Spring til hovedindholdet
Emne: Transfervindue forår/sommer 2019. (Læst 130758 gange) forrige emne - næste emne

Sv: Transfervindue forår/sommer 2019.

Svar #200
En forlængelse af lejeaftalen afhænger givetvis af, om L. synes at han udvikler sig i rigtig retning. Fx at hans igangsætning med fødderne bliver markant bedre. Hvis vi nupper en EL plads er chancen nok større. Så udfordres han på højere niveau end i gruppespil i suppen
55 år med AGF-i tykt og tyndt!

Svar #201
Jeg har altid haft det sådan med lejeaftaler at jeg kun er tilhænger af dem hvis de opfylder minimum 1 af mine 3 personlige krav:

1: Der skal være en købsoption med en pris AGF på forhånd kan acceptere (som med Mmaee og Elez)

2: Spilleren skal være så god og fra så høj en hylde at man kun kan komme i nærheden af ham på leje under specielle forhold.

3: Man lejer en spiller fordi den permanente løsning kommer lige om hjørnet/man har brug for en kortvarig løsning.

EDIT: Men hvis man forlænger med et helt år, så er det okay med mig, såfremt den ikke kan ophæves det sekund Liverpool lige har lyst. Så kan man skrive i kontrakten, at LFC kan ophæve såfremt han ikke spiller mere en 50% af de kampe han er klarmeldt til eller sådan noget. Så er der jo lidt "win win" i det for os.

Jeg bryder mig ikke om, at man kan komme i en situation, hvor David som nu står og siger at han håber at Grabara gør det så dårligt at ingen vil have ham.. Det er lidt en åndssvag udtalelse selvom man jo godt ved han siger det i sjov. Det kommer jo af den dumme situation omkring lejeaftaler, at de enten kan blive fordi de er ringe nok, eller ikke kan blive fordi det er blevet for gode. Og sådan at gå og håbe på at ramme et "sweet spot", hvor han er skide god, men sagtens bare kan forblive på leje er jo nok naivt. Med mindre at klubben han kommer fra er så stor, at det giver mening for udlejer stadigvæk. Og her adskiller Grabara-aftalen sig nok fra alle de andre leje-aftaler vi hidtil har set. Det er nok maks Elez der kunne komme i nærheden af det.

Svar #202
Problemet med lejeaftaler er at man ender med at udvikle andre klubbers spillere, så hvis man ikke kan overtage spilleren bagefter, altså hente ham efterfølgende ved kontraktudløb eller med en købsoption, skal økonomien hænge sammen på en anden måde. Den sportslige værdi skal grundlæggende være større end den man kunne få ved at bruge pengene på en anden måde, men også inklusiv den værdi eller potentielle værdi der er i at eje spilleren. Derfor betyder det en del hvad vi betaler Liverpool for Grabara og det andet spørgsmål bliver hvad alternativet er. Vi bør jo trods alt kunne finde en anden ældre målmand på et fornuftigt Superliganiveau, velsagtens også en der potentielt kan sælges igen - det kan andre klubber - så Grabara skal være en del bedre og/eller billigere end alternativet.

Hvis vi antager at Grabara er en rimelig billig løsning for os vil der i et fortsat lejemål næste sæson selvfølgelig også være den fordel at han allerede vil være spillet ind. Og så kan man også spekulere i om et succesfuldt lejemål mon kan føre andre muligheder med sig i Liverpool eller fra tilsvarende niveau. Problemerne med at leje spillere vi ikke kan købe vil være de samme, men ligesom Grabara nok havde været god at have i efteråret kunne en tilsvarende angriber, inden vi kunne hente PM, måske også have skudt os i top-6.

Svar #203
Problemet med lejeaftaler er at man ender med at udvikle andre klubbers spillere, så hvis man ikke kan overtage spilleren bagefter, altså hente ham efterfølgende ved kontraktudløb eller med en købsoption, skal økonomien hænge sammen på en anden måde.
 Hvis man lejer en Grabara og har ham i 1,5 år for 5 millioner, eller køber en målmand for 5 millioner, og har ham i 1,5 år, så bliver sidstnævnte jo dyrere. Så man skal jo finde en billig/transferfri målmand for at hamle op med hvad man kan få for 5 millioner på leje. 

Så altså det giver jo mening hvis det man lejer løfter holdet NU, som Grabara og til dels Elez, ellers ikke. På den vis synes jeg Mmaee er samme kategori, da man jo har købsklausul. Det havde man også på Elez, og det kan jo ende med at spilleren gør sig så bemærket, at han kan smutte til en tredje klub. 

Chris Okonomidis og Cavric var vel ren leje, og dårlige eksempler på hvordan det trods alt kan gøres!? Mysak var jo en fin nok aftale ift at lukke et hul i 4 måneder. Uheldigt at han blev skadet ved ankomst. Det var jo aldrig planen at han skulle være her permanent, hvilket vi ved efter at få at vide at vi forsøgte at hente Grabara allerede i sommers, hvor det glippede i sidste øjeblik da en LFC-målmand fik bøvl med en finger i de sidste dage af vinduet. Så Mysak var en lappeløsning, ikke et seriøst bud på en 1.keeper. Det var Grabara, og man havde også fået aftalt det på plads. Super ærgerligt. Man kan jo næsten få tanken at vi havde nået top 6 hvis Grabara havde stået  fra 1. september efter transfervinduet lukkede istedet for Whalley og TK.

Svar #204
Hvis man lejer en Grabara og har ham i 1,5 år for 5 millioner, eller køber en målmand for 5 millioner, og har ham i 1,5 år, så bliver sidstnævnte jo dyrere. Så man skal jo finde en billig/transferfri målmand for at hamle op med hvad man kan få for 5 millioner på leje.
Hvis vi køber en målmand for 5 mio og har ham i 1,5 år er det jo fordi han er blevet solgt og dermed må økonomien i det forventes at være langt bedre. Det er netop det der er pointen: ved et lejemål som det af Grabara udvikler vi ikke på en spiller vi kan han have i lang tid eller sælge og det skal den sportslige værdi ifht udgiften kunne opveje. Det har Grabara umiddelbart vurderet dog også kunnet, hvis man antager at han ikke er alt for dyr og at vi ikke lige har haft en bedre langsigtet løsning klar, for han har kunnet præstere fra dag et. Han måtte meget gerne have været her i efteråret også.

Mmaee er lidt det modsatte eksempel, han har reelt ikke bare været spild af penge, men han har taget noget spilletid vi kunne have givet til Ammitzbøl eller en anden. Han er her dog som en test med købsoption, så det kan i princippet stadig give mening hvis vi faktisk køber ham, men det virker temmelig usandsynligt.

Svar #205
Grabara er naturligvis ikke mulig at få på køb nu, men hvis vi kan få ham på et års mere leje, så vil det være super godt, og hvis Grabara er glad for at være i GF og Liverpool er tilfreds med udviklingen, så tænker jeg ikke det er helt urealistisk...

