år = 2.34+0,36+0,3 = 3 millioner i alt.
Riel får ingen sign-on, men Helsingør får 300.000kr for at lade spilleren gå, og Riel får 75.000kr/md i 3 år = 2,7 + 0,3 = 3 millioner i alt.

Men 1,5-2 år før Riels kontrakt udløber skal AGF finde en ny klub til Riel fordi Riel og AGF er et dårligt match. 
Så siger det vel sig selv, at Riel er lettere at komme af med når han har 1-1,5 år tilbage af en kontrakt til 65.000kr/md end 75.000kr/md.
Og jeg tror at AGF i alt for mange år har skulle lokke spillere med høje lønninger, og at AGF alt alt for mange gange har brændt inde med spillere på dyre kontrakter, fordi ingen har haft råd/interesse i at overtage eller matche de kontraktforhold.

Svar #796
Med hensyn til spillertruppens sammensætning, så har jeg det som oftest sådan, at jeg tror på langt de fleste spillere i truppen og det er sjældent, at jeg synes vi ligefrem har nitter i truppen(med undtagelse af Riel, men det er en helt mærkværdig sag). Der er selvfølgelig ofte problemer med en enkelt eller 2, der ikke kan komme tilbage fra skader, men der har jeg altid et håb.
@Taktikfokus‍ 
Du stiller jo ikke spørgsmålstegn ved om Mortensen/Backmann passer ind i det AGF/David vil med holdet. 

Jeg tænker mere på spillere som Stephan Petersen, hvor jeg personligt i årevis ønskede en anden og bedre spiller, eller Steffen Rasmussen ift evner på dødbolde, eller Spelmann, hvor jeg i rigtig lang tid synes, at alt for meget af vores offensiv gik gennem ham, og at vores spil for ofte blev ødelagt af det, og spillere som Cavric da han gik i stå, og spillere som Danny O efter at han ikke blev brugt mere (selvom jeg kunne lide ham). Spillere som man jo vidste måtte have en høj løn, og som ikke blev brugt mere, og som helt grundliggende var til hindring for at vi kunne nå derhen til hvor træner/sportschef gerne ville, og ikke var de rette til netop at opnå det.

Kun Guira og Sana er spillere lige nu, hvor jeg føler at det er ærgerligt mange lønkroner til at have siddende på bænken. 
Men der er det ikke min personlige holdning til spillernes kvaliteter, men nærmere at matchet ift spillestil mm. som sagt ikke er der. 

Jeg er enig i, at spillere som Søren Larsen og Backmann er ligeså ærgerlige at have på skadeslisten. Men det er noget andet synes jeg. For når de er skadet er de ikke "til overs", men nogle man rigtig gerne ville bruge hvis man kunne.. Og spillere som AJA/Juelsgård er breddespillere/vigtige alternativer det det man gerne vil. 

Så når jeg personligt synes at nogen skal væk, så er det fordi vi ikke får nok ud af dem, samtidig med at vi ikke har nogen intention om at bruge dem. Altså Riel, Spelmann, Sverrison, Guira sidste sæson og vi nærmer os ift Sana i denne sæson. 

Jeg synes personligt slet ikke Blume er i den kategori. Han passer ind i det AGF vil, og spillede derfor meget her i foråret, og står ikke til at ryge helt ud. Men hvis han er ude for taktikken/det David vil med holdet, så ryger han selvklart over i den kategori på min liste. 

Jeg synes casen Whalley er lidt speciel, fordi han efter min opfattelse ikke er hentet dyrt ind, og er på en position, hvor man er tvunget til at have alternativer.

