Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue forår/sommer 2019. (Læst 41865 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue forår/sommer 2019.

Svar #750
Man skal passe på med at opstille præmisser, og bygge på dem, når man ikke ved om præmissen overhovedet er sådan eller bliver sådan. For alt efter den bliver jo forkert, hvis præmissen ikke bliver som man starter med.

Men okay, lad os sige han koster 1 million om året. Og at han kun er bedre end Hausner og en skadet Backmann det første år.
Så er han jo ligeså god/alternativ/stadig en kompetent reserve i år 2. Og så kan år tre blive til et halvt år, hvis han ligesom Spelmann og Kanstrup finder en ny klub til slut såfremt han ikke spiller, og er blevet erstattet, og ikke indgår i planerne.
Vi er enige i det med at opstille præmisser, men det er jo det eneste vi rigtig kan gøre og den ene præmis er som udgangspunkt ligeså god som den anden, da ingen af os har fakta. :-)
Det er jo faktisk også lidt det samme med Kanstrup/Spelmann etc. - vi ved ikke, hvilken aftale AGF har indgået med dem, da vi slap dem.

Så altså jeg synes ikke man på nogen måde kan tillade sig at bygge på præmisser om, at Hausner er bedre end Juelsgård om 1 år.
Og jeg synes ikke det var en "fejl" eller et sats at skille sig af med Dino og Kanstrup, da de jo begge var "uholdbare" at have i truppen. Ikke pga. deres niveau (især ikke Dino), men fordi deres dage var talte, og Dino skulle naturligt videre, og Kanstrup var vejet og fundet for let, og iøvrigt havde pres på for at tjene til pensionen. (noget Juelsgård ikke har, som vi tidligere har snakket om).

Det er ingen hemmelighed, at jeg synes Kanstrup blev hængt unødvendig meget ud af af PC. Det er en længere diskussion, men jeg kan ikke se, at der er noget galt med, at en spiller et halvt år før kontraktudløb gerne vil kende sin fremtid og når man ikke indleder samtaler, så gør opmærksom på, at man er ledig på markedet. Juelsgaard har valgt en anden strategi, men han har nok via sin agent forhørt sig rundt omkring - ellers svækker han sin forhandlingsposition ret markant.

Havde vi beholdt Dino eller Kanstrup eller evt. dem begge, så havde vi ikke spillet med Hausner og Stage i forsvaret mod Vendsyssel. Der mener jeg, at det er ret klart, at Dino på backen og Kanstrup og Munksgaard centralt ville være bedre og hvem ved, om det ikke havde bragt os i en situation, hvor vi ville have slået AaB og var kommet i top 6. Det er altsammen gisninger.

Jeg mener desuden, at Kanstrup har fået urimelig kritik i sin AGF-tid. Kanstrup er en oplagt lav-forsvar-spiller, der har sin force i duelspil over korte distancer og ikke i løbedueller mv.. Han faldt med holdet, da man gik over til at spille med højere forsvar i efteråret. Havde vi haft Kanstrup i foråret, så er min påstand, at han vil være konge i det lave forsvar, på samme måde som han var det i Sønderjyske. Der er bare nogle forsvarsspillere, der er konger i en type forsvar, men nærmest elendige i en anden type forsvar.

Spørgsmålet med hvor mange forsvarsspillere man skal have hænger jo også sammen med, hvor udsatte forsvarsspillerne er for skader og karantæner. Backmann er helt oplagt red flag og gør, at man nok skal have en ekstra spiller, hvis man overhovedet skal regne ham med i ligningen mere. Man behøvede sjældent en backup til Kanstrup, fordi han aldrig var skadet og meget sjældent havde karantæne. Jeg kender ikke nok til Tingagers tidligere skader til at kloge mig på ham.

Når det så kommer til Juelsgaard, så mener jeg bare, at springet er for langt fra ham op til det forsvar, der skal bringe AGF tilbage til toppen af dansk fodbold, særligt hvis vi vil rykke forsvaret lidt højere op, hvor jeg mener han er kommet til kort gang på gang. Derfor er jeg ked af, at man binder ham i klubben så længe, for jeg tror ikke, at han bliver bedre og det håber jeg virkelig det her hold gør med alle de vanvittige talenter, der er på vej frem og som vil frigøre lønkroner til at resten af holdet er af høj klasse.