Optimisten i mig kan så håbe på at Liverpool om et år IKKE ser ham som mulig 1. målmand, og han derfor skal finde sig en ny permanent klub, og i det scenarie så kunne man vel godt se ham i klubben, med klausuler om han kunne komme videre hvis tilpas stort sted viste sig....

Ovenstående er langt fra det sikre scenarie, men det er ofte set at ikke-tilgængelige spillere er blevet mere tilgængelige som tiden ændrer sig, og tænker faktisk at det er endnu mere sandsynligt for målmanden hvor der kun er en plads at kæmpe om (hvor mange ungdomslandsholdsmålmænd vi havde store forhåbninger til var aldrig i nærheden af vores førstehold?) og hvad der ikke er godt nok for Liverpool, kan vel i teorien være godt nok for os  :D

Svar #206
Hvis vi køber en målmand for 5 mio og har ham i 1,5 år er det jo fordi han er blevet solgt og dermed må økonomien i det forventes at være langt bedre.
 Eller også er han en fiasko, og spiller under det niveau han blev hentet ind i forhåbning om, og bliver en rigtig dyr fornøjelse. Det ville jo ligne AGFs historie med indkøb bedre :D Eller han bliver skadet, og sidder mest på bænken. Same story. 
Hvis der bare sådan 1:1 ville være bedre økonomi i at købe købe købe, så gjorde klubberne jo det vel uden tanke på risikoen. 

Og vi skal vel helt tilbage til Dioh Williams det blev købt for ca. 7 millioner svenske kroner, ca. 5.5 millioner DKK dengang (som jeg husker det). Og pointen ift at leje for 5 millioner eller købe for 5 millioner er jo også, at når man lejer for 5 millioner, så kan man leje i Liverpool og få et meget højere niveau fra dag 1. Grabara har jo heller ikke haft indkøringsvanskeligheder som Ankersen og Guira, eller skal udvikle sig til at kunne klare sig på dødbolde i skandinavien som Whalley.  AGF ligger maks 2-3 millioner for spillere (som jeg kan huske de sidste rigtig mange år). 

Så sportsligt kan leje også gå ind og virke, fordi man kan komme i nærheden af spillere med et niveau til at kunne præstere fra dag 1 for færre penge upfront uden risiko. 

Svar #207
Eller også er han en fiasko, og spiller under det niveau han blev hentet ind i forhåbning om, og bliver en rigtig dyr fornøjelse. Det ville jo ligne AGFs historie med indkøb bedre  :D  Eller han bliver skadet, og sidder mest på bænken. Same story. 
Hvis der bare sådan 1:1 ville være bedre økonomi i at købe købe købe, så gjorde klubberne jo det vel uden tanke på risikoen.
Ah, saa er du noed til at sammenligne med at den lejede spiller heller ikke slaar til eller bliver skadet. AGF er noed til at tjene nogle penge og oege spillerbudgettet og en af de mest oplagte maader at tjene nogle penge paa er ved spillersalg og det kraever selvsagt at man ejer spilleren. Man rammer aldrig rigtigt hver gang, hverken med dem man fastansaetter eller lejer, men lejeaftalen skal vaere undtagelsen hvor andre forhold opvejer at spilleren er der kortvarigt uden mulighed for videresalg og samtidig tager spilletid fra en anden. Det forekommer ogsaa at vaere tilfaeldet med Grabara saa det er helt fint.

AGF har voldsomt meget brug for at kunne koebe spillere for bare de 5 mio som er peanuts i FCK og FCM. Det kraever at man har mere end 5 mio paa kistebunden, for man rammer stadig ikke rammer plet hver gang. Til gengaeld kan man oege sandsynligheden for at spilleren har et hoejere niveau og slaar til med det samme og/eller har et stoerre videresalgspotentiale. Det er en positiv spiral man kan komme ind hvis man har penge. Paa et tidspunkt kan man ogsaa naa dertil hvor man kan eje spillere man i stedet laaner ud saa andre klubber kan udvikle paa dem mens man selv scorer den egentlige gevinst.

Svar #208
Ah, saa er du noed til at sammenligne med at den lejede spiller heller ikke slaar til eller bliver skadet. AGF er noed til at tjene nogle penge og oege spillerbudgettet og en af de mest oplagte maader at tjene nogle penge paa er ved spillersalg og det kraever selvsagt at man ejer spilleren.
@Winther‍ 
Enig. Men hvis det var så simpelt, så købte SL-klubberne vel bare så meget de kunne komme i nærheden af? :D

Det handler vel om enkelte gode investeringer der skal bære hele projektet for truppen, og ikke at hver spiller skal være profitabel, da det er utopi. Lejemålet af Grabara skal jo ikke ses som en "AGF kan godt lide at leje af princip", men mere at Whalley ikke var klar til at være 1.keeper endnu. Mmaee var vel fordi Junker blev solgt i sidste øjeblik, og der var ikke tid til at hente en god permanent løsning, når det man havde jagtet glippede, og Junker røg i sidste øjeblik. Det handler jo ikke om at man gerne ville leje Mmaee bare af princip. Jeg er da hamrende glad for, at man kun lejede Mmaee, og ikke købte en spiller som Riel bare fordi det er bedre at leje end at købe. 

Til sommer er Mmaee væk pga. lejeaftalen, mens Riel har et helt år tilbage af sin kontrakt. 
Hvis spillerne gik med til at skrive under på købshandler der løber 1 år, så var sagen en helt anden. Men det er jo ofte spillernes ønske at kontraktlængden bliver så lang at de er sikret job/løn, og klubberne vil have lange nok kontrakter så de kan sælge spilleren med profit. Derfor er 3 år vel standardkontrakten. Det er 2 gode sæsoner, og så salg med 1 år tilbage af kontrakten. 

Svar #209
Jeg har jo altid ment at folk stirrer sig blindt på den slags. 

Hvis x klub har 1 enkelt salg, hvor man køber for 6 millioner og sælger for 12 millioner, så er der 6 millioner i profit. 
Hvis y klub har 10 salg med 500.000 i profit, så har klubben 5 millioner i profit. 

Når man handler dyrt kan profitten blive større. Spørg bare FCM og FCK i de seneste år. Og hvad så om du køber for 16 millioner når du så kan sælge for 34 millioner 1-2 år efter. Det er jo mere end hele vores salg de seneste 5 år. 

Hele min pointe er, at hvis lejemål på enkelte positioner åbner for at kunne investere større på andre positioner, så er jeg helt fin med det. Jeg ved ikke hvad Grabara ville koste hvis man skulle købe ham, men jeg tvivler på at AGF ville kunne matche noget som helst krav. Men jeg er til gengæld meget vidende omkring min holdning til hvor vigtigt det er at have en super målmand. Og Whalley kan måske blive ligeså god som Jovanovic, men er det ikke endnu. Det er Grabara fra dag 1. Og havde vi haft ham fra i sommers (som AGF forsøgte at leje ham i 10 mdr, og vi var kommet i top 6 pga det, så ville det jo have været en fremragende forretning.

Jeg kan ikke forstå at man kun ser budget/økonomi ift salg/køb. 

