Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue forår/sommer 2019. (Læst 41886 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue forår/sommer 2019.

Svar #765
Så længe de er tydelige om præmisserne (hvilket de som minimum er i forhold til de 140.000 pr mdr), så kan man ikke brokke sig. Og så er det vel tilladt at ændre opgørelsesmetode i forskellige artikler, hvis der er år i mellem.
@mph‍ 

Ja da. Men er det gjort klart om der er ændret i metoden, eller blot resultatet?

Svar #766
Vi er virkelig uenige om, hvor god Juelsgaard er. Jeg mener, at han er en acceptabel backup, hvis man spiller med et lavt forsvar, men spiller man med et højere forsvar eller bliver man mere udfordret, så er han ikke særlig god. Det kan jeg jo underbygge ved, at han ikke har været førstevalg i lang tid og desuden så er det jo sådan, at hvis det er rigtigt, at der ikke var andre, der var ude efter ham, hvorfor AGF kun har givet ham en lav løn, så må det jo skyldes, at der ikke er nogen udover AGF, der mener, at han er god nok til, at de gider smide lønkroner efter ham.

Jeg kan som sagt godt forstå, at man forlænger med ham, hvis det havde været en forlængelse på et år. Det skyldes, at man er usikker på Backmans situation, men enhver forlængelse udover det er jeg undrende overfor, da man må formode, at vi senest i vinterpausen har fået en afklaring på, om Backman kommer til at spille kontinuerligt på et højt niveau

Ved at forlænge med Juelsgaard, på en 3-årig kontrakt, signalerer man, at han er løsningen på pladsen fremadrettet og det har jeg meget svært ved at se, at han er, mest af alt, fordi han er for nedadgående og holdet må udvikle sig.

Hausner er som jeg ser det meget tæt på Juelsgaard i niveau og jeg er slet ikke overrasket, hvis det er ham, der starter ved siden af Tingager, hvis man ikke har fundet en afklaring på hele situationen omkring Backman. Jeg mener, at Juelsgaard er faldet meget drastisk i niveau fra hans top, hvilket også var grunden til, at han ikke kunne bruges i Brøndby og sidenhen er det også bare gået nedadbakke til hvor han er nu.

Jeg havde hellere set, at man man enten lavede en Munksgaard og hentede en sulten ung spiller, der var kommet bag i køen på et større hold eller at man kun havde forlængede Juelsgaards kontrakt med et år til man fandt en bedre løsning på pladsen.

En anden problemstilling med Juelsgaard er også, at han binder holdet til en meget dyb bagkæde. På den måde får vi ikke mulighed for at lægge et højt pres og gøre banen kort, hvilket vil være en skam med så presstærke spillere som Amini, Stage og Guira.

En sidste problemstilling omkring det er, at vi så nok godt kan afskrive Whalley som målmand. Hans forcer med møderne, hans fodboldintelligens og hans evner til at sweepe vil gå tabt, hvis vi er nødt til at stå dybt og så kan vi med meget stor fordel hente en ny målmand ind.

Svar #767
Så længe de er tydelige om præmisserne (hvilket de som minimum er i forhold til de 140.000 pr mdr), så kan man ikke brokke sig. Og så er det vel tilladt at ændre opgørelsesmetode i forskellige artikler, hvis der er år i mellem.
@mph

Ja da. Men er det gjort klart om der er ændret i metoden, eller blot resultatet?

Som jeg forstår det, er der tale om løn (excl. sign off) i de nyere tal fra EB. Min kommentar går mest på, at man ikke behøver bashe EB. Lige på dette punkt er det nok den avis, jeg stoler mest på...

Svar #768
Ved at forlænge med Juelsgaard, på en 3-årig kontrakt, signalerer man, at han er løsningen på pladsen fremadrettet og det har jeg meget svært ved at se, at han er, mest af alt, fordi han er for nedadgående og holdet må udvikle sig.
 Helt igennem uenig. 
 For mig signalerer man udelukkende, at man er tilfreds med det Juelsgård har leveret, at man kan se ham i klubben og truppen i 3 år mere, og at han er en god og stabil reserve at have. Jeg synes det er meget tydeligt at Tingager og Backmann stadig anses som førstevalg eftersom de to startede i start 11 da alle var klarmeldt. 