Svar #751
Jeg er enig, så langt som at økonomien nu ser sund og levedygtig ud, jeg kan huske den tid hvor man tænkte “hvor for Randers pengene fra til alle de spændende spillere”, det gjorde de helt sikkert i høj grad via PCs formidable købmandskab
@T-Knogle‍ 

Ja, men også på, at det ikke koster sign-on-fee i samme dur ved at forlænge med en breddespiller, som at skrive med en spiller man lokker til udefra. Da Juelsgård kommer fra BIF til AGF, eller da Spelmann kommer til fra Randers, så er de jo spillere man lokker til bl.a. med højere løn, og som vi så ofte har hørt det med de transferfrie spillere, så alligevel med sign-on-fee til spilleren+agent. Så fint nok at man ikke skulle betale 3 millioner for at hente spilleren, men hvis han skulle have penge for at skrive under (bl.a. sådan BIF også kom i problemer ved feriepengesagen), så kommer prisen senere. 

Når man henter spillere og lokker med høj løn, så kan det være svært at komme af med dem igen midtvejs (Riel/Spelmann), og hvis de ikke spiller nok, og de ikke vil acceptere lønnedgang, så ryger forholdet (Kanstrup/DAP). 

Jeg er iøvrigt ikke enig i at det har kostet på kontinuiteten i Randers, men tværtimod netop at det har sikret dem den! Det netop som du selv har været inde på grunden til at Randers og andre har kunne præstere mere stabilt, og at eks. AaB kom i top 6 forrige år udelukkende ved at slå alle de små hold og hold under dem i midten (under MW). De vandt stort set ikke en grundspilskamp over top 4.

--nu har svingdørene været åben længe nok, og det er tid til at opbygge en sammenspillet stamme på holdet. Om 3 måneder kommer der en forlængelse af DN og Sellas, og hvis PC gør det rigtigt godt, så er JJ ikke den eneste forlængelse der kommer i dette vindue. (Jeg håber personligt på Amini og Sana)
 Enig i, at hvis AGF ligger inden for rimelighed af top 6, så forlænger vi senest til jul, og det bør vi efter min mening også.

Ift at "opbygge en stamme", så vil jeg sige at man har den nu, og det netop er nu det er vigtigt at holde på den. Hvis man altså køber præmissen om, at hold bliver bedre af at spille mere sammen, så er det hold der startede foråret, tilsat en ekstra angriber, en ekstra forsvarer (hvis Backmann ikke bliver klar), og en enkelt udskiftning på midten (ikke nødvendigvis i start 11) det eneste der er brug for...... på nær... MÅLMANDSPOSTEN.

Alt det vi har bygget op i hele foråret, og alt det der kunne være en opbygget stamme allerede kan være væk hvis PC lader os spille efteråret med en målmand under niveau, et skrøbeligt angreb hvis PM skades, og/eller et skrøbelig forsvar hvis Juelsgård/Tingager/Backmann rammer en skade.

Svar #752
Og måske det er en kontroversiel holdning, men jeg mener sagtens at Whalley kan vise sig at have udviklet sig til at være "god nok" til den kommende sæson. 

Jeg synes slet ikke han var så ringe som han blev gjort til. Og han havde også en høj redningsprocent. Og ja, en af mine kæpheste omkring ham var, at Selles/DN lod forsvaret stå meget lavere på dødbolde for at beskytte ham i rummet omkring ham, hvilket betød at både med og modspillere havnede i en klump omkring ham (som vi så det i årevis omkring Staff). Det er en kombination af at være en kæmpe bjørnetjeneste/skyde sig selv i foden og så at Whalley sandt at sige ikke var for skarp i forvejen på de dødbolde. Men min pointe er, at han blev gjort langt værre.

Jeg tror at Whalley + Tingager er langt bedre end Whalley + Kanstrup. Af den simple grund, at Juelsgård også er bedre sammen med en høj general der dominerer luftrummet, og der derfor opstår langt mindre panik. Læg dertil at Munksgaard er højere og mere disciplineret på dødbolde end Dino, og at Whalley har haft siden August sidste år til at lære de skandinaviske dødbolde under vores rigtig gode målmandstræner, og så er jeg sgu ikke så nervøs.