Svar #797
Jeg tænker mere på spillere som Stephan Petersen, hvor jeg personligt i årevis ønskede en anden og bedre spiller, eller Steffen Rasmussen ift evner på dødbolde, eller Spelmann, hvor jeg i rigtig lang tid synes, at alt for meget af vores offensiv gik gennem ham, og at vores spil for ofte blev ødelagt af det, og spillere som Cavric da han gik i stå, og spillere som Danny O efter at han ikke blev brugt mere (selvom jeg kunne lide ham). Spillere som man jo vidste måtte have en høj løn, og som ikke blev brugt mere, og som helt grundliggende var til hindring for at vi kunne nå derhen til hvor træner/sportschef gerne ville, og ikke var de rette til netop at opnå det.
Men det er så her, at vi ser temmelig forskelligt på mange spillere. Stephan P er efter min mening en af de spillere, der har fået den mest urimelige behandling af fans i AGF. Når han ikke spillede var det åbenlyst, hvad det var han bidrog med, for hans speed blev respekteret af modstanderne, så de stillede helt automatisk bagkæden lidt længere tilbage, for at gardere sig mod det. Det er lidt den omvendte diskussion end Juelsgaard - han lagde sit spil op på et meget højt niveau, hvilket naturligvis resulterede i mange fejl og meget skæld ud fra tribunen.
Jeg tænker ikke, at vi skal åbne Steffen Rasmussen diskussionen igen. Det er en diskussion, der har været rigtig mange gange på forskellige steder, hvor AGF-fans diskuterer og der er nok ikke nogen diskussion, der kan splitte folk mere.
Med hensyn til de andre spillere, så er deres præstationer gledet lidt ud i glemslen for mig, så der vil jeg ikke kunne bidrage med ret meget konstruktivt.

Problemet med nærmest permanent skadede spillere er desværre ligeså stort som folk, der ikke har niveau eller ikke passer ind. Under alle omstændigheder får vi ikke nok ud af dem og det er noget, der meget ligner tabte lønkroner omend de to sidste kategorier, da i det mindste deltager til træning og derfor gør deres holdkammerater bedre.

Det er naturligvis sjældent spillerens egen skyld, at de er skadede, men nogle spilllere har bare en højere frekvens end andre, hvorfor de kommer i en kategori som en lidt mindre brugbar spiller end en, der er klar til at spille hver eneste gang - forudsat, at deres niveau er det samme.
Man kan også stille modsspørgsmålet, hvor mange i vores nuværende trup er så klar til at spille fast i superligaen og så sammenholde det tal med sidste sæsons - eller forrige sæsons trupper. Truppen er jo blevet slanket gevaldigt og på mange pladser er vi nede ved ungdomsspilleren ved første skade.

Bror Blume har forøvrigt spillet 4 hele kampe og 15 kampe, hvor han enten er blevet skiftet ind eller ud i den sæson vi lige har overstået. Alt i alt er det blevet til 1253 minutter i sæsonen. Flere af kampene var i slutspillet, hvor vi sparede en række af vores bedste spillere.

Svar #798
Altså hvis du lige nu får 65.000kr i løn, du har fået et sign-on-fee som er sat ind på pensionsopsparingen, og der står en anden klub og vil have dig til dem og tjene 75.000kr om måneden, så er du jo noget lettere at lokke, frem for hvis du fik 0kr i sign on, men tjener 85.000kr i løn, og der kommer en klub og tilbyder dig samme 75.000kr i løn om måneden.

Hm, jeg er ikke sikker på, at det er sådan, at det fungerer.

I hvert fald er reglerne i England sådan her:
In both the English Premier League (“EPL”) and the English Football League (“EFL”) signing-on fees must be paid in equal annual instalments over the period of the contract and the default position is that where a player is transferred before the expiry of their playing contract, the unpaid element of the signing-on fee must be paid in full by the selling Club.
Transfer requests and signing-on fees in the premier league and football...
(Bemærk, at resterende sign-on fee ikke skal betales, hvis spilleren skriftligt ansøger om at blive løst fra sin kontrakt)

Rent økonomisk (her ses bort fra spilletid og sportslige hensyn) så bør en spiller tænke sådan ifm :
Sum(Ny løn + sign-on fee) > sum (eksisterende løn + resterende rater af sign-on fee)

Såfremt de danske regler er lig de britiske, så vil en høj sign-on fee give spillere incitament til at holde kontrakten ud, for at få de sidste rater med, indtil det punkt, hvor den/de sidste rate(r) er så beskeden en størrelse, at de kan søge videre. Det kan f.eks. forklare, hvor Riel blev hængende så længe, fordi han gerne ville have en rate mere.