At konkludere at Juelsgård er "løsningen på pladsen fremadrettet" synes jeg bare afslører at det er din frygt, at han skulle være det, eftersom du ikke synes han er god nok til det. 
Jeg argumenterer iøvrigt heller ikke for at Juelsgård er god nok til at skulle være vores 1. eller 2. valg. Og "løsningen på pladserne fremadrettet" må jo for dælen logisk set være dem der er tiltænkt en plads i start 11, og ikke dem der er reserver.

Det eneste Juelsgård er "løsningen på", er udfordringen i at have gode og rutinerede nok reserver, som affinder sig med at ikke som udgangspunkt at være tiltænkt start 11. Det er ikke altid så nemt. Og det har man i Juelsgård. Og den specifikke rolle er han løsningen på fremadrettet. 

Men ingen i tråden her, eller i AGF har ytret sig om, at Juelsgård er tiltænkt start 11, at han er løsningen fremadrettet i startopstillingen, eller det der ligner. Juelsgård er en god breddespiller i SL-sammenhæng, og en rutineret og loyal spiller, som endda lige har overstået sit bedste halve år i klubben, og er klar på mere, og gået ned i løn. Jeg tror ikke folk skal være så bange for at han skulle være tiltænkt at afløse Backmann permanent. Hvis Backmann er færdig, så henter vi "med garanti" (min garanti), en ny mand der er tiltænkt start 11, foran Juelsgård.

Svar #769
Helt igennem uenig.
 For mig signalerer man udelukkende, at man er tilfreds med det Juelsgård har leveret, at man kan se ham i klubben og truppen i 3 år mere, og at han er en god og stabil reserve at have. Jeg synes det er meget tydeligt at Tingager og Backmann stadig anses som førstevalg eftersom de to startede i start 11 da alle var klarmeldt.

At konkludere at Juelsgård er "løsningen på pladsen fremadrettet" synes jeg bare afslører at det er din frygt, at han skulle være det, eftersom du ikke synes han er god nok til det.
Jeg argumenterer iøvrigt heller ikke for at Juelsgård er god nok til at skulle være vores 1. eller 2. valg. Og "løsningen på pladserne fremadrettet" må jo for dælen logisk set være dem der er tiltænkt en plads i start 11, og ikke dem der er reserver.

Det eneste Juelsgård er "løsningen på", er udfordringen i at have gode og rutinerede nok reserver, som affinder sig med at ikke som udgangspunkt at være tiltænkt start 11. Det er ikke altid så nemt. Og det har man i Juelsgård. Og den specifikke rolle er han løsningen på fremadrettet.

Men ingen i tråden her, eller i AGF har ytret sig om, at Juelsgård er tiltænkt start 11, at han er løsningen fremadrettet i startopstillingen, eller det der ligner. Juelsgård er en god breddespiller i SL-sammenhæng, og en rutineret og loyal spiller, som endda lige har overstået sit bedste halve år i klubben, og er klar på mere, og gået ned i løn. Jeg tror ikke folk skal være så bange for at han skulle være tiltænkt at afløse Backmann permanent. Hvis Backmann er færdig, så henter vi "med garanti" (min garanti), en ny mand der er tiltænkt start 11, foran Juelsgård.

Han må være tiltænkt en rolle som en der skal spille meget, for ellers giver ingen mening, at forlænge i 3 år med en spiller, der har toppet, ikke betragtes som andet end en reserve og som selvom han formodentlig er gået ned i løn, så er væsentligt dyrere end en ung spiller fremadstormende spiller vil være.

Jeg forstår udmærket godt, at man forlænger med ham i en kort periode, hvor der er usikkerhed omkring Backman, men 3 år er altså en lang kontrakt i fodboldens verden.

Jeg håber for øvrigt, at du får ret omkring en erstatning for Backman, men sandsynligheden for, at man ikke ved noget før transfervinduet lukker er desværre ret stor og så er det smart at have Juelsgaard, men kun i den periode, hvor der er tvivl om Backman.

Juelsgaard er helt sikkert en sympatisk og professionel spiller, men jeg har virkelig svært ved at se ham som mere end bare en kortsigtet backup, der har fået en lang kontrakt.