Svar #210
Hele min pointe er, at hvis lejemål på enkelte positioner åbner for at kunne investere større på andre positioner, så er jeg helt fin med det. Jeg ved ikke hvad Grabara ville koste hvis man skulle købe ham, men jeg tvivler på at AGF ville kunne matche noget som helst krav.
Enig - der er så mange faktorer i sådan et regnestykke, at det er svært med en klar holdning på forhånd.

Det kan også være den ekstra lille marginal der løfter holdet ind i top 6 og får skabt nok selvtillid i holdet, til at de andre spillere leverer på et højere niveau. 

Spillerne får et bedre udstillingsvindue samtidig med økonomien er så sund, at man ikke er nødt til at takke ja til ethvert tilbud der kommer. På den måde kan et lejemål have en selvforstærkende effekt.

Svar #211
Enig. Men hvis det var så simpelt, så købte SL-klubberne vel bare så meget de kunne komme i nærheden af?  :D
Goer de da ikke det? :) De fleste klubber bruger alt hvad de har, men har heller ikke alverden at bruge af. Jeg kunne omvendt spoerge hvorfor klubberne mon ikke bare lejer alle deres spillere.

Pointen er igen ikke at lejemaal ikke kan vaere fornuftige, men at det alt andet lige er bedre at eje sine spillere. Alt andet lige altsaa at der er andre forhold der skal opveje det og det kan vaere mange forskellige ting. De typiske grunde er at man er usikker paa om man vil tilknytte en bestemt spiller paa en laengere kontrakt, evt ogsaa om man vil koebe ham fri (som Mmaee) eller fordi det er en mulighed for at loese et problem med stoerre umiddelbar kvalitet end man ellers lige kan finde eller kan koebe sig til (som Grabara, og som det havde vaeret fantastisk at have gjort i stedet for Mmaee i efteraaret mens vi ledte efter en PM).

Nu staar vi overfor igen at mangle en maalmand i efteraaret hvor jeg taenker Whalley stadig ikke helt kan tage over paa samme niveau som Grabara. Det er helt fint med mig at forlaenge lejemaalet med Grabara hvis han og Liverpool er med paa det, ogsaa fordi han allerede er spillet ind, hvis man har behov for at koebe sig lidt tid fordi en anden i truppen derefter kan tage over (Whalley eller en af de unge) eller man stadig ikke lige kan finde en permanent loesning paa samme niveau for noget man kan betale. Men det skal da helst loeses permanent saa snart man kan - og det er jo ikke umuligt, det er da i hvert fald lykkedes for andre klubber foer.
Jeg kan ikke forstå at man kun ser budget/økonomi ift salg/køb.
Er der nogen der goer det? :)

Svar #212
Goer de da ikke det?
 Nej. De fleste køber det de føler de har råd til. Hvis man bare kunne se det som en 1:1 god investering, så ville det give mening at låne 40 millioner og købe for penge man ikke havde endnu. 

Pointen er igen ikke at lejemaal ikke kan vaere fornuftige, men at det alt andet lige er bedre at eje sine spillere.
Og jeg bringer nuancen: ja, så længe økonomien er til det.... Det er det der er hele pointen.
Hvis AGF havde råd til at købe Grabara, så gjorde man det måske. Men når man ikke har/kan, så har man valget mellem at købe noget der er mindre godt, eller leje. Man har vurderet at det var super vigtigt at få stabiliseret defensiven med en god målmand, og vi må gå ud fra at man ikke kunne finde en målmand som var den rigtige til prisen (ift hvad AGF har råd til). 
Altså hvis du kunne købe Allison for 175 millioner, så ville det være fodboldhistoriens største røverkøb, og AGF ville stadig ikke have råd til det. 

Svar #213
Citat fra: Winther dato Idag kl. 10:27:59Goer de da ikke det? Nej. De fleste køber det de føler de har råd til. Hvis man bare kunne se det som en 1:1 god investering, så ville det give mening at låne 40 millioner og købe for penge man ikke havde endnu.
Eller med andre ord, de koeber alt hvad de kan...

Og jeg bringer nuancen: ja, så længe økonomien er til det.... Det er det der er hele pointen.
Hvis AGF havde råd til at købe Grabara, så gjorde man det måske. Men når man ikke har/kan, så har man valget mellem at købe noget der er mindre godt, eller leje. Man har vurderet at det var super vigtigt at få stabiliseret defensiven med en god målmand, og vi må gå ud fra at man ikke kunne finde en målmand som var den rigtige til prisen (ift hvad AGF har råd til). 
Altså hvis du kunne købe Allison for 175 millioner, så ville det være fodboldhistoriens største røverkøb, og AGF ville stadig ikke have råd til det.
Saa i bund og grund giver du mig ret. Men jeg synes jo ogsaa det er ret indlysende at det er bedre at hente en en fast maalmand paa samme niveau til samme udgift hvis man ikke har en specifik grund til at goere noget midlertidigt. Hvis Grabara er et dyrt bekendtskab er der en oplagt kritik af PC for at bruge de penge paa en midlertidig loesning selvom der er forstaaelse for at det er en vanskelig manoevre. Det er svaert at sammenligne maalmaend en-til-en, men fx Horsens hentede Joronen i PL og han praesterede ogsaa fra dag et (som jeg husker det) og kunne saelges videre, og selvfoelgelig er det en bedre loesning hvis ikke Grabara er billigere og/eller bedre.

Svar #214
Eller med andre ord, de koeber alt hvad de kan..
 Så vi skal ignorere det faktum at nogle klubber har underskud og køber "over evne"?

AGF har tidligere haft 10-20 millioner i underskud, og hentet den ene efter den anden lykkeridder/lottokupon. 
Nu sætter man mere tæring efter næring, og forsøger sig med gode handler + nogle lejemål. 

Man kan godt købe for penge man ikke har. Spørg du bare investorerne i de danske klubber :D
 Men jeg synes jo ogsaa det er ret indlysende at det er bedre at hente en en fast maalmand paa samme niveau til samme udgift hvis man ikke har en specifik grund til at goere noget midlertidigt.
Jeg lever i den verden, hvor penge ikke hives ud af numsen. Så hvis vi skal ignorere økonomien, så giver jeg dig helt ret ja.... suk! 
Der er aldrig nogen der har ment, eller vil mene at det er bedre at leje end at købe, såfremt økonomien er den samme og kvaliteten af spilleren er den samme. Hele pointen er, at Grabara er på et så højt niveau/fra en sådan hylde, at man kun kan få ham til AGF på leje. Så valget er mellem en type som Whalley som man skal udvikle på eller en type som Grabara som er meget bedre fra dag 1, men som ikke kan købes, ELLER den tredje mulighed en type som Jovanovic, som hentes for en pose penge, og man kan udvikle ham til at være i nærheden af Grabara-niveau inden for 1 år, og man er villig til at satse/har tålmodigheden.