Som udgangspunkt bør en klub opbygge kontrakter ud fra en præmis om, at man ønsker, at spilleren er der fuldt ud. Ellers bør man ikke hente spilleren. Derudover kan en klub ikke selv styre, hvordan kontrakten udformes, da man jo ønsker at spilleren skriver under også, og derfor skal være på vilkår, denne kan købe ind på.

Svar #799
Transfernyt fra Stoke på Twitter
AGF kigger på Alexander Milošević, som ikke er tilfreds i Forrest. #ultratwitteragf
Stoke  - I know, men et rygte er et rygte
Selvom jeg har nedsat hjertefunktion, så vil det altid banke for min klub
AGF
Vi kommer stærkere tilbage

Svar #800
Men var det ikke netop det BIF kom i problemer med, altså at når de betalte dele af lønnen som sign on fee, så "glemte" de at betale feriepenge af de beløb, da de ikke lå i den månedlige løn!?

Svar #801
Et signon fee er en tiltrædelsesbonus, der betales i et hug. Ellers ville det bare være alm løn.

I andre lande med andre skatteregler kan man måske gøre anderledes, men i dansk kontekst er det meningsløst at kalde en fast månedlig udbetaling for signon fee

Svar #802
Det kan ikke helt udelukkes, at Toutouh kan komme tilbage på sporet, men hvis vi får mulighed for at sende ham videre, er det en no brainer.

Niveauet i foråret har været alarmerende dårligt.
Ja, jeg bytter ogsaa gerne Toutouh med Thorsteinsson som det ser ud nu. Maaske kan der i forbindelse med et skifte komme lidt indikationer af hvad der gik galt med Toutouh, det har set maerkeligt ud efter han scorede alle de maal i opstarten. Det goer ikke noget hvis han ikke lige er paa nippet til at brage igennem igen saa man skal til at aergre sig, men klubben har selvfoelgelig et ret godt indtryk og kan se hvor det baerer henad. Han er jo under alle omstaendigheder ogsaa paa en kort kontrakt.

Svar #803
Bror Blume har forøvrigt spillet 4 hele kampe og 15 kampe, hvor han enten er blevet skiftet ind eller ud i den sæson vi lige har overstået. Alt i alt er det blevet til 1253 minutter i sæsonen. Flere af kampene var i slutspillet, hvor vi sparede en række af vores bedste spillere.
Det er faktisk rigtig få minutter i en hel sæson. Husker jeg forkert eller har han været skadet?
Sjovt som hukommelsen indimellem spiller et puds og man bedst husker hvad der er sket i forårssæsonen og ikke kan huske tilbage til efterårssæsonen.

Som tidligere skrevet, så bliver det afgørende hvad DN ønsker af spillestil til næste sæson. Egentlig ufattaligt så få spillere vi har tilbage som har spillet mange minutter - det er vel Stage, Amini, Højer, JJ og Ankersen der er hjørnestenene. I næste række kommer Guira, Sana og Bundu. Resten har ikke været her så længe i form af spilletid.
Men nu hvor jeg tænker over det, så er det måske meget normalt for klubberne i superligaen selvom jeg ville tro de fleste havde mere end 5 spillere i den faste stamme.

Svar #804
Altså hvis du lige nu får 65.000kr i løn, du har fået et sign-on-fee som er sat ind på pensionsopsparingen, og der står en anden klub og vil have dig til dem og tjene 75.000kr om måneden, så er du jo noget lettere at lokke, frem for hvis du fik 0kr i sign on, men tjener 85.000kr i løn, og der kommer en klub og tilbyder dig samme 75.000kr i løn om måneden.
Den økonomiske belastning for AGF i de to eksempler vil jo betyde at AGF vil kunne tilbyde at betale differencen uden at det vil koste mere for klubben i det samlede perspektiv. Derfor er jeg uenig i at det ene eksempel gør det sværere at komme af med en spiller en det andet.