Svar #770
kortsigtet backup, der har fået en lang kontrakt.
 Han er en langsigtet "backup", der har fået en lang kontrakt  8)

Din præmis omkring, at man udelukkende kan/bør give lange kontrakter til spillere man er sikre på skal spille meget er ikke nødvendigvis gangbar. Man laver også lange kontrakter med 2.målmænd, som eksempel.

Og jeg holder fast i, at hvis en ung "fremadstormende" spiller overhaler Juelsgård inden for 2 år, så er det et meget positivt "problem". 
Desuden er det din egen konklusion at Juelsgård er downhill og "har toppet". Han har lige spillet et halvt år, hvor han aldrig har gjort det bedre i klubben. Og ligesom med DAP, så er det den slags der gør, at man overvejer om man skal forlænge, eller skille veje. DAP havde andre krav, forventninger og planer, mens Juelsgård fik forlænget. Det kan man mene om hvad man vil. Men Juelsgård har udviklet sig til at være hentet som venstre back, til at være en habil superligareserve i midterforsvaret. Og han spillede i 2018/2019 hele 31 kampe på det hold som lukkede 2, færrest mål ind i hele ligaen. (AGF og FCM med 43 mål = delt 2.bedst efter FCK med 37).

Svar #771
@Taktikfokus

men 3 år er altså en lang kontrakt i fodboldens verden.

Er egentlig meget enig i det du siger - jeg forstår heller ikke 3 år til Juelsgaard - men en 3-årig kontrakt er nu helt alm. ja jeg vil påstå, det er mere udsædvanligt at se kontrakter under 3 år.

Som udgangspunkt bryder jeg mig ikke om kontrakter af mere end 2 år til spillere på 30+ pga. øget risiko for skader, niveau tab, manglende videresalgs potentiale osv, men naturligvis findes der undtagelser.
Hvilken rolle Juelsgaard får og vil få i fremtiden, må vi se, men med de rygter, som er fremkommet i EB, omkring PC kigger efter en CB, så har jeg svært ved at se, Juelsgaard være tiltænkt andet end en reserverolle. Det har dog vist sig i de senere år alligevel give mange kampe især i forsvaret.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #772
Men det er klart, at han når ikke dertil hvis han overhovedet ikke spiller. Og netop unge spillere som Bager og Nelsson og andre succeshistorier bliver jo til, fordi deres klub kunne og ville satse på dem.
Så jeg er med på, at Hausner skal have chancen for at overhale JJ, for at kunne det. Men det er jeg sikker på at David, Juelsgård og PC har afstemt udsigterne til, og har været noget nemmere end at overtale en evt. ny signing om at acceptere.
Måske skulle man overveje at låne Hausner ud for at give ham den kamperfaring. Alting afhænger stadig af det store Backman-spørgsmål, men ifht en udlejning også hvor langt Hausner er fra kunne blive førstereserve. Man skulle så hente en anden ung spiller, der bare er lidt længere fremme og dermed ville man i efteråret, hvis Backman ikke holder kunne spille med Juelsgaard og have en lidt ældre reserve. Er man meget i tvivl om Backman skal man måske have sådan en spiller alligevel, føler man sig ret sikker på han holder er det vel fornuftigt med de fire vi har. Er det slut skal der en ny starter til. Alt sammen lidt svært at vurdere udefra.

Mht længden af Juelsgaards kontrakt må vi om ikke andet gå ud fra at PC har haft de samme overvejelser som os, men selvfølgelig på et mere oplyst grundlag ifht Juelsgaards og Hausners forventede niveau om et par år. Jeg tror han har siddet med den bedste hånd men også været ret tilfreds med Juelsgaard. Juelsgaard har givet vægtet sikkerheden i slutningen af karrieren højt, så han har fået en længere kontrakt der ikke er alt for dyr for AGF, i hvert fald ikke hvis han senere ender for langt fra holdet. Han skal dog stadig være god nok og passe til holdet og det må man jo have vurderet, men meget af vores usikkerhed ligger nok der.

Alt i alt er det så tilpas usædvanligt med tre år til en ældre reserve, uanfægtet han endte med at spille meget sidste sæson, at AGF må have fået noget den anden vej. Og vi må jo også bare konstatere at Juelsgaard heller ikke har fået et bedre tilbud siden nytår.