Svar #215
Det kunne være lidt interessant at høre PC's baggrund for at satse så hårdt på Grabara, at man var villige til at vente en hel efterårssæson på ham. Der er vel konsensus om, at vi aldrig kommer til at købe ham, hvilket jo ellers normalt er en af bagtankerne ved et lejemål, så hvorfor fandt man ikke en anden målmand i sommers da Grabara blev låst til Pool pga. Mignolets skade?

Vurderede man ham så meget bedre end de alternativer vi kunne købe eller har man så store tanker om de unge målmænd i klubben at man ikke vil binde penge i en rutineret målmand eller et sats som Jovanovic? Jeg har på ingen måde svaret, men for mig at se skiller denne handel ud ift. PCs normale ageren, at der må ligge en eller anden grund bag som vi ikke kender.

Svar #216
Det kunne være lidt interessant at høre PC's baggrund for at satse så hårdt på Grabara, at man var villige til at vente en hel efterårssæson på ham. Der er vel konsensus om, at vi aldrig kommer til at købe ham, hvilket jo ellers normalt er en af bagtankerne ved et lejemål, så hvorfor fandt man ikke en anden målmand i sommers da Grabara blev låst til Pool pga. Mignolets skade?
 Hvis man havde den handel klar i lang tid, og den så i sidste øjeblik faldt fordi Mignolet blev skadet, og han den anden bøjede en finger, så kan det jo være derfor alene. Vi hørte PC sige i sommers, at dem vi håber på havde andre tilbud (nok ift angriberen), og at man afventede situationen hos nogle af dem (måske Grabara/Weah). 

Jeg ved ikke hvad der er op/ned i de handler, men det kom jo frem at man ønskede at leje Grabara i 10 måneder, som nu kun blev 5. Og det virker mærkeligt hvis man er kommet frem til at Whalley bare ikke er god nok til at være fremtidig 1.keeper. Men hvis man, som jeg personligt tror, stadig tror på at Whalley kan udvikle sig til det, så giver det mening at leje Grabara i 5-10 måneder, og måske også forlænge, så man kan få arbejdet nok med Whalley til at han kan tage over når Grabara skal retur. Hvis man har givet op på Whalley, så giver det ikke så megen mening, med mindre det er fordi man vurderer at det var en unik mulighed for en spiller på et usædvanligt niveau, og leje var eneste mulighed. Lidt ligesom Waeh ville have været det. 
Ift vores snak om leje/køb ville folk så helst købe Finbogasson og have ham i 2,5 år eller leje Timothy Weah i 1 år?

Svar #217
Så vi skal ignorere det faktum at nogle klubber har underskud og køber "over evne"?
Det ved jeg ikke om vi skal, men det understreger pointen med at klubberne koeber alt hvad de kan.
Jeg lever i den verden, hvor penge ikke hives ud af numsen. Så hvis vi skal ignorere økonomien, så giver jeg dig helt ret ja.... suk!
Dobbelt-suk. Der er vist ingen der ignorer oekonomien, tvaertimod startede jeg jo netop med at snakke oekonomi. Som jeg pointerede goer det en forskel hvilken oekonomi der er i aftalen med Liverpool og vi er ogsaa en klub der er noed til at taenke paa baade sportslig succes og paa at kunne saelge spillere.
Der er aldrig nogen der har ment, eller vil mene at det er bedre at leje end at købe, såfremt økonomien er den samme og kvaliteten af spilleren er den samme.
Og derfor siger jeg, og gentager gerne, at der skal vaere andre forhold der opvejer at man kun har spilleren paa leje. Hvad er det du laeser udover den, taeker jeg, ret banale pointe?
Hele pointen er, at Grabara er på et så højt niveau/fra en sådan hylde, at man kun kan få ham til AGF på leje. Så valget er mellem en type som Whalley som man skal udvikle på eller en type som Grabara som er meget bedre fra dag 1, men som ikke kan købes, ELLER den tredje mulighed en type som Jovanovic, som hentes for en pose penge, og man kan udvikle ham til at være i nærheden af Grabara-niveau inden for 1 år, og man er villig til at satse/har tålmodigheden.
Lige her er vi til gengaeld ikke helt enige, for jeg konstaterer at andre klubber med tilsvarende eller daarligere oekonomi har kunnet hente maalmaend der forekommer at have vaeret paa niveau med Grabara fra dag et, fx Joronen og vist ogsaa Grytebust i sin tid. Subjektivt og baseret paa begraenset indsigt, men der er nok ogsaa andre eksempler. Hvis man bare venter paa at Whalley er klar er det en af de begrundelser der kan vaere for at leje, en anden at man ikke kan finde en man kan faa permanent til vores oekonomi, men det giver saa lidt 'kritik' af PC fordi det ikke er umuligt, selvom det garanteret heller ikke er nemt. Mest positivt er det hvis Grabara ogsaa lejes saa billigt, at en maalmand med tilsvarende niveau og videresalgspotentiale ville vaere vaesentligt dyrere. Saa er der en umiddelbar oekonomisk gevinst der ogsaa kan opveje at man aldrig kan saelge ham da den gevinst ogsaa er ret usikker.

Det goer heller ikke noget hvis det kan aabne doeren for andre lejemaal naar vi skal have lukket et hul lidt hurtigt - Liverpool har helt sikkert en ung angriber vi godt kunne have brugt i efteraaret naar vi nu ikke lige kunne laane Weah i PSG.

Svar #218
Liverpool news: Club caps salary for youth players at £40,000-a-year in move...
Proevede at Google hvad en ung spiller i Liverpool mon tjener og faldt lige over den her. Det er yngre spillere og siger ikke saa meget om Grabara - han faar vel en del mere - men det sidstnaevnte her er interessant og kunne vel ogsaa galde for ham: "The figure can still be increased through bonuses such as making appearances for the under 23s or gaining promotion to the first team, as well as financial rewards for impressing while out on loan at other clubs." Hvad der ligger i 'impress' er ikke helt klart, men det lyder som noget Liverpool betaler og indikerer at de ser udlejning som en investering i spilleren. Det er nok en fornuftig tilgang og ikke saa overraskende heller saa maaske daekker vi ikke engang Grabaras loen?

Svar #219
Du og jeg er uenige om præmissen vi diskuterer ud fra, og derfor bliver vi ALDRIG enige om denne sag. Og det er helt okay. Vi ser helt forskelligt på hvad det er AGF har hentet i Grabara. Jeg synes jo netop det er en færdig Joronen/Grytebust vi har hentet. Ikke ham OB hentede, eller ham Horsens fandt. Men ham FCK hentede i Horsens, og ham som forlader OB til sommer.

Du siger at det forekommer dig at du kan konstatere at andre SL_klubber kan hente målmænd som har været på niveau med Grabara fra dag 1. Jeg vil så påstå at de i særklasse er undtagelsen, ikke reglen, og at de var sats da de blev hentet. Dem der køber Grytebust nu henter jo noget helt andet end det OB gjorde. Min pointe er, at hvis man vil hente noget som er en garanti at kunne præstere som Grabara gør, så skal man leje, eller købe for mange millioner (som AGF ikke har).