Svar #805
Transfernyt fra Stoke på Twitter
AGF kigger på Alexander Milošević, som ikke er tilfreds i Forrest. #ultratwitteragf
Stoke  - I know, men et rygte er et rygte

Jeg kiggede lidt stats på Milošević på Transfermarkt og han har levet et temmeligt omtumlet fodboldliv siden U21 mesterskabet med Sverige i 2015. Udlån til flere forskellige tyske og tyrkiske klubber og en periode uden klub. Men efter han kom til Forrest i Januar har han spillet stort set fast, bortset fra en lille måneds (skades?) periode midtvejs i forårssæsonen.  Så det ville være overraskende hvis han allerede var blevet træt af tilværelsen i Nottingham Forrest og trængte til at komme til AGF i stedet?!?

Men man kan selvfølgelig aldrig vide.

Svar #806

Der ligger mit forsøg på pointen om, at en Riel og Spelmann bl.a. var svære at komme af med, da deres løn var for høj ift hvad andre klubber ville betale. Hvis Riel og Helsingør istedet havde fået 500.000kr kontant hver, og lønnen over de 3 år så var en tilsvarende 500.000kr mindre for Riel, så har Riel tjent det samme og samtidig fået penge upfront = fint for ham sikkert. Men han vil være lettere for andre klubber at overtage ift at Riel ikke skal acceptere lønnedgang ved et skifte.
Du antyder vel lidt, at den gennemsnitlige superligaspiller (og hans agent) ikke kan regne? De bliver jo præsenteret for en samlet pakke, som er den samme i dine eksempler.  Man kan faktisk lige så godt vende logikken på hovedet og sige, at jo større del af kagen vi mangler at udbetale til spilleren, desto mere har vi at forhandle med i forhold til at lokke en anden klub til at tage over. For spilleren er problemet stadig mest, at den nye klub tilbyder en mindre samlet pakke, og den er altid svær at sluge.

Svar #807
Det kan ikke helt udelukkes, at Toutouh kan komme tilbage på sporet, men hvis vi får mulighed for at sende ham videre, er det en no brainer.

Ja, jeg bytter ogsaa gerne Toutouh med Thorsteinsson som det ser ud nu. Maaske kan der i forbindelse med et skifte komme lidt indikationer af hvad der gik galt med Toutouh, det har set maerkeligt ud efter han scorede alle de maal i opstarten. Det goer ikke noget hvis han ikke lige er paa nippet til at brage igennem igen saa man skal til at aergre sig, men klubben har selvfoelgelig et ret godt indtryk og kan se hvor det baerer henad. Han er jo under alle omstaendigheder ogsaa paa en kort kontrakt.

Der er stor forskel på at score mål mod sekundamodstandere i træningskampe og så kunne præstere på Superliganiveau.

Svar #808

Der er stor forskel på at score mål mod sekundamodstandere i træningskampe og så kunne præstere på Superliganiveau.
Jo, men det gælder jo for hele holdet og der var bred enighed om at han så ud til at være i form. Efterfølgende har han ikke bare haft problemer med at erobre en startplads, men er endt som en nærmest ubrugelig spiller. Han burde være kommet i bedre og bedre form og tættere og tættere på sit gamle niveau, så der må være noget galt med hans indstilling, eller fysik, eller mellem ham og DN. Jeg tænker det første, men når han rejser vil klubben måske indikere et eller andet omkring hvorfor han overhovedet ikke lykkedes her.

Svar #809

Jo, men det gælder jo for hele holdet og der var bred enighed om at han så ud til at være i form. Efterfølgende har han ikke bare haft problemer med at erobre en startplads, men er endt som en nærmest ubrugelig spiller. Han burde være kommet i bedre og bedre form og tættere og tættere på sit gamle niveau, så der må være noget galt med hans indstilling, eller fysik, eller mellem ham og DN. Jeg tænker det første, men når han rejser vil klubben måske indikere et eller andet omkring hvorfor han overhovedet ikke lykkedes her.

Der er nok for mange fristelser i byer som København og Aarhus for Toutouh, måske vil Esbjerg have færre fristelser, så han kan få sin karriere på rette spor igen. (Var det ikke Esbjerg der var rygter om?)

Simple Audio Video Embedder