Svar #773
Han spillede også 21 kampe sæsonen før ifb. med Backmanns skade der, og senere da Kanstrup også var lidt ude.

Og enhver der spiller over halvdelen, og nærmere 2/3, af kampene er ikke en “reserve” eller “backup” i traditionel forstand.

Nærmere fast mand/rotationsspiller.
og sæsonen før det spillede han fast under Glen.

Han er sikkert den AGF’er på holdet med flest AGF-kampe de sidste tre år. 

Svar #774
...hvor vi hvert år har misset den sportslige målsætning.

Jeg er glad nok for at vi har Juelsgård i truppen i den kommende sæson. Jeg synes virkelig at han er en super type som person og som reservespiller. Men for mig er det et succeskriterie, at han spiller færrest mulige kampe. 

Svar #775
Der er måske også noget med kultur og indstilling, der spiller ind. JJ er en gut, der ikke har travlt med at snakke om egne evner, men møder på arbejde for at forbedre sig. Det har været nævnt flere steder, at han er ret vigtig i dele af det spillerne laver, der ikke lige er kamp. Vi har mange unge spillere i forsvaret, og måske er/bliver hans rolle også at være et fundament, der gør det lettere for alle de  unge.

Man skal stadig kunne spille bold for at få 3 år, men jeg tror JJ har ret stor værdi for en del af de andre spillere, og så kan det hurtigt blive en god kontrakt, hvis han er med til at sørge for, at de unge/andre har lettere ved at præstere.

Svar #776
 ...hvor vi hvert år har misset den sportslige målsætning.
 Enig i, at det har kæmpe betydning. Jeg vil samtidig understrege nuancen om, at han i første sæson spillede venstre back, og anden sæson hvor det gik bedre for holdet fik 21 kampe i midterforsvaret, og i netop overståede sæson fik 31 kampe i midterforsvaret, hvor jeg igen må minde om, at vi var det hold i ligaen sammen med FCM der lukkede 2. færrest mål ind. 

Og det er ikke Juelsgårds skyld at vi i de 8 ubesejrede kampe i starten sidste år ikke kunne score, og ej heller Juelsgårds skyld at PC lod holdet spille uden angriber resten af efteråret. Han skal vel måles på det defensive, hvor det i min optik vil være unfair at give defensiven skylden for at vi missede top 6. 

Jeg er glad nok for at vi har Juelsgård i truppen i den kommende sæson. Jeg synes virkelig at han er en super type som person og som reservespiller. Men for mig er det et succeskriterie, at han spiller færrest mulige kampe. 
Jeg har selv skrevet, at han er 3. valg, og at hvis Backmann ikke er klar, så skal der hentes en anden. Så jeg kan kun sige at jeg er enig. Og at det at Juelsgård har spillet 21+31 kampe som 3.valg sidste to sæsoner udelukkende har været pga. Backmanns skader. Men når det så er sagt, så vil det være svært at argumentere for, at Juelsgård ikke har spillet sig op i foråret 2019, hvor vi jo med konstellationen Tingager/Juelsgård har været et ret så succesfuldt hold, ligesom vi var det med Juelsgård/Backmann i starten af sæsonen. 

Jeg håber at vi kan se på de nuancer også, i vurderingen af Juelsgård. Samtidig med, at vi husker på at vurderer ham som 3.valg. 
Altså skal de 3 års forlængelse holdes op mod, hvorvidt man synes at han er god nok til at være 3.valg/4.valg  de næste par år, og IKKE på, hvorvidt han er god nok til at "bære" holdet til top 6. 

På præcis samme måde er jeg ikke tryk ved kun at have Patrick Mortensen + Ammitzbøl, og savner en "Juelsgård" deroppe. Altså en spiller som Finboggasson/Fester, som har 200+ SL-kampe, og leverer stabilt. Og DEREFTER elsker jeg at vi har Hausner og Ammitzbøl der sideløbende kan være backup, og udvikle sig undervejs i ro og mag.