Joronen er velsagtens en af de bedste målmandsfund i superligaens historie ift hans historie som hurtigt fund forud for en sæson. Men da FCK hentede ham var det fo mange millioner, og noget nærmest kun de kan. Så helt igennem unfair at skulle sammenligne med AGFs muligheder der.

Grytebust er ligaens bedste målmand de sidste to år, og er rigtig godt scoutet. Jeg ved ikke nok om hvilket niveau han var på da OB
hentede ham, og ej heller hvad de har betalt for ham. Men jeg har altid misundet OBs keepere, da de altid har gjort meget ud af at hente kvalitet på den post.
Hvad er det du laeser udover den, taeker jeg, ret banale pointe?
Jeg overvejede kort om jeg overhovedet gad svare dig når du skrev så nedladende. Men nuvel, ting går hurtigt og ser mere hårdt ud på tekst. Enige om at vi lige begge giver high-5 på at holde tonen?

Svar #220
Du og jeg er uenige om præmissen vi diskuterer ud fra, og derfor bliver vi ALDRIG enige om denne sag. Og det er helt okay. Vi ser helt forskelligt på hvad det er AGF har hentet i Grabara. Jeg synes jo netop det er en færdig Joronen/Grytebust vi har hentet. Ikke ham OB hentede, eller ham Horsens fandt. Men ham FCK hentede i Horsens, og ham som forlader OB til sommer.

Du siger at det forekommer dig at du kan konstatere at andre SL_klubber kan hente målmænd som har været på niveau med Grabara fra dag 1. Jeg vil så påstå at de i særklasse er undtagelsen, ikke reglen, og at de var sats da de blev hentet. Dem der køber Grytebust nu henter jo noget helt andet end det OB gjorde. Min pointe er, at hvis man vil hente noget som er en garanti at kunne præstere som Grabara gør, så skal man leje, eller købe for mange millioner (som AGF ikke har).

Joronen er velsagtens en af de bedste målmandsfund i superligaens historie ift hans historie som hurtigt fund forud for en sæson. Men da FCK hentede ham var det fo mange millioner, og noget nærmest kun de kan. Så helt igennem unfair at skulle sammenligne med AGFs muligheder der.

Grytebust er ligaens bedste målmand de sidste to år, og er rigtig godt scoutet. Jeg ved ikke nok om hvilket niveau han var på da OB
hentede ham, og ej heller hvad de har betalt for ham. Men jeg har altid misundet OBs keepere, da de altid har gjort meget ud af at hente kvalitet på den post.
Hvad er det du laeser udover den, taeker jeg, ret banale pointe?
Jeg overvejede kort om jeg overhovedet gad svare dig når du skrev så nedladende. Men nuvel, ting går hurtigt og ser mere hårdt ud på tekst. Enige om at vi lige begge giver high-5 på at holde tonen?
Du er med på at det er min egen pointe, at det alt andet lige er bedre at eje end at leje, jeg kalder banal, ikke? Det er ikke ment nedladende, men jeg forstår heller ikke rigtig hvorfor du opfatter det sådan.

Du er jo heller ikke uenig i det som jeg læser det. Jeg skulle måske have skrevet tidligere vi er enige frem for at du giver mig ret, hvis det var provokerende, jeg bliver nok bare lidt irriteret over at sidde med en fornemmelse af at du ikke læser hvad jeg skriver eller læser det meget selektivt og at jeg bare gentager mig selv. Jeg må naturligvis overveje om det bare er fordi jeg ikke er i stand til at skrive det forståeligt, men når jeg nu selv synes det er rimelig enkelt og jeg ikke helt forstår hvad du er uenig i, må jeg jo spørge direkte hvad det er du læser ud af det jeg skriver? Jeg har skrevet flere gange at det alt andet lige er bedre at eje end at leje og der derfor skal være nogle grunde til at leje. Det føles altså som noget ret banalt at konstatere. Det er den korte udgave, men resten er egentlig bare præciseringer af grunde til hvorfor det kan være en god ide at leje en spiller som Grabara - han er bedre og/eller billigere end det man ellers kunne hente eller udfylder et hul mens en anden bliver klar osv.

Egentlig gør det ingen forskel for pointen hvor god Grabara er, det er bare en af grundene til at det kan være et fornuftigt lejemål, og jeg går også bare ud fra at økonomien i aftalen er fornuftig for os, men det er interessant nok at se på om der overhovedet ingen eksempler findes på målmænd på lignende niveau man kan forestille sig vi kunne være kommet i nærheden af økonomisk. Når du mener Grabara er lige så god som Joronen og endda Grytebust, er det rigtigt vi ikke er helt enige - selvom jeg er meget begejstret for Grabara. Det er selvfølgelig både svært helt at sammenligne to målmænd og bliver lidt subjektivt og jeg baserer det også en del på hvordan de bliver omtalt. Grytebust er der en del andre der mener er den bedste i ligaen, men det er da tilladt at mene Grabara er lige så god.

Grytebust er sikkert bedre nu end da OB hentede ham, men jeg vil mene han er bedre end Grabara er nu. Hvis han var en smule dårligere end Grabara da OB hentede ham, kan han dog stadig bruges som argument for at den lejede målmand der koster det samme også skal være mere end minimalt bedre, fordi der er værdi i at han ikke skal skiftes ud i en længere periode og man kunne have valgt at skære lidt af tiden mod et salg. Joronen vurderer jeg uden videre til at have været mindst på samme niveau som Grabara, men igen skal Grabara være mere end en anelse bedre for at opveje at Joronen ret kort tid efter blev solgt for 6 mio. Han blev hentet på en fri transfer af en klub med et mindre budget end os, så det er ikke urimeligt at sammenligne med vores muligheder. Det er som sagt ikke nemt, men heller ikke umuligt og, mener jeg, alt andet lige bedre hvis man kunne lykkes med sådan en handel.

Svar #221
Lad os droppe den.

Jeg mener at lejeaftaler er noget man bl.a. kan benytte for at få høj allerede udviklet kvalitet ind fra dag 1, og samtidig enten spare udgifter nu, og/eller få højere kvalitet lige nu for de samme penge. (og jeg bryder mig ikke om lejeaftaler af eks. Chris Ikonomodis, hvor der intet var at hente for AGF udover måske håbet om at han bare manglede at komme væk til en anden klub for at storme igennem, og at man kunne få høj sportslig værdi for lille økonomisk sats)

"Prisen" er at man ikke udvikler på sin egen spiller, og dermed ikke kan øge spillerens værdi til egen fortjeneste, forudsat at man ofte sælger spillere, hvilket vi ikke har gjort de sidste 4-5 år.

Det er samtidig mit bud, at AGF ikke kunne købe sig til det niveau Grabara leverer pt, og at hvis AGF havde kunne leje ham allerede i sommers som de forsøgte og var tæt på, så var AGF i top 6 lige nu. Det er fortsat derfor også min pointe, at AGF ikke har økonomi eller held/evner til at finde den nye Joronen/Grytebust (hvilket har været undtagelserne mere end reglen).