Men min absolutte favorit ville være hvis AGF kunne forlænge med Grabara eller hendte Jovanovic hjem. Jeg tror nemlig holdet kunne trænge til kontinuiteten derned på flere planer. Alternativt skal man "starte forfra" med en god målmand udefra, eller et alternativ på niveau med Whalley i eks. Nicola Flø fra Vendsyssel, eller stjæle Oscar Snorre i Lyngby før oprykningen.

Svar #753
Jeg mener også kontinuiteten, som PC også nævner, må være det afgørende parameter i forlængelsen. Vi beholder en spiller med et fint niveau, der allerede kender systemet og de fleste andre spillere og som kan være en gennemgående figur i flere år. Måske er han blevet overhalet af Hausner om et år eller to, men til den tid er Backman måske væk eller Tingager ved at blive solgt, så ræsonnementet må være, at det er værd at have en sådan spiller også selvom han skulle ende med at blive skubbet ned i hierarkiet. Måske vil han i så fald være lidt dyr, men man tager chancen mod at have en ekstra stabil, rutineret spiller. Udgangspunktet er jo trods alt også at han trods reservestatus er den der har spillet mest af alle i sidste sæson.

Økonomien i aftalen er selvfølgelig også afgørende. Vi kan vel gå ud fra, at han kommer på en mere præstationsbetinget kontrakt, men udgangspunktet i en sådan må jo være, at hvis man så præsterer, får mange kampe som sidste sæson, tjener man også mere end man ville have tjent hvis det bare var en fast løn. Grundlønnen må dog være noget mindre end den er nu og hvis han faktisk bliver overhalet om et år eller to af Hausner og sjældent spiller, kan det så netop ende med at blive til en udgift hvor det giver virkelig god mening med en relativt billig, rutineret backup i truppen. Desuden kan der være andre detaljer i aftalen, f.eks. at lønnen i det tredje år er lavere mod at han let kan skifte klub.

De fleste spillere skal helst være nogle vi kan udvikle og eventuelt sælge en dag, men der er værdi i at have nogle gennemgående figurer. Hvis aftalen er skruet rigtigt sammen kan det godt give mening med den lange kontrakt. I forhold til efteråret vil jeg gerne vide hvor Backman står - man skal være ret sikre på om han bliver helt klar eller om det er slut. Den værste situation er den med stor usikkerhed. Det vil under alle omstændigheder være godt at have en rutineret reserve, men med fire centrale forsvarsspillere vil det stadig være med et sats på at vi ikke render ind i nogen længerevarende skader der, så vi skal helst ikke have et stort spørgsmålstegn der fra starten.

Svar #754
Måske er han blevet overhalet af Hausner om et år eller to, men til den tid er Backman måske væk eller Tingager ved at blive solgt, så ræsonnementet må være, at det er værd at have en sådan spiller også selvom han skulle ende med at blive skubbet ned i hierarkiet. Måske vil han i så fald være lidt dyr, men man tager chancen mod at have en ekstra stabil, rutineret spiller. Udgangspunktet er jo trods alt også at han trods reservestatus er den der har spillet mest af alle i sidste sæson.
 Præcis, og undskyld mig, men hvis Hausner er bedre end Juelsgård om 1 år, så bliver han rigtig mange millioner værd, for så dårlig er Juelsgård altså heller ikke, og Hausner er meget ung. Faktisk vil jeg sige, at det vil være naturligt hvis Hausner kan tage Juelsgårds plads når de 3 år er ved at være gået. Men jeg er åben for at blive mindet om alle de andre 19-årige midterforsvarere i AGFs historie, som bare var 1-2 år fra at overhale superligaspillere med 240 superligakampe og U21-landsholdskampe (og faktisk også 2 A-landsholdskampe) på CV'et. 

Sagt på en anden måde: Det er et hamrende positivt problem, og KLART risikoen værd, såfremt Hausner har overhalet Juelsgård om 2 år. Især fordi Juelsgård jo netop holder så højt et bundniveau/stabilitet i det nuværende setup. Det er trods alt ikke Victor Nilsson fra FCN der er tale om. (han er halvandet år ældre, og har spillet 90 superligakampe). 
Så altså på de halvandet år Hausner er yngre end Nelsson, og over 3 år ældre han er end Jonas Bager for Randers, der kan altså nå at ske meget. 