Svar #777
Jeg håber at vi kan se på de nuancer også, i vurderingen af Juelsgård. Samtidig med, at vi husker på at vurderer ham som 3.valg.
Altså skal de 3 års forlængelse holdes op mod, hvorvidt man synes at han er god nok til at være 3.valg/4.valg  de næste par år, og IKKE på, hvorvidt han er god nok til at "bære" holdet til top 6.
Præcis. Det væsentligste ved JJ-forlængelsen er de signaler om ambitionsniveauet og økonomien den sender. Den sportslige ledelse har ikke prioriteret, at vi skal have 3 lige stærke centerforsvarere, men at det er ok at 3.-valget er et niveau under de to startere. Det er i det lys forlængelsen skal ses og accepterer man den præmis (og uden vi kender økonomien i aftalen), så giver forlængelsen rigtig god mening.

Man kan i øvrigt også vælge at se det som en stor tillidserklæring til Hausner - nemlig at man forventer, at han hurtigt overhaler JJ og det derfor ikke giver mening, at bruge flere penge på et bedre 3.-valg. Men det er naturligvis bare et positivt spin/gæt fra min side:)

Svar #778
Den sportslige ledelse har ikke prioriteret, at vi skal have 3 lige stærke centerforsvarere, men at det er ok at 3.-valget er et niveau under de to startere. Det er i det lys forlængelsen skal ses og accepterer man den præmis (og uden vi kender økonomien i aftalen), så giver forlængelsen rigtig god mening. 
@Holmertz‍ 

Jeg vil ikke udelukke, at sidste sæson har lært dem, at antallet ofte kan betyde mere end forskellen i kvalitet mellem nummer 2 og 3, og mellem nummer 3 og 4. For før Hausner blev kastet for løverne havde vi slet ikke nummer 4, og brugte Stage, DAP og andre til at lukke hullerne.

Tidligere har vi haft 5 midterforsvarsløsninger som jeg har demonstreret/påpeget i tråden.
Så altså jeg vil ikke udelukke at vi kommer til at have 2 rigtig gode til start 11, og så 2 i Juelsgård-klassen + 1 talent (Hausner). Så altså jeg vil ikke udelukke at vi henter en midterforsvarer mere til bredden. I det lys giver Juelsgård-forlængelsen stadig også mening. For hvad nytter det at hente super gode Tingager hvis han bliver knæskadet efter første kamp og var ude 25 kampe (thank god det ikke skete), og/eller Backmann konstant er skadet (som er tilfældet). Der må vi ikke stå med "ingenting" som reserver. 

Og det er jo i præcis samme lys jeg ser Patrick Mortensen / Ammitzbøl. Det handler ikke om, hvorvidt de to er gode nok sammen, men om hvor vi står hvis PM bliver skadet. Så skal Ammitzbøl spille fuld tid alene hver gang, og uden reserver til ham (som truppen ser ud pt) = fuldstændigt uholdbart hvis det er i 5-10+ kampe det pågår.

Man kan i øvrigt også vælge at se det som en stor tillidserklæring til Hausner - nemlig at man forventer, at han hurtigt overhaler JJ og det derfor ikke giver mening, at bruge flere penge på et bedre 3.-valg. Men det er naturligvis bare et positivt spin/gæt fra min side:)
Enig. Men jeg vil se vinduet lukke før jeg vil konkludere noget på den side af sagen. Men det er naturligt, at behovet for at have en spiller mere blev mindre af at Hausner tog kæmpe step op, men så igen kæmpe stort af at Backmann gik i stykker. Så tilbage står der, at hvis Backmann forventes klar inden vinduet lukker, så kan vi kører som nu og ser hans situation an med en uge eller to tilbage af transfervinduet, mens hvis han ikke gør, så skal man jo finde en spiller mere inden ligastart efter min mening.

Svar #779
Han skal vel måles på det defensive, hvor det i min optik vil være unfair at give defensiven skylden for at vi missede top 6.
Jeg er naturligvis enig, i forhold til betragtningen om, at vi manglede en angriber i efteråret. Jeg vil bestemt heller ikke sige, at Juelsgård er ansvarlig for, at vi har misset top-6.

Men som flere også har været inde på, så kan vi heller ikke bare måle forsvarets indsats på antal mål imod. Det er en holdsport, og det har betydning for hele holdet, hvor lavt eller højt forsvarskæden står. Hvis vi står lavere og desuden spiller med en 6'er, så får det altså også en betydning for vores fremadrettede spil. Omvendt, står vi højere, så lukker vi måske flere mål ind, men vi skulle også gerne skabe noget mere i den anden ende.

Simple Audio Video Embedder