Og hvis du ikke synes det er urimeligt at sammenligne med den bedste målmandscase i superligaens historie, bare sådan lige, så er det endnu et eksempel på, at vi bare ikke kan møde hinanden her. Jeg kan ikke købe den præmis om, at man bare kan gå ud og gøre det fordi det gjorde Horsens dengang. Hvad med de 50 andre målmænd i ligaen de sidste 10 år? Du argumenterer for at finde supertalenter til ingen penge. Jeg snakker om at AGF har valgt at undlade at satse, og brugt penge på at hente en målmand de vidste havde et højt niveau lige nu.

Svar #223
Ja, jeg giver op, du laeser det som du vil og jeg kan ikke finde paa flere maader at formulere mig paa.
@Winther
Jeg misforstår dig ikke med vilje, nej.

Lad os komme videre.

Svar #224
Jeg synes det er interessant, at man nævner at dagens kapitalforhøjelse "skal tilvejebringe kapital til øget sportslig konsolidering i relation til talentudvikling og Superliga-truppen".

Jeg synes at det lugter lidt af at PC får tilført midler til at kunne smide en transfer efter en spiller. Eller tolker jeg forkert? Egentlig er det vel næsten historisk, at man går ud og henter penge til at bruge på spillere på forhånd. Normalt plejer vi bare at købe og så efterfølgende lukke hullerne på en eller anden måde. Slutresultatet er måske det samme, men det her giver indtryk af planlægning og at man har styr på økonomien.

Svar #225
Mon ikke den goal-station skal bruges af SL-truppen også!? Bare som eksempel.

Svar #226
Jo, det er da muligt at det udelukkende handler om at forbedre rammerne. Det er nok bare udtrykket "sportslig konsolidering af Superliga-truppen", som jeg tolker som forstærkninger.

Svar #227
 Jo, det er da muligt at det udelukkende handler om at forbedre rammerne. Det er nok bare udtrykket "sportslig konsolidering af Superliga-truppen", som jeg tolker som forstærkninger.
 Og det tror jeg sagtens du kan have eller få ret i. Både/og. 

Svar #228
Jo, det er da muligt at det udelukkende handler om at forbedre rammerne. Det er nok bare udtrykket "sportslig konsolidering af Superliga-truppen", som jeg tolker som forstærkninger.
Jeg er særdeles enig i din tolkning - min første, spontane tanke var, at de er nået til bunden af papiret med regnestykker, og er ved at finde sparebøsse og hammer frem fordi, vores keeper er en keeper :D

Svar #229
 Jeg er særdeles enig i din tolkning - min første, spontane tanke var, at de er nået til bunden af papiret med regnestykker, og er ved at finde sparebøsse og hammer frem fordi, vores keeper er en keeper :D
Der er ingen tvivl om, at vi gerne vil beholde ham, men som flere har skrevet, så er det næppe muligt at købe ham. Men et stunt som det han lavede mod Vejle kan paradoksalt nok godt betyde, at chancen for at forlænge lejemålet er blevet forøget.

Svar #230
Kæft jeg synes det er op ad bakke. Glem bare hele den her diskussion. Jeg trækker mig fra den. Jeg har måske tolket alt for vildt på, at man bl.a. gik efter PM i sommers, når jeg synes at det præcis er det PC siger. Min udlægning, min tolkning, min spekulation. Suk. For mig handler det om, at hvis man gik specifikt efter PM
Hold nu op og forhold dig hellere til det der bliver skrevet. Jeg er ikke ude på at såre dig, træde dig over tæerne eller hvad du nu tror. Det bliver blot lidt for langhåret for mig, når spekulationer bliver til sandheder - især fordi det står på nettet til evig tid eller i det mindste til Alsgaard skifter forum 8) .

Du linker selv til artiklen men læser slet ikke hvad der står i sætningen lige før det med hvornår vi kunne få ham.
Citat fra artiklen:
Hvad er tilgængeligt? Er der noget, der er bedre end det, vi har? Det er mere det. Det var helt tydeligt, vi skulle have en type angriber som Patrick. Vi kunne ikke få ham i sommer, men vi kunne få ham her i januar, og så slog vi til.
Bemærk ordet type - PC hinter ikke på nogen som helst måde til, at man forsøgte at hente PM i sommers men det konkludere du.
Jeg afviser ikke på nogen måde, at man allerede har forsøgt at hente ham i sommers men i dit indlæg, får du det drejet over til at man specifikt ville have Patrick og derfor ventede til jul.

@SteenA tak for dit bud - det gav lidt tanker til refleksion og måske du har ret omkring ivrighed/entusiasme. Jeg kan jo passende vende den om og overveje om det er mig der er for nærtagende overfor spekulationer (grebet ud af det blå i min verden).

Som et stærkt forsinket indspark har jeg noteret mig, at PC i "mellem håb og håbløshed" siger til David Nielsen, at "ham her er jo helt vild efter at spille for dig". Jeg har spekuleret over den bemærkning jævnligt, og nu fik jeg så endelig taget mig sammen til at bruge de fem minutter, det tog at samle trådene.

Jeg er i bagklogskabens lys 99 % sikker på, at der er tale om Patrick Mortensen.

Patrick Mortensen var topscorer i Lyngby, før han blev solgt til Sarpsborg i foråret 2015. På det tidspunkt hedder træneren i Lyngby Jack Majgaard. Majgaard bliver dog fyret i løbet af foråret, og efter sæsonen præsenteres David Nielsen som ny træner i Lyngby.

Mortensen får succes i Norge, og den nye kontrakt luner gevaldigt, men han kan ikke helt lade være med at ærgre sig over, at meldingerne fra de tidligere holdkammerater i Lyngby går på, at David Nielsen er en fantastisk træner, som ville passe godt til Mortensen.

Den følelse får lov at vokse over et par sæsoner, hvor både Patrick Mortensen og David Nielsen er med til at skabe flotte resultater i deres respektive klubber.

I sommer stod AGF med et akut behov for en angriber. Patrick Mortensen var helt vild efter at spille for David Nielsen, men med vigtige europacupkampe i vente var Sarpsborg ikke interesserede i at sælge deres bedste angriber. Derfor indgik man et kompromis om, at Sarpsborg ville se med milde øjne på en salgspris, hvis Mortensen blev efteråret ud og hjalp med at skabe succes i Europa, hvilket lykkedes.

For vi skulle ifølge bulletinerne ikke have betalt ret meget for Mortensen, og det taler vel stik imod al fornuft, at en topscorer er billig, right?

Kald det spekulation eller analyse (er der reelt nogen forskel, eller afhænger det kun af, om man er "ekspert"? :D) - det er min deduktion.

Så jeg er på det hold, der hører PC sige "en type som ham", men jeg er sikker på, at man reelt har ment ham. Det er udmærket spin.
Jeg tror på det.

Svar #231
Så jeg er på det hold, der hører PC sige "en type som ham", men jeg er sikker på, at man reelt har ment ham. Det er udmærket spin.
Velkommen i den store spekulationsafdeling :D Der var mange gætterier på vejen til målet ;)

Tilbage står dog, hvorfor skulle Sarpsborg og PM tale om en mulig forlængelse i medierne, hvis de vidste PM var på vej videre. Det giver ikke rigtig mening.