Men det er klart, at han når ikke dertil hvis han overhovedet ikke spiller. Og netop unge spillere som Bager og Nelsson og andre succeshistorier bliver jo til, fordi deres klub kunne og ville satse på dem.
Så jeg er med på, at Hausner skal have chancen for at overhale JJ, for at kunne det. Men det er jeg sikker på at David, Juelsgård og PC har afstemt udsigterne til, og har været noget nemmere end at overtale en evt. ny signing om at acceptere. 

Svar #755
Men jeg er åben for at blive mindet om alle de andre 19-årige midterforsvarere i AGFs historie, som bare var 1-2 år fra at overhale superligaspillere med 240 superligakampe og U21-landsholdskampe (og faktisk også 2 A-landsholdskampe) på CV'et

Perfekt roast, Stig..

Hausner er i min bog præcis lige så dygtig som alle de andre unge talenter, der over årene var the next thing: Orri, Emil Christensen, Nicolai Johannesen, Alexander Møller...

Han er et talent med potentiale, men lad os nu ikke sælge skindet, før bjørnen er skudt.

Svar #756
At EB.dk mener, at JJ "kun" fik 1,2 mil. da han kom til AGF er helt ved siden af. Det lå nærmere 2,5 mil.

Svar #757
At EB.dk mener, at JJ "kun" fik 1,2 mil. da han kom til AGF er helt ved siden af. Det lå nærmere 2,5 mil.

Altså det sidste jeg så var 1,6 millioner i denne her artikel hvor EB satte fokus på emnet ift "de dyreste i trupperne".
Her er oversigten: Så meget tjener de fem bedste i din Superligaklub –... (plusartikel)
Her er top 5. over lønningerne i AGF:
1) – Morten Duncan (225.000 kr)
2) – Elmar Bjarnason (150.000 kr)
3) – Jesper Juelsgård (140.000 kr) (1.680.000/året)
4) – Martin Spelmann (130.000 kr)
5) – Dzhamaldin Khodzhaniyazov (125.000 kr)

Så skal vi ikke liiiige passe på med at gætte løs, og gå fra 1 millioner, til 1,2 til 2,5 uden at have noget at referere til? Altså jeg er med på, at vi ikke 100% kan vide det præcist. Men hvis EB skriver mellem 1,2 millioner og 1,6 millioner, så tror jeg at de er tæt på. Det plejer Egelund at være når det kommer til AGF. Jeg har før hørt om kontrakter hvor en spiller tjente x første år, og y de følgende år (istedet for et sign-on-fee, så forestil jer at han evt. kunne få 1,6 millioner første år, og 1,2 millioner de efterfølgende 2 år).

Hvis EB sætter ham til 1,2 millioner nu, og til 1,68 millioner tidligere, så tager de enten fejl i den ene artikel, eller de ophøjede et "det ligger der imellem" til at være mere præcist, ELLER det er som jeg skrev et udtryk for, at han fik 1,68 millioner/året det første år, og fik 1,2 millioneråret da de undersøgte det anden gang. Og det er altså ikke uhørt at det kan forholde sig sådan. Forskellen på 140.000/md og 100.000/md er 480.000kr, som sagtens kan have været et "sign-on-fee" på lønnen det første år fra at Juelsgårds exit i BIF til AGF.

Svar #758

JJ har flere gange været listet til 140.000 kr pr måned. Det giver 1,7 mio pr år. Det kan dog sagtens være 100.000 kr pr måned/1,2 mio pr år plus 1.5 mio i sign-on fee i 2016.

Svar #759
JJ har flere gange været listet til 140.000 kr pr måned. Det giver 1,7 mio pr år. Det kan dog sagtens være 100.000 kr pr måned/1,2 mio pr år plus 1.5 mio i sign-on fee i 2016.
@fsc‍ 
Haha.. Præcis mens jeg skrev mit indlæg. Jep. Og det sign-on fee kan jo være for første år, første to, eller andet derimellem. Den slags ved vi ikke 100%. Men uhørt er det i hvert fald ikke, at klubber oplyser "prisen" på spilleren ift økonomisk belastning af budgettet, og ikke nødvendigvis hans månedsløn i rene tal. Sådan forstår jeg det i hvert fald.