Svar #232
Velkommen i den store spekulationsafdeling :D Der var mange gætterier på vejen til målet ;)

Tilbage står dog, hvorfor skulle Sarpsborg og PM tale om en mulig forlængelse i medierne, hvis de vidste PM var på vej videre. Det giver ikke rigtig mening.

Det er en analyse, nå  8)

Jeg synes, det giver fin mening, hvis jeg tager de professionelle briller på.

Sarpsborg er naturligvis interesserede i at forlænge deres topscorer, og lige så snart, man har talt om en forlængelse, er der jo reelt dialog.

Du kan godt regne med, at Sarpsborg ville stå med et gevaldigt forklaringsproblem, hvis de bare havde solgt Mortensen til AGF uden forudgående at erklære deres interesse i at forlænge offentligt.

Men Mortensen ville noget andet.
Jeg tror på det.

Svar #233

Sarpsborg er naturligvis interesserede i at forlænge deres topscorer, og lige så snart, man har talt om en forlængelse, er der jo reelt dialog.

Du kan godt regne med, at Sarpsborg ville stå med et gevaldigt forklaringsproblem, hvis de bare havde solgt Mortensen til AGF uden forudgående at erklære deres interesse i at forlænge offentligt.

Så siger min analyse mig, at PC ikke kunne være sikker på at hente PM som var det der var omdrejningspunktet for diskussionen?

Sarpsborg kunne jo blot sige nej og bede PM blive kontrakten ud, fordi han var en vigtig spiller for dem.

Ps: Dit link underbygger vel netop, at interessen for PM først er opstået efter deres Europa league succes?
Vi tror, at spillerne ønsker at "cashe ind" på interessen, som er opstået efter vores Europa League-succes. I hvert fald en spiller som Mortensen, som begynder at komme lidt op i årene.

Svar #234

Så siger min analyse mig, at PC ikke kunne være sikker på at hente PM som var det der var omdrejningspunktet for diskussionen?

Sarpsborg kunne jo blot sige nej og bede PM blive kontrakten ud, fordi han var en vigtig spiller for dem.

Ps: Dit link underbygger vel netop, at interessen for PM først er opstået efter deres Europa league succes?
Vi tror, at spillerne ønsker at "cashe ind" på interessen, som er opstået efter vores Europa League-succes. I hvert fald en spiller som Mortensen, som begynder at komme lidt op i årene.

Sarpsborg fortæller jo, at det er en kerneværdi for dem at finde tilfredsstillende løsninger for alle parter.

Citatet er velsagtens en generel betragtning, som ikke udelukkende henviser til Mortensen, men umiddelbart handler det nok mere om, at Mortensen nu kan få en højere løn og derfor insisterer på at komme videre, mens kontrakten under alle omstændigheder ville udløbe ved udgangen af 2019, og klubben ikke har interesse i at have en utilfreds spiller rendende. Så nej, det underbygger ikke, at interessen er opstået for nylig. Faktisk underbygger det ikke andet, end at Mortensen gerne ville afsted. At han valgte AGF kan derimod forstærke min påstand om, at PM var helt vild efter at spille for DN.

Men hey, jeg spørger ham ved lejlighed ;)
Jeg tror på det.

Svar #235
Stopper lige den helt lange citering og tager blot det nye ud.
Sarpsborg fortæller jo, at det er en kerneværdi for dem at finde tilfredsstillende løsninger for alle parter.

Ok - der må være noget af artiklen jeg mangler, da jeg ikke kan se noget om kerneværdier

Citatet er velsagtens en generel betragtning, som ikke udelukkende henviser til Mortensen, men umiddelbart handler det nok mere om, at Mortensen nu kan få en højere løn og derfor insisterer på at komme videre, mens kontrakten under alle omstændigheder ville udløbe ved udgangen af 2019, og klubben ikke har interesse i at have en utilfreds spiller rendende. Så nej, det underbygger ikke, at interessen er opstået for nylig. Faktisk underbygger det ikke andet, end at Mortensen gerne ville afsted. At han valgte AGF kan derimod forstærke min påstand om, at PM var helt vild efter at spille for DN.
Nå men jeg forholder mig blot til hvad der står.
Der står direkte "interessen, som er opstået efter vores Europa League-succes"
Forresten så håber jeg da, at han virkelig er vild efter at spille for David ellers skulle han da ikke komme til klubben:-)

Vi kommer vist ikke længere med den debat - du kan se en masse i artiklerne som jeg ikke kan ;)

Svar #236
PC har garanteret været i gang længe med at forberede sommervinduet, men nu da fremtiden er sikret vil han helt sikkert accelerere den proces. Så det er på høje tid med nogle rygter og spekulationer.

Jeg læste et sted at han forventer 2-3 nye spillere i sommerens transfervindue, og jeg tænker han kigger efter spillere til målmandsposten, det centrale forsvar, og i angrebet, derudover kan der naturligvis komme direkte erstatninger for spillere som måske bliver solgt (Amini, Sana, Højer).

Det er ikke sandsynligt at Grabara kan hentes permanent, der er dog en chance for at lejemålet kan forlænges et år. Hvis ikke dette er muligt skal der hentes en ny målmand da Whalley sansynligvis ikke bliver førstevalg med den tilstedeværelse i feltet. Her skal Nicolai Pold også på banen, han må have nogle interessante emner i bogen.
Forslag: Grabaras landsmand Marcin Bułka fra Chelseas U23 hold har udløb til sommer, så han kunne måske være et emne, ellers skal man måske finde en rutineret keeper der kan spille en sæson eller to inden pensionen.

I det centrale forsvar er Backman ikke stabil nok til at være det logiske førstevalg, derfor skal der hentes en direkte afløser for ham der gør at niveauet ikke falder i forsvaret når han er ude, så vil han også få tid til at blive helt klar efter sine skader, og ikke være tvunget til at forcere noget. Hvis Hausner vurderes klar til at tage pladsen som 4. valg, så er det ikke nødvendigt at forlænge med Juelsgård, ellers skal Hausner udlejes og JJ forlænges.
Forslag: Sigurd Rosted er en 24 årig norsk central forsvarsspiller i Gent der også kan score mål, han er nok ikke billig, men en spiller der vil kunne konkurrere direkte med Tingager og Backman.

I angrebet bliver Maee helt sikkert sent retur til Belgien, og så skal der hentes en erstatning for ham. Ammitzbøll er en spændende spiller, men det vil ikke gøre noget at han får mere konkurrence end Maee og Riel kan levere.
Forslag: Isaac Kiese Thelin fra Anderlecht kunne være et bud, han er udlånt til Leverkusen hvor han dog kun har fået 6 kampe, han kan også spille den tilbageliggende position sammen med PM.

Svar #237
Forslag: Sigurd Rosted er en 24 årig norsk central forsvarsspiller i Gent der også kan score mål, han er nok ikke billig, men en spiller der vil kunne konkurrere direkte med Tingager og Backman.
Er han skadet eller faldet i unåde hos Gent?
Plejer de ikke at have flere midler end i DK og har han ikke spillet en del kampe for dem?