Svar #760
@fsc
Haha.. Præcis mens jeg skrev mit indlæg. Jep. Og det sign-on fee kan jo være for første år, første to, eller andet derimellem. Den slags ved vi ikke 100%. Men uhørt er det i hvert fald ikke, at klubber oplyser "prisen" på spilleren ift økonomisk belastning af budgettet, og ikke nødvendigvis hans månedsløn i rene tal. Sådan forstår jeg det i hvert fald.

Det er vel ret normalt, at man arbejder med den samlede lønpakke - altså sign on plus månedsløn - som sportschef..
Den høje løn man betalte Djamal var helt sikkert også drevet af et stort signon foir at lokke ham til DK i første omgang.

EB har i sin tid skrevet:
"Vi opererer i denne sammenhæng med en kalkuleret månedsløn, som tager højde for, at fodboldspillere ofte får store engangsbeløb (sign-on-fee). Eksempelvis ligger Anders K. Jacobsens fem-årige aftale i OB opdelt i ti mio. kr. i månedlige udbetalinger, mens yderligere fem mio. kr. er bundet op i engangsbetalinger. Vores udregninger inkluderer engangsbetalingerne, da det ofte udgør mere end 20 procent af den samlede lønsum, og derfor er vigtige at medregne for at få et korrekt billede af løn-niveauet."

Svar #761
Det er vel ret normalt, at man arbejder med den samlede lønpakke - altså sign on plus månedsløn - som sportschef.. 
Præcis. Dog var kritikken jo også rettet mod EBs gæt, og ikke sportschefens lønpakkestruktur.

og 
"Vi opererer i denne sammenhæng med en kalkuleret månedsløn, som tager højde for, at fodboldspillere ofte får store engangsbeløb (sign-on-fee). 
forklarer stadig ikke hvorfor 1,68 blev til 1,2 hvis de fra start har regnet med den samlede pakke og fordelt ud på antal måneder. 
Så hvis Juelsgård var på 1,68 dengang inkl sign-on og det andet, hvorfor skulle han så være på 1,2 nu ifølge EB, med mindre altså, at EB siden deres første tal er kommet i besiddelse af/fået nys om, at de første tal var forkerte, og at de nye tal er mere korrekte/nøjagtige!?

Svar #762
forklarer stadig ikke hvorfor 1,68 blev til 1,2 hvis de fra start har regnet med den samlede pakke og fordelt ud på antal måneder. 
Så hvis Juelsgård var på 1,68 dengang inkl sign-on og det andet, hvorfor skulle han så være på 1,2 nu ifølge EB, med mindre altså, at EB siden deres første tal er kommet i besiddelse af/fået nys om, at de første tal var forkerte, og at de nye tal er mere korrekte/nøjagtige!?

De 140.000kr pr måned/1,7 mio kr. pr år er den løn, EB fast har opgjort det til i "hvem er din klubs dyreste spiller" og medregner altså signon fee.

Hvis EB andetsteds har talt om 100.000 kr pr måned/1,2 mio kr., så er det jo nok fordi den journalist alene har taget afsæt i den månedlige løn - måske i uformel snak med agent eller spiller om forlængelse.

Svar #763
Hvis EB andetsteds har talt om 100.000 kr pr måned/1,2 mio kr., så er det jo nok fordi den journalist alene har taget afsæt i den månedlige løn - måske i uformel snak med agent eller spiller om forlængelse.
@fsc‍ 

De omtalte 1,2 millioner var også fra EB ifølge ham der bragte det herinde. Så det er sgu forvirrende/underligt hvis nogle EB-journalister bruger det ene, og andre et andet system.

Svar #764
@fsc

De omtalte 1,2 millioner var også fra EB ifølge ham der bragte det herinde. Så det er sgu forvirrende/underligt hvis nogle EB-journalister bruger det ene, og andre et andet system.

Så længe de er tydelige om præmisserne (hvilket de som minimum er i forhold til de 140.000 pr mdr), så kan man ikke brokke sig. Og så er det vel tilladt at ændre opgørelsesmetode i forskellige artikler, hvis der er år i mellem. Begge måder at opgøre på er vel rimeligt ok. I præstationsbetingede kontrakter vil det også give mening at snakke om grundløn og fuld pakke, som to forskellige opgørelsesmetoder (da fuld pakke er med særlige forudsætninger)..

Simple Audio Video Embedder