Svar #238
Bliver stadig mere til at forlænge med Juelsgaard. Han gør det ret solidt, Tingager må efterhånden kende ham rimelig godt efter Backmans lange fravær - og fire midterforsvarere er ikke for meget, det er tilpas.

I klubbens 100 kamps-interview virker Amini i høj grad som en, der gerne vil forlænge (eller også viser hans udtalt store glæde ved klubben og byen bare, at han er ualmindeligt godt opdraget). Kan vi forlænge med ham, så skal vi gøre det. Tre år ekstra, så vi har ham til han er 30 - med mulighed for at fyre ham bedre af, end vi vil kunne til sommer. Amini har ikke toppet endnu og er kun på vej ind i sin bedste fodboldalder. Han er allerede meget vigtig for holdet, og bygger han flere mål og assists ovenpå, så har vi en killer.

Afhængigt af hvad de måtte få af tilbud, ville jeg i PCs sted være meget mere tilbøjelig til at slippe Ankersen og/eller Sana. Kan vi fuldt ud forløse Sanas talent, er han jo fantastisk, men det er endnu ikke lykkedes og slet ikke kontinuerligt. Ankersen er der en hel del erstatninger for allerede i dagens trup. Havde han bare scoret på halvdelen af sine store chancer i denne sæson, ville vi sikkert stå med pæne tilbud på en midtbanespiller, der havde scoret 12-15 mål. Men nu? Kan vi sælge ham for 5-6 mio med et år tilbage af kontrakten, er det fint.

Den største gåde blandt profilerne med udløb i 20 er selvfølgelig Toutouh. Stadig en meget svær sag at bedømme.

Svar #239
Juelsgaard er iflg. EB i top 3 over højeste lønninger i klubben. Skal han blive, skal han være villig til en lønnedgang. Det er ikke godt nok, at være solid når du bliver betalt som en af de absolut bedste i truppen.
Penge er ingen garanti for succes, men det er en forudsætning.

Svar #240
Det er ikke godt nok, at være solid når du bliver betalt som en af de absolut bedste i truppen.
@Martin Hansen

Solid ja. Eller kontinuerligt over middel. Juelsgårds høje bundniveau er også penge værd. Og det er okay at være "solidt" i min bog, såfremt du spiller som en af de bedste i truppen, og det synes jeg han gør og har gjort i hele 2019. Ja faktisk lige siden han slap af med Kanstrup som makker.  Og det tror jeg også på at du mener.

Imod Vejle var han efter min mening en af de bedste på banen, til trods for at have et konfirmationskuld omkring sig.

Svar #241
Klart nok skal Juelsgaard i givet fald tilbydes en kontrakt, der afspejler, at han er reserve, omend en meget ofte benyttet reserve. Han blev hentet under Andersson, og han er nu en af de få, der ikke har en præstationsbestemt kontrakt. Det skal en ny kontrakt naturligvis være, og det er klart på de præmisser, at jeg taler for at forlænge. Synes også signalerne fra Juelsgaard taler for, at han vil kunne acceptere sådan en kontrakt.

Svar #242
Jeg holder i hvert fald fast i, at en forlængelse på 1,5 år, og en 1,5 års kontrakt med AJA kunne være det perfekte resultat for AGF på forsvarspositionerne. 

Rutine, højt bundniveau, kender klubben, kan dække her sin back, og kan spille i midterforsvaret sammen med unge gutter, og er okay pasningsstærke.

Svar #243
Når man ser ned over truppen, er det vel efterhånden kun Ryan Mmaee og Andre Riel der er decideret fejlcastet. Toutouh og Sana giver måske ikke fuld valuta for pengene, men de passer dog ind i konceptet.

Der er efterhånden en del unge spillere der banker på til start 11, selvom der nok også er nogle der skal til at videre på leje, hvis ikke det snart bliver til mere.

Svar #244
Der er efterhånden en del unge spillere der banker på til start 11, selvom der nok også er nogle der skal til at videre på leje, hvis ikke det snart bliver til mere.

Hvem har du i tankerne her?

Alle vores unge spillere er pt. førstereserver. Og med undtagelse af 2 af dem (Lunding og Ammitzbøll) er de alle årgang 2000.

Svar #245
Et Twitter-rygte fra en enkelt bruger går på, at Amini og hans agent blev spottet på Heden i kampen mellem FCM og Brøndby. Er der nogle, der har hørt noget lignende?

Jeg håber virkelig ikke, at sætte Amini til til en liga-konkurrent. 

Svar #246
Et Twitter-rygte fra en enkelt bruger går på, at Amini og hans agent blev spottet på Heden i kampen mellem FCM og Brøndby. Er der nogle, der har hørt noget lignende?

Jeg håber virkelig ikke, at sætte Amini til til en liga-konkurrent.
Fy for katten!
Det er lidt pudsigt,for jeg tænkte i forbindelse med hans 100-kampsinterview, at det er lidt en gratis omgang at lovprise AGF og Århus - han gør det godt og er en central figur, men min tanke var at begge de store FC-bastarder ville kunne hente ham uden problemer, med løfter om europæisk bold... alternativt ville han skulle skifte til en klub med tilsvarende status som AGF i en lidt bedre liga - altså et halvt skridt op.
Det giver mening for ham at skifte - jeg bliver satme træt af det, men det er et skifte der giver mening. For ham.
"Hold kæft, Glen. Hold kæft!" - David Nielsen, 18 april 2019

Svar #247
Fy fan, det skulle nødigt være sandt. Men Amini til FCM giver jo desværre god mening. For eksempel kan han jo så blive boende i Aarhus, mange før ham har før pendlet vestpå.

I det allermindste må det i så fald presse prisen op, at vi vil sælge til en anden ligaklub. EB udnævnte for nylig Amini til vores største salgsobjekt - og satte prisen til 5 millioner. Til FCM (der har kassen) må vi ikke sælge ham for mindre end 12 + gode klausuler. Men så kan det måske også være rigtigt at gøre.

PS: Og nå ja, hvis der er noget om snakken, kunne det jo også være Brøndby, der er interesseret. Også en ubehagelig tanke, different-different but same...

Svar #248
Sidst en af vores spillere blev set med sin agent på et stadion, var der vist rimelig bred enighed om at det ikke er unormalt at en spiller er ude med sin agent uden at det behøver at betyde noget.

Det giver da også fin mening at en agent af og til ser sine klienter og snakker med dem om løst og fast - og så kan en fodboldkamp være en oplagt mulighed.

Ikke dermed sagt at Amini ikke kan være på vej væk, for det kan selvfølgelig også være mere alvorlige ting de snakker om, men det er ikke nødvendigvis til hverken FCM eller Brøndby, bare fordi de lige er set der.

Svar #249
Amini og Mabil er nære venner.  Der er ikke heeeeeeeeelt den samme hype når Mabil er ude ar se Amini spille.
Hellere stiv og i godt humør end ædru og småkedelig

Simple Audio Video Embedder